RTX 3060 12GB – TEST a RECENZE mainstreamové grafické karty v podání ASUS ROG STRIX GAMING
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Sobota, 05 červen 2021
alt

 

 

 

 

 

  • RTX 3060 12GB – TEST a RECENZE

      mainstreamové grafické karty v podání ASUS ROG STRIX GAMING

Ačkoliv se marketing a oči nadšenců upírají zejména k TOP grafickým kartám, hlavní prodeje dělaly vždy mainstreamové karty střední třídy. Tedy karty se slušným výkonem za dostupné ceny. V případě NVIDIA to znamená karty 60tková série, z minulosti například modely GTX 960 či GTX 1060. Nově nám NVIDIA naservírovala novou generaci s 8nm AMPERE architekturou v podobě RTX 3060.

A dnes se na ni podíváme. A rovnou ve vůbec nejlepší a nejrychlejší variantě díky nereferenčnímu provedení ASUS ROG STRIX. Na rozdíl od vyšších modelů jako RTX 3070, 3080 či 3090, v případě tohoto modelu NVIDIA ani nevydala vlastní FE edici. Existují tak pouze nereferenční modely. Jaká tedy je RTX 3060 v praxi?

  • NVIDIA RTX 3060 12GB – mainstream v praxi

Tenhle model už byl naplno zasažen neobvyklou a z pohledu zákazníků velmi špatnou situací na trhu. Ačkoliv tahle karta měla potěšit všechny, kteří hledají moderní grafiku se slušným výkonem za dostupnou cenu, kterou NVIDIA stanovila na 329 dolarů (cca 8490 korun vč. DPH), stal se pravý opak. Tuhle kartu za takovou cenu nikdo nikdy nikde neviděl. Všechny i ty nejzákladnější verze stojí v oficiálních cenících mnohem více. Těch 329 dolarů slouží jen pro marketingové účely.

Od samého počátku výrobci karet tvrdí, že by musely jít prakticky do ztráty, kdyby měly tu doporučenou cenu dodržet, protože nepokrývá skutečné náklady. Reálné ceny reálných základních edic se tak obvykle pohybují nejméně kolem 359 – 379 dolarů. Lepší modely běžně překračují 400 dolarů a TOP edice, se blíží 500 dolarům (13 tisíc korun vč. DPH). A to se bavíme o doporučených cenách výrobci, kteří ty karty na rozdíl od NVIDIA skutečně vyrábí. Jak bohužel všichni víme, ty ceny, za které se karty reálně prodávají v obchodech, jsou ovšem mnohem, ale mnohem vyšší. Za to už ale výrobci nemohou. Za to mohou obchodníci a distribuce.

  • RTX 3060 není karta za 329 dolarů, ale za min. 349-379 dolarů

Takže hned na úvod si řekněme jeden zásadní fakt: RTX 3060, ani kdyby situace byla trochu normální, by nebyla prostě karta za „jen“ 329 dolarů. Důvod proč NVIDIA tuhle cenu oznámila jako oficiální, i když věděla že je nereálná, je prostý. Za víc by zkrátka nestála. Posun proti 349 dolarové RTX 2060 je velmi malý. A speciálně na trhu má stát proti Radeon RX 6700/6700XT modelům, které se měly pohybovat původně kolem 350 – 450 dolarů. Právě proto NV ohlásila těch 329 dolarů alespoň na papíře, i když věděla, že ta cena není reálná. Výrobci ji nejsou schopni dodržet a běžně dostupné karty i za normální situace by stály prostě o desítky dolarů více.

RTX 3060 je ale v základu skutečně mainstreamová grafika. Používá třetí největší jádro v řadě, tedy GA106, které má na 8nm výrobě jen 276mm2. pořád má ale 3584 výpočetních jednotek (1792 postaru). Má samozřejmě také RT jednotky a tensor jednotky. Co překvapí je paměťová konfigurace. 192-bit s 12GB GDDR6 paměti. Ano, 12GB! Tolik nemají ani dražší RTX 3060Ti/3070/3070Ti (jen 8GB) a dokonce ani RTX 3080 (jen 10GB)! NVIDIA ovšem neměla na výběr. Se 192-bit sběrnicí mohla osadit jen 6GB, nebo 12GB. A 6GB je už dnes hodně málo s výraznou limitací výkonu a nemožnosti vůbec zapnout některé detaily. Nemluvě o tom, že konkurence v sérii RX 6700 od AMD, má 12GB.

  • ASUS ROG STRIX RTX 3060 12GB

Dnes testovaná edice byla jedna z mála, která se nám vůbec podařila sehnat. Výrobci karet se soustředí na dražší edice s vyšší marží, protože i tak je prodají bez problémů. ROG STRIX od ASUSu ale jako cenově dostupná mainstreamová grafika vůbec nevypadá :).

Je to obří karta s luxusním chladičem, který jen na „170W“ základ v podání RTX 3060, je poněkud overkill. Délka karty je 300mm a zabírá více než 2,5 slotu. Luxusní zpracování PCB s posíleným napájením doplňuje výrazné RGB podsvícení a extra výbava pro taktování.

Asi vás tak nepřekvapí, že doporučená cena za tuhle edici RTX 3060, je podstatně, ale podstatně vyšší, než co by měla RTX 3060 stát v základu a výrazně překračuje 400 dolarů. Ale musíme dodat, že ASUS sám má v nabídce celkem 5 různých edic. STRIX je nejlepší a nejdražší, za ním je podobně masivní ale s jednodušším zpracováním prodávaná TUF verze. Pak je kompaktnější KO série a také Mini-ITX varianta. No a základní sérií je DUAL, která opravdu nemá s luxusním STRIX provedením mnoho společného a cenově je tak jen pár desítek dolarů nad „NVIDIA doporučenou cenou“. Nicméně běžně nabízené jsou hlavně ty dražší edice. Takže jaké je STRIX?

  • Konkurence

Ještě slovo o konkurenci. Za normálního stavu věcí bychom na trhu měly zcela určitě už také RTX 3050 Ti od NVIDIA. Od AMD by tu byly kromě uvedené RX 6700 XT, také RX 6700 bez XT a RX 6600/6500. Čipy pro všechny tyto karty existují, dokonce se již nabízejí a prodávají. Ovšem zatím jen pro OEM v podobě mobilních variant. Jednoduše v současném stavu nedostatku výrobních kapacit a faktu, že i přes rekordní objem výroby není dost ani nejdražších karet, není prostě možné desktopové levnější modely dnes uvést na trh. I uvedení RTX 3060 mnozí kritizují, protože ty karty jsou prodávány za nesmyslné ceny. a situace ještě zhoršují.

