ASUS TUF Gaming A15 FA506 – TEST a RECENZE dostupného notebooku s výkonným AMD RYZEN 7
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Pondělí, 08 červen 2020
alt

 

 

 

 

 

  • ASUS TUF Gaming A15 FA506 – TEST a RECENZE

                                  dostupného notebooku s výkonným AMD RYZEN 7

Nové 7nm mobilní procesory AMD jsou šokem pro mnoho lidí. Poslední dekádu byl Intel nezpochybnitelným králem speciálně mobilních procesorů. Jenže co AMD uvedlo na trh v letošním roce, nechalo Intel naprosto bezmocného a velkou část IT světa v nefalšovaném šoku. Nové 7nm procesory AMD RYZEN 4000 jsou nejen mnohem výkonnější, jak co do procesorového výkonu, tak co do výkonu jejich integrované grafiky, ale jsou také mnohem efektivnější. To je zásadní, zejména v mobilním nasazení. Alespoň to ukazují testy prvních modelů. Nicméně je to stále šok vidět na vlastní oči v praxi, kdy dnes uvidíte jeden z cenově dostupných notebooků, vybavený novým AMD RYZEN 7 4800H procesorem. Ten přitom papírově ani není nejvýkonnějším modelem v nabídce, přesto ve všech ohledech výrazně poráží výkonem to nejlepší, co Intel vůbec dokáže nabídnout, ale co najdete jen ve 3 až 4x dražších tlustých noteboocích s klidně dvojnásobným TDP. Svým způsobem je tohle procesorově nejvýkonnější notebook ASUS s klasickým mobilním procesorem!

Nevěříte? Také jsme měli pochybnosti, ale otestovali jsme to. A tahle obrovská porce výkonu se nachází v cenově dostupném, multimediálním/herním notebooku za 30 tisíc korun a to ve srovnání s dnes nejrozšířenějšími Intel konfiguracemi.

  • ASUS TUF Gaming A15 FA506

V našem případě jde o model FA506II- BQ027T Bonfire Black, což je důležité zmínit, protože samozřejmě existuje ve stejném provedení několik variant. Ty se liší osazenými komponenty a pochopitelně také cenou.

Pokud si ale myslíte, že dnes testovaná verze je ta nejlepší a ASUS se tedy chce chlubit tím, co si většina kvůli ceně stejně nepořídí, tak tomu tak není. Tohle je prakticky nižší model. ASUS nabízí FA506 od 25 990 korun (BQ048T), za což máte RYZEN 5 4600H, FHD 60Hz, 8GB DDR4, GTX 1650 Ti, 512GB SSD. Námi testovaná verze stojí 29 990 korun (BQ027T) a má RYZEN 7 4800H, FHD 60Hz, 16GB RAM, GTX 1650 Ti 4GB a 512GB SSD. Tedy je rozhodně zajímavější, než ten nejlevnější model. Není ale zdaleka tím nejlepším, co si v tomto provedení můžete pořídit. Existují ještě modely s GTX 1660 Ti a pak hlavně s RTX 2060 a 144Hz panely. Bohužel všechny zatím mají jen 48Wh baterii.

Říkám bohužel, protože ASUS na některých trzích nabízí i 90Wh verzi, a její výdrž díky efektivitě nových RYZEN procesorů s integrovanou grafikou, na kterou se přepíná …, jak to jen říci …, řekněme že jsou ultrabooky, které nemají zdaleka takovou výdrž, jako tenhle cenově dostupný stroj. Bohužel v ČR ASUS nabízí jen tu poloviční baterii, takže místo klidně 11hodin výdrže, se dostáváme polovinu.

Nový ASUS TUF Gaming A15 FA506 by ani tak nevyčníval výrazně z davu, nebýt právě toho procesoru AMD a jeho výkonu. Ten se naprosto vymyká tomu, co v této cenové hladině, kde nakupuje drtivá většina uživatelů, bylo dosud nabízeno. Dokonce většina nabídky notebooků na trhu v téhle cenové hladině je totiž stále postavena na zastaralých a pomalých procesorech Intel, a to speciálně Core i5-9300H (4jádra/8vláken) a maximálně Core i7-9750H (6jader/12vláken), které jsou absolutně bez šance proti 7nm RYZEN 7 4800H s jeho 8jádry/16vlákny.

Jaký tedy je nový ASUS TUF Gaming A15 s RYZEN 7? Notebook jsme si proklepli a otestovali i výkon ve srovnání s konkurenčními Intel variantami. Tak se na to podívejme …

 

 

 

  • ASUS TUF Gaming A15 FA506 – Notebook

Tohle je tedy typická střední třída multimediálních notebooků. Tenhle je výrazněji vzhledově laděn pro hráče. Nicméně cílem je prostě nabídnout co nejvíce, za co nejlepší cenu, takže poměr cena/výkon zde hraje velkou roli. To se ovšem neobejde bez některých prvků, na kterých se šetří. Testovaný model ASUS TUF Gaming A15 FA506II-BQ027 nabízí:

K dispozici máme prodejní verzi, tak jak ho pořídíte běžně v obchodech. Balení je strohé, ale jednoduché a funkční.

Uvnitř je kromě notebooku také adaptér a rozšiřující sada pro přidání 2,5“ SATA disku. Místo ní by teoreticky mohla být tak větší 90Wh baterie, ale ASUS tuto možnost na českém trhu nenabízí. Samozřejmě volná pozice pro SATA disk potěší, byla by zbytečná, pokud by námi testovaná verze měla přístupnou tu druhou M.2 pozici, ta v případě naší verze, ale naprosto chybí.

