AMD Radeon RX 6900 XT 16GB – TEST a RECENZE nové nejvýkonnější herní grafické karty?
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Úterý, 08 prosinec 2020
alt

 

 

 

 

 

 

  • AMD Radeon RX 6900 XT 16GB – TEST a RECENZE

                                                   nové nejvýkonnější herní grafické karty?

Neuvěřitelné se stalo skutečností. AMD překonalo všechna očekávání a s novou generací Radeon RX 6000 grafických karet, dokáže výkonově konkurovat, ba dokonce v mnoha případech překonávat, to nejlepší od NVIDIA. K nemalému překvapení asi všech, si AMD vyšlápla dokonce i na předraženou 1500 dolarovou RTX 3090, o které jsme si přitom mysleli, že bude jasně nejvýkonnější grafikou nové generace. Jenže není, v mnoha hrách a mnoha případech dokáže být nový Radeon RX 6900 XT rychlejší! Ne všude, ale v některých ano …

A tohle je on. 6900 XT v referenčním provedení přímo od AMD. Na rozdíl od NVIDIA a její RTX 3090 FE, což není reference a jde vlastně o luxusní OC edici, která jede prakticky na maximum svých možností, AMD zdaleka netlačí ve své referenci věci na limit a ani náhodou neukazuje plný potenciál svého GPU. Popravdě, tohle je možná největší výtka směrem k této speciální novince od AMD. Takže se na ní podívejme …

  • AMD Radeon RX 6900 XT 16 GB

Tahle nová grafická karta není už dávno žádné tajemství, AMD ji vlastně oficiálně představilo s ostatními dvěma modely, tedy RX 6800 a RX 6800 XT, které už jsme pro vás otestovali dříve. Všechny tři karty používají nové NAVI 21 jádro, ale liší se počtem aktivních jednotek a věcí s tím souvisejících. Všechny tři karty ale mají novou architekturu a konstrukci s unikátní Infinity Cache a 16GB paměť. 6900 XT verze je zajímavá tím, že jde o kartu s plně aktivním NAVI 21 čipem s RDNA 2 architekturou. Jinými slovy, těmi nejlepšími kusy křemíku, které dokáží AMD s TSMC ze 7nm výroby dnes vůbec získat.

Bez přehánění tak čipy pro 6900 XT edice musí být doslova perfektní. A kolik těchto dokonalých 7nm čipů pro tyhle karty může AMD vůbec dodat, je otázkou toho, jak dobrá je vlastně 7nm výroba TSMC. Nevíme, jaká je výtěžnost, ale samozřejmě pokud by AMD mohlo, dodávalo by těch plně aktivních čipů nejvíce. A to v tuto chvíli určitě nebude ten případ, protože jinak by jako první neuváděla na trh mnohem dostupnější RX 6800 edice, kde tedy nový 519mm2 velký 7nm čip NAVI 21 je dodáván ve verzích s aktivními jen 60 výpočetními jednotkami (RX 6800), pak se 72CU (RX 6800XT) a nejnovější také plně aktivní verzí s 80CU na novém 6900 XT.

Je trochu překvapivé, že se AMD rozhodlo uvést svůj nový TOP model v naprosto fyzicky identickém referenčním provedení jako podstatně levnější 6800 XT model. Jediné, čím se tyhle dvě karty liší, je právě ta kvalita čipu, která je u 6900 XT plně aktivní a současně jde o nejlepší kusy křemíku, takže dosahuje i obecně lepších vlastností, teoreticky lepšího OC potenciálu atd. S tím ale přichází také vyšší cena, kdy tyto nejlepší kousky křemíku jsou nejvíce ceněny. A příplatek je dost značný. AMD překvapivě ve své referenční verzi zdaleka nevyužila plného potenciálu takto kvalitních čipů a nechala boost takt v základu jet na 2250MHz při maximálně 300W TBP, jako má právě RX 6800 XT. Karta má také stejných 16GB GDDR6 paměti, AMD tedy ani nerozšířilo paměť třeba na absurdních 32GB (ne, že by to k něčemu bylo) atd.

Říkám to proto, že kvalitní NAVI 21 GPU nemá problém běhat na taktech 2,7GHz. AMD se ale u své reference ani nepokusilo, ten potenciál využít. Nechává tak volné pole výrobcům karet, kdy mohu oficiálně prozradit, že nereferenční RX 6900 XT jsou na cestě. Mimo modelů s velkým výkonným klasických vzduchovým chlazením, se dočkáme také několika AiO verzí, které tak dokáží vytáhnout mnohem více než „jen“ 2,25GHz. Abych pravdu řekl, jsem hodně překvapen, že AMD samo nepřišlo v případě 6900XT s referencí s AiO chladičem a boostem alespoň na 2,5GHz, ne-li 2,7GHz rovnou. Protože ta karta s tímhle GPU dokáží víc. I tahle základní reference s tím základním chladičem dokáže běhat stabilně na více než 2,5GHz a být stále tichá. Popravdě díky kvalitě čipu dokáže RX 6900 XT běhat na tom 2,2GHz boostu při 250W, ne těch 300W, které má mít! Tahle referenční karta prostě zdaleka nevyužívá plný potenciál, což je škoda vzhledem k tomu, že má jít o HALO produkt.

Nicméně i tak stojí za pozornost. Speciálně jako demonstrace toho, že AMD je opravdu zpět. Po letech absence v high endu, zde máme nepochybně TOP high end herní grafickou kartu od AMD. Ještě začátkem září před několika týdny přitom mělo AMD na trhu maximálně Radeon RX 5700 XT 8GB za cenu kolem 11 tisíc. Dobrá karta, ale na TOP herní model NVIDIA v podobě RTX 2080Ti v té době, ztrácela nejméně 30%. NVIDIA následně vydala RTX 3080/3090, které jsou o dalších 30 – 40% výkonnější než 2080Ti. Asi jen málokdo si tak dokázal představit, že by AMD dokázalo úplně tyhle karty dotáhnout, natož leckde překonat. Jenže pokud některý výrobce dokáže konstantně překvapovat v posledních letech, je to právě AMD. Jakékoliv přiblížení se výkonu TOP modelů NVIDIA by bylo vlastně vítězství pro AMD speciálně po těch mnoha minulých letech, nakonec je z toho ještě víc …

V mnoha hrách a zejména v nižších rozlišeních jsou RX 6800/6900 karty výkonnější, protože na rozdíl od NVIDIA a její výpočetně zaměřené AMPERE architektuře, kde herní výkon nebyl prioritou při vývoji, AMD RX 6000 série a RDNA2 jsou primárně herní grafiky a herní architektura, na které navíc úzce spolupracovalo SONY a MICROSOFT. A tak současně RDNA 2 je nejen v PC grafikách, ale v obou hlavních nových konzolích, což bude mít zásadní dopad na vývoj a optimalizace her v dalších několika letech.

Nový Radeon RX 6900 XT je tak prostě jen třešnička na dortu. Karta s nejkvalitnějšími a nejefektivnější verzemi čipu velkého NAVI, které AMD dokáže ze 7nm výroby vůbec získat. Máme možnost si s kartou v ČR už nějakou dobu hrát, a tak jsme se na ni pořádně podívali. Jaký tedy je Radeon RX 6900 XT?

 

 

  • AMD Radeon RX 6900 XT 16GB – Grafická karta

Tak tohle je ona. Referenční grafická karta Radeon RX 6900 XT přímo od AMD.

Jak vidíte, tak karta vypadá jinak, než reference předchozích modelů minulých generací. S výjimkou prototypových karet jako byla R9 FURY série, která byla v jedné verzi opatřena AiO chlazením, tak starší R9 290X, RX VEGA 64 i RX 5700 XT byly opatřeny v referenci tzv. blower chladičem s turbínovým ventilátorem.

Jedinou výjimku představovala omezená edice speciálního Radeon VII, který ale nebyl ani tak herní kartou (nemá ani RX označení), jako spíše opět připomenutím se, že AMD má zajímavé technologie. AMD ale na něj použila tří-ventilátorový chladič a jeho výrazně inovovanou edici používá i nová série, kdy NAVI 21 je pro něj i stavěno na rozdíl od VEGA 21, která byla stavěna na HPC karty, s pasivním chlazením.

Výsledkem je tak hlavně znatelně tišší provoz, což hráči upřednostňují. Výkon chlazení je také velmi dobrý, ale proti bloweru je zde nevýhoda, že ten foukal ohřátý vzduch ze skříně ven. Nový design jej fouká do stran a zůstává ve skříni. Není to ovšem o moc odlišný design od většiny ne-referencí. Je prostě tišší. O dost tišší proti bloweru.

Karta má dokonce systém automatického vypínání ventilátorů, takže je v klidových stavech a nízké zátěži naprosto bezhlučná! Pasiv je v případě RX 6800XT a 6900 XT variant větší, zabírá 2 sloty, takže s ventilátory nad tím mají tak výšku 2,5 slotu, proti 2 slotu u RX 6800 non XT edice. Jsou tak stále kompaktní. Má jen 267mm na délku a 120mm na šířku. Je mnohem menší než většina ne-referencí, které dorazí na trh později s mnohem mohutnějším chlazením, speciálně přerostlé NVIDIA FE edice, kdy RTX 3090 se ani do mnoha skříní prostě nejede. S RX 6900 XT ale není žádný problém.

