GIGABYTE B650E AORUS ELITE X AX ICE – TEST a RECENZE cool AM5 základní desky pro AMD RYZEN
Napsal Jan "DD" Stach   
Čtvrtek, 07 březen 2024
alt

 

 

 

 

  • GIGABYTE B650E AORUS ELITE X AX ICE

               – TEST a RECENZE cool AM5 základní desky pro AMD RYZEN

Dnes se podíváme na základní desku GIGABYTE B650E AORUS ELITE X AX ICE, která přináší neobvyklý, výrazný a zajímavý světlý vzhled na dobře vybavené AMD B650E platformě. To znamená, že za dostupnější cenu proti X670E, máte stále PCIe 5.0 slot pro grafickou kartu a současně M.2 slot pro Gen5 SSD. Pochopitelně jde o desku AM5 platformy, která tak nabídne velmi dlouhou životnost a podporu nejen současných procesorů RYZEN 7000, ale i RYZEN 8000 a jejich nástupců.

Jak víte, AMD má B650 a B650E čipsety a také X670 a X670E čipsety. Liší se nejen stupněm výbavy, kdy B650 série má méně PCIe linek, a tedy méně výbavy jako takové, ovšem B650E a X670E musí mít povinně 16linkový PCIe 5.0 slot pro grafickou kartu a současně minimálně jeden M.2 Gen5 SSD slot. U B650 a X670 bez toho „E“, je podpora Gen5 doporučená a v praxi ji má u některých jen jeden M.2 slot, zbytek všeho je v PCIe 4.0 formátu. Důvodem jsou vyšší nároky na kvalitu PCB a elekroniky, kterou Gen5 vůči Gen4 vyžaduje a s tím spojená vyšší cena. Dnes tu máme jednu z B650E desek. Co nabízí?

  • GIGABYTE B650E AORUS ELITE X AX ICE

                                                                  – Cool design a dobrá výbava?

Asi nepřekvapí, že výrobci používají X670E základ i pro své B650E modely desek, jen s nižším stupněm výbavy apod. To je i případ dnes testované desky, kdy existuje příbuzná X670E AORUS PRO X. Liší se v některých ohledech zpracováním PCB, kdy X670 jej má mohutnější (8 vs 6 vrstev) a současně má i vyšší stupeň výbavy, ale určitá podobnost desek tam je.

B650E varianta je tedy o něco méně vybavená, ovšem je cenově dostupnější. Stále velmi kvalitní a pro běžného uživatele dobře vybavená. PCB je šestivrstvé, napájecí kaskáda je rozumná a dobře chlazená. Kromě tedy povinného Gen5 PCIe x16 slotu pro GPU a současně 1x M.2 Gen5 slotu pro SSD, jsou zde ještě 2x Gen3 PCIe x1 sloty a 2x Gen4 M.2 sloty pro SSD.

Je zde trochu méně USB/SATA, ale stále vše, co je třeba, včetně Type-C. Potěší v základu 2,5Gbit LAN a Wi-Fi 6E modul. Protože jde o jednu z novějších AM5 desek na trhu, má i některé nové designové prvky Gigabyte, jako bezšroubkové upevnění pasivů i případných SSD disků pod nimi. Šikovné. Máme tady i pár extra prvků, jako vnitřní HDMI pro přídavné LCD panely do PC skříní, Multi-key a Gigabyte dokonce udělal i kompletní reskin BIOSU desky, který je také světlý.

Celkově tedy na první pohled atraktivně vypadající AM5 základních deska pro AMD RYZEN procesory, s dobrou výbavou.

Tak se na ni podívejme podrobněji.

 

 

  • Základní deska

I balení je designově přizpůsobeno stylu desky. Uvnitř je ale jen to nejzákladnější, jen SATA kabely, anténa k Wi-Fi modulu a jednoduchý návod. Více vlastně ani netřeba.

