TEST: ASUS ROG STRIX RTX 3050 8GB - nižší mainstream od NVIDIA a konkurent AMD RX 6600
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Pondělí, 30 květen 2022
alt

 

 

 

 

 

  • TEST: ASUS ROG STRIX RTX 3050 8GB

                        - nižší mainstream od NVIDIA a konkurent AMD RX 6600

Společnost NVIDIA před časem uvedla nejnižší aktuální model současné RTX 3000 generace. Má jít o nástupce populárních karet GTX 1050 Ti, či GTX 1650, tedy klasických grafik nižšího mainstreamu (či vyššího low endu). Přestože tyhle karty ani v době svého vydání nemají výkonu na rozdávání, nabízí solidní výkon pro hraní nových her za dostupnou cenu. A tak jsou pochopitelně velmi populární a patří k vůbec nejprodávanějším grafickým kartám.

Nová RTX 3050 má však poněkud problém. NVIDIA ji na trh uvedla s velkou lží, pokud jde o její cenu, kdy oficiálně má stát 249 dolarů 7000 korun vč. DPH. Už to je samozřejmě výrazně více, než co grafické karty podobné třídy stály, ale vzhledem k extrémně zvýšeným výrobním a dopravním nákladům, a také obecné inflaci, by to nebyla špatná cena. Pokud by byla reálná. Jenže jde o záměrnou a vykalkulovanou lež. Už v den vydání NV moc dobře věděla, že prostě není možné takovou kartu za tyhle peníze reálně prodávat. Musela by být silně dotovaná. Výrobci grafických karet říkají, že i nejzákladnější edice očesané až na kost se všemi náklady a obvyklými maržemi stály v době uvedení kolem 329 dolarů minimálně, reálně většina slušných edic více. A to ještě zdaleka nebyla situace tak špatná, jako je dnes na poli cen energií, materiálů, dopravy atd. Realistická minimální cena RTX 3050 dnes je kolem 349 dolarů (kolem 9000 korun vč. DPH).

  • Proč NVIDIA lhala o ceně RTX 3050?

                                                         Protože tak její marketing funguje …

Marketing společnost NVIDIA je založený na lhaní. Speciálně v posledních letech a generacích. Proč? Protože to bohužel na mnoho běžných lidí prostě funguje. Stále více lidí nevidí na lhaní a dezinformacích vlastně nic špatného, naopak je i vítají a podporují. A důkazem je i stávající situace nejen v oblasti grafických karet. NV si prostě spočítala, že se jí vyplatí lhát, protože bude vypadat dobře v recenzích a na základě nich si tedy zákazníci udělají pozitivní obrázek, i když nebude skutečný a bude prostě lží. Pokud by řekla pravdu, že RTX 3050 je karta za reálně minimálně 349 až 379 dolarů, byla by v recenzích velmi negativně hodnocena, speciálně proto, že předchůdce RTX 3050 v podobě GTX 1650 z roku 2020 stál 149 dolarů, podobně jako jeho předchůdce GTX 1050 Ti z roku 2016 (od 139 dolarů). Takže reálných 349 dolarů za RTX 3050 je prostě hodně velké zdražení karty stejné třídy mající oslovit stejné zákazníky.

Ostatně důkaz, že mnoho lidí radši slyší hezké lži než reálnou pravdu, je případ AMD RX 6600 série, či hlavně RX 6500 XT u kterých AMD uvedlo realistickou doporučenou cenu, která samozřejmě zohledňuje současnou finanční inflační a nákladovou realitu. AMD si prostě dovolilo přiznat, že Radeon RX 6500 XT co by klasická low end grafika, místo těch obvyklých 100 dolarů (předchozí RX 550), stojí dnes minimálně 200 dolarů. A přes fakt, že Radeon RX 6500 XT je objektivně nejlepší nová levná grafická karta, která je za tuhle cenu v obchodech vůbec dostupná, a je výrazně lepší než předchůdci, a hlavně nemá vůbec žádnou konkurenci, protože NVIDIA za tyhle peníze nic srovnatelně dobrého nenabízí, naopak za stejnou cenu jsou starší modely slabší, tak recenze RX 6500 XT jsou často negativní, hlavně kvůli té ceně.

Takže pravdivý a férový marketing byl potrestán, zatímco lež a zavádějící marketing odměněn?! Přitom neexistuje důvod dát RX 6500 XT negativní hodnocení, protože objektivně prostě neexistuje na trhu za stejné peníze lepší jiná nová grafická karta, takže jak můžete hodnotit negativně produkt, když neexistuje žádný lepší za tu cenu?! Naopak, často pozitivně hodnocená RTX 3050 zdaleka nejlepší volbou není a nebyla, protože už v době jejího uvedení byla za stejné reálné peníze na trhu lepší karta. Což je druhý důvod, proč NVIDIA lhala o té oficiální ceně. Bohužel většina novinářů na tu lež skočila a představila zákazníkům RTX 3050 v recenzi tak, jako by to byla grafika za 249 dolarů. Jenže taková RTX 3050 prostě neexistuje. Tyhle peníze nikdy nestála a nestojí ani dnes, kdy se situace už hodně uklidnila (alespoň v oblasti grafických karet).

Zatímco dnes můžete jít a koupit hned RX 6500 XT (199 dolarů = 5600 korun s DPH) nebo RX 6600 (329 dolarů = 9300 korun vč. DPH) za tyto doporučené ceny v našich obchodech, RTX 3050 za její doporučenou cenu 249 dolarů (7000 korun vč. DPH) neexistuje a nikdy neexistovala a koupit ji nemůžete. Byla a je to jen výhodná lež pro NVIDIA, kterou pomohli novináři a recenzenti rozšířit a odměnit ji … Naštěstí je tu DDWorld.cz a ten se pravdy nebojí. RTX 3050 otestujeme a objektivně zhodnotíme přesně jako konkurenční modely, tedy jak si zaslouží …

  • RTX 3050 8GB – nižší mainstream v akci

Tato grafická karta je typický nižší mainstream, odvozený od středního mainstreamu. Konkrétně testovaná NVIDIA RTX 3050 8GB, používá menší mainstreamové jádro GA106. To najdeme v plné verzi s 3584 jednotkami na vyšším RTX 3060 12GB, nicméně pro RTX 3050 je používáno částečně deaktivované s „pouze“ 2560 jednotkami a 128-bit sběrnicí místo plné 192-bit. Tedy celkově vzato celkem typická situace pro tento segment a typ grafické karty.