Notebook má rozměry 359 x 24,9 x 256mm a váží 2,1kg. Má 15,6“ obrazovku. Nejde tedy o žádnou přerostlou věc, ale skutečně mobilní počítač. Design je nový, evidentně se ASUS snaží oslovit hráče, ale přesto není vnější šasi nijak křiklavé. Řekl bych, že je i vlastně elegantní. Kromě testované černé verze, existuje také šedá. Celý notebook je ale jen plastový, takže pokud hledáte kovové šasi, bohužel tento jej nenabízí.

Z vnějšku nic nesvítí, ale RGB ASUS přeci jen použil. Podsvícená je tak klávesnice, dokonce s výraznějšími AWSD klávesami. Samozřejmě podsvícení se dá vypnout, Klávesnice je jinak plnohodnotná včetně numerického bloku. Pod ní je klasicky touchpad. Indikační diody nejsou tradičně na přední hraně, ale jsou na té zadní.

Konektorová výbava notebooku je hodně základní. Je zde LAN, HDMI 2.0b, 3x USB type-A a 1x Type-C. K tomu ještě kombinovaný 3,5mm jack. To je všechno. ASUS tedy neosadil ani čtečku paměťových karet. Ušetřil také na Wi-Fi, která není Wi-Fi 6, ale jen starší verze 5.

ASUS nabízí A15 FA506 a jeho 15,6“ IPS display ve dvou verzích. Se 60Hz a 144Hz, bohužel námi testovaný model má jen těch 60Hz. Má ale aspoň AdaptiveSync a je matný.

A jaký je tedy v praxi?

 

 

 

  • Notebook v praxi

Pokud jde o HW výbavu, notebook je snadné rozebrat. Uvnitř najdete možnost rozšíření. Bohužel v česku prodávaná testovaná verze je chudší, než ASUS inzeruje obecně u FA506 řady. Chybí druhý M.2 slot, je tu sice 2,5“ pozice, ale kvůli té je zde jen poloviční baterie.

(Testovaná verze FA506II- BQ027T)

Jsou zde ale dvě pozice pro RAM, obě jsou v tomto případě osazeny a to 2x 8GB na 3200MHz, což potěší, ale s příšerným časováním CL22. Je možná výměna až za 2x 16GB v současnosti. Všechno je ale dobře přístupné.

(Odlišná verze FA506 s druhou M.2 pozicí a výkonnějším chlazením)

Překvapivě opravdu hodně základní je chlazení. Pouze dvě heatpipe, co chladí 45W procesor RYZEN 7 4800H s jeho Integrovanou grafikou VEGA a neintegrovanou GTX 1650 Ti se 4GB paměti. Využívány jsou obě grafiky, přepínání funguje bez problémů. Existuje ještě silnější verze s RTX 2060 grafikou, ta má mohutnější chlazení.

Jaký je výkon v praxi?

  • Procesor

AMD a jeho nový mobilní RYZEN 7 4800H není nejlepší mobilní CPU, který dnes AMD nabízí, přesto má výkon, kterým nedisponuje žádný existující 45W mobilní procesor Intel! Navíc v tomhle případě se bavíme o procesoru v notebooku za méně než 30 tisíc korun.

Jak vidíte, AMD nabízí výkon, který je i násobně vyšší, než jaký nabízí všechny dosud nabízené notebooky s procesory Intel v téhle cenové hladině. Ten rozdíl je brutální. Bavíme se o desítkách minut až hodinách ušetřeného času v mnoha náročnějších úlohách. Core i5-9300H a Core i7-9750H jsou dva procesory, které najdete u drtivé většiny mobilních počítačů ve stejné cenové hladině. AMD však nabízí výrazně vyšší jedno-jádrový výkon a až 2,5X vyšší multi-jádrový výkon!

Ač je chlazení hodně základní, stačí. Procesor se běžně pohybuje kolem 90°C, ale pokud by měl k dispozici lepší chladič, dokázal by jít ten jeho výkon ještě znatelně výše. Měřili jsme v režimu Performance, ASUS má ještě TURBO, který je ale hodně hlučný a těch několik dalších % výkonu navíc za něj moc nestojí. Škoda, že to mohutnější chlazení mají jen dražší modely s RTX 2060.

  • Grafická karta

Notebook má dvě grafiky, jednu Integrovanou v procesoru, která je využívána v nízkých zátěžích, při zapnutí hry apod. je zátěž přesunuta na neintegrovanou grafiku. Tou je v našem případě mobilní NVIDIA GTX 1650 Ti 4GB (128-bit). Vzhledem k tomu, že ASUS prezentuje notebook jako herní, je to opravdu hodně základní karta pro hraní her dnes, a to i v 1080p rozlišení, kterým je notebook a jeho 15,6“ IPS panel vybaven. Výkon je opravdu „základní“.

Všechny moderní hry rozjede, méně náročné tituly i ve vysokých FPS (bohužel testovaný NB má jen 60Hz panel ne ten 144Hz u lepších konfigurací). Nicméně až na výjimky u nových náročných her nepočítejte s nejvyššími detaily, spíše střední max. vyšší a pak se dá v průměru pohybovat kolem 60FPS, což samozřejmě zcela stačí. ASUS nabízí ještě dražší verze vybavené výkonnější GTX 1660 Ti a pak RTX 2060, což by měla být vaše volba, pokud to s náročnějšími hrami myslíte vážně. Teplota GTX 1650 Ti se pohybuje kolem 70°C. Bohužel není možné jednoduše ručně přepínat mezi grafikami a vypínat neintegrovanou.

