Vyšel Windows 11 – PREVIEW: je v mnohém horší než Windows 10 jen proto, aby byl prostě jiný!
Napsal Jan "DD" Stach   
Čtvrtek, 07 říjen 2021
alt

 

 

 

 

  • Vyšel Windows 11 – PREVIEW:

        je v mnohém horší než Windows 10 jen proto, aby byl prostě jiný!

Kompletní recenzi nového operačního systému Windows 11 připravujeme, bude nám to ještě chvilku trvat, protože až teď, 5.10.2021, Microsoft oficiálně uvádí nový sytém ve „finální“ veřejné verzi a instaluje jej všem na první počítače. Pochopitelně máme za sebou už týdny používání testovací verze před vydáním, a teď tedy jen vše porovnáme a otestujeme s tzv. „ostrou verzí“. Některé věci se ale už moc nezmění, takže dnes jen stručně, jaké jsou zatím naše poznatky.

  • Windows 11 vychází jako aktualizace „zdarma“, protože je to Windows 10

Hned na úvod je třeba říci, že W11 neměly ani existovat. Před několika lety, když Microsoft uváděl W10, tak jasně říkal, že jde o poslední velký Windows, který už dál bude jen neustále aktualizován. Nyní se Microsoft ke svému prohlášení vůbec nehlásí, protože si někdo v marketingu uvědomil, jaká to byla hloupost. Uvádění nového produktu zkrátka poutá více pozornosti, než uvádění nové aktualizace. Nový“ W11 je doslova a do písmene, prostě jen aktualizace W10. I tak bude primárně distribuován, kdy každý, kdo má W10 dostane ode dneška v následujících několika měsících, možnost aktualizovat svůj systém na W11 zdarma.

Windows 11 je tedy Windows 10 obohacený o prvky z projektu Windows X, který měl původně být systémem pro mobilní většinově doteková ARM zařízení. MS však nakonec vývoj samostatného mobilního Windows OS pro ARM zrušil, ale W11 z něj také částečně vychází a měla by umožňovat chod a podporu i ARM aplikací co by emulaci přes x86. Neexistuje ovšem žádný důvod, proč by ale tahle nová funkční vylepšení nemohl mít i Windows 10, kdyby MS chtěl. Marketingové oddělení společnosti ale změnilo názor na to, že W10 je poslední Windows, a chtělo prostě uvést nový systém, se vší tou slávou a pozorností kolem, i když nový systém to opravdu není.

A tak nejzásadnější nejviditelnější novinkou na W11 je kompletně nový vzhled, přepracování start nabídky a lišty, odstranění některých zásadních funkcí známých z předchozích Windows a prostě za každou cenu udělat změny, aby z toho vyšel „jiný nový Windows“. Že to ve výsledku nejsou většinou změny k lepšímu, překvapí asi málokoho.

  • První dojmy … 9 z 10 novinek není vylepšení ale zhoršení

Dominantou W11 je nový vzhled a ergonomické změny. A prakticky všechno, pokud jde o workflow a ergonomii práce s Windows, je horší než u W10. Microsoft nikdy nesjednotil styl u W10, stále v něm byl mix nových „tabletových“ menu s těmi designově a ergonomicky starými známými z W7/Vista/XP apod. No a už je tu zase další re-design všeho. Od ostrých hran a jednoduchosti se vracíme opět k oblým a prostorovým efektům. Zpět je také průsvitnost. Zkrátka taková Windows Vista v novém :). Nic z toho nám nevadí, třeba já osobně měl Windows Vista rád. Problém jsou funkční ergonomické změny jako START nabídka, oznámení, náhledy přepracování průzkumníka a dalších menu.

To hlavní je START nabídka, kterou já a mnozí další neustále používáme. MS z nepochopitelného důvodu přestěhoval to START tlačítko doprostřed hlavního panelu. Ergonomicky to nedává žádný smysl. Naštěstí můžete tento výchozí stav změnit a přesunout start pěkně nalevo, kam patří. Co nás ovšem vyloženě s**e je nemožnost přesunout hlavní panel nahoru! Ano, mnozí používáme panel umístěný nahoře, nikoliv dole. Dá se to přesunout úpravou registrů, ale není to ono, protože MS s tím prostě funkčně u některých věcí nepočítá.

