NVIDIA RTX 3090, 3080, 3070 oficiálně – PREVIEW: známe ceny, výkon aneb návrat k normálu?
Napsal Jan "DD" Stach   
Tuesday, 01 September 2020
alt

 

 

 

 

  • NVIDIA RTX 3090, 3080, 3070 oficiálně – PREVIEW:

                                              známe ceny, výkon aneb návrat k normálu?

Představení nové genrace grafických karet NVIDIA, je za námi. A tak se podívejme v kostce, co vlastně nabízí a přináší a jaké jsou. Recenze totiž dorazí až později, protože NVIIDA zatím karty jen ohlásila, na trhu budou už v druhé polovině září a říjnu. A s nimi také jejich receze a testy. Jak ale mnozí správně upozorňují, byla to tedy především marketingová prezentace. To znamená že je nutné brát věci s rezervou, jak kolo od traktoru. NVIDIA v mnoha věcech silně přeháněla a realita bude výrazně střídmější. Ukazovala jen ty nejlepší, velmi speciální případy a zamlčela spousta důležitých “drobností“. Z pohledu čistého marketingu a snahy ukázat produkt v nejlepším světle a prodat ho, se ale tentokrát nedá letošní prezentaci NVIDIA nic vytknout.

 

  • AMPERE je reparát a zatím vypadá slušně!

Zásadním rozdílem proti uvedení TURING byl fakt, že AMPERE prezentace nebyla naživo. Byla předtočena a evidentně velmi důkladně prostříhána a sestříhána, což se ukázalo být velký přínos jak pro šéfa NVIDIA, ale také pro nás diváky. Takže se neopakovalo velmi nepovedené představení TURING, kde šéf NV až zmateně dokola omílal a opakoval, jak všechno prostě funguje (kdy časově nefungovala moc ani sama prezentace). Praxe navíc ukázala, jak moc NVIDIA u TURING série přechválila své karty, technologie a slíbila něco, co ani po dvou letech zdaleka nesplnila. DLSS se do nějakého použitelného stavu dostal teprve nyní a stále je naprosto okrajovou věcí, jen v několika málo hrách. RayTracing pak prakticky s výjimkou 4 her není nikde, kde by to stálo za řeč a poznali jste rozdíl. A v několika titulech kde je, tak ty hry často nestály za moc. jen jediný titul, Minecraft, tam je přínos RT obrovský. Bohužel to ale znamená, že hra, která se v 1080p dala hrát i na kalkulačce, tak najednou pro FullHD potřebujete RTX 2080Ti ... 

K tomu všemu samozřejmě ty ceny karet, kdy TURING RTX 2000 grafiky po uvedení byly často dražší, než stejně výkonné GTX 1000 PASCAL modely. S výjímkou 2080 Ti. Ten však jako přímý nástupce výrobně jinak stejně náročné GTX 1080Ti, stál místo dosud obvyklých 699 dolarů, naprosto neopodstatněných 1200 dolarů. A tak se stalo, že TURING nebyl přijat příliš pozitivně. Všichni byli právem naštvaní na umělé šponování cen, kdy NV okatě zneužila toho, že chybí konkurence na trhu. Takže dokonce první týdny zněla doporučení ze všech stran takto: „vykašlete se na RTX 2000 a kupte GTX 1080Ti“. A tak se stalo, po představení a uvedení RTX 2000 karet se zákazníci nehnali pro novinky, ale stouply prodeje PASCAL série, speciálně 1080Ti. Sama NVIDIA později několikrát neochotně přiznala, že TURING nebyl tak úspěšný prodejně, jak očekávala. Speciálně proti GTX 1000 PASCAL sérii zaostával, protože většina lidí prokoukla ten marketing a hlavně ceny a majitelé GTX 1080/1080Ti speciálně vlastně neměli důvod k upgradu (což šéf NVIDIA v nové prezentaci AMPERE otevřeně přiznal!). Výrobci nereferencí pak na rovinu říkali, že prodeje TURING jsou taženy hlavně tím, že AMD nepředstavovalo dlouho konkurenci. Tedy nikoliv tím, že by nutně byly nejlepší, ale proto, že NVIDIA byla dlouho jedinou volbou a zákazníci si na to zvykli.

Každopádně patchuť kolem RTX 2000 zůstala, NVIDIA se to snažila trochu napravit vydáním RTX 2000S, které minimálně zlepšily cenovou výhodnost nižších modelů (nehoráznou předraženost RTX 2080Ti nikdy neopravila), ale to už bylo na scéně AMD s velmi povedenými RTX 5700 Radeony, které jsou lepší karty ve svých cenových hladinách a ještě výhodnější.

NVIDIA tedy věděla, že s AMPERE nemůže na zákazníky sehrát stejnou habaďůru a je vidět, že si zejména v oblasti cen, dala velký pozor. A zjevně to zafungovalo. Asi budete souhlasit, že na prezentaci AMPERE (RTX 30) se kouká mnohem lépe, než na minulou s TURING (RTX 20). Co tedy NVIDIA představila?

 

  • AMPERE – nová generace herních grafik

Úniky informací staré i mnoho měsíců se ukázaly být téměř naprosto správné. Což je nevídané. Minimálně jeden zdroj se velmi osvědčil a trefil prakticky všechno do puntíku, což stěží může být náhoda. NVIDIA nicméně řadu věcí viditelně marketingově zaobalila. Co se potvrdilo, že výroba nových čipů v případě herních grafik, probíhá u SAMSUNG! Je to poprvé, co NV velké čipy vyrábí jinde než u TSMC. A asi toho lituje (ale v určitý okamžik se to nedalo vzít zpět). Proč tomu tak je, jsme probírali už dříve. NVIDIA se snažila dotlačit TSMC k lepším podmínkám, to ale necouvlo, takže NV se dohodla se SAMSUNG nicméně jeho výroba není zdaleka tak kvalitní a dobrá, jak měla být. Oficiálně jde o 8nm výrobu, ale vychází z 10nm procesu. Efektivita ani výtěžnost nových čipů není tedy zdaleka tak dobrá, jako by byla na 7nm TSMC. NVIDIA ale nemá u TSMC nyní dostatek 7nm kapacit, a těch málo kterými disponuje, tak používá pro výrobu velkého A100 pro HPC, u kterého na efektivitě maximálně záleží. Současně NVIDIA používá starší verzi 7nm u TSMC, ne tu nejnovější 7nm+ EUV. Zde tak musíme připomenout spekulace, podle kterých NVIDIA chystá refresh RTX 30 série tedy přechod z 8nm Samsung na 7nm EUV TSMC a to už v druhé polovině příštího roku. Smysl by to dávalo. Nicméně i tak jsou velkým posunem, speciálně hustota tranzistorů je 2x větší než u dvou předchozích architektur NVIDIA.

AMPERE má také výrazně přestavěnou architekturu. Uspořádání je sice podobné TURING, ale NVIDIA zdvojnásobila FP32 jednotky na jeden SM blok. Na papíře to dokáže v určitých operacích 2x více výkonu, v reálu zhruba třetinu. Mnozí to tak přirovnávají k HyperThreadingu (HT), tedy to co mají AMD (SMT) a Intel (HT) procesory, kdy se 1 jádro tváří jako 2 a také tak v určitých případech funguje. Jenže AMD neoznačuje 64jádrový/128vláknový procesor jako 128vláknový procesor. NVIDIA ale vlastně ano. Vtipné teď je, že někteří výrobci tak neví, jak mají počet jednotek označovat. Pokud by to bylo dle logiky konsstrukce předchozích generací, tak RTX 3090 má 5248 jednotek a RTX 3080 má 4352 CUDA jednotek. NVIDIA se ale rozhodla z marketingových důvodů počítat každou FP32 jednotku zvlášť, takže udává dvojnásobné počty, co by oficiální počty CUDA jednotek u AMPERE. Nicméně fakt, že 1CUDA jednotka u TURING/PASCAL nerovná se 1 jednotka u AMPERE, je znát z výkonů, kdy ten FP32 sice narostl na dvojnásobek, ale ten reálný herní zdaleka ne. Zde totiž přichází na řadu i jiné aspekty.

