AMD Radeon RX 7800 XT 16GB – TEST a RECENZE nejlepší cenově rozumné výkonné grafické karty
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Wednesday, 06 September 2023
alt

 

 

 

 

  • AMD Radeon RX 7800 XT 16GB – TEST a RECENZE

                                 nejlepší cenově rozumné výkonné grafické karty

Výkonné high end grafické karty se nám sice všem líbí a pak se většina z hráčů podívá na cenovku (a dnes i spotřebu) a řekne: „ne děkuji“. A jde si vybrat do kategorie normálních karet za rozumné peníze. Tedy typicky kolem 10 - 15 tisíc korun. A tuhle kategorii považuji za zásadní pro PC herní platformu jako takovou a pro hráče samotné. Rozumná cena a opravdu vysoký použitelný výkon a dobrá výbava je přesně to, co tady hledáme a obvykle jsme také nacházeli. Věci se trochu zkazily v covidové/těžařské mánii kolem roku 2021, ale teď už je zase dobře :).

AMD nám dnes servíruje nový výkonný mainstream v podobě Radeon RX 7800 XT 16GB a jeho lehce ořezanou verzi RX 7700 XT 12GB. Obě dvě karty jsou založené na revolučním čipletovém GPU, tvořené jedním 5nm GCD čipem a 4x 6nm MCD čipy kolem něho. Vůbec první konstrukce tzv. čipletového grafického řešení čistě pro mainstream, která však ukazuje budoucnost všech dalších generací výkonných GPU. Protože dělat prostě monolitické čipy na drahých procesech, kde mnoho věcí uvnitř čipu ani nijak netěží z drahého výrobního procesu, je zkrátka neefektivní. AMD stejně jako u procesorů i u GPU přechází na tento mnohem efektivnější způsob využití výrobních technologií a křemíku.

  • Radeon RX 7800 XT není nástupce RX 6800 XT!

Jednu věc je třeba vyjasnit hned na začátek. AMD si poněkud marketingově zahrálo s názvy karet v nové generaci. Logicky si asi mnozí budou myslet, že dle názvu je RX 7800 XT nástupcem modelu RX 6800 XT, a očekávat tomu odpovídající nárůst výkonu atd. Jenže nástupcem RX 6800 XT je ve skutečnosti Radeon RX 7900 XT, který už je dávno na trhu. Oba používají ořezané největší GPU řešení dané generace, tedy NAVI 21 (7nm výroba a 512mm2 velikost) v případě staršího RDNA 2 modelu a nové NAVI 31 (6+5nm výroba a celkem 529mm2 křemíku) u novějšího RDNA 3.

Mainstreamový Radeon RX 7800 XT 16GB s menším jádrem NAVI 32 (RDNA 3) je přímým nástupcem RX 6700 XT/6750 XT 12GB s NAVI 22 (RDNA 2). V obou případech jde o druhé největší jádro v dané generační řadě. Starší monolitické 7nm NAVI 22 má velikost 335mm2, nové čipletové NAVI 32 je kombinace 200mm2 velkého 5nm GCD a čtyř 6nm MCD o 150mm2 celkem. Dohromady tedy 350mm2, což je plně srovnatelná velikost s mainstreamovým předchůdcem.

Další, co vám také může napovědět, je cena samotných karet. 7800 XT 16GB vychází za 499 dolarů, což je podobná cena, za kterou vycházel 6700 XT 12GB v roce 2021. Ten byl vydán za 479 dolarů. O rok později přišel RX 6750 XT s rychlejšími paměťmi (jinak stejná karta), ten stál už 549 dolarů. O třídu výše postavený Radeon RX 6800 XT vycházel za 649 dolarů. Pokud bychom ale zohlednili reálnou inflaci, tak v dnešních penězích je RX 7800 XT levnější, než všichni jmenovaní. Původní cena RX 6700 XT je dnešních 540 dolarů, u RX 6750 XT dokonce 573 dolarů. O třídu výše postavený 6800 XT je v současných hodnotách rovnou 767 dolarů, ostatně jeho nástupce aktuálně RX 7900 XT se dnes už právě kolem těch současných 799 dolarů běžně prodává, takže není pochyb o tom, co je čeho nástupce.

Napovědět může i spotřeba, kdy RX 7800 XT přichází s 263W, RX 6700 XT měl 230W, RX 6750 XT pak už 250W (u obou starších modelů bylo ale jen 12GB paměti GDDR6 na pouhých 16 a 18GHz, novinka má 16GB na 19,5GHz, nárůst spotřeby jen pamětí tak nebude zanedbatelný), Takže srovnatelné modely. Radeon RX 6800 XT 16GB už je náročnější s 300W a jeho nástupce s mnohem vyšším výkonem i větší pamětí, tedy RX 7900 XT 24GB má 320W. Opět tedy všechno jasné. Bohužel, někoho v marketingu AMD napadlo, že změnit generační logiku názvů, je dobrý nápad. Takže když se nástupce RX 6800 XT jmenuje od konce minulého roku RX 7900 XT, nezbylo dnes nic jiného, než z nástupce RX 6700 XT udělat tedy RX 7800 XT. A aby to nebylo tak jednoduché, tak AMD ještě vydává RX 7700 XT, která je očesanou variantou odvozenou od 7800 XT a tedy fakticky jde o přímého nástupce RX 6700 bez XT. Ale pojmenovat jej vhodněji jako Radeon RX 7800 12GB, se někomu v marketingu AMD zdálo hloupé …

  • RX 7800 XT je nástupce RX 6700 XT. A povedený

Takže ignorujme ten zbytečný hloupý zmatek v marketingových názvech karet, fakta jsou jasná. Radeon RX 7800 XT je přímý generační, parametrový i cenový nástupce Radeon RX 6700 XT, tedy typického výkonného mainstreamu vyšší třídy.

Přichází s revolučním čipletovým GPU, která běhá na až 2430MHz, má 256-bit sběrnici a 16GB paměti GDDR6 na 19,5GHz. Napájení obstarávají 2x 8-pin a oficiální spotřeba karty je 263W v zátěži. A ano, přichází na trh v referenčním provedením přímo od AMD, které je velmi podobné referenčnímu předchůdci RX 6700 XT:

A to jak do velikosti karty, tak stylu chladiče. Jde rozhodně o menší kartu, než jsou high endové modely, což s ohledem na obří rozměry mnohých RX 7900 série karet, určitě spoustu lidí potěší. Jinak má RX 7800/7700 série stejné technologické vybavení jaké nese RX 7900 řada. To znamená nejnovější DP/HDMI standardy, AV1, RayTracing atd. Nejnověji AMD představilo také FSR 3, které nabídne generování extra FPS pro všechny (FSR 3 bude fungovat na všech kartách na rozdíl od DLSS3) a později AMD zpřístupní a zprovozní pro všechny Radeon RX 6000/7000 karty přímo samotné generování extra FPS přes ovladače ve všech DX11/DX12 hrách, a to i v režimu bez snižování rozlišení, tedy bez toho, co dělá FSR/DLSS.

  • Konkurencí je NVIDIA RTX 4060 Ti 16GB

Pokud jde o konkurenci, ta je mizerná ze strany NVIDIA. I proto se na novinky AMD s nadšením (a napětím) čekalo, protože jsme doufali, že AMD nabídne něco, co NV nabízet zcela odmítá = "Výkonné karty za rozumné peníze". Ano, AMD sice použilo "nevhodný"/lehce zavádějící název, kdy RX 7800 XT není parametrový a výkonový nástupce RX 6800 XT, ale nahrazuje RX 6700 XT. Ovšem to hlavní je, že AMD neprodává RX 7800 XT za cenu RX 6800 XT! Novinka stojí to, co stát správně má, dokonce s přihlédnutím k inflaci je ještě výhodnější než starý 6700 XT model.

NVIDIA na druhou stranu nejen že používá zavádějící názvy, ale problém jsou i ceny za které novinky navízí. Například parametrového a výkonového nástupce RTX 3050 označila jako RTX 4060 8GB a současně jej prodává za cenu RTX 3060 12GB. Naopak jeho nástupce označila jako RTX 4060 Ti 8GB/16GB a prodává jej ovšem za cenu RTX 3060 Ti a RTX 3070 modelů! Jejich přímé nástupce pak označila jako RTX 4070 a RTX 4070 Ti, ovšem prodává je za cenu RTX 3070 Ti a RTX 3080 OC edic! No a jejich skutečný generační nástupce pak rovnou stojí dvojnásobek, tedy to, co stával jen ultra high end. Fakt, že nás tady někdo bere na hůl, je opravdu očividný ...

V tuto chvíli tedy přímo proti 499 dolarovému Radeon RX 7800 XT 16GB stojí fakticky jen ta 16GB verze RTX 4060 Ti, oficiálně naceněná stále na stejných 499 dolarů (i když nezájem o tuto kartu tlačí ceny o něco níže). Dražší RTX 4070 12GB s menší pamětí je k mání až od 599 dolarů, výkonově v mnoha případech srovnatelná RTX 4070 Ti 12GB je dokonce za 799 dolarů, tedy za cenu RX 7900 XT 20GB!!!

A dnes se tedy podíváme, jak si všechny tyhle karty vedou výkonem a jak se věci v tuto chvíli mají. Udělali jsme pro vás zcela nové testy na inovované sestavě. A ano, včetně Starfieldu :). Tak se na to podívejme …

 

  • Grafická karta a testy

Začněme představením grafické karty samotné. K dispozici máme referenční verzi AMD, která se může (ale nemusí) v obchodech i u nás běžně objevit. Zatím vím, že ji bude nabízet Sapphire. AMD ji sice bude nabízet výrobcům a samo prodávat (přes AMD.com), ale většina karet u nás běžně na trhu, budou nereferenční edice. A na některé se samozřejmě podíváme později.

AMD se svou referenční verzí ukazuje, že obří chladič není nutný. Jeho karta je na dnešní poměry velmi kompaktní dvouslotová záležitost. Délka je jen 26,5cm.

Vystačí si s jednodušším chladičem se dvěma 85mm ventilátory. Ostatně oficiální spotřeba celé karty je jen 263W. Váha se tak zastavila na 1123g, což svědčí o robustním pasivu. Nejde o nějakou lacině zpracovanou edici, má i zadní backplate a celkově velmi pěkné zpracování. Ale je prostě výrazně menší než reference 7900 série.

Chlazení má pasivní režim, ale i v chodu jde o velmi tichou grafiku. Ale to se s ohledem na „jen“ 263W spotřebu asi dá očekávat dnes. I proto AMD nemuselo dělat žádné složité napájení karta má standardní dva 8-pin.

