AMD Phenom II X4 920 a 940 BE vs Intel Core 2 Quad v testu procesorů kolem 5000
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Úterý, 24 březen 2009
alt

 

 

 

 

Naše testovací možnosti jako uživatelského serveru s omezeným možnostmi jsou stále dost omezené, ale snažíme se postupně vše dodělávat. Protože ale nikoho neplatíme, je problém honit lidi do práce :). Na dnešním testu se tak podílelo hned několik lidí z redakce a zkombinovat to všechno dalo celkem práci a vyžádalo si to nějaký čas. Finální úprava článku a vlastně samotný text článků zbyla opět na mě. Jako běžné uživatele nás samozřejmě zajímalo, jak si vedou nové procesory AMD Phenom II, jak sami o sobě, tak v porovnání se svou nejbližší cenovou konkurencí.

Do testu jsme tedy zvolili procesory mezi 5000 – 6000 korunami, a že jich je tam požehnaně. Pro srovnání jsme do testu zařadili ještě nejrychlejší starší 65nm Phenom X4, který se dnes prodává za ceny kolem 3900 korun včetně DPH. Je tak nejlevnějším modelem v testu. Nejdříve si ale řekněme něco o samotných procesorech AMD Phenom II.
  • AMD Phenom II – AMD se vrací zpět na vrchol?

Když se ohledneme za posledními dvěma lety, tak nelze konstatovat, že by se AMD zrovna přehnaně dařilo. Intel již před nějakou dobou uvedl procesory Core 2 Quad a to nejdříve jako 65nm, později 45nm. Trochu s podivem je, že bestseller mezi čtyřjádrovými procesory, 65nm Intel Q6600, je stále aktivním a prodávaným modelem a to za cenu ne zrovna malou. AMD před nějakou dobou ohlásilo ambiciózní projekt vývoje prvního nativně čtyřjádrového procesoru.

Výsledkem byl PHENOM vyráběný v té době 65nm. To se až dnes ukázalo jako chybný krok. Ani ne tak samotná tvorba prvního nativně čtyřjádrového procesoru, ale právě použitý výrobní proces. Procesor byl velice složitý v konkurenci podstatně jednodušších slepenců dvou dvoujádrových procesorů konkurenčního Intel Core 2 Quad byl v nevýhodě. Na 65nm Core 2 Quad ještě víceméně v B3 revizi stačil, na 45nm už ale ne. Přičtěme k tomu dětské nemoci, který tak složitý procesor měl a také jednu uměle nafouknutou aférku s TLB chybou. Ta, ačkoliv se v praxi v životě nikomu, kromě v laboratořích AMD nikomu neprojevila, byla neřízeně rozmáznuta a mnozí uživatelé pojali dojem, že AMD Phenom = nestabilní procesor. AMD zareagovalo téměř nijak a pověst AMD Phenom procesorů nezlepšilo, přestože poměrem cena-výkon patřila levná tříjádra i čtyřjádra k tomu nejlepšímu, co trh nabízel.

Že právě 65nm výroba byl největší problém, se dozvídáme až nyní s příchodem 45nm Phenom II procesorů AMD. Můžeme prozradit dopředu, že ty napravují reputaci AMD opravdu zásadním způsobem a dost možná je Phenom II ten procesor, kterým mělo AMD svou pouť nativních čtyřjádrových procesorů začít. Podívejme se tedy, co nám nabízejí …

 
  • AMD Phenom II 920 a 940BE – socket AM2+ vs AM3

Začněme představením toho, co nám vlastně AMD nabízí. Do testu jsme zařadili jako první dva Phenom II modely do socketu AM2+. Jsou to vlastně první a také jediné procesory do této patice. Všechny ostatní Phenom II procesory už budou AM3. Děsit se však nemusíte, protože AM3 je fyzicky až na jednu maličkost v umístění dvou pinů, zcela totožný s AM2+. To znamená, že AM3 procesory Phenom II osadíte do základních desek s paticí AM2+. Do staršího AM2 bez plus, už je ale neosadíte. Naopak procesory s AM2+ paticí osadíte jen do AM2 a AM2+. Do AM3 je dát nemůžete. Je to poměrně logické. AM3 procesory mají integrovaný jak DDR2, tak DDR3 řadič pamětí.

AMD vydalo jako první AM2+ Phenom II procesory, které taky v této řadě jako jediné nativně AM2+ zůstanou. Nemají aktivní DDR3 řadič, takže je do AM3 socketu prostě neosadíte. Do testu jsme dostali modely Phenom II 920 a Phenom II 940 BE.

Víceméně se jedná o jeden a ten samý procesor na různém taktu a samozřejmě za odlišnou cenu. X4 920 tiká na 2,8GHz a stojí necelých 5000 korun. Tím pádem konkuruje procesorům, jako jsou Intel Q8300, E8500 a dražšímu Q6600. Proti doposud nejrychlejšímu 65nm AMD Phenom X4 9950 na 2,6GHz je dražší zhruba o 1000 korun.

Druhým dnes představovaným modelem je AMD Phenom II X4 940. Ten má takt už 3,0GHz, což je u čtyřjádra AMD dříve nevídaná hodnota. Jedná se také o model Black edition, což znamená, že má otevřený násobič oběma směry. Pro taktování je tak velice atraktivní. Jeho cena je v současnosti kolem 5700 korun, což je stejně, jako stojí Intel Q9600 na 2,66GHz, o něco více než Q9300 na 2,50GHz, který stojí 5400 korun a o dost méně než Q9550 na 2,83GHz, který se v našich obchodech nachází za cenu 7000 korun.

Oba procesory jsou technicky stejné. Podporují tedy oficiálně paměti DDR2 1066MHz. Jsou samozřejmě nativně čtyřarové. Hypertransport sběrnice má frekvenci 3,6GHz. Procesory samozřejmě disponují 64bit rozšířením a nově také instrukcemi SSE4A. přítomny jsou šetřící funkce, mezi jinými i nejnovější verze Cool'n'Quiet 3.0. Podívejme se na procesory i z dalšího pohledu …

 
  • AMD Phenom II X4 vs Intel Core 2 Quad

Hledisko srovnání s konkurencí je to, co nás jako zákazníky primárně zajímá. Tak tedy situace se má takto:

Podrobná tabulka vlastně ukazuje vše, co je dobré o procesorech vědět. Přímou cenovou konkurencí k AMD Phenom II X4 920 je tedy dvoujádrový Core 2 Duo E8500 a čtyřjádrový odlehčený model Intel Q8300. O něco dražší je čtyřjádrový Intel Q9300 a také Q6600.

Q9300 je vlastně cenou tak napůl mezi Phenom II 920 a 940. AMD Phenom II X4 940 BE zase cenově přímo konkuruje model Intel Q9400 na 2,66GHz. Jeho novější variantou je Q9450, který se ovšem už nedodává. Nejbližším vyšším modelem je pak až Intel Q9550 s 12MB L2, který ovšem stojí už přes 7000 korun, což je o dost více než AMD Phenom II 940 BE.

