Koronavirové PC zpravodajství: Výroba i prodej PC a HW jsou zasaženy. Bude se zdražovat?
Napsal Jan "DD" Stach   
Pondělí, 23 březen 2020
alt

 

 

 

 

  • Koronavirové PC zpravodajství:

                Výroba i prodej PC a HW jsou zasaženy. Bude se zdražovat?

Máme tady další díl našeho Koronavirového počítačového zpravodajství a hlásíme se s dalšími informacemi, kdy podrobně monitorujeme situaci u výrobců a na celém trhu. Začněme dobrými zprávami …

  • Výroba v Asii se rozjíždí a jde to rychleji, než se čekalo.

To hlavní, co můžeme potvrdit, je rozjetí celého výrobního řetězce. Všechny zásadní provozy už se pomalu rozjíždí, zejména v Číně, která byla paralyzovaná. Trochu složitější je to v Koreji. Některé továrny se rozjíždí po 2 měsících odstávky, což je bezprecedentní. Stále přetrvávají problémy se zaměstnanci, kterých není mnohde dostatek. Současně některé továrny jedou omezeně proto, že musí čekat na dodávky materiálů, surovin a polotovarů od jiných výrobců, kteří také nevyráběli, ale na jejich produkci závisí všichni ostatní.

Z hlediska jednotlivých značek výrobců komponent a PC panují velké rozdíly v tom, jak kdo je situací zasažen. Už před touhle krizí totiž některé firmy zahájily kroky k přesunu výrazné části produkce mimo Čínu do sousedních zemí. Nicméně stále jsou závislí na dodávkách materiálů a komponent z Číny, Jižní Koreje či Japonska, kde byly odstávky výroby a nelze tyto zdroje materiálů prostě nahradit. Takže neexistuje výrobce, který by nebyl zasažen problémy. Na celé situaci nejvíce vydělává Taiwan a Thajsko, kam mnozí svou produkci přesunuli a v uplynulých týdnech v těchto provozech rapidně navyšovali produkci. Výpadek Číny ale nelze plně nahradit v dohledné době, a tak jej pociťují všichni a výrazně se projeví na trhu a projevovat bude celý zbytek roku.

Nicméně situace je celkově lepší, než se čekalo, ačkoliv do původního stavu se věci ještě nějakou dobu nevrátí. Některé továrny totiž přešly místo elektroniky na výrobu zdravotního materiálu, který teď potřebuje celý svět. Popravdě to ale zase takový problém z hlediska výroby PC věcí není a nedostatek produktů na trhu nakonec nehrozí. Což je ale z důvodů, které už tak dobrými zprávami nejsou.

  • Nedostatek PC na trhu nehrozí, protože prudce spadly prodeje!

Ještě nedávno jsme se obávali, že výpadek výroby bude znamenat nedostatek mnoha komponent a PC v obchodech, a tedy růst cen a prostě problémy. Na půl dobrou zprávou je, že nedostatek nakonec nehrozí. V souvislosti s tím, co se děje i v ČR, ale rozjíždí se v dalších státech Evropy ale také USA, totiž prudce padá poptávka po PC a komponentách. Ta spadla pochopitelně i v Asii, a bavíme se nejméně o třetinových propadech i více, takže přes ten velký výpadek výroby nebude nakonec akutní problém s pokrytím oslabené poptávky.

Některé konkrétní produkty a modely některého hardware sice mohou být hůře dostupné, ale ještě nedávno jsme se obávali zdražení RAM a SSD, což v dohledné době nenastane. Tedy přesněji, nenastane z důvodů vysoké poptávky a omezené dostupnosti těchto věcí. Bohužel v ČR se chystejte na zdražení …

  • V ČR se bude nejspíše zdražovat

Nejde o to, že by obchodníci chtěli zdražovat, protože poptávka po PC klesla i u nás, po krátkém vzestupu, kdy se firmy snažily vybavit zaměstnance pro práci z domova (hlavně notebooky). Jenže nejspíše nebudou mít na vybranou. Důvod je mimo naši kontrolu. Současné ekonomické turbulence totiž mají negativní vliv na kurz koruny. Ta za posledních 14 dní prudce ztratila na hodnotě vůči dolaru (i k euru), za který se pochopitelně vše v zahraničí nakupuje:

Bavíme se o tom, že poslední dobou (2 roky) byl kurz stabilní kolem 23 korun za 1 dolar. Aktuálně se ovšem už dostal na 25,5 koruny a stoupá! A to se nutně musí při nových nákupech distributorů v zahraničí projevit. Takže dejme tomu že grafická karta za 279 dolarů místo dosavadních 7750 korun vč. DPH bude nově stát 8600 korun vč. DPH! Na celém PC, dejme tomu za 1500 dolarů, tak v komponentách zaplatíme místo 41 800 korun vč. DPH za stejný stroj hned 46 300 korun! To je 4500 korun rozdíl za několik málo dní a jen kurzovým pohybem.

