ASUS ROG STRIX XF 120 – TEST a RECENZE prvního ventilátoru přímo od ASUSu. Jak běhá?
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Pátek, 14 květen 2021
alt

 

 

 

 

  • ASUS ROG STRIX XF 120 – TEST a RECENZE

                                     prvního ventilátoru přímo od ASUSu. Jak běhá?

Jsme FANdové kvalitních FANů :). A tak nám ASUS poslal jeho novinku vlastní konstrukce, co prý na ní říkáme. Takže jsme se prohrabali tou obrovskou hromadou jiných ventilátorů, co se nám válí všude kolem a vyzkoušeli ho pěkně v praxi, protože nás samozřejmě zajímá, jak si vede první ventilátor vlastní konstrukce ASUS, tím spíše, že má velmi zajímavé parametry.

Ventilátor (fan) je jednou z mála mechanicky aktivních částí v našich počítačů, a tedy potenciálním zdrojem hluku. Současně je však zásadním prvkem a zajišťuje chlazení komponent uvnitř PC, případně přímé chlazení CPU či GPU, pokud jej osadíme na pasiv chladiče, ať už klasické věže nebo výměníku vodního chlazení. Tohle mechanicky extrémně jednoduché řešení, je ale velká věda udělat tak, aby vykazovalo co nejlepší chladící výkon (tedy průtok vzduchu), při správném tlaku ale také rozumně nízké hlučnosti. I když tenhle vyvážený poměr nás zajímá hlavně u domácích PC. Existují samozřejmě průmyslové ventilátory, které hlučností soupeří se startujícím letadlem, ovšem foukají tak, že by se váš PC mohl vznášet ve vzduchu.

Pochopitelně pro naše domácí PC chceme ventilátory hlavně tiché, ale s dostatečným výkonem pro chlazení prostoru našich PC skříní, případně tedy CPU/GPU pasivů/výměníků, protože to má vliv i na výkon těchto částí. Na trhu je mnoho různých ventilátorů, rozlišných velikostí a určení. Dnes nejčastější v oblasti PC jsou 120mm a 140mm modely, ale zdaleka nejsou jediné. ASUS se po letech rozhodl, že udělá kompletně svůj vlastní design a model 120mm ventilátoru vlastní konstrukce. A poslal nám tuhle žhavou novinku jej na vyzkoušení, a chce vědět, co prý na něj říkáme. Takže se na něj dnes společně podíváme.

  • ASUS ROG STRIX XF 120

Společnost ASUS se snaží postupně nabídnout vše, co je třeba pro sestavení kompletního PC s komponenty jen s jeho značkou. Jedná se o trend, posledních let, který následuje několik předních výrobců komponent. ASUS tak už nabízí i vlastní AiO chladiče, které jsme již testovali:

TEST: ASUS ROG Ryujin 360 AiO – To nejlepší chlazení procesoru od ASUSu

U těch ale dosud spoléhal na ventilátory jiných výrobců a jejich konstrukcí. Například na nejlepší svůj chladič v podobě ROG RYUJIN AiO, osazuje špičkové NOCTUA. Nabízí i vlastní nové skříně zajímavých konstrukcí, na které jsme se také už stihli podívat dříve:

ASUS ROG Z11 – TEST a RECENZE neobvyklé unikátní „mini-ITX“ PC skříně aneb konečně něco jiného!

I pro skříně jsou ventilátory velmi podstatné, ale i zde ASUS dosud spoléhal na externí dodavatele a konstruktéry ventilátorů. Před časem si ale řekl, proč nenabídnout vlastní pořádný ventilátor? Jak těžké to může být? Výsledkem je tedy tohle, ROG STRIX XF 120:

Primárním určením jde o ventilátor pro skříně a radiátory vodního chlazení. tento 120mm model disponuje lopatkami optimalizovanými pro vysoký průtok a tlak vzduchu při relativně nízkých otáčkách (maximem je 1800ot/min). Vybavený je ložiskem na principu magnetické levitace. ASUS si rozhodně věří, když na tento model dává záruku hned 5 let, čímž se zařazuje mezi ty lepší modely na trhu.