(AMD Phenom II X4 9xx)

Jak vidíte z podrobnějších parametrů, mezi procesory jsou zajímavé rozdíly. Začněme nejdříve mezi Phenom a Phenom II. Rozhodně se nejedná o identická jádra. Podstatná změna výroby přinesla i lehké přeuspořádání čipu, některé dílčí optimalizace a zvýšení velikosti vyrovnávací paměti L3.To se odrazilo na počtu tranzistorů, kdy 45nm Phenom II X4 má 758 milionů tranzistorů a plocha jádra činí 258mm2. Starší Phenom X4 má „jen“ 450 milionů tranzistorů, což na nativní čtyřjádro nebylo mnoho. Jeho plocha je ale při 65nm výrobě větší než u nových 45nm Phenom II X4 procesorů a činí 285mm2.

Ve srovnání s konkurencí procesorů Intel je třeba si dát pozor, že srovnáváme dva konstrukčně odlišné procesory, protože Phenom i Phenom II jsou trochu něco jiného než Core 2 Quad. Phenom procesory AMD jsou nativní čtyřjádra, s integrovaným řadičem pamětí, jsou tedy podstatně složitější než poměrně jednoduchá Intel Core 2 Quad, která jsou vlastně slepencem dvou nativních dvoujádrových procesoru Core 2 Duo a samozřejmě nemají integrovaný řadič pamětí. Daleko podobnější jsou si AMD Phenom procesory s Intel Core i7 a budoucími Core i5, což vlastně také konstrukčně téměř identické procesory budou. Současné Core i7 je o kategorii výše, ale je to nativní čtyřjádro s integrovaným řadičem pamětí, který je však složitější tříkanálový. Budoucí Core i5 už budou skutečně přímou konkurencí Phenom II procesorům a vlastně půjde téměř o totéž – nativní čtyřjádro s integrovaným dvoukanálovým řadičem pamětí.

Podobnost Intel Core i procesorů s Phenom procesory je vidět i na konstrukci vyrovnávacích pamětí. Zatímco Core 2 Quad se drží tradiční koncepce malé L1 a veliké L2, procesory Phenom a Core i mají i třetí vyrovnávací paměť. Právě velikosti L2 a L3 je to, co ovlivňuje počet tranzistorů a plochu čipu zásadním způsobem. Jak vidíte, tak docela podstatný rozdíl je mezi Q9400 a Q9550. Ačkoliv se jedná vlastně o jádry a technologicky totožné procesory, ten s koncovkou 50 má 12MB L2, což zvětšilo počet tranzistorů ze 456 milionů na 820 milionů a plochu čipu ze 164mm2 na 214mm2. Výrobně mezi tím bude dost rozdíl, hlavně co se výtěžnosti a pochopitelně i ceny čipu týká. Ačkoliv těžko říci, co je levnější. Zda 45nm Core 2 Quad Q9x50 nebo Phenom II. Phenom II je větší, ale zase má velkou L3, kterou Intel Q9x50 postrádá, která ale může být levnější než L2. Cenově však v současnosti na trhu konkurují Phenom II procesorům levnější a menší modely Q9000, které mají 6MB místo 12MB L2. Pravdou ale je, že v praxi to zase tak velký výkonový rozdíl nedělá, v moha případech je téměř zanedbatelný. Výrobně je skutečně těžké procesory Core 2 Quad 9xxx a AMD Phenom II srovnat. Ačkoliv jsou oba 45nm, ve skutečnosti je u obou použit trochu jiný 45nm výrobní proces. Nicméně v obou případech je proti 65nm procesorům rozdíl značný a to pozitivní.

Dost už obecných řečí a pojďme se podívat na pár testů a srovnání …

 
  • Phenom II X4 v testech
Testování tentokrát bylo o něco náročnější. Do testu jsme zařadili hned několik procesorů a to včetně minule testovaných Core i7. Výsledkem je, že to časově dalo docela zabrat :). Testovacích sestav bylo několik. Nejdříve začněme sestavou AMD. V té jsme pro jistotu použili dvě základní desky. Testováno bylo na nové ASUS M3A78-T s AMD 790GX. Zkoušeli jsme také ještě starší Gigabyte DQ6 AMD 790FX.
Testovací sestava DDWorld.cz:

 
Model
Zapůjčil
Procesor

AMD PHENOM II X4 920 2,8GHz

AMD PHENOM II X4 940 3,0GHz

AMD PHENOM X4 9950 2,6GHz

AMD-logo
Chlazení
Thermalright Ultra-120 eXtreme
 
 
 
Základní deska
ASUS M3A78-T AMD790GX
 
 
RAM
2x2GB 1066MHz DDR2
 
Grafická karta

ASUS ATI Radeon HD 4870 X2 2GB

 
Pevný disk
Western Digital Raptor
74GB 10 000ot/min
WD-HDD-ikonka
western-digital-logo
Zdroj
Thermaltake Toughpower 750W
 
 
Skříň
Gigabyte 3DAurora370
GB-Aurora-ikonka
gigabyte-logo
Zvuková Karta
ASUS Xonar DX
ASUS-Xonar-DX
asus-logo
Operační systém
Windows Vista Ultimate x64
vista_logo
microsoft_logo

Samozřejmě se liší testovací sestava pro Core i7, která má k dispozici samozřejmě jinou desku než je možné použít pro zbytek procesorů Intel Core 2. Core i7 má k dispozici hned 3x2GB DDR3 1333MHz RAM, takže je v poněkud velké výhodě (větší kapacita rychlejších pamětí, navíc s menším napětím než DDR2). Nechali jsme v testu dva dříve otestované Core 2 Quad Q9450/9550, které byly otestovány s 2x2GB DDR3 1333MHz. Zbytek procesorů byl otestován na desce v kombinaci s DDR2 1066MHz.

Testovací sestava DDWorld.cz:

 
Model
Zapůjčil
Procesor

Intel Q8300/9300/9400/9450/9550

Intel Q6600

Intel Core 2 Duo E8500

Intel Core i7 920/940

Chlazení
Thermalright Ultra-120 eXtreme
 
Základní deska

ASUS Maximus Formula P45 s775

ASUS P6T Deluxe Lga1366

 
RAM

2x2GB 1066MHz DDR2

3x2GB DDR 1333MHz

 
Grafická karta

ASUS ATI Radeon HD 4870 X2 2GB

 
Pevný disk
Western Digital Raptor
74GB 10 000ot/min
WD-HDD-ikonka
western-digital-logo
Zdroj
Thermaltake Toughpower 750W
 
 
Skříň
Gigabyte 3DAurora370
GB-Aurora-ikonka
gigabyte-logo
Zvuková Karta
ASUS Xonar DX
ASUS-Xonar-DX
asus-logo
Operační systém
Windows Vista Ultimate x64
vista_logo
microsoft_logo

S testy jsme si příliš hlavu nelámali. Nemá cenu testovat procesory v milionu aplikací. Jak si procesory proti sobě stojí, se dá zjistit z několika málo testů, což je přehlednější. Takže někdy je méně více a tím jsme se řídili. Otestovali jsme tedy procesory v teoretických benchmarcích, několika praktičtějších aplikacích a samozřejmě ve hrách. Nezapomeneme ani na provozní vlastnosti. Do testu jsme zařadili i jedno z nejrychlejších dvoujader Core 2 E8500 na 3,16GHz. Jak si povede proti čtyřjádům, když cenově stojí velice podobně? Uvidíme. Tak jdeme na to …

 
  • AMD Phenom II vs Intel Core 2 Quad – teoretické testy

Ačkoliv teoretické benchmarky nemáme moc v oblibě, protože mnohé jsou většinou optimalizovány neúplně vyrovnaně ke všem procesorům a jako takové vlastně nejsou vypovídající o skutečném výkonu. V rámci zajímavosti ale uvedeme pár takových testů, aby byli všichni spokojeni.

