Gigabyte RTX 4090 GAMING OC 24G – TEST extrémně velké, drahé, žravé a výkonné grafiky
Napsal Jan "DD" Stach   
Pondělí, 19 prosinec 2022
alt

 

 

 

 

  • Gigabyte RTX 4090 GAMING OC 24G

                           – TEST extrémně velké, drahé, žravé a výkonné grafiky

Společnost NVIDIA představila první z nové generace grafických karet už před necelými 3 měsíci, nicméně uvádění na trh bylo nakonec mnohem pozvolnější než v minulosti, kvůli ne zrovna dobré situaci na trhu. První více než měsíc se navíc řešil také velmi vážný a neobvyklý problém související s novým typem napájecího konektoru (12VHPWR), Ten na RTX 4090 z nejasného důvodu měl ve zvyku se tavit, a objevilo se hodně nevysvětlitelných případů, že konektor prostě začal hořet. Recenzovat a případně tedy doporučovat produkt s takto zásadním a velmi nebezpečným problémem se nám opravdu nechtělo. Ovšem situace se změnila.

Zhruba po měsíci divokých spekulací a „zaručených“ informací, se konečně objevilo věrohodné a průkazné vysvětlení. O všem jsme vás informovali, takže jistě víte, že vše souvisí s částečně uživatelskou chybou, ale především se zjevným designovým nedostatkem nového konektoru, který onu uživatelskou chybu a následné selhání dopustil. Jednoduše pokud uživatel z nějakého důvodu úplně nezatlačí ten konektor do slotu správně, a zůstane částečně povysunut, prostě a jednoduše se začne po nějaké době tavit a hořet. Fakt, že je možné ten konektor nezasunout zcela, a přesto dodává energii a dovoluje tedy provoz karty, je prostě špatně a špatný konstrukční design. Takže pozor na to:

Problémy s hořením nových napájecích konektorů u NVIDIA grafik jsou vysvětleny – vadný design

NVIDIA však nese také svůj díl odpovědnosti, kdy nové RTX 4090 jsou obrovské karty. Výrazně překračují rozměry standardních grafických karet. A protože je ten konektor na boku, a kvůli absenci ATX 3.0 zdrojů které byly s novým PCIe konektorem primárně navrhovány, je nutné používat dosti neflexibilní redukce. Problém je v tom, že RTX 4090 se sotva vejdou i do větších skříní, speciálně pokud je tak skříň užší, tak na to zapojení tlačí bočnice, což má také vliv na možné selhání. Všichni varují, aby se kabely za tím konektorem vůbec neohýbaly v určité vzdálenosti, což je u tak velkých karet je docela problém i ve slušně velké skříni. Nicméně celkově, podle našeho názoru, byl problém s hořícími konektory dostatečně vysvětlen, abychom konečně mohli karty používat, testovat a případně doporučovat. I když tedy nadále musíme upozorňovat, abyste si dávali velký pozor na správné zapojení toho konektoru a opatrné zacházení s tou redukcí a kabely od ní ve skříni. Přes ten fyzicky drobnější nový konektor totiž u nových NVIDIA karet teče až 650W s odpovídajícími proudy, což je o dost více, než u dosavadních fyzicky mohutnějších 8-pin se 150W. Každopádně při správném zapojení to prostě hořet nemá a nebude, a během našeho testování a používání nových RTX 4000 grafik, jsme s tím osobně problémy neměli.

  • RTX 4090 24GB – alias ADA LOVELACE

                                                posouvá hranice výkonu, spotřeby i ceny

Tradičně začala NVIDIA uvedením své nové vlajkové lodě. Sice současně představila i RTX 4080 16GB a RTX 4080 12GB, ale jejich vydání bylo následně odloženo. RTX 4080 12GB dokonce zrušena a vydána bude až jako RTX 4070 Ti začátkem roku 2023. NVIDIA totiž byla výrazně zasažena sníženými prodeji grafických karet, kdy proti situaci hlavně roku 2021, zmizel „přínos“ covidu a zcela zmizeli těžaři digitálních měn. Prodeje starší RTX 3000 generace tak vázly a karet zůstalo na skladech velké množství a NVIDIA si nechtěla konkurovat sama sobě. RTX 4090 tak šla na trh jako první a dlouho byla jedinou kartou nové generace na trhu, až v posledních týdnech dorazily další modely, se kterými samozřejmě v testu budeme srovnávat.

ADA LOVELACE je nová GPU generace NVIDIA, která je evolucí předchozí generace AMPERE. Rozhodně nejde o revoluci, ale jen o evoluci. Architektura i konstrukce je velmi podobná, ale došlo k velké změně. NVIDIA vrátila od výroby čipů u SAMSUNG zpět k TSMC, což znamenalo v tomto případě 1,5násobný technologický generační skok z 8nm rovnou na vylepšených 5nm (N4 TSMC). Na nový obří 608mm2 velký 5nm čipy se tak vešlo podstatně více tranzistorů, a tedy i výpočetních jednotek.

Použitý AD102 čip má 18 176 FP32 jednotek, 568 TMUs a 192 ROPs, nicméně u RTX 4090 nejede stejně jako u předchozí RTX 3090, čip zcela naplno. To si NV schovává pro nějaký RTX 4090 Ti apod. V případě RTX 4090 je v něm aktivních 16 384 FP32 tedy 512 TMUs a 176 Rops. Díky přechodu na TSMC výrobu došlo také k citelnému navýšení taktů, kdy oficiálně má karta 2235MHz v základu (na čemž nikdy nejede), boost je 2520MHz (na čemž také většinou neběhá) a neudávané reálné takty se pohybují v praxi ve hrách kolem 2700MHz! Což je o nějakých 700 – 800MHz běžně rychleji než u předchozí generace. Zhruba tedy 42% generační posun. K tomu musíme připočítat nárůst počtu výpočetních jednotek, který je rovnou 56% (16 384 vs 10 496). kdy samozřejmě došlo i k dílčímu navýšení výkonu jednotek a celé architektury. Co se naopak překvapivě příliš nezměnilo je paměťový subsystém. RTX 4090 má stejně jako RTX 3090 stále 384-bit sběrnici a k tomu 24GB GDDR6X paměti. Došlo jen k navýšení taktů na 21GHz z 19,5GHz, což je tedy cca 8% nárůst.

Ovšem došlo také k citelnému nárůstu spotřeby. Z 350W jsme na 450W. Což je důvod, proč nové karty jsou tak obrovské. Ony jsou totiž navrhovány s rezervou, a to až pro 650W, kdy NVIDIA žene věci hodně na hranu, kvůli snaze zůstat za každou cenu výkonově nad AMD, které také hodně přidalo u nových RDNA 3 karet.

