Téma: DirectX 11 přichází – co přináší a nabízí? O krok blíž k fotorealismu?
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Úterý, 22 září 2009
alt

 

 

 

DirectX 11 přichází – co přináší a nabízí? O krok blíž k fotorealismu?

 

Těsně před příchodem nové generace DirectX technologie, je na čase si říci, co nám přináší a co od ní můžeme čekat.

DirectX 11 a nová generace grafik už není záležitostí vzdálené budoucnosti, ale právě vchází do dveří. Tento článek vychází doslova v předvečer vydání DX11 grafické generace a je tedy na místě si konečně o finálních možnostech této technologie něco povědět. Samozřejmě nás celá věc nezajímá ani tak jak to celé funguje, ale hlavně nás na ní jako uživatele zajímá, co nám reálně přinese. A tak si dnes rozebereme DirectX 11 ze všech stran a úhlů. Jsou na místě přehnaná očekávání, nebo je to všechno jen další mazání medu kolem pusy?

 

  • API – aby nám ty grafiky byly k něčemu

 

Na úvod trochu úvodů do tématu. Asi každý z vás ví, že v počítači je něco, co se jmenuje grafická karta. Ostatně podle toho, jak vypadají diskuse, mám pocit, že grafická karta je to, okolo čeho se počítače točí. Jako fanda nekompromisních úrovní počítačové grafiky ve hrách proti tomu nic nemám ;), ale samozřejmě je grafická karta jen součást celku.

Grafika na sobě nese cosi, čemu říkáme grafické jádro, což je něco jako CPU (procesor), akorát se tomu říká GPU (Graphics Processing Unit). Na rozdíl od procesorů, které již v sobě nesou sadu instrukcí (jedničky a nuly), podle kterých funguje a běží na nich software, grafické procesory a jádra v sobě podobnou záležitost přímo od výrobce daného čipu, která by byla kompatibilní s ostatními sadami jiných výrobců, nemají. Musí tedy existovat něco, co je standardem a co umožní využít možnosti a schopnosti každého GPU a tvořit software, který bude možností GPU využívat a bude dělat to, co chce vývojář dané aplikace, aby dělal a ne to, co mu umožní dělat jednotlivá GPU od různých výrobců, což by v důsledku byla pravděpodobně nepoužitelnost.

(ATI Radeon RV870 DX11 40nm - 1600SP v 5D a 2,73Tflops výkonu!)

Tím něčím je u GPU a grafik tzv. API (Application Programming Interface). Toto speciální softwarové rozhraní je standardizované, a obsahuje jasně definované nástroje, možnosti a řešení tvorby grafiky i dalších záležitostí. Hlavní úlohou API je uspořádat data tak, aby je každé GPU, které danou verzi API podporuje, bylo schopné zpracovat a na konci vyhodit požadovaný výsledek, nejlépe v použitelném stavu.

V současnosti mají grafické čipy poměrně velmi složitou stavbu a jedná se o možná ty nejsložitější procesory vůbec. Mají přesně uspořádány jednotky a části jádra tak, jak vyžaduje software, samozřejmě s dílčími vylepšeními, protože samozřejmě lze nalézt mnoho způsobů a cest, jak se dostat ke kýženému výsledku. Postup zpracování dat v GPU je pak jednoduchý od určení pozic vrcholů objektů, které jsou definované trojúhelníky. Ty jsou následně v daných 3D objektech rozloženy do mnoha 2D částí, kterým říkáme pixely, ty jsou následně zpracovávány, pokud jde o jejich barevnost, nasvětlení, nastínování a jiné techniky, kterých je stále více a více. Následně je to zase všechno složeno, a posláno na výstup na náš monitor. To je ale jen velmi hrubý popis celého složitého děje a hlavně jen část toho, co dnes moderní GPU a API dokáže. Více nás ale ani jako běžné uživatele nezajímá, nás zajímá to, zda výsledek na konci bude stát za ty peníze, které za to dáme a našim datům za tu cestu, kterou musí skrze grafiku absolvovat.

Pokud jde o API, tak asi nejznámější jsou dvě grafická prostředí. Tím, které je dnes v menšině, je OpenGL, které bylo dříve populární i ve hrách, v poslední době ale zaostává a dokonce i některé profesionální aplikace, které dříve stavěly hlavně na OpenGL, v nových verzích budou stavět na DirectX 11. To ale neznamená, že by OpenGL řeklo poslední slovo. Ještě před tím si ale řekněme název toho druhého API, o kterém se dnes budeme bavit. To je dnes velmi dominantní a známe jej pod názvem Microsoft DirectX. Jak už ale bylo řečeno, API dnes umí více než jen poskytovat nástroje pro zpracování grafiky a stejně tak GOU toho zvládnou více. Přichází doba GPGPU technologií (výpočtů přes grafiky) které mohou akcelerovat například zpracování videa, vědecké výpočty, šifrování, akcelerace fyziky atd. I toto nové verze API se značnými rozšířeními nabízejí. OpenGL je například součástí OpenCL, které je standardem GPUGPU, stejně tak je DirectX 11 a vedle něj je DirectCompute 11, které jsou taktéž novými standardy v této oblasti. A právě DirectX, které nás dnes zajímá nejvíce, se budeme věnovat …

  • Microsoft DirectX

Historie tohoto dnes nejrozšířenějšího standardu API je opravdu bohatá a čítá mnoho významných evolučních verzí i menších update. DirectX je balíčkem mnoha komponent a v současnosti v základu obsahuje toto:

 

  • DirectDraw: pro vykreslování 2D grafiky (rastrová grafika); nahrazeno Direct2D), avšak stále používáno ve hrách a pro renderování videa multimediálních aplikací
  • Direct3D (D3D): pro vykreslování 3D grafiky
  • DXGI: pro zjištění grafických adaptérů a monitorů, které jsou k dispozici; poskytuje společný základ pro Direct3D a OpenGL
  • Direct2D: pro 2D graficku
  • DirectWrite: pro fonty
  • DirectCompute: pro využití GPU pro výpočty
  • DirectInput: rozhraní pro vstupní zařízení (klávesnice, myš, joystick, různé herní ovladače); po verzi 8 nahrazeno rozhraním XInput pro ovladače Xbox 360 nebo standardní WM INPUT
  • DirectPlay: pro komunikaci přes počítačovou síť; po verzi 8 označeno jako zastaralé
  • DirectSound: pro přehrávání a záznam zvukových samplů
  • DirectSound3D (DS3D): pro přehrávání 3D zvuků
  • DirectMusic: pro přehrávání zvuků vytvořených DirectMusic; označeno za zastaralé
  • DirectX Media: zahrnující DirectAnimation pro webovou 2D/3D[1] animaci, DirectShow pro přehrávání multimédií a streamování, DirectX Transform pro webové interaktivní aplikace a Direct3D Retained Mode pro 3D grafiku vyšší úrovně; DirectShow obsahuje DirectX pluginy pro zpracování audiosignálu a DirectX Video Acceleration pro akcelerované přehrávání videa
  • DirectX Diagnostics (DxDiag): nástroj pro diagnostiku a podání zpráv o stavu jednotlivých komponent (audio, video, vstupní ovladače)
  • DirectX Media Objects: podpora pro streamované objekty (enkodéry, dekodéry a efekty)
  • DirectSetup: pro instalaci komponent DirectX a zjištění jeho aktuální verze

 

Stručnou historii vydávání DX pak lze nalézt na wiki a najdeme tam tento pěkný přehled.