Jak jsme ale předpovídali, NVIDIA se soustředila hlavně na posílení RT a AI výkonu novinek, tedy výkonu v kombinaci s DLSS a RayTracingem. K tomu potřebovala také posílit výkon pamětí, kdy tak použila superrychlé GDDR6X. AMPERE také umí přímo spolupracovat s SSD pokud jde o určité operace, takže například načítání levelů a prostředků ve hře může být okamžité.

Tuhle technologie má ale velmi pravděpodobně AMD RDNA 2 také, protože něco podobného používají obě nové konzole. V praxi to bude znamenat velký přínos a NVMe PCIe SSD začnou mít opravdu smysl.

 

  • Výkon aneb hromada marketingu

Musím říci, že osobně jsem byl nejméně nadšený z toho, jak NVIDIA prezentovala běžný výkon novinek. Bylo totiž zřejmé, že se skutečný klasický (resterizační) výkon karet, na kterém záleží a bude záležet stále mnohem více než na výkonu s DLSS a RT, snaží schovat. NVIDIA prakticky neustále ukazovala hlavně výkon v CONTROL a Wolfenstein Youngblood. Tedy ve dvou hrách s výbornou a NV udělanou a zaplacenou implementací RT+DLSS. Bohužel dvou hrách, které prakticky nikdo nehraje.

Jenže právě tyhle hry to vytahují na ty NVIDIA udávané až dvojnásobné přínosy výkonu proti starší generaci apod. Naštěstí se později na stránkách firmy objevil graf, kde jsou přítomny i tři hry bez RT a DLSS, tedy to, na čem bohužel pro NV, stále záleží především. A ty ukazují trochu jiný obrázek.

 

  • Jaký je reálný nárůst výkonu?

Graf ukazuje výkon RTX 3070 a RTX 3080 proti RTX 2070S/2080S ve hrách Borderlands 3, Doom Eternal a RDR2. Nová RTX 3080 10GB má ve 4K na Core i9 (tedy bez PCIe 4.0) o 71% vyšší výkon v B3, o 62% v Doom a o 55% v RDR2. To zní velmi slušně, zejména za těch stejných 699 dolarů. Zde je ale nutno připomenout, že RTX 3080 vlastně není nástupcem RTX 2080, protože má o třídu větší jádro, které je nástupcem toho na GTX 1080Ti/2080Ti. Nicméně asi už všichni chápou, proč NVIDIA nemohla nástupce GT104 jádra na RTX 2070/2080, pro novou RTX 3080 použít. Prostě by nestačilo.

Ostatně ukazuje to RTX 3070, která za 499 dolarů přímo nahrazuje RTX 2070S. Její posun je ale nižší. Má „jen“ o 36% více výkonu v B3, o 43% v Doom a o 38% v RDR2 proti RTX 2070S. Není to samozřejmě vůbec špatné, ale současně to není zdaleka takový posun, jako měla třeba PASCAL GTX 1000 série proti předchůdci. A tak zde úplně nesedí marketignově přepálené tvrzení NVIDIA, že AMPERE je největší generační posun v její historii. V klasickém výkonu mimo ty vzácné RT/DLSS případy, kterých je a bohužel bude stále minimum (a pokud AMD a SONY s MS nezačnou používat DLSS nebo něco podobného, tak se na tom nic nezmění), je ten rasterizační výkonový posun stále pod úrovní toho, jaký nabídl PASCAL.

Zde si ale dovolím podotknout, že tyhle finální výkony jsou úplně přesně v souladu s naším očekáváním a tím, co jsem vám říkal už delší dobu. Tedy že RTX 3080 bude zhruba 30% nad RTX 2080Ti a RTX 3070 zhruba lehce pod úrovní RTX 2080Ti. A zde přichází určitě nejpříjemnější oznámení celé nové generace NVIDIA karet. Tedy ceny …

 

 

  • Ceny aneb NVIDIA ví, že AMD je zpět

                                                         a neopakuje chybu RTX 2000 série!

Osobně jsem se také docela trefil do očekávání cen, kdy na rovinu NVIDIA mě příjemně překvapila, když u 3070/3080 stanovila ty vůbec nejnižší spekulované cenovky. I když ten posun výkonu není ani vzdáleně dvojnásobný, jak jej prezentuje NVIDIA ve svých vybraných speciálních a velmi vzácných případech. Pokud má RTX 3070 za 499 dolarů běžný výkon jako RTX 2080Ti a nová RTX 3080 za 699 dolarů je výkonem běžně 30% nad RTX 2080Ti, tak je to pořád velmi solidní posun, skoro bych řekl návrat k normálu. Proč?

Protože předražená RTX 2080Ti dosud stála 1200 dolarů! Podle mě není na nových RTX 3000 kartách zajímavý ani tak ten výkon samotný, protože ten posun vlastně není tak dramatický, jak se jej NV snaží vykreslovat, ale nejzajímavější je cena, za který ten výkon NVIDAI nově proti RTX 2000 sérii nabízí.

Současně také věřím tomu, že teď RayTracing začne mít smysl. Jak jsem vždy říkal, RayTracing byl u RTX 2000 série jeden velký marketingový podvod (minimálně to bylo na hraně). S výjimkou RTX 2080Ti, kde to dávalo smysl proto, že to byl TOP model a demonstrátor technologií, tak slabší modely jako RTX 2080/2070 a speciálně 2060, nikdy neměly dost výkonu na to, aby RT použitelně zvládaly. A navíc až se RT do her skutečně smysluplně rozšíří, bude chybět těmhle grafikám výkon obecně. Což se do puntíku potvrzuje. RTX 3070 za 499 konečně smysl dává, s výkonem na úrovni RTX 2080 Ti má současně mnohem lepší výkon pro RayTracing. Takže ano, tak jak se bude RT ve hrách používat, tak tahle karta má pro RT skutečně smysl i pro běžné uživatele. Bohužel pro NVIDIA, konkurence už tohle podporuje taky. A právě díky AMD RDNA 2 v konzolích, se RayTracing do her rozšíří.

Jako první dorazí do obchodů od 17.9. střední model, tedy RTX 3080 10GB za 699 dolarů (v ČR oficiálně 19 tisíc korun vč. DPH). Samozřejmě budou k dispozici ihned nereference, protože ta mimochodem velmi pěkná FE edice je v prodeji jen přímo přes NVIDIA stránky.

24.9. by pak měla do obchodů dorazit RTX 3090 24GB a to za cenu 1499 dolarů. V ČR zhruba 41 tisíc korun vč. DPH. To je docela fér cenovka vzhledem k tomu, že jde o nástupce TITAN RTX, který stál podstatně více. Nereferenční modely budou, ale údajně jejich dostupnost bude nějakou dobu horší. Nárůst výkonu ale samozřejmě ani zdaleka není 2x větší proti RTX 3080. Vlastně rozdíl mezi RTX 3090 a RTX 3080 nebude tak velký jaký byl mezi RTX 2080 a 2080Ti, protože jak víte, NVIDIA musela i pro 3080 použít to stejné největší jádro GA102. Ořezala ho ale tak, že RTX 3080 je o zhruba 30% lepší než 2080Ti a RTX 3090 to posune na zhruba 50%. Samozřejmě dvojnásobnou cenu tenhle 20% rozdíl zdaleka neospravedlňuje, ale je to ultra TOP model se 24GB paměti.

Bohužel pro mnohé určitě nejzajímavější RTX 3070 8GB za 499 dolarů (14 tisíc korun vč. DPH), dorazí až poslední. A to zatím blíže neupřený termín v průběhu října. Očekává se zhruba v polovině měsíce. Takže stále cca 5 - 6 týdnů daleko, což trochu komplikuje nákupy karet teď v tuto chvíli.

