AMD Radeon RX 6700 XT 12GB – TEST a RECENZE grafické karty. Nástupce 5700XT. RDNA 2 v akci
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Wednesday, 17 March 2021
alt

 

 

 

 

 

  • AMD Radeon RX 6700 XT 12GB – TEST a RECENZE

                                      grafické karty. Nástupce 5700XT. RDNA 2 v akci

Situace ve světě je nyní jaká je, AMD odkládalo vydání téhle grafické karty, ale dál už to odkládat nejde. Takže je tu nový Radeon RX 6700 XT, což je přímý nástupce populárního Radeon RX 5700 XT. Obě karty mají stejných 2560 jednotek (40 výpočetních jednotek), v obou případech jde o menší mainstreamová grafická jádra a AMD dokonce ani nezměnilo výrobní proces. Nové NAVI 22 s architekturou RDNA 2 je stejně jako NAVI 10 s architekturou RDNA 1 vyráběno 7nm procesem TSMC. To je trochu „nevýhoda“ proti konkurenci, kdy NVIDIA u svých nových karet přešla z 12nm na 8nm.

Nicméně přes stejný výrobní proces je mezi novým NAVI 22 na RX 6700 XT a NAVI 10 na RX 5700 XT opravdu hodně rozdílů. Dnes se na to tedy podíváme a samozřejmě nebude chybět ani srovnání s ostatními grafickými kartami kolem. Takže se podívejme, co si pro nás AMD připravilo …

  • Radeon RX 6700 XT 12GB – mainstreamová RDNA 2 pro masy

Tohle je první grafická karta s nejdůležitějším grafickým čipem, který AMD bude nabízet. Ano, velké NAVI 21, které najdeme na Radeon RX 6800/6900 sérii je o poznání výkonnější (má až dvojnásobek jednotek), ale je také podstatně větší a dražší. Nicméně menší NAVI 22 je mnohem důležitější, protože je menší a efektivnější a bude základem i pro výkonné mobilní RX 6000M grafiky a spousta dalších produktů. Tohle je tedy produkt skutečně pro mainstream a masy.

Nicméně AMD zatím začalo s jeho uvedením v té vůbec nejvýkonnější variantě. Tedy plně aktivní s maximálními takty na desktopovém Radeon RX 6700 XT. Jádro běhá na neuvěřitelných až 2581MHz! Ano, čtete správně. 2,6GHz na grafické kartě, co k tomu nepotřebuje tekutý dusík ani nic speciálního. Navíc vše na referenční kartě s TBP jen 230W s normálním chlazením. Slušný.

A připomínám, že tenhle čip je vyráběný úplně stejným 7nm procesem, jako rok půl staré NAVI 10 na RX 5700 XT! To má přitom takt „jen“ 1905MHz. A je výrazně menší. NAVI 10 má „jen“ 251mm2 a 10,3 miliardy tranzistorů. Kouzelníci z AMD ale do nového NAVI 22 nacpali 17,2 miliardy tranzistorů (o 67% víc), což si vyžádalo zvětšení na 336mm2 (jen o 34% víc), ale boost tak přesto zvýšili o 676MHz a to všechno při zachování prakticky stejné spotřeby (230W vs 225W). Navíc RX 6700 XT má o polovinu víc paměti, kdy disponuje 12GB proti „jen“ 8GB u RX 5700 XT. Jak tohle všechno AMD dokázalo bez přechodu na nějaký nový lepší výrobní proces? To je záhada :).

Výpočetní výkon karty přes jinak stejných 2560 jednotek se zvýšil o 35% na 13,21 TFLOPS proti 9,75 TFLOPS. V jednom aspektu je ale RX 6700 XT horší než RX 5700 XT. A to paměťová propustnost. Ačkoliv mají obě karty GDDR6 paměti, novinka má jen 192-bit sběrnici proti 256-bit, což znamená propad na 384 GB/s proti 448 GB/s. Nicméně AMD to na RDNA 2 architektuře výrazně kompenzuje extrémně rychlou velkou infinity cache přímo v GPU, která má u NAVI 22 hned 96MB. Přesto ve vyšších rozlišeních bude ta užší sběrnice nepochybně znát.

Samozřejmě RX 6700 XT jako RDNA 2 architektura přináší i novinku v podobě HW akcelerace Ray Tracingu a dalších RDNA 2 technologie FidelityFX a optimalizace. Některé teprve budou spuštěny atd. Je to stejná architektura jako mají nový Xbox X a PlayStation 5.

  • Karty, ceny a konkurence

Dnes se podíváme na referenční Radeon RX 6700 XT přímo od AMD. To je jediná karta, která bude skutečně dostupná za tu ohlášenou cenu, což je samo o sobě rarita. Bohužel vyžaduje to přímo nákup od AMD, což lze jen v některých částech světa. Hlavně v Severní Americe a pár státech v Evropě. U nás bohužel nikoliv. I tak je to docela úkaz, protože NVIDIA své FE karty už nenabízí nikde, natož za ty ohlášené ceny. Takže za ty její ohlášené ceny žádné nejsou a nebyly vlastně nikdy dostupné. AMD ohlásilo Radeon RX 6700 XT 12GB za 479 dolarů, za který jej také samo nabídne. A alespoň někteří tak budou mít reálnou šanci ji za tuhle cenu mít.  

Srovnání s konkurencí je složité, když NVIDIA o cenách RTX 3060 Ti a RTX 3070 vyloženě lže. Sama ty karty za ty ceny ani nenabízí/neprodává, takže je za tyhle ceny ani nikdo nikdy neviděl. A není se co divit, podle výrobců karet je opravdu nereálné těch 399/499 dolarů, co by měly stát. AMD u RX 6700 XT stanovila skutečnou reálnou cenu, za kterou i dodává výrobcům karet vše potřebné, aby ji u základních modelů byly schopni dosáhnout. NVIDIA ale nedodává výrobcům materiál tak, aby těch cen i s nejlevnějšími edicemi bylo možné dosáhnout.

Samozřejmě běžné ceny v běžných obchodech, které jsou mimo kontrolu AMD a NVIDIA, jsou úplně jiná kapitola. Klidně 100% marže překupníků, obchodníků a distribuce jsou za současné situace bohužel „normální“ a tak není šance, že byste za ty oficiální ceny ty karty kdekoliv běžně koupili. A není v silách výrobců s tím u jednotlivých karet něco udělat. Více o tom řeknu v závěru článku.

Pokud jde o konkurenci Radeonu RX 6700 XT, tak AMD tvrdí, že karta bude v průměru někde mezi RTX 3060 Ti a RTX 3070, což je zhruba 9% prostor. AMD má výhodu více paměti (12GB vs 8GB), byť na užší sběrnici. Její hlavní výhoda je ale v tom, že prakticky stejné GPU je v obou hlavních konzolích. A tak optimalizace her a herních technologií budou v dalších letech hrát zásadní roli, což ale současné testy nemají šanci ukázat, protože drtivá většina testovaných her vyšla dlouho před vydáním nové generace konzolí. Pokud bychom vzali v úvahu realistické ceny, tak RTX 3060 Ti a RX 6700 XT by měly být za těch 479 - 499 dolarů+, RTX 3070 je karta za nejméně 549/579 dolarů. Takže se tedy podívejme, jak se věci mají …

 

 

  • AMD Radeon RX 6700 XT 12GB  – grafická karta

V tohle balení a v téhle podobě bude prodávat kartu jen AMD. Nicméně přebalenou referenci s logy výrobců budou nabízet v úvodních týdnech i výrobci, jak je tomu u referencí AMD běžně.