Ve starším testu 3DMark 06 si nové procesory Phenom II vedou víceméně očekávaným způsobem, tedy velmi dobře. Se svou přímou konkurencí jsou víceméně zcela srovnatelné. Odstup od staršího 65nm AMD Phenom X4 9950, je poměrně výrazný. Dvoujádrový Intel E8500 na vysoké frekvenci velmi zaostává.

V novější verzi oblíbeného benchmarku je pro procesory Intel situace o něco příznivější, celkově ale přímí konkurenti drží pospolu a je to mezi AMD a Intel hodně vyrovnané. Dvoujádrový Intel E8500 tikající na 3,16GHz končí opět poslední.

Cinebench R10 dokáže provětrat procesory opravdu řádně a to bez výjimky. AMD Phenom II se zde ukazuje proti své přímé cenové konkurenci velmi dobře. Core 2 Quad Q9300/9400 znatelně odskakuje a troufá si i na o dost dražší Q9550 na 2,83GHz.

Tolik teorie, přejděme k praxi.

 
  • AMD Phenom II vs Intel Core 2 Quad – praktické testy

Lehce nakoukneme i na pár praktičtějších programů, se kterými se může doma občas pracovat. Vybrali jsme hlavně multimediální programy. Testovat nějaké excel a podobné aplikace je nesmysl, protože na to má dost výkonu i levné dvoujádro za necelé 2000.

Začněme u Pov-ray. Samozřejmě v praxi platí, že čím náročnější scéna, tím více se vyplatí časově rychlejší procesor. Rozdíly jsou pak poměrně značné. O vítězství Core i7 zvýhodněných rychlými 6GB DDR3 RAM nemůže být sporu, ale cenově je to segment sám pro sebe. Ve velmi dobrém světle se ale ve vztahu ke konkurenci předvádí procesory Phenom II. Ani starší není zase tak pomalý. Dvoujádrový procesor Intel má sice vysokou frekvenci, ale jen dvě jádra, takže dost zaostává.

Samozřejmě poměrně náročnou aplikací je komprimace, a že je dnes v módě komprimovat soubory ve velikostech v řádech GB. To už dokáže procesor provětrat. I zde lze bez problémů čtyřjádrový procesor upotřebit. Díky 6GB RAM a tříkanálovému řadiči má Core i7 značnou výhodu v daleko větší paměťové propustnosti, takže je výkonovou kategorií sám pro sebe. Zbytek světa je až v závěsu. AMD se s novými Phenom II procesory opravdu pochlapilo a konkurenční Intel Q9xxx nechává za sebou. Frekvence rozhoduje více.

Programů na převod videa a k tomu určených kodeků je celá řada. Vybrali jsme jeden za všechny. Klasiku. I zde za high endem v podobě Core i7 je situace vyrovnaná a AMD si s Intelem rozhodně nezadá a za stejnou cenu nabízí plně srovnatelný, či spíše rovnou lepší výkon. Každopádně Phenom II není žádné ořezávátko. Starší procesory Phenom II X 9950 BE a Core 2 Q6600 už zaostávají více. Na většinu těchto multimediálních aplikací je také už trochu málo dvoujádro, i když na velmi vysoké frekvenci. Sice to samozřejmě převést zvládne, ale za mnohem delší dobu, což samozřejmě narůstá s počtem převáděných souborů apod.

Tolik k těmto testem a podívejme se na hry …

 
  • AMD Phenom II vs Intel Core 2 Quad – Herní testy

Většina z nás si výkonný procesor kupuje z velké části na hry. Takže nelze vynechat herní testy. Nebudeme dělat testy pro blbce v rozlišení 800x600 a tvářit se, jak je to strašně vypovídající. V tomto rozlišení s testovanými procesory v PC nikdo nikdy hrát nic nebude, takže dělejme testy, které mají smysl.

Podívejme se na testy v rozlišení 1920x1200, což je rozlišení, se kterým se sestavy osazené těmito procesory mohou setkávat nejčastěji. Jako vhodná grafická karta se nám zdála ATI HD 4870 X2, která jako CF řešení dokáže procesory pořádně prohnat a opět je spojení podobné výkonné grafiky s těmito procesory velmi pravděpodobné v reálném nasazení u zákazníků. Vybrali jsme čtveřici her zastupující současné technologie a styly …

Jako první tu máme závodní hru Race Driver GRID. V plných detailech vypadá nádherně a naší testovací grafice nedělá žádný problém ani ve vysokém rozlišení, na bezproblémové hraní stačí vlastně dvakrát. Jak vidíte, tak je i v podstatě jedno, jaký máte procesor, protože rozdíly jsou stěží měřitelné. I takové jsou dnes některé hry.

V akčním Crysis Warherad už v plných detailech dostává HD 4870 X2 zabrat. Výkonný procesor nějaký ten FPS přidá, a protože zde se hraje o každý FPS, přičemž hladinu 30ti FPS lze u této hry označit za bezproblémově hratelnou, je to dost na hraně. Mezi Intel a AMD je situace dost vyrovnaná. S pomaleji taktovaným dvoujádrem už byste asi měli s HD 4870 X2 problém.

Zařadili jsme také jednu strategii a to World in Conflict, opět v plné palbě. I zde si AMD vede velmi dobře a s konkurenčními procesory Intel drží krok. Ani Core i7 není o moc rychlejší, i když nějaký ten přínos je měřitelný.

Nemůžeme vynechat GTA4, které se ukázalo jako zabiják v dvoujádrových procesorů. Pokud si hru chcete skutečně užít v pořádné kvalitě, tak můžete taktovat dvoujádro kam chcete a pořád to bude málo. Tříjádro nebo čtyřjádro je prostě výhoda a to i na podstatně nižší frekvenci. AMD si opět vedou, vzhledem k nižší ceně, skvěle.
AMD zdá se tedy ve svých prezentacích, kde mluvilo o Phenomu II jako o herním procesoru, nevedlo plané řeči. Dokonce stejně drahou konkurenci poráží, samozřejmě ale musíme brát na zřetel, že ne všude je silnější procesor v běžných rozlišeních nějaká výhoda. Ale s novými Phenom II se rozhodně nedostatku výkonu obávat nemusíte.

Podívejme se ještě na provozní vlastnosti a nějaké to taktování …

 
  • AMD Phenom II – Spotřeba, Teploty, taktování

Dostáváme se ke kapitole provozních vlastností. Jak si vede AMD Phenom II v této oblasti? Zde se projeví přechod z 65nm na 45nm výrobu opravdu hodně, alespoň si to slibujeme. Takže jak je na tom nový Phenom II?