 

  • Zajímavost: AMPERE karty přišly o SLI a USB Type-C

Za zmínku stojí, že nové grafiky AMPERE nemají USB Type-C konektor, který NVIDIA osazovala na RTX 2000 karty. Důvod neznáme, asi jde ale především o úsporu výrobních nákladů. V případě desktopových PC není příliš důvod připojovat monitor/VR set přes USB type-C, když máme HDMI a hlavně DisplayPort (obojí u AMPERE v nejnovějších verzích).

No a příznivce SLI nepotěší fakt, že NVLINK („nástupce SLI“) už kromě 70řady nemá ani RTX 3080. Má ho pouze RTX 3090 a to prý dost možná jen FE verze. SLI je údajně opravdu definitivně mrtvé, takže dvě karty NVIDIA v jednom systému jsou pro hráče opravdu k ničemu v tuto chvíli.

 

  • O čem NVIDIA nemluví? Zvýšená spotřeba karet …

Asi jste si všimli, že NVIDIA ve své prezentaci vynechala jeden podstatný detail, kterým se obvykle docela ráda chlubila u starých generací. Tedy nechlubí se nízkými nároky a nízkou spotřebou. U nové generace totiž není čím se chlubit. Ano, novinky přinášejí nárůst výkonu, ale je to i za cenu výrazného nárůstu spotřeby. RTX 3070 8GB má sice běžný herní výkon skoro jako RTX 2080Ti, ale také skoro stejnou spotřebu (a to má o 2GB méně paměti a užší sběrnici). RTX 2080Ti 10GB 320bit má 250W, nová RTX 3070 8GB 256-bit má 220W. Pro připomenutí, originální RTX 2070 měla 185W! A předchůdce, tedy GTX 1070, jen 150W! Někteří tak budou muset upgradovat zdroj, pokud chtějí z PASCALu přejít na AMPERE. NV doporučovala u GTX 1070 mít 500W zdroj. U RTX 3070 je doporučeným minimem už 650W zdroj.

RTX 3070 s menším čipem GA104 je ale ještě docela střídmá karta. Větší jádro GA102 u vyšších modelů, je totiž podstatně náročnější. Nová RTX 3080 10GB 320-bit má 320W a RTX 3090 24GB 352-bit dokonce 350W! U nereferencí počítejte klidně se 400W spotřeby (mají 3x 8-pin). Takže ano, konkrétně RTX 3080 má sice o 30% více klasického výkonu, ale taky o 30% vyšší spotřebu než 2080Ti! Pro srovnání, pokud máte GTX 1080, tak ta měla 180W a doporučený zdroj 500W. Populární GTX 1080Ti pak měla 250W a doporučený 600W zdroj. RTX 3080/3090 jsou tedy výrazně náročnější a vyžadují minimálně 750W zdroj. Některé z vás tak upgrade zdroje nemine, což v současnosti není zrovna ideální, protože situace a trhu se zdroji je poněkud komplikovaná.

NVIDIA tak vlastně dosáhne inzerované 1,9x vyšší efektivity u nové generace jen v tom případě, kdy je využito RT+DLSS současně. Je tedy jasné, proč se reálnou efektivitou mimo RT/DLSS scénáře, NVIDIA moc nechlubí. A tohle údajně bude ještě zajímavé téma, speciálně v souboji s AMD. To slibuje obrovský posun efektivity u RDNA 2 a využívá k tomu mnohem lepší 7nm+EUV proces TSMC, než je 8nm (10nm) výroba SAMSUNG u AMPERE. Čímž se dostáváme k tématu …  

 

  • A co na to AMD?

Samozřejmě ihned po prezentaci někteří uživatelé, kteří úplně nepochopili, co a jak NVIDIA vlastně prezentovala, a myslí si, že ty pečlivě vybrané unikátní případy, na kterých NV prezentovala ten až 2x vyšší výkonu proti stávající generaci karet, platí všude. Tak s tímto chybným dojmem, začali někteří pohřbívat AMD se slovy, že proti tomu nemá šanci. Mnoho lidí ze zákulisí si ale zjevně myslí něco jiného. Speciálně když NV stanovila ceny, jaké stanovila. Otázka pro vás:

Opravdu si myslíte, že pokud by RTX 3070 a RTX 3080 (která je výrobně nejméně stejně drahá jako 2080Ti co dosud stála skoro dvojnásobek), byly tak dobré, jak NV tvrdí, že by je dobrovolně nasadila „jen“ za těch 499/699 dolarů?  Podle mě těžko. Tyhle ceny znamenají výrazně nižší marže pro NV i výrobce karet, než byly dosud u TURING série. NVIDIA zkrátka musí vědět o AMD a jeho nové RDNA 2 něco, co my zatím nevíme.

Samotné AMD ale nasadilo doslova pokerovou tvář. V zákulisí však zní prakticky jednotně, že RDNA 2 nás údajně překvapí. Přestože AMD tedy zatím oficiálně nereagovalo, Scott Herkelman, což je hlavní představitel RADEON divize na svůj oficiální Twitter pověsil a zvýraznil tohle:

Jediný možný výklad je následující: „AMD říká, výzva přijata …“. Já si myslím, že tohle bude ještě zajímavé a zatím bych s nákupem RTX 3000 grafik určitě počkal. Nemusí být tak dobré, jak se nyní zdá. Chybí nám jednoduše perspektiva srovnání, kdy ovšem zejvně na rozdíl od předchozích let, tu perspektivu dostaneme. A údajně brzy …

Přiznám se, že tohle generační hašteření mezi NV a AMD mě hodně chybělo. A hlavně chybělo na trhu jako takovém. Ostatně o RDNA 2 stále nevíme dohromady nic, ale jen to že existuje stačilo na to, aby NVIDIA udělala cenový veletoč ve své nabídce a sáhla si na marže. Z 1200 dolarové RTX 2080Ti z minuty na minutu, udělala kartu za maximálně 500 dolarů, a její náhradu s vyšším výkonem v podobě RTX 3080, ohlásila za 699! Tak přesně proto konkurenci potřebujeme a já fandím dobrým produktům NVIDIA i AMD stejně. Ale hlavně fandím nám zákazníkům a dobrému poměru cena/výkon. Každopádně nová generace grafik bude zjevně tím, co jsem sliboval. Konečně zajímavým upgradem a hlavně skutečným soubojem …

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
TomasM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 13:36:49

"Osobně jsem se také docela trefil do očekávání cen" Tak určitě. Před pár dny jsi tady střílel široký rozptyl 799-999 dolarů, ale nakonec je to 699 dolarů. :-)

Fakt jsem teď zvědavý na AMD, co za podobnou cenu nabídne (víc bych nedal). A ještě zajímavější bude, jestli třeba Nvidia za rok neuvede nějaké Super edici na 7 nm od TSMC. Ty by mohly výkon ještě trochu zvednout, ale snad hlavně snížit spotřebu.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 13:59:20

Tak famy na tuto temu je vela taka 3070 2944SP s 8GB ma jadro GA103 a šuška sa že to jadro skryva 3840SP a tiež o cca mesiac maju doraziť 2GB čipi GDDR6 , tak že ak bude Nvidia chcieť tak kludne za cca 2-3mesiace može uviest na trh 3070SUPER s 3800SP a 16GB za 599 dolarov čo by ešte vykonom a cenou nešlapalo na 3080 za 699 dolarov. Teraz sa čaka na ťah od AMD
ReveNCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 14:07:44

ja jinde cetl ze 2GB gddr6x cipy micron stale jen planuje...necekal bych jejich nasazeni driv jak v pulce pristiho roku. 16GB 3070 muze prijit i tak, staci osazet pametmi i druhou stranu pcb...3070Ti/super je jistota, mezi 3070 a 3080 je hodne velkej prostor, ale take bych necekal driv nez za pul roku...
exRathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 14:36:08
avatar
"Fakt jsem teď zvědavý na AMD, co za podobnou cenu nabídne (víc bych nedal)."

