SONY končí s exkluzivitou svých PlayStation her? Bude je vydávat i na PC. Důvod je prostý.
Napsal Jan "DD" Stach   
Neděle, 30 srpen 2020
altPotěšující informace zazněla přímo od společnosti SONY. Zjevně konečně pochopila situaci.

 

 

 

Když může vyjít dobrá hra na PC, je opravdu ostuda, že zůstává zamčena na PlayStation. Ano, právě SONY se svou PlayStation platformou poškozuje hráče a v konečném důsledku i sama sebe. A vypadá to, že nejen má kritika této politiky dopadla na úrodnou půdu. U SONY totiž konečně dostali rozum. Do hry totiž vstoupila věc, které si váží ze všech nejvíce. Peníze …

Ostatně u konkurenčního Microsoft už před několika lety pochopili, že uměle rozdělovat hráče na konzolisty a PC, je pěkná kravina. Samozřejmě Microsoft má velkou výhodu v tom, že mu „patří“ Windows PC platforma, a protože i současný a nový Xbox běhají na Windows 10, bylo to jednoduché. Dnes to MS dotáhl do takové dokonalosti, že hry vydává pro Windows platformu jako celek (tedy bez ohledu na to, zda je to W10 na PC nebo W10 na Xbox). Pokud si hru pořídíte můžete si ji dokonce hrát jak na PC, tak na Xboxu za jedny peníze. A vlastně si tu hru ani kupovat nemusíte, pokud si zaplatíte Xbox game pass, tak za pár korun měsíčně máte přístup k velké knihovně her, včetně mnoha nejnovějších titulů. Největší přetrvávající bolístka Microsoft Windows, co by herní platformy, je značně nedotažený Windows Store. Naštěstí na PC máme možnosti díky STEAM nebo EPIC jak si MS hry pořídit jinde.

Proč to všechno Microsoft dělá? Samozřejmě proto, aby dostal své hry a služby k co největšímu množství uživatelů a potenciálnímu množství zákazníků. A tohle je stejný důvod, proč se ke změně své strategie aktuálně zjevně rozhodla i SONY

  • SONY bude vydávat své hry i pro PC,

                                      končí s absolutní exkluzivitou pro PlayStation.

Společnost SONY má problém. Její herní divize moc neroste a dá se říci, že ani nemá kam růst. Její obecenstvo je jaksi pevně dané. Rozšiřovat omezené publikum jeho PlayStation platformy, je docela složité a stejně nemá šanci, aby velikostí konkurovalo Windows platformě. Speciálně když Microsoft dělá to, co dělá a oslovuje nejen svou konzolovou část publika, ale ještě větší PC publikum.

SONY své herní exkluzivity používá jako zbraň a marketingový nástroj a dá se říci, že do značné míry je to jeden z hlavních důvodů, proč si PlayStation vůbec koupit. Jenže u SONY posledních pár let zuřivě počítali, a došli k celkem nepřekvapivému výsledku. Ta umělá exkluzivita není tak výhodná. Ano, SONY díky tomu prodává své konzole PlayStation, ale velkou část z nich by prodala i bez těch exkluzivit. Ostatně Microsoft na exkluzivní hry jen pro Xbox konzoli už vlastně rezignoval a prodeje samotné konzole to víceméně nijak neovlivnilo. Pořád tady bude velká skupina hráčů, kteří nemají dost zručnosti pro to, aby si pořídili a obsluhovali herní PC, nebo prostě jsou pohodlní a nechtějí nic řešit a nad ničím přemýšlet a stačí jim jednostranně zaměřené zařízení. Navíc za dostupnou cenu jim k hraní her vlastně úplně stačí, speciálně nová generace, která bude výrazným skokem.

SONY si zkrátka spočítalo, že poté co osloví všechny, co se oslovit dali v rámci majitelů PlayStation konzole, tak už nemá komu dalšímu jak prodat svou exkluzivní hru, což ho prostě připravuje o docela slušné zisky. Faktem prostě je, že PlayStation s Xbox konzolí dohromady tvoří maximálně polovinu herního trhu, pokud jde o AAA tituly. Druhá polovina je tvořena PC platformou a brzy streamováním. SONY tedy se svou exkluzivní hrou osloví reálně jen kolem ¼ hráčů, které běžně oslovují multiplatformní hry vycházející pro PC, Xbox i PlayStation současně. A vzhledem k tomu, že vývoj her je drahý, SONY do něj investuje stále více a bude kupovat a rozšiřovat vlastní herní studia, je poněkud kontraproduktivní, pokud by ty hry vydávalo nadále jen na vlastní PlayStation platformu. Speciálně když vydat ji na PC je triviální, protože nová PS5 speciálně je vlastně herní x86 AMD PC.

