AMD RYZEN 9 5950X – TEST a RECENZE nového vládce mainstream procesorů! Šach Mat …
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Čtvrtek, 05 listopad 2020
alt

 

 

 

 

 

  • AMD RYZEN 9 5950X – TEST a RECENZE

                                 nového vládce mainstream procesorů! Šach Mat …

Sešli jsme se dnes, abychom se rozloučili s drahými zesnulými, procesory Intel. Dnešním dnem přestal Intel díky sobě samému, v desktopu prakticky existovat. AMD s novou generací procesorů RYZEN 5000 nutí Intel k tomu, aby si do té své roky budované 14nm rakve vlezl sám a zaklapl za sebou víko. To je totiž tak to jediné, co může udělat. RYZEN 5000 není jen posledním hřebíčkem do jakékoliv konkurenceschopnosti Intelu na poli desktopových procesorů, ale je rovnou i pomníkem. Na jednu stranu ukazuje, jak to vypadá, když máte o vývoj procesorů a jejich uživatele skutečný zájem, na druhou stranu pak připomíná, jak neuvěřitelně Intel zaostává. A i když několik posledních let jasně viděl, kam AMD směřuje a co připravuje, přesto se za poslední 3 roky nezmohl vůbec na nic.

Do souboje nové generace procesorů jde Intel doslova s holým zadkem a bez kalhot, vybavený jen lžící medu, který všem okolo maže kolem pusy. Nepřeháním ani trochu. Takhle přesně totiž vypadá souboj aktuální nedávno vydané nejnovější letošní generace procesorů Intel Core 10000 „COMET LAKE“ s očekávanou novou AMD RYZEN 5000 „VERMEER“ řadou. Pokud jste investor Intelu anebo máte slabý žaludek, raději odvraťte zrak, protože to, co dnes uvidíte, je největší masakr v procesorové historii, kdy Intel může jen s láskou vzpomínat, jaké to bylo, když měl alespoň tak dobré a konkurenceschopné procesory, jakými byly Pentium 4 …

 

  • AMD nás varovalo, že to nejlepší teprve přijde. A už je to tady?

Nová generace procesorů AMD s architekturou ZEN3 přichází. Je to přitom jen něco málo přes rok, co na trh dorazily RYZEN 3000 se ZEN2 architekturou, které opravdu zásadně zamávaly se situací na trhu a zejména s pozicí dosud neohroženě vládnoucí společnosti Intel. AMD jej dokázalo jasně a výrazně porazit hned v několika oblastech, včetně celkově nejlepšího výkonu a nejlepší efektivity. Ale nebylo to vítězství úplné a všude. Jenže uběhl více než rok a Intel nedokázal na RYZEN 3000 procesory stále odpovědět. Ovšem AMD se už posouvá nikoliv o krok, ale rovnou o skok dál …

A dnes se konkrétně podíváme na to nejlepší pro mainstream z nové generace. 16jádrový/32vláknový procesory AMD RYZEN 9 5950X, který přináší historicky nejvyšší výkon na jádro v historii x86 procesorů, k tomu přidává ten masivní výkon 32vláken. A to všechno přitom s lepší efektivitou a nižším zahříváním než předchozí generace. A přitom tenhle procesor můžete (budete moci) osadit i do starších nebo levných AM4 desek ….

 

  • ZEN 3 alias ZEN znovu a lépe?

Zcela nová ZEN 3 architektura je největší designovou změnou v rámci ZEN architektury, od jejiho uvedení na trh před třemi lety. AMD se zaměřilo na odstranění některých slabých míst a celkové zjednodušení a zefektivnění designu. Nejzásadnějším úkolem bylo právě zjednodušení a zrychlení komunikace uvnitř procesoru samotného, podstatné navýšení IPC a současně vylepšení provozní efektivity. Jednoduše řečeno, vývojový team AMD dostal za úkol vzít původní ZEN architekturu a postavit ji znovu a lépe. A přesně to udělal.

Dosud vždy byly všechny generace ZEN čipů tvořeny dvojicí CCX modulů, kdy každý měl 4jádra/8vláken a hlavně dělenou L3 cache. Komunikace mezi jádry jednotlivých modulů tak byla poměrně komplikovaná a v případě vysokého zatížení jen jednoho nebo jen mála jader, měly k dispozici poměrně málo L3 cache. ZEN 3 tohle odstranil jednoduše. Zbavil se těch dvou CCX modulů. Zjednodušeně řečeno, nyní je zde jen jeden modul jako jeden čip. Obsahuje tedy 8jader/16vláken a masivní 32MB L3 cache, ke které mají neustále stejný přístup všechna jádra.

Ale to je jen začátek. AMD sáhlo také na každý aspekt samotné architektury a části procesoru. Všechno, co se dalo vylepšit zejména pro rychlejší komunikaci a větší efektivitu, to vylepšilo. Přidalo nové možnosti atd.

Zcela přepracovalo systém řízení taktů a výkonu jako takového. To vše navíc ještě ve spolupráci s výrobci desek, a hlavně Windows samotného, je mnohem lépe řízeno a zapracováno. Stojí za to ale vypíchnout několik extra zajímavostí:

 

  • 1, AMD použilo pro ZEN3 stejnou 7nm výrobu jako u ZEN2

Překvapením pro mnohé je fakt, že AMD použilo stejný výrobní proces, jako u předchozí generace. A to v přesně té vylepšené lépe vyladěné verzi, jaká byla použita konkrétně na RYZEN 3000XT čipy. Ale není to ten o generaci dál 7nm+ proces TSMC s EUV. O to působivější je, jakého zlepšení v mnoha směrech AMD dosáhlo.

Jen ve zkratce: 19% průměrný praktický nárůst IPC je v praxi běžně dosahován napříč mnoha aplikacemi, přičemž procesory mají o 200MHz běžně vyšší takty. Nárůst výkonu celkově je 20 až 30% při zatížení jednoho jádra (nebo jen několika jader), a na celek je tu zhruba 15% zlepšení. A to všechno při stejné nebo mírně nižší spotřebě ve srovnání s předchůdci ZEN2 z minulého roku. A ještě navrch méně topí. To vše na stejném výrobním procesu, se stejným TDP a pro stejnou několik let starou patici a desky AM4!

 

  • 2, Kromě CPU čipu samotného, je zbytek procesoru stejný!

Čipletový design je nejgeniálnější věc, která se na poli procesorů objevila od vynálezu dvou-jádra. A AMD z toho masivně těží v mnoha směrech. Jedním z nich je fakt, že AMD vlastně nedělalo celý nový procesor. Jediné, co je úplně nové, je ten samotný ZEN3 CPU čip, zbytek procesoru, tedy 14nm I/O s výbavou a celé to PCB okolo s nožičkami, to je úplně stejné, jako v případě RYZEN 3000 procesorů. Zůstalo tak i pájení pájkou (žádná pasta) atd.

Zjednodušeně řečeno, AMD vzalo RYZEN 3000 základ procesoru a místo ZEN2 čipu tam osadilo ZEN3 čip. A bylo hotovo ;). Tohle masivně usnadňuje celý vývoj, výrobu, kompatibilitu atd. A samozřejmě má velmi příznivý vliv na cenu a zrychluje možnosti uvádění novinek do praxe. AMD prostě nemusí vyrábět a testovat všechny aspekty zas a znovu jako u složitých monolitických čipů. Jeho čipletový design mu umožňuje soustředit se přímo jen na tu malou a nejzásadnější část celého procesoru – tedy CPU jádro samotné.

 

  • 3, AM4 je plánovaným omezením ZEN 3 architektury

Ačkoliv z pohledu mnoha uživatelů je dlouhodobá podpora stejné platformy a desek určitě vítána, je to hodně složitá a pro výrobce z mnoha důvodů nevýhodná věc. AMD bylo nuceno z technických důvodů v případě ZEN 3 procesorů odseknout nejstarší AM4 desky, tedy X370/B350. I když fyzicky by tam ty procesory šly, technicky ty původní desky nebyly nikdy navrhovány na 16jádrové 105W procesory s tím vším, co umí, takže garantovat jejich funkčnost, navíc když je mnoho desek téměř po záruce? Nerozumné a prakticky nemožné.