Deska patří do střední třídy, což dnes znamená zpracování, které jsme dříve viděli jen u high endu. Naštěstí AMD procesory pro AM5 nejsou náročné, takže obecně je design možná až předimenzovaný. Ovšem s ohledem na plánovanou dlouhou životnost AM5 patice a budoucí RYZEN procesory které bude podporovat, je to dobře. Deska má 6vrstvé PCB, 12 +2+2 napájecí kaskádu a vše je rozumně chlazeno pěknými pasivy.

Podporuje všechny AM5 procesory a bude podporovat i jejich nadcházející generace. Klasicky tu najdeme 4 sloty pro DDR5 paměti, kdy neustále probíhá vývoj Biosů, takže podpora pamětí se stále zlepšuje. V době psaní článku byla podpora rozšířena na až 192GB paměti (zatím tedy maximálně 48GB na modul) a v plánu je i 256GB (64GB moduly). Pokud jde o rychlost, je uváděno oficiálně DDR5-8000+. Samozřejmě EXPO i XMP profilování pamětí funguje.

Deska potěší PCIe 5.0 slotem pro grafickou kartu (musíte mít RYZEN 7000 procesor, s 8000G APU je to jen x4 Gen4) a současně jedním M.2 Gen5 slotem pro SSD (opět jen pro RYZEN 7000, kdy 8000G Gen5 linky nemají, takže jede jen jako Gen4), jsou hned nahoře oba. Oba mají fyzicky zesílené zpracování, včetně řádného obrnění.

Všechno pod nimi už je starší PCIe generace, což souvisí i s menším počtem dostupných linek u použité B650E vůči X670 sérii. Najdeme tedy sice fyzicky 2x PCIe x16 sloty, ale oba mají jen PCIe 3.0 x1 zapojení. Jsou tu také další dva M.2 sloty a ty mají maximálně Gen4 (s RYZEN 7000). Na desce pak najdete ještě 4x SATA.

Deska má docela hodně USB, ale většina jen starší pomalejší verze. 4x 2.0, 5x 3.2 Gen1 a 2x 3.2 Gen2. je tu také jeden až 40GB/s Type-C (záleží na použitém CPU). Pro přední Type-C má 20Gb/s. Potěší přítomnost HDMI portu vzadu, takže můžete využít integrovanou grafiku v RYZEN procesorech. Gigabyte osadil také 2,5Gbit LAN a Wi-Fi 6E modul.

Z hlediska standardní výbavy nejvíce zklame integrovaný zvuk, který je postaven jen na nejzákladnějším ALC897. Tedy opravdu nepříliš dobrý čip, který je o třídy pod ALC1220 na jiných deskách. Gigabyte nejspíše usoudil, že stejně všichni používají USB zvuková řešení. Takže tu není ani digitální vstup/výstup. Co zde je, je dostatek konektorů pro ventilátory a RGB příslušenství. Samotná deska má jen velmi lehké podsvícení v oblasti pod pasivem čipsetu.

Potěší přítomnost Q-Flash plus tlačítka, Multi-key a překvapí konektor HDMI pro sensor panel link, tedy vnitřní LCD panely, které se objevují pro mnohé PC skříně, co by příslušenství. Samozřejmě ke všemu Gigabyte dodává tradičně propracovanou SW podporu, včetně aplikací do Windows, ale i propracovaný BIOS, který v tomto případě má dokonce světlé zpracování, aby ladil s designem desky.

Jak šlape základní deska v praxi?

 

 

  • Základní deska v praxi

Používat budeme AMD RYZEN 7950X procesor v kombinaci se 420mm AiO chladičem Corsair iCUE H170i. Jako paměti budeme používat G.SKILL 32GB KIT DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 NEO AMD EXPO a grafickou kartou je referenční AMD Radeon RX 6900 XT 16GB. Používáme zatím Gigabyte Gen4 SSD a aktuální Windows 11 OS.

Otestovali jsme tedy několik oblastí, které prověří funkčnost a možnosti desek. Samozřejmě nečekáme žádné markantní rozdíly, nějaké rozdíly by mohly dělat ale BIOS a jejich vyladění.