Bohužel další předpověď situace, jak to bude s kurzem, je v tuto chvíli nemožná. ČNB nejspíše začne se snahou posílit korunu (nebo také ne). Současně s množícími se problémy v USA může dolar zase oslabit a kurz se tak srovnat v dalších týdnech. Je prostě nemožné říci, co a jak v současné situaci bude. Nicméně pokud by se držel současný kurz přes 25 korun za dolar, zaplatíme o stovky až tisíce korun více nejen na PC a Hardware. A obchodníci a distribuce i přes nižší prodeje nebude mít na výběr a bude muset zdražit. Doporučoval jsem tedy už v minulém článku nakupovat co nejdříve, pokud opravdu něco potřebujete, protože může být hůře. Dobrou zprávou je, že aktuální nedostatek některých modelů produktů kolem hardware bude v dalších týdnech vyřešen a nehrozí v tomto ohledu zásadní zhoršování situace, protože výroba se rozjíždí.

Jenže tady dobré zprávy končí …

 

 

 

  • Novinky se odkládají, COMPUTEX nebude,

                                                       situace na Západě se bude zhoršovat.

Otázkou je, jak to bude vypadat dále. V Asii se situace opatrně lepší, opatření tam ovšem zůstávají v platnosti a velké riziko nákazy stále trvá a vrací se díky navrátilcům ze zahraničí. Taiwan například zcela zakázal vstup cizincům a aktuálně stále připravovaný COMPUTEX na přelomu května/června je opravdu už jen v teoretické rovině, kdy prakticky už nikdo nepochybuje o tom, že celá akce se letos v obvyklé podobě a obvyklém termínu, neuskuteční. Tím spíše, že mnoho firem se snaží za každou cenu zabránit jakémukoliv rozšíření nákazy, takže zaměstnanci mají omezený pohyb, cestování je zakázáno, firmy s lidmi mimo Taiwan jsou tak úplně mimo hru a situace v USA a v Evropě se bude rapidně zhoršovat v dalších týdnech. Zatím to tedy nebylo oficiálně potvrzeno, ale já si myslím, že na přelomu května/června můžeme letošní Computex považovat za neuskutečnitelný. Zda se odsune na později, je otázkou.

Situace na Západě, kde sídlí a působí hodně firem se výrazně zhoršuje, což ovlivňuje vývoj nových produktů. Navíc většina potenciálních zákazníků teď řeší jiné starosti, takže na vydání plánovaných novinek není vhodná době. Nejde jen o hardware, ale i software včetně třeba aktualizací programů, Windows nebo vývoj a vydávání nových her. Ačkoliv mnozí vývojáři samozřejmě mohou v klidu pracovat z domova, není to ideální situace. Potíže s výrobou, které se sice lepší, také nepřispívají, protože 2 měsíce výpadku nedoženete. Tím spíše, že situace ještě není zdaleka 100% vyřešena a s úplnou obnovou se počítá až v dubnu, či spíše v květnu a to jen pokud se věci nezkomplikují.

Jinými slovy, výrazně zpožděné budou mnohé produkty a novinky, z nichž některé již byly oznámeny. Zpoždění dostupnosti na trhu bude minimálně 1-2 měsíce! Týká se to notebooků, počítačů, desek atd. Problémy mají výrobci telefonů, kdy některé továrny speciálně pro telefony teď stále vyrábí a vyrábět nadále budou zdravotnický materiál. Výrazně ovlivněny tak budou i novinky, které ještě přestaveny nebyly, ale mají být. Spousta věcí byla odložena až na květen a hlavně červen, týká se to hlavně Intel Core 10000 procesorů a Z490 platformy (ne že by ta byla nějak zajímá a upřímně je to jen ztráta času pro všechny zúčastněné). Výrobci doufají, že v červnu už bude situace plně vyřešena alespoň z hlediska výroby, takže výrazný odklad dalších produktů z výrobních důvodů by snad neměl být. Se vším, co bylo plánováno na druhou polovinu roku, se tak stále počítá.

Jenže tohle platí jen za situace, že v Asii se věci nezhorší. Na druhou stranu teď výrobci budou muset řešit i poptávku, tedy komu ty novinky budou vůbec prodávat. Už není otázkou, jestli přijdou ekonomické problémy, recese, propouštění atd., to všechno už je tu, ale jak vážné to bude a jak dlouho to bude trvat. Navíc situace kolem Koronavirové nákazy se v Západní Evropě a USA teprve rozjede a bude to pořádný mazec, protože mnohé země nejsou připraveny, podcenily to a vývoj je u nich několik týdnů za Itálií i za námi, takže vše je teprve čeká a ignorovaly to do poslední chvíle ve snaze zachránit zdánlivě šlapající ekonomiku. O to větší si teď udělají problémy. A nebude to tedy zdaleka jen o výrobě a výrobcích PC a HW v Číně, protože řada západních firem včetně těch klíčových, bude muset přerušit, nebo už přerušila svou činnost, včetně vývoje a dalších věcí.

