AMD RYZEN 3 3300X a 3100 – TEST nových 7nm rychlých 4jádrových procesorů. Nejlepší ve třídě?
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Čtvrtek, 07 květen 2020
alt

 

 

 

 

 

  • AMD RYZEN 3 3300X a 3100 – TEST nových 7nm

                                  rychlých 4jádrových procesorů. Nejlepší ve třídě?

Dnes tady máme pro vás něco velmi zajímavého. Dva nové procesory AMD, které jsou další demonstrací toho, jak moc se věci na procesorovém trhu změnily za velmi krátkou dobu. AMD nyní uvádí nejpokročilejší 7nm procesory i do nejnižší cenové kategorie. Přináší současnou ZEN 2 architekturu v podobě dvou 4jádrových/8vláknových procesorů RYZEN 3 pro low end za cenu začínající na pouhých 99 dolarech tedy 3000 korun vč. DPH. Dnes se podíváme, jaké jsou oba nové RYZEN 3 3100 a 3300X a srovnáme si je s aktuální nabídkou ostatních procesorů v této nejnižší cenové hladině.

Nejdříve ale malé ohlédnutí. „4 jádra musí stačit všem!“ Tato téměř dogmatická strategie společnosti Intel, téměř zastavila vývoj na procesorovém trhu v končící dekádě. Je tomu pouhé 3 roky, co Intel uvedl na trh Core i7-7700K, co by nejvýkonnější desktopový mainstreamový procesor pro mainstreamovou platformu. Byl to nejlepší procesor, který jste si začátkem roku 2017, pro běžný domácí počítač mohli koupit. Stále i dnes se dá koupit kolem 12 tisíc korun vč. DPH, za které vycházel. Má 4jádra/8vláken, tedy maximum toho, co Intel nabízel už u několika generací a mnoho let před ním. Jenže chvíli po něm dorazila nová generace procesorů AMD. A vše změnila.

AMD už v roce 2017 udělalo ze 4 jader výkonově low end, když uvedlo až 8jádrové mainstreamové procesory RYZEN 7 za stejné ceny, za které Intel nabízel právě maximálně 4 jádra a s výjimkou her bylo AMD všude výrazně výkonnější. V loňském roce pak s příchodem ZEN 2 architektury, AMD počet jader zdvojnásobilo na současných až 16 pro mainstream u aktuálních RYZEN 9 3000 procesorů. Intel je ovšem stále na maximálně 8 (brzy 10) jádrech pro mainstream. Hlavně je na stále stejných 14nm se stejnou SKYLAKE architekturou jako v roce 2017. Jenže máme rok 2020 a AMD jasně ukazuje, jaký pokrok udělalo a kam dnes 4jádrové procesory patří.

  • AMD RYZEN 3 3100 a 3300X – 7nm low end

Vůbec poprvé AMD uvádí 7nm ZEN 2 architekturu v rámci RYZEN 3procesorů. Čímž navazuje na tu vůbec první RYZEN 3 1000 sérii. Tedy původní 14nm 4jádrové RYZEN 3 1200 a RYZEN 3 1300X s architekturou ZEN první generace.

Proti nim představují 7nm RYZEN 3 3000 modely velký posun. A nejde jen o několik % vyšší výkon tím, že by AMD posunulo takty. Ač obě řady mají stále 65W TDP, nové modely už mají 4jádra/8vláken proti 4jádrům/4vláknům u předchůdců. Dokonce i RYZEN 3 3200G, tedy odlišný čip ale 12nm se ZEN+ architekturou, má také 4jádra/4vlákna a byl považován dosud za to nejzajímavější v cenové hladině 3 tisíce korun. ZEN 2 ovšem mají také dvojnásobnou cache a mnohem vyšší takty i výkon na jádro a vylepšené IPC. RYZEN 3 3100 má 3,6GHz v základu a 3,9GHz v boostu. RYZEN 3 3300X má dokonce 3,8GHz v základu a 4,3GHz v boostu. Oba procesory mají také v základu podporu pro DDR4 3200MHz paměti (proti předchozím 2666MHz) a samozřejmě díky nové 7nm ZEN 2 architektuře mají také PCIe 4.0 podporu.

Co je zajímavé, že ač samozřejmě staví na stejném 7nm ZEN 2 základu, jako všechny ostatní 7nm RYZEN 3000 procesory, kdy základem je tedy 8jádrový/16vláknový čip, je aktivní jen jeho polovina. Ale u obou modelů jinak. Jak jistě víte, ZEN 2 čip se stává ze dvou CCX modulů po 4jádrech/8vláknech se 16MB L3 na modul (32MB na čip celkem). Samozřejmě oba 4jádrové modely jsou udělány tak, že běží jen polovina jádra, jenže nejsou udělány stejně.

Levnější RYZEN 3 3100 má totiž částečně aktivní oba CCX moduly, ale z každého jen polovinu, tedy 2jádra/4vlákna a 8MB L3. RYZEN 3 3100 má aktivní přesně polovinu čipu, tedy jeden celý CCX modul se 4jádry/8vlákny a 16MB L3. To je celkem zajímavé, kdy AMD tedy zjevně odlišně vybírá čipy pro tyto dva procesory. V praxi to bude mít drobný vliv na výkon, znatelnější třeba zejména u her, kdy RYZEN 3 3300X má zjevnou výhodu nižších latencí, protože komunikuje uvnitř jednoho CCX modulu, ne skrze sběrnice ve dvou.

  • AMD RYZEN 3 vs Intel Core i3 (a Core i7) – srovnání s konkurencí

A do jaké situace na trhu a v jakém srovnání s konkurencí přichází? Oba jsou postavené na nejmodernější 7nm výrobě a jsou zdaleka nejlevnějšími 7nm procesory na trhu. AMD je uvádí za velmi atraktivní ceny pouhých 120 dolarů za ten lepší RYZEN 3 3300X a jen 99 dolarů za základní RYZEN 3 3100. To jsou dokonce nižší ceny, než původní RYZEN 3 1200 (109 dolarů) a RYZEN 3 1300X (129 dolarů) z roku 2017. Samozřejmě současný trh už je jiný, kdy v této cenové hladině už úřadují hlavně starší generace procesorů AMD, v čele především s 12nm RYZEN 5 2600 se 6jádry/12vlákny, který dnes stojí běžně kolem 3300 korun vč. DPH. (podotýkám, že ceny se teď v poslední době výrazně mění v závislosti na kurzu). Pochopitelně 7nm proces je výrazně dražší a nejde tedy úplně srovnávat ceny novinek se starší generací ve slevách. Ovšem na trhu budou jednoduše vedle sebe, takže je srovnávání na místě.

RYZEN 3 3100 je současně nejlevnější 4jádro s 8vlákny na trhu a vychází na zhruba 3000 korun vč. DPH. RYZEN 3 3300X je pak za 3600 korun vč. DPH. Srovnání s Intelem je zajímavé, protože se hlavně nabízí zajímavé srovnání s tím původním TOP modelem v podobě Core i7-7700K. Speciálně když Intel jednoduše neprodává do této doby žádný aktuální 4jádrový procesor s 8vlákny. To nejlepší, co nyní nabízí, jsou Core i3-9000 modely, které ovšem mají jen 4jádra/4vlákna a hyperthreading je u nich záměrně vypnutý. Srovnávat tedy můžeme s Core i3-9100F, které má 4jádra/4vlákna neaktivní integrovanou grafiku a takty 3,6GHz v základu a 4,2GHz v boostu. Jenže tento procesor je zamčený pro taktování na rozdíl od RYZEN modelů. Pokud chcete odemčený čip od Intelu pro taktování, je to Core i3-9350KF s výchozí taktem 4GHz a 4,6GHz ale taktéž 4jádry/8vlákny.