Výstupy pak nabízí 3x DP2.1 a 1x HDMI 2.1, což je překvapivě výhoda proti zastaralým RTX 4000 kartám v tomto ohledu, které mají „jen“ DP 2.0 a HDMI 2.0a, což Radeon RX 7000 sérii umožňuje podstatně vyšší Hz ve vyšším rozlišení apod. V praxi by to ale dnes u běžných 4K neměl být ještě problém, nicméně je divné, že nejdražší karty na trhu nové generace, mají jen starou generaci výstupů.

RX 7000 série přichází s novou multimediální výbavou, má AV1, H.264. HEVC podporu, AMD údajně také přepracovalo SW pro vše, zejména kvalita streamování by měla být zřetelně lepší. Jinak má karta samozřejmě podporu všechno aktuálních technologií FreeSync, FSR, RayTracing (nová generace jednotek, ale stále součástí samotných SP nejde o samostatné jednotky) atd. U RDNA 3 jsou i nějaké nové AI obvody a výbava, ale AMD neprozradilo, co a kde mají přesně mají dělat. Vypadá to, že k jejich SW využití dojde později.

  • Testy a testovací sestava

Samozřejmě novou generaci grafických karet nebudeme testovat na naší staré sestavě, ale máme novou. Takže všechny testy jsou nové, na nových ovladačích, hrách a jejich updatech atd. Testovací sestava osahuje:

Testujeme tři základní rozlišení, tedy 1920x1080, 2560x1440 a 3840x2160. Všechny hry v maximálních detailech a pokud není řečeno jinak tak v nativním rozlišení (tedy bez FSR či DLSS, které rozlišení dynamicky snižují) a bez Ray tracingu. U všech karet je také aktivní AMD Smart Access Memory alias Resizable BAR, který je na rozdíl od AM4 platformy u AM5 platformy zapnutý ve výchozím stavu automaticky. Nemusíte jej tedy zapínat sami. Samozřejmě tato technologie má přínos různý u AMD i NV či Intel, ale obvykle již přínos má prakticky a je tak na stávajících platformách Intel a AMD aktivní v základu vždy.

Kvůli zjednodušení a přehlednosti grafů uvádíme jen hodnotu průměru FPS, který je vypočítám průměrem tří měření ve stejné 120s sekci hry. Nastavení a vše jsou pro všechny testované karty stejné. Takže jak si vedou naše karty?

 

  • Call of Duty Modern Warfare 2

Aktuální hlavně multiplayerová hra, která má již slušnou optimalizaci. Herní engine pak používá celá COD série a používat nadále bude. A používat jej bude i nadále, takže zásadní pro výběr karty dnes i zítra :).

Všechny karty testujeme v režimu DirectX12 a hra běží na plné detaily (ultra+AA samozřejmě bez aktivních DLSS/FSR či RT). Hra je také aktualizovaná na nejnovější verzi s nejnovějším update a na aktuálních ovladačích.

 

  • Assassin’s Creed Valhalla

Jedna z nejlepších her série, opět využívající stejný a vylepšovaný herní engine. Za poslední měsíce dostala hra další technická i obsahová vylepšení a optimalizace. A aktuálně dostala vůbec poslední nedávno, takže důležitá hra, který nesmí chybět ve srovnání výkonu a schopností současné generace GPU. Tím spíše, že další díl se stejným technickým základem už brzy dorazí. A dnes běhá takto:

Testovány jsou maximální detaily. Na to, jak dobře vypadá, jde o jednu z lépe optimalizovaných her, a to plně již i pro současné architektury grafik. Navíc stejný herní engine a technická základ opět bude použit i u dalších herních titulů. Takže důležitý titul, který dokáže prozradit realitu o skutečném výkonu a použitelnosti současných karet pro další roky.

 

  • Far Cry 6 (DirectX 12)

Další díl Far Cry série staví opět na stejným herním engine, jako předchůdci, Zde opět o něco málo vylepšený. Rozdíl není dramatický, stále jde o jeden z hůře optimalizovaných základů po stránce využití CPU apod. Ale poslední verze a aktualizace to trochu vylepšily, dokonce přidaly i RT (ale testujeme bez něj). Každopádně takhle to šlape u tohoto titulu:

Testováno je opět v nejvyšších detailech s texturami (které ovšem u méně jak 12GB grafik se zcela nenačtou, takže hra na grafikách s méně jak 12GB paměti vypadají trochu hůře). Jinak stejný engine bude používaný i nadále u budoucích her UBISOFT, včetně herního AVATARu (fakticky Far Cry v AVATAR kulisách), který vyjde brzy. Takže stále velmi důležitá součást grafických benchmarků aktuálních karet.

 

  • Cyberpunk 2077 (DirectX12)

Tuhle hru brzy vyřadíme, ale protože si tvůrci dali záležet a vydávají notně vylepšenou verzi 2.0 a také první a jediný obsahový datadisk, ještě si ji v testování ponecháme. Aktuálně běhá takhle (testováno bez RT):

Jinak je vše testováno s maximálním nastavením, samozřejmě v nativních rozlišeních bez DLSS/FSR apod. Nicméně tuhle hru nahradíme nějakou jinou. Z technického pohledu totiž nemá příliš význam ji testovat dále. Použitý herní engine (Red Engine přímo od CDP) totiž zcela končí a žádná další hra jej využívat nebude. Samo studio s ním bylo tak nespokojené, že jej úplně opouští a budoucí hry včetně již oznámeného čtvrtého zaklínače i přímého pokračování CP 2077, budou používat Unreal Engine 5 a novější. Takže Cyberpunk je první a zároveň poslední hrou, která tento problematický, zjevně neopravitelný a neoptimalizovatelný engine používá a už je to vlastně jedno.

 

  • Forza Horizon 5 (DirectX 12)

Stále aktuální a vylepšovaný díl úspěšné závodní série používá stejný technický základ jako populární předchůdce. Jen s drobnými vylepšeními. Hra nejen skvěle vypadá, ale je dnes i výborně optimalizovaná (testujeme na Ultra nastavení ale bez RT):

A nepochybně bude tento engine a základ použit i pro další díly této dnes asi nejlepší arkádové závodní herní série, které jsou již v přípravě.

 

  • StarField (DirectX 12)

A samozřejmě co by to bylo dnes za recenzi, pokud by v ní chyběla nejočekávanější hra posledních le. Hra, která bude jednou z nejhranějších a bavit minimálně další dekádu. Využívá sice po všech stránkách notně zastaralý, ale opečovávaný a především výrazně modovatelný herní Creation engine. Zde v nejnovější specifikaci, která jako obvykle je velmi náročná a nepříliš dobře optimalizovaná na HW (speciálně na CPU), ačkoliv vizuálně zase tak úžasně nevypadá:

StarField se navíc dočká mnoha oficiálních vylepšení, a hlavně také módů, kdy zejména ty zaměřené na textury a modely budou vyžadovat více než hodně grafické paměti. A s ohledem na hratelnost a dlouhodobost, je tohle pro mnohé dost možná nejdůležitější hra, na kterou se při výběru karty budou dívat. Takže jsme ji pro vás otestovali a vidíte, že rozhodně dá kartám zabrat a správný výběr zde bude zásadní pro dobrou hratelnost s ohledem na nepříliš dobrou optimalizaci.

 

  • Ray Tracing

Nemá smysl chodit kolem horké kaše, Ray tracing v současných hrách je neefektivní nesmysl, tak jak se v tuto chvíli používá a nasazuje. Je to jen marketing, v praxi dnes prakticky nevyužitelný a hlavně neefektivní, protože na nějaké větší a skutečné využití real time RT nemají současné grafiky dost výkonu. A mít jej nebudou ani další generace. Tohle je stará a velmi dobrá technologie, její problém byly a jsou nároky na výkon. Současný HW prostě nedokáže komplexně v RT vykreslovat celou scénu tak, jak to dokáže rasterizací s potřebnou plynulostí. Rasterizace sice není „realistická“ v oblasti nasvícení scény, odrazů apod., ale dokáže ten dojem hodně věrně napodobit se zlomkem HW nároků. Prostě na kompletní RT scény proti srovnatelným dělaným rasterizací v 60+FPS, byste potřebovali mnohonásobek dnešního HW výkonu. A tak se RT dnes do her vkládá jako dodatečný detail, většinou zpracovává odrazy, stíny a nasvícení. Nicméně jsou různé jeho úrovně. Typicky v drtivé většině her, které RT efekty dnes mají, není RT nijak výrazné a tak to běhá takle: (mezi AMD a NVIDIA není velký rozdíl):

Drtivá většina her, které RT efekty má, jej používá velmi drobně. Tedy téměř neviditelně, pokud nevíte, kdy přesně a na co se na konkrétní scéně podívat. Obvykle na stíny a nasvícení někdy odrazy. Jde většinou u multiplatformní hry, kdy RT musí fungovat i na konzolích. V těchto hrách což je třeba F1, Far Cry 6 a mnoho mnoho dalších, které mají RT efekty, není mezi AMD a NVIDIA kartami stejný třídy až tak velký výkonový rozdíl, jaký ukazují některé těžce Raytracingované tituly. Je to prostě dělané tak, aby RT nekomplikovalo hráčům život a bylo to i trochu použitelné na slabších kartách a bez výrazné nutnosti snižovat rozlišení pomocí DLSS/FSR apod. Jenže pak jsou tady také hry, které používají Ray tracing jako reklamu pro „nutnost koupě“ nové drahé karty:

CyberPunk 2077 je zářným příkladem záměrně neefektivní přehnaně náročné implementace částečných RT efektů (v nejvyšším nastavení kvality). Záměrně je to prakticky nepoužitelné, musíte zapínat DLSS/FSR což ovšem není hraní ve vyšším nativním rozlišení a v nejvyšších detailech. Zde je mezi AMD a NV velký rozdíl, protože NVIDIA jednoduše mají v čipech speciální jednotky jen na část těch RT efektů. Ovšem ve výsledku je to jedno, protože to prostě není dobře použitelné a dobře to neběhá na ničem. A hlavně to RT dělá tak málo z hlediska celkového vizuálu, prakticky tvoří jen pár % celé scény, ale konstantně žere 50% výkonu GPU, což je prostě šílené a neefektivní využití zdrojů.