Předělaná je ale celá START nabídka, zmizely aktivní dlaždice, a přestože nebyly kdovíjak excelentní ve W10, nové menu ve W11 nabízí jen nudný panel se statickými ikonkami. A navíc jej nemůžete modifikovat co do velikosti atd. Ano START MENU je jednodušší, ale také méně variabilní a prostě méně funkční. Pochopil bych možnost si jej takhle do tohoto jednoduchého stylu nastavit, ale udělat jej takhle nenastavitelné pro všechny je proti variabilitě a možnostem W10 velký krok zpět a jedna z věcí, která negativně ovlivňuje ergonomii a narušuje tzv. „workflow“. A proč? Jen proto, aby to vypadalo jinak?

O tom, že Wingety/miniaplikace zde sice existují, ale nejsou propojené se zbytkem systémových aplikací se nechci ani bavit. Kalendář, počasí apod. všechno, co bylo vkusně implementováno ve W10, je z nějakého důvodu u W11 prostě mimo. Chybí také centrum akcí, které bylo docela praktické, nyní se oznámení hromadí nad hlavním panelem jako to známe z mobilů. Za největší problém ale považuji funkční změny. Hlavní panel nově nepodporuje náhled na plochu, přetahování zástupců aplikací a souborů a nefunguje ani vyvolávání okna přetažením. Chybí také náhled složek v průzkumníkovi! Předělané a chudší jsou kontextové nabídky, vypadají sice lépe, ale jsou extrémně chudé a bez položek a funkčností pro externí aplikace, na které jsme byli léta zvyklí. A bez dobrého důvodu. Změn se dočkal také průzkumník, který má větší ovládací ikonky, ale přišel o celou příkazovou řadu a funkce, které ustoupily těm větším ikonkám. 

 A tak by se dalo pokračovat. Ty velké a často nesmyslné změny v základní ergonomii jsou opravdu krokem zpět. 9 z 10 změn je zde jasně k horšímu. A zbytečně. Nicméně pár věcí u W11 vylepšených je. Vyhledávání funguje lépe, polohování oken, některá MENU nastavení jsou lepší a lépe uspořádána i seskupena. Velkou změnou prošel Microsoft STORE, který u starší verze byl prakticky nepoužitelný. To se týká zejména XBOX (herní) sekce, která je velmi důležitá. Nejen že to lépe vypadá, ale i funguje, ale není to dodělané.

  • Vyšší HW nároky kvůli bezpečnosti

                                                    – složitější instalace a cílená omezení

Instalace Windows 11 není zdaleka jednoduchá. Speciálně na starších PC (tedy dnes prakticky na všech PC). Důvodem je fakt, že W11 vyžadují aktivní Secure Boot a přítomnost TPM 2.0. To je problém zejména pro starší PC, kdy prakticky nemáte oficiálně možnost nainstalovat W11 na PC s procesory starší 5-6 let. Minimem jsou tak fakticky AMD ZEN+ architektura (RYZEN 2000) a Intel COFFEE LAKE (Core 8000). Problém je také ve faktu, že prakticky všechny základní desky u nových platforem, včetně těch aktuálních, mají obě funkce v základu vypnuté. Jako uživatel je budete muset ručně zapnout v BIOSu. Navíc ne každý systém má TMP 2.0 modul, některé jej „emulují“ mají fTMP apod. Ty věci jsou vypnuté z dobrého důvodu …

Důvod proč MS vyžaduje tyhle věci, je vyšší bezpečnost. O té se hodně mluví, ale reálně se na ní v praxi naprosto kašle. Běžná PC mají tyto extra zabezpečovací funkce už roky, ale drtivá většině je prostě vypnutá. Proč? Inu kvůli výkonu. Extra zabezpečení má své HW nároky. A snižuje výkon. Ano, Windows 11 má v mnoha oblastech, speciálně u her, nižší výkon než stejný systém s Windows 10. Ano, W11 jsou bezpečnější (méně náchylný na malware apod.), ale je to na úkor výkonu. Požadavky MS ale lze určitými způsoby obejít.

Pokud jde o funkční vylepšení, W11 mají automatické HDR, v praxi ale osobně nedoporučuji HDR používat, zvyšuje spotřebu grafické karty i monitoru. A to dost výrazně (2 až 3násobek). W11 umí také DirectStorage, což ale žádná hra zatím nepoužívá a bude to mít i W10. Nový W11 by měly disponovat lepším schedulerem, ovšem v praxi se to na testech moc neprojevuje. Změnit by se to mělo s Intel ALDER LAKE procesory, které prakticky vyžadují W11 a zásadně přepracovaný scheduler, kdy dokonce mají přímo i vlastní HW scheduler (takže je otázka nakolik to bude vylepšení MS). Na test těchto čipů si ale oficiálně musíte ještě měsíc počkat, vyjdou začátkem listopadu. Samozřejmě připravujeme testy a HW srovnání výkonu CPU, GPU i SSD ve W10 vs W11. Částečné výsledky, co máme, jsou zatím takové:

Rozdíl výkonu celkově se pohybuje v řádu malých jednotek %. Největší výkonové výkyvy jsou u her, kdy některé hry pod Windows 11 přijdou i o desítky FPS. U jiných pak rozdíl není. Je tak otázkou, co je problémem, každopádně pokud jste hráč, zatím musíme důrazně doporučit se W11 vyhnout. Každopádně finální hodnocení všeho uděláme až po dokončení všech testů a testování této ostré veřejné verze Windows 11.