Potíž je, že zatímco Core i3-9100F stojí ve slevách dnes docela rozumných 2200 korun, i když normálně stál dosud téměř 3000 korun, Core i3-9350KF je běžně dostupná za absurdních 4500 korun vč. DPH. Za to máte 6jádrové Core i5-9000 modely. Potíž s nimi je, že mají zase jen 6jader/6vláken, tedy dokonce méně vláken než 8vláknové RYZEN 3. Dnes se tedy podíváme, jak všechny tyhle procesory v této nejnižší cenové hladině 4jádrových procesorů, proti sobě stojí.

 

 

  • AMD RYZEN 3 3100 a 3300X a testy

Procesory jdou dodávány v klasickém balení spolu s chladičem. Tím je ten základní Wraith Stealth pro 65W procesory, tedy tichý jednoduchý osvědčený model, který rozhodně s přehledem stačí, takže nikdo nemusí žádný jiný pro tyhle procesory pořizovat.

AMD nám bohužel na testy neposlalo balení kompletní, máme k dispozici jen samotné procesory, ale v prodejních verzích a revizích, takže žádný problém. Jen vám prostě nemůžeme ukázat přímo celé jejich balení v redakčním prostředí.

Oba procesory jsou samozřejmě fyzicky jinak stejné, jako ostatní RYZEN 3000 čipy a jsou pro AM4 desky, kompatibilní s většinou modelů od A320/B350 platforem, po nejnovější X570/B550. Samozřejmě podpora záleží na aktualizaci BIOSu ze strany výrobců jednotlivých desek, většina již ale dávno potřebné aktualizace s podporou obou nových procesorů vydala.

Z hlediska srovnání nás nejvíce zajímá srovnání se stále aktuálním RYZEN 3 3200G, tedy 4jádrovým/4vláknovým APU, které má starší 12nm ZEN+ architekturu a byl dosud dostupný jako 4jádrový RYZEN procesor právě kolem ceny 3000 korun. Z konkurenčních Intel procesorů jsou zde nejlevnější verze Core i3-9100F (4jádra/4vlákna) a Core i5-9400F (6jader/6vláken). Ale asi nejzajímavější je srovnání s původním jen 3 roky starým TOP modelem mainstreamové nabídky společnosti Intel, tedy Core i7-7700K se 4jádry/8vlákny, který se i dnes prodává za 12 tisíc korun.

  • Jak a co budeme testovat?

Pro otestování nových 7nm RYZEN jsme samozřejmě použili nejnovější platformu. A to konkrétně X570 desku ASUS ROG Crosshair VIII Hero (Wi-Fi). K tomu jsme osadili naše osvědčené G.SKILL FLARE X paměti 2x 8GB DDR4 3200MHz CL14, abychom zatím věci nekomplikovali a mohli srovnávat i s předchůdci. Samozřejmě jsme pro srovnání zařadili i Intel Core  procesory na odpovídajících platformách.

Všechny sestavy byly testovány s Kingston Black 1TB NVMe SSD PCIe 3.0 a AMD TRX40/X570 mají výhodu Gigabyte NVMe SSD gen 4 s PCIe 4.0 rozhraním. Systémy jsou vybaveny grafickou kartou AMD Radeon RX 5700 XT 8GB v referenci. Všechny výsledky všechno je testováno kompletně znovu. Na aktualizovaném WINDOWS 10 se všemi záplatami pro Intel i AMD. Současně jsou všechny aplikace a hry na nejnovějších verzích a také ovladače a BIOS pro desky jsou použity ty nejaktuálnější k datu vypracování recenze.

Všechny procesory jsou testované na základních nastaveních, tedy na odpovídajícím TDP (týká se hlavně Intel procesorů, kdy můžete narazit na recenze, kde testují 9900K (ale i jiné Intel „K“ procesory) s TDP výrazně přesahující udávané hodnoty a MCE funkcí na deskách (kdy maximální turbo takt se díky tomu aplikuje automaticky na všechna jádra) ačkoliv se tváří, jako by to bylo na těch udávaných hodnotách, se kterými je CPU prodáván. V našem případě je vše bez aktivního automatického taktování jakéhokoliv druhu, prostě výchozí nastavení.

Takže pojďme na to …

 

 

  • CineBench R20 – Renderování

Jako první tady máme oblíbený Cinebench v aktuální verzi R20, která je více vypovídající a lépe testuje skutečný potenciál procesorů než starší verze. Opravdu dokáže každý současný procesor pořádně provětrat a ukázat jeho reálný maximální výkon. Využít dokáže zatím až 256 vláken.

Na četné žádosti jsme zařadili i dílčí test výkonu jen jednoho jádra, ačkoliv je pochopitelně pro současné aplikační použití mnohem více klíčový ten vícejádrový test. Překvapením pro některé asi bude, že AMD dnes jasně vede ve výkonu na jádro, speciálně v této cenové hladině. I Core i7-7700K je zhruba o 9% pomalejší než RYZEN 3 3300X.

Ve vícejádrovém nasazení se samozřejmě výrazně projeví výkon 12vláknových RYZEN 5 modelů, kterým jednoduše „jen“ 8vláknové čipy nemohou stačit. Nicméně RYZEN 3 3300X ukazuje skvělý výkon, mnohem lepší než 4vláknové čipy, které se v této cenové hladině dosud vyskytovaly. Současně je opět výkonnější, než Core i7-7700K.

 

 

  • 7-Zip – komprimace dat (AES)

Jako další tady máme v praxi hojně využívanou komprimaci/dekomprimaci dat. 7-Zip je moderní aplikace využívají i pokročilých speciálních instrukčních sad, v tomto případě třeba AES, využívá také výhod vícejádrových CPU. Opět tedy více jader a vláken = vyšší výkon.

RYZEN 3 3300X si vede velmi dobře, opět překonává o více jak 9% i Core i7-7700K a o 10% Core i5-9400F a v těsném závěsu za nimi je RYZEN 3 3100 za pouhé 3 tisíce korun. Odstup starších jen 4vláknových čipů je značný.

 

 

  • POV-Ray - RayTracing

Velmi náročný a velmi populární program využívající náročnou metodu RayTracing, se kterou se hodně počítá do dalších let.

 Pochopitelně i zde je výkon vícejádrových procesorů dobře využíván. RYZE 3 3300X je zde stejně výkonný, jako 6jádrový Core i5 a opět jasně překonává Core i7-7700K.

 

 

  • Blender – Rendering

Další z populárních testů a aplikací, která rozhodně dokáže těžit a vytěžit maximum z každého procesoru, je Bleder.

Více jader a vláken zde prostě jasně vede a procesory s méně jak 8 vlákny opravdu zásadně zaostávají. RYZEN 3 3300X si vede opět skvěle, jasně překonává Core i7-7700K a také Core i5-9400F, jehož výkon stačí jen na vyrovnání superlevného RYZEN 3 3100. Starší 4vláknové čipy jsou o polovinu pomalejší.