RTX 4090 má jinak vylepšenou multimediální výbavu, ale z nějakého důvodu NVIDA zůstala u starší verze DP a HDMI konektorů. Zapracovala samozřejmě na Ray tracing výkonu a akceleračních AI technologiích jako DLSS, které u této generace dostalo verzi 3.0 a přináší AI generované snímky. Podle mnohých je tohle poslední klasická monolitická čistě generace high end grafických čipů od NVIDIA, kdy nástupce za cca 2 roky přejde stejně jako AMD už u RDNA 3, na čipletový design. V této generaci ale NVIDIA ještě hraje na jistotu a vytvořila tedy velmi velký a náročný a drahý, ale také výkonný čip pro novou RTX 4090 a případnou levnější verzi RTX 4080 Ti a naopak dražší 650W RTX 4090 Ti, které nepochybně budou uvedeny později v roce 2023. Jak si vede novinka proti předchůdci RTX 3090, se dnes podíváme …

  • Zavádějící cena nového TOP modelu od NVIDIA pro hráče

NVIDIA sice tradičně uvedla a představila své FE verze karet za ohlášenou 1599 dolarovou cenu (o 100 dolarů více než stála RTX 3090), problém je v tom, že FE verze jsou luxusní OC edice, které s výjimkou několika málo států ve světě, NVIDIA nikde nenabízí a neprodává. Problém je to o to větší, že partnerské karty, které máme i u nás a v drtivé většině světa jediné k dispozici v obchodech, pokud mají mít stejně kvalitní provedení, a tedy i výkon jako FE varianty NVIDIA, tak se do 1599 dolarů (cca 45 tisíc korun vč. DPH) prostě nákladově nevejdou. Na reálném trhu neexistují tedy RTX 4090 karty jen za 1599, NVIDIA s tou cenou pro téměř nikde nenabízené FE, značně klame uživatele. Většina RTX 4090 modelů je reálně podstatně dražších a stojí v doporučených cenách výrobců kolem 1800 dolarů (50 tisíc korun). Jde tedy o nejdražší novou generaci herních grafik v historii.

  • Gigabyte GeForce RTX 4090 GAMING OC 24G

Ač máme přístup i k FE verzím karet, nemá smysl je v ČR vlastně vůbec testovat, protože je u nás nekoupíte. Dnes se tedy podíváme na jeden partnerský model, který k sehnání a v nabídce našich obchodů běžně je. Gigabyte a jeho RTX 4090 GAMING OC 24G je zástupcem partnerských karet, které jsou nám běžně nabízeny. Každý výrobce má dokonce několik modelů, tohle je „střední“ model od Gigabyte, kdy existuje ještě „základnější“ model Windforce a výraznější MASTER (chlazení je ale velmi podobné) a firma m v nabídce i XTREME Waterforce s 360mm AiO chladičem. Dnes testovaná verze je tedy „relativně normální“ běžnou nereferenční edicí.

První, co vás zaujme jsou rozměry, kdy musím dopředu upozornit, že tahle karta se prostě a jednoduše do mnoha běžných skříní nevejde. Délka samotné karty je totiž 340mm. Pozor si musíte dát i na šířku, kdy má karta 150,2mm! A pokud náhodou máte v plánu používat i další PCIe sloty na vaší základní desce, tak jich moc volných po osazení této karty nezbude. Zabírá celé 4 sloty! Opravdu „pořádný macek“, zdaleka největší grafická karta, kterou jsem kdy testoval.

Důvod je jasný. Kvůli potřebnému chlazení být tak velká musí. Karta je totiž stavěna na více jak 600W, i když v základu běhá kolem 450W (Silent BIOS) a zhruba 470W (OC BIOS), maximální limit je 600W. Výrobce také doporučuje minimálně 1000W zdroj! Jak si tedy tahle monstrózní grafická karta za současných 53 tisíc korun vč. DPH, vede v praxi? Na to se dnes podíváme …  

 

 

  • Grafická karta a testy

Začněme představením grafické karty samotné. Balení nové Gigabyte RTX 4090 Gaming OC je obrovské, což dává tušit, co je uvnitř.

Největší grafická karta, kterou jsem kdy testoval. S rozměry 340 x 150,2 x 75,2mm (4 sloty) a hmotností 1,96kg, jde o naprostého giganta, který se do mnoha i relativně běžných PC skříní prostě fyzicky ani nevejde. Takže na to si dejte pozor.

PCB karty je přitom překvapivě malé, má jen nějakých 24cm na délku. Všechnu tu hmotnost a velikost dělá pasiv a obří 110mm ventilátory. Zkrátka tahle karta je stavěna na více než 600W TDP, kdy to je limit, na který GB umožňuje při taktování jít. A na to zkrátka musí být chlazení postaveno. Proto ty rozměry.

Jinak má ale standardně dva profily skrze přepínatelný BIOS. Tzv. OC, ve kterém má 2535MHz boost (reálně až 2745MHz v praxi) a pak SILENT BIOS, kdy dodržuje víceméně FE takty NVIDIA, tedy 2525MHz boost, což je v praxi něco kolem 2730MHz. Zkrátka minimální rozdíl z hlediska taktů a výkonu, ale je zde dost velký rozdíl ve profilu řízení otáček ventilátorů, a tedy co do hlučnosti chladiče, což si ukážeme. Samozřejmě v klidových stavech je karta bezhlučná, protože ty 3 ventilátory se neroztočí, dokud teplota na GPU nepřekročí zhruba 45 - 50°C.

Karta má ten nový 16-pin PCIe Gen5 napájecí konektor. Oficiálně se jmenuje (12VHPWR), kde je 12napájecích pinů a 4tzv. komunikační. Jde o nový standard, který inicializovala a spoluvytvořila NVIDIA a Intel. Ač je tento nový konektor fyzicky mnohem menší než klasický 8-pin, je stavěná pro 650W a inteligentní řízení spotřeby. Současné 8-pin mají oficiálně jen 150W. Nicméně nový konektor a zejména ty 4 komunikační piny jsou stavěné pro využití až s ATX 3.0 verzí napájecích zdrojů. Ty mají ovšem zpoždění a na trh dorazí reálně až během 2023. Takže NVIDIA přidává ke všem kartám svou redukci ze 4x 8-pin na ten jeden 16-pin, což není z mnoha důvodů ideální. Takže pozor na to a vše dobře připojte a nenamáhejte konektory a jejich okolí nějakým ohýbáním apod. Což se snadno řekne, hůře udělá speciálně u tak obřích karet jako je RTX 4090.

Výstupy pak nabízí 3x DP 1.4, 1x HDMI 2.1, což je překvapivě zastaralé vůči konkurenčním RX 7000 kartám, které mají DP 2.0 a HDMI 2.1a, což umožňuje podstatně vyšší Hz ve vyšším rozlišení apod. V praxi by to ale dnes u běžných 4K neměl být ještě problém, nicméně je divné, že nejdražší karta na trhu nové generace, má starou generaci výstupů. NVIDIA jinak tradičně nabízí širokou SW podporu a technologie. I tato architektura má stále speciální AI akcelerační jednotky a RT jednotky, samozřejmě nově posílené a vylepšené. Nechybí tedy podpora Raytracingu, DLSS včetně exkluzivně nové exkluzivní DLSS 3.0 atd. Karta podporuje G-Sync, ale samozřejmě u většiny monitorů dnes narazíte jen na FreeSync, který si NV „ukradla“ pro sebe a označuje jej G-Sync, i když ve skutečnosti jde stále jen o FreeSync. Nicméně funguje to ok. Gigabyte pak ke kartě dodává vlastní sadu aplikací, včetně té pro monitorování, taktování a přepínání RGB podsvícení.

  • Testy a testovací sestava

Samozřejmě novou generaci grafických karet nebudeme testovat na naší staré sestavě, ale máme novou. Takže všechny testy jsou nové, na nových ovladačích, hrách a jejich updatech atd. Testovací sestava osahuje:

Testujeme tři základní rozlišení, tedy 1920x1080, 2560x1440 a 3840x2160. Všechny hry v maximálních detailech a pokud není řečeno jinak tak v nativním rozlišení (tedy bez FSR či DLSS, které rozlišení dynamicky snižují) a bez Ray tracingu. U všech karet je také aktivní AMD Smart Access Memory alias Resizable BAR, který je na rozdíl od AM4 platformy u AM5 platformy zapnutý ve výchozím stavu automaticky. Nemusíte jej tedy zapínat sami. Samozřejmě tato technologie má přínos různý u AMD i NV či Intel, ale obvykle již přínos má prakticky všude.