Balení je nápadité, rozhodně stylově odlišné od prakticky věch ostatních. Je menší a méně okázalé než referenční balení RX 6800/6900 série, což nepřekvapí, vzhledem k tomu, že RX 6700 XT je fyzicky menší karta.

Pokud znáte referenční RX 5700 XT s tím hlučným blower chladičem, tak nová RX 6700 XT je jako z jiné dimenze. Chlazení je velmi tiché. Rozměry karty jsou standardních 27cm na délku a 11cm na šířku. Zabírá pouze čistě 2 sloty a je také velmi lehká. Dokonce lehčí než referenční blower RX 5700 XT verze.

PCB karty je velmi kvalitní a velmi dobře zpracované a vlastně o něco kratší než samotný chladič. Karta je napájena 8+6-pin a TBP (neplést s TDP) je 230W, tedy prakticky stejně jako u RX 5700 XT.

Chladič je opravdu excelentní, plně srovnatelný s tím, co doposud nabízely jen ne-referenční modely. Má dva veliké ventilátory, které jsou tiché v zátěži a v klidových stavech má dokonce karta 0dB režim, kdy se vypínají zcela. Design je elegantní, jediný extra prvkem je červeně podsvícený nápis Radeon (není RGB).

Jinak na výstupech najdete podle mě ideální rozložení 3x DP (1.4 DSC) a 1x HDMI (2.1). Nemá Type-C jako výkonnější NAVI 21 série. Nicméně má jinak všechny náležitosti RDNA 2, včetně tedy HW akcelerovaného Ray Tracingu a hromady FidelityFX technologií. Celkově velmi jednoduché, ale skvěle vyrobená a vybavená grafická karta, které zejména v oblasti chlazení a s tím souvisejících provozních vlastností, je obrovským zlepšením proti předchozí generaci referenčních karet v případě RX 5700 XT modelu.  

  • Testy a testovací sestava

Pro testování tedy používáme naší novou testovací sestavu. Základem je 16jádrový AMD RYZEN 9 5950X s aktivním automatickým taktováním PBO s chlazením NZXT Kraken X72 (360mm AiO). K tomu máme 32GB DDR4 3600MHz paměti. Základní deskou je ASUS ROG CROSSHAIR HERO X570. V sestavě je také pořádná zvuková karta ASUS ESSENCE STX II, vše napájí platinový 1200W zdroj. A je to osazeno v plně chlazené Fractal Design DEFINE R7 skříni.

Samozřejmě používáme Windows 10 Professional x64 s nejnovější aktualizací.  Nainstalovali jsme nejnovější verze testovaných her a samozřejmě nejnovější verze ovladačů AMD Radeon Software a NVIDIA GF. Jako obvykle testujeme s každou grafickou kartu každé měření 3x a výsledkem je průměr tří měření (v grafu zaokrouhlený na celé číslo). Testujeme 5 her, každou ve 3 rozlišeních, což znamená že pro každou kartu děláme 45 jednotlivých měření. Testujeme obvykle na nejvyšší detaily včetně vyhlazování. A snažíme se vybrat hry tak, aby byly zastoupeny nejběžněji se vyskytující herní engine, na kterých běží i řada jiných her s podobnými výkonovými a technologickými požadavky. Netestujeme technicky zastaralé hry, ačkoliv jde o velmi hrané tituly jako CS GO, DOTA apod. protože tyto hry dokáží současné karty rozjet na stovky FPS, a tak je opravdu jedno jestli máme 280 nebo 300FPS. Zajímají nás nové hry, protože novou grafiku si kupujeme hlavně pro ně a pro to, co v následujících několika letech vyjde.

A jaký je výkon téhle karty v praxi? Podívejme se na pár testů …

 

 

  • Battlefield V (DirectX 12)

Stále aktuální multiplayerová hra, která má skvělou optimalizaci a umí využít i pokročilejší technologie DirectX12, má dokonce jako první i DirectX Raytracing, které však můžete využít jen u RTX karet. Aktuálně je BF V určitě jednou z nejlépe vypadajících her současnosti, kdy vizuální kvalita a detailnost je úžasná. O to více překvapí, že hra je velmi dobře optimalizovaná a běhá v plných nádherných detailech i na mainstreamových kartách, klidně i ve vyšším než 1080p rozlišení. Navíc použitý herní engine (Frostbite), používá celá řada her od EA, jde v podstatě o jejich hlavní technický základ, a používat jej bude i nadále, a výkony grafik jsou tak podobné v mnoha dalších hrách:

Všechny karty testujeme v režimu DirectX12 a hra běží na plné detaily (ultra+AA). Žádné úlevy pro testované modely a všechny mají identické podmínky. Hra je také aktualizovaná na nejnovější verzi.

 

 

  • Shadow of the Tomb Raider (DirectX 12)

Nejnovější herní pokračování Lary Croft je vizuálně velmi působivé, hra také primárně staví na DirectX12 a optimalizace je solidní. I tento herní engine používá řada dalších her a bude na něj spoléhat i řada chystaných titulů, takže rozhodně zajímavé pro otestování grafických karet.

Samozřejmě testováno je v plných detailech včetně AA a také nejlepší kvality vlasů Lary ;).

 

 

  • Metro Exodus (DirectX 12)

Graficky vizuálně velmi působivá hra a také velmi náročná v maximálních nastaveních.

Testováno v Ultra nastavení s vypnutým RTX. Hra je v něm velmi velmi náročná.

 

 

  • Far Cry New Dawn (DirectX 11)

Opět jedna hra, která používá herní engine, jež byl a bude k vidění v mnoha dalších titulech. Z nějakého důvodu však aktuální Far Cry nepoužívá Direct12 ale jen DirectX 11, což není úplně ideální a je zde tedy prostor pro vylepšení u dalších her. Každopádně hra vypadá graficky velmi dobře a běhá dnes také výborně.

Testováno je opět v nejvyšších detailech včetně vyhlazování. Far Cry New Dawn je vlastně pře-skinované Far Cry 5 (doslova), používající stejný základ hry a další díl na stejném engine je před vydáním.

 

 

  • Assassin’s Creed Valhalla (DirectX 12)

Rozhodli jsme se zařadit také jednu z nejnovějších her. Důvodem je, že tahle hra už počítá a byla více optimalizována na novější HW, speciálně na novou generaci konzolí, které využívají RDNA2 architekturu. Mělo by to tedy tomu odpovídat. A také odpovídá:

Testovány jsou maximální detaily, kdy je hra docela náročná, ale dá se to. Nová generace grafik je výrazně lepší.

 

 

 

  • Provozní vlastnosti – spotřeba, chlazení, taktování

Důležitým aspektem výkonných grafik jsou samozřejmě provozní vlastnosti. Zejména spotřeba a s tím související chlazení. Nová generace výkonných grafik přichází s opravdu velmi vysokou spotřebou. Měříme průměr ze všech našich herních testů a takhle to vypadá:

Zde možná někteří budou překvapeni. Přes ten nemalý výkonný nárůst, větší čip o 67% více tranzistorů a to vše na stejné 7nm výrobě jako RX 5700 XT, kdy novinka má i o polovinu více GDDR6 pamětí, je spotřeba prakticky identická! Je nižší než u FE edice RTX 3070, výrazně nižší než na výkonově podobné RTX 2080 Ti. Tohle je opravdu masivní zlepšení efektivity designu, a to bez změny výrobního procesu!