Většina ventilátorů má záruku jen 2roky. A i během těch je na velké většině běžných ventilátorů vidět/slyšet že po čase „odchází“. Nicméně v posledních letech se na tomto poli hodně pracovalo a na trhu tak dnes existují ventilátory se zárukami běžně 6 let či dokonce více. A ty tak slibují dlouhodobě kvalitní provoz. A mnozí s nimi již máme bohaté zkušenosti. Není nijak výjimečné, že některé běžné cenově dostupnější ventilátory vyměníte za několik let provozu i několikrát. Ovšem jsou i takové, které ani po více jak 5letech provozu nejeví žádné známky zvýšené hlučnosti či snížené účinnosti.  A tak je klidně používáte v několika generacích svých PC.

ASUS si myslí, že právě takový ventilátor nám dokáže nabídnout. Tak se na něj podívejme, co ten jeho STRIX XF 120 nabízí …

 

  • ASUS ROG STRIX XF 120 – ventilátor

Soudě podle balení, se chce ASUS rozhodně utkat se špičkou. Protože nejblíže kvalitou a provedením v oblasti balení, má rozhodně k NOCTUA. Uvidíme, zda to platí i o provedení samotného ventilátoru.

A pokud se právě u NOCTUA inspiroval, tím líp, protože tahle firma je považována za jednoho z nejlepších výrobců, ne-li vůbec nejlepšího. Investuje ohromné peníze a roky práce do takových extrémních detailů, jako je složení laku, nebo hledání zcela nových typů materiálu lopatek, kvůli „rozpínání“ nebo snaze udělat prostor mezi rotorem a statorem co nejmenší apod. Inspirace u tohoto výrobce pro ostatní tak určitě není na škodu.

ASUS tedy dodává nových XF 120 v parádní krabičce s bohatým příslušenstvím zahrnující silikonové upínky, šroubky, PWM konektorové redukce.

Samotný ventilátor je pak vybaven anti-vibračními podložkami v rozích rámečku. Zpracováním se jedná rozhodně i model z nejvyšší třídy. Žádné laciné plastíky. Rám je robustní, s výraznými prvky, kdy jeho vnitřní strana je optimalizována pro are funkčnost v kombinaci s tvarovanými lopatkami rotoru.

Ačkoliv rotor samotný vypadá celkem jednoduše, není to jen plastový výlisek. Lopatky jsou vyztuženy skleněnými vlákny, tak aby se nedeformovaly při otáčení a držely požadovaný tvar mající vliv na výkon i hlučnost. Což je samozřejmě podpořeno i tvarováním lopatek ale také rámu samotných.

Ložisko využívá princip magnetické levitace, takže minimum tření. Což znamená také dlouhou životnost. ASUS současně říká, že každý jednotlivý kus ventilátoru je balancován a kalibrován.

Pokud jde tedy o parametry. Rozměrově se jedná o standardní 120mm fan s 25mm výškou. Používá 4pin konektor a má PWM regulaci. Dokáže se úplně vypínat, tedy jít na 0 ot/min, což není úplně obvyklé. Nicméně podporovaný rozsah otáček v chodu, v rámci kterých se reguluje, je 250 až 1800 ot/min.

Maximální výkon, a tedy průtok vzduchu je 106 m3/h, 62,5CFM při tlaku 3,07mm H2O. udávaná hlučnost je 22,5dA. Papírově tedy velmi solidní, na úrovni nejlepších/nejdražších PC ventilátorů, které dnes na trhu jsou. Jediné, v čem trochu výrazněji vyniká je ten udávaný tlak, který je vyšší než u jiných modelů s podobnými otáčkami.

Takže jak si vede v praxi?

