Synology DiskStation DS220j – TEST domácího všestranného uložiště/NAS za slušné peníze
Napsal Jan Belka   
Čtvrtek, 30 duben 2020
altHledáte slušné domácí úložiště a NAS server s jednoduchou správou a ovládáním? Tohle by vás mohlo zajímat.

 

 

 

 

  • Synology DiskStation DS220j – TEST domácího

                                           všestranného uložiště/NAS za slušné peníze

Sice dnes žijeme v době „cloudové“ tedy, většina lidí si zálohuje své data online, ovšem stále se najde dost lidí, kteří upřednostňují mít své data takzvaně doma po ruce a chtějí nad svými daty mít opravdu kontrolu a nesvěřovat je cizím firmám. Navíc v současné době se nemůžete spolehnout skoro na nic, takže je lepší mít vše co potřebujete pěkně doma a pod kontrolou.

Přesně pro takové lidi je ideální volbou klasická ale jednoduše přístupná NASka. Přesně takový model pro běžné domácí použití představuje DS220J od společnosti Synology, který reprezentuje zlatou střední cestu v segmentu základních dvoudiskových NASek na českém trhu. Aktuální cena se nyní pohybuje kolem 4 799,- s DPH, tedy zhruba o 200,- více než svého času novinka na trhu DS218J, který jsem testoval minulý rok.

Vůči němu ale nový DS220J přináší mnohem výkonnější a modernější hardware. Další nespornou výhodou tohoto řešení vůči například klasického externímu USB disku je rozhodně spousta funkcí navíc. Ono NAS je takový malý počítač se svým vlastním operačním systémem, na který lze instalovat další užitečné aplikace, které se například můžou každý den starat o zálohu dat, nebo případně instalaci základních kancelářských aplikací na které máte přístup z jakéhokoliv webového prohlížeče apod.

Myslím, že každý, kdo si NAS pořídil, tak potvrdí, jak šikovné je to řešení. Na trhu existuje obrovská spousta těchto řešení, od řekněme šikovnějších externích disků se síťovým připojením, které tak mají základní funkce jako NAS, přes jednoduché domácí a firemní plnohodnotné NAS řešení pro 2 až 4 disky, až po ultra řešení pro náročné uživatele i firmy s 8 pozicemi pro HDD. Nad tím už jsou pak klasické serverové farmy. Dnes se tedy podíváme na jedno takové jednodušší dvou diskové domácí NAS řešení, které by mohlo zajímat hodně z vás.

Osobně v tomto řešení vidím ideální cestu k tomu mít na své síti veškerá důležitá data a třeba i filmy a ty si přehrávat skrze jiné multimediální centrum po síti, třeba na televizi nebo projektoru. Pokud se podíváme na parametry, největší rozdíl je rozhodně v procesoru. Výkon je totiž vůči modelu DS218J více jak dvojnásobný a také procesor již není 32bitový ale 64bitový. Operační paměť je sice stejná, 512MB, ovšem zastaralé DDR3 nahradily výkonnější DDR4. Pokud jde o maximální velikost podporovaných disků, dle stránek výrobce nyní tento model zvládne 2x16TB, celkem tedy 32TB. Podporovány jsou i některá SSD. Vše najdete v tabulkách kompatibility na stránkách Synology.

Pojďme se na něj podívat z blízka.

 

 

  • Synology DiskStation DS220j a zapojení

NAS je zabalený uvnitř kartonové krabici s minimalistickým potiskem. Uvnitř je vše důkladně chráněno proti poškození během přepravy. Kromě samotného serveru je součástí balení napájecí adaptér, UTP kabel, šroubky pro montáž pevných disků a velmi krátký uživatelský manuál. Rozsáhlejší manuál není potřeba, instalace softwaru je velmi jednoduchá a díky povedenému průvodci ji zvládne i naprostý začátečník.

Design společnosti SYNOLOGY je jasně rozpoznatelný a kdyby ho někdo nepoznal, tak velké logo na boku mu jistě napoví :). Konstrukce je elegantní, aby nedělala ostudu někdy viditelně umístěná.

Na přední straně je tlačítko pro zapnutí a také signalizační diody. Na zadní straně je pak chlazení a portová výbava, zahrnující kromě LAN samozřejmě USB. Vidíte také aktivní chlazení.

NAS se napájí dodávaným adaptérem, snad jen výrobce mohl nechat trochu více místa mezi konektory vzadu, je to tam trochu nahuštěné.

 

  • Instalace pevných disků a první zapojení

NAS je vyroben z praktického lesklého bílého plastu a vypadá na pohled velmi dobře. Bílá barva je praktická z pohledu toho, že na zařízení nebude tolik vidět prach. Přece jenom kdo někdy zažil nějaký produkt s černým piáno lakem, asi ví, jaké peklo to z hlediska údržby je. Na čelním panelu je tlačítko pro spuštění a LED indikující činnost disků a síťové komunikace. Na obou bocích se nachází logo výrobce, které je perforované, což přispívá lepšímu chlazení interiéru. Veškeré konektory se nachází a zadní straně. Zde se nachází 1Gbit LAN konektor a dvojice konektorů USB 3.0. Nad těmito konektory je pak mřížka zakrývající ventilátor. Na spodku přístroje jsou pak čtyři pogumované nožičky, které zabraňují přenosu vibrací.

Přístup do interiéru je velmi rychlý. Musíte pouze odsunout plastový kryt a můžete se vrhnout na montáž disků. DS220J nabízí celkem dvě pozice pro pevné disky a je kompatibilní jak s klasickými 3,5“ modely, tak i s menšími 2,5“, samozřejmě nic nebrání tomu použít i rychlejší SSD disky. Montáž je opravdu jednoduchá. Stačí pouze zasunout disky do pozic tak, aby došlo k připojení konektorů, a poté je již jen přišroubovat. Otvory, kterými prochází šroubky, jsou vybaveny gumovými podložkami, což napomáhá ke snížení přenosu vibrací.