Další obrovskou změnou k lepšímu je referenční chladič. Pryč je hlučný blower s turbínovým ventilátorem, jaký měla RX 5700 XT. Nová RX 6700 XT disponuje tichým designem s dvojicí velkých ventilátorů, které se v klidových stavech a nižších zátěžích karty dokonce úplně vypnou. Ani v zátěži však karta není vůbec hlučná.

Naopak, se směle může srovnávat s normálními dobrými ne-referencemi! A to přitom velikostně je tohle poměrně malá kompaktní karta. Tím spíše, že disponuje výkonem TOP modelu minulé generace grafik. Každopádně velmi dobré chlazení a na rozdíl od minulé generace v podobě RX 5700 XT není žádný důvod proč se referenčnímu modelu vyhýbat a bát se hlučnosti jeho chlazení ;).

  • Taktování – potenciál tu je

Zatímco u konkurenčních RTX 3000 grafik není téměř žádný potenciál k dalšímu taktování, u AMD překvapivě je. A to i přes fakt, že RX 6700 XT jede už na referenci neuvěřitelných 2581MHz! O takovém taktu jsme u RX 5700 XT mohli akorát tak snít. Vlastně do příchodu RX 6000 sérii byly takovéhle takty na grafických kartách vyhrazeny extrémnímu taktování za pomocí kapalného dusíku. Těch 2581MHz je ale referenční takt, který karta dokáže i držet. AMD uvádí game takt 2424MHz, takže v závislosti na chlazení vašeho PC se karta bude zhruba kolem něj pohybovat. V našem případě byl průměr zhruba 2530MHz. Dokáže více?

Překvapivě ano. Maximem, co lze zatím nastavit je 2900MHz. Nicméně referenční chlazení na to asi není úplně ideální, takže stabilní to není. Nejvyšší stabilní takt s referenčním chladičem se nám podařilo udržet 2750MHz. Ano, 2,75GHz!!! Paměti pak šly ze 16GHz na něco přes 17GHz. To vše s power limitem jen o 15%. Spotřeba narostla jen o 25W a výkon karty se posunul o 7-9%. Jsme tak docela zvědaví, jak si povedou nereferenční karty s masivnějšími chladiči než má velmi lehká reference.

Takže k závěrům …

 

 

  • Výkon, závěr a hodnocení

Všechny testy jsme prováděli bez zapnuté technologie AMD Smart Access Memory, kterou ale jinak platforma RYZEN 5000/3000 + RX 6000 na X570 plně podporuje. V některých hrách dokáže docela znatelně zvýšit výkon. Nicméně v současnosti stále není aktivní v základu a musíte ji ručně zapnout. Takže s ní zatím v základu netestujeme. Ale vypadá to, že brzy ji AMD nechá zapnutou pořád, pak tedy změníme testování. Ovšem dokáže zejména Radeonům výrazně přidat v některých hrách:

 NVIDIA již má „BAR“ technologii na které je SAM založena také, ovšem přínos je prakticky jen u jedné hry a mnohem menší než u AMD. Zde má AMD zkrátka výhodu, že dělá tu optimalizace pro své karty na své platformě a stejných sběrnicích. Takže je v tomhle prostě dál. Výkon s aktivním SAM by tak dokázal v průměru her zvednout výkon AMD karet o 5 – 15% v průměru. Což není rozhodně málo. Ale zatím není prostě SAM aktivní v základu, musíte ho zapnout v BIOSu desky ručně.

V tuto chvíli vliv SAM/BAR do výkonových testů a výsledků zatím nezapočítáváme. Stejně jako do celkových výsledků nezapočítáváme testy s Ray Tracingem. Ono totiž srovnávat AMD Radeon vs NVIDIA s RT v současných hrách kde RT efektovou jsou, je neobjektivní. Prakticky všechny hry s RT efekty vyšly už před dlouhou dobu, v základu RT efekty neměly a dostaly je poději s update a optimalizací pro RTX grafiky NVIDIA. Ty samé hry ale stále nedostaly žádnou podobnou optimalizaci pro Radeon RX 6000 grafiky, takže srovnávat za těchto podmínek výkon karet pod RT v těchto hrách?

 Jedinou hrou, o které v současnosti vím, že má optimalizace pro obě značky a u obou RT efekty fungují, je Dirt 5, a tam to vypadá takhle:

Takže obecně bych v současnosti rozhodně nedělal závěry ohledně Ray Tracing výkonu. Speciálně když obecně platí, že ten téměř neviditelný vizuální efekt žere tolik výkonu, že zapínat ho nemá dnes smysl. RTX 3000 a RX 6000 obecně prostě nemají dost výkonu na smysluplný real time Ray Tracing ve hrách a je to dnes spíše marketing než skutečně užitečná technologie. Ale pokud to hry nabídnou, tak obě řady jej podporují.

  • Celkový výkon

Takže bez SAM/BAR a bez RT vypadá výkonové srovnání takto ve srovnání modelů, které nás přímo zajímají.

Samozřejmě záleží na výběru her. V našem případě máme dobrý vzorek různých technologií a engine. Vyšlo to tak, že RX 6700 XT dokáže porazit RTX 3070 v 1080p o 2%, ve 1440p je to absolutně vyrovnané, ale ve 4K je RTX 3070 o více jak 5% výkonnější. Tohle není příliš překvapivý výsledek. Obecně RDNA 2 architektura si vede skvěle v 1080p/1440p, kde je obvykle jasně lepší než RTX 3000 série od NVIDIA. Speciálně když to testujete na nejvýkonnější a nejmodernější platformě současnosti pro hry, tedy RYZEN 5000.

Ve 4K se pak obvykle RTX 3000 daří lépe. U RTX 3070 vs RX 6700 XT zde bude nepochybně roli hrát fakt, že NVIDIA má díky 256-bit vyšší propustnost pamětí než 192-bit AMD. Infinity cache ale odvádí skvělou práci, navíc AMD má 12GB kapacitu, což umožňuje zapnout některé detaily, které s 8GB by nebyly možné. Obecně ale AMD orientuje RX 6700 XT na 1080p a ideálně na 1440p. Pro 4K má totiž Radeon RX 6800 16GB, která je v tomto rozlišení o nějakých 21% výkonnější, a ten příplatek na ní je tak odpovídající. Speciálně když RTX 3070 má výkonově mnohem blíže RX 6700 XT než RX 6800, ke kterému má blíže realitou cen.

Za zmínku stojí také generační nárůst proti RX 5700 XT. Znovu opakuji, AMD nepoužilo žádný nový výrobní proces. Ten zůstal stejný 7nm. Ovšem AMD i tak o více jak 60% zvedlo počet tranzistorů, ale počet výpočetních jader zůstal stejný tedy 40 (2560 SP) a velikost čipu vzrostla jen o 33%. Přesto AMD dokázalo zvednout výkon u RX 6700 XT o 24% ve 1440p a o 32% ve 4K! To je rozhodně působivé vzhledem k jinak totožné spotřebě, všem těm technologickým novinkám a jen o málo vyšší ceně, než za co vycházela RX 5700 XT. Speciálně když to srovnáme s minimálním posunem u RTX 3070 vs RTX 2080 (stejný počet jednotek ve 104 sérii čipu). AMD také masivně zlepšilo efektivitu a nepřecházelo přitom všem ani na jiný výrobní proces, zatímco NVIDIA ano. Působivé technické cvičení, když navíc vezmeme v potaz ty neuvěřitelně vysoké takty. Tohle všechno jen za 1,5 roku na stejné výrobní technologii.

