AMD RYZEN 9 7950X3D – TEST a RECENZE univerzálně výkonného CPU s 3D V-cache pro hry i práci
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Pondělí, 27 únor 2023
alt

 

 

 

 

 

  • AMD RYZEN 9 7950X3D – TEST a RECENZE

                        univerzálně výkonného CPU s 3D V-cache pro hry i práci

Dnes se podíváme na procesor, který nabízí extrémně dobrou efektivitu (má velmi nízkou spotřebu) přitom má v průměru absolutně nejlepší herní výkon ze všech současných CPU na trhu a k tomu má téměř nejlepší výkon i všude jinde. AMD demonstruje třetí generaci čipletových procesorů (ZEN 4) kombinované s druhou generací vrstvení čipů. Výsledkem jsou nové speciální RYZEN 7000X3D procesory a dnes se podíváme na ten nejvýkonnější z nich.

AMD posunulo technologie konstrukce běžných procesorů za posledních několik let více, než kdokoliv jiný za téměř dvě dekády. Zásadní je zejména čipletová konstrukce, umožňující hlavně extrémně efektivní výrobu i provoz, kdy umožnuje produkci extrémně výkonných multijádrových procesorů, jež by klasickým monolitickým přístupem prostě nešly běžně vyrábět a fakticky ani provozovat. Jeden stejný malý čip v případě AMD, můžete používat pro různě výkonné procesory, jen je „prostě lepíte k sobě“. AMD tak tedy dělá dnes 6jádrové až 96jádrové procesory, všechny přitom mají stejný základní čip, liší se jen jejich počet v pouzdře. Co když ale chcete přidat třeba cache, tedy vyrovnávací paměť? Ta na monolitu zabírá hodně místa, což dělá výrobu čipů novými drahými procesy složitější, tedy snižuje výtěžnost a zvyšuje ceny. I na to již AMD našlo recept. Prostě na ten základní stejný čip nalepí další čip, který je o poznání jednodušší, protože jej tvoří jen ta dodatečná L3 cache.

Poprvé AMD představilo koncept 3D V-cache u ZEN 3 generace procesorů, ale do běžného desktopu dorazil nakonec jen jediný model v podobě hlavně mezi hráči právem extrémně populárního RYZEN 7 5800X3D. V běžných aplikacích na PC totiž ta cache měla největší přínos u her, na což je 8jader/16vláken stále dost a dost. AMD sice nabídlo 3D V-cache i u procesorů s větším počtem jader v ZEN 3 generaci, ale to se týkalo výhradně serverových/datacentrových EPYC modelů (MILAN-X), které zaznamenaly v některých oblastech a typech zátěže masivní nárůst výkonu (o desítky %) bez nárůstu zahřívání nebo spotřeby. Tam se tedy AMD soustředilo s touto výrobně stále poměrně komplikovanou a dražší záležitostí primárně.

Nyní tak přichází už druhá generace 3D V-Cache procesorů, tentokrát již na nových 5nm ZEN 4 čipech. Pro běžnou desktopovou RYZEN sérii se AMD rozhodlo rozšířit nabídku. A tak vyjma por hráče určitě zdaleka nejatraktivnějšího 8jádrového modelu RYZEN 7 7800X3D, který bude nástupcem toho 5800X3D a dorazí v dubnu, vyráží na trh jako první RYZEN 9 modely. 12jádrový 7900X3D a 16jádrový 7950X3D.

Oba tyto procesory mají, jak víme, v základu fyzicky dva ty 8jádrové ZEN 4 čipy, nicméně překvapivě nebudou oba vybaveny tou extra 3D V-cache vrstvou. Pouze jeden z těch čipů ji má. Důvod je prostý. Kvůli tomu navrstvení je zde stále nutnost o něco nižších taktů a jistých omezení. Ten vrstvený čip má tedy ve výsledku nižší takty, než čip bez toho vrstvení, což by znamenalo v řadě aplikací prostě nižší výkon. AMD tak udělalo kompromisní řešení.

Jen jeden čip u RYZEN 9 X3D modelů vybavilo tou 3D V-cache, a i když má nižší maximální takty, v aplikacích a případech kde se výkonově projeví ta extra cache, by měl mít i tak odpovídající přínos. Nicméně stále je zde možnost i vyšších taktů na tom čipu bez oné extra vrstvy, takže aplikace netěžící z extra cache, nebudou výrazně brzděny. Samozřejmě tohle všechno však vyžaduje poměrně precizní řízení zatížení jader, což je problém kvůli ne zrovna optimálnímu fungování Windows scheduleru. AMD tak kromě spolupráce s Microsoftem a jeho aktualizaci pro Windows 10/11, udělalo i vlastní SW vrstvu skrze ovladače čipsetu atd. Ten tak v určitých typech zátěže se snaží za každou cenu dát prioritu jádrům na tom čipu s 3D V-cache a funguje to překvapivě dobře. A hlavně to má skutečně přínos.

Vyžaduje to však hned několik úkonů, vedle aktualizací BIOSU a ovladače pro čipset AMD, také aktualizace dalších aplikací. Pak to má přínos. Bez těch aktualizací byl výkon znatelně horší, takže pozor na to.

