Testy: ATI Radeon HD 5850 – lehká váha RV870 s DX11 s těžkým výkonem mezi námi
Napsal Jan "DD" Stach   
Středa, 30 září 2009
alt

 

 

Testy: ATI Radeon HD 5850

– lehká váha RV870 s DX11 s těžkým výkonem mezi námi

Radeon HD 5850 bude pro mnoho z vás zajímavější než HD 5870, posuďte sami.

Radeon HD 5870 1GB, který byl uveden minulý týden je rozhodně hodně dobrý. Ale není to nejšpičkovější verze jednojádrových Radeonů a jeho cena není zase tak nízká. Navíc většina lidí nehledá nutě výkon pro 30“ LCD s plnými detaily 8AA/16AF, který tahle grafika umí poskytnout.

Mnoho lidí má doma stále 22“ s rozlišením 1680x1050, ti šťastnější možná 1920x1080 a dost lidí má dnes i 24-27“ s 1920x1200. Pro ty by mohl být velmi zajímavý model HD 5850. Jak jsem vám slíbil minulý týden, dostává se tento model na trh až nyní. První dodávky a první karty už jsou mezi námi a připravujeme pro vás recenze prodejních kusů HD 5850. Hotové je ale budeme mít až na začátku příštího týdne, musím nechat kolegy trochu odpočinout po náročné recenzi HD 5870, kterou zvládli v rekordním čase.

Nicméně zahraniční redakce už mají otestováno a tak využijme internetu a podívejme se, cože to o HD 5850 zjistili.

  • Radeon HD 5850 – lehká váha

HD 5850 je odlehčenou verzí HD 5870 a to pořádně a přesto se jí všechny současné jednojádrové grafiky koukají technologicky i výkonově na záda. HD 5850 má také jádro 40nm RV870, ale místo 1600SP jich má aktivních „jen“ 1440. Má také 72 TMU, ale zachovává 32 ROPS. Takt jádra je jen 725MHz, což při jeho potenciálu znamená obří rezervu pro taktování! Tedy pokud bude stačit napájení.

Karta je vybavena také GDDR5 paměti a již tedy není, jako u HD 4850, použito GDDR3. HD 5000 grafiky ATI již budou využívat pouze GDDR5 paměti. Na HD 5870 tiká 1GB GDDR5 na frekvenci 4,8GHz na HD 5850 tiká stejný 1GB „pouze“ na 4GHz. Sběrnice je klasicky 256bit. I s těmi to „ořezanými“ parametry deklasuje HD 5850 grafiky starší HD 4800 generace.

Výpočetní výkon HD 4850, tedy mainstreamové grafiky za 259 dolarů (méně než se čekalo) roven 2,09TFLOPS, což je o 23% méně než má HD 5870 a zároveň více než 2x tolik, co měla HD 4850! Radeon HD 5850 přichází i s PCB klasické délky, což je proti tomu u HD 5870 příjemná změna.

Grafika také nemá zadní plát. Chladič je o něco menší, ale má taktéž hliníkový pasiv posílený hetapipe a po zkušenostech z HD 5870 očekáváme tichý chod i u HD 5850.

Otázkou dne je, jak je to tedy výkonné ve hrách …

 

  • Radeon HD 5850 v testech

Výkon HD 5850 bude určitě nižší, než výkon HD 5870, teoreticky by to mělo být o těch 23%, co je rozdíl ve výpočetním výkonu. Některé redakce otestovali rovnou HD 5850 v CrossFire:

HD 5800 grafiky jsou dělané pro hraní s AA/AF a není důvod to testovat bez něj! Obě jej totiž zvládají ve všech hrách i ve vysokých rozlišeních.

Jak vidíte, výkon HD 5850 je hodně zajímavý, tak si to pojďme zhodnotit.

 

  • Radeon HD 5850 – první hodnocení

Server Computerbase.de dělá i pěkné finální hodnocení ze všech jeho měření, které čítá celkem 11 her v různých nastaveních. Vybírám hodnocení s 8AA/16AF, protože s ničím menším nemá cenu testovat! HD 5850/5870 jej zvládají levou zadní, v rozlišení 1680x1050 by bez AA/AF testoval jen blázen, natož to tak používal. A co teprve CrossFire dvou HD 5850!

Jak vidíte, HD 5850 je za cenu 269 dolarů (u nás za 5400 korun včetně DPH!) hodně dobrou grafikou., Na HD 5870 ztrácí mnou předpovídaných 20%, ale zároveň je o zhruba 15-25% rychlejší než GTX 285 nebo HD 4890! Proti svému předchůdci HD 4850 je dokonce v těchto náročných režimech, které na rozdíl od něj zvládne hratelně, rychlejší o neuvěřitelných 50-55%! To vynikne ještě více, když se podíváme na provozní vlastnosti:

Asi se shodneme, že HD 5850 není co vytýkat! Výkon vysoko nad HD 4890 a GTX 285, ale spotřeba v klidu na úrovni GTS 250 nebo stařičkého HD 3870. Porti HD 4850 je dokonce HD 5850 o 23W spořivější! V zátěži to není o nic moc horší. HD 4850 žere jen o pár Wattů více než GTS 250, GTX 260 a HD 4850! Zároveň o nějakých 20W méně, než HD 4870 o 60-70W méně než GTX 275/285 a o 85W méně než HD 5870, což je lepší než papírové hodnoty od AMD!

  • Hodnocení

Ačkoliv recenzi zatím nemáme, vypadá HD 5850 za cenu lehce přes 5000 korun extrémně dobře! Kupovat GTX 260/275/285 nebo HD 4870/4890 může dnes už jen hodně neinformovaný člověk. HD 5850 je všechny strčí do kapsy a to se ještě fláká, protože její OC potenciál je značný.

