Vodní chlazení - jak na něj a jak účinné je? Voda vs Vzduch
Napsal Budy   
Pondělí, 16 březen 2009
alt

 

 

 

 

 

  • Vodní chlazení - jak na něj a jak účinné je? Voda ve vašem PC je kamarád
Dnes se podíváme na našem magazínu na dosud nepříliš nevyskytující se téma. Chladit PC lze různě, zkuste vodu! Jak na to a co to dokáže? Podívejte se …
  • Vodní chlazení v akci - Úvod do problematiky vodního okruhu.

V dnešní recenzi se podíváme na zcela neotřelou věc, o které jste si zatím na našem webu nemohli nikdy počíst. Probereme si vodní chlazení od samotného seznámení se s jeho výhodami, tak i s jeho neduhy. Než se pustíme do představení vodního chlazení, tak si prvně řekněme, co vás vše v dnešním článku, tak i v nadcházejících čeká.

V dnešní recenzi se budeme věnovat "zasvěcení" do problematiky vodního chlazení, představení vodního okruhu použitého pro účely testu a porovnání jeho chladící síly oproti klasickému vzduchovému chlazení, kterým v dnešní době disponuje drtivá většina uživatelů. V druhé části testu se můžete těšit na kompletní návod, jak správně namontovat vodní chlazení do počítače, tak aby vše dokonale těsnilo a nemuseli byste se obávat o životnost vašeho "miláčka". A ve třetí části článku o vodním chlazení se můžete těšit na rady a tipy při nákupu vodního chlazení. Když jsme si teď řekli, na co vše se můžete těšit, tak by bylo záhodno se již směle vrhnout do uvedení do problematiky o vodním chlazení. Pojďme na to.

Jako první si probereme v rychlosti, z jakých součástek se vodní okruh skládá. Prioritní součástkou pro funkční okruh je čerpadlo, dále pak bloky na komponenty, které chcete chladit, radiátor a expanzní nádobu. V dnešní době je možné vodním chlazením chladit téměř vše. Od procesoru, jižního a severního můstku, grafických karet až po napájecí mosfety na základní desce nebo pevné disky či paměťové moduly. Tak se podívejme na to, jak to celé funguje …

 

 

  • Vodní chlazení pod drobnohledem

Teď když víte, z čeho všeho se vodní okruh musí skládat nebo také, co vše je možno "vodníkem" chladit, tak se můžeme řádně vrhnout do problematiky týkající se vodních okruhů. Vodní chlazení funguje na principu cirkulace vody v okruhu, při kterém nám voda slouží jako element, starající se o odvod tepla z chlazených komponent. Princip chlazení je tedy trošičku odlišný od klasického vzduchového chlazení, kde vzduch poháněný větráky nám při kontaktu s teplejším povrchem než je vzduch samotný teplo na sebe naváže a odvane jej z počítače. U vodního chlazení voda z teplejšího povrchu (z bloku) na sebe naváže teplo vyzařované čipem a díky stále cirkulaci vody jej odnese jinam, kde se poté voda ochladí a pokračuje ve svém oběhu.

A teď narážíme na mylnou představu některých jedinců, kteří si myslí o vodním chlazení, že voda nám v okruhu splňuje stejnou funkci jako vzduch. Do jisté míry ano, z laického pohledu nemůžete poznat rozdíl, ale z ohledu fyzikálního již zde jeden rozdíl je a to podstatný. Vzduch sám o sobě slouží jako tepelně vodivé médium (stejně jako voda). Naváže energii úplně se stejnou účinností, ovšem s jinou rychlostí, ale s narůstajícími hodinami provozu se nám nashromážděný teplý vzduch v pokoji začne rozpínat a zvyšovat nám teplotu ovzduší v daném pokoji. Zatím co u vodního chlazení nám ohřátá voda předá teplo na radiátor, který má mnoho násobně vyšší chladící plochu a teplo se mnohem rozumněji a rychleji vyloučí z okruhu. Díky tomuto nám vodní chlazení během pár hodin nezahřeje tak "brutálně" pokoj jako normální PC chlazené vzduchem. A také nám voda díky své vyšší tepelné vodivosti (cca 24x vyšší než vzduch) dokáže chlazené komponenty uchladit na mnohem nižších teplotách (samozřejmě, že záleží i na jiných faktorech, jako tepelná kapacita vody, větší plocha radiátorů a spousta dalších okolností). Samozřejmě, že nemůžete počítat, že vám samotná voda bude chladit komponenty 24x lépe, než kdybyste je chladili vzduchem, jelikož avízovaná lepší tepelná vodivost je pouze hypotetická.

I přes to vodní chlazení při výběru odpovídajících dílů nám dokáže v průměru počítač ochladit až 3x či 4x lépe než vzduch. Jelikož klasická přírodní voda je nasycena všemožnými minerály a dalšími stopovými prvky, tak není příliš vhodná pro použití v okruhu. Bloky velice rychle podléhají galvanické korozi a poté může dojít až k samotnému ucpání bloku, při němž by vodní chlazení přestalo plnit svůj účel, a počítač by velice rychle začal kolabovat díky nadměrně vysokým teplotám. Tomuto se dá zabránit destilovanou vodou, kterou deset odborníku z deseti doporučuje pro použití do okruhu. Další nepříjemnou vlastností nedestilované vody je její mnohonásobně vyšší vodivost a při vytečení vody z okruhu na nějakou součást počítače, co je pod napětím by mohla udělat neplechu v podobě vyzkratování plošných cest. Při vytečení destilované vody z okruhu na nějaký ten hardware, se již nemusíte obávat téměř žádného rizika. Jestli počítač ihned vypnete a vysušíte, tak zde je převeliká šance na to, že počítač bude spolehlivě fungovat tak, jak fungoval před únikem vody z okruhu.

Voda mezi bloky a dalšími komponenty vodního okruhu se přenáší přes hadice. Pro připojení hadice na blok, čerpadlo, radiátor nebo expanzní nádobu se používají tzv. fitinky. Fitinky jsou klasické "nástavce" se závitem a hrdlem. Fitinky se zamontují do komponenty a na její hrdlo se navleče hadice. Ale jelikož pouhá hadice není schopna dokonale přilnout na fitinku, tak k dokonalému utěsnění používáme buď klasické instalatérské stahovací plechy, nebo postačí i obyčejné plastové stahovací pásky. Stahovací plechy, zakoupíte v každém železářství a jsou vyráběny v různých velikostech. Plastové stahovací pásky se dají pořídit v jakékoliv drogérii.
Podívejme se dále …

 

 

