TEST: ASUS Vento TA-U2 – když průvan ve skříni, tak pořádný!
Napsal Adam "Blue Storm" Kahánek   
Tuesday, 19 May 2009
alt

 

 

 

ASUS Vento TA-U2 – když průvan ve skříni, tak pořádný!

Výrobce této skříně můžete znát hlavně jako výrobce základních desek a grafických karet. Avšak mezi jeho vedlejší produkci patří také výroba počítačových skříní. Dnes se podíváme na zbrusu nový model Vento TA-U2.

  • Úvod a specifikace

ASUS povětšinu času vyráběl pouze low-endové skříně, které často používali „výrobci“ počítačových sestav. Nicméně v jeho portfoliu se čas od času objevila i nějaká ta dražší skříň, například série Vento. Ta dostala nedávno nový přírůstek do rodiny, kterým je model Vento TA-U2.

Tato atypická hliníková skříň nabízí vše, co požaduje i ta nejvýkonnější počítačová sestava. Předností tohoto modelu je velké množství osazených ventilátorů. Těch je celkově 7 a dokážou vyvolat takový průvan, že to jde cítit i v blízkém okolí skříně. Nebojte, skříň se vznášet nedokáže, takže kotvící lana nejsou zapotřebí. Vašim komponentám ale uvnitř určitě horko nebude. Podívejme se, jaké parametry udává výrobce.

Jak vidíte, jedná se o skříň klasické ATX Mid tower a použitým materiálem jsou hliníkové plechy. Tak se podívejme na tuto ASUS skříňku podrobněji.

 

 

  • ASUS Vento TA-U2 - První pohled

Po vybalení a odstranění ochranného silonového pytle mě uchvátila nejvýraznější věc na této skříni a tou je masivní hliníkové žebrování, které nahradilo rovný plech na vrchní straně (upřímně pochybuji, že to bude mít nějaký vliv na teplotu uvnitř skříně, díky velkému množství ventilátorů). Jako lapač prachu je to ale dobré.

Do tohoto žebrování jsou zasazeny celkem tři 120mm ventilátory a k jejich ochraně slouží perforovaný plech.

Skoro celá skříň je vyrobena z více než 3mm tlustého hliníku. Avšak pro bočnice, koše pro mechaniky a disky, a uchycení základní desky byl použit plech ocelový. V případě bočnic se jeho tloušťka pohybuje něco málo přes 1mm a u košů a traye pro desku je plech velice tenký, ale k mému údivu se plech vůbec nekroutí a ani nerezonuje. Maska je také vyrobena z hliníku, ovšem v jejím případě je povrch upraven kartáčováním. Kolem panelů 5,25“ pozic je diamantem broušený rámeček, což masce dodává „šmrnc“.

Také tlačítka pro zapnutí/vypnutí a reset jsou z broušeného kovu. Vedle nich se nachází stavové LED diody a konektory předního I/O panelu (audio, eSATA, USB 2.0).

Aby měl přední ventilátor dostatečný přínos vzduchu, je zde mřížka z perforovaného plechu s líbivým logem Vento ASUS Chassis

Zadní strana nám odhalí, že zdroj je umístěn v klasické pozici nad základní deskou. Jak si můžete všimnout, tak celkovým rozvržením se zadní stěna příliš neliší od ostatních skříní.


Nachází se zde také otvor pro zadní 120mm ventilátor (který je mimochodem nejhlučnějším ventilátorem ze všech dodávaných). Za použití klasické drátěné mřížky musím výrobce pochválit, jelikož klade nejmenší odpor protékajícímu vzduchu, což snižuje aerodynamický hluk. Zadní strana dále ještě obsahuje průchodky pro hadice vodního chlazení.