 

 

  • Naše prozatimní doporučení pro vás …

Windows 11 je tedy ve veřejné distribuci, a nabízen stejně jako W10 je ve verzích HOME a PRO. Je nabízen jako bezplatná aktualizace pro váš originální Windows 10. Můžete aktualizovat už nyní ručně, nebo si počkat až vám někdy v následujících týdnech a měsících systém sám aktualizaci nabídne. Vedle toho budou samozřejmě Windows 11 i v běžném prodeji. Ceny jsou stejné jako za W10, oficiálně tedy nějakých 3400 korun za HOME edici (OEM klíč) a 4500 korun za PRO edici (OEM klíč). Zda se objeví i v krabici, tedy na DVD nebo lépe USB flash drive, je otázka. Zatím v obchodech tyto možnosti nejsou. Nicméně můžete si od Microsoft klasicky přes nástroj vytvoření instalačního USB disku, stáhnout Windows 11 už dnes. Pokud se rozhodnete váš stávající PC aktualizovat z W10 na W11, bude možnost přechodu zpět. Pokud tedy nesmažete odpovídající složku v systému :).

Naše celkové doporučení je ale v tuto chvíli jednoznačné. Neexistuje prakticky žádný důvod a přínos na Windows 11 přecházet. W11 není ani nový Windows, je to prostě W10 s novým designem a výraznými ergonomickými změnami, které jednoznačně cílí na dotyková zařízení. Pokud máte notebook s dotykovým displejem, tak ano, ergonomicky budete mít z W11 možná větší radost, než prakticky všichni ostatní uživatelé bez dotykových displejů. Speciálně na desktopu, jsou ty ergonomické změny k horšímu. 9 z 10 nových věcí je prostě špatných změn. Pro mě osobně bylo testování W11 zatím utrpení.

  • Microsoft udělal zbytečné změny jen aby změny byly!

Kromě nesmyslných změn v designu START nabídky a v průzkumníku, kdy jsou funkčně prostě horší, je pro mě absolutně nestravitelné nemožnost mít hlavní panel nahoře! Tak jej používám minimálně od Windows XP, jsem na to nejen já zvyklí, je to lepší na velkých monitorech atd. A prostě přes to nejede vlak. Neexistuje žádný dobrý důvod, proč MS vzal nám uživatelům možnost přesunout menu nahoru. Nicméně i když tuhle věc překousnete, neexistuje v tuto chvíli funkční důvod, proč na W11 přecházet.

Mnozí říkají, že Windows 11 je povedený, protože nepadá a je stabilní na rozdíl od některých nových verzí Windows OS v minulosti. Jenže to není nic divného, když W11 prostě není nový Windows. Je to W10 se vzhledovými designovými a ergonomickými změnami. Jádro systému je prakticky stejné. Problém jsou ty nově aktivní a vyžadované bezpečnostní funkce, o jejích přínosech pro drtivou většinu uživatelů se vedou diskuse. Vyšší bezpečnost a snahu o ni obecně vítáme. Na druhou stranu je zde nepopiratelná výkonová daň, protože ty funkce mají výkonové nároky. Výkon stejné sestavy s W11 je tak v průměru o něco horší než W10, ne o moc, ale rozdíl tam je. Případy, kdy je W11 lepší jsou extrémně vzácné a rozdíl je na hranici chyby měření. Případů, kdy je W11 horší až o desítky %, je dnes ale podstatně více, speciálně u her. Pokud máte PC hlavně na hry, důrazně doporučujeme v současnosti W11 neinstalovat.