  • Testovací sestava a testovací metodika
Zasvěcení do problematiky vodního chlazení máme z okrajové části za sebou. V příští části této trilogie o vodním chlazení si povíme více a můžete se těšit i na kompletní návod, jak správně poskládat vodní chlazení tak, aby plnilo svůj chladící účel. Teď přejděme k testovací sestavě, testováno bylo na socketu 775 s procesorem Intel, s duální grafickou kartou ATI Radeon HD 4870x2. Sestava byla kompletně chlazena vodou (kompletně deska, cpu, grafická karta).
Jelikož cílem dnešního testu není ukázka výkonu počítače, na kterém bylo vodní chlazení nainstalováno, ale cílem je ukázka výkonu vodního chlazení, tak si teď ukážeme jaké komponenty do vodního okruhu jsme vybrali.
  • Laing DDC 12V DDC-1RT + XSPC Laing DDC Plexi TOP
  • Thermalright XWB-01
  • EK Water Blocks EK-FC4870 X2 CF - Acetal
  • EK-NB S-MAX-Acetal
  • EK-NB/SB ASUS 4-Acetal
  • 2xEK-Mosfet ASUS 3a (X38)- Acetal
  • 2xSwiftech MCR320-QP Quiet Power 3x120mm
  • 6x Xilence 120mm
  • Expanzní nádoba od Wroma verze Wroom 1.0
  • tři metry hadic Feser Tube -FT- ID 1/2" - UV BLUE

Teď již víte jaké komponenty byly pro účely testu použity, tak si teď povězme, jak jsme testovali. Cílem testu bylo změřit, jaký je teplotní rozdíl s vodním chlazením oproti vzduchovému chlazení na základní desce, procesoru a grafické kartě. Procesor jsme testovali následovně. Zapnuli jsme program Orthos, který dokáže procesor zatížit na 100%, poté jsme spustili program pro sledování teploty s názvem CoreTemp. Hodinu jsme zaznamenávali teploty a do grafu jsme uvedli nejvyšší dosažené teploty. Tento postup jsme použili z důvodu, že byl pro nás nejjednodušším a maximální teplota, které jsme dosáhli, se zásadně nelišila od průměrné teploty na komponentech (max. 2 stupně). Stejný postup jsme aplikovali při měření teplot na základní desce. Teploty na grafické kartě jsme měřili následovně: Zapnuli jsme program rivatuner a nastavili mu, ať naměřené teploty na jádrech ukládá do záznamu. Poté jsme opět zadali nejvyšší naměřené teploty do grafu. Grafickou kartu jsme vždy zatížili hodinovým hraním Crysis:Warhead v maximálním rozlišení při maximálních detailech s plným antialisingem.

Než se vrhneme na testy, tak si prvně představíme každou jednotlivou komponentu určenou do vodního okruhu.

 

 

  • Čerpadlo - Laing DDC-1RT (vodní čerpadlo)

Jako první si představíme čerpadlo a přídavný TOP vršek pro něj. Námi vybrané čerpadlo pro testy je jedno z nejvýkonnějších čerpadel na trhu a při osazení TOP vršku se čerpadlu obstojně zvedne maximální průtok. Čerpadlo pochází od firmy Alphacool. Tato dnes již exklusivní značka čerpadel pro vodní chlazení (a nejen to), má ve svém portfoliu jedny z nejlepších čerpadel na trhu. Jedním z čerpadel spadajících do této kategorie je i Laing DDC 1RT.

Čerpadlo je černé barvy, na své horní straně nese vstup a výstup. Námi vybraný model ke vší smůle nedisponuje závity, takže není možno pro něj použít jiné hadice než s vnitřním průměrem 8mm. Což jsou velice malé hadice, s nedostačujícím průtokem a důrazně nedoporučujeme takto malé hadice používat pro chlazení více než dvou komponent. Samozřejmě, že po nasazení TOP vršku, již na čerpadlo můžete osadit kterékoliv fitinky a můžete dle libosti experimentovat se všemi druhy hadic.

Toto čerpadlo je navíc vyjímečné v tom, že při připájení jednoho odpojeného spoje získáte z tohoto 12V čerpadla nejvýkonnější verzi (18V), která stojí okolo 3000Kč!! Cena Laing DDC 1RT se pohybuje okolo 1600Kč.

Na svém vršku má již pevně usazený XSPC TOP, díky kterému můžete na čerpadlo osadit kteroukoliv fitinku se závitem 1/4 coulů. Čerpadla Laing dnes patří k tomu nejlepšímu, co si pro pohánění vody ve vašem okruhu můžete pořídit. Výkon již v základu je fantastický. Dnes na trhu nelze pořídit lepšího čerpadla než právě Lainga od Alphacoolu. Řada čerpadel Laing se vyrábí ve více verzích a při koupi kterékoliv verze neuděláte chybu. Všechny čerpadla od této firmy jsou dostatečně výkonná, aby utáhla sebe náročnější okruh. Oproti čerpadlům od firmy Eheim se Laingy můžou pochlubit vyšší životností (výrobce deklaruje životnost nad 50 000 hodin). Nebo také lepšími provozními parametry jako nižší hluk, velikost samotného čerpadla, poměr cena/výkon nebo také schopnost fungovat i když v okruhu koluje již velice teplá voda (čerpadlu neměknou lopatky jako u jiných čerpadel od konkurence). Tento fantastický výkon, který toto čerpadlo podává, se dá navíc ještě navýšit přikoupením TOPu, který se dá pořídit od 500Kč a se svým výkonem je plně dostačující pro všechny Laingu řady DDC.

 
  • Radiátory a Expanzní nádoba

Představení čerpadla již máme za sebou, tak teď se podíváme radiátory, které jsme pro účel testu použili. Do vodního okruhu jsme sériově zapojili dva 360mm radiátory značky Swiftech.

Jedná se o model MCR320. Tento radiátor se prodává za velice přívětivou cenu okolo 2200Kč (v USA se dá pořídit do 1200Kč+CLO) a díky své ceně a výkonu se řadí mezi nejlepší radiátory v poměru cena/výkon. Radiátor je poměrně málo restriktivní, takže jeho průtok nebude nikterak brzdit váš Laing s TOPem, který má maximální průtok okolo 600L/h.

Swiftech MCR320 se prodává v černém provedení, nalakovaný černým matným lakem. Obsahuje vstup a výstup, na který je zapotřebí namontovat fitinky (ty se k radiátoru nedodávají). Radiátor je uzpůsoben pro montáž až šesti 120mm větráků, při čemž z každé strany můžete osadit tři ventilátory.

Takto již vypadá radiátor s namontovanými 1/2 coulovými fitinkami. Už zbývá pouze napojit hadice a radiátor je plně připraven ke svému provozu. Swiftech MCR320 se dělá v měděném provedení tzn. vnitřek, kde protéká kapalina kolující v okruhu je zhotoven z mědi a jeho kryt je z klasického plechu. Radiátor je vhodný pro ochlazování ventilátory s nízkými otáčkami a jeho chladící výkon je dostačující pro kterýkoliv okruh. Pro pohodlné ochlazování kapaliny v radiátoru bohatě stačí tři ventilátory s 1300ot/min. My jsme na těchto dvou radiátorech měli osazené levné ventilátory Xilence s 1300ot/min a teplota destilované vody, za kterýchkoliv podmínek nepřesáhla teplotu 24stupňů, což byla jen o trošičku vyšší teplota než vzduch v místnosti.