Nic není tak jisté, jako že AMD Navi 2x nebudou (při podobném výkonu) stát více, než RTX 30x0.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 14:41:30

To hej AMD nestoji len proti Hardwaru od Nvidie, ale aj proti marketingu od Nvidie a ten tvrdi že 3080 si polepšila oproti 1080 o 900% AMD ma čo robiť aby prekonala 1080 o 900%
TomasM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 14:58:59

Já popravdě vůbec nevím, co od nových Navi čekat. Podezřelé je, jak se AMD zatím daří všechno tajit, jako by ty grafiky měly přijít až příští rok (pokud letos veškerou kapacitu TSMC využijí pro konzole, CPU a APU).

Dosavadní spekulace imho dost vaří z vody na základě těch pár informací, co AMD prozradilo a co se ví o čipech z konzolí.
nobloch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 15:43:35
avatar
Moje teorie je následující: AMD neposlalo vzorky výrobcům, takže není zdroj, odkud by informace mohly unikat. Taky to znamená, že na nereference budeme čekat dlouho.
exRathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 15:51:36
avatar
To by mi ani nevadilo, stejně bych chtěl na grafárnu hned loupnout vodní blok, takže by stačila referenční karta.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 16:36:39
avatar
ano, AMD opravdu neřeklo výrobcům nic, podle mých informací tak nereferennčí RDNA 2 dorazí až v prosinci ...ale údajně by to nemělo tak vadit, AMD si totiž dává prý na referencích záležet (tentokrát) blower prý mít určitě nebudou
Ganimoth [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 14:10:11
avatar
Haleluja, konecne by po stoleti mohly byt referencni amd karty k necemu jinemu, nez zaklad k montovani vodniku
exRathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 15:55:48
avatar
Souhlas. Vydržel jsem přes rok a půl na referenčním vrtulníku Vegy 56, ale vodník byl nevyhnutelný
Ganimoth [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 18:14:03
avatar
Ja vydrzel s referencni RX 480 necele dva mesice, pak nasledoval chladic od arcticu
Kubicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 13:49:33

Výkon nových karet je parádní. Na YT už jsou srovnávací videa, otázka je na stav ovladačů a v průměru ve 4K je rozdíl mezi RTX2080 a RTX3080 více jak 80% ve prospěch 3080, což je paráda, kort za tu cenu.

Jsem vážně zvědav, s čím přijde AMD, snad bude mít něco víc, než jen konkurenci k RTX3070.
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 14:11:41
avatar
Hele to snad musí mít, já počítám s tím, že konkurence bude až k RTX 3080 a všechno to dá o 100 doláčů levněji, protože AMD holt za stejný výkon musí být levnější. Záležet bude ovšem taky na technologiích co přinese a na spotřebě, protože ta jediná není zrovna růžová u nových RTX grafik. Každopádně je potřeba vyčkat kdo může, protože i AMD může překvapit, samozřejmě že taky nemusí, což by nebylo ale vůbec ku prospěchu.
Kubicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 14:24:22

Akorát přijde AMD o dost potencionálních zákazníků, jestli bude mít konkurenceschopnou nabídku, protože hodně lidí čekat nebude a za tyto ceny koupí nové RTX.
MartinCZ80 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 14:35:49
avatar
Kdy vůbec má AMD představit nové grafiky za měsíc nebo 2.
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 14:42:11
avatar
To se přesně neví ale já bych počítal s tím, že do měsíce se o výkonu vědět bude, AMD o sobě bude muset dát vědět, jak je na tom a pokud ne, tak by bylo podle mě něco špatně.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 14:50:39

Ale chapeš že Nvidia zatial nezverejnila nič, tieto hry čo podporuju RTX a DLSS si plati Nvidia a su presne šite na mieru pre RTX jadra od Nvidie. Zatial nieje ani jeden nezavisli test a ani karta na trhu na otestovanie. AMD aj keby chcelo porovnať NAVI21 s 3090 tak nema ako. Až ked Realne pridu na trh 3080 a 3090 a budu nezavisle testy tak AMD môže reagovať. Čakať že AMD bude reagovať na 3080 ktora je o 900% vykonejšia ako 1080 je pritiahnute za vlasy
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 15:02:40
avatar
Ne nechápu, ... nechápu nic
JaM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 16:55:05

ten "nezavisli" test strasne kole oci... no esteze zacal skolsky rok, vsak-ano?!?
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 18:13:54

Tak prvně to bylo o ceně a o školce. Když cena nevyšla, tak je to najednou o nezávislých testech. Některé se už objevily na YT. A to bez RT a DLSS. Ale samozřejmě podle tebe jsou to zase hry dělané na míru pro Nvidii a ti testeři jsou podplacení. Podle tebe nikdo ty karty nemá, tudíž je nemůže testovat. Tím pádem mají pěkné makety a grafy si udělali jen tak, aby se neřeklo...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 18:42:15
avatar
víme že v tuto chvíli jsou testeři podplacení, NV dovolila zveřejnit jen pečlivě vybrané testy, hry a nastavení, nic jiného nikod zveřejnovat nesmí ;)
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 10:24:13
avatar
Přesně tak. Dokud nepůjdou koupit karty z obchodu a otestovat, tak jen pokračujeme v krasojízdě spekulací, jako posledních několik týdnů/měsíců. Jen ten poslední "leak" je oficiálně od MV a ne odněkud ze zákulisí ;-)
exRathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 14:50:31
avatar
Souhlasím. Mám našetřené peníze na novou grafárnu, nVidii si na 99% nekoupím, ale musím přiznat, že mě peněženka možná bude svrbět v kapse. Hlavně pokud reálné testy ukáží takový nárust výkonu (bez DLSS a RT), jaký se objevil v tomto slidu: www.ddworld.cz/show_big_image.php?image=/images/stories/Aktuality/Nvidia obrazky/AMPERE 2020/RTX/RTX 3000/NVIDIA-RTX-3000-5.jpg
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 14:27:12

cena NAVI 21 je 999 dolarov ked si AMD veri že za tu cenu to preda tak by malo biť asi vykonejšie ako 3080 za 699 dolarov. Šuska sa o 4600-5120 SP a čipe cca 500 mm2 7nm+ EUV a to s pamaťou 16GB.
Nvidia zlacnela 2080Ti za 500 dolarov, možno aj AMD zlacnie, kde sa dvaja biju, tam zakaznik vyhrava
exRathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 14:42:25
avatar
Cena AMD Navi 2x o 100 USD nižší při stejném výkonu? To by muselo mít nějaký zásadní důvod, jako třeba menší paměť, nebo hodně slabý výkon v ray tracingu.
Ceny 3070/3080 naznačují, že nVidia v daných segmentech nebude neohroženě diktovat ceny.
Ale tohle všechno je stále ve hvězdách.
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 14:43:06
avatar
Tak na bazoši už vyskákaly 2080ti za 15 včetně vodního bloku Rychlý průbeh tedy.
Oldis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 15:07:50

Hrozně se mi líbí ten obrázek proudění vzduchu, on takhle ten vzduch totiž určitě proudit nebude
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 15:12:44
avatar
co pak by si NVIDIA vymýšlela?
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 18:16:18

No tak samozřejmě nemůžou udělat přesně obrázek toho proudění. Je to prezentace, jak by ten vzduch měl být nasměrován. A daleko od pravdy to nebude.
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 00:07:15

No ty barvy nesedí... Když polovinu z těch 350W budeš funět na chladič který si už Tak neví rady s 250W co nafasoval od i9 tak se to změní na krásnou rudou... Nebo to ještě může být jako na obrázku, CPU a jeho chladič se neosadí aby to nekazilo flow v bedně...
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 12:52:58

Tak pokud řešíš barvu, že by to měla být červená, oranžová, žlutá a zelená, tak je asi zbytečné to řešit. Nám ostatním má ten obrázek prezentovat jen přítok studeného vzduchu a odtok ohřátého vzduchu, s předpokládaným směrem.
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 21:37:06

