Intel Core i7 920, 940 – revoluce v rámci evoluce: Výkon, testy
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Středa, 07 leden 2009
alt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Intel Core i7 920, 940 - revoluce v rámci evoluce: Výkon, testy

  Na konci roku 2008 Intel uvedl svůj nový procesor Core i7. Dnes se na DDWorldu podíváme, o co vlastně jde. Vše co jste jako uživatelé chtěli o tomto procesoru vědět a měli byste vědět.

core-i7

  Procesor Intel Core i7 není novinka posledních dní, a na DDWorldu se na něj díváme s lehkým odstupem za vydáním, ale vzhledem k určení a pozici na trhu to nemůže škodit, ba právě naopak. Počáteční nadšení, které mnohdy přidává mnoha novinkám kladné body do hodnocení vzhledem k nadšení mnoha redaktorů, kteří samozřejmě s každou novinkou v ruce, mají druhé Vánoce, už opadlo. Za tu dobu se nashromáždili slušné praktické zkušenosti s tímto novým procesorem, který je na platformě Intel docela revolucí, avšak na rovinu říkáme, že celkově je to na procesorovém trhu rozhodně spíše evoluce než revoluce.

core-i7-logo

 

  Považuji za docela zbytečné pro běžného uživatele rozebírat každý nový tranzistor nového procesoru, z uživatelského hlediska nás skutečně nezajímá, co která část procesoru přesně dělá, a které jedničky a nuly tam zrovna běhají apod., takže se podívejme jen na to základní, co bychom o tomto procesoru měli jako běžní uživatelé vědět.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Intel Core i7 - Bloomfield do akce

  Bylo nebylo, za sedmero paticemi .... No tohle vlastně není pohádka, takže k věci. Procesory Intel Core 2 Duo a Core 2 Quad asi znáte, a pokud ne, tak jste poslední dva roky byli asi na Marsu, či jiné planetě. Vítáme vás tedy zpět na tom našem modrém šutru někde u kraje Vesmíru. No pokud tedy znáte Core, tak znáte i nové Core i7, protože Core i7 není nic jiného, než Core s výrazně odlišnou konstrukcí samotného procesoru, ale stejnou architekturou samotného jádra. Zjednodušeně řečeno, motor zůstal veskrze stejný, ovšem podvozek a hnací soustava je zcela jiná. I motor se ale dočkal některých vylepšení. Co je tedy na Core i7 nového?

intel-plany-2

  V první řadě je to tedy kompletně nová konstrukce procesoru. Konstrukce, kterou Intel použil, však sama o sobě není nikterak nová v rámci procesorového trhu. Dokonce lze říci, že Intel Core i7 je takový AMD Phenom od Intelu. Intel přešel na konstrukci procesoru, kterou používá už léta AMD. Tedy Integrovaný řadič pamětí v procesoru a společnost rychlou sběrnici, která spojuje vše v procesoru. To jsou dva základní prvky nového procesoru a největší změny, které na Core i7 najdeme. A jejich důvod a přínos?

qpi

QPI (QuickPath) - tato rychlá sběrnice umožňuje rychlou komunikaci jednotlivých jader i ostatních částí procesoru. Je to vlastně to samé, co používá AMD, funguje to úplně stejně, jenom se to jinak jmenuje. U Intelu tak nahrazuje léta používanou a známou FSB (Front Side Bus). A důvod? FSB je zastaralá a limituje Intel procesory a systémy s více jádry a více procesory. Limitace je způsobena omezenou propustností FSB a zdlouhavou komunikací s neintegrovaným paměťovým řadičem, který se nachází v čipové sadě. Ve víceprocesorových systémech tak díky FSB není komunikace vůbec efektivní a celkový výkon to samozřejmě velmi limituje a s narůstajícím počtem jader a procesorů není výkon zdaleka ideální. Problém Intel doposud řešil zvětšující se cache svých procesorů, což ale není z dlouhodobého hlediska nijak zvlášť efektivní, ať už mluvíme o ceně, spotřebě, nebo výkonu. QPI je řešením, jak se už léty ověřilo na platformě AMD, která si ve víceprocesorových systémech vede velmi dobře právě díky vlastně stejné konstrukci své sběrnice jakou je u Intelu QPI. Spolu s QPI ale byla nutní revize i paměťového systému, což je druhá podstatná změna v Core i7.

ram

Integrovaný řadič pamětí - To jsme znali doposud na poli běžných procesorů opět jen u AMD, a nyní už tedy máme stejnou věc i u Intelu. Ostatně byla to právě spíše otázka času, protože integrovaný řadič pamětí má značné výhody. AMD si však k jeho současné bezproblémové funkčnosti vyšlapalo dlouhou a strastiplnou cestu. Můžeme si být 100% jistí, že Intel má AMD procesory rozpitvány a tak už věděl, do čeho jde, čemu se vyhnout a čeho se držet. Intel ale hned u Corei7 nechtěl zůstat jen u standardního řešení, kterým je dnes dvoukanálový řadič, ale přišel hned s tříkanálovým a to pouze pro DDR3 paměti. Přínos tohoto řešení je značný - teoretická propustnost pamětí je zkrátka ohromná. Samozřejmě došlo i k určitým optimalizacím a díky celkové konstrukci QPI+Integrovaný řadič je komunikace uvnitř procesorů výrazně efektivnější než u starších Core modelů a v tomto případě to nejsou jen PR kecy, ale tvrdá realita.

core-i7-cpu-1

  • Core i7 - pro nový motor i nový podvozek

    Tyto výrazné změny v konstrukci celého procesoru se však ještě odrazily v jedné věci. Nelze samozřejmě nové Core i7 procesory osadit do stávajícího socketu s775, který je spárován s čipsety, jako jsou P45 a X48, které mají řadič pamětí v sobě a tedy mimo procesor. Pro Core i7 a všechny nové procesory Intel nové konstrukce mikroarchitektury NEHALEM  je tedy nutný nový socket (patice) a nový čipset. Novou patici samozřejmě zase nespárujete se staršími procesory, které mají FSB a nemají integrovaný řadič pamětí. Pro Core i7 je tak dnes určen socket LGA 1366 a čipová sada X58 - nikam jinam Core i7 procesory bez použití kladiva neosadíte. Někdy v druhé polovině roku 2009 přijdou i mainstreamové modely obdobné konstrukce jako jsou Core i7 (minimálně budou mít jen dvoukanálový řadič pamětí). Ty pak budou mít souzen socket LGA 1160 a z počátku čipset P55. Tento rok nám tak pomalu končí život dlouholetého Intel socketu LGA 775 a vaše stávající desky tak už žádnou novou generací procesorů Intel nevylepšíte.

x58

   Podívejme se ještě na několik zajímavostí kolem procesoru Intel Core i7 ...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Intel Core i7 pod drobnohledem - Core vs Core

  Základní představení Core i7 procesoru máme za sebou. Podívejme se ještě v krátkosti na to, čím se Core i7 (bloomfield) liší od Core 2 (Penryn).

core-i7-die

 V čem se zatím neliší, je výroba - ta je v v obou případech aktuálně 45nm. Možná už letos na konci roku však Intel představí alespoň předvýrobní vzorky 32nm modelů svých procesorů a jejich masové rozšiřování bude probíhat v roce 2010.

  • Jádro jadýrko ...