NVIDIA RTX 3060 12GB ale zatím zůstává nejslabším a nejlevnějším modelem nové generace, i když ta cena 329 dolarů rozhodně v praxi neplatí. Drtivá většina je nabízena za ceny mezi 400 – 549 dolarů. Jde tak přímo proti AMD Radeon RX 6700 XT 12GB. Ten měl původně stát méně než 479 dolarů. Ovšem na rozdíl od NVIDIA, AMD rovnou zohlednilo i situaci na trhu a tak nestanovila tu cenu nerealisticky nízko jen proto, že by to bylo hezké na papíře a v marketingu. Současně AMD na rozdíl od NVIDIA dodává RX 6700 XT ve vlastní referenci nejen běžně do obchodů za ty ceny, ale prodává ji dokonce samo za těch 479 dolarů přímo. NVIDIA vlastní RTX 3060 FE edici pro jistotu neudělala vůbec a tak žádnou kartu za tu svou oficiální cenu ani nenabízí (protože ví, že to není realistická cena).

V tuto chvíli jsou tak ze současných karet na trhu, RTX 3060 a RX 6700 XT nejbližšími konkurenty. Pokud by AMD uvedlo RX 6700 bez XT, prodávala by se prakticky za stejné ceny jako RTX 3060 i v běžné situaci. Jak to tedy vypadá s výkonem těchto karet?

 

 

  • ASUS ROG STRIX RTX 3060 GAMING – Grafická karta a testy

Pokud jde o ASUS a jeho STRIX RTX 3060, balení je stejné, jako u mnoha jiných karet této TOP série tohoto výrobce.

Zpracování karty je vyloženě přehnaně luxusní na mainstreamový poměrně slabý základ, kterým RTX 3060 je a má být. Zpracování a provedení včetně robustnosti chlazení a velikosti karty, odpovídá minimálně o třídu výkonnějším kartám.

Ale to je samozřejmě záměr. ASUS a jeho ROG STRIX je tím nejlepším, co ASUS nabízí s klasickým chladičem. A protože stejný design používá i u vyšších RTX 3070/3080/3090 modelů, nabídl jej i zde, i když má karta stát o něco méně.

Tohle je tedy prostě jedno z nejlepších zpracování RTX 3060 na trhu, ne-li nejlepší vůbec. Ale cena tomu bude také odpovídat. Masivní téměř 2 slotový pasiv s heatpipe doplňuje ještě trojice kvalitních velkých ventilátorů. K tomu je zde výrazně RGB podsvícený detail v podobě pruhu na boku karty.

Má také kvalitní PCB včetně konektorů pro extra ventilátory a OC funkce, jak jsme u této série společnosti ASUS zvyklí. Má také přepínatelný duální BIOS. A navrch toho všeho ještě více výstupů než „reference“.

Na kartě najdete 3x DP verze 1.4 a 2x HDMI verze 2.1. Samozřejmě co by architektura AMPERE pro RTX 3000 sérii, má karta všechny technologické vychytávky, které k tomu patří. Včetně akcelerovaného Ray tracingu, DLSS atd. Pokud jde o parametry karty, testovaná verze je OC edice, takže má v nejvyšším P-režimu zvýšený takt proti „referenci“. NV uvádí 1770MHz pro boost, ale reálný takt a výkon s ním související (prezentovaný v recenzích) je samozřejmě výše. ASUS sám nastavil boost na 1882MHz. Reálně pak karta dosahuje taktů až kolem 1980MHz, kde ji zabrzdí TDP limit. Takt 12GB GDDR6 pamětí je 15GHz. Napájena je standardním 8-pinem a doporučený je 750W zdroj.

  • Testy a testovací sestava

Pro testování tedy používáme naší novou testovací sestavu. Základem je 16jádrový AMD RYZEN 9 5950X s aktivním automatickým taktováním PBO s chlazením NZXT Kraken X72 (360mm AiO). K tomu máme 32GB DDR4 3600MHz paměti. Základní deskou je ASUS ROG CROSSHAIR HERO X570. V sestavě je také pořádná zvuková karta ASUS ESSENCE STX II, vše napájí platinový 1200W zdroj. A je to osazeno v plně chlazené Fractal Design DEFINE R7 skříni.

Samozřejmě používáme Windows 10 Professional x64 s nejnovější aktualizací.  Nainstalovali jsme nejnovější verze testovaných her a samozřejmě nejnovější verze ovladačů AMD Radeon Software a NVIDIA GF. Jako obvykle testujeme s každou grafickou kartu každé měření 3x a výsledkem je průměr tří měření (v grafu zaokrouhlený na celé číslo). Testujeme 5 her, každou ve 3 rozlišeních, což znamená že pro každou kartu děláme 45 jednotlivých měření. Testujeme obvykle na nejvyšší detaily včetně vyhlazování. A snažíme se vybrat hry tak, aby byly zastoupeny nejběžněji se vyskytující herní engine, na kterých běží i řada jiných her s podobnými výkonovými a technologickými požadavky. Netestujeme technicky zastaralé hry, ačkoliv jde o velmi hrané tituly jako CS GO, DOTA apod. protože tyto hry dokáží současné karty rozjet na stovky FPS, a tak je opravdu jedno jestli máme 280 nebo 300FPS. Zajímají nás nové hry, protože novou grafiku si kupujeme hlavně pro ně a pro to, co v následujících několika letech vyjde.

A jaký je výkon téhle karty v praxi? Podívejme se na pár testů …

 

 

  • Battlefield V (DirectX 12)

Stále aktuální multiplayerová hra, která má skvělou optimalizaci a umí využít i pokročilejší technologie DirectX12, má dokonce jako první i DirectX Raytracing, které však můžete využít jen u RTX karet. Aktuálně je BF V určitě jednou z nejlépe vypadajících her současnosti, kdy vizuální kvalita a detailnost je úžasná. O to více překvapí, že hra je velmi dobře optimalizovaná a běhá v plných nádherných detailech i na mainstreamových kartách, klidně i ve vyšším než 1080p rozlišení. Navíc použitý herní engine (Frostbite), používá celá řada her od EA, jde v podstatě o jejich hlavní technický základ, a používat jej bude i nadále, a výkony grafik jsou tak podobné v mnoha dalších hrách:

Všechny karty testujeme v režimu DirectX12 a hra běží na plné detaily (ultra+AA). Žádné úlevy pro testované modely a všechny mají identické podmínky. Hra je také aktualizovaná na nejnovější verzi.

 

 

  • Shadow of the Tomb Raider (DirectX 12)

Nejnovější herní pokračování Lary Croft je vizuálně velmi působivé, hra také primárně staví na DirectX12 a optimalizace je solidní. I tento herní engine používá řada dalších her a bude na něj spoléhat i řada chystaných titulů, takže rozhodně zajímavé pro otestování grafických karet.

Samozřejmě testováno je v plných detailech včetně AA a také nejlepší kvality vlasů Lary ;).

 

 

  • Metro Exodus (DirectX 12)

Graficky vizuálně velmi působivá hra a také velmi náročná v maximálních nastaveních.

Testováno v Ultra nastavení s vypnutým RTX. Hra je v něm velmi velmi náročná.

 

 

  • Far Cry New Dawn (DirectX 11)

Opět jedna hra, která používá herní engine, jež byl a bude k vidění v mnoha dalších titulech. Z nějakého důvodu však aktuální Far Cry nepoužívá Direct12 ale jen DirectX 11, což není úplně ideální a je zde tedy prostor pro vylepšení u dalších her. Každopádně hra vypadá graficky velmi dobře a běhá dnes také výborně.

