AMD RYZEN 7 5800X – TEST a RECENZE nejvýkonnějšího 8jádrového CPU. Core i7-10700K rozdrcen
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Pátek, 13 listopad 2020
alt

 

 

 

 

 

  • AMD RYZEN 7 5800X – TEST a RECENZE

                    nejvýkonnějšího 8jádrového CPU. Core i7-10700K rozdrcen

Pokračujeme v testech nových 7nm procesorů AMD architektury ZEN 3. Na řadě tu máme zatím jediný nový 8jádrový model v podobě RYZEN 7 5800X s 8jádry/16vlákny. Jde o přímou konkurenci Core i7-10700K a stejně výkonného Core i9-9900K, které byly modlami hráčů a některých směrech dosud nejvýkonnějšími 8jádrovými procesory na trhu. To se ovšem částečně změnilo už loni, kdy po uvedení RYZEN 7 3800X a také 3800XT prakticky všude, vyjma některých her, AMD o kousek výkonem překonalo Intel. Ten na to tedy reagoval tím, že vydal nedávno „nové“ Core i7-10700K, což ale je výkonem úplně stejný procesor, jako byl Core i9-9900K. Rozdíl je jen v patici (LGA 1200 místo LGA 1151), takže pro 10700K potřebujete zbytečně zcela novou desku.

Dnes se tedy podíváme, co do tohoto souboje 8jádrových mainstreamových procesorů přináší AMD s novým RYZEN 7 modelem. Proti již otestovaným RYZEN 9 variantám je tu jeden velký fyzický rozdíl. Samotné procesory sice na první pohled vypadají stejně, ale zatímco RYZEN 9 modely mají uvnitř dva 7nm čipy po 8jádrech/16vláknech, RYZEN 7 má samozřejmě už jen jeden čip. To znamená i celkově poloviční velikost celkové L3 cache atd. Co zůstává je samotný čipletový design, kdy vedle 7nm CPU je 12nm I/O jádro s výbavou.

O ZEN 3 jsme si dopodrobna povídali v předchozích testech RYZEN 9 modelů, takže dnes jen pro pořádek rychle zopakujme to zásadní. ZEN 3 je vlastně od základu znovu navržená a přepracovaná ZEN architektura, kdy cílem bylo celou konstrukci optimalizovat a zlepšit. Ačkoliv AMD používá stejnou 7nm výrobu jako u minulých ZEN 2 (RYZEN 3000), stejnou patici (AM4), procesory mají stejné TDP a dokonce většina procesoru samotného, až na tu vlastní jádrovou část je fyzicky stejná, je nový ZEN 3 výrazně výkonnější a lepší v mnoha směrech.

AMD přitom ani nenavýšilo počet jader/vláken, ale místo dvou 4jádrových CCX modulů v jenom čipu je nově celý čip tvořen jediným 8jádrovým modulem. To znamená, že všechna jádra mají stejný přímý přístup do velké L3, která u ZEN2 byla rozdělena na poloviny.

AMD současně vylepšilo každý dílčí aspekt ZEN architektury a procesoru, a výsledkem tak je průměrné mezigenerační zlepšení IPC o 19%, o 200 až 400MHz vyšší takty v praxi a obecně kolem 20% výkonového nárůstu. To vše při zachování stejné spotřeby a TDP jako u minulé ZEN 2 generace. Procesory RYZEN 5000 jsou navíc stejně jako RYZEN 3000 kompatibilní s existujícími deskami a chladiči, takže upgrade na ně je maximálně jednoduchý v případě X570 a B550 modelů. Starší X470 a B450 desky dostanou podporu v nadcházejících týdnech, oficiálně se pak počítá s termínem kolem ledna.

  • AMD RYZEN 7 5800X nástupce 3800X

Zatím jediným 8jádrovým modelem nové generace od AMD je vůbec ten nejrychlejší s poměrně vysokými 105W TDP. Má takty 3,8GHz v základu a až 4,7GHz v boostu. Jde vlastně o nástupce podobně orientovaného RYZEN 7 3800X. Ve srovnáním s ním má novinka sice „jen“ o 200MHz vyšší papírový boost, nicméně v běžné praxi běhá o poznání rychleji.

5800X dokáže na všech 8jádrech/16vláknech v normálním stavu běhat mezi 4500 až 4600MHz, zatímco u 3800 ten takt při plně vytížených 8jádrech/16vláknech byl obvykle „jen“ kolem 4200MHz. A znovu opakuji, AMD použilo stejný 7nm výrobní proces, který je jen o málo vylepšený proti původnímu stavu z dob vydání RYZEN 3000. Nové ZEN 3 jádro je jen o něco málo fyzicky větší, což má ale kladný přínos pro chlazení například.

  • Intel a jeho Core i7-10700K (a Core i9-9900K) má problém!

V souboji RYZEN 7 3800X a Core i9-9900K (dnes nahrazen Core i7-10700K), tedy procesorů s 8jádry/16vlákny, mělo AMD mírně navrch v multi-jádrových aplikacích. Výkon na jádro byl pak podobný, ale díky mnohem vyšším taktům u Intelu (kolem až 5GHz) a zastaralým hrám dokázal Intel speciálně v některých hrách stále jasně zvítězit. I když AMD jej poráželo efektivitou i cenovou výhodností (speciálně RYZEN 7 3700X).

Jenže nový RYZEN 7 5800X výrazně mění situaci. Intel navíc neudělal mezigeneračně vůbec žádný posun! 8jádrový Core i7-10700K pro novou aktuální LGA 1200 platformu (Z490) je úplně stejně výkonný a neefektivní procesor, jako byl Core i9-9900K pro starou LGA 1151 patici (Z390). Ono se není čemu divit, 9900K a 10700K je co do architektury a vlastností stejný procesor. 10700K vychází jen z 10jádrového modelu 10900K, ale dvě jádra má deaktivovaná. Ovšem samotná architektura a 14nm výroba atd., vše je ale jinak stejné jako u 8jádrového 9900K. Výkon v praxi je tak téměř na % identický mezi 10700K a 9900K. Intel tedy v rámci 8jádrových procesorů za poslední dvě generace neudělal doslova žádný výkonový posun, ani posun k lepší efektivitě!