Takže celkově W11 doporučujeme vyzkoušet pouze majitelům notebooků s dotykovou obrazovkou, kteří dotykové ovládání používají. Pro ně by ty designové změny mohly být vylepšením ergonomie a funkčnosti. Pro všechny ostatní, zejména majitelé výkonných herních mobilních, a hlavně desktopových PC, jsou W11 v současné podobě jasně zhoršením funkční ergonomie, workflow a někdy i výkonu, aniž by přinášely něco skutečně lepšího za to. To se může změnit a doufáme, že se změní. Je ale jednoznačně vidět, že stejně jako byly Windows 8, tak i Windows 11 jsou cíleně systém pro „matlače“ tedy uživatele dotykových obrazovek. Na rozdíl od W8 ale MS u W11 netlačí ten design a ty změny do takového extrému. Ovšem změny tu jsou a většina prostě není k lepšímu a u většiny se člověk nemůže ubránit dojmu, že MS ty změny udělal jen proto, aby nějaké byly a mohl to nazvat novým jménem a prodávat jako nový produkt. I když je to prostě jen další aktualizace Windows 10.

Dobrou zprávou je, že MS má dost času na to, vrátit některé funkce a ergonomii do W11, protože Windows 10 zdaleka nekončí. Aktualizace bude dostávat, včetně některých funkčních vylepšení, které má W11. Systém zde bude aktuální minimálně do konce roku 2024. Takže opravdu W11 nedoporučujeme v tuto chvíli téměř nikomu a uvidíme, co s ním MS během následujících 2-3 let vymyslí … kompletní recenzi, a hlavně testy a benchmarky připravujeme …

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-07 15:42:08

Přechod na W11 by dávalo smysl, pokud by se zlepšilo CPU multijádrové správcování a lepší využití operační paměti. Pokud v tomto nebude zlepšení, tak ať si je s klidem nechají.
Sareth [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-07 16:00:42

Súhlasím, že neumožniť presunúť taskbar vľavo a neumožniť vypnúť zoskupovanie ikon na taskbare je blbosť. Po vlne odporu sa to tam určite vráti v ďalšej verzii W11.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-07 20:07:24

- taskbar zarovnat doleva jde v nastavení. Pokud myslíte dát lištu nalevo, tak to che hack, viz níž
- seskupování ikon je zapnuté furt, tedy prostě je tam jen iokonka s přiznakem, ala android. Fakt skvělé na 30" a víc obrazovkách. Pokud nechcete, aby se seskupovaly a měly popisky, tak je na to třeba hack (defakto do toho vpreparovat starý file explorer, protože v novém je to natvrdo a není to věc jen registrů)
https://github.com/valinet/ExplorerPatcher/releases
zde stáhněte, a nakopírujte na dvě místa ten dll soubor, pak kliknout pravým čudlem na start a dějou se divy.

- za mě jsou 11 zatím downgrade, i když mám pocit, že s 5950X nějak líp funguje scheduler. Mám to na primárním domácím stroji na hraní, takže ty omalovánky mě tak neprudí a obecně na tom moc produktivně nedělám, ale do práce mi to tedy ještě dlouho nebude smět, to bych se fakt posral. Workflow dobastlili neskutečně. Hovada. Přitom jsem si myslel, že korporát a podobně jsou jejich zákazníci a nepotřebují tedy být cool pro pisálky z kaváren



z jiného soudku, podařilo se někomu propojit Far Cry 6 z amdrewards? Když dám "Link on ubisof connect " tak mě to vyzve k přihlášení do ubisoftu, to proběhne, vrátí mě to zpět na stránku amd a tam je furt točicí se kolečko.... a nic.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-08 10:16:08
avatar
Mi to pri prvnim pokusu delalo to same, jakoby se to kouslo. Po chvili sem se ale odhlasil/prihlasil a uz to nabehlo korektne. Jo a mezitim sem si jeste pro sichr zapnul toho ubisoftiho klienta.
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-08 20:53:09
avatar
Taky až na druhý pokus, ještě jsem zavřel a znovu spustil klienta Ubisoft a už to šlo.
highend2015 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - W11 na nepodporovany hardware 2021-10-07 16:14:18

Vcera jsem si chtel nainstalovat W11, nepovedlo se, nemam TPM a Secure Boot. Tak jsem si udelal bootovaci USB Disk s W10 a soubor install.wim smazal a nahradil souborem install.wim z W11. Instalace se mi zavedla jako Windows 10 bez kontroly hardveru a pak instalace pokracovala jako Windows 11. A ze to nejde.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-07 16:21:52

No jo, ale kdo by to chtěl takto používat. Je to potenciální zdroj možných budoucích problémů. Pokud bude mít uživatel v budoucnu problém s PC, tak není záchytný bod "kde se stala chyba".
highend2015 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Milan Kral - expert na OS 2021-10-07 18:58:52

Tuto moznost vymenit install.wim jsem prevzal od Milana Krala z webove stranky krakatoa.www3.cz a naprosto mu verim, ze instalacka timto neni poskozena.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-07 19:12:45

OK, jenže další ofiko updaty nemusí být plně synchronizované s tímto zásahem. To jsou prostě hrátky s možnou budoucí nestabilitou, kterou ani Milan nemůže domyslet.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-07 20:27:55

Nemyslím, tedy spíš vím, že tento "zásah" nemá na budoucí fungování vliv.