  • Disk

V našem modelu je osazen Kingston OM8PCP3512F-AB 512GB PCIe x4 NVMe SSD. Osazené SSD je jedno z hodně základních NVMe modelů, dosahuje pouze 1680MB/s pro čtení a 530MB/s pro zápis. Samozřejmě v praxi dostatečné, ale na zadek si z toho nesedneme. Testovaná verze notebooku nemá navíc druhý M.2 slot, který by se dal použít pro lepší disk, jen tu volnou SATA 2,5“ pozici.

  • LCD

Kde mě notebook zklamal, je display. V první chvíli jsem si myslel, že se dívám na nějaké TNko, ale je to vážně IPS. Podání barev je ucházející, ale jen ve velmi omezeném úhlu. Notebook má brutálně špatné pozorovací úhly (nepamatuji si, že bych viděl horší IPS v poslední době), stačí se dívat jinak než kolmo na display a obraz se doslova ztrácí. Udávaná svítivost penelu je 250 lumenů a má jen 45% barevného gamutu NTSC.

Celý panel je hodně tenký, panty jsou dosti chabé, tady se opravdu hodně šetřilo. Display je opravdu slabinou tohoto stroje, a je škoda, že ASUS nepoužil něco lepšího, a vůbec že nemají všechny těch 144Hz, které ASUS inzeruje, ale základní variantu jako tu naši, dodává se 60Hz.

  • Multimédia

ASUS vybavil notebook 720p webkamerou i mikrofonem. Kamera je příšerná (jako většina na NB) a dává vzpomenout kvalitou obrazu na rok 2010. Ale aspoň tu je, což dnes ne každý NB nabízí. Kde naopak mohu chválit, to je zvuk. Řešení je sice hodně základní, ale notebook hraje překvapivě slušně.

  • Mobilita a provozní vlastnosti

U mobilního notebooku nás samozřejmě zajímá mobilita, a to včetně výdrže na baterie. Pokud si myslíte, že díky extrémně výkonnému procesoru AMD RYZEN 7 4800H, který je až 2,5x výkonnější, než co nabízí Intel ve formě Core i5/Core i7 modelů ve stejné cenové hladině, bude výdrž špatná, tak ne.

Spotřeba notebooku se v maximální zátěži celého stroje lehce přehoupne přes 100W, většinou je ale kolem 50 až 80W ve výkonném režimu. S přepnutím do úsporných režimů ale dokáže jít notebook výrazně níže. Baterie má sice „jen“ průměrných 48Wh, ale to stačí na pohodlných téměř 6 hodin na běžnou práci s Wifi, 5 hodin vydrží na video. Prostě velmi solidní. ASUS přitom má i 90Wh baterii, kterou v českých konfiguracích bohužel nenajdeme. Ta by posunula výdrž tohoto stroje na 11 hodin, tedy i nad úroveň mnoha utlrabooků, které mají jen zlomek výkonu tohoto stroje. ASUS k NB dodává překvapivě malé 150W trafo, které ale NB v pohodě nabije za 2 hodiny.

Pokud jde o hlučnost notebooku, ta je průměrná. Jen v úsporných režimech se snaží NB být vyloženě tichý a nepotřebujete u něj sluchátka, ale jakmile začnete dělat něco náročnějšího a chcete maximum výkonu, hlučnost překročí 40dBA a ventilátory jedou pořád. Maximální hlučnost, co jsme naměřili je 49dBA v TURBO režimu a při hraní her je kolem 40dBA. V silent nastaveních dokáže mít 35dBA, ale výkon je samozřejmě trochu limitovaný. Celkově chlazením jde o průměrný notebook ve své kategorii, ASUS by to určitě zvládl udělat i lépe, speciálně kdyby i do těchto základních variant, dával to mohutnější chlazení, které má RTX 2060 verze.

Takže k závěru …

 

 

 

  • Závěr a hodnocení

ASUS TUF Gaming FA506II by prakticky v ničem zásadně nevynikal nebýt jedné věci. Podobných multimediálně univerzálních „plasťáků“ je na trhu spousta a snaží se nabídnout univerzální výkon za dostupnou cenu. Na tom není nic špatného. Libí se mě vzhledově (design je hezký), nelíbí se mě ale materiálové provedení některých prvků. Zejména spodku, které je extrémně laciné a plastové a nemyslí nutně na co nejlepší chlazení, ale jen na to, aby to ten tenký plast vůbec udržel pohromadě. V žádném případě vám tenhle NB nesmí upadnout, bylo by po něm. Ale to není nic neobvyklého u podobně koncipovaného stroje v téhle cenové hladině, takových je na trhu dost.

Vzhledově je tedy hezký, ale materiálově opravdu jen nejnutnější minimum, co se mě nejvíce nelíbí u námi testované verze je display. Ten je silně podprůměrný. Je to sice IPS, ale působí svými vlastnostmi jako ne moc dobré TN. Je otázkou, na kolik použití tohoto konkrétního panelu bylo vynuceno okolnostmi spíše než rozhodnutím ASUSu. Rád bych připomněl, že tenhle notebook byl vyráběn v době, kdy továrny v Číně z velké části stály, výrobci tak museli brát doslova co bylo vůbec fyzicky dostupné, a tohle může být ten důvod. ASUS už mě informoval, že budou měnit některé prvky konfigurace u FA506. A tak nejspíše změní některé používané komponenty u aktuálně vyráběných strojů, kdy už továrny v Číně jedou a zase je tak z čeho vybírat a nemusí brát to jediné, co je dostupné. Já opravdu doufám, že display začne ASUS osazovat lepší, protože tohle je opravdu hodně hodně základní panel. Určitě by si vyměnit zasloužila také Wi-Fi a místo WiFi5 nasadit WiFi6. Osobně bych také uvítal čtečku paměťových karet ve výbavě. Jinak zásadní problém s výbavou nemám.

