AMD Radeon RX 7900 XT 20GB – TEST a RECENZE výkonné grafiky za rozumnější cenu?
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Tuesday, 13 December 2022
alt

 

 

 

 

 

  • AMD Radeon RX 7900 XT 20GB – TEST a RECENZE

                                                          výkonné grafiky za rozumnější cenu?

Recenzi a podrobný praktický test prozatím nejvýkonnějšího modelu nové generace grafických karet AMD Radeon RX 7000 série, jsme vám nabídli včera. Dnes se podíváme na levnější Radeon RX 7900 XT 20GB, která má proti 24GB XTX, o něco nižší cenu. Otázkou v tuto chvíli je, zda je nízká dost ano, aby tohle byl zajímavý produkt. Ano s ohledem na současnou nabídku velmi výkonných herních grafik je to suverénně a s velkým náskokem nejlevnější takto výkonná karta na trhu. Ovšem to proto, že všechny ostatní stojí opravdu hodně, a většina vyloženě nesmysl. Takže se musíme ptát, zda 899 dolarů (25 490 korun vč. DPH v době uvedení), je rozumná cena za nový Radeon RX 7900 XT model. A na tohle máme pro vás dnes odpověď …

  • AMD Radeon RX 7900 XT 20GB do akce …

Stejně jako výkonnější XTX model používá i tahle nová karta revoluční NAVI 31 řešení. První herní GPU, které není tvořena klasicky monolitickým čipem, ale sestává se z jednoho na high end grafické čipy opravdu malého 306mm2 5nm GCD čipu a 6ti menších MCD (37,5mm2 každý), které jsou navíc na 6nm výrobě. Ano, jde tedy o čiplet, podobnou koncepci, jakou AMD úspěšně uvedlo na poli procesorů. Tohle má být „ZEN 2 moment na grafickém trhu“. NAVI 31 jasně prezentuje výhody čipletové koncepce, tedy hlavně efektivitu ve výrobě, kdy můžete spokojovat levnější menší čipy s lepší výtěžností a ušetřit velké peníze na drahém křemíku proti klasickému velkému monolitu. Protože prostě ne všechny části velkého čipu těží a využijí onu drahou výrobu, a tak vlastně jen prodražují celý čip a komplikují věci. O všem jsme si už povídali v článku o Radeon RX 7900 XTX modelu včera:

AMD Radeon RX 7900 XTX 24GB – TEST a RECENZE nové grafické karty s revolučním RDNA 3

V případě 7900 XT karty AMD prezentuje i druhou současnou výhodu čipletové konstrukce, kterou je flexibilita. V jejich případě je ten jeden MCD čip „falešný“. Je tam jen křemíková podpora a reálný funkční MCD není v NAVI 31 pro XT varianty karet vůbec osazen, což ušetří nějaké peníze. Tohle bude zajímavé hlavně v budoucnu, až bude komplexnost čipletů narůstat. Parametrově každopádně má XT verze proti XTX, nějaké ústupky.

7900 XT má ve fyzicky jinak stejném GCD, aktivních 5376 jednotek (87,5%) místo plných 6144, má také 320-bit sběrnici (83%) proti 384-bit a s tím souvisí i 20GB paměti (83%) místo 24GB u XTX. Karta má také oficiálně o něco nižší takty, i když v praxi běhá GPU také na cca 2,5GHz normálně. TBP, tedy celková spotřeba karty činí 315W. AMD posílá na trh i klasické referenční provedení, které máme k dispozici, jež je trochu menší než XTX a cena je také nižší. 899 dolarů (25 490 korun vč. DPH) ve srovnání s 999 dolary (28 490 korun vč. DPH) za XTX. Tedy poměrně malý cenový rozdíl, speciálně v této vysoké cenové hladině.

Dnes se tedy podíváme na to, jaká nová XT v referenci je. Srovnání s konkurencí je složitější, oficiálně totiž překvapivě zatím žádná není. NVIDIA odhlásila a zrušila původně oznámenou RTX 4080 12GB za 899 dolarů. Nyní je v plánu vydání parametrově identické karty začátkem ledna za pravděpodobně stejných 899 dolarů, ovšem v tuto chvíli to není 100% oficiálně potvrzeno a cena se může změnit. Každopádně tahle karta je znatelně slabší než 4080 16GB, i proto ten název byl nevhodný, protože RTX 4080 12GB naznačovalo, že rozdíl je jen v paměti, což by dnes při této kapacitě nemělo dělat velký rozdíl ve hrách. Bohužel realita je, že RTX 4080 12GB (alias nově RTX 4070 Ti) je fyzicky úplně odlišná karta s odlišným menším čipem atd. Podle oficiálních materiálů NVIDIA je minimálně o 15-20% slabší než RTX 4080 16GB. Oficiálně ovšem NVIDIA tuto pravděpodobně stále 900 dolarovou kartu, neoznámila. AMD tak poprvé po mnoha letech shodou okolností má možnost uvést na trh jako první kartu nové generace v cenové hladině pod 1000 dolarů, jako zatím nejlevnější model nové generace karet.

Takže jaká Radeon RX 7900 XT 20GB vlastně je v praxi? Všechno jsme pro vás vyzkoušeli a otestovali, podívejme se na to …

 

  • Grafická karta a testy

Začněme představením grafické karty samotné. AMD tradičně uvádí na trh i referenční modely, které jsou v první vlně zaslány výrobcům. Na trhu je tak budete moci pořídit s různými logy, ale pod tím vším jsou stejné karty. Lišit se bude samozřejmě podoba balení.

V našem případě máme retail verzi toho, co dostanete, když referenci koupíte přímo od AMD, což je na některých trzích možné. Jinak se bude balení lišit a každý výrobce bude mít své.

Co už bude stejné jsou samotné referenční karty. Ty jsou překvapivě malé, tedy myšleno na poměry high endových karet obecně. A speciálně na poměry aktuálních „referenčních“ FE variant konkurenčních RTX 4080/4090 modelů, které jsou mnohem větší. Referenční 7900 XT je ještě menší než XTX má sice také 2,5 slotové chlazení, ale karta samotná má pouze 276mm na délku a šířka je jen 113mm. Výrazně menší než 3slotová 304mm dlouhá a 137mm široká RTX 4080 FE, která se nevejde do řady skříní.

Design karty je elegantní, připomíná předchozí Radeon RX 6800 sérii, ale nově je vše laděno do černé barvy. XTX verze má proti XTX trochu větší chladič, a hlavně má bílé podsvícení loga, které tedy XT varianta postrádá, je tam jen nápis. Chlazení obstarávají také tři velké ventilátory, které se ale neroztočí, dokud teplota na GPU nepřekročí zhruba 50°C. Takže v klidových stavech a nízkých zátěžích je karta bezhlučná.

Jinak nová 7900 XT je na kompaktní kartu poměrně překvapivě těžká, kdy ten pasiv je mohutnější s pravděpodobně vapor chamber základnou. Mezigeneračně došlo k navýšení TBP na 315W proti 300W u 6800 XT, kdy většina toho je ovšem kvůli osazeným rovnou 20GB GDDR6 20GHz paměti proti 16GB 16GHz u RX 6800 XT. Samotné GPU vlastně není o moc náročnější. AMD doporučuje 750W zdroj. A nepotřebujete ani žádný ten nový 16-pin napájecí konektor, karta má standardní 2x 8-pin.

