AMD RYZEN 9 5900X – TEST a RECENZE nejlepšího procesoru nejen pro hráče. Core i9 je mrtev.
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Monday, 09 November 2020
alt

 

 

 

 

 

  • AMD RYZEN 9 5900X – TEST a RECENZE

                         nejlepšího procesoru nejen pro hráče. Core i9 je mrtev.

Nová generace procesorů AMD přináší nečekaně velké zlepšení ve všech směrech a znamená zásadní zvrat situace na procesorovém trhu. Překvapení to ale není. AMD na tom systematicky pracovalo. Poslední 3 roky jako hodinky uváděla jednu novou a lepší generaci ZEN procesorů za druhou a postupně porážela dlouho vládnoucí konkurenční Intel a jeho procesory v mnoha ohledech. Minulý rok pak nastoupily designem zcela revoluční čipletové ZEN 3 modely řady RYZEN 3000, které už absolutním výkonem a efektivitou totálně převálcovaly Intel. A Intel na ně dosud nedokázal ničím odpovědět a poprvé v historii Intel přestal v high endu fakticky existovat.

Poslední baštou procesorů společnosti Intel, byl jedno-jádrový výkon, těžící z vysokého taktu. Což ovšem platilo jen u několika málo modelů. Díky nim v řadě aplikacích, speciálně hrách, za velmi specifických okolností, byl Intel stále „výkonnější“. Jakkoliv to vlastně s výkonem procesorů nesouviselo. Bylo to o optimalizaci dané aplikace, která prostě využívala jen velmi malou část skutečného výkonu celého CPU. AMD ovšem vědělo, že pokud chce Intel opravdu jednoznačně porazit, musí jej porazit i v těchto okrajových a nejméně důležitých případech. Speciálně ve hrách, kde sice většina nových titulů jede lépe na RYZEN procesorech a Intel tam nemá žádnou výhodu, ale ty starší a velmi populární, stále běhají z důvodů špatné optimalizace a technické zastaralosti, lépe na Intelu.

Co s tím? Jednoduše vyrobit lepší procesor. AMD tak vzalo všechny své dosavadní poznatky kolem ZEN architektury a zadalo svým inženýrům „jednoduchý“ úkol: „Udělejte celý ZEN znovu a lépe“. A výsledek aktuálně dorazil do obchodů a našich počítačů.

  • AMD ZEN 3 alias ZEN znovu a lépe!

Nová generace procesorů RYZEN 5000 se ZEN 3 generací je bez přehánění geniálním počinem v mnoha směrech. V prví řadě překvapí, že AMD na ZEN 3 použilo stejný 7nm výrobní proces, jaký použilo pro loňské ZEN 2. Takže nejde ani o ten nejlepší a nejmodernější, který má u TSMC dnes k dispozici. Současně vlastně většina procesoru, tedy PCB základ, I/O čip s výbavou a patice AM4, je naprosto identická. Jediné, co je nové, je samotný ZEN 3 čip.

A v něm samotném nedošlo k žádnému navýšení počtu jader/vláken. AMD jen kompletně předělalo a vylepšilo každý dílčí aspekt architektury, a stavbu čipu zjednodušilo tím, že místo dvou CCX modulů po 4jádrech je nyní celý čip jako jeden CCX s velkou rychlou pamětí pro všechna jádra současně. Stejné kromě výroby navíc zůstalo i TDP, tedy také spotřeba, a kompatibilita s již existujícími AM4 deskami.

A přesto AMD servíruje reálný průměrný 19% nárůst IPC, který se v praxi v kombinaci s až 200MHz zvýšením taktů, projevuje běžně 20% navýšením výkonu napříč mnoha aplikacemi! Speciálně v těch extrémních případech „herního výkonu“. I celkový výkon CPU znatelně vrostl. A protože spotřeba zůstala stejná, efektivita procesorů proti už tak vynikajícím 7nm předchůdcům ještě významně stoupla a je v současnosti reálně až 2,5x lepší než u konkurenčních archaických 14nm Intelů.

Ale o tom všem už jsme mluvili v úvodní recenzi, kde jsme se podívali na ten vůbec nejlepší procesor. Vynikající extrémně efektivní a výkonný 16jádrový/32vláknový RYZEN 9 5950X, který dominuje absolutně všude a ve všem. Ovšem ačkoliv jej kvůli výkonu, ceně i platformě ve srovnání s high end procesory RYZEN ThreadRipper musíme objektivně označit za „pouhý“ mainstream, pořád je to procesor za 22 tisíc. A tedy nebude v dosahu většiny uživatelů. A proto je mnohem atraktivnější nižší model RYZEN 9 5900X, na který se podíváme dnes.

  • AMD RYZEN 9 5900X

                 – 12jader/24vláken pro masy drtí Intel a jeho Core i9-10900K

Fyzicky jsou oba RYZEN 9 procesory vlastně stejné. Oba nesou dva 7nm ZEN3 čipy, které mají 8jader/16vláken. Liší se však jejich kvalitou a nastavením. V případě plně aktivního 5950X používá AMD ty nejlepší kousky křemíku. Nejen že jsou plně aktivní, ale dokáží nejvyšší takty při nejnižším napětí. Tyto čipy jsou ale také nejcennější a nejvzácnější. Proto je cena 16jádrového 5950X přes 22 tisíc korun. A i to je vlastně nízká cena, protože jinak se tyhle extrémně kvalitní kusy křemíku používají i na násobně dražší serverové EPYC procesory atd.

Nicméně pak je tady celá řada ZEN3 čipů, které tak dobré nejsou, ale stále jsou dostatečně kvalitní. Tyhle tedy AMD použije pro nižší a levnější modely. Aby maximalizovalo výtěžnost, ještě sníží nároky tím, že akceptuje a používá i třeba jen částečně aktivní čipy s plně aktivním L3 ale jen 6jádry/12vlákny na čip.

RYZEN 9 5900X má tedy cekem aktivních 12jader/24vláken, stále disponuje ale 70MB cache, má 105W TDP a takty 3,7GHz v základu a 4,8GHz v boostu. To, co ale bude asi většinu nejvíc zajímat je, že stojí pouze lehce přes 15 tisíc korun. Je tedy o výrazných 7 tisíc korun levnější než 5950X. A i když to stále není levný procesor, je cenou dostatečně nízko na to, aby byl v dosahu možností a zájmu velké skupiny uživatelů. Speciálně hráčů. A náhoda to není. Stojí totiž podobné peníze, jako dosavadní herní modla, Core i9-10900K.

Vůbec nejlepší mainstreamový procesor společnosti Intel, uvedený na trh teprve před půl rokem, disponuje 10jádry/20vlákny. Dokáže se ovšem na 1jádru/vláknu dostat až 5,3GHz a přiblížit se 5GHz na celek. Jenže na to reálně potřebuje 250W, což navíc udrží jen omezený čas. V některých aplikacích/hrách, speciálně benchmarcích, to ale prostě stačilo na pozici „nejvýkonnějšího herního procesoru“. AMD však říká, že jeho RYZEN 5000 jsou lepší. Nejen ve hrách, ale i všude jinde.

Takže se dnes podíváme, zda tomu tak je.

 

 

  • AMD RYZEN 9 5900X a testy

AMD nám poslalo procesor v retail balení. Tak, jak je pořídíte i v obchodech. Je zde jedna změna proti předchůdci, velmi oblíbenému RYZEN 9 3900X. Chybí chladič. Ten pěkný WRAITH PRISM RGB, který dokázal v pohodě zastoupit běžné chladiče v cenové hladině až kolem 600 – 700 korun, už u nového 5900X nenajdete. Pravdou totiž je, že jej mnoho zákazníků stejně nepoužilo. Populární byl ale u OEM a stavitelů sestav, jednoduše proto, že byl „zadarmo“ a prostě byl velmi dobrý. Nicméně běžní domácí uživatelé obvykle osadili nějaký extra chladič a Wraith Prism byl tak trochu „zbytečný odpad“.

