Test: Intel Core i5 vs i7 – LGA 1366 vs LGA1156, očekávané procesory v testech
Napsal Jan "DD" Stach   
Pondělí, 03 srpen 2009
alt

 

 

 

Test: Intel Core i5 vs i7 –

LGA 1366 vs LGA1156, očekávané procesory v testech

Kompletní test očekávaných procesorů Core i7/i5 pro LGA 1156 a P55 ve srovnání proti Core i7 a Core 2 Quad ..

Jak už jistě víte, zhruba za měsíc (září) uvede Intel nástupce současné platformy LGA775. Tento letitý socket s architekturou procesorů tak, že řadič pamětí je v čipové sadě, začne vyklízet místo novější platformě LGA 1156 pro procesory architektury Nehalem s integrovaným řadičem pamětí. LGA 1156 je v podstatě o jeden paměťový kanál ořezaný LGA 1366 pro procesory Core i7 řady 9xx.

Ačkoliv název Core i7 zůstává, procesory do patice LGA 1156 budou mít klasicky dvoukanálový řadič a označení Core i7 řady 8xx. Na trh přijdou i procesory Core i5 řady 7xx, ty budou ochuzeny o Hyperthreading technologii. Ačkoliv tedy Intel procesory ještě neuvedl, mezi novináři jich už je poměrně dost, ostatně procesory přicházejí i do skladů, takže uvedení prvních testů se nedalo zabránit.

Proti Core 2 Quad procesorům je vidět zejména u Core i5 jasný posun v před, ne tedy úplně všude je to nějak enormní, ale posun tu je. Navíc Core i5/i7 jsou vybaveny technologií Turbo, která přetaktuje dvě jádra na vyšší frekvenci a dodá tedy ještě vyšší výkon, když to bude zapotřebí. Navíc je také vidět, že na stejný výkon, který podá Core 2 Quad, potřebuje Core i5/i7 výrazně nižšší frekvenci. V průměru bych řekl, že rozdíl bude tak 400-500MHz.

Dost už teoretizování a podívejme se na ono očekávané srovnání:

 

 

 

  • Testy

Díky HyperThreading technologii získávají Nehalem procesory slušný náskok zejména v teoretických testech. Výjimkou je Core i5 750, které HT nemá a je tak nástupce Core 2 Quad procesorů. V testu je pro srovnání s ním Core 2Q9550 na 2,8GHz.

V praktických aplikacích je mezi stejně taktovaným Core i7 920 a Core i5 750 většinou rozdíl velmi malý, to ale platí pouze tam, kde aplikace není dobře optimalizovaná pro využití vícejader MT technologie a samozřejmě i to neplatí v náročnějších aplikacích, kde se projeví síla tříkanálového řadiče pamětí u Core i7 920. Jak nás asi nepřekvapuje, tak hry nepatří ani do jedné skupiny a výkon procesoru je v nich téměř stejný.

Zajímavá je také spotřeba. Core i5 je úspornější proto, že proti Core i7 920 má jen dvoukanálový řadič, osazeno tedy méně paměti a také čipset je méně náročnější, takže nižší spotřeba nepřekvapí. Zajímavější je to už ve srovnání s Core 2 Quad, zejména v zátěži.

Výše uvedená čísla budou podle mě docela problém pro AMD …

 

 

 

  • První závěry …

Core i7/i5 do LGA 1156 znamená poměrně velké trable pro AMD. Tomu se sice 45nm procesory AMD Phenom II hodně povedly, ale řekněme si na rovinu, přišli hodně pozdě. Na samém konci působení Core 2 procesorů, kterým jsou skutečnou konkurencí. Nastupující Core i5 a Core i7 jsou nad možnosti AMD Phenom II, které nemají tříkanálový řadič ani více vkláken na jádro.

U 45nm modelů ještě AMD bude kontrovat hodně vysokou frekvencí, ale jakmile přijdou 32nm, (Q1-2) má AMD velký problém. Phenom II už takhle potřebuje ke stejnému výkonu zhruba o 166-200MHz více než Core 2 Quad 9xxx a to nemá HT technologii, pokud ale Core i5/i7 potřebuje ke stejnému výkonu o 400-500MHz méně než C2Q a taktovat půjde běžně podobně jako AMD Phenom II, nevím, co chce AMD vymýšlet. AMD hodně doplácí na absenci tříkanálového řadiče pamětí a ještě více na nepochopitelnou absenci MT technologie zpracování více vláken.

Vzhledem k tomu, že Core i5 750 podává výkon, jaký podává, desky pro něj stojí stejně jako desky pro AMD AM3 a samotný procesor přijde na 186 dolarů (od září v našich obchodech reálně za cenu 4000 korun vč. DPH), má AMD dost problém. Core i5 750 je rychlejší než Phenom II X4 945 (aktuálně kolem 190 dolarů) a myslím, že i X4 955 na 3,2GHz s ním bude mít co dělat. V srpnu AMD sice uvede X4 965 na 3,4GHz, ale buďme realisti, ani ta nebude Core i5 750 příliš výkonově vzdálena (pokud vůbec) a její cena předpokládaných 250-260 dolarů je jasně absurdní. Myslím, že se můžeme těšit na velké slevy u AMD, které pravděpodobně opět bude muset i s velmi rychlými X4kami jít pod 4000 korun včetně DPH.