I u nás v ČR, kde už jsme týden více než v zákazu vycházení a většina z nás tak sedí doma, se připravme všichni na pokračování. Očekávám už jen formální oznámení o prodloužení stávajících opatření na další 3-4 týdny. Bylo by hloupé to odvolávat dříve, než po Velikonocích. A i když v ČR všechno nakrásně kolem koronaviru vyřešíme, pořád nemáme vyhráno, protože situace u sousedů, zejména na Západ od nás, bude hodně špatná. Takže hranice zůstanou zavřené nejspíše ještě hodně dlouho, což je problém pro mnohé firmy a lidi. Z ČR se prostě nějakou dobu nedostaneme, navíc i kdybychom chtěli, tak hranice mnoha dalších států jsou pro nás zavřené a bez rapidního zlepšení situace, nálezu léku či očkování nelze tahle nutná opatření zrušit. V tuto chvíli bych si tedy minimálně letní dovolenou mimo ČR neplánoval a pokud se situace rapidně nezlepší, tak ani tu zimní. Bohužel tyhle věci zkrátka nezáleží na tom, jak a co si rozhodneme a vyřešíme u nás v ČR, ale na tom, jak to vyřeší ostatní státy. Osobně se mě to také dotýká, měl jsem už naplánováno a zařízeny zahraniční cesty a už s tím moc nepočítám.

Situace je tedy složitá a bude ještě složitější. Dobrou zprávou je, že s dostupností PC a HW to tak špatné nebude, novinky sice dorazí o něco později, ale stále se s nimi počítá. Dovoz zboží zatím problém není a snad ani nebude, takže v našem konkrétním případě se mnoho nemění. Problém je zdá se vše ostatní a neklidné doby jsou před námi. Alespoň to můžeme pozorovat v klidu z našich domovů a dohánět resty a připravovat se na to, až celá tahle věc skončí. Kdo využije tenhle extra čas doma k tomu se něco naučit a připravit se, ten bude ve velké výhodě.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
lukeDD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - VR headsety 2020-03-23 12:51:22

Už takmer mesiac čakám na Oculus Rift S a alza oznámila posun na koniec apríla. Týka sa zlepšenie situácie vo výrobe aj VR headsetov?

Už by som ho rád mal doma.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-23 12:55:13
avatar
tak tenhle konkrétní produkt měl problém s výrobou už před koronavirem, takže asi tak .... určitě se situace zlepší, ale musí se to dohnat, takže jak říkám, většina výrobců říká, že 1-2 měsíce u žádaných produktů tedy bude nedostatek a zpoždění delší ....
lukeDD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-23 14:36:28

Ach jaj, tak dúfam, že sa alze ujdú kusy, aby ma mohla konečne vybaviť. Každopádne ďakujem za info.

Keby sa dali Oculus exkluzivity hrať na napr. Valve Index headsete, tak už by som ho dávno bral. Normálne začínam o ňom uvažovať aj keď tam dodanie kľudne môže byť aj do konca mája/ júna.
Sfusama [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Japonsko vs Korea 2020-03-23 16:40:53

Jak vlastně dopadla chemická válka Japonska s Koreou, obnovili Japonci dodávky, nebo si Korejci začali chemii vyrábět sami? Předem děkuji za info. Odkaz
StahlGAMING [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-23 16:48:19

V piatok som si objednal ASUS TUF X570-PLUS GAMING, Ryzen 3700x, RAM 16 gig, M.2 256 a 512 gig,myslim si, ze moja geforce 1070 este je viac nez dobra na 2 roky. Len sa obavam, toho chladica na CPU niekdo vravi, ze je tichy niekto, ze zase hlucny tak a ja neviem ci neobjednat aj nejaky poriadny chladic (nechcem vodu)
Eli.Wallace [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Chladič Ryzen 2020-03-23 20:05:58

Zdravím, no ten Wraith Prism není úplně tichoučký... Není to vyložený průser, ale pokud máte PC v ložnici, tak to večer může rušit. Nakonec jsem ho vyměnil za SPC Grandis 2.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-23 20:37:05
avatar
no tak je to chladič "zdarma" v ceně CPU ;) na to je úplně úžasný, zejména ve srovnání s boxem od konkurence ;)
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-24 16:40:03
avatar
Nevím jak ten, co je k R7 3700X, ale ten co dávají ke R5 2600 a 1600AF je teda dost bída.
Možná máš pravdu, že konkurence má ještě horší, ale to neznamená, že ten od AMD je nějaká výhra...
losfantos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-24 17:28:20

