TEST: MSI 790FX-GD70 pro AMD – Konečně kvalita od MSI. Návrat MSI na vrchol?
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Pátek, 08 květen 2009
alt

 

 

 

  • TEST: MSI 790FX-GD70 pro AMD

 

– Konečně kvalita od MSI. Návrat MSI na vrchol?

Dnes se podíváme na základní desku, která naznačuje, že se konečně u MSI, tradičního výrobce desek, obrací věci k lepšímu …

  • Úvodem

Společnost MSI je dlouholetý tradiční výrobce základních desek a v našich krajích patří léta vůbec k tomu nejoblíbenějšímu. Tedy patřilo. Na rovinu si řekněme, že v posledních cca 4-5 letech, to šlo s MSI hodně z kopce. Výrobce těžil spíše ze znalosti zákazníků ohledně značky a z pověsti dob dávno minulých. V uplynulých letech se potýkaly základní desky MSI s obrovskými potížemi s kvalitou zpracování, znám případy, kdy se desky několikrát reklamovaly na podobné problémy a celkově musím říci, že kvalita základních desek MSI byla nevalná a rozhodně bych žádnou ke koupi nedoporučil. V uplynulých letech, co píši přehledy počítačových sestav do několika magazínů, jsem také MSI nikdy nedoporučoval. To se změnilo až poměrně nedávno před pár měsíci, kdy jsem se setkal s některými novými modely desek tohoto tradičního výrobce.

Zprvu jsem byl poměrně skeptický, uplynulé roky byly bída a nikoliv náhodou konkurenční společnost ASUS a Gigabyte výrazně posílily a výrazně překonaly MSI v mnoha ohledech včetně prodejů a podílu na trhu a to i v ČR, kde ještě před pár lety MSI dominovalo. Ztráta pozic na trhu nebyla skutečně jen tak sama sebou a konečně si toho u MSI po letech také někdo všiml. MSI zkrátka ujel vlak a srovnání se špičkou v podobě Gigabyte nebo ASUS prostě nebylo možné. To už ale konečně u některých modelů přestává platit.

Na trh se dostávají nové základní desky MSI, nové koncepce. A cože se změnilo? Tak při pohledu do ceníku kladně kvituji fakt, že nové kvalitní desky MSI nejsou levnější než konkurence. Může to znít divně, ale u základních desek je cena dost důležitá. MSI se konečně nesnaží být za každou cenu levnější, což znamená, že konečně nešetří na kvalitě. ASUS a Gigabyte si totiž díky objemu, ve kterém prodávají základní desku, mohou dovolit jít s cenou poměrně nízko, menší výrobce, který chce nabídnout desku ve srovnatelné kvalitě, ale prostě nemůže plně velkým společnostem cenově konkurovat bez toho, aby někde na něčem ušetřil. To je neměnný zákon hospodaření. Je tu tedy naděje, že MSI se skutečně zaměřilo na kvalitu zpracování a provedení a nejen na to, naflákat toho na desku co nejvíc a prodávat to o 1000 korun levněji než ASUS a Gigabyte. Konkurence na poli desek je velká a má-li být deska kvalitativně srovnatelná s konkurencí, těžko na současném trhu může být výrazně levnější, můžeme se bavit o rozdílu v několika málo stokorunách, ale ne o tisících.

Dnes se tedy podíváme na novou generaci základních desek MSI pro platformu AMD. Představíme si model MSI 790FX-GD70. Už jeho předchůdce 790FX Platinum postavený na starší verzi AMD 790FX ukázal jisté známky zlepšení poměrů u MSI. Dnes představovaný model je dalším krokem ke zlepšení. Tak se podívejme, zda tento model má na to, opravit pošramocenou pověst MSI z posledních let …

 

  • MSI 790FX-GD70 – parametry

Začněme u parametrů základní desky. Dnes představovaná MSI 790FX-GD70 je deska pro procesory AMD a to konkrétně pro 45nm procesory AMD s integrovaným DDR3 paměťovým řadičem. Deska má paměťové sloty DDR3, takže z dostupných CPU tak prozatím neosadíte jiné, než AM3 procesory PHENOM II X3/X4 a později i X2 (s výjimkou do AM3 nepasujících AM2+ modelů Phenom II X4 920/940). Deska staví na čipové sadě AMD 790FX + SB750.

Jak vidíte, deska toho nabízí dle parametrů hodně, ale o tom až později.