  • Testy a výkon desky

Testy slouží hlavně pro prověření a pořádné zatížení desky, abychom zjistili, zda funguje, jak se očekává. Rozdíly mezi základními deskami se stejným čipsetovým řešením, pak už udává hlavně třeba vyladění BIOSu a možná stupeň výbavy. Mezi různými čipsety už ale mohou být rozdíly vyšší, dané jak technologií čipsetů, tak desek, tak vyladěním BIOSů. Všechny platformy jsou testované na základních nastaveních.

Z hlediska fungování a výkonu, jsme nenarazili na žádný problém. V rámci stejné platformy, dle očekávání, to nevypadá na nějaký velký rozdíl. Samozřejmě drobné rozdíly tu jsou, ale nic zásadního. Rozdíly se ovšem začnou projevovat až při vyšším taktování a stabilitě při něm, kde na vyladění BIOSu a zpracování desky záleží o něco více.

Výkonově mezi A620, B650E a X670E ale i B650/X670 není žádný zásadní rozdíl. Ano, technicky pár jednotek % je, ale nic zásadního. Liší se prostě jen zpracování desek a určitými prvky ve výbavě a celkovým vyladěním.

X670E i B650E nabízí 20 využitelných PCIe 5.0 linek proti X570 platformě, která má všechny PCIe linky „jen“ ve verzi 4.0. B650 je nativně také „jen“ Gen4 řešení, ale má doporučeno mít jeden M.2 ve verzi Gen5, ale linky na to jsou využívány z CPU ne z čipsetu. B650 je tedy plně jen PCIe 4.0 na rozdíl od B650E/X670E, které musí mít v Gen 5 verzi i minimálně ten grafický slot. A620 je pak technicky Gen3, a PCIe 4.0 linky obstarává procesor. Takže GPU i M.2 běhají stále v PCIe 4.0 rychlostech. Samozřejmě Gen4 grafiky nebo SSD jsou zpětně kompatibilní po osazení do Gen5 slotu, jen nebudou využívat dvojnásobnou rychlost, kterou PCIe 5.0 proti 4.0 nabízí. V tuto chvíli nemůžeme do srovnání zařadit i test SSD s novým Gen5 rozhraním, zatím jej nemáme trvale k dispozici na testy. Dnes tedy stále jen s SSD Gen4.

Gigabyte hodně šetřilo na zvuku, je zde ALC 887, který je opravdu hodně základním řešením a „hraje to“ je vše, co se o něm dá pochvalného říci. Kvalitní zvuk to opravdu není.

Podívejme se dále, a na provozní vlastnosti desek a jak se to má s tím taktováním ...

 

 

  • Provozní vlastnosti, taktování

V sestavě máme starší referenční AMD Radeon RX 6900 XT grafiku s referenčním tichým chladičem, nicméně snažíme se v tomto případě vytěžovat hlavně procesory, takže zatížení grafiky tu není.

  • Spotřeba a teploty

Pochopitelně, mezi deskami nejsou velké rozdíly, svou roli hraje i extra výbava, ale také napájecí kaskáda, ale i čipsetové řešení atd.

Pokud jde o chlazení, je testovaná GIGABYTE B650E AORUS ELITE X AX ICE slušně vybavena, poměrně robustní pasivy. VRM je kompaktnější ve srovnání s X670E verzí podobné desky, ale stále silné a robustní. Tahle deska nemá a nebude mít žádný problém se stabilní dlouhodobou podporou těch nejvýkonnější RYZEN procesorů co jsou nebo budou na trhu pro AM5 platformu.

Teploty se pohybují kolem 45°C na VRM i v náročnějším provozu. Čipset samotný zásadně netopí, takže pasiv má jednodušší. M.2 pozice mají také poměrně rozumné pasivy a ty jsou bez-šroubkově osazeny. Snad jen ten pasiv pro Gen5 SSD může být s ohledem na nároky první generace Gen5 SSD disků, trochu na hraně. Ale fungovat to bude.

