ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO – TEST a RECENZE nové platformy pro Intel. Soupeř pro X570!
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Čtvrtek, 04 listopad 2021
alt

 

 

 

 

 

  • ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO – TEST a RECENZE

                                                nové platformy pro Intel. Soupeř pro X570!

Intel poslední dva roky vyloženě zaostává za AMD technologicky i výkonem. Prakticky každý, kdo ví alespoň trochu něco o tom, co kupuje, tak v desktopu poslední 2 roky o nákupu Intelu platfromy nemohl ani uvažovat. Speciálně propadák jménem ROCKET LAKE procesory v podobě Core 11000 série a Z590 platformy, to bylo zcela objektivně plýtvání křemíkem a výroba zbytečného elektroodpadu. Technologicky ani výkonově nedokázaly konkurovat ani minulé generaci procesorů AMD na X570 platformě, natož té současné. V mainstreamu zkrátka už dva roky jasně dominuje X570, která byla dlouho jedinou platformou s nativní PCIe 4.0 podporou i ze strany čipsetu. Až do dnešního dne …

  • Intel Z690 přináší nativní PCIe 4.0

Je důležité rozlišovat platformu a čipset. Z690 čipset je novinkou a nejde jen o přejmenovaný Z590, který byl naopak vlastně víceméně přejmenovaným Z490. Nový Z690 má pár zásadních vylepšení. Nadále jde o 14nm čip, ale stejně jako už dva roky starý AMD X570, má PCIe 4.0 linky přímo v sobě. Tedy nikoliv všechny. Má jen 12x PCIe 4.0 a ještě také až 16x PCIe 3.0. X570 má výhradně Gen4 a má jich tedy více. Hlavní výhodou je ale rychlejší připojení čipsetu a CPU, které je 2x rychlejší než u Z590.

  • ALDER LAKE přináší PCIe 5.0

Co se týká vlastní platformy, tak procesory ALDER LAKE, které zatím jako jediné do nové Z690 jdou osadit, přináší dalších 20 PCIe linek. A to pozor, mají dokonce uváděnu podporu 16 linek verze PCIe 5.0. Tedy 2x rychlejšího nového standardu, než je PCIe 4.0!

Bohužel, je zde háček. Nevíme, jestli to vůbec funguje. Neexistuje žádné PCIe 5.0 zařízení. Neexistuje a ještě dlouho nebude žádná PCIe 5.0 grafická karta, první se objeví nejdříve na konci příštího roku. To platí i o SSD, které zdaleka ještě plně nevyužívají možností PCIe 4.0, takže 2x rychlejší Gen5 je ještě daleko. Intel tedy může uvádět Gen5 podporu, ovšem je na místě otázka s čím to vůbec testoval, když neexistuje žádný hotový SSD nebo grafika jako produkt, se kterými to testovat mohl. Bohužel zatímco normálně bychom z 2x rychlejší technologie byli jistě nadšeni, v tuto chvíli, kdy je a ještě delší dobu bude doslova k ničemu, je zde značná nevýhoda. Základní desky na ni musí být připraveny. A udělat PCIe 5.0 tak, aby fungovalo, vyžaduje ještě robustnější(=dražší) provedení než u Gen5 natož u Gen4. Jenže je to v praxi k něčemu?

  • … a také DDR5 paměti

Procesory ALDER LAKE přináší také podporu DDR5 pamětí. Nové generaci operačních pamětí, která proti DDR4 přináší opravdu hodně zásadních novinek. Ačkoliv samotné moduly vypadají na první pohled stejně, jsou technologicky i konstrukčně rozdílné. Nejsou samozřejmě vzájemně kompatibilní, takže se nesnažte nacpat DDR5 do DDR4 slotů apod.

DDR5 přináší kromě nové generace výrazně rychlejších čipů, také nativní ECC a především paměti samotné mají vlastní napájení a modul s ovládáním v sobě, nikoliv již součástí základní desky. O výhodách a přínosech DDR5 obecně se budeme bavit v jiném článku.

Dnes jen řeknu, že výrobci desek vzhledem k samozřejmě vysoké ceně prvních DDR5 modulů na trhu (což je běžné při zahájení prodeje nové generace pamětí), udělali DDR5 jen většinou výhradně dražší modely desek. Ty levnější jsou buď výhradně v DDR4 nebo jsou na výběr obě verze. Vzhledem k nutné odlišnosti PCB v oblasti pamětí, není deska, které by měla třeba 2x DDR4 a 2x DDR5 sloty. Takže si musíte vybrat. Dnes se podíváme na desku, která má DDR5, ale později se podíváme i na DDR4 modely. Připomínám, že vlastní řadič pamětí je již roky od doby, kdy s touhle konstrukční vychytávkou přišlo AMD, součástí procesorů. Takže ALDER LAKE CPU má řadič jak pro DDR4, tak DDR5. Pozor tedy při výběru desky, abyste si vybrali tu s těmi sloty, které přesně chcete.

  • ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO

První deskou, na kterou se podíváme v rámci nové Z690 platformy, je výborná univerzálně špičkově vybavená ROG MAXIMUS Z690 HERO od společnosti ASUS. HERO série je už pár generací populární model, protože v rámci předimenzované herní/overclockerské série ASUS ROG desek (MAXIMUS modely pro Intel a CROSSHAIR pro AMD) nabízí za solidní cenu v ATX provedení všechen luxus a výbavu, kterou si lze přát, ale nestojí ještě vyloženě absurdní peníze a není absurdně předimenzovaná a velká, jako dražší edice EXTREME apod. Tohle je zkrátka „normální“ high end model, populární mezi náročnějšími uživateli a testery :).

Bohužel ta cena u tohoto modelu přestává být „méně absurdní“ jako doposud byla. Ještě nedávno u minulých platforem, stály desky série HERO dost pod 10 tisíc. U Z490/Z590 a X570 platforem ovšem cena stoupla přes 10 tisíc a nová Z690 jde ještě o pořádný kus výše. A to je stále jednou z dostupnějších TOP ROG desek. Pravda, ASUS přidal něco na výbavě, ale hlavní zvýšení ceny má na svědomí nutné ještě robustnější zpracování kvůli případné PCIe 5.0 podpoře i náročnosti procesorů Intel. To si žádá ještě kvalitnější elektroniku a zpracování PCB, tedy více mědi atd.

Samozřejmě celkové zpracování této desky je high endové a špička v každém ohledu. 20+fázové napájení s odpovídajícím chlazením, luxusní komponenty a elektronika, doplněná o bohatou výbavu v každém směru. Nechybí 2,5Gbit LAN, Wi-Fi, ThunderBolt 4 atd.

Samozřejmě tohle je ROG MAXIMUS (podobě jako ROG CROSSHAIR pro AMD) jde o desku pro náročné hráče a overclockery, takže má extra výbavu v tomto směru. Přímé ovládání, speciální konektory a nastavení a monitorování. ASUS vše patřičně vylepšuje a optimalizuje pro konkrétní novou generaci CPU případně pamětí. Takže znovu aktualizoval a vylepšil své technologie a funkce, přidal nové verze aplikací a podpory, zkrátka vše co si lze přát a absolutní špička na trhu.

Co se mě také líbí jsou nové detaily. Nemyslím teď zase trochu jinak udělané RGB podsvícení, ale některé drobné funkční detaily. U této desky je takový nenápadný mechanismus, který umožňuje odemknout slot grafické karty stiskem mechanického tlačítka na desce. Funguje to přes ocelové lanko. Je to velmi chytré a pro testery kteří často mění grafiky, velmi šikovné :).

Líbí se mě také jednoduchý mechanismus uchycení M.2 SSD disků, které nemusíte šroubovat. A pár dalších podobných vychytávek. ASUS zkrátka opět ladí detaily a posouvá věci kupředu. Jaká je tedy nová deska v praxi v kombinaci s novým Core i9-12900K a DDR5?

 

 

  • Základní deska

Začněme jako obvykle představením desky. Balení jde v již osvědčeném duchu podobných modelů. ASUS na něm nic neměnil. I stylově a barvami pokračuje v pár generací starém stylu. A funguje a vypadá dobře, tak proč něco měnit? :)

Samozřejmě je to luxusnější provedení a krabice kromě desky obsahuje také bohaté příslušenství. Včetně specialit. Oceňuji tak například ovladače na ladícím USB Flash disku, místo stále obvyklého CD. Nechybí kabeláž všeho druhu, antény atd.

Specialitou je zde PCIe karta, která má pozice pro dva M.2, kdy jeden může být formátu Gen5 (kvůli tomu, že karta půjde většinou do x8 PCIe 4.0 slotu) samotný Z690 čipset totiž nenabízí PCIe 5.0, takže musíte použít 8 linek PCIe 4.0 abyste dostali 4 linky PCIe 5.0.

Není to tedy karta, kam můžete osadit 2x Gen5 SSD, tolik linek prostě Z690 nemá. Karta má na sobě téměř kilový robustní pasiv, takže o chlazení je postaráno. Deska tak díky ní nabízí celkem hned 5x M.2 pozic pro SSD.

  • Základní deska

ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO je opět absolutně TOP zpracovaná deska. Ale není extrémní co do velikosti. Záměrně. Na to má ASUS jiné modely. Tohle je špička v rámci standardního ATX formátu. Základem je robustní masivní mnohavrstvé PCB, které kvůli PCIe 5.0 podpoře u jednoho plného PCIe x16 slotu a jednoho M.2, muselo být proti PCIe 4.0 generaci desek ještě posíleno. Samozřejmě tomu všemu odpovídá i kvalitní elektronika a supersilná kaskáda, kterou bohužel velmi náročné procesory Intel Core 12000 vyžadují. Však už v základu mají bez taktování TDP téměř 250W, kdy případné taktování to vyžene ještě o poznání výše.

