ATI Radeon HD 4770 a Accelero S1
Napsal Kryštof Večerek   
Sobota, 09 květen 2009
altAneb jak můžete z výborného udělat takřka perfektní, aniž by vás trefil šlak.

 

 

 

  Ati Radeon HD 4770 má jenom několik nedostatků. Tím prvním je jeho takřka nulová dostupnost a tím druhým ne úplně perfektní chladič. Svou účel plní dobře jen do doby než grafiku přetaktujete. Kromě vysokých teplot se dočkáte i relativně hlučného chodu.

Powercolor Radeon HD 4770

  Naštěstí pro nás existuje řešení v podobě alternativních chladičů. Jak si jeden takový, konkrétně Accelero S1 revize 2 od Arctic Cooling s grafickou novinkou poradí, se podíváme v dnešním článku. Testovat budeme jak s přetaktováním, tak bez, jak zcela pasivně tak i s dvěma typy ventilátorů.

Powercolor Radeon HD 4770

  Na začátek bych stanovil určitá fakta – jsem člověk spíše netrpělivý a co se týče manuálních dovedností,  nejsem úplně členem klubu Leonarda Da Vinci. V tomto světle snáze pochopíte, proč  jsem při instalaci postupoval způsobem, nad kterým byste možná jinak nechápavě kroutili hlavou. Konkrétněji se rozepíšu v dané kapitole.

 

 
  • INSTALACE

  Referenční chladič je na Radeonu uchycen 4 šroubky. Ty jsou velmi malé a budete na ně potřebovat drobný šroubovák. Všechny mají mezi sebou a PCB pružinky pro předejití poškození jádra. V mém případě byly dva ze čtyř šroubků velice pevně utaženy. Neměl jsem k dispozici dostatečně drobný šroubovák, ani jsem nechtěl příliš tlačit a možná si tak poškodit kartu.

 

Sundaný chladič Radeonu HD 4770

  Musel  jsem tedy postupovat jinak. Jak vidíte na obrázku nahoře, šroubky nebyly zamontovány přímo v pasivu, ale v malých hexagonálních válečcích a teprve ty byly zašroubovány do chladiče. Obstaral jsem si tedy klíč (velikost 5, byť by možná byla nejlepší 4), pomalu odšroubovával válečky z chladiče a zároveň šroubovákem povoloval ty dva šroubky, které nebyly utaženy příliš.

Odmontovaný hexagonální váleček chladiče

  Bohužel se mi tak povedlo oběma (těm nadoraz dotaženým) šroubkům ulomit hlavičky. Po pravdě mě nenapadá, jak se mi to povedlo – případné názory prosím do diskuse. V případě reklamace si nejsem úplně jistý, jak budu postupovat. Doufám ale, že k ní v budoucnu nebude muset dojít. Každopádně se mi nakonec povedlo chladič z karty odmontovat.

Pouze pasiv z Radeonu HD 4770

  Paměťové čipy jsou velice blízko jádra a na první pohled se mi zdálo, že se tam malé pasivky dodávané s Accelerem nevlezou – proto jsem je také neinstaloval. Až při detailním pohledu jsem si všimnul, že by se tam vešly. To už se mi ale nechtělo Accelero sundávat, takže dnes testujeme bez pasivů na pamětech.

 

Nahý Radeon HD 4770

  Po očištění jádra od teplovodivé pasty, nanesení její nové vrstvy a instalaci Accelera jsem ke svému překvapení nemohl kartu nacpat do skříně. Jádro je totiž posunuté příliš směrem k výstupům a chladič tak přečuhuje (S dovolením jsem si vypůjčil obrázek, který našel Asgard_X a tímto mu za to děkuji.)

 

Přečuhování Accelera na Radeonu HD 4770

  Řezat skříň nepřicházelo v úvahu a původní chladič kvůli zničeným šroubkům jsem nasadit nemohl. Musel jsem tedy doufat, že půjdou ostříhat žebra na Acceleru a kartu se mi poté do skříně podaří napasovat. Kvůli absenci čehokoli lepšího jsem plech stříhal prostými nůžkami a výsledek podle toho také vypadá.

 

Accelero S1 Tuning

  Je to sice těsně, ale celý komplet se už do skříně vleze. I přesto je ale jeho umístění do užších skříní (jako mám třeba já – Thermaltake VG1000BNS) docela komplikované.