Většina z nás tedy Raytracing ignoruje a vypíná jej spolu s Bloom apod. grafickými nesmysly v nastaveních her. A radím to samé. Ray tracing je skvělá věc, ovšem v současných hrách a v současné minimalistické podobě až na výjimky jde hlavně o marketing. Smysl Ray tracingu je udělat celé nasvícení scény a odrazy touto metodou, což je z hlediska tvorby jednoduší než rasterizací. A výsledek je také více realistický. Bohužel v současnosti prostě nemají současné běžné ani nové GPU dost výkonu tohle reálně zvládnout. Potřeba bude několikanásobek jejich současného výkonu, aby to zvládnutelné bylo v nějakém výraznějším měřítku, kdy by mělo smysl RT běžně primárně nasazovat. Do té doby bude Ray Tracing jen extra prvkem a často marketingem ve snaze prodat vám novou ultra drahou kartu, která to stejně tak tak zvládá (či spíše nezvládá). RT bude ještě mnoho a mnoho let pouze doplňovat jinak stále většinově rasterizovanou grafiku. A rozhodně nestojí dnes za to, si na RT výkon ve hrách připlácet, nebo jej s těmi HW náklady živit ve hrách. Speciálně když si ho v zápalu hraní vlastně ve většině hrách ani nevšimnete, zato si všimnete že máte polovinu FPS.

Podívejme se tedy dále …

 

  • Provozní vlastnosti – spotřeba, chlazení, taktování

Důležitým aspektem grafik jsou samozřejmě provozní vlastnosti. Zejména spotřeba a s tím související chlazení. Měříme spotřebu samotných grafických karet v herní zátěži, není tedy měřena celá spotřeba sestavy, protože ta bude u každého s různým HW jiná. Spotřeba je měřena pouze celých grafických karet:

Referenční AMD RX 7800 16GB dodržuje tedy 263W maximum, dokonce má v praxi o trochu méně. Což je velmi dobré, protože výkonově je výrazně nad úrovní RX 6750 XT, která má v běžně dostupných edicích spotřebu velmi podobnou!

To znamená, že AMD se znatelně podařilo zlepšit efektivitu, ačkoliv se opírá jen částečně o novou generaci výrobního procesu. Používá kombinaci nového 5nm (GCD) se starším 6nm(7nm) technologií (MCD), kdy obojí je „horší“ než u NVIDIA, která používá „4nm“ (N4) verzi TSMC procesu, jež je právě o něco efektivnější ve spotřebě. Nicméně v praxi to není tak znát. Ano, RTX 4070 12GB žere sice méně (212W) proti RX 7800 XT 16GB (256W) ale 7800 XT je většinou také jasně výkonnější a má více paměti i starší proces. Výkonově má navíc často spíše blíže RTX 4070 Ti 12GB, která ovšem žere už 293W a má pořád méně paměti. Takže efektivita AMD není zásadně odlišná a tedy horší od efektivity současných NV, i když ty mají výhodu lepšího efektivnějšího (N4) procesu a současně nemají obvykle tolik grafické paměti.

Pokud jde o chlazení reference, AMD odvedlo dobrou práci. Karta je pěkně kompaktní, ale o tom chladiči moc nevíte. Má pasivní režim, ale i když běží, tak v normálním zavřeném PC není karta vrýazně slyšet ani v zátěži (jsou sice tišší edice, ale ne o moc).

Teploty jsou také OK, žádný zázrak proti mohutnějším nereferencím, ale žádné přehřívání ničeho. Prostě z hlediska provozních vlastností velmi dobrá mainstreamová karta, která potěší tím, že je opravdu kompaktní na dnešní dobu. Je to jedna z nejmenších takto výkonných karet s klasickým chlazením, která na trhu vůbec je.

  • Taktování

RDNA 3 architektura byla stavěna pro provoz na 3GHz, jenže kvůli nějakému konstrukčnímu důvodu a výrobnímu procesu, zdaleka na 3GHz neběží. Reference u 7800 XT běžně běhá na 2430MHz, paměti na pak na 19 500MHz. Jde to zvýšit? Jde. Nicméně AMD to u své reference poměrně limituje. Power limit je striktní. Jde zvednout jen o 15% na cca 290W z 263W. Takže jen malý prostor. U větších nereferencí to jde výše. Nám se podařilo udržet referenční kartu stabilně bez problémů na 2671MHz na GPU a 21,0GHz pro paměti. Výkon stoupl v průměru o 5%, což není úplně zanedbatelné. Nicméně power limit je zde striktní. U nereferencí to jde výše, kdy 3GHz nejsou zase takový problém v praxi. Uvidíme tedy příště.

Podívejme se na další věci.

 

  • Celkový výkon, cena a výhodnost karet

Všechny testy jsme již prováděli ve stejných podmínkách, na stejné sestavě, se stejnými nastaveními a nejnovějšími ovladači a verzemi her. Takže jak to celkově dopadlo?

  • Celkový výkon

Počítáme výkon ze všech měření, tedy s RT i v dnes zásadní rasterizaci. Celkový výkon v našich testech tedy vypadá následovně:

Samozřejmě záleží na výběru her. V našem případě máme dobrý vzorek hlavních používaných technologií a moderních engine, které jsou a budou aktuální další roky.

  • Cena

Ceny karet se mění, ty aktuální u námi testovaných edic a modelů v českých obchodech, jsou následující:

  • Poměr cena/výkon

Když tedy známe cenu a známe výkon, můžeme snadno spočítat, které karty jsou výhodné a které ne. U kterých tedy zaplatíme nejméně za % výkonu?

Takže k závěrům …

 

  • Závěr a hodnocení

Po několika zklamáních, které nám přinesla aktuální generace grafických karet, zejména cenově u karet, které měly být cenově dostupné a nejsou (a to hlavně u NVIDIA RTX 4000 série), je tu konečně zajímavá karta nové generace. Karta, která za stejnou cenu proti předchůdci, přináší znatelný výkonový nárůst! A zejména karta, která je výkonná a současně cenově rozumná tak, že si ji může dovolit mnoho hráčů. Radeon RX 7800 XT se hodně povedl, a konkurenční NVIDIA mu to svým nezájmem o hráče ještě usnadnila. AMD jej klidně mohlo cenově nastavit výrazně výše a pořád by byl zajímavější. Naštěstí pro nás, odolalo.

Jediné, čím si AMD zbytečně zkomplikovalo trochu život, je ten název. RX 7800 XT není nástupce RX 6800 XT (ten už nástupce má v podobě RX 7900 XT) ale jde o jasného parametrového, cenového a pozičního nástupce mainstreamové RX 6700 XT. O tom není žádného sporu. Fakta mluví jasně. AMD si tou změnou názvu prostě jen přidělalo zbytečné komplikace ve vnímání novinky ze strany méně informovaných uživatelů. Protože ano, RX 7800 XT není o moc výkonnější než RX 6800 XT. Zhruba o 7%. Což je ale vlastně skvělý výsledek, protože RX 6800 XT je prakticky TOP model minulé generace a obvykle právě chceme, aby mainstream té další generace, výkonem dohnal high end té předchozí. Ovšem udělal to za mnohem rozumnější cenu.

Nový Radeon RX 7800 XT dělá přesně to, co jako mainstream nové generace má! Dohání a dokonce výkonem předhání high end minulé generace, a dělá to s nižší spotřebou (256W vs 300W) a hlavně mnohem nižší cenou (499 vs 649 dolarů, při započítání inflace 499 vs 767 dolarů). Takže jak si celkově stojí proti generačním předchůdcům RX 6700 XT / 6750XT?

  • Co by nástupce RX 6700/5700 série je RX 7800 XT skvělý!

Už proti RX 6700 XT jde o výrazný posun. Rozdíl je tak běžně o 35% vyšším výkonu, což s ohledem na nároky her hlavně ve stále populárnějším 2560x1440 rozlišení (což má drtivá většina dnes kupovaných monitorů), je sakra znát. V řadě hrách v tomto rozlišení už prostě RX 6700 XT nestačí na 60FPS ve slušných detailech, zejména když ta hra není dobře optimalizovaná. RX 7800 XT ale s přehledem ano.

Ještě větší rozdíl je samozřejmě proti RX 5700 XT (RDNA 1), jejíž majitelé už rozhodně budou kartu, jako RX 7800 XT, pořizovat s větším nadšením. Ale na srovnání a přínos "ob generaci" se podíváme v dalších článcích, kde si ukážeme také i nereferenční zpracování novinky. Není však sporu o tom, že RX 7800 XT 16GB je proti RX 6700 XT / 6750 XT 12GB za podobnou nebo s ohledem na inflaci vlastně nižší cenu, velmi dobrý generační posun. Při podobné spotřebě je podstatně výkonnější, ale má dnes mnohem vhodnějších 16GB ne jen základních 12GB paměti, které už často na mnohé detaily ani nestačí. U her, které mají dynamické nastavení některých detailů, tak hra vypadá s 12GB nebo jen 8GB pamětí na GPU hůře, než se 16GB, i když se tváří, že nastavení je stejné a výkon taky.

  • Konkurence absolutně nestíhá …

AMD sice tedy použilo ten zjevně ne úplně ideální název, protože nástupce 6800 XT pojmenovalo už téměř před rokem jako RX 7900 XT, a tak nástupce 6700 XT je 7800 XT, ovšem naštěstí se ani vzdáleně nová 7800 XT neprodává za originální a dlouhodobou cenu 6800 XT. Ta už navíc byla doprodána, takže rozhodování, zda výprodejovou 6800 XT nebo novou 7800 XT, zcela odpadá. To je velký rozdíl proti konkurenční NVIDIA a jejím přístupu k nám zákazníků a hráčům. Nejen že pro nástupce RTX 3070 použila název o třídu vyššího modelu, ale také cenu nastavila o třídu výše. NV tak prakticky nenabízí generačně žádný posun výkonu za stejnou cenu!

Aktuálně by Radeon RX 7800 XT 12GB měl stát kolem 13 500 korun oficiálně. Při úvodu je v českých obchodech v několika edicích k mání za 14 000 korun. Od NVIDIA však za podobné peníze pořídíte jen 16GB edice RTX 4060 Ti, což je parametrově a pozičně nástupce RTX 3060, NV jej ale vydává za kartu o třídu vyšší a dražší, což názorně nová RX 7800 XT ukazuje v plné realitě. NVIDIA nám tak za podobné peníze servíruje kartu, která má minimálně o třetinu (běžně spíše o 40%), tedy o minimálně třídu nižší výkon. Dokonce i RTX 4070 12GB, který je fakticky nástupce RTX 3060 Ti pokud jde o parametry a jím odpovídající výkon, na novinku AMD nestačí. A to jsou v obchodech 4070tky za nehorázných běžných 16 tisíc korun i víc. AMD s RX 7800 XT 16GB dokonce ve více jak jedné hře poráží i RTX 4070 Ti, která má stále pouze 12GB pamět, ale cenově je úplně mimo.

