Výroba počítačových čipů nestíhá a bude hůř! Automobilky dostávají přednost před CPU a GPU.
Napsal Jan "DD" Stach   
Thursday, 25 February 2021
altŘítí se na nás dokonalá bouře. Jedna vyřadila továrny v Texasu. Problémy jsou ale všude.

 

 

 

 

Jak to jen říci? Mysleli jste, že je situace procesorů, a hlavně grafických karet a obecně elekroniky špatná? Tak vás bohužel zklamu. Bude všechno ještě mnohem horší. Nejen továrny s nejmodernějšími procesy nestíhají poptávku. Ony nestíhají ani továrny se staršími výrobními procesy, které chrlí čipy pro automobilový průmysl, různé běžné spotřebiče apod. Všechny výroby čipů na světě jsou navíc postiženy nedostatkem křemíkových desek, ze kterých se všechny čipy vyrábí. Wafery totiž dodává jen několik málo výrobců, je pro ně zapotřebí speciální kvalitní písek (který dochází) a ti navíc stále zdražují. A více křemíkových desek prostě neexistuje. To je nejzásadnější omezení, kdy třeba TSMC či SAMSUNG by sice dokázali rozšířit vlastní výrobu čipů, ale nemají pro něco takového materiál, tedy křemíkové desky.

Nicméně to je dlouhodobý problém. Ovšem nyní je tu hned několik akutních problémů. Ten nejzásadnější je Koronavirus, který vyhnal poptávku po elektronice obecně. Spousta lidí zjistila, že prostě na telefonu nebo tabletu se pracovat a fungovat dlouhodobě nedá. Obměna počítačů je tedy masivní a s tím i obměna periferií. Výrobní kapacity a komponenty pro to nebyly samozřejmě připraveny. Do toho ovšem začala úřadovat šílenost jménem digitální těžba, která doslova žere a ničí obrovské množství drahých komponent a materiálů, pálí více energie než celá ČR za rok a zhoršuje už tak celo-planetarní krizi hned v několika rovinách.

No a pak je tady aktuální problém v americkém Texasu, který díky deregulacím byl cílem mnoha výrobců a jejich továren. Jenže deregulace jsou fajn, když není krize a problémy, jakmile začnou problémy zjistíte, že je to život ohrožující problém, když vláda a rozumné regulace nefungují. A to se přesně stalo. Navrch Korovavirové situaci, byl Texas vystaven nečekaným a neobvykle silným zimním bouřím, které totálně vyřadily jeho energetickou soustavu. Zamrzly ropné a plynové těžební soustavy. A protože na ně spoléhá drtivá většina tamních elektráren, průšvih byl na světě. A protože tamní republikánské vedení státu, nechalo už před lety odpojit Texas od federální sítě, aby se na ně nevztahovaly regulace a standardy, tak samozřejmě majitelé továren a rozvodů v Texasu nebyli nuceni dělat drahé přípravy na krize a mráz, speciálně když v Texasu přeci nemrzne ;). Ale to je úplně jiná kapitola. Následky neschopného vedení státu a nedodržování jakýchkoliv rozumných standardů, které jinak platí v ostatních částech USA, byl a stále ještě je totální výpadek energií a poškození celé sítě. A to odneslo o několik zásadních továren, které jsou v Texasu umístěny. Jsou tam klíčové výroby čipů pro různou elektroniku, zejména pro automobilový průmysl. Ale nejen ten! Problémy měla továrna Samsung a také továrna Infineon, která vyrábí například VRM a desítky dalších potřebných součástek pro HW, bez kterých se prostě základní desky, grafické karty atd. neobejdou. Už tak zásadní nedostatek těchto komponent ve světě, tak bude brzy ještě horší.

Ale největší problém je automobilový průmysl. A právě ten je zdrojem našich obav …

  • Automobilový průmysl nemá čipy a dostává přednost!