Dnes se tedy podíváme, jak si v tomhle srovnání povede nový RYZEN 7 5800X, kdy rovnou prozradím, že tohle je nový nejvýkonnější 8jádrový procesor na trhu … Tak se na něj podívejme.

 

 

  • AMD RYZEN 7 5800X a testy

AMD nám poslalo procesor v retail balení, tak jak je pořídíte i v obchodech. Je zde jedna změna proti předchůdci, tedy modelu RYZEN 7 3800X. Chybí chladič! Ten pěkný WRAITH PRISM RGB, který dokázal v pohodě zastoupit chladiče kolem 600 – 700 korun, už u nových procesorů 5900X ani 5800X, na rozdíl od RYZEN 3900X a 3800X, prostě nenajdete. Pravdou totiž je, že jej mnoho uživatelů stejně nepoužilo. Populární byl ale u OEM a stavitelů sestav, jednoduše proto, že byl „zadarmo“ a prostě byl velmi dobrý. Nicméně běžní domácí uživatelé obvykle osadili nějaký extra chladič. I když zrovna u RYZEN 7 byl podle mě více než dostatečný a tedy zajímavý.

Jinak je ale procesor na první pohled stejný. Což není nic divného, říkal jsem vám, že AMD vlastně změnilo jen ty ZEN čipy uvnitř, zbytek procesoru je identický s RYZEN 3000. Znamená to tedy plnou kompatibilitu s AM4 platformou. Oficiálně zatím X570 a B550 desky, které musíte aktualizovat na nejnovější BIOS. Později dorazí i podpora pro X470/B450 desky ze strany jednotlivých výrobců, ale asi až kolem ledna. Podpora pro X370/B350 se oficiálně neplánuje.

Jen v rámci X570/B550 platformy (zatím) bude fungovat nová Smart Access Memory technologie, která může velmi zásadně ovlivnit souboj grafik AMD a NVIDIA, protože tahle technologie umožňuje být novým Radeon RX 6000 grafikám výkonnější v kombinaci s RYZEN 5000 čipy. Je to díky využívání grafické i systémové paměti jako celku.

Tento bonus až několik % výkonu, s jinými CPU nebo grafikami nebude. Dnes ale zatím Radeon RX 6000 testovat nemůžeme, takže až později tento měsíc. Zatím se tedy podívejme na vše ostatní. Jak a co budeme testovat?

  • Testy

Pro srovnání jsme použili aktuálně otestované RYZEN procesory v kombinaci s ASUS ROG CROSSHAIR HERO X570. K tomu jsme osadili naše osvědčené G.SKILL FLARE X paměti 2x 8GB DDR4 3200MHz CL14, ale v případě nových RYZEN 5000 používáme pro ně doporučené DDR4 3600MHz modely. Samozřejmě jsme pro srovnání zařadili i další Intel Core procesory na odpovídajících platformách.

Všechny Intel sestavy byly testovány s Kingston Black 1TB NVMe SSD PCIe 3.0 a AMD TRX40/X570 platformy mají výhodu Gigabyte NVMe SSD gen 4 s PCIe 4.0 rozhraním. Systémy jsou vybaveny grafickou kartou AMD Radeon RX 5700 XT 8GB v referenci. Všechny výsledky všechno je testováno kompletně znovu. Na aktualizovaném WINDOWS 10 se všemi záplatami pro Intel i AMD. Současně jsou všechny aplikace a hry na nejnovějších verzích a také ovladače a BIOS pro desky jsou použity ty nejaktuálnější k datu vypracování recenze.

Všechny procesory jsou také testované na základních nastaveních. Tedy bez MCE, nadlimitní překračování TDP u Intelu, nebo v případě AMD není aktivní technologie PBO. Prostě všechno jede ve specifikacích od výrobce procesoru.

Takže pojďme na to …

 

 

  • CineBench R20 – Renderování

Jako první tady máme oblíbený Cinebench v aktuální verzi R20, která je více vypovídající a lépe testuje skutečný potenciál procesorů než starší verze. Opravdu dokáže každý současný procesor pořádně provětrat a ukázat jeho reálný maximální výkon. Využít dokáže zatím až 256 vláken.

Na četné žádosti jsme zařadili i dílčí test výkonu jen jednoho jádra, ačkoliv je pochopitelně pro současné aplikační použití mnohem více klíčový ten vícejádrový test. No a vidíte ten historický skok, který prakticky nemá obdoby. AMD RYZEN 5000 je kategorie sama pro sebe.

FUN FACT: pokud stáhnete AMD někam na 4GHz má v CB R20 na jedno jádro stejný výkon, jaký má Core i9-10900K na jedno jádro s taktem kolem 5,1 až 5,2GHz! Tak obrovský náskok v IPC dnes AMD má. Intel by potřeboval takt přes 6GHz, aby novému RYZENU na 4,9GHz stačil.

Ve vícejádrovém nasazení se samozřejmě výrazně projeví výkon více jader/vláken. Tady bychom skoro mohli testování ukončit, protože CineBench ukazuje prakticky vše, co o výkonu CPU potřebujete dnes znát. Ale podívejme se i na další testy …

 

 

  • 7-Zip – komprimace dat (AES)

Jako další tady máme v praxi hojně využívanou komprimaci/dekomprimaci dat. 7-Zip je moderní aplikace využívají i pokročilých speciálních instrukčních sad, v tomto případě třeba AES, využívá také výhod vícejádrových CPU. Opět tedy více jader a vláken = vyšší výkon.

AMD navyšuje už tak obrovský náskok na cokoliv, co je Intel schopen nabídnout.

 

 

  • POV-Ray 3.7 - RayTracing

Velmi náročný a velmi populární program využívající náročnou metodu RayTracing, se kterou se hodně počítá do dalších let.

Pochopitelně i zde je výkon vícejádrových procesorů dobře využíván. Situace zůstává, AMD jen masivně zvyšuje náskok nad Intelem.

 

 

  • Blender – Rendering

Další z populárních testů a aplikací, která rozhodně dokáže těžit a vytěžit maximum z každého procesoru, je Bleder.

Více jader a vláken zde prostě jasně vede a procesory s méně jak 8 vlákny opravdu zásadně zaostávají. I zde je ale výkon vícejádrových čipů dobře využíván, a tak i zde si AMD užívá dalšího zvýšení výkonu.