MSI vybavilo tuhle desku také řadou zajímavých technologií, a protože jsme o nich na DDWorldu ještě neměli příležitost moc mluvit, podívejme se na ně trochu blíže.

 

  • MSI 790FX-GD70 – technologie

ASUS a GIGABYTE narvaly v uplynulých letech na desky hromadu zajímavých technologií a pokud by chtělo MSI s nimi soupeřit, tak nemůže ve vývoji zaostat. U MSI ale zapracovali a řadou zajímavých technologií, z nichž některou jsou samozřejmě konkurenci podobné, i když s vlastním provedení, dopracovali na své desky.

  • DrMOS

Jedna z nejvýznamnějších zkratek, kterou u MSI dnes uvidíte. Firma je trochu háklivá na to, že spousta lidí ani neví, jak se to čte. Není to žádné Doctor MOS, je to zkratka pocházející z Driver Mosfet. Je to vlastně souhrnné označení pro technologii čipu 3v1 a s tím související funkce.

Na mnoha deskách vidíme v současnosti u napájecích obvodů několik čipů, řídící čip, a mosfetové čipy. MSI tyhle tři čipy vzalo a jejich funkce integrovalo do jednoho. Na co tedy jindy potřebujete tři čipy a 3x víc práce, je tu u MSI jeden čip.

Samozřejmě jedná se o čip, který je navržen s ohledem na provozní vlastnosti, výdrž a schopnosti OC a samozřejmě také moderní šetřící funkce pomocí regulace napětí jdoucího do procesoru. Pod DrMOS najdeme ještě ExpressCool neboli chlazení mosfetů a to pasivní bezhlučné a třetí složkou DrMOS je RapidBoost, což je právě funkce pro stabilní taktování. Tím ale technologie u MSI nekončí …

  • APS (Active Phase Switching)

Další funkce MSI. Zatímco řada desek se chlubí velkým množstvím fází napájení procesoru, kde padají cifry jako 8, 12 a více, tak MSI sází na méně a vysvětluje to tím, že méně je někdy více. Méně fází, méně součástek, méně energie, které přes ně procházejí a snazší regulace a tedy větší úspory. Deska MSI 790FX-GD70je tedy vybavena 4+1 fází.

Ty jsou plně řízeny speciálním čipem, který si poradí v každé situaci, které mohou v provozu s různými CPU nastat. Regulace by prý měla být lepší, než u podobných řešení konkurence. Uvidíme …

  • OC DIAL

Tohle je novinka u MSI a mají ji jen dvě nové desky. Je to zajímavá funkce pro Overclockery. Desky obsahují regulátor, který může za chodu PC přepínat z několika profilů nastavitelných v BIOSu. Můžete tak přepínat mezi různými stupni nataktování. V případě MSI 790FX-GD70 jich je nastavitelných hned 10.

  • MAX FSB

Další zcela nová funkce pro snadné OC. Po jejím aktivování v BIOSu systém najde za pár sekund maximální stabilní FSB a automaticky CPU přetaktuje během restartu. Je to snadné, ale funguje to. Touto funkcí jsou opět vybaveny zatím jen dvě nejnovější desky od MSI. Jedná X58 pro Core i7 a pak tahle AMD 790FX pro AMD PHENOM II.

  • M-FLASH

Tahle funkce umožňuje najet z USB FlashDisku, pokud se vám s Biosem něco stane.

Mezi zajímavé a užitečné věci patří kombinace eSATA portu s USB. Ta je většinou k vidění na některých mobilních PC. MSI tuhle užitečnost zařadilo i na nové desky.

Hodně užitečný je ale nástavec na konektorky k desce od skříně. Něco podobného má ASUS už dlouho a bylo mi záhadou, proč to od něj nikdo další neopsal. MSI se dobrého nápadu chopilo a M-Connectors jsou obdobou ASUS Q-Connectors. Že to ale trvalo …

Z dalších technologií se zmíníme snad jen o použití kvalitních kondenzátorů a plně zapouzdřených napájecích cívek nejnovější generace, což na kvalitní desce prostě nesmí chybět.

To by k úvodu stačilo a podívejme se na desku samotnou …

 

  • MSI 790FX-GD70 – balení a výbava

Začněme u balení desky. MSI změnilo svůj dosavadní styl a přichází nový. Potisk je moderní a jednoduchý, snadno čitelný.

Přeplácanost vystřídala střízlivá jednoduchost. Vypadá to dobře, dospěle a nevtíravě. Na obale najdeme ta nejzákladnější dobře čitelné a přehledné informace. Takhle nějak to má vypadat.