Už pár týdnů zpět proběhla zpráva, že Taiwanská vláda se dohodla s TSMC na tom, že firma poskytne akutně mnohem větší část svých kapacit automobilovému průmyslu. Ten se totiž ocitl v krizi. Došly čipy! A týká se to automobilek všude na světě. V Evropě už stojí celé továrny, protože prostě nová auta potřebují obrovské množství čipů a elektronických komponent, které prostě nejsou. Problém má i česká Škoda.

Taiwan si ještě poradí, má TSMC, což ale znamená, že část výroby a zákazníků TSMC má prostě smůlu. Naštěstí pro automobilový průmysl se používají čipy vyráběné na starších procesech, nutně by se tak neměla situace dotknout 7nm či 5nm výroby. Ale 14nm či 22nm to je o něčem jiném. A to se bavíme o Taiwanu. Situace je ale kritická všude i v USA. Výpadek továren v Texasu prohloubil celý tamní problém ještě více. Nová Americká vláda prezidenta Bidena dokonce zvažuje použití nouzových zákonů na to, aby některým dalším továrnám přímo nařídil výrobu určitých produktů, a to právě ve snaze rozjet automobilový průmysl. Ten se výrazně omezil, protože prostě nejsou čipy. Jenže to naráží na prakticky problém, že potřebné kapacity, a především materiál pro něco takového v USA stejně neexistují!

Americké firmy se sice podílejí na celosvětovém prodeji čipů zhruba 47%, jenže ve skutečnosti jen 12% výroby čipů probíhá v USA! Ještě v 90tých letech to bylo skoro 40%! Jenže pak nastoupila doba stěhování produkce za oceán a výsledkem je současný stav, kdy sice Intel, NVIDIA, Apple, HP, DELL, AMD a další jsou známé a úspěšné americké firmy, ale drtivá většina jejich produkce a výroby komponent probíhá v zahraničí. Sám Intel má velkou část kapacit mimo USA. AMD dnes spoléhá u nových produktů čistě na TSMC na Taiwanu. Jen starší 14/12nm RYZEN jsou vyráběny v New Yorku u GlobalFoundries. NVIDIA až na velmi malou část produkce starších menších čipů, v USA nevyrábí nica  spoléhá na SAMSUNG a TSMC, kdy obě mají ty novější výrobní kapacity v Koreji a na Taiwanu. Apple také u svých produktů spoléhá na 7nm a 5nm čipy TSMC z továren na Taiwanu. Stejně tak drtivá většina komponent a všeho pro produkty nejen Apple je vyráběna v Asii, zejména v Číně. Včetně celých telefonů atd. Jen velmi malá část produktů se alespoň kompletuje v USA či Evropě pro tamní trhy.

  • V USA ani v Evropě nejsou výrobní a zpracovatelské kapacity!

Nová administrativa v USA tak s tím chce alespoň něco skutečně udělat. Ostatně zájem a podporovat výstavbu nových továren Samsung i TSMC v USA je značný již delší dobu, kdy samy výrobci si uvědomují problém, který je závislost na Číně a tom, jak se tamní komunisti vyspí. Paradoxně některé projekty se mají uskutečnit hlavně v Texasu. Což se v současné situaci a s tamním vedením, které svůj přístup nezmění, nezdá být ideální. A nutně to ovlivní situaci všude po světě. A pokud si myslíte, že problém má jen USA, tak samozřejmě Evropa je na tom ještě mnohem, ale mnohem hůře. Nějaké továrny na výrobu čipů a elektroniky tu jsou, ale žádná není TOP moderní. Navíc EU i jednotlivé státy (snad s výjimkou Německa) se zrovna nesnaží nějak zásadně to změnit. Jen se o tom mluví. Speciálně česká vláda neudělala vůbec nic (jaké překvapení) v této oblasti, ale ČR dlouhodobě zaostává i v základní digitalizaci, takže asi tak. Přitom tady se hraje o budoucnost celé struktury ekonomiky na desítky let. A kdo zaváhá, zůstane zaostalou montovnou.