Samotná AM4 platforma, ačkoliv je zcela jednoznačně nejlepší současnou mainstreamovou PC platformou na trhu s výbavou, kterou konkurence není schopna stále nabídnout, tak sama o sobě už je omezením. ZEN3 by mohlo být ještě lepší, ale protože AM4 je pořád stejná, omezuje například možnosti napájení a další prvky. AMD se tak v tomto ohledu dobrovolně omezilo. Ovšem některé ty věci, kde kvůli limitaci nemůže ZEN3 na AM4 hnát výše, bude moci využít na TRX40 platformě, která je novější a limitována zdaleka tolik není. Takže high endové ThreadRipper 5000 procesory budou opravdová monstra. Jak ale asi víte, AM4 velmi pravděpodobně s RYZEN 5000 sérií skončí během příštího roku. AMD už pracuje na nové generaci v podobě „AM5“, která bude využívat DDR5 paměti a bude připravena pro zase zcela novou ZEN4 architekturu procesorů. Tam se AMD bude moci výrazně technicky odvázat díky vylepšení nové patice a platformy. Udělá tedy změny, ze kterých by mohl těžit i ZEN 3, pokud by nebyl limitován omezenými možnostmi AM4 patice.

Ale to je hudba možná konce příštího, nebo spíše začátku toho dalšího roku. Teď tu máme RYZEN 5000 procesory a dnes se na ně podíváme.

 

  • AMD RYZEN 5000 – od 6 po 16 jader hned od začátku

Další výhodou použití osvědčené výroby a konstrukce, je možnost uvést na trh hned všechny modely a najednou. AMD se také záměrně marketingově soustředí na to, aby naprosto zlikvidovalo poslední baštu Intelu. A to je „herní výkon“. Právě v nich většinou všechna ta vylepšení mají zdaleka největší přínos výkonu. Speciálně protože starší hry používají jen malou část procesoru, obvykle 1 – 4 jádra, z čehož velmi těžil Intel, protože měl na nich nejvyšší takt. AMD však kromě zvýšení taktů masivně zvedlo IPC a efektivitu těch jader a celého designu. Výsledkem je, že Intel přijde i o to poslední stéblo, kterého se držel. Ano, Intel už nemá nejlepší procesory pro hráče …

Na DDWorld.cz vám v krátké době nabídneme samostatné recenze všech 4 nových modelů, které AMD zatím v rámci RYZEN 5000 série uvedlo na trh. Dnes se ale podíváme konkrétně na ten vůbec nejlepší …

RYZEN 9 5950X, který používá ty nejkvalitnější kousky 7nm ZEN3 křemíku, díky čemuž dosahuje nejlepší efektivity ze všech procesorů na trhu, nejvyšší taktů v rámci celé série a samozřejmě díky 16jádrům i jako takové monstrózního výkonu. A to všechno klidně v úplně běžných základních deskách s normálním chlazením atd. Předchozí TOP model v podobě RYZEN 9 3950X byl a je vynikající procesor, a to říkám jako jeho uživatel. Jenže vedle 5950X vypadá najednou „nic moc“.

Tak se na ten masakr podívejme :).

 

 

  • AMD RYZEN 9 5950X procesor a testování

Společnost AMD nám do ČR poslala všechny novinky ve stejných baleních, v jakých se budou prodávat. Tady snad jen jedno „zklamání“. RYZEN 9 3950X měl výjimečnou krabičku proti ostatním modelům, ale AMD od toho ustoupilo. Nyní u RYZEN 5000 už bude krabička stejná pro všechny modely, tedy jednoduchý kartón. Z hlediska efektivity a ekologie to chápu.

Balení neobsahuje chladič, což ale není žádná změna. Neměl ho ani předchůdce. U tohoto procesoru za 22 tisíc korun je to pochopitelné. I když AMD Wraith PRISM by na něj v pohodě stačil, nebylo by to ono a drtivá většina cílových uživatelů, ne-li všichni, by si stejně osadila něco podstatně lepšího. Takže by to byly vyhozené peníze a materiál.

Procesor samotný je tedy fyzicky vlastně úplně stejný, jako 3950X. Jedinou změnou je to odlišné ZEN 3 CPU jádro uvnitř. Zbytek procesoru je stejný, včetně toho I/O čipu s výbavou, kdy procesor má nadále tedy PCIe 4.0 linky atd. Nese hned dva ZEN 3 čipy po 8 jádrech, které jsou speciálně vybírány pro tento model. Celkem je zde tedy 16jader/32vláken a 72MB cache. Takty jsou 3,4GHz v základu a 4,9GHz v boostu. TDP je stále 105W, jako u předchůdce.

Procesor je plně kompatibilní s X570 a B550 deskami. V lednu pak dorazí podpora i pro většinu X470 a B450 desek, ale to už je v režii jednotlivých výrobců. Samo AMD ze své pozice garantuje jen 100% podporu a fungování na X570/B550.

Jen v rámci této platformy tak i proto funguje nová Smart Access Memory technologie, která může velmi zásadně ovlivnit souboj grafik AMD a NVIDIA, protože tahle technologie umožňuje být novým Radeon RX 6000 grafikám výkonnější v kombinaci s RYZEN 5000 čipy. Tento bonus až několik % výkonu, s jinými CPU nebo grafikami nebude. Dnes ale zatím Radeon RX 6000 testovat nemůžeme, takže až později tento měsíc. Zatím se tedy podívejme na vše ostatní.

 

  • Jak a co budeme testovat?

Pro srovnání jsme použili aktuálně otestované RYZEN procesory v kombinaci s ASUS ROG CROSSHAIR HERO X570. K tomu jsme osadili naše osvědčené G.SKILL FLARE X paměti 2x 8GB DDR4 3200MHz CL14, ale v případě nových RYZEN 5000 používáme pro ně doporučené DDR4 3600MHz modely. Samozřejmě jsme pro srovnání zařadili i další Intel Core procesory na odpovídajících platformách.

Všechny Intel sestavy byly testovány s Kingston Black 1TB NVMe SSD PCIe 3.0 a AMD TRX40/X570 platformy mají výhodu Gigabyte NVMe SSD gen 4 s PCIe 4.0 rozhraním. Systémy jsou vybaveny grafickou kartou AMD Radeon RX 5700 XT 8GB v referenci. Všechny výsledky všechno je testováno kompletně znovu. Na aktualizovaném WINDOWS 10 se všemi záplatami pro Intel i AMD. Současně jsou všechny aplikace a hry na nejnovějších verzích a také ovladače a BIOS pro desky jsou použity ty nejaktuálnější k datu vypracování recenze.

Všechny procesory jsou také testované na základních nastaveních. Tedy bez MCE, nadlimitní překračování TDP u Intelu, nebo v případě AMD není aktivní technologie PBO. Prostě všechno jede ve specifikacích od výrobce procesoru.

Takže pojďme na to …

 

 

  • CineBench R20 – Renderování

Jako první tady máme oblíbený Cinebench v aktuální verzi R20, která je více vypovídající a lépe testuje skutečný potenciál procesorů než starší verze. Opravdu dokáže každý současný procesor pořádně provětrat a ukázat jeho reálný maximální výkon. Využít dokáže zatím až 256 vláken.

Na četné žádosti jsme zařadili i dílčí test výkonu jen jednoho jádra, ačkoliv je pochopitelně pro současné aplikační použití mnohem více klíčový ten vícejádrový test. No a vidíte ten historický skok, který prakticky nemá obdoby. AMD RYZEN 5000 je kategorie sama pro sebe.

FUN FACT: pokud stáhnete AMD někam na 4GHz má v CB R20 na jedno jádro stejný výkon, jaký má Core i9-10900K na jedno jádro s taktem kolem 5,1 až 5,2GHz! Tak obrovský náskok v IPC dnes AMD má. Intel by potřeboval takt přes 6GHz, aby novému RYZENU na 4,9GHz stačil.

Ve vícejádrovém nasazení se samozřejmě výrazně projeví výkon více jader/vláken. Tady bychom skoro mohli testování ukončit, protože CineBench ukazuje prakticky vše, co o výkonu CPU potřebujete dnes znát. Ale podívejme se i na další testy …

 

 

  • 7-Zip – komprimace dat (AES)

Jako další tady máme v praxi hojně využívanou komprimaci/dekomprimaci dat. 7-Zip je moderní aplikace využívají i pokročilých speciálních instrukčních sad, v tomto případě třeba AES, využívá také výhod vícejádrových CPU. Opět tedy více jader a vláken = vyšší výkon.

