40nm je jen krátká kapitola – NVIDIA i AMD-ATI bojují o 32 a 28nm na příští rok!
Napsal Jan "DD" Stach   
Pondělí, 25 květen 2009
altJe dost možné, že než TSMC vyladí 40nm výrobu, už bude pasé.

 

 

40nm měl být další velký krok a úspěch. Jenže TSMC není schopno vyrábět 40nm tak, jak by to bylo dobré a zejména ATI tím utrpěla nemalé škody, protože 40nm jádra ve výrobě má, ale není jich dost. NVIDIA tím samozřejmě je částečně potěšena, protože ATI jí díky tomu neválcuje, ale na druhou stranu sama není spokojena, protože 40nm čipy a to zejména ty mobilní, už měly být skoro na trhu. Nejsou. Problémy TSMC jsou opravdu vážně a nevídané a dost možná si tím TSMC zadělává na vážné problémy v budoucnu.

TSMC se také proto snaží lákat na 28nm výrobní proces, který chce spustit už z kraje příštího roku. A to hlavně proto, že konkurenční GlobalFoundries (AMD) silně tlačí na pilu a 28nm slibuje také. GlobalFoundries přetahuje zaměstnance jiných společností, mezi nimi i TSMC a nejedná se o malé a bezvýznamné lidi. Navíc má také peníze a má také velmi ambiciózní plány. Kromě toho těží ze spolupráce s IBM, které právě stojí za 32-28nm procesem, který má být k dispozici již na konci letošního roku pro první testovací výrobu. TSMC tak bude mít v podobě GlobalFoundries vážnou konkurenci a s velkou pravděpodobností přijde minimálně o ATI, které logicky bude chtít být vyráběno ve „svých“ továrnách. Jenže po blamáži se 40nm výrobou u TSMC se také nahlas mluví o tom, že by i NVIDIA mohla mít o výrobu v GlobalFoundries zájem.

Proti tomu ale stojí dvě těžko vyřešitelné věci. V první řadě je to objem výroby, kdy GlobalFoundries bude mít problém, aby vůbec pokryla objednávky ATI. Druhého výrobce NVIDIA by rozhodně nebyla schopna zvládnout. Druhým důvodem je, že GlobalFoundries patří stále z velké části AMD-ATI, jak je to slučitelné s výrobou čipů přímé konkurence? To je otázka. Na druhou stranu by ale NVIDIA mohla z celé situace dost vytěžit. TSMC ví, že 40nm si nadělalo do kalhot a bude se snažit polepšit. Motivace, aby se mu 32-28nm výroba povedla, je tu tedy velká a v případě, že ATI skutečně přejede ke GlobalFoundries, stane se NVIDIA nejvýznamnějším zákazníkem. Na druhou stranu si je NVIDIA vědoma toho, že rozhodnout se bude muset už tento rok. Je zde totiž také dost velká pravděpodobnost, že u TSMC, ztrátou některých klíčových pracovníků, které přetáhla právě GlobalFoundries, budou problémy s výrobou narůstat. Je dost možné, že 40nm je jen takové první varování. Pokud by problémy potkali i 32-28nm výrobu TSMC, což rozhodně není vyloučeno, byl by to teprve pořádný problém. Každopádně budeme si muset zvyknout na to, že se pravděpodobně budou NVIDIA a ATI čipy lišit i výrobním postupem a tím, kdo je vyrábí. Až doposud byly vyráběny u stejné společnosti. Jaký to bude mít vliv na souboj grafik samotný? Uvidíme. Už dnes ale můžeme říci, že selhání výrobce jádra (TSMC) výrazně ovlivní situaci na trhu a pozici výrobce. ATI může jen smutně koukat nad promarněnou šancí se 40nm grafikami, které měla s velkým náskokem proti konkurenční NVIDIA, která neměla nic, než prázdné ruce, ale chybou TSMC je veškerá výhoda AMD-ATI ta tam. Bude to s 28nm podobné? Dozvíme se již příští rok …

Zdroj: Fudzilla.com, DDWorld.cz

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
FudgS.R.O. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-25 15:53:30
avatar
Hm nezní to moc dobře, ať už jsou amd-ati s nvidia konkurence, tak tohle není dobré pro nikoho (malá výroba čipů->malé zisky, málo výrobků např hd4770) ať to pro obě společnosti a samozřejmě není dostatek pro nás zákazníky nebo pro TSMC jako výrobce nových technoligií.
jardop [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-25 16:08:30

tak bude to 28nm alebo 32nm?

alebo ine u TSMC a ine u GF?
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-25 16:22:39
avatar
podle mě je 32nm "shrinkovatelná" na 28nm
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-25 16:36:43
avatar
Nebude to az tak lehke. Zmena meritka stacit nebude, ale zmeny budou minoritni.
abeceda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-25 16:37:59

TSMC NEVĚŘÍM. JAK CHCE NA ZAČÁTKU PŘÍŠTÍHO ROKU(TJ. ZA PŮL ROKU) NABÍDNOUT FUNKČNÍ 28 NM PROCES, KDYŽ NYNÍ NEMÁ ANI FUNKČNÍ 40 NM PROCES???