Testováno je opět v nejvyšších detailech včetně vyhlazování. Far Cry New Dawn je vlastně pře-skinované Far Cry 5 (doslova), používající stejný základ hry a další díl na stejném engine je před vydáním.

 

 

  • Assassin’s Creed Valhalla (DirectX 12)

Rozhodli jsme se zařadit také jednu z nejnovějších her. Důvodem je, že tahle hra už počítá a byla více optimalizována na novější HW, speciálně na novou generaci konzolí, které využívají RDNA2 architekturu. Mělo by to tedy tomu odpovídat. A také odpovídá:

Testovány jsou maximální detaily, kdy je hra docela náročná, ale dá se to. Nová generace grafik je výrazně lepší.

 

 

 

  • Provozní vlastnosti – spotřeba, chlazení, taktování

Důležitým aspektem výkonných grafik jsou samozřejmě provozní vlastnosti. Zejména spotřeba a s tím související chlazení. Nová generace výkonných grafik přichází s opravdu velmi vysokou spotřebou. Měříme průměr ze všech našich herních testů a takhle to vypadá:

RTX 3060 má oficiálně 170W TDP, její spotřeba se pohybuje na úrovni RTX 2060 či RX 5700 bez XT. Tedy v mainstreamových hladinách. S efektivitou a mezigeneračním posunem je to ale diskutabilní.

Nicméně protože těch 170W je reálných, nemá samozřejmě chladič u verze ASUS STRIX žádný problém tuhle kartu chladit. Do 50°C jede navíc pasivně, tedy bezhlučně. Ale i s aktivními ventilátory je velmi tichá. A také chladná, kdy teploty ani nepřekročí 60°C v zátěží. Prostě tohle dostanete, když použijete přehnaně velký chladič na menší a slabší GPU.

Ale za to si také v případě ASUS STRIX edice připlácíte. Žádná z levnějších variant s podstatně salbšým chlazením se přes podobný výkon, teplotám této velké edice ani nepřiblíží.

  • Taktování – minimální potenciál

NVIDIA u RTX 3000 série nabízí jen minimální potenciál pro taktování. V případě RTX 3060 máme v ruce asi vůbec nejlépe chlazenou edici na trhu, a i když jsou teploty nízko a posuneme limit napájení co to jde, stejně jsme se výrazně výše výkonem nedostali.

Maximem bylo nějakých 2100MHz pro jádro a 16200MHz pro paměti. Spotřeba se zvedla o 15W, chlazení tak bylo stále tiché a bez potíží, ovšem výkon stoupl jen o 4% a víc to prostě nejde. Prostě pokud počítáte s dalším taktováním, tak nepočítejte. Žádný potenciál tu není. Karta jede prakticky na limitu. A i když jde o OC edici, ani ten tovární přetakt nestojí skoro za řeč, je jen o něco málo přes 100MHz vyšší než, co by měla mít nejzákladnější reference.

Takže k závěrům …

 

 

  • Celkový výkon, SAM(rBAR), RayTracing atd.

Všechny základní testy jsme prováděli bez zapnuté technologie AMD Smart Access Memory/rBAR, kterou ale jinak dnes už AMD i Intel platformy a také AMD a NV grafiky podporují. V některých hrách dokáže docela znatelně zvýšit výkon, což ovšem platí dnes prakticky výhradně o Radeonech na AMD platformě. Nicméně v současnosti stále není aktivní v základu a musíte ji ručně zapnout. Takže s ní zatím v základu netestujeme. Ale vypadá to, že brzy ji AMD/NVIDIA nechají zapnutou pořád, pak tedy změníme testování. Protože dokáže zejména Radeonům výrazně přidat v některých hrách:

NVIDIA již sice má také „BAR“ technologii, na které je SAM založena, ovšem přínos je prakticky měřitelný jen u pár her. A stále je násobně menší, než u AMD RX 6000 série. Zde má AMD zkrátka výhodu, že dělá tu optimalizace pro své karty na své komplexní platformě a stejných sběrnicích. Takže je v tomhle prostě dál. Výkon s aktivním SAM by tak dokázal v průměru her zvednout výkon AMD karet o 5 – 15% v průměru. Což není rozhodně málo. Ale zatím není prostě SAM aktivní v základu, musíte ho zapnout v BIOSu desky ručně.

V tuto chvíli vliv SAM/BAR do výkonových testů a výsledků zatím nezapočítáváme. Stejně jako do celkových výsledků nezapočítáváme testy s Ray Tracingem. Ono totiž srovnávat AMD Radeon vs NVIDIA s RT ve většina dosud vydaných hrách kde RT efektovou jsou, je neobjektivní. Prakticky drtivá většina her s RT efekty vyšla už před dlouhou dobu, v základu RT efekty neměly a dostaly je poději s update a optimalizací pro RTX grafiky NVIDIA. Ty samé hry ale stále nedostaly žádnou podobnou optimalizaci pro Radeon RX 6000 grafiky, takže srovnávat za těchto podmínek výkon karet pod RT v těchto hrách?

Nicméně objevují se i nové, kde už optimalizace pro obě značky jsou. V případě RTX 3060 je ovšem zapnutí RT efektů prakticky vyloučeno, protože jsou příliš náročné na výkon. I když je to o něco lepší než u RTX 2060, kde to bylo a je nepoužitelné doposud. Stále pak obecně platí, že ten téměř neviditelný vizuální efekt RT ve hrách žere tolik výkonu, že zapínat ho nemá dnes smysl. RTX 3000 a RX 6000 obecně prostě nemají dost výkonu na smysluplný real time Ray Tracing ve hrách a je to dnes spíše marketing, než skutečně užitečná technologie. Ale pokud to hry nabídnou, tak obě řady jej podporují.

  • Celkový výkon

Takže bez SAM/BAR a bez RT vypadá výkonové srovnání takto ve srovnání modelů, které nás přímo zajímají:

Samozřejmě záleží na výběru her. V našem případě máme dobrý vzorek různých technologií a engine. RTX 3060 se výkonově zařazuje prakticky přímo na úroveň Radeon RX 5700 bez XT, tedy karty minulé generace podobné cenové hladiny. Je jen o pár % silnější, než RTX 2060 SUPER, kterou by měla generačně nahrazovat. Odstup od původní RTX 2060 je vyšší, ale není to generační odstup, ve který jsme doufali.

Takže k závěrům …

 

 

  • Závěr a hodnocení

A teď už asi vidíte, proč se NVIDIA snažila udržet dojem, že tahle karta je „jen“ za 329 dolarů. Protože kdyby oznámila reálnou běžnou cenu těch nejzákladnějších edic, která je na úrovni 349-379 dolarů, byl by to dost problém. Nepopulární předchůdce v podobě RTX 2060, vycházela za 349 dolarů a byla výrazně(oprávněně) kritizována za předraženost vůči GTX 1060, kterou měla po letech nahrazovat. RTX 2060 SUPER za 399 dolarů, to moc nezlepšila.