AMD navyšuje už tak obrovský náskok na cokoliv, co je Intel schopen nabídnout.

 

 

  • POV-Ray 3.7 - RayTracing

Velmi náročný a velmi populární program využívající náročnou metodu RayTracing, se kterou se hodně počítá do dalších let.

Pochopitelně i zde je výkon vícejádrových procesorů dobře využíván. Situace zůstává, AMD jen masivně zvyšuje náskok nad Intelem.

 

 

  • Blender – Rendering

Další z populárních testů a aplikací, která rozhodně dokáže těžit a vytěžit maximum z každého procesoru, je Bleder.

Více jader a vláken zde prostě jasně vede a procesory s méně jak 8 vlákny opravdu zásadně zaostávají. I zde je ale výkon vícejádrových čipů dobře využíván a tak i zde si AMD užívá dalšího zvýšení výkonu.

 

 

  • Video Encoding

Převody videa jsou dnes stále populárnější mezi uživateli. Možností, jak je dělat, je celá řada. A převod videa výkonný CPU rozhodně výrazně urychlí. Můžeme se u HD a hlavně 4K videa bavit o rozdílech v řádu desítek minut i hodin u velkých projektů.

V této oblasti se v poslední době hodně optimalizovalo a je to znát. Opět je zde velkým přínosem větší počet jader/vláken, takže v této cenové hladině jsou velké rozdíly. Nová generace procesorů AMD je i zde nečekaně velkým zlepšením i proti jinak velmi dobré RYZEN 3000 sérii.

A jak si vedou procesory ve hrách?

 

 

  • Výkon ve hrách

Výkon ve hrách je silně sledované téma, ačkoliv není příliš důvod, protože pokud jste běžný hráč, tak vám jakýkoliv současný 14nm a lepší procesor s více jak 6jádry nebo 8vlákny na taktu alespoň 3,2GHz+, udělá prakticky stejnou službu. Současné hry málokdy skutečně výkon CPU využívají, pokud by tomu tak bylo, tak by samozřejmě 16 jádrové nebo dokonce až 32 jádrové desktopové procesory byly ve hrách násobně výkonnější než 8jádra. A to se samozřejmě neděje. Je tedy důležité připomenout, že to, co v současných hrách testujeme, není vlastně výkon samotného procesoru, ale to, jak hra výkon daného CPU skutečně používá. Je samozřejmě rozdíl, když třeba 100FPS máme s plně zatíženým 8jádrovým procesorem, nebo máme 90FPS se 16jádrovým procesorem, který je ale využit v dané hře jen na 60%.

 

  • Realistické testy „herního výkonu“

Módou některých procesorových testů je dnes testování naprosto nerealistické nepraktické konfigurace, kdy použijeme ultra silnou grafiku, pro ultra nízké rozlišení někdy ještě se staženými detaily. Výmluvou je, že pak se ukáže prý procesorový výkon. Neukáže! Ukáže se jen, jak daná hra neumí výkon procesorů využívat a na těch několika málo jádrech/vláknech, co částečně využívá. A tak záleží jen na výši taktu na části čipu, nikoliv na skutečném výkonu procesoru jako celku. Skutečný výkon procesorů ale využit u her dnes není, tudíž test nízkého rozlišení s výkonnou GPU ve hrách neřekne to nic o tom, jaký výkon procesory skutečně mají. Na to máte například CineBench, který zatěžuje skutečně celý čip a pokud by hry dělaly to samé, vypadalo by to ve výkonovém srovnání stehně jako v CineBench. Bohužel na poli optimalizace her je třeba udělat ještě hodně práce.

Každopádně abych potěšili všechny, máme také otestováno nízké rozlišení (1920x1080) s výkonnou grafikou (Radeon RX 5700 XT 8GB), což sice prakticky nikdo v reálu používat nebude, ale máme to změřeno. Čím slabší grafiku použijete, tím více se smažou rozdíly mezi čipy i v tomto rozlišení. A naopak, pokud zvýšíte rozlišení, tak mezi procesory nebudou téměř žádné rozdíly i když to budete měřit s nejvýkonnějšími grafikami.

Nicméně v téhle cenové hladině už jsme na hranici toho, co dnešní hry procesorově běžně využívají. Současné hry nejčastěji používají 8 vláken, některé i 16, některé starší a špatně optimalizované jen 4, ale nejčastěji dnes je výrazněji využíváno čistě hrou 8 vláken. Pokud vás zajímá proč, tak proto, že většina her je multiplatformích a současná generace konzolí má jen 8jader/vláken, ta nová ovšem staví na RYZEN 7 3700 s 8jádry/16vlákny, takže 16vláken bude brzy standardem. Samozřejmě hry poběží i na méně, ale propad výkonu, zejména minimálních FPS bude znát a nebude to prostě tak plynulé. Současně musíte brát v potaz, že když na počítači se 4jádrovým procesorem budete mít kromě hry puštěno ještě něco jiného, i ten „herní“ výkon tím bude trpět, zatímco třeba se 16 jádrovým procesorem můžete v klidu hrát i s náročnou další aplikací běžící na pozadí. To je ten skutečný procesorový výkon, který vám ovšem dílčí herní testy prostě neukáží.

Pokud běží jen hra, která zdaleka tedy samotná nevyužívá celý výkon CPU, mají obecně procesory s vyššími takty a lepším IPC na těch několika zatížených jádrech výhodu. A tady se tedy ukazuje vůbec největší přínos RYZEN 5000X modelů. Právě ve hrách, kdy díky tomu zde dlouho dominuje Intel, jsou vyšší takty na méně jádrech znát. Ale to končí. AMD RYZEN 5000 mají totiž ještě lepší IPC. A jsem překvapen, že se projeví i s RX 5700XT, kdy jsem si myslel, že tahle karta není výkonově ze strany CPU omezena. Ale v některých hrách nárůst je.

Udělal jsem ale i testy s novou RTX 3080, tedy podstatně výkonnější kartou, a to hned ve třech rozlišeních, tak aby bylo vidět, že ve FullHD sice může CPU v kombinaci s výkonnou grafikou udělat dost, ale ve vyšším rozlišení se ty rozdíly výrazně smažou. Ovšem nové procesory AMD dokáží nejen ve FullHD, ale i v těch vyšších rozlišeních měřitelně odskočit.

Netestoval jsem extrémně staré hry, nebo špatně optimalizované (tedy mimo Far Cry) a netestoval jsem ani nižší detaily, což by výrazně zvedlo rozdíly mezi CPU, ovšem co jsem se tak díval do matriálů AMD a jiných testů, jsou hry, kde rozdíl výkonu mezi RYZEN 3950X a 5950X může být i 30% FPS!!! Každopádně i na základě svých testů mohu bezpečně říci, a potvrdit, že jakýkoliv mírný náskok Intel na AMD měl, tak je pryč. AMD je stejně výkonné, nebo spíše výkonnější ve hrách, stejně jako všude jinde, kde je rozdíl ještě větší. AMD je tak jasnou volbou pro hráče … a to AMD ještě chystá ten speciální výkonový bonus při kombinaci RYZEN 5000 a RADEON RX 6000 …

Podívejme se tedy na provozní vlastnosti …

 

 

 

  • Spotřeba, teploty a taktování

Jednou z ostře sledovaných kategorií je dnes pochopitelně provoz, a hlavně spotřeba systémů. V našem případě testujeme spotřebu celé sestavy. Spotřeba procesorů je dnes ale značně dynamickou a neustále se měnící veličinou. Jak Intel, tak AMD procesory mají značně propracované systémy řízení taktů a spotřeby v závislosti na aplikaci, momentálním vytížení a také aktuálních dosahovaných teplot v různých částech čipu.

V některých případech mohou dokonce dočasně překračovat svá udávaná TDP a tak dále.

Testujeme všechny CPU v základu s nastavením TDP tak, jak uvádí výrobce. Nemáme aktivní žádné taktování a překračování TDP nad rámec specifikací. Aktivní jsou pouze běžné/výchozí boost/turbo technologie, ne MCE apod. Testujeme ale s výkonným AiO chlazením, takže procesory mají možnost boostovat na maxima, což je výhoda hlavně pro Intel, který udává TDP jen pro základní takty, ale potřebuje mnohem vyšší, aby dosahoval často deklarovaného výkonu.