A co najdeme uvnitř krabice? MSI vsadilo na jednoduchost a nenajdeme uvnitř žádné zbytečné krabičky ani plastové obaly a oddělení. Nic zbytečně okázalého, co si většina stejěn prohlídne jen jednou a pak vyhodí, takže i ta ekologická náročnost je lepší. Uvnitř krabice pak najdeme několik MENU se spoustou informací. Ani na chvíli nebudete mít pocit, že by se vám MSI snažilo něco tajit. Popsáno je vše přehledně, názorně a podrobně.

Dále najdeme základní příslušenství, kterému nejde nic vytknout. Všechno je účelné v dostatečném množství, nic zbytečného navíc. Celkově ideální.

Podívejme se tedy konečně na to, jak vypadá nová deska nové generace od MSI …

 

  • MSI 790FX-GD70 – základní deska

Tak je to tady, podívejme se na desku samotnou. Hned na první pohled vidíme, že změna je velice patrná. Kdo si pamatuje starší desky MSI, tak uzná, že tohle je novinka. Místo kudrlinek je tu moderní, jednoduchý a funkční styl. Na první pohled deska vypadá kvalitně.

Návrh desky je velice dobrý a už na první podívání nenacházíme nic, co by se dalo hned vytknout. Budeme muset zapátrat podrobněji.

 

Začněme u slotů. Deska obsahuje hned 4xPCIe 16 slot pro grafiku. Osadit tak můžete hned čtyři grafické karty (2x16 a 2x8). Klidně s dvouslotovým chlazením, rozmístění slotů je inteligentní. Deska podporuje CrossFire 2x16 tedy dvou grafických karet, pokud osadíte HD 4870 X2, tak je to vlastně QuadCrossFire. Můžete ale osadit i tři grafiky, anebo také čtyři. Samozřejmě víc jak čtyři jádra vám spolu v CrossFire nebudou fungovat, ale pokud chcete osadit 4 třeba i duální grafiky s 4x2 DVI výstupy, nic vám nebrání.

Kromě 4xPCIex16, najdeme i PCIe1x a dva PCI. Zde bych už trochu výtku měl ohledně umístění PCIex1 pod první sloty PCIex16. Je totiž téměř jisté, že jej těžko majitel desky kdy bude moci využít, protože majitel téhle desky neosadí grafiku s jiným, než dvouslotovým chlazením. Není to přímo překážka, protože rozšiřující kartu s PCIe slotem můžu dát do PCIe slotů s libovolným počtem linek, ale stejně je to škoda. PCI sloty se dnes budou využívat méně, přitom je jejich umístění lehce zde výhodnější.

Deska má dole celou sadu ovládacích tlačítek, což je labutí píseň pro každého Overclockera. Tolik funkcí ovladatelných tlačítkem přímo na desce hned tak někde nenajdeme. Těžko lze cokoli vyčítat a můžeme jen chválit. Kousek od tlačítek najdeme SATA porty.

Kromě 6xSATA šikovně natočených najdeme i dva další přes jiný čip. Ideální. Ještě lepší je jejich umístění mimo dosah primární grafické karty. Na mnoha deskách totiž, když osadíte grafiku, tak vám zasahuje do prostoru SATA konektorů, což je zvlášť nepříjemné, když jsou ještě neotočeny o 90°. Zde vám kolize nehrozí, primární grafika je o dost výše. Kolize hrozí až při osazení druhé grafiky do CF, čemuž se ale nelze nijak vyhnout.

Dále na desce najdeme trojici DDR3 slotů, pro paměti oficiálně až s rychlostí 1600MHz pod OC až 2133MHz. Napájení není omezeno, nemusíte tedy lpět na bezpečném maximu 1,65V, jako u Core i7. Osadit lze 4 moduly a to až 16GB paměti (4x4GB).

Kolem patice pro CPU (která je kompatibilní jen s AM3 procesory), není co popisovat. Každá deska pro AMD je v tomto stejná. AMD k patici procesoru necpe řádné elektrosoučástky, což je rozumné. Rámeček pro chladič zůstává v podstatně stejný už od staré patice s939.

Za paticí najdeme masivní chladič, pod kterým se ukrývá kromě severního můstku AMD790FX ještě mosfety. Vše je chlazeno najednou heatpipe posíleným pasivem, který je pak spojen s pasivkem jižního můstku SB750. Chlazení vypadá dobře, jednoduše a dobře i funguje. Ostatně čišet AMD 790FX toho moc nesežere a moc netopí.