Novinkou je také patice. Zbrusu nová LGA 1700 je o pořádný kus větší, než starší LGA1200 u Z590/Z490. Takže opět kompletní změna a starší procesory i z letošního roku, sem prostě neosadíte. Kompatibilní budou pouze procesory ALDER LAKE (Core 12000) a jejich refresh v podobě RAPTOR LAKE (Core 13000) vycházející zhruba za rok. A to bude opět všechno, už teď je LGA 1700 mrtvá platforma s jasně plánovaným pohřbem :). Pro zásadně nové 7nm generace METEOR LAKE procesorů, Intel totiž opět kompletně změní patici. Ty ale dorazí nejdříve v druhé polovině roku 2023. Každopádně nic moc lepšího než 16jader/32vláken které nabídne Core i9-13900K (současný 12900K má 16jader/24vláken), pro tuto platformu k dispozici nebude. Patice a mechanismus jsou o něco mohutnější, kompatibilita s chladiči z LGA1200 platformy také v základu není. Někteří výrobci ovšem nabídnou pro starší modely potřebnou upínací sadu, nové modely chladičů ji budou mít v základu.

Novinkou jsou také DDR5 sloty, které mají v případě ASUS ROG MAXIMUS desek všechny modely. Žádná není vybavena DDR4 (což je škoda). Díky přesunutí řízení napájení a dalších věcí na DDR5 moduly, se zjednodušila konstrukce desek v této oblasti a rozšířily se možnosti pamětí. DDR5 přináší také vyšší frekvence, kdy podpora u této generace začíná na 4800MHz. ASUS aktuálně udává podporu pro 6400MHz+ a 128GB celkem. Ale takty DDR5 rychle porostou, přetaktování na až 8000MHz je možné už u této první generace modulů.

Deska díky nativní podpoře PCIe 4.0 ze strany čipsetu, se konečně výbavou vyrovná AMD X570, která tohle dosud jako jediná nabízela. To znamená, že proti Z590 výrazně narostly možnosti. Nicméně tohle je mainstreamová herní platforma, takže se víceméně počítá s osazením jedné pořádné grafiky a několik M.2 SSD případně nějaké další rozšiřující karty.

Deska je ale velmi slušně vybavena. Má hned dva PCIe x16 sloty v Gen5 provedení, ovšem jen ten horní funguje v plných 16linkách. Ten spodní jen v 8, ale to se ten první na 8 linek přepne také. PCIe 5.0 linky totiž poskytuje výhradně procesor ALDER LAKE a má jich jen 16. Z690 čipset má jen PCIe 4.0 a 3.0 linky. Takže jen jeden M.2 slot přímo na desce dokáže případně nabídnout 5.0 rychlost (ovšem jen pokud nevyužijete všechny GEN5 linky na ten grafický PCIe 16 slot). Jinak jsou nativně všechny M.2 sloty „jen“ Gen4. Což ale samozřejmě úplně stačí (určitě lepší než jen Gen3). V případě osazení té rozšiřující karty můžete získat gen5 M.2, ale má to podmínku z hlediska využití a konkrétního osazení PCIe a SATA linek na desce.  Je zde také tedy 6x SATA, ale jejich dostupnost závisí na osazení a využití některých těch PCIe slotů a linek.

Co mě překvapilo, že deska má hned 2x USB 3.0 pro přední panel, navrch ještě USB 3.1 na přední panel. Osobně bych ocenil spíše přidání vnitřního USB konektoru. Ale obecně je USB více než dost, i když v tomto neudělal žádný pokrok. Jsou zde také 2x Thunderbolt 4, ale ty už nabízí i některé další desky dříve. Co mě překvapilo, že je zde jen 1x LAN a to ne 10Gbit, ale pouze 10Gbit. Nejde o to, že by nestačila, ale vzhledem k ceně tohoto modelu? Potěší samozřejmě slušná Wi-Fi 6E s BT.

Z hlediska ostatní výbavy nechybí hromada RGB konektorů. Sama deska má pěkné ale docela decentní podsvícení, když ho vypnete, je ale o něco hezčí. Nechybí ani pořádný integrovaný zvuk, ASUS říká, že jde o ALC4082, což je ale jen trochu odlišný název pro ALC1220, kdy kvůli dostupnosti některých komponent se muselo tohle řešení modifikovat, a tak má nový název. Funkčně jde ale o prakticky totéž. V tomto případě tedy rozumně posíleno, ASUS k tomu má ještě extra DAC a SW podporu, včetně AI systému pro čištění zvuku atd. Nové jsou i aplikace pro ovládání.

Co by ASUS ROG MAXIMUS model má samozřejmě speciální výbavu pro taktování, přímé ovládání, monitoring všeho atd. Přiopravena je vším i na extrémní OC. Nechybí hromada konektorů pro chladiče a ventilátory, vše opatřeno senzory a monitorováním s odpovídající SW podporou. Nové generace ASUS funkcí jsou také přítomny. Zkrátka vše, co si může nadšenec přát, na této desce je a v ještě rozumném ATX provedení.

Jak šlape v praxi?

 

 

  • Testy a výkon desek v praxi

Pro testy desek jsme použili Core i9-12900K procesor s Corsair AiO 360mm. Jako grafická karta je tu referenční Radeon RX 6900 XT, testujeme s DDR4 5200MHz paměťmi.  Jen pro Z690 používáme Windows 11 PRO, ostatní platformy jsou stále na Windows 10, který je prostě lepší systém. Jenže výkon ALDER LAKE je kvůli neoptimalizaci ve W10 značně negativně ovlivněn.