Jinak je ale procesor na první pohled stejný jako 3900X. Což není nic divného, říkal jsem vám, že AMD vlastně změnilo jen ty ZEN čipy uvnitř, zbytek procesoru je fyzicky identický s RYZEN 3000. Znamená to tedy plnou kompatibilitu s AM4 platformou. Oficiálně zatím X570 a B550 desky, které musíte aktualizovat na nejnovější BIOS. Později dorazí i podpora pro X470/B450 desky ze strany jednotlivých výrobců, ale asi až kolem ledna. Podpora pro X370/B350 se oficiálně neplánuje.

Jen v rámci X570/B550 platformy pak bude fungovat nová Smart Access Memory technologie, která může velmi zásadně ovlivnit souboj grafik AMD a NVIDIA, protože tahle technologie umožňuje být novým Radeon RX 6000 grafikám výkonnější v kombinaci s RYZEN 5000. Je to díky využívání grafické i systémové paměti jako celku na HW úrovni. Tento bonus až několik % výkonu, s jinými CPU nebo grafikami nebude.

Dnes ovšem ještě Radeon RX 6000 testovat nemůžeme, takže až později tento měsíc. Zatím se tedy podívejme na vše ostatní. Jak a co budeme testovat?

  • Testy

Pro srovnání jsme použili aktuálně otestované RYZEN procesory v kombinaci s ASUS ROG CROSSHAIR HERO X570. K tomu jsme osadili naše osvědčené G.SKILL FLARE X paměti 2x 8GB DDR4 3200MHz CL14, ale v případě nových RYZEN 5000 používáme pro ně doporučené DDR4 3600MHz modely. Samozřejmě jsme pro srovnání zařadili i další Intel Core procesory na odpovídajících platformách.

Všechny Intel sestavy byly testovány s Kingston Black 1TB NVMe SSD PCIe 3.0 a AMD TRX40/X570 platformy mají výhodu Gigabyte NVMe SSD gen 4 s PCIe 4.0 rozhraním. Systémy jsou vybaveny grafickou kartou AMD Radeon RX 5700 XT 8GB v referenci. Všechny výsledky všechno je testováno kompletně znovu. Na aktualizovaném WINDOWS 10 se všemi záplatami pro Intel i AMD. Současně jsou všechny aplikace a hry na nejnovějších verzích a také ovladače a BIOS pro desky jsou použity ty nejaktuálnější k datu vypracování recenze.

Všechny procesory jsou také testované na základních nastaveních. Tedy bez MCE, nadlimitní překračování TDP u Intelu, nebo v případě AMD není aktivní technologie PBO. Prostě všechno jede ve specifikacích od výrobce procesoru.

Takže pojďme na to …

 

 

  • CineBench R20 – Renderování

Jako první tady máme oblíbený Cinebench v aktuální verzi R20, která je více vypovídající a lépe testuje skutečný potenciál procesorů než starší verze. Opravdu dokáže každý současný procesor pořádně provětrat a ukázat jeho reálný maximální výkon. Využít dokáže zatím až 256 vláken.

Na četné žádosti jsme zařadili i dílčí test výkonu jen jednoho jádra, ačkoliv je pochopitelně pro současné aplikační použití mnohem více klíčový ten vícejádrový test. No a vidíte ten historický skok, který prakticky nemá obdoby. AMD RYZEN 5000 je kategorie sama pro sebe.

FUN FACT: pokud stáhnete AMD někam na 4GHz má v CB R20 na jedno jádro stejný výkon, jaký má Core i9-10900K na jedno jádro s taktem kolem 5,1 až 5,2GHz! Tak obrovský náskok v IPC dnes AMD má. Intel by potřeboval takt přes 6GHz, aby novému RYZENU na 4,9GHz stačil.

Ve vícejádrovém nasazení se samozřejmě výrazně projeví výkon více jader/vláken. Tady bychom skoro mohli testování ukončit, protože CineBench ukazuje prakticky vše, co o výkonu CPU potřebujete dnes znát. Ale podívejme se i na další testy …

 

 

  • 7-Zip – komprimace dat (AES)

Jako další tady máme v praxi hojně využívanou komprimaci/dekomprimaci dat. 7-Zip je moderní aplikace využívají i pokročilých speciálních instrukčních sad, v tomto případě třeba AES, využívá také výhod vícejádrových CPU. Opět tedy více jader a vláken = vyšší výkon.

AMD navyšuje už tak obrovský náskok na cokoliv, co je Intel schopen nabídnout.

 

 

  • POV-Ray 3.7 - RayTracing

Velmi náročný a velmi populární program využívající náročnou metodu RayTracing, se kterou se hodně počítá do dalších let.

Pochopitelně i zde je výkon vícejádrových procesorů dobře využíván. Situace zůstává, AMD jen masivně zvyšuje náskok nad Intelem.

 

 

  • Blender – Rendering

Další z populárních testů a aplikací, která rozhodně dokáže těžit a vytěžit maximum z každého procesoru, je Bleder.

Více jader a vláken zde prostě jasně vede a procesory s méně jak 8 vlákny opravdu zásadně zaostávají. I zde je ale výkon vícejádrových čipů dobře využíván, a tak i zde si AMD užívá dalšího zvýšení výkonu.

 

 

  • Video Encoding

Převody videa jsou dnes stále populárnější mezi uživateli. Možností, jak je dělat, je celá řada. A převod videa výkonný CPU rozhodně výrazně urychlí. Můžeme se u HD a hlavně 4K videa bavit o rozdílech v řádu desítek minut i hodin u velkých projektů.

V této oblasti se v poslední době hodně optimalizovalo a je to znát. Opět je zde velkým přínosem větší počet jader/vláken, takže v této cenové hladině jsou velké rozdíly. Nová generace procesorů AMD je i zde nečekaně velkým zlepšením i proti jinak velmi dobré RYZEN 3000 sérii.

A jak si vedou procesory ve hrách?

 

 

  • Výkon ve hrách

Výkon ve hrách je silně sledované téma, ačkoliv není příliš důvod, protože pokud jste běžný hráč, tak vám jakýkoliv současný 14nm a lepší procesor s více jak 6jádry nebo 8vlákny na taktu alespoň 3,2GHz+, udělá prakticky stejnou službu. Současné hry málokdy skutečně výkon CPU využívají, pokud by tomu tak bylo, tak by samozřejmě 16 jádrové nebo dokonce až 32 jádrové desktopové procesory byly ve hrách násobně výkonnější než 8jádra. A to se samozřejmě neděje. Je tedy důležité připomenout, že to, co v současných hrách testujeme, není vlastně výkon samotného procesoru, ale to, jak hra výkon daného CPU skutečně používá. Je samozřejmě rozdíl, když třeba 100FPS máme s plně zatíženým 8jádrovým procesorem, nebo máme 90FPS se 16jádrovým procesorem, který je ale využit v dané hře jen na 60%.

  • Realistické testy „herního výkonu“

Módou některých procesorových testů je dnes testování naprosto nerealistické nepraktické konfigurace, kdy použijeme ultra silnou grafiku, pro ultra nízké rozlišení někdy ještě se staženými detaily. Výmluvou je, že pak se ukáže prý procesorový výkon. Neukáže! Ukáže se jen, jak daná hra neumí výkon procesorů využívat a na těch několika málo jádrech/vláknech, co částečně využívá. A tak záleží jen na výši taktu na části čipu, nikoliv na skutečném výkonu procesoru jako celku. Skutečný výkon procesorů ale využit u her dnes není, tudíž test nízkého rozlišení s výkonnou GPU ve hrách neřekne to nic o tom, jaký výkon procesory skutečně mají. Na to máte například CineBench, který zatěžuje skutečně celý čip a pokud by hry dělaly to samé, vypadalo by to ve výkonovém srovnání stehně jako v CineBench. Bohužel na poli optimalizace her je třeba udělat ještě hodně práce.