Začneme spotřebou. Proti staršímu Phenomu je nový Phenom II nebe a dudy. V klidu žere podstatně méně a v zátěži pořád méně a to tiká na vyšších frekvencích. Samozřejmě nelze nezmínit, že 65nm Phenom X4 9950 BE na 2,6GHz má TDP 125W. A hádejte, kolik mají TDP Phenom II X4 920 na 2,8GHz a 940 na 3,0GHz? Ano 125W. Teorie je ovšem jedna věc, praxe druhá. Ve srovnání s konkurencí nelze než říci, že situace je více než vyrovnaná. 45nm výrobní proces AMD potřebovalo jako sůl …

Neméně zajímavé je to s teplotami. Nasadili jsme skutečně výkonný chladič, BOX jsme ani nevytahovali z krabice. Jak vidíte, AMD Phenom II si vedou opravdu skvěle a jsou dokonce chladnější než konkurenční procesory Intel. Teploty uvádíme pouze v zátěži, protože s naším chladičem jsou pak téměř u všech modelů s výjimkou starších Q6600 a X4 9950 teploty kolem pokojové teploty v místnosti s neměřitelnými rozdíly.

  • Taktování

Pokud jde o taktování, tak to je také úplně nová kapitola procesorů AMD. 4GHz s procesorem AMD? Dříve nemyslitelné. Dnes realita klidně i u vás doma. Nejlepší čipová sada pro taktování nových procesorů Phenom II je AMD 790GX. Starší 790FX, pokud je spárována se starším SB600, tak bude vždy vykazovat zhruba o 100Mhz a více horší výsledky. Taktování u AMD dávno není hrabání se v BIOSu. Utilita, kterou AMD přímo vyvíjí a poskytuje, AMD Overdrive, umožňuje nastavit vše, co k běžnému taktování je potřeba. Taktování je tedy pohodlné z prostředí Windows, a když budete šikovní, tak i bez většího množství restartů.

Ale mluvme konkrétně. Základní napětí obou Phenom II procesorů 920/940 je něco mezi 1,32-1,35V. S tím si vystačíte až zhruba do taktů 3,35GHz, kdy je to ještě stabilní. Na 3,4-3,5GHz sice rozjedete nový Phenom II taky na defaultním napětí, ale dříve nebo později to v plné zátěži spadne, tedy alespoň podle našich zkušeností. S 1,40V si vystačíte na frekvencích kolem 3,7-3,8GHz. Opět se s touto frekvencí dostanete i výše a to až téměř k 4GHz, ale nebude to 100% stabilní. Při 1,45V se nám podařilo udržet bez problémů Phenom II X4 920 na 3,8GHz, přičemž s naším vzduchovým chladičem jsme najeli při tomto napětí i na frekvenci téměř 4,1GHz, ale do stabilního systému to mělo hodně daleko. Phenom II X4 940 dopadl o něco lépe a stabilních něco málo přes 3,9GHz při 1,5V je slušné. Opět se podařilo najet i na frekvenci přesahující 4GHz, ale nebylo to stabilní. Nešlo ani tak o to, že bychom to vzduchem neuchladili, ale prostě se tomu nechtělo držet. Je ale pravda, že jsme zatím zkoušeli jedinou základní desku na tyto pokusy a určitě se časem doladí BIOS desek a přijdou další Overclockerské modely desek. Každopádně taktovací schopnosti Phenom II si nezadají s konkurenčními Intel procesory a běžnému uživateli, kdy většina taktuje tak maximálně o 500-600MHz to s velkou rezervou stačí.

Jak vidíte, tak taktování spolu nese nevýhody v podobě zvyšující se spotřeby i teploty. Dobrou zprávou je, že i při OC fungují šetřící utility, takže v klidu se procesor neprožere skrz desku :). Procesor se podtaktovává automaticky někam na hodnoty kolem 1V, když jsme zkoušeli nižší napětí nastavit sami, nějak to nechtělo spolupracovat. Takže pokud by někoho zajímaly schopnosti podtaktování, tak bohužel ruční snižování napětí Phenomu II moc nesvědčí.

Podívejme se tedy pomalu na závěr …

 
  • AMD Phenom II - Phenom povstává z popela?

Jsme téměř na samém závěru a nezbývá, než si všechno celé zhodnotit. Dnes jsme měli v testu novinky od společnosti AMD a proti nim pár již trhem prověřených procesorů Intel Core 2 Quad. Takže jak to v současnosti mezi Intel a AMD vypadá.

V první řadě je nutné říci, že AMD udělalo s novými Phenom II procesory proti starším skok, ve který jsme jako zákazníci doufali, ale věřil mu skutečně málokdo. AMD Phenom II procesory jsou to, co jsme od Phenomu čekali už před dvěma lety. Bohužel to tedy chvíli trvalo. Že tím kamenem úrazu (nebo alespoň jedním z největších), byl 65nm výrobní proces, je zřejmé. AMD sice dělalo, co mohlo, ale nativně čtyřjádrový procesor s integrovaným řadičem pamětí a 65nm výroba, to prostě nebylo úplně ono. Podobně by se vší pravděpodobností dopadl i Intel Core i7, kdyby jej Intel vyrobil 65nm. Prostě nativně čtyřjádrové procesory s integrovaným řadičem pamětí jsou příliš složité a komplexní a 65nm výroba se k nim nehodí. 45nm už je ale podstatně lepší a najednou zjišťujeme, že ona ta konstrukce Phenom procesorů vůbec není krok vedle. Ono to funguje a funguje to velmi dobře. AMD totiž zase tolik optimalizací a funkčních změn v Phenom II proti Phenom neudělalo. Ale některé ano. Na stejné frekvenci tak bude mnohde Phenom II o něco rychlejší, ale možnosti vyšších frekvencí při nižší spotřebě a zahřívání, to je to, co je nejvíce vidět.

Z testů jasně vyplývá, že Intel na trhu vlastně v současnosti přišel o veškerý náskok, který s Intel Core 2 Quad procesory měl. Phenom II jsou minimálně stejně schopné, jako to nejlepší, co Intel na Core 2 Quad nabízí. Je ale pravdou, že na stejné frekvenci bude Core 2 Quad stále o něco rychlejší, ale to nám příliš nevadí, protože rozdíl je docela malý (odhadem 10-13%, ale ne všude) a hlavně za stejné ceny si vlastně stejně taktované modely AMD a Intel nekonkurují. Co je důležitější, je aktuální cena a tedy jak si modely vůči sobě konkurují.