Co se týká bočnic, tak ty jsou, jak už jsem zmínil, z ocelového plechu s tloušťkou něco málo přes 1mm a nenastává u nich žádné nepříjemné prohýbání, jak to u bočnic s perforacemi bývá zvykem. Pravá bočnice je bez jakýchkoliv perforací, doplňků, apod. Oproti tomu levá obsahuje celkem dvě perforace pro 120mm ventilátory, které foukají směrem ven ze skříně.

Podívejme se dovnitř skříně …

 

 

  • ASUS Vento TA-U2 – pohled dovnitř

Po otevření bočnice neuvidíte nic neobvyklého. Avšak, co mě při prvním otevření zarazilo, byly koše pro 5,25“ a 3,5“ zařízení, které jsou vyrobeny z velice tenkého ocelového plechu. Při důkladnějším průzkumu jsem ale zjistil, že se není čeho obávat, jelikož jsou plechy na všech místech zdvojeny.

Koše na 3,5“ zařízení jsou celkem dva. Jeden je na dně skříně a druhý je přichycen zespodu na koš pro 5,25“ zařízení. Abyste mohli disk uchytit, musíte ho dát do speciálního plastového rámečku, který má výstupky, jež zapadnou do montážních otvorů disku. Poté ho můžete zasunout do koše.

U 5,25“ pozic pouze posunete pojistku, zasunete zařízení a zajistíte. Ani u jedněch pozic jsem po dobu testování nezaznamenal žádné nepříznivé rezonance nebo výrazné přenášení vibrací.

Krytky PCI záslepek jsou bohužel vylamovací, tudíž doporučuji koupit nějaké náhradní šroubovatelné, aby tam nezůstalo prázdné místo nich.

Uchycení rozšiřujících karet je řešeno pomocí thumbscrews (lidově řečeno „ruční šrouby“).

podívejme se na chladící prvky ....

 


  • ASUS Vento TA-U2 - Ventilátory

Jelikož skříň obsahuje velké množství ventilátorů, rozhodl jsem se, že jim věnuji samostatnou kapitolu. Výrobce zvolil ventilátory od neznámé firmy Martech. Jejich kvalita je celkem obstojná. Nezaznamenal jsem žádné nežádoucí zvuky motorků, či větší množství vibrací. Po zvukové stránce jsou však na tom podstatně hůře. Vrchní tři a boční dva ventilátory, které se mimochodem zapojují na molex konektory, jsou samy o sobě vcelku tiché, ale jelikož všechny foukají přes husté mřížky, tak vytvářejí znatelný aerodynamický hluk.

vrchní tři ventilátory

 

boční dva ventilátory

Ještě hůře je však na tom přední a zadní ventilátor. Podle programu SpeedFan se oba točí rychlostí, pohybující se okolo 2000ot./min. Při této rychlosti připomínají zvuk vysavače. Výrobce však pomyslel na to, že hodně lidí chce mít tichý počítač a proto se oba zapojují do 3pin konektoru na základní desce, přes který se dají pohodlně regulovat.

zadní ventilátor

přední ventilátor

Podívejme se, jak to vypadá se skříní, když ji osadíme komponenty ...

 


  • ASUS Vento TA-U2: Instalace komponent a teploty

U instalace komponent jsem nenarazil na žádné větší problémy. Konkrétně jsem akorát narazil na menší problém u instalace zdroje, kde jsou montážní závity trochu vychýleny a šroubky jsou našroubovány našikmo. Pro desku a ostatní komponenty je zde místa dostatek.

  • Teplotní testy

Metodika testování – nezvolil jsem nikterak složitou metodiku testování chladících možností, avšak pro subjektivní porovnání účinnosti je tento způsob dostatečný. Procesor zatěžuji v programu ORTHOS Stress Prime, kde zvolím test Small FTT’s a nechám běžet do té doby, než se minimálně 10 minut nezvedne teplota ani o jediný 1°C. K zatížení grafické karty používám známý program FurMark ve verzi 1.6.5, se zapnutým módem Xtreme Burning Mode, který nechávám běžet po dobu 5 minut, což stačí k ustálení teploty grafické karty na nejvyšší hodnotě. U pevného disku dobře poslouží k zatížení benchmark h2benchw.