S PERSPEKTIVOU DO BUDOUCNA ASI BUDE ZASE O 1 VÝROCE HIGH END POLOVODIČŮ MÉNĚ.
Nightik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-25 17:00:00

Ať se to může zdát nelogické, tak tomu klidně tak může být, jelikož 32/28nm výrobní proces využívá jiné technologie a hlavně jiné materiály, které ve finální části mohou zaručovat daleko lepší stabilitu a výtěžnost nežli stávající 40nm. Nejsem si momentálně jist, ale 40nm výroba využívá materiál podobný 45nm, proto můžeme spekulovat, zdali TSMC se přepočítalo s maximální použitelností daného materiálu a již nyní je využit na maximum a proto jeho použití ještě v menším výrobním procesu nepodává tak dobré výsledky, jak se předpokládalo. Každopádně 32/28nm věřím, že bude podstatně vyladěnější, už i proto, že se na ně zaměřují i jiní výrobci.
abeceda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-26 06:22:49

JO, TO JE MOŽNÉ. INTEL POUŽÍVÁ HIGH-K, AMD SOI, KDOVÍ CO POUŽÍVÁ TSMC... ASI TO NĚCO BYL TAH NA ŠPATNÉHO KONĚ.
MOŽNÁ BY MĚLY PŘETÁHNOU NĚKOHO Z INTELU, ABY JIM ŘEKL, JAK SE TO MÁ DĚLAT.
Kiw [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-25 18:28:37
avatar
A: MÁM DOTAZ:
B: Nalevo od klávesy A.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-25 20:14:38
avatar
LOL
Kiw [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-25 22:33:12
avatar
Nemohl jsem tu citaci na lamerovi najít, tak jsem se o ni aspoň pokusil takhle.
Seriously by ABECEDA měl dostat nějaký dočasný ban.
Bohužel se tak nejspíše nestane, stejně jako v případě Ladíka, kvůli kterému tady třeba přestal chodit Solitary, jestli ho někdo pamatujete. Toho byla třeba škoda
Dammit, Ladiku.

//sorry, fobosi, za minusko, blbě jsem kliknul
Don_F3K3T3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-25 22:04:57
avatar
dnes to nejak fičí to kriplenie textu, nebudem sa čudovať ak tu čo chvíľa začne nejaký dement písať odzadu do predu
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-26 00:14:51
avatar
uderp od udazdo tasp ohyntaps mot an ej oc
abeceda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-26 06:38:19

TAKÉ SI MYSLÍM, PROČ BY JSME MĚLI ZAKAZOVAT ARABŮM TAKTO SPÁT.
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-26 09:32:09

Psání velkýmy pismeny je ekvivalentní řvání. Myslíš, že píšeš tak svetoborné pravdy, že se potřebují vykřiknout do světa? :-) Nebo prostě na nás řvéš?
abeceda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-26 06:36:12

nE, To nEnÍ mODeRnÍ. ModeRnÍ jE tO TaKHle. Já mODeRnĚ nEpÍšU.
JEstLi cHceŠ vIdĚt MoDerNÍ PÍSmO na TĚcHtO sTráNkáCh, Tak sEM MŮžu NĚjaKÉ MOdeRní PíSaŘe PřEtáHnOut. nĚjaKÉ ZnáM.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-25 22:21:32
avatar
a ja se divil ze sem solitaryho tady uz delsi dobu nevidal..no aspon tedka je ten ladik trocha umirnenejsi a nespamuje tolik co drive..misto nej sme si ale uzivali capslock slunicka a ted nejspis stejna osoba s novym nickem abeceda..tady v techto pripadech by to chtelo tvrdsi rezim..
abeceda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-26 06:42:35

ŽE BYCH BYL LADÍK + SOLITARY + SLUNICKO + ABECEDA ?
TAK TO BUDU ASI MÍT ROZČTVRCENOU OSOBNOST. PŮJDU SI VZÍT SÁM SEBE, ABYCH SE SJEDNOTIL.
abeceda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-26 06:27:36

BAN ZA CAPSLOCK?
CO MÁŠ V HLAVĚ?
Lukyn1811 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-26 08:14:59
avatar
Já bych řek, že tam má přesně to, co tam tobě schází. A jestli tam něco jako mozek máš, tak větší než angrešt to nebude.
abeceda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-26 06:28:57

MOŽNÁ BY Kiw MĚL DOSTAT BAN. JEHO TEXTY JSOU PŘÍLIŠ HLOUPÉ.
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-26 09:20:04

Pro nechapave kazdy hloupy....
abeceda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-26 06:26:15

NEMĚJ OBAVY,
CAPS LOCK: ZAPNUTÝ
Giacomo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 40nm zbytecne? 2009-05-25 17:44:14
avatar
kdyby TSMC "nemachrovala" s 40nm procesem, a vyrabela jen odzkousenym 45nm (esi by se dohodla s atinou a nvidií ze ) tak bysme meli dostupne hd4770, aji ty lowendy od nvidie a vschichni by byli happy (tech 5nm prece nikoho nezabije)....opravte mna esi se mylim
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-25 23:35:16
avatar
Netuším, ale je možné, že prostě výroba procesorů a grafických čipů je něco jiného. Protože kdyby nebylo, tak by to přece nedávalo smysl z nákladového hlediska.
Kiw [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-25 23:47:27
avatar
Tuším, že výroba CPU přeskakuje half-nodes kvůli velkému množství cache, hlavně dnes s L3, kdežto u GPU to není "takový problém" překopat.
Uvítal bych ovšem informace od někoho fundovaného
abeceda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-26 06:44:20

MOJE SLOVA. A JÁ UŽ DŘÍVE JSEM NAVRHOVAL, ŽE BY TSMC NAVÝŠILA Z 40 NA 45 NM A VŠICHNI MĚ DALI PALEC DŮLE, PROTOŽE TOMU NEROZUMÍ.
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-26 08:48:28

Njn, vecna skoda, ze te nikdo z TSMC neposlechl. Snad priste.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!