AMD 785G přichází – levný, vysoce funkční a výkonný čipset s integrovanou grafikou
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 04 srpen 2009
alt Today is day D. AMD uvádí čipovou sadu 785G, která měla být původně 880G …

 

 

 

Proč tedy není 785 příslušníkem 880G? Neb zase neobsahuje tolik novinek, aby si jméno nové řady čipových sad zasloužila – já vím, ve světě, kde se běžně přejmenovává 3 roky stará grafika a vydává se za novinku se vším všudy, je to přístup neobvyklý. AMD k tomu ale má své důvody. Především jižní můstek stále není řady SB8xx a kromě toho se výkonově mezi AMD 780 a 785 zase tolik nemění, navíc když je tu ještě AMD 790GX, které má také grafické jádro RV610, ale na vyšším taktu a tedy je výkonnější.

 

AMD 785G je tedy malou evolucí a vylepšením už poměrně letitých AMD 780G desek, které ale patří k tomu vůbec nejúspěšnějšímu, co AMD kdy prodávalo. Za solidní peníze nabízejí většinou více kvality, více funkčnosti a více výkonu, než co nabízí konkurenční Intel v této oblasti. Není divu, že AMD si chce svou pozici v tomto segmentu a dobrou pověst udržet. AMD 785G je tedy vylepšením dobrého …

AMD 785 nese grafické jádra RV620 s označením HD 4200. To je trochu matoucí, protože jádro RV620 je jasně příslušníkem HD 3000 generace, jenže název HD 3300 je obsazen a HD 3400 nějak nedával smysl. Tak tedy HD 4200. Ačkoliv má použité RV620 stejný počet jednotek jako RV610, je vyráběno 55nm, nově disponuje DX10.1, což je z důvodů bezproblémové kompatibility zejména s blížícím se Windows 7, které DX10.1 využívají i pro některé Aero efekty. Připomínám, že DX10.1 je základem DX11, zatímco původní DX10.0 nemá některé funkce a vylepšení, které DX10.1 obsahuje. Zajímavějším vylepšením je přítomnost UVD2, což je technologie umožňující akceleraci videa, umožňuje přehrávat více videa najednou a taktéž vylepšuje obraz pomocí AVIVO s HDR efekty. Vylepšena je i podporovaná verze HDMI a samozřejmě AMD 785G disponuje technologií Sideport Memory a má vlastních 128MB DDR3 paměti.

Jižním můstkem zůstává SB710/750. Jižní můstek řady SB8xx, které přinese rozšíření výbavy, se objeví až později, a je otázka, zda s ním nepřijde i 880G čipset s modernější grafikou s nějakým 40nm jádrem. Nakonec jsme docela rádi, že čipset nenese označení 880G ale daleko odpovídající AMD 785G. Jasně odkazuje na kvalitního předchůdce, a protože stojí na nových základních deskách úplně stejně, je to malý, ale vítaný evoluční krok.

Recenze některých základních desek přineseme brzy, nicméně kromě některých nových technologií, které tyto nové desky nesou a generace AMD 780G desek je neměla, nic moc nového nezjistíte. Předem vám mohu říci, že AMD 785G přináší to, na co jsme zvyklý u AMD 780G. Vynikající poměr cena-výkon, vynikající funkčnost včetně akcelerace HD i 7.1 zvuku, jednu z nejvýkonnějších a momentálně i nejpokročilejších integrovaných grafik na trhu. Desky stojí kolem 1700 – 2200 korun včetně DPH a existují ve velikostech mATX a ATX. V kombinaci s levnými 45nm procesory AMD Athlon II X2 se jedná o velmi zajímavý komplet, který cenově může směle konkurovat i cenově nízko posazené Intel ATOM platformě a s přehledem klasickým integrovaným grafikám Intel v kombinaci s procesory Intel Pentium Dual Core.

Již máme rozpracované testy ASU, GB a MSI desek, které se v našich luzích a hájích budou objevovat asi nejčastěji a žádná nepříjmená překvapení se zatím nekonají. AMD 785G není revoluce, je to funkční evoluce, která nic navíc nestojí a nahrazuje 780G dokonale.

Zdroj: DDWorld.cz

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Don_F3K3T3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-08-04 16:32:01
avatar
Integrované jadro s možnosťou 100% overclockingu ( voči základnému taktu ) a možnosťou odomknutia 4 jadier na PII X2 a X3 s maličkými rozmermi a zabalené do hriešne atraktívnej ceny. Čo viac si priať.