První verze knihovny DirectX 1.0 spatřila světlo světa už v roce 1995. Dnes už je na světě verze DirectX 11 a za sebou má tedy vývoj čítající 14 let. Nás dnes zajímá právě ona nejnovější verze, DirectX 11, která je podle všeho opět jednou z nejdůležitějších verzí tohoto standardizovaného balíčku, která výrazně ovlivní tvorbu softwarů a vývoj několika dalších let, podobně jako jím byl DirectX 9, který k naší hrůze (zejména z ustrnulého grafického herního vývoje) stále dominuje i letos, skoro 3 roky po vydání DX10. Podívejme se tedy na samotný z brusu nový DirectX 11 …

 

  • Microsoft DirectX 11 – novinky

Máme rok 2009, zapomeňme na minulost a hleďme do budoucnosti. Tou je minimálně pro následující 2-3 roky v oblasti grafik, her a dalších programů DirectX 11. Toto rozhraní samozřejmě obsahuje všechno, co obsahovaly verze předchozí. Primárně však staví na DX10.0 a DX10.1.

DX10.0, který vyšel spolu s operačním systémem Vista, byl opravdu významnou a přelomovou verzí DirectX, ačkoliv zdaleka nebyl hotov. DX10. stanovil úplně nové standardy a spolu s ním vyšla i nová generace grafik s odlišnou architekturou čipů, které pokračují i v současnosti s dalšími významnými vylepšeními. DX10.0 ale zdaleka neměl vše, co měl mít a Microsoft do něj nestačil dodat vše, co chtěl. Následoval významný update v podobě DirectX 10.1, který obsahoval podstatná vylepšení, pokud jde o nové efekty i nové funkce, zejména Tesselaci a vylepšené AA profily atd.

DirectX11 pak primárně staví a rozšiřuje právě DirectX 10.1 ale významnou verzí DX je hlavně proto, že obsahuje i DirectCompute 11 a nové funkce, které opravdu výrazně ovlivní další vývoj softwaru na dnes nejrozšířenější Windows platformě. Teoreticky (pravděpodobně i prakticky) může DX11 aplikace běžet i na DX10.0 nebo DX10.1 HW s tím, že bude podporovat jen ty funkce, které jí daný HW umožní. Samozřejmě využít plně novinek DX11 může jen DX11 HW. Záležet bude na ovladačích a softwaru samotném. A jaké jsou hlavní přínosy a novinky DX11?

  • Multi-threading

Tahle záležitost je asi vůbec tou největší a nejpřínosnější novinkou, která opravdu nejvíce změní. A právě kvůli této věci je DX11 tak velmi dobře přijímán vývojáři. DX11 totiž zavádí přímou podporu Multi-threading, tedy vícevláknového zpracování a podporu více procesorových jader (později pravděpodobně i grafických) a tedy optimalizaci využití dostupných prostředků.

V současnosti je optimalizace na vícejádrové CPU věcí dost drahou a většina her využije maximálně dvě jádra. Optimalizace pro 3-4 jádrové CPU, už jsou drahé a dělá jej jen málokdo. DX11 umožní optimalizace pro vícejádrové CPU všem a protože by to mělo fungovat i s DX10 HW grafikou. Bude to přínos skutečně pro všechny, ale zde uvidíme, osobně si myslím, že primárně to bude využito pro skutečně nové hry s podporou DX11 a pro starší hry s DX9/10 by musely vyjít nějaké patche, ačkoliv to asi v jejich případě není z výkonového hlediska úplně zapotřebí a vývojáři se budou spíše věnovat vývoji novinek.

 

  • DirectCompute

Někdy se tomu říká výpočetní shader. Tohle je velká novinka, která z grafické karty dělá více než grafickou kartu, vykreslující obrázky na monitor. Jde zkrátka o to, že grafická jádra a karty jako celek jsou dnes natolik vyspělé, že jsou funkce, které vykonají výrazně rychleji, než to dnes zvládne i ten nejrychlejší procesor současnosti.

Právě v této oblasti jsou ale také největší spory a největší soutěž o HW přístup k tzv. GPGPU. DX11 HW bude pro využití GPGPU mnohem výrazněji optimalizován než byl DX10 HW. Nově tak budou moci GPU vykonávat kromě výpočtů týkajících se obrazu, i například fyzikální efekty, výpočty související s umělou inteligencí a další úlohy, které by jinak zastával procesor v současné době často navíc bez optimalizací pro ideální využití více jader, což je důvodem onoho výkonového omezení grafik procesory.

Jenže DirectCompute zvládne i různé další grafické efekty, pokročilé vyhlazování, stínování a další hromady náročných efektů, které dnes nejsou možné (hlavně kvůli výkonu grafik). V této souvislosti si tak nejnověji řada herních vývojářů pochvaluje právě tyto nové efekty, které nazývají post-processing efekty.

(DIRT2 DX11 2009)

Výhodou této technologie je samozřejmě podpora paralelní konstrukce grafik. Včetně řazení 1D, 2D i 3D Atd. polí vláken ke zpracování. Například ATI RV670/770 (DX10.1) a RV870 (DX11) má architekturu 5D. Samozřejmě je to standardizovaná technologie GPGPU výpočtů, takže žádná vázanost na GPGPU technologii ATI STREAM nebo NV CUDA. Ty nejsou GPGPU standardy a jsou to jen prostředí jednotlivých výrobců, které s nástupem standardizovaných jazyků a prostředí jako jsou OpenCL a DirectCompute11 se rázem ocitají na vedlejší koleji. Nikdo normální nebude programovat aplikaci k využití jen na jedné značce grafik, když to může naprogramovat v prostředí, které je standardizované. Samozřejmě DirectCompute je přímou konkurencí k OpenCL.

  • Tesselace

Tuhle technologii nemůžeme vydávat za novou, jako takovou. Princip už je známý hodně dlouho a dokonce se HW opora pro tuto technologii objevuje v ATI grafikách už od modelu Radeon 8500, tedy kolem roku 2001. Tesselaci podporuje i čip ATI XENOS v konzoli Xbox360. Tato funkce je hodně zajímavá, protože umožňuje zvýšení počtu polygonů, tedy sítě, ze kterých jsou tvořeny objekty. Ty jsou tak mnohem detailnější, a tedy i realističtější.

Až do vydání DirectX10.1 (DX10.0 ji nemá), neměla tato technologie standardizovanou DX podporu. V DX10.1 již je a DX11 ji dále rozšiřuje a rozvíjí. Tesselace se tak stává běžnou součástí DX a je možné ji s odpovídajícím HW naplno využití. Do vydání DX10.1-DX11 museli herní vývojáři, pokud chtěli tuto technologii využít, napsat hru na míru ATI a je jasné, že by to na jiných grafikách nefungovalo. To už je ale minulost. Je ovšem otázka, zda přítomnost DX10.1 na ATI HD 3000/4000 bude v tomto ohledu nějakým přínosem. Je možné, že ano, ale DX11 tesselační instrukční sady přeci jen obsahuje s dalšími optimalizacemi proti těm v DX10.1.

Společnost ATI a od převzetí AMD i AMD, vnímá Tesselaci jako nadějnou technologii a ve spolupráci se společností Microsoft má tedy konečně naději na standardizované uplatnění. Obě firmy jmenují právě tuto technologii na čelních příčkách toho, co DX11 přináší. Technologie má ale několik ale. V první řadě je to její náročnost, která je tak velká, že na to běžné jednotky nestačí a v grafice tak musí být speciální Tesselační jednotky, které se o to postarají. Ty však, když není Tesselace využito, zůstávají také nevyužity. Problém grafických jader ATI R600/RV670/770, kdy část jich zůstala ve hrách prostě nevyužita. Moderní Tesselační jednotka kterou najdeme v nadcházejícím DX11 čipu ATI RV870 je plně programovatelná, takže není jen pevně danou jednotkou s pevným využitím. Jak bude vypadat v konkurenčním NVIDIA G300 se můžeme zatím jen dohadovat, API a jeho požadavky jsou ale dané.

DX11 toho přináší i více, například vylepšenou kompresy a podporu nových formátů textur.