Každopádně už první týden v září skončí NDA a v testu vám tak představíme tyto nové procesory i s mnoha zajímavými deskami. Desky již máme v redakci a procesory očekáváme co nevidět také. Samozřejmě z důvodů NDA vám nebudeme moci mnoho před jeho skončením prozradit, ačkoliv na druhou stranu celková zjištění asi nebudou příliš odlišná od toho, co jste viděli dnes, a bez ohledu na NDA odhalil čínský web. Nicméně pro přehlednost a snadnou orientaci náš test samozřejmě uvedeme.

Zdroj: PConline.com

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Waffen [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ... 2009-08-03 18:58:37
avatar
No... hold Intel si muze dovolit vsechno a ted uderil, ty penize Od zari jsem na situaci na CPU trhu hodne zvedavy...
jfb [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-08-04 11:34:54

ne hold ale holt kruci :-) Hold je něco jiného ...
Lukyn1811 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-08-04 12:33:40
avatar
Ono to tady píše hodně lidí. Ale to tě potom musím upozornit, že na začátku věty se píše velký písmeno kruci .
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ach jo 2009-08-03 19:07:20
avatar
Pořád jen intel nebo AMD. Škoda, že tehdy zasáhla americká vláda a japonci ze dne na den mohli svoje CPU projekty zabalit. Viděl jsem to v dokumentu o japan výrobci cpu pro mobily a nějaký chytrý japončík se tam chlubil se svým čipem, který nemohl uvézt na trh (nebylo to kvůli chybějící licenci na x86). Teď by sme měli aspoň 4 výrobce včetně Via.
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-08-04 12:49:22
avatar
A ty si jako myslíš, že by si někdo koupil procesor, který by ani nemohl UVÉZT ?!!!
No já nevím, leda tak do tanku nebo lokomotivy, ale jinak...
chello123 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - hyper-threading :-D 2009-08-03 19:25:08

Hyper-threading, óóó jaká je to super technologie. Normálně bez toho bych si nepustil ani Internet Explorer bez lagu...Super technologie která přidá do mé fanatické ideologie další 4 jádra, je to požitek jako bych zmáčkl na Pentiu I Turbo. Je to prostě SUPER................................. To sem si tu nedávno četl jak v dnešní době využívaj aplikace 1-2 jádra ztěží. Takže bych Hyper-threading označil spíš ku škodě jak k užitku.
shurin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-08-03 20:05:32
avatar
No vsak se na něco musí svalit ten výrazně vyšší výkon, ačkoli v běžných aplikacích nemají HT ani 3ch paměti žádny vliv, a tak je tu jediné zdvodnení, a to že je ten procesor proste výkonější díky lepším vypočetním jednotkam a optimalizacím...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-08-03 20:12:42
avatar
jenže zase je tu řada apliakcí, které optimalizovány pro vícejádra jsou a i HT technologie tam funguje ... takžke jaképak svalování?
jfb [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-08-04 11:36:46

HT v desktopu přináší většinou více problémů než užitku, v serverech je to zase naopak.
mira89 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-08-03 20:30:36
avatar
nedavno jsem tu o tom psal,ty asi na svoje mejlování a poslouchání MP3 nepotřebuješ ani 2 jádra stačilo by ti jedno ale jsou lidi který skutečně využívaj svůj PC a workujou s ním a pro ně je každá výhoda práce s více vlákny neoddiskutovatelná.A to že neumíš(pokud tady máš) 4jádro využít je jen a jen pouze tvůj boj - nemusel jsi ho kupovat.
Longin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Hype threating 2009-08-04 08:06:48
avatar
Nehaň hyper threating!
Mám ještě staré P4(3,6GHz) s HT, a nemúžu si ho vynachválit. Jako záložní pc zvládá překvapivě hodně.
Nedávno jsem zkoušel v biosu vypnout HT a bylo to sakra znát.
Holt optimalizace na 2 jádra pokročila.
To samý jsem zkoušel před 4-mi lety a nic jsem nepoznal.
Takže do budoucna je HP jasnej klad!
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - uvaha 2009-08-04 09:56:30
avatar
Vicejadrova budoucnost je uz jasna at se to nekomu libi nebo ne. Prinos HT je spise ale u programu, ktere vyuziji jak 1 tak 100 jader naplno. Tyka se to tedy renderingu, zpracovani fotek a vubec u podobnych paralelnich signalovych cinosti. Prinos HT je a bude diskutabilni. V soucasnosti pokud ma nekdo na normalni programy HT tak se to zmeni z nehejbe se to na sotva se to hybe u P4 a u i7 zase hybe se to moc na hybe se to moc a jeste trosku navic. Z meho pohledu je to stale marketingova technologie. Kdyz uz mam vicejadro(4), tak uz mam dost paralelniho vykonu a HT neni potreba.