Tady je jedno z největších překvapení nových RYZEN 5000. Přes stejný 7nm výrobní proces, 20% nárůst výkonu na jádro a 15% na celek, o 200MHz vyšší takty, je spotřeba 16jádrové 5950X o pár W níže, než 3950X!!! Už tak senzační efektivita staršího modelu, je tak u novinky ještě o třídu výše a srovnání s Intel je v této oblasti, jak srovnávat laser s pazourkem.

I v oblasti zahřívání nové RYZEN 5000 překvapí! Jsou chladnější než předchůdci. Na stejné desce, ve stejném zatížení se stejným chladičem má RYZEN 9 5950X jen 65°C, zatímco s 3950X jsme měl 73°C. To jsou běžné teploty v zátěži. Ty maximální jsou jen o pár stupňů výše. Zajímavé na tom je, že 5950X má přitom až o 200MHz vyšší takt na stejné 7nm výrobě.

 

  • Taktování

Ohledně taktování platí i u RYZEN 5000 to, co u předchůdců. Vřele nedoporučuji ruční domácí taktování RYZEN 5000/3000/2000 modelů vůbec! Pokud chcete lepší výkon, osaďte lepší chladič a procesor dejte na lepší desku. Obojí zvedne boost takty. AMD pak nabízí propracované automatické zvýšení výkonu přes technologii „PBO“, kdy stačí aktivovat tuhle funkci v RYZEN Master aplikaci/nebo v BIOSu a procesor pojede na vyšší limit TDP. Ovšem stále bude fungovat boost na méně jádrech, takže nebudete nikdy přicházet o výkon. AMD umožňuje aktivovat PBO a do toho ještě automatické přetaktování, což dokáže vytáhnout vůbec nejvyšší výkon, ale je to samozřejmě za cenu ještě vyšší spotřeby atd.

Osobně doporučuji osadit procesory na co nejlepší desku a hlavní je osadit co nejlepší a nejvýkonnější chlazení. To většině bude stačit k nejlepšímu využití potenciálu CPU. Pokud chcete, zapněte PBO, kdy budete mít všechny výhody vyššího výkonu, které přináší obvykle taktování, ovšem bez nevýhod v podobě nižšího výkonu na jádro, vyšší spotřeby v situacích, kdy to není třeba atd. Funguje to i u RYZEN 5000, kdy AMD prakticky perfektně vyladilo dosahování maximálních boostů za vás a ručním laděním prakticky nic nezlepšíte, naopak. RYZEN 9 5950X jde konkrétně nataktovat na 4,7GHz na všech jádrech bez potíží. To v aplikacích, které využívají výkonu takového množství vláken, znamená podstatný nárůst výkonu, jenže protože není aktivní PBO, máte ten 4,7GHz takt i v případě, kdy je využíváno, méně jader, nebo třeba jen jedno. A to znamená nižší výkon, protože už v základu bez taktování ten CPU boostuje na 4,9GHz v zátěži jedno-dvou jader.

Takže když zapnete PBO, odstraníte ten 105W limit a pak už je to jen na kvalitě vašeho chlazení a vaší desky, kam to půjde. V praxi jsem tak viděl takty k 5GHz v zátěži méně jader a na všech 16 jádrech to bylo stabilní v plné zátěži kolem 4,4GHz (v základu bez PBO je to kolem 4,2GHz). Samozřejmě zapnutí PBO tedy odstranění toho 105W limitu a nebo rovnou ruční taktování má velmi negativní vliv na spotřebu. V naší sestavě byla spotřeba v zátěži v základním nastavení 222W, s aktivním PBO ale stoupla na 291W. S ručním OC dokonce na 334W, takže opravdu jej nedoporučuji. PBO je podle mě jasná volba, pokud chcete o něco více výkonu.

AMD nijak nelimituje taktování procesorů ani pamětí i na levnějších B550 deskách. Základem u RYZEN 5000 je kvůli JEDEC standardu DDR4 3200MHz, protože vyšší vlastně nebyly oficiálně uznány. Ale AMD samo jasně doporučuje DDR4 3600MHz paměti I u RYZEN 5000X modelů platí, že ideální jsou tak právě 3600MHz. Ale i v této oblasti došlo ke zlepšení. Pokud chcete více, kdy rychlejší paměti mají vliv na výkon CPU, tak na některých kvalitních deskách pojedou DDR4 4000MHz v základním poměru, tedy držet poměr rychlostí sběrnice a RAM 1:1. Tuhle oblast budeme ještě zkoumat, ale vypadá to na zajímavé vylepšení i zde u téhle nové generace. Pro většinu z vás ale jsou i kvůli cenám ideální DDR4 3600MHz, a s těmi jsme také v celém testu dnes výsledky naměřili.

Podívejme se tedy na závěry a hodnocení

 

 

  • Závěr a hodnocení

Kdyby mě někdo před pár lety řekl, že bude existovat procesor AMD, který porazí Intel všude a ve všem výkonem i technologicky a současně bude o parník efektivnější a stále cenově výhodnější, tak mu řeknu, že je blázen. Dneska bych se mu musel omluvit.

Snad jedinou věcí, na kterou si někteří mohou stěžovat je fakt, že nové procesory jsou o něco dražší, než byla minulá generace. Zhruba o 1400 korun. Konkrétně RYZEN 9 5950X stojí 22 490 korun proti 21 tisícům za co vycházel 3950X. Ano, já vím, že mnozí nechápou, proč říkám procesoru za 22 tisíc mainstream, ale to že stojí 22 tisíc neznamená, že je high endem. Ano, není to málo peněz, není to levné, ale v kontextu toho, jaký výkon nabízí, co nabízí konkurence atd. je to vlastně levné.

Ano, RYZEN 9 5950X má nejhorší poměr cena/výkon z celé mainstreamové AM4 řady, ale má také nejlepší výkon, efektivitu a všechno. A věřte nebo ne, má dokonce lepší poměr cena/výkon než předchozí 3950X v mnoha aplikacích opravdu výrazně.

Stejně tak je výhodnější než 10900K, takže ano 22 tisíc korun není málo, ale za to co tenhle procesor nabízí? Být na něm logo Intel a být v téhle pozici na trhu, tak stojí čtyřnásobek. Připomínám, že nejbližší, co k tomu Intel má (a brzy vám to srovnání nabídnu v extra článku, kde budu porovnávat High end s tímto mainstreamovým procesorem), je 18jádrový Core i9-10980XE za 28 tisíc, ještě loni pod názvem 9980XE stál dvojnásobek. Přitom je výrazně slabší na jádro i na celek než 5950X. Takže ta cena za to je více než skvělá.

 

  • No a pokud jde o ten výkon

Zažili jsme generace procesorů, hlavně od Intelu, kde nám bylo s velkou slávou a fanfárami prezentováno jako dechberoucí generační pokrok 5% výkonu za 10% spotřeby a ceny navíc. A to byl ten lepší případ. No, AMD má zjevně úplně jiné představy o generačním pokroku.

Na stejném 7nm procesu, se stejným počtem jader/vláken, se stejnou spotřebou a pro stejnou patici, servíruje běžně přes 20% nárůst výkonu na jádro napříč mnoha aplikacemi, a 15% průměrný nárůst výkonu na celek.

Speciálně ve hrách pak existují případy, kdy se ten nárůst výkonu v CPU limitovaných situacích, blíží 30%. A tak nejen že smazává jakýkoliv náskok, který Intel v tomto směru ve hrách měl, ale ještě jej předbíhá. Někde i o to, o kolik dosud vedl Intel.

 

  • Co k tomu dodat?

Před necelým 4 lety mělo AMD na trhu FX procesory. Na Intel nestačily, ale byly levné s výborným poměrem cena/výkon a v některých aplikacích dokázaly slušně konkurovat. Měly sice vyšší spotřebu a zahřívání, ale nebyla to zase taková tragédie. Ovšem nikdo z nás si nedokázal představit, že by to mohlo někdy být na trhu úplně obráceně. Je rok 2020, tedy jen o 4 roky později a neuvěřitelné se stalo skutečností.