1) instalátor je věc nezávislá na windows, prostě je to jen prográmek který řekne archivu aby se nainstaloval. To že použijete starší verzi s instalací win vůbec nic neudělá. Prostě takový vyhazovač u dveří. A je jedno, jeslti je to jen hosteska, co vám řekne dobrý den, račte dál, nebo nabouchaný bijec co chce úplatek a občanku. Ale jak už jste jednou vevnitř, tak je jedno za jakých podmínek vás pustili. Vevnitř je to stejné.

2) TPM je blbost, ve smyslu, že pro instalaci je sice vyžadována validace, ale samotným windows je to zcela jedno. Prostě jsem tpm modul z desky odpojil a "nic". Neschání se to po něm. Ono taky aby jo, když je to jen trezor na klíče a windows ho ani nedonutí člověka použít. O to víc mě mrzí, že když ho člověk použít chce, tak tam není nějaký normálnější myšoklikací menu, aby se dalo spustit zaheslování nějak komfortně (v mém případě to che heslo hned po bootu než naběhnou windows). Zase se to musí postaru dělat přes registry a skrytá menu skupin. Ach jo.
Prostě TPM je jen humbuk, který měl vyvolat dojem, že Windows jsou teď bezpečné, protože se ani nespustí na počítači bez TPM a TPM je hardwarová věc zaručující bezpečnost. Takže je to přeci super, když tam je ten bezpečnostní hardware. Blbci. Zase dělali něco co je proti lidem místo aby je jendoduše naučili něco používat.
Já bych tam dal okno "hele, váš počítač má tpm, co kdybysme teď udělali heslo, které bude jako fakt odolné a nikdo vám nevytáhne data z počítače (protože je zašifrujeme) ani kdyby odpojil disk a dal ho někam jinam, co, líbilo by se vám to? Tak jdeme na to!
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-07 20:40:18

Bohužel nesouhlasím.
Je věcí registrů jak se v nich data ukládají při instalaci. Obejití oficiálního kroku "instalovat systém dle MS" se vystavuju určitému riziku a to riziko není malé. Pokud se dopustím obejití ofiko setupu windows a budu si kopírovat soubory libovolně ikdyž odzkoušeně, nemůžu v budoucnu počítat se 100% funkčností systému. Vyskytne se problém a kde má uživatel hledat oporu než v tom, že postupoval správně. Uvědomme si, co dokáže udělat sprasený systém a my to budem ještě podporovat v obcházení? Kde bude ta hranice, když někdo bude mít problém s PC a jak mu poradit, když v podstatě obchází základní předpoklad mít správně nainstalovaný systém. Taky je problém toto doporučovat veřejně, protože víme, jací uživatelé jsou a při jakémkoli výpadku PC házejí vinu na ovladače. Toto není standartní cesta a neměla by se brát v potaz hlavně pokud jde o masy. Těch problémů to může vyvolat opravdu hodně.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-08 00:25:59

Nemáte pravdu. Nevím, proč se snažíte obhájit svůj výmysl. Je tak těžké říct já se spletl a myslel jsem si že je to nějak? Očividně nevíte o mechanismu instalace vůbec nic a jen se domníváte.

Instalátor je stejně relevantní jako barva krabičky od protrzenyho kondomu na barvu oči pocateho dítěte. Záleží co jde ve finále dovnitř a ne odkud se to vydalo a jaký to mělo obaly

IMAGE systému je nezmenena. Na instalačním médiu je spousta bordelu, ale samotné Windows jsou jen jeden soubor z kterého se to extrahuje. Zbytek je nahraditelny a jen má pomoct s inicializaci instalace. A proto funguje do instalátoru desítek vložit image jedenactek. Dalo by se tam takhle vetknout kde co.
Zcela zjevně máte pocit, že se upravuje instalace jedenactek. Ne. Jen se řekne jinému programu aby instaloval jedenactky než tomu, který pribalil Microsoft. Schavle zkuste použít ten ze sedmicek.