Klávesnice je také pěkná a velmi dobrá, zvuk má také NB dobrý, a celková provozní hlučnost je průměrná. Vlastně dobrá, když si uvědomíme, jak extrémně výkonný procesor tenhle notebook s velmi základním chlazením má (rád bych viděl, pokud by ASUS používal to mohutnější chlazení u všech variant). RYZEN 7 4800H v tomhle naprosto průměrném multimediálním cenově dostupném notebooku, nabízí vyšší výkon, než jaký má Intel a jeho nejlepší Core i7/i9 v nejtlustších DTR, na které výrobci nasazovali i vodní chlazení. Takže v tomhle ohledu je to chlazení vlastně OK.

  • Procesor dělá notebook …

Je to právě ten procesor, který dělá ASUS TUF Gaming A15 FA506 notebook zajímavý. Ačkoliv má stejných 45W, jako dosud nejrozšířenější a stále používané procesory ve téhle cenové hladině, tedy Intel Core i5-9300H nebo Core i7-9750H, je až 2,5x výkonnější. A to při stejné, nebo nižší spotřebě!!! AMD a jeho mobilní RYZEN 4000H procesory naprosto redefinují to, co jsme doposud v mobilních PC měly. Podobným stylem, jako to udělaly v desktopu. Intel naprosto nestíhá, jeho zastaralé 14nm procesory nedokáží běhat na vysokých taktech při těch mobilních 45W. AMD dokáže stejné nebo vyšší takty na stejném omezení W, a protože je na stejným taktu o poznání výkonnější, a ještě má více jader/vláken za stejnou cenu, výsledek je jaký je.

Naše doporučení je tedy jednoduché. Naprosto se vyhýbejte Intel notebookům dnes. Za stejné peníze jsou pomalé a neefektivní. RYZEN 5 nebo RYZEN 7 4000H jsou procesory, které dnes v cenově dostupném notebooku chcete. Jsou běžně i 2x výkonnější, než co nabízí za stejné peníze Intel verze. A výdrž na baterie je fantastická. V případě testovaného ASUS A15 mě mrzí, že ASUS nenabízí v ČR konfiguraci s tou 90Wh baterií a bez té přídavné NVIDIA grafiky. Dejme tomu, kdyby za 25 tisíc korun, byla k dispozici Ryzen 7 4800H s jen integrovanou VEGA s 90Wh baterií. To by dokázalo při tom fenomenálním výkonu, který nemá žádný současný mobilní Intel procesor, vydržet 12 hodin úplně v pohodě. Nebudu zde spekulovat a dělat konspirační teorie o tom, že ASUS si je samozřejmě vědom toho všeho a záměrně nenabízí tak dobré konfigurace, jak by mohl, protože on a většina výrobců má drtivou většinu nabídky postavenou na těch zastaralých a pomalých Intel procesorech, se kterými prostě AMD RYZEN 4000 varianta za stejné peníze vytře podlahu. Budeme tak věřit oficiální verzi, že vlivem situace ve výrobě v posledních měsících a na trhu, se výrobci s AMD platformou v noteboocích teprve učí pracovat.

Pokud mohu, tak bych navrhoval, aby ASUS nabídl také nějaké 90Wh varianty. Pokud jde o herní nasazení, i tady by se dalo vymyslet více. ASUS bohužel nenabízí AMD Radeon RX 5500M nebo RX 5600M grafiky, které by při stejném nebo lepším výkonu než NVIDIA GTX 1650/1660 Ti a RTX 2060, byly levnější. Testovaná verze s GTX 1650 Ti je opravdu základní minimum pro to, nazývat tenhle notebook herním. Osobně bych doporučoval RTX 2060 verzi (škoda že není RX 5600M varianta), pokud to s hraním myslíte více vážně, ta začíná na necelých 36 tisících. Takhle je to možná trochu nevyvážené, kdy RYZEN 7 4800H je extrémně výkonný procesor k „jen“ 1650Ti grafice. Zase jako multimediální/pracovní stroj vyloženě potěší v praxi. S výhradami tedy testovaný A15 doporučím, určitě by se hodně věcí a detailů dalo vylepšit. Ale jako celek, hlavně díky novému AMD procesoru, je ASUS TUF Gaming A15-FA506 jeden z nejlepších notebooků v cenově dostupné mainstreamové hladině. Nicméně ASUS bude mít s konkurencí co dělat, protože tyhle procesory začne nabízet více výrobců a pak to bude hlavně o těch detailech. Tedy kdo první nabídne místo NVIDIA také cenově zajímavější Radeon RX 5000M grafiky, lepší display atd.

  • Závěr

Pokud se ptáte, jakou verzi A15-FA506 notebooku bych viděl nejradši, tak je to jednoduché. Ryzen 7 4800H v kombinaci s 16GB DDR4 3200MHz (s lepším než CL22 prosím) a Radeon RX 5600M grafikou s 1TB SSD s druhým M.2 slotem pro rozšíření a 90Wh baterií. K tomu samozřejmě 144Hz nějaký dobrý IPS panel s FreeSync. Pořád si myslím, že s tímhle vším by se ASUS měl dokázat vejít někam k 35 tisícům. Takový TUF A15 model bych rád viděl a vyzkoušel. V současné době jsou tam prostě rezervy a spousta věcí by se dala udělat o něco lépe.