 

 

  • Video Encoding

Převody videa jsou dnes stále populárnější mezi uživateli. Možností, jak je dělat, je celá řada. A převod videa výkonný CPU rozhodně výrazně urychlí. Můžeme se u HD a hlavně 4K videa bavit o rozdílech v řádu desítek minut i hodin u velkých projektů.

V této oblasti se v poslední době hodně optimalizovalo a je to znát. Opět je zde velkým přínosem větší počet jader/vláken, takže v této cenové hladině jsou velké rozdíly. RYZEN 3 3300X si vede velmi dobře, překonává jasně Core i5 a Core i7, které se vyrovnají jen RYZEN 3 3100 modelu.

A jak si vedou procesory ve hrách?

 

 

  • Výkon ve hrách

Výkon ve hrách je silně sledované téma, ačkoliv není příliš důvod, protože pokud jste běžný hráč, tak vám jakýkoliv současný 14nm a lepší procesor s více jak 6jádry nebo 8vlákny na taktu alespoň 3,2GHz+, udělá prakticky stejnou službu. Současné hry málokdy skutečně výkon CPU využívají, pokud by tomu tak bylo, tak by samozřejmě 16 jádrové nebo dokonce až 32 jádrové desktopové procesory byly ve hrách násobně výkonnější než 8jádra. A to se samozřejmě neděje. Je tedy důležité připomenout, že to, co v současných hrách testujeme, není vlastně výkon samotného procesoru, ale to, jak hra výkon daného CPU skutečně používá. Je samozřejmě rozdíl, když třeba 100FPS máme s plně zatíženým 8jádrovým procesorem, nebo máme 90FPS se 16jádrovým procesorem, který je ale využit v dané hře jen na 60%.

  • Realistické testy „herního výkonu“

Módou některých procesorových testů je dnes testování naprosto nerealistické nepraktické konfigurace, kdy použijeme ultra silnou grafiku, pro ultra nízké rozlišení někdy ještě se staženými detaily. Výmluvou je, že pak se ukáže prý procesorový výkon. Neukáže! Ukáže se jen, jak daná hra neumí výkon procesorů využívat a na těch několika málo jádrech/vláknech, co částečně využívá. A tak záleží jen na výši taktu na části čipu, nikoliv na skutečném výkonu procesoru jako celku. Skutečný výkon procesorů ale využit u her dnes není, tudíž test nízkého rozlišení s výkonnou GPU ve hrách neřekne to nic o tom, jaký výkon procesory skutečně mají. Na to máte například CineBench, který zatěžuje skutečně celý čip a pokud by hry dělaly to samé, vypadalo by to ve výkonovém srovnání stehně jako v CineBench. Bohužel na poli optimalizace her je třeba udělat ještě hodně práce.

Každopádně abych potěšili všechny, máme také otestováno nízké rozlišení (1920x1080) s výkonnou grafikou (Radeon RX 5700 XT 8GB), což sice prakticky nikdo v reálu používat nebude, ale máme to změřeno. Čím slabší grafiku použijete, tím více se smažou rozdíly mezi čipy i v tomto rozlišení. A naopak, pokud zvýšíte rozlišení, tak mezi procesory nebudou téměř žádné rozdíly i když to budete měřit s nejvýkonnějšími grafikami.

Nicméně v téhle cenové hladině už jsme na hranici toho, co dnešní hry procesorově běžně využívají. Současné hry nejčastěji používají 8 vláken, některé i 16, některé starší a špatně optimalizované jen 4, ale nejčastěji dnes je výrazněji využíváno čistě hrou 8 vláken. Pokud vás zajímá proč, tak proto, že většina her je multiplatformích a současná generace konzolí má jen 8jader/vláken, ta nová ovšem staví na RYZEN 7 3700 s 8jádry/16vlákny, takže 16vláken bude brzy standardem. Samozřejmě hry poběží i na méně, ale propad výkonu, zejména minimálních FPS bude znát a nebude to prostě tak plynulé.

Současně musíte brát v potaz, že když na počítači se 4jádrovým procesorem budete mít kromě hry puštěno ještě něco jiného, i ten „herní“ výkon tím bude trpět, zatímco třeba se 16 jádrovým procesorem můžete v klidu hrát i s náročnou další aplikací běžící na pozadí. To je ten skutečný procesorový výkon, který vám ovšem dílčí herní testy prostě neukáží. RYZEN 3 3300X si vede nad očekávání výborně a poráží Core i7-7700K i zde, který má jednoduše nevýhodu starší platformy a při podobných taktech jako RYZEN 3 i nižšího výkonu na jádro atd.

Podívejme se tedy na provozní vlastnosti …

 

 

 

  • Spotřeba, teploty a taktování

Jednou z ostře sledovaných kategorií je dnes pochopitelně provoz, a hlavně spotřeba systémů. V našem případě testujeme spotřebu celé sestavy. Spotřeba procesorů je dnes ale značně dynamickou a neustále se měnící veličinou. Jak Intel, tak AMD procesory mají značně propracované systémy řízení taktů a spotřeby v závislosti na aplikaci, momentálním vytížení a také aktuálních dosahovaných teplot v různých částech čipu. V některých případech mohou dokonce dočasně překračovat svá udávaná TDP a tak dále.

Testujeme všechny CPU v základu s nastavením TDP tak, jak uvádí výrobce. Nemáme aktivní žádné taktování a překračování TDP nad rámec specifikací. Aktivní jsou pouze běžné/výchozí boost/turbo technologie, ne MCE apod. Testujeme ale s výkonným AiO chlazením, takže procesory mají možnost boostovat na maxima, což je výhoda hlavně pro Intel, který udává TDP jen pro základní takty, ale potřebuje mnohem vyšší, aby dosahoval často deklarovaného výkonu.

Zde už je jasně vidět, že AMD má se 7nm generací navrch proti Intelu. Zatímco proti 14nm RYZEN byl Intel ještě stále lepší s jeho 14nm, na 12nm už jej AMD dohnalo a 7nm současné čipy AMD jsou jasně efektivnější. Při podobné spotřebě mají znatelně lepší výkon.

S osazeným AiO vodním chlazením se teploty RYZEN 3 modelů pohybují kolem 55-60°C. Otestovali jsme je ale také s tím výchozím BOX chladičem (Wrait Stealth) a díky úspornosti je stále rozumně tichý (mnohem tišší než Intel chladič) a teploty se pohybují jen na 65°C v případě RYZEN 3 3100 a do 75°C v případě RYZEN 3 3300X, což je naprosto v pohodě. Nemusíte tedy ani nutně osazovat jiné chlazení.

  • Taktování

Ohledně taktování. U AMD osobně vřele nedoporučuji ruční taktování RYZEN 3000/2000 modelů vůbec! Pokud chcete lepší výkon, osaďte lepší chladič a procesor dejte na lepší desku. Obojí zvedne boost takty.  AMD pak nabízí propracované automatické zvýšení výkonu přes technologii „PBO“, kdy stačí aktivovat tuhle funkci v RYZEN Master aplikaci a procesor pojede na vyšší limit TDP. Ovšem stále bude fungovat boost na méně jádrech, takže nebudete nikdy přicházet o výkon. Nově pak AMD umožňuje aktivovat PBO a do toho ještě automatické přetaktování, což dokáže vytáhnout vůbec nejvyšší výkon, ale je to samozřejmě za cenu ještě vyšší spotřeby atd.