Expanzní nádobu, kterou jsme použili, byla navrhnuta českým kutilem Wroomem, který se v České Republice řadí mezi největší kutily a znalce vodního chlazení. Nádoba má obsah 0,6L a při použití dvou 360mm radiátorů v okruhu bude plně postačovat pro klidnou cirkulaci vody. Bohužel expanzní nádoba od Wrooma kterou jsme použili, byla ještě v revizi 1.0 a oproti jeho novému návrhu 2.0 obsahuje spoustu nedomyšlených věcí.

Hlavní vadou na kráse této perfektní expanzní nádoby je to, že není na ní možná výměna fitinek. Wroom již z výroby nechal na ní osázené fitinky s průměrem 1/4 coulů ( nebo-li také s vnějším průměrem 12mm). To nás moc nepotěšilo, neboť my jsme zvolili 1/2" coulové hadice, které na expanzní nádobě nedrželi. Expanzní nádobu je možné rozebrat pro lepší skladování v případě, že jí nebudete potřebovat. Její montáž je velice jednoduchá. Expanzní nádoba se skládá z vrchní krytky a spodní (spodní obsahuje fitinky pro hadice a horní je zase uzpůsobena pro dolévání vody), poté ze čtyř nalakovaných šroubů a samotné plexi-rourky zaizolované těsněním. My z důvodu použití hadice s vnitřním průměrem 13mm a vnějším 19mm jsme museli sáhnout po jiných hadicích na vstupu a výstupu do expanzní nádoby.

Na fotografii můžete sledovat vše, co jsme do vodního okruhu potřebovali. Teď přejděme k popisu použitých bloků.
 
  • Vodní bloky pro procesor

Vodní chlazení se samozřejmě neobejde bez vodních bloků, které ve vodním okruhu splňují jednu z hlavních rolí. Teď si následovně popíšeme bloky, které jsme použili pro chlazení našeho redakčního čtyř-jádrového procesoru Q6600, Základní desky Asus Rampage Formula X48 a grafické karty Gigabyte HD 4870 X2.

Procesor jsme chladili měděným blokem od firmy Thermalright XWB-01, pro grafickou kartu jsme použili fullcover blok od firmy EK waterblocks s názvem EK-FC4870 X2 CF - Acetal a základní desku jsme chladili bloky od totožné firmy jako v případě vodního bloku pro HD 4870x2. Bloky pro základní desku jsme vybrali následující: EK Waterblocks EK-NB/SB ASUS 4 -Acetal pro jižní můstek. EK Waterblocks -NB S-MAX - Acetal pro severní můstek a dvakrát EK Water Blocks Mosfet Asus 3a X38 - Acetal pro chlazení mosfetů. Všechny bloky mají měděnou podstavu a jejich horní krytí zajišťuje plastová krytka z acetalu (až na jednu výjimku- XWB-01), do které se usazují fitinky. Teď se podívejme na bloky samotné.

Blok Thermalright XWB-01, určený pro s775 a AM2(+) a AM3 . Blok je vysoce restriktivní, takže pro jeho plnohodnotný provoz budete potřebovat velice silné čerpadlo, což náš Laing DDC s přehledem splňuje. Blok je to na pohled velice pěkný a geniálně vyvedený pro snadnou instalaci. Jak si povede v oblasti chladicího výkonu oproti jednomu z nejlepších vzduchových chladičů si povíme, až v kapitole tomu určené.

Samotný blok se skládá ze tří částí. První část je klasická měděná základna s vyfrézovaným žebrováním. Druhá část se skládá z nějaké kaskády, jejíž účel nám zůstal zatajen. A třetí část je zde, aby plnila funkci krytu na bloku, jsou v něm vyřezány 1/2coulové závity pro fitinky. Tato horní krycí část je vyrobena z nějaké oceli a je povrchově upravena a nalakována, aby sršela lesklým dojmem, což přesně splňuje. Teď se podívejme co za 1200Kč, na kterých v ČR začíná cena toho bloku, dostanete za příslušenství.

Příslušenství je následující. Backplate pro uchycení bloku na desku, úchytová spona se šroubky pro s775 tak i pro AM2. Thermální bílou pastu, blok samotný včetně fitinek, (které nedoporučujeme použít- jsou to "šmejdy") a manuál s instalačními pokyny. Pro AM2 (a starší AMD sockety) je potřeba si pořídit jiný backplate- ten pro s775 vám nebude pasovat.

Blok vám dorazí v poměrně střídmé krabici, která není malá ani příliš veliká. Krabice nenese žádné reklamní loga a ani žádné informace okolo bloku samotného. Takže na krabici toho není moc k pozorovaní, jediné co se dozvíte je název výrobce tohoto bloku a název bloku samotného.

Podívejme se dále ...

 
  • Použité bloky EK Waterblocks – základní deska

Vodní bloky od firmy EK Waterblocks , které jsme vybrali pro test, jsou prakticky totožné. Všechny jsou acetalové, mají totožnou měděnou základnu, stejné závity pro fitinky, takže si je popíšeme jen tak v rychlosti, jelikož u těchto tří bloků si ani není moc co popisovat.

Prvně se podívejme na blok EK Waterblocks -NB S-MAX - Acetal. Tento blok jsme osadili na severní můstek. Blok má na svém vybroušeném acetalovém krytu vyrytou značku firmy EK . Blok se skládá ze dvou částí, které jsou k sobě přišroubovány imbus šrouby, stejně jako v případě XWB-01. Cena v Česku za tento blok atakuje hranici 1050Kč, což je velice přijatelná cena vůči kvalitě a chladicímu výkonu tohoto bloku. Blok je málo restriktivní, takže je vhodný i pro použití se slabšími čerpadly.

Blok je dodáván bez fitinek, ty si musíte pořídit sami. Blok má stejně jako XWB-01 základnu kompletně z mědi. Blok se na desku uchytí pomocí 4 šroubků s maticemi. Velice jednoduché a efektivní. Více si popíšeme jeho montáž v dalším článku o vodním chlazení.

Blok je dodáván v maličké krabici, provedené ve stejném stylu, jako u všech bloků od EK Waterblocks určených pro vaše základní desky. Na krabici již je dostatečný počet informací a rozhodně si nekupujete zajíce v pytli jako v případě Thermalright XWB-01. Teď se pojďme krátce podívat na zbylé dva bloky pro naší Asus Rampage Formula.

Bloky určené ke chlazení mosfetů na Asus Rampage Formula snadno podle tvaru poznáte. Tyto bloky jsou výrobcem certifikované pro všechny desky od Asusu s chipsetem x38/x48. My jsme je ozkoušeli i na desce s P45 Express čipsetem a v pohodě se na ni dali usadit. Acetalový vršek u těchto bloků na mosfety je k měděné základně přišroubován hvězdicovými šrouby velikosti pravděpodobně M3. Restriktivita těchto bloků je opět velice nízká a k bezproblémovému provozu vám postačí i slabší čerpadlo.

EK Water Blocks Mosfet Asus 3a X38 - Acetal jsou velice malé bloky, které se dají lehce přehlédnout, ale jestli čekáte, že díky jejich velikosti vás přijdou na pár korun, tak jste na omylu. Jejich cena k dnešnímu datu je vcelku vysokých 1100Kč včetně DPH.
Už nám zbývá si popsat jen EK Waterblocks EK-NB/SB ASUS 4 a EK-FC4870 X2 CF - Acetal tak honem na ně, ať je to konečně za námi a ať se konečně můžeme vrhnout na výkonnostní grafy tohoto skvělého druhu chlazení pro desktop PC.