Sám uvažujem na GB 785 a PII 550
K4SPI [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Dobrá kombinace 2009-08-04 17:13:39
avatar
Myslím, že by se hodila tahle kombinace do kancelářských PC - procesor AMD Sempron 140 2,70GHz nebo AMD Athlon II X2 240 2,70GHz s kombinací desky s 785G v provedení od MSI 785G-P55 a je vystaráno.
Pjenkys [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-08-04 17:28:23

Pravda pravda... Ten Sempron vypadá opravdu dobře. Za 700Kč je to opravdu výkonné jednojádro s malou spotrebou a obávám se, že strčí do kapsy i dvoujádrový Atom (A možná že i kdyby byl čtyřjádrový Atom, tak to bude vyrovnané )

Jenomže zase púokud tam dam Sempron, tak bych spíš uvažoval o 780G. Cena určitě o něco spadne, takže asi cena/výkon bude mít lepší.
K4SPI [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-08-04 17:46:05
avatar
Máš pravdu, že by asi lepší bylo dát 780G + Sempron 140. Jinak s tím čtyřjádrovým Atomem nemáš pravdu
Don_F3K3T3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-08-04 17:45:57
avatar
ale práveže tá doska má fantastické OC možnosti. Dá sa na nej pretočiť VGA cez 1GHz a CPU K10.5 cez 3.6-3.7GHz!

Kto má hlboko do kapsy, je táto MB konk, od GB jasná voľba aj do herného PC. Spolu s A64 245 nie je čo riešiť.
K4SPI [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-08-04 17:49:13
avatar
Já mám s GB jenom špatné zkušenosti, dneska věřím u MB jenom ASUSu a MSI...já vím, moje blbost.
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-08-04 18:09:21

Znaceni u IGP se ubira trochu jinou cestou nez u desktopu. HD4200 ma na jmeno narok kvuli implementaci DX10.1 a predevsim UDV2, coz je asi nejvetsi prinos spolu s dobrym OC a konecne dohnanim G9300. Takze jmeno matouci neni, u IGP se vzdy zarazuje starsi model do nove rady.
duron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Pomalý start PC s AMD chipsety 2009-08-05 11:33:38
avatar
Lidičky, mám dotaz ke zmiňovaným chipsetům.

Skládal jsem 2 počítače - jeden se 780G a jeden se 790X chipsetem. Jednu věc u nich ale nechápu... jak zapnu komp (tlačítkem na bedně), tak trvá cca 20 sekund (u obou sestav), než mi vůbec pípne speaker a naběhne úvodní obrazovka s možností vjetí do BIOSu. Hrál jsem si dlouho s nastavením BIOSu, ale na nic jsem nepřišel. Je to u AMD chipsetů normálka, nebo jsem někde něco udělal špatně? Samozřejmě pak počítač do systému najede za pár vteřin, běh je jinak v obou případech bezproblémový.

Díky za případné nápady...

EDIT: BIOSy mám aktuální, procesory X2 a paměti Kingstony v jednom případě 1066 MHz (jedou na 800) a ve druhém A-Data 800MHZ... to jen pro upřesnění. A nemá vliv, jestli odpojím disky. Start trvá furt stejně dlouho...
K4SPI [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-08-05 12:53:06
avatar
No může to být i zdrojem.
duron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-08-05 16:53:02
avatar
Nene, tím to určitě nění. Jeden je 450W Fortron a další je Seasonic tuším 500W. Přesné typy nevím. Tím to 100% není. Chovají se totiž úplně stejně, i když jde o jinou značku. Abych byl správně pochopen - počítač se rozběhne - mám na mysli roztočí se větráky, disky atd. Ale neobjeví se prostě obraz. Až po cca 15-20 sekundách to pípne a pak to začne nabíhat... a divím se, že to dělá to samé i u té 780 (GigaByte) i u 790 (ASUS)... Jestli například ten chipset nemá nějaký testovací proces, kdy po spuštění se prvně vše překontroluje a až se dostanou ventilátorky na správnou hodnotu ot. atd., tak to spustí úplně.

Nemá někdo zkušenější šajn?
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-08-05 17:07:21
avatar
nekde tam je polozka quick boot disable, tak ji enabluj. Ze je obrazovka cerna je zase to ze tam je nekde v nastaveni zaskrtle skriti testovani, to si ale ted nevzpominam jak se jmenuje a jsem v praci, tak se do biosu nepodivam. Nekde tam take je nahrat default data biosu jako compatibility a jako performance. To performance to ma obcas prednastavene. Je to ale vseobecne k biosum. Jen takove zkusenosti z osobni kariery stavece kompu.
duron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-08-06 21:58:21
avatar
Diky za nápad... zítra na to mrknu...

EDIT: tak nic, takovou možnost v BIOSu nemám...
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!