4070 Ti je nakonec celkově v půrměru o 10% výkonnější, ale fakt že ji tu a tam dokáže 7800 XT překonat a většinou mimo RT nastavení jí zdatně konkuruje a mají tak podobný výkon, jasně napovídá, že NVIDIA i tuhle svou kartu vydává za něco, čím není. RTX 4070 Ti 12GB je totiž skutečný parametrový nástupce RTX 3070 8GB, ovšem místo těch 499 dolarů, co by měla stát, stojí šílených 799! V českých obchodech kolem 22 tisíc korun, tedy stejné peníze jako Radeon RX 7900 XT s 20GB paměti a mimo RT zásadně, o třídu vyšším výkonem.

  • AMD Radeon RX 7800 XT 16GB

                                               je jasná volba pro mainstreamové hráče

Za těch 14 tisíc korun nemá jednoduše dnes RX 7800 XT konkurenci. Ze strany NVIDIA vůbec žádnou. Tady se nákup nové karty stal takovým malým IQ testem, kdy pořídit si RTX 4060 Ti nebo RTX 4070 proti RX 7800 XT 16GB, je v současné realitě věcí, opravdu test inteligence. NVIDIA by musela výrazně ceny obou svých modelů snížit. RTX 4060 Ti 16GB nesmí stát více jak 350 dolarů, RTX 4070 12GB pak musí být maximálně za 449 dolarů, aby prostě tyhle karty dávaly nějaký smysl.

Jedinými, kteří mohou být trochu zklamaní, jsou ti, co se v tom moc nevyznají a očekávali, že RX 7800 XT bude nástupcem RX 6800 XT s tomu odpovídajícím nášupem výkonu za stejnou cenu. Jenže jaksi přehlédli, že jejich karta už nástupce má. A to RX 7900 XT 20GB. Naopak ti, kteří kupovali RX 6700 sérii nebo dříve RX 5700 sérii, musí být z nové RX 7800 XT 16GB vyloženě nadšeni. Výrazně více paměti, výrazně více výkonu a za stejnou, s přihlédnutím k inflaci vlastně nižší cenu, která je současně rozhodně velmi rozumná? Co více si přát. Těžko se na RX 7800 XT dá něco kritizovat, když jednoduše za stejné peníze na současném trhu neexistuje nic, co by bylo v nějakém ohledu lepší, nebo alespoň srovnatelné. Za stejnou cenu nabízí NVIDIA o třetinu slabší karty, musíte si připlatit až o polovinu více na něco výkonem trochu srovnatelného. A i to má stále méně paměti a horší výbavu atd. Dokonce jsou hry, kde o téměř 60% dražší 4070 Ti na RX 7800 XT výkonem nestačí (viz. Starfield a další). A to má dokonce AMD nižší spotřebu „jen“ 256W vs 293W u NV, takže efektivita je velmi dobrá. Když navíc budeme brát na vědomí fakt, že jde o revoluční první generaci čipletového GPU, tak AMD udělalo zásadní technologický posun a to bez využití nejnovějších a nejdražších výrobních procesů.

Takže není o čem debatovat. Radeon RX 7800 XT 16GB je s přehledem nejvýkonnější a obecně nejlepší karta, která tu kdy za mainstreamové peníze byla. Je výrazně lepší než cokoliv, co má za podobné ceny NVIDIA. Současně je výrazně lepší a za stejnou nebo vlivem inflace vlastně nižší cenu, než přímý předchůdce v podobě RX 6700 XT a RX 6750 XT, jež jsou dnes už ve výrazných slevách stále dostupní na trhu, ale už dlouho nebudou. Fakt že AMD odolalo tomu, využít situace a navýšit brutálně generačně cenu a prodávat nám mainstream za cenu high endu jako to dělá NVIDIA, je rozhodně jasný důkaz toho, že bohužel už jen jedna z firem myslí (alespoň trochu) na hráče. Hlavně na ty, kteří nemají 20, 30 či spíše 50 tisíc na výkonnou kartu. Radeon RX 7800 XT 16GB je vynikající herní grafická karta se špičkovou výbavou, velmi vysokým výkonem a současně výborným poměrem cena/výkon. Jako celek nemá dnes žádnou konkurenci a je tím, co přesně od nové generace očekáváme, že automaticky nabídne. Škoda toho zmatku kolem názvu, ale to je marketing, vše ostatní už jsou objektivní fakta. A ta jsou naprosto jasná.

 

Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
CZviper [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-07 08:58:29

Zajímavé, na většině webů vyšla +5 - 10% nad RTX 4070 a -10% pod RTX 4070 Ti, jen tady zašlapala do země i RTX 4070 Ti. Gratuluji k výbornému kusu.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-07 09:14:29
avatar
A jak se to liší od našich výsledků ?!? Můžete se laskavě podívat na ten náš graf výkonu: Odkaz


v našich testech je celkově tedy RX 7800 XT 10% nad 4070 a 11% pod 4070 Ti ... Těch pár % záleží na použitých hrách, ale +/- to vychází podobě. Samozřejmě čistě v rasterizaci je RX 7800 XT mnohem blíže 4070 Ti ... takže máme zjevně stejný kus jako všichni ostatní ;)
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-07 09:23:16
avatar
Citace:
Co by nástupce RX 6700/5700 série je RX 7800 XT skvělý!


hloupý člověk jako já by řekl, že něco, co má na konci 800XT není nástupce 700 bez XT, ale např. 6800XT? Ale asi se to zdá jen mě. Kdyby tam necpali alespoň to XT, takto očekávám, že karta je nástupcem 6800XT. Ehm, o kolik narostl mezigeneračně výkon 6800XT->7800XT? 30%? Ne? Tak mě nechte hádat alespoň 20%? Že taky ne? Dobrá, tak si poslechněme PR AMD - prý je to n8hrada 6800non-XT, ok tak proč tomu dáváte na konec to "XT"? A proč ještě před 2 týdny stála nová 6800 o 2,5 tisíce míň než tahle novinka, tak co mě nabídne, když stojí o cca 15-20% víc? Já bych čekal teda 15% výkonu navíc za tu vyšší cenu + dalších alespoň 20% za mezigenerační nárůst. Ani jedno, ani druhé.
Hmmm, dobrá nebudeme škaredí a dáme tomu další šanci. Co třeba spotřeba, určitě klesla. 263W Hmmm, tak zase nic. Tak už bude funkční VR nebo se zvedl poměr rasterizační výkon/výkon v RT oproti Navi31. Opět nic. Hmmmm

A ocenění za to, že je lepší než 4060Ti 16GB? Ok, to beru, pak dejme ocenění ale úplně všem kartám za posledních 10 let .

Ještě že si můžeme koupit (dle redakce) dostupnou 7900GRE, teda sice nevím kde, protože jsem ji nenašel ani na heurece, ani na alze, ani na casekingu, ani na mindfactory, a na aliexpressu je jedna jedinná za 27 tisíc, ale jinak dobrý no...

6000 řada nová - rulez!, 6000 bazar - double rulez!

a pro ty kdo ji opravdu přes to vše chcete - kupte si 7900XT
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-07 09:31:46
avatar
prosímtě, neber v potaz výprodejové ceny starší generace, co bylo pár posledních dostupných kusů co se vyprodávali, to nejsou přeci normální ceny aktuálně vyráběných karet ....

RX 7900 GRE nebyla pro náš trh uvedena v samostatném prodeji, je dostupná pouze pro systémové integrátory, takže oficiálně ani neoficiálně si ji u nás samostatně koupit nemůžeš. Je jen v sestavách ...

Jinak se laskavě podívej na ty reálné ceny, za kolik vycházela minulá generace a běžně se většinu doby prodávala (než vstoupila do slev a výprodejů) a přičti si inflaci, zjistíš, že 7800 XT je fakticky levnější než 6700 XT i 3070 a to je mnohem výkonnější a lépe vybavená ...

Novou RX 6800/6900 už nekoupíš, poslední kusy se doprodali. Bazar bude vždy výhodnější v každé nové generaci tomu tak bylo, ale je to bazar a mnoho karet kompletně bez záruky, takže srovnávat to s novinkami s plnou zárukou je poměrně nefér a drtivá většina lidí v bazarech nenakupuje ...

Já AMD mimochodem nehájím, podle mě je to označení 7800 XT hloupé, ale AMD si ten problém vyrobilo už když nástupce 6800 XT pojmenovalo jako 7900 XT a TOP model označilo jako XTX, čímž tedy vyhodilo logiku svého značení z okna. Podle mě mělo AMD pokračovat, tedy 7800 XT/7900 XT měly být TOP verze na NAVI 31 a nástupci 6800XT/6900XT. RX 7700 XT a 7700 měly být to co je tedy 7800 XT/7700 XT tedy nástupci 6700 XT a 6700 atd. Mimochodem AMD zblblo i ten název RX 7600 bez XT, což je plně aktivní verze ale protože v tomto případě jde jen o refresh na praktikcy stejné výrobě se stejnými parametry jen RDNA 3 architekturou bez výrazného výkonového přínosu, tak to nenazvala 7600 XT ale jen právě 7600 s tomu odpovídající cenovkou ale logicky značením to také moc nepřidalo na smysluplnosti celé série ...

Takže ano, souhlasím, že název 7800 XT je nevhodný pro nástupce 6700 XT, zbytečně mate, ale pokud jde o parametry a hlavně cenu, není žádných pochyb o tom, že 7800 XT není nástupce 6800 XT v žádném ohledu, ta už nástupce má v podobě 6900 XT, stejně jako RX 6800 bez XT má nástupce v podobě 7900 GRE (ať už je to s dostupností jak chce) ... objektivní fakta, parametry, ceny a výkon mluví naprosto jednoznačně. Označení modelů je stejně vlastně marketing, i když je podle mě chybou, že AMD tu logiku zjevně zbytečně změnilo a udělalo ten zmatek ...
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-07 20:01:11
avatar
Sklamaní budú hlavne ľudia, ktori si tu kartu kúpia v domienke, že ide o nástupcu 6800xt, nebodaj ako upgrade.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-09 23:48:27
avatar
Jen hloupý člověk by se mohl ještě na PC trhu pokoušet orientovat podle názvů ;-)
Z toho se nás NV + Intel a příležitostně i AMD pokouší vyléčit už nejméně dekádu.

Dá se říct, že až na to, že nechápu co si zase šlehnuli v marketingovém oddělení AMD (že téhle kartě dali název 7800XT), tak ta karta vypadá dle prvních recenzí velmi dobře.
Opravdu nechápu, jak jí mohli ten název dát, když není zrovna málo her, kdy dokáže i výkonově prohrát s RX 6800XT a kromě toho názvu nemá nic, co by jakkoliv mohlo naznačovat, že jde o nástupce RX 6800XT. Tady si dal DD pozor, aby se mu do výběru her žádná taková nedostala, ale když se člověk trochu porozhlédne, tak není problém takovou najít. Což je jen další důkaz, že tohle žádný nástupce RX 6800XT být rozhodně nemůže.