Kvůli zjednodušení a přehlednosti grafů uvádíme jen hodnotu průměru FPS, který je vypočítám průměrem tří měření ve stejné 120s sekci hry. Nastavení a vše jsou pro všechny testované karty stejné. Takže jak si vedou naše karty?

 

 

  • Battlefield 2042 (DirectX 12)

Aktuální hlavně multiplayerová hra, která má již slušnou optimalizaci a umí využít i pokročilejší technologie DirectX12. Herní engine (Frostbite) pak používá celá řada her od EA, jde v podstatě o jejich hlavní technický základ. A používat jej bude i nadále, takže výkony grafik jsou tak podobné v mnoha dalších hrách a budou i nadále:

Všechny karty testujeme v režimu DirectX12 a hra běží na plné detaily (ultra+AA). Hra je také aktualizovaná na nejnovější verzi s nejnovějším update a na aktuálních ovladačích.

 

  • Assassin’s Creed Valhalla (DirectX 12)

Jedna z nejlepších her série, opět využívající stejný a vylepšovaný herní engine. Za poslední měsíce dostala hra další technická i obsahová vylepšení a optimalizace. A aktuálně dostává poslední, takže důležitá hra, který nesmí chybět ve srovnání výkonu a schopností současné generace GPU. Tím spíše, že další díly už jsou ve vývoji. A dnes běhá takto:

Testovány jsou maximální detaily, kdy je hra docela náročná, ale dá se to, ale na to, jak dobře vypadá, jde o jednu z lépe optimalizovaných her, a to plně již i pro současné architektury grafik. Navíc stejný herní engine a technická základ opět bude použit i u dalších herních titulů. Takže důležitý titul, který dokáže prozradit realitu o skutečném výkonu a použitelnosti současných karet pro další roky.

 

 

  • Far Cry 6 (DirectX 12)

Další díl Far Cry série staví opět na stejným herním engine, jako předchůdci, Zde opět o něco málo vylepšený. Rozdíl není dramatický, stále jde o jeden z hůře optimalizovaných základů po stránce využití CPU apod. Ale poslední verze a aktualizace to trochu vylepšily, dokonce přidaly i RT (ale testujeme bez něj). Každopádně takhle to šlape u nejnovějšího titulu:

Testováno je opět v nejvyšších detailech s texturami (které ovšem u méně jak 12GB grafik se zcela nenačtou, takže hra na grafikách s méně jak 12GB paměti vypadají trochu hůře). Jinak stejný engine bude používaný i nadále u budoucích her UBISOFT, takže stále velmi důležitá součást grafických benchmarků aktuálních karet.

 

 

  • DooM Eternal (API VULKAN)

Jediná významná současná hra, využívající alternativní API základ, tedy VULKAN místo jinak dominantního DirectX. Jak víte, VULKAN je postavené na základech API MANTLE od AMD a byl kompletně převzat jako náhrada za OpenGL. DooM je pak drsná klasická akční hra a v nejnovějším díle se extrémně povedla. Herně i technicky a graficky. Detailní grafika není překvapivě příliš náročná na výkon:

Přestože jde o jednu z nejlépe vypadajících současných hrách, dokáže poskytovat stovky FPS na moderních grafikách. Testujeme v plných detailech bez RT, DLSS či FSR. Samozřejmě opět tento stejný technický základ bude nepochybně použit pro další hry tohoto vydavatele i série, takže důležitá součást grafických benchmarků, aby měly nějakou vypovídací hodnotu.

 

  • Cyberpunk 2077 (DirectX12)

Už je to delší dobu od vydání této velmi očekáváné hry, a i když stále není ani zdaleka ve stavu (technickém i obsahovém), v jakém jsme ji očekávali. Poslední aktualizace během roku 2021/2022 vylepšily ovšem věci natolik, že je hra konečně trochu použitelná pro testování. Tedy bez aktivního Ray Tracingu, který je nadále velmi neoptimalizovaný. Takže testujeme bez něj.

Jinak je vše testováno s maximálním nastavením, samozřejmě v nativních rozlišeních bez DLSS/FSR apod. Nicméně uvažujeme, že tuhle hru nahradíme nějakou jinou. Z technického pohledu totiž nemá příliš význam ji testovat. Použitý herní engine (Red Engine přímo od CDP) totiž končí. Samo studio s tím bylo tak nespokojené, že jej opouští a budoucí hry včetně již oznámeného čtvrtého zaklínače budou používat Unreal Engine 5 a novější. Takže Cyberpunk je první a zároveň poslední hrou, která tento problematický, zjevně neopravitelný a neoptimalizovatelný engine používá a už je to vlastně jedno. Tuhle hru tedy velmi pravděpodobně příští rok nahradíme v testech nějakým zajímavějším titulem (pravděpodobně STARFIELD).

 

 

  • Forza Horizon 5 (DirectX 12)

Nejnovější díl úspěšné závodní série používá stejný technický základ jako populární předchůdce. Jen s drobnými vylepšeními. Hra nejen skvěle vypadá, ale je dnes i výborně optimalizovaná. I když s novějšími grafikami má trochu problémy.

A nepochybně bude tento engine a základ použit i pro další díly této dnes asi nejlepší arkádové závodní herní série.

 

 

  • Provozní vlastnosti – spotřeba, chlazení, taktování

Důležitým aspektem výkonných grafik jsou samozřejmě provozní vlastnosti. Zejména spotřeba a s tím související chlazení. Nová generace výkonných grafik přichází s opravdu velmi vysokou spotřebou. Měříme průměr jednotlivých modelů ze všech našich herních testů, měřena je spotřeba celé PC bedny a takhle to vypadá:

Spotřeba nových grafik roste. A v případě RTX 4090 a jejích 450W, už podle mého názoru překročila rozumnou mez. Ta spotřeba má pochopitelně totiž přímý vliv na to, kolik tepla pumpujete grafikou do místnosti. A PC s takto žravou grafikou už vytváří extrémně nepříjemné klima v běžně velké místnosti. U nereferenčních OC variant je spotřeba ještě vyšší, běžně mají až k 500W. Nicméně spotřeba hodně kolísá hra od hry, v závislosti na tom, jak moc výkon karty limitují jiné věci. Jednoduše pokud je z nějakého důvodu karta limitována a nemůže poskytovat tolik FPS kolik sama zvládne, tak spotřeba je výrazně níže. Pokud ale limitována není, je těch cca 440-450W celkem běžná spotřeba. Což je šílené a velmi nepříjemné v běžně velké místnosti. A pozor karta má ještě vyšší spotřebu, pokud používáte RayTrecing, kdy běží i ta výpočetní část GPU, což spotřebu dokáže ještě výrazně navýšit a to až k 500W.

Z hlediska efektivity pak díky nárůstu výkonu došlo k zásadnímu zlepšení u nové generace obou výrobců. U RTX 4090 je to zlepšení masivní, což dokazuje, že 8nm výroba SAMSUNG nebyl prostě ideální a proti 5nm TSMC je to výrazný rozdíl.

Jinak s ohledem na spotřebu musíme pochválit chlazení Gigabyte. Ano, tady pochopíte, proč je ta karta tak strašně obrovská. Jednoduše musí těch 440 – 470W TDP uchladit a musí mít i rezervu, když je tu možnost jít až na 600W limit při OC. Z hlediska hlučnosti jde o překvapivě tichou kartu, speciálně v SILENT BIOS nastavení je prakticky bezhlučná (jen lehce cvrlikají cívky). Ozve se až v OC režimu, kdy otáčky ventilátorů jsou výše, ale není to ještě vyloženě hlučné. Zkrátka na 450+W grafiku je to velmi dobré chlazení, což však bohužel neřeší ten problém s tím generovaným teplem směrem do místnosti.