Po instalaci disků složíte NAS dohromady a kryt přišroubujete dvěma šroubky. Celá instalace je opravdu velmi jednoduchá a rychlá. Po úspěšné instalaci disků stačí zapojit napájení a síťový kabel připojený do domácí sítě a můžete se vrhnout na instalaci systému. NAS servery od společnosti Synology jsou vybavené systémem DiskStation Manager (DSM). Instalace probíhá v několika krocích, které jsou doplněné o nápovědu, takže jsou srozumitelné a jednoduché. Jako první tedy napíšete do prohlížeče find.synology/com/#.

Poté stačí kliknout na tlačítko připojit. Načte se stránka, kde nainstalujete DiskStation Manager (DSM) Instalace trvá zhruba 8 minut a o jejím průběhu jste na obrazovce neustále informováni.

Pak už jenom zbývá nastavit si účet s heslem, popřípadě si nastavit, zda chcete mít přístup ke svému NASu i z internetu, tedy mimo lokální síť. Dalším krokem je instalace DSM operačního systému celé NASky na pevný disk.

Zde již hlavní obrazovka samotného SW prostředí …

Podívejme se na praktické fungování …

 

 

  • Nastavení a NAS v praxi

Dalším krokem abyste mohli začít NASku používat a třeba si i připojit na PC jako sítový disk, je třeba nastavit ještě pár věcí. Za prvé se musí vytvořit nový svazek. Zde tedy nastavíte, jak chcete disky „spárovat“. Zda nastavit RAID 0/1 nebo třeba režim JBOD kdy se kapacita disků sečte a vytvoří se jeden velký disk. V mém případě 7.3TB, poněvadž jsem testoval jenom zapojení s jedním 8TB diskem.

 

K přístupu k datům můžete využít protokoly FTP nebo Samba. Samozřejmostí je podpora více uživatelských účtů, každému z nich můžete nastavit různá oprávnění.

Připojení disku v PC je pak otázkou minuty.

Pro otestování přenosových rychlostí jsem reálný test, který zahrnoval kopírování 10GB souboru přes FTP i přes protokol Samba.

S přenosovými rychlostmi jsem opravdu spokojený, ve většině případů se rychlost přehoupla nad hranici 100MB/s a to už stačí i pro pohodlné kopírování opravdu velkých 4K filmů. Zde tedy Synology chválím. Pokud se podíváme na spotřebu celého přístroje i zde jsem naměřil opravdu pěkné hodnoty. Ohledně rychlosti kopírování skrze USB 3.0 konektor, zde jsem vyzkoušel klasický externí 2.5“ plotnový disk a naměřil rychlost kopírování kolem 90-110 MB/s. Pokud je NAS v režimu nečinnosti a pevné disky jsou uspané, pohybuje se spotřeba kolem 8W. Jakmile se disk probudí, naroste spotřeba na 16-18W a při kopírování na maximálních 28W.

Tím jde ruku v ruce i hlučnost přístroje. Ventilátor jsem měl nastavený na „úporný režim“ režim a po celou dobu testování jsem o něm opravdu nevěděl. Slyšíte tedy jenom typický cvakavý zvuk disků, pokud se na ně zrovna něco zapisuje, jinak je NASka opravdu velmi tichá. V případě že byste měli v NASce i druhý disk, asi bych doporučil přepnout režim ventilátoru na "Tichý". Zde se ventilátor nevypíná a běží na nízkých otáčkách neustále.

 

  • Dostupné aplikace

NAS se spoléhá na vlastní operační systém DSM, v mém případě verze 6.2.2-24922 Update 4, do kterého lze doinstalovat celkem pestrou škálu aplikací, dle toho, co od NASky zrovna potřebujete. V současné době je zde dostupných více jak stovka aplikací, stačí pouze kliknout v hlavním menu na ikonku "Centrum balíčků" a zde si již vyfiltrovat ty které mě zajímají. Například u NASky velmi používané aplikace pro zálohování dat. K tomu slouží aplikace "Cloud Station Server", stačí ji nainstalovat a poté nastavit cíl a které složky ze svého PC chcete zálohovat a program se o vše postará.

Pokud jste zastánci úložiště v cloudu, doporučuji využít služeb programu "Synology Cloud". Jedná se o přímou konkurenci OneDrive či Google Drive. Výrobce si ovšem za tuto službu nechává platit, ovšem na výběr je několik tarifů a každý si určitě vybere dle svých požadavku. Kompletní seznam služeb najdete zde. Ceny nejsou nijak vysoké, základní balíček s úložištěm 100 GB vyjde na 10 Euro ročně. Velmi zajímavou aplikací je ta s názvem "Synology Office. Aplikace také nabízí možnost si vytvářet vlastní textové soubory a tabulky. Vytvořené soubory pak můžete sdílet s dalšími uživateli a dále s nimi pracovat. Tímto samozřejmě nekončí, další šikovné aplikace jsou například kalendář, emailový klient a další. Společně si tedy můžete vytvořit velmi šikovnou kancelář v okně internetového prohlížeče.

Samozřejmě aplikací je zde mnohem více, a jejich rozbor by nestačil ani na několik recenzí.

 

  • Spárování s multimediálním centrem

Otestoval jsem také, jak si NASka povede jako síťový disk s multimediálním centrem Shield od Nvidie, který momentálně doma používám. Zde je to velmi jednoduché a pouze stačí v nějakém programu, který používáte přidat další úložiště pomocí URL cesty a případně vyplnit uživatele a heslo, které jste si nastavili přímo na NASce skrze webové rozhraní. V mém případě jsem otestoval přehrávače rovnou dva, velmi populární KODI, nebo méně známá odnož SPMC. V obou případech jsem neměl žádný problém s přehráváním, vše bylo plynulé a bez záseku, a to i v případě 4K filmu Titanic s velikostí přesahující 90GB. Ovšem musím zdůraznit, že jsem měl Shield připojený na domácí síti s rychlostí 1Gbit/s.