Výstupy pak nabízí 2x DP 2.1, 1x HDMI 2.1a a Type-C USB alias DP 2.1. Bohužel jen reference tento Type-C USB budou mít, výrobci karet jej u svých nereferencí obvykle nahradili druhým HDMI. RX 7000 série přichází s novou multimediální výbavou, má AV1, H.264. HEVC podporu, AMD údajně také přepracovalo SW pro vše, zejména kvalita streamování by měla být zřetelně lepší. Jinak má karta samozřejmě podporu všechno aktuálních technologií FreeSync, FSR, RayTracing (nová generace jednotek, ale stále součástí samotných SP nejde o samostatné jednotky) atd. Na NAVI 31 jsou i nějaké nové AI obvody a výbava, ale AMD neprozradilo, co a kde mají přesně mají dělat. Vypadá to, že k jejich využití dojde později, pravděpodobně v souvislosti s ohlášenou, ale přesně nespecifikovanou FSR 3.0 technologií, která dorazí příští rok.  

  • Testy a testovací sestava

Samozřejmě novou generaci grafických karet nebudeme testovat na naší staré sestavě, ale máme novou. Takže všechny testy jsou nové, na nových ovladačích, hrách a jejich updatech atd. Testovací sestava osahuje:

Testujeme tři základní rozlišení, tedy 1920x1080, 2560x1440 a 3840x2160. Všechny hry v maximálních detailech a pokud není řečeno jinak tak v nativním rozlišení (tedy bez FSR či DLSS, které rozlišení dynamicky snižují) a bez Ray tracingu. U všech karet je také aktivní AMD Smart Access Memory alias Resizable BAR, který je na rozdíl od AM4 platformy u AM5 platformy zapnutý ve výchozím stavu automaticky. Nemusíte jej tedy zapínat sami. Samozřejmě tato technologie má přínos různý u AMD i NV či Intel, ale obvykle již přínos má prakticky všude.

Kvůli zjednodušení a přehlednosti grafů uvádíme jen hodnotu průměru FPS, který je vypočítám průměrem tří měření ve stejné 120s sekci hry. Nastavení a vše jsou pro všechny testované karty stejné. Takže jak si vedou naše karty?

 

  • Battlefield 2042 (DirectX 12)

Aktuální hlavně multiplayerová hra, která má již slušnou optimalizaci a umí využít i pokročilejší technologie DirectX12. Herní engine (Frostbite) pak používá celá řada her od EA, jde v podstatě o jejich hlavní technický základ. A používat jej bude i nadále, takže výkony grafik jsou tak podobné v mnoha dalších hrách a budou i nadále:

Všechny karty testujeme v režimu DirectX12 a hra běží na plné detaily (ultra+AA). Hra je také aktualizovaná na nejnovější verzi s nejnovějším update a na aktuálních ovladačích.

 

  • Assassin’s Creed Valhalla (DirectX 12)

Jedna z nejlepších her série, opět využívající stejný a vylepšovaný herní engine. Za poslední měsíce dostala hra další technická i obsahová vylepšení a optimalizace. A aktuálně dostává poslední, takže důležitá hra, který nesmí chybět ve srovnání výkonu a schopností současné generace GPU. Tím spíše, že další díly už jsou ve vývoji. A dnes běhá takto:

Testovány jsou maximální detaily, kdy je hra docela náročná, ale dá se to, ale na to, jak dobře vypadá, jde o jednu z lépe optimalizovaných her, a to plně již i pro současné architektury grafik. Navíc stejný herní engine a technická základ opět bude použit i u dalších herních titulů. Takže důležitý titul, který dokáže prozradit realitu o skutečném výkonu a použitelnosti současných karet pro další roky.

 

  • Far Cry 6 (DirectX 12)

Další díl Far Cry série staví opět na stejným herním engine, jako předchůdci, Zde opět o něco málo vylepšený. Rozdíl není dramatický, stále jde o jeden z hůře optimalizovaných základů po stránce využití CPU apod. Ale poslední verze a aktualizace to trochu vylepšily, dokonce přidaly i RT (ale testujeme bez něj). Každopádně takhle to šlape u nejnovějšího titulu:

Testováno je opět v nejvyšších detailech s texturami (které ovšem u méně jak 12GB grafik se zcela nenačtou, takže hra na grafikách s méně jak 12GB paměti vypadají trochu hůře). Jinak stejný engine bude používaný i nadále u budoucích her UBISOFT, takže stále velmi důležitá součást grafických benchmarků aktuálních karet.

 

  • Doom Eternal (API VULKAN)

Jediná významná současná hra, využívající alternativní API základ, tedy VULKAN místo jinak dominantního DirectX. Jak víte, VULKAN je postavené na základech API MANTLE od AMD a byl kompletně převzat jako náhrada za OpenGL. DooM je pak drsná klasická akční hra a v nejnovějším díle se extrémně povedla. Herně i technicky a graficky. Detailní grafika není překvapivě příliš náročná na výkon:

Přestože jde o jednu z nejlépe vypadajících současných hrách, dokáže poskytovat stovky FPS na moderních grafikách. Testujeme v plných detailech bez RT, DLSS či FSR. Samozřejmě opět tento stejný technický základ bude nepochybně použit pro další hry tohoto vydavatele i série, takže důležitá součást grafických benchmarků, aby měly nějakou vypovídací hodnotu.

 

  • Cyberpunk 2077 (DirectX12)

Už je to delší dobu od vydání této velmi očekáváné hry, a i když stále není ani zdaleka ve stavu (technickém i obsahovém), v jakém jsme ji očekávali. Poslední aktualizace během roku 2021/2022 vylepšily ovšem věci natolik, že je hra konečně trochu použitelná pro testování. Tedy bez aktivního Ray Tracingu, který je nadále velmi neoptimalizovaný. Takže testujeme bez něj.

Jinak je vše testováno s maximálním nastavením, samozřejmě v nativních rozlišeních bez DLSS/FSR apod. Nicméně uvažujeme, že tuhle hru nahradíme nějakou jinou. Z technického pohledu totiž nemá příliš význam ji testovat. Použitý herní engine (Red Engine přímo od CDP) totiž končí. Samo studio s tím bylo tak nespokojené, že jej opouští a budoucí hry včetně již oznámeného čtvrtého zaklínače budou používat Unreal Engine 5 a novější. Takže Cyberpunk je první a zároveň poslední hrou, která tento problematický, zjevně neopravitelný a neoptimalizovatelný engine používá a už je to vlastně jedno. Tuhle hru tedy velmi pravděpodobně příští rok nahradíme v testech nějakým zajímavějším titulem (pravděpodobně STARFIELD).

 

  • Forza Horizon 5 (DirectX 12)

Nejnovější díl úspěšné závodní série používá stejný technický základ jako populární předchůdce. Jen s drobnými vylepšeními. Hra nejen skvěle vypadá, ale je dnes i výborně optimalizovaná. I když s novějšími grafikami má trochu problémy.

A nepochybně bude tento engine a základ použit i pro další díly této dnes asi nejlepší arkádové závodní herní série.