Cena za testovanou variantu s 1650Ti je aktuálně 29 990 korun. Verze s 1660 Ti je za 34 990 korun a 36 tisíc je za RTX 2060 verzi, všechny s 512GB SSD a 48Wh baterií. Není to špatné, poměr cena/výkon je výborný (speciálně bereme-li výkon toho procesoru). Doufejme ale, že to ASUS ještě trochu vylepší se zlepšením situace ve výrobě komponent v posledních týdnech (a jak jsem napsal, nějaké změny v konfiguracích se chystají). Má rozhodně na čem stavět. Každopádně RYZEN 7 4800H je nový etalon výkonu/efektivity mobilního procesoru, a to, co by dnes notebook za 30 tisíc měl mít. Jakmile jednou vyzkoušíte, už nechcete nic horšího a že 9300H nebo 9750H či nové 10000H jsou ve stejné cenové hladině nekonkurenceschopné. Bylo by to k smíchu, pokud by tenhle procesorový šrot od Intelu nebyl stále v drtivé většině mobilních PC. Jejich další prodej a vůbec nabízení vyloženě poškozuje nic netušící zákazníky. Jenže neexistuje nic, co by Intel dokázal proti AMD RYZEN 4000H dnes nabídnout. Ani výkonem, efektivitou ani cenou prostě nic nemá. Takže se nenechte chytit do pasti.

ASUS sám pak dokáže přeci jen ještě zajímavější notebooky s AMD, zejména pokud jde o kvalitu zpracování celku a mobilitu, a na to se podíváme brzy v podobě jednoho z nejlepších mobilních počítačů, který jsem kdy za mnoho let viděl. TUF A15 je tu pak hlavně pro ty, kteří chtějí ten obří procesorový výkon za opravdu dostupné peníze.

Za výbavu pro testy děkujeme našim partnerům

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
CLPS [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Super recenze díky. 2020-06-09 02:16:23

K novému pc budu kupovat i novy NB a zajímalo by mě, zda někdo neví, jak na tom bude notebook s procesorem Ryzen 9 4900, jestli je to zase posun někam výš. Díky za předem za odpověď.
janekjankovatej [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-09 06:09:36

Se těším až jednoho hezkého dne bude aspoň základní výběr NB
Ryzen + grafika taky od AMD 5500, 5600 a 5700.
a k tomu jeden ovladač (čipové karty,grafiky...)
jalav [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-09 06:22:40

s šmejdskou nVidií je to zas k ničemu, nesmysl.... tak zase počkám
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-09 08:48:54
avatar
Letos by měl být na trhu Dell G5 15 SE. Ten by měl měl mít dedikovanou GK AMD a tuším by měl podporovat SmartShift.
Alferi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-09 07:12:05
avatar
Na nový notebook čekám už řadu měsíců, ale slušnější model aby jeden pohledal (o neexistujících 5600M nemluvě). Jsem zvědavý na Dell, dobrá konstrukce je HP Pavillion, ale zatím je na trhu nevidět.

Dost mě zaráží cpaní osmijader k výkonnějším grafikám, pro většinu uživatelů zbytečné. Ale zajímal by mě test, o kolik mají osmijádra vyšší spotřebu a "výhřevnost". Zatím jsem na takové srovnání nenarazil.
hor410 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-09 08:46:15

DELL? Ten AMD ignoruje, tam bych moc nečekal... HP má Pavilion Gaming, ale s předchozí generací Ryzenů a nVidií, ti snad něco uvedou. S aktuální generací Ryzenů jsou akorát ProBooky 455 G7 a nějaké ENVY zatím...
Ziik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Dell G5 15 SE s Ryzenem 2020-06-09 07:18:44

Náhodou, plánuje redakce recenzi notebooku Dell G5 15 SE? AMD posílalo newsku že už je k prodeji ...
Odkaz
hor410 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-09 08:47:53

Aha... toho jsem si ani nevšiml Ale co se týká "firemních" zařízení, tam nadále DELL AMDčko ignoruje (žádné OptiPlexy ani Precisiony).
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-09 08:07:41
avatar
Za mě mi tyto notebooky přijdou jako sestavy Autocontu z přelomu let 2005. Nabušený processor a k němu nějaká dýchavičná karta v tomto případě podpořena i dýchavičnýma paměťma.

Pokud bych dělal notbeook pro hráče konfigurace processoru by byla úplně jiná, ale chápu, že tady chce Asus užít APU aby ušetřil nějaký ty watty.

Smutné je, že takto jsou postaveny ale absolutně všechny notebooky a je jedno jestli tam je cpu AMD nebo intel.
FabledWarrior [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Ehm... 2020-06-09 08:16:21

Strana 3 :"AMD však nabízí výrazně vyšší jedno-jádrový výkon a až 2,5X vyšší multi-jádrový výkon!"

Cinebench multi:

Ryzen 4800H - 4112 bodů
i7 9750H - 2470 bodů

Mně teda ten výkon nepřijde jako 2,5x větší ...

Dále bych být autorem krotil urážky. Já sám mám i7 8750H s RTX2060 a garantuji vám, že při běžném používání a hraní her nepoznáte rozdíl mezi tímto a Ryzenem 4800H. Už i ta stará i7mička má tolik výkonu, že ji jen tak nezadýcháte. Samozřejmě nemluvím o nějakým renderování videa a podobných věcech. Beru to z pohledu "herního" notebooku, na kterém bych hrál hry, koukal na filmy, byl na internetu a podobné běžné věci.

Co se týče tohoto plasťáka, tak na něm je dobrý pouze jeho procesor. Opět je to oškubaný ASUS, na kterém se šetřilo kde mohlo a jen se osadil do "herního" těla. Čtečka paměťovek není, čtečka otisků prstů není, TB není.

A není to problém jen ASUSu.. ty notebooky s procesory Ryzen prostě nejsou kdo ví co a výrobci stále dávají do lepších verzí notebooků procesory Intel.