Samozřejmě výše uvedené technologie jsou daleko složitější, pro naše uživatelské pochopení a představu to stačí tak, jak jsme si to nastínili. To jsme si ale teprve řekli, co to je a ne to, co od toho máme skutečně očekávat, jako uživatelé. Tak pojďme na to …

 

  • DirectX 11 – co nám to konkrétně přinese?

Základní otázka každého z nás je, co nám DX11 přinese a zda se vyplatí přecházet hned na nový DX11 HW. Vezměme to pěkně popořádku …

  • Vyplatí se rychlý přechod na DX11 HW?

To bude záležet na tom, jestli jste nadšenec, ale také na tom, jak rychle se DX11 prosadí. Pokud jste nadšenec, není co řešit. DX11 hry se letos také minimálně ve 3 známých případech objeví a jak víme, nejde o žádné béčkové herní tituly. Pro příští rok až dva pak už víme o více než 30 hrách s DX11! A o daleko větším množství ještě ani nevíme.

(DIRT2 DX11 2009)

Samotné DirectX11 se objeví s Windows 7, které je primárně navrženo na funkcích DirectX10.1 a DirectX11, i co se některých grafických efektů vlastních oken týká. DirectX11 se ale také automaticky objeví pro VISTA, z nichž W7 přímo vychází. Mnozí mají obavy, zda DirectX11 nepotká podobný osud, jako DirectX10. Zcela určitě nepotká a to hned z několika důvodů.

DirectX10 když vyšel, byl změnou, nutnou změnou, grafických karet s DX10 mezi uživateli bylo minimum a stejně tak Vista, která jediná DX10 podporovala, nebyla moc rozšířena. Mnozí viděli fakt, že DX10 je jen pro Vista jako evidentní snahu o zvýšení prodejnosti Vista, nicméně celá věc měla i poměrně logický důvod. DX10 je jako API od DX9 poměrně odlišné a tedy celý operační systém Windows a jeho jádro vyžadovalo značné úpravy a tedy vlastně vydání celého nového OS, kterém Vista je. DX10 prostě pod XP nebylo možné. Výsledkem tak bylo, že DX10 prostě nemělo na růžích ustláno, nemluvě o tom, že ani konzole Wii ani Xbox360 které DX využívají (PS3 ne) nevyužívají DX10. DirectX11 už má zcela jiné výchozí podmínky:

1, DirectX 11 je zdokonalený DX10.1 s kompletními funkcemi, tak jak to MS plánoval a měl dost času to stihnout.

2, DX11 je pro Windows 7 i Vista a protože Vista má už podíl skoro 30% na trhu, má hned DX11 teoretický podíl 30%. Majitelé XP pak podle všeho hromadně přejdou na W7 s DX11, takže není důvod, proč hry zejména v příštím roce s DX11 nevydávat, když i DX11 grafické karty už letos vyjdou i v cenově přístupných segmentech (ATI Radeon HD 5870/5850 a Radeon 5770/5750).

3, s DX11 se počítá i u nové generace konzolí (minimálně MS Xbox a Nintendo Wii) na rok 2012, což je tak akorát čas pro dokončení vývoje her, které jsou aktuálně ve vývoji.

4, DX11 se těší značné přízni herních vývojářů od počátku i pro nové funkce a optimalizace, které přináší. Zatímco některé ze starších verzí DX chválil sám Microsoft a vývojáři k nim byli chladní, což se bohužel týkalo i DX10. O DX11 již nejen mluví, ale dokonce jej i prezentují přímo herní vývojáři.

  • Co čekat od jednotlivých novinek, které DX11 přináší?

Tesselace je technologie, která snad ze všech vychytávek DX10.1-DX11 bude mít největší vliv na vzhled nových her (i filmů). Ve vývoji už je několik herních titulů, které Tesselaci skutečně využijí, nejznámější je asi zatím nový Alien vs Predator. Je téměř jisté, že ale rozhodně nezůstane sama, a dříve či později všechny DX11 tituly jí budou disponovat. Crytek například prezentuje novýherní engine Cryengine 3, který využívá DX11, stejně tak EPIC pracuje na U4 engine, který také počítá s DX11. Obě společnosti počítají s hrami na DX11 již brzy a v roce 2012 i na herních konzolích nové generace. Tesselace umožňuje vytvoření velmi detailních modelů, bez velkých dopadů na výkon. S nasazením do DX11 k ní musí přistoupit po ATI (která ji podporuje a nabízí k využití v různých podobách od roku 2001) i NVIDIA, ale jak bude pro ni uzpůsoben její čip GT300 je velká otázka – nicméně standardní API DX11 je dané a NVIDIA proto musí připravit čip. Jediným známým čipem je dnes ATI RV870 a jeho deriváty, který disponuje plně programovatelným Tesselátorem. Tesselace je však to, co na nových hrách jasně a zřetelně poznáme, když tam bude.

Multi-threading je technologie, kterou nadšeně také přivítáme, protože dojde ke skutečnému využití vícejádrových procesorů a posléze i grafik! Už tedy nemusíme mít strach, že by příští rok 6ti jádrové a další rok už 8-12 jádrové CPU Intel a AMD neměli softwarovou oporu. Již je součástí DX11 knihoven a běžet by to mělo i ve spolupráci s DX10 grafikou. Prostě těžit bychom z toho měli všichni. Míč je teď na straně „softwérářů“. Rozhodně nečekejte, že by nám šly najednou hry rychleji, jasně u některých s vydáním patchů by se to stát mohlo, ale řekněme si na rovinu, že při stávajících grafikách nám stávající staré hry často s DX9 běží až dost rychle. Nově ale bude možné výkon skutečně využít a tak nám při stejné úrovni FPS může běžet hra, která může mít 5x detailnější modely a celkově být prostě úplně graficky jinde.

DirectCompute je důležitý milník v historii DX i grafik. Ty tak mají nově unifikovanou podporu jiných funkcí, než jen počítat samotnou grafiku. Možnosti a skutečný přínos DirectCompute nelze odhadnout, je totiž velký a obzory daleko. Dokonalejší fyzika, dokonalejší grafické efekty všeho druhu, dokonalejší chování AI a hromada dalších možností. Jako celek je to velmi mocný nástroj a rozhodně zajímavá budoucnost. Od DirectCompute si můžeme slibovat jednak zvýšení grafické kvality her, ale také opravdový posun k realismu díky nasazení výše zmíněných funkcí. Jejich využití a využití samotného DirectCompute (GPGPU) nebylo dříve myslitelné proto, že prostě grafické karty neměly dost výkonu.

  • Fotorealismus a DirectX 11?

S každou novou verzí DirectX je nám slibován posun k realismu. Ačkoliv si to mnozí neuvědomují, ty hry jsou stále hezčí a hezčí a opravdu se k němu posouváme. Platí to i o DX10 hrách ve srovnání s DX9 a dokonce i DX10.0 vs DX10.1. DirectX 11 nám slibuje další posun k fotorealismu a spolu s neuvěřitelným výkonem nové generace grafik nás posouvají do opravdu reálné naděje na nástup fotorealismu, který by jako celek měl DX11 opravdu šanci, při využití svého maximálního potenciálu, nabídnout.

(Ray Tracing již brzy?)

  • Závěrem

Jako celek je DX11 nesmírně silným nástrojem a téměř nikdo nepochybuje o tom, že bude jako API v následujících letech zcela dominovat. Očekávání kolem DX11 jsou veliká a je zde v hlavní roli fakt, že nejsou živena samotným Microsoftem, co by součást PR. DX11 je ceněno i skutečnými herními vývojáři a samotné DirectX již evidentně nemá nálepku nutného a hodně omezujícího standardizovaného zla, ale reálně dobře navržené a hlavně využitelné softwarové sady.