Dnes se tedy podíváme, jak to všechno ve výsledku v běžné praxi funguje. V redakci si totiž hrajeme s novým RYZEN 9 7950X3D, tedy 16jádrovým/32vláknovým procesorem, který na jednom z těch čipů má tu 3D V-cache vrstvu. Ve výsledku má tak celý procesor 144MB L3, což je výrazně více než 80MB L3 u standardní 7950X verze. Drobně se liší také takty, kdy maximální boost je teoreticky stejný (5,7GHz), základní je ale lehce snížený na 4,2GHz proti 4,5GHz. Překvapivě AMD snížilo ale i TDP (PPT) a to na 120W (162W) ze 170W (230W) a cílová provozní teplota je 89°C ne 95°C jako u X non 3D variant. Poměrně velký rozdíl „k lepšímu“, což je překvapení s ohledem na přítomnost té podstatně větší cache. Jinak je ale výbava procesorů stejná, a to včetně integrované grafiky v I/O atd. Samozřejmě po nutné aktualizaci BIOSu jsou RYZEN 7000X3D modely procesorů kompatibilní se všemi existujícími AM5 základními deskami.

  • Konkurence a ceny

Otázkou tedy je, jak moc je ta extra capacita L3 cache v běžné desktopové praxi přínosná. Zejména když cena nového RYZEN 9 7950X3D činí 699 dolarů. Tedy teoreticky má stát stejně jako je stále oficiální cena 7950X. Ovšem ten už reálně v praxi stojí méně. Aktuálně se v ČR prodává za 15 990 korun vč DPH, což je v přepočtu zhruba 599 dolarů. Novinka 7950X3D by se tedy měla prodávat za 18 990 korun vč. DPH. To je stejná cena, za co Intel prodává Core i9-13900KS. Jenže to je pouze „ručně“ vybraný čip a továrně přetaktovaná edice Core i9-13900K, jež stojí 15 400 korun vč. DPH. Pokud u 13900K vypnete omezení, zapnete plný boost, a autoamtické OC (což výrobci desek nabízí jako funkci) máte to samé. Z RYZEN 9 7950X ale 7950X3D neuděláte, jde o fyzicky odlišná řešení. A fyzicky bude 7950X3D výrobně vždy dražší, protože je tam několik extra kroků navíc.

Nicméně oba výrobci tedy drží velmi srovnatelné ceny. Výhodou AMD je ovšem podstatně lepší provozní efektivita, kdy 170W (a nově jen 120W) RYZEN stojí proti 253+W modelu Intelu, který ovšem reálně v praxi na stejný výkon jaký má AMD, žere klidně 350 – 400W. Další výhodou je pak platforma, kdy novější AM5 a X670E je podstatně lépe vybavená, a především je určena pro několik nadcházejících generací ZEN architektur v několika následujících letech. Bohužel, současná Intel LGA 1700 platforma (Z690/790) pro aktuální 10nm ALDER LAKE/RAPTOR LAKE generace procesorů je konečná. Nadcházející skutečně nová generace procesorů Intel (7nm METEOR LAKE/ARROW LAKE) tam už osadit nepůjde, protože používají novou LGA 1851 patici, která tedy bude hlavně konkurovat AM5 v dalších letech.

V tuto chvíli nicméně tedy RYZEN 9 7950X/7950X3D stojí proti Core i9-13900K/13900KS. Jak si tedy vedou?

 

 

  • AMD RYZEN 9 7950X3D – procesor a testy

Tentokrát máme v ruce plné balení procesoru, tak jak si jej od 28.2.2023 budete moci koupit v obchodech:

Jak vidíte, opět větší krabička, ale neobsahuje žádný chladič, ani ten pěkný Wraith PRISM, který najdeme u RYZEN 9 7900 bez X.

Jinak si všimnete, že AMD barevně odlišilo balení X3D modelů od ostatních, mají oranžové prvky.

Procesor samotný je hodně zajímavý ve srovnání s předchozí generací AM4 řešení. Fyzicky jsou stejně velké (40x40mm) ale jinak kompletně odlišné. Určitě největší změnou je absence nožiček, které mainstreamové procesory AMD měly od nepaměti. Zde už to s ohledem na jejich počet a rozměry už nebylo možné. Takže se přešlo na LGA patici, velmi podobnou, jakou má Intel i s podobným upínáním na desku.

Fyzicky jsou ale RYZEN 7000 všechny samozřejmě z vnějšku stejné. Rozdíl v případě X3D variant je uvnitř, kdy u RYZEN 9 jeden z těch dvou má tu extra křemíkovou vrstvu s dodatečnou L3. Jinak je ale výbava procesorů stejná, tedy je zde malá integrovaná RDNA 2 grafika Radeon v 6nm I/O, má také nový DDR5 řadič s oficiálně DDR5-5200MHz, ale AMD uvádí jako ideální kombinaci DDR5-6000MHz. Ve výbavě jsou také nové PCIe 5.0 linky (až 24 využitelných, tedy pro x16 grafický i x4 M.2 slot současně)

  • Testy

Pro srovnání jsme použili aktuálně otestované RYZEN procesory v kombinaci s ASUS ROG CROSSHAIR HERO X570 a X670E. V případě nových RYZEN 5000 používáme pro ně doporučené DDR4 3600MHz modely u RYZEN 7000X a Core 13000 pak DDR5-6000MHz EXPO/XMP. Samozřejmě jsme pro srovnání zařadili i další Intel Core procesory na odpovídajících platformách s odpovídajícími DDR4/DDR5 jako u AMD.