No já řeším jen to, že pokud tam nebude vodní blok, tak to bude muset jít proud vzduchu že zadního ventilátoru přes chladič CPU. Grafika sice bude vysmátá ale chladič CPU bude nasávat vzduch o teplotě třeba 70° což je podle mě konstrukční prasárna... U takto výkonných sestav bude asi zastoupení vodníků vyšší, ale stejně bych tipoval že to bude tak do 25%...
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 21:57:15

To jo. Sice to nebude vzduch o teplotě 70C, ale třeba 50, ale to je už jedno. Každopádně ing. to mají jistě vyzkoušené, jak velký dopad to má na chlazení CPU. Takže bych se toho zase tak nebál.
Já jsem každopádně narážel na:
"on takhle ten vzduch totiž určitě proudit nebude"
Vesy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 15:17:49
avatar
Ty ceny, jsou na NV docela dobře nastavené, není to tolik kolik jsem čekal.
Hlavně RTX 3070 vypadá dost dobře za cca 14 000,- výkon jako RTX 2080Ti, ale o polovinu levněji, Z RTX 3070 by mohl být možná Bestseller, pokud udrží cenu i v nereferenci pod 15 000,-, mohl by to být docela dobrý kauf.
Každopádně, počkám co nabídne AMD a pak se uvidí, nemám nějak extra důvod k upgradu(i když prachy jsou už odložené)..., na svoji GTX 1080 rozjedu 99% her stále vpohodě na plno ve FHD(o 1440 a 4K nemám zájem).
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 16:25:25

KeĎ tak pozeram na internetove obchody tam stale predavaju 2070 za 14000-16000Kč, to bude celkom zaujimave ako nacenia nove 3070
Sareth [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 16:27:18

Áno je to malý zázrak, že nezdraželi, keď v high-end triede nemajú na trhu žiadnu konkurenciu.

Inak teória je, že je to kvôli novým konzolám. Vraj sa boja, že im PC hráči prejdú na nové konzoly, tak nechali pôvodné ceny. Nie je to kvôli pripravovaným desktopovým GPU od AMD.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 16:43:07

Ten konzolovi čip je tiež zaujimava vec, lebo je stale vyrobeny staršim procesom 7nm bez EUV, ma velkosť 360mm2 ponuka 3300SP jadier GPU + 8 jadrove CPU+ TV adapter či ako sa to vola.
A nova RDNA2 ta sa o čip nebude deliť s ničim len GPU a bude vyrobena novim 7nm+EUV a velkosť 505mm2.
Mne sa to tak vidi že Nvidia tuši proti čomu stoji a tak aj ceny vizeraju, 3070 a 3080 maju super cenu lebo na nich miery konkurencia AMD a 3090 na ktoru AMD neutoči ta si ide svoje.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 16:43:40

Ta teorie mi přijde zcestná. PCčkáře nepřesvědčíš jan tak, aby přešel na konzoli. Pár % to možná ovlivní, ale taková migrace je snad proti zdravému rozumu. Jistě že v tom hraje AMD GPU, zvlášť po té, co procesorová divize válcuje Intel, tak obavy jsou na místě.
Ganimoth [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 14:12:36
avatar
No nevim, ja treba PS5 planuju a to sem doted byl zaprisahly pckar. A nejsem v mem okoli sam
Kubicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 14:16:31

Já si občas PS taky koupil kvůli nějaké exkluzivitě, ale to ovládání...vždy jsem to za chvíli prodal.

Záleží, co hraješ za hry...jestli hodně FPS, tak se ještě rád vrátíš zpět.
Ganimoth [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 18:12:49
avatar
FPS bych na konzolich nehral, ale hry jako God of War, Bloodborne, Ghost of Tsushima. To nemam problem hrat na gamepadu
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 19:12:05

Také jsem příjemně překvapen, snad se po novém roce trochu pohnou i ceny v nižší třídě. Také hodlám zůstat u fHD takže bych volil 3060/6600, PC pro mě není tak zásadní věc abych za kartu dal více jak 250€...
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 10:35:03
avatar
jj, jsem na tom s RX5700 XT stejně. RTX 3070 vypadá zajímavě, ale pokud bude mít reálně jen 30% nad mou kartu, tak rozhodne výkon ve VR.
A samozřejmě RDNA 2 ještě může kompletně zamíchat trhem;-)
Deenz0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 17:08:47

Můžu vědět co je komplikovaného na tom, koupit si zdroj o adekvátním výkonu u karet za 14-45 tisíc?

Venku ještě nejsou oficiální recenze a tady už se opět řeší spotřeba.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 17:32:45
avatar
mohl bych se zeptat, co je tak komplikovaného zamyslete se na tím, než tu něco napíši ...

1, aktuální situace v obchodech a ve výrobě kolem PSU není ideální

2, komplikované je na tom to, že pokud se někdo řídil doporučením u minulých generací, tak mu ten zdroj stačit nebude a musí upgradovat ...

3, na to abychom řešili spotřebu, nepotřebujeme recenze. NVIDIA jasně a oficiálně uvádí spotřebu i doporučené zdroje na svých stránkách ve specifikacích karet ... takže podle toho jsem vše napsal. jsou to oficiální informace od NVIDIA, žádné spekulace ani střílení od boku ...
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 18:08:21

Doporučený výkon zdroje je jedna věc. Vzhledem k tomu, že výrobci grafik neví, jaký je zbytek konkrétní sestavy, mohou předpokládat, že tam má člověk CPU s odběrem třeba 200W, k tomu pár disků atd. Jenže když má člověk CPU s odběrem 80W a má tam jeden dva disky, tak ho to prakticky nezajímá. Stačí si to napočítat a udělat si nějaký svůj závěr
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 18:41:15
avatar
jenže srovnáváme doporučení jednoho výrobce u jeho karet, takže z toho asi lze něco vyvozovat ne?
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 19:08:02

A co si z toho vezmete? Co to vlastně znamená? Proč je u např RTX2070S doporučený výkon zdroje 650W? Co to podle vás znamená?
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 19:29:37

Tak třeba tím NV reaguje na zvýšení "výkonu" u Intel procesorů...
Mě by možná můj 500W zdroj výkonem na tu 3070 stačil, kór pokud bych ji trochu zkrotil (aktuální 1060 mám udušenou cca na 70W hlavně kvůli hluku) ale nejspíš by nestačil 8+6 PIN co ten zdroj má. Takže bych po roce a půl mohl přihodit tak 2k k ceně karty za nový.
I proto hodlám mířit opět někam do sféry 3060/6600.
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 20:52:49

NV nereaguje s tímto na nic. To doporučení tam bylo vždy. Je to prostá matematika. A vzhledem k tomu, že výrobci nemohou vědět, jakou má kdo sestavu, ale jen ví kartu, tak jsou připraveni na nejhorší variantu. Takže když budu mít CPU, který si vezme 50W, K tomu dám kartu co si vezme 300W, a k tomu započítám jeden disk, tak to dohromady udělá 400W. Ale doporučený zdroj ke grafice bude 750W. Ale my víme, že nám na to bude stačit 500W
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 22:57:49

No v článku DD naráží na to že požadavky na zdroj rostou více než spotřeba karet, toho se týkala má narážka na Intel.
Jinak se shodneme na tom, že kdo ví, pořídí zdroj jaký potřebuje, ale výrobce se na druhou stranu sichruje, protože není 500w zdroj jako 500w zdroj.
Je v pravda že spousta lidí díky nevědomosti používá zbytečně předimenzované zdroje a dostává se tak do zóny mizerné účinnosti, vlastně jsem mezi nimi i já, má sestava bere v reálu kolem 150w(~220 před UV) a zdroj mám 500. Původně jsem počítal s 2x žravější kartou a v nižší watáži ani moc velký výběr není...
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 10:58:54
avatar
Přesně tak. Většina lidí co koupili jednočipový Ryzen má určitě zdroj předimenzovaný tak, že RTX 3070 určitě zvládne s prstem v nose.
I já mám s 560W Platinum zdrojem rezervu dost velkou a hádám, že většina lidí má spíš 600-650W a víc.
Vzhledem k tomu, že moje RX5700 XT má stejných 220W jako nová RTX 3070 a nejvyšší odběr ze zásuvky mám kolem 360W, tak mám 200W rezervu. To by mělo stačit i pokud bych se splašil a šel do RTX 3080;-) I když samozřejmě doufám, že nějaká RDNA 2 s výkonem 30-40% nad RTX 2080Ti bude úspornější...
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 11:05:09