Pro otestování jsme zvolili několik aplikací, které prověří jednotlivé oblasti, jež nás zajímají.

  • Testy a výkon desky

A jak si tedy deska vede? Testy slouží hlavně pro prověření a pořádné zatížení desky, abychom zjistili, zda funguje, jak se očekává. Rozdíly mezi základními deskami se stejným čipsetovým řešením, pak už udává hlavně třeba vyladění BIOSu a možná stupeň výbavy. Všechny platformy jsou testované na základních parametrech a specifikací procesoru od Intelu (tedy žádné MCE, nelimitované TDP atd.).

Z hlediska fungování a výkonu, jsme nenarazili na žádný problém ani anomálii.

Výkon nicméně ve skutečném základním nastavení procesoru, je v souladu s očekáváním a kde má být. Vše funguje, jak má. Na Z690 konečně i ze strany čipsetu jsou PCIe 4.0 linky, jako u X570 platformy.

Takže všechny M.2 sloty na desce mají k této rychlosti přístup. Teoreticky jeden by mohl mít i PCIe 5.0, ale jen při určitém osazení. Ale žádné PCIe 5.0 SSD neexistují (zatím). Pokud jde o výkon NVMe i SATA, vše je v normálu.

ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO je z hlediska kvalit integrovaného zvuku průměrná v rámci své třídy. Využívá tedy dnes nejlepší dostupné integrované ALC řešení s posílením a rozšířením o vlastní technologie. Pro drtivou většinu běžných uživatelů zcela dostačující řešení, pro náročnější bude lepší se podívat po nějaké extra interní/externí zvukovce.

Podívejme se dále, a to na provozní vlastnosti desek a jak se to má s tím taktováním ...

 

 

  • Provozní vlastnosti, taktování

Z hlediska spotřeby desky hraje roli osazený procesor, jeho nastavení atd. 10nm ALDER LAKE procesory Intel Core 12000, jsou extrémně náročné, i když výkon tomu zdaleka neodpovídá proti konkurenci. RYZEN 5000 dokáže stejný nebo i lepší výkon nabídnout s výrazně nižší spotřebou CPU. To je daň za neefektivní monolitickou konstrukci procesoru na již zastaralé 10nm výrobě. Core i9-12900K výkonově ale konečně aspoň stačí na ovšem stále výrazně úspornější RYZEN 9 procesory. Ovšem aby tohle dokázal a nezaostával, vyžaduje k tomu obrovské množství energie. Intel sice udává základní 125W TDP, ale to platí jen pro základní takt.

Procesor má ale ve skutečnosti 242+W TDP, kam se běžně přepíná, když to chlazení a podmínky dovolují. Ale ani to není úplné maximum. Limit je téměř 300W. Navíc lze ten limit vypnout, což výrobci desek v některých profilech běžně dělají) a pak procesor klidně překročí i 300W TDP, jen aby udržel ty takty na téměř 5GHz na celku (platí pro ta velká jádra, ta menší mají takt nižší), jakkoliv výsledný výkon není zrovna omračující vzhledem k tomu, že pak žere jako mnohem výkonnější RYZEN ThreadRipper, které mají i několikanásobek jader a výkonu. V grafu vidíte stav v základním nastavení s dodržováním limitů, tak stav s vypnutými limity, tedy tzv. Adaptive Boost s posunutím taktů těch výkonných jader na stabilních 5,2GHz, kdy jsou základní limity TDP konstantně překračovány.

ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO má supersilnou napájecí kaskádu s dobrým zpracováním i rozumně silným chlazením, aby vůbec byl provoz velmi neefektivních a náročných 10nm procesorů Intel možný a stabilní. Spotřeba platformy je obrovská a poroste i s tím, jak vysoko budete hnát DDR5 paměti, kdy spotřeba kolem 6000MHz rychle narůstá. A u rychlejších DDR5 bude potřeba chladit i je.

ASUS nepoužívá pro chlazení VRM klasické heatsinky, jen masivní řezané kusy hliníkové slitiny s heatpipe pod nimi. Takže teploty se drží kolem 48°C v praxi, což není sice úžasné, ale ani špatné. Práci to odvede bez potíží. Teploty výrazně narostou, pokud se rozhodnete taktovat, nebo trvale držet takty přes 5GHz. Vyžaduje to tedy i slušně chlazenou skříň. Sama deska ale není zjevně omezením. Však je dimenzována i na extrémní taktování., u domácího taktování je zde limitem fakt, že Core i9-12900K běží téměř na maximum možností a i s výkonným vodním chlazením má na těch 5,2GHz téměř 100°C.

  • Taktování

ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO je určená a připravená i pro masivní taktování. Na extrémní OC je dobře vybavena, i když to není nejextrémnější (EXTREME) ani speciálně zaměřený (APEX) model v nové sérii ASUS MAXIMUS Z690. Ovšem to jí nebrání vytáhnout z CPU i RAM maximální hodnoty, což ale silně záleží na odpovídající chlazení a kvalitě napájení, tedy zdroje.