  • Závěr

Celkově bychom za normálních okolností byly z RX 6700 XT docela nadšeni. Téhle kartě není vlastně co vytknout. V případě reference dokonce ani to chlazení, jinak do vydání RX 6000 tradiční bolístka referencí od AMD. Zde udělalo mezigeneračně ohromný posun. Tohle je příjemně tichá karta s normálními rozměry. Pokud jde o cenu, tak ano, asi bychom si přáli méně než 479 dolarů. Já vím, že to někteří budou srovnávat s minulou generací, ale jak AMD, tak NVIDIA jsou v tom v určitém zvýšení cen nové generace karet ze své strany nevinně. RX 6700 XT prostě nemůže stát to, co stála RX 5700 XT. Proč?

1, výrazně zdražila výroba všech čipů (o 20%) za poslední roky. V současné době také výrazně zdražila měď a další materiál. Aktuální situace v posledním roce také zdražila dopravu až 4x proti normálu! A tak můžeme pokračovat. V neposlední řadě je tu ohromná inflace, kdy vlády tisknout peníze jako vzteklé a ty ztrácejí hodnotu. Takže 479 dolarů v roce 2018 je konkrétně 502 dolarů dnes! A to je jen inflace, započítejte k tomu zvýšení nákladů na výrobu a dopravu a pak těch 479 dolarů nezní vůbec špatně. Mimochodem oficiální česká cena ze strany AMD je 12 799 korun vč. DPH, což je třetinová cena ve srovnání v mnohde s podobně výkonnou RTX 2080 Ti v minulé generaci ;).

I za současných okolností je to slušná cena. Tím spíše, že pokud máte štěstí a můžete nakoupit z AMD.com, tak AMD vám tuhle kartu za tyhle peníze skutečně prodá a dodá. A každý týden bude mít podle svých slov nějakou dodávku těchto karet za přesně tuhle cenu. AMD také potvrzuje, že výrobcům karet dodává vše potřebné tak, aby jejich základní ne-refenční edice mohly v obchodech stát také kolem 500 dolarů. Nicméně AMD i výrobci karet ví, že nad tím nemají kontrolu u obchodníků a distribuce. Ta si napálí klidně 100% marže dnes. I víc, když se ke slovu dostanou skalpeři.

Takže jak to bude s dostupností? Pokud nežijete někde, kde funguje nakupování z AMD.com, vaše šance koupit RX 6700 XT za 479 dolarů, je nulová (stejně jako koupit jakoukoliv novou slušnou AMD/NV grafiku za cenu blízko tomu, co by měly stát). V běžných obchodech bude nepochybně dražší, počítejte tak se 100 dolarovou přirážkou minimálně. Ale i tak šance koupit tuhle kartu samostatně, bude téměř nulová. Proč? Protože výroba všech grafických karet dnes jednoduše nestačí poptávce a je zásadně omezena problémy s materiálem (a není to primárně nedostatek GPU čipů samotných). Těžaři pak skupují všechno a běžná distribuce jim jde maximálně na ruku. Různé karty chodí v zajímavých počtech i do ČR, ale výrobci zjistili, že i někteří čeští obchodníci a jejich zaměstnanci přímo stahovali dodávky osobně pro sebe, a pod rukou je obratem prodávali hromadně těžařům za úplatky, nebo je nabízeli/přeprodávali rovnou na bazarech za ohromné zisky. Na pulty obchodů pro běžné zákazníky se prostě ty karty neměly šanci přes tyhle lidi dostat. Takže AMD a výrobci karet zvolili jinou taktiku u RX 6700 série. Prakticky všechny kusy RX 6700 XT, které v prvních týdnech zamíří do ČR (podobné to bude i v jiných zemích), téměř výhradně poputují do hotových sestav. V rámci nich tak budou nabízeny jako komplet za relativně normální ceny (mnohem méně, než by byla dnes cena samostatné karty), ale musíte si prostě koupit celou novou sestavu s nimi. Je to mizerné řešení pro ty, kteří chtějí jen upgradovat grafiku, ale za současné situace opravdu jediná možnost, aby se tyhle karty skutečně dostaly k hráčům a nezůstaly v rukou těžařů a skalperů.

Jediná realistická šance, jak tuhle kartu koupit, dokonce i za tu 479 dolarovou cenu, což by bylo úžasné v současné době, je prostě přímo přes AMD.com, které ale v ČR neprodává. Jinak prostě RX 6700 XT, byť jich do světa zamířilo solidní množství, tak ve velkém budou primárně dodávány stavitelům sestav, a do volného prodeje se jich dostane naprosté minimum. Pokud vůbec nějaké. A mohou za to sami distributoři a velcí obchodníci, protože to, co se dělo v posledních týdnech a měsících, kde celé dodávky karet záhadně končily okamžitě v rukou několika jedinců-těžařů, případně se rovnou nové karty záhadně objevovaly na bazarech, tak to silně poškozovalo výrobce i zákazníky. A bude se prý opravdu hlídat, aby ty karty končily v herních sestavách a neprodávaly se samostatně těžařům a překupníkům. Více o tom napíši v samostatném článku.

Já vím, je to mizerná situace, a kazí to jinak velmi slušnou kartu, ale tohle je maximum, co může AMD a výrobci karet takhle udělat. Takže pokud plánujete nákup celé nové sestavy, a koupíte hotovu sestavu, máte šanci, že nějakou ulovíte. Že byste ale pořídili RX 6700 XT samostatně? V ČR velmi nepravděpodobné. Samozřejmě všichni doufají, že těžaři co nejdříve shoří v pekle a celá ta těžební šílenost se zhroutí. Pak by se dalo čekat téměř okamžité výrazné zlepšení situace. Jinak prostě je RX 6700 XT stejně jako jiné nové grafické modely poslední doby, obětí situace. A do hodnocení to prostě nemohu zahrnovat. Karta ani výrobci za to prostě nemohou. Z mého pohledu je Radeon RX 6700 XT solidní posun, kdy výkon téměř v úrovni RTX 2080 Ti se spotřebou i cenou v úrovni původního Radeonu RX 5700 XT a navrch tichým referenčním chlazením? Za mě dobrý. I když osobně se mě líbí Radeon RX 6800 16GB o něco více ;).

Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům

 

 

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 01:20:24
avatar
Paráda no, ... v dnešní době mě už ani ty recenze nebaví a to přitom recenze obzvláště grafáren normálně miluju. Vlastně už toho co mě baví celkově moc nezbylo, téměř nic. Jinak recenze pěkná samozřejmě
Dubik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 02:07:31
avatar
Dopadlo to přeně jak jsem očekával ..
zajímavý je, že jinde už tak nadšení nebyli
https://www.youtube.com/watch?v=PJboWJJFk9I&ab_channel=HardwareUnboxed

https://www.youtube.com/watch?v=5wO2vUZv4zw&ab_channel=LinusTechTips
Stonkeep [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 09:04:48

Taky sem vcera cetl recenze jinde a teda zadny nadseni nebylo videt a QHD 6700xt vetsinou prohrala s 3070. A to MRSP ma nizsi...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 10:52:45
avatar
to spíše pramení z toho, že ti někteří žijí v bludu a myslí si, že RTX 3070 je skutečně karta za 499 dolarů, když za tu cenu ji nikdy nikdo neviděl, NV stopla prodeje své FE edice v den zahájení. AMD na druhou stranu bude 6700XT za těch 479 skutečně prodávat a pravidelně ....

takže kdyby někteří brali reálné oficiální ceny, tedy 670XT za 479 a RTX 2070 za 549, hned by to vypadalo trochu jinak ;)
Dubik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 15:08:36
avatar
ok a jak je to teda stou spotřebou? v jinych testech je natom 6700xt huř jak s vykonem, tak spotřebou
https://www.youtube.com/watch?v=nmsMHLLNN2w&ab_channel=TestingGames

6700xt ma nižši vykon v Blenderu a dalši podobnych softwarech, neumi DLSS což je dalši - ,neni duvod byt z ni nadšen, ceny nelze brat v potaz když karty nejsou
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 17:27:55
avatar
ty hraješ blender? Tohle je herní grafika .... RDNA 2 je herní architektura a tam směřuje proto je v Xbox i PS5 ... pokud tě zajímají bledner a další GPU aplikace, jsou na to jiné testy a samozřejmě i jiné grafické modely ... jinak RX 6700 XT v blenderu funguje slušně se slušným výkonem, žádný problém nevidím, že by tam nebyla použitelná ...

spotřeba je na tom skvěle, výkon také ... nemůžeš srovnávat testy mezi sebou, pokud vznikají na zcela odlišných sestavách v odlišných hrách/herních sekvencích atd.