Pojďme tedy k závěru.

 

 

  • Závěr a hodnocení

Mě osobně nový model DS220J příjemně překvapil, vůči předchozímu model celkem rapidně posílil výkonově díky mnohem lepšímu procesoru a platformě, o něco málo dokonce i snížil spotřebu. Cena je i přes nepříznivý kurz Eura jenom o 200,- horší, než byla startovací cena předchozího modelu DS218J minulý rok. Pokud tedy vyžadujete mít své data u sebe doma a nechcete se spoléhat na „virtuální“ uložiště někde na serverech Googlu a dalších pro vás cizích firem, je tato NASka ideálním řešením.

Nejvíce si cením opravdu velmi snadného nastavení, které je také pro našince kompletně v češtině a vede vás doslova za ručičku krok za krokem, je tedy minimální šance že by se něco nepovedlo i opravdovému laikovi. To jaké si dovnitř osadíte HDD/SSD, záleží už na vás. DS220J nabízí širokou kompatibilitu, aktuálně podporuje i 2x 16TB HDD, tedy 32TB celkem (nebo 16TB se zálohou na druhý 16TB disk), samozřejmě budou určtiě podporovat více, až se objeví nové větší disky.

Ohledně testovaných disků od společnosti Seagate, ani zde jsem nenarazil na žádné problémy. Disk je rychlý a přitom velmi tichý, hodí se tedy i tam kde nemůžete NASku někam schovat či dát na místo, které by bylo alespoň trošku odhlučněné od zbytku místnosti, kde se pohybujete nebo se díváte na filmy apod. Pokud se podíváme na cenu samotného zařízení, ta se nyní pohybuje kolem 4 799,- s DPH, k tomu samozřejmě musíme přičíst i cenu disků. Pokud už ale klasický disk doma máte, třeba po upgradu na SSD, tak vám tato investice odpadá. Synology nabízí kromě tohoto modelu pro dva disky ještě model s označením DS120j. Ten podporuje sice jenom jeden disk, ovšem jeho cena je skoro poloviční 2769 korun vč. DPH. Osobně ovšem považuji 2 diskové řešení za mnohem praktičtější. Lze jej totiž nastavit tak, že na jeden disk ukládáte a na druhý rovnou zálohujete, což u jednodiskové verze udělat pochopitelně nelze. A právě možnost zálohování je další z velkých výhod a zajímavostí NAS řešení. osobně tedy preferuji minimálně dvou diskové, nebo 4 diskové varianty. Samozřejmě ty pro 4 disky už jsou v úplně jiné cenové hladině, SYNOLOGY má například DS420j, který stojí 8599 korun vč. DPH, takže téměř dvojnásobek dvoudiskového DS220j.

Model DS220j od Synology si od nás určitě zaslouží ocenění a doporučení. Jako základní (ne multimediální) dvoudiskové ukládací NAS řešení pro domácnosti je maximálně funkční. Skvělá SW podpora a vyladění, jednouchá obsluha a nabízí vše, co je třeba. Cena je také vzhledem k tomu všemu přijatelná. Je to určitě také znatelné vylepšení staršího modelu po stránce používané platformy. Zkrátka dobré řešení jednoduchého domácího NAS/úložiště.

Za poskytnutí NAS DS220j děkuji společnosti Synology

Za poskytnutí disku 8TB řady IronWolf děkuji společnosti Seagate

 

 

 

AUTOR: Jan Belka
https://www.facebook.com/HWrecenze/

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-04-30 20:39:18

Takze jsi prehraval primo z NASky? Synology ma jeste model Play, ktery je k tomu pry urcen a dokaze prehravat primo z NAS. Tak ted nevim, jestli ma cenu na nej priplacet...
SonGokussj4 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-04-30 21:46:49

Mám zkušenosti s DS218j (rok používání) a DS918+ (nástupce, cca rok používání též)

I DS218j dovede přehrávat videa v 4K. Buď z integrovaného media centra, nebo - jak jsem to měl/mám já - z Plexu (něco jako Kodi). Ale pouze v domácí síti.

Jakmile chceš na videa z NASu koukat i přes mobil nebo z prohlížeče mimo domácí síť, začne se projevovat nedostatek výkonu. Pokud má film titulky, které se musí do vzdáleného zařízení encodovat, tak se to začne škubat a není to pěkné.

Jak 218j, tak 220j mají ARM procesory. Nemají tak hardwarový encoding a další dobré instrukce. 918+ na toto netrpí a přehrává vzdáleně třeba i 2-3 filmy naráz (rodiče na něco koukají, já na lokále a kamarád si něco pustí, všichni v jiném městě).

Shrnul bych to tak - pokud ti jde hlavně o ukládání dat, zálohy, chceš levné řešení, 218j je ideálka.
Pokud chceš hlavně přehrávat filmy i MIMO domov nebo na mobilu, doporučuji ne-ARM procesor.

Na mém 918+ mám třeba rozjetých asi 10 docker aplikací, wordpress stránku a spoustu dalšího a v klidu to vše stíhá.
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-04-30 22:08:32
avatar
Neřekl jsi to důležitý. Play má Hdmi, takže je to přímo mediální centrum.
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-04-30 22:52:35

Vycerpavajici, diky moc.
Dneska na zalohovani, ale zitra si to budou prehravat deti na NB, ja na NB, takze tam uz bude potreba asi to Play...
S tim HDMI je to zajimave, ale nevim, jestli mohu mit 5m kabel z NASu k TV. Utahne to ten kabeel?
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-03 10:06:50
avatar
Přehrávat z normálního PC a lepších telefonů (tam kde funguje VLC) můžeš napřímo přes SMB/CIFS s prakticky nulovým úsilím na straně NASu. Navíc budeš přehrávat v maximální možné kvalitě, bez dalšího reencodingu.