AMD Phenom II X4 920 stojí 4900 korun včetně DPH. Za stejnou cenu můžete mít tyto modely:

  • Intel Core 2 E8500 na 3,16GHz – pořízení tohoto drahého dvoujádra je pitomost na entou. V této cenové kategorii už jsou dvě jádra prostě zoufale málo, v mnoha aplikacích je to vidět a to i přes to, že tiká toto dvoujádro na mnohem vyšší frekvenci, než stejně drahá čtyřjádra. Přesto jim už v mnoha aplikacích prostě nestačí.
  • Intel Core Q8300 na 2,5GHz – tento model je vlastně odlehčenou řadou čtyřjader odvozených od Q9xxx. Odlehčený je o 2MB L2 cachce a také o některé technologie jako Hyper-Threading, virtualizace nebo Trusted Execution. Není tak vhodný pro každého. Výkonově také vždy za stejně drahým Phenom II 920 zaostává, takže moc důvodů k jeho pořízení není.
  • Intel Core 2 Q6600 na 2,4GHz – bestseller mezi čtyřjádrovými procesory obecně, ale dnes už přeci jen vzhledem k provozním vlastnostem nepříliš atraktivní volba. I výkonem už za ne o moc dražším Q9300 docela zaostává a zaostává i za přibližně stejně drahým, či spíše levnějším Phenom II 920. Takže Q6600 už dnes opravdu nekupujte.
  • Intel Core 2 Q9300 – ten už je o nějakou tu stokorunu draží než Phenom II 920, ale výkonově to není schopen obhájit. Celkově je měřitelně slabší než Phenom II 920. Není rozhodně zcela vyrovnanou konkurencí. Tou je až model Q9400/Q9450, ty jsou ale o 1000 – 1500 korun dražší! Phenom II 920 se tak jeví jako s přehledem nejlepší volba procesoru do 5000 korun.
Pak je tu model v tuto chvíli nejvyšší. AMD Phenom II X4 940 Black edition taktovaný na 3,0GHz disponující bonusem otevřeného násobiče. Ten stojí dnes kolem 5700 korun včetně DPH. Za stejnou cenu pak máme kolem tyto konkurenty:
  • Intel Core 2 Q9400 na 2,66GHz – tohle je v podstatě jediný model, který se cenově v blízkosti AMD Phenom II 940 nachází. Cenově tedy přímá konkurence, výkonově ale ani náhodou. Pokud byste chtěli hledat výkonovou konkurenci, tak tou je vlastně až Intel Core 2 Quad 9550 na 2,83Ghz. Ten vlastně výkonově +/- kopíruje výkon Phenom II X4 940. Jenže stojí o dost více a to 7100 korun. Za tuto cenu je ale pořízení Q9450 poněkud pasé, protože „jen“ o pár set korun více už stojí Core i7 920.

Takže co říci závěrem? ....

 
  • Závěr, hodnocení a doporučení

AMD Phenom II 920 a 940 se skutečně povedly. AMD nasadilo i velice dobrou cenu a v podstatě dnes lze říci, že Intel nenabízí za stejné peníze stejný výkon. Na stejný výkon si u Intelu musíte vždy cca 1200-1300 korun připlatit, ale vlastně připlácíte na nic. Phenom II a Core 2 Q9xxx nabízejí v podstatě srovnatelné OC možnosti i provozní možnosti, kdy Phenom II žere o pár wattíků více, ale je zase chladnější. Nemůžeme však říci, že byste za příplatky na výše taktované verze získávali nějak o dost více výkonu. Mluvíme skutečně o řádu tak 10% za 1000 korun. Pokud nepočítáme Core i7, jehož výkon není vždy ceně odpovídající (a jak v kladném tak záporném smyslu).

AMD tak konečně srovnalo krok s Intelem a dá se říci, že v čase minutu po dvanácté. 45nm výrobní proces tu měl být u AMD tak zhruba před rokem. Dnes je to v podstatě vyrovnání kroku, avšak zase díky zajímavějším cenovým podmínkám AMD trošku Intelu poodskočilo. Intel ale vsází tradičně na to, že je schopen stejný výkon prodávat dráž, což už si v minulosti mnohokrát ověřil. Někteří si zkrátka pořád myslí, že procesor Intel bude proti tomu od AMD méně padat, vydrží déle, a možná i bude umět skočit na nákup. Stále i dnes jsou slyšet absurdní povídačky o tom, že jedna platforma je stabilnější než druhá, protože někdo někde změřil, že tomu spadly Windows 5x a tomu 6x. Samozřejmě je to nesmysl, a smějí se tomu i u Intelu, ale vymlouvat to nikomu nebudou. Ve stabilitě, kvalitě atd. skutečně dnes není mezi AMD a Intelem žádný rozdíl. Intel ale trochu ceny procesorů směrem dolů již upravil a další úprava cen nás čeká až pravděpodobně téměř za dva měsíce a to už bude mít AMD na trhu Phenom II X4 AM3 procesory v plné polní.

AMD Phenom II 920 a 940 BE nabízejí kolem 5000 korun nejlepší poměr cena-výkon a výkon obecně. Kromě toho mají i skvělé provozní vlastnosti plně srovnatelné s konkurencí na hony vzdálené realitě starších 65nm Phenom procesorů. AMD Phenom II je přesně to, co jsme od AMD optimisticky čekali už při vydání prvního Phenomu. Bohužel se tak nestalo a skutečně povedeným procesorem se stává až nyní. Sice tedy pozdě, ale přece. Nevýhodou 920 a 940 je příslušnost pouze do AM2+ socketu, takže kombinace s DDR3 RAM nebude možná. To ale nemusí vadit každému, cena DDR3 je pořád vyšší než DDR2 a ani Core 2 Quad 9xxx většina lidí v kombinaci s DDR3 nekupuje.

Pokud by vám to náhodou vadilo, tak do měsíce AMD vydá Phenom II 955 na 3,2GHz. Ten bude ještě rychlejší, cenově cca o 800-900 korun dražší a bude pro DDR2 i DDR3. AMD nám nově nenabízí něco, co jsme výkonově ještě obecně na trhu CPU neviděli, (v rámci AMD jsme to ještě opravdu neviděli), to stejné už Intel nabídl v podobě Q9xxx, ale nabízí konečně to samé, tedy vysoký výkon a dobré provozní vlastnosti, a to za ještě lepší, a konkrétně nižší cenu. Na to určitě slyšíme …

"AMD Phenom II - skvělý poměr cena-výkon a krok vpřed v rámci procesorů AMD"

Za zapůjčení procesorů děkujeme společnosti AMD

 

 

 
AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Hvk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Thanks DD 2009-03-24 01:00:15
avatar
DD diki za velmi pekny clanok a nech je takychto clankov len a len viacej....a snad sa nenajde zas niekto kto by napadal,ze uprednosnujes AMD....bohuzial ludia su vselijaki...
Neznámý  2009-03-24 20:35:18