(ASUS ROG STRIX RTX 3060 vs RX 5700 - stejný výkon spotřeba i cena, ale 2 roky rozdíl!)

RTX 3060 by i za normální situace byla prostě karta za běžně 349 dolarů v nejhorších edicích. Tedy cenu za nejlevnější RTX 2060 (kde NV ovšem dělala stejný trik = oznámení oficiální ceny výrazně pod tou, která byla nakonec reálná). RTX 3060 každopádně jasně přímo nahrazuje, co by nová generace, starou RTX 2060 na stejné cenové hladině. A tak se logicky ptáme, kde je ten generační posun?

20% výkonu je velmi málo na to, že se bavíme o kartě se zcela novou architekturou a posunu z 16/12nm na 8nm výrobu! Navíc karta má dvojnásobek paměti apod. Posun v efektivitě je také minimální. Technologicky karta také neumí nic moc nového, kromě toho, že akcelerovaný Ray tracing je o něco použitelnější, díky tomu v půrměru 25% nárůstu výkonu (testovali jsme ale jednu z nejrychlejších OC edic), ale žádná hitparáda to není. A pak je tady srovnání s konkurencí …

  • RTX 3060 nabízí za stejnou cenu to, co měla dávno AMD RX 5700!

Stejný výkon, stejná spotřeba. AMD s Radeon RX 5700 bez XT, uvedeného už před dvěma lety, nabízí to samé, s čím přišla NVIDIA v podobě RTX 3060 dnes. A i kdybychom vzaly ceny nejlevnějších RTX 3060 na papíře, stály by to, co dávno Radeony RX 5700 stály běžně. A pak je zde srovnání s aktuální generací AMD.

  • Radeon RX 6700 (NAVI 22) si RTX 3060 namaže na chleba.

AMD vydalo zatím jen RX 6700 XT, a to za výrazně vyšší cenu, než plánovalo. Ale za cenu, která alespoň odpovídá realitě výroby a tu kartu za ty peníze také dodává a nabízí. Co nevydalo je model RX 6700 bez XT. Ta sice existuje a byla v plánu, ale zatím se podívá jen do mobilního segmentu. Pochopitelně protože situace ve výrobě je jaká je. Možná by ale stálo za to, tu RX 6700, i když jen na papíře, vydat za těch 399 co by asi stála (i když původně měla jít za 349 dolarů). AMD mělo s RX 6700 sérií opravdu velké plány, ale současná situace jí udělala čáru přes rozpočet. Ovšem ta samá situace vlastně zachránila NVIDIA, protože její RTX 3060 by byla nezajímavá karta. A za více než 329 dolarů by ani nestála. Upřímně nestála by ani za víc jak 299 dolarů. Výkonově by naprosto nestačila RX 6700 sérii, která i tak je cenově příliš blízko.

  • Závěr

Jako generační upgrade je RTX 3060 zkrátka docela mizérie a NVIDIA má největší štěstí, že v současnosti nemusí bojovat o zákazníka, ale že zákazník bojuje o karty. Tedy že je situace, jaká je. Kdyby totiž NVIDIA a AMD o zákazníky bojovaly, stála by RTX 3060 12GB přímo proti RX 6700 12GB (bez XT). Ovšem to by nebyl souboj, ale masakr. NVIDIA jednoduše nedokáže se 7nm NAVI soupeřit, pokud jde o cenu. Přišla o veškerý náskok v efektivitě atd. Současná situace to jen zakrývá.

RTX 3060 není jen nějak upravená přeznačená RTX 2060. Je to totálně nová architektura. Zcela nový výrobní proces, 2x více paměti. A přesto je výsledkem, že po více jak 2 letech přináší RTX 3060 proti 2060 jen maximálně 20% výkonový posun za prakticky stejnou cenu při prakticky stejné efektivitě! A tak jen vyrovnává to, co nabízela konkurence v podání Radeon RX 5700 bez XT celou dobu. Pokud by byla situace na trhu normální, tahle karta by musela s cenou výrazně níže. Speciálně pokud by AMD mohlo udělat to, co mělo s RX 6700 sérií původně v plánu.

Jenže situace normální není, a tak se celý tenhle produkt "pod očekáváním" daří NV schovat. Zákazníci ani nemají nyní na výběr a platí za tuhle kartu částky, které ještě nedávno platili i dnes za výrazně výkonnější karty minulé generace. A i tak je problém tu kartu sehnat. Tohle ale do hodnocení namůžeme započítávat. V případě testované ASUS STRIX navíc máme před sebou vůbec nejlepší provedení a nejlepší edici, která tahá absolutní maximum z celého základu. Díky super-kvalitnímu výrazně naddimenzovanému provedení a chlazení, ovšem také stojí podstatně více. I doporučená ASUS cena je o tisíce a tisíce korun vyšší než to, co by měla RTX 3060 stát dle NV. Výkonově přitom jsou všechny edice hodně podobné, protože NV neponechala téměř žádný taktovací potenciál. Cena se dokonce reálně téměř rovná tomu, kde začíná nejbližší konkurence, dnes tedy AMD Radeon RX 6700 XT. Ta je ovšem úplně někde jinde.

ASUS dělal co mohl, a jeho STRIX edice je imponující tichým chlazením a nízkým zahříváním, ale ten výkon tomu slabému základu prostě přičarovat nedokáže. RTX 3060 je karta, jejíž cena by měla na oznámených oficiálně 329 dolarech končit, nikoliv začínat. Co by generační upgrade je jedním z nejnižších posunů v historii NVIDIA (připomínám, že jsme testovali TOP OC edici RTX 3060 proti základu RTX 2060, takže ten posun je ve skutečnosti cca jen 20%). Speciálně když tohle je skutečně zcela nový čip, nová generace na zcela novém o více než generaci novějším výrobním procesu. Ani technologicky není žádným významným posunem proti RTX 2000 řadě. Za jediný klad považuji fakt, že NV osadila těch 12GB paměti. I když fakticky neměla na výběr, 6GB by jednoduše nestačilo. Takže paradoxně má teď RTX 3060 12GB paměti, zatímco mnohem dražší modely RTX 3060Ti/3070/3070Ti mají jen 8GB a dokonce i 2x dražší RTX 3080 má jen 10GB. Až nová RTX 3080 Ti má také 12GB!