Hlavně tato diskuze je celkem zbytečná. Kdo je schopen si postavit PC s těmito komponentami, tak rozhodně nemá problém vybrat si zdroj. Prostě ví jaký má procesor, ví jakou má grafiku, kolik má dalších komponent, kolik to zhruba sežere při zátěži a podle toho koupí zdroj.
Pokud někdo nedokáže ani toto, tak ať si koupí hotovou sestavu někde na Alze.
Jinak ano, je velký rozdíl mezi obyčejným zdrojem, který nemá ani Bronze certifikaci a dražšími modely s Gold nebo Platinum certifikací zvlášť u vyšších výkonu je ten rozdíl v odpadním teple celkem dost znát.
Nicméně pokud si někdo staví sestavu s jedním CPU, jednou GPU a pár disky a nekoupí si nějakého Polského "papíráka", ale standardní značku, tak mu 650W bude stačit vždy. Jde jen o ty provozní vlastnosti. Protože zatímco levný zdroj s nízkou účinností bude funět, aby odvedl teplo, tak zdroj s vyšší účinností bude tichý a v klidu. Obecně mívají ty kvalitnější zdroje nejvyšší účinnost když dosahují kolem 50% zatížení.
V dnešní době říkat, že je problém vybrat zdroj je celkově nesmysl.
StahlGAMING [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 17:28:52

To napajanie na 3070 dufam nebude v strede tej karty to to tooo by som nerozdychal.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 17:33:57
avatar
u FE edic je, protože tam končí PCB ;) to co je za ním je už jen pasiv a ventilátor ;)

nereference mají klasicky umístněné napájení, obvykle 2x8-pin u 3070/3080 a 3x 8-pin u 3090
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 18:49:47
avatar
Když je RTX 3080 za 699 dolarů (19 tisíc korun), tak jsem zvědavej za kolik bude prodávat AMD kartu podobnýho výkonu. GPU, který je 30% nad 2080ti za 16-17 000 Kč s 16GB VRAM a lepší spotřebou než nvidia by mohlo být super.
TdiRs [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 20:23:54
avatar
Má někdo zkušenost z objednáváním VGA na offico NVIDIA ?
Doba doručování?
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 21:36:46
avatar
pokud to maj skladem tak 2-3 dny jde to snad odnekud s Britanie nebo Irska.. (letecky)
TdiRs [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-02 22:03:56
avatar
Diky parada .-)
exRathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 11:38:47
avatar
Dobrá otázka. Dobré by bylo taky vědět, jaká na to bude záruční doba.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - konzole 2020-09-03 02:27:47
avatar
tak RDNA2 zas tak mysteriózní není. Kdo není ignorant tak v podstatě vše lze již vytušit/odvodit z konzolí.

Efektivita bude lepší jak u RTx3xxx za předpokladu že vyrobí dost velký čip a nebudou honit nějakého prcka frekvencema. Honěný prcek je zas ale levný na výrobu -> RDNA2 bude mít buď stejně blbou spotřebu jako ampere, ale bude levnější (a může o dost)
Anebo se pochlapí a udělají zas poctivé obří jádro u top modelu (naposledy Fiji), což by mohlo jít výkonem až nad 3080 za stejnou cenu a rozhodně lepší spotřebou.

Spotřeba alespoň pro mě je důležitá - mám 550W gold zdroj a i s 65W CPU bez OC je i 3070 možná i tak moc žravá. S takovou 180W kartou bych byl více v klidu.

Každopádně letět hned do krámu pro 3xxx je blbost. Už jen proto, že vydání RDNA2 může způsobit právě vydání rtx3000 super/Ti a pod s více pamětí, lepšíma cenama atd. A to se podle mě vyplatí i pro někoho kdo o ničem jiném než NV kartě neuvažoval
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 11:12:36
avatar
Buď naprosto v klidu. S 550W zdrojem a 65W CPU máš s 220W GPU pořád obrovskou rezervu.
Na takovej výpočet stačí matematika prvního stupně základky;-)
S tím, jak úsporné jsou dnes CPU/GPU při idle/kancelářské práci/surfování webu, je i ten 550W zdroj ještě pořád moc silný a i s GOLD certifikací se pohybuješ už mimo efektivní oblast výkonu.
Já kvůli tomu koupil 560W Platinum, ale ukázalo se, že jsem pokrok v nízké spotřebě podcenil a klidně by stačil nějakej 450-500W zdroj.
Na druhou stranu rezerva se může hodit, takže zas tak velkou chybu jsem neudělal.
exRathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 11:46:34
avatar
Nebyl bych si tak jistý. Mrkněte sem:
https://www.newegg.com/tools/power-supply-calculator/
a zkuste tam naházet něco s Vegou 56, která by mohla reprezentovat RTX 3070 a uvidíte, že 550W PSU je docela na hraně. Osobně bych chtěl mít rezervu větší, než jen třeba 20W.
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 13:12:02

Tyto kalkulátory jsou jen orientační a vůbec to neodpovídá realitě. To znamená, že když se tam napíše, že doporučený zdroj je 500W, tak si stejně koupím 750.
Jen tak na zkoušku jsem tam hodil R5 3600 + ATX desku. Hodilo to 135W. Tomu bych rozuměl. Spotřeba toho CPU je cca 90W a ktomu deska 40. To je ok. Když ale přehodím CPU na 9700K, tak se to zvedne na 165W. No a všichni víme, jak to je. Osobně jsem měl doma 9700K, který žral 201W.A to prosím bez OC. Už z tohoto plyne, že ty kalkulátory jsou k ničemu. Nejlepší je si to spočítat sám. Zjistit si, kolik to žere a podle toho koupit. Ale vzhledem k tomu, že mez 650 a 750 jsou rozdíly pár stokorun, tak si myslím, že většina lidí sáhne po 750, i když jim v jejich výpočtu výjde 400W
LadIQe [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 06:37:05

Mne sa paci ako DD efektivne ignoruje rt a dlss, ale cim dalej tym viac hier ho ma a pre ludi to moze byt prave ten bod rozhodnutia

Dlss 2.0 (alebo uz 2.1, dostal vylepsenia) je vyrazne lepsi ako predchodca a uz sam o sebe bez rt dokaze vytiahnut ten vykon riadne hore, co by aj mna ako fandu amd presvedcilo o kupe nv, ano zeru viac a ano mozno ten vykon neje taky ako by sa predpokladal od takych velkych jadier, ale ak si zapnes dlss v hre (a ich narast je) a priskrtis to na 80fps povedzme, tak mas vykonu az az aj na 4k a dokonca aj pre 8k (na sectore je o tom clanok, ale beriem to skor marketingovo)

Cize vo vysledku nemozno ignorovat naskok v ai oblasti, ktory nv ma a hlavne v dlss, amd sice ma konzoly, ale pc ovlada nv a coraz viac hier vyuziva prave rtx a dlss a tam to bude amd mat velmi tazke dohnat

Cize aj keby ten rt vykon bol pod amd nizsi (co predpokladam aj bude), tak hlavne aby mali odpoved aj na dlss, ale kedze pri oznameniach novych konzol (navi 2) o tom nepadla zmienka, tak silno pochybujem, ze to maju alebo to chcu oznamit sami (co dufam), ale aj keby to mali pochybujem, ze ten 2r naskok len tak stiahnu dole
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 11:02:29
avatar
DD je neignoruje. Jen je realisticky nepovažuje za významné, když počet her kde jsou je nižší než počet prstů na jedné ruce;-)
LadIQe [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 11:35:46

tak to mas hodne vela prstov na jednej ruke

https://www.rockpapershotgun.com/2020/09/01/confirmed-ray-tracing-and-dlss-games-so-far/
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 16:17:03
avatar
No nejsem si jistej, jak moc tomu seznamu věřit. Za prvé obsahuje i nevydané hry a za druhé mi přijde, že obsahuje i hry co mají jen DLSS 1.0.