Samozřejmě pro využití DX musíte mít kromě softwaru i odpovídající Hardware. Až do nedávné doby bylo normální, že výrobci grafik spěchali na každé nové API co nejrychleji, nicméně poměrně nedávno společnost NVIDIA poněkud ustrnula ve vývoji, či se natolik soustředila na vývoj zbrusu nové architektury (GT300), která má stále zpoždění, že zcela zanedbala příchod DX10.1, které její grafické karty podporují až dnes a to jen nové 40nm verze G92 karet. Staré a stále prodávané GF9 nebo GT200 karty disponují pouze DX10.0. Rozhraním DX10.1 disponují vždy grafiky ATI Radeon HD 3000/4000 stejně jako již rok jím disponují i grafické karty SIS společnosti VIA. Samozřejmě pro využití a plnou podporu DX11 musí doznat změn i grafické karty a spolu s vlastním DirectX11 přichází i zbrusu nová generace grafik s podporou právě DX11 a DirectCompute11. Prvenství společnosti AMD-ATI opět již nikdo nevezme a již tento týden přijde ATI Radeon HD 5000 generace grafik. Spousta věcí ale je využitelná i s DX10 grafikou, protože DirectX11 již nejsou jen knihovnou pro grafiku.

Vypadá to tedy na skvělou a světlou budoucnost grafik, her i filmových technologií. Stojíme na prahu kompletně nové kapitoly grafického průmyslu a technologií? Snad ano. Nutno dodat, že už bylo na čase. Přiznám se, že je dost smutné, testovat DX9 hry na DX11 grafikách ….

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Mc Baxxter [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-22 20:55:04
avatar
Když je tady tolikrát zmiňovanej ten DiRT 2, tak vzhledem k tomu jak to vypadá na X360, tak bude vážný zklamání pokud to nebude v Dx11 vypadat naplno tak jako na těch
screenech....

Jinak sem k DX11 spíš skeptický, protože pokud vim, vyšla zatim pouze jediná Dx10 nativní hra a to Stormrise. Pokud lidi uvadí jako brzdu nových technologii konzole, tka jenom uvedu, že tahle hra byla uvedena i na konzole a přesto ej to Dx10 only. Sice ta hra není buhví jaká, ale pro technoidy je to jasná koupě, protože už jenom že je tam Dx10 pro některé značí kvalitní titul. No takže uvidíme jak to pude, ale vzhledem k přístupu nVidie, tak mám velkej strach jestli bude byť je jen jediná Dx11 nativní hra až bude uvedeno Dx12.....
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-22 23:55:36
avatar
Tak lidi co dělali Stormrise (ti samý co dělají na sérii totalwar) tvrdí že je mnohem jednodušší a efektivnější vytvořit hru nejdříve nativně v DX10/DX10.1 a poté ie předělat na konzole. Bohužel ostatním vývojářum se do toho nechce a jedou dál na zajetém systému nejdřív udělat hru na konzole a až poté provést konverzi na PC (kterou většinou odfláknou). Ale na čistě DX11 hru to se teda určitě hodně dlouho načekáme, snad bysme se mohli ale aspoň dočkat nějakých nativních DX10 her.
Mc Baxxter [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-22 23:59:40
avatar
Ano o tom sem taky čet. Takže buďto sou lidi málo informovaný a nebo prostě zbytečně zaujatý. Je vidět, že hlavní problém je jen a jen ve vývojářích....
doktor2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-23 00:10:24

Právě touhle cestou chce jít Crytek s Cryenginem 3. Dokonce mají vychytávku, která jim značně urychlý vývoj ....vývojář z jednohu PC, na kterém běží vývoj automaticky provádí ořezávku pro konzole a na DX9. PC verze je pak pochopitelně úplně jinde. Doufám, že touhle cestou teď půjde daleko více studií jak říkal DD. Vše skutečně záleží na rozšíření W7 mezi hráče, což je na dobré cestě.

DD jen doplním, že Cryengine3 není zatím opatřen podporou DX11 ale Yerly říkal na Siggraphu 2009, že se tak co možná nejdříve stane a že Crysis 2 bude DX 11 titul.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-23 12:07:26
avatar
a k cemu mi tam bude dx11, jestli to bude stejna kravina jak prvni crysis?uvital bych radsi spise jen lehce vylepsenou grafiku, ale hlavne bych se zameril na herni system a pokrocilou AI, ktera vyuzije ten prostor co hra nabizi...
doktor2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-23 12:54:49

Crysis byla podle tebe kravina?..podle jiných nikoliv ..např. ten zážitek z mimozemské lodi byl úchvatnej a celkově to byla podle mě mimořádně povedená hra. DX 11 přinese ještě detailnější textury atd. ..prostě já Cryteku max. fandím...
houmer56 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-26 12:26:18

Běžet dopředu a střílet v omalovánkových barvách považuješ za zábavu?
Crysis je obsahově a dějově B-grade střílečka. Jen má nadprůměrnou grafiku a slušnou fyziku. To z ní ale nedělá zábavnou hru, bohužel.
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-23 15:44:20
avatar
přesně tak. Nějak pořád nechápu všude Crysis tam Crysis tady, konečně grafika co zvládne Crysis... co proboha s tím Crysis lidi děláte? Vždyť de o obyčejnou tuctovou střílečku, která během pár hodin omrzí. Tahle hra je prostě jen taková omalovánka na kterou se člověk jednou podívá a po druhé jen řekne hmm to už sem viděl, nuda.
drgw [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-24 12:19:22
avatar
"omalovánka na kterou se člověk jednou podívá a po druhé jen řekne hmm to už sem viděl, nuda"

Předpokládám, že nemáš grafiku co dokáže crysis vykreslovat na dostatečnejch detailech dostatečně rychle, jinak bys tohle netvrdil. Chápu, že když z toho máš slideshow, tak to prohlížíš jak omalovánky. Mimoto crysis má i multiplayer, ale to je pak potřeba za tu hru zaplatit, víš?
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-24 14:58:08
avatar
multiplayer u crysis je spis tak na jedno dve zahrani a pak stejne omrzi.
Citace:
Předpokládám, že nemáš grafiku co dokáže crysis vykreslovat na dostatečnejch detailech dostatečně rychle, jinak bys tohle netvrdil.

a tohle mluvi za vse...dobra hra bavi i na nejnizsi detaily (treba ted se po letech zase kralovsky bavim u wizardry 8 ). ale spickova grafika me u tuctove nudne strilecky, kde nemam pomalu zadnou motivaci ji vubec dohrat opravdu neudrzi...
Oldis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-03 00:25:51

wizardry 8? no je evidentni ze ses zastance rpg her a crysis neni rpg, zteto pozice by jsi se tedy mel kritiky jineho zanru vyvarovat, protoze to co si napsal z teto pozice muzes napsat o fear, fear2, doom3, quake4, anepochybuju ze by si to i napsal.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-03 01:07:02
avatar
jo sem zastancem rpg, ale fps i 3rd person akcni hry jsou hned muj druhej nejoblibenejsi zanr o doom 3 bych urcite napsal to stejne, protoze me nebavil vubec a quake 4 byl jen o malo lepsi. o druhym fearu vlastne take, protoze to bylo docela zklamani, ale o prvnim dilu bych tohle rozhodne nerekl, protoze to byla bomba a ve svy dobe me bavil stejne jako half-life 2. z novejsich fps se mi libil treba riddick, rad mam oba dily stalkera, cod4 a hlavne bioshock a gears of war. az dohraju w8 tak hned kupuju novyho wolfensteina. a kdyz mam jenom chvilku tak na odreagovani si davam quake live myslim, ze tedy kritizovat fps hry muzu zcela urcite...a moji neoblibenejsi hrou ze vsech, kterou muzu hrat porad dokola je deus ex, coz je vlastne take fps, jenom s radnymi rpg prvky
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-24 15:05:02
avatar
Tou omalovánkou sem myslel to, že grafika je naprosto umělá, nereálná a přaplácaná a čím větší detaily nastavíš tím jen umocníš tu naprostou nereálnost - neboli je to ještě pěkněji vykreslená omalovánka. Na multiplayer tu jsou hry s mnohem propracovanějším systémem a s mnohem lepší hratelností a větší herní základnou. Singlplayer je prostě obyčejná tuctová střílečka která velmi rychle omrzí. Jen můj názor - spousta lidí to hraje kvůli tomu pocitu, že ono to prý má tu nejlepší grafiku.