Za normální situace by RTX 3060 byly hodnoceny po zásluze, tedy docela špatně. Ale naštěstí pro ně je situace, jaká je. A musíme tak karty hodnotit v kontextu věcí. A ten je, že i z téhle karty, která je celkově podprůměrným velmi malým generačním upgradem, by byli nadšeni všichni, pokud by ji za tu ohlášenou cenu mohli skutečně mít. Což ovšem nemohou. Takže pokud ji někde uvidíte dostupnou, za to, co by měla stát, není nad čím váhat. V podání luxusní ASUS STRIX série, která bude vždy výrazně dražší, je to poněkud overkill ve všech ohledech. Poměrem cena/výkon to bude jedna z nejhorších edic na trhu, ale to není výtka, to je vlastnost :). Proto má ASUS v nabídce další 4 odlišné edice, včetně mnohem základnějších variant a cenově tomu také odpovídajících. ASUS STRIX je zde pro extrémisty. Jako taková je vlastnostmi a provedením výborná. Jediné, co se jí dá vytknout, jsou rozměry na „mainstreamovou grafiku“, kdy 300mm na délku a 2,7slotu na výšku je dost, a některé skříně s tím mohou mít problém. Tak pozor na to. Jinak dáváme „malé“ ocenění ASUSu za snahu o opravdu kvalitní (zpracováním na mainstream až nepatřičně přehnanou) kartu, i když s tím nepříliš generačně zajímavým základem v podobě RTX 3060 se mnoho vymyslet nedalo. Ten posun proti STRIX RX 5700 nebo STRIX RTX 2060 SUPER, prodávaných skoro 2 roky za podobné, či nižší peníze, je fakticky žádný po stránce výkonu apod. Ale tak to NVIDIA navrhla.

ASUS ROG STRIX RTX 3060 12GB – krásně nesmyslně přehnaná karta :).

Děkujeme našemu čtenáři za zapůjčení karty a stejně jako všichni uživatelé doufáme, že se situace na trhu brzy uklidní a ceny a hodnocení karet tak opět začnou dávat smysl. Za další výbavu pro testování děkujeme našim partnerům.

 

 

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-07 00:31:13

Pomalu, ale jistě se rozrůstá nabídka nižšího mainstreamu a to je myslím dobře. Je na tahu AMD, aby také uvedlo tu non XT verzi 6700 a nižší modely budou následovat od obou výrobců. Vím ceny jsou problém, ale to se dá očekávat v dnešní době. Každopádně nové přírůstky až po lowend jsou od obou společností v brzké době vítány.
Zubik1000CZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-07 05:52:09
avatar
Asi jsem blbej, ale doteď nechápu, proč tam můžou dát jen 6 nebo 12GB. Proč na tu kartu nemohli dát třeba 10GB VRAM? Díky
petronias [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-07 06:42:37

Protože 192bit sběrnice.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-07 19:13:35

Jednoduchý:
na každých 32 bitů sběrnice se napojuje jeden paměťový čip.
A ty se dělají v kapacitách buď 1GB nebo 2GB

takže 192/32=6 modulů
6 modulů x 1GB = 6GB VRAM
6 modulů x >2GB = 12GB VRAM

256bit/32 = 8 modulů ---> 8GB nebo 16GB

3090ka je 384bit
384/32 = 12 modulů po 2GB ->24GB VRAM

p.s.
jak to měla fury x s 4096-bit sběrnicí a 4gb HBM nevím
Zubik1000CZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-07 22:35:54
avatar
Aha. Super, díky za vysvětlení
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-08 16:57:22
avatar
Myslím, že moduly první generace HBM měli 1024bit rozhraní a kapacitu 1GB.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-07 19:12:29

mě by tedy spíš zajímalo, proč v rámci karty nejdou kominovat různé paměťové čipy. žeby třeba 4čipy byly 2gb a 2 po 1gb. Ale asi je to mnohem citlivější než motherboardy a paměti. (už jsem zkoušel dát 16+8+4 ddr4 různého časování i výrobce do jedné desky a fungovalo to )
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-08 10:51:16

Kombinovat čipy jde např. Xbox Series X Odkaz (Šest čipů má kapacitu 2 GB a 4 čipy jsou 1GB).
nVidia tu i zkusila u GTX970 ale dostala hate, protože čipy pracují pararelně. Potom co dojte kapacita na 1GB čipech tak pracují jen ty 2GB čipy a na konci paměti spadne propustnost GB/s.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-08 17:05:12
avatar
NV nedostala hate za to, že by používala nesouměrnou konfiguraci paměťových čipů, ale proto, že prodávala kartu s kapacitou paměti uvedenou na krabici, kterou ta karta neuměla naadresovat...
Když odhlédnu od toho, že to bylo šméčko na zákazníka, tak to způsobovalo i technické problémy.
Buď to GPU musí umět pracovat s čipy s různou velikostí, jako to umí CPU, nebo to tam nemá smysl dávat.
Pokud k tomu to GPU přistupuje jako třeba řadič k diskům v RAIDu, kde to většinou je tak, že dokážeš využít ze všech disků stejnou kapacitu, jakou má nejmenší disk, tak jiná konfigurace než všechny čipy stejně velké opravdu nedává smysl a je to jen podvod na zákazníka...
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-08 19:50:54

GTX970 používala celé 4GB co měla na krabici Odkaz
Hate byl za výkon v posledním 0,5GB (přístup 22GB/s místo 150GB/s).
Kombinace různých velikostí čipů vytváří menší propustnost. CPU to umí stejně (=nevyužívá se všude dual channel) je mnohem lepší mít stejnou velikost RAMek + nesdílet řadiče.
Derryk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-07 09:47:40

Hurá!! DD pochopil význam slova mainstream.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-07 09:52:27
avatar
Zdání klame...
Derryk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-09 12:51:05

Máš pravdu. Opět tu máme mainstreamové 12 a 16 jádra.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-07 09:51:57
avatar
Zajímalo by mě, proč pod grafem, který ukazuje, že je RTX 3060 až o 31% rychlejší než RTX 2060, najdeme takovouhle vetu: "přináší RTX 3060 proti 2060 jen maximálně 20% výkonový posun"
To nám zase čísla a fakta nestačí a je potřeba si je přibarvovat? :-(
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-07 10:36:14
avatar
testována byla nejvýkonnější OC verze proti "referenci" ... v závěru je proto 25% průměr, pokud bychom srovnávali referenci proti referenci, bylo byl 20% v průměru.

Jinak ano, je to někde až 31%, ale to proto, že testovaná ref. 2060 má jen 6GB paměti což je prostě ve 4K málo a testovaná 3060 má 12GB a navrch je to nejrychlejší OC edice ... bohužel 3060 v ref. neexistuje, takže přesné srovnání se nedalo teď udělat ...
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-08 11:45:20
avatar
Ale já vůbec nekritizuju ty testy a naměřené hodnoty. Ty jsou naprosto v pořádku.
Je jasné, že karta se dvojnásobkem paměti bude mít primárně navrch ve vysokém rozlišení.

Ale ten zmíněný komentář ve článku tato naměřená data bagatelizuje nebo rovnou účelně opomíjí.
Kdyby tam byl komentář např.: "přináší RTX 3060 proti RTX 2060 většinou jen 20% výkonový posun", nebo něco podobného, tak neřeknu ani popel. Je naprosto legitimní názor, že u téhle karty je výkon ve 4K nepodstatný, páč na 4K má výkonu pořád málo. Pokud tak na to koukáš, jsem s tím naprosto v pohodě.