  Samotné výpočetní jádro Core i7 je víceméně samotnou konstrukcí jednotek a zaměřením stejné, jako to, které mají dnes Core 2 procesory. Samozřejmě ale díky nové konstrukci procesoru došlo i k jeho reorganizaci. Core i7 je nově nativní čtyřjádrový procesor. Core 2 Quad jsou vlastně dva dvoujádrové procesory, což je sice levné na výrobu, ale ideální funkčně to určitě není.  Nově má také jinak konstruované vyrovnávací paměti (cache) - každé jádro má pro sebe rychlou L2 o velikosti 256kB a ještě k tomu mají všechna k dispozici sdílenou L3 o velikost 8MB. Tato konstrukce je téměř identická s konkurenčními procesorem AMD Phenom. Náhoda? Určitě ne. Konstrukčně jsou AMD Phenom a Intel Core i7 opravdu extrémně podobné procesory a to v mnoha ohledech.  

nehalem-1

  • SMT - návrat ztraceného HT

  Core i7 má také proti Core 2 nějaké ty optimalizace. Například zde najdeme technologii, která se nazývá SMT (Simultaneous Multi-Threading). Nově to možná zní, ale novinka to vlastně není. Jedná se vylepšené HT (Hyper-Threading), které dobře známe z procesorů Intel Pentium 4, která ale v Core generaci nebyla použita. Teď se v nové lehce vylepšené verzi vrací. Každé jádro Core i7 je schopné zpracovávat až dvě vlákna (čtyřjádro tedy zvládne osm threadů). Díky tomu se v určitých aplikacích může s aktivním SMT tvářit Core i7 ne jako čtyřjádro (kterým fyzicky je), ale rovnou jako osmijádro (kterým je v určitých případech softwarově). Výkonový nárůst pomůže být klidně 20-30%. Projevuje se to typicky v multitaskingu, tedy při běhu více náročnějších aplikací současně, nebo pro více jádrové systémy optimalizovaných aplikací.

smt

   Abychom ale byli féroví, musíme přiznat, že SMT má celkově podobnou účinnost, jako HT na Pentiu 4. Tedy že v některých aplikacích funguje, ve většině však nikoliv a nemá žádný přínos a dokonce jsou zde i případy, kdy výkon snižuje, takže je lepší jej vypnout. To se dá většinou udělat v BIOSu. Není to tedy žádná spásná převratná novinka, ale tam kde funguje a to je většinou v případech, kam je Core i7 opravdu namířen, tam přináší znatelná zlepšení.

  • Virtuální vizualizace a instrukce ...

  Abyste neměli těch technologií málo, tak ti, kteří provozují více operačních systému na jednom procesoru, určitě potěší, že díky výše uvedeným vylepšením v konstrukci procesoru narostl výkon v oblasti Virtualizace. Ostatně právě pro toto použití byla většina oněch zmíněných optimalizací a konstrukčních změn dělána.

vritualizace

  Jako poslední novinku můžeme uvést novou sadu instrukcí SSE 4.2, což je takový updatek stávajících SSE4. Těchto instrukcí a příslušných výkonových optimalizací samozřejmě mohou využít jen ty aplikace, které tuto sadu podporují a těch je logicky dnes opravdu hodně málo (pokud vůbec taková existuje) a v oblasti běžných aplikacích, se kterými se jako běžný uživatel můžete setkat, vás tyto instrukce nemusí moc zajímat, protože taková aplikace tam určitě není. Je to otázka let následujících tedy něco, jako je třeba nová verze DirectX v grafických kartách.

sse4.2

  • Komu je Core i7 určen ...  

    Pokud jste tedy doposud tápali, co to ten Core i7 je, tak už to víte. Už tedy znáte ty hlavní novinky, které Intel Core i7 procesory přinášejí. Z nich asi většina z vás jasně vidí, že Core i7 není revoluce na poli procesorů, je konstrukční revolucí na platformě Intel. Je ale rozhodně evolucí. Z provedených změn je patrné, že Core i7 má vylepšit situaci Intelu v oblasti víceprocesorových systémů a na poli Virtualizace. To znamená v překladu, že procesor je skutečně primárně orientován na profesionální a zejména serverovou oblast. Pro nás běžné uživatele, kteří nepoužíváme víceprocesorové systémy ani Virtualizace, tak vyvstává otázka, co nám Core i7 přináší. Na to jsme se dnes podívali několika praktickými testy ...

core-i7-urceni

Tak se na to pojďme podívat ...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  •  Core i7 v testech

  Nejdříve začneme představením toho, co to tady vlastně dnes máme. Společnost Intel nám zapůjčila celý testovací SET Core i7, který obsahoval zajímavé věci:

testy-system-intel

  Samozřejmě zde najdeme Core i7 a to konkrétně model Intel Core i7 940 na 2,93GHz. Pak je tu testovací základní deska od Intelu - DX58SO. Operační paměti jsme v našem případě použili DRR3 1066MHz 3x2GB. Intel nám také poslal pěkný chladič od Thermaltake a ještě k otestování svůj super rychlý SSD 80GB disk. Na ty se ale podíváme jindy.

modely

  Bylo by dobré si říci, se kterými Intel Core i7 procesory se dnes na trhu můžete potkat. Ty jsou celkem 3 a to modely 920 (2,66GHz), 940 (2,93GHz) a 965 EE (3,2GHz). Poslední jmenovaný má otevřený násobič a v základu rychlejší QPI na 6,4GT/s. Liší se samozřejmě i cenově. Ten nejlevnější model 920 stojí dnes 284 dolarů, což je u nás zhruba od 6700 korun včetně DPH. 940 pak stojí už 562 dolarů, tedy u nás už téměř 13 000 korun včetně DPH. Cena 965 EE je pak v pravdě šílených 999 dolarů, tedy přibližně něco kolem 23 000 korun včetně DPH. TDP všech tří modelů je 130W.

 Do testů jsme ale nasadili následující sestavu:

Testovací sestava DDWorld.cz:

 

Model

Zapůjčil

Procesor

i7-940 2,93 GHz s1366

i7-920 2,66 GHz s1366

Q9550 2,83 GHz s775

Q9450 2,66 GHz s775

E8400 3,00 GHz s775

intel-logo-150

http://www.intel.com/

Chlazení

Thermalright Ultra-120 eXtreme

 

Základní deska

Intel - DX58SO X58 (Core i7)

ASUS Maximus Extreme (Core2)

RAM

3x2GB DDR3 1066Mhz (Core i7)

2x2GB DDR3 1333MHz (Core 2)

 

Grafická karta

ASUS Radeon HD 4870 X2 2GB

asus-logo

http://www.asus.cz/

Pevný disk

Western Digital Raptor

74GB 10 000ot/min

WD-HDD-ikonka

western-digital-logo

http://www.westerndigital.com/

Zdroj

Thermaltake Toughpower 1000W

 

 

 Skříň

 Gigabyte 3DAurora370

GB-Aurora-ikonka

gigabyte-logo

http://www.gigabyte.cz/ 

Zvuková Karta

ASUS Xonar DX

ASUS-Xonar-DX

 asus-logo

http://www.asus.cz/

 Operační systém

 Windows Vista Ultimate x64

vista_logo

microsoft_logo

http://www.microsoft.cz/ 

Jak to tedy vypadá s Core i7 v praxi? Na to se teď podíváme v sérii několika testů ...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Core i7 - Výkon Multimedia

   Pro srovnání jsme vybrali několik programů. Core i7 mělo vždy výhodu tříkanálového řadiče a tedy 3x2GB RAM. Procesory Intel do s775 měly dvoukanálový řadič tedy 2x2GB ale použité paměti byly o něco rychlejší. Šlo nám skutečně o praktické srovnání, než teoretické laboratorní měření.

testy-1

  Jak vidíte, tak v aplikacích, které jsou optimalizovány pro vícejádrové procesory a to je v této oblasti drtivá většina, je výkon Core i7 opravdu vysoký. Zajímalo nás, jak se na tom podílí HT technologie neboli SMT.

  • Vliv SMT

  Udělali jsme tři malé testíky:

testy-smt

Ve dvou případech je přínos SMT jasně vidět. V teoretickém 3DMArk Vantage je to opravdu výrazný přínos. Nicméně v praktickém testu hry GRID je přínos SMT záporný.

Podívejme se na herní testy ...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Core i7 - Výkon ve hrách

   Samozřejmě nás zajímal přínos procesoru pro hráče. Samozřejmě největší rozdíly ve výkonu procesoru jsou patrné v nízkých rozlišeních. Dělat ale test v rozlišení 800x600 a radovat se z 20% rozdílu výkonu je totální nesmysl. Vsadili jsme tedy na praktičtější testy rozlišení 1920x1200. Testovací kartou byla ASUS ATI Radeon HD 4870 X2, což bude v tomto rozlišení a s tímto procesorem celkem reálně používaná konfigurace.

hry

  Rozdíly nejsou příliš veliké, tedy alespoň mezi čtyřjádrovými procesory. Větší rozdíly jsou jen ve hrách náročnějších na procesor, což jsou většinou strategické hry.