Tvé narážky raději nebudu komentovat páč mě to nestojí za to.
Oldis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-03 00:31:59

jo a zrovna treba ja to hraju ne na nejlepsi detaily, ale proto ze me to bavi, probehnout se dzungli, sestrelit nejaky ty helikoptery, do mimozemske logi a pritom sledovat pribeh. mimo to mi zobrazeni prijde pomerne realne, daleko omalovavankovatesi mi prijde farcry a farcry2.
wizard_ov [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-24 14:49:04
avatar
Tak, já mám Crysis i Crysis Warhead koupené a myslím, že to nebyly vyhozené peníze (narozdíl od Stalker CS, nebo Mass Effect, kterému jsem se ale rozhodl dát druhou šanci o vánocích). S grafikou, kterou mám hraji vše na max a zážitek je celkem úchvatný. Jasně, že to je omalovánka jak píše Siddhi, ale kdyby se hrálo jenom na hratelnost tak tady paříme pořád jenom Pacmana
Rohlik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-22 21:33:49
avatar
myslím, že DX11 má velký potenciál, ale jak rychle ho dokáže v reálu využít, to už je těžko odhadnout. Myslím, že jen kvůli DX11 hrám si novou kartu nikdo hned běžet nepůjde, ale i já se těším na 5850 víc jak na vánoce. Ne kvůli DX11 technologii, ale kvůli výbornému výkonu za přijatelnou cenu! To že má nové direkty je jen plus navíc
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-23 10:10:16
avatar
Mo tak to já si 5870 kvůli DX11 Crysis2 klidně koupím...
Caveman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-24 12:02:26
avatar
No s 5870 si ten crysis 2 moc nezahraješ...odtatně jako vždy...po nainstalování zjistiš že ta tvá slavná 5870 je docela sračka...
Trace4x10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-23 16:12:52
avatar
No, v mým přípdě by byla taková 5850 na 22" monitor celkem výkonově předimenzovaná, ale za ty prachy, jesli bude fakt kolem 5500,-... no jestli se NV dlouho s ničim nevytasí, tak o ní začnu uvažovat.
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-29 13:18:17

Čekal jsem více. Mít půldruhého tisíce shaderů a podporovat multitasking jen pro procesor?

Edit: Čekal jsem správně. DD má chybu - DX11 už teď podporuje multitasking i pro GPU, jen ta podpora se jinak jmenuje - Multithreaded Rendering pro CPU, DirectCompute pro GPU.
Odkaz
Ziina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-22 21:53:09
avatar
snad to nedopadne tak, ze budem na screenech hledat lupou rozdily mezi dx9 a dx11 jako ted mezi dx9 a 10, a to je nekdy ani nenajdem, jedina hra kde dx10 bylo jasne hezci byl snad call of juarez (vykoupeno vykonem). pamatuju na screeny halfa 2 - dx 7, 8 a 9, a tam byly rozdily propastny, snad to tak ted bude pri dx9 oproti 11. nVidia ma pravdu ze dx10.1 nema dneska skoro zadny prinos, ale to samy mohla 3 roky tvrdit i o dX10, to se ji ale asi moc nechtelo
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-22 21:56:03
avatar
pusť si stalkera dej si DX9, desj si DX10 a DX10.1 a pokud neuvidíš rozdíly bez lupy, tak jsi slepej, mezi DX10 a DX10.1 je velký rozdíl, zejméne světelné efekty, koukni na světelný kužel a efekty u lamp apod, masakr ;)
Mc Baxxter [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-22 22:34:03
avatar
Jo to je pravda...na STALKERa v grafice nic nemá : )
Ziina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-22 22:55:30
avatar
jj na stalkera sem zapomel, ale kdyz sem pustil clear sky na plno, tak sem mel na 4870 nakych 25 fps , slaba grafika no , stalker neni muj salek kavy . ale vem si dalsi hry resident evil 5, bioshock, assassin´s creed, company of heroes a ja nevim jaky jeste .....
Mc Baxxter [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-22 23:13:51
avatar
Bohužel RE5 na PC vypadá opravdu jenom o hodně málo lépe než na X360 a výhodou tak je opuze vyšší AA (ani v konzolové verzi sem neviděl problemy s hranami) a nelimitované FPS...takže bohužel DX10 se tam zdá být jenom "jako"....
doktor2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-23 00:15:33

RE 5 mě osobně nijak zvlášť nenadchnul ..nesnáším totiž, když FPS hra má pohled z třetí osoby. Prostě se mi to blbě hraje ..jsem hold odkojen na Half-Life a subjektivně vnímám z pohledu první osoby jako, že jsem daleko více vtažen do děje hry. Možná je to pro řadu z vás blbost ale mě tenhle pohled kamery prostě absolutně nesedí a dokáže mi hraní otrávit natolik, že jsem RE 5 ani nedohrál. Z téhož důvodu si nekoupím ani Red Faction Guerilla. O to více se letos těším na Modern Warfare 2 a Alien vs Predator. A příští rok na Bioshock 2...DD nebude Bioshock taky DX 11?..
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-23 07:50:00
avatar
DX11 bude určitě nový Crysis, Alien vs Predator a s Biosockem 2 se také počítá (proto letos nevyjde) ...
Mc Baxxter [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-23 08:23:05
avatar
2 doktor2:
To je docela smutné takové herní omezení, protože zas tak špatně se to neovládá. No a já prošel RE5 v Co-opu 6x, takže to orpavdu neni špatná hra, nemyslim si, že je vhodný o ni přijít jenom že je to 3rd...
kondorone [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 3rd to doktor2 2009-09-24 12:10:39

mluvíš mi z duše, 3rd pohled také nenávidím, bohužel je to asi moderní. Vždycky se zamotám, vrazím do stěny, stolu, netrefím do dveří Prostě 5 min a odinstalace tak bylo u Assasin, Ghostbuster, Rezident evil 5, Batman atd. 3rd je pohled pro děti, aby viděli pajduláka
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-24 15:05:07
avatar
jenze pro nektery hry je 3rd pohled nejlepsi. jestli se netrefujes do dveri nebo porad narazis do stolu tak si spis lama. nedokazu si moc dobre predstavit prince of persia nebo i toho assasina ve 1st person. zvlast v princovi jak musis skakat vsude mozne a prolezat pastima by byl 1st person prakticky nepouzitelny. pro sermovacky a vubec souboje na blizko je take 3rd person pohled mnohem lepsi nez 1st person coz dokazala i treba jedi knight serie. gothic se mi v 3rd hral treba take lepe nez oblivion ve 1st. zalezi proste na stylu hry.
Citace:
3rd je pohled pro děti, aby viděli pajduláka

a timhle dokazujes ze dite ses tu spis jeste ty...
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-24 15:18:13
avatar
Osobně mně teda taky hry z pohledu 3 osoby nebaví, ale jsou tu zase vyjímky jako Max Payne, či Mafie
houmer56 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-26 12:38:22

Přesně, dneska mi mluvíš s duše

Btw, ví se někdo jak daleko je Max Payne 3? Snad nejlepší FPS co jsem kdy hrál (oba díly) se super příběhem, atmosférou, zpracování, inovativností (bullet time). Kam se hrabe nějaká Crysis
Andreiko_SVK [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-03 10:21:41
avatar
3rd person pohľad je výborný ak hráš na gamepade, ak hráš na klávesnici je samozrejmé že to nieje to pravé. Za všetky spomeniem Prototype alebo Bionic Commando, tieto hry sa podľa mňa na klávesnici ani neoplatí hrať, ale s gamepadom je to úplne o niečom inom.
Caveman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-24 12:07:14
avatar
DD baví tě vůbec ještě Hry?nebo jen chodíš a čučíš kde co a jak svítí?Dohráváš ty hry do konce?Bavíš se hratelností nebo Grafikou?Opěvuješ Mass Efect a to zase taková grafika není...Pomlouváš Console a přitom buď rád že to vůbec na to PC předělaly...někdy se divím co vůbec píšeš...
zumpar1234 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-24 13:49:34
avatar
Niekedy sa divim čo píšeš ty. Bludy tykajuce sa údajnej hrateľnosti na konzoláchach su už OUT. A každý vie že hrať tu istu hru na PC a lepšou grafikou je lepšie ako hrať s horšou grafikou na konzole...o trapnom počte 30 FPS ani nevravim.