Ale na druhou stranu zrovna pro lidi, kteří třeba mají 4K monitor a RTX 2060, může být dost významná informace, že tam už je RTX 3060 o cca 30% rychlejší...
Klaurung [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 20% 2021-06-07 14:27:27

Nechci být škarohlíd , ale tady má DD pravdu ( alespoň v mých očích) Jen těžko si dokážu tu kartu představit nějak dlouhodobě provozovat na 4k kde má výkonově největší posun ( vzhledem k výkonu karet pro 4k dělané) když ty hry na 4k budou optimalizované (asi) spíš na 6800xx nebo 3070 a +.
Ale taky záleží jaké hry si majitel tohohle rád zahraje takže....................

Ale 20% není vůbec špatný posun výkonu. Škoda těch cen
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-08 11:51:13
avatar
Pravdu by měl, kdyby napsal například, že všude kde na tom záleží, je rychlejší o 20%, ale takhle je to v rozporu s daty, která sám naměřil.
Ta karta je dle naměřených dat maximálně o 31% rychlejší.
Já nemám nic proti názoru, že 4K je u téhle karty nerelevantní. Každý na to koukáme jinak.

Já třeba hrál v rozlišení 6000x1080 už na HD 6950 a pak roky na R9 290X a určitě jsou lidi, kteří mají 4K monitor připojený na RTX 2060 nebo i slabší kartu a zajímá je, o kolik by si polepšili s RTX 3060.
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-07 09:52:36
avatar
Upřímně toto stále stojí za hov.o. RTX 3060 12GB, jako přímý nástupce RTX 2060 6GB za $329 ne. S posunem ve výkonu max $279.
Zklamáním je, že jsme si tak nějak všichni zvykli na to, že mainstream nové generace má výkon performance+ předchozí generace. A to se tady za ty peníze neděje. Tady již nebudeme srovnávat s mainstreamem v podobě GTX 1660, když GTX byla defacto ukončena a nahrazena pouze RTX, ale kde by ten posun byl ještě OK, ale s RTX 2xxx, kde jsme všichni očekávali výkon 2070+. Možná něco mezi 2070 a 2070 SUPER. Což se nestalo. A 3050Ti zatím nevypadá na nějaké lepší dělo. Takže kde je tedy sakra ten nový mainstream? Už ať je venku RX 6600XT. Někde jsem na netu zahlédl tabulku, kde ji uváděli nad GTX 1080. To by se mi líbilo.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-07 19:29:58

podle mě je zádní problém to, že zůstával poslední léta skoro pořád stejný poměr cena / výkon. Takže nová generace většinou posune výkon, ale i cenu, takže za 1000 máš furt tu samou porci výkonu. Jen jeden každý další rok si těch porcí musíš koupit víc a máš možst i celkově jich mít víc.

Vypadalo to teď konečně na změnu s příchodem 6800XT a pak třeba i s příchodem 3060ti, jenže to vydrželo fakt jen okamžik.

Za 6800xt jsem dal 17990, za 5700xt jsem dal po uvedení 10500 a za druhou při začátku korony moc hezkých 9500. Přitom 6800xt jsou výkonově skoro přesně 2 5700xt.Takže kdyby ceny platily, tak jsme tu konečně měli zlevňování výkonu, ale bohužel
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-08 12:13:08
avatar
Jo, tohle se stalo před lety třeba i s HDD.
Ceny za GB pořád klesali dolů, pak přišla ta přírodní katastrofa tuším v Barmě/Thajsku, kde to spláchlo spoustu továren HDD a od té doby ceny za GB stagnují, nebo spíš rostou, ale už se nikdy nedostali o moc níž.
4TB se pořád motá kolem 3k jako před osmi lety a 8TB je dokonce za GB i dražší...
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-07 19:30:15
avatar
ASUS ROG STRIX GAMING edice je za mě hodně povedená, jenom je škoda, že nemá aspoň to logo na backplate podsvícený. V tomhle je Nitro+ edice pořád napřed. Ale zrovna u rtx 3060 je takový provedení overkill. Ať se proboha situace kolem karet vrátí do normálu, je to to hrůza. Z CZC mi v emailu psali, že by se situace měla zlepšit v létě, tak třeba ví něco víc než my.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-07 21:38:52
avatar
všichni doufají v omezení těžení kryptoměn, jsou k tomu podnikány kroky ...
Derryk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-08 11:45:47

Jaké? Třeba Salvádor, zavádějící Bitcoin jako svojí měnu? Nebo Čína, která navzdory své kontrole nad obyvatelstvem a kroky k omezení těžby na jejím území prohlašuje, že není schopna kryptoměny omezit?

Shiffty 66:
"Z CZC mi v emailu psali, že by se situace měla zlepšit v létě, tak třeba ví něco víc než my."
Předpokládám, že jen opírají jen o prohlášení AMD, že vyrobí více GPU a o omezení hashrate na nových nVidia kartách.

Tak nějak hráčům nedochází, že z těžby mohou profitovat. Koupí drahou kartu, která se jim při současných cenách za rok a něco zaplatí je dobrý kšeft. A za další rok vydělá na další kartu.
Zubik1000CZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-08 12:49:58
avatar
Hráči nejsou blbí, aby ze všeho hned požadovali návratnost. Investují do zábavy. Jediné co chtějí, tak je, aby se jim ta investice vyplatila z pohledu výkonu. To jen opičky jako mineři jdou hned po penězích. Prachy nejsou vše
Derryk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-08 15:41:07

"Hráči nejsou blbí,"
Trávit čas v umělém světě vytvořeným někým jiným není blbost? Místo žití a prožívání vlastního života zalepovat své emoční potřeby prefabrikáty často vytvořenými tak, aby vytvořily dopaminovou závislost není blbost?


"To jen opičky jako mineři jdou hned po penězích."
Nejsou spíš opičky hráči skákající podle pravidel dané hry? V hezky připravených bludištích a prostorách s pocitem svobody běhají a hopsají a uhýbají jako o život. Zmáčkni tenhle čudlík a postavička na obrazovce udělá toto. Opravdu ne jako opička?


"Prachy nejsou vše"

Tak v čem je problém dát za kartu 40 tisíc když o prachy nejde?
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-08 17:52:44
avatar
To je úplně stejné jako číst si knížku, koukat na film, poslouchat vyprávění, atd.
Zkrátka jedna forma lidské zábavy je ponořit se do smyšlených fantazií.

Nějakej doktor mi před pár lety řekl, že např. čtení sci-fi/fantasy je jedno z nejkomplexnejších cvičení pro mozek. Že člověk, který se ponoří do kompletně smyšleného světa vypadá na nějakém tom přístroji na měření mozkové aktivity, jako že mu svítí kompletně celý mozek. Zatímco při běžné denní aktivitě je to spíš jako noční pohled na zemi z kosmu a to ještě do nějaké méně obydlené oblasti ;-)

Takže ne, rozhodně to není blbost!

