Soud rozhodl ve sporu APPLE vs EPIC – prohrály obě firmy!? Vyhráli možná ostatní tvůrci aplikací
Napsal Jan "DD" Stach   
Saturday, 11 September 2021
altApple musí nabídnout alternativní placení, EPIC musí zaplatit odškodné. Prohra pro oba?

 

 

 

 

Zajímavé a minimálně nejednoznačné rozhodnutí soudu v ostře sledovaném sporu APPLE vs EPIC. Jak jistě víte, společnosti EPIC (a mnoha dalším), se nelíbí fakt, že APPLE neumožňuje obcházet jeho systém, pokud jde o mikrotransakce apod. Jinými slovy, všechny platby musí jít přes systém Apple, který si z něj strhává tučných 30% provize. A jakékoliv obcházení tohoto systému tvrdě potírá. Hra FORTNITE od EPIC není tak už delší dobu dostupná na App Store, protože tvůrci záměrně obcházeli ty poplatky a umožňovali hráčům platit mikrotransakce mimo systém Apple bez těch extra poplatků. Ten ji tak z AppStore stáhl. A protože na rozdíl od ANDROID nelze nainstalovat aplikaci mimo oficiální obchod, FORTNITE si tak na Apple od té doby nezahrajete. O to však EPICu vlastně šlo, protože rázem mohl jít a zažalovat APPLE u soudu. Což se také ihned stalo. No a ten konečně po roce rozhodl.

Rozhodnutí je však opravdu zvláštní, protože se nedá říci, že by v něm jedna, či druhá strana skutečně vyhrála. Ano, Apple vyhrálo v tom smyslu, že soud překvapivě neshledal porušování antimonopolních zákonů a pravidel, což byla jedna z hlavních stížností EPICu. APPLE tedy podle tohoto rozhodnutí nemusí pouštět konkurenční obchody a distribuce aplikací a služeb na svou platformu. Jenže současně soud nařídil, že Apple musí umožnit alternativní platby mimo svůj dosavadní systém. Tedy tvůrci aplikací mají mít možnost kontaktovat přímo své zákazníci a nabízet a realizovat placení za obsah a aplikace i jinak, než přes systém APPLE. Ten sice sám nedávno „překvapivě“ povolil některé alternativní způsoby vývojářům velkých služeb jako NETFLIX nebo SPOTIFY, ale zdaleka ne všem a v plné míře. Nyní to podle rozhodnutí soudu bude muset nabízet všem. A to je velká prohra pro Apple a současně výhra pro EPIC, protože o to mu vlastně šlo především.

Ale ani EPIC nemůže slavit úplnou výhru. Soud totiž současně dospěl k názoru, že EPIC porušil platná pravidla a firma tak bude muset zaplatit pokutu a odškodné společnosti Apple. Jde o mnoho milionů dolarů. Není to sice částka, kterou by firma opravdu musela nějak řešit, ale jde o princip. Je prakticky jisté, že spor rozhodně nekončí. Pokud se neodvolá Apple, tak EPIC se odvolá na 100%. A bude tedy vše pokračovat. A také by mělo, protože podle mého názoru, soud rozhodl špatně a proti smyslu a duchu některých zákonů, speciálně těch antimonopolních.

  • Apple jednoznačně porušuje antimonopolní pravidla,

                                                                          pokud ta platí pro všechny

Soud tvrdí, že Apple neporušuje antimonopolní pravidla, i když ve stejném rozhodnutí dále říká, že vlastně trochu ano protože ty platby apod. Soud si tak poněkud protiřečí. Především ale jako uměle uzavřená platforma Apple jednoznačně antimonopolní pravidla porušuje. Pokud ne, tak v tom případě Microsoft by měl mít stejné právo na své Windows platformě určovat a schvalovat, jaké aplikace tam můžete nainstalovat, jaké poskytovatele služeb používat a jaké ne. To ale nemůže, zatímco Apple ano?! Pro Apple platformu prostě platí jiná pravidla než pro Microsoft platformu, podle soudu. O ANDROID nemluvě. Takže soud je podle mého názoru jednoznačně vedle, pokud tvrdí, že Apple antimonopolní pravidla neporušuje a nemusí tak nadále pouštět na iOS platformu alternativní poskytovatele aplikací a služeb.