  • Taktování

Přestože sama NVIDIA zjevně žene věci daleko přes rozumný limit, protože RTX 4090 karta stažená na 350W má jen v průměru o 5-7% méně výkonu než na těch 450W, je zde další OC potenciál. Původně totiž NVIDIA plánovala uvedení 650W verze orvnou, čehož se stále nevzdala a bude to téměř určitě TDP chystané RTX 4090 Ti, jež bude o cca 10% výkonnější.

Gigabyte a další výrobci tedy u svých OC edic mají možnosti zvýšit limit i na a někdy dokonce přes 600W. Samozřejmě se snaží mít tam rezervu a nejít výše, jelikož 650W je oficiální maximum toho nového napájecího konektoru. A ten má většina karet „jen“ jeden. Existují ale už i RTX 4090 se dvěma 16-pin, a limity tedy přes 650W, kdy jsou přípravou pro tu RTX 4090 Ti. V tomto případě u současné Gigabyte Gaming RTX 4090 OC je jeden konektor a limit je tedy 600W. Co to znamená v praxi?

Dokázali jsme posunout takt až na 3000MHz stabilně a 24GHz dostat z pamětí. Spotřeba samozřejmě vzroste, ale opět hodně záleží, jak moc je karta limitována procesorem apod. V podmínkách, kdy není, tak spotřeba vzroste běžně o 100W a výkon o cca 3 až 4%. Což samozřejmě není příliš efektivní. Generované teplo je ohromné, karta už jednoznačně plní funkci přímotopu. Chlazení samotné karty to sice zvládá relativně dobře, ale slyšet samozřejmě je a v běžně velké místnosti budete muset i v zimě prostě větrat.

Podívejme se na další věci.

 

 

  • Celkový výkon, cena, poměr cena/výkon a Ray Tracing

Všechny testy jsme již prováděli už se zapnutou technologií AMD Smart Access Memory (pro AMD RX 5000/6000) grafiky na RYZEN platformě, a také obdobou v podobě univerzální rBAR pro NVIDIA (RTX 3000), kterou dnes AMD i Intel platformy běžně podporují. U nové AM5 platformy je totiž již zapnutá nativně z výroby, takže nemusíte nic řešit.

  • Ray Tracing

Do celkových výsledků nezapočítáváme testy s Ray Tracingem. Jednoduše proto, že Ray tracing v současných hrách je neefektivní nesmysl. Tohle je stará a velmi dobrá technologie, její problém jsou ovšem nároky na výkon. Současný HW prostě nedokáže komplexně vykreslovat scénu tak, jak to dokáže rasterizací s potřebnou plynulostí. Rasterizace sice není „realistická“ v oblasti nasvícení scény, odrazů apod., ale prostě na kompletní RT scény proti srovnatelným dělaným rasterizací, byste potřebovali mnohonásobek HW výkonu. A tak se RT dnes do her vkládá jako dodatečný detail, většinou zpracovává odrazy, stíny a nasvícení. Nicméně jsou různé jeho úrovně.

Drtivá většina her, které RT má, jej používá velmi drobně. Téměř neviditelně, pokud nevíte, kdy přesně a na co se na konkrétní scéně podívat. Obvykle na stíny a nasvícení. Jde většinou u multiplatformní hry, kdy RT musí fungovat i na konzolích. V těchto hrách což je třeba F1 2022, Far Cry 6 a mnoho mnoho dalších, které mají RT efekty, není mezi AMD a NVIDIA až tak velký rozdíl. Je to prostě dělané tak, aby RT nekomplikovalo hráčům život a bylo to i trochu použitelné na slabších kartách a bez výrazné nutnosti snižovat rozlišení pomocí DLSS/FSR apod. Jenže pak jsou tady také hry, které používají Ray tracing jako reklamu pro „nutnost koupě“ nové drahé karty:

CyberPunk 2077 je příkladem záměrně neefektivní přehnaně náročné implementace RT efektů (v nejvyšším nastavení kvality). Záměrně je to prakticky nepoužitelné, musíte zapínat DLSS/FSR což ovšem není hraní ve vyšším nativním rozlišení a v nejvyšších detailech. Zde je mezi AMD a NV velký rozdíl, protože NVIDIA jednoduše mají v čipech speciální jednotky jen na část těch RT efektů. Ovšem ve výsledku je to jedno, protože to prostě není dobře použitelné a dobře to neběhá na ničem. A hlavně to RT dělá tak málo z hlediska celkového vizuálu, prakticky tvoří jen pár % celé scény, ale konstantně žere 50% výkonu GPU, což je prostě šílené a neefektivní využití zdrojů.

Většina z nás tedy Raytracing ignoruje a vypíná jej spolu s Bloom apod. grafickými nesmysly v nastaveních her. A radím to samé. Ray tracing je skvělá věc, ovšem v současných hrách a v současné minimalistické podobě až na výjimky jde hlavně o marketing. Smysl Ray tracingu je udělat celé nasvícení scény a odrazy touto metodou, což je z hlediska tvorby jednoduší než rasterizací. A výsledek je také více realistický. Bohužel v současnosti prostě nemají současné běžné ani nové GPU dost výkonu tohle reálně zvládnout. Potřeba bude několikanásobek jejich výkonu, aby to zvládnutelné bylo v nějakém výraznějším měřítku, kdy by mělo smysl RT běžně výrazně nasazovat. Do té doby bude Ray Tracing jen extra prvkem a často marketingem ve snaze prodat vám novou ultra drahou kartu, která to stejně tak tak zvládá. RT bude ještě mnoho a mnoho let pouze doplňovat jinak stále většinově rasterizovanou grafiku. A rozhodně nestojí dnes za to, si na RT výkon ve hrách připlácet, nebo jej s těmi náklady živit ve hrách. Speciálně když si ho v zápalu hraní vlastně ve většině hrách ani nevšimnete, zato si všimnete že máte polovinu FPS.

  • Celkový výkon

Takže zásadní je stále jen a pouze rasterizační výkon, bez vlivu RT. A tam dnes vypadá výkonové srovnání takto:

Samozřejmě záleží na výběru her. V našem případě máme dobrý vzorek hlavních používaných technologií a moderních engine, které jsou a budou aktuální další roky.

  • Cena

Dnes se bavíme a testujeme pochopitelně velmi drahé karty. I tak jsou zde propastné cenové rozdíly. Nemá smysl srovnávat ceny referenčních AMD a FE edic NVIDIA, protože jen ty reference od AMD se skutečně běžně prodávají. V ČR nejsou FE edice vůbec v prodeji, takže vycházet musíme z cen nereferenčních karet.

V grafu máte uvedeno, jaké konkrétní modely jsme pro testování použili a vycházíme tedy z jejich obvyklých cen.

  • Poměr cena/výkon

U high endu pro většinu uživatelů asi není tak podstatný, nicméně pro řadu z nás, kteří sice kupujeme drahý HW, ale pořád koukáme na to, jestli za ty peníze stojí, jde o stále důležitý parametr. Samozřejmě předpokládám že nereferenční modely budou stát více, ale i tak má AMD jasně navrch v nové generaci.

Pokud tedy bereme v úvahu jen rasterizační výkon. Pokud bychom brali i RT výkon, bude to hodně záležet hra od hry.