DLSS umět nemusí, k ničemu ho nepotřebuješ ne v současné podobě a době. Až to bude aktuální, AMD rozšíří FidelityFX, které mimochodem obsahuje řadu užitečných technologií ... nevím, na co bych DLSS na kartě s tímhle výkonem dnes potřeboval ....
Dubik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 22:07:36
avatar
jo takže co amd neumi vubec - dlss nebo tak dobře jako nvidia- raytracing , vlastně to neni potřeba, až to bude amd umět také, tak to bude stát za to a začne to být potřeba
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 22:35:26
avatar
kdybys hloupě nekecal, žádná NVIDIA karta, která dnes umí DLSS tak to nepoužívá tak aby to k něčemu někomu bylo ... DLSS je technologie zajímavá pro slabé karty, které třeba nezvládnou FullHD hratelně apod. tedy pro uživatele zvyklé na horší detaily apod. DLSS ale nepotřebuješ na stávajících RTX 2000/3000 grafikách, protože mají výkonu dost ..

RT ve hrách je dnes pitomost, zbytečný extrémně HW náročný a ani si toho efektu většinou nevšimneš: Tak proč to zapínat? A Až RT bude mít ve hrách nějaký přínos, stávající generace grafik budou tak slabé, že použitelné budou "stejně" .... mimochodem AMD umí RT dobře, jsou hry kde je i lepší než NV a to proto, že hry s RT co vyšly před vydáním RX 6000 jsou pochopitelně v tomhle optimalizované jen na NV, hry co vyšly s RT po vydání RX 6000 už samozřejmě budou počítat i s Radeony, takže srovnávat výkon ve starších hrách, tkeré RT dostaly updatem dodatečně a jen optimalizovaný pro NV, tak z toho vyvozovat závěry o výkonu RT u RX 6000 je pěkná kravina ...

každopádně na marketingové lži si naletěl dobře ....

DLSS nikdy nebude standard. Co bude stnadard, bude ta technologie AMD, kterou představí spolu se SONY a MS ;)

RT AMD umí tak, jak je potřeba a jak to hry budou využívat, vzhledem k tomu, že RDNA 2 je architektura na Radeon grafikách v PC, obou hlavních konzolích a brzy i na ARM, nebál bych se toho, že by na to hry nebyly optimalizované ...
Dubik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-19 00:40:02
avatar
zajimavy, ja třeba dlss použivam vždy, když ta možnost je a dost mě to pomaha, ta technologie je dobra věc pro dost uživatelu, většina uživatelu nema karty za 20 či 30 tisic navic stejně jsou všechny hned pryč je jich malo, ne tak to není, je to otom kdo je hlavní partner při vývoji, tam kde optimalizuje nvidia jede to lip na nvidi , to stejny naopak u AMD - proto nějakej godfall a dirt taky nelze brat vážne..
Co se toho raytracingu tyče, mimochodem digitalfoundry rozebralo v nějakym videu celkově vykon v raytracingu mam dojem i v aplikacich tomu určenych a itam vyšlo AMD huř jak nvidia karty, ne nenaletěl sem nikde, sam to použivam a funguje to a když to porovnavam s nativnim rožlišeni vě většině připadech se to ani okem nepostřehne ten rozdil , chapu že nvidia obchodni praktiky jsou vychcany , ale to neznamena , že nedokaže něco dělat lip jak AMD, dokaže, jinak by neprodavala tolik karet u pc sestav , kdyby stim lidi nebyli spokojeni
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 22:28:52
avatar
AMD taky spoustu technologií přivedlo jako první a daleko před Nvidií, ale dokud to nezačala používat i Nvidia tak to nebylo potřeba. Prostě samozřejmě že nejlepší jsou ty technologie, který fungují každýmu a AMD taky naprostou většinu dělá jako otevřené pro všechny, tedy i pro Nvidii. To že si Nvidia dělá věci jen pro sebe aby se mohla AMD vysmívat že to nemá a dělat z toho něco, bez čeho nemůžeš žít a vlastně koupit si kartu od AMD co to nemá nemá význam, je akorát Nvidia humus a jako jó no, každýho věc, já bych si Nvidii ale kvůli třeba zrovna tomuhle přístupu nekoupil.
Dubik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-19 00:37:39
avatar
mě přistup firem zajimat nemusi, zajima mě cena, vykon připadně věci ktery ten produkt umi a dokaže nabidnout, souhlasim , že je nejlepši ,aby to měli všichni, ovšem v tomto připade - tensor jadra je na miru šity kartam nvidia , takže by to ani na amd kartach fungovat nemělo jak, ja měl amd karty poslednich cca 10 let a ted necelej rok mam nvidii a jsem taky spokojene hlavně stim dlss, rtx mě nezajima tam souhlasim ,že je to plytvani vykonem nebo pro par fanšmejkru kteři maji karty za 50tisic.. nvidia to neděla , aby se vysmivala, děla to kvuli marketingu kterej ji dost funguje , proto taky většina gpu na pc gaming sestavach je nvidia , amd musi vtomto segmentu zabrat
Kisch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-21 11:50:04
avatar
No ono AMD prý mělo údajně přijít s RT, až bude dávat smysl. Na rozdíl od NV. Proto s ním přišlo později. No a ukázalo se, že je to stejná, ne-li větší bída. Snad ekvivalent DLSS dopadne lépe.
Rizek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Dostupnost… 2021-03-18 09:14:50

Čili sečteno a podtrženo, je to „papírové“ uvedení, díky 0 dostupnosti. Tak jako u ostatních výrobců a firem procesorů a GPU. Škoda, že stejná fráze není i u AMD. U Intel či nVidia to zazní pokaždé… I tak díky za recenci.
darksicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - :) 2021-03-18 09:36:58
avatar
Posledních pár měsíců si na IT webech připadám, jako když jsem v 90. letech jako děcko listoval katalogy Lega. Strašně se mi to líbilo, ale bylo mi jasné, že to nikdy mít nebudu.
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 10:56:50
avatar
A já ceníky HW prodejen. 100Mega, Petra Computers, Soural, Herold (dnes TS Bohemia). A nebo jsem zálibně koukal na recenze HW v časopisu Score. Doma si na papír skládal, co bych si koupil, ale v pokladničce prd
Recenze na Mortal Kombat 2, Worms, Teenagent (Agent Mlíčňák) a další a další jen četl. Na mé 286 tehdy jela max. Legend of Kyrandia, Police Quest, Prince of Persia 1 a 2, Ishar 1 a 2 (trojka už ne), Dungeon Master 1 atd.
Alferi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 14:46:32
avatar
Mě se podobně vybavuje dávné listování západoněmeckým katalogem hraček. S toho jsem nespal.