Osobně doporučuji osadit procesory na co nejlepší desku a hlavní je osadit co nejlepší a nejvýkonnější chlazení. To většině bude stačit k nejlepšímu využití potenciálu CPU. Pokud chcete, zapněte PBO, kdy budete mít všechny výhody vyššího výkonu, které přináší obvykle taktování, ovšem bez nevýhod v podobě nižšího výkonu na jádro, vyšší spotřeby v situacích, kdy to není třeba atd. Funguje to i u RYZEN 3 3300X/3100, kdy větší přínos má jasně zapnutí PBO na slabším 3100 modelu, který je v základu výrazně níže taktován. 3300X totiž jede už v základu tak vysoko, že zapnutí PBO ty takty už o moc nezvyšuje a nárůst výkonu je už jen několik jednotek %. V případě 3100 modelu ale můžete dosáhnout s PBO podobných taktů jaké má dražší 3300X. Ovšem ten výkon být stejný nemusí a také nebude, díky odlišné konstrukci využívání CCX modulů, bude vždycky RYZEN 3 3100 o několik % pomalejší.

AMD ale speciálně v nižší cenové hladině má znatelnou konkurenční výhodu platformy, když RYZEN procesory lze taktovat. A to i na cenově dostupných deskách. Intel procesory nelze taktovat vůbec, jen dražší „K“ edice, a to jen na lepších deskách. To samé platí o pamětech, ze základních 2400/2666MHz nemůžete paměti na Intel deskách nijak zrychlit, protože to není dovoleno jinde než u dražších „Z“ čipsetů. AMD nijak nelimituje taktování procesorů ani pamětí i na levnějších B350/450/550 deskách. a už v základu nyní podporuje DDR4 3200MHz paměti, proti jen 2400/2666MHz u Intelu.

Podívejme se tedy na závěry a hodnocení

 

 

  • Závěr a hodnocení

Je pravdou, že levnější procesory nepřitahují zdaleka tolik pozornosti, jako dražší TOP modely. Ačkoliv samozřejmě těch levnějších se prodá ve výsledku mnohem více. Nové RYZEN 3 si ale pozornost zaslouží. Nejen že jsou velmi dobré samy o sobě, hlavně jsou důkazem velkého posunu, který máme díky AMD na procesorovém trhu jako takovém.

4jádra už dávno nestačí každému a stačit ani nemusí. Ale mohou, ovšem mají stát tomu přiměřené peníze. Tedy dnes se bavíme o low endu. RYZEN 3 3100/3300X nabízejí stále solidní výkon, ovšem poprvé v téhle cenové hladině máme 4jádra s 8 vlákny. A těch 8 vláken je v dnešní běžné praxi už zásadní. Méně než to, dnes jasně brzdí výkon dokonce i u her, natož u mnoha běžných aplikacích.

AMD si zde nyní konkuruje hlavně samo sobě. Zejména RYZEN 3 3300X vytváří zajímavou situaci při výběru mezi ním a starším atraktivním RYZEN 5 2600, který dnes ve slevách stojí dokonce o něco méně. Ve prospěch jen 4jádrové/8vláknové 3300X novinky mluví ovšem výrazně lepší výkon na jádro, lepší IPC, obecně prostě lepší architektura a vyšší takty, což vše mu pomáhá především ve hrách dnes. Nicméně všude tam, kde je výkon více jader/vláken opravdu využíván, je 6jádrový/12vláknový RYZEN 5 2600 prostě lepší.  Ale rozdíl není nijak propastný. Takže opravdu zajímavé dilema, který z nich zvolit. Pokud ale dnes opravdu potřebujete vyšší výkon, je zde RYZEN 5 3600, který je sice dražší, ale také o 30% výkonnější s dalším potenciálem po zapnutí PBO. Ve prospěch 7nm RYZEN 3000 série mluví také modernější výbava a podpora PCIe 4.0 na X570 a B550 čipsetech.

Nové RYZEN 3 jsou ale zajímavé také ve srovnání s konkurenčním Intelem, ale také se staršími RYZEN 3. Tím nejlepším od AMD zde byl dosud RYZEN 3 3200G se 4jádry/4vlákny ZEN+. A jak vidíte, i RYZEN 3 3100 je nejen díky 8 vláknům, o třetinu výkonnější! A to se bavíme o meziročním nárůstu za stejnou cenu. Současně je také vidět, jak velmi nepovedené a nevýhodné byly a jsou Core i5-9000 procesory, kde výrazně dražší 6jádra/6vlákna nedokáží nabídnout nic lepšího. Intel ale proti RYZEN 3 staví Core i3. Ta současná ovšem mají jen 4jádra/4vlákna a tak opravdu nestíhají.

AMD k tomu skvělému výkonu přidává i dobrou cenu, kdy novinky jsou naceněny tak, aby měly dobrý poměr cena/výkon. Dokonce lepší, než má RYZEN 5 3600, který je vůbec nejpopulárnějším 7nm procesorem na trhu. Ostatně i v tomto testu vidíte, že zaslouženě.

To vše nás přivádí k zajímavému tématu.

  • Intel Core i7-7700K vs AMD RYZEN 3 3300X a 3100

Jsou tomu jen 3 roky, co Intel vydal Core i7-7700K jako svůj TOP procesor pro mainstream a hráče. Stále i dnes se nový prodává za cenu kolem 12 tisíc korun! Pro mnohé byl tím nejlepším pro herní PC, ale krátce po jeho vydání s příchodem prvních RYZEN 7, už bylo jasné, že 4jádra nemají v TOP procesorovém řešení dávno co pohledávat.

Nové RYZEN 3 demonstrují ten posun na trhu velmi názorně. Skoro by se chtělo říci, že si je AMD tak schválně nakonfigurovalo. Core i7-7700K za 12 tisíc korun, má totiž výkon stejný, jaký nyní nabízí RYZEN 3 3100 za pouhých 3000 korun! A to se Intel opírá o vyšší takty. Jenže ty takty jsou prakticky stejné, na jakých běží RYZEN 3 3300X, který je ale stejně běžně o 10% výkonnější, přitom stojí jen 3600 korun a má podstatně nižší TDP (65W vs 91W). To je zajímavé z několika důvodů. Aby TOP procesorové řešení Intelu, bylo po pouhých 3 letech slabší, než low end konkurence, to už si dlouho nepamatujeme. To je bohužel důkazem, jak Intel zabetonoval a zpomalil vývoj na celém procesorovém trhu, což by bývalo pokračovalo, kdyby AMD nevydalo RYZEN procesory. Intel ješě dlouho neměl v plánu nabízet více než 4 jádra pro masy a určitě ne za cenu, za jakou je dnes nabízí AMD. 3 tisíce korun místo 12 tisíc za stejný výkon, to je sakra rozdíl.