Každopádně abych potěšili všechny, máme také otestováno nízké rozlišení (1920x1080) s výkonnou grafikou (Radeon RX 5700 XT 8GB), což sice prakticky nikdo v reálu používat nebude, ale máme to změřeno. Čím slabší grafiku použijete, tím více se smažou rozdíly mezi čipy i v tomto rozlišení. A naopak, pokud zvýšíte rozlišení, tak mezi procesory nebudou téměř žádné rozdíly i když to budete měřit s nejvýkonnějšími grafikami.

Nicméně v téhle cenové hladině už jsme na hranici toho, co dnešní hry procesorově běžně využívají. Současné hry nejčastěji používají 8 vláken, některé i 16, některé starší a špatně optimalizované jen 4, ale nejčastěji dnes je výrazněji využíváno čistě hrou 8 vláken. Pokud vás zajímá proč, tak proto, že většina her je multi-platformních a současná generace konzolí má jen 8jader/vláken, ta nová ovšem staví na RYZEN 7 3700 s 8jádry/16vlákny, takže 16vláken bude brzy standardem. Samozřejmě hry poběží i na méně, ale propad výkonu, zejména minimálních FPS bude znát a nebude to prostě tak plynulé. Současně musíte brát v potaz, že když na počítači se 4jádrovým procesorem budete mít kromě hry puštěno ještě něco jiného, i ten „herní“ výkon tím bude trpět, zatímco třeba se 16 jádrovým procesorem můžete v klidu hrát i s náročnou další aplikací běžící na pozadí. To je ten skutečný procesorový výkon, který vám ovšem dílčí herní testy prostě neukáží.

Pokud běží jen hra, která zdaleka tedy samotná nevyužívá celý výkon CPU, mají obecně procesory s vyššími takty a lepším IPC na těch několika zatížených jádrech, výhodu. A tady se tedy ukazuje vůbec největší přínos RYZEN 5000X modelů. Právě ve hrách, kdy díky tomu zde dlouho dominuje Intel, jsou vyšší takty na méně jádrech znát. Ale to končí. AMD RYZEN 5000 mají totiž ještě lepší IPC a také vysoké takty. A jsem překvapen, že se projeví i s RX 5700XT, kdy jsem si myslel, že tahle karta není výkonově ze strany CPU omezena. Ale v některých hrách nárůst je.

Udělal jsem ale i testy s novou RTX 3080, tedy podstatně výkonnější kartou, a to hned ve třech rozlišeních, tak aby bylo vidět, že ve FullHD sice může CPU v kombinaci s výkonnou grafikou udělat dost, ale ve vyšším rozlišení se ty rozdíly výrazně smažou. Ovšem nové procesory AMD dokáží nejen ve FullHD, ale i v těch vyšších rozlišeních měřitelně odskočit.

Netestoval jsem extrémně staré hry, nebo špatně optimalizované (tedy mimo Far Cry) a netestoval jsem ani nižší detaily, což by výrazně zvedlo rozdíly mezi CPU, ovšem co jsem se tak díval do matriálů AMD a jiných testů, jsou hry, kde rozdíl výkonu mezi RYZEN 3900X a 5900X může být i 30% FPS!!!

Každopádně i na základě svých testů mohu bezpečně říci, a potvrdit, že jakýkoliv mírný náskok Intel na AMD měl, tak je pryč. AMD je stejně výkonné, nebo spíše výkonnější ve hrách, stejně jako všude jinde, kde je rozdíl ještě větší. AMD je tak jasnou volbou pro hráče … a to AMD ještě chystá ten speciální výkonový bonus při kombinaci RYZEN 5000 a RADEON RX 6000 …

Podívejme se tedy na provozní vlastnosti …

 

 

 

  • Spotřeba, teploty a taktování

Jednou z ostře sledovaných kategorií je dnes pochopitelně provoz, a hlavně spotřeba systémů. V našem případě testujeme spotřebu celé sestavy. Spotřeba procesorů je dnes ale značně dynamickou a neustále se měnící veličinou. Jak Intel, tak AMD procesory mají značně propracované systémy řízení taktů a spotřeby v závislosti na aplikaci, momentálním vytížení a také aktuálních dosahovaných teplot v různých částech čipu. V některých případech mohou dokonce dočasně překračovat svá udávaná TDP a tak dále.

Testujeme všechny CPU v základu s nastavením TDP tak, jak uvádí výrobce. Nemáme aktivní žádné taktování a překračování TDP nad rámec specifikací. Aktivní jsou pouze běžné/výchozí boost/turbo technologie, ne MCE apod. Testujeme ale s výkonným AiO chlazením, takže procesory mají možnost boostovat na maxima, což je výhoda hlavně pro Intel, který udává TDP jen pro základní takty, ale potřebuje mnohem vyšší, aby dosahoval často deklarovaného výkonu.

Tady je jedno z největších překvapení nových RYZEN 5000. Přes stejný 7nm výrobní proces, 20% nárůst výkonu na jádro i 20% na celek, o 200MHz vyšší takty, je spotřeba 12jádrového 5900X prakticky identická jako u předchozího 3900X! Už tak dobrá efektivita staršího modelu, je tak u novinky ještě lepší. Samozřejmě 16jádrové modely jsou na tom díky stejné spotřebě, ale ještě vyššímu výkonu, o třídu líp. Intel na druhou stranu je jen na polovině efektivity AMD.

I v oblasti zahřívání nové RYZEN 5000 překvapí! Jsou chladnější než předchůdci. Na stejné desce, ve stejném zatížení se stejným chladičem má RYZEN 9 5900X jen 67°C, zatímco s 3900X jsem měl 75°C. To jsou běžné teploty v zátěži. Ty maximální jsou jen o pár stupňů výše.  

  • Taktování

Ohledně taktování platí i u RYZEN 5000 to, co u předchůdců. Vřele nedoporučuji ruční domácí taktování RYZEN 5000/3000/2000 modelů vůbec! Pokud chcete lepší výkon, osaďte lepší chladič a procesor dejte na lepší desku. Obojí zvedne boost takty. AMD pak nabízí propracované automatické zvýšení výkonu přes technologii „PBO“, kdy stačí aktivovat tuhle funkci v RYZEN Master aplikaci/nebo v BIOSu a procesor pojede na vyšší limit TDP. Ovšem stále bude fungovat boost na méně jádrech, takže nebudete nikdy přicházet o výkon. AMD umožňuje aktivovat PBO a do toho ještě automatické přetaktování, což dokáže vytáhnout vůbec nejvyšší výkon, ale je to samozřejmě za cenu ještě vyšší spotřeby atd.

Osobně doporučuji osadit procesory na co nejlepší desku a hlavní je osadit co nejlepší a nejvýkonnější chlazení. To většině bude stačit k nejlepšímu využití potenciálu CPU. Pokud chcete, zapněte PBO, kdy budete mít všechny výhody vyššího výkonu, které přináší obvykle taktování, ovšem bez nevýhod v podobě nižšího výkonu na jádro, vyšší spotřeby v situacích, kdy to není třeba atd. Funguje to i u RYZEN 5000, kdy AMD prakticky perfektně vyladilo dosahování maximálních boostů za vás a ručním laděním prakticky nic nezlepšíte, naopak. RYZEN 9 5900X jde podle očekávání taktovat hůře než 5950X s výběrovými čipy. Konkrétně jsme se dostali na 4,65GHz na všech jádrech. To v aplikacích, které využívají výkonu takového množství vláken, znamená podstatný nárůst výkonu, jenže protože není aktivní PBO, máte ten 4,65GHz takt i v případě, kdy je využíváno, méně jader, nebo třeba jen jedno. A to znamená nižší výkon, protože už v základu bez taktování ten CPU boostuje na 4,8GHz v zátěži jedno-dvou jader.

Takže když zapnete PBO, čímž odstraníte ten 105W limit, pak už je to jen na kvalitě vašeho chlazení a vaší desky, kam to půjde. V praxi jsem tak viděl takty přes 4,9GHz v zátěži méně jader a na všech 12 jádrech to bylo stabilní v plné zátěži kolem 4,35 – 4,4GHz (v základu bez PBO je to kolem 4,15 – 4,2GHz). Samozřejmě zapnutí PBO tedy odstranění toho 105W limitu a nebo rovnou ruční taktování má velmi negativní vliv na spotřebu. V naší sestavě byla spotřeba v zátěži v základním nastavení 224W, s aktivním PBO ale stoupla na 258W. S ručním OC dokonce na 293W, takže opravdu jej nedoporučuji. PBO je podle mě jasná volba, pokud chcete o něco více výkonu.