USA se zdá s novým vedením být alespoň aktivní, EU a ČR vůbec. Nicméně problém mají velmi podobný. Prakticky umožnily svým firmám přestěhovat výrobu do Číny a Asie obecně. Tím vybudovaly a posílily současnou Čínu samotnou. A ta teď ty samé firmy a Západní technologie a značky, a s nimi i vliv, skupuje. A technologicky začíná být vážný problém pro Evropu i USA. Nicméně problém není zdaleka jen výroba. Problém jsou především materiály a suroviny. USA ani Evropa nemají vybudovány těžební a zpracovatelské závody pro materiály, bez kterých se moderní elekronika neobejde. Na mnoho z toho drží praktický monopol Čína anebo se těží v několika nestabilních zemích hlavně v Africe, či Jižní Americe. Proč?

No není to vždy proto, že by ty materiály u nás vůbec nebyly. Jenže nejsou tak snadno dostupné (zejména pokud jde o nutné investice a náklady na těžbu), a především občasné USA či Evropy nebudou akceptovat průvodní dopady těžby a průmyslu kolem, tak jako to probíhá a je tolerováno v Číně. Navíc cena by byla diametrálně vyšší. Jednoduše pokud bychom měli věci těžit, zpracovávat a vyrábět přímo v USA či EU, cena těch produktů by byla i násobně vyšší, než úplně stejného produktu z Číny. Proto ani na Západě nemáme vybudované potřebné továrny, doly a průmysl a přestěhovali jsme je do Asie. S nimi se tam přestěhovali i všechny problémy s ekologií a podobné s tím spojené. A teď se nám to vrací …

  • Závěr aneb když řešení vyžaduje spolupráci celého Západu!

                                                                                                   = jsme v háji

Samozřejmě že se vše dá řešit. Ovšem bude to chtít více než jen čas (a i kdyby se teď začalo, je to nejméně na 10-15 let práce, aby se věci vůbec rozjely). Chce to také spolupráci demokratických států a vlád, a celého Západního světa. A to je podle mě hlavní problém a překážka. Tou je sama demokracie a hlavně kapitalismus, protože ten může za to, že ten problém vůbec vznikl. Poptávka a spotřeba totiž zůstala, nebo je dokonce vyšší, ale výroba a všechno se přesunulo do Asie, protože to bylo ekonomicky/ekologicky výhodné a současně tomu krátkozraké slabé státy a vlády důsledně nebránily. Je nejvyšší čas to změnit, věřím že pár zemí, které na tom budou spolupracovat, se najde. Ovšem aby spolupracovala celá Evropa s USA a Kanadou jak celek, protože je to společný problém celé svobodomyslné Západní civilizace? To se nestane. Navíc speciálně státy s neschopným vedením jako ČR apod. kde část zástupců komunistické Číně ještě nadbíhá, protože čínské peníze jsou taky peníze …

A tak se připravte, že v dohledné době bude ještě hůře. Svět je globální a je nesmysl na tom něco měnit. Globální je dobrá věc, a může skvěle fungovat pro všechny. Ale jen, když to má rozumná pravidla a řízení, a to dosud neplatilo. Teď za to ale zaplatíme a mnohem víc, než si v tuto chvíli vůbec dokážete představit. Čína nás díky tomu, že na ní prakticky z 90%+ spoléháme pokud jde o výrobu špičkové elekroniky a především materiály pro ni, nás drží doslova pod krkem a nebojí se přitlačit. Ví, že díky našim ekologickým standardům, právním standardům apod. je prakticky nemožné, že by se potřebná těžební, zpracovatelská a výrobní kapacita u nás rychle vybudovala a nahradila ji. Speciálně v Evropě. V USA věřím, že tam to bude o něco lepší, tam totiž mají zájem ....