Současně je také zřejmé, jak moc Intel se 14nm SKYLAKE architekturou nestíhá. AMD už je lepší ve jednoznačně všude. Ve výkonu na jádro, ve výkonu na celek, v efektivitě a koneckonců nemá ani bezpečnostní díry a z toho pramenící problémy. Core i7-7700K má v praxi stejně vysoké takty, jako RYZEN 3 3300X, ten je ale jasně výkonnější, protože má lepší IPC atd. A přitom všem je navíc i úspornější, kdy stejně výkonný RYZEN 3 3100 má až o 30W nižší spotřebu, a to zhruba odpovídá i těm 65W vs 91W TDP (ačkoliv je oba výrobci udávají trochu jinak). Mimochodem, Core i7-7700K s těmi jeho 91W TDP, bylo posledním procesorem od Intelu, kde to TDP alespoň trochu odpovídalo běžné realitě. Nyní sice Intel uvádí 95W u Core i9-9900K s 8 jádry, ale pokud nevěříte na pohádky, tak se musíte ptát, jak Intel udělal, že 9900K, což je doslova 2x 7700K na jednom čipu se stejnou architekturou i stejným 14nm procesem, může mít stejné TDP? Ale tomu se budeme věnovat velmi brzy v dalším článku.

  • Závěr a hodnocení

AMD novými 7nm RYZEN 3 nezabilo jen současné Core i3-9000 a Core i5-9000, které jsou stejně pro mrtvé platformy a nikdo by je neměl dávno kupovat, ale zabilo i bazarovou hodnotu Core i7-7700K a podobných Intel čipů, které byly ceněny hlavně mezi hráči. RYZEN 3 3300X je totiž po všech stránkách lepší procesor, výkonnější je i ve hrách a současně je pro mnohem lepší platformu s možností upgradu až na 16jádrové čipy a s podporou moderního PCIe 4.0 (ani jedno nenabídne ani zatím do obchodů neuvedená Intel Z490 platforma). A za to všechno chce AMD jen 3600 korun vč. DPH. V tuto chvíli tak největší konkurencí k novým RYZEN 3 není Intel a jeho nabídky, který prostě nic srovnatelně dobrého za podobné peníze teď nenabízí, ale starší AMD RYZEN 2600 (případně RYZEN 5 1600AF), které mají 6jader/12vláken a stojí i méně. To vytváří zajímavé dilema. Ale v tuto chvíli, pokud netaktujete (nepoužíváte PBO), tak bych řekl, že RYZEN 3 3300X je lepší volba díky mnohem lepšímu výkonu na jádro, ZEN 2 architektuře a tak dále. Pokud opravdu nepotřebujete levný 6jádrový čip, kdy víte, že těch 12vláken i když na starší architektuře využijete, tak je 7nm ZEN 2 série prostě lepší, i když má jen 8 vláken v případě RYZEN 3 modelů. Pokud vám to nestačí, je tu pořád skvělý RYZEN 5 3600.

Celkově ale je to jasné, pokud chcete opravdu skvělý levný procesor, to nejlepší pro hraní her apod. kolem 3000 korun, je RYZEN 3 3300X jasná volba a doporučuji hlavně ten. Ne levnější RYZEN 3 3100, který je dobrý opravdu jen pro ty, kteří hodně šetří, protože výkonově ho bude omezovat ta odlišná konfigurace využití jádra. Určitě ale není špatný, právě naopak. RYZEN 3 3300X je ovšem dle mého názoru jasně lepší volba. Určitě tedy doporučuji. Uvidíme, jak Intel odpoví, protože odpovědět prostě musí (nebo by měl). Otázkou je, zda má čím. V tuto chvíli ovšem AMD dokonalo ještě před 3 roky nemyslitelné. Má v každé cenové kategorii a hladině nejlepší procesor nejen poměrem cena/výkon, ale i výkonem technologicky a efektivitou. RYZEN 3 3100/3300X jsou vítanou demonstrací a skvělá řešení pro méně náročné.

 

Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům:

 

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-08 06:57:39

Teď vidím, jak dobře jsem před 3 měsíci udělal, když jsem postavil PC na ryzen 5 2600, které bylo 3 měsíce zpátky za 2600 Kč. Deska Asus přímé x570 byla za 4100. Chladič jsem použil starší silentium PC Fera 3.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-08 12:24:15
avatar
jj, já taky ještě stihnul Ryzen 5 1600AF za 2400Kč a dokud nevyjde Zen 3, tak myslím naprosto v pohodě.
Alferi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-08 09:05:39
avatar
Jen technická poznámka - ty grafy jsou hrozné blechy, nešly by příště zvětšit?
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-08 09:38:26
avatar
Tak si na ně klikni
CCblue [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-08 09:51:01

Další technická, dělá mi potíže tu to číst, chtělo by to zvětšit rozestup mezi řádky. Tomu nepomůže ani zvětšení písma, pořád je to moc blízko sebe.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-08 10:42:12
avatar
grafy byly změněny z určitého důvodu, bohužel to takhle vyšlo ve zmenšenině, ale všechny se dají rozkliknout ...

přemýšlím co se s tím dá udělat jiného ... bohužel jsem omezen možnostmi současného webu ...
darksicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-09 14:04:08
avatar
ctrl a kolecko mysi, resp ctrl a +/-
Alferi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-08 09:32:39
avatar
Výborné procesory, které v nabídce hodně chyběly. Do herního PC je to dnes trochu krátkodeché řešení, ale pro zákazníky s nižším rozpočtem ideální.
(Jen ta argumentace s mimoňskou aktuální "výprodejovou" 150% cenou i7 7700K je trochu zbytečná, ne?)
nenazranej [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Krásný 2020-05-08 09:48:42
avatar
Nečekal jsem, že 4/8 core vyoutuje můj R5 1600. Měnit zatím nehodlám, mám B350 desku a na nedostatek výkonu jsem zatím nikde nenarazil, s RX 470 jsou ideální partneři, ale v lednu uvažuji o nové sestavě, tak jsem rád, že se AMD daří, přeci jen jsem za ty léta už AMD fanoušek.
Libo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Nove procesory bomba, ale jedn 2020-05-08 10:31:24

Nove procesory jsou bomba, o tom zadna, hlavne ten posun ve vykonu na jedno jadro, kdyz 3300X ma o necelych 20 procent lepsi vykon na jedno jadro nez muj 2700X, mazec! Pak se neni cemu divit, ze procesor za 3600 Kc ma ve hrach stejny vykon jako muj puvodne za 9. Spatnou zpravou ale pro me je fakt, ze AMD take oficialne oznamilo, ze 3. generace alias serie 4000 procesoru bude oficialne podporovana na deskach rady 500, coz me nepotesilo, protoze jsem si uz maloval jak si pekne poridim 4700X (mam desku s sipem X470). Na forech se sice spekuluje, ze i tak nekteri vyrobci desek podporu pro nove 4000 AMD procosory pridaji, coz se stalo u desek s cipy 300, ktere nemely oficialne podporovat serii 3000, ale podporuji. No uvidime, jak to cele dopadne.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-08 12:28:21
avatar
Můžeš dát nějaký odkaz na to, že by X470/B450 neměli podporovat Zen 3? :-O
Upřímně se mi tomu nechce moc věřit, ale možné je samozřejmě všechno...
Alferi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-08 12:49:28
avatar
Např. tady: Odkaz

Těžko říct, jestli to bude platit obecne, možná to výrobci umožní graficky ořezanými BIOSy (jako nedávno MSI), ale byl by to dost zářez. Plánoval jsem po pár letech přechod na osmijádro Zen3, tak snad si nebudu muset drbat hlavu, že tohle vědět, koupil jsem levnější desku.
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-08 13:01:25