  • QuadCrossFire na Core i7

  Ze zkušeností s Core i7 se sice může zdát, že ve hrách nepřináší téměř žádný nárůst výkonu proti procesorům Core 2 Quad. To ale neplatí vždy. Výkon Core i7 se hodí u konfigurací s více grafickými jádry. Vyzkoušeli jsme tedy v praxi systém se dvěma grafickými kartami ATI Radeon HD 4870 X2:

quadcf

  Zde je už výkon Core i7 výrazně vyšší než u starších procesorů. Lze tedy říci, že pro vícejádrové grafické systémy je dnes Intel Core i7 jasnou volbou.

Podívejme se teď na provozní vlastnosti a taktování ...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Core i7 - Spotřeba, teploty a taktování

  Samozřejmě nelze se nezmínit o provozních vlastnostech. Začněme nejdříve u spotřeby. Měřena byla tradičně spotřeba celého systému.

  • Spotřeba

  Ta samozřejmě vzhledem k použité grafické kartě není vůbec malá, nás ale spíše zajímají rozdíly mezi procesory, protože měly stejné podmínky. U Core i7 systémů musíme vzít v potaz ještě fakt, že bylo osazeno 3x2GB paměti, kdyžto u Core 2 systémů bylo jen 2x2GB. To pár W také udělá.

spotreba

  I tak dá rozum, že Core i7 procesory nejsou zrovna vzorem úspornosti. Přesto můžeme považovat jejich spotřebu za slušnou a to zejména k jejich výkonu. Jednoznačně jsou efektivnější a nabízejí lepší poměr výkon za Watt než starší Core 2 Quad.

  • Teploty

   Se spotřebou souvisí také zahřívání. Intel nám spolu s testovacím setem poslal pořádný CPU chladič, takže škoda toho nevyužít. Zaměřili jsme se na maximální teploty a to tedy měření v zátěži.  

teploty

   Core i7 se zahřívá i na stejné frekvenci o něco více než Core 2 Quad. Proč? Pravděpodobně je to kvůli L3 cache, která je v Core i7 proti Core 2 nově přítomna a také samozřejmě kvůli řadiči pamětí. Core i7 má zkrátka více tranzistorů a toho odpadního tepla je nakonec více. Není to samozřejmě žádná tragédie, u výkonných procesorů se s nějakým tím zahříváním počítá, běžný uživatel je ale dnes už zvyklý na chladnější procesory.

  • Taktování

  Skutečně jen lehce jsme se podívali na taktování. To totiž bude předmětem samostatného článku až někdy jindy. Dnes se podíváme jen na vlastnosti přetaktovaného Core i7. Vzhledem k ceně jsme sáhli po modelu Core i7 920, který v základu tiká na 2,66GHz při 1,15V. Taktování je poměrně v pohodě a je samozřejmě trochu jiné než u Core 2 procesorů, díky konstrukci nového procesoru. Přesto je poměrně snadné a Core i7 se taktuje jedna báseň.

chladic

   S osazeným chladičem jsme se nakonec bez velkých potíží dostali na 3,8GHz, ovšem při napětí lehce přes 1,4V. To samozřejmě přináší kromě zvýšení výkonu i zhoršení provozních vlastností a to poměrně o dost. Spotřeba je měřena opět celé sestavy v zátěži.

oc-provoz

Taktování Corei7 není žádná věda, na to se ale podrobněji zaměříme až někdy jindy. Vzhledem k už tak vysokému výkonu Core i7 je taktování víceméně jen nadšenecká záležitost.  

oc-vykon

Tak se podívejme jak je na tom Core i7 s přínosem pro běžné uživatele ...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Core i7 pro běžného uživatele?

  Máme za sebou podrobné představení Core i7 procesorů. Pojďme si tedy udělat nějaký ten závěr z pohledu běžného uživatele. Začněme u běžných aplikací, které doma většina z nás využívá.

  • Audio - Video

   Zde záleží na konkrétní aplikace, zda má optimalizace pro vícejádrové procesory nebo ne. Tradičně většina programů pro práci s Videem je optimalizována dobře, takže v tomto oboru jsou i v domácích podmínkách nárůsty výkonu s Core i7 proti stejně taktovaným Core 2 Quad, znát a to i v některých případech je rozdíl mezi zapnutým SMT a vypnutým SMT. Tříkanálový řadič pamětí však sám o sobě téměř nemá vliv - vliv má ale upravená konstrukce procesoru, tedy integrovaný paměťový řadič.   

core-i7-cpu-2

  • Grafika (rendering) a hry

  Pokud jde o aplikace pro zpracování grafiky tedy 3D rendering konkrétně, tak opět záleží na aplikaci, celkově lze ale říci, že 3D rendering aplikace jsou v posledních verzích optimalizovány pro využití vícejádrových procesorů. Zejména při využití více vláken je výkon Core i7 proti Core 2 Quad znatelně vyšší. Znáte je i přínos tříkrálového řadiče, i když ne tak moc, jak by si mnozí mysleli. 

fallout3-7   

 Pokud jde o hry, tak je kravina měřit výkon v rozlišeních 800x600 apod., kde se sice rozdíl výkon mezi procesory jasně ukáže, ale z praktického hlediska to nemá žádný význam, protože majitel Core i7 nebude většinou dnes hrát v nižším rozlišení než 1920x1200. Zde platí, že většinou je výkon stejně taktovaného Core i7 stejný, jako Core 2 Quad. Tříkanálový řadič má minimální přínos a SMT v drtivé většině hrách také. Může se tedy zdát, že ve hrách nepoznáte rozdíl Core i7 od současných procesorů. Nicméně pokud přijde na strategické hry a obecně hry náročnější na procesory (což jsou vlastně jen strategie), tak je rozdíl výkonu znatelnější i ve vyšších rozlišeních. A pokud navíc náhodou máte CrossFire nebo SLI systém nějakých výkonnějších grafik, tak pak je ten rozdíl výkonu opravdu znatelný ...

cfx_logo

  Samozřejmě Core i7 je kladivo do benchmarků a pokud rádi honíte body, tak Core i7 je jasná volba.

  • Ostatní aplikace

  Pokud jde o různé pakovače, kancelářské programy a editory, pak se věc má tak, že opět záleží na dané aplikaci. Dnes už je i řada těchto aplikací optimalizovaná pro využití vícejádrových procesorů a tak zejména v pakovacích programech je výkon Core i7 o dost vyšší než jakéhokoliv jiného procesoru a uplatní se i SMT. Ve většině dalších aplikací je výkon také většinou vyšší, ale v praxi už asi nepoznáte rozdíl mezi otevřením okna za 1s nebo za 1,2s.

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Core i7 - závěr a hodnocení

    Samozřejmě musíme také zhodnotit cenu platformy a to není pro Core i7 nejsvětlejší okamžik. Výkon je sice vyšší, ale cena procesoru samotného je hodně vysoká, cena základních desek s X58 také není nejnižší a cena slušných DDR3 pamětí je také stále vyšší než u stejné kapacity DDR2. To dělá s Core i7 prémiovou záležitost.

core-i7-cpu-3

  Na druhou stranu ve většině aplikacích, pokud hovoříme o posledních aktualizacích, kdy jsou i běžné aplikace optimalizovány pro využití více jader, je výkon Core i7 velmi vysoký a vyšší než u Core 2 Quad. A tedy poměr cena - výkon není rozhodně vůbec špatný. Přesto je využití Core i7 pro běžného uživatele diskutabilní. Jestli něco doma trvá 7 minut nebo 5 minut je víceméně jedno, filmy také člověk nepředělává každý den a nutno říci, že prostě i levné čtyřjádrové procesory, které v případě AMD začínají už pod 4000 korunami, jsou v optimalizovaných aplikacích pro běžného uživatele výkonné až až. Připočteme k tomu, že provozovat dnes AMD Phenom X4 nebo Core 2 Quad přetaktovaný na 3,0GHz i výše, není žádná neobvyklá věc, tak musíme nutně dojít k tomu, že ten vyšší výkon není pro běžného uživatele nijak zvlášť potřebnou záležitostí. Z toho důvodu je Core i7 pro běžného uživatele podle nás rozhodně fajn záležitostí, ale že by ten výkon byl reálně potřebný a upotřebitelný za danou cenu? Přechod na Core i7 je tak spíše otázkou nadšení pro PC, než praktických potřeb současného domácího běžného uživatele PC.  