EK Waterblocks EK-NB/SB ASUS 4 se opět v zásadě nikterak neliší od ostatních bloků od firmy EK, co jsme si představili. Má opět měděnou základnu s dokonalou rovností, acetalový kryt přidělaný k základně bloku imbus šrouby. Cena tohoto bloku se k dnešnímu dni pohybuje okolo 1100Kč. Blok se stejně jako bloky na mosfety přišroubovává dvěma šrouby, které se na zadní straně desky připevní pomoci větších matic a podložek. Restriktivita tohoto bloku je opět velice nízká.

Na fotografii můžete pozorovat dokonale vylapovaný povrch, kterým mají všechny vodní bloky od firmy EK. Takže nějaké nerovnosti se u těchto bloků bát nemusíte a ihned s klidným svědomím je můžete usadit na základní desku. Teď přejdeme k chloubě našeho dnešního testu.

 

  • Použité bloky-EK Waterbolocks – chladíme duální grafiku

EK-FC4870 X2 CF - Acetal je solidní macek váží téměř jeden kilogram a když jej osadíte na grafickou kartu, tak karta pomalu strhává PCI-Express slot. Při osazení na grafickou kartu je celková váha grafické karty s blokem téměř jeden a půl kilogramu! Což už není zanedbatelná váha. Takže důrazně doporučujeme backplate grafické karty řádně připevnit k počítačové skříni. Blok se skládá ze dvou částí, tou první je měděná základna, která se přišroubovává ke grafické kartě. A tou druhou je acetalová krytka, což je vlastně top z černého polyakrylátu. Mezi acetalovou krytkou a měděnou základnou se ještě nachází těsnící guma.

Vodní blok ze spodu. Je přesně na milimetr vytvořen, aby dokonale sedl na grafickou kartu. Má čtyři vystouplé "plošky" pro chlazení GDDR5 pamětí, dvě plošky pro grafická jádra a jeden pro PLX můstek, který se stará o komunikace mezi jádry na kartě. Samozřejmě, že blok chladí i napájecí kaskádu grafické karty. Blok je celý kompletně z čisté mědi, což bude důvodem jeho značné hmotnosti.

Vodní blok zevnitř. Všimněte si vlnkového žebrování nad základnami pro chlazení grafických čipů. Restriktivita tohoto bloku je velmi přijatelná a k pohodlnému průtoku si vystačíte i se slabším čerpadlem. Acetalový TOP je na bloku připevněn imbus šrouby, a rozebrání tohoto bloku v případě nutnosti pročištění od nečistot je otázkou chvilky.

Příslušenství dodávané k bloku. Pytlík se všemi potřebnými šroubky. Manuál k instalaci a dvě" L" určené pro chlazení paměťových čipů na druhé straně karty. Dále dvě ucpávky na blok. Blok je "CF ready" takže je možno dát fitinky na jakou stranu si umanete. A ty dvě gumičky a ty dva kroužky co vidíte, tak ty se hodí v případě, když nemáte fitinku s gumičkou, tak je musíte umístit pod samotnou fitinku kvůli těsnění. Tak konečně již máme popis všech bloků za sebou, tak přejděme konečně k naměřeným výsledkům.

PS: na bloku se nachází jedna neasymetrická dírka. Když jsme se ptali prodejce tak nám bylo sděleno, že ta dírka tam je z výroby, a že tuto dírku nesou všechny bloky. Avšak důvod přítomnosti dírky nám byl zatajen, tak jsme napsali výrobci a ten nám prodejcovo tvrzení potvrdil. Dírku má opravdu každý blok, ale vzhledem k jejímu neasymetrickému tvaru odhadujeme, že na výrobní lince firmy EK mají špatně seřízený stroj a že tato díra není na bloku záměrně. Ale to jde pouze o estetickou vadu na kráse v provozování bloku na grafické kartě v ničem nevadí.

 

 

  • Výkonnostní testy – jak účinná je voda?

Metodiku jak testujeme, jsme si již popsali, takže již není co k tomu dodat. Někomu námi vybraná metoda měření by se mohla zdát nepřesná, ale jelikož dnes netestujeme přímo určité vodní bloky v oblasti jejich chladícího výkonu. Ale záměrem testu je spíše ukázat chladící možnosti high-end vodního chlazení ,takže pro náš test je tato metoda plně dostačující. Ostatně běžní uživatelé své teploty na komponentech jinak měřit nebudou a těch pár lidí co se najde s přesnější metodou a chutí na změření přesné teploty na svých komponentách bude jen hrstka. Navíc naše metoda po důkladném rozboru a experimentování nám nevykázala nějaké známky vyšších odchylek a tak jsme přesvědčeni, že naše testovací metodika pro tento druh testu je plně dostačující. Jak jsme již informovali v úvodu dnešního článku. Dnes se zaměříme na ukázku teploty procesoru a grafické karty s vodním chlazením a vzduchovým. Teploty desky si také probereme, ale pouze zběžně.

Jako první se podívejme na rozdíl teplot na procesoru Q6600 při různých frekvencích. Pro vzduchové chlazení jsme zvolili ultra výkonný chladič Thermalright Ultra 120 Extreme s osazenými dvěmi 120mm ventilátory značky Xilence (1300Oot.). V případě chlazení vodou nám posloužil Thermalright XWB-01. Jak můžete pozorovat, tak procesor díky svým čtyřem jádrům i na nízké frekvenci vcelku obstojně vyzařuje solidní porci ztrátové energie. Rozdíl mezi frekvencí na 2400Mhz až 3000MHz v oblasti vyzařovaného tepla není nikterak moc veliký. Rozdíl v oblasti vzduchového chlazení a vodního je již na jiné úrovni a určitě se již tento rozdíl vyplatí vůči vynaloženým financím do vodního chlazení. Když se podíváme na teploty na procesoru při frekvenci okolo 3600MHz a 3800MHz tak již můžeme pozorovat vcelku podstatný rozdíl v oblasti teplot. Vodní chlazení je schopné při stejném napětí a stejné frekvenci na procesoru uchladit tento čtyř-jádrový čip až o 16stupnů lépe než jeden z nejlepších vzduchových chladičů na trhu. Skvělý výsledek. A to se ani nezmiňuji o tom ,že konečná frekvence našeho procesoru se vzduchovým chladičem končila na 3,8GHz. S vodním blokem se nám podařilo vymáčknout ještě vyšší plně stabilní frekvenci pro tento čtyř-jádrový čip a to 3900MHz. Jestli si teď myslíte, že tyto teplotní rozdíly na procesoru jsou senzační, tak to jste ještě neviděli teplotní rozdíly na grafické kartě.