 

  • Provozní vlastnosti – spotřeba, chlazení, taktování

Důležitým aspektem výkonných grafik jsou samozřejmě provozní vlastnosti. Zejména spotřeba a s tím související chlazení. Nová generace výkonných grafik přichází s opravdu velmi vysokou spotřebou. Měříme průměr jednotlivých modelů ze všech našich herních testů, měřena je spotřeba celé PC bedny a takhle to vypadá:

Spotřeba nových grafik roste, a v případě RTX 4090 a jejích 450W už překročila rozumné meze. Ta spotřeba má totiž přímý vliv na to, kolik tepla pumpujete do místnosti. A PC s takto žravou grafikou už je hodně nepříjemné na klima v běžně velké místnosti. Takže 315W, které má a přísně dodržuje referenční RX 7900 XT od AMD, je akceptovatelných. Je to podobná hodnota, kterou má i 16GB RTX 4080.

Z hlediska efektivity pak díky nárůstu výkonu došlo k zásadnímu zlepšení u nové generace obou výrobců. Ovšem nemohu potvrdit ono více než 50% zlepšení efektivity, které mezigeneračně uvádí oficiálně AMD. Podle našich výsledků je zlepšení zhruba o třetinu až 40%. Stále samozřejmě velmi dobré, protože tahle 315W grafika má ve většině hrách znatelně vyšší výkon než 450W RTX 3090 Ti.

Referenční RX 7900 XT je dnes neobvykle s ohledem na svůj výkon, kompaktní karta. Ani ne 28 cm na délku s normálním nepřerostlým chlazením je hodně zajímavé. Chlazení ale není extrémně výkonné, ovšem dokáže udržet slušné teploty. Ačkoliv pozor, AMD nově uvádí teploty v malém nejteplejším bodě GP a současně teploty na zbytku většiny GPU, které jsou samozřejmě nižší (čiplet).

Z hlediska hlučnosti není reference nějak výjimečně tichá v zátěži, aby konkurovala velkým nereferencím. Není to ovšem žádný šílený vysavač, jako kdysi blower chladič na referenční VEGA64 apod. V klidových stavech je bezhlučná, protože ventilátory stojí úplně. Potěší také minimální pískání cívek, ačkoliv v zátěžích a vyšších FPS/Hz slyšet je, není to nepříjemná frekvence a v běžné skříni zcela zanikne. Takže jinak velký problém mnoha současných karet zde není.

  • Taktování

Referenční karty nejsou s ohledem na limitované kompaktní chlazení a napájení, úplně vhodné pro taktování. To bude doménou až velkých nereferenčních modelů, které takty posunou už i v základu. Nicméně i referenční 7900 XT taktovat jde. Popravdě ona se taktuje sama. AMD sice uvádí boost 2400MHz, reálně ale karta v průměru běhá kolem 2600MHz, ovšem má nastavený ten power limit spotřeby 315W a ten do puntíku dodržuje. Ovšem jsou krátkodobé špičky, kdy takt GPU dokonce jde až 2,9GHz! Stabilně se tam ale zdaleka nedrží …

Dostat takty výše můžete dvěma způsoby. Klasicky zvýšením limitu spotřeby a vyššími takty, nebo snížením napájení, což dynamicky překvapivě zvyšuje takty také. Pokud jde o brutální sílu, tedy posunutí limitu o 15% (což je u ref. maximum), takty pak dokáží jít na cca 2,9GHz. Paměti jsou přetaktovat z 20GHz na nějakých 21GHz! Ovšem celkově se referenci moc taktování nelíbí. Celkový posun výkon však dosáhl i tak solidních 7-8% a jsem tak docela zvědav na nereferenční modely, které budou mít masivnější chladiče, které ty takty určitě udrží stabilně výše.

Podívejme se na další věci.

 

  • Celkový výkon, cena, poměr cena/výkon a Ray Tracing

Všechny testy jsme již prováděli už se zapnutou technologií AMD Smart Access Memory (pro AMD RX 5000/6000) grafiky na RYZEN platformě, a také obdobou v podobě univerzální rBAR pro NVIDIA (RTX 3000), kterou dnes AMD i Intel platformy běžně podporují. U nové AM5 platformy je totiž již zapnutá nativně z výroby, takže nemusíte nic řešit.

  • Ray Tracing

Do celkových výsledků nezapočítáváme testy s Ray Tracingem. Jednoduše proto, že Ray tracing v současných hrách je neefektivní nesmysl. Tohle je stará a velmi dobrá technologie, její problém jsou ovšem nároky na výkon. Současný HW prostě nedokáže komplexně vykreslovat scénu tak, jak to dokáže rasterizací s potřebnou plynulostí. Rasterizace sice není „realistická“ v oblasti nasvícení scény, odrazů apod., ale prostě na kompletní RT scény proti srovnatelným dělaným rasterizací, byste potřebovali mnohonásobek HW výkonu. A tak se RT dnes do her vkládá jako dodatečný detail, většinou zpracovává odrazy, stíny a nasvícení. Nicméně jsou různé jeho úrovně.

Drtivá většina her, které RT má, jej používá velmi drobně. Téměř neviditelně, pokud nevíte, kdy přesně a na co se na konkrétní scéně podívat. Obvykle na stíny a nasvícení. Jde většinou u multiplatformní hry, kdy RT musí fungovat i na konzolích. V těchto hrách což je třeba F1 2022, Far Cry 6 a mnoho mnoho dalších, které mají RT efekty, není mezi AMD a NVIDIA až tak velký rozdíl. Je to prostě dělané tak, aby RT nekomplikovalo hráčům život a bylo to i trochu použitelné na slabších kartách a bez výrazné nutnosti snižovat rozlišení pomocí DLSS/FSR apod. Jenže pak jsou tady také hry, které používají Ray tracing jako reklamu pro „nutnost koupě“ nové drahé karty:

CyberPunk 2077 je příkladem záměrně neefektivní přehnaně náročné implementace RT efektů (v nejvyšším nastavení kvality). Záměrně je to prakticky nepoužitelné, musíte zapínat DLSS/FSR což ovšem není hraní ve vyšším nativním rozlišení a v nejvyšších detailech. Zde je mezi AMD a NV velký rozdíl, protože NVIDIA jednoduše mají v čipech speciální jednotky jen na část těch RT efektů. Ovšem ve výsledku je to jedno, protože to prostě není dobře použitelné a dobře to neběhá na ničem. A hlavně to RT dělá tak málo z hlediska celkového vizuálu, prakticky tvoří jen pár % celé scény, ale konstantně žere 50% výkonu GPU, což je prostě šílené a neefektivní využití zdrojů.

Většina z nás tedy Raytracing ignoruje a vypíná jej spolu s Bloom apod. grafickými nesmysly v nastaveních her. A radím to samé. Ray tracing je skvělá věc, ovšem v současných hrách a v současné minimalistické podobě až na výjimky jde hlavně o marketing. Smysl Ray tracingu je udělat celé nasvícení scény a odrazy touto metodou, což je z hlediska tvorby jednoduší než rasterizací. A výsledek je také více realistický. Bohužel v současnosti prostě nemají současné běžné ani nové GPU dost výkonu tohle reálně zvládnout. Potřeba bude několikanásobek jejich výkonu, aby to zvládnutelné bylo v nějakém výraznějším měřítku, kdy by mělo smysl RT běžně výrazně nasazovat. Do té doby bude Ray Tracing jen extra prvkem a často marketingem ve snaze prodat vám novou ultra drahou kartu, která to stejně tak tak zvládá. RT bude ještě mnoho a mnoho let pouze doplňovat jinak stále většinově rasterizovanou grafiku. A rozhodně nestojí dnes za to, si na RT výkon ve hrách připlácet, nebo jej s těmi náklady živit ve hrách. Speciálně když si ho v zápalu hraní vlastně ve většině hrách ani nevšimnete, zato si všimnete že máte polovinu FPS.