core-i7-cpu-1

  Core i7 je primárně navržen do pracovních stanic a serverů a to zejména víceprocesorových systému. Zde můžeme konstatovat jediné. Upgrade z Core 2 Quad systémů na Core i7 se jednoznačně vyplatí. Ať už jde o Virtualizaci nebo vícevláknové aplikace, je výkon Core i7 výrazně vyšší než Core 2 Quad a to prosím při zcela srovnatelných provozních vlastnostech. Efektivita Core i7 je tedy také výrazně vyšší než Core 2 Quad.

ceny

  • Hodnocení

  Core i7 je skvělou revolucí na platformě Intel, na procesorovém trhu obecně je to spíše jen zdařilá revoluce. Pro běžného uživatele je přínos Core i7 sice v mnoha aplikacích znatelný, vzhledem k ceně a také k tomu, že nedostatkem výkonu netrpíme ani se stávající generací procesorů Intel a AMD, je potřeba Core i7 pro běžného uživatele nízká. Avšak pokud chcete to nejlepší, tak Core i7 je dnes jasná volba, ale peněžence značně odlehčíte. Rozhodně je to ale celkově o něco lepší volba než Q9xxx procesory Intel, které jsou podobně drahé. Platforma Core i7 ale určitě kvůli pamětem a deskám vyjde celkově o něco dráž. Ovšem Q9xxx procesory i Core i7 jsou dnes určeny pro nejvyšší segment a tedy skutečně pro horních 10 000 a zde už se na nějakou tu tisícovku moc nekouká, i když v současné ekonomicky pohnuté době ... :/   

core-i7-cpu-4

  Ulehčen máte výběr tím, že Intel Core i7 nemá žádnou konkurenci, protože AMD nenabízí žádný parametrově ani cenově srovnatelný procesor. Na desktopu, kde jsou podobné procesory určeny jen velice omezenému okruhu zákazníků, to pro konkurenční AMD faktický problém neznamená, ovšem na procesorovém a profesionálním trhu, už to problém znamenat bude. Core i7 má totiž vzhledem k téměř identické konstrukci procesoru jako má AMD Phenom X4 (Opteron na serverech), tytéž výhody v multi procesorových systémech. Má ale také výhodu tříkanálového řadiče a tedy vyšší výkon. Pro AMD je to tedy velmi silná konkurence na tomto poli, na kterou bude muset reagovat. Pokud jako běžní zákazníci čekáte, až ceny Core i7 spadnou, tak mám pro vás špatné zprávy. Nespadnou. Intel potvrdil, že Core i7 nikdy nebude ve stávající podobě mainstream a pro rok 2009 se nepočítá s jeho výrobou ve větším množství než 2-4% z celkového objemu výroby Intel CPU a to snížení ceny jen tak neumožní. Mainstreamem budou až procesory s pravděpodobným označením Core i5. Pro tento okamžik si však Core i 7 procesor zaslouží naše ocenění. Dnešní recenze není zdaleka posledním setkáním s Core i7. Máme zde připraveny také testy několika zajímavých základních desek a další Core i7 experimenty ...    

gold-award

 Intel Core i7 - best of best mezi desktopovými CPU   

  Za spolupráci děkujeme společnosti Intel

intel-350

a společnosti ASUS

asus-250-logo

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Arg [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 08:57:20

No moc pěkná recenze, opravdu, bez narážek ... uživatelská, prostě tak by to tu mělo být vždy.
qmox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 09:36:55

no uplne dobre nerozumiem preco intel zvolil take obrovske rozdieli v cenach ked uz s 920nou sa dostanete na 3.8 GHZ...zaunimalo by ma ako moc by v tych testoch stracala QC6600 respektive hlavne ten crossfire test
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 11:45:56
avatar
Q6600 na 2,4GHz takže rozdíl by mezi Q6600 a Q9450 byl jen o málo větší zhruba jako je v testu mezi Q9450 a Q9550. Na stejně frekvneci jsou Q6xxx a Q9xxx ve vvětšině případů zcela vyrovanné ... spotřeba by ale příliš nepotěšila
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 18:57:28
avatar
to je pravda,při přetaktování q6600 z 2400 na 3375 mi spotřeba sestavy (viz profil) vzrostla v idle ze cca 150W na 170W (DES a ostatní srandy zapnuto), kdežto v burnu (3D) z 250W na 320W, takže při taktu 3800 bude možná klidně i o dalších 50-70W víc.

Btw. ta naměřená spotřeba na to, že je to s 4870X2 mi přijde docela malá, to by v zátěži měla dávat víceméně sama ta grafika ne? Ledaže to byl pouze procesorový burn, pak by bylo logičtější testovat s nějakou minimalistickou grafikou, protože 4870X2 i v idle žere docela dost a ve výsledku to hodnoty zkresluje

Edit: třeba Dead Space při hraní vytěžovala všechna 4 jádra, a při přetaktování CPU stouply FPS z cca 60 na víc než 100, což mne dost překvapilo.
Neznámý  2009-01-08 01:17:10

Zdar Bennie, ale to tě, určitě, potěšilo, ne, že ti, a to že ti v té hře, asi tak, Dead Space, v překladu, asi "Mrtvé místo, stoupnul, a to stoupnul, výkon, jen, a to jen, asi tak, a to asi tak, přetaktováním, procesoru, ne, a nebo, ne co?
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-08 05:15:58
avatar
space je prostor ne misto, misto je place
60 nebo 100fps je sumak, ale v GTA IV se 4 jadro sakra hodi...
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-08 10:20:10
avatar
To máš sice recht, ale těch 60 je průměr.. když to v masakrálních scénách padá ze 70 pod 30 tak už nic moc... ale s přetaktem to v masakrálních scénách padalo klidne ze 130 i na 70.. a to mi až tak moc nevadilo GTA IV jsem zatím nezkoušel.
Neznámý  2009-01-08 13:03:17

Zdar Sino, tak, to a to máš, pravdu, že ve hře GTA IV., se ČtyřJádrový, a to ČtyřJádrový procesor, sakra, a to sakra, hodí, tedy, abych, tak, řekl, prostě no!
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-08 16:31:41
avatar
space se da prekladat i jako vesmir
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-08 12:36:35

"dead space" je výraz, a proto se nemá překládat po slovech.
Ten výraz znamená objem nebo plochu, která je nepoužitelná nebo nepoužívá se. Například, "dead space" v průduškách a trachejích je vzduch, který jen chodí tam sem, ale ani nevyjde ven, ani nevejde do plic. (Pokud správně chápu, ve zdarvých plícich tohle není)
Ussi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 09:48:31
avatar
Pěkné, už se těšim na první porovnání s Phenomem II
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-08 05:17:39
avatar
jj 3GHz Deneb jiste i7 zatopi, zvlast s tim jak jde taktovat
cch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 10:26:50
avatar
Citace:
Core i7 je skvělou revolucí na platformě Intel, na procesorovém trhu obecně je to spíše jen zdařilá revoluce.
nemá místo poslední revolu bejt spíš evoluce? přece jen by tak věta dávala větší smysl
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 13:32:34
avatar
Taky myslim. Jen evoluce. Snaha predehnat vyrazne AMD v serverove oblasti. Nikdy to nebylo ani cilene na mainstream
Neznámý  2009-01-08 01:18:57

Ježíš, nikdy, a to nikdy, to nebylo, a to nebylo, cílené, na Mainstream, Pane-bože, jéje, vždyť, a to vždyť, ta cena, a to cena, asi tak, toho procesoru, a to toho, ČtyřJádrového procesoru, a to toho, ČtyřJádrového procesoru Intel Core i7, asi tak, na té, Frekvenci, 2,66 GHz, není, a to není, zase, tak, vysoká, asi tak, na ten, ČtyřJádrový procesor, ne, nebo, ne co?
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 10:51:18
avatar
Super seznámení, díky.
Akorát... Spotřeba je včetně monitoru, nebo bez?
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 13:20:10
avatar
Bez monitoru. Nevím, kdes kdy viděl spotřebu sestavy s monitorem teda
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 17:24:06
avatar
Su z dědiny, no...
Dhatz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 11:02:10
avatar
ty vole,proč to netestuješ na GTA IV? to je přece nejnáročnější.
Ale ouha,proč ten Stalker,vždyť ten není dělaný na čtyřjádra(taky je to vidět na FPS,ta sviňárna běží nativně na 1 jádru!)
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 11:42:33
avatar
protože HD 4870 X2 je vlastně CrossFire, takže tam jsou rozdíly vlivem procesoru větší než na jedné grafice jednoho jádra.