Navíc nechápu, proč by hráčům nemělo něco docházet? To, že člověk neklesl morálně tak hluboko, aby se z něj stal těžař krypta ještě neznamená, že nechápe, že se na tom dá vydělávat.
Na okrádání hloupých spoluobčanů se taky dá vydělávat a většina chytrých lidí to nedělá z morálních důvodů a ne proto, že by na to neměli inteligenci...
Derryk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-08 20:51:09

"[i]To je úplně stejné jako číst si knížku, koukat na film, poslouchat vyprávění, atd.
Zkrátka jedna forma lidské zábavy je ponořit se do smyšlených fantazií.[/i]"

Není to jako číst si knížku, poslouchat vyprávění.
Je to jako koukat na film.
V tom vidím podstatný rozdíl. Při čtení, poslechu se zapojuje tvůrčí činnost při vizualizaci nového světa.
Při sledování filmu, hraní her není kreativita k vizualizaci světa potřeba a nepoužívá se - svět je již někým vytvořen a dán. Některé hry stimulují logické/strategické myšlení, další apelují na reakce a většina cílí na emoce - radost z vítězství, z překonání překážky, některé bohužel radost z náhodné odměny (gambling).

"[i]Nějakej doktor mi před pár lety řekl, že např.
čtení sci-fi/fantasy je jedno z nejkomplexnejších cvičení pro mozek.[/i]"

Čtení, nebo mluvil i pasivním konzumu vizuálního obsahu a hraní her? Možná staré hry s z dob 8 a 16 a 32bit nechávaly prostor pro vlastní fantazii a tvořivé přemýšlení s universem dané hry.
Ten doktor měl přehled. Kord jestli to bylo dříve než vznikl termín Digitální Demence. Odkaz
Zajímavé rozhovory na toto téma např. s neurologem Martinem Janem Stránským (jsou tam i audio verze a lze najít i na Youtube).
Odkaz
Odkaz


"Takže ne, rozhodně to není blbost!"
Pokud není blbost mít odměnu (výše zmíněné pocity vítězství, z překonané překážky atd.) bez adekvátně vynaložené námahy, tak to opravdu není blbost. Pramalá námaha, vynaložená ve hrách k uspokojení, je v rozporu s reálným životem ve kterém je námaha mnohem vyšší za nižší emoční odměnu. Způsobuje frustraci z šedivého každodenního žití a žene hráče zpět do krásných her plných lacině dosažitelných emocí.

"Navíc nechápu, proč by hráčům nemělo něco docházet? To, že člověk neklesl morálně tak hluboko, aby se z něj stal těžař krypta ještě neznamená, že nechápe, že se na tom dá vydělávat."

Mining jako morální úpadek? Takže ten kdo výpočetní techniku používá k účelu k němuž byla stvořena, zpracování dat a výpočtům, které mají pro někoho hodnotu a je za ně ochoten zaplatit je morálně upadlý. A ten kdo výpočetní techniku používá pouze k svému a jen svému osobnímu potěšení bez přínosu a hodnoty komukoliv jinému je morálně na výši. Není to náhodou obráceně?


"Na okrádání hloupých spoluobčanů se taky dá vydělávat a většina chytrých lidí to nedělá z morálních důvodů a ne proto, že by na to neměli inteligenci..."

Ale no tak. Mining = okrádání??? To jako vážně?

Mimochodem úroveň chytrosti a inteligence jedince nijak nesouvisí s jeho morálností.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-10 11:04:24
avatar
Díky za odkazy, pan Stránský má rozhodně zajímavé názory.

Dovolím si nesouhlasit, že hraní her je stejně pasivní jako sledování filmu. Ano, není to tak aktivní jako čtení/poslech z pohledu nutnosti představivosti, ale zase tě to nutí často přemýšlet a přicházet s řešením problémů, které ti ten smyšlený svět předkládá.
To je množstvím mozkové aktivity mnohem blíž té pasivní konzumaci při čtení/poslechu, než pasivnímu koukání na film.

Já teda často hraju hry, ve kterých musím vynakládat mnohem větší mozkovou aktivitu k vyřešení problémů, něž jakou musím běžně vynakládat k řešení každodenních problémů v reálném světě (ať už v práci nebo mimo ni). Takže pokud pod větou
Citace:
bez adekvátně vynaložené námahy
nemáš na mysli pouze fyzickou námahu, tak nemůžu souhlasit.

Ten morální úpadek krypta spočívá jak v tom, že právě nepoužívá GPU k účelu, ke kterému byli stvořené (renderování obrazu => hry a jiná počítačová grafika), tak ještě navíc i v tom, že devastuje planetu extrémní spotřebou energie (která by se buď vůbec nespotřebovala, nebo pokud ano, tak na něco co vytváří hodnoty nebo je nám alespoň nějak užitečné).
Ty mluvíš, jako by ten těžař snad provozoval těžbu krypta za jiným účelem než
Citace:
pouze k svému a jen svému osobnímu potěšení bez přínosu a hodnoty komukoliv jinému
:-O On tím rozhodně nikomu jinému nic nepřináší. Jen prospěch bez práce pro sebe.

Ano, Mining je do jisté míry velmi podobný okrádacím hrám typu pyramida/letadlo a ještě navíc okrádá lidi, kteří se té hry neúčastní, o možnost koupit si GPU za normální ceny.

Souhlasím, že úroveň chytrosti a inteligence jedince nijak přímo nesouvisí s jeho morálností, ale nepřímo přece jen trochu ano. Inteligence často jde ruku v ruce se sebereflexí a schopností hodnocení svých akcí, takže zastávám názor, že ač je ta souvislost nepřímá, i přesto platí že mezi chytřejšími lidmi je méně těch s pokleslou morálkou.
Derryk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-10 23:51:23

Citace:
Díky za odkazy, pan Stránský má rozhodně zajímavé názory.


Není zač, Rád bych si poslechl i pohled stejně erudovaného neurologa, který má na věc jiný názor, ale nepodařilo se mi ho najít.

Citace:
Dovolím si nesouhlasit, že hraní her je stejně pasivní jako sledování filmu.


Zde nejsme ve sporu. Záleží na konkrétní hře. Dost videoher se pasivnímu sledování obrazovky hodně blíží.


Citace:
... tě to nutí často přemýšlet a přicházet s řešením problémů, které ti ten smyšlený svět předkládá.


Mám obavy, že většina současných her nejsou dostatečnou výzvou, čest výjimkám. Úkoly typu donést něco někomu s cestou vyznačenou na mapě bez nutnosti si zapamatovat např. rozložení a architektoniku města. Nebo poslední Resident Evil - kód k zámku - nápověda koukni se z okna a čísla tam jsou napsaná.
Pamatuji si několikadenní zákysy v prvních verzích Tomb Raidera než člověk přišel jak dál. Ze současných her je celkem dobrá Kingdom Come: Deliverance na nigtmare obtížnost - žádná pozice hráče a případné cílové osoby na mapě. Většinu her jde tupě proběhat a proklikat např. Rage 2. Vypočíst pár příkladů základní matematiky bez elektronických pomůcek je pro mozek daleko vyšší stimul než dohrání jedné hry.

548651257 : 63 = ?
4853 x 879 = ?
58375 - 4139 = ?