AMD rozhodně jako obvykle nešetřilo na designu a provedení referenčního PCB. Kvalitní komponenty, kvalitní materiály atd. Design tedy dokáže zvládat mnohem větší zátěže a TBP než jakým je karta v základu vystavena. Počítáno je i s přetaktováním.

AMD si dalo rozhodně záležet. V tomto designu tedy budou karty nabízeny první týden od většiny výrobců, lišit se budou jen logem. Až později se objeví nereferenční karty. Ty také mohou mít vyšší takty. AMD u základu nastavilo poměrně konzervativní takty, hluboko pod tím, co nové GPU skutečně dokáže.

S boostem se pak v „nárazech“ může oficiálně dostat až na 2250MHz a karty dynamicky běhají někde v tomto. V praxi jsme ovšem pozorovali, že karta prakticky pořád jede v zátěži kolem 2300MHz a zdaleka nepřekračuje 300W limit. Což je zajímavé. Nicméně NAVI 21 je velmi efektivní, limitem je teplota až 110°C a boost to tak drží tak vysoko, než to těch 110°C a 300W TDP překročí, což se nestává. V ovladačích lze nastavit i vyšší power limit, což už je ale taktování.

Celkově se mě karta a její design a zpracování líbí, dokonce má i RGB odsvícení toho loga ;). Až tedy na jednu věc. Má jen 1x HDMI 2.1 a 2x DisplayPort. Osobně bych ocenil tři DP porty. To ale snad vyřeší nereferenční edice. Novinkou je nicméně USB Type-C konektor. Jinak má karta standardně 2x 8-pin napájení a AMD tak nevymýšlelo žádné opičárny a hloupé redukce na menší nestandardní konektory hloupě umístěné do středu karty, jako u NVIDA RTX 3000 FE edic. Zůstalo u standardu.

  • Testy a testovací sestava

Původně jsme měli v plánu udělat testy rovnou na naší nové sestavě s RYZEN 9 5950X, nicméně protože RYZEN 5000 jsou výrazně výkonnější než všechno, co na trhu dosud bylo a začaly se sotva prodávat, ty výsledky v některých hrách by byly poněkud výše, než prakticky všichni uživatelů mohou u svých PC sestav čekat. Takže jsme se rozhodli ještě využít naší starou sestavu s 3900X procesorem, a 5950X nasadíme do recenzí až později.

Pro testování tedy používáme naší již standardní testovací sestavu. Základem je 12jádrový AMD RYZEN 9 3900X s aktivním automatickým taktováním PBO s chlazením NZXT Kraken X72 (360mm AiO). K tomu máme 16GB G.SKILL FLARE X AMD paměti na 3200MHz s CL14. Základní deskou je ASUS ROG CROSSHAIR HERO X570. V sestavě je také pořádná zvuková karta ASUS ESSENCE STX II, vše napájí platinový 1200W zdroj. A je to osazeno v plně chlazené Fractal Design DEFINE R6 skříni.

Samozřejmě používáme Windows 10 Professional x64 s nejnovější aktualizací.  Nainstalovali jsme nejnovější verze testovaných her a samozřejmě nejnovější verze ovladačů AMD Radeon Software a NVIDIA GF. Jako obvykle testujeme s každou grafickou kartu každé měření 3x a výsledkem je průměr tří měření (v grafu zaokrouhlený na celé číslo). Testujeme 5 her, každou ve 3 rozlišeních, což znamená že pro každou kartu děláme 45 jednotlivých měření. Testujeme obvykle na nejvyšší detaily včetně vyhlazování. A snažíme se vybrat hry tak, aby byly zastoupeny nejběžněji se vyskytující herní engine, na kterých běží i řada jiných her s podobnými výkonovými a technologickými požadavky. Netestujeme technicky zastaralé hry, ačkoliv jde o velmi hrané tituly jako CS GO, DOTA apod. protože tyto hry dokáží současné karty rozjet na stovky FPS, a tak je opravdu jedno jestli máme 280 nebo 300FPS. Zajímají nás nové hry, protože novou grafiku si kupujeme hlavně pro ně a pro to, co v následujících několika letech vyjde.

A jaký je výkon téhle karty v praxi? Podívejme se na pár testů …

 

 

  • Battlefield V (DirectX 12)

Stále aktuální multiplayerová hra, která má skvělou optimalizaci a umí využít i pokročilejší technologie DirectX12, má dokonce jako první i DirectX Raytracing, které však můžete využít jen u RTX karet. Aktuálně je BF V určitě jednou z nejlépe vypadajících her současnosti, kdy vizuální kvalita a detailnost je úžasná. O to více překvapí, že hra je velmi dobře optimalizovaná a běhá v plných nádherných detailech i na mainstreamových kartách, klidně i ve vyšším než 1080p rozlišení. Navíc použitý herní engine (Frostbite), používá celá řada her od EA, jde v podstatě o jejich hlavní technický základ, a používat jej bude i nadále, a výkony grafik jsou tak podobné v mnoha dalších hrách:

Všechny karty testujeme v režimu DirectX12 a hra běží na plné detaily (ultra+AA). Žádné úlevy pro testované modely a všechny mají identické podmínky. Hra je také aktualizovaná na nejnovější verzi.

 

 

  • Shadow of the Tomb Raider (DirectX 12)

Nejnovější herní pokračování Lary Croft je vizuálně velmi působivé, hra také primárně staví na DirectX12 a optimalizace je solidní. I tento herní engine používá řada dalších her a bude na něj spoléhat i řada chystaných titulů, takže rozhodně zajímavé pro otestování grafických karet.

Samozřejmě testováno je v plných detailech včetně AA a také nejlepší kvality vlasů Lary ;).

 

 

  • Metro Exodus (DirectX 12)

Graficky vizuálně velmi působivá hra a také velmi náročná v maximálních nastaveních.

Testováno v Ultra nastavení s vypnutým RTX. Hra je v něm velmi velmi náročná.

 

 

  • Far Cry New Dawn (DirectX 11)

Opět jedna hra, která používá herní engine, jež byl a bude k vidění v mnoha dalších titulech. Z nějakého důvodu však aktuální Far Cry nepoužívá Direct12 ale jen DirectX 11, což není úplně ideální a je zde tedy prostor pro vylepšení u dalších her. Každopádně hra vypadá graficky velmi dobře a běhá dnes také výborně.

Testováno je opět v nejvyšších detailech včetně vyhlazování. Far Cry New Dawn je vlastně pře-skinované Far Cry 5 (doslova), používající stejný základ hry.

 

 

  • GEARS 5 (DirectX 12)

Jedna z nejlepších her roku 2019. zajímavá je ale i po technologické stránce, kdy používá nejnovější verzi Unreal 4 engine a má nativně DirectX 12. Vizuálně představuje ohromný pokrok proti Unreal 3 hrám a můžeme se těšit na mnoho podobných.

Vzhledem k velmi působivé grafické stránce běží hra překvapivě slušně i na slabších kartách. Samozřejmě není problém detaily snížit, ale nás zajímá, výkon grafik jako takových, takže nebude snižovat laťku a dáme kartám pořádně zabrat.

 

 

  • Assassin’s Creed Valhalla (DirectX 12)

Rozhodli jsme se zařadit také jednu z nejnovějších her. Důvodem je, že tahle hra už počítá a byla více optimalizována na novější HW, speciálně na novou generaci konzolí, které využívají RDNA2 architekturu. Mělo by to tedy tomu odpovídat. A také odpovídá:

Testovány jsou maximální detaily, kdy je hra docela náročná, ale dá se to. Nová generace grafik je výrazně lepší.

 

 

  • DiRT 5 (DirectX 12)

Další novou hrou, která právě vyšla a už počítá s novým HW konzolí a PC, je nejnovější díl DiRT série. Takže jsme jej také zařadili. A i zde je vidět optimalizace pro nový RDN2 HW v akci.

Nastaveny jsou plné detaily a jak vidíte, 60FPS ve 4K není pro nové grafiky žádný problém.

 

 

  • Ray Tracing ve hrách – jen doplněk, který zatím není zásadní

Jednou z věcí, která všechny zajímavá, je to, jak si AMD vede při HW akceleraci Ray Tracingu, což je pro AMD premiéra. Doposud tuto funkci nabízela jen NVIDIA, pro kterou je naopak v případě RTX 3000 série, už druhou generací této technologie.

Zde je nutné říci, že přístup obou firem se velmi liší. NVIDIA zde zapojuje hned dva další speciální druhy výpočetních jednotek, které zabírají extra prostor v jejím GPU vedle klasických jednotek. AMD na to jde jinak, také má speciální RayTracing akcelerátor, ale je součástí přímo CU jednotek a každá má tak 1. Není zde ale žádná speciální vyhrazená extra část GPU apod. Fakt, že AMD přináší HW akceleraci RT je zásadní, protože teď teprve vývojáři mají důvod RT efekty začít ve hrách používat. RX 6000 v případě RDNA2 totiž tuhle funkci přináší nejen do klasických počítačových grafických karet, ale umí ji právě i nové konzole!

