Intel zaznamenal ostudnou porážku – v technologickém souboji s AMD drtivě prohrává.
Napsal Jan "DD" Stach   
Pondělí, 13 listopad 2023
altSuperpočítače jsou tím, co dnes ukazuje technologický i produktový stav věcí. A Intel prohrává.

 

 

 

 

Autoři žebříčku nejvýkonnějších superpočítačů světa Top500 zveřejnili nová čísla, která znamenají masivní problém pro Intel. Naprosto od reality odtržené sliby a plány, které Intel dává, byly zvýrazněny. Mnozí dodají, že celá situace názorně ukazuje skutečný stav věcí, tedy jak hodně, k neustálému šoku všech, Intel technologicky zaostává za AMD. Co se tedy stalo?

V nejnovějším žebříčku se objevily plně instalované systémy „AMD“ FRONTIER a „Intel“ AURORA. Dva oficiálně fungující nejvýkonnější počítače současnosti (a samozřejmě všech dob). Obě řešení postavená na kompletních HPC CPU+GPU řešení obou firem. Pravda, Intel má výhodu v tom, že jeho superpočítač byl zkompletován teprve letos, zatímco Frontier je už z roku 2021 a novější počin AMD v podobě „El Capitan“ v žebříčku zatím není, protože se testuje. Intel měl tedy šanci konečně v praxi ukázat, že jeho slova o návratu na výsluní a technologickém leadership nejsou jen žvásty. Ostatně sliboval, že AURORA s jeho čipy bude mít přes 2,4 EFLOPS výkonu, což by starší FRONTIER na AMD s pouhými 2 EFLOPS teoretického maximálního výkonu, mělo nechat v tom zpětném zrcátku, o kterém šéf Intelu neustále hovoří a má ho nepochybně na svém nočním stolku a sleduje v něm to AMD. Jenže realita je úplně jinde …

Ano, já vím, šokující. Intel zase sliboval a jeho produkty zdaleka nedosahují slibovaných parametrů? Problém je to nejen pro provozovatele AURORA superpočítače, který je mnohem horší než měl být, ale také pro Intel, jelikož další potenciální klienti jasně vidí, jak na tom jeho produkty skutečně jsou. A žádný marketing a PR tohle nezachrání. Aby plně vyladěný nejnovější AURORA superpočítač slibující o 20% vyšší výkon, nakonec v praxi prohrál s téměř 2 roky starou technologií AMD, je opravdu MEGA FAIL. Čísla hovoří jasně:

Asi nepřekvapí, že žádný z těchto systémů nedosahuje v praxi slibovaného maximálního výkonu, což je běžné, protože ten je víceméně teoretický. Nicméně Intel je mimo opravdu hodně. V praxi totiž místo slibovaných 2,4 EFLOPS dosahuje jen běžně 0,585 EFLOPS s absolutním maximem na úrovni 1,059 EFLOPS. To je tak pouhých přinejlepším jen 44% toho, co Intel se svým HW sliboval, že bude mít. AMD a jeho starší FRONTIER dosahuje v praxi 1,194 EFLOPS v maximech pak 1580EFLOPS! Tedy 80% slibovaného maximálního teoretického výkonu, což je v oblasti HPC považováno za velmi dobrý výsledek. A nejen že překvapivě udržel pozici nejvýkonnějšího superpočítače vůbec, ale především má v praxi běžně o polovinu vyšší výkon než podstatně novější Intel AURORA.

Ještě horší je to ve srovnání provozních vlastností, kdy samozřejmě živit tyhle superpočítače stojí obrovské peníze. A tak efektivita je hodně zásadní. AMD s jeho starším strojem postaveným na 64jádrových EPYC ZEN 3 a CDNA 2 Mi250X GPU má spotřebu 22 703 KW. Intel AURORA žere 24 687 kW. Tedy dvojitý FAIl pro Intel, když AMD řešení má běžně o polovinu vyšší výkon a současně je úspornější. Znamená to v praxi, že zatímco AMD s 2+ roky starou technologií/architekturami nabízí 52,59 GFLOPS výkonu na 1W, Intel se svým nejnovějším řešením má efektivitu pouze 23,71 GFLOPS na 1W! AMD má tedy více jak dvojnásobně lepší efektivitu.