Takže k závěrům …

 

 

  • Závěr a hodnocení

RTX 4090 je v současnosti jasně nejvýkonnější grafika z nové generace, zatím a určitě ji nezůstane, kdy NVIDIA i AMD chystají v této generaci ještě výkonnější modely zhruba za rok. Současná podoba karty byla evidentně cílená volba. NVIDIA doslova za každou cenu hnala výkon na maximum, zatímco AMD s jeho RX 7900 XTX, záměrně nikoliv. Je naprosto jasné, že i novinka AMD by dokázala výkonově konkurovat RTX 4090, pokud by také měla 450+W. Ale to (naštěstí) nemá, AMD se rozhodlo pro 355W limit, a udělalo dobře. Praktický rozdíl v chlazení, ve smyslu generovaného tepla foukaného do PC, je velmi znatelný. A jen ten, kdo nemá žádnou zkušenost s provozem 400W+ grafiky bude tvrdit, že rozdíl není nebo to „není tak hrozné“.

Je to hrozné. A upřímně říkám, 450W grafiku v PC prostě nechci. I teď v zimě mám kvůli tomu během hraní otevřené okno, jinak je v místnosti rychle nedýchatelno. Takže z jedné strany je mě zima, z druhé vedro. A v létě to bude ještě horší, bez klimatizace to nebude k vydržení navíc karta bude snižovat výkon, aby se sama neupekla (mluvím ze zkušenosti se 450W RTX 3090 Ti). NVIDIA zkrátka ignoruje jakýkoliv smysl pro přiměřenost. 450W herní grafika je pitomost a za tím si budu stát.

Ano, není problém to vyrobit, není problém udělat 650W grafiku. Ale je to šílené, hloupé a v běžné praxi a v normálním PC v normální místnosti velmi nepříjemné. A to nemluvím o probíhající energetické krizi, kdy je na místě se ptát, zda 450+W herní grafiky je to, co vážně dnes potřebujeme. Říkám že ne, a jsem rád, že u AMD odolali pokušení s jejich RTX 7900 XTX má „jen 355W“. Ano obětovali výkon a nesoupeří tak přímo s RTX 4090, ale říkám na rovinu, že ta RTX 4090 by byla mnohem lepší kartou, kdyby měla také „jen“ 350W.

Zkoušel jsem to omezit, a není problém stáhnout limit na těch 350W. Co to udělá s výkonem? Spadne o zhruba 5 – 7% v průměru ve 4K, což znamená že RTX 4090 bude v průměru „jen“ o 10% výkonnější ale ve většině hrách je to méně a někde dokonce už je pomalejší než XTX. To zní pořád docela dobře, zejména když jak RX 7900 XTX, tak RTX 4090 na těch 350W jsou stále extrémně výkonné herní karty. Jenže pak je tu problém s cenou. AMD nastavilo pro XTX „jen“ 999 dolarů cca 28 – 30 tisíc korun pro většinu edic. NVIDIA si ale zvykla na obrovské marže, a tak nechce cenu nižší. Ohlásila 1599 dolarů, kdy většina edic ovšem reálná má doporučené ceny kolem 1800 dolarů, tedy přes 50 tisíc korun vč. DPH! A už tak je poměr cena extrémně mizerný, natož aby měla sice nižší spotřebu ale o pár % nižší výkon. NVIDIA prostě nechtěla uvést RTX 4090 s rozumnými 350W, protože by ten výkon nemusel stačit na to, pokud by se AMD rozhodlo nebýt rozumné a hnát své RDNA 3 na 450+W. Především si však NVIDIA chtěla účtovat tu novou extrémně šílenou prémiovou cenu. Proto hnala věci na maximum, chlazení jsou obří atd. Pokud by měla „jen“ 350W TDP nepotřebovala by tak mohutná chlazení a mohla by být levnější, což NVIDIA nechce, protože si chce udržet ty velké marže, i když prodeje grafických karet výrazně spadly. A tohle je tedy výsledek …

  • RTX 4090 by byla výborná karta, kdyby měla jen 350W TDP

Říkám to na rovinu. Ač jsem fanda výkonných grafik a vysoká cena mě vyloženě nevadí, mám bohaté zkušenosti s provozem 400+W grafik a říkám jasně a zřetelně: je to nepříjemné, hloupé a děkuji nechci. V běžně velké místnosti je PC s takhle žravou topící kartou prostě nepříjemný generátor tepla a kdo říká že ne, ten lže nebo neví, o čem mluví. Praktický rozdíl mezi 350W a 450W grafikou je obrovský a i ta 350W karta není žádný med. Nicméně ještě se to dá.

Na rovinu, RTX 4090 je výborná karta, ale jen na staženém TDP 350W a upřímně i to je až moc, kdy stažení na 300W sice sníží výkon až o 10% celkově, ale pořád se bavíme o velmi velmi vysokém výkonu, stále o více jak polovinu lepším (ve 4K), než TOP modely minulé generace, což znamená běžně 120FPS+. Takže proč to honit na 450W a trpět?

Ano, Gigabyte demonstruje svou edicí, že i těch 450+W zle tiše chladit, kdy SILENT BIOS sníží otáčky chladiče tak, že karta není slyšet ani v zátěži. Což je výborné. Ale na 300 – 350W limitu je to stejně dobré a bez toho obrovského generovaného tepla, kdy opravdu nepřeháním, když RTX 4090 s těmi výchozími 450W+ v běžném PC označím za přímotop. Bohužel i u nových OC edic RCX 7900 XTX existují 400+W modely a i u nich prostě říkám jasně, chtělo by se to uklidnit. Mít herní grafickou kartu se 400+W spotřebou není normální, není chytré, není efektivní. Je to nepříjemné a je to nesmysl.

Jediný důvod, proč má RTX 4090 těch 450W+ je, aby měla nejvyšší výkon za každou cenu aby si NVIDIA mohla účtovat tu šílenou naprosto ničemu neodpovídající cenu, kterou navíc výrobci karet nejsou schopni ani dodržet s podmínkami, jaké NVIDIA nastavila. Gigabyte a další prostě nejsou schopni vyrobit kartu v kvalitě FE verze a prezentované Gaming OC edice, aby stála „jen“ 1599 dolarů, protože NVIDIA jim dodává čip a další věci za podmínek, že by za tuhle cenu museli prodávat ze ztrátou. Z tohoto důvodu krátce před vydáním nové generace ukončil výrobu největší výrobce NVIDIA karet a původní partner, firma EVGA.

  • Osobní zkušenosti s RTX 4090 v praxi …

Na 450+W hrozně topící karta, na 350W v pohodě. Bohužel cívky jsou trochu slyšet jako u většiny nejen RTX 4090 edic. Všiml jsem si také poměrně vysoké spotřeby v klidových stavech a také po zapnutí RT. Stav ovladačů u nové generace je solidní, ale bezproblémové nejsou. Příliš mnoho černých obrazovek atd. Pozor na slabší než 1000W zdroje (námi použitý má 1200W), protože karta má v praxi mnohem vyšší špičky než „jen“ 450 – 470W. I to může potíže se stabilitou dělat, ale v našem případě to byly zjevně ovladače, a to bez ohledu na osazenou platformu. Vůbec stabilita ovladačů NVIDIA v poslední době je horší, než bývala. Ale celkově žádné zásadní problémy ani hořící konektory, což považuji za úspěch ;).