Současně soud uznal námitky EPIC, pokud jde o ty platby a alternativní formy. Apple navíc evidentně věděl, že tohle mu neprojde, a tak nedávno alespoň u některých aplikací „najednou“ alternativní platby pro vybrané povolil. Soud mu ale nyní nařizuje je povolit pro všechny. Současně ale soud nařizuje, že EPIC má platit odškodnění Apple za ty platby + úroky z nich, které neproběhly přes něj, i když podle nového nařízení by proběhnout vlastně ani nemusely?! To je stupidní.

Přijde mě, že americký soud rozhodoval na základě dogmatického výkladu některých právních paragrafů, namísto rozhodování ve smyslu a duchu zákonů, skutečného práva a spravedlnosti. Spor ale zjevně zdaleka nekončí. EPIC sice vyhrál v tom, v čem chtěl (tedy poplatky skrze alternativní systémy), ale nevyhrál úplně. Soud jednoznačně kryje zadek monopolnímu chování Apple. Jedinou dobrou věcí na tom rozhodnutí je, a vlastně skutečným vítězem zatím, jsou nezávislí ostatní vývojáři. Protože je jasné, že končí doby, kdy jen Apple mohl monopolně vybírat platby na své platformě. Spory nejen o tohle vede Apple s EPIC (i dalšími), po celém světě. A ví, že hraje jen o čas. Prakticky všude tuhle bitvu o platby prohraje a prohrál ji už zde. Otázkou je, jak se k tomu firma postaví, protože těch 30% provize ze všeho a zejména z extra plateb a nákupů uživatelů jednotlivých aplikací na Apple platformě, jsou obrovské peníze. A firma se jich nebude chtít úplně vzdát.

Samozřejmě Apple má právo na svou platformu, to mu také nikdo nebere. Ovšem v postavení jeho platformy je takové, že nemá co omezovat tvůrce aplikací a uživatele v rozhodování, co si na Apple iOS/MacOS platformu a zařízení budou instalovat a jak za to budou tvůrcům těch aplikací platit. Jakékoliv omezování v tomto směru je jednoznačně monopolní chování … a když tohle nemůže dělat Microsoft na své platformě Windows, nemůže to dělat ani Apple na iOS/Mac … a pokud soud tvrdí, že může, tak je asi něco špatně.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-12 07:13:04
avatar
Na MacOS sa daju instalovat aj platene aplikacie, ktore nepochadzaju zo storu. Jedine na iOS sa to neda, lebo to bolo tak navrhnute od zaciatku. To, ze idu vsetky appky cez apple je dobre pre zakaznika, kedze sa tam nedostavaju rozne scammerske appky, ako na androide a tiez sa da vsetko jednoducho integrovat priamo do iOS. Problem ale su vysoke poplatky (sice do 1 mil obratu to znizili na 15 (google ma 15% a microsoft 12%). Stale to je podla mna vela. Druha vec potom je, ze velky hraci ako Netflix a Spotify, ziadne poplatky Apple neplatia (podobne neplatia ani googlu a microsoftu). Cize by som sa zameral hlavne na tie poplatky alebo potom zaviedol nejaku progresivnu globalnu dan pre Apple, Google a Microsoft
Dalej by som ako dobry priklad Microsoft urcite neuvadzal, ten totiz dlhe roky systematicky bojoval proti otvorenym platformam ako linux (vsade pretlaca svoje produkty do statnej spravy a skolstva aj na slovensku a v cechach, ktore potom platime vsetci z vlastnych dani...).
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-13 21:21:33
avatar
Nějak nevím, co jsi se snažil sdělit, snad kromě hejtu na chování MS v minulosti (a k tomu bych doporučil si přečíst o kolik levnější byl provoz veřejné správy v Mnichově, když jeli na OSS a proč se po spoustě let vrátili k placenému SW a potažmo MS). Jen pro pořádek jsem Linux SysAd a ve firmě jedeme téměř kompletně na OSS ;-)

Na Androidu jdou taky všechny aplikace pouze přes Google, aby tam byla kontrola kvality a neprošly škodlivé aplikace.