Nicméně nadále platí, že kompletně Ray Tracingované hry není možné udělat s výjimkou extrémně graficky jednoduchých titulů (i tak ve výsledku extrémně výpočetně náročných). U běžných her s tou současnou úrovní počítačové grafiky a detailnosti, by plné převedení do real time RT vyžadovalo mnohonásobně více výkonu, než kterého jsou současné karty schopny. Takže Ray Tracing efekty zůstanou ještě mnoho let vyhrazeny jen na určité prvky a rasterizace bude základním stavebním kamenem všeho i nadále. RT je ale zajímavé především na „hru světel a stínů“, což je nejčastější prvek, na co se dnes RT ve hrách používá. Druhou věcí jsou například odrazy obrazů. Ale tady jsou vývojáři opatrnější, protože tohle se dá velmi jednoduše s minimálními nároky na výkon udělat klasicky rasterizací, není to sice hyperrealistické, ale je to dostatečně dobré, aby si toho nikdo nevšiml. RT odrazy totiž vyžadují mnohem vyšší výkon a vizuálně to není často ani poznat. Pro hru světel a stínů je ale RT mnohem užitečnější. I tak je zde problém, že zapnutí Ray Tracing efektu, třeba i jen pro to stínování, značně sníží FPS.

Shadow of the TOMB RAIDER je jedna z prvních her, které právě na stínování Ray tracing používá. I když je hodně těžké vůbec poznat rozdíl, takže zapnutí tohoto efektu je pro většinu hráčů nesmysl. Hra používá standardní DirectX RT, i když samozřejmě tahle funkce v případě téhle hry byla laděna na RTX 2000 sérii, tak běhá i na nových Radeon RX 6800 kartách. Dopad na výkon se zdá být o něco větší u AMD, která s aktivním RT podává horší výkon než RTX 3080, přičemž bez RT je výkon srovnatelný. Nicméně vzhledem k tomu, že tahle hra vůbec není na RDNA2 jakkoliv optimalizovaná, a pro AMD je to premiéra HW akcelerace RT, jde o více než slušný výsledek.

AMD nám ale poskytlo také přístup k vývojové verzi nového DiRT5, který je příkladem nové hry, kde už Ray Tracing efekty budou optimalizovány i pro RDNA 2. Hra používá standardní DirectX Raytracing, takže samozřejmě běhá i na RTX grafikách NVIDIA. Nicméně na AMD běhá tak dobře, že najednou je situace úplně jiná než ve starších, pro RDNA2 neoptimalizovaných titulech.

Je tedy evidentní, že optimalizace her budou hrát roli. Zásadní roli. NVIDIA má papírově vyšší ten hrubý výkon pro Ray tracing. Ale jde na to také složitěji a za cenu větších čipů o speciální jednotky. Ale ne všude je to automaticky lepší a výkonnější řešení, než přístup AMD. Pokud jde o hry, bude prostě záležet na té implementaci a optimalizaci ze strany vývojářů. A tady má velkou výhodu AMD, kdy prostě díky RDNA2 na RX 6000 grafikách v PC i obou hlavních konzolích, to bude právě tahle architektura, na kterou to vše bude primárně laděné.

Současně osobně stále považuji Ray Tracing prvky roubované do současných her, za zcela zbytečné. Ten dopad na výkon je drtivý, přitom ten vizuální přínos je vizuálně sotva postřehnutelný. Nemyslím si, že se na tom v několika dalších letech něco změní. Ale ano, RT efekty v některých hrách uvidíme teď častěji, když je teď budou moci vývojáři nabídnout mnohem širšímu obecenstvu díky AMD RDNA2 v konzolích. Osobně nepovažuji v současné generaci grafik se současným výkonem a tou odpovídající použitelností ve hrách, tuhle oblast za nějak zajímavou. Za pár dalších generací uvidíme …

A jak je na tom nová grafika z hlediska provozních vlastností?

 

 

  • Provozní vlastnosti – spotřeba, chlazení, taktování

Důležitým aspektem výkonných grafik jsou samozřejmě provozní vlastnosti. Zejména spotřeba a s tím související chlazení. Nová generace výkonných grafik přichází s opravdu velmi vysokou spotřebou. Měříme průměr ze všech našich herních testů a takhle to vypadá:

A přichází další velký šok. Po letech a několika generacích, kdy NVIDIA měla zjevně navrch v herních grafikách, pokud jde o efektivitu, kdy jednoduše nabízela lepší výkon při lepší spotřebě, se věci obrací. V souboji nových generací je AMD Radeon RX 6900 XT znatelně o několik desítek W úspornější než NVIDIA RTX 3080/3090, což vzhledem k dost podobnému výkonu těchto karet znamená, že AMD je jasně efektivnější! Speciálně 6900 XT s výběrovými čipy nejlepší kvality, dokáže nabídnout výkon RX 6800 XT s nižší spotřebou, pokud si s tím pohrajete, levou zadní!

Pamatujete si na ty hlučné blower referenční chladiče na referenčních RX 5700 XT, RX VEGA 64 atd.? Vyřešeno! Referenční RX 6800 XT, RX 6800 a hlavně RX 6900 XT jsou jakoby z jiného světa. Ty karty jsou tiché! Dokonce bych řekl neuvěřitelně tiché na referenci od AMD :). Nezadají si s většinou normálních ne-referencí! Jedinou věcí, kterou určitě výrazně mohutnější ne-nereference přinesou, budou ale nižší teploty.

RX 6900 XT má úplně stejný chladič, jako referenční 6800 XT verze. Teploty jsou na tak vysoký výkon a kompaktní provedení dobré, a AMD pak nastavením jednoznačně preferuje nižší hlučnost. V klidových stavech běží dokonce naprosto pasivně. Karta je kompaktní, klasicky 2slotová a mnohem menší než třeba ASUS STRIX nebo Sapphire Nitro+ edice. Ty tak nabídnout určitě podobně tichý nebo ještě tišší provoz, ale díky většímu chlazení nižší teploty, a tedy i možnost vyšších taktů při zachování tichého provozu. A když už jsme u toho…

  • Taktování RX 6900 XT – velký potenciál!

Výběrová kvalita čipů pro 6900 XT by měla hrát velkou roli. Jednoduše čipy na této edici dokáží jet na srovnatelných taktech s nižším napětím a spotřebou, než čipy „horší“ kvality na RX 6800 sérii. Navíc v tomto případě je zde plný počet aktivních jednotek 80 proti 72. Takže čip je obecně mnohem efektivnější. RX 6900 XT má také největší OC potenciál, kdy AMD umožňuje nastavit až 3GHz. A samo AMD říká, že reference s tím chlazením co má, dokáže až 2700MHz.

Testovaná reference s tím základním chladičem dokáže jít dost vysoko. Při nastavení 2700MHz v ovladačích nám naše karta běhala na stabilních 2500 - 2550MHz a to pořád byla tichá (tedy chaldič zdaleka nejel naplno)! Spotřeba se přitom zvýšila jen minimálně. Ani po přektatování nedosahuje spotřeby RTX 3090. Každopádně těch 2,5GHz je jen 9% zvýšení proti 2,3GHz, na kterých karta běhá v základu a nárůst výkonu je tak kolem 6 - 7%, a znát je to hlavně ve 4K, kde už nejste tak limitováni výkonem CPU. Nicméně RX 6900 XT dokáže i více a s pořádným chladičem (vodou) určitě překoná stabilních 2,7GHz. A spotřeba přitom zůstává relativně příznivá. Nárůst výkonu pak už klidně překročí 10%, což v nové generaci grafických karet je nezvykle velký potenciál, konkurenční RTX 3000 nejdou taktovat prakticky vůbec, potenciál je u nich kolem 2-3% a platíte za to TDP překračující 400W. Pro taktování a je tak RX 6000 série zajímavější, navíc produkuje zajímavá čísla, kdy takty 2,5GHz na vzduchu a 2,7GHz s vodou, to jsme na žádném GPU ještě nikdy neviděli …

Takže k závěrům …

 

 

  • Závěr a hodnocení

Pokud jde o výkon, Radeon RX 6000 série grafik má aktuálně na AMD platformě v kombinaci s RYZEN 5000 ještě možnost být v některých hrách o něco výkonnější. Tato technologie se nicméně později rozšíří i na další grafiky a platformy, ale spíše až v budoucnu. AMD, protože dělá jak CPU a GPU, počítala s touhle funkcionalitou, může tuhle technologii nabídnout už teď. A co dělá? Přidá ještě několik % výkonu navíc!

  • AMD Smart Access Memory (SAM)

Zatím to není automaticky aktivní. Musíte ji ručně zapnout. Potřebujete k tomu v tuto tedy RX 6000 kartu, RYZEN 5000 procesory, X570/B550/A520 desku s novým BIOSem, který tuhle funkci zpřístupňuje. Současně tahle technologie, která je založena na jednom technickém konceptu Microsoftu, a nejde tedy o AMD/NVIDIA ani Intel exkluzivní řešení. Není v tuto chvíli ani nijak optimalizovaná a hry s ní zatím nepočítají. Ale budou, protože smysl a přínos má. Podobná funkce existuje i v konzolích, kde je AMD RYZEN + AMD RDNA 2 platforma také, nicméně prostě až nové hry s ní budou počítat, takže v současnosti jsou přínosy různé. Někdy jsou, někdy ne a někdy mohou být i záporné, což je jeden důvodů, proč AMD zatím nenechalo tuhle věc zapnutou v základu. I když celkově výkon RX 6000 karet dále v průměru navyšuje.