V našem případě si otestujeme asi vůbec nejlepší nereferenční variantu, která na trhu je. Velkou ASUS ROG STRIX OC, která je hodně robustní na poměry této třídy karet. Nicméně to umožňuje dosahovat i vyšší takty. Referenční RTX 3050 mají mít 1777MHz boost, ASUS jej posunul na 1860MHz s tím, že karta v praxi dosahuje 2040MHz, což je o nějakých 120MHz výše, než běžné RTX 3050.

V tomto případě se tedy díváme na vůbec nejvýkonnější verzi RTX 3050, která na trhu je. Ovšem také cena je vyšší. ASUS má ještě mnohem základnější verzi „DUAL“, která dodržuje víceméně ty referenční takty, je méně okázalá s mnohem menším chladičem, ale její cena je o 2 tisíce nižší. Každopádně jak si vede RTX 3050 proti konkurenční Radeon RX 6600 od AMD, na to a více se dnes podíváme …

 

 

  • ASUS ROG STRIX RTX 3050 8GB – grafická karta a TESTY

Balení je typické na poměry ROG STRIX edic ASUS, ale určitě je hodně okázalé na poměry nižší střední třídy, kam tahle karta technicky svým základem patří.

ROG STRIX design je typický pro své mohutné chladiče s třemi ventilátory a velkým pasivem pod tím. Tahle karta zachovává tyto prvky, i když jde asi o nejodlehčenější variantu ROG STRIX na trhu. Nicméně na poměry prakticky všech RTX 3050, je to obří karta s mohutným chlazením.

Chladič má 2,7 slotu a délka karty 300mm, takže pokud hledáte kompaktní kartu, tahle to opravdu není :). Udávané TDP je 130W (realistické je 150W) a doporučen je 550W zdroj.

Karta má tři obří ventilátory a mohutný pasiv pod sebou. Samozřejmě má i režim 0dB, takže do cca 50°C teploty GPU se ani neroztočí a karta je chlazena zcela pasivně. Zadní strana je kryta velkým kovovým backplate s průduchy. Přepínač BIOSu, které ovlivňují nastavení otáček ventilátorů, je na horní hraně vpředu.

Karta je vybavená výraznějším RGB podsvícením, vše plně nastavitelné v programu, takže může svítit i nesvítit, jak chcete.

Karta má jinak ve výbavě a technicky vše, co nabízí NV RTX 3000 série. Tedy 3x DP 1.4, 2x HDMI 2.1, na všem podporováno GSYNC (FreeSync) atd. A všechny další technologie s touto generací grafik spojené (Ray Tracing, DLSS (díky AMD i FSR), akcelerace AI, atd). Po stránce technologické výbavy, architektury apod. se nic nezměnilo.

  • TESTY a měření výkonu

Tohle je další recenze/TEST, který vzniká na zcela nové sestavě, a hlavně skladbě testů. Starší sestavu/skladbu jsme používali více než rok. Nyní přišel čas vše pořádně aktualizovat (obvykle bychom tak činili každých několik měsíců, ale vzhledem k situaci s dostupností karet a nutností jejich testování to nebylo příliš důležité). Takže jsme nasadili nové hry, aktualizované na nejnovější verze, nejnovější ovladače atd. Výsledky by tak měly být docela dost rozdílné proti staré sestavě a mnoha výsledkům a recenzím, které vznikají na starých testech

V sestavě jsme udělali ale jen minimální změny. Zůstal AMD RYZEN 5950X procesor se stejným aktivním PBO režimem. Vyměnili jsme desku za novější ASUS ROG CrossHair DARK HERO X570 variantu a také jsme změnili paměti za agresivnější rychlé modely, přenastavené na DDR4 3800MHz CL17 nastavení. A udělali pár drobných vylepšení, pokud jde o chlazení atd. Nicméně v případě sestavy vlastně celkově žádné velké změny nejsou. Hlavní změna se týká testovaných her a jejich nastavení. Tady je všechno nové.

Testujeme také prakticky výhradně nereferenční modely, tedy s výjimkou některých Radeon karet, které ovšem jsou/byly dostupné běžně v obchodech i v těch referencích. U NVIDIA jsme vyřadili z testů všechny tzv. „FE edice“ a nahradili je standardními OC nereferencemi. Důvodem je to, že NVIDIA svými FE edicemi, které normálně v obchodech nekoupíte, manipuluje s recenzemi a výsledky testů. FE edice jsou totiž ve skutečnosti speciálně vyladěné luxusní OC modely, které mají jeden z nejvyšších výkonů, vyšších než skutečné reference a běžné levnější edice. Ovšem mají nejnižší spotřebu a také uváděnu nejnižší cenu. Jenže realitou je, že v obchodech jsou výhradně dostupné nereferenční modely, které mají buď nižší, nebo když už podobný výkon, tak vždy s mnohem vyšší spotřebou a mnohem vyšší cenou. NVIDIA FE edice vůbec nereprezentují skutečnou realitu NVIDIA karet, které jsou nám v obchodech a PC skutečně nabízeny a prodávány. Těmi jsou vždy nereferenční OC edice, které mohou mít podobný, ale často spíše i nižší výkon než FE, ovšem vždy prostě žerou více a hlavně stojí více.