AMD nijak nelimituje taktování procesorů ani pamětí i na levnějších B550 deskách. Základem u RYZEN 5000 je kvůli JEDEC standardu DDR4 3200MHz, protože vyšší vlastně nebyly oficiálně uznány. Ale AMD samo jasně doporučuje DDR4 3600MHz paměti I u RYZEN 5000X modelů platí, že ideální jsou tak právě 3600MHz. Ale i v této oblasti došlo ke zlepšení. Pokud chcete více, kdy rychlejší paměti mají vliv na výkon CPU, tak na některých kvalitních deskách pojedou až DDR4 4000MHz v základním poměru, tedy držet poměr rychlostí sběrnice a RAM 1:1. Ale je to kusová věc u RYZEN 9 5900X nám to funkčně nešlo. Většina procesorů vyjma těch s těmi nejlepšími výběrovými čipy (5800X/5950X) podle mě tohle nedokáže. Tuhle oblast budeme ještě zkoumat, ale vypadá to na zajímavé vylepšení i zde u téhle nové generace. Pro většinu z vás jsou i kvůli cenám ideální DDR4 3600MHz, a s těmi jsme také v celém testu dnes výsledky naměřili.

Podívejme se tedy na závěry a hodnocení

 

 

  • Závěr a hodnocení

AMD RYZEN 9 5950X je bestie. Absolutně nejlepší procesor s nejlepšími čipy, jenže stojí 22 tisíc. Ač je to v kontextu s tím, o kolik jsou lepší a dražší RYZEN Threadripper, je opravdu jen mainstream a cenově vlastně levné, je to samozřejmě pořád hodně peněz pro drtivou většinu běžných uživatelů. Takže není divu, že cenově mnohem přístupnější RYZEN 9 5900X, se těší velké pozornosti. Stejně jako jeho předchůdce, populární RYZEN 9 3900X. A novinka překvapuje velkým zlepšením.

RYZEN 9 5900X se v mnoha aplikacích téměř dotahuje výkonem na 16jádrový 3950X (tedy i 18jádrový Intel 10980XE, na což budeme mít samostatný článek brzy)! A tam, kde aplikace využívá méně jader, tak je jasně lepší, protože má prostě mnohem lepší IPC a výkon na jádro než předchozí generace. Ta přitom vyšla teprve loni.

Přes stejný 7nm výrobní proces, stejný počet jader, stejnou patici, stejnou spotřebu i TDP, je 5900X o 20% výkonnější na jádro i na celek než 3900X! To je prostě neuvěřitelný skok za těchto podmínek. Bez nového procesu, bez nové platformy, bez zvýšení spotřeby udělat 20% výkonu? To je skoro zázrak.

  • Intel Core i9-10900K je drtivě poražen!

                                             AMD je lepší všude a ve všem. Včetně her …

Zatímco proti 16jádrovému RYZEN 9 5950X není schopen postavit Intel vůbec nic, proti 5900X konkurenci má. Za velice podobnou cenu teoreticky nabízí svůj nejlepší mainstreamový procesor, Core i9-10900K. Říkám teoreticky, protože prakticky ho není schopen vyrábět, většina čipů nedokáže dosahovat těch vysoký taktů, takže jej Intel vlastně na trhu už nahradil pomalejším Core i9-10850K, který stojí téměř to samé, ale má o 100MHz nižší takty. Ale je to jedno.

RYZEN 9 5900X má o 2jádra/4vlákna více, takže naprosto rozdrtí Intel v čemkoliv, co výkon CPU skutečně používá. Je běžně až o 41% výkonnější na celek. Jenže AMD nově přidalo i na výkonu toho 1 jádra. Kdy je až o 21% výkonnější než Intel, přestože ten má výhodu běžně až o 400MHz vyššího taktu (v praxi reálně 300MHz). AMD je ale prostě výkonnější, a to výrazně. Nově překonává Intel i v těch extrémních případech procesorově omezených her, čímž připravuje Intel o konkurenceschopnost i v této poslední baště. Intel už není dobrá volba ani pro hráče AMD je buď stejně rychlé, nebo spíše rychlejší. A někdy o více, než o co v nejlepších případech do současné generace vedl Intel nad AMD.

A aby byl tenhle pohřeb Intelu kompletní, tak AMD RYZEN 9 5900X je při tom všem o desítky % lepším výkonu, současně až o 100W úspornější, tedy 2x efektivnější a méně topí. A navíc je i pro mnohem lepší platformu s funkční a rozšířenou PCIe 4.0 podporou, kterou Intel stále nenabízí.

  • Závěr

RYZEN 9 5900X je fenomenálně dobrý procesor. Jedinou kaňkou na kráse je o něco vyšší cena proti předchůdci, kdy 3900X už také od uvedení o něco zlevnil. Jenže 5900X vše vyvažuje vyšším výkonem a tím, že je to prostě lepší procesor. Poměr cena/výkon je tak ve výsledku stejný, kdy ovšem výkon zejména na to jádro je znatelně lepší. Těch 20%+ je vážně neuvěřitelné zlepšení, uvážíme-li že jde o stejný 7nm výrobní proces, stejnou patici, stejnou spotřebu atd.

Pokud AMD zadalo svým inženýrům úkol, vzít ZEN architekturu a udělat ji znovu a lépe, tak v případě ZEN 3 překonali všechna očekávání. Dá se říci, že AMD za ten něco málo více než rok od uvedení loňského ZEN2 udělalo v mnoha směrech větší skok, než Intel za posledních 5 let a několik „generací“ dohromady. Jen mimochodem, ZEN3 má proti původnímu 3 roky starému ZEN1 celkem o více jak 40% vyšší IPC! Nový ZEN 3 tak opravdu masivně zviditelňuje ten obrovský rozdíl, jaký dnes panuje mezi tím, co a jak dělá Intel a jak věci dělá AMD.

Poprvé v historii má AMD jednoznačně lepší procesory ve všem, všude, prakticky za každých okolností. Současně přitom AMD zůstává cenově výhodnější, nabízí lepší platformy lepší všechno. Neexistuje žádný důvod, proč dnes komukoliv doporučit Intel. Nákup procesoru a platformy Intel je nyní opravdu nesmysl. Horší je, že neexistuje žádná šance, že Intel v dohledných 2 letech nabídne cokoliv konkurenceschopného. Zato v případě AMD už se pilně pracuje na 5nm ZEN 4, který posune věci ještě o pořádný skok dál. Ovšem to už bude na jiné než AM4 platformě. Ta vlastně do jisté míry omezuje už i ZEN3.

  • AMD pořádá dlouho potřebný pohřeb Intelu a jeho Core

V tuto chvíli tedy není co řešit. RYZEN 5000 je jasná volba pro každého, kdo si jde koupit výkonný nový PC. A bude to také skvělý upgrade stávajících PC. Jakmile jej bude možné do starších X470/B450 desek osadit. Ten nárůst výkonu zejména vůči RYZEN 2000 série, je ohromující. Ale i nárůst proti RYZEN 3000 je velký, speciálně v případech, když děláte s aplikacemi využívající méně, než plný potenciál CPU. Pro hráče je RYZEN 5000 speciálně jasná volba, a to AMD ještě neřeklo poslední slovo. Již příští týden nás čeká uvedení Radeon RX 6000 grafik, které budou těžit výkon navíc při osazení k RYZEN 5000 procesoru. To může značně zamávat se situací na grafickém trhu a AMD má šanci v jediném měsíci už nepřekvapivě porazit nejen Intel, ale k naprostému šoku všech, i NVIDIA. Už teď je prakticky 100% jisté, že kombinace RYZEN+RADEON bude nejlepší herní platforma. Nejen v samotných PC, ale také v konzolích, protože ne náhodou mají PS5 a XBOX také kombinaci ZEN procesorů + Radeon grafiky.