Nicméně tlaky automobilového průmyslu především, teď akutně budou znamenat ještě větší tlak na Asijské výrobce a jejich, kteří jim dají (často musí) přednost. Takže očekávejte, že dostupnost řady produktů se ještě zhorší, pokud tedy rapidně neopadne poptávka, čemuž by pomohlo rychlé vyřešení Koronaviru a vymýcení zvrácenosti jménem těžba digitálních měn. Především se ale prostě musí řešit výroba klíčových technologických produktů a jejich vývoj. Je směšné, že se u nás třeba řeší kvóty na české potraviny, a to i u těch, které prostě v ČR růst nebudou. Ovšem že se neřeší, něco tak zásadního pro vývoj celé republiky a společnosti, jako moderní technologie a jejich výroba u nás (či EU jako celku)? Proč tady nejsou kvóty na tohle? Stejně tak by Evropa konečně mohla prosazovat funkční recyklaci elekroniky atd. nemůže být závislí na Asii nebo i na USA. EU by měla mít vlastní dostatečné kapacity výroby, vlastní vývoj a věci kolem. Je zločin, že se tohle dávno neřeší, před 10ti lety bylo pozdě … 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-25 06:31:59
avatar
Najvyšší čas na kúpu nového auta
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-25 09:30:57

Auta ale netěží kryptoměny.
Automobilky by měli oprášit starší modely a nechat čipy těžařům (ironie ).
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-25 11:17:59
avatar
Tak taka Tesla ma tuším nejaký Radeon a dokáže rozbehať aj cyberpunk, ktovie či by sa nedalo počas jazdy ťažiť aj ethereum. Určite bezpečnejšie ako hrať hry
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-25 19:17:06

A zkrátit si dojezd na polovinu
martinhr70 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - staré modely neopráší 2021-02-25 21:32:47

staré modely neopráší kvůli emisním limitům a povinným doplňkům, jako je např. radio DAB.

Kde jsou časy Astry classic. Opel jednu dobu prodával 3 řady aster souběžně. Dnes má jen jednu a cenově to šlo do bažin.
Jedna classic mě dosluhuje a další se už spousty let nevyrábí.
Nové auto bude plné sraček a už teď se bojím předání.
HawkyCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Bouře v Texasu 2021-02-25 06:32:42

Chlápek v Texasu nechal rozsvíceno během bouře... a pak mu přišel účet za elektřinu necelých 17.000 dolarů.

Jak říkáte, lidi si tam odvolili deregulaci a to přitáhlo i firmy. Služba Griddy nabízela po sazbách elektřinu za 10 dolarů na měsíc. Během bouře se cena vyšplhala na 9 dolarů za kWh, čímž se elektřina po sazbách pěkně prodražila.

Jestli jely nějaké továrny, účet musel být impozantní.


- Jinak souhlas s článkem, narozdíl od toho nechvalně proslulého Obra z PCT, který naopak těžbu kryptoměn propaguje ostošest jak smyslů zbavený.
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-25 07:04:30
avatar
Přímo kapitalismus bych nevinil, spíš krátkozrakost... přesun výroby všeho na jedno místo vše zefektivní a zlevní, ale celý systém je pak nestabilní a jeden malý lockdown v Číně nebo větší hurikán pak rezonuje po celém světě v téměř nesouvisejících oblastech...
Jinak souhlasím, globální ekonomika může fungovat dlouhodobě dobře, jen pokud budou globální pravidla. Tím, že zavřeme “špinavé fabriky”, ci produkují CO2 a objednáme zboží z lidově demokratické (čti nedemokratické) Číny se celková světova bilance CO2 naopak zhorší... a tak je to nejen s CO2... a západní svět si strká prsty do uší, zavírá oči a odmítá řešit věci komplexně... každý sám za sebe ale nahrává velkým hráčům, pro která pravidla neplatí a slib poruší ve chvíli, kdy se jim to hodí.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-25 18:52:12
avatar
no já viním krátkozrakost části kapitalismu a hlavně selhání těch, co to měli hlídat ...
Don_F3K3T3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-25 07:26:34
avatar
Veľká hospodárska kríza, koronakríza, čipová kríza, čo ešte ?
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-25 11:31:37
avatar
Zabudol si na utečenecku krízu, hroziacu ropnú krízu v prípade napadnutia Iránu, atómová kríza na kórejskom polostrove, kríza globálneho otepľovania, kríza nedostatku vody a tiež kríza stredného veku poslancov v parlamente
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-25 18:51:25
avatar
spousta krizí už to je, jen jim nevěnujeme pozornost ;)
Hradecky [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-25 23:26:01