AMD Téměř, a nebo, úplně, opět, a to opět, ve světle, Ramp, ve hrách, při jedné, a to při jedné Grafické Kartě, i když, a to i když, DvouJjádrové, AMD Téměř, ve světle Ramp, a vlastně, úplně, ve své CENové Kategorii, začnou, a to začnou se opět, sypat, peníze, do pokladen, snad, ano, tedy, abych tak, řekl, prostě no!
fonda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-24 02:45:44
avatar
super test, diky DD. P2 jasna volba pro upgrade ale radsi ten pro AM3 protoze pujde i do AM2+ a jeste se chci jen zeptat, na takovouhle sestavu je 750w zdroj celekm dost ne? tohle klidne utahne i kvalitni 400w zdroj a jeste by tam byla rezerva 100W (pro pretaktovani by bohate stacil 450-500W), tak proc v dnesni dobe vsichni silej a davaj tak silny (800-1KW)zdroje, 750W zdroj by utah vpohode 2x 4870X2 plus treba 2x nejakej QC. Nema pravdu?
itsPGD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-24 10:14:20

no kdyz vemu ucinnost zdroju levnejsich pod 80% a drazsi jsou znaceny ze maji min. 80% ucinost. Maximalni ucinost zdroje jsem videl 90% tak by asi to 400W "kvalitni delo" opravdu nestacilo... Kdyz budes mit zdroj predimenzovany asi o 25% tak je to tak akorat. priklad: 2x FX72 + ATi2400pro + 12x500GB WD + 8 Vetraku + 4x2GB DDRII spotrebovava na zalozaku 580W v zatezi, sice to zvlada 750W Thermaltake, ale urcite bych byl klidnejsi kdyby jsem puvodne koupil silnejsi 800-850W a kdybych do toho mel vrznout nejakou lepsi grafiku tak by to asi neutah.
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-24 16:12:50
avatar
účinnost nemá s výstupním výkonem zdroje nic společného. Když je zdroj 500W má prostě výstpní výkon, který může dodat do PC 500W. Účinnost udává kolik si vezme ze sítě vůči tomu co dodá do PC . Takže pokud by měl účinnost jen 50% při teoretickém max zatížení 500W by ze sítě odebíral 750W.
Mak44 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-24 20:47:17

keby mal ucinnost 50% tak by odoberal 1kW
Neznámý  2009-03-24 20:39:35

Já mám, asi tak, ten 500 Wattový neznačkový zdroj, teďkon, no, a mám, tam procesor, Intel Pentium IV., s Jádrem NorthWood, asi tak, a to asi tak, s tou sběrnicí, asi tak, na té, Frekvenci 800 MHz FSB, a s asi tak, 512 KiloBajty Rychlé vyrovnávací paměti, a asi tak, na Frekvenci 3 GHz, a Grafickou Kartu, ATI Radeon HD 2600Pro, se 128-Bit. sběrnicí, do SLOTu AGP 8x, a Zvukovou Kartu Sound Blaster Audigy ES, a tak, a to tak, to snad, utáhne, a to tak, to snad, utáhne, ještě a to ještě, případně, a to případně, tu Grafickou Kartu ATI Radeon HD 46X0, asi tak, a to asi tak, od FIrmy PowerColor, do sběrnice AGP 8x, tedy, jestli a to jestli, tu Grafickou Kartu ATI Radeon HD 46X0, do té sběrnice AGP 8x, vydá, tak, snad, a to tak, to snad, ještě, a to tak, to snad, ještě, tenhle, a to tenhle, asi tak, 500 Wattový neznačkový zdroj, utáhne, alespoň, a to alespoň, doufám, tedy, abych tak, řekl, prostě no!
sleeperTV [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-24 08:26:59
avatar
super článok... teší ma čítať také články o AMD....ale asi máš tam jednu chybu:
"Starší procesory Phenom II X 9950 BE a Core 2 Q6600 už zaostávají víc."

je to pri praktických testoch...
(určite len z nepozornosti)
Kert [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - TDP a OC 2009-03-24 09:25:16

Q6600 od intelu má v revizi G0 95W TDP. A vzhledem k tomu že už i ta je stará jak metuzalém, tak všechny na krámě budou s touto hodnotou.
A přetaktovat P2 na 3.9GHz při napětí 1.5V a zvýšit tim TDP na něco kolem 200W je docela masakr, věřim že dost levnějších desek by to do roka a do dne uvařilo v napájecí části.
mira89 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-24 11:34:19
avatar
Já osobně vlastním Q6600 a slouží mi víc jak rok na 1 při 3 GHz a o těchto taktech,výkonu a spotřebě si mohlo AMD do PhenomuII jen nechat zdát.Nic proti AMD,ale i ted bych šel nejspíš do Intelu. Důvod? několik- přetaktovat takovou Q9400 na 3,2GHz je otázka pár minut a nepotřebuju zvyšovat napětí tudíž spotřeba není ještě víc vyhoněná a teplota bude uspokojivá.Pokud bych byl cenově svolnější tak rovnou bych šel do Core i7 tam je vykon uplně někde jinde.AMD udělalo velice dobrý CPU jen trochu s křížkem po funuse.Ten kdo má 4jádro od intelu tak nema potřebu měnit a pokud ano tak PhenomII ho nezachrání.PII má smysl ted když stavíš PC kvůli ceně ale i Intel chystá slevy.
Mak44 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-24 12:34:44

jo, aj pri x4 je to otazka par minut, a dokonca nemusi byt ani BE. PhI a aj x3 nemam v laske, ani by som ich nikomu neodporucil, ale PhII x4 mi prirastol k srdcu okamzite ako som ho otestoval. 73W v klude ma OBROVSKY prekvapilo, a 140 v zatazi tiez (onboard grafika 780G, enermax pro82+ 385W)
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-24 20:29:16
avatar
Potvrzuji, Q6600 má TDP 95W v G0 revizi. Mně už rok slouží při 3,4GHz a k tomuto mírnému přetaktování stačilo pohnout manuálně s FSB. Zbytek obstarala deska ani nevím jak. V klidu má sestava s GTS512 142W/242W a v max přetaktu včetně GTS na 775/1102 má 172/310W.
julo9 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-26 16:45:52

a k tomu si prirataj 30% navrch to by si mohol vediet ze intel uvadza 70% TDP oproti amd
Neznámý  2009-03-24 20:42:04

No, a ten, a to ten, přetaktovaný procesor, Intel Core i7, asi tak, a to asi tak, na té, Frekvenci 2,66 GHz, ale, za to, a to za to, s Brutální spotřebou, až, a to až, asi tak, 130 Wattů TDP, na tak, nízkou Frekvenci, tak, ten, a to tak, ten, jak a to jak, má, a to jak, má tu spotřebu, asi tak, a to asi tak, těch 250 Wattů TDP, při té Frekvenci, jen 3,9 GHz, tak, a to tak, to je taky, a to to, je taky, docela, polet, tedy, abych tak, řekl, prostě no!
Danik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Spotřeba 2009-03-24 11:44:24

Pěkný článek, krásně jsi popsal situaci, ale mám ještě dotaz ohledně spotřeby:

Když jsi ty procesory Phenom II přetaktoval, jaká byla spotřeba v idle? Sice jsi psal, že šetřící utility fungovaly, ale šlo to na podobné hodnoty jako u nepřetaktovaných?