Referenční chladič na ATI Radeonu HD 4870x2 se moc nevyvedl vzhledem k jeho opravdu značné jednoduchosti se ani není čemu divit, že není moc účinný. O tom svědčí vysoké teploty grafické karty jak již v zátěži tak i v klidovém stavu. Navíc když chcete zkusit maximální OC této karty, tak musíte nastavit ventilátor na 100% a to již karta vyprodukovává značný hluk, což není vůbec příjemný zvukový projev pro váš sluch. Naštěstí osazení karty vodním blokem vyřeší všechny tyto špatné neduhy této jinak vcelku povedené grafické karty. Jak jste jistě již vyčetli v grafu, tak při použití vodního bloku jdou teploty na kartě na opravdu nízké hodnoty, jakých nejste s jiným chladicím řešením schopni dosáhnout (s výjimkou suchého ledu či dusíku). Námi naměřený teplotní rozdíl v klidovém stavu činil až 43 stupňů celsia, což je nevídaný teplotní rozdíl. V zátěži tento rozdíl se vyšplhal až na 50 stupňů celsia! Poklona chladícímu výkonu pro blok EK-FC4870 X2 CF - Acetal.

Jak můžete pozorovat v tabulce, tak vodní chlazení dopomohlo velice slušně i v oblasti teplot na základní desce. Ačkoliv chladit vodou základní desku není taková nutnost jako procesor nebo grafickou kartu při vyšším přetaktování, tak i chlazení desky vodou vám může dopomoci díky lepším teplotám vyhnat váš procesor o nějaký ten MHz výše.

 

 

  • Závěr a hodnocení

Jak jsem sliboval v úvodu, připravujeme pro vás ještě další dva články o vodním chlazení. Nadcházející druhý díl, se zaměří na podrobnější ukázku toho, jak správně toto vodní chlazení poskládat, tak aby dobře těsnilo a chladilo dle svých parametrů. V třetí části se zaměříme na výběr dílů pro vodní chlazení, budeme vybírat vše od fitinek až po radiátory či hadice, takže určitě si každý vybere díly do vodního chlazení dle sebe. Tato trilogie o vodním chlazení by měla vyjít s týdenním odstupem, ale to záleží na tom, jestli redakce uzná tyto články za prioritní (poznámka by DD: v překladu to znamená, jestli DD sežene dost času na editaci a vydání :) ). Máme zde v redakci ještě spoustu hardwaru, který jsme si nepředstavili, takže jak to dopadne je ve hvězdách. Ale můžeme vás ujistit, že zbylých dvou článku se nejpozději do měsíce dočkáte. Články jsou již vypracovány, takže určitě v nejbližší době vyjdou.

Jak jste si jistě již všimli v kapitole " Výkonnostní testy", tak vodní chlazení dokáže bravurně váš počítač uchladit při velice nízkých teplotách. Takže se hned nabízí otázka, vyplatí se takové chlazení či nevyplatí?

Tohle je individuální záležitost. Jestli disponujete počítačem, který má s bídou výkon, aby rozjel GTA IV či Crysis se sníženými detaily, tak úvaha nad vodním chlazením je trošičku pasé. Vodní chlazení určitě není levnou záležitostí a cena chladících komponent, které jsme použili do testu se pohybovala okolo 15 000Kč (a to jsme objednávali ještě z USA), za což si dnes můžete pořídit high-end grafickou kartu a k tomu ještě nějaký ten čtyř-jádrový procesor z bazaru. Situace se ale obrací, jestli váš počítač nese nálepku high-end herní stroj a nemáte s žádnou hrou nejmenší problém a hlavně nekoukáte na nějakou tu korunu navíc. Tak v tom případě je vodní chlazení dobrou investicí a lístkem pro zběsilé taktovací hrátky a navýšení výkonu. Ano mohli byste říci, že v tom případě je vodní chlazení vhodné i pro slabší PC, ale při ceně minimálně 8000Kč, kterou byste museli investovat do chlazení grafické karty a procesoru, se to moc nevyplatí. Když těch 8000Kč investujete do nové grafické karty či procesoru, tak uděláte lépe. Navíc slabší počítač nemá většinou ták výhřevné komponenty s konveční vzduchové chladiče za pár set korun udělají ticho a chlad velice úspěšně. Existují i hotové vodní sety, které nejsou určeny vyloženě pro výhřevné komponenty, cena těchto setů a účinnost těchto malých integrovaných vodních chladících systémů, je však dost kontrastní.

Výhodou povedené vodního okruhu bývá vysoký výkon při minimální, nebo dokonce žádné hlučnosti. Zatímco se vzduchovým chlazením, které máme usazené na redakčním Core i7 920 s grafickou kartou HD 4870x2 si připadáme, že sedíme v místnosti, kde běhají tři uklízečky s vysavačem a pilně vysávají celou místnost, tak s vodním chlazením, které jsme použili pro test, si připadáme opravdu pohodlně a žádný nepříjemný hluk vás neruší. Stejně tak jako u nějakého HTPC s pasivním chlazením. To ticho a chladící výkon za to jisto jistě stojí, takže vodní chlazení musíme doporučit každému, kdo se nebojí experimentů a nemá hluboko do kapsy. Nevýhodou skutečně účinného a kvalitního vodního okruhu bude vždy vysoká pořizovací cena. O tom se ale podrobněji budeme bavit v dalších dvou článcích, které pro vás o vodním chlazením chystáme …

Závěrem bychom chtěli poděkovat obchodu www.alphacool.cz, za poskytnutou slevu na blok EK-FC4870 X2 CF - Acetal pro účel testu.

A také panu Jakubu Lokaji (Kubis), který nám při veškerých komplikacích při montáži vodního chlazení ochotně pomohl.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
DarkRiddick [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 21:40:40

Podle mě je vodní chlazení zajímavé řešení a určitě si najde řadu nadšenců kteří si ho do pc dají.Každopádně už by to chtělo přicházet s novými nápady chlazení pro širokou veřejnost.
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-17 00:23:42
avatar
Pro širokou veřejnost existuje pár chlazení diskutabilní kvality.. jinak ony ty ceny nejsou tak hrozné, stačí umět hledat na netu.

Jinak sem před nějakou dobou zplodil o hodně jednodušší článek tady - Odkaz.
elesde [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 21:43:18
avatar
Kedze pre "obycajneho" cloveka, ktory nema penazi nazvys sa asi nebude chciet investovat do "schopneho" vodnika 10 000,-sk... Ale ak na to niekto ma tak je to velmi dobre... Len niektorym lenivcom (nemyslim nikoho konkretne) by sa asi nechcelo cistit bloky kazdy mesiac no... Ale je zas pravda ze je to aj tichsie... Proste je to dobry nastroj ale stale predrazeny (nieco ako SSD disky).
budy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 21:48:31
avatar
bloky není třeba čistit co měsíc... Stačí jednou za půl roku . rozebrat osprchovat a s citronovou štávou je "přeleštit".
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-17 00:24:38
avatar
Pokud nepoužíváš destilku, tak stačí jednou za rok.. vodu bych tam vůbec nedával, mam kapalinu od Feseru, která je úplně nevodivá (elektricky), zato podává stejný či lepší výsledky než voda.. mínus je, že neni nejlevnější (ale nic kritického vůči zbytku chlazení).