Každopádně RYZEN 9 5900X mohu jen doporučit. Ač není tak extrémně působivý, jako 5950X, je stále senzačně výkonný, a hlavně mnohem cenově přístupnější. 20% nárůst výkonu proti 3900X je ohromující při zachování stejné spotřeby a efektivity. 5900X ale především ukazuje, jak hloupý a zbytečný je Core 10000 série od Intelu. S nenažraným až 250W Core i9-10900K za podobnou cenu, vytírá nový RYZEN podlahu takovým způsobem, až je to bez přehánění trapné na jen 6 měsíců starý TOP produkt tak velké a bohaté společnosti, jakou je Intel. Ten měl AMD a jeho ZEN3 očekávat, nebyly žádným tajemstvím. Ale připraven nebyl. Ani trochu. RYZEN 9 5900X za velmi solidní cenu nabízí skvělý výkon pro hráče i vše ostatní, přičemž rádoby konkurenci v podobě ve všech ohledech zaostalých 14nm procesorů Intel, doslova vymazal. Všude a ve všem.

Takhle výrazně ve srovnatelných cenových hladinách nedominoval ve svých nejlepších letech nad AMD, ani Intel sám. Ještě nedávno by vám Intel za téměř 15 tisíc prodal v mainstreamu maximálně 4 jádro. Dnes díky AMD máme za ty samé peníze procesor 4x výkonnější a o parník modernější, bezpečnější a efektivnější. A to si pište, že to bude znát. Zatímco Intel se svou strategií „4jádra musí stačit všem“ PC platformu přivedl téměř na okraj zániku, AMD ji přivádí do nové zlaté éry. A zájem podle toho vypadá. Díky monstrózně výkonným ale stejně tak efektivním a cenově rozumně přístupným procesorům, jako je právě RYZEN 5900X, u toho můžete být také. A nevypadá to přitom, že by AMD s inovacemi plánovalo v nejbližších letech skončit …

 

Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům

 

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - mining 6800 2020-11-10 12:23:35
avatar
Odkaz

pěkné pěkné, až na to že si smart cache neužijete protože budete potřebovat Radeon který nebude (no možná nějaký seženete za cca 40-50 tisíc btw a to se nebavíme o 6900XT ale o nejlevnějším 6800). Trochu ironie, ale 3090 začne mít zase smysl i na hraní

Jako sad, ale AMD by mělo začít omezovat ten mining výkon jinak to bude fakt v háji. Na druhou stranu proč by měli

EDIT: pro odpůrce těžby kryptoměn a zastánce rádobyšlechetných myšlenek použití GPU pro "vědecké" účely:
Co tak zakázat hraní na kartách? Když používáte argumenty k zákazu těžby, že to nic nepřináší tak co přináší to Vaše hraní? Navíc jste všichni pokrytci, nikdo Vám nebrání koupit si kartu a nabídnout její výkon k hledání léků a pod. takových projektů jsou mraky. Stejně to ale neděláte a ani neuděláte. Chcete si jen koupit co nejlevněji kartu na hraní a na nic jiného. Proto tenhle argument od Vás neobstojí. Trh je společný - chceš hrát na kartě?-jinými slovy chceš dělat svou nesmyslnou společnosti nic nepřinášející činnost (hraní) před jinou nesmyslnou nic společnosti nepřinášející činností minera (těžba)? Tak přeplať minera, to je celé
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-10 00:16:15
avatar
jak chceš omezit jen konkrétně mining výkon aniž bys tím neomezit výkon jinde?

Mnohem jednodušší je prostě zakázat těžbu ...
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-10 08:35:13

Zakázat zbytečnou těžbu... Pokud by se to užívalo k nějakému bohulibému účelu proč ne, výpočty na výzkum čehokoliv ale tohle je jen další srajda na nafukování finanční bubliny. Určitě mi to jako nezávislá stabilní měna nepřijde...
Klidně by to mohly využívat firmy, vědci, univerzity, zadali by si projekt, přidělili budget který se za jeho zpracování vyplatí a to pak rozdělit mezi minery. Aspoň by se to uhlí využilo na dobrou věc...
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-10 08:57:36
avatar
A není náhodou každýho věc co si se svým zakoupeným HW bude dělat? I kdyby ho měl zalejvat vodou? Tady je zase někdo rudej. Jedinou srajdu tu vypouštíš ty.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-10 09:48:00
avatar
Jasně, je to každého věc.
Ale Akulacz má pravdu. Kdyby se ten výpočetní výkon který se používá pro mining použil pro vědecké účely, tak to bude aspoň k něčemu.
Ale pálit obrovské množství energie a využivat takový výpočetní výkon jen pro udržení nějaké komodity...no nevím.
Každý na to bude mít svůj názor.
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-10 10:15:33
avatar
pořád je to každého věc. Za kterou si zaplatil a všechny náklady za to nese na sebe.

Když si koupíš sportovní auto a budeš s ním jezdit na okruhu bude to mít nějaký širší smysl?

Je to jednoduše každého věc a tím to končí. Cokoliv mimo tohle tvrzení je projev netolerance a svým způsobem zabedněnosti.

Jedna věc je mít názor a druhá psát:
"Zakázat zbytečnou *******" ( zde si dosaď cokoliv, protože kromě obstarání jidla a vody je zbytečné cokoliv).

Ty si můžeš myslet, že je důležité mít osvětlenou verandu celou noc a já si myslím že je to zbytečnost, ale je to tvůj propalenej proud takže pokud mi to nesvítí do oken tak je mi to jedno.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-10 10:31:52
avatar
Těžíš viď?
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-10 11:05:42
avatar
Už ne. Ale jsem v tom znalej. Mimoto taky závodím na motorce a šukám manželku - svoji. Zachvíly jak to tak vidím bude i na tohle norma. Aby to bylo Ok budeš muset obas ojet i nějakou ošklivou babu aby nepřišly zkrátka a bylo vše vyvážené a správné.

Ale to nic nemění na tom přístupu. Dokud je to moje vlastnictví a přímo tím nikomu neškodím tak je to čistě moje věc a bolševický kecy o zákazech ať si dotyční nechají pro sebe a nebo na stranickej sjezd KSČM.

Tohle je totiž ten přístup co vše táhne pomalu do háje. Regulace a normy úplně na vše. Pod záštitou snad nějakýho širšího blaha.

Od toho kolik karet v obchodě na jednu objednávku můžeš koupit po to kolik gay herců a trans hereček musí hrát ve filmu aby mohl pomýšlet na oskara. Na blití.

Jedna věc je anarchie, druhá věc tahle birokratická diktatura. Ten střed je to kam by jsme měli cílit, ale z obavy z anarchie se to cílí už hoooodně za hranu právě na tu druhou stranu.

Zamysli se nad tím.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-10 12:23:27
avatar
No tak se hned nečerti

To že někdo vidím těžbu jinak než ty je přece normální.
Každý to vnímá jinak, má na to svůj názor.

Jasně, zakazovat to by byl asi další extrém. Optimální cesta by byla jak píše Akula, využít tu energii a výkon pro vědecké účely a zároveň to skloubit s odměnou za to.

Citace:
Když si koupíš sportovní auto a budeš s ním jezdit na okruhu bude to mít nějaký širší smysl?