Citace:
"bez adekvátně vynaložené námahy"
nemáš na mysli pouze fyzickou námahu, tak nemůžu souhlasit.


Vymyslet a rozkreslit obyčejnou skříňku s jednou zásuvkou dá neporovnatelně více přemýšlení než dohrání deseti her. Problémy ve hrách jsou dělány tak, aby je mohl dohrát každý. Hra je velmi nízká laťka ke stanovení úrovně jakékoliv námahy.


Citace:
Ten morální úpadek krypta spočívá jak v tom, že právě nepoužívá GPU k účelu, ke kterému byli stvořené (renderování obrazu => hry a jiná počítačová grafika),


Grafické karty byly stvořené k provádění matematických výpočtů, některé typy výpočtů jsou vhodné pro zobrazení grafického výstupu. K 3D zobrazení (virtuální realitě) budov podle projektu, nebo např. výrobku ještě před jeho výrobou. K simulaci tlaků ve výrobcích atp.. Výsledky takovýchto výpočtů se daly poskytnout dále k dalšímu použití nebo posouzení. A ano dá se toto schopnost použít i k zobrazení 3D prostředí v programech pro relaxaci, ve hrách. Vypočtená scenérie ve hrách je okamžitě zkonzumována hráčem, není použitelná nikým dalším, výpočet byl udělán, použit a ztracen. Hráč si výsledky práce grafické katy použil pro sebe a jen pro sebe a nikoho jiného. Po energii spotřebovaného grafickou kartou a její výpočetní práci nezůstalo, kromě prchavého hráčova pocitu a trochy tepelné energie, zhola nic. Není nemorální proměňovat výpočetní výkon a energii v nic, když se dá použít pro něco co zůstane? Naštěstí se objevila možnost grafické karty využít i k výpočtům, jejichž výsledky mají trvalý ráz a výsledky jsou dlouhodobě použitelné dalšími lidmi.


Citace:
tak ještě navíc i v tom, že devastuje planetu extrémní spotřebou energie (která by se buď vůbec nespotřebovala, nebo pokud ano, tak na něco co vytváří hodnoty nebo je nám alespoň nějak užitečné).


A oblíbený příběh o "extrémní" energetické náročnosti. Kolik energie spotřebuje hraní? Nebude to další extrémní spotřeba? To ty grafické karty by u hráčů ležely nezapnuté v šuplíku, aby nespotřebovávali energii?
Kryptomněny (blbý název - nejsou to měny) mají vlastnosti, které jsou užitečné. To, že nejsou užitečné tobě neznamená, že to není užitečné někomu jinému. Naopak energie spotřebovaná hráči je použita naprosto jalově. Produkt výpočetní práce grafické (výpočetní) karty těžaře si teoreticky může koupit každý člověk na planetě. Co zbude po práci karty hráče? Může to někdo použít?


Citace:
Ty mluvíš, jako by ten těžař snad provozoval těžbu krypta za jiným účelem než
Citace:
pouze k svému a jen svému osobnímu potěšení bez přínosu a hodnoty komukoliv jinému
:-O On tím rozhodně nikomu jinému nic nepřináší. Jen prospěch bez práce pro sebe.


Už zmíněno výše. Za výsledek práce těžařových karet lidé platí. To znamená, že má pro ně nějakou hodnotu. Ergo nedělá to pro sebe. Naopak výsledky práce hráčovo grafické karty nikoho nezajímají, jen hráče samotného. Používá kartu jen pro sebe. Není to nemorální a sobecké, když by grafická karta mohla vykonávat něco jiného co má smysl i pro jiné?


Citace:
Ano, Mining je do jisté míry velmi podobný okrádacím hrám typu pyramida/letadlo a ještě navíc okrádá lidi, kteří se té hry neúčastní, o možnost koupit si GPU za normální ceny.


Hm, jak reagovat na tohle aniž bych tě urazil? Mining má do letadla sakra daleko. Letadlo je např. Rotchildovský systém který používají asi všechny ekonomiky nejen západního světa. Taky si chci něco koupit za normální cenu. Takové elektroauto s dojezdem 150km v kombíku by se mi za normální cenu moc líbilo.


Citace:
Souhlasím, že úroveň chytrosti a inteligence jedince nijak přímo nesouvisí s jeho morálností, ale nepřímo přece jen trochu ano. Inteligence často jde ruku v ruce se sebereflexí a schopností hodnocení svých akcí, takže zastávám názor, že ač je ta souvislost nepřímá, i přesto platí že mezi chytřejšími lidmi je méně těch s pokleslou morálkou.


Hezká představa Zde se ale neshodneme. Myslím si, že i zde platí gaussova křivka, jako všude jinde.

PS: Omlouvám se za DD styl - opakování několika věcí stále dokola.
PS2: Díky za nakopnutí, že tu je knoflík na citace.
Bady29 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-08 17:01:18

Ono je ale dost možné, že ačkoli těžba má na dostupnost GPU vliv, nezpůsobilo to současnou situaci. Ono je totiž možné že by ke stejné, nebo velmi podobné situaci došlo i bez kryptoměn.
Momentálně je ETH na 2400$ z 4158$ a žádný příliv karet se nekoná. Možná je to moc brzo, uvidíme. Počítal bych ale i s tou možností že tahle situace bude trvat nezávisle na ceně/omezení těžby kryptoměn.
Rád bych si grafiku koupil, ale ne za tyhle ceny, otázka ale je jak dlouho budu čekat, možné je i 2022/23, kdo ví.
Derryk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-08 15:40:36

špatné vlákno
Kajman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-09 09:35:40

V tuto chvíli jsou všechny GK a jejich recenze v podstatě zbytečné, na trhu není dostupné nic, pokud to není součástí nabízené sestavy.
Na CZC mají třeba dostupné jen DVĚ GK, každou po jednom kusu a za naprosto šílené ceny:
Gigabyte Radeon RX 6900XT 16G GDDR6 - 79.990Kč
ASUS GeForce TUF-RTX-3060-O12G 12GB GDDR6 - 36.780Kč (použitá a vrácená karta)
pcmaker [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Dostupnost grafik. 2021-06-18 16:46:17
avatar
Na trhu není nic, protože si všechny grafiky nechávají distributoři do svých sestav. Kdo má známé v některé z těch firem, nemá problém sehnat GTX1660SUPER či RTX3060, 3070Ti, 3080Ti až po 3090 libovolného výrobce. Měsíčně jim projde každému skladem kolem 3000 kusů grafik Nvidia. Problém je AMD. Kde nic, tu nic.
alhruska [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-15 07:20:03
avatar
Nevím proč by to měla být špatná karta. Kdo měl generaci 580 či 1060, tak když je za rozumné peníze, je to pecka. Máme i GIGABYTE RTX 3060 EAGLE 12G (GV-N3060EAGLE-12GD). Kluk jí má v PC cca 2 měsíce a je super tichá a spotřeba do 140W, výkon luxusní na cokoliv 1080p a 4K (na 30) takže spokojenost.
Jedna podmínka proč jen + je cena, kterou jsem dal 9775,- bez DPH.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!