 

 

  • Video Encoding

Převody videa jsou dnes stále populárnější mezi uživateli. Možností, jak je dělat, je celá řada. A převod videa výkonný CPU rozhodně výrazně urychlí. Můžeme se u HD a hlavně 4K videa bavit o rozdílech v řádu desítek minut i hodin u velkých projektů.

V této oblasti se v poslední době hodně optimalizovalo a je to znát. Opět je zde velkým přínosem větší počet jader/vláken, takže v této cenové hladině jsou velké rozdíly. Nová generace procesorů AMD je i zde nečekaně velkým zlepšením i proti jinak velmi dobré RYZEN 3000 sérii.

A jak si vedou procesory ve hrách?

 

 

 

  • Výkon ve hrách

Výkon ve hrách je silně sledované téma, ačkoliv není příliš důvod, protože pokud jste běžný hráč, tak vám jakýkoliv současný 14nm a lepší procesor s více jak 6jádry nebo 8vlákny na taktu alespoň 3,2GHz+, udělá prakticky stejnou službu. Současné hry málokdy skutečně výkon CPU využívají, pokud by tomu tak bylo, tak by samozřejmě 16 jádrové nebo dokonce až 32 jádrové desktopové procesory byly ve hrách násobně výkonnější než 8jádra. A to se samozřejmě neděje. Je tedy důležité připomenout, že to, co v současných hrách testujeme, není vlastně výkon samotného procesoru, ale to, jak hra výkon daného CPU skutečně používá. Je samozřejmě rozdíl, když třeba 100FPS máme s plně zatíženým 8jádrovým procesorem, nebo máme 90FPS se 16jádrovým procesorem, který je ale využit v dané hře jen na 60%.

  • Realistické testy „herního výkonu“

Módou některých procesorových testů je dnes testování naprosto nerealistické nepraktické konfigurace, kdy použijeme ultra silnou grafiku, pro ultra nízké rozlišení někdy ještě se staženými detaily. Výmluvou je, že pak se ukáže prý procesorový výkon. Neukáže! Ukáže se jen, jak daná hra neumí výkon procesorů využívat a na těch několika málo jádrech/vláknech, co částečně využívá. A tak záleží jen na výši taktu na části čipu, nikoliv na skutečném výkonu procesoru jako celku. Skutečný výkon procesorů ale využit u her dnes není, tudíž test nízkého rozlišení s výkonnou GPU ve hrách neřekne to nic o tom, jaký výkon procesory skutečně mají. Na to máte například CineBench, který zatěžuje skutečně celý čip a pokud by hry dělaly to samé, vypadalo by to ve výkonovém srovnání stehně jako v CineBench. Bohužel na poli optimalizace her je třeba udělat ještě hodně práce.

Každopádně abych potěšili všechny, máme také otestováno nízké rozlišení (1920x1080) s výkonnou grafikou (Radeon RX 5700 XT 8GB), což sice prakticky nikdo v reálu používat nebude, ale máme to změřeno. Čím slabší grafiku použijete, tím více se smažou rozdíly mezi čipy i v tomto rozlišení. A naopak, pokud zvýšíte rozlišení, tak mezi procesory nebudou téměř žádné rozdíly i když to budete měřit s nejvýkonnějšími grafikami.

Nicméně v téhle cenové hladině už jsme na hranici toho, co dnešní hry procesorově běžně využívají. Současné hry nejčastěji používají 8 vláken, některé i 16, některé starší a špatně optimalizované jen 4, ale nejčastěji dnes je výrazněji využíváno čistě hrou 8 vláken. Pokud vás zajímá proč, tak proto, že většina her je multiplatformích a současná generace konzolí má jen 8jader/vláken, ta nová ovšem staví na RYZEN 7 3700 s 8jádry/16vlákny, takže 16vláken bude brzy standardem. Samozřejmě hry poběží i na méně, ale propad výkonu, zejména minimálních FPS bude znát a nebude to prostě tak plynulé. Současně musíte brát v potaz, že když na počítači se 4jádrovým procesorem budete mít kromě hry puštěno ještě něco jiného, i ten „herní“ výkon tím bude trpět, zatímco třeba se 16 jádrovým procesorem můžete v klidu hrát i s náročnou další aplikací běžící na pozadí. To je ten skutečný procesorový výkon, který vám ovšem dílčí herní testy prostě neukáží.

Pokud běží jen hra, která zdaleka tedy samotná nevyužívá celý výkon CPU, mají obecně procesory s vyššími takty a lepším IPC na těch několika zatížených jádrech výhodu. A tady se tedy ukazuje vůbec největší přínos RYZEN 5000X modelů. Právě ve hrách, kdy díky tomu zde dlouho dominuje Intel, jsou vyšší takty na méně jádrech znát. Ale to končí. AMD RYZEN 5000 mají totiž ještě lepší IPC. A jsem překvapen, že se projeví i s RX 5700XT, kdy jsem si myslel, že tahle karta není výkonově ze strany CPU omezena. Ale v některých hrách nárůst je.

Udělal jsem ale i testy s novou RTX 3080, tedy podstatně výkonnější kartou, a to hned ve třech rozlišeních, tak aby bylo vidět, že ve FullHD sice může CPU v kombinaci s výkonnou grafikou udělat dost, ale ve vyšším rozlišení se ty rozdíly výrazně smažou. Ovšem nové procesory AMD dokáží nejen ve FullHD, ale i v těch vyšších rozlišeních měřitelně odskočit.

Netestoval jsem extrémně staré hry, nebo špatně optimalizované (tedy mimo Far Cry) a netestoval jsem ani nižší detaily, což by výrazně zvedlo rozdíly mezi CPU, ovšem co jsem se tak díval do matriálů AMD a jiných testů, jsou hry, kde rozdíl výkonu mezi RYZEN 3800X a 5800X může být i přes 20% FPS!!! Každopádně i na základě svých testů mohu bezpečně říci, a potvrdit, že jakýkoliv mírný náskok Intel na AMD měl, tak je pryč. AMD je stejně výkonné, nebo spíše výkonnější ve hrách, stejně jako všude jinde, kde je rozdíl ještě větší. AMD je tak jasnou volbou pro hráče … a to AMD ještě chystá ten speciální výkonový bonus při kombinaci RYZEN 5000 a RADEON RX 6000 …

Podívejme se tedy na provozní vlastnosti …

 

 

 

  • Spotřeba, teploty a taktování

Jednou z ostře sledovaných kategorií je dnes pochopitelně provoz, a hlavně spotřeba systémů. V našem případě testujeme spotřebu celé sestavy. Spotřeba procesorů je dnes ale značně dynamickou a neustále se měnící veličinou. Jak Intel, tak AMD procesory mají značně propracované systémy řízení taktů a spotřeby v závislosti na aplikaci, momentálním vytížení a také aktuálních dosahovaných teplot v různých částech čipu. V některých případech mohou dokonce dočasně překračovat svá udávaná TDP a tak dále.