Bude. Učíš se lépe ovládat auto, vidět limity své i auta, mít lepší cit pro řízení a předvídat nejen chování vozu při určitých rychlostech a podmínkách, ale i případných soupeřů. Taky se více učíš o technikách řízení, o mechanice vozu, fyzice.
Všechno to se dá použít při normální provozu což vede k větší bezpečnosti.
Tedy pokud nemáš v hlavě vymleto a nejezdíš mimo okruh stylem "Woe, lítám po okruhu jako Schumacher, tak budu lítat i tady"
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-10 12:46:44
avatar
Citace:
ude. Učíš se lépe ovládat auto, vidět limity své i auta, mít lepší cit pro řízení a předvídat nejen chování vozu při určitých rychlostech a podmínkách, ale i případných soupeřů. Taky se více učíš o technikách řízení, o mechanice vozu, fyzice.
Všechno to se dá použít při normální provozu což vede k větší bezpečnosti.
Tedy pokud nemáš v hlavě vymleto a nejezdíš mimo okruh stylem "Woe, lítám po okruhu jako Schumacher, tak budu lítat i tady"


jako tohle je eristika. Analogicky bych mohl říkat o těžbě, že tak zabezpečuji sebe a svou rodinu před pádem ekonomiky kvůli covidu, nebo že je to alternativa k uložení neměnových statků například ke zlatu a tím pádem šetřím omezené zlato, které bych si jinak nakupoval, protože v průmyslu, medicíně a dalších odvětvích se fakt spotřebovává narozdíl od prostého ukládání hodnot do něj. Jak vidíš "vykakám" ti milion takových rádobyšlechtených argumentů na počkání. Problém je, že jim sám nevěřím a proto (narozdíl od tebe) je nepoužívám (nazvi si to třeba morálním kreditem, ale o nepoužívání argumentů kterým sám nevěříš mluvil už Sókratés).

Ve skutečnosti je stejná blbost to co jsi napsal o závodění stejně jako moje "morální argumenty" pro podporu těžby.

Jak psal Dexter1 - máš co žrát/pít a neumíráš zimou, tzn. bezprostředně ohrožen nejsi. A tvoje potřeba hrát na nové grafické kartě prostě k těm základním potřebám nepatří, takže je to blbost a je jedno jak hodně jsi levicový (ve Finsku třeba právo na internet). Tohle tam prostě nepatří. A jakmile si tohle uvědomíš, tak zbytek je trh a soutěžíš s ostatními co si tu kartu chtějí koupit na hry, na těžbu nebo aby si ji strčili třeba do pr... Všechny tyhle potřeby nejsou totiž "základní" a ty nejsi CML(centrální mozek lidstva) abys rozhodoval o tom, která z těch nezákladních potřeb je důležitější (podle mě ta poslední a hádej se mnou )
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-10 13:09:42
avatar
V téhle diskuzi je krásně vidět, jak to každý vnímá jinak

Hádat se nebudu. Beru že máte vlastní názor, vyvracet jej nebudu. Ono to ani moc nejde, protože každý to vidí jen z té své strany, svého myšlení, zkušeností apod.
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-10 13:13:36
avatar
Přesně tak to je. Mnohdy nejlepší regulace je žádná. Jakmile zájem opadne, opadne i potřeba těžit.

Já bych třeba rád zavedl regulaci na velikost telefonních přístrojů. Já chci telefon co má 4.5" ale takový se nedělá protože trh si údajně žádá 6" (I když o tom dost pochybuju). 5-6" Jsou údajně nejprodávanější. Což je jasné když jiné ani nejsou že. Takže já na podporu malých telefonů bych zavedl třeba daň na každý palec navíc nad 4.5" Tohle je myšlení běžnýho levicového politika v EU.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-10 12:27:22
avatar
škoda že ti můžu dát jen jedno plusko
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-10 10:12:30

Elektronické měny nejsou komodita...vlastně se nikam nedají zařadit, protože nejsou ani měna, ani investiční nástroj...
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-10 12:49:11
avatar
v tomto kontextu je úplně jedno co jsou, svobodní lidé se je rozhodli těžit a vlastnit, stejně jako se mohli rozhodnout pro cokoliv jiného co neubližuje ostatním (třeba si z těch karet postavit alegorické vozy)
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-10 11:20:26

DD tu nahodil myšlenku zakázat těžbu úplně, já to doplnil tak, jak to vidím já. Když už se něco takového dělá, tak ať to má nějaký přínos...
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-10 12:56:02
avatar
Citace:
jak chceš omezit jen konkrétně mining výkon aniž bys tím neomezit výkon jinde?

Mnohem jednodušší je prostě zakázat těžbu ...


A jak chceš "zakázat" těžbu . Domácí kontroly?
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-10 07:38:20
avatar
S tím mining výkonem bych možná brzdil o Radeonu VII se svýho času psalo jak taky překoná 100mh/s atd. Uvidíme jak to dopadne reálně.

Výkon by šlo omezovat pouze ovladači, ale to by stejně vycházely upravený ovladačče aby to zase šlo. Mimoto proč by to někdo dělal? Je to pro ně zlatej důl.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-10 12:54:51
avatar
jojo jak jsem psal proč by to mělo AMD dělat? Možná pro to, aby byli "morální" a tedy skutečně chtěli aby se karta prezentovaná jako "herní" skutečně na hry používala. Očividně je jim to ale jedno (netvrtdím že by nemělo), jen se dívám na všechny možnosti, tedy můžeme prohlásit že celý marketing je jen fraška a nakonec jde jen o to prodat za co nejvíce. Jak říkám, nezakazuji jim to, ale na základě zjištěného tento hodnotící výrok prohlásit můžu
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-10 08:42:57

Ved prave to je dilema, alebo sa pokusiť urvať nejaky referenčny kus pri uvedeni, alebo čakať tyždeň na nereferenčne, ale tie skladom sa dlho neohreju.
PS: Testu referenčneho chladiča sa ešte pred uvedenim nedočkame že?
Badblock [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Dotaz / prosba 2020-11-09 23:51:51

Zdravim pani, som cerstvym majitelom R7 5800x na doske Asus X570.
Nechápem tomu pomeru FSBRAM, v biose som nastavil manualne ladenie, frekvenciu pamätí som dal 3600, FSB 1800, plus som znizil casovanie, no aj tak v CPU-Z mam pomer 3:54.
Kde robim chybu?
Ďakujem za kazdu radu...

Prikladam screenshot

Obrázek
Ziik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-10 00:01:57

Mam to stejné. Já nastavil v UEFI moje RAMky na XMP profil 3600 od výrobce a v CPU-Z mam to samé. Nejspíš se FSB mění dle zátěže CPU a když koukáš na CPU-Z tak zatížený nebyl.

Jde tohle sledovat ještě v jiném softu?
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-10 08:32:53
avatar
Nevím proč tam je 3:54 páč když to podělíš tak je to 1:18, což by odpovídalo BCLK : DRAM (100:1800).
Badblock [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-10 08:43:43

takze by to teoreticky malo byt ok?
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-10 09:35:43
avatar
Ano

EDIT:
Jinak v HWINFO by měly být vidět frekvence BLCK (základní frekvence CPU), FCLK (frekvence Infinity Fabric), UCLK (frekvence paměťového řadiče) a MCLK (frekvence DRAM).
Badblock [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-10 20:06:40

Jo mas pravdu!! Vdaka moc!!!
Ziik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-11 22:59:32

takže poměr 1:18 je OK protože
Bus Clock (BCLK) = 100 MHz
FCLK = 1800 MHz
UCLK = 1800 MHz
Memory Clock = 1800 MHz

Cemada, díky za tip.
sparkyyy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-10 01:51:26

Tehda CSGO nedaval smysl testovat, protoze to je prej zastarala hra, ale jak AMD ve vedeni tak se tam hned da.
cch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-10 09:15:51
avatar
Ne asi ještě to testuje na slabý grafice s max. detajly, aby to "vyniklo". Alespon to netestuje ve 4k
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-10 10:50:07

To jsem viděl i extrémy, kde to testovali v 1280x720 na low, aby se prý ukázal výkon procesoru...mě to přijde jako pičovina, protože takhle to nikdo nehraje...naopak, všichni hrají pokud možno na max. detaily a ideálně s AA na max a v 1080p, 1440p nebo 4K. Nikdo si dobrovolně nebude kurvit grafiku, pokud teda nehoní FPS z nějakého důvodu...
cch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-10 14:52:02
avatar
nehraje, ovšem toto je test CPU ne GPU. Dobře to pojede i na celeronu. Plně se to projevuje při testech s 3080, kde je ona tím limitem, jak mám z toho poznat který CPU je lepší, že?!? prostě test postavenej tak aby jeho výsledek byl +-pár jednotek procent.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-10 11:58:18
avatar
??? CSGO máme v testech už hodně dlouho....
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-10 09:45:58