Ale na rozdíl od Apple ti Google dává možnost, pokud tomu rozumíš, víš co děláš a jsi ochotný přijmout to riziko, vypnout si zákaz instalace odjinud než od Googlu.
Pak si třeba jako malý vývojář můžeš nainstalovat svou první aplikaci, otestovat si jí a pokud dobře funguje, můžeš jí nasdílet třeba jen kamarádům nebo své sociální bublině na ksichtoknize a podobně.
Dokonce jí můžeš dát i do některého ze systémů distribuce aplikací pro svobodné využití a dát jí tak k dispozici celému světu.
A vše tohle můžeš, bez toho abys musel Googlu platit nemalé peníze za to, že tvou aplikaci (kterou dáváš zdarma) vystaví ve svém obchodě s benefitem toho, že i přesto, že sis zaplatil, tak tu tvou aplikaci může kdykoliv z obchodu stáhnout a to bez udání důvodu, proč ji stáhl (jen s vágním sdělením, že aplikace porušuje nějaké podmínky)...
A zase bych k tomu rád dodal, že Google není o moc menší zlo než Apple. I Google se k nám chová jako k nesvéprávným pětiletým dětem, když nám neumožňuje získat legální cestou práva správce na zařízení které jsme si koupili a vlastníme ho!
LadIQe [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-12 08:45:06

Takze podla DDeho a Sweeneyho si apple nemoze robit na VLASTNEJ platforme co chce ano?
Derryk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-12 11:41:07

Mohou majitelé hospod v jejich hospodách nechat své hosty kouřit? Mohou majitelé supermarketů ve svých obchodech umožnit svým zákazníkům nakupovat bez roušky? Může majitel hobbymarketu např. Makitě zakázat prodávat příslušenství k jejím nářadím mimo jeho obchod pro tam zakoupené nářadí? Může majitel autosalonu zakázat nakupovat náhradní díly u jiných dodavatelů do v jeho autosalonu zakoupených vozů?
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-12 19:03:38
avatar
Moc hezky napsáno! Díky.
Snad jsi dal dost příkladů, že se i ti nejlínější zamyslí a dojde jaká je blbost tvrdit, že si Apple může dělat co chce.

Ani kdokoliv z nás si ve svém vlastním domě nemůže dělat co chce. I ve vlastním domě se na tebe vztahují pravidla!
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-13 08:25:20
avatar
roušky.. můžou.. pokud je nařízení soudem zrušeno pro rozpor se zákonem
Tom Vesely [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - soudy vs narizeni 2021-09-15 00:16:08

Problem je, ze soud narizeni zrusi, vlada nicmene vzapeti vyda nove/upravene narizeni, ktere plati do doby, nez ho soud opet zrusi. I sami pravnici rikaji, ze nema velky efekt argumentovat (v pripade hrozby postihu atd.) tim, ze soud zrusil puvodni opatreni...Tady obcan jako obvykle taha za mnohem kratsi konec, bohuzel.
LadIQe [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-13 08:40:01

fajcenie, nenosenie ruskov su priamym ohrozenim zivota cloveka, kde apple, ak ti nedovoli si robit co chces na ich platforme, sposobi tebe zdravotne problemy? tolko k tomuto bludu

Sice enviem kto je Makita, ale ako vlastnik tohto obchodu si mozem povedat, kde co budem predavat pre svoje prislusenostvo, ak to bolo takto myslene.

Odkedy autosalon vlastni dany automobil? Ja mozem byt autosalon Skoda, ale po dohode tam mozem predavat aj auta od Dacie. Ak Skoda (vyrobca) sa rozhodne zakazat predavat nahradne diely z inych obchodov ako su ich autorizovane, bohuzial, nemozes vyrabat. To uz spravila a druhovyroba, ktora pochadzala s Polska zanikla.