  • Celkový výkon

Takže zásadní je stále jen a pouze rasterizační výkon, bez vlivu RT. A tam dnes vypadá výkonové srovnání takto:

Samozřejmě záleží na výběru her. V našem případě máme dobrý vzorek hlavních používaných technologií a moderních engine, které jsou a budou aktuální další roky.

  • Cena

Dnes se bavíme a testujeme pochopitelně velmi drahé karty. I tak jsou zde propastné cenové rozdíly. Nemá smysl srovnávat ceny referenčních AMD a FE edic NVIDIA, protože jen ty reference od AMD se skutečně běžně prodávají. V ČR nejsou FE edice vůbec v prodeji, takže vycházet musíme z cen nereferenčních karet.

V grafu máte uvedeno, jaké konkrétní modely jsme pro testování použili a vycházíme tedy z jejich obvyklých cen.

  • Poměr cena/výkon

U high endu pro většinu uživatelů asi není tak podstatný, nicméně pro řadu z nás, kteří sice kupujeme drahý HW, ale pořád koukáme na to, jestli za ty peníze stojí, jde o stále důležitý parametr. Samozřejmě předpokládám že nereferenční modely budou stát více, ale i tak má AMD jasně navrch v nové generaci.

Pokud tedy bereme v úvahu jen rasterizační výkon. Pokud bychom brali i RT výkon, bude to hodně záležet hra od hry.

Takže k závěrům …

 

  • Závěr a hodnocení

Není pochyb o tom, že Radeon RX 7900 XT/XTX neukazují v tuto chvíli svůj plný potenciál. Výkon je příliš rozkolísaný hra od hry. RX 7900 XTX překonává ve většině hrách o cca 10% RTX 4080, XT verze je pak lehce pod RTX 4080. Nicméně pak najednou narazíte na některé hry, kde jsou výrazně horší. Nejde ani tak o srovnání přímo s RTX 4080 jako o fakt, že ve většině případů (4K rozlišení) je XTX o 50% lepší než RX 6900 XT a XT o cca 30% a pak najednou narazíte na hru, kde klesne rozdíl výkon klidně na polovinu tohoto běžného rozdílu proti minulé generaci, což nedává technicky smysl. A tak v některých recenzích vychází třeba XTX jasně výkonnější než RTX 4080 třeba v 8 z 10 her, kde ovšem v těch dvou se propadne výkon tak, že v matematickém průměru nakonec vyjde skoro plichta, což je samozřejmě nesmysl. Je zde zjevně nějaký problém, pokud ten odstup od předchozí generace není konzistentní a zkresluje tak zásadně průměr.

Radeon RX 7900 XT 20GB v mnoha hrách má výkon v úrovni nebo jen lehce pod RTX 4080 16GB, obě karty mají přitom podobnou spotřebu, ale v současnosti se výrazně liší cenou. Pak ovšem přijde hra, kde se výkon XT modelu propadne o 15 i více % pod 4080, což výrazně zkreslí celkový průměr. Tyhle výkonové nekonzistence  a výstřelky musí AMD prostě vyřešit. Nedává smysl s ohledem na parametry, aby v některých hrách měla RX 7900 XT třeba jen lehce vyšší výkon než stará RX 6900 XT. Je evidentní, že je tu nějaký problém s ovladači nebo něčím u novinek. Pro XT také platí potíže XTX, které jsem zmínil v její recenzi, tedy podivně zvýšená spotřeba po zapojení více než 60Hz monitoru, podivně vysoká spotřeba ve videu apod. Zjevně nedoladěná optimalizace řízení spotřeby. Jinak ale karta v praxi funguje velmi dobře, bez nějakých problémů se stabilitou, černými obrazovkami apod.

  • AMD Radeon RX 7900 XT není tak cenově dostupný,

                                                                                      jak by bylo vhodné.

Přesto musím říci, že jako produkt za doporučenou cenu 899 dolarů (25 490 korun vč. DPH), se mě líbí méně než 24GB XTX varianta za 999 dolarů (28 490 korun vč. DPH). Ano, 3000 korun není zanedbatelné, ale u karty v této cenové hladině vlastně ano. Problém vidím v tom, že 7900 XTX si těch svých 1000 dolarů obhájí snadno. Jde o HALO produkt, a dokonce z mnoha úhlů pohledu na to čím je jde o velmi dobrou cenu. Protože co by nástupce 6900 XT stojí fakticky méně (inflace) a má velmi dobrý velmi vysoké výkon i parametry. Speciálně proti tomu, co stojí jediná výkonnější konkurence.

7900 XT je ovšem zjevně nástupce 6800 XT. A to je problém, když ta vyšla za "jen" 649 dolarů. Navíc 6800 XT nebyla až na nižší počet aktivních jednotek v GPU fyzicky odlišná od 6900 XT. Obě karty měly podobné takty, a hlavně stejných 16GB paměti na 256-bit sběrnici. 7900 XTX a XT se ale liší nejen počtem aktivních jednotek, ale také tím, že XTX má 384-bit a 24GB a XT jen 320-bit a 20GB paměti. Výkonový rozdíl je tak podstatně větší. Mezi RX 6800 XT za 649 dolarů a RX 6900 XT za 999 dolarů, tedy 35% cenový rozdíl, byly jen 7-8% rozdílu výkonu. Ovšem mezi RX 7900 XT a 7900 XTX jsme naměřili v průměru 17% výkonový rozdíl, ale cenově se bavíme jen o 10%? To je prostě špatně. Záměrně a pochopitelně velmi drahá XTX tak nepochopitelně vychází v tuto chvíli jako karta s lepším poměrem cena/výkon! Což nedává smysl, když to stejně jako 6900 XT má být TOP verzí, která je i proto pochopitelně předražená a poměr cena/výkon má být u ní nejméně zajímavý z celé generace. Na rozdíl od karty jako XT model, který má být cenově dostupnější s dobrým poměrem cena/výkon.

Radeon RX 7900 XT by jako přímý nástupce 6800 XT měla mít, dle mého názoru, cenovku 749 dolarů maximálně. Pokud bereme v potaz tedy inflaci (749 dolarů dnes je 649 v roce 2020). Zkrátka za současných 899 dolarů je moc na to co to je a čím má být. Kdo tyhle peníze má, tak má i 999 dolarů na XTX. Když budu velkorysý, tak řeknu, že 7900 XT měla stát při uvedení 799 dolarů (22 490 korun vč. DPH). Za ideální bych ale považovat těch 749 dolarů, tedy 20 990 korun vč. DPH. Za tyhle peníze by o ní rozhodně spousta lidí přemýšlela a odpovídalo by to současným nákladům s ohledem na inflaci apod. 899 dolarů a tedy 25 490 korun je přehnané. Bohužel, konkurenční NVIDIA se vlastně vůbec nesnaží. I chystaná RTX 4070 Ti 12GB (alias dříve RTX 4080 12GB), má údajně stát stejných 899 dolarů a je bez šance, že by nabídla ve většině hrách (mimo RT situací) lepší praktický výkon. Vlastně je docela jisté, že v průměru bude ještě o něco slabší než XT. Uvidíme, NVIDIA ohlásí RTX 4070 Ti začátkem ledna. Do té doby je tak Radeon RX 7900 XT jasně nejlevnější kartou nové generace.