 

Accelero S1 Tuning podruhé

 

Accelero S1 Tuning potřetí

  Připevnění 12cm ventilátoru jsem vyřešil použitím stuhy na balení dárků. Karta tak navíc působí dojmem nerozbaleného dárku. Hohoho.

 

Nerozbalený dárek

 

  • TESTY

  Testujeme za použití programu Furmark (mód Stability Test, full-scren off, 640x480, 0xAA). Ten dovede teploty vyhnat o pěkných pár stupňů výše, než kterákoli hra. Takže jestliže má karta při renderingu chlupaté americké koblihy přijatelnou teplotu, ve hrách na tom bude ještě o něco lépe.

Furmark

  Původně jsem používal 12cm ventilátor od Thermaltake TT-1225, který ale při 1400 ot./min. nebyl úplně nejtižší. Dnes jsem jej tedy nahradil stejně velkým kouskem od firmy Akasa, který běží zhruba 1000 ot./min. Měřit budeme s oběma ventilátory i zcela pasivně.

  Teploty měříme jak s referenčními takty (750/3200), tak po přetaktování na 850MHz jádro a 4GHz pro paměti. Odečítání hodnot se děje za pomocí programu GPU-Z. Kromě teploty GPU uvádím i teplotu MEMIO, která byla vždy citelně výše.

 

Teploty bez přetaktování

  Jak vidno, Radeon HD 4770 je bez přetaktování uchladitelný s pomocí Accelera i pasivně. V mém případě sice měla karta vyšší teploty než s referenčním chladičem, ale to bylo nejspíše způsobeno nedokonale vyřešeným air-flowem ve skříni, protože stačilo přidat ventilátor a teploty klesly na krásně nízké hodnoty.

 

Teploty po přetaktování

  Po přetaktování jsem raději kartu netestoval zcela pasivně, nevěřím, že by bylo schopné dostatečně odvádět teplo. Budete se tedy muset spokojit pouze s výsledky aktivních chlazení.

  Teploty jsou po OC dokonce ještě nižší než u referenčního chladiče a základních taktů. Podle všeho stačí k účinnému chlazení i ventilátor s nízkým počtem otáček a jejich případné zvýšení nemá na teplotu až tak zásadní vliv.

  Zajímavý je razantně zvětšený rozdíl mezi teplotou GPU a MEMIO po instalaci Accelera. Snažil jsem se jemně poštelovat šroubky a zajistit tak stejnoměrný tlak na všech částech jádra, ale bez výsledku.


   
  • ZÁVĚR

 

  Accelero S1 rev. 2 si s Radeonem HD 4770 poradí velice dobře a kartu je možné chladit i zcela pasivně. Pokud použijeme i 12cm nízkootáčkový ventilátor, dostaneme výtečné výsledky i po přetaktování a teoreticky by mohlo být možné zvednout napětí na jádře a otevřít si tak cestu k ještě výraznějšímu overclocku.

 

Merry Christmas, hohoho!
 

  Jediné výraznější negativum je tedy nutnost chladič zkrátit, aby se vůbec karta s ním vešla do skříně. Naštěstí to lze provést i obyčejnými nůžkami a není třeba nějakého speciálního vercajku.
 
 
 

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Luxus xD 2009-05-10 10:20:45
avatar
Tak to je fakt dobrý. To ostříhání je fakt hustý, ale co se dá dělat no. Recenze skvělá, víc takových Dárkové balení také dobré = seš talent kluku! :lol

PS: já teda dárky balit neumím vůbec, izolepa je můj největší kamarád, aby to někomu nevyznělo, že si z toho dělám srandu na úkor autora )
Kiw [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-10 10:34:45
avatar
Díky, díky
S balením jsem na tom stejně, ale použít izolepu mě nenapadlo, snad příště.
A hlavně děkuju za brzké uveřejnění, včera večer nahozeno, dneska ráno na webu. Košér, říkám já!
Don_F3K3T3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-10 10:40:51
avatar
uff, nedalo sa to fakt zostrihať krajšie ? (tie rebrá sa dajú po jednom povyberať)

inak veľmi dobrý článok
Pyshtone [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-10 11:09:49
avatar
Chvalim pionyre ;) , tvuj pracovni stul s tuzemakem, merunkou je takovy... utulny
Kiw [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-10 11:28:22
avatar