Prve testy CPU po hardwarovej stranke, ukazali zaujimavosť, že najnišie napatie ma 5950 a paradoxne najvyšie 5600 aj ked je najuspornejšie,
AMD Ryzen 9 5950X - 1.30V (1.26V Stress / 24.56A / 294.72 Watts
AMD Ryzen 9 5900X - 1.35V (1.30V Stress) / 18.02A / 216.24 Watts
AMD Ryzen 7 5800X - 1.40V (1.35V Stress) / 11.26A / 135.12 Watts
AMD Ryzen 5 5600X - 1.45V (1.40V Stress) / 8.460A / 101.52 Watts
Za dalšie TSMC ma velmi slušnu vyťažnosť len 20/800 čipov s wafera čo maju nejaku chybu, to znamena že všetky CPU 5600 5800 5900 5950 su zo 100% čipov a tie chybne sa použiju v radach 5100 5400 5500. Potom ako je možne že bost čipov je pekne zoradeny
Ma napada že to funguje ako u GPU, tam je nastavena maximalna spotreba, na ktoru ked GPU narazi začne obmedzovať ale W su pevne i Napatie, tak jediny spôsob je GHz.
Možno to tak funguje aj u CPU že preto 5950 tak dobre bostuje aj k 5GHz lebo ma nišie napatie 1,3V, tym padom nišie W a GHz može pustiť vysie.
Ten Undervoltingovi test chyba jak soľ!
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-10 10:07:58
avatar
Já na tom nevidím nic zajímavého, spíše mi to přijde logické.

EDIT:
Odkud máš info o výtěžnosti?
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-10 10:17:40

Já to říkám pořád, že klidně i 5600X a 5800X by mohly boostovat na 5GHz bez problémů, navíc s lepším TDP, než 5900X a 5950X, kvůli menšímu počtu jader...

Nevím, proč ty procesory prostě nerozkategorizovali jen podle počtu jader a takty nechali na max u všech variant?

Nebo varianta druhá, kdyby třeba vydali nějaký 5650X a 5850X, co mají taky boost na 4,9GHz, tak by to bylo super...mě přijde, že ty procesory s menším počtem jader zbytečně zařízli na taktu...
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-10 11:00:46

Zřejmě ty nižší řady cpu jsou vyřazené horší čipy z výroby s vyšší spotřebou, proto je uzamkly na nižší specifikaci, aby se ještě vešly do limitu. Aspoň tak to chápu.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-11 08:13:08

Je to možnosť tiež, ale nepravdepodobne, lebo % horšich čipov je velmi male.
Teraz som pozeral na rozobraty CPU a videl som že pri 5600X chyba 1/3 čipov po stranach, a pri 5950 su tam komplet, tak to vyzera že to maju hardwarovo upravene aj počet jadier aj frekvenciu.
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-11 09:16:02

No já viděl jen fotky ale že by někdo řezal čip po stranách je blbost... Když se podíváš na rozložení na čipu tak nic takového nejde udělat... Maximálně se přepálí cesty do toho jednoho jádra.
Při biningu by se měly dát na stranu čipy, které mají defekt, kterých jak píšeš je asi málo. Ty pokud je defekt v části, kterou jde odpojit se použijí na méně jádrovou konfiguraci třeba 4,6c. Pak by se měla otestovat při standardním napájení, dosahovaná stabilní frekvence a podle toho pak čip skončí v daném modelu.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-11 09:55:53

Nemyslim čip CPU či I/O ale tie male 8 nožičkove po okrajoch čo je ich tam 63/80 či pomocou nich sa to hardvarovo nenastavuje. Obrázek
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-11 13:07:32

Tak to promiň, to bylo nedorozumění.
Ty součástky okolo by mohly být kondenzátory (ale tím si nejsem 100% jistý) a jejich počet se samozřejmě bude měnit podle počtu čipletů a možná i využitých jader.
Uxmal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-10 12:03:30
avatar
AMD som uprednostňoval kedy sa to racionálne dalo (Athlon XP, Athlon 64), ale toto je mierne sklamanie.

Keď vidím cenu a výkon (bežné domáce využitie, a najmä hry) modelu 5800X (čo mal byť hlavný ťahák tejto generácie), tak naozaj neviem prečo by som radšej nemal zobrať 10700 za 130€ menej.

Rozdiel v hraní je v 1440p nepostrehnuteľný, video nestrihám, za to teplotný rozdiel medzi 50st a 75st v lete spoznám spoľahlivo. A spotreba je rovnaká.

AMD to s cenami prehnalo.
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-10 12:31:51

Krasny, prostě krasny.
Ten chladic tam ale nedavaji proto, jak pise DD, ale nejspis proto, ze by to neuchladil (rozumne)
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-10 13:06:55
avatar
když uchladil o několik stupňů víc topící 3900X tak by uchladil i chladnější 5900X ... bohužel co jsem se bavil s AMD, tak má zjištěno, že prostě většina majitelů 3900X ten chladič stejně nahrazovala, takže z toho byl nakonec zbytečný odpad a škoda dobrého chladiče ... to je hlavní důvod, proč ho tam nedávají.

má to samozřejmě pozitivní dopad pro samotné AMD. ušetří asi 15 dolarů, co je ten chladič stál na výrobě.
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-10 16:14:54

Aha, ja mel za to, ze 3900X uz ho nemel...

Jinak skoda, ze v testu neni nejaka nova hra, ktera by ten vykon lip otestovala. Nemas v planu treba MSFS 2020? Nebo jiny simulator/strategie....
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-10 16:22:35
avatar
později, zatím děláme jen to nejzákladnější je toho teď hodně
pcmaker [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-10 15:21:17
avatar
Ty boxované chladiče mají jednu vlastnost. Ofukují MOSFETy a hlavně kondenzátory vedle nich.
Raskin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Tyhle ceny AMD = zabití mainst 2020-11-10 17:55:31

Pamatujete před deseti lety na ceny v mainstreamu?
X6 za 6K
X4 za 4K
x3 za 3K
http://www.ddworld.cz/pc-a-komponenty/procesory-a-pameti/megatest-amd-phenom-ii-x6-1100t-x2-565-a-athlon-ii-x3-455-v-testu-18-aktualnich-cpu-amd-7.html

Teď máme:
X12 za 16K
X8 za 12K
X6 za 8K

Jojo 2,5x vyšší cena srovnatelných CPU v mainstreamu. Už by měla průměrná měsíční mzda atakovat 100tis. Kč safryš!
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-10 18:56:54
avatar
A přesto jim to lidi berou i s rukama
Když jim my zákazníci ty prachy za to dáme, tak se těm cenám nemůžeme divit.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-10 19:50:12
avatar
zapínáš na pár věcí ...

1, inflaci. K těm cenám tehdy musíš připočítat tak třetinu, aby si se dostal na současnou hodnotu té částky

2, průměrná mzda byla ve 2010 kolem 20 tisíc, teď je přes 31 tisíc.

ve finále tak ty věci vlastně stojí pořád podobně ...
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-10 22:38:11

2010 byla kolem 24 tisíc, teď je skoro 34 tisíc...

čili o nejakých 40%...ale ty ceny za mainstream jsou skoro dvijnásobný...i za mobily...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-10 23:44:37
avatar
musíš také počítat i to že 5000 tehdy je zhruba 8000 dnes díky inflaci ... takže ve výsledku jsou to co ty věci stojí, pořád podobný ve vztahu kolik na to máme ...
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-11 06:53:57
avatar
6tis v r.2010 + inflace do r.2019 = skoro presne 7tis. Takze + cca 17%.
Zdroj: inflacni kalkulacka na www.penize.cz.
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-11 10:45:28

Na oficiální inflaci se vykašli. To je pro běžného člověka nic neříkající údaj, protože spotřební koš, podle kterého to ČSÚ počítá, se nedá vztáhnout na běžného člověka (pokud teda nekupuješ každý rok každou položku, kterou obsahuje, ale to by jsi musel koupit úplně všechno od každé věci co se prodává na trhu, což nikdo nekupuje).