Este nieco?
Derryk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-13 12:05:40

Citace:
fajcenie,...su priamym ohrozenim zivota cloveka,

Kouření není zakázáno, je povoleno a je to svobodné rozhodnutí každáho jedince. A každému úplné ho.no jestli někdo kouří nebo ne pokud neohrožuje ostatní. Asi namítneš, že tabákovým kouřem jsou v hospodě ohroženi i nekuřáci. Bohužel naši "moudří" zákonodárci nenechali hospodským volbu zda chtějí mít kuřácký nebo nekuřácký podnik.

"nenosenie ruskov su priamym ohrozenim zivota cloveka,"

Zajímavé, Mezinárodní zdravotnická organizace doporučuje roušky pouze pro ošetřující a ošetřované postižené covidem. Už jen vitamín D je mnohem účinější prevencí nakažení a vážného průběhu nemoci, než roušky. Nošení roušek způsobuje více zdravotních problémů než před kterými chrání.

Citace:
Odkedy autosalon vlastni dany automobil?

Odkedy Apple vlastní aplikace jiných firem prodávané v jeho storu?

"Ak Skoda (vyrobca) sa rozhodne zakazat predavat nahradne diely z inych obchodov ako su ich autorizovane,"

Zakázat to nemůže. Brání tomu zákon o Vázaném prodeji. Může pouze neuznat záruku při použití neoriginálních nebo neautorizovaných dílů.

Citace:
To uz spravila a druhovyroba, ktora pochadzala s Polska zanikla.

Máš nějaký odkaz? Nejednalo se o díly jejichž výroba porušovala patentová práva Škody? Výfuk z polska jsem kupoval minulý rok. Podle Apple logiky bych si mohl koupit výfuk z polska jen přes jejich obchod.
Nebo přesněji. Podle Apple pravidel bych si mohl koupit originální výfuk, ale jen přes jejich obchod, pokud bych si auto koupil u nich.
LadIQe [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-14 07:11:04

s tym vitaminom D si trochu vedla, si myslis, ze ked vyjdes von medzi covid ludi tak ta slniecko ochrani? skus, mas zarucene priznaky do par dni

apple vlastni cely ekosystem a SDK, na ktorych vyvijas svoju hru / appku. Taktiez predtym ako to davas na ich ekosystem musis suhlasit s ich pravidlami. Taktiez vsetko si licencujes. Takze ano, okrem kodu co tam napises ty (co pri niektorych appkach nie je ani 50%) vsetko je od applu (napr ak pouzivas ICH UIKit, ICH SwiftUI, ICH SDK a pod). Ci sa ti to paci alebo nie, appka je len z casti tvoja, zvysok su licencovane veci

Odkaz na to zrusenie? ak najdem clanok z pred tusim 5r kludne
Derryk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-14 15:55:38

Citace:
s tym vitaminom D si trochu vedla, si myslis, ze ked vyjdes von medzi covid ludi tak ta slniecko ochrani? skus, mas zarucene priznaky do par dni


Sluníčko většinou nestačí. 1000 UI (3000, 5000) D denně k zachováni více než deficitních 20 microgramu/l, raději však 30-40 microgramu/l a BMI index pod 25 a nezvýšený cholesterol, ano.

Citace:
apple vlastni cely ekosystem a SDK, na ktorych vyvijas svoju hru / appku. Taktiez predtym ako to davas na ich ekosystem musis suhlasit s ich pravidlami.