Všechny Intel sestavy byly testovány s Kingston Black 1TB NVMe SSD PCIe 3.0 a AMD TRX40/X570 platformy mají výhodu Gigabyte NVMe SSD gen 4 s PCIe 4.0 rozhraním. Systémy jsou vybaveny grafickou kartou AMD Radeon RX 7900XT v referenci. Všechny výsledky všechno je testováno kompletně znovu. Na aktualizovaném WINDOWS 11 se všemi záplatami pro Intel i AMD. Současně jsou všechny aplikace a hry na nejnovějších verzích a také ovladače a BIOS pro desky jsou použity ty nejaktuálnější k datu vypracování recenze.

Všechny procesory jsou také testované na základních nastaveních. Tedy bez MCE, nadlimitní překračování TDP u Intelu, nebo v případě AMD není aktivní technologie PBO. Prostě všechno jede ve specifikacích od výrobce procesoru.

Takže pojďme na to …

 

 

 

 

  • CineBench R23 – Renderování

Jako první tady máme oblíbený Cinebench v aktuální verzi R23, která je více vypovídající a lépe testuje skutečný potenciál procesorů než starší verze. Opravdu dokáže každý současný procesor pořádně provětrat a ukázat jeho reálný maximální výkon. Využít dokáže zatím až 256 vláken.

Na četné žádosti jsme zařadili i dílčí test výkonu jen jednoho jádra, ačkoliv je prakticky k ničemu, protože vlastně výkon 1 jádra nevyjadřuje. Testuje sice 1 jádro, ale protože moderní CPU v tomto typu dnes nepříliš obvyklé zátěže dokáží nahnat takty mnohem výše, než když procesor zatěžuje více nebo všechna jádra, není to prostě skutečně „test výkonu na jádro“. V plné zátěži nebudou mít CPU takhle výkonná ta jednotlivá jádra, protože poběží pomaleji. Takže tenhle CB 1core test je hodně teoretický.

Ve vícejádrovém nasazení se samozřejmě výrazně projeví výkon více jader/vláken. Tady bychom skoro mohli testování ukončit, protože CineBench ukazuje prakticky vše, co o výkonu CPU potřebujete dnes znát. Ale podívejme se i na další testy …

 

  • 7-Zip – komprimace dat (AES)

Jako další tady máme v praxi hojně využívanou komprimaci/dekomprimaci dat. 7-Zip je moderní aplikace využívají i pokročilých speciálních instrukčních sad, v tomto případě třeba AES, využívá také výhod vícejádrových CPU. Opět tedy více jader a vláken = vyšší výkon.

U tohoto testu hrají velkou roli operační paměti, kdy hlavně DDR5 dokáží nahnat hodně.

 

 

  • Blender – Rendering

Další z populárních testů a aplikací, která rozhodně dokáže těžit a vytěžit maximum z každého procesoru, je Bleder.

Více jader a vláken zde prostě jasně vede a procesory s méně jak 8 vlákny opravdu zásadně zaostávají. I zde je ale výkon vícejádrových čipů dobře využíván.

 

 

  • Video Encoding

Převody videa jsou dnes stále populárnější mezi uživateli. Možností, jak je dělat, je celá řada. A převod videa výkonný CPU rozhodně výrazně urychlí. Můžeme se u HD a hlavně 4K videa bavit o rozdílech v řádu desítek minut i hodin u velkých projektů.

V této oblasti se v poslední době hodně optimalizovalo a je to znát. Opět je zde velkým přínosem větší počet jader/vláken, takže v této cenové hladině jsou velké rozdíly.

 

  • A jak si vedou procesory ve hrách?

Výkon ve hrách je silně sledované téma, ačkoliv není příliš důvod, protože pokud jste běžný hráč, tak vám jakýkoliv současný procesor s více jak 6jádry nebo 8vlákny na taktu alespoň 3,2GHz+, udělá dobrou službu. Nicméně v kombinaci s výkonnější grafikou budou rozdíly někdy výraznější. Zda pro hratelnost většiny her nějak zásadní a poznatelné, to si nemyslím. Ale ano, v kombinaci s výkonným grafikami prostě budou už rozdíly měřitelné, a to v nižších rozlišeních i ve vyšších.

Hlavní problém je, že současné hry bohužel málokdy skutečně výkon CPU využívají, pokud by tomu tak bylo, tak by samozřejmě 16 jádrové nebo dokonce až 32 jádrové desktopové procesory byly ve hrách násobně výkonnější než 8jádra. A to se samozřejmě neděje. Je tedy důležité připomenout, že to, co v současných hrách testujeme, není vlastně výkon samotného procesoru, ale to, jak hra výkon daného CPU skutečně používá. Je samozřejmě rozdíl, když třeba 100FPS máme s plně zatíženým 8jádrovým procesorem, nebo máme 90FPS se 16jádrovým procesorem, který je ale využit v dané hře jen na 60%.

  • Realistické testy „herního výkonu“

Každopádně abychom potěšili všechny, máme také otestováno nízké rozlišení (1920x1080) s výkonnou grafikou (RX 7900 XTX), což sice málokdo v reálu používat bude, ale máme to změřeno. Čím slabší grafiku použijete, tím více se smažou rozdíly mezi čipy i v tomto rozlišení. A naopak, pokud zvýšíte rozlišení, tak mezi procesory se budou rozdíly zmenšovat. Ale u nové generace grafik, zejména výkonných modelů jako je Radeon RX 7900 XTX nebo RTX 4090, je pár FPS rozdílu i ve 4K mezi procesory, zajímavé.