U AMD takový problém není, reference AMD RX 6000 se běžně prodávají. Navíc nereference jsou většinou skutečně OC edice, tedy jsou vždy výkonnější než reference, a rozdíl ve spotřebě tomu odpovídá. Z hlediska testování jsou to tedy skutečně reference, čímž NVIDIA FE modely rozhodně nejsou. Nicméně snažíme se obecně používat (pokud máme možnost a seženeme) pro testování tedy běžně prodávané edice jednotlivých karet, v testu tedy používáme následující modely AMD Radeon:

  • Sapphire NITRO+ RX 580 OC 8GB
  • ASUS ROG STRIX VEGA 64 OC 8GB
  • Gigabyte GAMING RX 5500 XT 8GB
  • Sapphire PULSE RX 5600 XT 6GB
  • Gigabyte AORUS RX 5700 XT OC 8GB
  • Gigabyte EAGLE RX 6600 8GB
  • Sapphire PULSE RX 6600 XT 8GB
  • AMD Radeon RX 6700 XT 12GB
  • AMD Radeon RX 6800 16GB
  • AMD Radeon RX 6800 XT 16GB
  • AMD Radeon RX 6900 XT 16GB

V případě NVIDIA grafik jsou použity následující modely:

  • ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB
  • PALIT StormX GTX 1660 SUPER OC 6GB
  • ASUS ROG STRIX GTX 1080 Ti 11GB
  • MSI VENTUS RTX 2060 6GB
  • MSI Gaming X RTX 2080 Ti 11GB
  • ASUS ROG STRIX RTX 3060 12GB OC
  • EVGA XC Gaming RTX 3060 Ti 8GB
  • Gigabyte Gaming OC RTX 3070 8GB
  • EVGA XC3 Ultra RTX 3070 Ti 8GB
  • ASUS ROG STRIX RTX 3080 10GB OC
  • MSI Gaming X TRIO RTX 3090 24GB
  • PALIT RTX 3090 Ti GameRock 24GB

Samozřejmě používáme Windows 10 Professional x64 s nejnovější aktualizací.  Nainstalovali jsme nejnovější verze testovaných her a samozřejmě nejnovější verze ovladačů AMD Radeon Software a NVIDIA GF. Jako obvykle testujeme s každou grafickou kartu každé měření 3x a výsledkem je průměr tří měření (v grafu zaokrouhlený na celé číslo). Testujeme nyní 8 her, každou ve 3 rozlišeních, což znamená že pro každou kartu děláme 72 jednotlivých měření. Testujeme obvykle na nejvyšší detaily včetně vyhlazování. A snažíme se vybrat hry tak, aby byly zastoupeny nejběžněji se vyskytující herní engine, na kterých běží i řada jiných her s podobnými výkonovými a technologickými požadavky. Netestujeme technicky zastaralé hry, ačkoliv jde o velmi hrané tituly jako CS GO, DOTA apod. protože nedokáží architekturu a výkon nových GPU využít. Všechny testy jsou také již s aktivním sBAR/SAM režimem.

A jaký je výkon karty v praxi? Podívejme se na pár testů …

 

 

  • Battlefield V (DirectX 12)

Stále aktuální hlavně multiplayerová hra, která má již slušnou optimalizaci a umí využít i pokročilejší technologie DirectX12. V aktuální verzi používá i DXR (Ray Tracing), který je zapnutelný na některých kartách AMD i NVIDIA, ale testujeme bez něj (je totiž vizuálně prakticky neviditelný, ale má znatelný vliv na FPS). Herní engine (Frostbite) pak používá celá řada her od EA, jde v podstatě o jejich hlavní technický základ. A používat jej bude i nadále, takže výkony grafik jsou tak podobné v mnoha dalších hrách a budou i nadále:

Všechny karty testujeme v režimu DirectX12 a hra běží na plné detaily (ultra+AA). Hra je také aktualizovaná na nejnovější verzi s nejnovějším update a na aktuálních ovladačích. Uvažovali jsme o tom, zařadit novější titul Battlefield 2042. Ovšem z technického hlediska je to stejný engine, jen v mnohem horší, méně optimalizovaném stavu zatím. Takže zůstáváme u BF5.

 

  • Cyberpunk 2077 (DirectX12)

Už je to rok od vydání této velmi očekáváné hry, a i když stále není ani zdaleka ve stavu (technickém i obsahovém), v jakém jsme ji očekávali. Poslední aktualizace během roku 2021 vylepšily ovšem věci natolik, že je hra konečně trochu použitelná pro testování. Tedy bez aktivního Ray Tracingu, který je nadále velmi neoptimalizovaný. Takže testujeme bez něj.

Jinak je vše testováno s maximálním nastavením, samozřejmě v nativních rozlišeních bez DLSS/FSR apod. Tvůrci mají v plánu stejný herní engine dále rozvíjet, CyberPunk se má dočkat několika přídavků a ve vývoji je i nový Zaklínač, který nepochybně bude používat vylepšený stejný engine. Takže ve srovnání grafických karet a jejich schopností pro následující roky, nesmí chybět.

 

 

  • Far Cry 6 (DirectX 12)

Další díl Far Cry série staví opět na stejným herním engine, jako předchůdci, Zde opět o něco málo vylepšený. Rozdíl není dramatický, stále jde o jeden z hůře optimalizovaných základů po stránce využití CPU apod. Ale poslední verze a aktualizace to trochu vylepšily. Každopádně takhle to šlape u nejnovějšího titulu:

Testováno je opět v nejvyšších detailech s texturami (které ovšem u méně jak 12GB grafik se zcela nenačtou, takže hra na grafikách s méně jak 12GB paměti vypadají trochu hůře). Jinak stejný engine bude používaný i nadále u budoucích her UBISOFT, takže stále velmi důležitá součást grafických benchmarků aktuálních karet.

 

 

  • Forza Horizon 5 (DirectX 12)

Nejnovější díl úspěšné závodní série používá stejný technický základ jako populární předchůdce. Jen s drobnými vylepšeními. Hra nejen skvěle vypadá, ale je dnes i výborně optimalizovaná, dokonce i na nejnovější grafické architektury AMD i NVIDIA. Takže zařadit ji do testů aktuálních grafik je přímo povinnost, pokud chceme hru, která skutečně je stavěna na současné generace karet:

Na to, jak skvěle hra vypadá, jde opravdu o výborně optimalizovaný titul. Navíc prakticky bez technických chyb a problémů, což je vzácné a testování hodně usnadňuje. A nepochybně bude tento engine a základ použit i pro další díly této dnes asi nejlepší arkádové závodní herní série.