Já jsem například při koupi svého notebooku v podstatě neměl na výběr, ale už je to přes rok a stále jsem neviděl notebook s procesorem Ryzen za podobné peníze, který by se vyrovnal mému ve všech ohledech a ne jen procesorovým výkonem. Smutná realita
Kert [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-09 09:25:08

Každý má jiné preference. Já zase nevidím důvod osazovat do notebooku LCD s 144 Hz a určitě nepotřebuji grafickou kartu.
Toto je notebook za 30k, každému je jasné že zde budou kompromisy z pohledu ceny.
FabledWarrior [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-09 10:00:14

Jo tak samozřejmě máš pravdu, já to psal o kategorii herních notebooků. Ale tak zas ty pokud nepotřebuješ grafickou kartu, tak si nepůjdeš kupovat herní notebook ne?

Ale! Jen bych dodal.. ano notebook za 30, jenže já před tím rokem a něco kupoval svůj za 38k (i7 8750H, 16GB RAM 2666Mhz, RTX 2060, 256GB NVMe + 1TB HDD ( + vylepšení, které jsem požadoval, jako 1TB Samsung 970EVO NVMe disk, dalších 16GB RAM atd.), ale v základu by byla celkem konfigurace obdobná jako u dražší varianty tohoto notebooku s RTX 2060. Už je to ale přes rok a Dell (G7) mi do něj dal věci jako čtečku otisků prstů v zapínacím tlačítku, čtečku paměťových karet, TB (napájí, display, data), ten notebook má například i HDMi a mini DP zároveň... Jeho provedení je na úplně jiné úrovni než tento plasťák a přitom stál skoro to samé (o 1000kč dražší než tento ASUS s RTX2060) už před rokem a něco...

Jak je tedy možné, že celkově lépe vybavený, zpracovaný notebook s (jak se tu říká) předraženým procesorem od Intelu vyjde na stejné peníze, jako oholený plasťák od ASUSu s výhodnějším a levnějším procesorem od AMD? Ano, ten procesor je výbornej a chtěl bych ho i ve svém notebooku, ale rozhodně nechci přijít a výbavu a vychytávky co teď mám.
FabledWarrior [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-09 10:06:26

Tady opět přikládám nějaký Dell
https://www.czc.cz/dell-g5-15-gaming-5590-cerna_20/273950/produkt

Stojí úplně stejné peníze jako ASUS s RTX2060, ale podívejte se na tu výbavu a hlavně jeho zpracování... prostě pardón, ale asi bych znovu oželil toho Ryzena pokud se něco nezmění.
Kubicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-09 10:47:29

Zrovna ten Asus TUF má lepší zpracování jak Dell G rady.
FabledWarrior [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-09 11:02:47

Nevím jaká Gčka jsi měl v ruce ale 7790 to zřejmě nebylo, když tohle můžeš napsat
Kubicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-09 11:19:29

Notebookum se věnuji už asi 20 let, 10 let jsem součástí týmu na notebook. cz takže nějaký přehled mám

Ty Delly jsou celkově průměrné. V této ceně je top herní řada od Lenova Y540.

V testu chybí dost zásadní informace a to, že tyto nové TUF splňují armádní certifikaci odolnosti MIL-STD-810G
ReveNCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-09 12:34:04

notebooku sem videl hodne...no dobre zpracovanej notebook s "gaming" v nazvu jeste nikdy. nevim co ma tento tuf za certifikace, ale i v recenzi se pise ze je to celkem srot...
Kubicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-09 13:04:31

Tak v rámci multimedialu, kam patří, je v tom lepším průměru.
ReveNCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-10 14:23:18

Citace:
V žádném případě vám tenhle NB nesmí upadnout, bylo by po něm.

tak jestli tohle znamena lepsi prumer...to sou na tom multimedialni notebooky opravdu spatne...
Kubicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-11 08:31:44

U drtivé většiny notebooků na českém trhu máte jistotu, že pád vydrží?
Neměl bys to tolik žrát, je to jen teoretický výplod autora a daný notebook na zem nehodil
FabledWarrior [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-09 13:20:30

Co přesně se ti nezdálo na tom Dellu? Já bych to šel zkontrolovat. Já jsem ho celkem zkoumal, první co jsem udělal po vybalení z krabice bylo, že jsem ho rozebral a upravil si tu konfiguraci, sundal chlazení, přepastoval atd. a vše mi přišlo moc pěkně zpracované. Vše je pevné, ty plasty jsou robustní, neprohýbají se, nepůsobí křehkým dojmem nic. Chlazení je hezky udělané, ne jak ten výsměch u ASUSu, jen teda mohli vzít peníze na modré lakování chladičů a dát je do lepší pasty, případně tišších ventilátorů.

Přecházel jsem z Lenova Z710, nebyl to špatný stroj, ale například pokud jsem ho vzal v otevřeném stavu za jeden roh a chtěl ho přenést, trochu se prohnul a zavrzal.. a to byl mnohem lehčí než tento Dell a Dell mi to neudělá.

Ale je pravda, že na jsem se původně rozmýšlel na Dellem G7 a Lenovo Legion Y (nevím číslo, ale stejná konfigurace, jen byl buď dražší nebo měl Max-Q grafiku), ale nakonec jsem si vzal raději toho Della.
Kubicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-09 14:09:39

Klasika u Dellu, prohýbající se klávesnice i víko displaye.
Největší problém je ale u chlazení. Sice je pěkné, že je modře zabarvené, ale dost nedostačující, špatný airflow a powermanagement atd.

Legion by byl lepší volbou, ale jestli jsi přecházel z té hrůzy Z710 ani se nedivím, že jsi nadšený
FabledWarrior [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-09 14:57:45

S tím víkem displaye máš pravdu, to mi vůbec nedošlo. Ale co se týče klávesnice, tak ta se ani nehne... já ti snad natočím Jediné místo, kde se trochu plast při tvrdším zatlačení prohýbá je prázdné místo mezi pravým Shiftem a pravou šipkou... nevím jestli tam je nějaká dutina nebo tak.