GTA4 nám nějak vypadlo, zapomněli jsme na na něj Doděláme jindy, není všem dnům konec

Vole ;)
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 13:30:33
avatar
dobre komentare
Neznámý  2009-01-08 01:36:57

ZDar ANDREASi_CZ, viď, taky, a to taky, si tak, říkám, tedy, abych tak, řekl, prostě no!
CZ06 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-24 16:57:46

Jak si na to mohl zapomenout??
Uban [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - )))) 2010-01-29 10:49:51

Nevim kde jsi na tom byl, ale Staker obecne nedej boze posledni 2 kousky jsou mnohem narocnejsi na proc.. a graf... nez nejaka GTA 4ka ))))....
Thomas_RKH [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 11:35:25

Pokud testovat procesory na nějáké hře, tak na GTAIV.
Neznámý  2009-01-07 12:09:12

Tiez ma to napadlo, a zarazilo ze v testoch nieje GTA4..
Hry ktore boli testovane su dobre optimalizovane (obzvlast GRID)
Grol2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 12:29:21

Hezkej clanek. Jen tak dal
Jen ta 1.veta hodnoceni je nejaka divna, nejak sem ji nepobral: "Core i7 je skvělou revolucí na platformě Intel, na procesorovém trhu obecně je to spíše jen zdařilá revoluce." Skvela revoluce, zdarila revoluce...
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 12:59:58
avatar
Himbajs, tak je ta spotřeba s monitorem, nebo bez... Jak se onlajn křičí??
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 13:22:18
avatar
To chce klid a zamyšlení. Viděl jsi tu někdy nebo na jiném serveru měřit spotřebu systému s monitorem? Já tedy ne, zatím (což neříká, že to někde nikdy neudělali )
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 14:04:40
avatar
Tak v tom případě se mi tedy ty hodnoty zdají hodně vysoké... Nebo můj měřák v zásuvce kecá...
Ziina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 15:57:17
avatar
vzhledem ke grafice se mi ty hodnoty zdaly celkem nizky
edit: jo tak to asi byla spotreba pri testech nehernich aplikaci, moje blbost
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 16:25:33
avatar
Kecat může, ale jen o málo. Když napíšeš s čím, porovnáváš, tak se k tomu třeba dobereme
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 17:25:26
avatar
jojo, zpracuju, ať to má štábní kulturu...
Pit [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 13:08:40
avatar
Tak nejak nevím, ale stoho testu mi vyšlo že pro normálního uživatele je přínos oproti těm penězům minimální. Jsem zvědavej hlavne na Phenom II. Kdy o něm bude nějakej další článeček ? (Pekna recenze na i7)
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 13:23:52
avatar
Ostatně zjištění, které jsi zjistil z této recenze je ve všech recenzích, co jsem o Nehalem četl (i v té co jsem psal) Prostě je to high-end, výkonný to je, ale pro běžné užívání to není.
Neznámý  2009-01-08 01:43:09

ZDar PITe, viď, to si taky, tak, říkám, mněl, a to mněl, by Digital DOOM, udělat, a to udělat, ten toho, procesoru a to toho, procesoru AMD Phenom I X4, na nějaké Frekvenci, a pak, test, toho procesoru AMD Phenom II X4, na stejné a to na stejné Frekvenci, jako, bude, a to bude, mít, v tom, testu, ten ČtyřJádrový procesor AMD Phenom I X4, aby, a to aby, jsme, viděli, vliv, zvýšení, a to vliv, zvýšení, té L3 Cache, paměti, u ČtyřJádrového procesoru, a to u toho, ČtyřJádrového procesoru AMD Phenom II X4, tak, aby, a to aby, jsme, viděli, ten, vliv, té poměrně, rychlé, a zvýšené, vyrovnávací paměti, L3 Cache, na výkon, a to na výkon, toho, procesoru, AMD Phenom II X4, a to, oproti, a to oproti, tomu procesoru AMD Phenom I X4, to by bylo, docela, zajímavé, a nebo, ne co?
Tomasek1234 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - nema cenu 2009-01-07 13:37:26

Pri aktualnich cenach a minimalnimu vyuziti je to naprosto k nicemu procesor. Maximalne pro zarytyho Intelaka s dobre placenou praci
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 16:24:36
avatar
No ve finanční krizi bych si ani jako dobře vydělávající občan toto nepořídil, neb je to, jak bylo zmíněno, pro běžné uživatele nepoužitelně předražené. Na druhou stranu ne každý myslí na úspory a myslím, že se najdou i tací, kteří koupí. Ostatně taky bych nevěřil, že si někdo může koupit třeba HD4870X2 nebo GTX280 FTW a taky jsou takoví
Neznámý  2009-01-08 01:45:59

ZDar Holoway, tak, to já, a to já, kdybych, už mněl, a to kdybych, už mněl, vyhazovat, a to vyhazovat, peníze, za, asi tak, ten ČtyřJádrový, a to ten, ČtyřJádrový procesor, tak, to, už a to už bych, si ten, procesor Intel Core i7 920, asi tak, na té, Frekvenci, 2,66 GHz, koupil, vždyť, ta cena, a to ta, cena, toho, a to toho, procesoru Intel Core i7, není, a to není, zase, tak, hrozná, a pak, bych, a to pak, bych tenhle, procesor Intel Core i7, přetaktoval, a bylo, by, vymalováno, tedy, abych tak, řekl, ne a nebo, ne co?
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-08 05:21:10
avatar
ja bych s nakupem pockal az vyjde Phenom II, 3GHz model by mohl být levnejsi nez Core i7 920
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 21:33:11
avatar
tak k ničemu procesor to je pro domácí PC, ale do pracovních pc , či do menších serverů je to opravdu výborný cpu který ti dokáže často nahradit víceprocesorové systémy. to že ty a většina nás tady diskutujících nevyužije možností které nabízí, ještě neznamená že je k ničemu
PeT [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 22:53:31
avatar
Kurna, to by se treba mne, s timto procesorem v pocitaci, hned lip pracovalo v praci pri trech zapnutych vmwarech. Kdyby na nas tak ti zamestnavatele nesetrili Asi nevi co je to efektivita prace
Slunce [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 13:54:58

Tedy 200 watů jenom v klidu. Mě žere celý počítač v zátěži jenom cca 70wat, tedy méně než polovinu DTP celého počítače. Asi bych tu sestavu nechtěl, jaksi jsem si navykl na tichý počítač.
Banshee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 14:54:48
avatar
Do spotreby promlouva hlavne zrava 4870X2, s nejakou obycejnejsi kartou by byla vyrazne nizsi.
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 16:21:59
avatar
V tom případě máš nějaký hodně lehký HTPC. Napiš mi co máš, by mě zajímalo, kterej desktop umí žrát jen 70W v zátěži
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-09 10:29:59

Napr. 780G + 4850e umi v zatezi +-75W(i 70W s efektivnim zdrojem) a +-40W v klidu, samozrejme cela sestava bez monitoru... Nekde na inetu byli testy...

PS: Ted co vydali(bohuzel jina patice a jen OEM, snad to casem zmeni) 15W single a 22W dual jadro by jses dostal na 40-50W v zatezi...
Mak44 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-23 13:02:01

to je jedno, podtaktuj aktualny cpu. Ja som si objednal pred tyznom merak, a hned ako pride idem taktovat x2_5400+BE. Ked nejde hore, mozno pojde seriozne apsom dolu Dufam ze pojde podtaktovat aj asus9600gt top. Velmi velmi som zvedavy, kolko to zere.
P.T. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Taktování 2009-01-07 14:35:16

Osobně bych se u tohoto článku více zaměřil na to taktování(o procesoru samotném už toho bylo naškudleno dost),protože pokud si tento kousek nyní někdo koupí,tak to bude nejpíše nějaký fanda,který určitě nebude chtít nechat svůj žravý a žhavý kousek na základních taktech

Také jsem se jinde dočetl,že to s tím přetaktováním zase taková sranda není...když to vezmu kolem a kolem,tak určitě ne každý na to bude mít patent jako místní kápo p.DD
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 16:26:54
avatar
Ale prdlajz. Kdes to četl prosim tě? Já jsem se s i965 dostal s hodně předprodejní nestabilní deskou před skoro třemi měsíci na 3.7GHz a v poho. Víc nešlo vlivem fakt nedodělaný desky (kterou pak chtěli zaplatit, že jim nefunguje ) To taktování je super. Ať se podívám, kam se podívám, všade se dostali okolo 3.5-4.0GHz s i920 Zaměření na taktování není moc na pořadu dne, to co otestoval DD je podle mě akorát. Prostě to jde až k nepostačujícímu Thermalright Ultra120 a to je myslím dobré hledisko. Nebo bys chtěl každou recenzi taktování s dusíkem? Aby sis podle toho mohl vybrat?