Mám 3700x a musel jsem box chladič vyměnit při hraní her skákali teploty až k 98°C. Zkoušel jsem přepastovat a nic. Vše bylo bez zapnutého PBO a skříň je dobře větrná. Ale bylo to taky v době kdy byly mnohem větší problémy s tím napájením kdy po updatech od AMD se upravoval samotný profil ve Windows 10. Ale po zakoupení Noctua NH U12A se při stejných podmínkách plus zapnuté PBO teplota vyšplhá max na 75°C. I to mi přijde moc ale lepší než předchozí stav.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-24 19:40:42
avatar
98°C s 3700X bez PBO? To není možný ....
losfantos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-24 20:06:52

Těch 98 bylo maximum ale skočilo tam. Převážně ta teplota skákala k 94 stupňům...Vím že v chvíli na to bylo pár updatu které upravovaly některé věci ohledně napájení ale všechno se se zlepšilo až se změnou chladiče...nepomohlo přepastování ani testování mimo skříň.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-24 21:31:51
avatar
to fakt nedává smysl 98°C s Wraith Prims bez PBO za běžných činností není možný ... to je divný
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-24 23:12:17
avatar
Ne každý má v místnosti 20°C ;-)
A i to větrání skříně bude hrát dost roli, když 65W procák s Noctua chladičem leze na 75°C. Sice s PBO, ale to nemůže zvednou spotřebu na víc jak 100-110W. To pořád není nic hrozného.

Ještě si dobře pamatuju, jak jsem měl v Define R4 se dvěma 120mm extra větráky na grafice o téměř 20°C vyšší teploty, než kolik jsi naměřil na stejné grafice ve svém labu...
losfantos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-25 00:30:58

Jelikož jsem už od pořízení Noctui teploty až tak nesledoval tak jsem zkusil udělat pár testu teď a musím říct že tě je to ještě nižší teploty v max případech jdou do 70 stupňů jinak převážně 65...za mě hodně udělali updaty... Při vydání když jsem procesor pořizoval dostával nesmyslná napájení 1,4 až 1,5V průměrně teď jsem kolem 1,2V... Ale tenhle problém tu byl řešený a bylo zde řečeno že i 100 stupňů procesor ustoji. A byl toho plný fóra i u nás v krámě si zákazníci na to stěžovali... Za mě tohle byly porodní bolesti... Ale u každé nové platformy jsou vždy nějaké...
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-25 02:40:58
avatar
jasný
No můj R5 1600AF s BOX chladičem při testech běžně vyleze na 85-88°C a to větrák od 75°C jede na max, takže víc prostě nedá. Takže pokud ten BOX chladič k R7 3700X není výrazně lepší, tak chápu že se dvěma jádry navíc a v kombinaci s nevyladěným napájením to klidně ve špičkách skákat na 98°C mohlo.
Obzvlášť když vezmu v potaz, že ty CPU vydali v létě, takže pokud nemáš klimu, určitě jsi měl v místnosti tepleji než teď.
Ono čím horší chladič, tím víc se na něm všechny takovéhle věci projeví a ta teplota neroste lineárně.
Ta grafika, kterou jsem dával za příklad, byl Asus R9 290X a zatímco v labu s 20°C a ideálním větráním měla teploty v pořádku, tak v Define R4 v místnosti s 25-26°C se nezvládala chladit, páč Asus podělal dizajn heat-pipe. Vyměnil jsem ji za Sapphire TriX a ta se za stejných podmínek uchladila na teploty jako v labu + rozdíl pokojových teplot...

Prostě dobrý chladič (který má rezervu) si poradí i za zhoršených podmínek, ten co už jede na hraně při těch ideálních, tak rychle hodí krovky a teploty letí strmě vzhůru.
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-25 08:12:26
avatar
Už jsem tu psal několikrát dříve, že jediný CPU co ten box tak nějak ještě zvládá je Ryzen 3 1200.

Někteří místní fanboys, mě ihned napadly, že to není pravda a jim jede box na 1600 na 60 stupňů a podobný pohádky.

U ostatních teploty jdou na 90 stupňů po 10 minutách 100% zátěže.

wraith prism je lepší, ale zase na 3700X taky nemá, je to nedostatečné. Ten chladič je dobrý na otestování funkčnosti sestavy, před instalací třeba vodníka, jinak k ničemu i spartan od silentiumPC za 500Kč odvede lepší práci.