SONY ostatně v poslední době už zkouší a testuje vydání svých „exkluzivit“ také na PC platformu. Nedávno jsme se dočkali Horizon Zero Dawn, u kterého je zjevné, že do PC verze se příliš neinvestovalo, a tak jakékoliv prodeje tvoří vlastně čistý zisk a extra peníze do kapsy SONY. A hra je natolik povedená, že by to mohla být nejziskovější SONY hra všech dob, protože úspěšná už byla na PS4 platformě, takže na PC může prodat dalších pár milionů kopií. A to je to, co SONY prostě zajímá. Samozřejmě ortodoxní fanatičtí fandové PlayStation platformy zuří a někteří řvou, že přejdou na PC.

SONY si ale určitě spočítalo všechna pro a proti, za těch několik posledních let má dostatek dat k tomu, aby se prostě rozhodlo tak, jak se zjevně rozhodlo. Bude své hry vydávat i na PC. Pozor nezmiňuje Xbox jako takový, což by bylo trochu choulostivé, neboť by přímo podporovala Microsoft. Osobně nicméně očekávám, že úplně se exkluzivity zbavovat nebude. Jsem si prakticky jistý, že nedávným vydáním Death Stranding a Horizon Zero Dawn, SONY testovalo kromě toho, kolik vydělají, i to, jaký vliv má časový odstup vydání hry. Death stranding vyšel zhruba půl roku po vydání na PS4, Horizon Zero Dawn pak s extrémním odstupem tří let. SONY prostě testuje, dva extrémy. Podle mě půl roku je nejkratší doba, kterou SONY zvažuje, co by exkluzivní dobu kdy by hra byla dostupná jen na PlayStation.

Osobně si myslím, že kvůli případným dodělávkám, DLC atd., kdy SONY nejspíše bude chtít vydávat na PC své hry v komplet verzi a současně přeci jen udržovat nějaký důvod proč si vůbec koupit PlayStation konzoli, bude časová exkluzivita někde nejméně kolem 1 roku. Samozřejmě na oficiální ohlášení si počkáme. Podle mě i samotné potvrzení, zda ta která SONY hra vyjde i na PC, bude firma záměrně odkládat. Každopádně celá tahle změna strategie mě docela potěšila, protože to znamená pravděpodobnost hraničící s jistotou, že druhý díl Horizon série, s podtitulem Forbidden West, který na PS5 vyjde příští rok, dorazí někdy později i na PC. Jsem rád, že alespoň kvůli těm penězům to u SONY konečně pochopili, že je tady spousta lidí, kteří by si jejich hru rádi zahráli, ale PlayStation konzoli si prostě nekoupí. A to ne proto, že by na ní neměli (protože mnozí mají PC, kde jen grafická karta je výrazně dražší než celá PS4), ale proto, že chtějí hrát bez kompromisů a limitace HW, na pořádném stroji s pořádným ovládáním. A to přinejlepším výkonově mainstreamová (a tedy limitovaná a kompromisní) platforma konzolí s kompromisními gamepady, co by primárním ovladačem a tomu přizpůsobenou hrou, prostě nenabízí.

SONY prostě pochopilo, že pokud chce vydělat více, musí své hry nabídnout i na PC, tedy mimo jasně ohraničenou PlaStation platformu. Speciálně když je tu potenciál stovek tisíc až milionů velmi bohatých a stovek milionů běžných hráčů, které lze oslovit. Ale že to SONY trvalo, než to pochopilo. Říkám ovšem jasně, že lépe později než nikdy :)

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
dargy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-31 00:05:50

Ešte keby tak dostalo rozum aj EA s NHL. Posledné je tuším 09 na PC?
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-31 15:29:06
avatar
Tj ale chtělo by to dost velké inovace, předně do enginu... už i na PS4 NHL20 je dost bída na pohled a animace... není tam skoro pokrok za x-let...
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-31 18:09:19
avatar
Mluvíš mi z duše, NHL mi docela chybí na pc po těch letech, vlastně více než 10 letech
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-31 02:04:51
avatar
Takový Last of US 1 a 2, Uncharted 1 - 4 nebo NHL 21 bych si na PC nechal líbit.
Trace4x10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-31 11:53:07
avatar
TLOU bych si klidně koupil...
Araya [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-31 12:32:17
avatar
Kvůli Last of US, Uncharted a NHL jsem kupoval PS4Pro. Teď jsem rozmýšlel o PS5, ale tenhle článek mě pomohl v rozhodování, PS 5 nepotřebuju
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-31 07:22:20