BTW neměl bejt náhodou Nehalem non-overclocking procesor?
P.T. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 17:14:12

Já věděl,že šlápnu do vodího hnízda,klasika Když je tohle amatérský a praktický web,tak jsem měl na mysli něco ohledně postupu nebo se tyhle procesory taktují stejně jako C2D???
kozel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 18:23:44

jestli sis ten článek četl tak tam bylo řečeno že se DD k taktování i7 vrátí v jiném článku.
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-08 10:06:41
avatar
Vosí hnízdo Ne to ne, jen mě dokáže nafrknout příspěvek, kde narážíš na DDho výsledky, které jsou ale stejné nebo horší než výsledky taktování v jiných recenzích = takt špatně to asi nejde. Taktování jde lehce, akorát si hlídáš jiné hodnoty než u C2D. Tady máš (aspoň co si mlhavě pamatuju) vyšší násobiče a mnohem nižší FSB. S tím hýbeš a zvyšuješ. Snižuješ jako vždy takt operačních pamětí apod = mě to nepřišlo tak jiný, ale už si to skoro nepamatuju.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 17:15:03
avatar
a to bylo tech fam, ze nehalem nepujde taktovat vubec
Foxnec [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Dobrý... 2009-01-07 16:30:54
avatar
Fakn "recenze", ale chyběj mi tam hry na CPU opravdu závislý, jako třeba Supreme Commander nebo zprasený GTA4. A taky změna spotřeby po nataktování.

A zase ten tříkrálovej řadič)
Kiw [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 17:10:23
avatar
Spotřeba po OC je uvedená naspod kapitoly o provozních vlastnostech .
poluxtroj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 17:02:19
avatar
Trochu mě zaráží výsledek v Cinebench R10 Multi.Na konkurenčních stránkách tam mají na Core i7 940 2,93Ghz(SMT) nějakých 14600 a tady máte rovnou 18320,kterých dosáhli na přetaktovaném Nahalemu 3,9Ghz!
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 17:48:07
avatar
Nastavení testů ale může být různé ;) Nemůžeš srovnávat výsledky v rámci serverů, jiná nastavení, jiné situace. Můžeš srovnávat výsledky jen v rámci jednoho testu - všechny CPU v našem testu měly stejné podmínky.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 17:32:17
avatar
hodne pekna recenze..chvalim skoda, ze v podobnem stylu se nenesou recenze nekterych grafickych karet..

jinak ale souhlasim s nekolika lidma tady ohledne her. ty sou vybrany na test procesoru docela nevhodne, nebo spise nektere tu citelne chybi. a to zrovna ty kousky kde je vliv cpu na vykon aktualne snad nejvyssi. stalker (ktery i me opravdu vyuziva jen jedno jadro) nebo grid a i to crysis se na testovani cpu opravdu moc nehodi. DD proc tu neni tvoje hra roku fallout 3? proc je far cry 2 jen u quadCF, kdyz i s jednim radeonem X2 prinasi lepsi cpu docela razantni vykonovy narust? proc tu neni nejnarocnejsi hra na cpu v soucasnosti gta IV?

trosku vic zapremyslet u vyberu her a mohla to byt snad nejlepsi recenze na tomhle webu

edit: jinak DD na jednu stranu tvrdis, ze taktovani je v dnesni dobe zbytecnost a dela to jen minimum lidi a ted tady dodavas...
Citace:
Připočteme k tomu, že provozovat dnes AMD Phenom X4 nebo Core 2 Quad přetaktovaný na 3,0GHz i výše, není žádná neobvyklá věc,


chtelo by to trochu sjednoceni v tvych nazorech...pusobi to hodne divne...
Centurion1973 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 18:51:06
avatar
Souhlas chtelo by to GTA4 a nejakou strategii napr. Sup Com FA.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 19:00:13
avatar
strategie tam je world in conflict..ta je o neco narocnejsi nez SC.
Neznámý  - Divne 2009-01-07 23:59:41

Vubec to nepusobi divne, zde je to uplne normalni stav. Autor uz tolikrat dokazal, ze bud trpi poruchou pameti nebo ciste ucelove tvrdi to co se mu zrovna hodi.
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-08 10:09:31
avatar
To je vždycky přemáhání přečíst tvůj příspěvek...a když se odhodlám, tak je to zase obecnej narážkovej blaf, nad kterým se upřímně zasměju
Miri37 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Paměti 2009-01-07 18:02:02
avatar
Hezký článek. Škoda, že byla pro socket 775 zvolena deska s DDR3. Řadiče v čipsetech údajně efektivněji využívají DDR2 než DDR3. Možná mohla být sestava s DDR2 800 Mhz stejně dobrá nebo lepší než s DDR3. Cenově by byla jistě výrazně výhodnější. V sestavě pro I7 trošku zamrzí chybějící test s DDR3 1600 Mhz pro Model 940. Jen z důvodů, jak velký vliv na výkon CPU má omezení podpory pamětí u Modelu 920 na DDR3 1066.
Pyshtone [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 18:10:25
avatar
Pekny, uzivatelsky zamereny clanek, chvalim obzvlaste mnozstvi kvalitnich obrazku, proste me tesi divat se na PR barevny silikon

Jinak mi bohuzel chybi popis technologie Turboboost, zda funguje a je zaznamenatelna (treba prave ve Stalkerovi, kterej jede v jednom threadu) - timhle se Intel chlubi a protoze ja si na Core i7 nikdy nesahnu, tak bych chtel vedet, jak to vlastne donrvetr je. Uz jen kvuli Windowsimu thread manageru, ktery ma tendenci prohazovat procesy mezi jadry jak se mu to zrovna hodi, coz by znamenalo efektivni znefunkcneni slibne vypadajici technologie na Microsofti platforme.
Treba je to planovano do samostatneho clanku o takteni Core i7

Jinak DD, gratuluji k novemu HW, s timhle si na dlouho vyhrajes a ne ze ne
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Proč SMT snižuje výkon? 2009-01-07 18:24:26
avatar
Míněno herní. No poměrně snadná odpověď, systém (Widle) není schopen rozeznat reálné jádro od toho virtuálního (i7 funguje tak, že na každé reálné připadá jedno virtuální) a tudíž se velice snadno stane (a stává), že místo toho aby se náročný proces rozdělil mezi dvé reálná jádra, případně reálné jádro a virtuální jádro příslušné jinému jádru, tak se proces přidělí reálnému jádru a virtuálnímu jádru k němu přiřazenému, čimž vznikne nadměrná zátěž onoho jádra a veškerá rychlost de do kytek.

Takže pokud hrajete, vypněte si SMT, výkon bude lepší. Navíc to zvyšuje spotřebu a topivost procesoru..
ATI.Tom [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - zítra v prodeji originál 2009-01-07 20:15:17

Velmi dobrý článek, který poukazuje na technologie převzaté a zřejmě neuměle okopírované z AMD Phenomu, jako AMD skvělý integrovaný řadič, L3 cache atd. Intel stále mlčí k nálepkám na deskách X58, které upozorňují na nebezpečí odpálení i7 při taktování a osazení DDR3 s 1,6V a větší

Originál tohoto procáku - AMD PhenomII s otevřeným násobičem od zítřka v prodeji za férových 6900,- Kč verze Extreme (BlackEdition), taktování do aleluja, Intel chce za i7 extreme 24 ooo,-Kč (

Tady je jasná volba - Phenom II 940 - teda originál )
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 20:39:06
avatar
no ... a tohle mysíš vážně?
ATI.Tom [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 21:46:29

že Intel okopíroval integrovaný řadič od AMD? No dosud ho neměl Měl nechutné slepence. Phenom byl první nativní 4jádro. Že se Nehalem i7 odpálí...no to píšou sami výrobci desek na přelepkách pamětí.