Až windows poprvé začnou tvořit registr, tak po nějakém instalátoru nebude v počítači ani stopy. (teda pokud mezitím odpojite flashku)
Bulp [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - W11 - test HW 2021-10-07 16:25:43
avatar
No já si stáhnul ten test zda můj 2 roky starý herní notebook (ASUS X570ZD) splňuje HW požadavky W11, vše OK a vyhořel jsem pouze na tom, že mám "jen" procesor Ryzen 5 - 2500U , tak mám stejně smolíka
highend2015 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Nikdo nema smolika 2021-10-07 16:49:09

Bulp@ Nedovol, aby se pri instalaci kontroloval procesor, udelej to co ja vcera. Funguje to. Desitkam je jedno, co mas za komponenty. Prohod soubor install.wim ze slozky sources (4 GB) z 11 do 10 a jsi bez smolika. Budes mit instalacni Windows 10 s jadrem Windows 11.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-07 17:06:57

Až bude mít dotyčný problém s pády a bude to svalovat na ovladače grafické karty, nezapomeň se přihlásit a poradit mu ať si vzpomene na zásah do instalačky windows.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-08 00:22:03

Vy s těmi bludy nedáte pokoj?

Člověk by se skoro chtěl zeptat, proč to říkáte a co tím sledujete. Já chápu že můžete mít nedůvěru v daný postup a sám to neuděláte, ale proč ostatním vyprávíte nesmysly? (v příspěvku výš jste poměrně jednoznačně potvrdil, že víte kulové a jen fabulujete) Co je tohle za povahu?
hor410 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-08 10:35:13

Bože... install.wim je jenom archív. A "instalační program" je jenom "přebarvený" 7zip, který "vyblije" obsah toho archívu na disk (což se dá mimochodem udělat ručně příkazem dism /apply-image /imagefile:install.wim /index:1 /applydir:C:\ ) a pak jenom nainstaluje zavaděč (příkaz bcdboot c:\windows /l cs-cz)
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-08 22:12:55

Nesmysl, pár CPU z druhé generace je podporováno (jenom Microsoft neověřil 2500U).
A ta instalačka jenom, překopíruje data na disk.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-09 00:06:51

Pokud by MS legitimizoval tento postup jak obejít kontrolu HW a ochranu, byl by to určitě správný a možný kompromis pro mnoho lidí, protože by v budoucnu MS počítal s tímto uživatelským zásahem a přizpůsobil by tak své aktualizace pro W11. Dokud to bude ale neoficiální cesta uživatelů je tam riziko, že právě budoucí aktualizace mohou způsobit nějaké problémy. A jelikož jde o masy lidí používající windows, to riziko tam prostě je. Nevím proč je to tak těžké pochopit.
Davamir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-07 21:25:33

Nebo může rovnou použít tento nástroj:
https://gist.github.com/AveYo/c74dc774a8fb81a332b5d65613187b15#file-skip_tpm_check_on_dynamic_update_v2-cmd
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-07 16:48:55
avatar
Pokial to nebude nutne, tak pojde az na dalsie pc o 3 roky. Co ak do vtedy vydaju Windows 12 .
martink [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - po upgrade 2021-10-07 17:13:07

Nedalo mi to a zkusil jsem upgrade - vše běželo jak na drátkách až do okamžiku kdy jsem měl po loginu černou obrazovku - hromada pátrání, zkoušení, oprava vadných souborů na disku a pak nakonec reinstalace (znovu upgrade).. A od té doby to běží. Bohužel se mi tímto potvrdilo, že mám buď vadný disk (tak na 10%) nebo něco mizerného na desce - tak na 90%.. grrr.. deska X570, protože to blblo různě i na W10 (třeba přehrávání 4K Netflixu to hodilo pc do BSOD hodně spolehlivě). Bohužel s takovou chybou "udělá to jednou za čas něco divného" to nevyreklamuju.

Celkově ale spokojenost, protože:
1. konečně asi opraveno bluetooth - nešly mi spárovat sluchátka (na notebooku bez problému), najednou bez problému
2. kamera na monitoru pro přihlášení - inicializace na W10 se sem tam sekla a celkově to trvalo asi 15s, teď vždy a bez problému a rychleji než se vůbec monitor sám rozsvítí..
3. spouštění aplikací je pocitově "na klik", brouzdání po webu a render stránky je taky nějak podezřele bleskový. Velmi je to znát na gmailu - před upgradem hezky animoval ikonku gmailu do konce, teď jí neukáže vůbec nebo stihne jen šedou - rovnou nabíhá pošta bez čekání.
4. práce s telefonem (aplikace "Váš telefon") je značně rychlejší a sám se i spolehlivěji telefon k PC připojuje.

Po koupi nového PC před 2 lety jsem čekal značně rychlejší reakce a práci. Ale musím konstatovat, až po upgradu na W11 se to opravdu hýbe tak, jak bych od toho stroje čekal.