Testujeme všechny CPU v základu s nastavením TDP tak, jak uvádí výrobce. Nemáme aktivní žádné taktování a překračování TDP nad rámec specifikací. Aktivní jsou pouze běžné/výchozí boost/turbo technologie, ne MCE apod. Testujeme ale s výkonným AiO chlazením, takže procesory mají možnost boostovat na maxima, což je výhoda hlavně pro Intel, který udává TDP jen pro základní takty, ale potřebuje mnohem vyšší, aby dosahoval často deklarovaného výkonu.

Tady je jedno z největších překvapení nových RYZEN 5000. Přes stejný 7nm výrobní proces, 20% nárůst výkonu na jádro a 20% na celek, o až 400MHz vyšší takty v praxi, je spotřeba 8jádrového 5800X jen o několik W výše proti 3800X! Efektivita je tak ještě lepší. To je velký problém pro Intel, jehož slabší Core i7-10700K, žere podstatně víc.

Nové ZEN3 čipy jsou fyzicky o něco málo větší než ZEN2 což se kladně projevuje na lepším chlazení (větší plocha čipu = větší plocha pro předání tepla = nižší teploty na čipu). V případě RYZEN 7 kde je ale jen jedno CCX proti dvěma u RYZEN 9, je samozřejmě teplo soustředěno do jednoho místa. Takže je to s chlazením trochu horší než u RYZEN 9. Ale pořád to není problém.

  • Taktování

Ohledně taktování platí i u RYZEN 5000 to, co u předchůdců. Vřele nedoporučuji ruční domácí taktování RYZEN 5000/3000/2000 modelů vůbec! Pokud chcete lepší výkon, osaďte lepší chladič a procesor dejte na lepší desku. Obojí zvedne boost takty. AMD pak nabízí propracované automatické zvýšení výkonu přes technologii „PBO“, kdy stačí aktivovat tuhle funkci v RYZEN Master aplikaci/nebo v BIOSu a procesor pojede na vyšší limit TDP. Ovšem stále bude fungovat boost na méně jádrech, takže nebudete nikdy přicházet o výkon. AMD umožňuje aktivovat PBO a do toho ještě automatické přetaktování, což dokáže vytáhnout vůbec nejvyšší výkon, ale je to samozřejmě za cenu ještě vyšší spotřeby atd.

Osobně doporučuji osadit procesory na co nejlepší desku a hlavní je osadit co nejlepší a nejvýkonnější chlazení. To většině bude stačit k nejlepšímu využití potenciálu CPU. Pokud chcete, zapněte PBO, kdy budete mít všechny výhody vyššího výkonu, které přináší obvykle taktování, ovšem bez nevýhod v podobě nižšího výkonu na jádro, vyšší spotřeby v situacích, kdy to není třeba atd. Funguje to i u RYZEN 5000, kdy AMD prakticky perfektně vyladilo dosahování maximálních boostů za vás a ručním laděním prakticky nic nezlepšíte, naopak. RYZEN 7 5800X je stejně jako 5950X, vybavený nejkvalitnějšími výběrovými čipy. Konkrétně jsme se dostali na 4,7GHz na všech 8 jádrech. Jenže on to už není moc velký rozdíl, protože procesor už v základu dokáže držet takty až na 4,6GHz bez taktování, a protože při ručním OC není aktivní PBO, máte ten 4,7GHz takt i v případě, kdy je využíváno, méně jader, nebo třeba jen jedno. A to znamená teoreticky nižší výkon. Ale u tohoto modelu to není moc znát, protože 4,7GHz je oficiálně udávaný boost pro jedno jádro i v základu. Potíž je, že on se dostává normálně až ke 4,8GHz v praxi, takže i u tohoto CPU ručním taktováním mu vlastně mnohde o něco snížíte výkon.

Takže když zapnete PBO, čímž odstraníte ten 105W limit, pak už je to jen na kvalitě vašeho chlazení a vaší desky, kam to půjde. V praxi jsem tak viděl takty přes 4,8GHz v zátěži méně jader a na všech 8 jádrech to bylo stabilní v plné zátěži kolem 4,65GHz (v základu bez PBO je to kolem 4,55GHz). Samozřejmě zapnutí PBO tedy odstranění toho 105W limitu a nebo rovnou ruční taktování má negativní vliv na spotřebu. V naší sestavě byla spotřeba v zátěži v základním nastavení 191W, s aktivním PBO ale stoupla na 225W. S ručním OC dokonce na téměř 240W, takže opravdu jej nedoporučuji. PBO je podle mě jasná volba, pokud chcete o něco více výkonu, i když speciálně u 5800X ani to nehraje moc roli. Tohle je procesor pro ty, kteří nechtějí s OC nebo PBO ztrácet žádný čas a chtějí maximum výkonu hned.

AMD nijak nelimituje taktování procesorů ani pamětí i na levnějších B550 deskách. Základem u RYZEN 5000 je kvůli JEDEC standardu DDR4 3200MHz, protože vyšší vlastně nebyly oficiálně uznány. Ale AMD samo jasně doporučuje DDR4 3600MHz paměti I u RYZEN 5000X modelů platí, že ideální jsou tak právě 3600MHz. Ale i v této oblasti došlo ke zlepšení. Pokud chcete více, kdy rychlejší paměti mají vliv na výkon CPU, tak na některých kvalitních deskách pojedou až DDR4 4000MHz v základním poměru, tedy držet poměr rychlostí sběrnice a RAM 1:1. Ale je to kusová věc. Většina podle mě tohle nedokáže. Tuhle oblast budeme ještě zkoumat, ale vypadá to na zajímavé vylepšení i zde u téhle nové generace. Pro většinu z vás jsou i kvůli cenám ideální DDR4 3600MHz, a s těmi jsme také v celém testu dnes výsledky naměřili.

