Rychlý pokles udávané životnosti u SSD SAMSUNG – aktualizace pro disky 980/990 PRO SSD
Napsal Jan "DD" Stach   
Wednesday, 15 February 2023
altNeobvyklý problém řešil SAMSUNG u svých špičkových NVMe SSD. Velmi rychlé opotřebení.

 

 

 

Životnost SSD nakonec nikdy nebyla takový problém, jak jsme se dříve v jejich začátcích obávali. Tedy alespoň ne v případě jejich použití v běžných PC a běžných systémů. V redakci máme i několik stále normálně používaných prvních generací SSD disků a z hlediska životnosti jsou stále bez problémů a šlapou. O to více bylo zarážející, že u dvou nejnovějších generací NVMe SSD disků Samsung, konkrétně špičkových 980 PRO a 990 PRO sérií, které jsou v současnosti prakticky tím nejlepším na trhu, hlásili uživatelé překvapivě rychlý rapidní propad životnosti.

Tedy alespoň tohle hlásily různé monitorující aplikace skrze SMART data. Životnost, tedy stav disků klesal klidně o několik % za měsíc. Bohužel to musím potvrdit i z vlastní zkušenosti, kdy používáme v testlabu Samsung SSD 990 PRO, který jsme recenzovali a po 2 měsících používání, tedy zhruba měsíci konstantního provozu (763 hodin, což je prakticky nic), hlásí aplikace pokles životnosti/stav disku na 96%.

Ale vidíte, že celkový zápis na disk za tu dobu (to co na rozdíl od čtení disk opotřebovává) je naprosto zanedbatelný, pouhých 1401GB. Což je ale normální hodnota, vzhledem k tomu, že disk je používán čistě jen jako systémový na Windows OS. Pro instalaci her máme druhý NVMe SSD disk. Zkrátka nedává žádný smysl, proč by ze 100%, klesla za tak krátkou dobu s tak minimálním zatížením životnost už na 96%. Mnozí uživatelé hlásí i výraznější pokles.

Samsung se oficiálně před pár týdny vyjádřil, že situaci prošetřují, ale že žádný skutečný defekt samotné disky nemají. A tedy pracují na aktualizaci, která by měla ten „problém“ řešit. Nyní dorazily nové firmware. Aktualizaci můžete provést jednoduše přes aplikaci Samsung Magician tool, což jsme tedy učinili a vše bez problémů. V případě našeho testovacího systémové 990 PRO má opravený firmware označení 1B2QJXD7. V případě 980 PRO série, je to ten s označením 5B2QGXA7. Pochopitelně vzhledem k tomu, že opravu jsme teď nainstalovali, nemohu v tuto chvíli s určitostí říci, zda problém byl vyřešen. To se ukáže za třeba další měsíc, pokud bude životnost dále klesat stejným tempem, jako klesala se starým firmware.

 Samsung nicméně nespecifikoval, v čem ten „problém“ oné infikace spočíval, kdy není vlastně jasné, zda vůbec reálně ke snížení životnosti docházelo, kdy SMART a aplikace mohly prostě hlásit nesmysly. Zjevně o žádný skutečný problém nešlo, protože Samsung reklamace odkazující na ten problém řešil tak, že disky ani fyzicky neměnil, jen na ně nahraje nový firmware a uvede do továrního nastavení. Vše nasvědčuje tomu, že v původním firmware byla nějaká chyba, která SW ukazovala mnohem větší než skutečné reálné opotřebení, kdy třeba u našeho konkrétního disku prostě neexistuje technický důvod, proč by po zápisu pouhých 1401GB mělo vůbec k nějakému poklesu životnosti dojít. Pochopil bych, kdyby současně s tím propadem na 96% SW ukazoval za tu krátkou dobu zápis 1401TB. To by bylo divné a rychlý pokles životnosti. Osobně se tedy přikláním k nezávažné, ale otravné SW chybě počítání samotné životnosti, než že by reálně ke skutečnému snížení životnosti disku došlo.

 Samozřejmě vše sledujeme a testujeme v praxi dále :). Takže pokud by problém nebyl odstraněn, budeme informovat. Jinak ale nemám, co Samsung 990 PRO v praxi vytknout. Naše recenze a její závěry a doporučení platí. Pokud přesto máte obavy, konkurence naštěstí existuje a na testech jednoho z nejrychlejších současných Gen4 SSD právě pracujeme :).

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Ziik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-15 23:19:00

Můžu se zeptat kde v aplikaci Samsung Magician najdu hodnotu životnosti v procentech, se kterou se všude operuje?

Našel jsem jen
kolik % náhradních buněk je ještě nepoužitých (na začátku tedy 100)

kolik předpokládaného života disku uběhlo, kde 0 je začátek, 100 minimální odhad výrobce do kdy bude disk fungovat a maximální hodnota je 255 na které počítání končí. Popis říká, že hodnota nemá nic společného s tím jestli disk funguje.
Přijde mi, že pokud disk nefunguje nebo vyčerpá náhradní buňky a hodnota je pod 100, tak se uzná reklamace :-)
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-15 23:56:18
avatar
ne, ale jiné aplikace jako CrystaldiskInfo ji poskytují ...
Ziik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-16 16:35:53

OK, ale i CrystalDiskInfo ji musí někde vyčíst.
Můžeš prosím napsat jakou hodnotu má tvůj disk ve SMART v položce "Percentage Used"? Měl by mít 4, protože to odpovídá 96% životnosti (4% odžití).

Díky

Obrázek
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-16 17:44:49
avatar
ano je tam 4 v mém případě ...
Nexon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-17 14:33:35

Neexistuje software bez chyb, v lepším případě chyba v počítání života SSD, v horším chyba s interním přesouváním dat SSD buněk v rámci trimování (rovnoměrného opotřebování buněk).
pcmaker [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-18 19:35:00
avatar
Já bych byl ve střehu. Pokud výrobce nezveřejní informace, které si můžeme ověřit, tak mohl taky klidně jen "upravit" počítadlo opotřebení paměťových buněk, které mohou být skutečně více opotřebovány, než je zdrávo. Proč se tedy neopravil údaj o opotřebení na správnou hodnotu po naflešování "opraveného" firmware? Stačí úplná maličkost, aby OS na základě špatného firmware identifikoval SSD jako HDD (pevný disk) a v ten moment na něm automaticky spouští na pozadí permanentní defragmentaci, čím SSD prakticky likviduje.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!