A přestože rozhodně není levná a nějak extra výhodná, ta cena vlastně není špatná, pokud to srovnáme s 2000 dolarovou RTX 3090 Ti, kterou jasně poráží s vyšším výkonem i mnohem nižší spotřebou. Jenže 3090 Ti byla karta pro blbečky, kteří nechápou hodnotu peněz, nebo je nezajímá. Nikdy nedávala žádný smysl ani proti už tak drahé 3090 za 1500 dolarů, byla enormně předražená, prakticky zanedbatelně vyšší výkon (a to jen někde), než měla Radeon RX 6950 XT za 1200 dolarů. I proti 6950 XT je samozřejmě 7900 XT 20GB výkonnější, ale ne o moc. Zejména když cena není o moc nižší a spotřeba také ne, tak těch cca 21% v rozkolísaném průměru, a necelých 30% výkonu ve většině běžných případů, není zrovna dech beroucích generační upgrade za stále 899 dolarů!

  • Závěr

Jako karta je fyzicky Radeon RX 7900 XT 20GB velmi dobrá. Nic tak kompaktního s tak obrovským herním výkonem s normálním běžným chlazením na trhu prostě není. Ani zdaleka nemá konkurenci v tomto konkrétním provedení. Mluvím o referenční verzi, která sice není úplně tichá v zátěži, ale není to vysavač a vejde se prakticky všude. Nereference jsou pochopitelně větší. Stejně jako XTX verze má ale zjevně nějaké současné nedodělky na straně ovladačů a řízení spotřeby, které pokud AMD vyladí, celkový výkon v průměru znatelně vzroste a stabilizuje se tak, XT dokáže plně v rasterizaci konkurovat RTX 4080 (mimo speciální RT případy). Což nezní vůbec špatně. Když RTX 4080 stojí v nereferencích nesmyslných běžně 40 tisíc korun, tak ano, technicky je RX 7900 XT 20GB za 27 tisíc v nereferencích o poznání výhodnější karta, o tom není sporu. Ovšem protože má jít v obou případech o levnější výkonné grafické modely cenově dostupnější širšímu obecenstvu než klasický high end, je to jako ptát se jestli je lepší facka zprava nebo zleva. Na poměru cena/výkon a cenové dostupnosti má u těchto modelů záležet. A to tak, že hodně.

NVIDIA objektivně řečeno rozbila celý trh. A chce ho takový udržet. A AMD? Protože NVIDIA ovládá většinu zákazníků dnes jak ovečky, tak prostě stanovila jen o trochu méně nesmyslnou cenu (kdy jsou Radeon objektivně výhodnější) a vyčkává, co na to většinoví zákazníci. Je naprosto evidentní že RTX 4080 16GB je šíleně předražená a má jít o kartu za max. 799 dolarů. Jenže RX 7900 XT je dnes jen o něco méně předražená, ale ani ona prostě za těch 899 dolarů také nestojí. Podle mého názoru je (byla by) 749 dolarů odpovídající cenovka s ohledem na to, jakou pozici má tento model na trhu zastávat a čeho je nástupcem. Náš problém je, že zákazníci ty předražené karty dosud bohužel nakupovali. Takže umožnili, aby NVIDIA stanovila opět vyšší ceny, když se ty už tak vysoké u minulé generace osvědčily. A AMD samozřejmě není hloupé, ani objektivně nemůže, a nebude tlačit ceny enormně níže, když to lidi kupují. Tuhle strategii výrazně nízkých cen už zkusila v minulosti a problém to byl nakonec pro všechny. Pokud má AMD dlouhodobě konkurovat NVIDIA, potřebuje vydělávat stejně velké peníze na kartách, aby měla na jejich stejně nákladný vývoj. To je realita.

Takže nyní je vše prostě a jednoduše na zákaznících. Pokud někdo bude kritizovat ceny NVIDIA karet a pak si stejně půjdeme koupit předraženou NVIDIA, kvůli které to všechno je, nemůžeme se divit tomu, že AMD prostě vydá sice o něco rozumnější a dostupnější, ale také nakonec stále předraženou kartu. A tlak na snížení ceny nebude vůbec. Co rozhodne jsou zákazníci. Pokud budou kupovat třeba tu RTX 4080 za těch současných 36 – 40 tisíc, co běžně neref. edice stojí, nemá AMD důvod zlevnit své už tak levnější modely, a RX 7900 XT je za 26 – 27 tisíc objektivně opravdu výhodnější karta. Pokud zákazníci nebudou kupovat ani jedno, přijdou slevy a zlevnit budou muset oba výrobci.

Zatímco velmi vysoké ceny nesmyslné RTX 4090 a trochu rozumnější, ale stále extrémní RX 7900 XTX se dají omluvit jejich pozicí a určením, kdy 4090 je zde pro ty které nezajímá nikdo a nic, a 7900 XTX je pro ty, kteří chtějí to nejlepší, ale mají alespoň trochu smyslu pro realitu a hodnotu peněz, současné přehnaně vysoké ceny karet jako jsou RTX 4080 a RX 7900 XT, nelze omluvit ničím. Tohle mají být běžné, sice výkonné, ale běžné herní karty, které nejsou HALO produkty v žádném slova smyslu. Už jejich 699/649 dolarový předchůdci, nebyli nijak levní. Současné mezi-generační zdražení se také nedá omluvit ani tou sice reálnou, ale zase na tak velkou inflací. Ano, AMD v tomto souboji je evidentně stále tím rozumnějším, ovšem i tak velkých 26+ tisíc korun za tohle? To je prostě hodně.  Tím spíše, když XTX je jen "zanedbatelně" dražší, ale o větší rozdíl výkonnější. Jedno jak moc jinak reálně dobrá ta karta XT jako karta v praxi je, a že má jasně lepší výkon než kdysi mnohem dražší ultra TOP high end minulé generace. To ve své pozici prostě má mít, a má to doručit za rozumnou cenu, což 26 tisíc+ prostě není. Ale jen reaguje na to, jak trh rozbila NVIDIA, která je ještě nepřátelštější hráčům a jakémukoliv smyslu pro rozumnou cenu.

Takže ano, AMD Radeon RX 7900 XT 20GB je velmi dobrá, objektivně velmi výkonná karta a hrát na ní je radost. V referenční verzi nabízí obrovský výkon v normálním překvapivě kompaktním provedení (což nemá příliš konkurence). Ale 26tisíc+ za to? Ano, konkurenční NVIDIA je ještě mnohem horší a začala s tím, ale tohle prostě není omluva. Já nemám problém 7900 XT doporučit jako kartu, je velmi dobrá a bude ještě lepší až AMD doladí těch pár problémů, kdy věřím tomu, že bude mít trvale výkon na úrovni RTX 4080 16GB (víceméně všude kde na tom záleží, mimo dnes nezajímavých případů se záměrně náročnějšími RT efekty, sloužícími jen pro marketingové účely zvýšení prodeje extrémně předražených karet). Ovšem stejně jako RTX 4080 dnes, kterou vyloženě nedoporučím nikomu, a nákup této karty je vyloženě sebemrzačením, protože jejím nákupem říkáte NVIDIA a obchodníkům, že ta šílená cena je v pořádku (což není), tak o RX 7900 XT říkám téměř to samé s tím, že oceňuji že je významnější levnější, ale cenově rozumná pořád není. Ano, je to velmi dobrá karta, ale až bude stát rozumnější peníze. Ani RTX 4080, ani RX 7900 XT nestojí ve své současné pozici, a tím co reprezentují a čeho jsou nástupcem, za víc, jak cca 749/799 dolarů (cca 21 - 23 tisíc korun). A i to není zrovna málo a cenově dostupné, ovšem vzhledem k situaci ve výrobě a všeho bych to označil za adekvátní. Vše rozhodnou každopádně zákazníci. Pokud budou za současné ceny obě karty kupovat, tak jsem to já, kdo se naprosto mýlí a ty ceny jsou zjevně v pořádku. Pokud nakupovat nebudou, tak ceny půjdou brzy níže. Uvidíme. V tuto chvíli platí, že pokud chcete výkonnou kartu nové generace je RX 7900 XT 20GB s přehledem nejlevnější možností a výkon je objektivně velmi dobrý v překvapivě kompaktním referenčním provedení, ovšem levná a "výhodná" tedy určitě v pravém slova smslu není, jen všechno ostatní je ještě dražší :). Zatím ...