Starší články z dubna až června všechny mluví o čtyřech hrách. Je samozřejmě možné, že se to přes prázdniny změnilo a uniklo mi to, ale tak velký nárůst počtu podporovaných her by mě fakt překvapil.
LadIQe [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 19:55:59

ci maju dlss 1 alebo 2 je jedno, tych hier je podstatne viac a postupne sa pridavaju aj aaa tituly, to uz ignorovat nejde
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 17:02:56
avatar
až toi bude v každé nové významné hře, začnu se tím zabývat ... do té doby je to jen marketingová vějička ...
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-04 20:02:04
avatar
Ja tam vidím nejaký rozpor. Napr. v prípade CPU často poukazujes na to, že vývojári nevedia využiť dostupný výkon. Podľa mna je DLSS tiež podobný prípad a tiež je to len o vyvojaroch, čiže by som čakal, že budeš k tomu pristupovať podobne.
LadIQe [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-05 06:01:11

Ak by stym prislo amd, ver ze by tu pod kazdy clanok o tom pisal same chvaly a ako sa to stane standard
exRathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 11:52:18
avatar
Osobně to vidím tak, že DLSS může být výhoda, když vaší kartě dochází dech, ale sám bych DLSS zapnul jen v extremních případech. Spíš vnímám DLSS jaké lepší náhradu upscalingu LCDčkem.
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 11:58:29
avatar
Jaký upscaling LCDčkem, co to je zase za dojmologii? Jakože LCD dovede zobrazit nižší rozlišení?
LadIQe [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 12:04:00

no neviem dnes tazko rozpoznas rozdiel pri zapnutom a vypnutom dlss, obzvlast v 4k, neake jemne rozdiely tam budu, ale ked si porovnam 1.0 a 2.0 tak je to velky rozdiel

co ale pocitis je narast fps cize za mna je skor taketo fejkovanie buducnost, kedze ten vykon bude stupat, ale takto za pomoci sw ten vykon dosiahnes este vyssi a ja osobne nevidim problem, ak by napr dlss 3.0 bol fakt nerozoznatelny od vypnuteho, to vyhlasit ako standard a nieco taketo dat do konzol, tam by to brutalne pomohlo, ale kedze je to nv tak isto sa to nestane, cize neaku nahradu od amd bude kazdy ocakavat

len ci bude mat aj amd nieco take a ci sa takeho aj v konzolach dockame

upscaling LCD? ako dlho som v pc oblasti, ale toto pocujem prvy krat
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 12:21:29
avatar
Tady se člověk přiučí novým věcem LCD upscaling. Dříve to tu byl satelitní přijímač upscaling. Zachvíly tu bude třeba mikrovlná trouba upscaling.
LadIQe [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 13:07:19

nj ti upscalne jedlo parada
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 20:13:32

Práve že to už má aj AMD s názvom adrenalín a funguje to na konzolách parádne s adrenalínom konzoly dokážu 4K 120 Hz ideálne pre VR. Rozdiel medzi adrenalínom je že funguje u každej hry a zapína sa pri znížení FPS alebo rýchlych pohyboch kde sú viac FPS potrebné , pri normálnych scénach s dostatkom FPS je vypnute a obraz je nativny.
Upscaling: má ho skoro každá 4K Tv. Lebo signál v 4K tak skoro nebude, stará sa o to aby obraz s readyHD alebo FullHD sa dal pozerať na 4K Tv.
Pamätám časy keď prišli prvé FullHD Tv a pustil sa do nich hdready signál to bolo niečo strašné .
LadIQe [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 13:06:54

o tom adrenaline pocujem prvy krat, naramne mi to pripomina tu ich ficuru, kde sa znizuje takt a fps ak je stacionarny obraz a naopak inak adrenalin je nazov ovladacov, ziadnu ficuru mi ujko gugl nenasiel

konzoly nikdy nedaju 4k 120hz len tak, bude tam vzdy kompromis + pouzivaju ten amd smart shift, ale to len prelieva vykon tam kde ma

ten upscaling je pri drahsich tv, hlavne tie premiovejsie, ako maju ho aj lacnejsie 4k ale tam je to poznat, nic ine to nerobi len sa snazi dopocitat obraz pre 4k
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 13:22:43

Samozřejmě tato technologie se nejmenuje Adrenalin...
Pravděpodobně měl na mysli Radeon Image Sharpening. Tato funkce by měla být součástí ovladačů AMD a tím pádem není závislá na hře.
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 13:32:04
avatar
Spíše mluví o Fidelity FX
LadIQe [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 13:46:17

ale fidelity nrzvysuje fps, ale upravuje obraz, robi ho ostrejsim, dlss robi to, ze ten obraz je kus menej ostry (i ked pri dlss 2.0 to skoro nerozoznas), ale fps ti vyletia hore, toto fidelity nerobi
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 13:49:14
avatar
Pokud nastavis rozliseni misto na 4K na QHD a zapnes fidelity tak ziskas lepsi obraz nez bez nej s více FPS ale kvalit nativního 4K nedosáhneš.
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 13:57:11

Ony tyto 2 věci (Fidelity FX a Radeon Image Sharpening) jsou si velmi podobné, ne-li stejné. Rozdíl mezi nimi je ten, že Fidelity FX musí být inplementován ve hře (stejně tak jako DLSS) a lze si u něj uživatelem nastavit jím žádaný efekt. Naopak Radeon Image Sharpening lze zapnout v ovladačích a funguje na všech rách.
Pakliže dojde k tomu, že máme hru, která má implementovanou funkci Fidelity FX a my ji ve hře povolíme, dojde k automatickému vypnutí Radeon Image Sharpening v ovladačích, aby nedošlo k duplikaci efektu
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 20:36:43

Odkaz
Odkaz na adrenalin ako vlasne funguje v hrach. To je ešte s 2019 ale už AMD ho podstatne vylepšila a na konzolach na 4K Tv frči paradne. Malo kto o nom vie lebo marketing AMD je dost mrtva vec a o nom vedia len ludia čo použivaju AMD karty.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 20:49:47

Je to celkem zajímavé, ale chybí ukázka v náročné scéně, kde dochází k rozostření díky výbuchům atd. kde by ten výkon navíc byl k něčemu.
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-04 07:04:02

Snajprik já tam teda vidím:
Driver version: Adrenalin 2020 19.12.2
Takže adrenalin jsou ovladače. Ale kde jsi došel na funkci adrenalin, to je mi záhadou. Vidím tam Radeon BOOST ve hře... To nevím co je
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 21:42:53

Dovolil bych si citaci:
"Na rozdíl od Chillu Radeon Boost zvyšuje snímkovou frekvenci, a to opět adaptivně. Trik spočívá v dynamickém snižování rozlišení hry, kdy je dočasně sníženo třeba na polovinu a poté upscalováno, což je technika známá z konzolí. Radeon Boost se snaží zvýšit snímkovou frekvenci v náročných dynamických scénách hry, například když někde skáčete nahoru a dolů nebo někoho naháníte přes celou mapu a tak podobně.

Princip je takový, že Boost analyzuje vstup ovládání a podle pohybů myší pozná scény, kdy se celý obraz hýbe („hýbete kamerou“) . Zde je důležité to, že v podobných situacích je lidské vnímání méně citlivé na detaily a rozlišení. V ideálním případě si proto ani nemusíte všimnout, že bylo dynamicky sníženo rozlišení. Naopak ve statické scéné máte čas si snížené kvality všimnout. Radeon Boost proto ve statických scénách ponechává rozlišení beze změny, ale v oněch divokých dynamických scénách ho automaticky a transparentně sníží.