Všiml jsem si toho až jak jsem nahrával fotky. Zrovna se slavily narozeniny
SPIRIB [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-11 22:45:06
avatar
ale kamo notak - ked nieco fotis s tym ze to ides dat na web tak sa to urcite neda prehliadnut... priznaj, chcel si nas pobavit
j.matrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-10 11:57:38
avatar
no si tu kartu pekne doriadil, ale hlavne ze to funguje, pekny clanok ani pat a mat by sa nehanbili za taku pracu
Koky [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-10 12:05:36
avatar
Ta vysoká teplota Mem I/O. Bud sniž frekvenci pamětí, nebo tam dej ty pasivky
Kdyby se ti tam nevešly, Primecooler dělá takové nízké, jsou to Primecooler PC-RHS2.
Kiw [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-10 13:53:14
avatar
Takže memio není nějaká část čipu, ale fakt teploty paměťí?
Jako pravda, logicky by to odpovídalo tomu, ře paměti už nejsou tak moc ofukovány, zajímavé. Ale drží se to v přijatelných hodnotách a než ten chladič sundávat, tak to radši přetrpím

Edit: Teď se dívám, že stojí jenom lehce přes stovku, to by zase tak nebolelo a i to Accelero by mohlo jít dolů. Díky za tip
Rocman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-10 12:29:37
avatar
Článek dobrý, ale první co se mi vybavilo při pohledu na ty zastříhaný žebra byla slova jednoho z mých mistrů, kterého jsem měl na střední na dílny, ta slova jsou (teda, to je ale prasečina). Jako bez urážky, hlavně když to funguje, jen že se mi to vybavilo, když jsem to viděl.
Kiw [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-10 12:49:06
avatar
Já jsem dílny vůbec neměl tož a takhle to pak dopadá
Uxmal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-10 13:16:58
avatar
Vieš my chlapci z gymnázia sme moc zručnosti nepobrali
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - gratulujem, 2009-05-10 13:48:48
avatar
dobra, vtipna recenzia. takisto ako byvaly fanda tuzemaku s pivom a terajsi fanda simpsonovcov ocenujem ze si to spolu s grafikou vtesnal na jeden obrazok :-).
m2fizy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-10 14:15:00
avatar
no recenzia celkom slusna ... ide len o to, ze keby ze ja robim nieco take urcite si na tom dam viac zalezat, aj ked som z gymnazia. Ale inac spoko ... no vyriesil si problem ... ako si uvazil za vhodne .

BTW tiez som rozmyslal nad hentou kartou (u nas este moc nieje hlavne agem a ed systems) do noveho PC ... a AC Accelerom ... ale ked vidim toto moc si ma teda nepotesil.

