Patriot VIPER Steel 64GB (2x32GB) DDR4 3600 – TEST a RECENZE ideálních pamětí současnosti?
Napsal Jan Belka   
Úterý, 27 duben 2021
alt

 

 

 

 

  • Patriot VIPER Steel 64GB (2x32GB) DDR4 3600

                                 – TEST a RECENZE ideálních pamětí současnosti?

V dnešní recenzi se podívám na operační paměti společnosti Viper v edici Steel. Ty jsem už měl možnost testovat již v několika edicích o různých kapacitách i frekvencích. Dnes mi ale na recenzi dorazil opravdu parádní 64GB kit dvou modulů s frekvencí 3600MHz. Ta je jak víte ideální z hlediska výkonu a ceny k současným procesorům AMD RYZEN 5000 a současně 2x 32GB kit poskytuje dostatečnou kapacitu flexibilitu pro případné rozšíření o druhý stejný kit na desky, které mají 4 sloty.

Pokud tedy máte doma počítač nejenom na hraní her, ale i na práci s videem či na programování je 64GB kapacita dnes ideální a díky vysoké frekvenci budete mít i nějaké to procento výkonu navíc.

Co ale možná některé překvapí je na dnešní poměry absence populárního RGB podsvícení. Patriot tím míří spíše na co nejlepší poměr cena/výkon, protože RGB podsvícení paměti zbytečně prodražuje a tím pádem se může jít s cenou ještě o něco dolů.

V recenzi se pak hodlám zaměřit na kompatibilitu pamětí se základní deskou Z490 Strix-E, kterou dodala na test společnost ASUS. Ovšem podívám se na zoubek i tomu, jak si paměti povedou i na konkurenční platformě od AMD, kde bude sekundovat základní deska Gigabyte X570 Aorus Master. Samozřejmě nebude chybět ani testování maximálního přetaktování, snížení časování, nebo vlivu frekvence pamětí na herní a pracovní výkon procesorů Intel i AMD.

Sám výrobce charakterizuje model těmito hlavními body:

  • Podpora XMP 2.0
  • Dostupné až do frekvence 4400 MHz
  • Testovaná kompatibilita se soketem AM4 od AMD i 1151 od Intelu
  • Doživotní záruka

  • Patriot Viper Steel 2x32GB 3600 MHz

Paměti dorazily v klasické papírové krabičce s potiskem informující v pravém horním rohu o parametrech tohoto balení.

Paměti se nacházející v plastovém výlisku, jsou tedy velmi dobře chráněny vůči poškození.

Paměti mají klasickou konstrukci plechů po bocích s žebrováním na vrchu. Výrobce se je nesnažil ani nějak výrazně zvětšit, takže nepředstavují komplikaci pro chladiče apod. Současně tato modelová řada nemá podsvícení, takže jsou o to jednodušší.

A jaké jsou tedy v praxi? Podívejme se ...

 

 

  • V praxi

Pro test pamětí jsem si připravil hned dvě sestavy. Jednu postavenou na základní desce Asus Z490 Strix-E s procesorem i5-10600K a druhou postavenou na základní desce Gigabyte X570 Aorus Master s procesorem Ryzen 9 3900X. Nejdřív tedy změřím, jak si paměti vedou na přednastavením XMP profilu od výrobce, a pak otestuji až na jak frekvenci budou paměti stabilně pracovat. Měření rychlosti čtení a zápisu, respektive ještě latence budu provádět v programu AIDA 64.

Paměti série Viper Steel se prodávají od frekvence 3000 MHz, až po nejvyšší model s frekvencí 4400 MHz. V případě dostupných kapacit, výrobce nabízí až 64GB balení s dvěma 32GB moduly.

Ohledně nastavení pamětí, stačí pouze v BIOSu zapnout XMP profil a dát restart. Paměti mi takto naběhly do Windows na obou testovaných deskách bez jediného zaškobrtnutí.