 

 

  • Assassin’s Creed Valhalla (DirectX 12)

Jedna z nejlepších her série, opět využívající stejný a vylepšovaný herní engine. Za poslední měsíce dostala hra další technická i obsahová vylepšení a optimalizace. A další jsou v plánu, takže důležitá hra, který nesmí chybět ve srovnání výkonu a schopností současné generace GPU. A dnes běhá takto:

Testovány jsou maximální detaily, kdy je hra docela náročná, ale dá se to, ale na to, jak dobře vypadá, jde o jednu z lépe optimalizovaných her, a to plně již i pro současné architektury grafik. Navíc stejný herní engine a technická základ opět bude použit i u dalších herních titulů. Takže důležitý titul, který dokáže prozradit realitu o skutečném výkonu a použitelnosti současných karet pro další roky.

 

 

  • DooM Eternal (API VULKAN)

Jediná významná současná hra, využívající alternativní API základ, tedy VULKAN místo jinak dominantního DirectX. Jak víte, VULKAN je postavené na základech API MANTLE od AMD a byl kompletně převzat jako náhrada za OpenGL. DooM je pak drsná klasická akční hra a v nejnovějším díle se extrémně povedla. Herně i technicky a graficky. Detailní grafika není překvapivě příliš náročná na výkon:

Přestože jde o jednu z nejlépe vypadajících současných hrách, dokáže poskytovat stovky FPS na moderních grafikách. Testujeme v plných detailech bez RT, DLSS či FSR. Samozřejmě opět tento stejný technický základ bude nepochybně použit pro další hry tohoto vydavatele i série, takže důležitá součást grafických benchmarků, aby měly nějakou vypovídací hodnotu.

 

  • Provozní vlastnosti – spotřeba, chlazení, taktování

Důležitým aspektem výkonných grafik jsou samozřejmě provozní vlastnosti. Zejména spotřeba a s tím související chlazení. Nová generace výkonných grafik přichází s opravdu velmi vysokou spotřebou. Měříme průměr jednotlivých modelů ze všech našich herních testů, měřena je spotřeba celé PC bedny a takhle to vypadá:

Spotřeba nových grafik roste. RTX 3050 by měla být karta nižší střední třídy, ale i tady spotřeba proti minulosti narostla. Ale pořád je rozumná, kdy se pohybuje kolem 150W pro samotnou kartu. RTX 3050 ani v této luxusní edici není tedy extrémně žravá, nicméně konkurenční AMD Radeon RX 6600 je úspornější a to má znatelně vyšší výkon, takže efektivita RTX 3050 je poměrně mizerná. Tím spíše, že RTX 3060 a RX 6600 XT/6650 XT, které jsou znatelně výkonnější, nežerou extrémně více.

Z hlediska hlučnosti karty není u RTX 3050 problém, speciálně ne u velmi mohutné edice jako ASUS ROG STRIX s tím jejím opravdu masivním chladičem. Dokáže udržet teploty kolem 68°C v zátěži. Hlučnost je pak velmi, opravdu velmi nízká a jde o naprosto tichou kartu, kterou prakticky nemáte šanci v sestavě slyšet. V klidových stavech je úplně bezhlučná, protože ventilátory stojí úplně.

  • Taktování

NVIDIA nechala u RTX 3000 karet jen malý potenciál pro taktování. ASUS už v „základu“ u této edice posunul ten TBP limit z obvyklých 130 na 150W. Maximem je pak 165W, kam to ještě můžete ručně vyhnat taktováním.

Potíž je, že z hlediska dosahovaných taktů karta prostě už o moc rychleji nepojede. Už z továrny běhá až 2040MHz, nám se nakonec podařilo dostat na 2150MHz stabilně. Paměti jsou ze 14GHz posunout na 16,5GHz, to vše tedy výměnou za dalších 20W spotřeby navíc. Co to přinese na výkonu? Nic moc. 5% posun taktů na GPU a 18% posun u pamětí dokáže zvýšit výkon o cca 7-8%, ale prostě výš to nejde. Posun je to z hlediska praxe bezvýznamný, protože konkurenční Radeon RX 6600 i v základu bez taktování je stále znatelně výkonnější.

Podívejme se dále …

 

 

  • Celkový výkon, SAM(rBAR), RayTracing atd.

Všechny testy jsme již prováděli už se zapnutou technologií AMD Smart Access Memory (pro AMD RX 5000/6000) grafiky a také obdobou v podobě univerzální rBAR pro NVIDIA (RTX 3000), kterou dnes AMD i Intel platformy běžně podporují. V některých hrách dokáže docela znatelně zvýšit výkon (i více než 10%, u některých her je ale přínos minimální až žádný.

Tyto technologie stále musíte ručně zapnout v BIOSu, ovšem pak už prostě fungují. A protože jsme nezjistily žádné nevýhody a nedostatky (nemá to nikdy negativní vliv na výkon), ponecháváme ji prostě už zapnutou stále. Nevím, proč AMD a Intel nechávají SAM/rBAR v základu neaktivní. Už to nedává smysl.

  • Ray Tracing

Do celkových výsledků zatím nezapočítáváme testy s Ray Tracingem. Ono totiž srovnávat AMD Radeon vs NVIDIA grafiky s RT efekty v některých dosud vydaných hrách, je naprosto neobjektivní. Starší hry s RT efekty vyšly před dobou, v základu RT efekty neměly a dostaly je poději s update a optimalizací výhradně pro RTX grafiky NVIDIA. Ty samé hry ale stále nedostaly žádnou podobnou optimalizaci pro Radeon RX 6000 grafiky, takže srovnávat za těchto podmínek výkon karet pod RT v těchto hrách? Příkladem takové hry je například METRO EXODUS:

Hra nemá vůbec optimalizaci na RX 6000 sérii, a DRX/RT technologie byla vyvinuta a optimalizována přímo a jedině pro NVIDIA RTX 2000/3000 sérii. V této hře jsou také Ray Tracing efekty dost přehnané. Zejména co do vlivu na výkon, kdy znamenají pokles FPS o 35 až 45%. Což je hodně vzhledem k malému vizuálnímu přínosu. Většina novějších her, které už berou ohled na novější RDNA 2 architekturu AMD, která se totiž nachází i v konzolích, které to musí také zvládat, používá Ray Tracing (DXR) efekty v univerzálnější a jednodušší verzi. Příkladem takové hry (a většina nových to má stejně) je například F1 2021:

Zde je DXR použito lehce na stíny a pár efektů nasvícení. Daň za zapnutí je také mnohem menší, zhruba něco mezi 15 - 25% FPS. Stále pak obecně platí, že ten téměř neviditelný vizuální efekt, který přináší RT do v současnosti plně rasterizovaných her, žere tolik výkonu, že zapínat ho nemá dnes smysl. RTX 3000 a RX 6000 GPU obecně prostě nemají dost výkonu na smysluplný real time Ray Tracing ve hrách. A je to dnes jen marketing, než skutečně nyní pro hráče užitečná technologie. Smysl Ray tracingu je udělat celé nasvícení scény a odrazy touto metodou, pak je to z hlediska tvorby jednoduší než rasterizací. A výsledek je také více realistický. Bohužel v současnosti prostě nemají současné GPU dost výkonu tohle zvládnout. Potřeba bude několikanásobek jejich výkonu, aby to zvládnutelné bylo. Do té doby bude Ray Tracing jen extra prvkem, kdy bude doplňovat jinak stále rasterizovanou grafiku. Ale pokud to hry nabídnou, tak obě řady jej podporují. Ovšem DXR efekty je první věc, kterou bych u her vypnul, protože v současné době prostě za ty výkonové požadavky, vizuálním přínosem rozhodně nestojí. Smysl budou mít až o několik grafických generací později, kdy budou mít GPU několikanásobek současného výkonu.

  • Celkový výkon

Takže zásadní je stále jen a pouze rasterizační výkon, bez vlivu RT. A tam dnes vypadá výkonové srovnání takto:

Samozřejmě záleží na výběru her. V našem případě máme dobrý vzorek hlavních používaných technologií a moderních engine, které jsou a budou aktuální další roky.

Takže k závěrům …

 

 

  • Závěr a hodnocení

RTX 3050 je typická karta nižšího mainstreamu. Jde o poměrně výrazně osekanou RTX 3060. Stejné jádro má zde jen 71% aktivních jednotek a 128-bit sběrnici místo 192-bit. Takty ale zůstaly podobné. Nepřekvapí tedy, že RTX 3050 dosahuje ve výsledku zhruba 75% výkonu RTX 3060. Potíž je, že situace která panovala více jak rok a půl v obchodech, NVIDII hodně pomohla schovat fakt, že RTX 3060 a RTX 3050 jsou mizerná nová generace. Hlavně pokud jde o upgrade a posun proti předchozí generaci mainstreamových karet. Zatímco ve vyšších segmentech se bavíme o posunech 40 až 80%, aby to vůbec stálo za řeč, u mainstreamu RTX 3000 generace NVIDIA udělala přinejlepším pouze 20% posun výkonu! A ceny jsou současně mnohem vyšší.

RTX 3060 12GB je sama o sobě hodně mizerný generační update, kdy proti předchozí RTX 2060 je pouze o 20% výkonnější a technicky neumí a nepřináší vůbec nic nového. Avšak její cena je celou dobu znatelně výše, přitom RTX 2060 6GB se stále hojně nabízí a prodává. No a to se podepsalo i na RTX 3050, která nedokáže RTX 2060 překonat. Dosahuje zhruba 90 až 93% výkonu této karty, přitom cena je dnes prakticky stejná. Samozřejmě bychom měli spíše srovnávat s „RTX 2050“, ale žádnou takovou kartu nám NVIDIA v minulé generaci nižšího mainstreamu nenabídla.

Nejblíže pozicováním na trhu je ze starší generace tedy GTX 1660 SUPER, která je zhruba o 15% slabší, ovšem opět je tu fakt, že stojí zase podobné peníze jako RTX 3050 dnes! Takže opět velmi mizerný generační upgrade. Ano, nová RTX 3050 umí Ray tracing, což je asi jediná nová věc v této sérii a generaci mainstreamu od NV proti GTX 1600 ale ne proti RTX 2000. Jenže Ray tracing u RTX 3050 je asi tak užitečný, jako plavky v zimě. Ano, dají se někdy použít, ale není to moc praktické. Ani DLSS to nezachrání, protože je „veřejným tajemstvím“, že DLSS funguje poměrně špatně na slabších kartách, jelikož samo o sobě potřebuje výpočetní výkon. Takže čím slabší karta, tím méně výkonového přínosu DLSS (platí to i u AMD a jeho FSR). Proto NV demonstruje ráda přínosy DLSS na high endových kartách a prakticky tak záměrně uvádí mnoho zákazníků v omyl, že ten přínos DLSS u RTX 3090 bude stejně významný i u RTX 3050. Nebude. Navíc uzamčené DLSS je vedle univerzálního AMD FSR prakticky zbytečné, v každém případě ani jedna z technologií neumožní na kartě s výkonem jen RTX 3050 ten Ray tracing provozovat ve hrách v nějakém rozumném měřítku dnes, natož u náročnějších her v budoucnu. A to je právě ten Ray tracing jedinou novinkou u RTX 3050 proti předchozí generaci nižšího mainstreamu NVIDIA karet jako GTX 1660 série.

  • RTX 3050 je hlavně velká marketingová lež

Problém, který s RTX 3050 mám nejen já, ale každý objektivní recenzent, je prostě fakt že NVIDIA zneužila/využila řadu recenzentů a testerů, které obelhala (nebo jim za to vědomé lhaní zaplatila), že RTX 3050 je karta za 249 dolarů (za 7 tisíc). Proto recenze na RTX 3050 jsou stále celkově docela pozitivní, ačkoliv jde objektivně o jeden z nejhorších generačních updatů a novou generaci v historii NVIDIA karet. Posun výkonu je minimální i vůči mnohem starší GTX 1660 Super, navíc RTX 3050 prostě není karta za 7 tisíc, ale reálně za 10 tisíc. A vždy byla. NV si tu nízkou cenu prostě a jednoduše vymyslela, protože na trhu už při jejím uvedením byla AMD s RX 6600 XT za 349 dolarů. A kdyby NV měla jít oficiálně proti ní s pravdivou, tedy podobnou cenovkou, recenzenti by jí to právem dali sežrat. RTX 3050 by naprosto shořela v recenzích …