Za výbavu pro testování děkuji našim partnerům

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-14 00:45:40
avatar
AMD si neustále jen hází klacky pod nohy a nepoučí se a nepoučí. Měli snad dost času, aby vydali ty karty odladěné a né aby tam byli takové výkonové rozdíly a ještě to žralo tolik energie v obyčejných situacích, jako přehrávání videa. Tohle prostě posrali a ty své karty tím navždy znehodnocují v recenzích hned od začátku, takže mrtě fail. Peníze už snad mají, daří se jim skvěle a přitom nejsou schopný vyladit karty na vydání, fakt tohle nepochopim. Jinak souhlas, za ty prachy kupovat 7900 XT a nebo 4080 je pro rozumnýho člověka nesmysl a je to pěknej poděl od obou výrobců. Ale ono se blbců najde vždycky dost.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-14 09:42:36
avatar
Souhlas, já to říkám už dlouho a nevidím u AMD žádný posun k nápravě. Klidně i za rok až většinu problémů AMD odstraní, si obyčejný člověk co se rozhodne koupit novou GK a nebude rozhodnut zda to bude GK z produkce NV či AMD, si zapne počítač a koukne na net kde jsou testy agrafy + recenze dojmu z těchto GK. Co na něj asi tak vyskočí? No právě tyto grafy z testů po celém světě co byly vytvořeny při vstupu těchto GK na trh. Ten člověk už pak dál nebude hledat zda byl nějaký progres ve výkonu směrem nahoru, či zda byly odstraněny problémy při uvedení na trh. Nebude to hledat už jen proto, že drtivá většina redakcí co jich po světě je se už tím jako loňským sněhem zabývat nebudou. Pak se může někdo divit, že má AMD v dedikovaných GK usmolených 10% trhu.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-16 17:04:37

Ja ako zakaznik som spokojny AMD je o 1000€ lacnejšia a ked doladia ovladače jej vykon bude cca na urovni RTX4090
Problem? Problem by bol pre mňa skôr zaplatiť 2500€ za odladenu RX7900XTX
Kto chce odladenu kartu za 2500€ ju ponuka konkurencia
Pre tych ktory chcu ušetriť cca 1000€ tak pre tych je neodladena Rx7900XTX a budu si musieť počkať nejaky mesiac dva kym to AMD odladi, zatial budu mať len kartu ktora je vykonejšia ako RTX4080
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-14 16:56:33

No NV teprve čeká velká změna architektury, kterou AMD v této generaci už nasadila. Uvidíme jak hladký průběh vydání to pro ni bude.
biker00x [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-14 23:46:46

AMD od počátku tvrdilo, že je to karta pro frekvenci 3GHz a víc. Teď jí pustí na 2,5 max a spotřeba je nějaká nevyrovnaná a výkon taky. Problém bude asi v návrhu, kde se neodchytil nějaký bug a možná i v ovladačích. Nezbyde než počkat na odladění ovladačů nebo počkat tak půl roku až 3/4 než vydají revizi.
Dubik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-14 00:48:12
avatar
V grafech máte chybu, má to být 320bit a máte tam 384bit stejně jako u XTX verze může to někoho zmást
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-14 01:02:03
avatar
chjo ... no jo ... jdu to opravovat

//opraveno
Dubik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-14 01:04:39
avatar
mě by to bylo fuk, ale někdo kdo otom neví nic by byl zmatenej
vsn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ceny 2022-12-14 02:44:37

ty ceny máš nějak špatně

když kouknu ma dvojku tak XT = 28k, XTX 30,5k (ani jedno není skladem) a rtx4800 = 35,5k Skladem s tím mega dobrým chladičem.

na webu amd (kde jsem jsem kupoval 69xt) tak 79xtx je za 1163 € + 27€ pošta = 1190€ = 28900,- pokud nezdrazili poštovné... a také není skladem. (Možná to zase budou prodávat jen ve čtvrtek od 16h?)
duceslav [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-14 08:26:28

proč dnes po 16? už prodávali včera po 15 a vyprodali
vsn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-14 20:21:05

Myslím, že když jsem kupoval 67xt a pak 69xt tak to byl vždy čtvrtek 15:55 registrace do fronty a 160 fronta ... úplně jist si nejsem ale faktura z AMD.com mi přišla po 16h . proto jsem psal 16h.
Mano [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-14 07:15:42
avatar
Chcel som počkať na nejakú RX7700, ale nakoniec som to nevydržal a kúpil z bazaru RX6800 za 8k, myslím že s ňou v pohode vydržím dosť dlho a hlavne ju mám teraz keď je zima a nie až na jar keď má prísť RX7700/7600. A čakal som teda kúsok viac od tejto novej generácie. Nehovorím že sú to zlé karty, určite by som šiel radšej do RX7900 ako RTX4080.
TeeJay [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-14 10:14:39
avatar
Taky stále frčím na RX 580 a přemýšlím nad bazarovou RX 6800, ale jedinou hru jsem 2 roky nezapl, tak na ní asi vydržím, dokud nekiksne
Davamir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-14 15:06:52

Takže příští PC bez dedikovane grafiky?
Tommy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-14 09:46:17

Sakra to je sklamanie....ciplet a len 20-30% rozdiel oproti 6900XT? Takýto výkon som čakal od nástupcu mojej 6800ky nonXT, čiže RX7800 :-/ s cenou tak 700€ max čo by som aj kúpil, takto seriem na to.
Tie karty mali mať označenie 7800/7800XT výkonovo zapadajú tam.
Ako pozerám zámerne tam nie je 6950XT kde je rozdiel len 10-15%.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-14 10:42:21

To máš hrozně komplikovaný. Přeci se srovnává nová řada s novou řadou a tam jsou karty konkurenceschopné. Je to úplně jednoduché. Jinak pokud máš 6000 řadu, tak tam se upgrade pokud koukáš na cenu nevyplatí. Další generace bude pro tebe zajímavější, ale tak to bývalo a není to nic nového.
Tommy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-14 12:56:36

Ak bude posun vo výkone iba o 20% ako medzi 900vkami tak jasné že nepôjdem do novej 7800ky.
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-14 13:04:31
avatar
To znaceni od amd je fakt zvlastni, kdyz rx 7900 rada konkuruje rtx 4080 rade, ktera je jakoby niz. U minule generace to bylo daleko jednodusi. Rx 7900xt se proste mela jmenovat rx 7800xt a mit nizsi cenovku!
Tommy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-14 15:04:26