Ohledně taktování pamětí na platformě Intel, zde jsem byl nakonec velmi spokojen. Maximální frekvenci, na které mi paměti bez problému najely s napětím 1.45V bylo 4000 MHz, což je vůči základním 3600 MHz velmi dobrý výsledek, zvlášť u takto velké kapacity, protože obecně čím větší kapacita pamětí, tím se hůře dosahuje na maximální frekvenci. Další úkol byl zjistit, jaké zvládnou paměti co nejlepší časování s 1T. Zde jsem se nakonec zastavil na 3600 MHz při časování 17.17.17.36 1T, což mělo velmi pozitivní vliv jak na rychlost pamětí, tak jejich odezvu. Z hlediska taktování jde tedy o velmi povedený model, zvlášť za tu cenu.

U AM4 platformy jsem s procesorem Ryzen 9 3900X očekával velmi podobné výsledky, přece jenom vůči mému předchozímu testovacímu procesoru Ryzen 7 2700X došlo k velkému zlepšení ohledně podpory vysoko taktovaných modelů. Nakonec jsem tedy skončil na velmi podobných číslech jako na Intelu, jenom s tím rozdílem, že v XMP profilu se paměti načetly s lepším časováním 1T a následně jsem byl i schopen o něco snížit další časování na výchozí frekvenci, což se mi na Intel platformě moc nedařilo. Maximální frekvence pak byla stejná a to 4000MHz, ovšem už s nastavením 2T.

Co se týče nejlepšího časování s procesorem Ryzen, zde jsem se nakonec zastavil na frekvenci 3600 MHz stejně jako u Intelu ovšem časování mě pustilo ještě o maličko níže na konečných 14.15.15.32 1T. Toto nastavení mělo velký vliv na lepší latence a pomohlo dost zvednout výkon v určitých kancelářských, ale i herních aplikací. Pokud jde o to, jakými čipy jsou tyto paměti vybavené, nejsou to překvapivě čipy od Samsungu, což by odpovídalo onomu vynikajícímu přetaktování, ale naopak čipy Hynix, jak prozradila utilita Thaiphoon Burner.

  • Test výkonu

Jako první jsem tedy otestoval paměti na základním XMP profilu a postupně navyšoval frekvenci pamětí s napětím 1.45V. Jelikož paměti nemají čipy Samsung, do žádných hrátek s napětím 1.5V+ se mi osobně moc nechtělo. Avšak nakonec se ukázalo, že oněch 1.45V bohatě stačí. Z grafu je krásně patrné, že propustnost narostla i přesto když byly paměti na frekvenci 3600 MHz, ovšem díky mnohem lepšímu časování a přepnutí 2T>1T. Další velký skok se konal na frekvenci 4000 MHz, kde paměti atakovaly hranici 60 GB/s.

Také stojí za povšimnutí fakt, že na AM4 desce mají paměti o něco lepší výkon, než na základní desce s procesorem Intel. Paměťový řadič mají procesory Ryzen opravdu velmi povedený, škoda že u druhé generace procesorů Ryzen končí maximální frekvence někde kolem 3600 - 3700 MHz s nějakým rozumným napětím. Avšak jak jsem již zmínil v předchozí kapitole, testoval jsem na procesoru Ryzen 9 3900X a popohnat paměti na 4000 MHz zde nebyl žádný větší problém. AMD zde opravdu udělalo velký kus práce, propříště se chci zaměřit i na nejnovější Ryzen 9 5900X.

Ohledně latencí, zde má stále Intel velký náskok. Jako nejlepší nastavení pamětí z hlediska odezvy je určitě 3600 MHz s časováním CL17/1T.

Odezva je dlouhodobě na AM4 horší než u Intelu, ovšem na obranu AMD musím upozornit, že Ryzen 3900X si vůči starému modelu 2700X polepšil o nějakých 5ns. AMD se tedy viditelně v tomto ohledu velmi snaží tento neduh co nejvíc odstranit. Další velký skok v tomto směru očekávám v příštích recenzích, kde budu měnit AMD procesor na nový Ryzen 9 5900X.