Jinak prism si s Ryzen 3 1200 poradí dobře.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-24 07:57:13

Maš tam 4 stupne nastavenia, na najniššom je tichy, s jemnim undervoltingom bez strati vykonu, vieš ešte znižiť spotrebu. Mne toči ten vetrak na 450ot/min. Samozrejme keď chceš OC tak to chce chladič. Ja si vystačim s 4,1-4,3GHz podla zaťaženia jadier.
shadowmage [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-23 18:47:51
avatar
Tenhle článek mi ušetřil dost peněz, no a zdražovat se bude. Respektive už se zdražuje. Měl jsem u skřeta vyhlídnutý 4TB WD Blue disk na data a ze dne na den šel skoro o 5 stovek nahoru. Kdyby tak chtěl koronavir chytit ten jejich hnusnej zelenej mimozemskej uřvanej šmejd a chcípl... U CZC zatím nezdražili, tak jsem hned koupil.
Enduras [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Propouštění 2020-03-24 09:42:52

Tak já se třeba dneska dozvěděl od NCR, že mě, jakožto kontraktora, propouští k 1.4.2020. Projekt měl expirovat v prosinci 2020 a začínal v lednu 2020. Čili jsem se ve firmě (NCR) neohřál ani 3 měsíce a je konec. Myslel jsem si, že to je nepovedený vtip no a ejhle, oni takhle potopili 150 lidí jen v Praze a dalších několik stovek celosvětově.

A to je prostě dokazuje, jak ty firmy neumí hospodařit, respektive, jak stupidně jsou nastavené daňové zákony a nutí tak firmy nemít žádný cash do zásoby, ale vše proměňovat ihned v daňově uznatelné položky (kvůli optimalizaci daní). Takže v takovýhle krizi pak ty firmy nemají žádnou vatu a jedinou věc, kterou můžou udělat je, že ihned propustí lidi.

Další věc je, že dneska firmy nemají vnitřní politiku, skrze kterou by si hlídaly, že mají kvalitní dokumentaci.
Takže s propuštěnými lidmi přichází i o know-how vlastního produktu (alespoň ve vývoji SW to tak je). To je ale průser pro ty firmy a některé z nich to zbrzdí ještě víc. Místo toho, aby zase vesele pokračovaly po ukončení karantény, budou řešit extrémní problém, že nebudou mít lidi, nebo ti lidé budou potřebovat zaučit, ale nebude kým.

A co teprve, až přijdou další vlny epidemií. To už půjde amerika a další státy jedině do války. Takhle se řešily všechny finanční krize. 2. sv.v. byla o tom, že německo krvácelo ekonomicky a vznikl tak prostor pro pošuka jako Hitler.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-23 22:45:50
avatar
nedivím se ... většina lidí a firem žije na dluh, nemá žádné rezervy a spoléhá na to, že bude pořád dobře ne-li pořád lépe ... žádné rezervy apod. Já osobně mám rezervu vždy, půl roku až rok nejméně a co nemůžu koupit hned za své, to nepotřebuji, takže půjčka je pro mě sprosté slovo ....

jinak hlavně v klidu, tohle bude trvat doufejme tak ještě 2-3 měsíce, pak to povolí a kdo bude připraven a nebude mít ruce dozadu, ten se rychle chytí, zbytek má smůlu, jdeme také ze stavu přezaměstnanosti a neefektivnosti do stavu zase se musí všichni alespoň trochu snažit ....
Plešoun [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-24 07:02:47

To je mi líto, ale překvapuje mě ten údiv. Však je to naprosto logické povyhazovat kontraktory, když je krize a projekty se odkládají. To je jejich úděl - sice okrádají stát na daních, ale když je zle, jsou první na ráně. A to nemyslím ve zlém - sám jsem kontraktorem a i můj projekt, který jsem posledního půl roku rozjížděl, se teď týden po launchi pozastavil na neurčito a mně je jasné, že je nesmysl mě dál platit, i když ta firma počítá čisté zisky v mld USD. Kontraktor si stejně většinou vydělá násobně víc než zaměstnanec, takže pokud je člověk kontraktorem déle jak rok, tak by měl mít dostatečný finanční polštář, aby byl klidně půl roku doma bez práce a stejně na tom byl finančně líp než zaměstnanec, co po celou dobu chodí do práce. Ale pokud jsi sotva začal, tak to naštve no. Ideální by bylo se s tou firmou domluvit na dočasném přerušení kontraktu. Rozhodně bych to ale nesváděl na neschopnost hospodařit nebo daňové zákony. Naopak se jedná o zodpovědné hospodaření - v době krize se krotí výdaje a nemá smysl platit drahé kontraktory, když pro ně není práce. Pokud je pro tebe důležitější stabilita, nech se zaměstnat..
Enduras [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-24 10:18:24

hlava mi nebere, že jsi schopen tohle napsat a to jsi sám kontraktor. To je jakoby majitel pumpy řekl, že všichni pumpaři okrádají lidi, protože přimíchávají do paliva etanol apod.