Core i9-12900K je extrémně náročný procesor, vzhledem k výkonu hodně neefektivní ve srovnání s tím, co na trhu dávno je. Takže na kvalitě desek a chlazení hodně záleží. Už v základu s využíváním toho 242W limitu, kam může (bez OC) jít, dá zabrat většině chladičů. Prakticky jen s velkými výkonnými vodními chladiči má cenu se do nějakého OC pouštět, ale počítejte s tím, že i tak teplota CPU dosáhne 100°C. Některé méně kvalitní Z690 desky nedokáží udržet stabilně boost na těch 5,2GHz, kam 12900K jde vyhnat. ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO jej zvládá na stabilních 5,2GHz (jen u 8velkých jader, ta menší jedou na nižším taktu). Podařilo se nám udržet i 5,3GHz, ovšem stabilní to bylo jen v několika méně náročných aplikacích, pouze 5,2GHz nastavení bylo stabilní skutečně všude.

Ovšem bohužel smutnou realitou je, že taktovat Core 12000 jednoduše nestojí za to. Absolutní nárůst výkonu po přetaktování je u těchto procesorů velmi malý, protože téměř žádný potenciál pro běžné taktování už tyhle CPU nemají. Speciálně 12900K jede prakticky na hranici svých možností = spíše na maximum možností současných běžných chladičů. Mimo základní režim, dodržující ten časově omezený 242W boost, stačí prostě zapnout neomezený boost natrvalo (tzv. Adaptive Boost), kdy procesor konstantně překračuje ten jinak velmis boost, a to je tak téměř běžné maximum, co z toho dostanete. Dokáže jít s takty na stabilních 5,2GHz na těch 8 hlavních jádrech (nižší je takt u těch dalších menších 8). S tímto ručním taktováním z něj nevytáhnete o moc nic navíc. Obecně výkon 12900K je o dost lepší než u 11900K, však má také dvojnásobek jader :). Ovšem je stále docela nízký s ohledem na obrovskou spotřebu a zahřívání. Procesor dokáže žrát prakticky stejně, jako 32jádrový RYZEN ThreadRipper, ale ten má téměř dvojnásobný výkon. Ani nataktovaný 12900K nedokáže výrazně odskočit už rok starému RYZEN 9 5950X, který však podobný výkon dokáže nabídnou v základu bez taktování se spotřebou o 100W nižší, což v mainstreamu je brutální rozdíl.

Pokud jde o taktování pamětí, Intel platforma není moc vybíravá, ostatně je to proto, že paměti nejsou konstrukčně s CPU tak zásadně svázány jako u RYZEN procesorů, kde jsou i paměti lépe využívány. Novinkou u Z690 jsou DDR5, které jsou a budou zajímavé z důvodů honění nových rekordů taktů. Vždyť už základní modely jsou na 4800MHz, k dispozici máme 5200MHz moduly, a i ty jdou vyhnat na více jak 6000MHz bez velkých potíží. Ale tématu taktování DDR5 se budeme ještě věnovat jindy. Tohle je vůbec první generace těchto pamětí i platformy, která je používá, takže nic definitivního se o nich říci ani nedá. ASUS samozřejmě v případě ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO nabízí špičkovou podporu ladění a taktování DDR5, včetně vlastních exkluzivních funkcionalit, takže jedna z nejlepších desek pro hrátky v tomto směru. Bohužel vás asi zklame, jak malý (téměř žádný) nové DDR5 mají proti DDR4, což je ale ovšem kvůli tomu, že Intel a jeho ALDER LAKE neumí DDR5 předností jednoduše skutečně využít.

K závěrům a hodnocení …

 

 

 

  • Závěr

Intel ALDER LAKE procesory (Core 12000) jsou nepopiratelně mnohem lepší a zajímavější než jen půl roku staré 14nm ROCKET LAKE (Core 11000). Nicméně neoznačil bych je za výborné, v mnoha směrech výrazně zaostávají za rok starou konkurencí AMD, která dokázala mnohde podobný výkon nabídnout už před 2 lety s RYZEN 3000. A aktuální série RYZEN 5000 je už rok stará a podobný výkon nabízí s téměř jen poloviční spotřebou. Právě neefektivita a extrémní nároky na napájení (pokud mají nabízet výkon na dohled RYZEN 9) v případě Core i7/i9-12000 modelů, je nutné adresovat i pokud jde o zpracování základní desky. ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO je na ně dobře stavěna. O tom není pochyb.

Osobně má kolem ALDER LAKE největší radost právě z nové Z690 platformy, protože konečně přináší věci, které dosud nabízelo jen AMD s X570. Dokonce Z690 je technicky trochu dál, ovšem nemůžeme ověřit, zda udávaná PCIe 5.0 podpora vůbec funguje. Neexistuje žádná grafika ani SSD, která by je využívala, natož potřebovala. Osobně mám velké pochybnosti, zda to vůbec funguje, protože jak to Intel mohl testovat a ověřit, když nemohl mít k dispozici žádný finální PCIe 5.0 produkt? Takže ano, technicky je Z690 minimálně na úrovni X570, ne-li díky PCIe 5.0 a rychlejšímu připojení CPU-čipset o něco dál. Ovšem ta PCIe 5.0 podpora je dnes spíše nevýhodou pro nás uživatele.