  • Intel ztrácí serverový trh a veškerou důvěryhodnost …

Zveřejnění těchto výsledků znamená obrovskou prohru a selhání pro Intel. Ten totiž sliboval právě s CPU a GPU použitými u AURORA, obrat věcí a návrat na výsluní. Jenže ukázal pravý opak. Všichni jasně a bez maskování vidí, jak moc Intel za AMD prakticky zaostává. A připomínám, že se bavíme o nejnovějších produktech Intelu, které drtivě prohrávají s již starou a překonanou generací hardware od AMD. A to jak ve výkonu, tak v efektivitě. Intel může jen děkovat tomu, že se do žebříčku zatím nedostal již testovaný superpočítač El Capitan, který používá o generaci novější ZEN 4 a CDNA 3 architektury a kombinovaném produktu Instinct Mi300A. Ten přitom má překonávat 2EFLOPS, ale AURORA s Intelem měla být stále papírově výkonnější. Už teď je jasné, že Intel bude rád, pokud El Capitan nebude rovnou 2x výkonnější. Navíc přes vyšší výkon by spotřeba El Capitanu neměla být výrazně vyšší než u FRONTIER, takže AMD tak jako tak bude mít v praxi více než 2x lepší efektivitu, což je více než generační rozdíl na poli HPC. A zásadní věc s ohledem na to, o jakých spotřebách a výkonech se bavíme a co to znamená z hlediska provozu těch systémů.

Asi vás tak nepřekvapí informace, že kdo může, dává od Intel řešení ruce pryč. Partneři vůbec nestojí o jeho aktuální serverové platformy, považují je objektivně za mizerné ve všech směrech. A už před časem dala řada klíčových partnerů Intelu nůž na krk, že pokud se rychle věci nezlepší, začnou nabízet a používat AMD i zkoumat další možnosti (například ARM řešení). To je noční můra pro Intel, jehož celá existence a fungování stojí na monopolním postavení, které tři dekády na poli x86 PC a HPC má a měl. A první partneři už své „výhružky“ splnili. Mnozí vůbec poprvé nabízí AMD HPC řešení a jejich nabídku budou rozšiřovat. Navíc mnozí z výrobců už mají v testování nové EPYC ZEN 5 procesory a Mi 300X řešení, která jsou ještě o generaci dál než současné ZEN 4 MI200, natož ZEN 3 ve Frontier. A nejméně funkčně o dvě generace dál, než cokoliv, co má Intel. Výrobci i provozovatelé serverů a HPC nemohou prostě ignorovat zjevný fakt, že AMD má nejen o desítky % lepší praktický výkon, ale současně je 2x efektivnější. A cena je přitom podobná.

Mnozí tedy poprvé v historii zkouší a nasazují jiné než Intel řešení a stojí jim to i za ty trable, že musí spousta SW a věcí udělat prostě znovu. Intel ztrácí ten 30let trvající monopolní grip, který měl, což ho hodně bolí finančně, protože už se současnými produkty se současnou stále dominantní pozicí, nemá prakticky žádný zisky v této oblasti a horko těžko se udrží v plusu. Každé další %, které Intel ve prospěch AMD ztratí na serverech, znamená další změnu situace. Žádné skutečně významně lepší a plně konkurenceschopné produkty Intelu navíc nejsou v dohledu. Nemluvě o odkladech a potížích, které ty chystané věci budou mít, a marketing a PR Intelu opět nepochybně přehání sliby, které dává. Mnozí by skoro řekli, že jediná naděje Intelu je rychlé vypuknutí války mezi Čínou Taiwanem/západem, což by zlikvidovalo prakticky všechnu konkurenci přes noc a Intel by rázem byl jedinou nadějí všech, protože nikdo nemá mimo Taiwan a jeho okolí žádné opravdu významné výrobní zdroje.  