Podívejme se tedy na závěry a hodnocení

 

 

 

  • Závěr a hodnocení

RYZEN 7 5800X je bez debat a s velkým náskokem nejvýkonnější 8jádrový procesor na trh. Proti 3800X je v průměru až o 20% výkonnější na celek a o 21% v průměru výkonnější v lehčí zátěži při zatížení méně jader. To vše při prakticky stejné spotřebě.

To je velký problém pro Intel a jeho Core i9-9900K a dnes Core i7-10700K. Tyhle 8jádrové/16vláknové procesory mají sice pořád papírově vyšší takt, jenže protože AMD je výrazně výrazně lepší ve výkonu na 1 jádro, Intel by potřeboval hodně přes 6GHz aby se vyrovnal AMD s méně jak 5GHz. Nižší tak pak znamená mnohem nižší spotřebu, a tedy mnohem lepší efektivitu. O kolik Intel zaostává prakticky ve všem pak korunuje fakt, že s těmi 105W TDP s 8jádry/16vlákny na taktu cca 4,6GHz má AMD RYZEN 5800X v mnoha případech prakticky stejný výkon, jaký má 10jádrový/20vláknový Intel Core i9-10900K s TDP až 250W a takty mezi 4,9 – 5,3GHz!  

RYZEN 7 5800X je o více jak 20% výkonnější než Core i7-10700K na celek i 1 jádro, přitom ovšem žere o více jak 30W méně a efektivita je tak výrazně lepší. A to je to v tomto ohledu nejhorší z dosud testovaných nových RYZEN 5000 modelů.

Největší potupa pro Intel je ale fakt, že AMD je nově výkonnější i ve hrách. Dá se říci, že to, co dosud RYZEN 3000 ztrácel na Intel, tak v Intel teď ztrácí na AMD RYZEN 5000. Každopádně Intel jednoznačně přišel o herní trůn a poslední oblast, kde byl vůči AMD konkurenceschopný.

Bohužel všechny tyhle deficity Intel nijak nevyvažuje třeba výrazně atraktivnější cenou. Core i7-10700K stojí zhruba 10 600 korun, to je sice méně než RYZEN 7 5800X za 12 400 korun, jenže při tom všem rozdílu je AMD stále poměrem cena/výkon i vším ostatním výhodnější. Přesto právě cena je jasně největší slabinou nového RYZEN 7 5800X.

  • AMD to s cenou RYZEN 7 5800X přeci jen přehnalo

Nesdílím obecný názor některých, že ceny RYZEN 5000 jsou problém. Nejsou, za ty peníze jsou stále to nejlepší na trhu, výhodnější než Intel konkurence, a dokonce výhodnější než starší generace za nižší ceny. Nicméně, u RYZEN 7 5800X ta cena přeci jen trochu problém je.

Po stránce výkonu, provozu a obecných vlastností, není 5800X co vytknout. Je to nejlepší 8jádrový procesor na trhu s velkým rozdílem a Intel potřebuje 10jader/20vláken a takty přes 5GHz s dvojnásobným TDP, aby se tomu alespoň vyrovnal. Ale ta cena za to. 12 400 korun vč. DPH je docela dost za 8jádro, když starší a nepříliš výhodný 3800X dnes stojí 10 tisíc. Hlavně je tu ale 3700X za 8500 korun. AMD zatím neuvedlo RYZEN 7 5700X (možná také proto, aby nemátlo podobným názvem s končící generací svých grafik), nicméně 5800X je i tak netypicky méně výhodný i než 3800X. Srovnání s Intelem je celkem jedno, protože 10700K není o moc levnější a je všude a ve všem jasně horší, 10jádrové Core i9 pak žere jako tank a výkonem je maximálně podobná, někde i slabší a je dražší. Takže ze strany Intelu se dnes AMD bát ničeho nemusí.

Nicméně jeho vlastní 12jádrové procesory RYZEN 9 3900X a 5900X? Ten první stojí dnes 12 600 korun, tedy prakticky stejné peníze, ten druhý pak 15 400 korun, a ten příplatek za to jednoznačně stojí. Oba jsou znatelně výhodnější než 5800X, což jednoznačně dokazuje, že AMD prostě nasadilo tu cenu u 5800X modelu příliš vysoko. Podle mě by 10 tisíc bylo mnohem rozumnějších.

  • Závěr

Pokud chcete nejvýkonnější 8jádrový procesor všude a ve všem, včetně her, nechcete řešit žádné taktování ani PBO, prostě maximálně výkonné 8jádro z krabice, pak ano, nový RYZEN 7 5800X nemá žádného soupeře. Intel Core i7-10700K je výrazně slabší a horší prakticky ve všem a není ani o moc levnější. Ostatně mimo hráčů to nebyl zajímavý procesor pro nikoho. Teď však AMD jednoznačně porazilo Intel i v těch hrách a všude jinde je běžně o 20% výkonnější, současně je úspornější, efektivnější a pro lepší platformu. Tady není vůbec co řešit.

Paradoxně největším soupeřem AMD je právě AMD. Skoro to vypadá, že AMD ani nechce, aby zákazníci nový RYZEN 7 5800X kupovali. Ze všech zatím uvedených RYZEN 5000 procesorů, je cenově/výhodností nejméně atraktivní. Na rovinu mě v tomto případě i vadí, že AMD k němu nedalo ani ten chladič, který předchůdce měl (o to víc doufám, že ho dá k RYZEN 7 5700X). U RYZEN 7 a níže si myslím dává ten pěkný WRAITH PRISM RGB smysl, a mnozí by ho určitě rádi použili. Nejvíce mě ale trápí ta samotná cena. Ne že by byl 5800X nějak přehnaně drahý, pořád je výhodnější než Intel, ale prostě dávat v roce 2020/2021 za 8jádrový procesor více než 10 tisíc korun? Ta doba je pryč …

A může si za to AMD samo :), když téměř stejné peníze, co 8jádrový 5800X, stojí 12jádrový 3900X a jen o tři tisíce více stojí 12jádrový 5900X. Takže pokud se někdo rozhoduje, zda za 12,5 tisíce koupit 5800X nebo za přidat a za 15,5 tisíc jít do 5900X, tady podle mě není moc nad čím dumat. Ano, pokud by 5800X stál těch 9990 korun vč. DPH, bylo by to o něčem jiném. Rozdíl by už byl dost velký a RYZEN 7 měl smysl. Obecně tedy nemohu v tuto chvíli vlastně nákup 5800X úplně doporučit. Není za ty peníze dostatečně zajímavý a rovnou místo něj doporučím připlatit a jít do 5900X. A pokud vám jde jen o hraní her, tak si počkejte na RYZEN 7 5700X nebo nový RYZEN 5 5600X je velmi dobrý. Nicméně pokud z nějakého důvodu chcete co nejrychlejších 8jader/16vláken, speciálně i pro hry a dívali jste se doposud na Intel 10700K/9900K, tak RYZEN 7 5800X je jasně lepší volba nejen pro hry. Je lepší všude a ve všem.

Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům:

 

 

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-15 23:19:51

Mam dve veci:
- moha by se tu objevit nejaka nova hra, ktera by lepe proverila CPU? simulator, strategie?
- ty teploty jsou podle me dost hrozne na to,ze to je AiO. Nechci vidět, kolik to bude mit se vzduchem...
JirkaH [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-15 23:43:15

Dík za pěknou recenzi, je jen a pouze moc dobře, že se AMD daří.
Pokud jde o teploty, já bych strach neměl, na své R7-3800X jsem měl při CineBench R23 a multicore testu s Noctuou NH-U12A a oběma větráky 72°C, takže se slušným vzduchovým chladičem by neměl být problém. Také jde o to, jak bylo AiO nastaveno.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-15 23:53:18
avatar
ano, třeba ten nový MS FLight simulator. Ale já ho nemám v testlabu ... možná později.

mám to nastavené na bezhlučný provoz, ne na maximální výkon toho chlazení ;)
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-16 01:34:16
avatar
Jj no ta cena je fakt přestřel, ... vůbec celkově to, že AMD zdražilo všechny procáky o 50 doláčů je špatný, ... protože u dražších si toho člověk moc nevšimne, ale u levnějších a jsem přesvědčen, že hodně lidí už dnes prostě to osmijádro na ty hry chce, tak je to sakra znát na ceně a každý kdo nemá na rozhazování a nepotřebuje procesor nutně si z rozumných důvodů počká na 5700X se 65W a dejme tomu za 9500 Kč a nebo na 3600, protože ušetřené peníze je mnohem lepší vrazit někam jinam, nejlépe do grafické karty a nebo za ně koupit dárky na Vánoce Ale AMD chápu, před Vánoci narejžuje, stejně se všechno prodá a po novým roce doplní řadu a myslím, že zrovna takový 5800X i zlevní, takže kdo může ten počká.
Fox_25 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-16 04:56:28
avatar
Blbý je že 3900X je na růžovce k sehnání za 11000, v normálním krámu za 12000 což vypadá celkem blbě dávat o 400kč víc za slabší CPU.

Už jsem si říkal že si po dlouhé době pořídím nové CPU, ale takhle zase sáhnu po bazaru(akt. 3700x 6000kč) jestli bude 5700x podobně "výhodný".
Kisch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-16 13:23:30
avatar
Cena je úplně pochopitelná. Není konkurence, AMD může v klidu zvednout ceny, když má odbyt. To, že jsou asi výrobní náklady podobné, nehraje roli.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-26 03:48:22
avatar
ehm, četl jsi vůbec tu recenzi?
Konkurence právě je a jmenuje se Zen 2
Za podobné peníze nabízí Zen 2 o 4 jádra a o parník výkonu víc. A 5900X taky dává větší smysl než 5800X.

Na druhou stranu on ani 3800X moc smysl nedával, takže jeho následník jde ve stejných šlépějích.

Já myslím, že je to jasné. AMD prostě nemá důvod prodávat ty výběrové čiplety na 5800X, když je může prodávat s lepší marží na 5950X.

Já je chápu a ani mi to moc nevadí. Stejně si radši počkám na pomalejší Zen 3 osmijádro se 65W TDP.

Pokud to zase bude jako u Zen 2, tak to bude o 40% dolů ve spotřebě, ale jen o 10-15% dolů ve výkonu a to mi přijde mnohem zajímavější, než se hnát za nejvýkonnějším a nejrychleji tikajícím osmijádrovým kouskem křemíku.
MartinCZ80 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-16 06:14:08
avatar
A recenze na R5 5600X bude kdy prosím ? díky.
LukasL34 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-16 14:51:54
avatar
Určitě brzo. U 5600X bude platit to samé co tady. Až na to že bude mít chladič.
GaGy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Turbo 2020-11-16 07:52:02

s PBO +200mhz mi bostuje přes 5Ghz na pár jadrech.
To chladím s Ferou a na nízkých otáčkách. Teploty do 86C ale chladič je vlažný (takže moc tepla nevyzařuje). Cena atraktivní není ,ale když ho miluješ není co řešit
supervisor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Tohle je moje sestava 2020-11-16 09:15:55
avatar
Přesně tuhle sestavu mám 5800x a 5700x. Ta cena mohla být nižší, ale 15tis. jsem dávat nechtěl, protože vím, že 12jader nevyužiji, ale 6 se mi zdálo málo. Sestava běží nádherně, ale trochu mě štve ta teplota. Mám chladič Noctua NH-U9DX (starší model, ale obdoba tohohle) a ve windows při puštěném youtube na 720p + dalších 50 záložek a teplota CPU při nastavení ventilátorů na 50% jde přes 70°C a to i pod Windows krátkodobě zvyšuje hluk. Jelikož jsem chtěl spíše pasivní PC tak budu muset ještě zainvestovat do lepšího chladiče, protože chci mít PC pod windows pasivní což v téhle době jde zařídit :-)
GaGy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-16 11:16:41

supervisor ¨tak to mas nejak blbe nasazene
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-16 11:48:35

Myslim, ze nema. Vic tranzistoru na mensi plose proste bude vic topit a bude se to hur chladit... A coz teprve az prijde 5nm, to bude mazec...
Alferi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-16 12:26:09
avatar
Cena u nových AMD je sice vyšší, ale vesměs odpovídá výkonu. Problém je v tom, že nejsou uvedeny úspornější verze, jako 3600 a 3700X, které byly jen o chlup slabší, zato výrazně výhodnější.