Je totiž úplně k ničemu, speciálně u mainstreamové platformy v kombinaci s maximálně „jen“ 16jádrovými procesory. Nic proti, ale i Core i9-12900K je prostě slabý. Na trhu jsou dávno násobně výkonnější čipy, pro high end/pracovní stanice, kde by PCIe 5.0 bylo možná brzy využitelné pro uživatele těchto platforem. U mainstreamového PC se ovšem musíme ptát, k čemu tam to PCIe 5.0 je? Bohužel to není jen o tom, že škrtnete v názvu 4.0 a napíšete 5.0. Gen5 hardware vyžaduje odpovídající lepší a robustnější materiálové zpracování, je výrazně náročnější na kvalitu signálu, tedy vyžaduje lepší a složitější PCB, více mědi, lepší elektroniku. A to vše stojí nemalé peníze a suroviny navíc. Speciálně v dnešní situaci ve výrobě. Jenže k čemu to v praxi je? PCIe 5.0 grafiky ani SSD neexistují, nejsou ani třeba z hlediska potřeb mainstreamových uživatelů, takže neexistuje žádný dobrý důvod, proč to na mainstreamové Z690 desky cpát. Až bude PCIe 5.0 k něčemu (za 2 roky?), bude už tahle platforma zastaralá a procesorově slabá. V tuto chvíli je to jen plýtvání materiálem a zbytečné zvyšování už tak vysoké ceny pro uživatele, kterým prostě za ten příplatek nic tahle věc nepřináší.

Ale za to ASUS nemůže, Intel prostě kvůli marketingu, aby byl zajímavý, GEN5 PCIe na tuhle platformu nasadil, aniž by se dala otestovat, či řešil smysluplnost a praktický přínos. Každopádně mnohem větší radost mám z toho, že jak procesory, tak Z690 mají konečně PCIe 4.0 linky, tedy dostatek těchto rychlých linek na více věcí, jako to dosud měla prostě jen X570 platforma. Takže alespoň na tomto poli je Z690 jasným přínosem a vyrovnáním situace s konkurencí. I výbava a možnosti nové ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO tomu tak odpovídají, a na rozdíl o Z590 verze HERO dává tahle Z690 novinka proti X570 HERO smysl. Bohužel není to zadarmo.

Už u X570/Z590 ROG HERO jsme si stěžovali na extrémní cenový nárůst z hladin, kde jsme předchozí modely podobného stylu a kvality od ASUSu viděli. Ceny kolem a přes 10 tisíc byly dost pálka, kdy navíc tohle není TOP model v celé řadě. Jenže nová MAXIMUS Z690 HERO jde ještě výše. Její cena je 15 000 korun vč. DPH. Ano, 15 tisíc za mainstreamovou desku, co není ani TOP model. Ouch …. X570 varianta stojí kolem 12 tisíc dnes. Ano novinka má pár extra prvků. Tu rozšiřující M.2 kartu třeba, a pak má ten hezký mechanismus odemykání slotu grafické karty.

Právě tenhle detail jako tester oceňuji. U tohoto konkrétního modelu dává smysl, protože jej většinou používají nadšenci jako já pro testování, co mění grafiky jako ponožky :). Jinak je to samozřejmě hloupost a plýtvání pro běžného uživatele, který mění kartu jednou za 2 roky přinejlepším. Oceňují také jiné detaily, jako uchycení M.2 SSD atd. Jinak ale většinou deska nabízí to, co X570 HERO atd. jen v novějších verzích těch funkcí atd. Zkrátka nová generace s vylepšenými detaily. Problém mám s tou cenou. Už těch 12,5 tisíc za X570 DARK HERO je palba, a 13 tisíc za Z590 HERO je hodně. Za tuhle novinku chce ASUS rovnou 15 tisíc. Ano, asi to není tak šílené, když za model Z690 EXTREME chce rovnou 26 tisíc a „obyčejné“ STRIX modely jsou za 8 – 15 tisíc také. ovšem je to prostě dost za desku pod pouze 16jádrový mainstreamový procesor.

Nic proti kvalitě zpracování a všemu, ale vzhledem k výkonu ALDER LAKE ty příplatky na ty desky nejsou zrovna oprávněné. Na druhou stranu by se dalo argumentovat, že zdražuje všechno. Každopádně s ohledem na tu cenu, bych očekával tedy dokonalost. A ne že by se tomu ASUS v rámci Z690 platformy desek neblížil. MAXIMUS Z690 HERO opět posouvá hranice této populární série, ty nové detaily a špičkové zpracování jsou vynikající, ale trochu mě překvapilo, že třeba nemá dvě LAN včetně 10Gbit, nebo nemá lepší chlazení řešení heatsinky než „kusy kovu“ apod. Design se ale myslím povedl, velmi elegantní, vypadá lépe se zhasnutým RGB ;). Celkově pro extrémně náročné a neefektivní Intel ALDER LAKE procesory je skvěle připravena, a připravena je i pro nové DDR5, které budou také velmi náročné s frekvencemi nad 6000MHz. Pro hrátky s obojím je doslova stvořena.