Co dnešní hry procesorově běžně využívají? Nejčastěji 8 jader a 16vláken dnes, některé starší a špatně optimalizované (a starší) jen 4, ale nejčastěji dnes je výrazněji využíváno čistě hrou 8 jader/16vláken. Pokud vás zajímá proč, tak proto, že většina her je multi-platformích a současná generace konzolí má jen 8jader/vláken, ta nová ovšem staví na RYZEN 7 3700 s 8jádry/16vlákny, takže využití 16ti vláken je dnes standardem. Samozřejmě hry poběží i na méně, ale propad výkonu, zejména minimálních FPS bude znát a nebude to prostě tak plynulé. Současně musíte brát v potaz, že když na počítači se 4jádrovým procesorem budete mít kromě hry puštěno ještě něco jiného, i ten „herní“ výkon tím bude trpět, zatímco třeba se 16 jádrovým procesorem můžete v klidu hrát i s náročnou další aplikací běžící na pozadí. To je ten skutečný procesorový výkon, který vám ovšem dílčí herní testy prostě neukáží, tedy v kombinaci se slabšími grafikami.

Každopádně pokud budete hrát ve vyšším než FullHD rozlišení, tak rozdíly se zmenšují, nicméně v kombinaci s výkonnou grafikou, budou i ve 1440p poměrně velké rozdíly FPS stejně jako jsou v 1080p. Až ve 4K se to hodně srovná, ale i zde už jsou rozdíly měřitelné. Tedy samozřejmě to není v každé hře, ale v mnoha ano. Stále prostě platí, že hry obecně využívají špatně výkonu moderních CPU. I proto AMD a jeho X3D verze s velkou L3 má tak zásadní přínos v řadě z nich.

  • Výkon integrované grafické karty

Jinak ano, pokud vás to zajímá, tak i RYZEN 7950X3D má integrovanou Radeon grafiku v I/O, a funguje stejně dobře jako v ostatních modelech:

Takže k dalšímu …

 

  • Spotřeba, teploty a taktování

Jednou z ostře sledovaných kategorií je dnes pochopitelně provoz (a nejen s ohledem na ceny energií), a hlavně spotřeba systémů. V našem případě testujeme spotřebu celé sestavy. Spotřeba procesorů je dnes ale značně dynamickou a neustále se měnící veličinou. Jak Intel, tak AMD procesory mají značně propracované systémy řízení taktů a spotřeby v závislosti na aplikaci, momentálním vytížení a také aktuálních dosahovaných teplot v různých částech čipu. V některých případech mohou dokonce dočasně překračovat svá udávaná TDP/napájecí limit a tak dále.

Testujeme všechny CPU v základu s nastavením TDP tak, jak uvádí výrobce. Nemáme v základu aktivní žádné taktování a trvalé překračování TDP nad rámec specifikací. Aktivní jsou pouze běžné/výchozí boost/turbo technologie, nikoliv tedy MCE apod. Testujeme ale s výkonným AiO chlazením, takže procesory mají možnost boostovat na udávaná základní maxima. Nutno říci, že AMD a Intel udávají své limity naprosto odlišně a nelze tak hodnoty srovnávat. AMD třeba uvádí 65W TDP, což ale znamená limit 88W pro napájení (PPT). Intel pak udává 65W TDP ale ve skutečnosti je „Max Turbo Power“ až 142W i když v jeho případě by mělo být časově omezeno jen na pár desítek sekund, což se někteří výrobci desek snaží odcházet vypnutím toho časového omezení, tak pozor na to.

Spotřeba je u RYZEN 9 7950X3D překvapivě nízká. CPU má totiž „jen“ 162W (PPT) jako úplně maximum (reálně 120W), což je o poznání méně než na maximum hnaný 7950X se 170W TDP a 230W PPT limitem. Výkon 7950X3D přitom v řadě případů není o moc nižší, a to znamená extrémně dobrou efektivitu.

  • Chlazení

RYZEN 9 7950X3D není dodáván s hladičem, takže si musíte nějaký sehnat. Naštěstí chladit tenhle překvapivě úsporný CPU není žádný problém. Je dokonce chladnější než 7950X, takže teploty jsou následující:

Jako ostatní RYZEN 7000 procesory, má i tento model poměrně vysokou cílová provozní teplotu, na kterou se snaží dostat a jsou na ni nové čipy stavěné pro 24/7/365 provoz! Ano, AMD říká, že na této teplotě běhají čipy dlouhodobě bez degradace, a hlavně na ní nesnižují výkon. Skutečné maximum, při kterém CPU snižuje výkon je až kolem 115°C. U RYZEN 7000 non X3D variant je provozní cíl 95°C, ale u X3D variant je tato tzv. TjMax hodnota na 89°C. A to kvůli tomu vrstvení dvou křemíků na sebe na tom jednom čipu. Ovšem tyhle procesory ve skutečnosti netopí. Ono teplo he soustředěno na té velmi malé ploše a ona uváděná teplota není teplotou celého CPU, ale jen špičkovou teplotou na velmi té velmi malé ploše onoho 5nm čipu. Procesor samotný netopí, protože nemá moc z čeho. Chladiče jsou chladné.