To by si mal byť rád skôr ty že na tu tvoju PS3 dávaju multiplatform hry pretože je to fakt fuška a aj to tak vyzera že sa vždy PS3 verzia len doťahuje na Xbox360 a o PC ani radšej nevravim...
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-24 14:34:00

Heh, hodne nekompromisne tu mame opet neprustrelny argument "kazdy vi". Co myslet, nez neco zacnu psat. Pro nekoho to na konzoli muze byt lepsi nez na PC, na to nemyslis? Podle sebe soudim tebe opravdu neni objektivni.
zumpar1234 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-24 15:16:58
avatar
"Pro nekoho to na konzoli muze byt lepsi nez na PC" Tak čo sa týka grafického spracovania tak v mnohých prípadoch to môže byť na konzole lepšie len pre slepého PC je proste PC...a ja chápem že niektorý proste nemaju peniaze na normalne herne PC alebo maju ine dôvody tak si múpia konzolu...ja im to nevičitam..len nech potom nevypisuju také bludy ako tento nadomnou...
Caveman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-24 15:16:07
avatar
Pořád se oháníš tou takzvanou Grafikou...no a když se kouknu na ten tvůj kompič tak zase něco Extra nemáš...myslím že spoustu těch tvejch HER na PC jak píšeš...Sotva rozjedeš v nějakém tom tvém Ultra High rozlišení...když tě baví tolik ty Hry co maj bestovní možnosti nastavení rozlišení...Fraps ti lítá někde ke dvoum stovkám(možná tak u Wolfa ) tak nechápu kde si to pouštíš...
zumpar1234 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-24 15:26:06
avatar
Moje PC je v pohode a zvláda hry na výbornu ....a bavia ma najmä hry ktoré využívaju potenciálu PC a to nielen po stránke grafiky ale aj celého konceptu a navrhu hry...EMIPRE: Total War, STALKER, Zaklinač, Crysis, Call of Duty....v konzolách vidim obmedzovanie v technickom pokroku a najme v dizajnovani hier na gamepad...čo je v PC hrách naškodu a nepáči sa mi to mnohé dnešné PC hry príliš smrdia konzolami čo je škoda najmä pre PC hráčov
Caveman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-24 15:39:26
avatar
Po Letech hraní na PC jsem bohužel zjistil že jedinej Hardware co využívá svou sílu na 100% jsou Console..Strategie Moc nehraji...ale Stalker mám dohrán,Zaklínač je pro mne nuda,Crysis nuda,Call 1,2,4,5, docela ujdou...4 má super Multi ale jen na hardcore...všechny tyto tvé Super oblíbené Tituly hraji Myškou...no a ktomu ještě Kill Zone 2,Resistence 2...PC staršně rychle zastarává..Jeho síla se na HRY nepoužívá na 100%...Dnes si koupíš novou 5870 či 5850 a pár měsíců už je to Starý Hardware...Vyjde novej kus a tvá Šupička se už špatně pouští do oběhu...
zumpar1234 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-24 16:21:06
avatar
No tomu sa hovorý pokrok.Konzolky stagnuju a PC ide dalej A o tom výkone neveim o čom to rozprávaš ale vykon PC zabezpečuje že hry vyzeraju lepšie ako na konzolách takže tvoja PS3 zrejme potrebuje prejsť na 120% teda do režimu preťaženia aby sa vyrovnala vykonovo PC

PC je pre mňa jednoznačná voľba...simulatory PC (konzolky) nekupujem...ale nech si každy kupuje a haje na čom chce...
Matuus [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-29 10:17:56

Pozicaj si Wii so seriou hier Raving Rabbids, zavolaj priatelku a uvidis, ze ked sa po niekolkych hodinach spamatas od tolkej zabavy a smiechu, tak sa ti cele nadupane PC so svojimi sterilnymi hrami bude zdat zbytocne Mozno som mimo, ale pri tom pomalom Wii sa bavim vyrazne viac ako pri mojom High end PC ...
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-22 22:08:33
avatar
Hm.. doufam, že se dočkáme nativní DX11 dřív než budou DX12 karty..

Jako jasně, je to přínos, to byl i DX10 a hlavně 10.1 .. jenže hry hry.. kde jsou? Technologickej přínos je k ničemu, pokud ho nikdo nevyužije..

Her co jsou schopný využít i7 i s HT je.. no asi žádná. Bez HT ty 4 jádra využijou.. Jediný na co to používám je větší skore v benchmarcích a WCG.

Je skoro trapný, že mi i dneska bez větších potíží stačí dneska už dvě generace stará HD 3870.
Trace4x10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-23 16:15:12
avatar
Na tu tvojí první větu asi dojde... Vždyť v případě nativního DX10 a nástupu DX11 to platí na 99,99%.
qmox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-22 22:28:49

DD ked uz si spominal ze tie DX11 hry co je pravdy na tom ze ako tvrdi fudzilla ku kazdej 5850 a 5870tke bude bundlovany kupon na stahnutie plnej verzie Drift 2 .

Pisalo sa uz otom ze AMD/ATI zainvestovalo cez 1milion dolarov aby Drift 2 vysiel s podporou DX11 ako prva hra na svete s tym ako oni vydaju karty , akurat tam bol nejaky delay.
Odkaz
A este ci tie kupony platia na vsetky karty alebo je to len na prvu varku kariet od AMD-ATI
Matuus [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-22 22:40:21

No pri ASUS HD 5870 ten kupon je ... avsak je na nom napisane, ze hra sa bude dat stiahnut az pred vianocami
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-22 23:04:06
avatar
kupony tam jsou, zda ATI zainvestovalo není jasný, nikdo kromě Fudzilla to nepotvrdil, což vzheldem k tomu, že se FUAD asi zbláznil, není nic divného.

Na druhou stranu je to standardní podpora produktů, přidání hry, buď to dělá výrobce karty nebo teď přímo AMD (už se tak dělo s HL2), takže na tom není nic divného. DIRT2 je špičkový titul a DX11 tam bude a proto PC verze vychází se zpožděním v prosinci, nevidím na tom nic divného. Narozdíl od PhysX, které není standardizovanou tehcnologií a nejede ani na DirectCompute11 ani pod OpenCL, a navíc funguje schválně neoptiamlizovaně na všem kromě NV, je DX11 standard a půjde i na DX11 grafice NV případně na DX11 grafice Intel či VIA, jenom ne asi letos ....z podpory DX11 ve hrách, kterou dává ATI budou těžit všichni majitelé DX11 grafik ...

zda kupony budou i na dalších verzích těžko říci, záleží, kolik jich případně AMD-ATI koupilo, cenu mělo asi hodně zvýhodněnou, ostatně je to pro Codemasters velká reklama ...
qmox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-22 23:22:02

no vsak jasne ze ani nvidia nema svoj "the way its ment to be played" zadarmo, len ma to zaujalo pretoze pridavanie hier ako bonusu nieje vzdy sucastou toho co doda AMD ci Nvidia ale skor samotny vyrobca(ASUS,Zotac..Atd) co sa prejavi aj na cene kariet.
Samozrejme ty co si tie karty kupia teraz maju tu hru ako bonus ty co si tie karty kupia neskor zasa ich mozu mat lacnejsie.
Sfusama [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Krátkozraká Nvidia 2009-09-22 22:32:30