K poměru cena výkon - nešla by udělat taková tabulka vztažena k "hernímu" výkonu? Přece jen valná část lidí si procesory vybírá podle tohoto kritéria a od šestijádra výše už ten celkový výkon na ostatní běžné úlohy není obvykle tak podstatný.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-16 09:38:28
avatar
Citace:
Každopádně abych potěšili všechny, máme také otestováno nízké rozlišení (1920x1080) s výkonnou grafikou (Radeon RX 5700 XT 8GB), což sice prakticky nikdo v reálu používat nebude, ale máme to změřeno.


Ehmm...to víš že nebude
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-16 11:46:39

Na to jsem chtěl taky reagovat. 1080p je nejrozšíženější herní rozlišení a Radeon RX5700XT na vyšší moc nestačí. Teď jsem začal hrát starší Watchdogs2 a v 1080p, vše naplno a k tomu SuperSampling 1,3x, tak jsem rád, že se to tak nějak motá kolem 60FPS, vyšší rozlišení by tato karta určitě nedala, aniž bych musel snižovat kvalitu...ani nemůžu dát SuperSampling na max. 1,5x, protože to už padá na 45FPS...takže tak...
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-16 12:05:25
avatar
Stačí to udělat jinak.. nedávat na "tupo" vše na max a trošku popřemýšlet a otestovat co je na ultra/high viditelný rozdíl ve kvalitě (klasicky shadows, HBAO ... apod.) a to co vidět není snížit a rázem máš fps boost za nic …

Ale chápu, je snazší dát vše ULTRA ač půlka toho ultra nastavení nedělá žádný rozdíl proti high
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-16 15:27:57
avatar
Samozřejmě máš pravdu, z části. X nastavení grafiky ve hrách nepřináší nějaké extra výrazné vizuální zlepšení a přitom žere výkon...tedy zbytečně. Takže udělat si testy co a jak nebo juknou jestli to není na netu je ideál.
Na druhou stranu je tu skupina uživatelů, kteří si s tím nechtějí lámat hlavu a nebo o tom ví úplně prd a tak prostě vše namaxují a neštudují to.
Každý to má prostě jinak.
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-16 15:37:54
avatar
Je mi to jasný... ale pak vyhazují akorát peníze za v podstatě zbytečné upgrady.. nicméně jejich bussiness

viz kolega Tomcat22, který určitě pozná rozdíl mezi SS 1,3 vs 1,5 Navíc ve fullHD… neřeknu na nějakém 27+ fullHD monitoru by to asi poznat bylo... tam by ale byl poznat každý pixel

Já třeba jedu Witcher 3 na mém retro PC i7 2600K + rx 570 4 GB, FullHD.. vše na high, něco max, bez HBAO (jen SSAO), DoF apod. a mám stále 65-85 fps… rozdíl tzv. "vše na max" nepoznám vůbec žádnej (krom hairworks, to vidět je, ale to mě nějak extra super nepřijde za ten výkon co to vezme), krom úbytku fps a to mám ještě ten mod na lepší textury
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-16 17:50:13

Tak zaprvé 27" monitor mám a za druhé jsem se s tím docela dlouho drbal, než jsem našel ideální nastavení...samozřejmě úplně vše na max nemám, stáhnul jsem trochu stíny, jinak je to na max, protože to těch 60 FPS plus minus dava a člověk to chce mít i nějak hezký, ne? místo MSAA jsem použil právě Supersampling, protože to dává stejnej vizuální výsledek, ale rapidně víc FPS...ale jak říkám, je to na hraně kolem 60FPS...
vsn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Ryzen 2600 2020-11-16 14:37:12

Tak jsem si chtěl udělat porovnání proti obyč Ryzen 5 2600 v Cinebench

na MS Store jsem stáhl poslední verzi R23.200 (starší R20 není už ani na stránkách Maxon)

no a výsledek je
Single 888
Multi 6851

tak teď kde je chyba?
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-16 16:08:29
avatar
Ryzen 7 2700X + Patriot Viper DDR4 2x8GB @3533MHz 14-14-14-28-42 1T:

Cinebench R23 (z MS Store):
Single: 1035
Multi: 9588

Cinebench R20:
Single: 407
Multi: 3755

A to mám na pozadí X programů a stahování.
Tak si to porovnej
vsn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-16 19:10:05

díky... tak to je pěkně naprd když to nejde porovnat
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-16 19:45:39
avatar
Jo, tohle je nejlepší...když se vydá nová verze a bodování nesouhlasí s tou starou => všechnou přetestovat.
bibleblack [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - LOL 2020-11-16 16:41:57

Proč drtíte 10700K které je o 2000-2500 levnější???

Proč ve článku úplně chybí 10850, které je přímým cenovým konkurentem?

Jo já vim, ono by to tak dobře nevyšlo.

Věta, že intel nemá čím konkurovat je objektivní LEŽ, tak jak to sám často rozkřikujete a obviňujete ostatní. 10850 je velmi slušná konkurence výkon +-5 obdobný. Horší IPC zato +2 jádra, o 500kč dražší.

Oba procesory mají debilní cenu, ale AMD právě okoukalo od intelu nasazovat na mainstream procesory high-end ceny a zaslouží za to dostat přes prsty.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-16 18:05:05
avatar
1, srovnáváme 8jádrové procesory ....

2, v testu máš i 10jádrový 10900K také (10850K je ten samý CPU jen s pomalejší) a AMD i když má o 2jádra/4vlákna méně a poloviční spotřebu, tak je stejné výkonné ... takže 10850K by bylo ještě horší ...

3, AMD stejně vyjde lépe, speciálně 3900X/5900X

4, high end cena? Co to je? High edn u AMD začíná na 35 tisících a 3960X ... Intel nemá nic, co by se tomu výkonem přiblížilo

takže tvůj příspěvek je co, pokus o FLAME? Zase se navážíš do nás proč? Já ty CPU nedělám, srovnání je objektivní a vše co tam má být, tam je a výsledky mluví jasně ... nebo ty vážně považuješ 14nm Core procesory a platformu v současné situaci za konkurenceschopnou? Vážně?
Fox_25 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-16 18:52:21
avatar
Nesouhlasím se vším co napsal, ale vážně je 8 jádrové CPU za 12400 mainstream? Vždyť se do této definice dá sotva napasovat 5600X za 8000....
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Ceny jsou prostě děs. 2020-11-16 19:12:39
avatar
Co si budeme říkat ceny 5000 jsou jedním slovem děs. Cooliv pod 5900 by koupil jen vůl. To ať si raději na hry člověk koupí tu blbou i5tku/i7 klidně 9tkovou a pokud chce dělat tak zase vyběhovej 2700 nebo 3700. Ale 5600 X a 5800X To je za ty ceny absolutně nekoupitelný produkt.