Zatím ovšem nemohu moc porovnávat s jinými modely, protože samozřejmě s testováním nové Z690 platformy jsme teprve začali. Ale další desky máme nebo k nám míří, takže brzy se naše srovnání opět rozrostou. V tuto chvíli až na tu LAN a cenu, splnila nová ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO má očekávání ve všech směrech, speciálně ty nové detaily pro nás testery jsou šikovné a ASUS zjevně zná své uživatele a zákazníky :). Pokud tedy chcete pořádnou ještě neextrémní desku ovšem se vším všudy pro své hrátky (s procesory a DDR5), a peníze nebo efektivita a spotřeba pro vás nehrají roli, je tohle vynikající volba.

Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům:

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
JirHor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - R23 Cinebanch 2021-11-04 18:20:58

Dobry vecer,
Dekuji za clanek. Dalo urcite dost prace. Prosim, je mozne testovat v Cinebench R23 a ne ve stare R20, ktery dle samotneho Cinebenchu, nedoporucuje testovat Alder Lake na r20?.
Dekuji
Maran [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-04 18:19:26

Samostatná recenze 12900K jistě přijde.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-04 18:59:54
avatar
bude v samostatné recenzi CPU ...

tohle je test platformy - desky, ne test samotného CPU ;) ale začal jsem u tohoto, protože Z690 platformu považuji za to nejzajímavější na celém ALDER LAKE ....
JirHor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-04 20:01:17

Dekuji za vysvetleni.
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Testovani PCIe 5.0 2021-11-04 21:31:36

Ano, recenzenti a uzivatele si pcie 5.0 otestovat nemuzou, protoze nejsou v prodeji zadna zarizeni, ktera tuhle sbernici pouzivaji. Ale nefunkcnosti bych se nebal. Vlastnosti rozhrani a signalu i testovaci postupy jsou dany standardem. A to vsechno se da merit bud beznymi pristroji, nebo pro testovani vytvorenymi pripravky.

PCIe je v podstate jen rychla seriova sbernice a komunikace po ni urcite pujde otestovat i treba spojenim dvou pocitacu vhodnyn pasivnim kabelem. Navic vyrobci sdruzeni v standardizacni organizaci urcite spolupracuji a vymenuji si testovaci vzorky uz od prvnich fazi jejich vyvoje, aby meli funkcnost a schopnost spoluprace overovanou hned od pocatku.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-04 22:40:31
avatar
testování s přípravky a reálnými produkty je velký rozdíl ...

ostatně Intel už u Z490 měl "podporu" PCIe 4.0, fungovala s jeho přípravky, ale nefungovala pak s některými reálnými produkty, tak ji nakonec pro Z490 zrušil a měl ji až Z590, což byl prakticky stejný čip ....

takže se reálně bojím, aby se tohle neopakovalo, protože první PCIe 5.0 grafiky jsou rok daleko a u SSD to vypadá podobně ... každopádně stále mám pochyby o smysluplnosti u mainstreamové platformy zejména s ohledem na nároky na zpracování a vyšší cenu, kterou to přináší ...
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-04 23:00:46

Intel se snaží, ale kde bych pochyboval, že až přijdou produkty pro PCIe 5.0 grafiky, SSD, tak změní tradičně patici pro nové CPU a zákazníci stejně budou kupovat novou desku s CPU. Takže jako snažení dobrý, ale jejich platforma dlouho nevydrží a to je podle mě nejzásadnější problém Intel inovací v předběžném nasazení.
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-06 17:42:03
avatar
třeba právě grafiky které mají v plánu příští rok představit ( možná že již na CES 2022 v lednu, tedy za nějaké 2 měsíce) mají již funkční s podporou PCIe 5.0 a tak to mohli otestovat
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-08 07:36:55

Presne, problem je že všetko bude uvadzane na CES 2022 ako M2 PCIe5 GPU sPCIe5 či CPU AMD s 3D pamaťou čo už možno budu podporovať PCIE5
Len intel sa trošku poponahlal. Asi usudil že lepšie svoje nove CPU prezentovať proti starim AMD CPU ZEN3, ako potom dostať vyprask od ZEN3+3D
Teraz ma Intel rovnake IPC ako AMD a dava to na vysoke takty, lenže nova generacia ZEN3 + 3D vraj zase IPC navyšila o cca 20% Tu už by intelu asi ani vyšie takty nepomohli
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-04 23:24:11

Jedna vec je funkcnost cipu (cpu, gpu, ssd radice), kterou musi zajistit jeho vyrobce. A druha funcnost (v) systemu, kterou musi zajistit vyrobce celeho zarizeni (zakladni desky, grafiky, ssd disku). Tu uz vyrobce cipu moc ovlivnit nemuze. Leda tim, ze cip bude vyrazne lepsi, nez pozaduje standard, aby byla vetsi rezerva pro nedostatecne kvalitni provedeni (desek) zarizeni.