Velký je ten přínos u novějších her, jako třeba Assassins Creed: Valhalla. Ale jsou hry, kde je přínos mnohem menší.

Například Tomb Raider je přínos menší, ale i tady to pár % udělá. Celá technologie nemá negativní vliv na spotřebu, na GPU jako takové, prostě jen celý systém spolupráce CPU + GPU je lépe využit a CPU má plný přístup do paměti grafické karty. Což v případě RX 6800/6900 série karet je nezanedbatelných 16GB!

Je prakticky jisté, že tahle funkce se později objeví použitelná i pro NVIDIA a také na Intel platformě, ale obojí bude trvat a nemusí mít tak velký přínos. AMD zde má velkou výhodu celé vlastní platformy, faktu že s MS spolupracovala a navrhovala RDNA2 a platformu pro konzole, kde podobná věc funguje. Nové procesory, nové grafiky, kdy obojí používá stejné typy sběrnic a celá platforma AMD s touhle funkcionalitou a technologií prostě počítala. A její potenciál obecně je zřejmý. V tuto chvíli to má jen AMD. A jak vidíte, už tak skvělý výkon RX 6900 dokáže být v kombinaci s RYZEN 5000 ještě vyšší, což v případně vyrovnaném souboji s konkurenční NVIDIA může hrát roli.

  • AMD Radeon RX 6900 XT

                                – prostě to nejlepší, ale neukazuje plný potenciál!

Radeon RX 6900 XT je příjemné překvapení, protože asi nikdo původně nečekal, že bychom se takové karty od AMD vůbec dočkali. Připomínám, že ještě před několika týdny byl nejvýkonnější grafikou na trhu od AMD „jen“ Radeon RX 5700 XT s 8GB paměti za 11 tisíc a nezdálo se, že by NVIDIA s novými kartami RTX 3080 a monstrózně drahou RTX 3090, měla důvod k obavám z konkurence. Jenže RX 6800/6900 grafiky jsou mnohem lepší, než se čekalo …

RX 6900 XT je jen takovou třešničkou na dortu, plně aktivní čip nejlepší kvality. Referenční verze přitom vůbec netlačí věci na maximum, tak jak to dělá konkurence u FE edic. Pokud se někde dočtete něco o zklamání, tak dotyčný je blázen a neví o čem mluví. Radeon RX 6900 XT dokáže být někde i více než 2x výkonnější při více jak o 60% lepší efektivitě, než nejlepší karta minulé generace AMD, tedy po všech stránkách povedený Radeon RX 5700 XT. Takové mezigenerační zlepšení jsme tu snad ještě nikdy neměli. O to působivější je, že AMD je současně najednou i efektivnější a stále cenově výhodnější než NVIDIA, a to i přes fakt, že v mnoha případech a hrách dokáže být i výkonnější! Takže řeči o nějakém zklamání můžou mít skutečně jen blázni. Nevidím nic, co by se jako zklamání dalo označit, tím ovšem neříkám, že vše je perfektní a AMD nemohlo udělat trochu víc. NVIDIA má jednoznačně náskok v SW hračkách kolem a speciálně RT podpoře, kde ale těch několik málo her co to má, tak bylo děláno na NVIDIA, takže je logické, že s RDNA2 nemohou počítat a nedá se tak z výkonu Radeonů tam vlastně nic usuzovat.

V nižších rozlišeních 1080p a 1440p, je díky architektuře AMD RX 6900XT nejvýkonnější herní grafikou na trhu a jasně překonává i RTX 3090. A ne vždy je to jen proto, že jsme limitováni procesorem. Je to proto, že architektura AMD není omezena jako NVIDIA AMPERE, která potřebuje vyšší rozlišení, aby její hlavní výhoda (vyšší výpočetní výkon), byl vůbec trochu využit. Pokud jde tedy o 4K výkon, soupeření RX 6900 XT a RTX 3090 je mnohem těsnější. Abych pravdu řekl, příliš těsné na to, aby se dal vyhlásit jasný vítěz. Což samo o sobě je vlastně pro AMD obrovské vítězství … speciálně když RX 6900 XT stojí 27 tisíc korun, zatímco RTX 3090 je za přepálených 40 tisíc ….

Nicméně srovnávání těchto karet je teď trochu komplikované. Radeon RX 6000 série totiž zdaleka neukazuje skutečný výkon a potenciál, který má. NVIDIA hodně investovala do Ray Tracingu, který je a bude v současných hrách jen doplňkem a ve své podstatě dnes nesmyslem, který dělá jen 1 – 2 efekty velmi náročné a nestojí za to jej mít zapnutý – mnoho uživatelů si ani nevšimne vizuálního rozdílu, za to si všimne, když z 80FPS má 40FPS apod. Současná ani následující generace GPU nemají dost výkon pro skutečný real time Ray Tracing ve hrách, navíc jak to budou hry používat záleží na RDNA2, protože je v konzolích. A jedinou hrou, kde můžeme výkon RT srovnávat tak jak se bude používat a daná hra počítá s RDNA 2, je DiRT 5 a tam to nevypadá s výkonem Radeonů proti RTX vůbec špatně. Ray Tracing je ale nyní zajímavá technologie hlavně mimo použití ve hrách, a dokud nebudou GPU mnohonásobně výkonnější, než ta současná, tak na rozumný real time Ray Tracing ve hrách zapomeňte. Nicméně obě nové generace jej podporují, a některé hry budou mít nějaké RT efekty, ale v dohledných letech to nebude nic zásadního, většina uživatelů to bude vypínat jako zbytečného žrouta výkonu. Zásadní a jediné co by vás mělo jako hráče zajímat u současné a pravděpodobně i té následující generace grafik, je stále především klasický rasterizační výkon.

Hlavní zbraní AMD v nové generaci proti NVIDIA, je nejen efektivnější a hrám na míru udělaná architektura, ale především fakt, že RDNA 2 vznikla ve spolupráci AMD se SONY a Microsoft. A je tak nejen na PC grafikách RX 6000, ale v Xbox X/S a PS5 konzolích! Tohle bude mít zásadní vliv na vývoj a optimalizace her a herních technologií v dalších letech. A to takový, že AMD RX 6000 budou výrazněji výkonově unikat RTX 3000 sérii. V tuto chvíli většina recenzí je tvořena testy her, které vznikly dlouho před vydáním RDNA architektury. A v nich většinou NVIDIA také vede. Nicméně pokud se podíváte na novější hry, které už vychází i pro nové konzole a s RDNA tedy už počítají, Radeon RX 6000 série je výkonnější, a dokonce nejen RX 6900 XT i ve 4K rozlišení dokáže být mnohem blíže, nebo dokonce výkonnější než RTX 3090! A tento trend bude nepochybně pokračovat příští rok a v dalších letech, jak budou vycházet hry už přímo dělané na RDNA 2 platformu díky konzolím atd. Takže posuzovat výkon teď ve hrách i několik let starých se úplně nedá. Dal bych tomu třeba dalších 6 měsíců a vyměnil staré hry za testy novinek s RDNA 2 podporou a věřím že výkonové porovnání dopadne poněkud jinak a bude více odpovídající současnosti a následujícím letům pro které si nové grafiky pořizujeme …

  • Závěr

Zatím ale budeme naprosto upřímní. Nemůžeme objektivně vyhlásit, kdo v tuto chvíli má nejvýkonnější a lepší herní grafickou kartu. Zda AMD s RX 6900 XT nebo NVIDIA s RTX 3090. Fakt, že tu takhle těsný souboj vůbec máme, je svěží změnou a slibuje hodně zajímavého do dalších let. Jisté v tuto chvíli jen je, že NVIDIA zvyklá mít bezkonkurenčně nejlepší herní grafiky v posledních letech, o tuto jasnou pozici jednoznačně přišla. A nevypadá to, že by se přitom držela nějak zpět a nesnažila se. Její RTX 3090 má výhodu 24GB paměti a vyšším výpočetním výkonu, který ale spíše než hry, ocení jiné aplikace. Ostatně NVIDIA sama za svůj TOP herní model považuje slabší RTX 3080 nikoliv 3090, kterou označuje za nástupce TITAN série. Ačkoliv ta měla aktivní část profesionálních funkcí, které 3090 aktivní nemá. Nicméně faktem je, že jen 10GB slabší RTX 3080 na nové 16GB Radeon RX 6800 XT natož na RX 6900 XT, nestačí. A existence RTX 3090 je tak záchrana pro NV. Ovšem chce za ni přes 40 tisíc korun, což vzhledem k hodně podobnému výkonu ale ceně „jen“ 27 tisíc za 6900 XT, znamená docela dost. V případě srovnatelných cen by ten výběr byl mnohem složitější, takhle je mnohem jednodušší ro většinu hráčů. A myslím si že za rok, až budou venku další moderní hry optimalizované už pro RDNA 2 výrazněji, tak už to srovnání výkonu bude vypadat trochu jinak …