Každopádně nic nenasvědčuje tomu, že by v dohledné době Intel představil a uvedl na trh něco skutečně plně konkurenceschopného k aktuální nabídce AMD. Což už brzy budou 5nm/4nm ZEN 5/5C/5X3D procesory a Mi300 HPC GPU řešení. Navíc Intel už se nemůže koukat jen na konkurenci k nim, protože to jsou už hotové věci, jen se ladí uvedení na trh. Intel musí koukat hlavně na to, aby byl plně konkurenceschopný produktům, které AMD připravuje a na čem pracuje právě teď. Tedy ZEN 6 procesory a Mi400 GPU, obojí plánované na druhou polovinu 2025. Každopádně souboj Intelu a AMD v HPC a konkrétně systémů FRONTIER a AURORA končí nečekanou a katastrofální porážkou pro Intel. A hlavně přesně ukazuje skutečný stav věcí, rozpor mezí tím, co Intel slibuje a říká, a co reálně nabízí.

V očích všech, kteří rozhodují, se ukázala skutečně realita produktů Intelu, které téměř o dvě generace zaostávají nejen za AMD. A to má štěstí, že se v tom srovnání zatím neobjevil El CAPITAN, protože to by bylo srovnání dvou skutečně aktuálních produktů obou firem. Pro řadu lidí doteď používající a kupující Intel bude hodně těžké obhájit pokračování spolupráce, speciálně pokud se vedení a nadřízení dozvědí o reálném stavu věcí a o tom, že Intel roky sliboval produkty se schopnostmi a výkonem, které nemá a zjevně nedokáže nabídnout. V tomto smyslu si vybavuji starší reklamu AMD na první generace EPYC, kde měli dosti výstižný slogan: „Nikdy nikdo nebyl vyhozen za nákup Intel XEON, až doteď …“ tento ještě před pár lety prakticky absurdní a úsměvný slogan, ovšem dokázalo AMD, k nekončícímu šoku a překvapení všech, dotáhnout do prosté objektivní reality. Když za stejné (často i lepší) peníze můžete mít AMD s o polovinu vyšším výkon a dvojnásobnou efektivitou, vážně bych chtěl slyšet ten důvod, proč pořídit Intel řešení.

Stále osobně nechápu, jak s těmi všemi penězi a lidmi a obrovským náskokem v technologiích, který objektivně ještě kolem roku 2017 měl, dokázal Intel všechno dotáhnout do stávající situace, aniž by ve výhledu měl jakýkoliv produkt, který by sliboval něco objektivně výrazně lepšího, než co má/bude mít AMD v té době. V produktové nabídce Intelu není objektivně jediný produkt, který by se dal označit alespoň za trochu zajímavý i třeba bez ohledu na cenu. Nepamatuji si takovou situaci. Speciálně ne na poli hi-tech TOP řešení jako HPC. Nechápu, co vedení Intelu, a hlavně akcionáři firmy dělají, a na co se čeká. Firma potřebuje kompletní výměnu a zemětřesení na všech levelech. Fakticky jediné řešení je současný Intel zbořit a postavit znovu. Jako to udělalo samo se sebou AMD. Ostatně poslední 5 let vidíme v praxi situaci, kdy dvě firmy dělají to samé, jen jinak. A výsledky a stávající situace nejen produktů, mluví sami za sebe.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
ZELEZNAK [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-11-16 07:29:07
avatar
Ten člověk, který to podepsal s Intelem, musel zrovna vylézt z jeskyně.
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-11-16 10:02:10

no za prvy zakazka na ten server byla podepsana v roce 2015, vic jak 2 roky pred prvnim ryzenem. za druhy tenhle clanek je plnej faktickych chyb. chtelo by si to treba precist originalni clanek nez se sepise neco tady nebo nepresne prevezme z jinych webu. zabralo by to pul minuty. https://www.top500.org/lists/top500/2023/11/

mapriklad u aurory byla testovana jen polovina z planovaneho systemu. dale treba hodnota 1,059 EFLOPS u aurory a 1580EFLOPS neni to co dosahuji v maximech, ale jen teoreticka hodnota Rpeak, vlastne spocitana jadra x frekvence, kterou ale realne nikdy nedosahnou. maximalni hodnoty jsou prave ty nizsi 0,585 EFLOPS/1,194 EFLOPS, kterou jsou vysledkem benchmarku.