Plex (Emby, Serviio), Kodi apod. potřebuješ pro hloupá zařízení typu SmartTV, která nevládnou širokou podporou kodeků a síťových technologií.
Puchpotu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-01 01:41:47

Jenom k tomu doplním, že DS220j je nástupce DS218j, DS218j je již EOL a ustupuje novému modelu DS220j s lepším CPU.
MartinCZ80 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-01 15:45:18
avatar
2x 16GB HDD, tedy 32GB celkem (nebo 16GB se zálohou na druhý 16GB disk) safra to mám víc místa i v mobilu.
KOUKÁM ŽE UŽ JE TO OPRAVENO
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-01 09:26:11

Co bych za to dal když mi zdechnul můj 20MB HDD a jelo se jen z disket...
emko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-01 11:35:15

Pěkný stroj a hračka. Ale je to už něco, jako se v roce 1910 obdivovat pěknýmu plnokrevníkovi.
Nehledě na fakt, že kdyby bylo fakt třeba, šel bych radši cestou nějaké jeté ITX desky za pár kaček + picoPSU.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-03 10:21:37
avatar
Souhlas. Za tuhle cenu (dnes možná trochu vyšší) je Athlon 3000G s mATX deskou, 4GB RAM (srovnej s výkonem ARmovského Realteku a 512MB RAM), levnou skříní na 4 HDD a 350W zdroj nebo PicoPSU - ten já ale moc nerad, protože není vhodný pro použití s více disky. Spotřeba při použití kvalitního zdroje bude podobná jako u toho ARMu, ale s tím, že výkon bude dostatečný i na další aplikace.

ITX bych ale nebral, zbytečně připlácíš za něco, co stejně nevyužiješ, protože takový stroj nemá smysl stavět pro 2 disky (a tudíž stejně budeš potřebovat velkou skříň). Stejně tak má takový stroj smysl jen tehdy, když bude opravdu používaný (tj. celá rodina). Jakmile je to zařízení jen pro jednoho člověka, které bude 70% času spát, je klasický NAS lepší řešení.
LordDave [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Vhodný HDD 2020-09-28 09:20:05
avatar
Vím že pro NAS, pro domácí použití, je od WD přímo určena řada WD RED / RED - pro, jenže ta je poměrně drahá. Co řada WD GOLD ??
Konkrétně zvažuji tuto NAS a k tomu nějaký WD GOLD 12TB a výš - je to problém?
..případně proč ne GOLD, ale přeci jen RED / RED pro ?
Díky, David

PS: alternativa DS120j má sice cenu cca poloviční, ale také výbavou je na tom bídně - CPU, paměť, atd, atd.
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-27 23:02:34
avatar
Jakykoliv 5200 a 5900ot disk je ok barvu neres.
LordDave [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-28 09:27:46
avatar
"Jakykoliv 5200 a 5900ot disk je ok barvu neres"

1)díky za info
2)o 5200 a 5900od HDD jsem ještě neslyšel
Znám 5400, 7200 a 10.000ot HDD s tím, že u jednoho bylo výjimečně i jinak než je uvedeno.
3)zapomněl jsem dodat, že potřebuji max. spolehlivý HDD a opravil jsem si GB za TB - sorry.

Budu mít love max na tu NAS a 1 velký HDD, protože dlouho nechci řešit místo (teoreticky by stačila i ta s 1 HDD, ale ta je výbavou ořezaná až na kost a obávám se že časem můžu změnit názor (což názor, ale třeba pošetřím zase nějaké prachy - to že by to chtělo HDD do NAS rovnou 2 vím taky) a pak už bych 2. HDD nepřidal).
Nechci přijít o data - potřebuji jít ze začátku co nejvíc "na jistotu" a to rozhodně HDD z tvého doporučení nesplňují (ale taky jsem mel blbě uvedeno 12GB místo TB - moje chyba).
Seagate nechci (špatná zkušenost z dávné minulosti) a od WD znám Red, pak ta Gold (cenově vychází mnohem lépe) a jediné co mě napadá za problém může být vyšší hlasitost a velikost 12TB+ protože helium a nižší spotřeba, vibrace, turbulence uvnitř -> vyšší spolehlivost a Gold protože záruka 5let a mnohem větší záruka na spolehlivost, atd, atd,.
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Celé je to hloupost. 2020-09-28 10:19:38
avatar
Eeh ok.

5900ot mají survielance a ironwolf serie od seagate pro NAS. 5200byl purple WD. Pravda Red je 5400.

Hledat super trvanlivej disk na kterej je spoleh je cesta do pekel protože žádný takový neexistuje takže celá tvá úvaha je špatná a nesmyslná. Je to vždy jen jeden disk který se může pokazit a o vše přijdeš.

Gold má 7200ot > více hřeje, hučí vybruje. To do NASU nechceš.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-28 12:00:11
avatar
zůstal bych u RED edic pro NAS ... jsou ideální ....

RED PRO jsou zbytečně drahé.

GOLD jsou také použitelné, ale jsou orientovány spíše na maximální výkon což není do klasického NAS ideální, a nebývají dražší než RED?