Přesto musím říci, že referenční RX 6900 XT bych jen tak někomu nedoporučil. Jako karta je to extrémně výkonná (v mnoha případech, i když ne všude, dokonce i nejvýkonnější, co na trhu je), chlazení je překvapivě velmi tiché a prostě je to příjemná skvělá karta. Ale protože RX 6800 XT stojí 18 tisíc a jediným rozdílem je těch 8 výpočetních jednotek a zhruba přinejlepším 9% výkonu v základu, nedává ten příplatek pro většinu uživatelů žádný smysl. Ale to je v pořádku, protože platíte prostě za výběrové čipy a kvality s tím související. Potenciál té karty je totiž vyšší a pokud chcete nejlepší šanci pro nejlepší OC, je RX 6900 XT přesně to, co potřebujete …

Sám za sebe ale říkám, že jsme trochu „zklamaný“ z toho, že AMD vůbec nevyužilo toho potenciálu, který zjevně má. 6900 XT má být HALO produkt. Fajn, tak proč je to tedy fyzicky úplně stejná karta jako RX 6800 XT se stejným referenčním chlazením, TGP i takty? Nemám nic proti tomu, jaká je ta reference 6800 XT, protože je skvělá, za těch 18 tisíc senzační. Ale proč v případě 27 tisícové RX 6900XT, AMD neudělalo tuhle výběrovou edici prostě zajímavější?! Třeba neosadilo ji AiO chlazením, neposunulo ten boost na minimálně 2,5 – 2,6GHz apod. Prostě za těch 1000 dolarů (27 tisíc korun vč. DPH), což je sice hodně peněz, ale díky předražené RTX 3090 za 1500 dolarů (40 tisíc korun) vlastně má pořád skvělý poměr cena výkon, by se dalo vymyslet víc než uvést prostě fyzicky stejnou kartu, jakou je RX 6800 XT za těch skvělých 649 dolarů (18 tisíc korun). Tím spíše, jak těsný souboj svádí jen referenční RX 6900 XT s luxusní OC edicí RTX 3090 FE od NV. Na rovinu, pokud by AMD osadilo výkonnější chlazení, dalo boost na těch 2,6GHz, což je v silách AiO v pohodě a tiše uchladit, RX 6900 XT by velmi pravděpodobně byla nejvýkonnější herní grafika na trhu. A nejen v nižších rozlišeních ale i ve 4K. AMD si ale tuhle příležitost nechala z nějakého důvodu ujít. Že by ještě neřeklo poslední slovo?

Každopádně nový Radeon RX 6900 XT je skvělá karta. O tom není pochyb. I v referenci tichá a velmi působivá herním výkonem, který je v mnoha případech vůbec nejlepší, co na trhu můžete mít a je mnohem lepší, než jsme od AMD v této generaci čekali. Je také fyzicky docela kompaktní, což je v přímém kontrastu s konkurenční přerostlou RTX 3090 FE (která se ani do mnoha skříní nevejde) a ne-referencemi obecně. Nicméně těch 9% výkonu navíc proti RX 6800 XT ve identickém výborném referenčním provedení (a většina ne-referencí bude také identická), to za ten příplatek 9000 korun úplně nestojí. Rozhodně ne pro většinu hráčů. Ale s tím se samozřejmě počítalo. RX 6900 XT je prostě velké NAVI v nejlepší kondici, skvělý základ pro maximální taktování, efektivitu apod. Fakt, že vůbec konkuruje RTX 3090 výkonově a v mnoha případech ji dokonce překonává, je senzace. Navíc když je úspornější a zdaleka plně neukazuje a nevyužívá svůj potenciál. Fyzicky i softwarově. Cena je tedy velmi vysoká, ale není alespoň tak absurdně okatě přehnaná, jako v případě NVIDIA řešení. I když na tom by možná nějak záleželo, pokud by dostupnost všech grafických karet dnes byla trochu normální a výrobci soupeřili o zákazníka, nikoliv že zákazníci soupeří o grafiky. Nový výběrový RX 6900 XT nevyjímaje. Reference je tedy OK z mého pohledu, ale dalo se u ní vymyslet v rámci HALO produktu prostě víc. Jako karta je výborná, zajímavá pro nadšence a pro ty, kteří staví kompletní vodní chlazení a osadí si ji blokem. Nicméně výrobci chystají také vlastní ne-reference, včetně speciálních AiO edic, a ty tak už v základu nabídnou ještě o něco více.

Každopádně už teď RX 6900 XT stačí na to, aby ani RTX 3090 nemohla být od teď jednoznačně označena za nejvýkonnější herní grafiku na trhu, protože jí v mnoha případech prostě není. Někde je, ale někde není. A to vlastně AMD úplně stačí. Schválně, jestli si vzpomenete, kdy naposledy AMD dokázalo výkonem se single GPU řešením v mnoha hrách plně konkurovat nebo dokonce porážet NVIDIA v high endu? Už tohle je obrovská změna, která stejně jako RYZEN procesory, znamená zcela novou situaci na trhu. A to stejně jako RYZEN procesory bude RDNA architektura teprve pořádně ze strany aktualizovaných aplikací a her využita, kdy AMD má nepřekonatelnou výhodu v podobě PS5 a Xbox X s RDNA2 grafikami. Jsem tedy zvědav, jak bude vypadat tohle srovnání třeba už za půl roku až rok, kdy na trhu bude mnohem víc nových her, již trochu optimalizovaných pro RDNA 2 architekturu, díky její přítomnosti v konzolích a PC současně. NVIDIA určitě bude muset reagovat, AMD ale také zdaleka nekončí a Intel se prý přihlásí do konkurence také. Já myslím že nás čekají zajímavé roky. V tuto chvíli každopádně Radeon RX 6900 XT korunuje senzační návrat AMD i na grafický trh, kterým tak doplňuje stále neuvěřitelné počínání na procesorovém trhu. Z mnoha důvodů dělá kombinace RYZEN 5000 s Radeon RX 6000, k šoku asi celého IT průmyslu, AMD skutečně nejlepší herní platformou současnost. Kdo by to byl ještě nedávno řekl, že něco jako RYZEN 9 5950 s RX 6900 XT vůbec bude realitou …     

 

Za výbavu na testování děkujeme našim partnerům:

 

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Funin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-09 02:34:02

ten graf s cenami tech karet je opravdu vtipny, jinak dalsi karta co nebude k sehnani, bohuzel
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-09 06:31:55
avatar
Tiež pozerám, v ktorom e-shope je 6900xt za 27k?
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-09 07:34:28

AMD mohlo zapracovať na tom RT viac, kym pridu do obchodov, už to RT bude bežna vec
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-09 09:03:43
avatar
pokud je RT implementovano skrze DX12 Ultimate tak to beha moc dobre jak ukazuje DIRT 5.. Vsechny ostatni hry co umej RT tak pod hlavickou Nvidie a tam proste je RT optimalizovan dle jejich vlastniho kodu, proto to na RDNA 2.0 funguje naprd..
petrM78 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-09 10:11:14

bf, tomb raider, metro...vsechno ma RT skrze DX12 ultimate. nechapu proc takle mystifikujes. dirt ma pak nejzbytecnejsi RT ever...na stiny, kde to nejde videt vubec. az bude podpora pro AMD dodelana v cyberpunku pak se teprv uvidi, protoze tam to RT jde hodne videt. obdobne watchdogs legion, ale to me jako hra zrovna nezajima.
Dreip [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-09 09:16:51

Fascinující, jak se nVidii podařilo lidi tím raytracingem zblbnout. Hold síla marketingu je mocná.
Bumpkin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-09 10:18:04

nejde tak o hry jako spis o polo profesionaly......

RTX karty jsou paradni vykonem na B2B aplikace at uz v Unity nebo v Unrealu... dokonce zakladni RTX efekty narvete do malých proprietalnich aplikaci.....


dejme tomu ze chce lasvit prezentovat sve veci, ktere jeste nevznikli nejsou postaveny, tak je ma vymodelovane hezky ve 3D a muze na to pouzit RTX efekty kde bude videt lom svetla a podobne......

to same mate dal u dalsich firem ktere se zabivaji prezentovanim svych produktu....

a to se nebavim o lidech co to pripravuji, vetsinou male teamy o 10 lidech kterym se fakt nevyplati kupovat TESLA server ale staci jim tyto karty jako je prave 3080 nebo 3090...

budete se divit ale takovycho vyvojaru je hoodne....8 hodin dene je PC pracovni nastroj a zbitek multimedialni stroj na filmy a hry....

tedy je zblbnout a zblbnout.... je hrozne paradni ze se RTX dostalo do hernich enginu a je mozne delat v realnem case paradni interaktivni vizualizace bez toho aniz by clovek musel delat predrenderovane sekvence, aniz by musel resit rozne berlicky a musel vymyslet jak neco obejde....
Dreip [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-09 10:36:15

Tak samozřejmě, v poloprofesionální oblasti a podobně to má nepochybně smysl. O tom není řeč, a tam určitě taková 3090 dává větší smysl.
Já spíše mluvil o běžném konzumentovi, který za slovem raytracingem vidí spásu a grafické orgie.