to nic nemeni na tom, ze je intel strasne neefektivni a ze pokud nechybi nejake dalsi optimalizace tak ani plna aurora frontier neprekona, ale fakticky je clanek spatne. a treba dalsi zajimava vec je treba jak intel silene ztraci na gpu, protoze treti server s NV H100 ma i pres min jak ctvrtinovej pocet jader temer stejnej vykon 0,561EFLOPS
Martinp79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - a co kancelář a vývoj v korpor 2023-11-16 10:04:21
avatar
A co kancelář a vývoj v korporátu?

Vlhký sen několika freelancerů o tom jak budou pracovat na ARMu v kavárně se nekoná. Mnoho z nich dostihne minulost po tom co si HR prohlídne jich příspěvky na sockách a tak ani takový "zlepšovák" na poradě nebudou moci přednést. A řadový zaměstnanci dostanou NUCe s i3/i5kou protože je to levnější a hlavně s numerickou klávesnicí produktivnější... než šmatlání po notebookové klávesnici. Next business day,nebo i na operák. A desktop páč na VPNce je také nepotřebují, je to drahý...


O spokojenost RD oddělení , které do to mohlo narozdíl o řadových kecat, s Opterony, či FireGL proti Xeonu a Tesle\Quadru... ...nemluvě . Next business day se hodně využilo a to mnohé FEM \ CAE výpočty jely i na Linuxu nekolik dní. A to se nejednalo o bastlené sestavy, ale značkové za +5000 € euro...

A jablečné vločky od kreativců? Ne přechod AMR se nekoná vyfasovali taky Wintel , jen trochu lite proti RD hlavně, že mají Wacoma...


Protože TCO, protože smlouvy, protože peníze... ...jakou tedy porážku? Porážka bude až astronomické smlouvy budou na It v korporátu budou jen na Ryzeny.
Ziik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-11-16 17:04:52

Ahoj, omlouvám se za off-topic, ale našel jsem JEDINOU mATX desku pro AM5 co má 4xDIMM a zároveň 16xPCIe Gen5.0.

Odkaz

Akorát je to Biostar ... facepalm

Má někdo zkušenosti s podporou např. jak vydávají aktualizace pro BIOSy?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-11-16 17:39:51
avatar
proč potřebuješ 4 DIMM?
Ziik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-11-17 07:50:52

Virtualizace. Proxmox.
Více RAM více Adidas.
Na pořádné Kubernetes je potřeba více VM.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-11-17 09:22:22
avatar
tak to rozhodně Biostar nedoporučím ... prostě si kup větší skříň na ATX pro pořádnou X670E a nepřidělávaje si problémy ...
Ziik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-11-17 09:45:58

Souhlasím, vybral jsem Cooler master Masterbox Q500L
Má přibližně 40x40cm, uvidím jak to dopadne s pozicí pro zdroj, je trochu atypická.
Martinp79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - že by virtualy 2023-11-16 18:24:49
avatar
Chyba specifikace chipset B650 nebo B650E ma Pcie 5.0 jen pro M2 HDD. Pcie 5.0 jako expanzní slot ma 670X.

Teoreticky jde nacpat 128GB i do dvou slotů.
Ziik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-11-17 07:48:08

Myslím že PCIe Gen4 má právě B650M.
A B650 nebo B650E má Gen5 jak pro disk tak pro 16x slot.
Zubik1000CZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-11-17 19:39:41
avatar
nemá, jen Ečkové čipsety mají PCIe 5ku, ale jen pro NVMečko
Ziik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-11-17 20:45:48

Nesmysl. B650M má M.2 Gen5 a B650E má M.2 i 16x slot Gen5.

TUF B650M s Gen5 SSD
Odkaz

ROG B650E oboje Gen5
Odkaz
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-11-17 01:53:01

Počkat si na B750 chipset nebo Intel B760M.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!