No..jeste aby prisla krize zdraveho rozumu a je konec :-D
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-26 07:46:24
avatar
ta u našich vládních činitelů již také přišla... a odnášíme to všichni...
Richelieu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - haha 2021-02-25 07:38:03
avatar
To jsou takové ty Startrek-ovské kecy, někdo by mohl říct budovatelské, akorát že se nyní mají spojit demokratické země a ne lidově demokratické země Západní svět upadá a může si za to sám, možná to bude tím, že nemáme soupeře jako za studené války, nebo tím že jsme neprožili hrůzy druhé světové, spíš proto, že se máme obecně dobře a hlavně proto, že prachy jsou dnes snad jediná motivace. Chcete postavit dům, založit a zabezpečit rodinu ? Tak bez peněz to nedáte. Zatímco my jsme "tloustli" tak v Asii v tom srabu, kde byl svrab a neštovice začali makat, to spolu s přísunem peněz způsobilo dnešní průmyslovou dominanci Asie a vzhledem k tomu že když se to vezme striktně pragmaticky vyleze z toho Čína a ne Indie jako vítěz. Svádět to na politiky je hezké, ale politiky volí občané. Politici nejsou elita národa, ale zrcadlem společnosti.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-25 18:50:57
avatar
nevěřím že by kapitalismus nebyl udržitelný, pokud by se jasně nastavila pravidla ...

navíc nikdy nechce rušit peníze nebo motivaci kterou představují, ale mělo by to mít své hranice ...jinak souhlasím, politici jsou zrcadlem společnosti ostatně jsou voleni z lidu ... máme takové politiky, jakou máme společnost ...
free.dll [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-25 07:39:13

Rok 2020 nestál za nic, 2021 je zatím však ještě horší.
Musel jsem si zablokovat Seznam, iDnes i hloupý Facebook, kvůli nepřestávajícím zprávám o covidu a naší neschopné vládě. Odevšad jen negativní zprávy, jak dlouho to má člověk vydržet, to nevím. Vlastně to už je jen o tom jít do práce, pak domů, přitom dodržovat všechna nařízení a omezení.
I v IT je ta situace taky smutná.
Já už mám problém aspoň doufat, že ta situace bude lepší, protože se pro to nic neděje...
Mak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-25 10:44:07

Citace:
A to je podle mě hlavní problém a překážka. Tou je sama demokracie a hlavně kapitalismus, protože ten může za to, že ten problém vůbec vznikl

Je to přesně naopak.
Za ten problém může socialismus, kterej se poslednch 25let plíživě prosazuje jak v USA tak hlavně v Evropě. A důsledkem toho je nekonečný zvyšování daní na všechno co pracovité firmy vytvoří, aby se mohly živit davy uředníků nemakačenků a nelegálů. Proto je všechno co se na západě vyrobí svoji cenou nekonkurenceschopné.
To je taky jedinej důvod proč ti oškliví kapitalisti přesunuli výrobu do zemí, kde maj mnohem větší svobodu podnikání a nižší daně. A to je přátelé ta ošklivá komunistická Čína.
rudi6 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-26 20:59:37

Zjavne si to pletieš? Socializmus???

V prvom rade neni zodpovedny kapitalizmu alebo iný režim, ale ľudia ktorý robia to čo robia a samozrejme ich chamtivosť. Systém je nejaký nie dobrý či zlý, to akým je ten systém robia ľudia.

Vo svete sa robí xy rozhodnutí za ktoré by sa človek chytil za hlavu pretože asi zjavne ľudstvo už dávno nedostalo priúčku...