Jo to jsem psal, že to hezké zabarvení si mohli odpustit a dát ty peníze jinam. Ale já jsem si rovnou s notebookem koupil i Thermal Grizzly Conductonaout s tím, že hned vylepším i chlazení, ať mám klid. No pak jsem si to rozmyslel a koupil jsem Kryonaut a ten jsem tam hned dal. Jako nevím, jak moc byla ta původní pasta špatná, protože jsem to s ní snad ani nezapnul. Podle Intel Extreme tuning utility má ta 8750H povolený limit ne 45W, ale 57W a i tak držím jeho teplotu v zátěži na 80-82°C a RTX2060 na 75°C. Takže mi nepřijde chlazení nějak špatný, spíš někdo šetřil na té pastě a neměl to dělat. CO ale uznávám je to, že ty chladiče jsou fakt hlučný, aby to takhle uchladily.

Ten Z710 jsem měl snad 5 let, jediné co jsem mu dal byl SSD disk a zvětšil jsem mu RAM na 8GB a jako multimediální stroj fungoval skvěle a měl teda o hodně lepší repráky než tohle, ale tak každý má něco
Mr.Paul [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-09 11:06:26
avatar
Vzhledem k tomu, že mě to čekání už přestalo bavit, tak jsem koupil HP, jasně DELL by byl fajn, ale není, 445 G7, 14" variantu s 4500U 6 jádro, 8GB ramky, 512 nvme SSD. Mám to na cesty pro zábavu, lehké hraní, nic extra, povětšinu času beztak leží v šuplíku, takže pro mě nemá cenu do něj cpát 30k+, když mám nadupaný desktop
za tu cenu má výkonu poměrně dost oproti mému starému Dellu s i3 z roku 2012, takže na fotky je to v pohodě, zahraju si i Anno 1800 s cca 25FPS. Mohla u toho být větší baterka a hlavně lepší display. HP píše IPS, ale jak píše DD, tak je to občas děs..přepnu z tmavé stránky na světlou a ty barvy jsou chvíli vyblitý odporně a po chvilce se spraví...ale jinak ok
FabledWarrior [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-09 11:13:31

Hele ten display je podle mě nic moc i na mém Dellu Asi to bude tím, že můj model se 144hz panelem se u nás prostě neprodával, stejně jako RGB klávesnice. U CZ varianty je prostě podsvícení bílé - naštěstí mi to vyhovuje.
LordDave [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-10 18:26:57
avatar
HP ProBook 445 G7 - 12X16EA - jo, tak ten mam vyhlídnutej i Já. Recenze by bodla.
Mr.Paul [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-14 10:45:57
avatar
+ výkon jako prase
+ Anno 1800 s průměrnými 25FPS
+ zpracování je super, nic nevrže, vše drží, není to plasťáček
+ lehký
+ možnost rozšířit si RAM a SSD
+ chlazení

- baterie mohla být větší
- displej mohl být lepší

Notebook jsem koupil po půlročním čekání na nové ryzeny 4k...bohužel díky praktikám intelu např takový Dell moc do AMD procesorů nejde.. Takže HP. Zpracování je super, výkonu to má habaděj na v podstatě nejslabší CPU z celé 4k rodiny, potěší možnost rozšířit si RAM nebo SSD. Chlazení je super, musíte mu dát oravdu hodně zabrat, aby začal být slyšet větráček. Mám ho na cestování, občasné hraní a úpravu fotek. Jinak mám nadupaný stolní PC, takže nebylo třeba utrácet 30k za noťas.
Co mě trochu zklamalo je:
Displej - občas přechod z tmavé scény do světlé - barvičkám chvilku trvá, než se dohodnou, aby začaly makat - tak často se to neděje, ale tento neduh tu je..mé staré TN nic takového nemělo, u IPS jsem toto moc nečekal
Baterie - oželel bych slot na SSD a tam mohla být větší baterka, zatím dle prvních testů dá tak 4-5 hodin

Celkově jsem s ním spokojený, přechod z noťasu z roku 2012 s i3 je hodně poznat
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-17 11:15:29

To já bych ocenil recenzi 455G7 v konfiguraci 12X21EA. Sice nemá 144Hz (což beru jako úsporu na správném místě), nemá dedikovanou grafiku (nějaký RAdeon 5600M by se hodil), ale má to hlavní - kovové tělo (plastový notebook, který se mi časem díky zahřívání a křehnutí plastu rozpadne už fakt nechci), možnost dokovačky (i když v případě HP mám dost blbé zkušenosti z práce) 16GB v jednom slotu (takže při rozšíření stačí dokoupit 1 další modul) a v neposladní řadě taky WiFi6 .
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-09 14:00:20
avatar
mam ted doma MSI Alpha 15 s Ryzen 7 + Radeon 5500M a vykon je krasny.. Celkem skoda ze takovych modelu neni na trhu vice.
Kubicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-09 14:06:05

Pro někoho má krásný výkon i Core i3.
Nic neříkající komentář.
ReveNCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-09 14:21:09

ja zas pred dvouma tydnama vyfasoval dell s i7 9850H, 32GB RAM a integrovanou grafikou, bo zadnou dedikovanou k praci nepotrebuju, no a vykon taky fajn. build nejakych projektu mi misto 10min trva jen 2min, takze pokrok peknej. jestli by to ryzen zvladl zbuildovat o 30s rychlej uz me nejak netrapi.. uz rok cekam na 7nm amd v nejakym pracovnim notebooku, bohuzel stale nic a stale jsou v nedohlednu...stary notebook nevydrzel, takze jina moznost neni. no ty dva roky s tim asi vydrzim v pohode...
Drakenux [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-09 19:46:20

Docela zajímavá recenze z Hardware unboxed, aneb jak designéři poserou i jednoduchou věc, jakou je intake mřížka na spodu notebooku...

https://www.youtube.com/watch?v=ZRDUR-rPGsM
Dirtrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-10 15:24:25

Recenzi jsem viděl a závěr byl takový, že i na poměry "dostupných herních notebooků" je kvalita displaye a chlazení tak podprůměrná, že mají problém notebook komukoliv dopručit. Proto se divím, že si počítač na těchto stránkách odnesl ocenění.
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-10 17:12:45
avatar
Jako ani mě to u produktů TUF nepřekvapuje aktuálně je to označení pro největší garbage.