Zadní panel desky je další, u čeho se vyplatí zastavit. Výbava je totiž ukázková. 2xPS2 port je dnes už trochu archaickou záležitostí, ale může být. Dobré je už přítomnost Coaxiálního i optického S/PDIF výstupu. Najdeme i 8xUSB a jeden kombinovaná s e-SATA (ideální). Nechybí ani 1394Port a dvě síťovky (super). Zvukové výstupy integrovaného zvuku Realtek® ALC889 jsou pak běžnou záležitostí. Další dva USB konektory můžete získat připojením bracketu, který výrobce k desce standardně dodává. K výbavě a konektorům tak nelze co dodat, jsou ideální.

Celkovým pohledem nenacházíme nic závažného, co by se desce dalo vytknout. Zjevně kvalitní provedení, promyšlený layout a bohatá výbava ve všech směrech. Podívejme se na to, jak to funguje …

 

  • MSI 790FX-GD70 – Testy

Pro testy jsme zvolili cenově přijatelný procesor AMD Phenom II X4 810 s frekvencí 2,6GHz a tedy značným potenciálem pro OC.

Testovací sestava DDWorld.cz:
 
Model
Zapůjčil
Procesor
AMD Phenom II X4 810 2,6GHz
AMD-logo
Chlazení
Ninja Scythe revB
 
 
 
Základní deska
ASUS M4A79T Deluxe AMD790FX
ASUS M4A79 Deluxe AMD 790FX
 

http://cz.msi.com/
 
RAM
2x2GB 1066MHz DDR2
2x2GB 1333MHz DDR3
 
Grafická karta
ASUS ATI Radeon HD 4870 X2 2GB
 
Pevný disk
Western Digital Raptor
74GB 10 000ot/min
WD-HDD-ikonka
western-digital-logo
Zdroj
Thermaltake Toughpower 750W
 
 
Skříň
Gigabyte 3DAurora370
GB-Aurora-ikonka
gigabyte-logo
Zvuková Karta
ASUS Xonar DX
ASUS-Xonar-DX
asus-logo
Operační systém
Windows Vista Ultimate x64
vista_logo
microsoft_logo

Osobně ale nepovažuji příliš za nutné se BIOSem u AMD desek zabývat. A to proto, že není pro běžného uživatele a domácího Overclockera zajímavý. Vše podstatné pro OC najdete a nastavíte pohodlně z Windows díky OverDrive utilitě, kterou AMD oficiálně vyvíjí a taktování s ní doporučuje a podporuje. V OverDrive nastavíte do dopodrobna úplně vše, na co si jen vzpomenete a tak není téměř nutné do BIOSu desky vůbec lézt. Ostatně i BIOS pohodlně updatujete z prostředí Windows.

BIOS by vás mohl zajímat jen v případě extrémního OC a v tom případě asi víte, kde co najdete, protože jste to 1% expertů, co tyhle recenze stejně moc nečte a dává přednost vlastním zkušenostem. Zajímat by vás tak mohla snad jen informace o tom, že deska obsahuje klasický AMI BIOS a v něm pak také položka Green Power, kde najdete nějaké možnosti nastavení a informace o fungování GreenPower technologie, tedy šetřících a regulačních funkcí dodávaných přímo výrobcem desky.

Testy výkonu pak byly prováděny s nejnovějším dostupným BIOSem k datu vydání testu. Tím je verze AMI 1.2. s datem vydání 31.3.2009.

 

  • MSI 790FX – GD70 – TESTY

Dělat testy základních desek je dnes vyloženě nuda. Nejen že desky osazené stejným čipovým řešením mají v podstatě identický výkon, ale i desky osazené jiným řešením v různých cenových relacích nejsou v podstatě výkonově rozdílné. Rozdíly jsou tak na pokraji měřitelnosti. Spíše tak testujeme funkčnost desky.

Pro srovnání už máme otestovány dva konkurenční modely společnosti ASUS. Tedy v podstatě jeden, ale v provedení DDR2 a DDR3. Nás dnes zajímá DDR3 varianta. Ostatně desky s DDR3 jsou v současné situaci jasná volba a DDR2 už ustupuje. Jak vidíte, MSI si vede velmi dobře.

V grafických testech těžko lze očekávat větší rozdíly. MSI naladilo svůj model opravdu dobře.