Jejich pravidla jsou neplatná pokud jsou rozporu se zákonným rámcem dané země i když s nimi obě strany souhlasí. Stejně jako je např. neplatná EULA MS v EU i když s ní uživatel souhlasí, protože je v rozporu se zákony asi ve všech zemích EU.
LadIQe [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-15 07:36:28

Bral som tie tvoje doplnkove Decko a i tak som chytil koronu

Ci ty budes asi z tych, ktorym staci bromhexin a vodka ze? Pripadne invermektin na odcervenie

No, ktore pravidla porusuje? Aj teraz uznal sud, ze apple nie je monopol a neporusuje nic. Jedine tie alternativne brany, tak v akej skreslenej realite to zijes?
Derryk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-15 11:35:43

Citace:
Bral som tie tvoje doplnkove Decko a i tak som chytil koronu


Já taky. Ale ne se závažným průběhem. Statistická data data pro lidi, kteří skončili v nemocnici ukazují, že horší průběh měli lidi s D 0,13 microgramů/l než pacienti s D 0,18 microgramů/l. Lidi s D nad 0,20 microgramu/l není dost aby je statistika zachytila nebo nebyli žádní.


Citace:
No, ktore pravidla porusuje?

Které by to mohly asi být? Že by:
Citace:
Jedine tie alternativne brany,



Citace:
Jenže současně soud nařídil, že Apple musí umožnit alternativní platby mimo svůj dosavadní systém. Tedy tvůrci aplikací mají mít možnost kontaktovat přímo své zákazníci a nabízet a realizovat placení za obsah a aplikace i jinak, než přes systém APPLE.
Tom Vesely [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - koureni a rousky 2021-09-15 00:13:14

Koureni je v globalu sice povoleno (jinak by se to ani nesmelo prodavat), ovsem na rade mist si legalne nezapalite (zastavky, vnitrni prostory atd.). Rousky - bud tvrdite nepresne (vytrzenim z kontextu apod.) nebo mate zastarale informace pripadne oboje : ). CR se v podstate ohledne rousek apod. doporucenim WHO (coz neni nic prekvapiveho). Viz napr. https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19-masks
wonderka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - nekurak 2021-09-13 14:57:18

jsem nekurak a jsem rad, ze se tam nemuze hulit, ale navstevniky ani zamestnance nikdo nenutil takovy podnik navstevovat...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-12 12:19:49
avatar
stejná pravidla mají platit pro všechny platformy ... nemůže platit jedna sada pravidel pro Microsoft Windows a druhá pro Apple
LadIQe [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-13 08:41:48

ale preco porovnavas iOS platformu s windowsom? su to uple ine platformy zamerane na uplne nieco ine

Bud porovnavam jablka s jablkami a hrusky s hruskami alebo neporovnavam vobec

U teba som si zvykol, ze obcas s tym porovnavanim ides niekde do Kosic, ale az tak?
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-13 20:48:35
avatar
Je to jen další operační systém běžící na železe, které se vejde do kapsy a umí i telefonovat. Nějaké vznešené názvy jako platforma, na té předchozí větě nic nezmění.
Pokud si to železo koupím, je moje a můžu si s ním dělat co uznám za vhodné.
Firma, která mi do toho kecá, omezuje mě a dokonce mi zakazuje instalovat si aplikace odkud já uznám za vhodné (třeba mé vlastní), nemá na trhu co dělat. Škoda, že jsou lidi takové ovce a nechají si takhle sr... na hlavu a kupují to:-(
LadIQe [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-14 07:17:25

no nie, zelezo si sice kupis, OS si len licencujes a nie je tvoj

takze nie, tym, ze si ty daco kupis neznamena, ze je to hned tvoje. HW si kupujes, ale OS nie, ten je len licencovany na pouzitie

to iste mas s winom, tiez nemozes vsetko, lebo vela veci je skrytych pred tebou, zacnes riesit zasah tak to cele pri najhorsom drbne a musis reinstall, pri najlepsom ta to nepusti

Citace:
Firma, která mi do toho kecá, omezuje mě a dokonce mi zakazuje instalovat si aplikace odkud já uznám za vhodné (třeba mé vlastní), nemá na trhu co dělat


takze nadavas na sony, microsoft (aspon xbox), po novom na xiaomi (zakazali sideloading), windows phone (ked este existoval) a naslo by sa par dalsich

pleties si ale trosku par veci, nik ta nenuti pouzivat apple, ak ides do apple, sam vies, ze je to uzavrete a nemozes si robit co len chces, ak toto nechapes a aj tak ides do ich ekosystemu, je to len tvoj problem ak narazis na limity, ktore ti vadia

nik ta nenuti ich pouzivat

taktiez je to ich politika, naco ju menit kvoli par jedincom? drviva vacsina je spokojna tak ako je to teraz, ten zvysok, minorita, bude vzdy najviac kricat
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-14 09:48:27
avatar
Jo, nikdo mě nenutí, dokonce by se dalo říct i nikdo mě nedonutí, ale nikdy neříkej nikdy, že? ;-)