Jakmile to na něčem vidím ihned dávám ruce pryč.
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-10 06:43:19
avatar
Pri kúpe notebooku ma zaujíma hlavne hmotnosť,vydrž, kvalita displeja, klávesnice a touchpadu. Ďalej potom hlučnosť a teploty. Až potom začínam riešiť výkon. Tento notebook by pre mna teda nebol vôbec vhodný.
cernakus [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Notebook 2020-06-10 10:05:34

se zeleným morem na palubě? Ne děkuji. To jděte do prdele.

Osobně se mi silně nelíbí tenhle tzv. kapitalizmus, kdy AMD musí tohle strpět.

Ten procesor sám o sobě je dost výkonný na to, aby se na tom dalo rekreačně hrát. Ten zelený mor je sice výkonnější, ale ne o tolik, aby se dalo hrát seriózně (na plné detaily to prostě FHD nedá) a tudíž je tam k ničemu. Pokud budu ořezávat detaily, tak už je fakt jedno, jestli je ořežu o 30% (GTX 1650) nebo o 60% (VEGA tak jako tak budu mít neustále při hraní pocit, že jsem se ošidil.

A cena za toto chucpe? Výrazně vyšší hmotnost, výrazně nižší vytrvalost a výrazně vyšší cena.

Na to mám jen jedno slovo: NASRAT!

AMD by do toho měla šlápnout a udělat 60-100W mobilní CPU s připájenými 8-16GB RAM (ať už HBM nebo nějaká GDDR5-6), který by měl nějakou serioznější VEGU (nebo NAVI nebo RDNA2 je fuk jak si to AMD pojmenuje), které by stavělo na 24-32 CU, ale podtaktovaných na velmi efektivních cca 1000 MHz. Protože jestliže mohu svoji 5700XT pomoccí podtatkování a podvoltování donutit žrát 80W (při cca 66% původního výkonu), tak to musí AMD umět ještě lépe.

Výsledkem by byl velmi úsporný CPU, schopný udržet recenzovaný laptop na živu 10 hodin, místo žalostných 5,5, o dobrých 400 gramů lehčí a umožňující plné detaily na FHD při rozumné snímkové frekvenci. A přitom by to bylo levnější. Sice by tomu už nešlo tak snadno rozšiřovat RAM, ale poslední dobou stejně výrobci dělají vše pro to, aby to uživateli znepříjemnili či dokonce zamezili.

A myslím si, že by se toho AMD nemělo bát a na ty tradiční výrobce se pěkně z vysoka vysrat. A rozjet si vlastní modelovou řadu, kde by dodavatelem většiny, když ne všech, čipů by bylo samo AMD. Díky tomu by si to mohli s těmi notebooky dost hrát jak po HW stránce, tak po stránce ovladačů a vyladit je k "Applovské" dokonalosti.

Výhodou by pro ně byly podstatně vyšší marže, než mají na grafikách a procesorech. Zároveň by začali valchovat nVidiu, protože reálně má nvidia to zastoupení v dGPU právě kvůli těm zrmdím výrobcům notebooků a OEM počítačů, kteří prostě všude cpou zelený mor, i když to je grafika na hovno (viz tato GTX 1650) a pokud mají někam nacpat CPU bez dGPU, tak tam narvou neadekvátní ši(n)tel, "ideálně" dvoujádrový.
Kubicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-10 14:04:45

Kolik ti je? Tipuji 13
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-11 18:38:47

Vega 7 vs 1650Ti Odkaz (3-4x větší výkon)

Ale od AMD by to fakt chtělo nějaký "Radeon RX 5500 XT".
emko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Češtin dostat na prdel 2020-06-13 20:12:15

Se 3. pádem (komu, čemu) se pojí "mně", či radši "mi" - v žádném případě ne "mě".
Goloka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-20 07:31:00
avatar
No DD to ocennění trochu přehnal. Notebook jako celek na ocenění rozhodně nemá. Nekoupil bych si ho a nikomu ani nedoporučil. Pokud to Asus myslel jako parodii na notebook s AMD dalo by se to pochopit, ale ne brát to vážně.
Pokud si chceš DD oceňovat za procesorový výkon tak si to napiš jako test mobilního procesoru.

Jinak samozřejmě chápu to ocenění jako sponzorovanou recenzi výrobku a nějak se vydělávat musí takže to vytáhnutí z bryndy chápu ale mě si to hold neprodal. :-)
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-20 13:51:51
avatar
nepřehnal, ocenění dostal za dobrý poměr cena/výkon a to nezpochybnitelně má (hlavně kvůli CPU) ...

to není sponzorovaná recenze, pokud by byla, měla by náležité označení ...

tohle je opravdu můj názor, za ty peníze je to výhodný notebook speciálně kvůli tomu CPU, bez tkerého by to bylo jen hodně šedý průměr, ale to jsem snad napsal ... bohužel notebooky se neprodávají bez procesorů, takže to musíme hodnotit jako celek
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!