Je to škoda no. Taky jsem bral nedávno X470 s tím, že bych později upgradoval na zen 3. Předpokládal jsem, že když se psalo, že podpora bude do 2020, že to bude ještě na tuto řadu. Bohužel no. Tím pádem buď koupím B550 a zen 3 nebo počkám až na další generaci
Dudo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-09 13:22:45
avatar
akonáhle šlo kúpiť 3800x som šiel do neho. Špekuloval somn z doskou, ale nakoniec som bral x570 práve kôli možnému následnému update. Predsa len, čím novšia doska, tým pravdepodobne dlhší život...Tých 1500 ušetrených pri tom nestojí za to.
Ten co čte [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Mám R5 3600 2020-05-12 12:59:59

Na B450. Aorus pro wifi miniITX. Teď jsem skládal na MSI (MAX) a nema problema... ( GB je ale lepší ) Budou vycházet biosy s podporou novějších Ryzenů. Jen to bude na úkor starších modelů. Ale nové funkce nových čipsetů stejně člověka dokopou i k výměně desky. Na druhou stranu, přínos nebude nijak dramatický, takže si lidi stejně vystačí se ZEN 2.
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-08 16:27:05
avatar
3300X vypadá zajímavě ( pro hráče her jako CS GO ideální) ale má to celkem háček, v současné době stále nejsou na trhu B550 desky a i ty nejlevnější X570 jsou dražší než tento procesor samotný, takže kdo chce levnou desku která bude podporovat i Ryzen 4xxx( Zen 3) procesory doporučuji počkat na B550 desky které na trhy mají dorazit v 2. polovině června
Libo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-08 16:29:00

Tady je nove video na mem oblibenem kanalu Hardware Unboxed, ale dobre zpravy to nejsou, v podstate, pokud to AMD nepovoli, tak vyrobci desek s cipy X470 a nize maji smulu a procesory 4000 na nich nepojedou Odkaz
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-08 16:54:37
avatar
no AMD oficiálně nepodporuje RYZEN 3000 ani na X370/B350/A320 a jak ti mnozí potvrdí, přesto na mnoha ty CPU fungují ;) to není o povolení AMD, ale o tom jak je daná deska kvalitní a co povolí výrobce tedy zda dodá funkční podporu nebo ne ... AMD ale přeci nemůže ze své pozice co by dodavatel CPU, garantovat podporu na starších deskách, když nad tím nemá žádnou kontrolu ... AMD se ze své pozice snaží o to, aby AM4 zůstal maximálně podporovaný tolika generacemi, kolika je to možné ... ale podpora nových CPU na starých deskách už je zcela v rukou výrobce těch desek, on musí dodat tu podporu ...
Libo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-08 16:56:26

Chapu DD, ale to jak jsem to napsal, tak jsem porozumel te zprave od Tima z HU, ja samoyzrejme budu jenom rad, kdyz i moje deska s x470 bude podporovat RYZENY 4000, ale zatim to tak nevypada.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-08 17:06:21
avatar
zatím neházej flintu do žita, není to jisté, záležet bude na výrobci tvé desky, zda tu podporu nabídne nebo ne ... dozvíme se někdy v Q3/Q4 ...
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-08 17:09:33

Docela by mě zajímalo jestli nová b550 bude podporovat opravdu jen zen2 a novější. Docela bych potřeboval obměnit desku pod 2600 ale dle těch slidů to vypadá bledě...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-08 18:04:06
avatar
uvidíme, B550 dorazí tento měsíc ke mě, příští jde do obchodů, tak uvidíme, co výrobci desek nabídnou za podporu v rámci BIOSů ...
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-08 18:52:19

Osobně si myslím, že by zákazníci nadávali míň, respektive by měli možnost výběru desky, která to umí a která ne. Kdežto teď si myslím, že budou zákazníci hodnbě nadávat na AMD. Protože AMD tvrdilo, že bude podpora CPU do AM4 do roku 2020. Takže ti, co si koupili třeba Crosshair 6 Hero za 3500,-, protože super cena a údajná podpora i na další generaci CPU, tak budou mít s největší pravděpodobností smůlu. Doufám samozřejmě že to nějak dopadne a podpora tam bude. Ale vzhledem k tomu, že se do 3xx desek musel dohrávat BIOS pro 2. generaci a následně i pro 3. generaci, tak že se tam už další nevejde. Do 4xx desek si myslím, že by to mohlo jít.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-09 15:51:57
avatar
jenže procesory vznikají teď, některé starší AM4 desky jsou na trhu 3 roky takže udržet podporu pro ně je dost technicky obtížné, když AMD nemohlo vědět, jak ve finále bude 4tá generace RYZEN vypadat ... a určitě nemohlo mít připravené BIOSy
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-09 17:44:16

Tak procesory nevznikají samozřejmě teď. Ten návrh čipu a nějaké funkční vzorky jsou již jistě dlouhou dobu. Myslím si, že toto mohli vědět už při vydání 3. generace, tudíž to mohli rovnou říct, že ta podpora na 4xx deskách nebude. Pak by si lidi koupili rovnou x570.
Každopádně všechno by to bylo ok, kdyby nemluvili o tom, že bude podpora procesorů minimálně do roku 2020. Z toho všichni vycházeli. A od AMD jsme neslyšeli nic o tom, že by se něco mělo měnit. Toto je prostě škoda a pro dost lidí, včetně mě, to je velké zklamání. Mají tomu nechat volný průběh pro výrobce desek. Ať si výrobce desek řekne, jestli to tam dá nebo ne. Označili by si ty desky třeba jako MSI slovem MAX.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-09 21:39:50
avatar
ZEN 3 určitě není 3 roky aby věděly jestli pojede nebo nepojede na X370/X470 ;)
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-09 22:07:07

3 roky asi ne. Ale při vydání ZEN 2 to jistě už věděli.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-10 12:05:03
avatar
jenže X370/X470 desky byly hotové dávno před tím ;)
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-10 12:15:34

Před čím? Před 3. generací CPU? Tak to je jasný. Právě proto, že když věděli, že to na těch 4xx as 3xx deskách nepojede, tak to mohli rovnou říct. Jenže oni neřekli nic.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-10 14:29:04
avatar
ale oni to přeci nemohli vědět .... když nebylo hotové
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-10 14:57:57

Tak když byly desky, tak už jistě byly i funkční vzorky těch CPU. Takže to mohli vědět už dávno. Ne až teď.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-10 19:21:01
avatar
ne, nebyly .... X370/X470 vznikly o minimálně 1,5 roku dříve, než byl první ZEN 3 vzorek .... nemohli to vědět. Navíc pořád hodnotíš něco, když nevíme co za tou "údajnou" nekompatibilitou stojí ... třeba ZEN 3 umí něco o čem ještě nevím a bude to stát za to ... mě napadá hlavně to, že ZEN byl doposud čip s dvojicí 4jádrových CCX modulů ... ZEN 3 je ovšem 8jádrový čip jako jeden CCX modul, tedy úplně odlišná konstrukce ....
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-10 19:49:09