Asi si řekli, že když takové prasárny může dělat NV, tak že oni taky Jak dětinské...

No ale každý kdo se alespoň trochu orientuje na PC trhu už o legendární neschopnosti marketingu AMD ví a zatímco název tu těžce nezvládli, tak alespoň cenu trefili celkem správně a dokonce jí ani neměnili pár dní/hodin před ukončením NDA jako to předvedli za posledních pár let několikrát...

A je to jen další léčba pro všechny co si myslí, že koupit něco do PC bez zkouknutí recenzí není automatická ekonomická sebevražda ;-)
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-07 09:56:06
avatar
Protože mám RX 5700XT a koukám po náhradě, tak jsem si udělal porovnání na Techpowerupu.
Výkon v rasterizaci v % 1080/1440/2160; spotřeba (hry):

5700XT: 100/100/100; 215W

6600XT: 110/105/94; 159W
7600: 116/113/103; 152W
6700XT: 136/137/135; 224W
7700XT: 170/172/171; 228W
6800: 163/168/174; 235W
6800XT: 189/195/200; 298W
7800XT: 194/198/206; 250W
Ziik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-08 17:43:39

Pěkná práce, díky.
Přecházím z 5600XT která tenkrát stála 8000,-
Počítám budu mít 2,5x vyšší výkon za 1,75x cenu ... čož je zlepšení 1,43x výkon na stejnou částku.

Tedy za stejnou částku mám o půlku výkonu více.

Záměrně neříkám "cenu", protože hodnota peněz je trochu jinde.
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-07 09:57:04

proc je v grafu cen, zvlast u 7800xt/7900xt, zde uvedena cena nejlevnejsiho modelu na czc a u rtx4000 jsou zde uvadeny ceny o 1000-1500 vyssi? na czc se da koupit i 6 rtx4070 levneji nez tady uvadenych 16000 nebo kdyby to bylo podle alzy tak tam je nejlevnejsi 7900xt o 2000 drazsi nez tady uvadena cena...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-07 10:16:02
avatar
Ceny uvádíme u námi testovaných modelů ... u AMD karet máme k dispozici reference a základní edice, u NV nemáme FE edice, jen ty třívětrákové Gigabyte Gaming OC, ASUS STRIX a MSI Gaming edice většinou. (Doplním do dalšího článku seznam konkrétních modelů karet a tedy z jejichž cen vycházíme). Takže bereme samozřejmě jejich ceny ... speciálně když prostě testujeme tyhle OC edice, nemůžeme brát v potaz ceny non OC edic se základním zpracováním. U AMD testujeme přímo ta základní zpracování a ref., když je máme k dispozici pokud není uvedeno jinak ... takže technicky bychom měli uvádět ještě nižší ceny u Radeonů, ale uvádíme ty za které jsou u nás karty běžně dostupné ...

také zpracování edic u nejlevnějších RTX 4000 neodpovídá kvalitě FE verzím ani ref. AMD. takže to není úplně fér porovnání ...nebráníme nikomu nám RTX 4000 FE posílat na testování ale bohužel se tak neděje, takže vycházíme z toho, co máme ... současně známe oficiální ceny NV, takže mě přijde nefér počítat s oficiální cenou AMD a srovnávat to se zjevně neběžnými nižšími než oficiální ceny NV , speciálně když drtivá většina karet ve srovnatelných lepších provedeních je dostupná za, nebo spíše výše, než jsou stále platné doporučené ceny ... samozřejmě nikomu nebráníme ty doporučené ceny změnit a tím se změní i ceny většiny modelů včetně těch námi testovaných edic ...

obecně je nevhodné rát v potaz nejlevnější ceny pro srovnání, protože často jde o "PROMO" akce, s cílem právě zmanipulovat dojem, že cena je nížší než ve skutečnosti je, protože často výrobci dělají to, že uvedou levný model na trh v pár kusech, po jejichž doprodání už žádné nepřijdou a jsou k dispozici jen za tu standardní cenu, ale pokud někdo počítal s tou promo, tak ta karta vypadá v recenzích lépe. To tedy neděláme, vycházíme hlavně z oficiální reálných cen námi testovaných konkrétních edic ...
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-08 20:57:10

vsude je jen NV/AMD, jestli to jsou lepsi edice nikdo podle grafu nepozna. za 16000 se prodavaji OC edice rtx4070, tak co je pak testovano nebo u ktere verze je merena spotreba kdyz OC verze maji casto zvednuty powerlimit? to je pak srovnani s NV zde na webu uplna hloupost, kdyz nevime ktera karta se testuje. normalne bych se podival treba od predchozich recenze, ale tady ani zadna recenze jine rtx nez 4080/4090 neni. promo nepromo to ma by co za argument? to ma roli mozna v prvnich recenzich, ale ted uz byli delsi dobu ceny rtx ustalene. ale kdyz u vsech amd karet uvedes nejlevnejsi cenu z velkych obchodu a u vsech NV uvedes ceny o 1000-1500 vic tak to vypada fakt blbe.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-08 21:16:31
avatar
testujeme OC edice, protože fakticky NVIDIA FE edice = taky OC edice, právě i proto je uvádění cen nejlevnější edic RTX nevhodné, protože ty jsou fyzicky horší a slabší než FE/OC edice

Já u AMD karet uvádím také ceny které prostě mám k dispozici ... jak říkám, v recenzi RX 7700 XT kterou teď vydávám, budeš mít ten graf s cenami s přesně uvedenými testovanými edicemi, které používáme a tedy jejich ceny uvádíme ...
Tommy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-07 10:06:22

Tabulka Celkový výkon je mätúca, vždy tu bývalo 100% na karte ktorú nahradzuje, nie vy tam dáte 100% na 7900XT. Človek chce vedieť o koľko % si polepší keď má napr. 6700XT.
Ď.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-07 10:18:36
avatar
Jasně, je to méně přehledné, ale to je celkový graf, takže je to v tomto případě podle nejvýkonnější karty v článku ... jinak máš tam v poslední kapitole i menší grafík s přepočítáním kde má 100% RX 7800 XT vs výkon RX 6700 XT, RTX 3070 a RTX 4060 Ti 16GB, tedy současná a minulá nabídka karet kolem 499 dolarů ;)
Tommy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-07 11:47:38

I ten malý je zle ;) keď pozriem vaše hry v 1440p, tak od oka je 7800xt o 50% výkonnejšia ako 6700xt čo je pekný výsledok, ale v malej tabulke na konci je 65% výkonu z 7800xt, čo je mätúce a niekto si povie že len 35% si polepší ;) takto je to veľmi nešťastne zobrazené.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-07 10:19:24
avatar
Njn, chybí tu interaktivní grafy.
Vychází mi +43 až 52% (7800XT vs 6700XT)
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-07 10:22:17
avatar
Interaktivní grafy jsme zvažovali, dokonce jsem je testoval u testovací verze webu, ale nevyhovují mě z hlediska tvůrčí obsluhy plnění daty ... mám radši ty své statické obrázky z excelu ale u nové verze webu je to stále v jednání. Uvidíme.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-07 10:30:21
avatar
A nová verze webu bude kdy?
To už je snad dekáda co o ní slýcháme
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-07 10:52:41
avatar
Jooo to kdybych věděl
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-07 12:09:18
avatar
Kdo jiný to má vědět?
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-07 11:43:01

"Radeon RX 6800 XT 16GB už je náročnější s 300W"
---
tak nevím, moje 6800XT v defaultu nežere víc, jak 255W...na 300W bych musel zvednout Power Limit a trochu ji potočit...


Jinak koukám, pro majitele 6800XT nic zajímavého...škoda, že v testu chybí 6900XT, tam by ten rozdíl byl skoro žádnej...
Alferi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-07 13:00:03
avatar
Jako uživatel ladící si grafiky na úspornější provoz tady taky valný posun nevidím. 6800XT mám podvoltovanou na spotřebu kolem 220W při cca 5% ztrátě výkonu - takže jsem na podobném poměru výkon/spotřeba. 7800XT prý narozdíl od ostatních modelů této generace trochu podvoltovat jde (stabilně), ale vzhledem k už tak nízkému default napětí to nebude kdovíco. Je to prostě jen půlgenerace, která má alespoň příznivější cenu.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-07 13:02:25
avatar
tvoje možná, ale jinak pro nás ostatní RX 6800 XT vycházela s 300W ... 250W měla RX 6800 non XT.

Pro majitele RX 6800 XT vyšla už téměř před rokem RX 7900 XT ...

Pro majitele RX 6900 XT, tedy karty za původních 1000 dolarů, vyšla RX 7900 XTX která sice stojí současných 1000 dolarů, ale díky inflaci je vlastně výrazně levnější a výhodnější než byla 6900 XT ;)
Alferi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-07 14:26:03
avatar
OK, pro uživatele jedoucího v defaultu to tak platí, pro rejpaly s nastavením už se situace výrazně mění. Chraň pámbu, aby se mojí grafice něco ošklivého přihodilo, protože touto kartou bych si nepomohl, 7900XT(X) žerou přes 300W (to mi do baráku nesmí) a krmení si sebrat nenechají, a provozně sympatická RTX4080 stojí nesmysl.
darksicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - spotřeba 2023-09-07 16:29:14

Ze všeho nejdřív bych chtěl podotknout, že mě AMD poněkud zklamalo přístupem, kde výkonnostní třídy přestali odpovídat referencím vůči nVidii. Chápu že je to marketing, ale mě jako zákazníkovi to vadím protože to dělá v systematice bordel.

Karta jako taková se mi libí. Zejména přítomnost AV1 a výsledky kódování videa jsou velmi dobré.

Chtěl bych však autora poprosit, zda by napříště bylo možné dělat poněkud detailnější měření spotřeby. Protože soudě dle jiných recenzí se to dost mění v závislosti na té které hře. Doufám že to doladí ovladače.

Jinak spotřeba je poslední dvě generace celkem zklamání. Je sice fajn že poměr kč/fps je velmi dobrý, avšak W/fps už je to horší.

Odrážím se od této recenze. Ty naměřené rozdíly jsou celkem strašidelný a co se efektivity týče, je hodně co dohánět.