To že sa takmer nakomplet presunula výroba do číny je zase len dôkaz toho že niekto chcel viac a viac zarobiť
Mak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-27 12:15:39

Citace:
To že sa takmer nakomplet presunula výroba do číny je zase len dôkaz toho že niekto chcel viac a viac zarobiť

No to je princip kapitalismu, víc a víc zarobiť.
To je jeho smysl.To není jeho špatná vlastnost.
A ano, socialismus a jeho nekonečné zvyšování daní v USA a v Evropě je příčinou utěku firem jinam.
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-25 11:14:23

Clanok dobre vystihuje situaciu. Akurat ze "trvalo udrzatelny ekonomicky rast" pozadovany a forsirovany predovsetkym vyspelymi zapadnymi statmi akosi nepusti.Kazdy zisk jedneho je len na ukor straty (nizsieho zisku) niekoho ineho. Lacno kupit a draho predat to je cele.Pretoze zakladnou motivaciou kapitalistickej ekonomiky je zisk. Prezitie silnych na ukor slabsich. Bohuzial neda sa ocakavat zeby sa ludia celeho sveta niekedy dokazali zorganizovat tak aby namiesto neustalej snahy osklbat jeden druheho dokazali efektivne spolupracovat a spolocne vynosy si rovnomerne delit. Jo to by bol socializmus aky tu chce len malokto vsak ?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-25 18:14:52
avatar
zisk se dá vytvářet aniž bys někoho poškozoval, dokazuje to spousta firem, je to jen o lidech a když ne o lidech tak o pravidlech ...
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-25 13:43:29

Navíc takový Taiwan se aktuálně pere i s nedostatkem vody, což může ohrožovat provoz velkých průmyslových podniků. Tedy těch omezení bude ještě víc.
Mynonaj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Spotřeba energie ??!!? 2021-02-25 14:08:55

Kde jste vzal údaj, že spotřeba na těžbu kryptoměn se rovná/převyšuje spotřebu el. energie v ČR?
U nás se potřebuje cca 70TWh ročně, což odpovídá průměrnému výkonu 8GW. Pokud budeme počítat, že jedná karta spotřebuje 200W tak mi vyjde, že ve světě těží 40M grafických karet, což odpovídá ročnímu objemu výroby karet.
Richelieu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-25 14:40:28
avatar
Píše o tom více webů, třeba Forbes atd. A to se mluví jen o bitcoinech a ty se těží na ASIC minerech.
Mynonaj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-25 14:56:40

No ale pak by to nemělo ovlivňovat nedostatek čipů pro CPU a GPU. ASIC chipy se přece nedělají na těch nejpokrokovějších technologiích, tzn ani Intel ani TSMC je nedělají (tedy na na linkách, na kterých vyrábějí CPU a GPU)
Phix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - . 2021-02-25 14:48:56

No jak vidím, tak jsem děsně rád, že jsem v loni v lednu přesně za 15k si nechal postavit AMD RX 590 8 GB, AMD R5 2600, 16 GB RAM 3200, Asus TUF Gaming Pro, 512 GB SSD Kingston, DVD, škříň + 650 W bronze....myslím, že na Full HD mi to pár let vydrží :-)
Kryptortor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-25 17:59:48
avatar
Je to tak, já jsem na tom podobně, ale chtěl jsem letos pořídit komp pro manželku. Teď nevím nevím..
Kryptortor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-25 17:57:41
avatar
To jsem netušil, že ses DD přidal k socialistické internacionále. Nepamatuju si, že by tu za 40 let socialismu vznikla světově úspěšná firma, na rozdíl od Západu.

Pokud v rámci demokratický strany převládne levičácká klika pod vedením Kamaly Harris, to si teprv užijeme nedostupnost - nejdřív HW, pak aut a nakonec zas třeba zažijou i lidi v Americe frontu na banány, jako my kdysi..
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-25 18:56:28
avatar
já jsem hlavně na straně zdravého rozumu a se socialismem to přeci nemá co dělat, speciálně když spoléhat na socialistickou/komunistickou Čínu co by hlavního výrobce a dodavatele mnohým kapitalistům a obráncům demokracie nějak zvláštně nevadí ...