Smyslem je dodat hráči vyšší snímkovou frekvenci v těchto scénách s velkým pohybem, protože typicky jde o situace, kde je plynulost nejvíc třeba, ale součaně také může hra za normální situace právě v takových případech zaznamenat propady. Výsledkem Boostu by tedy měla být větší responzivnost a ovladatelnost v těchto situacích, podle AMD by tedy Radeon Boost mohl být užitečný například pro eSports hraní.

Funkci Boost bude možné zapnout individuálně pro jednotlivé hry, nicméně ty musí být jako u Chillu na „whitelistu“, tj. ovladač je musí znát a pro Boost podporovat. Momentálně je na seznamu prvních osm her, mezi nimi například PUBG nebo Overwatch. Také lze nastavit míru redukce rozlišení (volba se jmenuje „Minimum Resolution“), která je ve výchozím nastavení na „50 %“. Pozor, to znamená redukci vertikálního či horizontálního rozlišení, ne počtu pixelů, takže například z 2560 × 1440 bude 50% dynamicky snížená verze 1280 × 720. Pokud byste Boost používali třeba s výchozím rozlišením 1920 × 1080, tak bude asi vhodnější nastavit třeba 66 %, aby se redukovalo na 1280 × 720 a ne rovnou a 960 × 540, což už by možná mohlo být rušivější.

Kolik výkonu Boost přidá, závisí na aktivitě ve hře (a na tom, zda vás místo GPU nebrzdí CPU), takže faktor bude hodně proměnlivý. AMD jinak podotýká, že v před připravených benchmarcích bez vstupu hráče se funkce neprojeví, protože závisí na pohybu myši. Je proto nutné ji testovat ručně. Jinak také Radeon Boost není kompatibilní s Chillem, ale to asi nebude vadit. Podpora jinak není pro úplně všechny grafiky, alespoň zatím. Musíte mít Radeon RX 400 (Polaris) nebo novější. Jsou ale podporována APU od Raven Ridge (Ryzen 2000) výš.
LadIQe [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-04 07:13:28

este raz, adrenalin je nazov ovladacov, ziadna funkcia to nie je
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-05 08:49:01

Už dávno jsem si všiml, že je Snajprik mimo...
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 18:29:48

já zase DLSS beru jako náhradu Anti-Aliasingu(lepší FXAA)
DejvCody [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 06:53:17

Pokud vím, tak si tvrdil o nástupci rtx 2080ti (rtx 3090), že bude o 30% výkonnější... rtx 3080 si tvrdil že na tom bude obdobně... že se top model od NV nedostane na 50% od 2080ti no uvidíme v testech jak na tom ty rtx budou... ohledně 4K tam bude velký rozdíl
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 11:16:09
avatar
Ehm, to jsi četl na PCT? ;-)
Tady se vždy psalo o možném rozpětí 30-50%
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 14:04:53
avatar
to jsem říkal na začátku roku, kdy platila varianta, že NV použije na 3080 to menší jádro (to co je na 3070) a 3080Ti dostane osekané jádro co je teď na 3080 ... NVIDIA důkladně zvažovala tuhle možnost a udělala by to, kdyby AMD nemělo RDNA2 ... NV ale správně odhadla, že GA104 jí prostě stačit nemůže a tak po prvé po mnoha generacích dostane největší jádro i nižší model.

už mnoho měsíců tedy víme, že se rozhodla pro tu maximální variantu, o čemž jsem psal mnohokrát za poslední měsíce a tedy platilo, že 3080 bude mít výkon o 20-30% vyšší a 3090/3080Ti o 40-50% vyšší než 2080Ti a jak vidíš, přesně to tak vyšlo ... náhoda to není, prakticky všechny zdroje mé i cizí o těchto hodnotách informovaly dlouhodobě poslední 3-4 měsíce ...
ReveNCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 14:23:14

ani bych se nedivil kdyby pro nv bylo proste vyhodnejsi pro 3080 pouzit to brutalne osekane ga102 (1/5 cipu je zamknuta, nejspise defektni), ktery je nepouzitelny pro 3090 (a muselo by se jinak vyhodit? nebo pouzit na jeste jinou slabsi kartu?), nez plne aktivni spickovy ga103, kterych na wafferu asi moc nebude...3070 ma take celkem osekane jadro.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 17:02:05
avatar
GA104 je mnohem slabší než ořezané GA102
ReveNCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 17:13:51

vsak nic o vykonu nepisu, kde to vidis? jen rikam ze mozna ty defektni a orezany ga102, ktery nv pouzila pro 3080 (a jinak by mozna vyhazovala, protoze jsou nepouzitelny pro 3090) muzou byt nakladove levnejsi, nez kdyby pro 3080 pouzivala ty nejlepsi ga104 cipy, kterych bude na wafferu urcite mene nez defektnich ga102. i to ga104 je totiz dost velkej cip se 450mm2, zatimco ga102 s 627mm
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 07:32:33
avatar
Dobrý pohled a rozbor od Jaye:
Odkaz

Hlavně ta pasáž kdy řekne na rovninu. AMD se především snaží napravit to co tohle udělalo značce Radeon držíc v rukou Radeon VII. A par sekund před tím mluvíc o Vega. A to je přesně ono, tyhle karty byly hřebíky co si AMD samo zatloukalo do vlastní rakve. A v kombinaci s jejich "troll" marketingem se jim to vrátilo jako bumerang.

Pokud chce AMD prorazit. Musí začít působit jako seriozní výrobce karet a né jako rozjásaný teenager co si utahuje z ostatních, ale sám na to nemá. Potom to nefunguje.

Tak samo jak mluví o Radeon software. je to "neohrabané" což to přesně vystihuje. Je to asi jako interface první verze Windows 8.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 15:43:38
avatar
Sice souhlasím s tím příliš nadšeným marketingem AMD v minulosti, ale tohle video si Jay mohl odpustit. Snižuje to jeho úroveň na úroveň drben jako "Red gaming", "Not an apple fan" a podobných. Tohle fakt Jay nemá zapotřebí. On většinou podává seriózní informace, nebo si dělá srandu že sebe, ale drby a spekulace k němu nesedí a upřímně, ani to neumí. To video za moc nestálo. Dost jsem uvažoval nad palcem dolů...
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 15:53:34
avatar
A o čem tam prosím spekuluje. Jen doslovně popsal minulost jak to bylo a jak by to dopadlo pokud by to bylo v podobném rytmu v čemž má naprostou pravdu.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 17:01:18
avatar
nemá pravdu, protože se bavíme o úplně jiném AMD s jinými lidmi ... navíc je zřejmé, že AMD zaujalo úplně jsou strategii a tak silně pochybuji, že výsledkem bude stejná situace ...
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 18:49:05
avatar
Ale to on tam presne rika Tak nevim zda jsi se na to vubec dival?
shasler [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - vloudil se šotek 2020-09-03 16:00:59
avatar
konsstrukce
jfreeman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Displayport 2.0 proč není ? 2020-09-03 16:12:49

Sice má HDMI 2.1 ,které je teď uplně nové,ale proč teda nemá také Displayport 2.0 ? Ten už je snad také schválen,nebo ne.
MartinCZ80 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 16:26:53
avatar
Kdy se předpokládá že se začnou ve světě objevovat recenze díky za odpověd.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 17:00:15
avatar
nestranné objektivní recenze budou asi od data uvedených dostupností jednotlivých karet ...
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-04 10:41:49
avatar
Noo a je to ....
3080 skoro dvojnásobek fps v doom eternal ve 4K
https://www.youtube.com/watch?v=A7nYy7ZucxM&ab_channel=NVIDIAGeForce
Exorcius [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-15 09:27:46
avatar
No vzhledem k tomu, že mi stále nynější AMD shazuje celé okna, tak příští grafiku asi zase koupím NVidii, jako před lety..
MartinGuna [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 3070/3090 skladem 2020-11-12 22:44:35
avatar
Kdo bydlí v DE tak na Schlostrasse maji 3070 od 690 e . 3090 za 1900 e . Kdo chce vyhodit penize ma možnost .
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!