Problém je, že jak správně píšeš, co se týče mobilních telefonů, na výběr moc nemám. Žádný "ekosystém" mi možnost svéprávnosti na mobilu nenabízí. V podstatě mám na výběr jen Jailbreak na iOS, nebo root na Androidu. Takže jako v politice, člověk vybírá akorát menší zlo, žádnou dobrou volbu nemá :-(

Vzhledem k tomu, že jsou výrobci Android telefonů, kteří mi ten root na telefonu i sami oficiálně nabídnou (i když za cenu ztráty záruky) a Android mi i bez toho umožňuje alespoň instalovat aplikace odkud chci (a spoustu dalších svobod, které na iOS nejsou), tak mi je přece jen tahle cesta trochu sympatičtější.

A jinak tobě očividně nedochází rozdíl mezi tím, být svéprávný (a tedy mít neomezená práva něco udělat) a k tomu muset dodržovat nastavená pravidla (a tedy nést následky, když je porušíš) a mezi tím být jako nesvéprávný zavřený v kleci, abys nemohl náhodou nějaké to nastavené pravidlo porušit (což je v podstatě iOS model).
LadIQe [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-14 13:57:54

ja som si androidu uzil az az

boli dni kedy som flashoval, menil kernel, menil ROM, vyvijal vlastnu ROM atd atd

tie dni su za mnou a jedine co chcem je mat stabilny system bez strachu, ze zo storu stiahnem nejaku infikovanu appku (android to ma prakticky na tyzdenej baze), pripadne, ze mi zacne system sekat po roku. Pripadne, ze si MS zmysli, ze bude prdel ak dame vonku povinny update bez testu (co sa par krat stalo)

Cize ak podla tvojich slov mam byt "nesvojpravny" s tym, ze ten system bezi, tak sem s tym

Btw nesvojpravny je dost nevhodne slovo, svojpravne som si vybral danu platformu uvedomujuc si vsetky pros and cons. A vidis, som stastnejsi ako ked by som mal byt "svojpravny" a srat sa so systemom pri kazdej prilezitosti

edit: ale chapem, DDeho stranka je plna hejtov na apple, nv, intel a pod ;) cize tu nepatri sa slobodne rozhodnut proti voli tunajsej smotanky ;)
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-15 00:26:34
avatar
Ale ne, zase to nepřeháněj :-)

Já tě chápu, člověk je pohodlný tvor a vidina toho, že ti někdo naslibuje, že se nemusíš o nic starat a ono to prostě funguje a je bezpečné, je hodně lákavá.
A tak si dnes spousta lidí, jako ty, dobrovolně vybere nesvéprávnost na mobilu, protože jim to pohodlí vyhovuje.
Bohužel, jak řekl Franklin: "Kdo se ve jménu bezpečnosti vzdává svobody, nezaslouží si ani svobodu ani bezpečnost."
A tak jí ani reálně nedostanete, jen vás úspěšně drží v té růžové bublině, že jí máte:-D

Moje zkušenost je taková, že já mám třeba svůj Android telefon 3,5 roku bez reinstalace a nic se mi neseká a pokud jsem za těch 11 let co používám Android, potkal infikovanou appku, tak nevím, jak poznat, že se tak stalo.
Jak jsi přišel na to, že téměř týdně stáhneš na Androidu nějakou infikovanou appku? Já mám v telefonu nejméně 200 aplikací a fakt jsem neměl jedinkrát problém.
Samozřejmě tam můžu mít něco, co absolutně nenarušuje chod telefonu a nežere systémové prostředky (= i baterku) a jen to posílá nějaká data o mě někam na net, ale to dělá jak Android, tak iOS i sám o sobě;-)
LadIQe [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-15 07:33:55

Neprehanam nic

Sledujem android fora a kazdy tyzden tam najdem spravu o infikovanych appkach, novom malwaru a pod. Takuto srandu u apple necitam, nieco nam tom bude ze?