Jinak mě ten E8500 ještě docela překvapil, přeci jen na 2 jádrový procesor ještě velmi slušné výsledky (oproti 4-jádrovým).
Mak44 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-24 12:57:27

u mna sa x4 810 choval takto.. na def. frekvencii sa podtaktoval na 4x200 = 800MHz. Spotreba 73W. Pretaktovany na 3GHz siel 4x230 = 920MHz, spotreba 83W, cize +10W. V zatazi ale nevykazal ziadny narast spotreby, pri beznych aplikaciach mal do 140W. Prime95 mal na default okolo 160W, pretaktovany som neskusal, bo nobol cas. 9xx sa bude chovat podobne.
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-24 12:27:37
avatar
Super testík , jen mi v nem trochu chybí model PII 810, ten má jen trochu nižší L3 cache. Bylo by zajímavé jaký to mý dopad na výkon. A taky škoda že není v testu původní Phenom přetaktován třeba na 2,8GHz aby se ukázal výkonový rozdíl nové architektury
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-24 13:03:50
avatar
není to poslední test budou další
Mak44 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-24 12:46:04

paradny test! Ocenujem hlavne graf spotreby po pretaktovani. K vyberu procesorov by som ale mal vyhrady. Z hladiska bezneho uzivatela je cenovo vyhodnejsie volit PhII x4 8xx, kedze su podstatne lacnejsie. Rozdiel 6 vs 4 MB L2 cache je prakticky zanedbatelny. Nevidim dovod davat o 20€ viac penazi za zravejsi procesor, ked vo vysledku dosiahnu podobne takty, navyse ten lacnejsi este podporuje aj ddr3 ramy. PhII x4 810 mal na vyse po pretaktovani 2,6->3GHz uplne rovnaku load spotrebu, v klude o 10W viac.

len tak pre zaujimavost, akurat som doinstaloval Asus X51L s Pentium T3200 2GHz, pocuvam na tom mp3, lebo testujem zvukovku (blbla pred tym) a kludova spotreba 15W bez monitora, s monitorom na 75% jas 22W. Preco nerobia desktopy s crevami z bookov?
D4NO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-24 13:46:37

No ty notebookevé procesory jsou podle mě o dost dražší, kvůli právě spotřebě. Stačí se podívat na ceny těch modelů se sníženým TDP.
Danik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-24 16:10:57

Nemáš náhodou zkušenosti i s X3 720?
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-24 22:01:33
avatar
tak osobně se mi zdá jestě lepší volbou nez Phenom II X4 8xx tříjádro 720. To čtvrté jádro stejně člověk využije jen výjmečně.
Dle tohoto přesvědčení sem si taky X3 720 objednal. Huz nastal cas vyměnit postarší Athlon X2.
Mimochodem neměl by někdo zájem o koupi CPU AMD Athlon 64 X2 5000+ Black Edition (2,6 GHz).
Raskin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-25 09:15:22

Kdyby byl do s.939 tak ho beru.
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-25 15:11:07
avatar
smůla AM2
D4NO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-24 13:47:29

DD: Ceny DDR3 paměti už nejsou zdaleka tak strašné...
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-24 21:54:20
avatar
pořád jsou téměř dvojnásobné ve srovnání s DDR2
D4NO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-25 09:19:57

Dvojnásobné někdy ani zdaleka... Stejně ale si myslím že prodeje DDR3 jsou malé né kvůli ceně, ale spíš kvůli tomu že nepřináší o tolik větší výkon.
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-25 15:10:07
avatar
tak kdyby šli koupit kvalitní ddr3 za slušnou cenu není co řešit. Ale za slušnou cenu koupiš leda tak ddr3 s nějakým šíleným časováním které sráží výkon mnohdy až pod kvalitní a levnější ddr2
Lolek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Taktovani 2009-03-24 15:07:50

Meli ste asi hodne povedeny kousky.Protoze co sem si tak cetl diskuzni fora je v 90% pripadu limit 3.5-3.6Ghz.Ja sam mam phenom2 x4 920 a dostal sem se maximalne na 3710Mhz.A to muzu mluvit o celkem povedenym kousku.
Jinak mam fsb nastavenou na 265 a kdyz nastavim vyssi, nedostanu se ani do win.Desku mam s amd 790x/sb 750.
S jakou deskou ste to taktovali vy?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-24 15:50:51
avatar
s deskou ASUS M3A78-T AMD790GX
choucas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-24 15:15:31
avatar
Ja ti tiež ďakujem. Bo si konečne ukázal, že PII 940 BE je výkonom plne zrovnatelný s Q9550(ak nie lepší). Snáď si pár ľudom potvoril oči. A ešte treba dodať, že k cpu patrí aj dobrá fošňa a tie pre AMD phenom II sú lacnejšie. A na tých žvástoch o kompatibilite sa smejem aj ja.
Kiw [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-24 15:28:57
avatar
Po recenzi Core i7 další skvěle odvedená práce snad ve všech směrech.
Btw, DD, nejradši mám ty tvoje perličky a přirovnání:
"nemusíte mít strach, že by se procesor prožral přes základní desku" nebo "procesor Intel bude proti tomu od AMD méně padat, vydrží déle, a možná i bude umět skočit na nákup."
sithmaster [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-24 15:37:02

No budem stavat novu masinu a doteraz som bol rozhodnuty pre q9300/q9400. No teraz ma zaujal 940BE. Myslite ze je vhodnejsi na pracu typu virtualizacia nejake serverove veci pod opensource prostredim a obcasne hry?
+aby vydrzal niekolko rokov.
choucas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-24 17:42:05
avatar
Tak na to je určite vhodnejší phenom II. Len počkaj na vyššie taktované phenomy II pre sc AM3.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-24 18:01:19
avatar
jak rika choucas na tohle je o neco lepsi phenom II a jestli chces aby vydrzel nakej rok je lepsi pockat az na AM3 platformu. pokud to ale myslis s virtualizace a serverem trochu vazneji a dokazes v tom velmi dobre vyuzit vicejadrovy procesor tak je core i7 jeste lepsi volbou. ten HT je hodne mocny pokud ho dokazes dobre vyuzit.
sithmaster [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-24 21:07:26

Dakujem za rady. Som este len student cize nemyslim ze by som tak rychlo i7 vyuzil. V podstate je to na par rokov a cize mi to vychadza tak ze ked uz nebude stacit kupim nieco vykonnejsie. A este pls preco je na toto vhodnejsi PII pred C2Q?
choucas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-25 08:21:54
avatar
Ja sa moc o virtualizáciu nezaujímam. Ale čo poznám maníkov čo to využívajú tak oni vyslovene odporúčajú AMD. Vraj maju prepracovanejšiu vyrtualizáciu ako intel. Teda oproti core2. A ak chceš ísť do linuxu tak odporúčam skôr grafiku od nvidie. Predsa má väčšiu podporu ako AMD/ATI. Ale ak používaš ubuntu tak tam je aj AMD/ATI dobrá voľba.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-25 10:26:01
avatar
Protoze phenom je přímo navržen pro vysoký výkon v serverech..projevuje se tam dobre jak integrovaný radic pameti tak i nativnost 4 jadra nebo L cache.
choucas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-25 08:12:57
avatar
Corei7 je zbytočnosť. PII 940 ho plne nahradí. U core ide skôr o brutál prístup do ram. Ten je fakt ohromný. A preto odporúčam počkať na vyššie taktovaný phenom II pre sc AM3. ddr3 sú rýchlejšie ako ddr2. Myslím, že Phenom II 945 bude lepšia kúpa ako corei7 920. Mám doma corei7 a aj phenomaII a musím povedať že phenom sa len tak zahanbiť nedá. Je dosť aplikácii kde je dôležitá frekvencia a tam phenom II 940 BE dokáže pekne popreháňať corei7 920.
Derryk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-02 10:36:31

A neni lepší koupit z aukra Core2 Quad Q9300 za 3500 Odkaz nebo Core2Quad Q9550 Odkaz za 5000 či Q6600 2,4GHz SLACR revize G0 Odkaz za 3000 ?