Podívejme se na praxi a dojmy …

 

  • MSI 790FX-GD70 – provoz, hodnocení a závěr

Než se pustíme do hodnocení, řekněme si něco k provozním zkušenostem. Desku jsem vyzkoušel i ve vlastním PC, nejen v testovací sestavě a dojmy jsou opravdu velice pozitivní. V první řadě taktování. Zde tradičně řeknu, že pro běžného uživatele nabízí tahle deska mnohem více, než je reálné doma využít. Ale to je u současných desek normální. Bez použití kapalného dusíku těžko najdeme maxima téhle desky i procesoru. Nicméně abyste neřekli, minule jsme na ASUS M4A79T dosáhli s Phenom II X4 810 na 3876MHz při 1,45V stabilně. Teď jsme měli na laborování trochu více času a při taktování přes OverDrive jsme se dostali až na 3963MHz při 1,45V. Chlazeno vzduchem. Procesor najel i při 4,2GHz, ale nebylo to stabilní. Každopádně pro domácí použití jsou OC možnosti této desky dle současného standardu desek výrazně naddimenzované a při běžném OC nemáte možnost je naplno využít a možnosti desky vyčerpat.

Co nás zajímalo trochu více je dnes spotřeba. Výrobci desek dnes tvrdí, že jejich systém regulace a úspory energie jsou ty nejlepší. Nás proto srovnání spotřeby zajímalo a srovnávali jsme až na desku stejné sestavy, vybavené k prasknutí. V chodu byly šetřící technologie jednotlivých výrobců. Jak si vedli ve stejných situacích?

Kupodivu tam rozdíl byl a ne úplně malý. Zatímco v zátěži je většinou regulace minimální, procesory jedou na maximum, tak v klidovém stavu nastupuje regulace a šetření energií, vypínání fází atd. zde se tedy mají právě vypiplané šetřící funkce a čipy jednotlivých výrobců předvést v maximální míře a realitou je, že v souboji ASUS vs MSI, DrMOS funguje líp. A to má MSi papírově jakoby nevýhodu jen 4+1fází, zatímco ASUS jich má o dost více. Zdá se ale, že v případě fází skutečně nemusí platit, že více je více a lépe, ale možná právě naopak.

A tím se dostáváme na konec. Pohovořme ještě o ceně. O té už jsem se lehce zmínil v úvodu. Kvalita něco stojí a MSI se už nesnaží nabídnou kvalitní desku výrazně levněji než konkurence, protože to prostě v současnosti není možný. MSI 790FX-GD70 nestojí výrazně méně než konkurenční kvalitní a vybavené modely ASUS nebo Gigabyte a to je dobře. Proč? Protože to znamená, že MSI nešetří. Má to ale i nevýhodu. Na trhu tak máme v některých případech 3 výrobce se třemi plně konkurenčními produkty za podobnou cenu. Velmi těžko se pak jeden doporučuje a pro jeden se rozhoduje :). Ale je to přeci jen příjemné dilema.

  • Hodnocení

MSI tímto modelem konečně vykročilo správným směrem. Vyslalo signál všem, že se s ním konečně po letech zase může počítat a ASUS a Gigabyte dostávají konkurenci ke svým nejvyšším modelům. Nový styl a nová generace desek MSI má podle nás rozhodně co nabídnout, je ve všech ohledech plně srovnatelná s nejlepšími modely konkurence a rozhodně ji při výběru už nelze odstrčit se slovy, tak na čem zase MSI ušetřilo.

Model MSI 790FX-GD70 je jednou z nejlepších desek, kterou si na platformě AMD dnes můžete pořídit a není ani přehnaně drahá. Dokonce bych řekl, že nabízí i lehce více, než konkurenční kvalitní modely současné špičky, které do testů máme také. Rozdíly ve výkonu jsou minimální, OC je také srovnatelné, ale výbava a její rozmístění + funkce některých technologií, v tom je MSI 790FX-GD70 opravdu těžký a povedený kalibr.