To je prostě hloupost. Zaprvé, já nejsem jako (zřejmě) ty a stát neokrádám.
Zadruhé, konkraktor není předražený. Pokud jsi někdy měl zaměsnance (a já ano), tak víš jaká legislativní nálož to pro firmu je a že tu firmu to nestojí jen na výplatě, ale musí platit účetní, musí mít pojištění, zajiťovat bezpečnost, platit nemocenský, platit cestování, platit a platit a platit.

U OSVČ má jen pár položek - účetní pro proplacení faktur a IT oddělení pro zajištění bezpečnosti dat.
Plešoun [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-24 13:41:11

Takhle - v pravém slova smyslu neokrádám stát ani já. Daním vše do poslední koruny. Ale i tak mi to prostě přijde jako legalizovaná krádež za bílého dne.. ano asi bych měl být potichu a užívat si poklidný život a děkovat všem lobbistům, kteří současný stav pomáhají zachovávat, ale prostě není možný, abych naprosto legálně platil stejné daně, jako zaměstnanec s průměrnou mzdou, když si vydělám mnohonásobně víc. A když jsem si koupil auto a nechal si vrátit DPH, tak jsem ten rok neplatil daně v podstatě žádné. Když vidím většinu národa, jak v součtu všech daní skoro 3/4 příjmů odevzdají státu, tak je mi z toho prostě zle. Kdyby to bylo, jak píšeš, stát by neměl důvod brojit proti švarc systému a nechal by každého si svobodně vybrat. Stát to ale neudělá, protože zaměstnanci tento stát do jisté míry živí.

Nepsal jsem, že je kontraktor předražený. Psal jsem, že je drahý. Prostě dát pro firmu 100-200 tis. měsíčně za někoho, koho v ten daný moment nepotřebuje, je zbytečné. A většina kontraktorů, co znám, to tak prostě bere.. Vydělají si dost slušně, ale nikdy neví, kdy jim řeknou, ať už zítra nechodí. Proto mě překvapilo, že tě jako kontraktora překvapilo, že to v době krize potkalo i tebe, to je celé. Nemyslel jsem to nijak zle, ani jsem nechtěl naznačit, že bys byl kriminálník, za to se omlouvám, skutečně to vyznělo poněkud nešťastně..
Enduras [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-24 15:02:13

Myslím, že musíš v té analýze jít trochu hlouběji.
Ta firma neplatí člověka, který nic nedělá. Jak jsem psal výše, ten projekt byl zasmluvněn na celý rok. Takže ano, je překvapující, že tě terminují po necelých měsících, když práce je minimálně na rok. To není scénář, kdy firma vyhodí někoho pro nadbytečnost.

Když jsi na HPP, tak tě nikdo nemůže vyhodit a je jedno, jestli tvůj výkon je 10%, 50%, nebo 200%. Jako zaměstnanec máš svoje jistý a neřešíš. Firma tě může legálně vyhodit jen pro nadbytečnost, nebo hrubý porušení pravidel. Jako OSVČ se snažíš odvádět vždy 100% výkon, protože chceš, aby s tebou zákazník (firma) byl spokojen. To je diametrálně odlišný přístup a i pro tu firmu je to zajímavější.

Když bereš 100k měsíčně, tak máš i jiný životní standard. Dovolíš si utrácet za pičovinky, které HPP nekoupí, protože by ho to děsně pálilo. A nebo koupí, ale na dluh. A co je lepší pro ekonomiku? Kačer skrblík, nebo opak? Dovolím si odpovědět dopředu - ten opak. Proč myslíš, že finanční krizi centrální banky řeší tím, že rvou prachy bankám a firmám do pusy? Protože doufají, že ty prachy promění v nabídku práce, a ta práce zajistí finanční koloběh všeho. Takže IČO je ve skutečnosti pro stát výhodnější.

Jasně, najdou se vykutálenci, kteří to prostě zněužijí, ale tomu se nevyhneš. Máš dvě možnosti, jak s nimi zatočit - trestat, nebo motivovat. Sám jsi byl dítětem někdy. Zažil jsi, že by na tebe někdy působil trest rodičů? Mě teda spíše pomohlo, když mi ukázali, že to můžu dělat jinak, lépe a že z toho budu mít větší prospěch.
Plešoun [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-24 16:49:41