Vicepresident Nvidie Michael Hara prohlásil: "DirectX 11 nebudou důvod pro koupi nového GPU. Nvidia nepovažuje DirectX 11 za nějaký tahák trhu grafických karet. Neočekává, že by nastartoval vyšší prodeje grafik ani nic podobného."
Tak to jsem zvědav, jestli se na 5870 a 5850 bude ukládat ve skladech prach, nebo jestli Hara přišel o rozum.
Matuus [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-22 22:49:15

on prehlasil, ze DX11 nebude JEDINY dovod na kupu novej grafiky ... to je predsalen rozdiel
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-22 23:04:49
avatar
ale také řekl ,že nezvýší poptávku po grafikách ;) takžke jaký rozdíl?
doktor2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-23 00:28:49

Mr. Hara se řídí heslem "koho chleba jíž toho píseň zpívej" ...Nvidia má bohužel zpoždění a dostávají se do krajně nepříjemné situace. Proto myslím tyhle pokusy neztratit moc z nynějšího tržního podílu. Navíc se snaží tlačit hlavně PhysX a proto také říkal, že právě reálná fyzika je to co bude tahákem budoucích her. Osobně považuji za chybu neumožnění PhysX v PC, kde na grafiku je určená karta od Ati. Původně Nvidia říkala, že není problém mít Ati na grafiku a Geforce na fyziku. Myslím, že tohle jim nevyjde ...naštvou tím řadu lidí i z "vlastních" řad.

Pravda je asi taková, že tahákem budoucích her bude nejen reálná fyzika ale i grafika a tudíž DX 11. Až Nvidia bude mít novou generaci DX 11 GK přestanou tyhle nesmyslné PR řeči. Od Nvidie ale nelze čekat, že bude DX 11 vynášet do nebes ...kvůli své obchodní politice bude u ní na prvním místě CUDA a PhysX a až na druhém API DX 11, které je pro ni de facto konkurencí.

ATI je trošku v jiné situaci a proto tolik fandí DX 11 ..je to prostě taky druh obchodní politiky.

Jako Gamer uvítám rychlé rozšíření DX 11 a hlavně posun ve vývoji her. Prostě chci, aby se to zase pěkně rozjelo....
Rohlik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-23 09:11:41
avatar
a já jako občasný gamer chci aby už konečně dělali hry co mají hlavu a patu a my hráči nemuseli vyhlížet roky slušné tituly jako spásu
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-23 11:11:45
avatar
"koho chleba jíž toho píseň zpívej"
Ale jak říkal už Jiří Suchý, je to blbost, protože když jím přece chleba, tak nemůžu zpívat...
Tím chci (taky) říct, že je jasné že musí NVidia hájit svoje současné jebky co to jde, ale myslím, že by to šlo i bez takovýchto neskonale trapných blábolů, které můžou ve výsledku být i kontraproduktivní. Fakt ale je, že na ovce stokrát opakovaná lež zabírá a ještě mají ovce pocit vyjímečnosti a není to jen NVidia, ale třeba i Apple a kdybych se nezařekl že sem nebudu tahat politiku, tak i nějaká ta "strana" by se našla...
Je to smutné, ale trend se skutečně zvrátil od směru "chceme chytré lidi, protože chytří lidé jsou budoucností a jedinou nadějí lidstva" ke směru "na budoucnost se*em, potřebujeme si nacpat panděra TEĎ a po nás potopa a přiblblí lidé jsou k tomuto účelu mnohem lepší protože manipulovatelnější, sežerou nám ty naše bláboly, koupí co jim naservírujem, budou oddaně hájit co jim emotivně nakukáme a ještě nám za to budou vděční..."
Dneska je prostě king ten, co se chválí že v životě nepřečetl žádnou knížku a ne ten co mluví třemi světovými jazyky...
jardop [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-23 09:13:52

pekne obrazky.. zda sa, ze to DX11 bude vyzerat dobre..
Strike [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-23 09:50:22
avatar
Graficka vylepseni jsou znat,ale nez prijdou plnohodnotne do praxe (nativni DX11 hry, zadne DX9.0c + par efektu z DX10/11 jako to bylo do ted tech par let s DX10/10.1), tak je to hlavne marketingova masaz.

Protoze k DX11 potrebujeme nove Windows 7 (nebo Vista SP2) a novou grafiku a o tohle vyrobcum jde predevsim.Namlsat lidi z par obrazku a ti duverivi (ti co se nespalili s Win Vista a DX10) to koupi nejlepe hned.

Takze urcite nespechat.Nejdriv se kouknu na nejaky pocin pod DX11 a pak podle vysledku budu upgradovat.
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-23 09:56:19
avatar
Mas pravdu predsedo. Staci vzpomenout na obrazky z MS Flight simulatoru pro DX9 a DX10. Marketing jako pr@se. ja osobne uvazuji ze pujdu az do dalsi generace 40nm grafik. Zatim mi to staci... Kazdy ale at si dela co chce.
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-23 20:10:10
avatar
Další generace grafik už na 40nm nebude bude to podle mě bud 32 nebo až 28nm
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-23 10:38:35
avatar
To máš težký... Někdo říká "proč bych kupoval novou káru, mám na novou, ale mě ta moje Fabka spolehlivě odveze co potřebuju a víc nepotřebuju..."
A někdo je prostě fanda a hned jak to jde tak si koupí novou káru aby mohl zase inhalovat tu nenapodobitelnou vůni nového auta, aby mohl "zajíždět" motor, aby večer v garáži kde ho nikdo nevidí mohl osahat každý kout palubní desky svého nového auta aby skutečně nasával toho svého mazlíčka všemi smysly...
Jsou prostě lidi kteří jsou schopni iracionálního protože emotivního jednání (a myslím že každý má svoji "achilovu patu") a jsou lidi kteří toho schopni nejsou... A bezpochyby o něco přichází
Strike [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-23 22:30:41
avatar
No to prirovnani ti moc nesedi

Ja s DX11 nemam zadny problem a budu ho vyuzivat hned,jak uvidim nejake dobře viditelne rozdily, coz snad neni velky pozadavek

Mam Visty na notebooku a na stolnim core7/GTX285 mam XP.Ja vim,hodne smesny,ale vzdyt i ten Crysis je na DX9 veryhigh snad uplne stejny jako na DX10.Pak se musim smat,kdyz se tu nekteri biji za obrovsky prinos DX10.1
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-23 23:01:15
avatar
Vidím žes mě nepochopil... Někteří lidé si prostě koupí věc proto, že to je nové, chtějí se v tom šťourat, zdaleka to nemusí být jedinci kteří si novou grafikou za x tisíc něco kompenzují... :-)
Já neříkám že máš s DX11 nějaký problém, jen ti říkám, že někteří lidé se chovají v určitých momentech "nerozumně" a nemusí to vypovídta nic o jejich duševních kvalitách. Hezky česky se tomu říká "udělat si radost". Tvůj názor nehodnotím ano jako horší, ani jako lepší, jen jako jiný. :-)
Strike [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-24 13:13:32
avatar
Ale jo,ja te chapu..
Sice nevim,jak se ti lide budou ted (a vubec) moci "stourat v DX11", (mimochodem v dohledne dobe to budou prave ti jedinci,o kterych mluvis,kteri si budou muset koupit novou grafiku za x tisic,aby si kompenzovali onen DX 11 ),ale souhlasim s tebou,ze dokud nevidime jediny prinos,tak je to opravdu nerozumne a o dusevnich kvalitach by se dalo take polemizovat..
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-23 12:05:03