K měření teploty procesoru používám program Core Temp, který je jeden z nejpřesnějších a teplotu bere přímo z čidla procesoru. U grafické karty je teplota vyobrazena přímo v testu FurMark. Pro teplotní testy je používána následující sestava:

Všechny komponenty jsou chlazeny referenčními chladiči a na defaultních taktech.

V klidovém stavu počítače (hodina po zapnutí) jsou teploty velice nízké (především díky průvanu, který ve skříni vzniká). V zátěži je však situace úplně jiná. Teplota grafické karty se vyhoupla až na závratných 97°C. Na tuto teplotu je sice stavěná, ale rozhodně jí to moc neprospěje (obávám se, že budu muset testovat bez Xtreme Burning Mode, jelikož ne všechny skříně jsou schopny uchladit grafiku na takovou teplotu). U procesoru jsem zaznamenal zvýšení o 21°C, což je celkem solidní, a u disku to jsou pouhé 4°C. Samozřejmě v budoucnu budeme moci tyto teploty porovnat v dalších skříních.

 

 

  • ASUS Vento TA-U2 – Závěr a hodnocení

ASUS se snažil vyrobit skříň, která zaujme především líbivým designem, slušnou kvalitou, skvělými chladícími schopnostmi a to vše za přijatelnou cenu. A já mohu potvrdit, že se mu to docela povedlo. Je tu ale pár věcí, které bych výrobci vytknul. Cenou za opravdu účinné větrání je hlučnost. Samozřejmě že takové množství ventilátorů není úplně tiché, protože aerodynamický hluk se prostě sčítá.

Nicméně lze je celkem obstojně regulovat, bez toho by to byla téměř helikoptéra. Výrobce se bohužel nijak nezabýval odhlučněním, snad jen kladným jevem v tomto ohledu je, že skříň nerezonuje a je pevně slícována. Za účinnost chlazení má ale jedničku s hvězdičkou, je to ale až extrémní záležitost. Co se týká dalších výtek, tak snad modré podsvětlení ventilátorů působí tradičně docela kýčovitě a ASUS mohl zvolit nějakou designově zajímavější barvu, třeba bílou. Taktéž chlazení disků mohlo být trochu lépe zvládnuto.

Co se týká kladů, tak hlavně bych chtěl vyzdvihnout použití hliníku na šasi, který je oproti oceli o hodně lehčí, tudíž se tím srazila hmotnost skříně a navíc, při úpravě kartáčováním dodává „šmrnc“ celé skříni. V dané cenové kategorii je to velice dobře zpracovaná skříň. Také musím pochválit vnitřní rozvržení a celkovou prostornost na ATX Midi case, byť zdroj by byl možná lepší dole, jelikož by se tak dal namontovat na strop skříně 360mm radiátor pro vodní chlazení, když už výrobce myslel na to vodní chlazení a udělal pro hadice otvory.

Rozhodně ji lze doporučit do užšího výběru všem, kteří chtějí maximální chlazení, pěkný design a to vše ve slušné kvalitě. Pokud si libujete v účinném chlazení, slušném zpracování a to vše za slušnou cenu, je to rozhodně dobrá volba. Na trhu je také verze ASUS VENTO TA-U1, která je téměř stejná, nemá ten hliníkový masivní vršek se třemi 120mm ventilátory, což se odráží i v ceně, která je zhruba o 400 korun nižší, než u dnes testovaného modelu ASUS Vento TA-U2. Jeho cena se pohybuje kolem 2900 korun včetně DPH.