A jinak obyčejnej člověk taky zná bazary.. a jinak 10.000 Sk není nutných, záleží co člověk chce chladit, pokud jde jen o CPU, je to o dost méně..
Rimmerak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-17 12:42:41

Zalman Reserator - v článku na fotce ta modrá věž se dá koupit v bazaru kolem 3000kč. Sám ho mám, akorát v černé verzi z bazaru právě za 3000kč. Chladím s ním GeForce 8800GT a Athlon X2 3300Mhz@1,4V a pasivně tuhle sestavu zvládá na procesoru do 50°C, grafika do 60°C. Když pustím pod tou věží 4 intel box větráčky na 5V (mám je v takovém rámečku) tak nejsou slyšet a teploty spadnou ještě o 5°C dolu).
Po roce jsem rozebral bloky a zjistil jsem ,že jsou úplně čisté a lesklé. Kapalinu používám 2 díly destilky na 1 díl fridexu pro hliníkové motory.
budy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 22:07:08
avatar
Chtěl bych se omluvit za "osobní reklamu" ale po testu mi tu zbylo ještě nějaké harampádí. Neměl by někdo zájem o:
Blok pro CPU(s775..754..939.AM2(+) AM3...)
Thermalright XWB-01..
Byl měsíc v okruhu.
čistý.

Cena za nový na alphacoolu: 1 417,00 Kč
Prodám za: 800,00 Kč+pošta

Odkaz: http://www.alphacool.cz/produkt/Thermalright_XWB-1.html?arg1=0106070201

A ještě radiátor

značka Swiftech (Swiftech MCR320)
odkaz:
http://www.alphacool.cz/produkt/Swiftech_MCR320_Triple_120mm_Radiator.html?arg1=01060100
Radiátor prodávám včetně ventilátorů (3x120mm Xilence)
Plus 75cm dlouhá napájecí redukce pro ventilátory

Cena za nový radiátor na alphacoolu: 2 023,00 Kč
Cena za nový radiátor včetně všeho s čím to prodávám: 2 304,00 Kč

Cena za kterou prodávám: 1 700,00 Kč+pošta


Radiátor byl měsíc v okruhu s destilkou... Prodávám jej již vyčištěnej tak že je téměř jako novej.

V případě zájmu mě kontaktujte formou Osobní zprávy kterou je zde na webu možno používat pomoci profilu
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-17 00:12:33
avatar
A já prodávam na Odkaz taky nějaký kousky.. bylo to používaný s kapalinou a ne destilkou, takže je to naprosto v pořádku.

Je tam na prodej super čerpadlo s custom topem, dva 320 radiátory, blok na grafiku (univerzal), nejkvalitnější hadice vůbec a hodně dobré větráčky. A všechno za hodně slušné ceny (podle mě.
Albert [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 22:11:49
avatar
Pěkný článek alespoň co se fotek a grafů týče, jsem přiliš utahanej na čtení.
Tokamak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 22:34:53
avatar
Stale je to vzduchove chlazeni, jen vyvedene ven a na vetsi chladic pomoci vodnich heatpipes, pokud neklesne spotreba pc tak to musi topit porad stejne v pokoji.
poluxtroj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-17 21:52:12
avatar
Já použivám PC mimo jiné jako topení,takže vodníkem bych si zrušil přímotop.
Pethros [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 22:37:01

chladič ze schade 120
čerpadýlko z akvárka
hadičky se daj sehnat z železářství
a blok na cpu
a expanzní nádoba se taky dá vyrobit doma...

a vodník výde něco málo přez 1 000,-
Flyer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 22:52:41
avatar
Nevim no levný to asi bude, ale do svýho kompu bych to asi
nedal.
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-17 00:14:28
avatar
Pokud do toho naleješ nevodivou kapalinu, klidně.. maximálně to vyteče a nic se nestane.. už sem takhle viděl pár home-made chlazení, jediné koupené byl třeba špičkovej vodní blok na procesor.. a efektivita stejná jako u hodně dobrejch chlazení. Jediné na čem se nevyplatí šetřit jsou bloky a pumpa.. zbytek jde docela levně. Obyčejný hadice i pro vodní chlazení se daj sehnat za pár šupů.. XSPC/Masterkleery apod. A nejsou nějak tragický.
Pethros [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-17 15:34:58

obyčejná destilovaná voda... to stačí :-)
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 22:57:48

V podstate dobry clanok ale dovolim si par pripomienok.
Na prvej strane je v 3 odstavcoch napisane to iste.Stacil by jeden.Odvazne tvrdenie:"vodní chlazení během pár hodin nezahřeje tak "brutálně" pokoj".Nieje fuk ake tech. zariadenie vyzaruje napr. 100W tepla? Vystiznejsie je ze vodik to teplo rychlejsie odvedie von z CPU/PC case-u.Nazaver dorazne neodporucam pouzitie tych elektrikarskych stahovacich pasiek na fitinky.Casom povolia...
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-17 00:15:11
avatar
Moudrá rada.. lepší jsou ty kovový na šroubek, nejsou sice tak pěkný, ale drží.
budy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - AndyF1 2009-03-17 15:15:50
avatar
ne není to jedno.. Kdyby to bylo jedno tak bych to zde nepsal
Jirka_k1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 23:17:05

Ahoj, myslíš že by jsi mohl nějak rozvést to, jak popisuješ rozdíl mezi chlazením vodou a vzduchem?

Citace:
Vzduch sám o sobě slouží jako tepelně vodivé médium (stejně jako voda). Naváže energii úplně se stejnou účinností, ovšem s jinou rychlostí, ale s narůstajícími hodinami provozu se nám nashromážděný teplý vzduch v pokoji začne rozpínat a zvyšovat nám teplotu ovzduší v daném pokoji. Zatím co u vodního chlazení nám ohřátá voda předá teplo na radiátor, který má mnoho násobně vyšší chladící plochu a teplo se mnohem rozumněji a rychleji vyloučí z okruhu. Díky tomuto nám vodní chlazení během pár hodin nezahřeje tak "brutálně" pokoj jako normální PC chlazené vzduchem.


Já to nějak nedokážu pochopit jak to funguje. Musíš přece odvéct stejné množství tepla za stejný čas a z vodního radiátoru se teplo přeci taky přenáší do vzduchu. Sice má voda ze začátku nějakou kapacytu a teplo se v ní "uchovává", ale to je jedno. Podle mě zahřeje vodní chlazení místnost stejně jako chlazení vzduchem, nebo se mýlím?
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-17 00:17:14
avatar
Nemýlíš, autor opomněl zákon zachování hmoty a energie.. zahřeje se to stejně, je to jen subjektivní dojem (no a možná to, že cyklus teplo-voda-vzduch je pomalejší než jen teplo-vzduch).