Situace je úplně obráceně s tím rozdílem, že Intel procesory nejsou konkurenceschopné nikde, přitom AMD zůstává mnohem výhodnější. A vedle toho, co žere a jak topí Core i9-10900K byl FX-8150 chladný a úsporný procesor. RYZEN 9 5950X je v běžné praxi 2,5x(!!!) efektivnější než to nejlepší co Intel proti němu má, tedy právě Core i9-10900K, který je jen o půl roku na trhu déle. Technologicky, výkonově, výbavou platformy a tak dále, ve všem je AMD úplně v jiné lize. RYZEN 5000 připravuje Intel i to tu herní korunu a současně masivně navyšuje výkonový náskok všude a ve všem. Neexistuje prakticky žádná normální běžná CPU aplikace, kde by AMD nebylo lepší než Intel a někde nejsou ani ve stejné galaxii. A to všechno při mnohem lepší efektivitě a stále lepším cenám a výhodnosti?

Dnešním dnem proti RYZEN 5000, Intel přestal na desktopu existovat i jako alternativa. Konkurencí už přestal být proti RYZEN 3000. A nevypadá to, že by se na tom v dohledné době něco změnilo. Naopak chystaný stále 14nm ROCKET LAKE, na který Intel oficiálně láká půl roku před jeho vydáním (vyjde na konci března 2021), nemá proti RYZEN 5000 nejmenší šanci. A v plánech Intelu nevidím nic, co by s RYZEN 5000 mělo soupeřit. AMD tohle naštěstí nezajímá a nehodlá polevit. Jede si svoje, takže ZEN 3 berte jako takové cvičení a možná rozloučení s AM4 před tím, ne dorazí AM5, pro které vyjde někdy v roce 2022 už 5nm ZEN 4, který bude zase úplně jiná liga. A na rozdíl od Intelu, kterému jeho plány nemůže dnes věřit nikdo, v případě AMD bych se nedivil, kdyby své plány za předčilo.

Ostatně ZEN3 v případě RYZEN 5000 procesorů je mnohem lepší, než jsme si mysleli, než dokonce samo AMD plánovalo. Vylepšení výrobního procesu, předělání samotné architektury, všechno si sedlo perfektně. A to AMD nejde na absolutní maximum možností. Používá starší ale osvědčený a vyladěný výrobní proces a omezují jej omezení a konstrukce samotné AM4 platformy.

 

  • AMD RYZEN 9 5950X

Pokud jde o tenhle procesor, ano říkám mu a budu mu říkat mainstream, i když stojí 22 tisíc. I když má úžasný výkon, a tu cenu, high end to prostě není. A až uvidíte, co dokáží nové ThreadRipper 5000 procesory, tak to snad pochopíte. AM4 je mainstreamová platforma a 5950X je AM4 procesor. A i když stojí to, co stojí, je to vlastně levné vzhledem k tomu, co dokáže.

Samozřejmě, pokud jste téměř výhradně jen hráč, doporučuji vám pořídit levnější 5900X nebo klidně i 5800X/5600X a ten rozdíl ceny nacpat do grafiky. RYZEN 9 5950X je sice asi nejvýkonnější herní procesor na trhu dnes, ale ten rozdíl ve hrách za ten příplatek proti nižším modelům opravdu nestojí. Ale to není chyba, protože platíte za ten mnohem vyšší výkon a tu efektivitu všude jinde. A pokud potřebujete procesorový výkon a nehrajete jen hry, je 5950X nejlepší procesor na trhu pro normální PC. Tedy pokud nepotřebujete opravdu hodně a nepočkáte si na ThreadRipper 5000.

Jsem velmi překvapen z toho, jak dobrý je nový RYZEN 5950X ve srovnání s jen rok starým 3950X, což byl a je stále jeden z nejlepších procesorů na trhu a všech dob. Jenže vedle novinky najednou vypadá tak nějak špatně :). Ten nárůst v méně jádrových aplikacích včetně her, pokud vám jde o maximalizaci FPS, je neuvěřitelný! A to všechno při nižší spotřebě s nižším zahříváním na stejném výrobním procesu, a i pro starší nebo levné AM4 desky? Asi začnu věřit na kouzla a čáry ….

Takže to vyřídíme jednoduše, udílím všechna ocenění, co máme, tohle je nejlepší procesor pro normální PC, který jsem kdy viděl. Pochopitelně, i když by ho asi chtěl každý, tak ta cena pro každého není, to je jasné. Ale od toho jsou tady výrazně cenově dostupnější 5900X, 5800X, 5600X, na které se podíváme v dalších článcích samostatně. A jsou také hodně zajímavé ;). Ovšem RYZEN 9 5950X je kategorií sám pro sebe, a není nic co by se mu dalo vytknout ani nic co by mu na trhu konkurovalo. Intelu bude trvat roky, než s něčím srovnatelným přijde. Pokud tedy ty peníze máte není v současné situaci moc nad čím váhat. RYZEN 9 5950X je nový mainstreamový procesorový král všude a ve všem, s neuvěřitelnou převahou … na tomhle procesoru zjevně nedělala parta inženýru (pokud by tak dobří byli, tak by si je dávno přetáhl Intel), ale AMD najalo bandu čarodějů. Výsledek by tomu odpovídal … ;).

   

Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 02:41:04
avatar
Krásný procesor o tom žádná, ale já jsem rád, že nehraju ve fullHD a tudíž mě nemusí trápit, že bych se se 3700X připravoval zbytečně o výkon Spíš mě bude trápit až uvidim výkon nových radeonů, ale jelikož můj strop na grafiku je max. 15 000 Kč, tak mě prozatím nemusí trápit ani to. Každopádně jak se v textu píše, i když je toto nejvýkonnější herní procesor, tak čistě na hraní 5800X si myslim naprostá ideálka, ale já bych ho koupil až trochu spadne cena, za 9 tisíc co stál 3700X ideálka a nebo počkat na nějaký 5700X, který by mohl být přesně tím idealním procerosorem na hry na dlouhou dobu.
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 10:46:37
avatar
porovnaval sem 3900X vs 5900X ve 4K a dost to zvedlo minimalni fps takze smysl to ma i ve 4K
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 06:48:35

Ta teplota CPU 65°C je asi kvoli tomu že čip narastol s 74mm2 na 81mm2 vačšia plocha na chladenie a možno tam dali lepšiu pastu. Ale aj v tomto smere si AMD pekne polepšilo.

Neviem ako je to v česku ale u nas Datacomp to dal na pana, ma na sklade po 100 kusov napriklad s 5600, 5800 s 5950 ma už len 13ks neveril som že CPU za 870€ sa bude predavať ako teple rožky. Po 5900 sa tiež zlahla zem.
Trochu je mi s Alzy na smiech aky velky obchod a nevie si zabezpečiť zasoby novych CPU
Len dufam že aj pri uvedeni RX6000 budu na sklade po 100ks s každeho GPU
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-09 11:03:08
avatar
AMD používá pájku, na tom asi více nevylepší, takže spíše vyladění výrobního procesu a i ta plocha dělá ten rozdíl.
supervisor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Trochu chybi i9 10980xe 2020-11-06 06:58:27
avatar
Pro nejsilnejsi ryzen je nejbizsi konkurence i9 10980xe tak mi tam trochu chybi, ale diky za dobrou recenzi. Kazdopadne ja doufam, ze mi dnes dorazi 5800x, abych si mohl hrat
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 10:19:45
avatar
bude v samostatném článku, nechtěl jsem zkazit překvapení ;)

a bude to srovnání high endu takže i ThreadRipper abychom se podívali, jak moc je to blízko ...
Lukash [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - smart access memory 2020-11-06 13:29:59
avatar
Ďakujem za túto skvelú recenziu. Ešte by som dodal, že veľa ľudí zabúda na to že smart access memory nepomáha AMD len v súboji s NVIDIA, ale aj v súboji s Intelom lebo on podobnú technológiu nemá. Takže ten rozdiel v hernom výhone AMD/Intel môže byť nakoniec ešte o niečo lepší pre AMD.
slabam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 07:23:34

DD, můžeš předělat ten graf poměr cena/výkon? Vždyť ty hodnoty naprosto neodpovídají údajům na ose :-(
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 10:18:52
avatar
opraveno, z nějakého důvodu excel posunul hodnoty o řádek :/
slabam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 10:36:54

Díky.
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 07:30:41
avatar
Když koukám na ty ceny AMD také hraje "nekalou hru"?
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 07:49:23
avatar
Říká ti něco "cena novinky po uvedení na trh" .. nejen v odvětví CPU? Nebo konečnou cenu v obchodech v ČR dle tvého určuje AMD ?
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 08:04:21
avatar
Mě samozřejmě ano.