Dlzka 5870 je 28cm co je uz dost. Mohli dat aspon konektory na bok a nie dozadu pretoze to chce este viac priestoru v skrinke a som zvedavy kolko ludi bude ochotnych vymenit skrinku kvoli GPU.....
kemos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-23 12:38:49
avatar
ale vzdyt konektory na boku jsou !
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-23 14:44:42

Dufam, ze sa spravne chapeme. Myslel som napajacie konektory do zdroja a tie su podla obrazkov v zadu... U AMd som ich na bokoch este nevidel. Iba u NV.....
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-23 15:45:31
avatar
podívej se pořádně (a tentokrát nezapomeň otevřít oči)
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-24 08:52:27

OK. Zle som sa vyjadril. :-) Chcel som mat tie konektory na tej strane na ktoru sa pozeras ked je karta zapojena v PC. A nie tam kde su teraz. Pretoze 28cm kartu ledva vopchas do vela PC skrin a este ked sa tam maju zmestit aj napajacie konektory...
jmmazuch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Kupuju jen to co se libi 2009-09-23 20:10:24
avatar
kratka bude 5850 jak ted 4870, 4890
casom pridu aj verzie s inym chladenim a dlzkou

Dufam ze Gainward sa ako vzdy pochlapi s necim extra
a taky ze jednou
bude napajanie GPU mimo PCB takze v slote bude jen grafika a ziadne obvody na zmenu 12V na 1V x 100A
Ochi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - amd 2009-09-23 13:58:44

No co mne dneska dostalo, je to, ze najedu na amd.com a o te nove grafice na uvodni strance neni vubec nic (23.9.2009)
Viva marketing, sem cekal, ze to na mne vypadne, banner jak krava a ono nic
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-23 14:18:52
avatar
Pro mě osobně určitě příjemnější marketing. Banner určitě časem přibude + letáčky do schránek + reklama v televizi a už nikdo nebude nadávat jak Ati šulí marketing, ale naopak jaký to sou vopruzové, že ti Atiny na ně všude čumí.
Ochi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-23 14:21:46

no nevim teda.......chapu, ze je zbytecne zatezovat lidi novikami.....

Sice je toho plny web, ale na jejich oficialnich strankach neni nic, tak to mi prijde trosku jako lajdactvi....sorry
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-23 22:08:36
avatar
už se tam něco objevilo Odkaz
DedecekHribecek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - pekné DD 2009-09-23 17:03:13

Moc se mi líbilo co jste napsal. Jediné v čem nesouhlasím je direct computing. Osobně jsem optimista a vidím v tom dost veliký potenciál na obecnou akceleraci aplikací. Když mám někde akcelaraci od NVIDie tak nebude zase tak veliký problém to portovat pod DX11. Nejenom, že takto bude akcelerovaní smrt akcelerace ala NVIDIA ale navíc by DX11 kartách mohli velice rychle nejít zalíbení nehráči. Možná by pak nehráči mohli kupovat karty i více než hráči.

Ještě jednou díky za pěkný článek.
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 5870? 2009-09-24 10:00:31
avatar
DX11 (na 5870) přichází, přichází, ale furt tu není...
Že ti kluci u toho testování chlastali a teď spí tvrdí jak štolwerk?!
yetty [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-24 11:23:47
avatar
Tak to bude recenze jako fík.Karta bude testováná určitě pořádně,když ještě není.Už se nemohu dočkat toho počteníčka.A porovnat s jinými testy.

A nebo nám kluci vysílením padli,pro dobro nové generace GK.
_DAVE_ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Velmi pěkný článek. 2009-09-24 11:39:19

Jen bych se (jako laik) pozastavil nad těmi masivními grafickými rozdíly mezi jednotlivými API. Zatímco rozdíl mezi DX8 a DX7 byl opravdu masivní (všichni jsme slintali nad posledním testem v 3DM01), rozdil mezi DX9 a DX8 byl taky veliký (v praxi hlavně kvalita vodní hladiny - třeba v HL2 a FC1), a do třetice rozdíl mezi DX9c a DX9b je taky nebývalý (Přibyly "filmové" efetky DoF a motion blur, to celé okořeněné HDR) -- pořád tu nevidím nějak zásadní rozdíl mezi DX10 a DX9. Prostě kecy o technologii dobrý, ale praxi NEVIDÍM. A DX11 je zatím jen v rovině spekulací.
kondorone [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 3rd to doktor2 2009-09-24 12:07:55

mluvíš mi z duše, 3rd pohled také nenávidím, bohužel je to asi moderní. Vždycky se zamotám, vrazím do stěny, stolu, netrefím do dveří Prostě 5 min a odinstalace tak bylo u Assasin, Ghostbuster, Rezident evil 5, Batman atd. 3rd je pohled pro děti, aby viděli pajduláka
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-24 12:47:20
avatar
Tak tak, můžou to být "úžo" konzolovky (GoW apod.), jak tam není pohled první osoby, tak čau...!
_DAVE_ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-25 10:17:45

Tak to vam kluci doporucim do budoucna preorientovat se na neco jineho nez je hrani akcnich her. 3rd pohled je velmi popurarni, a do budoucna to tak bude porad "horsi".
Caveman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-24 15:19:37
avatar
Kde je ta recenze? na tu Epesní kartičku od ATI? Na PC Tuningu už nás připravují na X2 a tady dnes nevyšla ani čárka...
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-24 15:35:48
avatar
Takže tu máme konečně oficiálně potvrzeno že Stalker: Call of Pripyat bude podporovat DX11 a máme tu první screenshoty Odkaz
Když se na ně dívám tak rozdíli jsou krásně vydět na stínech které konečně nejsou tak nepřirozeně ostré.
Dále tu máme oficiální první DX11 které si již teď může vyzkoušet na své HD5870 a tím je přídavný patch do Battleforge. Bohužel pochybuji že by po grafické stránce tato oficiální podpora DX11 ve hře něco extra změnila. Odkaz
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-24 15:50:03
avatar
tak jestli ten stin bude jediny vylepseni dx11 ve stalkerovi tak to je dost bida...a teselace na tom klikacim screenu take nic moc nevylepsuje...
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-24 15:53:09
avatar
zase moc se toho od Stalkru či Dirt2 očekávat nedá. Pořád jde jenom o narychlo připlácnuté efekty. Skutečné využití DX11 se dá očekávvat snad od Alins vs. Predator
Sfusama [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-26 23:51:25

Fotka demonstrující možnosti directX 11 z roku 2005? DD, neděláš si z nás srandu?
http://features.cgsociety.org/story_custom.php?story_id=2915
ljelinek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Fotorealismus 2009-10-02 21:44:14
avatar
podle me prijde az s Raytracingem. Mimochodem, ve strileckach je "super duper" grafika stejne na nic, na chvilku to mozna "uchvati", ale o tom to prece neni, vzdy jde predevsim o akci (treba takove CSko v multiplayeru - tam se zakoukat na "krasy okoli", tak jste hned mrtvi). To same simulatory. A real-time strategie? No, Anno vypada super, ale osobne si myslim, ze ve strategiich muze "detailnost" i uskodit - treba na Civilization 4 jsem si nikdy nezvykl a to jsem odkojeny na C1-3. Jedine, co se mi vzdycky libi, jsou animovane "vsuvky" (treba u Starcraftu, Warcraftu nebo Falloutu), tam bych fotorealismus uvital. Samozrejme, ze pokud se grafika zlepsuje a je na to HW, tak proc ne, ale chci jenom rict, ze prece gamesy nejsou jen o te grafice, je to o zabave a grafika je jen doprovodny prvek.
dEvilPS3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-05 13:00:35
avatar
vypada to hodne zajimave...az me z toho mrazi v zadech, ze kdyz ty lidi budou vypadat takjako tenna obrazku tak pro pomysleni ze to do nich v COD budu strilet z kulometu....mozna uz na to nekdo nebude mit zaludek
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!