Současně těch 95/89°C zde nefunguje jako známá hranice u Intelu, kdy ten na této hodnotě (95 – 100°C obvykle) začne tvrdě snižovat výkon ve snaze se uchladit, protože není stavěný na trvalý chod na takhle vysoké teplotě.

  • Taktování

AMD u minulé generace X3D, tedy toho jediného existujícího modelu RYZEN 7 5800X3D, nepovolovalo žádné taktování, ani PBO. U druhé generace už trochu povolilo, ale procesor stále není plně odemčený pro voltáž apod. jako ostatní ne X3D modely. Opět jde o to, že jsou tady komplikace díky vrstvení čipů. Nicméně v případě 7000X3D variant je možné aktivovat PBO i automatickou úpravu napájecí křivky včetně podvoltování, takže zvýšit výkon jde. Ale nečekejte mnoho:

AMD to má dost dobře vyladěné, takže už v základu to běhá dobře. Ten výkon je senzační s ohledem na nízkou spotřebu celku ve srovnání s tím, jakou spotřebu má konkurenční Core i9 na podobný nebo nižší výkon. Jinak zůstává možnost zvýšení taktů pamětí, tady jsou 7000X3D modely stejné jako 7000 non X3D, takže podpora rychlých EXPO modelů, děliček atd.

Podívejme se tedy na závěry a hodnocení

 

 

  • Závěr a hodnocení

AMD RYZEN 9 7950X3D není procesor pro každého. Ale je to procesor pro uživatele, jako jsem i já. Tedy nadšené hráče, kteří současně vyžadují vysoký CPU výkon všude jinde obecně. Tedy s 8jádry, která jsou dostatečná pro čistě hraní her, si prostě nevystačí. Nový model od AMD kombinuje tedy obojí. Maximalizaci potenciálu pro herní výkon a současné má stále téměř nejlepší výkon pro vše ostatní. Ba přidává i něco navíc.

V tomhle ohledu je lepší než RYZEN 9 7950X, který je sice v průměru o pár % výkonnější, ale ne všude, ve hrách je zjevně o něco pomalejší a má přitom znatelně vyšší spotřebu. Efektivita 7950X3D je senzační.

Právě tohle je naprostý šach-mat pro konkurenční Intel Core i9-13900K. Ano, ten je výkonově podobný v řadě případů, celkově sice o pár % zaostává, ale 13900KS to trochu stahuje, nicméně ten je dražší a hází z okna veškerou efektivitu, která přitom už v základu bez toho „továrního přetaktování“ u 13900K, není nijak dobrá. Vlastně je tak špatná, že neexistuje dobrý důvod, proč si Intel Core 13900K/13900KS vlastně koupit. Stejný nebo vyšší výkon (a nově i ve hrách), nabízí AMD s o poznání nižší spotřebou:

V průměru žere ve hrách Intel 13900K o 131W více než AMD 7950X3D! A to je lehká zátěž. Všude kde o ten výkon CPU skutečně jde, tedy v plném využití, žere celý systém s Intelem o 182W více než systém s AMD, a to má Intel v praxi nakonec o trochu horší výkon. Intel potřebuje téměř 2x vyšší spotřebu na podobný výkon jako má dnes AMD. jenže ta spotřeba navíc stojí poměrně velké peníze uživatele dnes. A současně to znamená problémy při chlazení, kdy 7950X3D uchladíte snadno celkem běžným chladičem, ovšem 13900K vaří vodu i ve vodním chladiči. A to se nebavím o 13900KS, tedy 13900K, který nedodržuje to oficiální 253W TDP. Spotřeba s takovým CPU jde v systému až k 500W! To je více než dvojnásobek systému s AMD 7950X3D, který bude stále v průměru o něco výkonnější v řadě běžných aplikacích a nově i ve hrách.

Právě tahle realita Intel naprosto diskvalifikuje jako konkurenci i alternativu dnes, kdy procesory Intel Core a platforma nedává žádný smysl. Je to jako byste si šli koupit auto, nabídli vám jedno ve dvou provedeních. Ty byly úplně stejná včetně barvy, výbavy, výkonu, maximální rychlosti atd. Jediné, v čem se obě jinak totožná auta lišila byla spotřeba. Jedno žralo 6l, druhé 12l na sto. Které si koupíte?

  • Závěr

AMD RYZEN 9 7950X3D není zcela dokonalý, ale ze všech současných běžných CPU se tomu nejvíce blíží :). Vadou na kráse v očích některých bude poměr cena/výkon, který je horší, protože stojí reálně více než 7950X. Nicméně v tomto případě ta vyšší cena je pochopitelná a má dobrý důvod. Na rozdíl od jiných případů, třeba Intelu, který nabízí fyzicky identický CPU za dvojí cenu (13900K a 13900KS), tak 7950X3D je skutečně fyzicky odlišný od 7950X. Má ono vrstvení, které je výrobně náročnější, vyžaduje extra kroky a to prostě reálně stojí víc peněz. Ale fakt, že AMD nastavilo nakonec cenu na stejnou úroveň jako ještě nedávno stál 7950X, považuji za velmi dobrý tah. Přínos té extra L3 je v běžné praxi samozřejmě nevyvážený, a ne všude prostě je. Většina běžných aplikací výhody té velké L3 nevyužije a kapacita té „základní“ L3 je zdá se u současné generace procesorů dostatečná. Ale jsou případy, kdy to přínos má. Kompilátory, aplikace více využívající méně jader apod. A hry, což jsou také aplikace, které reálně využívají méně jader. I u her je ten přínos ale jen někde a v některých případech. Právě proto, že ten přínos je takhle rozkolísaný, AMD necpalo tu 3D vrstvu na oba čipy. To by totiž bylo ještě o poznání dražší a současně by to nutně omezilo výkon tam, kde ten přínos 3D V-cache prostě není, jelikož ten 3D V-cache čip musí mít nižší takty než bez té extra vrstvy. Proto AMD docela překvapilo tím zjevně chytrým rozhodnutím, udělat jen jeden z těch dvou čipů vrstvený u RYZEN 9 modelů.