Jen že jsem tu byl přesvědován, že za cenu nvidia karet v obchodech může nvidia a že si tím mastí kapsu.

Tak se ptám zda stejnou strategii tedy užívá i nyní AMD.
Dzmijak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 08:09:46
avatar
Ceny v obchodoch boli OK. Problém je že prvú várku skúpili priekupníci.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 08:26:28

Čo viem tak niektore obchody napriklad celu varku 5900 si nechali a robia s nich PC zostavi pre naročnejšich, tam to predraženie až tak okate nevidieť.
Napriklad zostava Ryzen5900 + vodnik X570 RTX3080(6800XT) M2 2TB 32GBDDR4 3600MHz zdroj 850W s peknou skrynkou za 2990€ v tom sa rabat strati
Dzmijak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 08:51:56
avatar
Hmm, tiež dobrý spôsob, ako nasrať fanúšikov, ktorí už čakajú s aktualizovaným BIOSOM.
CamelTOE [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Ceny 2020-11-06 22:00:23

Minule ses oháněl 100megou, já tam třeba včera koupil 5900x za 14380 Kč s daní, to mi příjde luxusní cena..
MAXX [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 09:01:35
avatar
Pro mě ideálka by bylo osmijádro 7 5700 non-X za 8 000Kč s daní
petrM78 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 10:55:58

asi tak, ale pod 10000 nepujde, kdyz 6c je za 8500...
erotel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 09:08:13

Včera jsem ho koupil a je to brutál,pro moji práci supr CPU.Ještě ho otestovat ve hrách.
mittar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 09:27:29
avatar
Paradadni procesor, pro ten enkoding videa tam evidentne posilili neco v architekture kdyz vidim ty vysledky, protoze tam roli jednotna L3 nehraje tak velkou a frekvence v zatezi taky neposkocila o moc. Je to vlastne videt na tom srovnavacim diagramu Zen2 vs Zen3. Ten pocit jak to svizne mrska musi byt k nezaplaceni, teda vlastne uz je k zaplaceni az budou zase v obchodech, z vetsiny zmizely do hodiny, hodiny a pul, ze vsech snad do ctyr. Zajimalo by me, jestli AMD na 7nm EUV bude vyrabet i neco vic nez jen CDNA, treba mobilni cip nebo specialni EPYC ciplet v pristim roce. Urcite by to se jim to vratilo a vzhledem k objemum by udali bezproblemu i ten drazsi na EUV kor v serverech. Nevite nekdo jestli se neplanuje dieshrink Zen3 cipletu na to EUV treba pro Epyc s treba vetsi cache a pristi rok jako Zen2 refresh? Dyt ta 7nm obyc vyroba nemuze stacit kdyz na tom jedou i konzole a grafiky, takze by se dieshrink proste mohl vyplatit kdyz by to pak dali treba i do ThreadRipperu, nebo jsou ty EUV procesy zatim jen takovej bubak kde to nejde vyrabet v tak velkych objemech aby se to vyplatilo? Proste zakladni poptavku pokryvat 7nm a profi sferu 7nm EUV.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 10:31:16

Mam silneho tušaka že za presunutim na jar ako CDNA tak aj Epic CPU môže rovnaky vyrobny proces 7nm+EUV. Na prezentacii by to vyzeralo cool GPU CDNA 7nm+EUV HBM2E, k tomu EPIC na 7nm+EUV a DDR5. Toto by zamavalo s profesionalnim trhom Myslim že o necele 3 mesiace tu mame veltrh kde bude dalšia prezentacia a možno i skvor..
Alferi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 09:24:31
avatar
Nárůst výpočetního výkonu je zase skvělý, ten upgrade na osmijádro bude dávat smysl. Jenom mě hodně zaráží rozpačitý "herní" výkon - v jednojádrovém výkonu je Zen3 od Intelu utržený o parník nebo dva, ale ve hrách je to obyčejně "jen" plichta.
mittar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 09:31:41
avatar
To je jednoduchy, pri techto vykonech u her hraji velkou roli latence, ty porad nemuzou byt takovy jako kdyz je to monolit, porad tam bude ten mezistupen ciplet - ciplet pres Infinity Fabric. Hry jsou na to hodne haklivy, takze i kdyz treba 2x zvysi vykon, tak v realu ty latence zpusobuji cekani ze vykon poskoci jen o 20% jako priklad, presny cisla asi zjistit nejde, jelikoz i kazda hra je na to ruzne hakliva.
Pitrs [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 09:52:14

Do sestavy primárně na hry bych stále raději zvolil i9 10900K.
LadIQe [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 13:17:52

?? dovod?

edit: Odkaz
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 10:17:13
avatar
Proč by si volil slabší, méně výhodný, ve všem horší procesor s o 100+W vyší spotřebou a pro zaostalou platformu?
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 10:46:33

i9 nieje zli CPU, ale momentalne je lepšia volba 5900X.
i9-10900K Avengers stoji rovnako ako 5900X a ta ma 2 jadra viac, lepši single vykon, lepši multi vykon, nišie naroky na chladenie a napajanie kvoli nišej spotrebe, ma podporu PCIe4 rychlejšie M2 disky a aj nejake to % navyše v hrach.
Ak maš i9-10900K kvoli hram nemaš dvovod k upgrade to je jasne, ale ked teraz kupuješ, no je tu aj niečo lepšie za rovnaku cenu.
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 17:52:31
avatar
Tak to ses fakt pomát, to se nedá nic jinýho sorry říct. To se nech vyšetřit rovnou. Když už na hry uplný dělo tak 5800X, je minimálně o 1500 Kč levnější, multithread má tak na stejné úrovni jak 10900K, singlethread má lepší, mnohem lepší spotřebu, podporu PciE4, můžeš ho dát i do levnější B550 desky a ještě jednou ... a to je levnější. Není žádný sebemenší důvod kupovat intel, sorry jako ale seš blázen.
bibleblack [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-08 19:57:36

10850 stojí stejný peníze jako 5800x a jsou to 2 jádra navíc... herní výkon tak -5%, mě to nepřijde pomatený
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-08 23:16:29
avatar
Tak mi řekni v čem ti ten procesor dá víc než 5800X ? To by mě fakt zajímalo ? 2 jádra navíc nejsou přece argument, když výkon těch 8 jader v multithread je tak stejný jako těch 10, single má 5800X lepší, lepší spotřebu, podporu PciE4, na hry je taky 5800X lepší ? ... nějak tomu furt nerozumim. Jinak furt tu existuje 3900X, pokud jde teda o 2 jádra navíc než 10850, chápeme ?
bibleblack [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-09 09:44:11

3900x je ve hrách pomalejší. Pokud nevíš k čemu je 10 jader místo 8 (když chceš lokálně rozjet virtuálku, DB, pár dockerů) tak to ti vysvětlovat nebudu, nepochopil bys to.


už jsem to tu někde psal :
5800x - přesně to co chci, 8 jader 16 vláken, 5Ghz, super herni výkon, spousta aplikačního výkonu. Ale kurva 12 500kč??? Jak zmiňuje GN, ta cena je asi mířená na upsale 5900x, ale 15k je muj budget na CPU i s deskou.

Víte co z toho vychází? 10850 je 10 jader za stejnou cenu jako 5800x, herní výkon je -5%. Až (tipuju že v lednu to přijde) trochu zlevní, bude to pro spoustu lidí v mojí situaci zajímavější alternativa.

Upgradovatelnost
Všichni víme, že další generace desek bude už ddr5. Takže obě současné platformy jsou mrtvé.

Pcie4
Pro GPU to ve hrách poznat není. U sdd to při mém použití taky nepoznám (video needituju).
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-09 10:35:43

PCI-E 4:
Já bych tipoval že s rx6xxx díky tomu memory acessu by se mohla rychlost 4.0 začít opravdu využívat. Uvidíme co ukáží testy. Samozřejmě pokud se použije NV GPU tak tam by ta 3.0 stačit měla.
bibleblack [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-09 17:28:05

To je zajímavá možnost, ale musíme počkat na nezávislé testy jestli ten SAM je fakt feature nebo marketing...