 

  • V praxi – výkon chlazení a hluk

Pokud jde o testování, ASUS nám poslal bohužel jen jeden kus, takže jsme museli trochu přehodnotit testovací postup. Samozřejmě jednou z možností je použít prostě „trubku“ přesné délky, s ventilátorem na jedné straně a měřákem průtoku vzduchu na straně druhé. A takhle srovnat různé ventilátory na stejných hladinách otáček. Tohle je samozřejmě laboratorně správný a přesný způsob měření a nic proti němu :). Jde o rychlé, jednoduché a velmi přesné srovnání. Ale taky trochu nudné. A z hlediska praxe pro většinu běžných uživatelů nepříliš informativní. Takže jsem se nakonec rozhodl vzít prostě 120mm AiO (Corsair H60 model r2018) a otestovat to v kombinaci s RYZEN 9 5950X procesorem. V normálně chlazené skříni, vybavené ale pokud možno velmi tichými komponenty, aby se samozřejmě dala měřit i hlučnost ventilátorů samotných.

Do srovnání jsme nasadili hned několik běžně se vyskytujících modelů. Samozřejmě protože se jednotlivé modely liší určením a zaměření, liší se hladinou maximálních otáček, bude možné je objektivně srovnat jen v určitých hladinách.

Konkrétně 750ot/min, což je takové minimum na které se většinou ventilátory v praxi v zatížení pohybují. 1000ot/min, což je takový střed. Některé modely už ale o moc více nejdou. Jiné ano. Takže jsme ještě zařadili pro ty, u kterých to jde hladinu 1500ot/min a pak ještě u všech jsme otestovali maximální hladinu:

Rozdíly existují, i na stejných otáčkách se projevuje konstrukce a určení. Rozhodně platí, že pokud výrobce tvrdí, že ventilátor je primárně koncipován na tlak, nebo na objem nebo na nízkou hlučnost, má to vliv. Některé ventilátory jsou vhodné do skříně, některé na pasivy chladičů a jiné zase na výměníky. V tomto případě testujeme všechny ventilátory na výměníku AiO chladiče, což některým modelům úplně nesvědčí.

Výše uvedené grafy s různými hladinami otáček a dosaženými teplotami/hlučností, mohou být matoucí, takže tu máme podle nás asi nejzajímavější srovnání.

  • Výkon a hlučnost chladičů při 1000ot/min.

Jak jsem řekl, 1000ot/min je taková střední hodnota, kde se běžně pohybují v zátěži 120mm ventilátory ať už osazené ve skříni, na CPU chladiči nebo AiO radiátoru. Máme vypozorováno, že obvykle se 120mm ventilátory v zátěži regulují a pohybují na hladinách 800 – 1300ot/min. Takže jsme vzali 1000ot/min jako takovou prostřední hodnotu:

A jak vidíte, i když všechny testované ventilátory nastavíme na 1000 ot/min a držíme je tam, tak se výkon chlazení a jejich hlučnost dost výrazně liší. V případě ASUSu a jeho ROG STRIX XF 120 je mezi nejlepšími modely pokud jde o průtok vzduchu a tedy je vhodný i na pasivy a výměníky, kde je tenhle aspekt důležitý. Otázkou je hlučnost, protože samozřejmě udělat ventilátor s vysokým průtokem není problém, udělat ho tichý, to už je problém.

ASUS to ovšem zvládl velmi dobře, kdy jeho model při té velmi dobré teplotě patří současně mezi nejtišší. Rozhodně nadprůměr.

 

  • Závěr a hodnocení

ASUS chce tedy vědět, co říkáme na jeho nový 120mm ventilátor vlastní konstrukce. Protáhly jsme ho testy ve skutečné praxi a mám dobré zprávy. Svým premiérovým modelem nás příjemně překvapil. Ačkoliv není vyloženě nejvýkonnější, o což se ale ani nepokouší, když má „jen“ maximálně 1800ot/min, patří k těm nejefektivnějším modelům.

Jen 1800ot/min, což je poměrně nízká hodnota, kdy ovšem dokáže poskytnout nadprůměrný průtuk a tlak vzduchu, čímž tak velmi dobře chladí. A největším překvapením pro nás je, že to dokáže při nízké hlučnosti. Na trhu jsou podobné modely od zavedených a zkušených výrobců, takže když se ASUS dokáže se svou premiérovou novinkou vyšvihnout hned mezi ně, je to velmi dobrý výsledek.