Takhle prostě 7950X3D nabízí to nejlepší z obou světů a pro všechny případy. Má absolutně nejlepší herní výkon a současně téměř nejlepší aplikační výkon, kde jen o zanedbatelné jednotky % zaostává za 7950X. Nicméně z velké části zaostává proto, že má záměrně podstatně nižší spotřebu, a tedy výrazně lepší efektivitu.

Samozřejmě pokud jste jen hráči, jsou drahé procesory jako 7950X nebo Core i9-13900K apod. pro vás jednoduše nesmysl. Jakkoliv se marketing obou firem se snaží vám je prodat jako nejlepší herní řešení, což objektivně nejsou. To už dokázal RYZEN 7 5800X3D, který vytřel podlahu s 12900K, i když měl o více jak GHz nižší takt. A ukáže to také RYZEN 7 7800X3D, který navíc bude mít stejný nebo lepší výkon ve hrách, než má v tuto chvíli objektivně nejvýkonnější herní CPU, tedy 7950X3D. Proč? Protože hry prostě plného výkonu moderních CPU nevyužívají. Navíc u RYZEN 7 odpadnou problémy s nutností precizního extra řízení zátěže jader, které jsou u RYZEN 9, kvůli přítomnosti dvou odlišných čipů. Samozřejmě ale RYZEN 7 nebude díky jen 8jádrům v aplikacích zdaleka tak výkonný, jako RYZEN 9 se 16ti, ale to většině hráčům nevadí. Já jsem ale rád, že ale AMD ten dražší RYZEN 9 7950X3D uvedlo, protože tohle je ideální a prakticky dnes dokonalý CPU pro uživatele, jako jsem já.

Tedy pro nás, kteří chceme maximální herní výkon, ale i maximální aplikační výkon, současně ale nechceme obětovat rozumné provozní vlastnosti. Tedy nechceme, aby to žralo jako tank a museli jsme v zimě větrat a v létě používat klimatizaci pro chlazení. Takže jsem naprosto nadšený, že 7950X3D žere podstatně méně než 7950X. Ano, má horší poměr cena/výkon, ale ta vyšší cena má velmi dobrý a zcela technicky opodstatněný důvod. Takže vlastně nemám, co bych vyknul.

Intel má sice podobný aplikační výkon i herní výkon, v průměru však zaostává. Klame pak hlavně cenou, kdy cenově se sice jako konkurence tváří, ale má značné skryté náklady. V praxi až dvojnásobná spotřeba s tomu odpovídajícími nároky na chlazení je otřesná a naprosto jej diskvalifikuje. Že mu také chybí podpora pro AVX-512 a ECC paměti je pak už jen detail, jež mu nepřidává. Za zásadní však považuji výhodu AMD AM5 platformy z hlediska budoucí upgradovatelnosti / hodnoty / použitelnosti. V tuto chvíli bych ji při koupi nového PC, které se bude další roky udržovat aktuální, dal už jasně přednost před starší AMD AM4 i před Intel LGA 1700, které jsou prostě mrtvé.

AMD však nyní bere Intelu i to poslední stéblo naděje a nějakého smyslu jeho současné platformy technologicky zastaralých 10nm procesorů. Tedy svatý grál herního výkonu, kdy v 1080p a nižších rozlišeních dokáže AMD generovat extrémní počet FPS, více než Intel. K šoku Intelu k tomu ale AMD opět nepotřebuje přímotop, vydávaný za procesor a má dokonce nižší spotřebu, než nedávný TOP model. RYZEN 9 7950X3D je tak objektivně celkově nejlepší současný mainstreamový desktopový procesor na trhu. Pokud přeci jen nepotřebujete 16jader, je tu 12jádrový model, ale ten nebude dávat moc smysl, kvůli nacenění. Čistě hráči budou asi nejvíce nadšení z 8jádrového RYZEN 7 7800X3D, na který si ale musíte ještě další měsíc počkat. Jinak ale není na co čekat, 7950X3D překonal všechna moje očekávání, ten výkon je naprosto senzační všude, a zejména fakt, že to dokáže s tak nízkou spotřebou, nižší než 7950X tedy mnohem lepší efektivitou, je pro mě největší překvapení. A velmi příjemným. Speciálně proto, že zbytečně vysokou spotřebu jsem u RYZEN 9 7950X vytýkal nejen já (až na ni je vynikající, zejména za tu cenu dnes). RYZEN 9 7950X3D tak sice obětovat trochu výkonu snížením té spotřeby, ale ten rozdíl v praxi nepoznáte, za to snížení spotřeby a zahřívání je mnohem přínosnější. Současně má zde něco extra v podobě té 3D V-cache, které v některých hrách a aplikacích prostě funguje. A to tak, že velmi dobře a tenhle extrémně výkonný a současně úsporný procesor nechává všechny ostatní daleko za sebou.