Z těch preview vypadá 6800xt jako jasná volba, snad tam nebude háček (jako třeba shitový ovladače).
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-07 10:00:47
avatar
a poté si vzal prášek...
Dubik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 10:13:34
avatar
Dobrá zpráva je, že jsou cpu dostupný.. tudíž analogicky ktomu je velká šance, že i grafiky budou skladem.
A ty ceny no čím dražší model, tím větší přirážka u obchodníků, tak sem zvědavej na gpu
Majklos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 13:58:45

1, Nemyslím si, že by lidé obecně měnili CPU stejně často jako GPU. Navíc v tomto případě není tak snadné narvat do starších desek s AM4 platformou toto CPU, dokud nebudou alespoň nové biosy. Takže těch potencionálních zákazníků není tolik, jako kolik si může strčit novou kartu do PCIe.

2, Na CPU se netěží kryptokraviny

TL;DR: IMHO doufám, že máte pravdu a GPU od AMD bude dostatek a nebude to nedostatkové zboží jako GPU Nvidie. Ale na základě dostupnosti CPU bych v tomto případě nevyvozoval důsledky pro dostupnost GPU, protože jsou nesouměřitelné.

Edit: tak jsem se kouknul na czc a alzu a tam už nejsou
petrM78 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 14:39:57

na czc se da koupit jeste 5800x skladem...no vydrzeli o par minut dyl jak rtx3000
mittar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 16:54:33
avatar
Na tsbohemia jsou porad skladem ...
StahlGAMING [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 10:15:17

Porovnanie 5800x a 3700x-3800x sa nechystá či sa vôbec oplatí ten upgrade v tejto strednej triede.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 10:15:52
avatar
chystá ... v článku vidíš foto, že ho máme také, ale jedeme postupně ;)
QWERTY [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 10:26:15
avatar
Nový level taktovania. Allcore 4.6+ a k tomu aj turbo

https://www.youtube.com/watch?v=3CEFQxsgZ20&t=343
petrM78 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 10:42:53

procesor a vykon super, cena u tohodle kousku, co je vsechno ale opravdu ne mainstream (boha vsak cele mainstream herni pc je za max 30000), je jeste v pohode, zdrazeni oproti lonskymu 16c neni tak velke. ale jak se divam na alzu, tak 5600x stoji to samy co stalo 3700x a 8 jadrova 5800x za stejnou cenu jako 12c 3900x? tenhle trend se mi moc nelibi..vykon na to ty cpu maj, ale pomer cena/vykon se nikam moc neposouva. jsem zvedavej na nastupce 5700xt, ale podle tohoto mam celkem obavy, ze nejakej posun v pomeru cena/vykon se asi nedostavi...
kwokenzie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 12:37:11

mainstream to samozrejme neni. Je to to stejne, jako kdybychom o Skoda Octavia RS ve vybave Laurin a Klement (cenovka 1.2M] prohlasili, ze se jedna o mainstream rodinne auto -> nesmysl. Mainstream bude klasicka octavie za cca 500k, se kterou jezdi kde kdo, viz vyznam slova mainstream -> ma to nejvice lidi, nejvice se toho proda, nejvice lidi si to mysli (v pripade myslenkovych pochodu). A to nerikam jako fanousek Intelu, mam Ryzen 3700X.

Mainstream je samozrejeme platforma AM4 a rekl bych, ze je to snad nejlepsi platforma za poslednich 20 let, pokud ne vubec v cele historii domacich PC.

AMD konecne valcuje Intel na vsech frontach vcetne te herni, i kdyz ani tam uz nemelo u minule generace smysl brat Intel kvuli hram. Samozrejme to prinasi nevyhodu vyssich cen, ale to se dalo cekat a odpovida to trznimu hospodarstvi. Navic ceny po case spadnou a nebude to tak hrozne. Neni duvod si myslet, ze AMD bude porad levnejsi nez Intel, kdyz ma to nejlepsi a Intel nema ani jak reagovat.

Ted jen doufat, ze se nebude opakovat situace jako u Intelu a AMD bude nasazovat ceny jak se mu zlibi, ale bude tu zdrava konkurence jak cenova, tak technologicka
mojzisl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 13:13:17

5950X a 5900X jsou dobře naceněné, 5950X prakticky nemá konkurenci a 5900X je za stejnou cenu jako i9 10900K, ale má o 2 jádra více a navíc je rychlejší i na jádro i celkovým výkonem.

Co se mi nelíbí je cena 5800X. Tady se mi i9 10850K jeví jako zdatný konkurent, podle mě měli udělat 5800X jako 10 jádro a postavit ho přímo proti 10850K a pak 5700X (8C/16T) postavit proti 10700K. A ta nevýhodnost není jen proti Intelu. 5900X nabízí o 50% více jader při o 25% vyšší ceně.

EDIT: 5800X má navíc jen poloviční cache, takže tam bude fyzicky jen jeden čiplet. Kdyby bylo 2 a nechali plnou 64 MB cache, tak ještě řeknu, že to může být pro někoho zajímavé CPU, kdo provozuje aplikace citlivé na cache.
DandaH [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 5900x 2020-11-06 13:34:06

tak jsem nyní konečně naistaloval toho svého drobka

Je to jedním slovem brutalita , na defaultní bios, s ničím jsem si nehrál, žádné oc aj. to dává 4,95Ghz a teplotu jsem neviděl překročit 70 stupnů.

Mám 3600 RAM g-skill s CL16 a desku MSI x570 tomahawk. Chladím kapalinou.

Pár testů co jsem stihnul ještě než jsem vyměnil starší ryzen 3600

https://ibb.co/album/gMzXTT
LukasL34 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - QaA 2020-11-06 14:36:15
avatar
Super recenze. Jen pár otázek:
1) Proč to nazýváte mainstreammem když by se tomu mělo říkat high-end pro mainstream?
2) Podporuje procesor Eco mód? A jestli jo jaký je výkon v tomto režimu?
3) Neplánujete třeba zařadit do herních testů takový, kdy by v pozadí běžel nějaký benchmark? Třeba Cinebench?
kwokenzie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 15:10:21

ad 1) Bud si autor plete vyznam slova mainstream. Nebo si plete AM4 mainstreamovou platformu s high-endovym CPU a nebo jen pouze spatne pouziva termin pro neco, aby ukazal, ze Intel nema konkurencni produkt (coz ted fakticky nema, ale porad to neznamena, ze Ryzen 5950X je mainstream)
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 15:49:26
avatar
ne autor si to neplete ...

autor ví že AM4 je mainstream a to včetně 5950X

high end procesory AMD se jmenují Theadripper a jsou pro TRX40 platformu. Nejlenvější CPU pro ni stojí téměř 40 tisíc a je výkonnější, ten nejvýkonnější je pak za více než 100tis a je násobně výkonější.

takže 5950X sice stojí 22 tisíc a má dobrý výkon, ale proti threadripperům je to slabý a levný procesor ... však i proto je pro mainstreamovou dvoukanálovou AM4 platformu a high end je tvořený 4kanálovou TRX40 ...
Terakon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-07 19:28:18
avatar
"autor ví že AM4 je mainstream a to včetně 5950X"

autor ví kulový, protože pokud chce vymezit produkt od highendu, pak slovo, které se mu nepodařilo najít je midrange.

5950X není mainstream ani náhodou.
Valdro [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-10 18:20:57

Já nevím no... existovaly procesory jako základ pro kancl v ceně bratru 1500-2000 a sloužili i pro méně výkonné grafiky, typu gtx 650 v ceně 2-3 tisíc. Pak byly procesory pro mainstream od 4 do 6 tisíc a za stejné ceny k nim grafické karty gtx 660, nebo dnešní 1660, nebo rx 570 abych nebyl označován za "nvidiot". Když kouknu na řadu procesorů 5000 a defacto ceny procesorů označovaných za mainstream, tedy od 8.000,-Kč a končíme na částce 22000 tak se nad tím prostě také zastavím no.... V nabídce nejlevnější procesor amd na c.z.c. za 2700... kde je kancl? Konkurence nabízí, sice mizivý výkon, ale jaký výkon potřebuji pro prohlížení internetu, spuštění programu excel, vytvoření faktury a poslání do tisku k tiskárně? Kolik rodin si může dovolit takový mainstream PC pro své dítě, které má homevýuku a notebook, tablet nedejbože mobil je nevyhovující a když pak mají děti 3 a všechny 3 se mají doma najednou připojit na on-line výuku. vyberete si 3*15 tisíc nebo 3*7 tisíc za sestavy PC, abyste neměl hloupé děti?