Před dvěma měsíci jsem tam koupil Q9300 za cca 3700 a i dnes by to za tuto cenu byla dobrá koupě. Šla přetaktovat na 3.5GHz a mám na pár let klid co se nákupu procesoru týče.
cch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-24 15:37:41
avatar
pěkný testík, trochu mě zarazil výkon 9950 phenomu nad q6600.
povídačky o stabilitě jsou tu od Windows 95/98 kreté padaly kdykoli a na čemkoli , ještě to mám v žívé paměti těch spoustu bluescrenů které skákaly a ani jsem nevěděl proč a když už vzpomínám, kde jsou ty časy kdy za 5tis jsme měli namakanej athlon anebo ústřední topení v pohobě nějakého toho celeronu a pentia4 btw taky je u vás tak hrozný počasí? u nás už dneska 4napdlo a čtyřikrát to roztálo a teď padá zase
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-24 15:52:45
avatar
Vzhledem k tomu, že má Phenom 9950 2,6GHz a L3 a Q6600 jen 2,4GHz, tak to zase takové překvapení není ;)
D4NO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-24 17:01:01

Tady jen pršelo, popřípadě padala hmota podobná polystyrénu ... Východ republiky
cch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-24 19:41:46
avatar
jih vysočiny. už nesněří a shíh taky neni
Jorn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-25 15:20:48

Ať žijí OT. Já v tom největším blizzardu byl nucen cestovat pěškobusem.
D4NO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-25 15:35:23

Palec nahoru pro útěchu.
milhaus18 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-24 17:41:32
avatar
Testik hodne prehledny....ale kdybych si mel vybrat tak urcite Phenom X4 940...
Sephinothf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-24 18:15:37
avatar
hmm pekne, co bude dal, za tristverok tu bude i5, to sem zvedavej jak si povedou proti nemu
budy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-24 20:19:17
avatar
opravdu velice krásná recenze. Tak pěkné počteníčko již zde nebylo pěkně dlouho
Slunce [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-24 18:34:26

z grafů lze vyčíst, že pouze GTA4 umělo plně využít 3. a 4. jádro

na té první straně to porovnávání Phenom 65nm a Core Quad 45nm, při různých výrobních technologiích to je zcela neporovnatelné, tohle nelze porovnávat
D4NO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-24 21:00:45

Porovnat se dá všechno... Navíc je to test 45nm Phenomů II, tak nevím nad čím se tak rozčiluješ.
JayT [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Přetakt 2009-03-24 21:12:54
avatar
DD pěknej test.Jsem hodně zvědavej jak obstojí proti Core i5.

A k článku-nechybělo mi nic až na jednu věc.Testy s přetaktováním.Když už jde tak dobře přetaktovat tak bych ho otestoval ve hrách na vyšší frekvenci.Vím že budu výrazná menšina ale u mě je přetaktování samozřejmostí.Tak snad příště
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-25 00:13:32
avatar
Heh.. tohle je skoro anti-AMD článek. Btw. testovat maximálně mainstream desku pro AMD ještě s integrovanou grafikou proti high-end Intelovskejm? To nejni zrovna fair play.. se vážně nedalo sehnat něco lepšího?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-25 01:20:25
avatar
Ne, protože dražší deska pro AMD je prostě zbytečná Alespoň vidíte, že kvalitní a výkonná deska nemusí stát moc.
ssnake [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-25 11:48:39

do vysledne ceny bych dal i ceny desky+ram, taky muzu prodavat ferrari za 100k, ale kola k nemu budou za 4M a bez nich to nepojede
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-25 10:28:17
avatar
Lepe si to precti..pisu ze je lepší core i7 pokud využije dobre vícejádro..díky smt(ht) pak phenom hodne zaostává a 3kanálový radic pak také neco výkonu přidá..

Edit. Mela byt odpověď na choucase..
choucas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-25 11:45:44
avatar
Ja ti neoponujem. Ja som len podotkol, že corei7 je dnes prebytočný prepich. Phenom II mu bude určite stačiť. Komu by nestačil, že?
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-25 12:59:02
avatar
prebytecny jak pro koho..nevim co on na tom serveru a co s virtualizaci bude vsechno delat, takze jestli je to pro nej zbytecny nebo ne nedokazu posoudit.
Jorn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Good to know 2009-03-25 15:19:02

Dobrý vědět, že svůj 9850 nemusim upgradeovat. Chvíli sem o tom i přemýšlel, ale nárůst výkonu sotva 20 % spolu s přirozenou leností rozmontovávat a zase smontovávat celej komp převládly. Thx for da test.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-25 16:59:11
avatar
zadnej quad, kterej bude behat pripadne s pretaktem kolem tech 3GHz, jeste hodne dlouhou dobu nebude potrebovat upgradovat
choucas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-25 17:15:18
avatar
V domácom compe vydrží hoc aké plnohodnotné 4 jadro ešte hodne dlho.
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-25 15:32:35
avatar
Hmm, vidím že na to moje převádění 1080p ripů bude I7 ještě lepší než jsme čekali! Už aby to bylo!
Elkern [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-25 19:00:53

super test. diky moc!
Lukyn1811 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-25 19:50:46
avatar
Opravdu pěkný test. Mimo jiné jsem zjistil, jak jsem udělal dobře, že jsem dal na dobrou radu a nešel do E8500, ale do E5200. Za 5 minut přetaktováno na 3,6GHz(stabilní, 42 idle, 52 load) a podle testů zhruba o 5% až 10% nižší výkon za 50% ceny, to je prostě pecka.
jmmazuch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - nizke teploty 2009-03-27 08:20:25
avatar
Tento phenom II by sa dal, zda sa uchladit s Thermalright ULTRA 120 aj iba pasivne /co sa o core i7 neda povedat/

quadcore obecne- je som upgradoval s amd x2 5000 na i7@4Ghz a vyhoda je aj prehravanie HD mkv filmov nejake DXVA, UVD,.... vas uz nemusi trapit zatazenie najviac 2 jadier CPU je do 30%
choucas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-28 08:58:36
avatar
A čím to chladíš? Ja tu mám corei7 920 na default + turbo mod a v prime95 mi po hodine teplota ukazuje až 78 stupňov. A to tam mám ZALMANA CNPS9700 na 1400 otáčkach. S tým istým chladením a v tom istom zaťažení má phenom II 940 len okolo 53 stupňov. A ešte som zabudol dodať, že skriňu mám enermax big chakra s obrovským ventilátorm na boku. Si neviem predstaviť ako musí corei7 kúriť v malej uzavretej skrinke s box chladičom.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!