Tak ta firma se zjevně rozhodla v tom projektu nepokračovat, takže je to nešťastné, ale smlouva to očividně umožňuje. Mně se taky stalo, že mi loni v půlce března řekli, že koncem měsíce končím, i když jsem měl smlouvu do konce roku. To je život. Jinak myslím, že mícháme vícero aspektů dohromady.. ano se 100k měsíčně máš vyšší životní standard, ale to přece úplně nesouvisí s tím, jestli ty peníze vyděláš jako zaměstnanec nebo OSVČ. A k tomu výkonu.. dobře si pamatuju na doby, když jsem byl zaměstnanec a pracoval s kontraktory, kteří byli najatí, aby mi s projektem pomohli. V hlavě mi utkvěla památná věta.. jako zaměstnanec makáš, aby práce ubývala, ale jako kontraktor si práci musíš šetřit, abys jí neměl moc brzy hotovou a mohl dál fakturovat. A přesně tak to bylo - kontraktoři dělali zlomek toho, co zaměstnanci. Protože firma prostě neměla nástroj, jak měřit výkon kontraktorů, protože ty kontrolní procesy byly nastavené pro zaměstnance a na kontraktory se nevztahovaly. Takže my jsme jeli jak fretky a kontraktoři se i přes násobně vyšší odměny flákali a v celém objemu práce se to ztratilo a dohromady jsme byli průměr a všichni byli spokojení. A upřímně - ne že bych se flákal, ale jako zaměstnanec jsem se tedy nadřel podstatně víc. Vedení tlačí na zaměstnance a dojí je, co to jde, my kontraktoři pracujeme podle vlastních pravidel, která jsou mnohem mírnější a máme klid.

Smutné, ale minimálně ve společnostech, ve kterých jsem pracoval a stále pracuji, to tak vždycky bylo a stále je..

Ale to už se odkláníme od tématu. Já bych si přál, aby i zaměstnanci měli podobné daňové úlevy a mohli si koupit slušné auto, ať se tahle země pomalu nemění ve vrakoviště. Což je další paradox - jako zaměstnanec jsem auto potřeboval k práci, ale stát mi DPH samozřejmě neodpustil, takže z příspěvku zaměstnavatele bych slušné auto fakt nepořídil. Teď jsem kontraktor a mám slušné auto, které vlastně nepotřebuju, protože pracuju z domova a jen sem tam něco jedu pracovně vyřídit, ale stát mi vrátil DPH při koupi auta a ještě k tomu tankuju za 25 za litr. Prostě na hlavu postavené..
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-24 16:57:12
avatar
To, že firma nemůže zaměstnance vyhodit když nemaká jsi slyšel kde? To je nějaká virtuální realita?
Já teda znám jen firmy, kde tě bez mrknutí oka vyhodí.
Kdo chce psa bít, hůl si vždy najde;-)
Enduras [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-24 21:16:42

tak to bys měl více popsat, co to je za firmy, ale fakt to není "bez mrknutí oka". To není virtuální realita, ale skutečná realita. Podívej se na legislativní zákony, které zaměstnance chrání. Pokud vyhodíš zaměstnance, musíš mu ze zákona proplatit odstupné. Jediná možnost, kdy neplatíš, je propuštění na nadbytečnost (ale za to se můžeš bránit), nebo odejdeš sám...

To, že firma někoho vyhodí jen tak a ten člověk třeba neví, že je chráněn zákonem, je prostě věc druhá. Ale čistě ze zákona, jsi jako zaměstnanec chráněn velmi dobře.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-25 02:58:23
avatar
No v tomhle ohledu jsou v podstatě dva druhy firem:
A) Nemají problém člověka vyhodit na hodinu na dohodu, páč mu zavřou hubu odstupným. Prostě chápou, že ten člověk jim nic nepřináší a je lepší se ho ihned zbavit, než aby jim třeba ještě kazil produktivitu celého týmu, atd.
B) Firmy, které si v rámci zákona najdou důvod proč toho zaměstnance vyhodit, i kdyby byl vykonstruovaný. Jak jsem psal: "Kdo chce psa bít, hůl si vždy najde". Případně ho psychologickým nátlakem donutí podepsat dohodu s nějakou odstupnou almužnou...

Minimálně v půlce takových případů bys asi s žalobou u soudu uspěl, ale proč bys to proboha dělal? Ty bys chtěl pracovat ve firmě, kde tě nechtějí??? :-O Já teda ani za zlaté prase.

Takže ano, zákony tě teoreticky chrání a pokud tě vyhodí proto, že si na tebe jeden manažer zasedl, nepadli jste si do oka a on si najde smyšlený důvod pro podání výpovědi, můžeš se nejspíš s úspěchem domoci spravedlnosti. Ale k čemu? To bys chtěl zpátky pod toho blba, kterej tě nemá rád a bude ti dělat ze života peklo???

Zkrátka je rozdíl, mezi realitou a teorií. A firmy dobře vědí, že většina lidí raději vezme výpověď a půjde dělat jinam, kde jejich práci ocení, než se přes soudy domáhat zrušení výpovědi, aby mohli pracovat tam, kde je nechtějí.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-24 16:52:40
avatar
Přesně tak. Když jsem ještě dělal na IČO, tak jsem měl roční platbu daně nižší, než jsem potom jako zaměstnanec platil měsíčně, při stejném čistém příjmu na účet.