Můj osobní názor je, že na běžné užívání raytracingu je stále příliš brzo. Technologie, která vám v některých případech ukousne až 50% fps za to nestojí. A to se ani nevyužívá na 100%, protože by to na to plynulé hraní ani dnešní grafiky neutáhli.
Ale na druhou stranu je skvělé, že alespoň nVidia to posunula dále do podvědomí lidí, i když si myslím že v této fázi je to spíše ten marketing, než technologie samotná, co rozhoduje v lidech o volbě nové grafiky.
kwokenzie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-09 14:01:08

Já s vámi souhlasím například v tom, že na RT ve hrách je brzo(osobně vidím spíš přínos v DLSS). Respektive kupovat si kartu kvůli RT ve hrách zatím podle mého názoru nedává smysl. Ano, v tuhle chvíli je to podle mě pouze marketing (co se consumer trhu týče).

Nicméně je potřeba se na to dívat tak, že technologie se představují postupně. Nikdy to není z nuly na 100% v rámci jedné generace. Vždy ten postup byl pozvolný. Vemte si třeba elektro-auta. Jejich penetrace na silnice je velmi pozvolná a nenastala a nenastane situace, že by jeden den přestaly jezdit spalovací auta a zároveň začaly jezdit pouze elektromobily.
Bumpkin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - rendering a 3D editor 2020-12-09 10:25:57

Budetev budoucnu testovat karty i na rendering? zatim se nikde moc neukazuje jejich potencial....


Na příklad blender je idelni na toto testovani a hodne creatoru (freelanceru) by toto uvytalo kdyby se to objevovalo ve vasich testech
petrM78 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-10 10:20:54

taky nevim proc se tu ignorujou testy vypocetniho vykonu karet. za to u testu cpu je tu cinebench uplnou mantrou a nejdulezitejsim testem...
LukasL34 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Cryo 2020-12-09 08:29:11
avatar
Moc by mě zajímalo jaký taktovací potenciál by to mělo s termoelekrickym chlazením. Jako u nedávno představené Intel Cryo cooler. Doufám že to někdo vyzkouší. Taková karta by sice byla brutálně drahá a žravá. Ale když už to má být HALO produkt proč ne?
Alferi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-09 08:35:44
avatar
Ohledně SAM, neplánuje redakce test, jaké parametry bude mít u platforem s deskami 400 a u Intelu? Tedy až budou odladěné BIOSy.
Stonkeep [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-09 10:49:14

Pokud se bude opakovat situace jako byla s 6800xt kdy par referencnich karet bude za tu doporucenou cenu. Tak bych naopak rekl ze se 6900xt sakra vyplati. Jestli dat 27k za 6900xt nebo 25k za 6800xt, tak asi neni co resit.
vsn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-09 12:19:52

Nechci rýpat, ale DD, čím to je, že rx 6900 xt na YTB kanálu Gamers Nexus vyšla hůř jak rtx 3080FE a na rtx 3090Fe neměla ani náhodou? Beru jen výsledky ve 4k. Bylo to výběrem her?
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-09 13:17:06

Ano, je to výběrem her a jejich nastavením.
Např. Shadow of the Tomb Raider je zde bez RT
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-09 13:26:21
avatar
výběrem starších her ... čím starší i mnoho let staré hry vybereš, tím lépe NVIDIA vyjdou ... čím zařadíš víc novějších her z tohoto roku, tím lépe vyjdou Radeon ... dokonce kdybych zařadil hry třeba jen z posledního roku, tak 6900XT by v průměru jasně porazila RTX 3090 i ve 4K .... otázkou je, co je zásadnější. jestli staré hry nebo novější s novějšími technologiemi pokud jde o srovnání a výběr grafik pro další 1-2 roky hraní ;)

každopádně pokud někomu vyjde 6900XT hůře než 3080FE, tak to má evidentně velký problém a bohužel nedůvěryhodné výsledky ....
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-09 18:25:52

Taky jsem viděl dost testů, kde se 6900XT na RTX3090 sotva dotahovala a říkal jsem si, že tady beztak vyhraje na plné čáře...a nespletl jsem se
marfan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-09 19:15:37

DD vyberá zámerne hry, pri ktorých AMD prikyvuje pri vývoji aby tie grafiky vyšli lepšie. Na obranu DD zasa niekto iný to robí opačne a výsledky sú naklonené k Nvidii.

Pre mňa je 6900XT výkonom medzi 3080 a 3090. Za svoju cenu fajn ale výhodnosť týchto grafik bude len ak pri nereferenčných verziach bude výkon ako 3090.

Vhľadom na to, že Nvidia svoje čipy tlačí na hranicu tak by som bral radšej AMD pri top modeloch.

Som zvedavý na skôr na strednú triedu čo postavia proti 3060ti.
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-09 13:40:53
avatar
Podle mě je 3080 FE za necelých 20000 jasná volba.
Stonkeep [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-09 13:47:42

A ta se da sehnat kde?
m4xp0w3r7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-09 15:19:31

objednat se za tu cenu dá, jestli někdy aj dojde, to nevím
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-09 14:05:09
avatar
sorry ale 10GB grafiku za 20 tisíc? Nesmysl ... těch 10GB je málo už teď ... v téhle cenové hladině určitě ...
m4xp0w3r7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-09 15:19:52

A to proč? V které hře to má vliv?
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-09 17:28:10
avatar
Ak to kupujem na 4 roky tak možno bude malo, ale ak vymením za 4080 co je za menej ako 2 roky, tak to stačiť bude. Čiže otázka na koľko to človek kupuje.
kwokenzie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-09 18:20:51

> sorry ale 10GB grafiku za 20 tisíc?

Ano, v soucasne cenove nabidce to nedava moc smysl.

> těch 10GB je málo už teď

Tohle neni pravda. Mate k tomu nejaky dukaz prosim?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-09 23:00:01
avatar
za současných podmínek je 10GB u karty za 20tis prostě málo .... hry běžně dnes ve 4K využívají i více než 10GB kapacity paměti ....
Tomik18 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-09 19:26:05

Hloupost!

Kdyby to tak bylo, tak by prece musela 6800 XT valcovat (asi hlavne ve vyssich rozlisenich) RTX 3080 a 6800 by musela doslova nakopat zadek RTX 3070.

To je takove "vice prouzku, vice Adidas"...
m4xp0w3r7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-09 15:18:24

Tak ale tohle byl úplný paper-launch, podle všeho jsou tak 2 karty v celé ČR. Nebo se pletu a v obchodech se ještě objeví?
VendyPhoenix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-09 15:23:00

Hezká grafika, ale můj problém 6800 versus 6800XT to neřeší. Nicméně do konce února času dost. Věřím ,že se do té doby celkově trh ustálí.

Za mě: v poloprofesionální sféře RTX3090 , konzumní sféra 6900XT hlavně díky ceně a potenciálu ohledně taktování.
JirHor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Recenze z celeho sveta 2020-12-09 15:27:20

Dobre odpoledne,
Predem se omlouvam za dlouhej prispevek. Opet jsem prosel 16+ recenzi s hodnocenimi RX 6900 XT. A udelal shrnuti jejich testu, postrehu a samotnych hodnoceni. Celkove slusne hodnocena karta, ale podstatne hure nez RX 6800 XT. Celkem jsem pobral ruznych 27 her a pres 140 testu.

RX 6900 XT bez RTX a SAM a DLSS (porovnani s Nvidii)
Plusy
- 16GB pameti
- Cenove vyhodnjesi nez RTX 3090
- Vykonnejsi nez RTX 3080
- Proti konkurenci lepsi spotreba
- Ve 1080p nejvykonnejsi karta na trhu asi 5% vykonnejsi nez RTX 3090
- Slusne moznosti pretaktovani

Minusy
- Cena/vykon horsi nez RX 6800 XT a RTX 3080
- Horsi vykon o 7% ve 4K nez u RTX 3090
- Slaby vykon raytracingu
- Chybi technologie k DLSS
- Slabsi vykon v grafickych aplikacich
- jen o 2-3% vyssi vykon v 4K nez RTX 3080

Hodnoceni od recenzentu:
Povedena karta, bohuzel trpici silnou konkurenci RX 6800 XT a RTX 3080, kde tezko najit moc scenaru proc priplacet tolik penez za maly narust vykonu a to hlavne vuci RX 6800 XT, kde je i stejna velikost pameti (16GB).