PS: berte to spise jako uvahu nez jako podsouvani meho nazoru ostatnim
Bob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-08-04 10:17:28

Je tady jeste jedna oblast - a tou je virtualizace OS, tam je HT k nezaplaceni.
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-08-04 10:44:14
avatar
Ano souhlas, ale jen v pripade malo jedroveho CPU(1 nebo 2 jadra). U videjadrovych CPU to sice neublizi, ale ani nepomuze. Pokud bysme meli ale nekolik VM najednou(napr. 6), tak pak uz to smysl vazne ma. Uznavam, ze jsou aplikace, kdy HT smysl ma, ale ty vyuziva pouze mala cast uzivatelu a zadny BFU-kterych je 95%.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-08-03 19:44:04
avatar
celkem predpokladatelne vysledky..amd bude mit nejspis opravdu docela problemy. jen nesouhlasim s tim ze amd hodne doplaci na absenci trikanaloveho radice pameti. z testu je celkem pekne videt ze trikanal moc vykonu teda nepridava. v hernich testech jsou i5 750 a i7 920 prakticky vyrovnani. akorat v cinebench a winraru ma i7 920 velkou vyhodu HTcka. trikanal pomuze akorat v syntetickem everestu a ten je pro praxy k nicemu. kdyz bude nekdo chtit solidni upgrade z dvoujadra nebo i starsiho phenomu, tak novy i5/i7 je kdyz ne jasna volba, tak aspon velmi horky kandidat ale pro majitele jakyhokoli c2q (i toho staryho q6600) nebo phenomu II zbytecnost...
mira89 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-08-03 20:35:16
avatar
souhlas > i bez tříkanálovýho řadiče je Core iX tvrdá rána pro AMD. Na taktu 2,6 poráží C2Q s taktem 2,8
Mano [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-08-03 20:25:21
avatar
"AMD hodně doplácí na absenci tříkanálového řadiče pamětí..." neviem čo je na tom, teraz sa hlavne rozpráva o sockete 1156 kde 3 kanálový radič nie je a z testov vyplýva že až takú nadvládu 3 kanálový radič nemá nad dvojkanálovým, úplne stačí dvojkanál až mi to pripadá ako keby si chcel na diaľku povedať AMD aby začali robiť procáky s trojkanálom a s HT aby si nemusel meniť značku , no DD bude čas presedlať na Intel a socket 1156 lebo sám uznávaš že AMD bude veľa strácať po jeho príchode. Pripomína mi to súboj K8 vs. Core2 kde K8 dostala celkom dobre na frak, história sa opakuje, ale už druhý krát po sebe víťazí Intel. Ale aspoň bude stáť Phenom II X4 pár € a komu je už načo taký výkon čo poskytuje Corei5 a i7.
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-08-06 11:05:30

Taky by se dalo rict ze K8 nedostala na frak ani od core(1) a pro core2 to bylo tesne viteztvi za neadekvatni cenu a na to jak stara je rada K8 tak cest ji(uz jen proto ze donutila Intel prestat machrovat marketingove a zacit zase skutecne pracovat)....

Nicmene v kazdem pripade je pekne sledovat jak se diky tomu ze se oba perou postupne presouva serverove zelezo do hi-end a mainstream desktop segmentu(hlavne cenove)...
Sephinothf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-08-03 21:44:07
avatar
uzasne ze stal dokazou na stejnych taktech z toho zdimat vic a vic,.. nasledek je jasny, velke slevy u AMD,... tak trochu sme tu na o5 situaci Phenom vs C2Q,...
MicrO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-08-03 22:40:29
avatar
nwm proč frajera co řídí ceny výrobků od ATi nepošlou do AMD to by byly processory rázem z 5 000 na 2,500 xD
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-08-04 12:26:21
avatar
asi proto ze uz tak mají frajeři z AMD dluhů dost
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-08-04 01:12:34
avatar
Už se nemůžu dočkat záříjových slev u AMD. Mám 4 litry na CPU tak sem zvědavej co za tu cenu AMD nabídne, že by PhenomII X4 965 Black Edition?
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-08-04 21:35:48
avatar
Po kud nepočítám benchmarky tak ve hrách nemá Q9550 na 2,8Ghz zas takový odstup za Core i7, vypadá to že s mým Q9650 na 3,9Ghz ještě chvilku vydržím , ten by se jim mohl vyrovnat ( při frekvenci 3,9Ghz), zatím počítám s tím že upgrede budu dělat až na Core i9 na ten jsem hodně zvědavý, tam by už mohl být větší výkonnostní posun
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-08-04 16:23:24
avatar
Tak ti zavidim procesor a moznosti Mame ale podobne smysleni. Taky uvazuju o upgradu na nejvyssi 4jadro ze socketu 775. Nebude to pro mne velky rozdil ve vykonu a rozdil v nakladech bude markantni.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!