Inak sa mi paci ako sa skryvas za slovami ako nesvojpravny a pohodlny pre podporu tvojich "argumentov". Ak by som bol pohodlny, tak sa nezivim programovanim ;)

Ale ako som uz pisal, tunajsej smotanke staci malo pre hejt applu ;)
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-16 02:32:37
avatar
A není to jen tím, že žádná fóra, kde by se probíraly iOS aplikace, nejsou protože ani není jak se k nim dostat (na rozdíl od apk pro Android)? Jen hádám, nikdy jsem to nepotřeboval hledat.

No já pracuju ve firmě plné vývojářů (100+) a minimálně 40% z nich má namísto Linuxu MacOS a nestydí se za to, že si ho vybrali z pohodlnosti. Upřímně moc nechápu tvůj argument ohledně pohodlnosti vs být programátor. To jako programátoři nejsou lidi? ;-)

Rozhodně se za ničím neschovávám. Můj názor skutečně je, že nedat mi neomezená práva správce systému na zařízení, které vlastním = chovat se ke mě jako k nesvéprávnému člověku.
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-17 13:46:55

kdyz se ti ios nelibi, tak mas jine varianty..vsak ios ma jen kolem 25% podilu v mobilnich OS, takze ocividne nevyhovuje vetsine lidem, kteri vlastni smartphone.

bohuzel tech technicky nesvepravnych lidi je pak take drtiva vetsina. no kdyby treba nekteri takovy, meli misto pc s windows ipad, tak se nemusi nektery firmy zotavovat z ransomware utoku mesic nebo dyl..
Stonkeep [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-12 09:32:24

Nebude to treba tim ze MS ma v OS market share 85% a iOS má market share jen 26%? Srovnavat z pohledu monopolu MS a Apple je docela slusnej ulet
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-12 12:20:13
avatar
nezájem ... pokud chceme, aby pravidla a zákony platily pro všechny, musí platit pro všechny stejně ...
Stonkeep [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-12 14:55:10

Pravidla bezne plati ruzna pro ruzne subjekty. Naprosto normalni jev. A naprasto logicky antimonopolni zakony plati jinak pro nekoho kdo ma monopol a jinak pro nekoho, kdo ho nema ani vzdalene. Coca-Cola si take nemuze dovolit to same jako Kofola, jen priklad z jine oblasti.
Derryk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-12 11:07:23

Překlep:

Citace:
Tedy tvůrci aplikací mají mít možnost kontaktovat přímo své zákazníci
flash666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-13 12:01:21
avatar
zastavat se EPICu je na pobliti
wonderka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - jakej monopol? 2021-09-13 14:54:15

Ale nikdo nenuti nekoho pouzivat apple produkty.
Nikdo nenuti vyvojare delat aplikace pro Apple.
Vyvojari, zakaznici souhlasili s podminkami ktere nastavil Apple a hotovo.
Nelibi se ti platit 30% ? Fajn, prosim, android, MS, atd. platformy jsou tady

PS: nemam apple a ano 30% je hodne
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-13 16:01:32
avatar
Chjo, lidi používejte trochu hlavu :-(

Derryk to popsal dobře. To co dělá Apple je to samé, jako kdyby ty sis otevřel autosalon, kde budeš prodávat auta různých značek. A pak jsi nastavil pravidla taková, že pokud si někdo koupí auto u tebe, tak mu výrobce auta nesmí prodat náhradní díl jinak, než přes tvůj autosalon, kde na tom ty máš 30% provizi.

To ti přijde v pořádku?
wonderka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-14 09:49:51

ten příměr mně nepřijde úplně ok, ale dejme tomu.

Ano, nepřijde mně to v pořádku.