MSI 790FX-GD70 skvěle vypadá a nepůsobí přezdobeným laciným dojmem. Na první pohled kvalita se ukáže i v reálném fungování. Na platformu AMD nabízí i velice bohatou a dobře rozmístěnou výbavu, která je o něco lepší, než u konkurenčních modelů. Deska je nabitá nejmodernějšími funkcemi a potěší úplně všechny, včetně náročných příznivců Overclockingu. U desky nejvíce oceňujeme 8xSATA a umístění vůči PCIex16 (ty jsou hned 4!). Kladně hodnotíme také dvě síťové karty a 8xUSB včetně kombinovaného s e-SATA. Evidentně dobře fungující DrMOS a celkově funkční vychytávky. To vše za odpovídající a velmi dobrou cenu. Celkově je největším problémem u téhle desky fakt, že negativa musíme vyloženě hledat. Pokud bych na desce něco změnil, tak je to umístění konektorů pro připojení předního audia, které jsou nelogicky vzadu dole na desce a pak také PCIex1 slot bych umístil pod druhý PCIex16 slot. To jsou ale skutečně drobnosti, jinak nelze desce absolutně nic vyčíst, inteligentní, kvalitní, chytrý návrh s bohatým příslušenstvím. Tak takhle nějak má vypadat kvalitní moderní základní deska současnosti – nestydím se říci, že jsem překvapen tím, že za ní stojí zrovna firma MSI, kterou jsem z pozic výrobce těch opravdu špičkových a kvalitních desek už během posledních let téměř odepsal. Jsem docela rád, že vám můžeme oznámit, že MSI nezapomnělo, jak se skutečně kvalitní základní deska dělá a pokud budou všechny nové modely MSI desek vypadat jako ten dnes testovaný, tak tu máme slušný Comeback. ASUS a Gigabyte dostávají skutečnou konkurenci a z lehce ochabujícího souboje dvou tu rázem máme souboj tří. Super :).

"Za kvalitu, vynikající návrh, funkčnost a výbavu"

Za zapůjčení děkujeme společnosti MSI

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Roger001CZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-08 07:25:58
avatar
Tak tahle deska vypadá opravdu luxusně. Je prava, že do MSI bych kvůli zkušenostem z minulosti vůbec nešel. Ale jak koukám, MSI jde vážně do sebe a vypouští již zajímavé kusy. Jen tak dál
Elkern [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-08 08:16:58

Souhlas. Taky mám jednu ad MSI a říkal jsem si že už bych do toho nešel. Na podzim plánuji novou mašinu a jestli si to MSI nepo**** tak bych jim dal ještě jednu šanci.
bumr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-08 11:42:01
avatar
Tak presne takove mineni mam o Gigabyte , od te doby co jsem koupil desku s verzi BIOSu ktera oficialne snad ani neexistovala a pri pokusu nahrani noveho BIOSu to hodilo error a deska sla do kytek tak Gigabyte moc v lasce nemam :/ Nicmene tahle MSI vypada hodne zajimave
Don_F3K3T3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-08 08:46:32
avatar
moc moc dobré

ešte že sa AMD vrátilo po katastrofickom roku 2007 späť do hry
snehy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-08 08:49:44
avatar
Jo jo vypadá pěkně mám MSI K9A2 Platinum a jsem s ní maximálně spokojen.
Flyer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-08 09:40:32
avatar
ja mam MSI K7N2 s athlonem XP 2000+ ve starym kompu a super dodnes jede ale je to zas deska z lepších časů MSI. Pěknej kousek, teď poslední dobou si říkám zda nezahodit Q6600 + DFI Lanparty UT ICFX3200-T2R/G a nepořídit konečne pořádné AMD. Vim zas o tolik si nepomužu, nemusim mit za každou cenu nejrychlejší počítač ale v tomhle směru sem "zelený" tzn. AMDčkař. I když INTELackejch prcocáků sem měl možna víc. Pěkná práce MSI jen tak dál.
K4SPI [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-08 10:37:02
avatar
Pokud máš hodně peněz, tak si Q6600 vyměň, ale kdyby ne, tak proč teď Q6600 měnit za nějaký Phenom II X4 8xx či 9xx, když Q6600 dnes podává pořád velmi dobrý výkon ?
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-08 11:09:18
avatar
i kdyz ses treba amdckar, tak v tomhle pripade bude lepsi kdyz vezmes pritelkyni na poradnou dovolenou...Q6600 mam taky s lehcim OC a stacit bude jeste hooodne dlouhou dobu. tenkrat za tu cenu kolem 4.5k vybornej kauf
choucas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-08 17:13:02
avatar
Ak máš rád AMD a chceš ich phenom II tak smelo do toho. Ale len v tom prípade, ak zoberieš svoju polovičku na dovolenku. Tak ako spomenul raigor. Ja tiež pokúpim všetko možné aj nemožné. Ale u mňa je dovolenka na prvom mieste. Už teraz mám s rodinkou zaplatené 2 týždne na Makarskej v Chorvátsku. Ešte cvaknem 11 dní v Bulharsku a o zábavu v lete máme postarané. Počítače sú pekná vec, ale more je more.
Flyer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-08 21:03:03
avatar
Jo máte recht chlapi, jako upgrade z hlediska vykonu asi nema tolik smysl (a zas to qvečko by se dalo eště celkem slušně střelit), ale hold kde byl Phenom II kdyz sem z nouze koupil Q6600 (ale jak řiká Raigor za ty prachy dobrej kauf), ale kompenzuju to posledním ATI chipsetem pro intel na tom DFIčku , dovolena asi bude lepší, ale co doma bude, bude se přeci kupovat 5870x2.
K4SPI [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-08 10:34:51
avatar
Možná to DD nevíš, ale MSI navrhlo svoje logo a bude i do budoucnosti navrhovat svoje produkty v Německu, mnoho let totiž MSI navrhovalo svoje produkty na Taiwanu.
Sephinothf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-08 18:45:18
avatar
no jestli se do toho vlozi klasicka nemecka preciznost tak to je jen dobre
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-08 19:30:48
avatar
Aha, já si říkal, že ta deska vypadá na MSI nějak abnormálně dobře (ty komponenty vypadaj jak rovnaný podle pravítka). Shodou okolností mam desku, kterou navrhoval taky němec a vypadá dost podobně..