Za mě palec nahoru..
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-07 20:58:17
avatar
Včera večer jsem je nainstaloval, čistá instalace. Fungují stejně jako W10 a nemám s nimi žádný problém. Co musím pochválit je mnohem lepší práce mezi nastavením monitoru a připojené televize k PC, kdy s tímto umí pracovat lépe jak W10, které mělo pořád problém s resize velikostí oken mezi 4K a 2K při spouštění programů, to je zde pryč a funguje to velmi dobře. Nabídky nastavení jsou stejné, zdá se mi že ve W11 jsou více logicky poskládané ve skupinách. Všechno mi zatím funguje, takže nevidím problém ve W11 a je to jen o zvyku.

Ještě EDIT příspěvku: Na W11 puštěna FORZA 4 a velké potěšení, při změně grafické kvality ať dolů nebo nahoru nedochází pokaždé k restartu hry jako pod W10. Zde změna okamžitá a patrná v grafice a na extrém ve 4k to vypadá bezvadně Pokles výkonu nepocítěn jak všude píší, spíše naopak. Ještě bych ty W11 tak nehanil
petronias [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - HDR monitor 2021-10-07 22:04:23

Koupil jsem si HDR monitor a musím konstatovat, že úplně k hovnu.
To slavný HDR není v zásadě nic jiného, než že vám to napraží rapidně vyšší jas. Nic výrazně lepšího totiž nepozoruji - žádný zvýšený kontrast, žádnou viditelně lepší bitovou hloubku. Jen zkrátka nepřirozený jas jak prase. Je to jen vypalovačka na oči a to je tak všechno - místo toho jsem si zapnul radši filtr modrýho světla.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-08 01:13:32
avatar
a co teprve spotřeba, schválně si změř spotřebu GPU a monitoru v HDR režimu a mimo něj ... ten rozdíl je brutální. Dost se divim, že to HDR v dnešní době vůbec někdo tlačí ...
Bady29 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-08 08:56:17

Ono asi záleží jaké hdr. Jestli na Windows které to moc neumí nebo na oled tv na které to zkrátka vypadá lépe.
Ale je to zvláštní, docela provařená technologie a přitom to pořád není moc vychytané.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-08 09:07:27

Tak u televizí to celkem chápu. Pokud je slušný zdroj s HDR signálem a obrazovka rozdělena na dost zón, tak některé scény vypadají fakt pěkně. Typicky vesmír a nějaké věci pod vodou. S HDR mi to přišlo opravdu lepší.

To, že televize mají na sobě najednou mnohem horší energetický rating není náhodou

A co se týká GPU, proč ty mají větší spotřebu? Tam bych změnu nečekal. Tedy bavíme se o přehrávání nějakého HDR obsahu, nebo o výpočtu HDR pro generovanou scénu? Tam bych to samozřejmě chápal.
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-10 18:34:13
avatar
HDR je hlavně pro pořádné televize, kde ten rozdíl pocítíš a je patrný. U monitoru je to zcela zbytečné. Máme několik HDR monitorů v práci, ale jak sám píšeš není to nic moc, mám stejnou zkušenost. Za to moje telka doma s tím HDR umí pěkně pracovat. Pro mě jasné využití pro domácí hraní na telce.
Tom Vesely [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - hdr 2021-10-10 23:08:06

S hdr monitory nemam zkusenost, na LCD TV Sony stredni tridy 2 roky starem modelu taky nicmoc, vlastne mi prislo lepsi, kdyz to v hdr nebezelo. Ovsem na me nove 65palcove Oled A80J je hdr skvele - porovnaval jsem si to u nekolika filmu, kde jsem hdr vypinal a zapinal i u statickeho snimku a je to sakra rozdil ve prospech hdr! Ovsem jeste vetsi rozdil je oled proti lcd. Obraz bozi a mimochodem, i zvuk na TV uz akceptovatelny.
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-08 10:12:29

Já jsem teď do virtuálu nainstaloval poslední verzi, doufaje, že to ti Indiáni dali trochu do pořádku od posledně a ne, je to pořád stejná sračka...já to nechápu, proč do toho Ti dementi hrabou, aby to ještě víc dojebali?!!! Už desítky oproti sedmičkám přinesly dost změn k horšímu, ale tohle?!! Za prvé to jsou opravdu jenom přeskinované desítky, protože je tam pořád starej dobrej Ovládací Panel ­(aspoň že tak­), ale vyházeli věci, co teď jsou buďto opruz nastavovat nebo to nejde vůbec a nebo to tak stížili, že to BFU neudělá, jako třeba změna výchozího prohlížeče ­(asi schválně­). Některé změny jsou dokonce postavené na hlavu nebo totálně nesmyslné. A to nemluvím o tom příšerným Start ­"okně­".