Za zapůjčení skříně děkujeme společnosti ASUS

Dovětek autora:

Jelikož je to můj první oficiální článek na tomto webu, tak bych rád znal Váš názor. Jestli Vám v článku něco chybí, jestli by sem měl změnit metodiku testování, či nějak změnit prostředí/kvalitu fotek, atd…tak to prosím napište do komentářů k článku. Děkuji

 

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
beYYYk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ... 2009-05-19 21:33:57

nečetl jsem to sice celé , ale na první článek to je super , ne?
Stoupa07 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - pěkný 2009-05-19 21:44:22

Pěknej článek, kdyžtak jestli by bylo možno tak ještě zrecenzovat coolermaster haf 922.
TheWitcher [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-19 22:08:42
avatar
Já bych raději recenzi Lian Li PC-7F. Možná nejlepší skříň do 3k.
HessesiaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-19 21:46:34

Slusny clanok, pri testovani teplot by som mozno odcenil porovnanie s nejakou zakladnou lacnou skrinkou s jednym vetrakom vzadu, a ak by okolnosti dovolili tak aj s nejakou konkurencnou

Neje tam ani tolko chyb ako zvikne DD zahrnut do jedneho clanku
Blue Storm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-20 09:17:08
avatar
no porovnání bude, jak budou přibývat recenze skříní...ale možná bych už teď dal do grafu teploty z mého Cooler Master Centurion 590 a taky, když je PC pouze na vzduchu, resp. komponenty jsou položeny na stole
jinak články se snažím psát co nejvíc spisovně, jelikož nemám rád do očí bijící hrubky
Bosnak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Tahle skříň 2009-05-19 22:53:00

si říká a to, všechny dodaný ventilítory vyházet a osadit tichounký pomaloběžný Noctue.
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-19 23:13:43
avatar
hmm to by tě stálo víc než celá skříň. Stačí nějaký regulátor do 2.5" pozice na více větráků.
Sephinothf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-19 23:17:14
avatar
anebo kombinaci obou zminenych moznosti
Stanislav007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-19 23:36:34
avatar
Já nechci rejpat, ale není náhodou jedno, jestli je to aerodinamický hluk nebo řev malýho děcka? Protože o tom, že se hluk (hlasitost) sčítá, tak o to newim...Já mám celkem hlučnej počítač, harddisk hučí na grafice pasiv(pohoda), větrák na zdroji celkem v pohodě pohodě, ale taky je z blízkosti slyšet, akorát box chladič na procáku hučí jak divej a od křesla slyšim pouze jen ten...to už by bylo nejméně 100dB, ještě si pustím repráky a doma budu mít minimálně 200 dB...a potom že mě bolí hlava XD, jestli se pletu, tak díky za kladné body
Zbycho [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Hluk se nesčítá 2009-05-20 08:36:17
avatar
Hluk se neščítá. Slyšíš většinou nejhlasitější komponentu (pokud jsou naladěny všechny na stejnou frekvenci). Takže pokud ti vyje box chladič, tak klepání hlaviček HDD slyšíš minimálně. Ale už neslyšíš, že ti vyje i chladič na grafice. To poznáš, až vyměníš ten box na CPU.
Slacky [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-20 15:45:08
avatar
hluk se scita, ale ne 50dB + 50dB = 100dB ...je na to naka rovnice, ale hledat ji nebudu

a tak tady je...pro zajimavost dva 25dB ventilatory udelaji hluk 28dB
http://www.modding.cz/?p=289
Ttxman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-20 15:35:42

No nevim jestli se sčítá nebo nesčítá, ale subjektivně bych řek, že 2 větráky na 1000 otáčkách mi připadaj hlučnější než 1.

Lidské ucho údajně slyší hlasitost logaritmicky, navíc dB jsou logaritmická stupnice, takže degradujou násobení na sčítání. Nevim jak se to bere u zvuku, ale při zisku (zesílení) v elektronice se hodnota v dB počítá jako 20*log(hodnota). Když si s tim pohraješ tak zjistíš, že pro každý zdvojnásobení zdrojů hluku přičteš na týhle logaritmický stupnici +6.