... teď odkládám přepastování svojí karty, poněvadž kdyby se něco podělalo, tak jsem v hajzlíku.
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 09:51:42

No vzhledem k budoucí optimalizaci her na RDNA2 budu dneska F5ku v 15 : 00 žhavit. Ale jen proto, že zároveň teď můžu svou 3/4 roku starou RX5700XT prodat za cenu přes 20 000CZK. Jinak bych důvod pro upgrade neviděl.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 11:07:43
avatar
uvidíme, ale většina výrobců mě řekla, že jejich dodávky 6700XT směřují do sestav (tedy firem co staví herní sestavy) ....
yoschi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 11:18:37
avatar
Moc jich asi nebude https://www.techpowerup.com/279735/amd-to-supply-only-a-few-thousand-radeon-rx-6700-xt-gpus-for-europe-at-launch
Stonkeep [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 13:39:07

Tak to sem s tema dvema pro Alzu docela trefil
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 14:31:32
avatar
co chce od skalperů? Velké české obchody nejsou nic jiného než skalpeři ... nemají žádný zájem o zákazníky a nemají žádný zájem o výrobce a jejich zájmy. Výrobci jim ani ty své produkty dodávat nechtějí, protože je takhle předražují. Takže proto nebudou jednotlivé karty, ale poputují jen do sestav, poděkujte za to přímo obchodníkům ....
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 14:44:02
avatar
No jenže jak si lze všimnout, je to uplně k ničemu, protože se předražují i ty sestavy. Prostě příšerný. Já kdybych mohl každej den ztřískat aspoň jednoho minera, by se mi ulevilo, protože z dnešní situace mi je blbě. I když přesně vlastně to co se děje odráží dnešní svět, kde jde jen a pouze o prachy a vůbec, ale vůbec o nic jinýho
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-19 08:13:26
avatar
Na PCt ti vysvětlí místní miner, že jsi ubrečený gamer a jen závidíš jak vydělává...
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 15:58:28

Tak mačkání F5 bylo úplně k ničemu. Na Alze se pořád těší a na CZC je ani nedali do seznamu. Stejně tak Suntech, Softcom, Mironet,.... Jediný obchod kde je momentálně něco skaldem je TS bohemia s 2k 6900XT za přestřelených 60 000CZK.
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 18:17:21
avatar
to už je tak 100% přirážka ne ?
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - efektivita 2021-03-18 10:03:53

Hm nejak v poslednej dobe postrada zmysel testovat vykon kariet v hrach ked su zjavne primarne optimalizovane na ne-herne vypocty. Alebo z opacneho uhla pohladu hry niesu optimalizovane na vyuzitie maximalneho dostupneho hrubeho vypocto vykonu. Vid relativne minimalne rozdiely v hrach medzi RX670XT a parametrove dvojnasobnym chipom RX6900XT. Hlavne v marketingovo tlacenom 4K. Akoze je normalne aby 80CP/5120 SP RX6900 mala iba o 20% herny vyssi vykon ako polovicna RX6700XT s40CP/2560SP ?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 11:06:48
avatar
RDNA 2 je čistokrevná specializovaná herní architektura je součástí PS5/Xbox X i RX 6000 bude i v ARM ... ;)

AMD má výpočetní architekturu CDNA ;)
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-19 16:28:20

Realne ma nezaujima ako si vyrobcovia AMD/Intel NV grafickych kariet snazia rozkategorizovat ktore ich produkty su viac "herne" a ktore viac vypocetne orientovane. Zaujima ma dostupnost "hernych" GK v obchodoch za co najvyhodnejsie ceny. Ano bohuzial teraz sa vsetci dodavatelia a hlavne spekulanti snazia co najviac vytrieskat z hype okolo cryptocurrencies takze dopyt PC hracov je na druhej kolaji. No ale nic netrva večne.Tak snad ta kryptobublina splasne co najskor nech si aj my nenarocny hraci mozeme kupit za prijatelne ceny aj nieco lepsie ako vybehove GT710 . Len aby mi dovtedy nezdochla sucasna grafika...
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 11:34:09
avatar
Co to je za hovadinu ? Kde si to vzal, že má 6900 XT jen o 20% vyšší výkon než 6700 XT ? Co to jako má být ? Vždyť tu ve všech testech je už 6800 XT asi o 50% výkonnější i ve 4K než 6700 XT a 6900 XT tu ani není a ta by na tom byla ještě lépe.
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-19 16:14:10

Pardon to som domotal. Nie RX6900XT ale RX 6800 CU60/SP3840/ROP96 je iba o cca 20% nad 6700XT CU40/SP2560/ROP64 . Akokolvek rozdiely rozdiely v hrach pri 4K nezodpovedaju nasobnym rozdielom v pocte vypocetnych jednotiek.
ala77 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - hmm 2021-03-18 12:25:47

Jitrnici co svět neviděl teda grafika co běžný uživatel jen tak neuvidí Ještě, že jsem pořídil před rokem RX 580 holka bude muset vydržet asi ještě dlouho
Kal_Kal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 14:15:41
avatar
Vim jaká je doba, ale nepřijdou vám už i ty ceny co by měly být oficiální trochu přestřelený rovnou od prodejce? Odkaz
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 14:26:19
avatar
Já si myslim že 6700 XT za 50 litrů tak akorát Odkaz
Alferi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 14:51:01
avatar
Říkají si o to, aby si to někdo "koupil" a za dva týdny ve lhůtě vrátil. A tak dokola.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 14:30:09
avatar
bohužel tyhle obchody jsou skalpeři dnes přímo .... nic od nich nečekejte ... nemají žádný zájem o zákazníky a nekoukají na zájmy výrobců .... ti opravdu berou jako vážný problém, když jejich produkty nejsou prodávány za doporučené ceny ...
Kal_Kal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 15:14:12
avatar
Dobře a máš čistě teoreticky info který obchod se tak nechová a má cenu ho vůbec sledovat? Alza tam ty ceny radši nemá vůbec.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 17:09:52
avatar
žádný .... v ČR ti to prostě nikdo za normální cenu neprodá i když on to za ní koupí/z distribuce dostane ...
Bady29 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-23 21:20:47

V dnešní situaci přece nelze prodávat za doporučené ceny. Takhle to přece funguje kdekoli a kdykoli. Když je něčeho málo, cena stoupá a to se děje teď. Pokud je dost lidí co koupí RX 6700 za 30k tak je 30k rovnovážná cena. Pokud je spousta lidí co ji koupí za 40k tak je 40k rovnovážná cena. Pokud ji výrobce/prodejce prodává levněji tak se připravuje o zisk protože je dost lidí co je ji ochotno koupit dráž a zároveň tím podporuje překupníky.
Na straně distribuce by to mělo fungovat stejně, maloobchody by měly navzájem šponovat cenu nahoru. Proč by výrobce prodal GPU Alze za 20k když jí můžeš prodat v německu třeba za 35, opět jde o nelogické chování.