Jen z toho, co jsem zatím zjistil:

- vyhodili klasickej směšovač hlasitosti, teď se otevírá to hnusný okno nastavení, kde je nastavení hlasitosti aplikací totálně nepřehledně pod sebou
- nejde nastavit, aby se zobrazovaly všechny systémové ikony v pravé části panelu jednou volbou, jako to bylo doposud...teď je musí člověk povolovat po jedné a bude to asi dělat jak blbec pořád dokola s každou novou ikonou
- nejde jednoduše změnit výchozí webový prohlížeč, jako to bylo doposud, že se pouze změnila aplikace. Teď se to musí udělat úplně neintuitivně pro každý protokol zvlášť a ještě se to drze ptá, jestli to opravdu chcete a nezkusíte Edge...jako asi ne, když to měním!!!
- Start okno děs, jenom ikonky, jako na mobilu, ale žádné další podsložky, jak to bylo dřív, vypadá to otřesně
- to, že nejde prostě chytnout ikonu z plochy a dát ji na panel, to absolutně nechápu, to bylo ve Windows vždycky!!

a to jsem to zatím jen nainstaloval...

Tohle mi fakt hlava nebere, změna za každou cenu VŽDYCKY skončí průserem, už jsem to viděl v minulosti mnohokrát...a tohle nám za pár let budou nutit, až nebude podpora desítek...snad dostanou slušnej kartáč a do té doby to opraví...
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-08 15:54:44

prohlášení, že windows 10 budou vaše poslední windows možná získává nový kontext

Jinak mě tedy 11 taky nenadchly. Sice je mám na herním počítači cvičně nainstalované, abych byl v obraze, ale pozitivum jsme nenašel, jen negativa. Dnes jsem to dal i na počítač s dotykovým panelem, jestli aspoň nějak nevylepšili ovládání bez myši a klávesnice. Tak nějak jsem si myslel, že ty změny jsou třeba kvůli tomu a já dojdu k nějakému pochopení, proč to všechno dokurvili. No tak ne. Je to furt stejně hrozný.
DandaH [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-08 10:34:55

Taky se přidávám jako pokusný králík. Hned po čisté instalaci error s MS teams. Trvalo mi asi půl dne než jsem to dostal do schopného funkčního stavu a trochu se zorientoval v těch jedenáctkách. Není to vyloženě katastrofa a aplikace se ve většině případu otevírají rychleji, než u desítek. Dávám tomu půl roku a doufám že to vyladí ještě ze strany nedávno zjištěných problémů s ryzeny. Paradoxně jsem se mylně domníval, že to právě pro ty ryzeny bude více optimalizované a chyba lávky. Asi aby měl intel s čím porovnávat
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-08 18:44:39
avatar
Upgrade proběhl v klidu, přeinstalovány drivery chipsetu a grafiky, jak na Intelu (8700K), tak AMD (R5 5600X a R7 3700X), vše funguje jak má.
Ano, souhlasím s výtkami v článku, ale poměrně rychle jsem si zvykl, některé novinky mi vyhovují více, některé méně.
Ono to asi je také v tom, že ač jsem starší, tak stále mám velkou chuť objevovat nové věci.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ideál na Far Cry 6? 2021-10-08 19:46:47
avatar
Chybějící Ryzen optimalizace scheduleru, které má W10 je opravdu labůžo. To opravdu nikdo nečekal, zapíše se do historie jako velký fail MS. Už stačí na to jen nainstalovat singlethredové Far Cry6 a zapnout RT a máte naprosto dokonalý důvod zahodit své 5950X. Tleskám a smekám
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-08 20:57:09
avatar
Tak oni to časem opraví a všichni budou spokojení a šťastní.
Tokamak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-12 17:18:17
avatar
Už w10 byl downgrade, protože nebyl plně pro pc ale pro dotykáče a tak zmršili interface, teď u 11 trend pokračuje a ještě tlačí na pilu, už ani nenastavíme základní věci jako třeba hl. lištu ale asi dostaneme víc reklam a žádnou kontrolu nad systémem.
vaskos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - w11 2021-10-16 09:43:46
avatar
skusenosti s w11 (i5-11400, 32gb, 3070 rtx, b560 asus, nvme ssd)

- instalacia bleskova, asi 5 min
- spomalenie neregistrujem a to ani v hrach
- trocha mi trvalo dokial som pochopil ovladanie, ale nic tragicke to nieje

za mna celkom spokojnost
rookie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-18 11:10:48

Plati mi Microsot?
Neplati.
Tak preco by som mu mal robit betatestera?
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!