Cyberpunk 2077 - 1440p - ultra - RT ON (celá sestava)
RTX4060TI8GB 300W 26fps
RTX407012GB 379W 39fps
RX7800XT16GB 470W 26fps
RX6800XT16GB 490W 24fps

Forza Horizon 5 - 1440p - extreme (celá sestava)
RTX40608GB 319W 90fps
RTX407012GB 346W 129fps
RTX408016GB 479W 180fps
RX7800XT16GB 507W 139fps
RX6800XT16GB 463W 140fps

https://www.youtube.com/watch?v=x72quF81-QI&t=1s

I když uznávám, že i při současných cenách elektřiny to sotva smaže rozdíl v cenách mezi AMD a NV.
nobloch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-07 22:12:44
avatar
Velmi zajímavé je, že MSI opravdu nevydalo 7800XT ani 7700TX.
JanM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - DLSS vs FSR 2023-09-07 23:33:05

Dlouho jsem se tešil na nové grafiky od AMD a vážně zvažoval přechod od nVidia, ale tyhle GPU mě tedy vůbec nepřesvědčily... (výkon/spotřeba, provozní vlastnosti) a hlavně nVidia má fakt dobré DLSS, kdežto FSR od AMD je hrůza - viz třeba Starfield, kdy to viditelně zhorší obraz a přidá sotva 3-5 fps. Budu muset zase koupit kartu od nVidia bohužel, protože podpora CUDA ve všech softwarech je další věc na co AMD nemá odpověď Fakt bych moje peníze chtěl utratit raději za grafiku od AMD, ale z těhle důvodů nemůžu
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-08 08:56:42
avatar
každého volba, já se ale musím smát, protože všechny ty grafiky mám doma a používám a tak musím objektivně říci, že pokud nejsi vývojář nějakého SW, kde tedy CUDA je podmínkou, tak tvé argumenty jsou mimo realitu ...

Pokud už snižování rozlišení ať DLSS/FSR musíš používat, tak z hlediska výsledného přínosu tam není v praxi rozdíl, ano analýzy statických obrázků, zvětšenin obrazu a zpomalených záběrů nějaké drobné rozdíly najdou, ale z hlediska praxe tak jak tu hru hraješ není mezi DLSS a FSR rozdíl protože ho prostě při hraní té hry nevnímáš ...

osobně ale nedoporučuji nikomu DLSS/FSR používat, a doporučuji se jim za každou ceynu vyhnout, snížit některé detaily když tak ale držet se nativního rozlišení ...

Pokud jde o provozní vlastnosti, tak RX 7700/7800 jsou na tom výborně, NVIDIA s kartou s podobným výkonem jako je 7800 XT 16GB v rasterizaci je až 4070 Ti 12GB, které žere více než AMD, takže pokud tě nepřesvědčili provozní vlastnosti AMD nepřesvědčí tě ani provozní vlastnosti NV, protože ve výsledku mají efektivitu obě karty podobné výkonové třídy prakticky stejnou, navíc 4070 Ti má jen 12GB paměti, zatímco 7800 XT 16GB.

takže ano, jako někdo, kdo ty karty skutečně má a používá musím říci, že tvé argumenty jsou mimo realitu. V drtivé většině běžných aplikací, kde je nějaká GPU akcelerace, neptořebuješ CUDA, protože AMD tam funguje stejně použitelně. A pokud jde o hry, AMD má mnohem lepší výkon za stejnou cenu než co nabízí NV, a pokud jde o DLSS vs FSR z hlediska přínosu pro běžného hráče, pro toho kdy tyhle rozlišení snižující technologie (nikoliv zlepšující výkon) musí puoužít, je výsledek ve finále stejný, přístup AMD je jen otevřenější.

Ale jak říkám podporuj si koho chceš, ale aspoň si nelži do kapsy ;)
JanM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-10 21:09:49

Proč bych musel být vývojář SW abych ocenil výhody CUDA? Podle tebe to uživatel daného SW nemá jak pocítit? Nevím kdo je tady mimo realitu potom...

Tady máš krásný příklad toho jak SW běhá pomaleji na generaci staré GPU nVidia vs vlajkové lodi od AMD:

Obrázek
Obrázek

= v tom nastavení co nejčastěji používám já je 7900XTX s 24GB VRAM o 30% pomalejší než stará 3080 ty realito

Další věc je ohledně FSR - řeči o tom, že to prakticky vyjde na stejno, protože to při hraní nevnímáš jsou úplná blbost - viz moje zmínka o hře Starfield, ve které jsem to raději vypnul, protože jsem to naopak od tvých očí vnímal hodně špatně, problikávání vzdálených textur, celkem nehezky a neostrý obraz, viz video Odkaz - a to je prosím top game co dostala plnou podporu od AMD a sama AMD ji rozdává zdarma ke grafikám. Tohle je také realita btw
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-10 12:05:20
avatar
No pokud je něco napsané tak blbě, že to bez CUDA neumí pořádně fungovat a ty to zároveň používáš jako svůj pracovní nástroj, tak je jasné, že se bez NV karty neobejdeš.

Ale to není chyba AMD, to je jen úspěch "agresivního marketingu" NV a jejich investic do toho, aby vývojáři psali SW, který mimo NV karty bude buď nepoužitelný, nebo alespoň fungovat dostatečně mizerně, aby to uživatele donutilo kupovat jejich HW.

S PhysX se jim to kdysi málem podařilo, ale nakonec to naštěstí umřelo. S CUDA to dotáhli dál a bude asi trvat ještě pár let, než se z toho trh vzpamatuje.

Ale jak už tu někdo psal, posledních pár let se objevují nové SDK ve kterých se dají psát GPU výpočty a třeba i konvertovat CUDA kód, tak aby to dobře fungovalo na jakémkoliv GPU. Tak snad se blýská na lepší časy, že kdo potřebuje takové nástroje k práci, nebude nutně otrokem jedné značky.
JanM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-10 21:10:12

To je právě ten problém - není to dobře napsané pro AMD karty = AMD má velmi slabou podporu vývojářům SW, kteří tím pádem raději zůstanou u CUDA než aby se trápili s nekvalitní podporou AMD pro jejich produkt. Věřím, že HW karet AMD má na to podávat velmi dobré výkony a někdy i lepší než nVidia, ale brzdí ho právě SW
Tenhle obrázek mluví za vše: Obrázek

Nejhorší je, že tahle situace trvá už několik desítek let (předtím u ATI) a AMD vývojáře podporuje opravdu málo. Kdyby jim dala kvalitní podporu a nástroje, aby jejich SW fungoval na AMD kartách alespon tak dobře jako na kartách od nVidie, tak mám AMD kartu už dávno doma a ne jen jednu!
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-09 10:10:04
avatar
Mohu odpovědět JanM... Přešel jsem z NVIDIA GK po 15 letech na 7900XT a výkon je dostačující na 4K bez použití upscalingu, FSR je velmi pěkný nástroj a musíš si s tím trošku pohrát, když jsem to porovnal v CP2077 proti 3070, kterou jsem měl předtím než jsem jí prodal, tak DLSS velmi "hezky" rozmazalo texturu silnice, aby ušetřilo výkon a další textury a světe div se nebylo to ostré. Bylo velmi pěkné pozorovat jak si předprogramovaná AI vybírá textury v obraze, které poníží pro získání výkonu, to samé je dobře vidět u Controlu, jak si AI vybírá, kdy však DLSS dokázal absolutně rozmazat čitelný text do nečitelného (s tím pevným textem má prostě DLSS problémy). FSR mi toto nikdy neudělalo jelikož upscaluje celý obraz, obě technologie jsou dobré a každá má něco, ale u monitoru do 32 palců to člověk nepozná, natož u televize ve 4K ve vzdálenosti cca 2m. Uvidíme jak s celou situací naloží FSR 3, protože to by mohlo být rozhodující zrnko na misce vah. Dneska je doba taková, že čím víc FPS tím víc Adidas, bohužel i za cenu, že jsou Adidas z Vietnamu a je to falzum a funguje to na prd, trošku mi to připomíná 90 léta na Vietnamským tržnicích Jestli ale děláš v profi sféře a nutně potřebuješ CUDA, kdy je nejspíš používáš každý den, tak pak není zbytí a NVIDIA je tvojí jedinou volbou

Jen ještě jedna věc při užití RT, jak již DD uvedl v článku, CD projekt avizoval, že CP2077 je první a poslední hra na uvedeném engine, kdy optimalizovat tento engine je absolutně nekomfortní. V současné době je toto tvrzení víc a víc patrné, kdy je plno her, které užívají RT a jak karty AMD tak NVIDIA mají více méně stejný výkon při použití RT.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-09 12:17:43
avatar
Dekuji za tvou zkusenost. Zajimala by mne ale jeste jedna zkusenost od uzivatele, ktery presel nedavno od nvidie k amd - tve srovnani ovladacu obou vyrobcu? Vim, je to vecne tema plne mystifikaci a neaktualnich dojmu, ale prave v tuto chvili nam muzes dat vypovidajici, aktualni, uzivatelske srovnani. Opravdu jsou i dnes AMD ovladace tak mizerne, neprehledne a nestabilni, jako nam donekonecna tvrdi uzivatele, kteri je mnohdy nikdy ani evyzkouseli?

PS: i profici dokazou zit bez cudy, navic mam pocit ze se posledni leta situace jen zlepsuje a vznikaji nam mnohdy plnohodnotne alternativy
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-09 12:29:41
avatar
sám za sebe musím říci, protože s ovladači obou firem pracuji prakticky denně, že AMD je o roky napřed pokud jde o celkové rozhraní a přístupnost a přehlednost. NV je zaostalá navíc vyžaduje účet/mail k přístupu k aktualizacím ovladačů ...

Co se týká stavu ovladačů, obecně máme mnohem více problémů s NVIDIA kartami, speciálně černé obrazovky, nestability při uspávání atd. u AMD se u posledních dvou generací problémy neobjevují, asi největším byla zvýšená spotřeba u Radeonů při kombinaci dvou monitorů s odlišnými MHz.

Pokud jde o CUDA, používám aplikace, které ji používají a ještě před pár lety bych řekl, že to opravdu byla výhoda. Nicméně za poslední roky se OpenCL podpora ze strany těch aplikací zlepšila natolik, že CUDU prakticky nepotřebuješ. Většina pro běžné i profesionálnější uživatele zásadních aplikací, má podporu akcelerace GPU obecně a dokonce jsou oblasti, kde je AMD lepší než NV. Nicméně speciálně pro GPU akceleraci v adobe se podpora AMD masivně zlepšila, ač je CUDA stále o něco výkonnější, rozdíly nejsou v praxi tak zásadní, aby nebylo možné i profesionálně Radeon na tyhle oblasti používat naprosto stejně jako NV. Z hlediska aplikací které používají hráči a streameři došlo k zásadnímu vylepšení už u RX 6000 u stávající RX 7000 bych řekl, že na stream je AMD i lepší, stejná kvalita videa ale mnohem lepší rozhraní těch ovladačů s většími možnostmi ...