ALE, v době kdy jsem si otevřel autosalón a kdy jsem změnil pravidla, jsem dodržel a dodržuji zákony, tak proč ta další buzerace? Zákazníci s tím souhlasili.

Komu se to nelíbí ať jde do jiného autosalónu, výrobce auta se mnou může přestat spolupracovat ne?

BTW: no jo ale oni z toho appstoru maji vysoké prodeje, větší zisky než z androidu že? Tak proč nezkusit z Apple vyždímat ještě víc...
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-14 10:00:28
avatar
Hmm, tak aspoň, že už si rozumíme co na tom není v pořádku.

No a teď se ještě oprosti od svého vnímání světa tady u nás, kde máš autosalon na každém rohu a představ si, že si takový autosalon otevřeš v nějaké banánové republice, kde je jen jediný druhý autosalon, se kterým se tiše dohodnete, že nastavíte podobné podmínky ;-)

Jakou možnost volby v té banánové republice pak mají zákazníci je ti asi jasné, ale upozorňuji, že v podstatě stejně nulovou možnost volby mají pak i výrobci aut.
Ti sice teoreticky mají ještě možnost otevřít si každý vlastní autosalon, ale to se jim finančně nevyplatí...

No a takhle teď vypadá celosvětově situace na trhu s mobilními aplikacemi. Komu se to nelíbí zkrátka nemá kam jít jinam, kde by to bylo lepší!
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-17 14:10:47

Citace:
No a takhle teď vypadá celosvětově situace na trhu s mobilními aplikacemi. Komu se to nelíbí zkrátka nemá kam jít jinam, kde by to bylo lepší!


provize applu nebo dalsich na mobilnich aplikacich je fakt ten nejmensi problem tohoto trhu
Derryk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-14 17:41:22

Citace:
ALE, v době kdy jsem si otevřel autosalón a kdy jsem změnil pravidla, jsem dodržel a dodržuji zákony, tak proč ta další buzerace? Zákazníci s tím souhlasili.


Problém je v tom "dodržuji zákony". Soud dle tamních platných zákonů rozhodl, že je Apple nedodržoval. Zákony jsou nadřazené smluvní dohodě dvou stran.
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-17 13:54:27

nevim proc furt vsichni porovnavaj IT s auty. to je totalni nesmysl. 30% je v tomhle businessu standard, mel to tak google, MS kdyz jeste delal OS na mobily, Valve u steamu, ma to tak wolt a damejidlo, kolik si myslis ze je provize Sony, MS a Nintenda na hrach na konzole, ze kterych samotny konzole jeste dotuji??

a srovnavat nejvetsi peklo soucasne doby, microtransakce, s nahradnima dilama do auta, to myslis vazne??? i kdyby apple nebo kdokoli z microtransakci sebral 50% a dalsich 40% byla dan statu, tak souhlasim.
flash666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-13 23:37:16
avatar
30% byla davno nastavena hodnota, kazdy se ji drzel... protoze to co ti za to shopy nabidli daleko prevysilo tech 30% co si jim daval... ale pak nastoupili obri korporaty a zacal bejt problem... hry a aplikace se nevytvari ale jenom prodavaji a jediny co je zajma je kazdorocni rust ;)
rookie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-14 10:39:12

a Apple nahodou tiez nie je "obri korporat, a jediny co je zajma je kazdorocni rust" ?
YORGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-15 12:12:23

Když teda pořád srovnáváte iOS s Windows tak to určitě jdou na Xbox kupovat hry i z jiného online obchodu než MS Store, že ? A hry na něj taky může vydávat kdo chce a pak je třeba prodávat v Levných knihách, že ?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-15 12:44:24
avatar
??? na Windows jdou samozřejmě kupovat hry s mnoha distribucí ...
YORGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-17 12:28:06

Takže na Xbox konzoli si můžu koupit hru na Steamu ? na Epicu ? A můžu si na Xbox vydat hru bez schválení od MS ? Nemůžu.
Prostě iOS a jeho HW má blíž úplně uzavřenému systému jako herní konzole a tím pádem má i "konzolovou distribuci" obsahu.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!