Běžný člověk má spotřební koš úplně jiný a tím pádem úplně jinou osobní "inflaci". A hlavně, ta "inflace", kterou počítá ČSÚ není inflace, ale index změny koncových cen zboží a služeb. Inflace správně dle definice (od inflate=nafukovat) říká, o kolik se zvýšila měnová zásoba, čili, kolik se vygenerovalo nových peněz. To spíš odpovídá indikátoru M3, který udává ČBN. Index změny koncových cen zboží a služeb na inflaci sice závisí, ale nerovná se jí, protože do toho vstupují i jiné parametry.

Nejlepším indikátorem inflace je právě výše průměrné mzdy, ptorože ta nakonec reflektuje jak tu pravou inflaci, čili tisknutí nových peněz, tak cenový vývoj na trhu. Sice se zpožděním, protože platy jsou obecně pozadu, nejdřív se vytisknou nové peníze, ty postupem času oběhem v ekonomice způsobí, že stávající peníze mají nižší hodnotu a způsobí navýšení cen a na to pak reagují platy...

Reálná inflace pro běžného člověka je každoročně 5-10% (sám si to spočítej o kolik se různé věci, co běžně kupuješ meziročně zdražily a budeš se divit), ale to je moc velké číslo pro ČSÚ, proto se používá index změny koncových cen zboží a služeb, vychází z něj nižší a líbívější čísla a taky se to používá pro valorizaci platů a důchodů, proto je potřeba, aby to vycházelo co nejméně...
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-12 08:11:17
avatar
Jasně, máš pravdu.
Ale problém je v tom, že tu "osobní inflaci" má každý jinou. Hlavně v závislosti na tom, jak se pohybuje jeho mzda.
Každý si jí může spočítat sám pro sebe a může se vztáhnout tak maximálně na podobnou skupinu lidí (podobné příjmy, výdaje, nakupní košík).

Celorepublikově se musí počítat s tou ofiko inflací, i když není tak přesná.

Jako problém taky vidím to, že se počítá s průměrnou mzdou, nikoliv s mediánem.

Navíc do cen zahraničních produktů kecá i kurz.

Jak říkáš, hodně vstupních parametrů.
Raskin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-12 14:50:51

No dumat o inflaci tu můžeme jak chceme, ale...
Průměrná mzda, (která zdaleka neroste tak, jako průměrná mzda mainstream člověka v ČR) byla v roce 2010 cca 24tis., nyní je cca 35tis.. Takže v roce 2010 si člověk pořídil 4x top maistream model CPU. V roce 2020 si pořídí dva. Tečka.
To mi ve výsledku moc podobné nepřijde. Asi jiný úhel pohledu.
Rohl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Co je výhodnější 6 nebo 8 jade 2020-11-11 18:03:34

Co byste doporučili pro gaming PC z těchto dvou procesorů?
5800 nebo 5600?
Osobně mi přijde cenově lepší 5600x.
Ale pořád mi vrtá hlavou jestli by nebylo lepší do budoucna mít 8 jader, protože je mají i nové konzole. Další upgrade PC bych plánoval tak za 3-4 roky.
Myslíte že 8-jádro má na hry smysl nebo 6j 5600X naprosto dostačuje?
Díky.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-12 00:22:55
avatar
5600X je určitě výhodnější

ta 5800X je nejméně výhodná, to už rovnou 5900X ....

možná až AMD uvede 5700X bude to zajímavější ....
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-16 08:07:09
avatar
Rohl, velmi dobře uvažuješ z hlediska hraní. Ideální na hry je se minimálně dotáhnout procesorově na konzole (a to už jen kvůli optimalizaci, která opět bude od AMD), aby jsi všemu vyhovoval, protože nové konzole tady s námi budou cca 8 let, jsou hodně výkonné.
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-16 08:05:01
avatar
Hodně mi to připomíná historii, když Intel vzal vše od podlahy a vydal C2D, to byl taky takový přelom proti Athlonům. Ale buďme rádi, že AMD tomu šlape na plyn a cenová politika pořád super proti Intelu.
shinigami [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - dostupnost 2020-11-19 19:08:24

Nejake cerstve drby, kdy budou dostupne, nemate?
Icoboss [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-10 18:28:38
avatar
Teploty... No já naměřil na Noctua NH D15 80 stupňů. To je o dosti více jak prezentovaných 67 stupňů.
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-10 18:58:17

Tak to uměly už méně povedené kousky 3800x, jít i s takto kvalitním chlazením přes 80° :/
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-10 19:01:55
avatar
to je možný, záleží v jakém typu zátěže, jak máš chlazenou skříň atd. Je to na horní hranici toho, co udává AMD že je možné ...

v rámci DDworld.cz provádíme testy v dobře chlazené skříni a v místnosti je maximálně 21°C ...
Icoboss [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-11 13:23:12
avatar
Mohu ještě jednu otázku? V Battlefield V jsem naměřil jen 60-82fps ale když tam prdnu zpět i9 9900k tak naměřím 90+ skoro mě to pod 100fps neskočí. Čili nemůže být pravda, že je na single core tento CPU stejně silný, ne-li lepší. Rozchází se i test v CineBench R20 (já tedy stáhl R23)

Obrázek
Obrázek
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-11 14:05:57
avatar
to je divný, ten CPU v BF5 určitě nebude pomalejší než 9900K alespoň podle prakticky všech recenzí v SP je definitivně jakýkoliv ZEN3 lepší než jakýkoliv Intel CPU na trhu .... opět asi podle všech recenzí a testů co jsem dělal já a dělali jiní ve světě ... máě správně nastavené paměti? nejedou ti na 2133/2400 místo 3200/3600 apod?

CB R23 výsledky vypadají OK ...
Icoboss [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-11 15:16:38
avatar
Právě, že jedu na Profil1 rychlost 3600mhz. I když jsem tam dal paměti jiné, které mají strop 3000mhz výsledek byl naprosto stejný. Jako 30FPS je docela rozdíl jen změnou CPU.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-11 15:22:17
avatar
tak to není možné ... u RYZEN bude vždy jasně měřitelný rozdíl výkonu mezi 3000 a 3600MHz RAM .... výsledek by se tedy měl určitě lišit ... u her dost výrazně.

nedává prostě smysl, aby v BF5 byl 5900X o 30FPS pomalejší než 9900K ... to prostě není možný
Icoboss [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-11 16:12:36
avatar
No dle testů na webu není. Ale prostě je Absolutně nevím, kde by mohl být problém. Mohu vytípat screeny. Jinak v BF tam dost skáčou takty na CPU. Že by bylo alespoň jedno jádro na nějakých stabilně to ne. Lítá to tam od 3700 - 4700. Něco, čím by se to dalo lépe změřit? Ale rozdíl opravdu mezi 3000 a 3600mhz je takřka nulový. Projedu Bios ale XMP je určitě zapnutý.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-11 16:32:35
avatar
u RYZEN procesorů je ten přínos 3600MHz proti 3000MHz pamětí u CPU testů a speciálně 1080p BF5 znát a je jasně měřitelný ... nevím v čem jiném by mohl být problém ... ale je možný, že je to deskou, biosem apod.
Icoboss [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-11 16:43:41
avatar
Desku mám Gigabyte B550 Aorus Elite V2 s nejnovějším Biosem F11n. Popřípadě to celé prodám a zůstanu u intelu pokud nenajdu v čem by mohl být problém. I tak díky alespoň za reakce.
Icoboss [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-11 19:10:00
avatar
Ještě hodím obrázek ram, že mám snad vše nastaveno OK.

Obrázek
Icoboss [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-30 20:30:14
avatar
Tak jestli mohu, dodám, že vyřešeno. Vše jak teploty tak špatný výkon v BF měl na svědomí EPIC launcher. Tímto jsem ho odinstaloval a je klid. Teploty na ploše pc jsou z 60 na krásných 40.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!