Tak tohle to vysvětluje, jen tak dál..
SPIRIB [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - PCIex1 2009-05-08 11:05:12
avatar
pekny kusok, aj ja obdivujem vzhlad, k tomu PCIex1 co je umiestnene hned por primarno grafikou : menyslel to vyrobca tak ze ked bude uzivatel chciet vyuzit PCIex1 tak si proste dvojslotovu grafarnu prehodi do druhej PCIx16 ? mala by fungovat nie ?
Pyshtone [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-08 12:44:23
avatar
JJ, taky to nevidim jako problem, pokud neni karet vylozene moc (coz v dnesni dobe znamena 2 a vice ), tak grafiku cpu spise do nizsich slotu - zlepsi se chlazeni kolem CPU, northbridge a CPU napajeci kaskady.

Jenze DD problem hledal a nasel. Trosku zbytecne, ale OK, kdo ma opravdu zajem o tuhle desku, tak si to prebere, zda to pro nej problem je nebo neni.
Sephinothf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-08 18:50:20
avatar
hmm asi sa pytam zbytecne lebo asi ne,...
nefungujou karty pro PCIex1 v PCIe 16x nebo 8x?
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-08 19:32:09
avatar
Fungujou, je to zpětně kompatibilitní. PCIe x1 ti pojede ve všem od PCIe x1 až po x16, stejně jedou x4 (dost rarita) v 4-16 a 8 v 16.

Můžeš dát zvukovku kam chceš..
OmeGa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-08 19:39:43
avatar
samozrejme ze funguju, to je len nejaka fama ze nie.
rovnako mozes dokonca strcit pcie16 kartu (napr grafiku) do pcie x1 slotu, mala by fungovat (ci bude je zalezitost konkretneho modelu)
Banshee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-11 20:49:42
avatar
Jo funguje, pomalu, ale funguje. Akorat musis u PCI-E 1x i 4x slotu pilnikem vybrousit kousek plastu na konci, jinak by tam nesla karta strcit.
Kfirr64 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-08 20:11:32
avatar
Tak 4 5 let spatky bylo MSI nejlepsi mnel sem via kt333 ,sis 648fx intel 865 a pak este nforce3 a vsechny slapaly vyborne ,pamatuju si ze to s nima zacalo jit s kopce tak nekdy od nforce4 a asi nejhorsi serie co se tyce reklamaci byly desky s nforce 550.V soucasny dobe je asi nejlepsi ASUS Gigabyte ma casto problemy s kompatybilitou.
palo.k84 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-08 20:31:25

...bolo by super keby sa MSI opat vratilo na vyslnie...na nasom trhu co sa tyka kvalitnych vyrobcov nie je z coho vyberat....fakt len ten spomenuty asus a gigabyte....
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-08 21:15:32
avatar
Nelíbí se mi tyhle kecy, že MSI do této doby vyrábělo samé šmejdy, že používalo levné součástky atd. V poslední době měla MSI nejlepší desky pro AM+ (K9A Platinum, MSI DKA790GX Platinum ), proti kterým stál ASUS, jehož AM2+ desky byli značně nestabilní a Gigabyte, který naopak mněl značné potíže s BIOSem.
MSI jednu dobu udělalo tu chybu že vyráběli ultralevné lowendové desky určené do kancelářských PC u kterých se skutečně projevovalo neskutečné množství závad. to se přeneslo jako nějaká babská pověra na všechny MSI desky.
Je pravda že na Intel platformě se MSI nikdy nějak nedařilo, ale na platfomně AMD patří a vždy patřili desky MSI mezi ty nejlepší.
Za posledích pět let sem sestavil známím tak dobrých 20 až 30 PC sestav s deskami MSI a zatím si nikdo nestěžoval.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-08 21:57:40
avatar
Máme jiné zkušenosti
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-14 14:35:29