Ano, není úplně nejlepší, nicméně ASUS nešel se svou konstrukcí do žádných extrémů. Výsledkem je velmi vyvážený model. Dává na něj solidních 5let záruky. Sice o něco kratší, než mají některé konkurenční špičkové modely, ale není to málo. A vzhledem ke zpracování a pokud nebude používán v extrémně prašném prostředí, nemyslím si, že by nevydržel i déle. Pochopitelně za ty 2 týdny nebylo v našich silách otestovat, zda těch 5 a více let skutečně vydrží ve stavu, jakém je nyní. Nicméně tomu všemu pochopitelně odpovídá cena.

Luxusní balení, velmi dobré zpracování, delší záruka a je to ASUS ROG. Pokud si myslíte, že to nebude úplně levné, tak máte pravdu. Stojí od 599 korun vč. DPH, za jeden kus, tedy na úrovni podobných konkurentů. Není zdaleka nejdražší. Ano, za tuhle cenu jsou k mání i několik kusů 120mm větráků včetně třeba RGB podsvícení, ale kvalita by tomu měla také odpovídat. Je zde prostě obrovský rozptyl kvality zpracování jednotlivých modelů, mající přímý vliv na výkon, a hlavně výdrž a hlučnost.

  • Závěr

ASUS s jeho prvním vlastním designem ventilátoru v podobě modelu ROG STRIX XF 120, šel jasně cestou vysoké kvalit a vyvážné funkčnosti. Až mě trochu překvapilo, že nemá RGB podsvícení ;). Ale celkem bych se divil, kdyby ASUS skončil svou nabídku jen u tohoto jednoho modelu, který je zatím jediným ASUS ventilátorem v přímém prodeji. Předpokládám, že se asi dočkáme dalších modelů, včetně RGB varianty, či třeba větší 140mm verze. A pokud ASUS udrží tu kvalitu a kvalitu provozu XF-120 verze, tak si rozhodně tenhle FAN své FANoušky najde ;). Ostatně mnozí z nás dávno zjistili, že na ventilátorech nemá smysl šetřit, protože modely za 150-200 korun ve výsledku vyjdou mnohem dráž než tenhle, protože je prostě musíte několikrát během let vyměnit a stejně nedosahují kvalit provozu špičkových modelů. Mám ve svém PC několik ventilátorů starých mnoho let, které stály hodně a ani po letech nevykazují žádné známky zvýšené hlučnosti či snížené účinnosti, takže je používám už ve třetí sestavě a pravděpodobně je budu přehazovat i do dalšího upgradu.

Někdy je prostě investice do dražšího produktu levnější. Pokud ASUS ROG STRIX XF 120 vydrží fungovat tak, jak běhá, co by nový a dostojí papírovým očekáváním díky delší záruce a kvalitnímu provedení, pak by byl vítaným obohacením nabídky, kdy sice na trhu je hodně ventilátorů, ale jen pár, které skutečně stojí za to. Z našich zkušeností je ASUS ROG STRIX XF 120 překvapivě výkonný a současně tichý a vlastně univerzální 120mm model, který určitě stojí za úvahu.

Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům:

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Lachtan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-15 07:09:49

Ventiltor vypada hezky,parametry super,jen tohle je opravdu tak pro fanousky Asus,trosku to zazdili cenou,kterou postavili nad cenu Noctua,ktera je proste i dle techto testu stale lepsi a stoji mene,ta cenovka mela byt nekde na urovni 450-500kc ,ne 600,-
Pri teto cene si vemu prece radeji noctuu,ktera je proste ve vsech smerech o kousicek lepsi a hlavne o 50kc levnejsi.Jeste by bylo zsjimavy do testu zaradit primeho konkurenta od Be Quiet a to Pure Wings 3.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-15 11:50:27
avatar
Asi jste se špatně díval. testovaný ASUS dopadl velmi dobře, dokonce je druhý nejlepší a stojí 599 korun. Nad ním je jen Noctua NF-A12x25PWM která stojí 699 korun. Ano, Noctua má i levnější modely, za cenu ASUSu nebo i levnější, ale ty nejsou tak dobré. Nicméně je třeba říci, že mimo té A12 je to dál hodně vyrovnané ...

za těch 599 co stojí ten ASUS koupíš hodně podobných ventilátorů s podobnými vlastnostmi, třeba i BQ, takže ta cena mě vůbec přehnaná nejpřijde, stojí to jako podobné ventilátory a je povedený ...