Samozřejmě jsem nemohl odolat vyzkoušet nové DLSS3, které slibuje zázračné navýšení FPS. A to dělá. Jenže to má velký háček. V těch několika podporovaných hrách sice FPS pod DLSS3 naroste, třeba 140 z 90 není problém, ale těch 90FPS bez DLSS3 vypadá mnohem plynulejší a lépe než 140 s DLSS 3. Proč? Protože DLSS3 „dopočítává“ extra snímek za určitý čas, což logicky zvyšuje latenci. Reálně kompenzovat to úplně není možné. Navíc je tu problém, že pokud výchozí FPS jsou nízké, třeba 40 – 50, tak zapnutí DLSS3 věci značně zhorší, jelikož si toho generovaného snímku všimnete. On totiž není přesný, vznikají různé artefakty a rušící elementy v obraze, čím nižší FPS máte. Naopak u vyšších FPS dochází k tomu „narušení plynulosti“. Víceméně jedinou hrou, kde se to dalo používat je Microsoft Flight Simulator, například v F1 2022 to ale bylo hrozný stejně jako kdekoliv v rychlé hře. Navíc nedává moc smysl zapínat DLSS 3 na nejvýkonnější kartě na trhu, když už tak v základu generuje dostatečný počet FPS. DLSS 3 by mělo smysl u levných karet, které nemají dost výkonu, ovšem tam to NVIDIA nepodporuje.

Jedna nechce, protože chce prodávat nové výkonné karty, ne držet staré déle použitelné, proto DLSS není jako FSR univerzální. A za druhé přínos DLSS/FSR a speciálně DLSS 3.0 se odvíjí od výpočetního výkonu karty. Čím silnější GPU máte, tím je přínos větší, naopak u slabších karet je přínos mnohem menší protože prostě nemají tak vysoký výpočetní výkon. To je důvod proč to NVIDIA prezentuje s RTX 4090, u které to má sice nejmenší praktický smysl dnes, ale marketingově to ukazuje největší a nejlepší čísla, kdy u slabších karet ten přínos tak velký logicky nebude. DLSS 3.0 je v současné podobně velmi situační věc. Až na výjimky není přínosem. DLSS 2.0 je určitě praktičtější, ale pořád na kartě, jakou je RTX 4090 s jejím výkonem by neměla být potřeba hrát v jiném než nativním rozlišení.

  • Závěr

Zkrátka a dobře RTX 4090 je sice výkonná grafická karta a jasně nejvýkonnější dnes v tuto chvíli, ovšem ten náskok výkon není zdaleka tka velký (dokonce někde ani není nejvýkonnější a Radeon RX 7900 XTX dokáže být lepší), rozhodně nestojí za ty peníze a rozhodně nestojí za tu spotřebu a generované teplo, které s tím souvisí. Pokud by měla RTX 4090 „jen“ 350W, bylo by to více než dost, mohla by být fyzicky menší a také levnější, což v žádném případě nechce NVIDIA udělat a ohrozit své astronomické marže. Takže výsledkem je tohle. Doporučit RTX 4090 se prostě objektivně nedá. Ta cena je pokus o krádež za bílého dne, ani trochu neodpovídá tomu, co karta nabízí, kdy Radeon RX 7900 XTX taktéž se 24GB stojí skoro polovinu, a má jen o 16 – 17% nižší výkon ve 4K dnes, tedy stále extrémně vysoký výkon a to zdaleka neukazuje plný potenciál. Ta cena je problém, ale pro mě osobně je největším problémem ta spotřeba a generované teplo s tím související, to se prostě nedá a obhajování, že je to v pohodě mě připomíná tohle:

450W+ herní grafická karta není v pohodě, není to dobré, chytré, není to normální a není to ani trochu potřeba. RTX 4090 stažená na 350W je mnohem, ale mnohem lepší karta a je škoda, že to tak není nabízeno. Upřímně mě docela mrzí, že výrobci osazují kartu duálními BIOSy, kde ale ten druhý je OC BIOS, ženoucí už tak extrémní věci ještě dál do extrému. Mnohem více by se mě osobně líbil BIOS, který by měl „jen“ těch 350W v základu. Obecně také cena RTX 4090 by měla být těch 1200 dolarů (36 tisíc) co dnes stojí (teoreticky) RTX 4080, protože naprosto nic na této kartě neodpovídá ceně 1600dolarů+, tedy běžně cca 50 tisícům. Ne pokud existuje Radeon RX 7900 XTX, který ano, má nějaké nedokonalosti, ale za těch i tak značných 30 tisíc je proti RTX 4090 vlastně perfektní herní kartou a neexistuje objektivní argument pro obhajobu současné cenovky RTX 4090.

Gigabyte odvedl výbornou práci s chladičem, a dokáže nenažrané NVIDIA monstrum uchladit překvapivě velmi tiše (konkrétně Silent BIOS), ale vyžádalo si to rozměry, se kterými se do mnoha i relativně prostorných skříní nevejdete, tak na to pozor. Celkově by RTX 4090 byla skvělá karta, pokud by měla 350W, tomu odpovídající menší rozměry a také tomu odpovídající rozumnou cenu kolem 30 – 33 tisíc korun maximálně. Takhle je to šílená karta pro šílence. Bez přehánění, kdy pochybuji, že mnozí potenciální zájemci vědí, co je to mít 450W+ přímotop v PC a jak nepříjemné to v běžné místnosti je … rád bych, aby se AMD a NVIDIA laskavě přestaly přehánět v tom, kdo udělá větší nesmyslný přímotop, a soustředili se na efektivní výkonné grafické karty s 300 – 350W max, protože už to je více než hodně i na velmi výkonnou herní grafickou kartu … tyhle extrémy jsou dobré pro OC závody, ale ne pro normální i high end PC …

Gigabyte tedy udílím malou pochvalu za chlazení, kdy jsem osobně hodně pochyboval o tom, že 600W grafiku lze tiše uchladit relativně normálním „nevodním“ chladičem, ale chápu, že za cenu a celkové vlastnosti RTX 4090 nemůže a tohle mu prostě předložila NVIDIA. Současně mám vážné obavy, aby se na to nejen Gigabyte, ale i ostatní výrobci karet nevykašlali nakonec stejně jako EVGA, protože oni nemohou ani za tu šílenou spotřebu ani za tu nesmyslnou cenu, a mnozí se po nich budou vozit stejně, i když výrobci mají na tom celém naprosto minimální zanedbatelný zisk a příjem a těch zhruba dnes 600+ dolarů navíc, které RTX 4090 stojí proti tomu za co reálně jako produkt stojí, si strká do kapsy jen a pouze NVIDIA, kdy její zvýšení marží je bohužel ve výsledku nejviditelnější generační posun:

Tohle není dobrý trend a na RTX 4090 jako produkt to vrhá velmi špatné světlo. Pokud NVIDIA sníží cenu, dá se to ale ještě zachránit :). Tak uvidíme. Platí, že pokud chcete výkon za každou cenu bez ohledu na všechno, ve velkém tichém provedení, je tu tahle gigantická karta Gigabyte RTX 4090 GAMING OC 24G pro vás …

Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
DandaH [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-22 08:41:05

No ja se s 6900xt red devil rozhodl, ze počkám na pristi generace. Výkonu mam ve 2k na rozdávání a nic me nebrzdí. Uvidime priste, kazdopadne pekna objektivní recenze
Lukash [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-23 11:52:56
avatar
Zamňa je väčším prekvapením 7900XTX, ktorá navzdory poddimenzovaným taktom a napájaniu dokáže mnohokrát držať krok s 4090. Keď príde nová revízia NAVI 31 tak jej nebude stačiť ani TITAN.
vladislavpokorny [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-22 10:06:22

Dříve (mnoho let) jsem si myslel, že se věci budou i s velkým výkonem zmenšovat a budeme mít na jen nějakou mrňavou věc s miniaturní spotřebou.
Což se na jednu stranu děje, viz mobilní telefony apod, ale pak jsou tu počítače a tyhle monstra. Sice výkon roste, ale za tuto cenu...