A tak NVIDIA lhala. A vyplatilo se – lhaní je hlavní marketingový nástroj společnosti NVIDIA, protože bohužel funguje. Ostatně za to, že vám to takhle narovinu říkám, budu vláčen mnohými blátem, budu označován za AMD fandu a NV hattera a to prostě jen proto, že objektivně říkám, jak se věci mají. Stále většina recenzí kolem RTX 3050 je poměrně pozitivních, málokdo vydal nějakou opravu nebo doplnění hodnocení, kdy by zhodnotil RTX 3050 s ohledem na její reálné ceny, ne na doporučenou vylhanou nerealistickou doporučenou cenu NVIDIA. Proč o tom mluvím? Protože na tom prostě záleží. Jak vidíme třeba u Radeon RX 6500 XT, tuhle kartu mnozí kritizují a mnohé recenze ji shazují, někteří ji označují za špatnou, ačkoliv objektivně neexistuje lepší grafický produkt za stejnou cenu na trhu (už vůbec ne v současné generaci). Takže jak může být špatná, když lepší za ty peníze nic není? Protože mnozí nepřekousli tu cenovou realitu všeho dnes. A prostě AMD nelhalo o ceně (nedělalo marketing jako NVIDIA). Přiznalo na rovinu, co ta karta stojí, nevycházelo se tedy z nějaké vymyšlené nereálně nízké ceny jako v případě RTX 3050, což zásadně ovlivnilo vyznění recenzí a hodnocení těch produktů.

  • Takže jaká je NVIDIA RTX 3050 objektivně?

Nic moc. Funguje. To je to nejpozitivnějšího, co se dá o této kartě napsat. Z pohledu nové generace jde opravdu o jednu z nejmizernějších nových generací od NVIDIA v její historii. Posun výkonu vůči předchozí generaci NV karet nestojí ani za řeč. Problém je ta cena. Kdy reálně dnes stojí kolem 9 – 10 tisíc, což je hezké proti stavu věcí v roce 2021, ale za stejnou nebo nižší cenu se dnes stále prodává výrazně starší RTX 2060 6GB, která je výkonnější kartou! Takže NVIDIA nedokázala nabídnou na trh prostě lepší produkt, než je její starší ale stále stejně technicky aktuální a výkonnější model minulé generace za podobnou (reálnou) cenu!

Samozřejmě je vše pro 3050 ještě horší s ohledem na nabídku konkurenční společnosti AMD. Za prakticky stejnou cenu jako stojí RTX 3050 totiž normálně koupíte Radeon RX 6600 (bez XT). Jenže tahle AMD grafika není jen o trochu výkonnější, je o celou třídu výkonnější. Radeon RX 6600 má výkon jaký nabízí až NVIDIA RTX 3060, ale přitom stojí jako RTX 3050. A nejen že je AMD výkonnější a má všechny nejnovější technologie jako FSR či RT, je i úspornější. Není prostě nic, čím by NVIDIA a její RTX 3050 byla konkurenceschopná dnes …

 

Takže pro koho je? Pro ty, kteří se prostě neorientují, typická past na zákazníky. Pro ty, kteří nakráčí do obchodu a chtějí buď „NVIDIA nebo Geforce“. Výsledkem je, že odchází se zásadně horším produktem, o 30% slabší grafickou kartou, než by ve stejné generaci karet za stejné peníze mohli dnes mít. A tahle past díky marketingu a lhaní společnosti NVIDIA a mnoha „recenzentů a novinářů“, kteří jí v tom lhaní pomáhají, prostě funguje a poškozují tak přímo a jednoznačně uživatele. Takže je mezi námi spousta „obětí“ dalšího znásilnění a pošlapání objektivity. Samozřejmě koupit si RTX 3050 nedává absolutně žádný smysl dnes, je a dosud to byla velmi špatná koupě. Samozřejmě z velké části kvůli té ceně. Pokud by stála maximálně těch 7 tisíc (tedy 249 dolarů), pak ano, nebyl by to žádný superkauf, ale dávala by trochu smysl, i když z hlediska výkonu, efektivity atd. je prostě jednoznačně výrazně horší než AMD a jeho RX 6600 série. AMD má dnes jednoznačně mnohem lepší mainstreamové grafické karty, než jaké nabízí NVIDIA a je smutné, že podíl na trhu tomu neodpovídá a mnoho hráčů má horší karty, než by za své peníze v této generaci mohli a měli mít jen proto, že marketing a lhaní má dnes větší úspěch, než reálně lepší produkt.

  • ASUS a jeho ROG STRIX RTX 3050

Musím ale podotknout, že naše výše uvedené grafy „trochu“ nadržují NVIDIA, protože jsem tam uvedl ceny levnějších běžných RTX 3050, ale výkon naměřený s ASUS a jeho mohutnou OC ROG STRIX verzí. Zkrátka naše recenze ukazuje tuhle kartu s nejlepším možným výkonem za téměř nejnižší možnou cenu. Bohužel realita ASUS STRIX je taková, že je o 2 tisíce korun dražší, než základní verze DUAL. Bavíme se o tom, že RTX 3050 ve verzi STRIX stojí 12 tisíc korun, což je dnes vyšší cena, než stojí některé levnější RTX 3060 a hlavně ještě výkonnější Radeon RX 6600XT/6050 XT), které jsou ovšem běžně o 45 až 50% výkonnější!