Nezlob se ale od dob socketA/socket478 po AM2/s775 byla kvalita MSI nevalna, nahodne u ruznych rad se objevovali cele varky kusu co do 3mesicu zkolabovali a kvuli tomu se zacalo rikat "jak vydrzi vic jak 3 mesice tak vydrzi naporad", ale ta poruchovost byla abnormalni, hluboce pres 15%..... GK a ostatni komponenty to bylo relativne v poho, ale MB to byla fakt sazka do loterie.
Na druhou stranu nutno rici ze si toto "vyzrali" snad vsichni vyrobci vc. Asusu i Gigabytu, ale ty tyhle problemy eliminovali behem par mesicu misto snad 4leteho standartu u MSI(znamej ma AM2+ ted nevim presne oznaceni a zacina se sama za behu vypinat(vypada to na spatne chlazeni chipsetu a mozna neco k tomu, je to ten pipe system), jede bez OC a zdroj ENERMAX takze tam asi chybka nebude)...
Xyw [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-08 23:19:51
avatar
Hmm, pekna recenzia. JA pouzivam(doteraz) staru MSI KT6V a funguje v pohode.
Ak budem najblizsie zase upgrejdovat, tak sa rozhodujem medzi Asus a MSI(aj ked Asus ma pekne sere so svojou podporou -.-). S MSI zatial len dobre skusenosti, nech hovori/pise kto chce co chce.
Mano [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-09 23:41:01
avatar
ja mám P35 Neo2-Fir čo je vlastne Platinum len bez výbavi ale to mi netreba, už vyše roka je stále v pretaktovanom stave a beží úplne v pohode takže s MSI spokojnosť a táto ich doska sa môže kľudne postaviť voči top modelom Asus a Gigabyte pre AM3
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-10 12:44:20
avatar
Mě by docela zajímal test Gigabytu s chipsetem 790X, dělá to jen on a MSI. SB 750, možnost crossfire. A ta deska vypadá za 2600 sakra kvalitně
GlideCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-10 13:32:54
avatar
Deska vypadá dobře ale spíš by mě zajímalo jak to bude do budoucna se základovkama od MSI. Někde jsem četl že chtějí s výrobou MB skončit. Je na tom něco pravdy?
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-11 20:56:15
avatar
ne šlo internetový blud. MSI jen přehodnocovala své působení ve výrobě desek a nasadilo novou taktiku.
cch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-10 17:35:36
avatar
moc pěkná deska už od pohledu jen by mě zajímalo jak je/bude na tom msi s levnějšíma kouskama
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-11 17:09:40

Dobrý článek, děkuji.
1. Bylo něco i k pousmání. DD, nesnaž se mluvit příliš krásně :-) "Labutí píseň" je poslední výtvor před smrtí. Jak tlačitka můžou být labutí písní? Ani způsobit ji nemohou, pokud na ně nejsou podány nějaké 200-300 V.
2. Pokud výkon všech desek je tak podobný, proč nedát test na OC? V podstatě, hlavní rozdíly budou pravě tam.
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-14 14:41:59

Souhlas s b.2, ktera deska ma nejvyssi OC zpravidla miva i jedny z nejkvalitnejsich soucastek a navrhu....

A rozhodne nikoho testem v OC nenutis aby OCckoval, jen ukazes urcitou hodnotu pri zvazovani pro dany HW(samozrejme kdo nechce tak se tim ridit nebude), proste proti zverejneni OC vysledku nevidim jediny rozumny duvod, vsechny argumenty hovori pro zverejnovani OC vysledku...
Matejcz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Pěkná 2009-05-11 13:22:15

Pěkná, šel bych do ní snad nemá ten dvojitej start jako u intelu p35..
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-20 12:23:24
avatar
Nakonec mozna nepujde opet do Asusu,ale do MSI. Vypada dost slusne tato deska a nejen vypada
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!