Když vidím, co dokázali v Last of Us 2 pro starou PS4 s jejím HW ... jak by ta hra asi vypadala pro PS5 nebo na soudobé PC ...
Každopádně k čemu mi pak ta konzole vlastně bude, když na ni nebudou exkluzivní hry?
LukasL34 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-31 07:37:20
avatar
Dost mě pobavilo že někteří naštvaní hráči vyhrožují přechodem na PC, kde si však budou moc koupit a zahrát ty původně exkluzivky. Jaký má potom tahle výhrůžka smysl?
vkba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-31 07:54:17

a kolko ludi vyhrozuje? DDho dalsi napisany tendecny clanok mozno hovori niekolko kusoch.
emko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-31 08:38:24

Musí být za tím i nějaké jiné důvody, než co bylo zmiňováno v článku. Podle mě to půjde na PC až po 2 letech. 1 rok je moc krátká doba. 2 roky jsou doba, kdy hra cenově spadne do budgetu, tj. spadne z ceny 59.99 např. na 8.99 EUR/USD. Takže už je v zásadě zadarmo. Pak má význam to vydat jako "novinku" na PC za 49.99 nebo 39.99. Pokud budou vydávat i na PC, tak určitě to musej poslat na PC platformu ještě před vydáním 2. dílu.
emko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-31 10:50:56

Jinak PS5 se mi tvarově moc nelíbí. Jsem designový purista a PS5 vypadá, jako kdyby ji někdo zapomněl na pár hodin u pořádně rozhicovanýho topení.
požírač křemíku [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-31 11:13:59
avatar
Proč vůbec utrácet za konzoli, když jde počítač/notebook přes hdmi kabel propojit i s televizí a může se tak pařit z gauče zrovnatak? Teď už to navíc poběží díky hdmi 2.1 u některých tv i ve 4k a s gsync/freesync. A navíc je na PC mnohem větší výběr her a za lepší cenu.
nenazranej [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Proč? 2020-08-31 12:20:04
avatar
Protože hraní na konzoli je taky fajn, mám telku se Steam link, ale pod ní mám starou 360 spojenou s kvalitním 5.1 zvukem. A taková FIFA nebo NHL je i na tak starý mrše prostě super zábava. Kor když pokecáme a dáte si k tomu pivko a občerstvení. A tahat kvůli tomu HDMI z PC nebo zapnout PC a spárovat Steam link. To je otravně složité. Kdepak, oboje má své. Pařba na gauči je taky pocitově jiná, je to prostě taková fajn změna.
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-31 12:28:36
avatar
Eh? Spárovává se to jen poprvé, potom to jen zapneš jako aplikaci v TV a v pc se to už spustí automaticky.
5.1 a 4K ja samozřejmé.
požírač křemíku [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-31 14:22:48
avatar
Normálně to takhle používám, když mám chuť na hraní z gauče a nic složitýho na tom fakt nevidím. Prostě je ta televize alternativní monitor a jede to hned, žádný patlání s tím není. Jinak TV mám automaticky propojenou s receiverem, takže mi zvuk jede ze starý dobrý Technics soustavy. Jediný mínus tohoto řešení je, že u pár her to tvůrci nevyladili a někdy nejde zvuk nebo jenom do sluchátek. Těch ale není moc a hrát je na compu taky není problém,hlavní je že neinvestuju peníze za konzoli navíc. Ale jinak proti konzolím nic nemám a chápu, že pro někoho je to jednodušší řešení.
YORGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-01 10:55:40

Kolik běžných lidí upgraduje počítač? Skoro nikdo...Známým k plné spokojenosti slouží PC z roku asi 2012 (i5,8GB RAM akorát disk vyměnili za SSD) a posledních 6let spokojeně hrají na PS4. Plánují na dalších X let koupit PS5 a ten počítač jim vydrží dokud bude na internet,email a rdp stačit . Hdmi 2.1, freesync, 8K a podobné je jim fakt ukradené když můžou 6let hrát bez obav nejnovější hry a stačilo jim na to dát v roce 2014 asi 8000 za playstation
Dubik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-31 11:26:20
avatar
Víceméně bych řekl, že se to dalo očekávat..
Testnuli si pc trh na Horizonu a vidí , kolik jim to vydělalo.
Počítám stím, že hry na ps5 pujdou na pc nejdřív až tak za 2 roky, aby pořád vypadaly exkluzivně. Hru vydají znovu za plnou cenu a mají další zisky, tak jak to dělá Rockstar.