No právě o tom mluvím. Že když byl vzorek ZEN3, tak ty desky už byly na světě. Takže se mohla ověřit kompatibilita.
Jinak já hodnotím jen to, že je to taková trošku "past". Protože ve vašich článcích se píše:
"AMD přímo mnohokrát říkalo, že hodlá udržet kompatibilitu s AM4 platformou, jak dlouho to bude technicky možné, ale určitě nejméně do roku 2020."
A psalo se to mnohokrát. Proto jsem i já z toho vycházel při rozhodování, jakou desku pořídit. A pořídil jsem X470...Bohužel.
Samozřejmě doufám, že tam ta podpora bude. A přesně jak píšete. Nevíme, co v těch CPU bude za novinky, které by tu podporu narušily.
Stejně tak to nevíme nikdy u Intelu. Možná právě proto dělá Intel tu podporu jen na 2 generace, aby se vyvaroval takovému faux pas. Prakticky vždy se při roadmapách uvádí snad i rok, ne-li dýl dopředu, jaký chipset/socket bude na danou generaci potřeba
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-08 17:19:10

Tak stejně tak, jak výrobci desek chtěli udělat podporu na PCIe 4.0. Že by v tom nebyl problém a že to i fungovalo. AMD to že své pozice taky zatrhlo
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-08 18:02:58
avatar
protože výrobci desek nemohli tu podporu mít všude a nemohli zajistit, že bude 100%! A na koho by zákazníci nadávali, pokud by to nefungovalo? Na výrobce desek nebo na AMD?
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-08 17:22:31

Jinak co jsem tak pochopil, tak jde o kapacitu paměti pro BIOS. Že by se tam už nový BIOS nevešel. Proto pravděpodobně ta nepodpora
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-08 18:54:20

"no AMD oficiálně nepodporuje RYZEN 3000 ani na X370/B350/A320 a jak ti mnozí potvrdí, přesto na mnoha ty CPU fungují" a ony jsou nějaké, na kterých to nefunguje?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-08 19:24:30
avatar
určitě, kdyby nebyly, AMD to uvádí mezi podporovanými ;)
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-08 19:27:08

No... Tak to pak koliduje s "protože výrobci desek nemohli tu podporu mít všude a nemohli zajistit, že bude 100%! A na koho by zákazníci nadávali, pokud by to nefungovalo? Na výrobce desek nebo na AMD?"
Ganimoth [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-12 22:09:04
avatar
Ne nutne, predtim to slo, protoze amd poskytlo vyrobcum AGESA i pro trojkovou radu, ale bylo zcela na nich zda je pouziji. Podle odpovedi, co Steve z HU dostal primo ze zdroje z AMD tentokrat proste nic nedostanou. Jedina sance je, ze by reakce komunity byla tak silna a negativni, ze AMD zmeni postoj, ale nedoufal bych v to.
Mano [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-08 21:04:14
avatar
rozhodne by som teda nedával lepšiu dosku pod tento procesor, len aby to malo vyššie boost takty. Lepšia kombinácia je lacnejšia doska a lepší procesor. Lepšia doska nedoženie napr. dva jadrá na drahšom procesore.
Ten 3300X o pár bodíkov prekonal aj môj core i7 4930k@4,5GHz v R20 Síce je to starý procák, ale má 6 jadier a 12vlákien a navyše bežal na 4,5GHz.
Pix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 3300X s IGP 2020-05-09 07:28:18

Moc bych si přál kdyby AMD udělalo 3300X s IGP, nebo obecně libovolný lepší procesor s IGP. Mám tu 2400G v mašině co běží 24/7, nepotřebuji moc jader, nepotřebuji rychlou grafiku, zásadní je pro mě rychlé ssd a velká operační paměť a to celé co nejtišší s nejmenší možnou spotřebou energie. Kupovat 3300x a k tomu nějaké historické R5 2300 se mi fakt nechce.
dvorcidlo0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-09 09:38:06

Osobne si myslím že problémom ryzenu 3100 a 3300x je cena. Ono totižto na mnoho zahraničných weboch práve v hrách - je to plus minus na rovnako....ryzen 3100 vs i3 9100f....a tam tá cena začína na 70 - 80 eurách....čiže za neakých 80 eur by to bol super procesor.....a o cene 3300X škoda rozprávať - tá už viac menej atakuje bazárovú 3600....a kto hry nehrá - ryzen 1600AF s 12 vláknami je za cca 100 e. znova výhodnejší.....čiže ani taká mačka ani myš.....Za menej penazí tu máme i3 9100f ktorý v hrách je na tom podobne , za 1/2 ceny tu máme ryzen 1200af.....ktorý v hrách bude len o kúsok horší , a kto nehrá je tu znova výhodnejší 1600af...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-09 15:50:07
avatar
zahraniční recenze kde vychází výkon s 9100F podobně se určitě pletou ... naštěstí nepotřebujeme zahraniční recenze a máme procesory otestované ... 9100F není ve hrách podobný, všude mimo hry je pak o desítky % slabší a pro zcela mrtvou platformu ... nemluvě o bezpečnostních dírách ... 9100F nemůže nikdo ani zvažovat ...
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-09 16:08:39
avatar
Ryzen nemá GPU část. Takže + 1000 za zobrazovadlo.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-09 21:38:47
avatar
?!? a určitě víš, že 9100F taky ne .... když se tu účastníš diskuse ... že?
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-10 09:57:11
avatar
Aha to mi uteklo, pravda.
dvorcidlo0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-09 17:10:28

https://www.youtube.com/watch?v=DqygpLZ3iBY
https://www.youtube.com/watch?v=baqqGZh9HTo
https://www.techspot.com/review/2026-amd-ryzen-3-3300x-3100/

Pevne verím že každý čítať vie - to nás učili ako 6, 7 ročnych....Ja jednoznačne vidím že sú plus mínus v hrách rovnaké....A ak niekto zvažuje 3100 za 120 eur, kľudne ak sa týka len low hrania môže zvažovať aj 9100f....za 80 eur....a možno aj pretaktovanej 1200AF ( ako mám ja na 4 ghz ) za 50 eur.....Ak sa niekto len sem tam zahrá - a browsuje po webe ....
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-09 21:39:22
avatar
ty by si vážně někomu doporučil mrtvou a děravou Intel platformu speciálně 9100F?
dvorcidlo0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-10 08:16:52

Ale mňa deravosť nezaujíma , mám 9100f , mam 2x ryzen 1200AF , mám pár NTB s Intel procesorom ( pretože kým neprišiel Ryzen AMD reálne nemalo v NTB nič konkurencie schopne - momentálne by som jasné že kúpil Ryzen v NTB ) ale ja , manželka , dcéra , skladnik , ekonomka - niako nás nelimituje deravosť Intelu. )
Určite ak by sa ma niekto pýtal čo má kúpiť do 50 eur...neporadím mu G5400 , ale Ryzen 1200AF, ak niekto chce niečo do 80 eur...áno poradil by som mu i3 9100F , a ak niekto chce okolo 100 eur tak ryzen 1600AF nemá konurenciu ak chce niekto okolo 200 eur tak Ryzen 3600 nemá konkurenciu.....A ak chce niekto max FPS v hrách a nemá rozpočet ničím obmedzený doporučím mu i7 9700k ktoré reálne ma po pretaktovaní jednoznačne najlepšie FPS v hrách ........treba uvažovať objektívne....AMD má momentálne multifunkčnejšie procesory ale kým nepríde Ryzen 4000 , možno stále stará Intelovská platforma , je v určitých cenových hladinách a na určité špecifické úkony lepšia......Ryzen 3100 a aj 3300X je úplny cenový úlet - podobný tomu úletu u Intelu.