Presne tak, a to boli reči a básne ako bude mať 7700XT výkon 6900XT, no bude mať tak veľké prd
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-14 15:49:57

na znaceni nizsich rad sem zvedavej no..takto to vypada ze 7800xt bude max na urovni hd6900/6950 a to je jen par procent nad 6800xt a to by bylo hodne slabej mezigeneracni posun...ale nejak se to asi obhaji..u 6500xt se taky obhajovalo ze byla pomalejsi nez 5500xt, ze to vlastne neni nastupce
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-14 16:08:18

Tak na to jsem taky zvědavej i u nvidie u nižších tříd. Něco mi říká, že výkonostně si ty karty nebudou mít co vyčítat.
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-14 16:53:10

tak nvidie zase takle nemeni znaceni v segmentech..4070 Ti bude na urovni 3090 mozna trochu pod, 4070 na urovni 3080 atd..jen podle vseho 7800/xt nebude nove konkurenci pro 4080, ale pro 4070/ti a vykonove trochu lip nez 6800/6900..7700 pak pro 4060 a zas trochu lip nez 6700/6750 atd..
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-14 17:12:58

Jenom bych zmínil, že RTX 4070Ti měla být původně RTX 4080, ale pod tlakem to nakonec změnili. Každá firma si může značit svoje produkty jak chce, pokud nedochází ke klamání zákazníka. U AMD se toto neděje a opravdu nemůže ze dne na den jen tak měnit svou roadmapu svých produktů jak zrovna konkurence kalkuluje se zákazníkem. Stejně bude záležet na cenovce a výkonu a tak by ty karty měly proti sobě stát.
Janami [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Zklamání 2022-12-14 15:58:34

Takže když to shrnu – pro mě, asi jako pro mnohé, velké ale opravdu velké zklamání. Po předchozí překvapivě dobré generaci AMD karet a bohužel pro mě uvěřitelném HYPE před touto generací jsem opravdu věřil, že AMD tentokrát vydá lepší produkt. Bohužel z toho je nakonec o něco lepší výkon v rastru, spotřeba žádný zázrak a výkon v RT se tak tak dotáhl na minulou generaci NV. Cenovka možná nepatrně výhodnější (pro mě ale rozhodně ne o dost). K tomu si mohu opět přičíst čekání na opravu ovladačů… Takže mi zbývá opět upgrade na NV s jejich novým praso-konektorem.
Seltino [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-14 20:25:57

co na to říct, jako majitel RX6950xt LE Toxic jsem doufal u RX 7900XTX v nějaký silný rasterizační výkon někde mezi RTX 4080 a RTX 4090 s rozumnou spotřebou, hraju prakticky jen VR a simracing, takže blbůstky jako RT nepotřebuji. Současná karta je fajn, ale své Reverb G2 v nativu nevyužiju na plný potenciál, protože karta na to prostě nestačí. Bohužel Výkon RX 7900xtx je zhruba na úrovni 4080 +- a spotřeba je vyšší a když pominu cenu reference, která mě nezajímá z důvodu hluku a chlazení, tak nereference jsou za podobnou cenu jako nerefence 4080 tak kde je pak ta výhoda. Nechápu jak mohlo AMD kritizovat spotřebu Nvidie a pak vytáhnout kartu, která žere víc než 4080tka a po přetraktování je její spotřeba na úrovní 4090tky s o dost menším výkonem.... Nemluvě o nevylazených ovladačích,teré doladí bůh ví kdy.... Začínám si pohrávat s myšlenkou že něýž nějakou nereferenci RX 7900XTX tak raději přihodím 10K nahoru, dostanu o 30 procent větší výkon a ušetřím za kartu příští generace, protože to teprve AMD s výkonem RTX 4090 dožene.... I ta RTX 4080 která lze koupit v CZ od 33K mi připadá jako lepší volba než karta od AMD. Počkám až se situace po vánocích uklidní a pak se uvidí.... A co se týče RX 7900XT tak to je za ty peníze úplně zbytečná karta, měla být minimálně o 2-3k levnější, což ostatně bude důvod proč pořád visí na skladem...
Johny Kepi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-14 22:21:04

Uplne som na tom rovnako, aktualne mam sice rtx 2080 super, ale na simracing vo Vrku to nestaci (hrajem na hp reverb G2). Vymenil som zdroj za 1500 w platinum a po novom roku priplatim za rtx 4090. Na plne detaily karta este asi nezvladne ale vo vysokych by to malo zvladnut, tak ci tak vizualne to bude obrovsky skok. Konecne vyuzijem naplno potecial HP Reverb G2, cakal som na kartu,ktora to dokaze skoro 2,5 roka. Drzal som a dufal ze amd, pride z kartou, ktora to dokaze...nestalo sa
Jan89 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-14 22:56:29

Taky mám reverb g2. Zakoupil jsem novou verzi asi před půl rokem a říkal jsem si, že si musím hned pořídit nové PC (mám jen GTX 1070 + i7 5820k). Po zkoušce headsetu jsem zjistil, že si můj oblíbený IL2 sturmovik relativně "v pohodě" zahraju (50% res, low = 45 - 55fps) Half life Alyx a podobné hry fungujou snad na všem (to mě překvapilo), tak jsem se odhodlal čekat, protože podle zpráv tady měl být mega posun ve výkonu. To by mi navíc umožnilo využít VR na max. S RTX 3080ti nebo RX6900 bych stejně musel pořád ladit rozlišení apod. (chci hrát MSFS 2020 a DCS). Po shlédnutí recenzí na RTX 4090, RTX 4080, RX 7900XTX jsem vše zvážil a nakonec objednal RTX4090 + ryzen7700x. Chci headset využít na 100% a AMD takovou kartu prostě nedodalo... ale grafy má AMD na webu pěkný..to jo.
Johny Kepi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Test 10 VR hier rx7900xtx / r 2022-12-14 22:43:58

https://babeltechreviews.com/hellhound-rx-7900-xtx-vs-rtx-4080-50-games-vr/5/?amp
Kisch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-15 09:56:44
avatar
No to vyšlo pro 7900xtx docela tragicky. Nemají v testu nějakou chybu? Nastavení? Blbý výběr her? Nebo se na to koukám špatně?
Seltino [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-15 13:33:13

Rekl bych ze takova klasika od AMD, kdyz jsem si kupoval rx 6950 xt toxic tak ten vykon ve VR byl zklamanim, casem se ale ovladaci ten vykon ve VR vyrazne zvednul. Trvalo to ale dost dlouho, jednou aktualizaci ovladacu dokonxe udelali bug cerne obrazovky ve steam VR a odstranit jim ho trvalo nekolik revizi obladacu, takze clovek musel jet na strare ovladace. Rekl bych ze tady ten vykon taky casem pujde nahoru, kazdopadne timhle se pro me ta karta stala absolutne nezajimava, nereference rx 7900xtx stoji stejne jako nereference rtx 4080tky, rx 7900 xtx zere vic takze ac jsem fanda AMD tak pujdu ke konkurenci a ted lituji ze jsem si tu RTX 4090 neporidil protoze jsem uveril tomu hype co byl pred uvedenim RX 7900xtx, ve finale jedine ceho AMD dosahlo je ze ma mensi karty a klasiku 8mi pin konektory, to je pro me ale za ty penize opravdu malo (posuzuji z hlediska meho vyuziti a to pouze hrani simracingovych her ve VR)
semtexxl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-17 11:54:49
avatar
Pre mňa to isté. Bohužiaľ, toto nie je niečo, na čo som bol ochotný čakať dosť dlho lebo som veril, že tento-krát to už musí výjsť ale čo už mám robiť. Nie som už ochotný do nekonečna vyčkávať. Situácia je momentálne čo sa týka cien zlá ale stále sa to len zhoršuje a čakanie na nejaké spasenie nič nerieši. Chcel som kartu čo dá konečne 4k bez kompromisov vo väčšine prípadov v kombinácií s LG C2 42 oledom a tou je 4090, takže ma už čaká doma. Je extrémne predražená a aj sa k nej hanbím priznať ale taká je realita.
Inak čo sa týka nového 16 pinu... Corsair, Seasonic a myslím, že aj Be quiet už majú nové 12vhpwr konektory napr. Paracord verzia:

https://www.corsair.com/uk/en/Categories/Products/Accessories-%7C-Parts/PC-Components/Power-Supplies/Premium-Individually-Sleeved-Type-4-12VHPWR-Cable/p/CP-8920331#