Purple jsou vhodné jen pokud ten NAS jede nonstop pro zápis ....

prostě mezi těmi disky jsou rozdíly, záleží také na podpoře ze strany toho daného NAS ... Osobně bych pro NAS, pokud mohl, tak volil z WD série jednoznačně RED verze ...
LordDave [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-28 13:59:45
avatar
Red - vůbec neberu v potaz - SMR technologie
Red+ se jeví jako optimální řada do domácí NAS
Red pro - zbytečně drahé - souhlas (důvod krom záruky netuším)
Gold - cenově výhodné, předpokládal jsem že dobrá alternativa k Red, ale asi teda ne,..

Ceny - heureka 6TB:
Red (1x výjimka pro porovnání ceny) WD60EFAX 4318,-
Plus: WD60EFRX 4700,- ..tady není co řešit
Pro: WD6003FFBX 6350,-
Gold: WD6003FRYZ 5040,-

Ceny - heureka 8TB:
Plus: WD80EFAX 6130,-
Pro: WD8003FFBX 8013,-
Gold: WD8004FRYZ 5790,-

Ceny - heureka 10TB:
Plus: WD100EFAX / WD101EFAX NA / cca 8300,-
Pro: WD101KFBX / WD102KFBX 11345,- / 9650,-
Gold: WD102KRYZ 6954,-

Ceny - heureka 12TB:
Plus: WD120EFAX 9500,-
Pro: WD121KFBX 11754,-
Gold: WD121KRYZ 8640,-

Ceny - heureka 14TB:
Plus: WD140EFFX 11470,-
Pro: WD141KFGX 13800,-
Gold: WD141KRYZ 10640,-

Ceny - heureka 16TB:
Plus: nevyrábí se
Pro: WD161KFGX nenašel jsem
Gold: WD161KRYZ 11817,-

Ceny - heureka 18TB:
Plus: nevyrábí se
Pro: WD181KFGX - nenašel jsem
Gold: WD181KRYZ 14030,-

Souhrn:
-Gold oproti Red+ (mimo 6TB) vychází o cca 1000,- lépe.
-Gold se do domácích NAS nehodí

Závěrečné otázky na řadu Red+:
1)Je mezi modely 6 až 14TB krom kapacity a ceny nějaký zásadní rozdíl, proč zůstat u nižší kapacity?
(nevím třeba počty ploten - 6TB je fakt minimum a na 8TB je příplatek 1430,- .. z 8 na 10 je to už 2170,- ..právě kvůli většímu počtu ploten? => zůstat na 8TB?
2)je možné ještě dnes koupit 6TB WD60EFRX, který má ještě špatné označení a používá SMR?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-28 13:50:59
avatar
Jasně na to rozdělení WD RED řady jsem zapomněl ...

SMR technologie je problém jen ve velmi specifických případech, u domácího NAS pochybuji, že by nějaké problémy s nimi byly.

Každopádně ano WD RED Plus je podle mě jasná volba pokud to jde

Vyšší kapacity mají obvykle heliové plnění a více ploten. z hlediska spolehlivosti bohužel neexistují nějaká data, o která by se dalo opřít, takže rozdíl nevím. Je to prostě vývoj ... 16 a 18TB modely jednotlivých řad WD teprve uvádí na trh v těchto týdnech...

Ano, GOLD do NAS nedoporučuji, fungoval by jako HDD bez potíží, ale je koncipován na výkon, tedy vysoké otáčky atd.

Osobně se snažím používat nejméně 2 disky v RAID tak, že jeden je prostě kopií toho druhého. Zde tedy záleží na tom, jaká kapacita komu stačí.
LordDave [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-28 12:13:21
avatar
OK, už cca 8let používám pro zálohu všeho WD RED RAID EDITON 3TB, SATA, WD30EFRX (5400ot) - zatím bez jediného problému a i HD Tune nehlásí nic, co by naznačovalo problém (před 8 lety jsem také hledal HDD na který je spoleh - takže s tou cestou do pekel to nevidím až tak černě - samozřejmě riziko tu je).


Vycházím z cen na Heurece a údajů na https://www.westerndigital.com/

WD RED: 2TB-6TB 5400rpm 3 roky záruka SMR (SMR nebrat ..takže celou řadu "RED bez ničeho") - viz:
http://www.ddworld.cz/aktuality/ukladani-dat-media/wd-se-omlouva-za-smr-zmatky-a-dela-napravu-v-red-rade.-soucasne-uvadi-na-trh-18tb-gold-disk.html
..a i komentáře pod článkem a navíc 6TB by sice aktuálně stačil, ale ne na dlouho.

WD RED PLUS: 1TB-14TB 5400rpm 3 roky záruka CMR
..teoreticky tedy něco pro mé potřeby (Red plus jsem dosud nezkoumal - až na nižší záruku asi dobrý a do 6TB (řada"EFRX") i spolehlivé)

WD RED PRO: 2TB-18TB 7200rpm 5let záruka CMR MTBF 1.000.000
Souhlasím, že pro NAS u staré ověřené technologie bude 5400ot HDD lepší než 7200 kvůli zahřívání/spotřebě/vibracím=>spolehlivosti, což můj aktuální HDD jen potvrzuje.

WD GOLD: 1TB - 18TB 7200rpm 5let záruka MTBF 2,500,000 (od 12TB vejš) Seek 36dBA :-(
Zajímám se pouze o modely s heliem (12TB+) - právě kvůli tomu, že helium by mělo znamenat nižší vibrace, menší zahřívání, větší spolehlivost, atd.

https://documents.westerndigital.com/content/dam/doc-library/en_us/assets/public/western-digital/product/internal-drives/wd-gold/product-brief-wd-gold-2579-810192.pdf

PS1: na 7200 samozřejmě netrvám - u NAS je mi to k ničemu.
PS2: jako optimální minimum (abych zase nějakou dobu nemusel řešit místo), jsem chtěl 12TB (GOLD 8600,-) ..proč ne?
PS3: 2.HDD až někdy časem (na 2.HDD už nebudou love)
PS4: "EFRX" řada by mohla být trochu sázka na jistotu = modely WD RED PLUS do 6TB (sám ho mám a i uživatel Anarki v komentářích v článku "WD se omlouvá za SMR .." to potvrzuje. Jenže já už bych byl "EFAX"(8-12TB), nebo "EFFX"(14TB) - rozdíl netuším.