Těžko mu tedy něco vytknout. AMD má v tuto chvíli jasně nejlepší a současně nejvyváženější desktopový procesor ve všech ohledech, a pokud takový hledáte tak není nad čím váhat. Well done.

 

Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
1marta1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 00:45:40

Supr, a kde ho koupit?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 07:30:05
avatar
od 28.2. má být v prodeji ...
Harper [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 02:27:34
avatar
Zase DDworld nestihal, kdyz tam chybi testy ve 2K rozliseni? To je celkem podstatna informace. :/
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 07:29:41
avatar
píši že je ve 1440p podobný rozdíl jako v 1080p, až u toho 4K které jsme schválně otestovali, se to srovnává ...
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 08:01:13

Jestli ono to nezmerene 2k rozliseni nebude i tim, ze testovat vsechno znovu s nejaktualnejsimi verzemi programu je kurna velka porce prace. A ta aktualnost je podle mne dulezitejsi, nez mit vsechna rozliseni. Zvlast u novych produktu,kde maji aktualizace vetsi dopady na vykon.

Pokud clovek neni hnidopich, tak si umi predstavit, ze fps pro 2k budou nekde mezi 1k a 4k rozlisenim a asi nebude resit, jestli to bude o procento vic, nebo min.

Ostatne, pokud ma nekdo jen 2k monitor, tak asi nema (na) nejsilnejsi grafiku a nejspis ani ochotu a duvod kupovat tenhle procesor. Tim spis, ze u slabsi grafiky budou rozdily dane typem cpu budou mensi,nez v tomhle testu.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 08:26:37
avatar
ne, prostě jsme udělali 4K protože v tom 2K to vycházelo podobně jako v 1080p tak jsme chtěli vidět, jaký je rozdíl tam, kde už ten CPU bottleneck není tak velký ...
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 11:59:25

No jestli jste to merili, takby bylo dobre to mit i v grafech, aby bylo videt, jak se to chova. A pripadne k tomu dat i jednu, dve vety komentare do textu.
Raven [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 11:34:38
avatar
Není to náhodou tím, že je to test procesorů, a ne test GK, kde by smysl dávalo.
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 07:34:03

Na první pohled procesor pro mě. Handbrake u mě jede 24/7. Jenže je tam 20% nárůst výkonu při 20% nárůstu spotřeby proti 5950X. Takže mě se upgrade nevyplatí. Jasně je tam další spotřeba paměti, disku atd. které by prostě žraly kratší čas. Ale takhle mám doma 3 PC s 5950 a do tohoto bych musel investovat do desky, paměti atd. Já prostě čekám na 3nm procesory.
hawk@email.cz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 08:05:29

Podle testů v článku je nárůst výkonu ve video decodingu o téměř 28% (114.9 FPS vs 89.9FPS) a nárůst spotřeby 4% (227W vs 218W)... 7950X3D vs 5950X. Tak by se ti to asi vyplatilo.
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 17:31:57
avatar
Co v tom handbrake delas 24/7?
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-03-01 13:32:38
avatar
To by mě taky zajímalo
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 11:22:01
avatar
Díky za test, je to solidní cpu.

Mám na všechny dotaz, také máte velmi pomalý boot, pokud je nastavený na RAM Expo profil?
Co jsem četl na reddit Odkaz, tak nový bios to nevyřešil (mám asus).
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 11:29:07
avatar
Ano, ale jen ten první, když se to "učí a testuje" ... musí se to nechat doběhnout a další už jsou rychlé ... je to u všech AM5 desek v kombinaci s aktivním EXPO. První start se to tváří že to nic nedělá a trvá, jakmile to dotrénuje a naučí se to, tak další restarty/starty už jsou v pohodě ...

Jinými slovy dlouhý první start s EXPO není chyba, ale vlastnost a cílený test pro to, aby to stabilní bylo ...
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 11:46:13
avatar
Mně to dělá pořád a jak jsem četl na Reddit, tak ostatním také, myslel jsem, že to bude řešit nový aktuální Bios (Update AGESA version to ComboAM5PI 1.0.0.5 patch C), ale ten se moc nepovedl.
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 11:57:08

Tak zkus po expu opsat nastaveni parametru souvisejicich s pameti a zadat je natvrdo rucne.
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 12:01:31
avatar
Vyzkouším a dám vědět, díky.
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 11:50:28

ten prvni start ano, ten je dlouhy nekolik minut, ale on mysli obecne dalsi starty pc a ten s expo pametma trva trva kolem 30s, presne jak je v tom odkazovanym reddit vlakne. do jedne firmy sem daval 4 desktopy se 7700x s b650 od gigabyte a tam je chovani taky stejne...prvni start s expo nekolik minut a pak standardne kolem 30s. s xmp profilem za 10s...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 12:21:19
avatar
nemohu pootvrdit, máme několik sestav v redakci s RYZEN 7000 a různými deskami, všude je start s EXPO po tom první delším normálně rychlý, méně kolem 10s normálně ...
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 13:06:54
avatar
Možná to může být ne úplně 100% kompatibilitou některých RAM a desek.
Já mám start tak 35 - 40 sec.
Po zapnutí cca 30 sec. nic, až potom začne boot.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 12:40:52
avatar
Na to bychom asi přišli, máme plně aktuální BIOSY asi 7 různých desek v to různé 7000 RYZEN procesory a všechno běhá normálně s XMP i EXPO, jen ten první boot je dlouhý, pak to nabíhá standardně, fakt netuším v čem by mohl být problém ...
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-03-01 23:49:16

To je normální. Já mám ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI a tam se dá ten training vypnout v BIOSu v nastavení pod "Memory Context Restore", ale nepodoručuje se to dělat, protože ten training dost přispívá ke stabilitě RAM.