Osobni pohled.
Osobne si nemyslim, ze karta budu trhat rekordy v prodejich, ale spise AMD ukazala ze minimalne Nvidii dohnalo a v nekterych hrach I predehnalo. Souhlasim s recenzentami, ze neni moc duvodu proc si tuhle kartu porizovat a je lepsi koupit treba RX 6800 XT a usetrene penize dat do jinych komponent. Osobne mi stale chybi DLSS. Ackoliv DLSS podporuje pouze nejakych 27+- her ale i tak je tam velmi vyznamny narust vykonu i o 100%. Bude zalezet take jak AMD rozsiri machine-learning powered super-resolution technologii v budoucnu. To same plati o raytracingu. Vykon je slaby a navic hry byly optimalozovany a zkouseny na Nvidii kartach. Bohuzel hrani se zapnutym raytracingem na AMD kartach zatim nedava moc smysl, otazka je zda dava smysl celkove hrani her se zapnutym raytracingem. Technologie super ale stale moc velky ubytek vykonu za mne. Dostupnost a ceny asi nema cenu ani resit. Bohuzel ty jsou stale mimo. Dulezite je, ze je tu poradna konkurence.
Jinak by mne zajimalo, proc by jste si tuhle kartu koupili. Kdo by mohl byt cilova skupina tohoto produktu. Treba i jen teoreticky
m4xp0w3r7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-09 16:19:02

Chystal jsem se 6900 koupit, protože 6800XT se mi koupit nepodařilo. Ale zjevně 6900 koupit nelze vůbec.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-09 17:32:05
avatar
nadšenci, ti co chtějí vytáhnout s vodním chlazením ze své karty co nejvíce apod.
MartinGuna [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-09 18:19:55
avatar
třeba už to přepíšeš ohledně vykonu +10-17 % . kde už je jiny viz --- https://www.youtube.com/watch?v=_XT5_--fy14
hovnousek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - AMD KOed 2020-12-09 18:15:55

Myslim ze Cyberpunk zlomi Radeonum 6000 vaz - https://videocardz.com/newz/nvidia-official-cyberpunk-2077-rtx-3090-and-rtx-3080-performance-leaks-out. Ray Tracing je v teto hre naprosto uzasny a bez DLSS se nechytaji ani nvidie. Vykon bez RT nikoho nezajima na to staci turingy i pascaly...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-09 18:19:26
avatar
nikoho RT v této hře nezajímá, protože DLSS to jen rozmaže a není to nativní rozlišení, vypadá to hnusně s DLSS (hru mám) ... s RT je to moc náročný ... takže nezájem
hovnousek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-09 18:27:30

Hru mam taky, RT mi pripada uchvatny (ale extremne narocny). Uvidime, kdo bude mit pravdu. Cas ukaze.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-09 22:57:23
avatar
Ano RT vypadá dobře, ale vzhledem k výkonu jaký ty karty dávají, nemá smysl tomu obětovat polovinu FPS ;)
petrM78 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-10 02:06:19

uz jen prvni mistnost do ktere vlezes na tebe rve at zapnes RT
Stonkeep [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-09 19:00:43

No DLSS 2.0 už skoro nic nerozmazává (minimálně v Quality modu) a prakticky se to vyrovná nativnímu rozlišení a boost FPS je pořád zanetelnej. No uvidíme. Nová grafika stejně koupit pár měsíců nepůjde, tak uvidíme co nakonec vyberu k 5900x
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-09 22:56:49
avatar
pořád to v nativním 4K vypadá líp než s DLSS, je to ostřejší, nejsou tam žádné rozmazané prvky apod. ....
Tomik18 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-09 19:17:46

nikoho RT v této hře nezajímá - prosim dukaz
DLSS to jen rozmaže - prosim dukaz
vypadá to hnusně s DLSS - prosim dukaz

RT v Cyberpunku mi prijde kulervouci a DLSS uz vime z Death Strandingu, ze naopak casto dokaze byt lepsi, nez nativni.
Odkaz

Predem dekuji.
JirHor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-09 20:17:21

Pekny vecer,
Myslim ze to trochu prehanite.
nikoho RT v této hře nezajímá
Bud zijete v totalni nevedomosti nebo lzete. Treba ja (ikdybych byl jediny na svete) se zajimam o tuhle hru jen z duvodu vyzkouseni RT a abych videl Keena digitalne zpracovaneho ve hre. Ano, tvorim minimalni skupinu lidi, ktere proste bavi nove technologie a hrani samotne ani tak ne.
protože DLSS to jen rozmaže a není to nativní rozlišení, vypadá to hnusně s DLSS (hru mám
Obrazovy vjem kazdy vnima jinak, ale za mne je DLSS 2.0 urcite pozitivem a kdybych si mel vybirat 40 fps bez DLSS nebo 60 FPS s DLSS, tak 60fps je jasna volba. Urcite se najde hromada videi kde budou porovnavat nativni rozliseni vs DLSS.
Myslim ze Cyberpunk zlomi Radeonum 6000 vaz
Osobne si to nemyslim. Protoze se pocita ze AMD i Nvidia prodaji veskere nove graficke karty co vyrobi minimalne do brezna.
Preji pekny zbytek vecera.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-09 22:59:06
avatar
hra je parádní, ale drtivá většina hráčů to hrát s RT prostě nebude, nemá na to HW a nesotjí to za to zapínat ...

DLSS ani v této hře nefunguje perfektně, jsou tam rozmazané prvky a problém, že nehraji v nativním 4K prostě poznám a vadí mě to víc, než když vypnu RT ... s tím RT je to jak lepší stíny, nic víc ....nestojí to za takové snížení FPS je to jeden efekt ...
JirHor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-09 23:11:26

Vetsina hracu to hrat urcite s RT hrat nebude, to je jasne (staci se treba na GPU steam statistiky). Vetsina karte RT nepodporuje. Ja reagoval na to, ze nikoho RT nezajima a to si nemyslim.
Osodbe implementaci DLSS ve hre nemuzu posoudit, protoze ji budu mit az v patek. A nevim co si mam pod "nefunguje perfektne" predstavit. Dle videi na youtube jsou rozdily nepatrne (zalezi na nastaveni DLSSp rimo ve hre) a fps narostly pomerne dost. Za mne je hlavni, ze si muzu vybrat, co se mi libi. DLSS s vice fps nebo bez. A ja treba preferuji plynunejsi obraz nez nejake rozmazane textury. Ale uz nejsem nejmladsi takze mi detaily v texturach unikaji
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-10 02:27:07
avatar
já mám radši ostrý obraz bez artefaktů a rušivých detailů, protož zůstanu u nativního rozlišení ... to víš, já jsem ze staré školy, kdy preferuji ostrý a plynulý obraz současně
JirHor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-10 08:48:45

to víš, já jsem ze staré školy, kdy preferuji ostrý a plynulý obraz současně
To asi chce kazdy. Ale v CR nebude tolik hracu kteri chteji dat 20k za grafiku aby meli vsechno nadherne a plynule a radeji ozeli nektere drobnosti, napr: textury. A pokud mi dovoli grafika zapnout featuru DLSS, u ktere hodne hracu ani nepozna rozdil a dokonce nekteri hodnoti za ma lepsi obraz, tak bych rekl ze je to poradna vyhoda. Treba dnes vysla "recenze" od Linus a za mne RT vypada uchvatne a DLSS taky. Ale kazdy muze mit na to svuj nazor.

https://www.youtube.com/watch?v=kK45BxjSLCs
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-10 10:31:18
avatar
tak to video jsem viděl a Linus řekl jasně, nejlepší je to bez DLSS, tedy nativní ostrý obraz s vysokými FPS .... DLSS to prostě rozmaže, řekl to tam několikrát .... samozřejmě bez DLSS to s RT asi nepůjde ... ale zjevně je to otázka škálování ... podle mě to má výborné nasvícení a odrazy i bez náročného RT a jede to bez RT výborně, ani na plynulé 4K s maxi texturami nepotřebuji 3090 apod.
petrM78 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-10 11:19:25

taky rikal ze u quality modu dlss je akorat "barely noticable" sum na hrane kapoty auta. a to sedi nalepenej na 70-80" (?) tv...a RT tady dela z klasickych ultra stinu/odrazu/osvetleni akorat ultra low nastaveni. no asi hru odkladam tak na konec ledna az bude nejak dostupna 3060Ti/3070 a snad i 6700 od amd a pak se uvidi.
Stonkeep [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-10 12:21:56

Rikal ze DLSS v performance modu je na nic. Naopak rika ze v Quality modu to behem hrani prakticky nepoznas. Musel to studovat z pul metru pred 8k televizi
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-10 13:16:13
avatar
prakticky znamená že to poznáš, já to prostě na 4K monitoru ze 75cm kdy před tím sedím, poznám, že to není nativní a tak ostré, jak by to být mělo a vadí mě to, protože jsou tam poznatelné rušivé detaily ....
petrM78 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-10 13:40:03

no tak on to musel na quality nastaveni zkoumat na 8k televizi z 20cm... takze asi tak bez dlss je ale RT hratelnej jen na fullhd a s 3080/3090. a fakt je ten ze se zapnutym RT a quality dlss ta hra podle vseho co jsem zatim videl vypada mnohem lepe nez jen na ultra detaily bez RT. a samotny RT tu dela proste brutalni rozdil, no dokud si to nebudu moct zapnout tak hru odkladam. aspon vyvojari budou mit cas jeste doladit ty bugy, behem 5 hodin hrani sem jich narazil na celkem dost...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-10 14:36:26
avatar
žádný brutální rozdíl RT nedělá ... ne u téhle hry, zase je to jen o pár efektech navíc, řekl bych až zbytečně přepálených, zase jsou tma pak věci nerealisticky lesklé apod.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-12 10:43:04
avatar
DLSS je vlastně jen inteligentnější upskaling. U akční hry kde je jsou rychlé scény nemá hráč čas se kochat obrazem a studovat rozdíl. Jinde to ale poznat jde. Je to i o psychice, Když si známý před léty pořídil monitor a byl nadšený z obrazu, tak mu jeho kamarád zjistil a ukázal na monitoru jeden vadný pixel. Později byl z toho naprosto frustrován, protože když už o tom pixelu věděl, tak stále mu k němu oči sjížděli a ten pixel mu v hlavě narostl do velikosti tenisového míčku. Lidská psychika je nastavená tak, že každá vada, či nedokonalost, když o ní víte neustále neúměrně váže vaší pozornost.
JirHor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-10 13:49:58

Pekne odpoledne,
Chapu ze kazdy vnima obraz jinak. Ale co jsem se dival na recenze tak hrat takovouhle hru na karte za 15k a vyse bez RT je fakt skoda. Ty rozdily jsou fakt velke. U tehle hry obzvlast (ale i tak bez RT vypada krasne). A hrat s RT na 25fps nebo s dlss na 50-60fps je velky rozdil.