Každá cena si najde kupce, jde jen o to kolik jich bude. Určitě by se našli lidi co by kupovali rohlíky za 100kč, nebylo by jich tolik ale našli by se.
pita [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 15:44:13
avatar
Zelený skřet nabízí 2 pc sestavy z rx 6700 xt. Dostupnost do 14 dnů . I když to je spíše k pláči....
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-19 08:15:30
avatar
nejsměšnější budou ceny těch 5500XT které jsou sotva na fullHD v 60 fps
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 14:29:57
avatar
Když vidím, jak si stojí proti rtx 3070, tak bych hned bral radši RX 6800, jenomže za 16-17K co by měla zhruba stát ji člověk nikde nesežene.
Mano [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 15:00:23
avatar
Ešte že sa blíži jar, tak ma to až tak netrápi a verím že na ďalšiu zimu už sa to bude dať bežne kúpiť a za normálnu cenu.
martyst111 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 15:07:02

Jako ty teploty docela mazec. 80 stupnu vs 65 u 3080 je sakra rozdil. Jen to ukazuje jak ma NV ty karty lepe vyladene nez AMD.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 15:38:44

A nepřijde pánovi trochu chucpe srovnávat referenční provedení vs prémiovou edici? Přehlédl pán řádek pod 6700xt, kde je shodou okolností referenční* 3080? Je pán jen nepozorný, nebo má zelený zákal? Jak pánovi zapadá do teorie vyladění to, že v té samé tabulce je 3070 s vyššími teplotami než 3080? Hmm?



*tím "referenční" myslím FE edici prodávanou a navrhnutou samotnou nvidií se superduper propagovaným chladičem
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 17:13:10
avatar
pokud to nemá 100°C nestoupá z toho dým, tak ti ta teplota může být úplně jedno ... je úplně jedno, jestli má GPU 60°C nebo 80°C, na těchto teplotách žádné snižování taktů/výkonosti neprobíhá. Navíc jde také o to, jakou to má hlučnost .... karta se 60°C může být výrazně hlučnější než s 80°C ....

navíc srovnávat teploty na různých čipech, zcela různých velikostí, výrobních procesů a na kartách s různým chlazením, to jako myslíš vážně?

vysoká teplota nemusí být problém. Je rozdíl, když máš 80°C na čipu o 300mm2 s TDP 230W a když máš 70°C na čipu o 600mm2 s TDP 350W. Jeden z nich topí a představ si, že to je ten s nižší teplotou. Jestli nechápeš proč, tak je mi tě líto ;)
martyst111 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 17:50:47

Nemam cas ani naladu tu hledat mikro drobnosti co a jak. 3080 tam je na 65c a amd na 80 proste do oci bijici. Sam jsem dlouha leta provozoval NV a mnel kolem 65c pak poridim rx 590 a jede to na 75-80 v zatezi.Nerekl jsem ani slovo o tom ze je to problem tak tu opet neprekrucujte neco.A zeleny zakal take nemam.Verte neverte amd je mi sympatictejsi nez nv.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 19:07:03
avatar
no jsi na stránkách, kde se takovými mikrodrobnostmi zabýváme, jako je fakt, že nemůžeš jen tak srovnávat teploty mezi zcela různými čipy a kartami a tvrdit, že 80°C je nějaký problém .... takže to že ty je neřešíš nám tady přijde extrémně smutné a hloupé ...

vzhledem k tomu že na rozdíl od tebe ty karty všechny v ruce mám, mohu ti říci, že v PC topí tichý referenční Radeon RX 6700 XT s 80°C na GPU podstatně ale podstatně méně, než libovolná RTX 3080 i když má třeba na GPU jen 65°C ... jestli nechápeš proč, tak bych ti doporučoval se těmi "mikro drobnostmi" začít zabývat, protože jinak budeš všem pro smích ...
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 20:31:39

Hele, ty to asi nechápeš, ale ta tabulka s teplotami je defakto srovnání chladičů a jejich profilů.
Proto tam třeba první 3080 vychází líp než 3070 a ta zas vychází líp než druhá 3080. 3080>3070>3080

Pokud už z toho teda chceš něco vyvozovat, tak vyvoď, že nvidia to má (dle tvé logiky) nastavené hůře než asus ;)


P.S.
s velocity blokem má třeba taková 6800xt 45C a když dáš torture nastavení ve furmarku, tak to nepřeleze 50. Jo a neslyšně. Ale to samé 1080ti třeba. Chápeš už o čem ta tabulka je?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 22:33:51
avatar
nechápe, on se mikrodrobnostmi přeci nezabývá ... docela se divím, že ho taková mikrodrobnost jako teplota na GPU vůbec zajímá ...
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 22:44:19
avatar
Si asi hlavně ještě nepostřehl takovou mikro drobnost, že ti uplně jebe
Rizek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - srovnávání… 2021-03-23 12:40:03

… „navíc srovnávat teploty na různých čipech, zcela různých velikostí, výrobních procesů a na kartách s různým chlazením“ – no a právě to je to, co se normálně dělá, ne? Srovnání AMD vs nVidia GK. Jiné čipy, jiná architektura, jiné rozměry, často jiné chlazení, přesto jsou v jednom testu. Tak to je, tak to dělají všichni v testech. Čili pokud jeden čip hřeje 60°C a druhý 85°C, je tam 25°C rozdíl. Pokud se přistoupí k tomu, že se tohle nedá srovnat a i čip s vyšší teplotou „topí méně“, jak DD říká, pak nemůžeme srovnávat ani GK. Nebo naopak, pokud tyto rozdílné GK a čipy srovnáváme v testech, musíme tak přistoupit i k teplotám. A tam prostě rozdíl je, nikoliv malý…
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-23 15:18:39
avatar
ne nedělá, to že to uvedeš do stejné grafu neznamená, že se to srovnává ... prostě jen uvádíme teploty, pokud ale mluvíme o tom, jak se věci mají, tak všichni objektivní novináři samozřejmě poukazují na fakt, že záleží na velikosti GPU, taktech, TDP, počtu tranzistorů a chlazení ... nemůžeš prostě srovnat dvě teploty a jen proto že jedna je vyšší tak tvrdit, že ta karta proto topí, natož že ta teploty je nějaký problém ...