Inac este by som xcel vediet ... co za kartu to je ... teda aky vyrobca (distributor) ... ASUS ? MSI ?
Kiw [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-10 14:30:08
avatar
Je to Powercolor, ale to je celkem jedno, všechny karty jsou zatím naprosto stejné.
Btw, jak by sis na tom dal záležet? By jsi ta žebra jemně dopiloval, ať jsou všechna stejně nebo co?
m2fizy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-10 19:08:47
avatar
no napriklad tie rebra ... by som pekne vybrusil ... neviem ako inym ale ta stuha co drzi chladic mi prijde tie ako keby to robila lama ... neuraz sa plz ... urcite by som to pripevnil neakymi tymi zipmi ... ci ako sa to vola ... vies take na kable ... a urcite by som najskor volako vyskusal ci mi tam budu pasovat tie pasivy na pamate ... a este ... sice asi nerealne ... skusil by som dat kombinaciu 2 vetrakov ... kedze si skracoval ... povodna kombinacia 2*12cm asi nepojde tak by som skusim napr. 2*8 alebo 2*9 ... a mas tym padom vyrieseny aj ofuk napajacich obvodov.
Kiw [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-10 22:26:18
avatar
Jasně, ta stuha byla docela krizové řešení, ale grafiku naštěstí nikde nevystavuju a drží zatím dobře (až uslyším zevnitř case nějaké žuchnutí, vím, co selhalo ).
Ale je fakt, že to, mírně řečeno, nevypadá profesionálně.
m2fizy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-11 10:22:55
avatar
heh no to mas pravdu ... a jj ... sak ale hadam s tym este nieco budes robit ? ci ? tie pasivi tak davat nejdes ?
m2fizy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-10 14:22:24
avatar
inac ... k tej reklamacii ... ak to budes reklamovat niekde vo velkosklade (ak si to tam kupil), a mozno aj inde ... teda v niecom ako je u nas AGEM ... nemal by si s tym mat problem ... len to tam volako dvoma zasrobjes a bude. Ja som 2roky dozadu cez leto menil chladic na 6800GT ... a ked sa pokazila ... a musel som davat spat povodny chladic ... mal som z povodnych asi 8mich srobikov asi 6 a kym som chladic nasadil ostalo ich len 5 ... takze ... som nevedel co a ako ... ale poslal som kartu na reklamaciu a v pohode ... o mesiac nato dosla fungel nova 6800GT zo skladov vyrobcu (MSI)
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-10 16:01:05
avatar
to asi nebude pravidlem. Bohužel takový Gainward na HD 4850 dává na šroubky nálepky, takže by ti reklamaci neuznali ani kdyby na šroubkách chyběla ta nálepka, natož kdyby tam šroubky nebyly vůbec
Don_F3K3T3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-10 16:06:27
avatar
mal som Golden Sample HD4850 a tá mala nálepku cez prítlačnu sponu , ale opatrne sa dala odlepiť , Accelero som nahadzoval asi 10x , tak už pochopiteľne nedrží úplne, ale stále dostatočne na uznanie reklamačky. Chce to trocha šikovnosti, ak je ale cez šrouby , tak pochopitelne sa s tým nič nedá spraviť
m2fizy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-10 19:11:52
avatar
no to je pravda ... uz som tak rozoberal aj zdroj ... heh odlepil som blombu a bolo ... opravil zalepil a pohodka ... teraz som ho daval reklamovat a nic ... btw dosiel novy zdroj a dokonca 500W nie 400. No horsi problem bude ak na srobikoch bude taka "cervena" skvrna ... viete taka ktora je natreta na hlavicke srobiku ... a hned je vidiet ci sa s nim manipulovalo.
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-10 15:58:23
avatar
Možná by se na tu kartu spíš vešlo Accelero S2, to je menší. Tahle karta nežere tolik jako třeba HD 4850, takže s turbo modulem by jistě stačila S2 i na OC Teploty by možná o moc lepší než referenční chladič nebyly, ale to ticho . Navíc těch 80 stupnu ATI chipum nevadí. HD 4850 s referenčním chladičem peče jako blázen a taky to v pohodě vydrží.
112233445566778899 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - S2 pravděpodobně nepůjde 2009-05-15 09:41:23

S2 pravděpodobně také nepůjde. Když se kouknete na rozměry
http://www.arctic-cooling.com/downloads/compatibility/hgt_restr_aclros2.pdf a http://www.arctic-cooling.com/downloads/compatibility/height_restriction_drawing_AcceleroS1_r2.pdf a porovnáte je, tak zjistíte, že strana od jádra ke skříni je stejná.
nutak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-10 16:57:54

ATI no !
Matejcz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Masle 2009-05-10 22:49:53

Ahoj, Ty masle no nevim, bal bych se ze se zamotaj do toho vetraku, lepsi jsou dratky, naka samosvorka (na kazdou diru nebo dvojdiru jednu )
F3rda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ROFL 2009-05-11 00:14:11
avatar
Tak u tohohle jsem se zasmal (rozhodne se ale nevysmivam) a obdivuju odvahu autora. Respect! Tomu se rika - nesrat se s tim! Proste nuzky Jen jak uz tady bylo napsano - asi bych pouzil nejakej drat nebo takovy ty plastovy pasky, co s nima babicka vaze rajcata :-) Fandim ti, Kutile Time!!!
(Na zaver troska humoru) A co planujes dal? Odemykat jadra na AMD klicema?
Kiw [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-11 11:16:27
avatar
Plánuju přetaktování zvukovky. Jestli dobře chápu, budu jeden z prvních na světě.
F3rda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Joo 2009-05-16 00:45:13
avatar
Držim palce a už se těším na recenzi! Já jsem se vážně nechtěl smát, ale musíš uznat, že když se na to podíváš, tak se zasmát musíš - chladič ostříhanej nůžkama a větrák přivázanej jako dáreček Dílny ve škole asi vážně chyběly... Jinak oceňuji snahu! A vážně - co chystáš dál?
Kiw [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-16 19:54:43
avatar
Jasně, já to chápu, zasmál jsem se taky
V nejbližší době chystám zvládnout zápočty a zkoušky a dál netuším. Jestli bude něco s HW a bude to stát za zveřejnění, dočkáte se tady toho.
Ale je brzo něco plánovat, howgh
Patrik2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-11 09:17:04
avatar
Seš docela dobrodruh,myslím že Pat a Mat by z Tebe měli ohromnou radost. Jinak super a pokračuj dál.
jardop [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-11 10:18:01