Já mám tu výhodu, že prostě situaci mezi AMD/NV vidím real time neustále, kdy přehazuji grafiky jak ponožky. Co mě osobě nejvíce vadí, je viditelný rozdíl v obrazu mezi AMD a NV kartami. NV obraz je takový mázlý a barvy jsou jinak, musím upravovat nastavení monitoru a používat lehký ostřící filtr přes ovladače, proti AMD, které má živější barvy a ostřejší ten obraz. Není to drastický rozdíl, ale když to prostě přehazuješ mezi sebou neustále a máš stejné monitory, tak si toho všimneš ...

obecně si nemyslím, že pro 99% současných uživatelů je ale z hlediska ovladačů a SW mezi AMD a NV nějaký zásadní rozdíl v běžné funkčnosti a použitelnosti, tedy kromě toho rozhraní těch ovladačů/podpůrného SW.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-09 12:54:28
avatar
Diky za tvuj pohled, precijenom mam ve sprave taky i par stroju s resenim od nvidie, muj nazor na situaci je velmi podobny. Otazku jsem cilil prave na pohled IAczech jakozto uzivatele, ktery podle vseho patnact let fungoval v "klestich" nvidie a ten ekosystem nedavno vymenil...prave proto si myslim, ze nejen pro mne, ale i pro tebe a spoustu dalsich ctenaru muze byt jeho srovnani velmi zajimave a prinosne.
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-09 13:11:57
avatar
Upřímně takto: Musel jsem po x letech přeinstalovat W10 resp. W11, kdy můj OS byl od samého počátku a ještě jsem na něj rouboval W11. Windows si po mnoha aktualizacích a roubování service packů na sebe instalovaných, nedokázal poradit s ovladači AMD a výměnou GK, několikrát padla modrá smrt, tak jsem řekl a dost a reinstaloval jsem celý OS (čistá instalace). Od té doby žádná modrá smrt a systém je plně stabilní. Ovladače AMD byl trošku zázrak co jsem viděl, absolutní změna od doby kdy jsem měl ještě ATI 1800LE AMD má plně moderní rozhraní a je to jen o zvyku, kde co je a najít si to, jinak zcela konkurenceschopné a hlavně v jedné aplikaci. Přijde mi spíš smutné, že NVIDIA rozhraní je tak zastaralé (ovladače a jich rozhraní, Nvidia shadow play, Nvidia brodcast) na všechno zvlášť aplikace, proč? U ovladačů AMD STREAMování na YT nebo TWITCH bez problému a navíc to umí pěkně AV1 vše v jedné aplikaci a v jednom rozhraní. AMD se hodně posunulo a z mé strany maximální spokojenost.
clovicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - hm 2023-09-08 09:32:23

https://www.youtube.com/watch?v=xUUy3k4NdU0

Nevím kouknu na tohle video a vidím co (dlls 3.5 je nejnovejši!AMD bude 3.0 a ta bude někde jinde než 2!!)

Vidím rozdíl jen jak to přiblíži že je to o malinko ostřejší-nic víc-ale nevím no při hraní to podle mě až tak nepoznáš.Aspoň teda ja TAAAKOVEJ rozdíl nevidím teda?
fps stejné tak nevím proč bych si měl připlácet peníze za tu samou kartu se stejným výkonem!?Protože to mám o trošku ostřejší,jako vážně?!
Kolik hráču má výkoný počítač a grafiku a hlavně kolik jich POTŘEBUJE aby to bylo o malinko ostřejší.
Keci v kleci sedneš za pc u kámoše a budeš hrát a říkat jak je to super a poznáš HOVNO DOSLOVA!!!

FSR 3 U AMD TO smázne ten rozdíl který ty nepoznáš a ještě ušetříš peníze--a vo tom to je.
Tak si kup nv a hlavne to hrej na monitoru 24 a chrochtej si jak je to super -omg(jak to máš pěkně ostré a blaaaaaaaaaaa blaaaaa blaaaa.
Miluji takové věci -to je rozdíl jak prase atd atd --kulové !?Aby sis chrochtal potřebuješ výkoné pc a grafiku a vo tom to je!!

A ještě jedna věc:MILUJI DEMENTY(JINAK TO NAZVAT NEJDE)CO SI KOUPÍ GRAFIKU ZA 15-18 tisíc a pak píšou ta žere 200W a ta 250W- jako sorry ale ten kdo si koupí grafiku za takové prachy a pak řeší elektřinu -to v hlavě nemá vpořádku!!

Koupím za takové prachy a pak budu řešit že zaplatím o 1200 za rok víc na elektřině-jako vážně.
viz vedlejší veb NV vygumovanců jinak je nazvat nejde sry!!!
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-08 12:26:36

Stavím teĎ PC v bílém designu (Včetně bílého monitoru, myši atd.) Takže jediná dilema už teď mám jestli tuhle:
https://www.alza.cz/asus-tuf-gaming-radeon-rx-7800-xt-o16g-white-d7917098.htm?o=9

nebo tuhle
https://www.alza.cz/sapphire-pure-radeon-rx-7800-xt-gaming-oc-16gb-d7895858.htm?o=3

GPU.
Imhotep [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-08 15:24:39

Bez 7900XT v grafu by to vypadalo lip. Neni to spatne ale na 4k porad slabe.
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-09 10:01:43
avatar
Ta GK není dělaná pro 4K, pro to jsou dělaný 7900XT a 7900XTX, tyto karty jsou na 2K, takže je vše v pořádku.
wladqis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-08 19:30:02

Pre mňa by ta karta bola fajn a vážne uvažujem, žeby som vymenil moju RX 6700 za 7700 xt. Len otázka @addmin, bude táto karta fungovať s bežným 650w 80PLUS bronze zdrojom? S jednou 12V vetvou 54A/648W ale aj tak sa všade odporúča min 700w zdroj a ten sa mi veru meniť nechce.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-08 21:19:34
avatar
to je na hranici, asi to fungovat ubude, pokud nebudeš mít hodně žravý CPU ... myslím že třeba 7700 XT v kombinaci s R9 7900 65W by bylo úplně v pohodě ... ty zdroje se doporučují s ohledem na krátké špičky karet ( u 7700 XT je to až 300W v krátkých špičkách, které celkovou spotřebu nijak neovlivňují) a hlavně i na typický zbytek sestavy, kdy hlavně současné Intel CPU žerou hodně ...

takže záleží prostě na tom, co máš v PC dále. 7700 XT se skutečným 65W procesorem a 650W zdroj? OK ... ale 7700 XT s 13900K a 650W? To by u hodně 650W zdrojů bylo na hraně nebo za hranou ...
wladqis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-08 22:10:07

Tak to bude v pohode, momentálne párujem s Ryzen 4500 a 32GB Ram s XPM profilom na 3200MHZ Cl16, a počas hier ten CPU žerie 20-30w takže to bude vpoho, ten procáčik sa nezdá ale 6700 dokaže nakrmiť tak dúfam že aj 7700 xt. Ten CPU chcem aj tak neskôr meniť za 5700x tiež 65w cpu ak keď myslím že ta bude žrať pár W viac.
Imhotep [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-08 22:53:43

Nedelal bych si starosti. Na nejake brutal OC to nebude ale jinak ok. Stejna 12V vetev u me krmi 7900X+4070+vodnik+nevim kolik ventilatoru a HDD. Wataz se precenuje, 700W u nejvetsiho odpad zdroje.
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-09 09:27:57
avatar
Dle většiny webů a nejen DD webu, je 7800XT velmi dobrá koupě, horší to je s 7700XT, ta by měla být cca o 50 dolarů níž a pak je to taky dobrý poměr, ale podle mě AMD 7800XT chce protlačit do střední třídy všemi prostředky proto jí i velmi dobře nastavila cenově a se Starfildem k tomu, kdy toto opět snižuje cenu karty. Podle mě dobrá koupě na hraní ve 2K
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-10 00:08:07
avatar
To je taková AMD klasika. Vydat kartu za špatnou cenu a pak ji zlevnit.
Vsadil bych si, že jakmile se doprodají RX 67x0XT, tak půjde RX 7700XT na jejich ceny.
Místo aby AMD ty karty už rovnou za tu cenu vydala a zatím jich pustila do obchodů jen pár a počkala s distribucí, než se doprodají staré karty, tak tu kartu v recenzích zabije vysokou cenou. AMD marketing posledních let fakt místy vypadá, jako by cíleně poškozoval značku.
Totéž přece udělali se 7900XT
Eli.Wallace [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-23 21:04:07

Tak podle MLID se většina čipů dá použít na 7800XT, takže těch 7700XT bude méně. S cenovým rozdílem celkem souhlasím, ale jestli bude výhlědově většina karet 7800XT, tak to dává smysl.
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-15 17:31:12

Na můj vkus velmi malý odstup od RX 6800XT, prakticky do 10% výkonu navíc. Spotřeba o nějakých 40W níž, ale čekal bych více výkonu.
Ale není to špatná karta, ale nějak bezva taky ne. Ostatně dneska už ani dobré grafické snad nejsou. Snad jen ta řada 7900, která za slušnou cenu nabízí použitelný výkon pro vyšší fps nebo 4K.
Ale takhle generace GPU je za mne velké zklamání. Nvidia přešla na výrobu přímotopů a karty AMD jsou nemastné neslané. V mainstreamu jen refresh jako tahle karta. Ale celkem nic moc. S RX 6800XT tak můžu dál zůstat v klidu, protože náhrada s vyšším výkonem a rozumnou spotřebou prostě není.
Araya [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-16 14:18:52
avatar
mám 5700xt není na co čekat objednána 7800xt .
5700xt mě tenkrát stála 12k, 7800xt teď 15k to jde
JanM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Nový majitel 7800XT 2023-09-16 16:31:37

Tak abych se přesvědčil na vlastní kůži o kartách AMD, koupil jsem novou 7800XT!
- udělal jsem čistou instalaci W11
- nainstaloval chipset drivers, restart
- nainstaloval GPU drivers, restart
- aktualizace Windows + nastavení monitoru na 144hz, AMD Freesync
- instalace her a jal se testovat...

Starfield: hra je silně závislá na CPU. V nejnáročnější lokaci hry (Akila City) to dává 60 FPS a je jedno jestli na low nebo ultra. V jiných lokacích je to o mnoho lepší a vetší výkon oproti dosavadní RTX 3070 je znát. Zkusil jsem ze svého 5900X udělat 6ti jádro a ještě ho omezit na TDP pomocí Ryzen Masteru. Výsledek? FPS jsou stejné viz screenshoty Obrázek

Podlé této hry kvality 7800XT soudit určitě nebudu

Cyberpunk 2077: bez RT, FSR i bez, hra jede velmi plynule. Co mi vadilo bylo špatné vykreslování detailů například drátů vysokého napětí. Bez pohybu kamery jsou vykresleny dobře, při pohybu se doslova ztrácejí. Vypadá to podobně jako tohle Obrázek

The Last of Us: Ve hře jsem na nVidia IHNED po vydání hry strávil asi 30 hodin a neměl jediný problém. Na AMD mi hra po pěti minutách spadla viz screenshot Obrázek - pro info: hra vyšla již před více jak jedním rokem...