Herní výkon jsem měřil s grafickou kartou RX 5700XT 8GB a naměřil celkem malé rozdíly. Ono rozdíl 400 MHz už tolik neudělá, ovšem každé procento výkonu se hodí.

U AMD měly paměti citelně větší vliv na celkový výkon, ale stále se jedná o jednotky procent. Pokud bych například porovnal paměti na frekvenci 2400 MHz a 3600 MHz, naměřil jsem rozdíl kolem 6-10 %. U Intelu to nebylo ani 1-2 %.

Souvisí to právě s konstrukcí řadiče, kdy v současnosti taktem pamětí ovlivňujete výkon samotného procesoru, protože na stejném taktu jako RAM jede i vnitřní sběrnice procesoru.

Osazením rychlejší pamětí u AMD tak vlastně děláte rychlejší i samotný procesor, což u Intelu není, tam jste prostě jen osadili rychlejší paměti a Intel toho v praxi vlastně neumí skoro využít.

Vliv výkonu u aplikací byl o něco lepší než u her, stále ale v řádu jednoho až dvou procent. Intel opravdu netěží z frekvence pamětí tolik co současná generace procesorů od AMD. U AMD jsem naměřil skoro 4% při nastavení pamětí na 4000 MHz CL18 s nízkým časováním, pokud máte Ryzen 7/9 jako pracovní procesor, má podle mě oněch 3-4% už celkem smysl.

Takže k závěrům …

 

 

  • Závěr a hodnocení

Za svou velmi příznivou cenu (na 64GB kit s 3600MHz) nabízejí kombinaci kvalitních čipu Hynix, vysokou kapacitu 2x 32GB (64GB) a není problém je přetaktovat i na onu magickou hranici 4000 MHz se stále rozumným napětím 1.45V. Na AMD platformě jistě oceníte to, že v základním XMP profilu mají už od výroby nižší časování 1T namísto 2T, jak se nastavují u Intelu. Tím se paměti od Patriotu řadí mezi opravdu zajímavé, hlavně z pohledu snižování časování i na základní frekvenci, nebo na platformě Intel k maximálnímu možnému přetaktování.

Ono dosáhnout na frekvenci 4000 MHz, není totiž žádný velký problém. I když u tohoto modelu není taktování asi tím nejdůležitějším, kdo bude tyto paměti kupovat, tomu půjde hlavně o velkou 64GB kapacitu a ideální 3600MHz rychlost za stále rozumné peníze což tento model splňuje do puntíku. Jak víte, ceny pamětí začali v posledních týdnech stoupat, jako ceny téměř všeho, které ženou vzhůru raketově rostoucí ceny surovin, výroby i dopravy. Takže zatímco začátkem roku se dal tehle parádní kit koupit za 6,5 tisíce korun, nyní se blíží cena 9 tisícům. Stále jde ale o jeden z cenově nejdostupnějších paměťových kitů těchto parametrů na trhu. A funkčně je vynikající a dokonce i bez RGB ;).

Patriot se tedy s tímto modelem Viper Steel opravdu vytáhl. Jednoduchý funkční design bez podsvícení, paměti se nepřehřívají i když jejich chladiče nejsou moc vysoké, takže nekolidují s většími chladiči a také jdou velmi slušně přetaktovat i když mají levnější čipy Hynix a ne ty TOP B-Die od Samsungu. Navíc 2x 32GB na 3600MHz? Pro současnou zejména RYZEN 5000 platformu prakticky ideální konfigurace, pokud na PC děláte více než jen hry, na které pochopitelně stačí s přehledem poloviční kapacita RAM. Právem si tento kit od nás odnáší naše doporučení a ocenění.