  • Taktování

GIGABYTE B650E AORUS ELITE X AX ICE není sice deska vyloženě specializovaná na taktování, ale nebrání mu. Má vše, co je třeba v propracovaném BIOSu i aplikací do Windows. Plně podporuje veškerá ladění CPU i pamětí. PBO samozřejmě plně funguje také, a žene procesor na maximum možného v závislosti na osazeném chlazení. Limitem zde tahle deska není.

Procesor RYZEN 9 7950X, který používáme je zajímavý tím, že AMD nastavilo 95°C jako cílovou teplotu, kam se procesor snaží za každou cenu dostat. Je to běžná provozní teplota, ale většina lepších chladičů je prostě tak účinná, že se tam nedostane :), takže zvedá takty na maximum v nastaveném napájecím limitu. Není, ale tak problém nakonec dostat celý CPU na 5,3GHz na některých deskách, současně přitom můžete mít stále aktivní mnohem vyšší frekvenční boost při zatížení méně jader. Zajímavější je ale možná snížení voltáže nebo pro mnohé jednodušeji napájecího limitu, které dokáže při prakticky téměř zachování výkonu snížit teplotu o desítky °C a spotřebu o desítky W. Podvoltování deska umožňuje také.

U AMD AM5 přecházíme kompletně na DDR5. Stejně jako u DDR4 a starších RYZEN, je zde opět přímá souvislost mezi taktem pamětí a vnitřním taktem sběrnice CPU. AMD ale trochu zjednodušovalo. Každopádně zatímco referenčním základem je dle specifikací DDR5-5200MHz, AMD doporučuje jako ideál k RYZEN 7000 v současnosti použití DDR5-6000MHz s co nejnižším časováním. A nabízí se rovnou i KITy s novým AMD EXPO profilováním, které po osazení do desky automaticky nastaví onen profil. Jen to chvíli při prvním spuštění trvá, protože systém testuje a zkouší nastavení, takže několik minut se zdá, že PC nic nedělá, je to zvláštní chování, rozhodně odlišné od XMP, které také funguje, ale AMD EXPO paměti a profily fungují, jak je popsáno. Samozřejmě není problém vše detailně ručně ladit, současně nemusíte jet v poměru 1:1, ale můžete využít děliček a hnát DDR5 paměti mnohem, ale mnohem frekvenčně výše. Mezi různými AM5 deskami může velký prakticky rozdíl, protože kvalita PCB hraje velkou roli, ale roli hraje i vyladění BIOSu a jeho vývoj. Tahle deska má kvalitní podporu a podpora RAM se tedy stále zlepšuje. Dnes tak není problém používat i DDR5-6400MHz bez děličky a nepochybuji že u další generace RYZEN procesorů (ZEN 5) to půjde ještě výše.

Takže k závěrům …

 

 

  • Závěr a hodnocení

GIGABYTE B650E AORUS ELITE X AX ICE je jednou z nejnovější AM5 desek na trhu, kdy tahle platforma je na světě už dva roky. Brzy se s nástupem ZEN 5 generace procesorů RYZEN očekává výrazná obměna AM5 desek. Ovšem podpora starých i nových AM5 procesorů zůstane i u těch současných. Sama deska má některé z novějších aspektů stylu a výbavy, které dříve uvedené AM5 Gigabyte modely nemají.

Její hlavní nabídkou je ten velmi výrazný design. Tedy bílé/šedé PCB, stříbrné pasivy atd. prostě cool vypadají deska. Jinak nepřekvapí dobrá a rozhodně celkově stále bohatá výbava. Chudší než u X670E sourozence, který je ale dražší. B650E má přitom stále vše, co je skutečně třeba a ve slušném množství pro běžné uživatele. Možná absence modernějšího USB 4.0 by se dala vytknout s ohledem na celkovou cenu desky. Vzhledem k ní rozhodně nepotěší kvalita integrovaného zvuku, který ve formě ALC897 je absolutně tím nejzákladnějším, co snad existuje. Opravdu nepotěší a nedoporučuji používat nikomu, komu trochu sejde na nějaké kvalitě zvuku. Gigabyte evidentně sází na to, že všichni uživatelé této desky budou řešit zvuk svého PC jinak.