Hlídá se spotřeba jinde (žárovky=asi souhlas, vysavače=hm nevím, ...), ale tady nám roste spotřeba stále a ne nevýrazně (rozhodně počítač běží déle a častěji, než vysavač )

Tak by třeba nebylo od věci, kdyby se nastavil limit spotřeby celého počítače např. na 100W (a to jsem ještě dost hodnej) a "teď se snažte soudruzi".

Nebo dát na celý dům jen 10A jistič (není to moc? )a lidi by elektřinu více rozdělovali. Buď hrát na PC, nebo vařit, nebo topit, nebo .... nebo mít 4090 a ona umí všechno
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-22 10:26:57
avatar
grafika za nesmyslne penize, nesmyslnych rozmeru.. Radsi koupim 7900XTX se skoro stejnym vykonem s polovicnimi rozmery, za skoor polovicni cenu s lepsi spotrebou. Nvidia tuhle generaci totalne pohrbila tou jejich nesmyslnou politikou monolitu za kazdou cenu + jejich cenova cenotvorba je uplne mimo, oni snad zijou stale v dobe tezby kryptomen kdy jim tezari trhali ruce a bylo jim jedno zda karta stoji 1000 dolaru nebo 2000 dolaru a brali vsechno co se dalo.. Pan Koženka by si mel uvedomit ze tohle uz je passe a grafiky zas kupuji jenom hraci her a tem jde hlavne o pomer cena/vykon.
Seltino [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-22 12:42:27

tak rtx 4090 je grafika s určením spíše na práci, než na hry a co se týče té cenotvorby tak si nvidia umí spočítat co je pro ni výhodnější a přinese jí vyšší zisk, což je ten nejhlavnější aspekt kvůli kterému tenhle business asi dělá.. Stačí se podívat na náš trh, kde jsou RTX 4090 prakticky ihned vyprodané i s touto cenovkou a českými platy. V zahraničí kde bude kupní síla úplně jinde to je pak sranda prodávat i s touto cenovkou. Takže asi není žádný racionální důvod proč by měla Nvidia RTX 4090 zlevnit (zbožné přání hráčů nebude ten důvod proč zlevnit). Když to porovnáme s RX 7900 XTX, která je rovněž výkonná karta a v některých hrách je schopna se na rtx 4090 dotáhnout tak z optiky hráče může působit RTX 4090 jako hrozně předražená karta, když do toho započítáme ae další proměnné jako RT, nebo hraní VR, kde třeba konkrétně ve VR na tom úplně není rx 7900 xtx vůbec žádná hitparáda a má v mnoha hrách poloviční výkon než RTX 4090 a nechytá se ani na RTX 4080 což pro mnoho kupců včetně mě může mít zásadní vliv na rozhodování jestli si raději nepřiplatí a koupí něco bez kompromisu, byť s vyšší cenovkou.
https://babeltechreviews.com/hellhound-rx-7900-xtx-vs-rtx-4080-50-games-vr/5/

Další aspektem a tím nejhlavnějším je výkon při práci a CUDA, kde rovněž AMD prostě ztrácí a tak se na ty grafiky RTX 4080 a 4090 prostě musíte dívat, za ty peníze toho člověk dostane více, ano ne každý to využije a pro něj je lepší volba RX 7900 xtx, pokud ale člověk potřebuje hrát ve VR a chce využít plný potenciál VR headsetu tak mu nic jiného než utratit více za řadu RTX prostě nezbývá. No a pak je tady hodně lidí, kteří si prostě koupí to nejvýkonnější a nejdražší co se dá koupit, protože pro ně 50K+ za grafiku nejsou velké peníze...

Každopádně ať tak či tak, je to každého volba já o tu RX 7900XTX hrozně stál a těšil se na ni, protože ale hraju hlavně VR šel jsem do RTX 4080 Aorus extreme waterforce a ten skok ve výkonu ve VR oproti mé stávající RX 6950 XT LE Toxic je neskutečný (RX 7900XTX má v současné době podobný VR výkon jako má rx 6950XT).
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-22 13:11:37
avatar
Na práci s CUDA ti stačí mnohem levnější karta ...

Já pořád nějak nemohu pochopit, proč by měla nebo co je důvodem toho, že prý 7900 XTX má ve VR nižší výkon než RTX 4080/4090 či dokonce že má 7900 XTX výkon jako 6950 XT to nedává přeci absolutně žádný smysl ... já nezpochybňuji ty testy VR, ale jako někdo kdo ty karty má prostě nedokáži pochopit, v čem je problém, že 7900 XTX, která má výkonově a parametrově jasně navrch nad 4080 je pomalejší ve VR, natož aby měla výkon jako 6950 XTX... to prostě nemůže být kartou samotnou ani ovladači ...
Seltino [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-22 13:15:33

také nevím čím to je, ale bohužel je to fakt. Ve VR je na tom AMD hůře než srovnatelné karty od NVIDIE, rx 6950xt toxic LE je skvělá karta, ale jak jsme psal již jinde, přecházel jsem z RTX 3070 na rx 6950xt a nárust výkonu ve VR nebyl nijak závratný, trvalo několik měsíců než se ten výkon zvednul, pořád byl ale za mým očekáváním, když vemu v potaz že tohle bylo to top od AMD co bylo před uvedením RX 7900xtx a xt a ve VR to bylo někde v rozmezí rtx 3080-3080ti..
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-22 15:28:34
avatar
VR nikoho nezajima je to totalni okraj trhu takze to me nechava chladnym me zajima vykon ve 4K@144Hz..
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-22 15:31:44
avatar
okrajová část to jistě je, ale to neznamená, že není divné, že tam ty karty mají tak nízký výkon co nedává smysl ...
Seltino [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-22 16:08:02

ano v celkovém počtu hráčů možná okrajová, ale rozhodně se nejedná celosvětově o početně malou nezajímavou skupinu (výrobců špičkových zařízení pro simracing je hromada a všichni vydělávají na lidech kteří k tomuto vybavení potřebujou pořádnou grafiku), je to drahý koníček pokud se tomu chceš věnovat a proto to jsou lidé kteří mají peníze a nemají problém si za výkon ve VR, nebo v triple screen (klidně 3x 4k monitory)hraní připlatit, protože zbytek vybavení které k simracingu doma mají se u některých nepočítá na desítky ale stovky tisíc. Okrajová záležitost je stále i hraní ve 4k v poměru s hráči kteří jedou full hd a 2K.
Kisch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-22 17:53:55
avatar
No ale najdou se lidi, které to chladnými nenechává. A jak píše DD, je to divné, aby tam byl takový propad výkonu. Něco je špatně. Já bych tipl ovladače. I když zase je mi záhadou, proč to by to nevychytali během testování.
Seltino [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-22 20:56:22

ano divné to je, jak jsem psal stejný problém měla RX 6950XT když jsme ji koupil, trvalo to měsíce než se výkon zvednul ale i teď je za očekáváním než by měl u takové karty být. Během těch pár měsíců udělalo AMD v ovladačích bug, že steam VR nechtěl najet a svítila v headsetu pouze černá obrazovka, trvalo několik revizí ovladačů, než to odstranili (abych nekřivdil AMD, podobný problém měla i RTX 4080-4090 v době uvedení, vyřešeno novým firmwarem během relativně krátké doby), u mé karty RTX 4080 zakoupené nyní již nebylo třeba firmware přehrávat) Nyní vyšla rx 7900xtx stejný problém s výkonem, možná je to ovladači, možná ne, nejsem IT specialista abych viděl do hloubky problému a ano VR simracing hraní je v porovnání se zbytkem uživatelů které to zajímá opravdu menšina, ale ten VR výkon je pro mě prostě zásadní a u karty za 1000 euro je to pro mě neakceptovatelná věc. Rád bych aby AMD opravdu zamakalo a představilo super deal ve všech aspektech bohužel se to tak nestalo a jiná volba tedy než Nvidia pro mě není, ale chápu že tenhle problém bude pálit minimum uživatelů. každopádně když člověk nacpe skoro 200K do techniky na simracing, tak ho už pár tisíc navíc za grafiku opravdu nerozhází...
Johny Kepi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-28 22:24:39