Pokud se objevi problemy, tak vetsina neznalych (a casto i celkem znalych) uzivatelu bude nadavat vyrobci cipu, protoze "na dratech preci neni co zkazit". A to byl nejspis duvod, proc tenkrat intel u tech nove uvadenych desek nakonec tu ohlasenou podporu pcie 4.0 zariznul. A proc amd u starych b3xx desek nakonec neuvedlo dodatecnou podporu pcie 4.0 celoplosne, ale rozhodnuti o jeho doplneni do beta verzi biosu nechalo na vyrobcich zakladnich desek.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-05 00:05:36

AMD v tu dobu mělo podporu PCIe 4.0 desek, tak proč by Intel nemohl být u výrobců podporován v tomto rozhraní. Jak víme, tak Intel má většinou full výbavu MB a nadstandartní péči od výrobců. Důvod byl spíše finanční. Podpora byla až u nových desek s novými CPU. Je to jednoduchý trik, jak prodat nové CPU a nové desky. Vůbec bych v tom nehledal racionalitu provedení desek. U AMD a jejich tenkrát tříletých desek se to dá pochopit. U Intelu u kterého se mění desky pomalu každý rok je to rozhodně míň pochopitelné.
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-05 06:49:27

Dik za pripomenuti. Zni to logicky. Nejak jsem si neuvedomil, ze tou dobou vyrobci zakladnich desek meli uz odzkousene na zakladovkach pro amd a tak mic na jejic strane asi nebyl.
pcmaker [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-06 19:06:25
avatar
PCIe 5.0 budou jen ve slotech pro grafiky. Takže pokud by někdo chtěl provozovat SSD s PCIe 5.0, musel by jej vložit přes redukci do spodního slotu pro grafiku, pokud bude horní obsazen grafikou. Pro SSD jen PCIe 4.0. Začátkem roku by měla být RTX3090 s PCIe 5.0 a tam to podle mne dává smysl. Jinak, na testování nových PCIe rozhraní se nepoužívají žádné reálné komponenty, ale používají se tzv. testovací sady, protože vše musí být otestováno a plně funkční před spuštěním masové produkce.
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-07 21:32:29
avatar
Windows 11 mě překvapují, na PC kde mám Ryzen 5 5600X je to podobné jako na win 10, ale na PC s Intel i7 8700K mi na win 10 dřív šel boost na 4700 MHz přesně na všech jádrech, na win 11 mi jde všude přes 5000 MHz, na třech jádrech dokonce 5445MHz, to je zajímavé, podotýkám že cpu je bez přetaktování.
Máte někdo podobnou zkušenost?
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-07 22:18:52

A jak to vypadá s teplotou cpu?
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-07 22:48:49
avatar
59 st. max., ale jede to takto v idle, v zátěži dovede jít cpu skoro k 80 st.
Nechal jsem to běžet přes víkend, byl jsem pryč a ono tohle...
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-07 23:01:10

Je možné, že W11 navýšily limit TDP u starších cpu, kde byla ještě nějaká rezerva. U nových cpu, které jedou na krev se to možná neprojeví. Mrkni ještě na spotřebu o kolik se zvýšila, jestli si teda pamatuješ kolik žral pod W10.
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-07 23:23:51
avatar
HW monitor mi ukazuje max. spotřebu cpu, co byla během víkendu, něco přes 64 Watt.
100% vytížení měla jen jádra s 5445MHz, ostatní 5058 - 5275 nejela naplno.
Dnes už to nechám, ale zítra to vyzkouším pod max. zátěží.
Omlouvám se, že jsem ujel z vlákna.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-08 07:22:11

Prečo je to zaujimava informacia, že W11 zasahuje do OC Intelu.
Možno pušťa vyšie napatia do CPU pri zaťaži 2 jadier sa to extra na spotrebe neprejavi.
AMD ma pevny limit cca 140W a teplotu cez ktoru CPU nepušťa.
Ale Intel to celkom uvolnil na skoro 300W a po odblokovani to skače až na 450W čo namerali na guru3D.
Tak že ak maš dobru dosku a chladenie, samozrejme i zdroj, tak to celkom jede
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-08 08:49:36
avatar
Ano, desku, chlazení i zdroj mám velmi kvalitní, přesto ten boost na 5445 MHz je podle mě hodně zajímavý, protože vše mám nastaveno na default.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-08 10:31:27

U staršího procesoru je to každopádně příjemný výkonostní bonus. Kdyby mi stařičký R5 2600 zničehonic boostoval na 4,4GHz, tak bych se vůbec nezlobil.
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-08 10:52:56
avatar
Je to tak, jsem příjemně překvapen, udělám potom testy, jak si nově i7 8700K stojí proti R5 5600X, zatím měl Ryzen téměř ve všem navrch a to Coffee Lake je velmi dobrý cpu, je vidět, že AMD opravdu udělalo velký pokrok.

Díky vám oběma za reakce.

Tak ještě info z dnešního dopoledne, už to boostuje nesmyslně, takže to je jasně chyba SW nebo čidla.
Na jednom jádru to skočilo na 9424MHz a další dvě jsou také kolem 8GHz.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-08 11:04:33

Raději bych se od PC trochu vzdálil
Vyzkoušej ještě OCCT a mrkni na parametry cpu, nebo MSI afterburner a dej sledovat při hře frekvenci cpu. Tam to chodí sw správně. Jinak čidlo
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-08 11:20:08
avatar
Snad PC neodletí.

Projel jsem to na Cinebench R23 a je to stejné jako dřív:
multi:
i7 8700K 8716b
R5 5600X 10731b
single:
i7 8700K 1194b
R5 5600X 1558b

OCCT taky zkusím.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!