Nicméně vodní chlazení (já dávam přednost spíš "kapalinové" protože vodu tam lejou jen cvoci) je opravdu o hodně lepší než vduchové.. jen je problém ho na první pokus dát dobře dohromady.
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-17 01:15:05
avatar
ted jsem chtel napsat presne to same, zakon zachovani energie plati i pro DDworld . Na druhou stranu lépe chlazené komponenty mají o něco menší spotřebu, proto to není úplný nesmysl.

jinak moc pěkný článek, těším se na pokračování. Ačkoli si vodníka jistě nekoupím, GTA IV mi díky CPU plynule neběží a tak radši upgradnu PC, které může bý tiché i se vzduchem
Trace4x10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-17 07:06:37
avatar
Lépe chlazené komponenty mají nižší spotřebu, tím pádem míň sežerou a míň topí, když míň topí, tak se líp chladí, když se líp chladí tak mají menší spotřebu... A za chvíli máme spotřebu a vyzářené teplo na nule
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-17 12:26:11
avatar
Presne. Ze se mene ohrivaji(myslim tim mensi provozni teplota) neznamena, ze klesa spotreba. Ona tepelna enrgie(Joulovo teplo) je porad stejne. Je tedy jedno jestli je chlazeni vzduchove nebo vodni na ohrivani pokoje. Dulezitejsi je spis cirkulace vzduchu v danem pokoji. Vzduchove chlazeni ohriva primo vzduch v mistnosti, ktery meni(ventilatory), kdezto vodnik ohriva lokalni misto u radiatoru vodnika. Pokud tedy budeme menit vzduch v mistnosti pres tento radiator, bude to i pocitove naprosto stejne.
Centurion1973 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Pekne 2009-03-16 23:50:00
avatar
Pekne ale jen me to utvrdilo v tom ze TRUE se vyplati - tech 5% vykonu CPU navic me az tak nevytrhne a GPU taktuju minimalne (tak aby to chladic kterej tam mam uchladil v pohode aniz by to bylo vyrazne slyset). Radsi misto vodnika za 15K usetrim na upgrade sestavy + 30" monitor ktere bych chtel pristi rok koupit a ktere me i tak budou stat hafo penez....
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-17 00:21:20
avatar
Tak drahýho vodníka nepotřebuješ.. kdyby to bylo jen na CPU, tak ti doporučuju se mrknout sem Odkaz.. nějakej blok ti klidně seženu za dobrou cenu.

Třeba teď sem viděl kvalitní (Swiftech) vodní blok na CPU s integrovanou pumpou za cca 1.200 CZK, stačí k tomu hodit expanzku, hadice a radiátor a máš chlazení na CPU.. jen se nesmíš koukat na cenově ujetej Alphacool.

A jinak, výsledky chlazení CPU v tomhle testu jsou způsobené lecčim.. kdyby tě to zajímalo, tak se mě zeptej přes PM.
Centurion1973 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-17 00:56:02
avatar
Ja uz rok a pul mam TRUE se 2 vetrakama a nejvetsi duvod proc neplanuju vodnika je prave to ze ve vsech testech ktere sem videl a ktere ho porovnavali s rozumne drahymi vodniky (+-10K) tak tam nebyl dostatecny vykonovy rozdil ktery by ty naklady ospravedlnil - a take po tom co mi 2 lidi kteri z TRUE presli na vodnika potvrdili ze rozdil v teplotach a OC za ty prachy podle nich nestal.
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-17 14:28:35
avatar
Chce kvalitní vodní blok, dobré čerpadlo a slušnej radiátor, pak rozdíl je. Výhoda je, že to vydrží.. ale ThermalRight má zase dobrou podporu patic, takže u nich taky.
Mr._Dragon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - zajimave 2009-03-17 14:45:07

1)wroom dela veci "na zakazku" a fitinky by vam udelal treba ctvercove, tak si neztezujte ze mate starsi expanzni nadobu. Vodnik spicka a nesezenete si expanzu u ktere by jste nemeli problem?

2)co má každý s touto pumpou?

3)vím, že to už bylo řešeno výše
Díky tomuto nám vodní chlazení během pár hodin nezahřeje tak "brutálně" pokoj jako normální PC chlazené vzduchem.
tohle je ale naprosta blbost
Pokoj se podle meho při použití vodního chlazení rychleji zahřeje, pumpa take něco vyzáří.
Pokud autor myslí pokoj jako uzavřenou kostku kde se nic nehýbe (nevíří vzduch). Potom pokoj bude stejne teplí, ale radiator od vodníka bude vzduch vířit mnohem lepe než PC, ktere vyfukuje hodne teplí vzduch.take zaleží na množství vody v okruhu,... ja to bral tak, že pokud bude v pokoji stejne množství naterialu se stejnou počáteční teplotou(2 uplne stejný pokoje se stejnými PC,...)
kdyby misto pokoj byla case tak se stejnym uloženim vetracku by to mohla byt pravda (spatna cirkulace vzduchu v case)
snad jste to pochopili, ja když se rozepíšu, tak nekteři lide prestavají rozumet. Napište si a ja to klidne vysvetlim vic.

4) netýka se článku
DigiAuru zlepšit – stačí psát více kvalitních názorů a méně nekvalitních
doufam že to neni převlečene slovo neatraktivní
radezz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-17 17:46:15

ja se taky chystam na vodnika,myslim si ze je to supr vec. jen me uniklo-kam zapojily to vodni cerpadlo? normalne do zakladky?
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-18 13:23:39
avatar
Taky to jde, u některejch. Já ho měl na 4-pin molexu pro disky apod. Záleží co za čerpadlo dost..
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Pár frflů... 2009-03-17 19:03:51
avatar
"Vzduch sám o sobě slouží jako tepelně vodivé médium (stejně jako voda). Naváže energii úplně se stejnou účinností, ovšem s jinou rychlostí, ale s narůstajícími hodinami provozu se nám nashromážděný teplý vzduch v pokoji začne rozpínat a zvyšovat nám teplotu ovzduší v daném pokoji. Zatím co u vodního chlazení nám ohřátá voda předá teplo na radiátor, který má mnoho násobně vyšší chladící plochu a teplo se mnohem rozumněji a rychleji vyloučí z okruhu. Díky tomuto nám vodní chlazení během pár hodin nezahřeje tak "brutálně" pokoj jako normální PC chlazené vzduchem."
- N E U V Ě Ř I T E L N É ! ! !

"Jedním z čerpadel spadajících do této kategorie je i Laing DDC 1RT...Námi vybraný model ke vší smůle nedisponuje závity, takže není možno pro něj použít jiné hadice než...s nedostačujícím průtokem a důrazně nedoporučujeme takto malé hadice používat pro chlazení více než dvou komponent..........Řada čerpadel Laing se vyrábí ve více verzích a při koupi kterékoliv verze neuděláte chybu. Všechny čerpadla od této firmy jsou dostatečně výkonná, aby utáhla sebe náročnější okruh."
- tak jak teda?

"v USA se dá pořídit do 1200Kč+CLO"
- clo při nákupu za 1200 Kč?

"Hlavní vadou na kráse této perfektní expanzní nádoby je to, že není na ní možná výměna fitinek"
- tak buď je perfektní, nebo není! Asi by tam mělo být spíš: Hlavní vinou na kráse této jinak perfektní..."


"PS: na bloku se nachází jedna neasymetrická dírka"
- tak to bude asi symetrická, ne?