Za poskytnutí pamětí na recenzi děkujeme společnosti Patriot

Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům:

 

 

   

AUTOR: Jan Belka
https://www.facebook.com/HWrecenze/

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-28 17:39:21

Já provozuji paměti stejného výrobce - Patriot VIPER 4 64GB (2x32GB) DDR4 3600 CL18, Blackout Series. Mám načtený DOCP profil a jedou s Ryzenem 9 5950X úplně v pohodě. Jen ta jejich cena je dnes nepříjemná. V lednu jsem za ně dával 6390Kč, Dnes za ně na CZC chtějí 8290. Stejně tak ten Ryzen zdražil z lednových 20 961 na dnešních 21 433. To ale není taková hrůz jako ty paměti.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-28 17:49:28

DDR4 3600 cl 18 je celkem nic moc. To časování je horší průměr
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-29 11:20:32

To určitě souhlasím,ale mě jde především o stabilitu. Kutit jestli je můžu přetočit na CL 15 a pak mi bude nečekaně padat nějaký soft mě nebaví. A určitě by šli pidtaktovat a zkrátit časování někam k CL 13. Otázka je, jestli není lepší ta vyšší frekvence.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-29 01:06:20
avatar
Víš o tom, že na AMD liché hodnoty CL nefungují? ;-)
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-29 07:53:20
avatar
Nefungují? Nemyslím si. Spíš to že je ZEN nemá tak rád jako sudé, ale že nefungují není pravda.
3 roky mi Ryzen 1700 jel s Corsair Vengeance 2x16GB 3000MHz CL15 bez problémů.
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-29 11:26:21

Díky za info. S RYZENem 2600 jsem měl ale opačnou zkušenost. Počítač mi vůbec nenaběhl ani do Biosu s paměťmi CL16. Tak jsem je ve 14 denné lhůtě vrátil, mrkl do compatibility listy a koupil paměti CL13. Ty jely dlouhodobě bez problému. Obojí byli Kingstony HyperX.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-30 19:43:05

Sem zase slyšel, že neucelená frekvence není ideální. Když jsem si stavěl na 2600 Ryzenu, tak jsem chtěl 3200, ale dobrá duše na fóru mě upozornila, že za stejnou cenu jsou HyperX Predator 3333 cl16, tak jsem je vzal. Na první dobrou po sestavení jsem nastavil XMP profil a úplně bez problému. Nemůžu si stěžovat.
Murphix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-30 18:30:22

To je standardni casovani, klasika... nic navic. Mam Crucial 16 Cl na 3600 MHz.
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-28 19:07:51
avatar
Mám podobné Patriot Viper Steel 4400MHz (byly levně), jsou to výborné RAM, ovšem musí se nastavovat ručně, profily nenaběhnou a vyšší frekvence taktéž, mám je na 3200MHz 14-14-14-26 1T 1,45V
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-28 20:10:08
avatar
Řekl bych, že z nich můžeš dostat o dost více.
Jaká deska a CPU?
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-28 23:59:00
avatar
Deska GB Aorus Pro B550, cpu Ryzen 5600X.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-29 08:13:34
avatar
Mám Patriot Viper 4 Blackout 2x8GB 4400MHz CL18 na 3533MHz 14-14-14-28-42 1T při 1,45V (Asus ROG Strix X570-F Gaming + Ryzen 2700X) a zatím jsem si nevšiml nějaké nestability.

Patriot Viper Steel 2x8GB 4400MHz 18-22-22-42 1,45V
vs
Patriot Viper 4 Blackout 2x8GB 4400MHz 18-26-26-46 1,45V

Takže si myslím že něco podobného z toho můžeš vyždímat taky.
A to Ryzen 5000 umí větší frekvence. Zkoušel bych co dá při 3600-3800MHz.
Jinak souhlas jak říkáš, vše ručně. Profily jsou na prd.

A to nejsem žádný expert. Jel jsem pomocí DRAM calculator for Ryzen, nějakých excelů s výsledky jiných uživatelů a stylem pokus/omyl.
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-29 11:29:54