Jedinej smysl davá tak nějak to 12 jádro. Jinak cokoliv je cenou nad 10700F mi přijde úplnej nesmysl. Za 8500 je to asi nejlepsi mainstream procesor teď(No tedy 2600 je nejlepsi, ale to uz je spise lowend). Jediný co je jako mínus je Pci-e3 ale to asi nemusí nikoho dnes moc tankovat. Když přínos je spíše teoretický než praktický.

Ještě že na alze zase někde vyhrabaly pár kusů 2600, 1600AF. Ono totiž překvapivě lidi často kupují na hry počítače do 20 000Kč a tak je asi nesmysl uvažovat o 6ti jádru za 10
Fox_25 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-16 19:31:51
avatar
Jo, 5600x je taky veselé, pouze o necelých 30% dražší než 3600x. Co vidím v okolí tak AMD touhle cenovou politikou vehnalo lidi do ráje použitých věcí.
Známý chtěl původně počkat na 5700x, ale když viděl že 5600x je za 8000 tak si našel jetý 3800x za 6200kč. Říkal že silně pochybuje že intel přijde v dohledné době s něčím co by konkurovalo AMD. Taky dodal že s jídlem roste chuť, že nevěří že 5700x bude mít rozumnou cenu a že 11000 za 5700X AMD rozhodně nedá. Taky pochybuju že 5700x bude pod 10000 korun.
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-16 19:37:33
avatar
Přesně tak. Celkově výběr CPU je teď zoufalost. A jako jak jsme AMD fandil a mám všechny CPU od nich. Tak aktuálně mi začíná Intel i s jeho "nekonkurenceschopnejma" CPU být blíž. A to už je opravdu na pováženou. mimoto co si budeme říkat. Výkony CPU se dnes dost přeceňují.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-16 19:34:51
avatar
2600 je mainstream...vždyť jde do mainstreamové platformy
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-16 20:15:01
avatar
Yeah! Exactly!
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-16 21:34:31

Předpokládám že 2080ti je low-end, když podporuje jen pcie3.0
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-16 20:24:48

Kdyby to zdražilo třeba o 8-9%, nebo jednočipové o 25$ a dvoučipové o 50$ tak by to vypadalo hned lépe...
Ale zas na druhou stranu, prodají vše tak jako tak, takže z jejich strany pohoda.
Já asi tu 2600 nechám ještě nějakou dobu doma, sice mě stále obtěžuje kupec ale 12k za mainstream 8c ani 22k za "mainstream" 16c nedám i když na to mám.
Ale těch 20k za běžné herní PC bude +-realita, 40 dá opravdu nadšenec výše jen ten kdo to využije k práci, nebo neví kam ty prachy vyhodit...
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-16 20:32:19
avatar
Je to tak. Absolutní většinu PC co skládám tak jsou defakto pořád stejná do 20 Jen se obměňují grafický karty.

A jak říkáš PC nad 50 většinou už jen někdo komu to ty peníze vydělá a ano u mnohých potom i takto drahé CPUnajde uplatnění, ale potom je otázka zda takový už spíše nekouká rovnou po TR platformě, protože i AM4 skýtá různá omezení týkající se produkčního prostředí.
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-16 20:55:46

Já jsem zvědav co a jestli nakonec koupím.
Hraní je pro mě tak 30% zbytek je aktuálně "nehonorovaná" práce. Aplikace co používám jedou z 90% ST, ale většinou jich jede více najednou a k tomu nějaké to video...
Takže ta 5800 by byla optimum ale tolik prostě za 8c nedám, navíc bych raději 65W kvůli hlučnosti. Ještě chci kupovat grafiku na fHD a vejít se do 600€, snad se to po novém roce trochu vzpamatuje...
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-16 21:24:17

No alespoň mi současně ceny výrazně zlevní update. Koupím 5900x a staré 2600(bez x) prodám za stejnou cenu Za jakou jsem jej koupil před 3/4 rokem.
Fox_25 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-16 19:32:27
avatar
Smazat prosím, neklikl jsem pod komentářem na odpovědět.
Libo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-16 20:25:43

Souhlasim, cena je jedine minus tohoto procesoru, ale dost velke minus Kdyz jsem videl recenze, vyuzivam PC jenom na hry, tak slabsi 5600X je jasna volba, ve hrach se ty nove AMD procesory zase tak moc nelisi, hlavne cenovy rozdil +- 4000 mezi 5600X and 5800X hovori jasne. Jeste nez vysly recenze, uvazoval jsem o 5800X, ted mam 2700X, ale ta cena me odradila.
Stonkeep [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-17 11:16:15

No ja planuju novej comp nekdy kolem vanoc a byl sem presvedcenej ze vezmu bud 5600x nebo 5800x. Ted po hodne dlouhy dobe uvazuju na intelem nebo 3800x. Ty ceny proste AMD tezce prestrelilo.
GaGy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - dont cry 2020-11-17 11:16:51

Někteří jsou tu jako můj kamarád , koupí za 10K monitor 2K 144Hz ,ale aby k tomu koupil slušnou grafiku ,tak to ne... Pak bečí že má ve Warzone málo fps s 1070 ....
Hlavně že má Iphone.
Tak kurva když mám na iphone a drahý monitor tak si snad najdu i na drahou grafiku a cpu ne ?
vaskos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-17 13:01:41
avatar
moj pohlad :

- ryzen 5000 su isto dobre CPU no prehnali s cenou
- rozdiely v hrach su zanedbatelne, a vo vacsich rozliseniach skoro ziadne
- Chcel som upgradovat na vianoce svoj dosluhujuci 6600k no asi este pockam, alebo prejdem na zas Intel.
- Pcie4 je aj tak viac marketing ako poziadavka doby.
GaGy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - PCIE4 2020-11-18 11:21:28

PCIE4 může být přínosný pro SAM + nebo tu technologii kde chce nvidia použít načítaní lokací příjmo z SSD ,takže na to pozor.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!