Bohužel BQ má na starosti kolega mimo hlavní redakci, takže BQ se nám tu neválí, ale zařadíme ho třeba někdy příště, měl by se umístit někde poblíž toho ASUSu ale cena je také podobná ....
úžasný George [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-15 20:34:25

Používám Noctuu už více než 15let a abych řekl pravdu ještě teď mi vrní v počítači čtyři kusy a všechny fungují perfektně, řekl bych bezezměny.

Jeden už má trošku vyšší vůle, ale má tak 10-15let, takže je mu odpuštěno;)

Sám bych do jiného výrobce už nešel. Proč, prostě není důvod.

Jedině co mě sejří je barva, ale co, dnes už to beru jako designový prvek
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-15 10:00:18
avatar
Za ty peníze by to mělo mít aspoň podsvícený logo uprostřed. Jestli je ale Noctua pořád lepší a navíc levnější, tak pro 99% zákazníku není co řešit.
Jinak souhlasím, že by tam měl být pro srovnání Be quiet.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-15 11:53:56
avatar
ta lepší Noctua je ještě o 100 dražší ;)

BQ má na starosti kolega mimo hlavní redakci, takže tyhle ventilátory se nám tu neválí, máme hromady jiných Ale pro příště nějaký zařadíme to není problém ....
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-15 21:33:51
avatar
Tak to potom jo, já myslel, že je levnější, špatně jsem se podíval. Teď, záleží, co stojí za příplatek.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-15 10:42:42

Uvidíme, jak si tu cenu obhájí.
Parametrově vypadá dobře, ale zajímat se o něj případně začnu až tak za rok.
Odpor_nbk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-15 13:24:13

By mě zajímalo jak by dopadl Arctic P12 a Arctic BioniX P12.
Ty bere dost lidi i třeba na vodní okruhy.
petronias [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-15 18:30:35

Já kupuji pouze Arctic. Jasně, je to low-end, ale solidní. A praktikuji pravidlo, že je lepší koupit za 2x150 Kč rovnou 2 fany a honit je díky duálu na nižších otáčkách, než koupit 1 fan za 5kilo.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-15 21:46:42

Já raději airflow, ten stejně musí být a 1x fan cpu. Ten za 500 bude hodně tichý. 2 fany mi přijdou jako zbytečný extrém.
Tzv přefanováno
darksicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-17 10:10:02
avatar
Záleží zda praktikuješ přetlak (positive pressure), nebo podtlak (negative pressure). S jedním fanem předpokládám podtlak (taháš vzduch ven). A tady si osobně myslím, že bez osazení všech pozic nemuže být airflow nikdy optimální. Totiž nepřisává to vzduch tam kde by mělo, ale každou škvírou, to jest cestou nejmenšího odporu. Což krom toho že nebudeš mít airflow znamená i to, že ti to bude sát těmi škvírami prach mimo filtry (tedy pokud je tam máš).
Pix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-17 08:44:42

Souhlasím, dost by mě zajímalo proč dnes kupovat jiný ventilátor jak Arctic, řada P je naprosto super. Opravdu se rád se poučím. Přijde mi že v posledních letech hluk způsobuje spíše aerodynamika kolem radiátorů a nikoliv ložiska jak to bylo dříve. A co se týče živnostnosti, ještě mi žádný Arctic neumřel, jen se na jednom rozpadlo po desítce let gumové uchycení.
darksicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-17 09:40:43
avatar
Netuším, zda ventilatory na GPU jsou z provenience ASUSu, nebo jen rebrandované. Faktem je, že moje tříventilátorová rog strix je po třech letech už dost hlučná i na 25% otáček. Vzhledem k tomu že rog strix má být vlajková loď ASUSu, tak jsem z toho poněkud zklamán.
Snad tohle vydrží v kondici déle.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-26 02:13:03
avatar
Asusu nevěřím. Pokud si mě chce získat, ať nasadí lepší cenu, protože za minimální rozdíl už mám Noctuu, které věřit můžu a za nějaké přiblblé ROG logo nehodlám připlácet
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!