co má co smysl pro sebezáchovu, dělat co se socialismem? Je snad v zájmu demokratického světa, nebýt odkázaný na komunistickou čínu ... já si myslím že je to v zájmu všech, zejména kapitalistů nebýt závislý na tom, jak se vyspí čínský komunista ... jinak především technologie jsou naprostá špička průmyslu a není to jen o penězích, ale o prestiži a všem a USA i Evropa má být soběstačná v tomhle. Umíste si představit, kdyby Čína napadla Taiwan a byly tak odstřiženy tamní výrobní kapacity? To by pak mainstreamová grafika stála klidně 100 000 ;)

BTW: Kamal Harris není levičák, to je pravice jak vyšitá v USA prakticky nemáš levici. Máš tam střed, to je AOC a Bernie, pak tam máš pravici, to je celá demokratická strana a pak tam máš krajní pravici, nácky/populisty, to republikánská strana půl na půl ... Biden a Harris jsou asi takoví levičáci, jako naše ODS nebo TOP09 ... ;)
Richelieu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-25 22:59:05
avatar
Čínský komunista je především pragmatik, strašením vojenským obsazením Taiwanu je nesmyl, kterým by nic nezískal, když si ho pomaličku může sama přivlastnit ovlivňováním a propagandou ve volbách.
Jinak demokratická strana je v USA považována za středolevici a Kamal Harris je zas hodně do leva české přirovanání je k Sociální demokracii, to že vy jste to ještě nezaznamenal je spíš jen přání, stejně tak označit republikány za nácky a populisty. To se běžně dělá v Evropě i v naší kotlině. Kdo není s námi je nácek a populista
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-26 01:15:01
avatar
čínský komunista je hlavně komunista ...

Kamala Harris je pravičák jak vyšitý, to že někdo prosazuje reformu policie a rozšíření zdravotního pojištění na víc lidí z něj nedělá levičáka ... ;ú
Kryptortor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-26 18:07:12
avatar
DD, ty asi moc aktuální politiku v USA nesleduješ, viď?

Harrisová otevřeně podporuje Black Lives Matter a má nadále blízko k Simonové i Garze. Garza je zase dlouholetou přítelkyní a spolupracovnicí soudruha z LeftRoots, Alexe Toma – muže s úzkými vazbami na radikální Čínskou progresivní asociaci a na čínský konzulát v San Francisku.

Více zde: https://www.epochtimes.cz/2020/12/20/proc-se-nikdo-krome-prezidenta-trumpa-nezminuje-o-komunistickych-vazbach-kamaly-harrisove/

Jinak proč tě podezírám z podpory neomarxistů jsou některé tvé formulace v článku, jako např. "A to je podle mě hlavní problém a překážka. Tou je sama demokracie a hlavně kapitalismus, protože ten může za to, že ten problém vůbec vznikl."

Za tohle by se nemusel stydět Bernie Sanders ani Kamala.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-26 20:04:08
avatar
zjednodušuješ věci a ignoruješ některé věci ... Demokracie se musí chránit a kapitalismus musí mít pravidla, nikdo z nás nechce ani jedno rušit a to že chceme aby to fungovalo pokud možno pro všechny neznamená že je někdo neomarxista, levičák apod. já jsem jasně pro demokracii a kapitalismus a v úplném socialismu bych žít nechtěl. Dem a Kap. Obojí může fungovat aniž by to bylo závislé na Číně, s trvale udržitelným růstem a rozumným fungováním z hlediska ekologie apod.

Bernie je středopravičák, rozhodně nechce demontovat Demokracii či kapitalismus ani na poměry USA je to Levice, říká ty samé věci, které u nás říká TOP 09 apod. A Kamala co by bývalý státní zástupce rozhodně není levičák, co by chtěla demontovat policii apod. a podpora BLM? No bez toho by jí asi těžko menšina volila ....