pokud má jeden čip 60°C a druhý 85°C .. pořád může platit, že ten s vyšší teplotou vlastně topí méně, protože třeba má jen 200W, zatímco ten 60°C má 350W ;)
pita [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Dostupnost vyšší řady rx 6800. 2021-03-18 16:01:50
avatar
Na mindfactory se opět začaly objevovat rx 6800... Prodaných píšou několik stovek tak asi slušně zásoby. A u nás prddddd.
Nevíte jak to je se zárukou z mindfactory. Případně s reklamací - musí se poslat k nim nebo je někde nějaké reklamační středisko od daného výrobce karty?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 17:05:31
avatar
nakupuješ v EU ... ČR je v EU ;)
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 18:52:26
avatar
Osobne jsem pchw nakupoval jak z Nemecka, tak i z UK. Zaruku jsem z tama tedy doposud resit nemusel, ale jak rika DD, jsme na jednotnem trhu. Navic obecne prodejci casto radi odkazuji, at uzivatele resi reklamaci primo u vyrobce - a je to pro zakaznika dokonce obvykle i lepsi varianta, pac ji v takovem pripade ma obvykle vyresenou rychleji (prodejce vetsinou produkt dale stejne reklamuje u vyrobce). Staci si zjistit kde ma konkretni vyrobce servisni strediska a je realne ze tu zaruku budes moci uplatnit i v mistnim stredisku vyrobce. Krajne neni zase takovy problem produkt zaslat, po cele EU to dela par stovek. Z nakupu v Nemecku lze rovnez uplatnit odpocet dph u nas, pokud mas tu moznost.
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-19 08:19:56
avatar
No UK už není v EU.. tam je možné, že se něco tím změnilo... ale jist si nejsem
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-19 18:15:08
avatar
No jo vidis, ani mi nedoslo ze se UK trhlo, ale nakupovat se tam urcite bude dat i nadale, jen se bude muset pripadne doplatit patricne dph/clo. Vlastne ani nevim jak/jestli se (ne)dohodli, to byl taky takovy nekonecny pribeh o.O
Nicmene na uplatneni zaruky v servisnim stredisku v jine zemi predpokladam nebude problem, ono to bude asi pro vsechny zucastnene strany itak stejne nejjednodussi.. Obecne bude urcite snazsi nakupovat z EU a nemuset resit nic navic, krom te o neco malo drazsi dopravy. Bohuzel v poslednich letech sem si vytvoril urcitou averzi vuci ruznym nasim importerum/preprodejcum a neni vyjimkou, ze se da nakoupit vyhodneji za hranicema. Mam zkusenosti s nakupy ze zahranici, kdy me takovy nakup vcetne doplaceni dph a cla, presto vysel o poznani vyhodneji (coz pro samotny pchw spise tedy ale neplati).
Prijde mi ale, ze se nakupu mimo nasi zemi mnozi obavaji dost zbytecne..pritom to beru jako jednu z mala opravdu uzitecnych vyhod EU.
LordDave [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Dostupnost RX6700 XT 2021-03-18 16:19:40
avatar
Otázka: viděl dnes někdo v nějakém obchodě GK AMD RX6700 XT stavem?
(myslel jsem, že je dnes ten slavný den "D" a do obchodů se dostanou ty karty, co pro ně AMD záměrně dobu střádalo čipy a pozdrželo vydání z ledna až skoro na konec března, aby to nebylo jen papírové uvedení.
Viděl někdo někde něco? Povedlo se někomu něco objednat?
To fakt není nikde vůbec nic - ani na chvilku se nic neobjevilo, nebo blbě hledám? Má cenu ještě něco hlídat?
pita [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 16:21:49
avatar
Neviděl jsem skladem. Jen těšíme se a podobné kecy...
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 16:34:07
avatar
Ani jeden kus bohužel!
Pix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 16:36:09

Dokonce ani v německém mindfactory.de se neobjevily. České obchody jen vyplnily informace o kartách, taková sapphire nitro+ se objevila snad az nekdy před 16. hodinou.
Tak bohužel asi peníze co mám nachystané na letošní upgrade asi nacpu do kryptoměn a nebo akcií technologických firem, nevím co je z toho horší.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 17:25:10
avatar
kdyby sis přečetl článek, tak v něm máš jasně napsané, jak to s dostupností bude ....

Samostatné grafiky bude prodávat jen AMD, přes AMD.com (tam kde je to možné) ... za tu oznámenou cenu 479 dolarů. Všichni ostatní sice grafiky mají a dodávají, ale prioritou jsou systémový integrátoři, tedy stavitelé sestav. Jen minimum karet, pokud vůbec nějaké půjdou do volného prodeje a poděkovat za to můžeš (v ČR speciálně) koncovým obchodníkům.

AMD i výrobci karet ty karty dodávají za ceny tak, aby jejich doporučené ceny byly pro koncové uživatele reálně dosažitelné. Tedy 479 dolarů za reference, 489-499 za základní nererence a 549-579 za TOP nereference. Jenže jakmile se ty karty dostanou k obchodníkům, ti si na ně v současné situaci hodí klidně 100% marži, nebo to rovnou celou dodávku prodají těžařům, či dokonce ty karty koupí jako soukromá osobě a prodávají je za 2násobek po aukcích ... to se přesně stalo.

Takže jaký smysl má ze strany AMD/výrobců grafik, dodávat v tuto chvíli samostatné karty prodejcům, když ti s nimi naloží jak jsem napsal výše? AMD a výrobci grafik z toho nic nemají, naopak mají naštvané zákazníky a poškozenou značku atd. Ale oni ty karty koncákům přímo neprodávají, za to mohou obchodníci, kterým je všechno jedno a koukají na maximalizaci zisku.

takže poděkuj skalperům, obchodníkům a těžařům ... není v silách výrobcům jako AMD/NV nebo výrobců grafik to řešit jinak, než poslat karty jen stavitelům sestav, kteří je nepředražují a je šance že se tak dostanou k hráčům. Z mnoha důvodu ale samotní výrobci nechtěj mít s prodejem koncovým zákazníkům přímo nic moc společného, proto také většina nemá vlastní obchody, nebo je neprovozují ve všech částech světa .... nemají na to vybudované systémy a kapacity. za normální situace to nevadí, ale za současné situace, kdy obchodníci věci předražují a skalpují, je to problém ...
LordDave [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 20:45:50
avatar
"kdyby sis přečetl článek, tak v něm máš jasně napsané, jak to s dostupností bude ...."
Článek jsem četl, to že to bude mizérie vím, ale že to bude až taková mizérie (jako že prostě jako vůbec nic - ani 1 karta, ani na minutu - nikde), to jsem nečekal - to je jako síla,..
PS: a co jsem různě obvolával a zjišťoval, tak ceny od 28.000,- od českých obchodníků, budou asi reálné.
To jde, na kartu co měla být původně pod 10.000,- (pak s přirážkami za + 14.500,-) - ale skoro 30? -> je čas slušnější GK pustit z hlavy a věnovat se něčemu jinému.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 22:33:22
avatar
ano, nebude nic, všichni rozumní výrobci nedali do distribuce volně nic, protože přesně jak píšeš, obchodníci z toho místo 15 tisíc uděaljí kartu za 28 tisíc .... tak k čemu to je? Ten výrobce z toho ty peníze nemá, je naštvanej on i jeho věrný zákazník, který si tu kartu ani nemůže koupit ....

Místo toho všechny RX 6700 XT zamířily do sestav a tam rpostě budou směřovat i nadále. Dokud to obchodníci budou předražovat, skalpovat a strkat hromadně těžařům, nemá smysl do běžné distribuce ty karty posílat. Poslat do přímo do sestav je jediná šance, jak to za nějakou normální cenu dostat k normálním zákazníkům v současné situaci ....
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-19 00:44:47
avatar
Když může AMD oficiálně prodávat karty v Německu, tak nechápu, proč to nejde u sousedů v ČR. Měli by se víc snažit a tu dostupnost rozšířit na okolní státy. Nejlíp zastavit dodávky všem distributorům, obchodům a mít prodej grafik jenom pod svou režijí a to napořád.
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 17:15:05

Nikde nic a AMD shop pro jistotu spadl úplně.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 17:30:53
avatar
přijde vám reálné, aby vzhledem k poptávce bylo jakýchkoliv karet dnes dost, i když jsou jich připravené desítky tisíc?

AMD se snaží, aby vyřadilo ze hry boty, kdy mnozí skalpeři mají nastavené aby dělaly automatické objednávky ... to přetěžuje stránky a systémy ...

prostě původce všeho je jasný, těžaři a tžba. Zlikviduj těžaře a těžbu a najednou bude všeho dost ... a tím zmizí i skalpeři ... a sníží se ceny ...

jinak ale v současné situace jednoduše neexistují výrobní kapacity ani materiálové kapacity, které by dokázaly vyprodukovat to množství elektroniky, jaká je dnes poptávka ...
free.dll [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-18 18:13:19

V sobotu ráno viz Odkaz
Myslel jsem, že to brzo nalistovali, tak to stáhli, protože během pár minut byla cena pryč
Odkaz

Ale teď si spíše myslím, že to někdo skoupil všechno přímo od dodavatele předem, viz např. inzerát na Bazoši Odkaz
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!