Právě cena desky může být trochu oříšek pro některé. Stojí 6600 korun vč. DPH, což není vyloženě málo. B650E je ovšem zdaleka nejlevnější platforma s plně PCIe 5.0 designem, tedy GPU i jedním M.2 SSD současně. Nicméně tahle konkrétní deska už se hodně zblízka dívá na záda lépe vybaveným X670E deskám, které začínají jen o 1000 korun výše. B650E modely jsou prostě v cenové hladině 6 – 8 tisíc korun, která je už poměrně vysoko pro mnoho potenciálních uživatelů.

Ovšem zároveň nejsou o moc levnější než X670E modely. Nicméně v tomto případě Gigabyte, která má v podobném cool světlém zpracování i B650 bez E, tedy GIGABYTE B650 Aorus ELITE AX ICE, tak jeho cena není o moc nižší. Je za 5900 korun. Takže příplatek na B650E verzi je podle mě výhodný. Pokud byste chtěli X670E variantu, tak tou je X670E AORUS PRO X v designově podobném zpracování. Ale má výrazně robustnější zpracování, o něco vyšší výbavu (překvapivě však také stále jen s tím mizerným základním ALC897 zvukem). Její cena je 8500 korun, vč. DPH, takže stojí za úvahu. Pokud si tedy nepotrpíte na kvalitní integrovaný zvuk. Ten u této série Gigabyte desek bohužel nenajdete. Výrobce se rozhodl, že tam dá jen nejzákladnější kodek, protože spoléhá na to, že většina uživatelů bude používat jinak řešený zvuk svého PC.

  • Závěr

Pokud hledáte pěkně vypadající, slušně vybavenou desku pro AMD RYZEN, je GIGABYTE B650E AORUS ELITE X AX ICE rozhodně zajímavou možností. Podobných designově výrazných AM5 desek na trhu není mnoho. Snad jen příznivci kvalitního integrovaného zvuku mají smůlu, že na ně u nich Gigabyte moc nepamatoval. Takže pokud se na integrovaný zvuk chcete spoléhat, tady bych volil jiný model desky. Ale jestli řešíte zvuk jinak, přes USB, přes zvukovou kartu apod. je to pochopitelně jedno.

Poměr cena/výkon také není vyloženě silnou stránkou, neurazí, patří do průměru, ale ani na něj se Gigabyte s touto konkrétní edicí desek nesoustředil. Předražená však není. Prostě dobrá deska s velmi dobrým zpracováním a solidní výbavou, která zaujme především výrazným světlým designem, takže naše doporučení v tomto ohledu určitě má. Dobrá a pěkná deska.

Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Alferi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-11 10:24:38
avatar
Desky ošizené na kvalitě zvukovky jsou poslední dobou u Gigabytu běžné i u top modelů obou platforem. U jinak dobře konstruovaných desek to zaráží. K herní sestavě bych od této značky asi málokterou doporučil, pokud někdo nechce samozřejmě používat samostatnou zvukovou kartu.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-11 10:55:44
avatar
GB ví, že většina běžných uživatelů dnes stejně používá USB zvuková řešení (headsety apod.), náročnější uživatelé pak externí zvukovky/DAC, takže z tohoto úhlu pohledu to rozhodnutí chápu, je to ale ušetření ve výši maximálně 10 dolarů na nákladech, což je rozdíl mezi opravdu TOP kvalitní integrovanou zvukovkou a něčím jako ALC897 ....
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-11 11:43:22
avatar
Podle mě to je záměr Gigabyte.
U Intelu i na levnější desky jsou zvukovky ALC 1220, ale Gigabyte u AMD dává pouze ALC897.
Škoda, měl jsem Gigabyte desky jinak v oblibě.

Vypadá to, že o tom, jak budou vybaveny desky od AMD rozhoduje u výrobců některých desek Intel,
stejně jako Nvidia rozhoduje, že MSI přestalo vyrábět grafiky AMD.