Uvažoval som , presne pre toto som si zobral jeden Ryzen 1200AF s možnosťou vrátiť a vymeniť ho za Ryzen 3100 resp.3300x.....ale tou cenou ma jemne povedané prekvapili....za 80 eur...super špica procesor....ktorý to natrie 9100f....a je podobne drahý.....za 120 eur...je to predražená blbosť....
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-09 18:53:41
avatar
Když má low-end pomalu lepší výkon na jádro, jak můj R5 3600, tak jsem zvědavej, kam se posune u další generace.
emko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-10 07:28:23

No zase že by to byl nějaký supervýhodný kauf se říci nedá. Kdybych měl volit mezi Ryzen 3 3100 a Ryzen 5 1600AF, tak šáhnu po 1600AF.
Sorry jako, chápu, je to 7 nm, ale ta cena je krapet úlet, měla by být tak o -10% nižší, na úrovni 1600AF. Těch 10% si defacto připlácíte za o 10-20 W nižší TDP v idle. Nic víc a nic míň. Do budoucna určitě hraje prim víc jader, tj. zase pomyslné body pro 1600AF.

Opakuje se defacto obdobná situace jako v grafikách, kde to AMD taky zkrátka s nižším výrobním procesem přešponovalo o +10% více, než by mělo.

Když to vezmu tak a tak, tak s 1600AF máte ve hrách to stejné nebo o chlup lepší fps než s 3100, a jako bonus máte o 20% vyšší výkon v multithread aplikacích. V poměru cena/výkon by to bylo k 26 Kč/% výkonu.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-09 21:38:05
avatar
jak v kterých hrách ...
emko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-10 07:52:35

Ano, jak v kterých.
V CS:GO nebo FC5, které jsou typicky vysokofpskové se zaměřením na singlethread, má samozřejmě navrch Ryzen 3100. V těchto hrách jsou ale relativně vysoké fps (60+) na kdejaké srágoře. Ale až na pár podobných výjimek (BF5) 1600AF výkonově bez problému dorovnává 3100, dokonce i ve Witcher 3. Je na toto téma mmoho srovnávacích videí na youtube. Je to škoda, jelikož pokud by 3100 stálo stejně jako 1600AF, tak je to jasná volba, takhle je to dost na pováženou - v zásadě je to o tom, zda se vám vyplatí si 3-4 stovky připlácet za nižší TDP.
Podle mě měly tyto procesory vyjít o cca 4-5 měsíců později a s podstatně lepší konkurenceschopnou cenou (proti starším generacím Ryzen). Ale AMD je vydat musela, protože jinak by se nemělo co prakticky dávat do B550 desek. Ne každej by tam chtěl rvát hned Ryzen 3600. Teď jsem jen zvědav, co se stane s 1600AF/2600 - zda budou staženy po vyjití 3100/3300X z trhu a nebo pojedou dále.
I tak je to ale špatné, protože do těch B550 desek nemá AMD žádný ultra-low-endový procesor, tj. něco s cenou za 59 USD. 99 USD je příliš vysoká cena na "startovací" CPU.
Pak je tu taky možnost, že po několik měsíců bude souběžně probíhat prodej B450 a B550 desek (jelikož mezi těmito deskami bude výrazný price gap), takže B550 chipset nebude mít natolik razantní nástup, jak by se předpokládalo.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-10 12:04:40
avatar
jsi asi jediný na světě kdo si myslí, že 99 dolarů za 7nm procesor je hodně, speciálně když Intel podobný výkon prodává za 2násobek a technologicky nemá nic srovntelného ...
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-10 12:13:24

Tak v porovnání s konkurenčními CPU od AMD to je hodně. Ale je jasné, že to vydali kvůli nepodpoře starších CPU na novějších deskách. Takže kdo bude chtít 6 jader na B550 desku, bude muset vzít 3600 a ne 2600 nebo dokonce 1600AF.
dvorcidlo0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-10 15:44:21

Myslím že nie je jediný na svete čo si myslí že 99 dolárov za 3100 je moc - samo AMD nastolilo dosť drsnú cenovú politiku - ryzenom 1200af a ryzenom 1600af......takže 115 - 120 eur je za tento procesor úplny úlet. Ak je úlet 9100f za 75 - 80 eur....toto je úlet presne taký istý. Pretože ak mám tento procesor vďaka zlepšenému výkonu v jednojadrových aplikáciach resp.hrách možem rovno zobrať i3 9100f , za 80 eur ( t.j k nemu musím pridať +50% aby som si kúpil 3100 a + 50 % nemá ryzen v žiadnej hre na svete....) resp. ak ma jednovláknový výkon nezaujíma - ale multi - bol by som blbec kupovať 3100 s 8 vláknami , ak tu máme 1600af....k nej musím pridať +20% ceny aby som si kúpil technologicky novší ktorý má v opačnom porovnaní t.j 3100 vs 1600af o 50% menej vlákien..... 8 + 50% - 12 ....
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-10 19:24:22
avatar
dobře, tak každý kdo tomu rozumí, tak si nemůže myslet, že 99 dolarů, za 7nm ZEN2 procesor je moc .... a určitě to nemůže srovnávat zbrusu nový CPU s CPU vyloženě ve výprodeji. Tohle je nový procesor na aktuální drahé výrobě a technologii a nic takového na trhu za tyhle peníze nebylo ...

9100F nestojí oficiálně 75-85 eur ... je to výprodej a Core i3 stojí oficiálně, ale také běžně normálně více ....

to že hry nevyužívají dobře výkon CPU je jedna věc, takže srovnávat výkon CPU jen ve hrách je pitomost .... na to máš CineBench abys viděl co ty CPU skutečně dokáží a jsou hry, které je skutečně dokáží využít, protože 8 vláken není mnoho je to ale více než 4vlákna, které má 9100F ... stačí aby ti do hraní hry na pozadí skočila nějaká aktualizace apod. a 9100F půjde plynulostí do kytek .... 9100F nemůže dnes nikdo reálně doporučit, speciálně na hraní her. 4vlákna jsou a budou brzy velmi málo.

1600AF/2600 mají horší IPC, nižší takty a to také hraje roli ...
lada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-09 22:15:38

Ty grafy jsou naprosto silene. Bud originalni blechy, kde musim vedet, co tam mam hledat. Nebo rozklikavaci patlanina pres cely monitor?

Docela by bodlo srovnani, jakou cestu uslo AMD od pocatku Ryzenu v kategorii 4C/8T. Neco jako 1400, 1500X, 2400G, 2500X, 3400G, tedy nehlede na segment, cenu, graficky cip atd.
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-10 10:34:34
avatar
Chybka. To si toho nikdo nevšimnul? Čtete to vůbec?

"Levnější RYZEN 3 3100 má totiž částečně aktivní oba CCX moduly, ale z každého jen polovinu, tedy 2jádra/4vlákna a 8MB L3. RYZEN 3 3100 má aktivní přesně polovinu čipu, tedy jeden celý CCX modul se 4jádry/8vlákny a 16MB L3."
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-10 13:07:37

No asi to bude tím že spousta lidí článek jen zběžně projede. Velkou část informací totiž četla už v minulých článcích a mnohé se i v rámci jednoho několikrát opakují. Beru že to tak autor cítí ale za mě bych spíš ocenil zdvojit korekturu, než informace v článku.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!