Jinak podívejte se, jestli máte DDR5 s Hynix čipy. Já mám Kingston Fury Beast Black 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz EXPO, CL36-38-38-80-118 na EXPO profil, ale jedou v pohodě na CL30-37-37-28-68. Sekundární parametry jsem nastavil tady podle toho videa a mám o 12ns nižší latence a 10% vyšší propustnost bez chyb!!

https://www.youtube.com/watch?v=dlYxmRcdLVw

Ty sekundární časování jsou v defaultu hodně povolené a jak testovali na HW Unboxed, ten rozdíl může dělat ve hrách i 10% výkonu:

https://www.youtube.com/watch?v=qLjAs_zoL7g
https://www.youtube.com/watch?v=MOatIQuQo3s
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-03-01 07:19:11

Potvrzuju. Dalsi starty jsou urcite delsi nez na predchozi platforme. Po startu tma na cca 10-15s,pak to zacne najizdet. Hodnoty zadany rucne.
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 13:10:58

Jako pro hraní ve 4K se mi i Ryzen 7700 se 6800XT fláká někde kolem 15-40%...takže takovej procesor nemá moc smysl, pokud člověk nemá fakt 7900XTX nebo 4090 a i tam ty rozdíly ve 4K moc nejsou...
honcka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Fs2020 2023-02-28 15:31:42
avatar
Nemohli byste prosím zařadit Flight Simulator 2020? Je to jedna z hw nejnáročnějších her (jak na gpu tak na cpu) a navíc se hraje dlouhodobě (tj po dohrání nejde z disku)
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 15:51:24
avatar
Na to, že ty cpu prezentují jako herní je teda velká škoda, že k tomu nedávají tu Star Wars hru zdarma jako u verzí bez té x3d vrstvy! Mohli by ji dát aspoň k 7800X3D! Chtěl bych taky dostat někdy něco zadarmo.
vsn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 16:36:24

na těch renderech je na jednom z těch dvou čipů vyobrazena ta 3dcache, ale to jsou přeci záda čipu a normálně jsou obvody na straně patice. Nebo tady je nějaká změna? Vždyť overclokeři normálně čip zbrušují z těch 0,8mm na třeba 0,5mm a samotný čip by měl mít kolem 0,2mm. Proč to tedy je tady vyobrazeno takhle?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 17:24:11
avatar
protože je to render ;) reálně ten čip je stejně vysoký s 3D i bez ní
ripper6 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Rozdeleni L3 cache procesu, ot 2023-02-28 18:12:16

Mam tu ale jednu otazku do pranice a klidne i pro redaktora.
Jak to bude reseno i rozdelovani procesu? Udajne to neni jeste uplne vyladene, tedy ze pustime hru a jede hra. Zaroven na pozadi bude nejaky ten narocnejsi proces co uzije treba 4 jadra.

Bude to spravne prirazeno, tak aby hra mela tech 8 jader s tou vetsi L3 cache?
Pripadne se to bude potom resit rucne? To by asi moc lidi resit nechtelo. Problem vidim tak v aplikacich, preci jen mozna novejsi z dob 5800X3D uz mohou mit to trochu poresene, starci veci ale nikoliv.

Dale by bylo zajmave uvest, vcem je lepsi i podpora AVX512?
Pomuze i u emulaci napr NOX, BlueStack jako jsou ruzne ty emulatory pro android?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 20:55:00
avatar
co sem pochopil je tam nějaká SW vrstva, která se to podle typu zátěže zejména když je to hra, snaží tlačit na ten čip s tou cache, nefunguje to perfektně, ale zjevně to funguje velmi dobře ... samozřejmě u 5800X3D tahle nutnost zcela odpadá, protože má jen ten jeden čip s cache ...

AVX512 jsou používané zejména u různého profesionálního SW, emulacích apod. Intel sice AVX512 ve své architektuře má, ale od ALDER LAKE ji vypnul, protože je neefektivní a hlavně není na těch menších jádrech, takže mu to dělalo problémy a hlavně výkon by byl mizerný. AVX512 tedy v tuto chvíli podporují jen některé XEON, zejména ty SAPPHIRE RAPIDS. U AMD ale AVX512 máš u všech RYZEN 7000 (ZEN4) ...
Stonkeep [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-03-02 11:51:09

Trosku me prekvapilo, ze u toho neni Jedi Survivor. To je docela zklamani. U Alzy k tomu strci aspon Lindt adventni kalendar co jim zbyl z vanoc
lambo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 10980 XE 2023-03-08 12:48:52

Velice mně mrzí, že jste proti RYZEN 9 7950 nenasadily HIGH-END od Intelu X 10980 XE.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-03-08 16:13:31
avatar
njn, ale nechtělo se nám oprašovat historické artefakty
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!