Jinak myslím, že naprostá většina uživateů PC používá integrovaný zvuk, jen opravdu hrstka si kupuje externí zvukovky.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-11 11:49:04
avatar
já jsem si jistý, že většina uživatelů dnes používá USB řešení zvuku a ti co si potrpí na kvalitu pak klasické zvukovky, ale častěji dnes externí DAC řešení ...
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-11 18:29:37
avatar
Je to možné, ale já z desítek, možná více jak sta uživatelů desktopů, notebooků, tabletů, mobilů, atd., nikoho neznám.

Postavil jsem dost PC, nebo kupoval NTB na objednávku, ale nikdo neměl požadavek na externí USB zvuk, nebo kartu do desky, před cca 15 lety občas, nyní nikdo, každému stačí zvukovka integrovaná.
Dokonce jsem některým domlouval, že když poslouchají hodně hudbu, byla by lepší zvukovka vhodná, odpověď byla, je to zbytečné.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-11 22:45:21

Že je to zbytečné je možná pochopitelné z důvodu nákladů do zvuku. Pokud totiž dotyční mají obyč repro, tak rozdíl se zvukovkou dokáže být i těžko rozpoznatelný. Je to jako provozovat high end kartu na fhd TN monitoru (vím, aspoň více fps)
Takže ve finále by se jim to sakra prodražilo. Jinak také patřím k těm co používají usb zvukovku.
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-12 11:22:49

to by ses divil. otec ma nejake stare repro od creative ktery stalo kdysi kolem litru, a kdyz sem mu upgradoval pc tak mnohem lepsi zvuk z alc1200 proti nejaky alc800 poznal hned na prvnim pusteni nightwish z youtubu
vsn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-11 22:35:56

tak já třeba koukám, aby deska měla SPDIF. Dřív to měla každá. Zvládne to 6 kanálů, žádné zvuky zatížení PC z repro. jeden kabel.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-12 00:28:22
avatar
Ja pro zmenu pouzivam vyhradne optiku, taky jeden kabel, zadne ruseni, nezalezi na zvukove karte.. Desky od Gigabyte ale u mne upadly v nemilost. Ostatne velka trojka mne posledni dobou dost odrazuje, asi sem se jejich portfoliu zacal spise vyhybat - a s tema alternativama jsem posledni dobou velmi spokojen.
Alferi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-11 12:44:15
avatar
U Intelu je to v poslední generaci stejné, ALC1220 dávají až do opravdu dražších desek kolem 8 tisíc.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-12 07:41:24
avatar
DD, mě to přijde jako pouhé omlouvání výrobce, že to odrbal. U GB to není poprvé, ani naposled...horší audio u drahých desek. Proto asi často audio codec ani neuvádí ve specifikacích.
U desky za 7tis je to pro mě neomluvitelné.

Neznám nikoho, kdo by používal jinou než integrovanou zvukovku. To je totiž ten běžný uživatel.

A jak uvádíš níže (resp. výše):
Citace:
já jsem si jistý, že většina uživatelů dnes používá USB řešení zvuku
, no tak já jsem si jistý, že ty znáš také více lidí co jede na integrovanou zvukovku než těch co má nějaké lepší řešení
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-12 09:21:32
avatar
já ho neomlouvám, upozorňuji na tu mizernou zvukovku v článku několikrát a nesouhlasím s tím rozhodnutím na tak drahé desky tak špatnou zvukovku dávat, ale současně říkám důvod, který k tomu GB mělo .... ale nesouhlasím s tím, myslím že je to dost jasné ;)
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-12 16:01:11
avatar
Budiž, ale v té diskuzi to tak nevypadá. Spíše to právě evokuje jakési omlouvání či ospravedlňování proč to tak je.
Mano [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-14 06:51:53
avatar
Keď sa použije dac prevodník z hdmi, tak sa dá z neho vytiahnuť len zvuk a obraz môžem mať ďalej cez displey port?
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!