Možná méněkrát zbytečně použít cizí slovo (co vadí autorovi na pojmu "průtočnost"?) a víckrát to po sobě přečíst, nebo dát někomu přečíst...
ALE!
Článek jako celek je super, velké díky za něj, určitě dal spoustu práce a je velice užitečný! Hlavně shrnutí na konci, kde je vysvětleno pro koho vodní chlazení jo a pro koho ne je bezva! Tak nebuďte jelita a než to dáte na web, tak to nechte někomu přečíst...
Díky za článek!
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-18 13:32:36
avatar
Vodní chlazení je pro každýho kdo neni línej.. jinak s připomínkama celkem souhlas. Neznam moc lidí co by používaly Laingy bez nějakýho alternativního TOPu.. kromě toho, že bez TOPu to zabíjí dost výkonu, tak hlavně výměna onoho vršku umožní použít libovolné G1/4 fitinky.
ucho1212 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - skuste aj 2009-03-17 21:21:01
avatar
Cudujem sa ze ste nedali do okruhu namiesto 2 velkych radiatorou radsej chladnicku. je to ovela lepsia vecicka urobi to cca 5 stupnovu vodu a to sa potom chladi..
napr Hailea Ultra 300 HC250 WaterChiller
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-17 21:57:35
avatar
no to uz ale potom musíš řešit kondenzaci vody a to je svinstvo
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-18 13:33:17
avatar
A příšernej kravál.. to už je lepší single-stage chlazení.
ElectricKota [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-17 22:07:51
avatar
Dobrý článek, aspoň povzbudí lidi co mají chuť se do "vodníka" pustit. Osobně mám vodu už 5let a jsem maximálně spokojen.

Pumpu Liang DDC silně doporučuju, jeopravdu neslyšitelná a přitom extrémně výkonná.
Markartní rozdíl na GPU jsem taky pocítil z 80 v zátěži na 40stupnů a ještě při OC (GTX 260 216, @720mhz) s AgraFX chladičem!

go water go
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-18 13:34:01
avatar
Kterou DDC? 10W nebo 18W? 18W je dost daleko od "neslyšitelná". 10W je v pohodě..
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-18 08:19:59

Je nutné na tom radiátoru mít ty ventilátory? Utáhne to chladit i bez těch větráků?

Dík
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-18 13:34:41
avatar
Ne neutáhne, až na některé vyjímky. U kvalitních radiátorů ti pomůže i ventilátor na cca 500-800 RPM, který slyšet nejsou..
budy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-18 14:06:06
avatar
ale ano utáhne... když je to 360tka radiátor tak jo ale teploty budou o dost vyšší. u mě se dvěma 360tkama chlazenýma pasivně byly teploty cca o 20 stupnů vyšší
Elkern [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-18 19:45:30

Moc pěkný článek.Těším se na ten zbytek.
Oldis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 2 budy 2009-03-28 16:08:38

pises ze "Princip chlazení je tedy trošičku odlišný", a dal ho popisujes a to ti nedoslo ze princip je stejny? ze voda stejne jako vzduch pritece(oboje jsou tekutiny) preberou energii a odnesou ji jinam kde ji odevzdaji.
Oldis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - heh a hned ctu dal dalsi nesmy 2009-03-28 16:16:20

pokud se ti v mistnosti nemeni vzduch tak podle zakonu zachovani energie bude mit vzduch v urcitem case T stejnou teplotu at mas chlazeni vodni nebo proudem vzduchu, a to proto ze zdrojoveho tepla je stejne, a dal pises ze protoze voda ma vyssi tepelnou kapacitu tak uuchladi komponenty na nizssi teplotu, tomas pravdu, patrne poprve v clanku, mno a tim mi vychazi ze toho tepla odvede a preda do vzduchu vic, takze v pripade vodniho chlazeni muzeme ocekavat ze v mistnosti bude teplota naopak vyssi!
budy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-28 17:13:30
avatar
holt málo jsem to rozvedl a uznávám občas se tam vyskytne i nějaký nesmysl
Oldis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - opomel sem zakladni fakt 2009-03-28 22:20:56

ze pokud bude radiator vodniho chlazeni mi t stejne charakterystiky a podminky, tak vysledna teplota komponent bude srovntelna, protoze zrovna ten radiator je nejuzzsi komponenta v chladicim cyklu a na jeji propustnosti zrovna nejvic zalezi kolik energie se skutecne odvede.
Oldis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - pochvala 2009-03-28 22:22:19

jinak ocenuji tvuj pristup a jak ses ktomu primo postavil
Dvorix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Otevřený systém 2009-03-31 13:09:04

Článek popisuje standardní OZAVŘENOU soustavu. Osobně se mi výrazně více líbí OTAVŘENÁ soustava.

Princip je analogický, založený na otevřené nádobě s vodou kde je nomální ponorné čerpadlo. Nádoba může být přitom umístěna skoro kdekoli. Mám otestovány cc 4 metry (převýšení přitom libovolné, klidně ty 4 metry do výšky/hloubky).

Na rozdíl od uzavřené soustavy má několik podstatných výhod:
* Není potřeba radiátor. Díky odparu vody se ochlazuje naprosto bezproblémově.
* Není potřeba expanzka. Zavzdušnění je z principu skoro nemožné.
* Cena je výrazně nižší (v podstatě jen akvarijní čerpadlo, nádoba, hadice, dvě spojky a bloky)

Má i nevýhody:
* Nutnost doplňovat vodu
* Složitější manipulace při přemisťování (ale nic tak drastického stačí dvě rozpojky)

OTEVŘENÁ vodní chlazení jsem používal cca 2 roky na dvou PC a docela spokojenost.
budy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-01 22:59:17
avatar
to je sice pravda ale kolik lidí si to může doma dovolit z důvodu prostorového omezení...zrovna moc lidí ne
novotny.plz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Doplnění článku 2009-04-27 17:11:03

Autor se dopustil jedné velké chyby! Je zavádějící, se odvolávat na elektrochemickou korozi a nedoplnit, že tato koroze hrozí pouze v případě, že při průtoku média dochází ke kontaktu vody a hliníkových a měděných prvků.
Toto nebezpečí bylo popsáno v celé řadě článků na internetu i v odborné literatuře.
Jestliže se uživatel vyvaruje smíchání těchto dvou kovů, je potom prakticky jedno, čím systém napustíte.
Nedoporučuje se voda z vodovodu nebo studny, protože obvykle má zvýšenou tvrdost a může obsahovat chlor, který měď leptá.
Použijete-li destilovanou vodu v uzavřeném okruhu, je jediné nebezpečí zarůstání řasami, ale to měl odstranit malý obsah mědi ve vodě (maličko mědi se rozpustí vlivem vdušného kyslíku ve vodě, ale po krátké době se systém sám stabilizuje).
Jinak slušný výkon - až na tu češtinu.
nutak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - vodní chladak :) 2009-05-06 18:44:45

Já mám vodní chlazení s aukce , stalo me cca. 1500kč je nové , k němu mám regulátor otáček ! A je to velmi účinné a velmi tiché chlazení ... Chladí mi CPU Q9300 na 40C ( AC větrák na 60C ) a grafiku 9800GTX na 50C ( větrák na 60 -70C ) takže je to lepší ale hlavně 1000X tišší. Určitě bych volil vodníka i přes riziko prasklé hadice
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!