Tak isto hrajem iba vo Vrku /simracing/ a neviem sa rozhodnut ci 4080 alebo 4090. Bojim sa toho, ze zoberiem 4080 a nebudem moc vyuzit hp reverb g2 naplno v 4k. Na akom Vrku hravas ? A suhlasim s tvojim nazorom pre ludi co buru vaznejsie simracing utopit 200 -300 tisic je priemer, cize dat za grafiku take peniaze v konecnom dosledku nehraju az taku rolu. Sam mam pohybovy system namontovany a stoji 85 tisic...je to drahy konocek, ale stale lecnejsie ako provozovat sportovny voc a jazdit na okruhy, aspon zatial :-D
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-22 21:28:42

Samozrejme za cenu RTX4090 mam skoro 2x RX7900XTX cena je samozrejme nezmysel, ale pan koženka zapracoval na propagande (marketing) a čo som pozeral tak pan koženka už predal 160 000 KS RTX4090
To maš ako s Apple nezmyselna cena ktora vobec neodpoveda cena/vykon, a ludia to kupuju ako rožky proste propaganda(marketing)
Na druhej strane kto sa tomu trošku rozumie ma skoro rovnaky vykon za polovičnu cenu a dokonca aj s podstatne nížou spotrebou
Patrik Jech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-22 23:43:17

Jenže to se musíte vžít do někoho kdo staví PC a nemá hluboko do kapsy. Přece by si někdo nekazil sestavu za více než 100-150 tisíc s RX 7900XTX když si může připlatit 15 tisíc za 4090.

Přece si někdo nekoupí monitor za 40 tis, nebo VR set a pak bude šetřit na grafice aby pak musel snižovat detaily, nebo vypínat raytracing.

Vy tady pořád porovnáváte cenu z pohledu lidí, kteří nejsou cílovou skupinou.

Já jsem třeba hobby fotograf a vybavení stojí zhruba 500 tis. Když si kupuji objektiv za 65, nebo 80 tisíc, tak se taky nekoukám že podobný je za 20 tisíc a je lepší výkon/cena. Prostě chci ten v topu a za to se platí. Taky by si někdo mohl klepat na čelo proč.

Jakou máte grafiku v PC vy?
Seltino [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-23 07:44:05

Presne tak, vytesat do kamene. Toto uz neni zelezo pro kazdeho, je to stejne jako s ostatnim zbozim, elektronikou, auty atd...
Kazdy nemuze mit vse a slovy klasika se to da shrnout to neni drahe, to jen vy malo vydrlavate. Lide co na tyhle karty maji penize opravdu neresi nejake rozmery spotrebu a vlastne ani tu cenovku, jedine co je zajima je vykon, ikdyz treba ten vykon nevyuziji.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-23 08:00:34

To že niekto ma prachy ešte neznamena že nevieš racionalne uvažovať, bez mihnutia oka by som zaplatil 2000€ za plne odomknutu 4090 18432 SP so spotrebou 300W
Ale vyhodiť 2000€ za orezany paškvil ktory je rychlejši ako konkurencia len preto že tam narvali 450W to ako že važne?
Patrik Jech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-23 10:30:04

Souhlasím, proto jsem nastínil příklad s "fiktivní" PC sestavou. Z hlediska ultimátní herní mašiny je to úspora sotva 10%. A výkon v raytracingu je u RX7900XTX prostě slabší.
Odkaz
Proč bych si měl vypínat RT u next-gen Zaklínače, když to posouvá grafiku na jiný level? Však uznejte sám z mých prnt scr.
Odkaz
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-23 07:49:54

Taku že mi bežia všetke oblubene hry cez 120FPS
Proste mam 31,5" 2K monitor to čo mam úplne stačí.
Novu GPU budem riešiť s novim monitorom, mam horuceho kandidata 42"LG C2 OLED 120Hz 4K 10bit, ale to necham až na konec januara
Patrik Jech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-23 10:44:34

Aha, takže je to tajné?

Tuhle TV ale C1 65" shodou náhod mám doma a na energetickém štítku má 126W/222W při HDR (G - mimořádně nehospodárné
To vám nevadí ta spotřeba?
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-23 12:58:09

Tak ja pišem o LG 42" C2 to ma normal 50W a energeticka špička 96W, + ja mam teraz monitor na cca 150 jas tak že nebudem potrebovať plny jas OLED 800 ale vystačim si s 1/4 jeho jasu. To by tu spotrebu realne malo znižiť a aj životnosť, ale prakticke skusenosti nemam, bude zo mňa tester potom napišem ako to je realne vyhody nevyhody
A samozrejme spotreba mi vadi.
AlmightyCraft [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-23 21:25:11
avatar
Používám LG OLED 55" CX u pc jako monitor dlouho (sedím u toho 100-120cm a lépe se mi nikdy nepracovalo a už vůbec nehrálo. Jediné co bych u ní uvítal by byli dvě věci přidat display port a hlavně automatický standby při vypnutí PC jako u monitoru.
Kisch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Efektivita 2022-12-22 18:04:23
avatar
Docela mne překvapil ten graf efektivity. Na to, jak se predikovala o parník větší efektivita novinek AMD vs NV, tak mi ten graf přijde podezřele vyrovnaný. Ani ta přepálená 4090 si nevede nějak výrazně hůř (na 450W).
Serral [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-22 22:22:16

Ono tu 4090 dokonce jde omezit na cca 300W při ztrátě výkonu asi 9% a nebo na asi 360W při ztrátě asi 3% výkonu.
Kisch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-22 22:42:11
avatar
Jj, to vím.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-23 12:50:47

4090 nieje zla karta, len jej problem je, že je to len dopredaj vadnych kusov a pitaju za to ako keby to bol plne funkčny čip.
Skutočna 4090 ma 18432 SP a ta by konkurenciu prekonala aj pri 300W spotrebe, ale Nvidia predava len vadne kusi s 16 000SP a vykon navyšila na ukor vyšej spotreby 450W
Tak že od Nvidie za svoje prachy dostanem vadny kus s vytočenou spotrebou na 450W
Inak by som sa pozeral na 4090 s 18432 SP a 300W...
PS: obratene, ako by sa vam pačilo keby AMD pretaktovala RX7900XT na 500W cca 3,5GHz čo by vykonovo prekonalo o par % 4090 a pitala by za to 3000€ lebo je vykonejšia a všeci by sme tuna vychvalovali RX7900XT že je TOP ... zo strany AMD by to bolo fuj, ale zo strany Nvidie je to super
Exorcius [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 450W 2023-01-02 16:52:00
avatar
Myslím, že grafiky s podobnou spotřebou potřebují vodníka. Sám jsem už měl podobnou spotřebu a chlazení vzduchem je opravdu špatné. Ale obecně si nemyslím že je to zas tak úplný nesmysl, pokud někdo má mělko do kapsy, tak proč ne.

Bohužel si asi budeme muset zvyknout, že ceny elektroniky půjdou zase nahoru a už ne dolu.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!