A naprosto s tebou souhlasím, že divit se propouštění kontraktorů je hodně překvapivé. Přesně proto si je firmy najímají, že jim dávají tuhle flexibilitu. Prostě když není práce, tak se s nimi ukončí smlouva ihned a hotovo.
Enduras [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-24 21:21:14

Pánové, to je jako házet hrách o zeď. Znovu si zrekapitulujme to, co jsem napsal.

- když se cokoliv posere, firma všechny proplémy řeší tím, že propustí konktraktory. A to je špatně.
- proč to tak je? protože nemají cash.
- proč nemají cash? Protože daňově zákony je kvůli daňové optimalizaci nutí mít co nejvíc peněz v daňově uznatelných položkách, takže žádná vata.
- Proč mě překvapuje, že propouští kontraktory? protože firmy si neuvědomují, že nemají dokumentaci a s odchozími lidmi v řáděch 100 lidí naráz přijdou i o obrovské know-how.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-25 03:14:12
avatar
No my s tebou právě svorně nesouhlasíme v té části, že propouští kontraktory proto, že nemají peníze.
Oni je propouští zkrátka proto, že není důvod je platit, když nepřináší peníze. Udělali by to rádi i se zaměstnanci, ale tam to není tak jednoduché. I proto si ty kontraktory často najímají, aby tuhle flexibilitu měli.
To co píšeš na konci je samozřejmě příklad absolutně nezvládnutého menežmentu. Přece si najímám kontraktory na zvýšení výkonu týmu/firmy, když můj standardní zaměstnanecký tým nestíhá a já vím, že to je dočasná situace (i když klidně v horizontu jednotek roků). Když propustím klidně i všechny kontraktory, pořád mám tým zaměstnanců, kterým ti kontraktoři pomáhali a se kterými sdíleli know-how.
Pokud udělám tým, nebo celou část firmy jen z kontraktorů, tak riskuju. A pokud si ještě nepohlídám, že to know-how které vytváří dobře zdokumentují a půjde snadno předat někomu jinému, tak jsem hloupej. A pokud pak takové kontraktory všechny naráz vyhodím, když přestane dávat finanční smysl je dál platit, tak se může rychle ukázat, že jsem idiot ;-)
Pokud se tohle opravdu ve firmách děje, tak jsou fakt neskutečně hloupé. Ale tady v ČR mě to zase tak moc nepřekvapuje. Nejsme zrovna národ geniálních manažerů...to nám nikdy nešlo.
Enduras [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-26 14:51:06

"No my s tebou právě svorně nesouhlasíme v té části, že propouští kontraktory proto, že nemají peníze.
Oni je propouští zkrátka proto, že není důvod je platit, když nepřináší peníze. Udělali by to rádi i se zaměstnanci, ale tam to není tak jednoduché"

No a to je právě ten špatný úhel pohledu na věc, který máte a nějak ne a ne si to uvědomit.
Firma nevyhodila konktraktory, protože nebyla práce. Práce byla na ROK, ne-li déle ještě.

Vyskytne se kratkodoba tubulentni doba a firma ihned vyhodi kontraktory, kteri MELI PRACI smluvenou na rok.
Firmy neumí hospodařit. A to je to, nad čím se tu zastavavuji...
Frantin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Zdražování je realita 2020-03-24 11:56:17
avatar
Prodal jsem mini ITX i7 6700K 5GHz/MB GIGABYTE GA-Z170N G5 wifi/32GB RAM Kingston Predator 3000-cl.16 / SSD Samsung NVMe 951 256MB / 1080Ti Sea Hawk EK. Těsně před vyhlášením karantény. Teď sedím doma - nucený Home Office a mám jen pracovní noťas :-/

Něž jsem si vybral čím to nahradím, tak MB Gigabyte X570 přes tento víkend místo 5999 -> 6800Kč. Tak jsem koupil ASUS ROG STRIX X570-I. U Alza nejlevněji 7500Kč, ale je k tomu slušná myš ROG Gladius II(1500Kč) + antivir na 6měs(350Kč). Procesor beru dočasně R3 3200G než přijdou nové Ryzeny a grafiky. Jako systémový disk dočasně použiju šuplíkovku SATA Samsung 128GB do příchodu pořádných PCI-E 4.0. Jediné co jsem stihl koupit za dobrou cenu jsou RAM G.Skill Flare X 3200-cl.14.

Alespoň mám čas upravit bídnou, ale hezkou skříň NZXT Manta s vodním okruhem EK do použitelného stavu včetně doobjednání redukce pro AM4, akrylátových trubek a nové kapaliny. Možná bych mohl udělat nějakou foto story.
Puchpotu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-24 12:28:58

No aby to nebyla realita, stačí se podívat, co dělá kurz. Je to děs, teď není dobrá doba na nákup.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!