Takže pokus má 1 větrák hluk dejme tomu 20dB. Dva maj 26dB, čtyři 32dB, osm 38dB atd. 200dB by vycházelo zdvojásobení počtu 30 krát.. to je 2^30 (něco přez miliardu) větráků

Pokud ucho opravdu bere hladiny zvuku logaritmicky tak toho vychází, že subjektivně by 8 větráků melo být asi 2 krát hlučnější než 1
Stanislav007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-21 21:44:33
avatar
takže v podstatě jsem měl pravdu, ale i ne zvuk se sčítá, ale zas tak razantní to není, pokud máš velmi tichý počítač tak ano, ale pokud posloucháš muziku, nebo máš sluchátka jako já tak si myslim že to může být srdečně jedno jestli to má 30dB nebo 36dB... i když je to znát XD, ale stejně nejhlučnější komponenta je mechanika, když tam dám nějaký poškrábaný("prošoupaný") cédečko, tak to řve jak tříválvovej motor ve fabii, když blondýnka zapomene na zatáhlou ruční brzdu (tímto se omlouvám blondýnkám)
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-20 00:31:52
avatar
No case ujde, ale nic moc převratného.. ale je to ASUS, takže co po nich chtít, že.

Já sem se svým CM STORM Scoutem docela spokojenej, až na blbej mount systém u 5.25" pozic (mimochodem shodnej s tim u téhle bedny).

Když si vezmu svojí bednu proti tejhle a cenu, tak má ASUS smůlu..

K článku.. dobré dobré to je.

PS: Ty tři ventilátory nahoře by se daly velice dobře využít pro vodní chlazení..
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-20 00:53:29
avatar
tak je to skrin mirena na bezneho uzivatele co se v tom moc nevyzna a slysel nekde ze je novej pocitac potreba hodne chladit (treba z dob p4 prescott), takze "vi" cim vice ventilatoru tim lepe. pro dobre chlazeni pc podle me staci jeden solidni ventilator ve predu a jeden solidni vzadu, u skrini se zdrojem dole jeste treba pripadne jeden ventilator na vrchu. vsechny ostatni a hlavne v bocnicich jsou IMHO zbytecne. tahle skrin je akorat pak zbytecne hlucna a nechtel bych videt kolik prachu v ni muze byt po mesici pouzivani...jinak za ty prachy se da sehnat dost lepsich skrini. at uz tvuj scout, jinde v komentech zminena lian-li, tak i treba tt armor, pro tuhle skrin asi primo konkurujici antec nine hundred a nebo o 600 draz je uz k sehnani antec p182 coz je uz uplne jina liga.

jinak clanek je peknej, urcite pokracuj dal v psani, jen priste bys mohl byt vice kritictejsi. mozna ses setkal s mensim mnozstvim skrini, tak ti pripada tahle dost dobra, ale podle me na 85/100 rozhodne neni, spis tak 70
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-20 04:44:29
avatar
Jo s tim souhlasim.. 120 vepředu, 120 vzadu a se zdrojem to stačí.. měl sem to tak doteďka.

Hm a máš pravdu, možná by to chtělo být trošku kritičtější.. zázračná case to teda neni. Ale je plus, že se aspoň trochu liší.
Blue Storm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-20 06:07:32
avatar
no co se týká počtu ventilátorů, tak ten je například zásadní u sestavy, kde je třeba CrossFire HD4870X2, Intel Core i7, plno disků,...protože u této sestavy je několik set wattů odpadního tepla a jeden outtake větrák + zdroj, je na to celkem málo