No, pokud ale tedy ustoupím s kapacitou a spokojím se s 6TB, tak moje volba je tedy tento:
WD 6TB, 3,5", SATAIII, 64MB, WD60EFRX
(Mé 3TB je sice narvané, ale je na něm hromada věcí, co na NAS být nemusí, takže, no, jako - taky by to šlo, no, ale 12TB by bylo lepších) :-)
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-28 12:31:46
avatar
Dave
Dokud to nebudou 2 disky v RAID1 nebo více v Raid5 tak je to jen sázka na jistotu, že jednou o ty data přijdeš. Jiný výsledek této rovnice neexistuje.

Každý disk je spolehlivý jen do chvíle než natrefíš "páteční směnu" Mě třeba přišel v serii 5 ti disků do SAS do Dell serveru jeden vadný hned z výroby a to měl všechny testy hotové.
LordDave [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-28 13:51:29
avatar
Jasný - NAS bude primárně na filmy o které když přijdu, tak to zamrzí, ale "nezblázním se z toho" a to důležité zůstane zároveň i na mém aktuálním 3TB pro případ havárie. Proto jsem počítal s 2.HDD až někdy později.
Každopádně už mám víc jasno a když z té kapacity slevím, tak můžu tedy pořídit 2 HDD současně - ještě potřebuji odpověď na závěrečné otázky -viz příspěvek v 13:30:31.

Aktuálně tedy zvažuji Synology DiskStation DS220j + 2x WD60EFRX nebo WD80EFAX pro RAID1.
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-28 14:00:52
avatar
Možná to bude znít hloupě nebo staromilsky, ale já vždy více věřil diskům s menší kapacitou, protože dříve více ploten více problémů. Ale dnes při těch kapacitách samozřejmě jednoplotnové disky už nejsou. Ale já myslím, že chybu neuděláš ani z jedním z nich.

Co se samotného NAS týče. Zvážil bych bazarový nákup. Lidi často ani nevědí co prodávají a dá se nakoupit velice dobře. Mimoto NAS je celkově málo poruchové zařízení.

Odkaz
LordDave [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-28 16:36:35
avatar
Bazarový nákup - nic zajímavého tam aktuálně nevidím.

Snažil jsem se ještě dohledat nějaký rozdíl mezi WD60EFRX a WD80EFAX (mimo kapacity samozřejmě) a našel jsem akorát velikost cache (64 vs 256). SMR se pokud vím týkalo pouze kapacit 2-6TB.
Vzhledem k tomu, že tedy kupuji 2 HDD místo plánovaného jednoho, tak jako rozumný kompromis mi vychází: DS220j + 2x WD80EFAX

Díky moc za rady,
David
LordDave [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - DS220j+WD80EFAX - 1.zkušenost 2020-10-11 12:23:40
avatar
Ahoj,

DS220j - OK (žádný problém - spokojenost - zatím se s tím učím)
Update1: no, tak 1.problém je, že NAS tu a tam rezonuje (asi něco, jak když jde člověk na procházce kolem staré trafostanice), ale stačí ji různě "pomačkat" a zas je chvíli klid.

2x WD80EFAX
1.kus je OK, ale čekal jsem rozhodně víc (HDD je dost slyšet a celá NAS poměrně vibruje a to je v ní jen 1 disk),..
2.kus je vadný => asi jsem natrefil na tu "páteční směnu". NAS nejdříve vydávala všemožné zvuky, při instalaci pak napsala, že se instalace nezdařila.
Poté jsem oba HDD vyzkoušel připojit k PC, poslechnout a případně pustit benchmark (zda se graf rychlosti někde náhle nepropadne) a: 1.kus úplně v pohodě a 2.kus - ani kvůli němu nenaběhl PC (zkoušeno 3x) - natočil jsem i video (je potřeba si zesílit zvuk - položil jsem telefon přímo na HDD):
Odkaz

Dotaz: .. jelikož z vlastní zkušenosti teď vím, že tyto HDD nejsou zrovna tiché a vibrují a tím vadným HDD má důvěra ve značku WD právě utrpěla => může mi někdo doporučit jiný HDD (značku už neřeším, rychlost také ne), který nebude tak slyšet / vibrovat ?

Díky, David

Update2: Už nic doporučit nechci - kašlu na to -> oba disky vracím - jeden nefunguje vůbec, druhý v NAS hučí a vibruje (oba výroba 14.7.2020 - Thailand). NAS vracím taky - z těch vibrací často rezonuje (několik vrstev molitanu pod NAS nepomáhá) - na tohle nemám ani nervy ani čas. Možná zkusím štěstí znova příští rok.
exRathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-11 14:47:37
avatar
Já mám velmi fousatou 210j a jsem spokojený. Nicméně co se týče hlučnosti, je prostě nejlepší zavřít NASku někam do komory na poličku a nechat si jí tam chrochtat, jak chce. Tedy pokud jí nechcete připojovat přes HDMI přímo k TV, což u 220j stejně nejde...
exRathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-11 14:49:50
avatar
Ještě jeden tip - pokud jste to zcela s NAS nevzdal, mrkněte na QNAP. Až mi odejde Synology, bude pro mě QNAP velmi vážným kandidátem na náhradu. QNAP je totiž levnější, přičemž většinou nabízí lepší HW (CPU, RAM)...
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-11 22:16:36
avatar
Sory, ale ja ti to rikal ze velky disky jsou problém. Ty jsi trval na tom, že když budeš věnovat dost času výběru tak vybereš dobře. no vybrals.