AMD Phenom II 940 BlackEdition (otevřený násobič) je vystaven na CZC.cz s dodací lhůtou 2 dny Intel chce za i7 Extreme, teda také s otevřeným násobičem 24000,- Kč při srovnatelném výkonu.

Já teda kupuju originál - Phenom II 940
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 21:17:09
avatar
to sou mi zas zvasty...hlavne ze L3 cache mel intel uz na pentiich 4 a pameti s vyssi voltazi taky nehalem snese. to upozorneni mela na sobe jen jedna deska od asusu co vim..
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 23:08:58
avatar
Ty P4ky měly i HT, jednu takovou mam. To upozornění má většina desek a bohužel je pravdivé. Doporučené je na 1.65V a cokoliv na 1.75V a řekněte papa procesoru.. životnost max 2 týdny - měsíc, někdy ale i jen pár hodin. Mam za to, že to bylo schopné jakž takž vyřešit DFi, ale i oni říkají, že je lepší se držet specifikacích zadaných Intelem. Ono, dneska už je to v podstatě jedno, neb existujou i ramky co dají 2200 MHz na 1.65V.. problém byl spíš v začátku.

Mimochodem, voltáží de odpálit i IMC u Phenomů, jen se to stává pouze extrémní přetaktovávačům, nebo vadnejm kusům.. to přímé propojení pamětí a CPU bez vnějšího můstku holt něco stojí..

Ale upřímně, kdo potřebuje s tri-channelem ramky na více než 1600MHz?
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-09 14:27:41

Mam dobry pocit z jednoho faktu, a to ze tento server vubec neni tak fanAtickej jak tu rada nVidiotu tvrdi, je to jejich zpravidla posledni vec kterou prohlasi kdyz jim dojdou argumenty a na prispevku ATI.Tom je krasne videt ze tomu tak ve skutecnosti neni, pevne doufam ze si to vemou fanousci nV k srdci a prestanou s temi bezduchymi urazkami a flambovanim....

To je asi tak vse k cemu byl prispevek od ATI.Tom dobry, rozebirat jednotlive veci a vysvetlovat mu to opravdu nema cenu, zkouseli to mnozi na jinych serverech...
poluxtroj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 20:16:47
avatar
Máte někdo osobní zkušenosti s Nahalemem.Jde o to jestli je ten výkon opravdu znát,nebo je to jen vizualní dojem na benchmarku.Uvažuji,že půjdu do Nahalemu,ale nevím jestli ten výkon bude znát a vyplatí se za něho vyloženě přeplácet.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 20:40:39
avatar
Tak výkon poznáš když děláš s náročnějšími aplikacemi věci které zabírají nějaký ten čas, pokud děláš normální věci, tak je Core i7 víceméně hračka do benchmarků, ten výkon už zkrátka není moc znát, protože výkoné jsou dneska i velmi levné procesory ....
poluxtroj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 21:04:12
avatar
A tvé osobní pocity?Půjdeš do Nahalemu za tu cenu?Je mi jasné,že dnes už se pozná výkon pouze podle toho,že proces je několik vteřin rychleji provedený.Co výkon na multiGPU?Pokud ATI oddáli uvedení 5xxx řady půjdu asi do dvoučipové grafiky i když Nvidia 285,už vypadá zajímavě.
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 23:10:09
avatar
Dobré na některé hry, GTA IV třeba. Pak pro multi-GPU systémy.. taktovat to lze solidně (byť C2D a C2Q jdou lépe). A pak pokud hraje někdo v nižším rozlišení, tak je znát přínos CPU silně..
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-07 23:22:31
avatar
U HD 4870 X2 nebo GTX 295 to zase u Core i7 a mezi Q6600 či Phneom II X4 nebude takový rozdíl, aby to ve hratelnosti něco udělalo ... spíše systémy 3way a 4way už rozdíl budou ....

Jinak moje pocity? Core i7 je rychlík, ale co se mi rychle otevírá na Phneom X4 2,3Ghz to jde obdobně i na Core i7 mezi 1,5s a 1,2s není rozdíl na oko vážně poznat . Jinak bohužel článek mi trvá napast na bou systémech stejně dlouho ....

Ten výkon je spíše pocitově, že víše že tam to Core i7 máš, asi kdybys nevěděl a měl vedle sebe dvě sesatvy, tak bys pocitově svižnost Core i7 poznal, ale není to už to, jako bývalo v dobých minulsých, že si 200Mhz na CPU mezi A64 3200+ a A64 3500+ poznal hned
w8lifter [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Skvělá recenze 2009-01-07 22:06:56

Konečně se zavře huba všem co si myslí, že je Core 2 Quad výkonnější než i7, mohl jsi ještě přihodit testy v GTA 4 kde je tento CPU jasným vítězem, ale i tak super
karf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - přetaktování nadšeneckou zálež 2009-01-07 23:34:42

2DD: co jsi "odešel" z PC TUNINGU máš k přetaktování trochu despekt, se mi zdá. psát o tom jako nadšenecké záležitosti pokud podle grafů přidá nějakých 20-25% výkonu na webu, kde hodně často vyzvyhuješ poměr cena/výkon...
jinak dobrý shrnutí
HADES [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - To je zas jednou článek 2009-01-08 07:41:47

Teď to nemyslím po stránce obsahu ale formy. Tak například jsem napočítal 19x výskyt slova "samozřejmě", i třeba ve dvou větách hned za sebou. To opravdu bije do očí. Opravdu není od věci aby sis to ty, DD, nebo některý z tvých poddaných, před publikováním přečetl
Arg [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-08 11:00:09

To opravdu bije do očí. Opravdu není od věci ......


když už něco vytýkáš, aspoň se tomu vyhni , jinak máš pravdu o tom žádná
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-08 11:58:27
avatar
Dobrej postřeh. Alespoň jsme si dokázali, že napsat text není tak lehké, jak by si mnozí představovali a přáli
HADES [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-08 19:00:46

Jistě že to není jednoduché a kdybych za sebou už pár článků neměl tak bych se neodvážil na to upozorňovat. U DD se to ale v poslední době stává celkem často a jeho texty se stávají hůře čitelné
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - i7 vs. strategie 2009-01-08 08:08:18

Až budeš příště testovat i GTA IV, na které si teď zapomněl, doporučoval bych přidat i nějakou tu strategii.
Je hezké, když v testu zmíníš, že výkon se nejvíc projeví u strategií, ale pak to otestuješ jen na jedné.
(Suppreme Commander?)

GiGi
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-08 09:15:08

Supreme Commander:Forged Alliance.

Metodika:

Hra pro 4 ci vice, ale to uz je zatez hodne velka.
Velikost mapy 20x20.
1000 jednotek.
A jde o to, zda to po hodine hrani nebude tahovka.
Pouzit Coremaximizer pro radny rozklad zateze na vice jader.
FPS nam u tyhle hry nic nerekne.

Za tohle se primlouvam, potreboval bych zjistit, zda ma cenu koupit to 4jadro (v mym pripade Phenom 9850 BE) a zda ho taktovat ci ne. Je to ale narocny testovani.
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-08 10:56:30

Nemá SC vlastní benchmark?

No je fakt, že benchmarkovat SC jde blbě, ale jsou stejně jako se hraje v akční hře jedna lokalita, tady se to dá taky definovat.
Stejně tak EEII, EEIII, a další.

P.S.: Je jasné, že benchmarkovat se 100 jednotkama nemá smysl.
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-08 12:11:41

Benchmark ma, ale prave ze na FPS tusim, coz nevypovida o hre nic. Problem je totiz v AI, jakmile hrajes treba s kamaradem proti dvema AI na vyssi urovni s 1000 jednotek je z toho po hodine hrani tahovka a je to prokazatelne zalezitost procesoru. K tomuhle jsem bohuzel zatim nenasel jediny test, ktery by tohle meril. Takze kdyby se toho nekdo ujal, mozna by to byl svetovy unikat...
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-08 12:59:55

Chápu to dobře, když tím říkáš, že FPS záleží mj. i na AI?
To jsem nevěděl...
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-08 13:11:28

Nejde o ty FPS, ty se stale drzi na hratelne urovni 25FPS (konfigurace Win XP SP3, X2 5600+, HD3870, 4GB DDRII), to prave o hre nic nerekne. Jde o to, ze pri hrani s AI s probehlym casem hrani narusta pocet jednotek na mape a ty vsechny se pocitaji. Tam je znat, jestli procesor staci ci nikoliv. FPS samozrejme klesnou, ale ne tak aby hra byla trhana. Proste se stane to, ze sekunda herniho casu trva treba 10 sekund normalniho. Priklad: herni doba 1:25 minut - real 3,5 hodiny = tahovka.