Takže ano, ASUS a jeho ROG STRIX je skvělá RTX 3050 s nejlepším možným chlazením i výkonem, karta je prakticky bezhlučná, ale po stránce výkonu a ceny za to nedává tahle edice prostě smysl. ASUS má na trhu ale právě proto RTX 3050 ve verzi DUAL za cca 9400 korun, která je sice o trochu slabší, o něco hlučnější (ne o moc), ale prostě levnější. Pořád ale za 9500 korun. Karta jako taková je fajn, funguje, ovšem vzhledem k tomu, že ASUS ve stejném provedení nabízí i výkonnější RTX 2060 6GB za stejnou cenu, nebo jen o trochu dražší mnohem výkonnější Radeon RX 6600 verzi, není o čem se bavit. ASUS sice udělal hodně práce, RTX 3050 STRIX verzi vymazlil a vyšperkoval jak to jen šlo, ale z toho nepříliš přesvědčivého NVIDIA základu nějak znatelně lepší produkt prostě nevykouzlí. Takže na naše hlavní GARBAGE ocenění to rozhodně není, ale na nějaké doporučení to také není, protože prostě za ty peníze jsou znatelně lepší karty …

Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-31 16:25:58
avatar
Sama nVidia uvedla RTX 3050 na chvostu svého žebříčku a přiznala, že je horší, než RTX 2060. Což je smutné uvážíme-li, že by snad stále mohlo platit nepsané pravidlo, že mainstream nové generace by měl mít výkon jako performance+ předchozí generace. Tady by se nabízelo, že by RTX 3050 měla výkon jako RTX 2060 SUPER. Ale nemá ani nonS verze. Zato stojí hodně $.
Ale vyzdvihovat kdovíjak RX 6500XT a tvrdit, že si ty hejty nezaslouží, to je docela síla. Tahle karta v té konfiguraci vůbec neměla do desktopu jít. Zvlášť když bych stavěl budget sestavu a pořídil max B450 desku s PCI-E 3.0, tak bych se za ty peníze pěkně seknul. Radši bych sháněl starší GTX 1650 SUPER za menší peníze, než RX 6500XT. Naopak to schytala velmi správně.
Davamir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-01 19:59:08

Přesně tak ke komentáři o 6500xt.

Jakmile by se na to nenadavalo nebo třeba ještě pochválilo tak příští generaci bude takových podobných karet víc, protože je to samozřejmě lukrativní pro výrobce.
nobloch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-31 17:23:27
avatar
Ale pravděpodobně jen díky tomu hejtu na 6500XT se dá koupit i 19% pod MRSP (dle 3dcenter).
Nakadah [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-31 21:34:07
avatar
Základní Asus Dual RTX3050 OC mám skoro půl roku a v podstatě mi to stačí. Na to moje hraní na 60FPS monitoru s přehledem. Moc to nežere, moc to netopí. No a strkat na tuhle grafiku ten velký tří-větrákový chladič, je naprosté mrhání a zbytečnost. Nevím jestli jsem to v textu přehlídnul nebo ne, ale nenašel sem že ta karta je PCI-E 4.0 s jenom 8x linkami. Takže v PCI-E 3.0 na starší desce, nebude ten výkon naplno.
Stasek1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Souhlas 2022-06-01 01:13:22
avatar
Dobrý večer ve spoleh,naprosto souhlasím s recenzí.Nvidia těží z minulosti, nezájmu lidi o to co vlastně kupují a z marketingu . Neustále na mne skáčou různé sestavy na internetu kde proste musí být v herním PC Nvidia, jinak proste nejsi gamer. Různé grafy, technologické videa a Spousta reklam z esportu kde jsou znaky nvidia ,která spolupracuje s různými společnostmi v tomhle odvětví.Výsledek je že všude vidíš nvidia znak a každý mladší kluk který staví PC prostě chce jejich produkty. Sám sestavují PC pro spoustu zákazníků a vidím to dnes a denně . Každý chce nvidia ani neví proč, žádný pádný argument . Zrovna teď jeden zákazník chce tuhle kartu do PC,,herního”. Zvlášť smysl nedávaj tyhle drahé edice navíc v tomhle segmentu karet kde je každá koruna dobrá ,kdy si příplatim 2-3 tisíce za nic vlastně ,jen za vzhled a přitom za ty samé prachy můžeš mít o třídu výkonnější karty. Ale zákazník na to odpoví ale mě se líbí
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-01 16:43:15
avatar
Lidi jsou pitomí a bude hůř, lidstvo strašně degeneruje. Samozřejmě je nás nejvíc co kdy bylo, takže extrémně chytří lidé co nás někam posouvají vždy budou, ale ten poměr že na každého chytrého je XX blbců a na každého hodně chytrého ještě víc je podle mě brutální a bude se jen zvětšovat a dopadne to hodně zle.
Stasek1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 2dil 2022-06-01 02:04:18
avatar
Abych dokončil myšlenku která se nevešla.setkávám se s lidmi kteří chtějí PC ale první věc co mi řeknou je že chtějí nvidia kartu nic jiného je nezajímá pořádně .Nvidia nejvíc těží z nevědomosti a nezájmu lidi o kupovaný produkt to je první skupinka lidi . Druhá skupinka jsou lidi kteří se vyznají ale je jim jedno ze karta má horší poměr cena výkon nebo že za ty samé peníze můžou mít výkonnější kartu ale proste chcou jen nvidia kartu a je to v pořádku když jsou seznámeni se všemi aspekty produktu . Pak je treti skupinka a ta přemýšlí jak postavit co nejvýkonnější PC za co nejlepší cenu a tii si koupí AMD kartu.přesně to odpovídá poměru prodeje karet v mých PC 2/3 nvidia , 1/3 AMD. Omlouvám se za slohovku
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-01 02:40:35
avatar
33% AMD to je ještě výhra, ... celosvětově to je myslím furt 20%.
Alienware [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-01 11:07:44

Ono se není taky co divit. Co mám v okolí lidi s klasickými PC, tak na nVidia karty jsem snad nikdy neslyšel žádný problém, za to u AMD karet ano, hlavně problémy s ovladači...kdybych si skládal PC, hodně bych zvažoval, jestli zvolit AMD GPU.