BTW: Ve všech recenzích je napsáno, že disk silně vybruje. Takže asi jsi až tak pečlivě nevybíral.

Ohledně rezonování, těžko říct, nemám s tím problém, ale používám disky do 4TB. mimoto mám NAS v místnosti, kde nikdo není, takže asi tak. Na druhou stranu nacpat do NASky zbíječku tak se asi dá očekávat rezonování.
LordDave [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-14 23:44:01
avatar
"Sory, ale ja ti to rikal .."

"Ale já myslím, že chybu neuděláš ani z jedním z nich"
..tos mi taky říkal, že jo?

.. na co budu kupovat max 4TB HDD, když 3TB mám teď a už se na něj nevejdu? (a pak ještě další cca 3 menší HDD + noťas + 2 telefony, kde jsou další data, která také potřebuji někam přesunout)

"..když budeš věnovat dost času výběru tak vybereš dobře. no vybrals."
..vybíral jsem mezi "Gold", Red, Red+ a Red Pro, vyhnout se technologii SMR a několik následujících let nemuset řešit problém "dochází místo na disku", kdy nakonec padl výběr na Red+ (pak už to bylo jen o ceně a nutnosti mít 2ks HDD současně, kdy z původně plánovaných 12TB, jsem šel na 8TB).

"Ve všech recenzích je napsáno, že disk silně vybruje. Takže asi jsi až tak pečlivě nevybíral."
..když koukneš na ty recenze, tak je tam také napsáno, jak jsou tyto HDD krásně tiché (Heureka/CZC - tam dokonce někdo hodnotí i takto "maximalne tichy, zadne vibrace", atd) - takže z toho to spíš zní, že je to kus od kusu.

"Na druhou stranu nacpat do NASky zbíječku tak se asi dá očekávat rezonování."
Očekával jsem, že když do kvalitní NAS, dám 2 HDD od kvalitní firmy a bude mě to stát takovej balík (skoro 17.000,-), že to bude fungovat a že to bude relativně tiché = primárně uslyším jen hlavu při čtení/zápisu (s tím se počítá), ale ne že 1 HDD nebude fungovat vůbec a ten 2. že bude hučet jak mně v kládě před 20 lety a celá NAS rezonovat (asi to tam v době koronavirové krize montoval dohromady kde kdo).

Tak takovou "kvalitu" si můžou nabouchat do trenek!
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-15 07:34:37
avatar
A je to snad chyba NAS? Dle tvé logiky když si ty disky koupíš do PC tak bude díky tomu stát celé PC za hovno?

Nevím proč ti doma vadí SMR? To psali v nějakým magazínu, že je potřeba disky bez SMR?

No já ti nevím já otevřel jenom recenze na czc a tam má skoro každá jako - vybrace a hlučnost.

No co vybral jsi špatně od toho je 14 dní na vrácení. Můžeš vybrat znovu a lépe.
Sám jsi napsal že Ironwolf od seagate nechceš. Tak to asi potom docela zůžuje výběr když máš jednoho ze tří výrobců pryč hned na startu.
LordDave [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-15 15:42:57
avatar
"NAS" - dle mé logiky prostě nemá kvalitní výrobek co rezonovat. Může samozřejmě kvůli HDD víc "hučet", ale nemá prostě co rezonovat. (WD80EFAX má navíc Synology uvedený i na svých stránkách jako podporovaný / otestovaný typ - o to víc bych očekával že nebude problém - samozřejmě tam mají hned nějaké dodatky, že za nic neručí, atd,.).
(každopádně snaha o odhlučnění u DS220j vidět je - maj tam jak molitan/nějako měkkou pásku pod HDD, tak i gumové průchodky na šrouby k uchycení HDD - ale výrobek prostě rezonuje)

"HDD do PC a celé PC bude stát za hovno" - ano, dle mé logiky když strčím ty 2 HDD (které jsem obdržel) do PC, kdy jeden způsobuje že celé PC přestane nabíhat do Win (PC běží, ale vypne se LCD a jen poblikává jeho stavová dioda a jediné co můžeš dělat, je ho zase natvrdo vypnout), tak dle mého tím potom "celé PC stojí za hovno".

Nevím proč ti doma vadí SMR?
Protože se snažím koupit HDD, kde lze předpokládat maximální spolehlivost a SMR nevěřím - kupuj si to sám, Já si radši připlatil za verzi bez SMR. Pokud budeš mít na výběr ty a budeš chtít HDD, kde budeš chtít předpokládat větší spolehlivost, koupíš si SMR, nebo osvědčenou CMR?

"recenze na czc"
[i]24. 8. 2020 - maximalne tichy, zadne vibrace
1. 8. 2020 - netypicky silné vibrace
31. 7. 2019 - Jak se da ohodnotit standardni, osvedceny HD pro NAS? Samozrejme funguje podle ocekavani a datasheetu.
17. 4. 2019 - Hlučnejší než 3TB varianta
21. 3. 2019 - větší vibrace než předchozí WD30EFAX
19. 2. 2019 - tady řeší jen °C, jinak samá pozitiva
14. 1. 2019 - Vibrují víc než 3TB WD Red
"Disky jsou při přehrávání filmů z NASu celkem tiché, jen při nahrávání mé videotéky na NAS byly trochu slyšet vibrace"
5. 1. 2019 - vibrace
"Taky poměrně dost vibrují"
16. 10. 2018 - Podle ruznych recenzi by to mely byt jedny z nejtissich 8TB disku v teto cenove kategorii (alespon kdyz jsou idle). Zatim to mohu potvrdit. Ani pri zapisu to neni spatne. Zatim mohu jen doporucit.[/i]

Záporné recenze typu "Hlučnejší než 3TB varianta" moc neberu v potaz - to je snad normální (WD to má uvedené i datasheetu - 3TB 23/24 (Idle/Seek) a 8TB má 27/29.