Edit: Jediný mainstream za rozumnou cenu R5 2600, pak dlouho nic v rozdílu počtu jader/vláken, sjen s vyšším výkonem R5 3600 za 5600,-Kč a následuje již s vyšším počtem jader R7 za 8500,-Kč

PS: ten příspěvek není mířen konkrétně na vás, ale tak....všeobecně
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 15:47:10
avatar
1, protože je to mainstream, cenou, výkonem i platformou já fakt nechápu co je tak těžké pochopit, že cokoliv pro dvoukanálovou AM4 je prostě mainstream.

High end je 4kanálová TRX40 platforma a procesory Threadripper, kde nejlevnější s 24 jádry stojí bezmála 40 tisíc a ten nejdražší se 64 je za více jak 100 000 tisíc a má násobně více výkonu. Takže R9 5950X je vedle high endových threadripperů slabý a levný procesor ... high end to proste není v žádném ohledu.

2, zatím ne, AMD chystá ještě nějaká vylepšení, ale ten CPU je tak efektivní s propracovaným řízením napájení, že ho nepotřebuje ...

3, občas ho děláme, ale má smysl jen od 5950X výše slabší CPU to nedávají ...
Boreczmostu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-17 17:34:57

Nic proti DD,ale kluci mají pravdu tohle není mainstream,mainstream znamená pro masy a ruku na srdce kolik lidí koupí tento procesor a kolik r5 5600? Vždyť za cenu jen tohoto procesoru mám desku,procesor i paměť a tomu říkám mainstream.
POdívej se do tabulek kolik se prodá těchto procesorů a r5 3600,5600?
Tohle je High End jak vyšitý a threadripper je už Enterprise třída,to si převážně kupují firmy a vyjímečně jednotlivec.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-17 17:36:11
avatar
tak co to je, když high end to 100% není, je to na high end moc levné a slabé .... nemůžete házet 5950X a Threadripper do jednoho pytle ...
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-17 19:04:59

No a teď jsi to přesně trefil...
Protože házíš do jednoho pytle desktop a Workstation...
Takhle se i z TR stane socka protože všechno pod půl miliónu jader nic jiného být nemůže.
Když ale budeme porovnávat porovnatelné, tak 5950 je hi-end v desktopu, který má tu skvělou vlastnost, že na něj můžeme upgradovat klidně z low-endu pokud jsme koupili desku rozumné kvality.
Takovému pojmu hi-end do mainstream platformy už nemůže vytknout nikdo nic...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-17 20:03:19
avatar
ThreadRipper ale není workstation, je to jen high end ... Wor
Boreczmostu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-17 20:41:02

S tvým pohledem tedy postavím pc s tímto procesorem za 50tis jelikož jiné než výkonné komponenty k tomu nemají smysl a PC za 50K bude stále Mainstream? není Mainstream označení pro to co se prodává masově?
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-17 22:07:54

No dříve jsem si i bláhově myslel, že to musí být i cenově dostupné. Takže až půjdu do Kauflandu, vezmu si jeden k rohlíkům...
Pak asi podám žalobu na Dell a HP že mi do WS dali low-end CPU. Pak i na zaměstnavatele, protože když jsem ještě dělali pro TSMC tak jsem měl aspoň dual Xeon a teď ušmudlané i7 a i9.
Asi by mě tedy zajímala specifikace WS jak by měl vypadat v místním světě...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-17 22:35:00
avatar
PC za 50 tisíc se prodává pořád masově ve srovnání s high endem, kde za 50 tisíc máš jen ten CPU ;)
Boreczmostu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-17 20:53:48

OK i ty sám tvrdíš že intel i9 je highend,ale ryzen r9 je konkurent i9 od intelu,tak ryzen je mainstream a intel je highend? A nebo všechny magazíny na světě lžou když tvrdí o intelu že je to highend?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-17 22:34:27
avatar
Core i9 pro X299 je high end a konkurence je ThreadRipper pro TRX40 (dříve X399)
shinigami [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - doplnky 2020-11-06 15:54:28

Co byste k tomuhle mazlikovi doporucil za chladic?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 16:07:44
avatar
cokoliv co uchladí 180W+ ;) Noctua, AiO apod.
VendyPhoenix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 19:37:57

Hezká a dobrá recenze DD. Vytýkám jen jednu z mého pohledu subjektivní věc: nějak jsem si zvykl u AMD na červenou/oranžovou barvu. Zelenou mám spjatou s NVidia a modrou s Intelem. Toto je v těch grafech nezvyk.

Nic jiného než typ barvy v tom prosím nikdo nehledejte, není to myšleno jako žádný útok vůči NV a Intelu. Jen je to prostě nezvyk. Navíc je tu příliš pozitivních ohlasů a v rámci objektivity.... (dobře, uznávám začíná to být trapný, končím).

EDIT: Zapoměl jsem na verdikt. Výbornej procesor, ale ne pro mě. Pracuji sice na PC dost, ale není to natolik náročná práce na výkon, aby se mi vyplatil. Vystačím si s 5800X.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 21:24:25
avatar
v případě procesorů je historicky originální barvou AMD zelená ;)
VendyPhoenix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-08 13:09:50

Já s tebou souhlasím. Proto taky píšu "zvykl jsem si".
GaGy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-07 11:12:27

i k Ryzenu 5xxx doporučím rychle RAM.

viz

https://ibb.co/drXjZjF

Takt RAM 3800Mhz ,IF 1900. Dvatisíce už nezvládá.
Nejlepší skore na 3700X sem měl 68ns s 5800x 58ns
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-07 16:53:32
avatar
s těmi 2000MHz je to hodně o kusu, můj to dává
gard [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - typ desky 2020-11-07 14:49:50

Jaký chipset na 5tisícky doporučujete X570 nebo stačí B550?
GaGy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - b550 2020-11-07 16:10:52

B550 naprosto stačí a má nižší spotřebu asi o 10W
Mano [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-07 16:43:32
avatar
Ako výkon to má nádherný, o tom niet pochýb, ale upgrade z 3950X, no neviem. Možno by som čakal ešte väčší nárast výkonu. Škoda že ryzen 5950X tu nebol už pred rokom, to by bola iná bomba.
Ak sú fakt obmedzený s AM4 tak čakám ešte podstatne väčší výkonnostní nárast s AM5.
erotel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-08 17:25:38

Může mít někdo říct co dělám špatně nebo mám smůlu na konkrétní cpu?
Můj ryzen 9 5950x v jednojádrové zátěži jde jen na 4,7GHz.

Deska MSI MAG B550,paměti crucial 3600MHz CL16,vodní custom chlazení.

Zapnuto PBO,CPU nejde přes 70°,ale když pustím Cinebench R20 tak jde max. do 4,7GHz a skore je 605.
mittar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-08 18:12:40
avatar
To mas neco spatne, 4.9 je minimum dle specifikace .. zkus reset biosu na default a az pak si hrat s PBO.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-08 18:22:33
avatar
vypni PBO a zkus to bez něj
erotel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-08 19:03:06

PBO off = single 4.9GHz CB R20 620 bodů,ale all core boost o 500MHz menší
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-08 19:19:18
avatar
pořád jsi docela nízko ... máš nejaktuálnější BIOS na té desce?
erotel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-09 08:31:51

poslední bios default jen upravené křivky na ventilátory a pumpu + nastavení ramek.

Cinebench R20.060
PBO off = single 628
multi 10115

PBO on = single 623
multi 10939

vše nepotřebné ve windows vypnuto

edit: tak jsem nechal otevřené hwinfo64 a běžně pracoval,Jedno jádro boostuje na 5,05GHz.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-08 19:09:56

Ani to nemusiš mať zle, len si skontroluj či ti na pozadi niečo nebeži, ono to prudko klesa dole pri zaťaženi 2-3-4 jadier Obrázek CPU ma obmedzovač 140W proste cez neho ho to nepusti, preto je ten PBO, ktory ho vypne a CPU može žrať viacej a tym padom aj frekvencia všetkych jadier podskoči na cca 4,7GHz pri dobrom chladeni.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!