Navíc obal ,,novýho´´ spidermana ukazuje, že zmizela kolonka ,,only on playstation´´ tím už mě to bylo jasné.

Každopádně konzole to neovlivní pořád je tu řada lidí, kteří chcou dát disk do mechaniky nic neřešit ovladače atd. a hrát. Mají pracovní notas např. a ktomu konzoli k tv.

Nesouhlasím s těma gamepadama. Gamepad je výborná věc dost her na pc sním hraju např. závodní hry nebo souls hry , rpg z 3. osoby např. zaklínač 3. Gamepad je pohodlná věc, než být pořád nakloněnej u klávesnice.
Mimochodem zde je zdroj, kterej propálil Demon Souls remake a mluví tam o sony hrách na pc
Odkaz
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-31 11:48:04
avatar
Citace:
než být pořád nakloněnej u klávesnice.


koukám že někdo ještě nikdy nehrál na myš+klávesnice ... kdo se nadklání nad klávesnicí?!
Dubik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-31 12:21:00
avatar
U PC sedím na židli DX Racer a itak gamepad je prostě pohodlnější, to řekne naprosto každej.. když to ovládací schéma dovolí, sáhnu po gamepadu na kterým hraju většinu her. Myš+ klavesnice je dobra jen na strategie a fps.
U gamepadu je to fuk. Ruce si člověk může dát jak chce a nemusí mačkat X tlačítek s nataženýma rukama..
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-31 12:41:37
avatar
jám mám také podobnou židli, mám i gamepad ale radši hraji na klávesnici+myš, je to stejně pohldné a přesnější ....
Dubik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-31 17:01:04
avatar
Přesnější myš je to souhlasím, ale i tak na dost her mě vyhovuje víc gamepad, třeba jakykoliv RPG z 3. osoby , když člověk nemusí zaměřovat a máchá mečem , tak mě přijde jako jasná volba.. dále závodní hry ano volant je volant, ale gamepad ma zpětnou odezvu a na klávesnici hrát závodní hry je fakt o ničem. mě zas přijde pohodlnější gamepad a o dost znám několik pc hráčů co už hrajou jen na gamepadu dokonce i fps, což bych zase nechtěl absolvovat asi je to komu co sedne
SuSty [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-31 21:22:54

Ja si myslím že tie hry vyjdú s časovou exkluzivitou aspoň rok pre Sony, takto odstavia warez. Ľudia aj tak kúpia ps5 aby mohli hrať day one. Po roku už vsetcia na ps hru majú a ta sa objaví aj v rôznych výpredajoch za toto obdobie, no a potom môžu hru ešte predať za plnú sumu na pc. Takto markantne navýšia tržby. Obecne tento model používa nejakú dobu aj rockstar u svojich hier, najprv hru dajú na konzole a po case na pc.
dawo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-01 01:07:06
avatar
Mě to zní jako křeč před smrtí PS konzole jako takové. Z dlouhodobého hlediska jim příjmy z PS her klesnou protože se najdou tací co si počkají. A konkurovat největší herní sdílené platforme microsoftu nevypadá jako dlouhodobá záležitost.
Teoreticky se hra může objevit na pc i v microsoft store a pak ji mužem hrát na pc i xbox, takže na konkurenčním stroji
LadIQe [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-01 09:43:43

vlhke sny autora, cele to portovanie je len, aby ludia presli na konzolu, kedze budu na pc vydavat 3r+ hry, isto nebudu vydavat hry zaroven aj na pc aj na ps zasa DD netreba prehanat
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-01 13:38:58
avatar
SONY oficiálně řeklo že bude hry na PC vydávat ... to není můj sen ...
LadIQe [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-01 13:57:41

bude, ale isto nie uplne novinky, ako som vravel, skor 3 roky stare hry, nove urcite nie
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-01 14:29:12
avatar
3 roky jsou moc, podle mě to bude 1 - 1,5 roku maximálně, z marketingového hlediska by delší odstup byl nevýhodný ...
LadIQe [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-01 17:15:30

horizon tiez vysiel po neakych 3r, death stranding mal napr len casovu, kedze kojima nie je priamo pod sony, aspon o tom neviem, takze realne to vidim, ze rok bude casovka a priamo od sony tie 3r cca
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-01 17:23:47
avatar
tak SONY tuhle strategii teď aktuálně oznámilo a plně odsouhlasilo, takže těžko mohl Horizont vyjít dříve ;)
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!