RTX on/off
https://www.youtube.com/watch?v=Uix3dG-QicI
DLSS on/off
https://www.youtube.com/watch?v=OOXe4lLqtxQ
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-10 14:35:38
avatar
hru hraji na RX 6900 XT bez RT jinak naplno ve 4K a proti RTX 3090 s RT nevnímám žádný významný rozdíl, určitě bych neobětoval tomu zapnutí RT efektů tolik výkonu že bych musel zapínat DLSS, které z pefkěntě ostré hry udělá i při nejlepším nastavení lehce rozmázlou hru (i když samozřejmě tohle DLSS funguje mnohem lépe, než DLSS v první verzi u Metro apod.)
JirHor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-10 15:10:31

RX 6900 XT bez RT jinak naplno ve 4K

Kolega mi psal ze s RX 6800 XT se to neda hrat na ultra bez RX. Ma pod 30 fps. Prosim kolik mate FPS? Co jsem videl testy RX 6900 XT nema ani 40 FPS v 4K a v ultra nastaveni. Nebo jste snizil detaily?

Treba tady.
https://www.youtube.com/watch?v=yLsRZi9dngs
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-10 15:22:56
avatar
mám vypnutý RT a rozmazávání v pohybu, textury na Max vše zásadní na max bez nějakého omezování, 4K nativní bez DLSS na 5950X + RX 6900 XT to ve 4K jede 60FPS stabilně /mám jen 60Hz monitor, takže více ani nepotřebuji) ... na tuhle hru to stačí ... testováno s retail DRM free GoG verzí hry a s nejnovějšími ovladači Radeon ...

když snížíš trochu detaily, tak si ve 4K v pohodě zahraješ i s 5700 XT ... na high nastavení ve 4K mám s 6900 XT kolem 100FPS .. tahle hra opravdu není žádný problém, jediné co v téhle hře žere výkon je Raytracing, což vzhledem k tomu málo, co dělá za to moc nestojí a stojí za to jej vypnout když nemáš toho výkonu dost ta hra je velmi hezká i bez něj ...
JirHor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-10 15:28:25

Dekuji za info. Vyzkousim. Doma jiz mam RX 6800, ale zitra mi pujci kolega RTX 3080 a cyberpunk. Tak jsem zvedavy jak to pobezi a aspon porovnam RT detaily, DLSS a RTX 3080 vs RX 6800.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-10 15:35:14
avatar
pokud vím, tak RT pro AMD v této hře není ani aktivní, protože prostě NVIDIA si zaplatila makretingovou podporu v této hře, tak ji prostě má ;)

já hlavně říkám, že RT a DLSS k bezproblémovému hraní této hry opravdu nepotřebuješ ... a i bez RT to vypadá skvěle a bez DLSS je to rozhodně vždy lepší a ostřejší ...

je to jen marketing celé to RT teď a to doslova, NV si to zde zaplatila .... věděla, že se jí to vyplatí. I když protože stejně nemá dost karet, tak je to možná k ničemu. Hra má podle m,ě problémy jiné a jinde ...
JirHor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-10 15:49:18

Ja Vam rozumim. Ale proste mit kartu za 20k a vice a nemit moznost si aspon vyzkouset RT, a vypada to ze tentokrat se implementace povedla, je proste velka skoda.
A DLSS, za mne proste nez snizovat naroky detaily a atd abych ziskal alespon 60fps v 4K, tak to radeji zapnu DLSS abych mel plynulou hru. Ale hru jsem zatim nehral, tak netusim jak to bude s DLSS vypadat, ale podle recenzi a videi na youtube to vypada velice dobre.
Lachtan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-10 08:12:16

Osobne jsem zvedav na ty nereference v realnych testech,myslim ze RTX 3090 jeste dostane slusne na prdel bez RT,koukam na vice strankach a nevim,jestli je to skladbou her,nebo konfiguraci testovaneho hw ,ale zde vzdy vychazeji nove Radeony o 5-10% lepe,nez ostatnim recenzentum,jinak samozrejme diky za vsechny recenze a vse kolem ,je to tady super a cerpam odtud denne info o hardware ,vim ze se to zde probiralo uz nescetne krat ,ale s kazdou dalsi recenzi AMD produktu to je vyraznejsi a vyraznejsi ,take jsem priznivcem AMD aktualne,protoze proste jsou dobri ,jen to ve me trosku hloda ,proc zrovna zde vychazeji AMD produkty tak dobre oproti konkurenci a u ostatnich jsou ty vysledky rozdilne :-)
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-10 11:11:06
avatar
vycházejí i jinde podobně dobře protože prostě takové ty produkty jsou ... testujeme také modernější hry než jiní, protože si myslíme, že na tom při výběru nové grafiky do dalších let více záleží ...

chystáme podrobnější test s vícehrami, kde cheme ukázat, jak zásadní vliv má to, jestli testujete staré nebo novější hry ....
Bigo2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - SpaceX 2020-12-10 14:24:51

Teď trochu z jiného soudku: pane DD k poslednímu úspěchu SpaceX zde nenalézám žádný váš oslavný článek, abych mohl reagovat, tak to dělám zde mimo, nevím kam to zaslat, nějak si to jistě přeberete. Prasecky jste mě před časem vypíchl z diskuse o SpeceX, aby nic nenarušovalo vaše oslavy, ale snad byste nemusel zamlčovat ten poslední velký úspěch...? Nebo, to děláte způsobem něco jako Respekt - prostě co se právě hodí?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-10 14:54:13
avatar
??!?!?!

WTF?

já o Space X píši, když je něco opravdu zajímavé a nevidím v tom žádný problém .... ale není to primárně věc, které bychom se na HW IT magazínu věnovali ....

je spousta věcí, o čem bych chtěl psát a bylo by zajímavé, ale já to nestíhám, když musím testovat věci a vést HW magazín ...

takže až SpaceX poletí na Měsíc s lidskou posádkou, budu o tom určitě psát ....
Lachtan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-12 12:04:31

Prave jsem koukal na nereferenci od Sapphire RX 6800 XT Nitro+ na Kitguru a ta po pretaktovani porazi i RTX 3090.Tyhle souboje v higend budou jeste hodne zajimave ,osobne si myslim ,ze nvidia ma ve sve cenove hladine slusne karty v podobe 3060 a 3070 ,tohle budou karty mirene na fullHD hrani a ty karty jsou rozhodne dobre ,zbytek je na povazenou s tou nizkou pameti ,ale myslim,ze realne porad nejvice lidi hraje ve fullHD,tam ten limit 8GB asi jeste nebude nejaky ten patek a tam se odehraje nejvetsi mela
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-25 22:39:55
avatar
Citace:
V nižších rozlišeních 1080p a 1440p, je díky architektuře AMD RX 6900XT nejvýkonnější herní grafikou na trhu a jasně překonává i RTX 3090. A ne vždy je to jen proto, že jsme limitováni procesorem. Je to proto, že architektura AMD není omezena jako NVIDIA AMPERE, která potřebuje vyšší rozlišení, aby její hlavní výhoda (vyšší výpočetní výkon), byl vůbec trochu využit

Nevímm jestli to je neerudovanost nebo jen snaha nepouštět se do "zbytečných"? detailů o architektuře, ale čtenáři si zaslouží plné vysvětlení nemyslíte? Tedy je škoda že není vysvětleno PROČ je Navi2 výkonnější (úspěšnější) v nižších rozlišeních, tj. mám na mysli % hitrate v infinity cache v závislosti na její velikosti a hlavně použitém rozlišení.
Těch 128Mb co nese největší Navi2 je ideál právě pro 2560x1440/maximálně 3440x1440 U 4K už je hitrate řekněme "jen dobrý", ale pro ideál stav a tedy hirate 70-80% jsou lepší sub4k rozlišení. Dále by se slušelo říct to, že nad 4K tím pádem půjde s Navi ýkon rychleji do kopru než s Ampere (např. proti 24GB 3090). Chápu, že prakticky nikoho > 4K dnes nezajímá, ale správná recenze by neměla zanedbat ani tento aspekt

Z toho všeho mě plyne pro mé 3440x1440, případně pro někoho s 2560x1440 základní 6800 jako nejlepší volba - nejnižší spotřeba, cena a přitom stále 128Mb cache
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!