A to vím, že nabízí nejlepší poměr cena/výkon
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-01 11:22:21
avatar
jako člověk co funguje a používá všechny karty obou firem co vyjdou už řadu let, říkám že tohle jsou lži ...

problémy s AMD kartami a jejich ovladači nejsou rozhodně horší než problémy s NV a jejich ovladači .... a každý kdo říká něco jiného je lhář a lže buď záměrně nebo z neznalosti ...
Stasek1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-01 19:01:22
avatar
Žádný problém s amd ovladači jsem nikdy neměl ale slýchávám takové příběhy alias jedna baba povídala, ale vždycky to byl kamarád kamaráda dalšího kamaráda
Davamir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-01 19:54:33

Takže potíže s ovladači rDNA1 na které si první rok stěžovalo spousty lidí jak v recenzích tak na sociálních sítích byly jen samé lži a reálně žádný problém nebyl?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-01 23:03:21
avatar
nebyly větší ani rozšířenější než jiné problémy s NVIDIA kartami

samozřejmě nejvíce o těch "problémech RDNA 1" diskutovali a stěžovali si na ně majitelé NVIDIA karet ... to je také známý fakt
Davamir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-02 08:33:07

Aha.. a proto těch stížností byl plný např AMD reddit, přesně tak totiž jsou samí zfanatizovaní majitelé nVidia kteří mají potřebu diskreditovat AMD ať to stojí co to stojí.

Ten problém první rok prostě byl a byl to velký problém, nVidia takový problém neměla protože kdyby na tom obě strany byly nastejno nikdo by si nestěžoval protože by se to bralo jako standard.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-02 09:37:13

Snad nebudeme vytahovat problémy NV ovladačů
Ohledně té RDNA 1, tam šlo o aktualizace Windows. Řešilo se to všude pořád dokola. OK byla to chyba AMD, tam se to projevilo, ale kde to začalo byly aktualizace W10. JJ nová generace od které se AMD odpíchlo a mělo to potíže, ale né jen vlastní vinou.
Davamir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-02 10:15:05

Je to jejich vina, oni ví že se ty karty budou používat pod Windows a tak musí sami zaručit že to bude dobře fungovat.

Přece nečekáš že by za někoho Microsoft dělal práci zdarma ne?
Stasek1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-01 21:21:10
avatar
samozřejmě netvrdím že si to lidé vymýšleli , taky sem četl o problémech s RDNA1 ovladači ale nikdy nezažil žadný problém. Ale vím že problém byl vyřešen další aktualizací takže žádná katastrofa se asi neděla
hor410 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-01 14:25:30

Lidi lžou. 10 kamarádů/známých je zkritizuje že si nekoupili nV a oni si pak vymyslí "argument". Podle mých zkušeností je naopak víc problémů s ovladači nV. Ale nechci to hodnotit podle sebe, takže bych to shrnul tak, že oba (AMD i nV) mají někdy nějaké problémy s ovladači. Tečka.
Alienware [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-01 15:12:09

Pánové, divím se, že s vašimi věštícími koulemi nejste už značně za vodou. Jen jsem napsal "svou" zkušenost, nic nepaušalizuji.

Mě osobně je to úplně jedno, PC nepoužívám 20 let a jedu jen notebooky a tam je to jedno, protože AMD nic v high-endu nemá řadu let.

Byl bych jen rád, když se situace změní a ceny pujdou dolu, pokud to bude tak výhodné jako u PC verzí.

První vlaštovkou byl Alienware s AMD 5700XT, ale tu verzi si snad nikdo nekoupil a pak Asus s 6800M, ale ta byla nějaká podtaktovaná a ve finále dost pod RTX3070.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-02 09:30:24

Přesně, ovladače jsou takový ten nejsnáze používaný argument pro fanboye, který nejde ověřit a přitom poškozuje produkty nejvíce. Je to klasická podpásová hříčka.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-01 17:43:06
avatar
Ano mas pravdu v tom co pises, na druhou stranu za sebe muzu rict, ze mi to tak vlastne i vyhovuje Kdo si chce priplatit za nvidii, dobre mu tak a at si tedy priplati. Ja sestavy dlouhodobe stavim spise jen jako bokovku, ale kdyz u navrhu reknu, ze kdyz si vezmes ten a ten komponent, tak budes mit srovnatelny vykon v tom co s tim chces delat a usetris tolik a tolik...tak zpravidla daji na muj nazor. Velka vetsina zajemcu o novou sestavu mermomoci skudli kazdou korunu.. Tak jak to popisujes, tak to plati spise v klasickych obchodech - no a tam jde v prve rade o byznys a v CZ obzvlaste v tech nejvetsich obchodech - na dobro zakaznika se tady moc nehledi
Stasek1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-02 06:42:33
avatar
Jasný samozřejmě taky poradím klientům taky pro to tuhle praci dělám,dát jim za jejich peníze co nejlepší produkt a poradit jak nejlépe utratit své prachy pak mě práce naplňuje a mám z ni radost Někteří si nechají poradit komplet sestavu nekteri chcou přímo produkt který mají vyhlidnutý, já jim řeknu názor a vždycky to dáme dokupy. Klient má místo rtx3050 nakonec rtx 2060 12gb když tak strašně chtěl nvidii do 10 tisíc , myslím ze dobre řešení za ty prachy za 3060 uz nechtěl to něco málo připlatit
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-03 04:18:08
avatar
Je taky dosti zarážející, že spousty těch co jedině Nvidia pak kolikrát přejdou na konzole a nebo konzoli dokonce mají a nemůžou si grafiku vynachválit a budou se i hádat do krve, že na PC lepší není a nebo dokonce, že je na konzoli ještě lepší grafika než na PC a vůbec si neuvědomují, že je tam ale grafika AMD :-D Samozřejmě když se na to upozorní, tak další blbý kecy, že ale v PC je to něco jinýho a bla bla bla
Stasek1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-09 07:58:13
avatar
To se nesmíš divit ale že při těch cenách grafických karet si lidi koupi radši konzoli.Ted to trochu šlo dolu a možná jeste pujde než vyprazdni sklady starych rtx 3000 ale všechno zdražuje nová generace zase bude o něco dražší a sem zvědavej jak se Nvidia popasuje s tou spotřebou
kidd.hombre [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-01 18:13:58

skoda, ze neni zmerene to DLSS
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-03 07:38:02

myslíš to DLSS čo ti so 100FPS urobí 50FPS?, tak to si proste vydeľ FPS dvomi a máš to
Super vecička ktorá ti s RTX3090 urobí 3050, no nezapni to
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-03 07:43:48
avatar
trošku mimo ne po ránu ? ... Máš na mysli RT nejspíš
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!