Ještě jsem zkoušel Age of Empires II Definitive Edition a rovnež jsem u ní narazil na problém, že grafika snad v žádné hře nejede na 100% výkonu. V benchmarkách ano, ve hře ale ne viz dále.

The Kingdom Come: tady je video Odkaz s maximálním nastavením - FPS je pouhých 45 a grafika jede sotva na 60%, CPU na 25%... když dám všechno na low, tak grafika stále jede na 60% a FPS jsou 200.

Co se týče AMD Adrenalin - na rozhrani jsem si celkem rychle zvykl. Jen to občas nedělá co má tak například to laguje při zmáčknutí ALT+R přímo ve hře, to nVidia nedělá. Dále to někdy neukazovalo FPS ikdyž mělo a asi 3x se mi stalo, že na nic nereagovalo, zatuhlo, musel jsem vypnout hru a potom se to chytlo.

Poslední kaňka co jsem našel byly 4k 60FPS videa na youtube. Jsem zvyklý youtube sledovat v této kvalitě pokud je dosupná a hned jsem viděl že video není plynulé... vyzkoušel jsem jich několik a dělalo to u všech - například tady Odkaz Problém je ten, že dropují frames. Ze cca 6000 framu co jsem přehrál jich to nezobrazilo přes 900! Ted když zkouším stejné video na RTX3070, tak mi ze 7000 framu droplo pouhých 12 a o sekání obrazu se nedá ani mluvit...

Takže pro mne osobně je závěr takový, že přechod na GPU od AMD se konat nebude. Nikoliv kvůli HW, ale stále přetrvávající problémy se SW. O příšerném českém překladu AMD Adrenalinu se raději ani nezmiňuji

PS: Ještě uvedu že PC mám 32GB RAM a vysoce naddimenzovany 1650W zdroj ))
Puchpotu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-17 07:59:50

Sapphire Pulse 7900XT, 4k 144Hz, Win 11, 5800X, Adrenalin poslední verze:

Starfield - vše na max. bez FSR (nepoužívám zásadně nikde), jsem kolem 55FPS - tady to skutečně vypadá, že by to bohatě využilo lepší CPU, nicméně 55 fps naprosto v pohodě hratelné

The Last of Us - hrál jsem tento týden přes hodinu - naprosto bez problémů. Tahle hra má od počátku vyloženě prasáckou optimalizaci.

Kingdom Come - stabilních 85FPS vše na max., 45 je šíleně málo, tam by to chtělo někoho dalšího s 7800XT.

Cyberpunk nemám, komentovat nemohu.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - JanM 2023-09-16 23:51:12

Ale no tak. Takové práce jak pošpinit AMD grafiky. Dokonce jsi kvůli tomu koupil 7800XT! :-)
Vrcholem je přehrávání videa ve 4K přes youtube. Kdybych nikdy neměl žádnou AMD grafiku, tak bych ti to i věřil. Ale musel bych být teda hodně naivní.
Tobě a Vám podobným. Kupujte jen NV grafiky, ale necpěte vaše "ověřené" nesmysly druhým. Kor když jste přesvědčeni jak to na grafikách NV šlape skvěle. Ani náhodou to není takto jednostranné. Už jen v tomto ohledu je jasné, že kopete za jednu stranu. Jo a ten zdroj příště raději 2KW, aby to bylo všem jasné
JanM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-17 05:55:32

Seš vážně ubohej. Normálně jsem popsal svojí reálnou zkušenost s 7800XT a doložil to důkazy v podobě screenshotů a videí. A ty důkazy ignoruješ Chápu, že se ti moje reálná zkušenost nelíbí, protože jsi fanboy AMD. Nepiš ale mi takový kraviny, že jsem chtěl pošpinit tvojí oblíbenou firmu. Kdybych měl tuhle zkušenost s nVidií, tak bych napsal to samé. Můj názor na nVidi jako firmu je velmi špatný, proto jsem konečně dal šanci kartě od AMD a takhle dopad. Sám neumíš být nestranný a obvinuješ z toho druhé...
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-17 11:56:06
avatar
Když on ten tvůj popis "reálné zkušenosti" dost podstatně kulhá na obě nohy...

Tvůj popis "problému" v CyberPunk vypadá jako jiné nastavení antialiasingu, případně jinak se chovající motion blur. Rozhodně ne jako chyba GPU/ovladačů.

Jedna hra, známá svou mizernou optimalizací, ti spadla na nově vydané GPU, pro kterou ještě nejsou vyladěné ovladače.

A jestli správně chápu, trápí tě, že něco špatně reportuje zátěž GPU, ač výkon podává správný?

Takže tu z mého pohledu máme jediný reálný problém a to přehrávání 4K 60FPS youtube videa. Těžko říct čím to je, může to klidně být jak prohlížeč, tak nastavení, nebo i ten ovladač. Že by to byl problém s GPU silně pochybuju, páč encoding/decoding videa recenze dost chválí.

Na to, že se bavíme o GPU, která není ještě ani měsíc na trhu a AMD je známé tím, že jim doladění ovladačů pro nový HW chvíli trvá, mi to přijde jako velmi dobrý stav věcí a jako záměrné hledání a vyzdvihování nepodstatných chybiček z tvé strany.

Jak se říká: "Kdo chce psa bít, hůl si vždy najde".

Jako koupit si nově vydané železo a vztekat se, že pro něj ještě není odladěný software, to není nic jiného než dětinskost, nebo neznalost. Případně úmyslný trolling.

Buď si kupuju železo, co už je minimálně pár měsíců na trhu, nebo počítám s tím, že bude že začátku pár věcí trochu skřípat, než se vychytají chyby.
Nebo jinak řečeno, buď se chci podílet na odchytavání chyb nebo si pár měsíců počkám, než to za mě udělají jiní.

Jestli chceš odladěnou kartu, měl jsi vzít třeba 7900XT a ne 7800XT
JanM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-17 13:46:59

Ne, není problém v reportingu zatížení GPU - nízké hodnoty ukazuje i AMD Adrenalin (když se nesekne), problém je v onom vytížení GPU samotném. Mít ve hře 45FPS a vidět že se GPU fláká na 60%, CPU na 25% je docela smutné...

Citace:
Na to, že se bavíme o GPU, která není ještě ani měsíc na trhu a AMD je známé tím, že jim doladění ovladačů pro nový HW chvíli trvá


Citace:
Nebo jinak řečeno, buď se chci podílet na odchytavání chyb nebo si pár měsíců počkám, než to za mě udělají jiní.


Jen si potvrdil to co jsem napsal jako závěr mé zkušenosti s 7800XT -
Citace:
Takže pro mne osobně je závěr takový, že přechod na GPU od AMD se konat nebude. Nikoliv kvůli HW, ale stále přetrvávající problémy se SW.


Nevím potom co ti vadí, když sám říkám co tvrdíš i ty

Rovnež nevím, proč to celé vidíš tak negativně a že se prej vztekám... Jenom jsem popsal reálnou zkušenost s tímhle produktem ve stavu v jakém je v tuto chvíli. Samozřejmě, že se situace časem doufejme zlepší, ale proto jsem si tu grafiku nekupoval a dělat beta testera zadarmo nebaví nikdy a nikoho, ale možná že jsi vyjímka Já na tohle čas nemám a raději budu mít GPU od jiného výrobce, kde nemusím řešit pro tebe malicherné problémy, protože to mají naopak od AMD vyladěné. Popsal jsem objektivně svojí zkušenost s 7800XT, tobě se to nelíbí, tak mě očerňuješ z trollingu, chápu že jsi fanboy, ale férové to ke mě není. Spousta lidí v diskuzích hejtí AMD aniž by si jejich produkty vyzkoušeli. Já jsem to udělal a svojí zkušenost jsem popsal. Pravda je taková, že žádný z problémů co jsem měl na 7800XT jsem na nVidii jednoduše neměl a nemusel řešit. Nemám víc co řict
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-09-17 20:05:07
avatar
Ale tos mě vůbec nepochopil. Já bych si teď 7800XT taky nekoupil. Na to už jsem moc starej, abych to chtěl řešit. Problémy nového HW rád přenechám mladým a nadšeným;-)
A pokud bych jí opravdu moc chtěl hned, tak bych počítal s tím, že budu řešit nějaké ty problémy.

To je naprosto normální stav u jakéhokoliv nově vydaného HW.
Rozhodně to není tím, že by AMD mělo:
Citace:
stále přetrvávající problémy se SW.


Koupit si nové železo a pak se divit a psát o tom na fóra, že to má chybky a jak má daná značka problémy se SW, to je za mě buď naivita nebo trolling.

Jediná oprávněná výtka na stranu AMD je, že jim to často trvá odladit o trochu déle, než NV, ale ono to není zase tak překvapivé, když si člověk vezme kolik GPU prodá NV (a o kolik dříve se k ní tedy dostanou všechny objevené chyby) a o kolik má větší SW tým.
Jak jsem psal, kdybys zkusil 7900XT nebo jinou kartu co už je aspoň 6 měsíců na trhu, tak bys buď na žádné problémy nenarazil, nebo by alespoň pak tvé soudy a reálné zkušenosti měly nějakou váhu.

Ty se snažíš tvářit, jako by se to NV netýkalo, ale to je nesmysl. Každé nové železo má problémy, protože dělá věci jinak, než byli dosud vývojáři SW zvyklí. Někdy je výsledkem jen neoptimální vytížení nového HW, jindy i chyby.

Je úplně jedno, jestli to vytížení GPU hlásí Adrenalin, nebo něco jiného. Já teda osobně věřím zrovna v tomhle mnohem víc dedikovaným nástrojům na monitoring HW, než SW od NV/AMD. Takže by mě nepřekvapilo, kdyby to ukazovalo blbosti.
Nicméně z toho jak to popisuješ to nakonec spíš zní jako chyba engine dané hry, který neumí to GPU naplno využít.
Podobně jako dodnes některé předpotopní programy neumí využít čipletová CPU.
Pokud je to tím, tak jsme zase zpět u toho, že jde o úplně nové GPU a buď vývojáři udělají patch na hru, nebo AMD přijde na to, jak udělat pro danou hru rovnák na ohýbák v ovladačích, který napraví to, co dělá ta hra špatně.
To taky bude pár měsíců trvat.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!