Jinak nevytrhuj věci z kontextu, to
Citace:
"A to je podle mě hlavní problém a překážka. Tou je sama demokracie a hlavně kapitalismus, protože ten může za to, že ten problém vůbec vznikl."
je jasně doplněno jak je myšleno a to tak, že politici a instituce, kteří mají demokracii chránit a budovat, byly slabé a dovolili kapitalismu ničit sama sebe a ohrožovat demokracii tím, že se zbytečně přesouvala výroba za hranice navíc do komunistické Číny apod. aniž by někdo domyslel, že se připravujeme o technologie a pozice z dlouhodobého hlediska atd. ... takže ne samotná demokracie ani samotný kapitalismus za to nemůže, ale mohou za to ti, kteří to měli hlídat a určovat jasná a rozumná pravidla tak aby to mohlo udržitelně a trvale fungovat ....
Bernie je středopravičák, rozhodně nechce demontovat Demokracii či kapitalismus ani na poměry USA je to Levice, říká ty samé věci, které u nás říká TOP 09 apod. A Kamala co by bývalý státní zástupce rozhodně není levičák, co by chtěla demontovat policii apod. a podpora BLM? No bez toho by jí asi těžko menšina volila ....

Jinak samozřejmě že je nutné sledovat dění v USA a EU, je to jedna civilizace, máme k sobě hodnotově a vším nejblíže a je pro naše dobro, abychom podporovali výrobu a technologie u nás na Západě. A děsně mě vadí, že se prostě hloupě soustředí výroba zásadních produktů do míst, kde neustále hrozí nějaká katastrofa. V tom prostě západ selhala a je to slabina kapitalismu a demokracie (dvou nejlepších věcí, ke kterým společnost zatím historicky dospěla), které by si tyhle věci měly jasnými pravidly a řízením víc hlídat ...
Kryptortor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-27 10:18:10
avatar
Hele já Sanderse ani Kamalu osobně neznám, ale pokud čteš nebo posloucháš alespoň nějaký politický média, tak prostě nemůžeš ignorovat fakt, že Sanders jezdil na Kubu (za Castra), do SSSR apod. A jeho názory na řadu věcí to levičáctví jen podporují. S čím bych ještě souhlasil, že po těch letech i on trochu ubral z extrému, takže je to dejme tomu umírněný levičák.

Argument, že Kamala podporovala BLM, aby dostala hlasy od menšin? Možná. Jen zmínim to, že BLM se stalo politickým nástrojem extrémních levičáků, jako je Antifa nebo skupiny s vazbou na komunistickou Čínu. Těžko říct, zda je tak hloupá a neprohlédla to a je tak pouze nadšeným liberálem (těm já říkám užitečný idioti).

Jinak k těm menšinám.. Víš, že Trumpa v posledních volbách volilo nejvíc zástupců menšin v historii amerických voleb?

To co ty kritizuješ v souvislosti s HW, je spíš problém globalismu, to není o kapitalismu. Ať si to chceme nebo nechceme přiznat, problémem jsou slabí a úplatní politici, kteří jdou na ruku nejmocnějším korporátům. S tím, jak málo kde platí daně a mohou zatlačit na slabé politiky, mluvíme spíše o korporátním socialismu. Je to prostředí, kde jsou ti velcí téměř bez omezení zvýhodňováni a ti menší buď skupováni nebo likvidováni. Jak sám vidíš, tohle podporuje třeba i naše vykutálená vláda.
petronias [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-25 23:38:50

Ještě budou líbat Intelu nohy za těch 14nm Rocket Lake... Ale jak to tomu Intelu vychází co? Tomu ta křemíková krize hraje vysloveně do karet.

Teď na Taiwanu dochází dokonce voda, TSMC ji musí vozit v cisternách.
Rohl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-27 00:34:40

Akcie Intelu mi teď dělají radost. Sice ne tak velkou jako ty TSMC, ale i tak je to fajn.
Rohl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-27 00:37:16

Kapitalismus nelze vinit. Chová se logicky a efektivně. Problém jsou politici, které volí občané. A s tím nic neuděláme. Vyžírky vždy přehlasují ty, kteří tvoří hodnoty. Naštěstí s růstem životní úrovně v Asii budou mít stejný problém i tam.
Savagi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-28 11:27:28

BTW. k te energeticke narocnosti BTC je to krasny komentar https://youtu.be/F6g-LUg5Weg?t=5167. Tesim se na vase reakce
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!