pro příště se tedy s tou kritikou polepším a děkuji všem za vesměs kladné ohlasy
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-20 12:31:25
avatar
no jo ale kdo by takovou sestavu porizoval do skrine za 3k?na tohle mas bigtowery kam muzes dat vice ventilatoru, aniz by rusily prirozenou airflow. spousta lepsich skrini pak treba nabizi ventilator fukajici ze predu primo na graficke karty a to uz i tomu CF musi stacit. ventilatoru na bocnici jsou blbost, akorat ti rozbijí prirozenou airflow ve skrini a 3 ventilatory + zdroj na vrchu skrine mi pripadaji taky jako blbost. staci jeden zadni a jeden horni, kdyz je zdroj umisten na spodku skrine. pro dobre chlazeni je dulezita prave dobra airflow, ktera umozni odvetravani skrine a neustaly prisun cerstveho vzduchu. ne napraskat co nejvic ventilatoru tak aby vzduch nevedel kam se hnout a vznikali tam jeste treba jakoby vzduchove kapsle, ze kterych se ten vzduch nehne nikam.
Blue Storm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-20 14:00:10
avatar
no, co jsem zkoušel, tak jsem vypnul přední větrák a zkusil přiložit 200kč bankovku na přední perforaci a přisálo ji to asi z 7cm, což by skříň pouze se dvěmi outtake ventilátory nedokázala a vzduch by se tam hnul opravdu pomalu...význam to má, ale pokud výrobce osadí větráky s x tisíci otáčkami/minutu, tak je to jak stíhačka a stejně si to někdo zreguluje, což by nenastalo, kdyby výrobce osadil ventilátory podobné kvality jako třeba Nexus D12SL-12 BW, kde by se vzduch hnul pěkně za nízké hlučnosti (a myslím, že by se tím cena skříně moc nezvedla)...jinak máš z větší části pravdu
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-20 19:21:30
avatar
Buď rád, že tam nemáš CM větráky.. děsnej kravál i na malejch otáčkách. Ale je jasné, že do CM skříně jiné nedaj mno.. ještěže tu mam Yate Loony.

Btw. mě horní 140mm fouká dovnitř a zadní 120 ven a přední 120 dovnitř.. a funguje to líp, než když se nastaví 140 na outtake.. zajímavé mno.. Ale taky má moje case bočnici jak sejra..
supervisor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-20 16:00:22
avatar
Nikdy jsem si nemyslel, že uvidim na ddworldu travičku zelenou :-)
Manarez [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-20 16:03:52
avatar
Pre mid toweristov celkom zaujimava alternativa, no ja nedam dopustit na svoju CM HAF 932. Ta vec je proste nadherne ticha a chladi tak, ze si prajem aby som sa do nej zmestil pri terajsich teplotach...

Recenzia pekna. Tesim sa na dalsie.
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-20 20:50:26
avatar
recenze dobrá kdybych neco tak bych doporučil udělatt test teplot ještě i např. s vypnutými horními a bočními ventilátory. Ono je známá věc že tyto ventilátory ve skříních nemívají valný smysl a teploty komponent ovlivňují minimálně - neboli jsou tam jen pro parádu a pro hluk.
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-21 01:05:08
avatar
Jinak mně osobně vždycky zaráží proč výrobci své skříně osazují větráky napájené přes molex konektory, které nelze nijak regulovat a jedinou možností pro uživatele je pak buď je nepoužívat nebo je překulíkovat na nějaký regulátor. Přeci si nikdo nemyslí že by někdo stkříň o několika větrákcích na 1500-2000 otáček. Sám mám zkušenosti se skříní od Thermaltek ve které byly tři 120 mm větráky a všechny točili na 2000 otáček a byli na molex konektor, tak sem je musel přepájet aby šli zapojit do klasického regulátoru otářek.
bandyta [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-22 21:57:32

ja ted skusil na kolik vytahnu grafiku mam tam jen na zdroji na grafice a na cpu zadnej pridav mam nvidi9600gt a vytahnu to 93 stupunu max po 5 minutach ale vono jeto mozna inaci grafikou ale itak ja sem stastenj ze nemam pridav vetraky aspon vetsi ticho
dolinator [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-06-07 18:39:29
avatar
co tak recenzia na Thermaltake M9
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!