Klasická verzia (dokonca už aj na alze a stihol som kúpiť)

https://www.corsair.com/ww/en/Categories/Products/Accessories-%7C-Parts/PC-Components/Power-Supplies/600W-PCIe-5-0-12VHPWR-Type-4-PSU-Power-Cable/p/CP-8920284

Link alza:

https://www.alza.sk/corsair-12-4pin-pcie-gen-5-type-4-12vhpwr-600w-d7468288.htm

Zatiaľ mi stačí ta klasická ale ostatné káble ku zdroju mám paracord, takže nakoniec to chcem zladiť. Ak teda niekto vie, kde kúpiť paracord verziu kľudne mi dajte vedieť. Zatiaľ to vyzerá byť zúfalo vypredané, dokonca to zas zneužívajú scalperi na ebay.

Edit: Takže paracord verzia je už na stránke alzy ale zatiaľ nedostupná. Stačí už len číhať. Zaujímavé je, že klasickú verziu vyradili ale v tomto prípade im dám za pravdu.
Kisch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-15 10:01:34
avatar
Jestli si budeš hrát s power limitem, nebo podvoltováním, tak se prosím pochlub. Klidně do PM.
semtexxl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-15 21:36:50
avatar
Určite niečo budem skúšať. Pozrel som už aj nejaké videá ale najskôr musím konečne dokončiť pc a moja zaslúžilá GTX 1060 6GB pôjde konečne do dôchodku. (ale ako záloha stále dobrá). “Teším sa” na cable management a výmenu zdroja. Proste ta naj časť ktoréhokoľvek pc buildu. Skúsim aj napísať ak nezabudnem v tomto zhone....
Jan89 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-15 00:16:58

Chci vám všem říct, že by mě strašně zajímalo, jak by vypadaly články na tomto blogu, kdyby RTX a DLSS3 umělo jen AMD. Taková alternativní realita. Jestli by se třeba netestoval Cyberpunk s RT na max.

A taky je moc vtipný do grafu cena/ výkon umístit skoro nejdražší RTX 4080 a porovnat jí s nejlevnější AMD kartou. To je určitě objektivní.
Ano je to asi jediná RTX4080 změřená autorem, ale nevypadá to dobře.

Jinak asi nic dalšího na srdci nemám. Jen to, že 7900XT by měla s cenou dolu, takhle nedává moc smysl.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-15 02:49:49
avatar
??? to se stát nemůže, protože AMD a NV mají zcela jiný přístup k technologiím a standardům ... mě by spíše zajímalo, kdyby AMD uvádělo předražené nesmyslné karty jako RTX 4080/4090, zda by se to také AMD tolerovalo ze strany mnohých jako se to toleruje NV ...

ne netestoval, RT není nic objevného a v současné podobě se současným výkonem GPU je to nesmysl do her cpát ... za pár dalších generací uvidíme ... do té doby nezájem ...

Vtipného na tom nic není, je to objektivní, protože v grafech jsou karty, které jsme prostě testovali. jejich ceny jsou uvedeny objektivně jaké jsou referenční RX 7900 jsou v přepočtu z oficiálních dolarových cen, GB je z českého obchodu tak jak jsme ty karty dostali do ruky tak jejich ceny uvádíme ...
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-15 09:10:38

a co teda misto fiktivniho prepoctu uvadet i u amd realne ceny z ceskych obchodu??? ty jsou totiz vyssi o par tisic...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-15 09:21:31
avatar
jenže já tu kartu mám od AMD a ta je prodává za ty ceny , dají se tak koupit přes AMD.com prostě uvádím ceny karet jaké mám ... až budu mit v testu neref. edici uvedu tam její cenu také podle toho co stojí ta konkrétní edice ... nikdo NV nebrání poslat nám ty její luxusní FE edice za ty její doporučené ceny, abychom uváděli je ... opravdu nikdo NV nebrání abychom uváděli její doporučené ceny protože jsmte testovali její grafiky ... NV nám je ale neposlala ... takže testujeme ten konkrétní model za tu konkrétní cenu, který máme z obchodu ...
bobysix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-15 12:20:55

Ovšem z pohledu aplikačního výkonu jsou RTX 4080/4090 vynikající. Pokud je tedy člověk schopen využít jejich potenciál v rámci své profesní činnosti, jsou tyto karty, hlavně 4090tka díky VRAM skvělou volbou. To je z mého pohledu jednoznačný a bohužel mnohými recenzenty ignorovaný fakt. Chápu, že pro velkou část lidí je to jen hračka, ale pro ty z nás, kteří to tak nemají, je cena i spotřeba akceptovatelná. Pořád je totiž výrazně nižší než u profi karet, které se pohybují kolem 150-170t bez DPH. Tudíž mi přijde, že jednoznačným a obrovským benefitem těchto karet je právě aplikační výkon, což je objektivní fakt.
krankenkopf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-15 07:15:38

Myslím si že evga sa prepočítala, pri cenách AMD sú karty NVIDIA dnes zlatý dúl. Predajcovia a distributori musia byt riadne vysmiaty zo svojich marží. Kto teraz kupi amd a nvidia produkty len im da vediet že si môžu ceny nastrelit aj vissie,
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-15 08:49:20
avatar
nepřepočítala ... NVIDIA na partnery kašle, ti aby měli nějaké marže, musí prodávat karty mnohem dráž než jsou ty údajně doporučené NVIDIA ... takže třeba RTX 4080 co vidíte v obchodech za 33 tisíc, na těch nemají výrobci karet prakticky nic nebo rovnou tratí, jsou to promo modely, aby NV mohla tvrdit, že karty za tu cenu na trhu existují ... ty ceny kolem 40 tisíc josu ty normální ceny s normálními maržemi ...

EVGA ser na to proto vykašlala, protože prostě dělala všechnu tu náročnou práci a na konci sice měla velké příjmy ale také velké výdaje a zisk z toho byl tak velmi malý a prostě ji to přestalo bavit, protože NV se nezajímá o partnery
duceslav [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-15 22:02:11

Jede vám na RX 7900 Dolby atmos před HDMI? mě to nejde zapnout, po výměně GPU
Tommy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-29 11:42:15

Keď pozerám na tabuľku cena/výkon tak je totožná s XTX kartou v mojom 1440p rozlíšení, takže nie je to tak zlé keď všetci vravia že XT verze sa neoplatí...
Patrik Jech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-29 15:06:02

Asi bych počkal na pořádný chladič.
Odkaz
Odkaz
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!