..no Já taky nevím - někdo je tam prostě chválí, někdo haní - rozhodně to ale nevidím tak, že má skoro každá zápor vibrace a hlučnost. Schválně se můžeš také podívat kolik lidí má ve své recenzi uvedeno "doporučuje produkt" a kolik "nedoporučuje produkt". Navíc WD RED jsem si zvolil i na základě vlastních zkušeností, kdy mám asi 4 HDD WD (už hodně dlouho) a žádný problém. A v minulosti jsem si právě koupil Seagate (něco drahého, co mělo vydržet pracovat 24/7 a po nějaké době tam byl nějaký zádrhel - už nevím - tehdá jsem si řekl "Seagate již nikdy více"),..

Každopádně jsem si teď všiml té recenze z 1. 8. 2020 "Kupujte raději konkurenci" - ta mi přijde velmi přínosná.

"14 dní na vrácení"
.. taky už jsou vrácené
.. vyberu, ale teď si dám nějaký čas pauzu - až ze mě vyprchá to zklamání.

"Sám jsi napsal že Ironwolf od seagate nechceš"
..také jsem pak psal" "Dotaz: .. jelikož z vlastní zkušenosti teď vím, že tyto HDD nejsou zrovna tiché a vibrují a tím vadným HDD má důvěra ve značku WD právě utrpěla => může mi někdo doporučit jiný HDD (značku už neřeším, rychlost také ne), který nebude tak slyšet / vibrovat ?"

Závěr: na nějakou dobu mám po chuti řešit NAS (3 zakoupené položky a 3x zklamání - z mého pohledu "tohle prostě není normální" a je to pro mě impuls k tomu, dát od toho na nějakou dobu ruce pryč.

Pár odkazů, aby bylo vidět o čem mluvím:
WD80EFAX, co nefungoval a pro ověření jsem ho ještě připojil k PC, které "najednou" přestalo nabíhat do Win (když jsem připojil ten druhý, naběhlo bez problémů):
Odkaz

DS220j + WD80EFAX při "běžném provozu" (ani jsem nic nekopíroval) a takhle rezonuje cca z 1/3 oproti tomu jak rezonovala původně: Odkaz

DS220j - jak vrže kryt větráku (takovej bonus na závěr - ne že by to mělo na funkčnost nějaký vliv a normálně bych si toho ani nevšiml - jen jsem to také nečekal): Odkaz

Edit 15.10.2020:
Parametry WD Red+:Odkaz
Parametry Toshiba N300:Odkaz
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-15 12:33:21
avatar
To že je disk v podporovaných znamená jen to že bude fungovat, ale jak vybruje a jak se to bude projevovat určitě nikdo neřeší. 200 serie je druhá nejlevnější naska takže budget model. Když si koupím skříň od Zelmanu za tisíc taky v ní bude vše vibrovat když tam dám vibrátor.

Ohledně recenzí. Dají se najít disky kde se nikdo o hlučnosti a vibracich ani nezminuje tka proc kupovat takovy kde si lide na vibrace stezuji?

Ja zasadne ctu negativni recenze u kazdeho vyrobku protoze ty pozitivni pise vetsinou kazdej hned 2 minuty po instalaci v nadseni z novyho kramu co si poridil domu.
LordDave [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-15 14:57:53
avatar
"jak vybruje a jak se to bude projevovat určitě nikdo neřeší"
.. pokud bych byl výrobce a procházelo mi pod rukama řada HDD na test, tak bych to, jak se to bude projevovat rozhodně řešil (nežádoucí rezonance -> zklamaní uživatelé -> negativní hodnocení/recenze -> nižší prodeje -> menší "vejvar" -> pošramocená pověst).
Vibrovat samozřejmě může - když do ní osadíš HDD, který má plotny vyvážené, jak stará Tatramatka prádlo, tak to bohužel neovlivníš, ale rezonanci (nežádoucí otravný zvukový projev) ovlivnit můžeš.
I když je to "budget model", není to NAS za pár stovek "spíchnutá na koleni" odněkud z Číny, ale zařízení za několik tisíc (aktuálně nejlevnější za 4199,-) -> nemá co rezonovat.

"kde se nikdo o hlučnosti a vibracich ani nezminuje"
..zkusil jsem juknout na recenze na 4TB od WD a třeba z 28. 6. 2017: "Pořídili jsme do firmy NAS od Synology a k tomu dva tyto 4TB disky, nicméně jeden z nich po pár hodinách chodu přestal fungovat a NAS ho vyhodnotil jako vadný. Ten jsem vyraklamoval za nový kus a tento nový kus už ani nenaběhl. Až další nový disk za 2. reklamovaný funguje snad správně."
.. pravda, alespoň si nestěžoval na vibrace,..

"a zasadne ctu negativni recenze"
.. Já zase na 2.stranu beru, že ty pozitivní napíše málokdo -> drtivá většina uživatelů je spokojená (pro ně je to ztráta času), zatímco když to nefunguje, tak začne "řešit" a zkoumat recenze, zda se to stalo i někomu jinému a ještě "za tepla" přidá svůj negativní názor.

..takže kdože nám tu zbejvá?
WD - ne,..
Seagate - ne,..
Xio? Xi-Xao? Xer-kses? ..no Toshibu myslím,..

..viz ta recenze na CZC:
"Pro porovnání - s tímto diskem jsem zakoupil i 2x KIOXIA (přeznačkovaná Toshiba) 8TB 7200rpm (CMR) a nejen že má, pochopitelně, daleko lepší rychlosti čtení/zápisu, ale prakticky vůbec nevibruje, je krásně tichý a udrží 42°C v zátěži."
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!