EDIT: blby smajlik s osmickou. Tech jader u Coremaximizeru jde vyuzit az 8.

To se da ovlivnit tim, ze pouzijes utilitu Coremaximizer, ktera zajisti lepsi rozklad zateze na vice jader (tusim az . A take taktem u dvoujadroveho procesoru pres 3GHz, coz nemam a dost citelne to pocituju. Uvazuju o koupi Phenomu, pokud citelne zlevni a chtel bych prave vedet, zda ty 4 jadra pomuzou ci nikoliv a zda taktovat ci nikoliv. Je mi jasny, ze vytvorit nejakou metodiku pro presny bench bude asi bud neskutecne casove narocne nebo primo nemozne. Pokud by to vsak slo, uvital bych to...
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-08 14:49:49

No FPS klesne, a to drasticky. Já mám třeba po 2h hraní FPS třeba 2-10. a to je nehratelné.
Ale nevím kolik času se odpočítává, toho jsem si nikdy nevšiml (jestli 1s odpovídá reálné sekundě)

Já mám XPP, C2D 3.4GHz, 3GB DDR 800, 8800GT 512MB. Hraju na 1280x1024, Fidelity Low, Detail High, Textury High, 0xFSAA, 0xAA.

A nestíhá mi to, ani když mám minimální zoom.
(myšleno samozřejmě po 2h hraní, kdy tam jsou stovky jednotek).

Ten Coremaximizer by byl možná dobrý pro 4jádro (res.8jádro u i7), ale pro C2D to asi nemá smysl.
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-08 15:09:54

Verze hry? Pred poslednim patchem byl ve hre tezky memory leak a hra se po nejake dobe dostala na hranici 1,7GB a pak se neskutecne zpomalila. Posledni patch toto opravil. Coremaximizer ma smysl pro kazdy vicejadrovy procesor. Hra sama neni multicore optimalizovana tak jak by asi chtela a nerozklada zatez na jadra rovnomerne, takze jedno jede treba na 99% a druhe na 40%. Doporucuju vyzkouset a a uvidis, rozdil poznas sam... U tebe by ta hra mela litat, C2D nad 3GHz je pro ni lepsi nez X2.

Nejvice zatezuje hru nastaveni pro fidelity, proto vypnou ci maximalne snizit. pozor jsou tam dve nastaveni s fidelity, ted z hlavy nevim nazvy. Ja to hraju dokonce i s AA (2x jenom), ale beha mi to na tech 25FPS, ze zacatku ovsem vic 40-45FPS. Dalsi problem muze byt zvuk, zkus zahrat hru bez nej, ja mel problemy se starsimi ovladaci pro X-Fi, kupodivu integrovany kodek (nevim uz jaky) bez problemu. Hol creative suxx i v XP. Kdyztak dalsi asi mailem, at to tu tak nezadelavame. (marty.urnaatseznam.cz).
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-08 15:52:20

Jasný, díky.
Verzi z hlavy nevím.
Fidelity vypnu a jede to o 50% líp. Jen mě zaráží že i na low je to už nehratelný.
Zkusím tu utilitu.
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-08 22:13:21

Dej vedet, ale verim, ze budes prijemne prekvapenej. jeste zkontroluj tu verzi a pak myslim, ze ti to bude litat lip. i kdyz tan probelm se spis odsune, nez vyresi. takze budes hrat dyl nez se to zpomali.
Neznámý  2009-01-08 08:29:46

Jeste v clanku chybi oblibene, ze mainstreamovy produkt AMD porazi hiendovy produkt konkurence.
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-08 10:14:58
avatar
Ty radši už nepiš, nebo zavedeme do pravidel, že budeme mazat i dementní, nesmyslné a nepřehledné příspěvky, a tím bys nám odmazal Ladíka, a to nechceme. Takže se klidni. Fakt nemusí bejt v diskuzi 5x obdobná narážka od tebe (kravina).
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-08 10:53:39

Nechceme smazat dementního Ládíka?
Vás baví číst jeho příspěvky?
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-08 11:54:52
avatar
Já je nečtu Ale už jsem tu viděl několik názorů, že to lidi rádi přelouskají a že je to zajímavé. Já si to sice nemyslím, ale pro mě je to jeho "nepsaní" stokrát lepší než chomyslné výmysly HWSpeedyho. Takže asi tak
digiman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-08 13:25:30
avatar
občas se najde příspěvek kterej je i přínosnej ikdyž mi přijde že je jen výkřik do tmy ale možna by sneslo udělat script kterej by přizpěvky zčitelnoval od nej
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-08 12:32:09
avatar
Od toho je i hodnoceni aby si mohli vsichni udelat nazor na relevantnost prispevku. Kdyz uz je rec o Ladikovi, tak bych ho nemazal. Kazdy si na to muze udelat nazor sam. Komu jeho prispevky vadi tak je nemusi cist a preskoci je.(Nejsem jeho fanousek, ale obcas se pobavim).
Kiw [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-08 13:47:12
avatar
Jakmile si na něj člověk zvykne, uvidí, že vlastně až takový nepořádek nedělá (pokud nepíše 5 příspěvků nad sebou zrovna) a sem tam napíše opravdu i něco vtipného.
A když už se o Ladikovi bavíme, včera jsem zjistil jeho identitu, tý jo. A pánové, je to zajímavý pocit. Mýtus odkryt. Jsem asi pozadu za stádem a všichni víte, kdo vlastně je, ale stejně whow
Btw, vypadá trochu jako Tarantino.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-08 16:34:50
avatar
ja to teda treba nevim asi sem taky trochu za stadem
Kiw [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-08 18:34:19
avatar
Tak aspoň nejsem sám .
Každopádně počkám, jestli se Ladík sám rozhodně "se uveřejnit". Ale od pohledu je to sympaťák normálně
poluxtroj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-08 15:55:31
avatar
Víte někdo jak je to s tím napětím RAM nad 1,65V na í7 a připadné poškození procesoru?A co říkáte teď na výkon Phenom II 940?Chtělo by tady dát nějaký ten testík.
LukasV [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-08 22:17:53

Zdravim, chtel jsem se zeptat jake pameti byly pouzity do MB? Dival jsem se do manualu desky a tam je uvedene ze pameti s vice jak 1.6 V mohou znicit procesor. Mam se toho bat??

Ups pardon ted jsem si vsiml dotazu nademnou
Orbb [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-09 17:39:32
avatar
No...

Hezké, ale za tu cenu. Také nechápu proř chtějí dělat i5.. vždyť to bude výkonem ještě horší a tim padem přímá konkurence lepších C2D či C2Q... navíc v tomto roce má vyjít cca 13 procesorů C2D a C2Q. Navíc I7 není podle mě taková revoluce jako byl přechod na Core 2. Osobně vyčkám co přinesou nové C2D, co přinese AMD a až se trošku zaplná masová konkurence v DDR3 modulech a v Základních deskách pro i7. Do té doby zůstanu u mého sice staroučkého, ale dost pro mě výkoného C2D e6750. Ale podle mě by měli zlevnit, protože jinak si i7 nikdo moc kupovat nebude a pokrok nepujde dál, ale pravda že procesory jsou o dost napřed a ostatní komponenty je musejí dohánět.. navíc kdybych si kupoval i7 ktomu moderní grafickou kartu.. bych zamířil asi do nové generace HD5***, tak bych ještě ktomu kupoval SSD Disk, které nejsou také zrovna nejlevnější záležitost
Mano [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - výkon bez SMT vo Vantage CPU 2009-01-09 20:35:30
avatar
Tie výsledky v 3D Mark Vantage CPU sú pri Corei7 bez SMT nejaká hlúposť lebo oba dosahujú nižší výkon ako 8400, ako je to možné že majú menší výkon ako DC a neviem vôbec som si nevšimol že by si spomenul v teste tú funkciu TURBO čo je optimalizácia pre jednovláknové aplikácie. A na 4. strane máš ako chladič napísaný Thermaltake Ale ináč pekný test
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!