ja nerad striham akykolvek hardware.. tak dufam, ze vznikne nejaka vhodna revizia Accelera..
m2fizy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-11 10:21:57
avatar
tiez dufam ... lebo xcem toto kombinaciu uskutocnit do noveho kompu ... a takto to teda riesit nexcem
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-11 14:03:20
avatar
Asi si taky zabloguju. Mám v plánu ale udělat test HD 4770 s Arctic Cooling Accelero L2 Pro, když už s S1 tu je.
Neznámý  2009-05-12 02:54:14

Ahoj, nechci Ti do toho kecat, ale zajdi treba do OBI
a kup si plastovy stahovaci pasky. Ty "pentli" bych moc neduveroval. Jinak husty
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-12 11:57:29

Souhlas, korn pri vyssich teplotech u OC ty plasto/igelito/celulozo snurky nahradit aspon medenym dratkem(koupis 35cm(12+12+boky2.5+2.5+neco na zatoceni do sebe kombinackama) el. kabel cyky 3x1 ci 3x1.5 za par korun a pak doma nozem oholis dve zily a mas to i s rezervou)...
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - pro autora 2009-05-12 11:42:11

kiw napsal:
ale v malých hexagonálních válečcích

Tem valeckum se normalne rika distancni sloupky...

kiw napsal:
Bohužel se mi tak povedlo oběma (těm nadoraz dotaženým) šroubkům ulomit hlavičky. Po pravdě mě nenapadá, jak se mi to povedlo – případné názory prosím do diskuse.

Tim klickem jsi vysroubovavanim zvysoval staticky napeti a jak jsi postupne delal jednu a druhou stranu dochazelo k mirnym vykyvum ktere zpusobili nejdriv nalomeni hlavicek a pote ihned odpadly, nutno rici ze to evidentne byli sroubky made in china(nejspise take hlinik, jen striknuty do barvy kovu) takze to rozhodne neni tvoje vina, poctive nerezove sroubky by spise znicili veci okolo takze na druhou stranu jeste ze tak, priste doporucuji prostriknout WD40 sprejem, nechat par minut pusobit a po demontazi vse ocistit....
Kiw [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-13 19:02:27
avatar
Pro příště budu vědět. Jak sloupky, tak ten sprej. Byť ten teda doufám, že nebude potřeba.
Každopádně díky za informace
AceBob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - LOL 2009-06-27 13:41:04
avatar
Teď bych použil slova profesora Mac Coye ze star treku .... Tato ůprava to je španělská inkvizice ... Ale když člověk spěchá tak proč né ... Jinak článek pěkný .. jak sem viděl obrázky jímal mě smích a děs
AceBob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - muj mod 2009-06-27 13:48:22
avatar
Plánuju provést podobnou ůpravu ...až na ten rozdíl že použiju k této kartě chladič z této karty ...
http://www.extrahardware.cz/files/images/clanky/2007/09zari/sugo/44_msi_hd_2600_xt.jpg ...kterou zatím mám ..a na její vrchní stranu dám 2 * 92mm ventilátory napájené 5V větví ... ...pak zveřejním moje dosažené teploty... výhoda je že nemusím nic stříhat (zkrátka bude to i vypadat)..
Johny_knoxvile [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - :-D 2009-10-17 20:30:22

Teda chlape, to je fakt síla. Naprosto perfektní. Oceňuji absolutně tvůj styl. Ne*rat se s tím. Já to dělám podobně;-)

Potřeboval jsem odhlučnit disk... tak jsem protáhl 3,5" pozicí gumičku a na to posadil disk. Hlučnost absolutně nulová.

Gratuluji Autorovi! Já bych si na tohle asi netroufl, fakt borec!
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!