Strašně hloupá otázka, pravděpodobně mě budeš mít za blbce. Ale víš, že na AMD deskách se t onejmenuje XMP, ale DOCP? Já to taky hledal docela dlouho, proč mi pořád nabíhal jako 2666MHz, pak jsme vygooglil, že musím povolit DOCP. Při stavbě pátého počítače na RYZENu už to vím, ale když jsme přecházel z Intelu, tak to byla novinka.
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-29 12:44:07
avatar
DOCP je, co vím, pouze na Asus deskách pro AMD cpu.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-29 16:11:13
avatar
Je to trošku jinak. DOCP je Asusu...jak píše navy.
XMP je Extreme Memory Profile a není jen pro Intel. Je to prostě jen profil nastavení pamětí. Jo, že XMP AMD dříve nepodporovalo (nešly načíst) nebo s XMP profily nefungovaly (páč byly laděné na Intel) je věc druhá.
Dnes ale není problém XMP načíst i pro AMD a měly by fungovat.
Jinak pro AMD také existují paměťové profily - AMP. Ale to se asi moc nechytlo.
Nebo se pletu?
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-29 21:21:16
avatar
Taky myslím, že AMP profil se nechytl a zmizel.
Ještě používá MSI A-XMP, nevím, jestli už od toho neupustili,
dlouho jsem MSI desku neměl k dispozici, beru Gigabyte, nebo Asus.
Murphix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-30 18:33:49

To snad ne? Prece nemuzes provozovat RAM s tak vysokou frekvenci na frekvenci nizsi s celkem dost mizernym casovanim.... pravdepodobne jsi jeste ztratil, podel frekvenci a lantenci.
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-02 00:13:08
avatar
Spletl jsem se, mám frekvenci RAM 3600MHz.
nobloch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-28 19:57:45
avatar
Tak to já koupil variantu 2x16 a vylosoval si Samsung A-Die. XMP profil byl nepoužitelný, při jakékoli zátěži problikávala černá.
Podle příspěvku z Redditu (https://www.reddit.com/r/overclocking/comments/ke0p29/samsung_adie_my_preliminary_experience/) jsem snížil napětí na 1,28V, což výrazně pomohlo, ale problémy úplně neodstranilo. To už mi ale došla trpělivost Patrioty vrátil a koupil Crucialy. Sice jsou pomalejší, ale stabilní. K taktování jsem se ještě nedostal.
Stapor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-30 06:24:09
avatar
Jak tady již bylo zmíněno výše. Pokud chceš provozovat XMP profil na základní desce s "nějakými paměťmi", doporučuji si nejprve přečíst list kompatibility (vendor list) pamětí od výrobce ZD. Jedná se spíš o paměti vysokofrekvenční s nízkým časováním, kde již výrobce tyto paměti odzkoušel a garantuje kompatibilitu. To neznamená, že by ti jiné paměti nefungovali (které nejsou na vendor listu), ale není to jistota.
Pokud se jedná o tvůj domácí počítač, tak o moc nejde. Vyzkoušíš RAM a případně vyměníš. Ale pokud děláš PC, jako já, na zakázku, je to zbytečné riziko reklamace.
Jinak veškeré paměti dle vendor listu, vždy fungovali s XMP profilem, bez sebemenšího problému.
P.S. tedy na deskách AMD. Intel jaksi nemá moc co nabídnout, tak ho vlastně nestavím. Takže tam to zaručit nemohu.
Murphix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-30 18:31:18

Jsi stabilizoval pameti snizenim napeti? To asi ne...
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-01 21:20:32
avatar
Mám Patriot Viper Steel RGB Series 32GB KIT DDR4 3600MHz CL20 a pod XMP profilem s napětím 1.35V stanoveným od výrobce dochází k nestabilitě, po stanovení standardní voltáže na 1.2V (DDR4) paměti v pohodě běží pod XMP profilem jen s nižší než stanovenou voltáží. Říci, že zvýšením napětí se zvýší stabilita může jen lajk a to nechci nikoho urazit.
majky14 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ram cipi hinix 2021-04-29 09:19:55
avatar
Moj znami ma tieto pamete neni problem 14 14 14 14 26 1,45v 3600mhz CPU Takt CPU Základní deska Čipová sada Paměť CL-RCD-RP-RAS Rychlost čtení
6x Unknown HT 4650 MHz Gigabyte B450 Aorus Pro B450 Dual DDR4-3600 14-14-14-26 CR1 60558 MB/s
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!