Nevýhodou je referenční chladič, ten je sice slušný na referenční takty, ale cokoliv více už teplotně nezvládá. Pokud ale nebudete taktovat, je to docela v pohodě i po hlukové stránce. Podorbnější testy a hodnocení nového HD 5850 si uděláme příští týden v naší recenzi, podle toho, co můžeme vidět v dnešním Preview si ale myslím, že mu rozhodně nadávat nebudeme :).

A to rozhodně není vše … již v říjnu přibudou do nové HD 5000 rodiny ještě modely HD 5750/5770 s jádrem RV840 za 149-199 dolarů s výkonem pravděpodobně někde kolem HD 4870 s provozními vlastnostmi na úrovni současného ultra low endu!

Zdroj: Anandtech.com , TomsHardware.com, Computerbase.de

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
elesde [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-30 20:42:27
avatar
Pekne, pekne. Teraz sup s tym do obchodom a ceny okolo 5000-6000 sk... A mozme pisat Jeziskovi Ja osobne cakam na novu mobilnu radu pre notebooky. Pretoze dufam ze mi tento stavajuci reklamaju a vratia prachy... Som zvedavy aj na DD recenziu :-) Dufam ze aj u vas bude CF test :-)
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-01 09:52:40

Souhlas. Jen by měl lépe počítat procenta:
100 na 120 ztráci 17%, nikoliv 20%.
100 je větší, než 84/83 o 19-20%, nikoliv o 15-25%.
Za mých školních časů to patřilo do 5. ročníku základky, nevím, jak teď.
Ale karta rozhodně je skvělá. Doufám, že po Vanocích se zlevní.
nikdonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - super 2009-09-30 20:56:04
avatar
tak tohle bude karta pro mě ,,,jinak koukám že dneska je to šestá recenze tohle bych si nechal líbit každej den
SPIRIB [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-30 21:27:51
avatar
aj ja sa cudujem dneska to na DDworld fici, ako po masle ...
Stanislav007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-30 22:07:45
avatar
to jo no, ale jak nemám co ve škole dělat, tak se mi to nějak nezdá...
2MATRIX [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-30 21:15:41
avatar
No ten vykon 5850 je minimalne vac než dost zaujímavy a k cene karty dost vyhodná kupa aj ked ja sa teším na moju pruvú dvojcipovku X2
Bucho [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-30 21:42:06

Mě ten výkon maličko zklamal - v mnoha nastaveních je jen o malinko rychlejší než GTX285 a grafika mohla mít teda stejně dlouhé pcb - ne že bych byl masochista a líbilo by se mi to cpaní do midtoweru , u většího pcb (a asi delším chladičem) se lépe rozprostře teplo a bylo by o něco lepší taktování.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-30 22:58:36
avatar
zklamal? vyste někteří vážně cvoci .... sorry ale HD 5850 má často více než 2x takový herní výkon co HD 4850, jak to může zklamat? Navíc za cenu jen lehce přes 5000!
negru.inger [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-01 01:20:06
avatar
moje rec... kolikrat jsem koukal kam mou 4850 odpalkovava a ze ma fakt o 100% vyssi vykon... sbohem 4850, slouzila jsi dobre, myslim ze mame novyho cena/vykon krale

Edit: jinak teda 5870 me taky trochu 'zklamala', ale to je proste tim, ze jak se vsude mluvi v superlativech, tak clovek pak ocekava nemozny, jinak samozrejme splnila ocekavani, ale ani neprekvapila
wizard_ov [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-01 12:03:18
avatar
To víš - hype je hype
Dr.Kusa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-30 23:15:47
avatar
zdravim...mozno bude moja otazka troska odveci ale dost by ma zaujimalo ako je na tom moja grafika v takychto nastaveniach oproti tymto novym grafikam. mam 8800gtx na taktoch 612/1044/1350(jadro,pamat,shader) a co som pozeral na gpu-z tak hodnoty niesu ani ani polovicne ako ma 5850. napr bandwidth pameti mam 102,7GB/s proti 128GB/s pre 5850tku. bol by som vdacny za odpoved
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-30 23:18:36
avatar
8800GTX se bude pohybovat zhruba kolem úrovně GTS250, možná lehce nad.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-30 23:46:40
avatar
spise pod...ma celkem podstatne nizsi takty a pocet SP je stejnej. vyhravat muze jen kdyz gts250 bude limitovana propustnosti pameti, ale to se ji tak casto rozhodne nestava.
Ziina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-01 00:23:32
avatar
mas pravdu, 8800gtx byla na stejno s 8000gtx512, ale ma ji asi trochu nataktovanou, tak ten rozdil nebude velkej.
Dr.Kusa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-30 23:24:39
avatar
dakujem za skoru odpoved. to znamena ze ak si budem pozerat testy roznych hier a bude tam gts 250 mozem si povedat ze asi takto sa sprava moja grafika?a v com je potom taky velky narast vykonu v pripade 5850 oproti mojej 8800GTX, ved tie hodnoty niesu velmi odlisne
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-30 23:28:19
avatar
vždy´t je to úplně jiná architektura a generace grafik takty vůbec nesrovnávej ;)
Dr.Kusa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-30 23:35:11
avatar
to mi je jasne nemam na mysli takty ale hodnoty ako pixel fillrate(17,1Gpixel/s)texture fillrate(46,8Gtexel/s)a bandwidth(102,7GB/s) v zatvorkach su moje hodnoty (pozn.mam na nej bios s 8800ULTRA )
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-30 23:46:20
avatar
o ty taky nejde, jde o architekturu a výpočetní sílu ;) ... výpočetní výkon 8800GTX je třeba jen 0,51TFLOPS zatímco HD 5850 má 2,13TFLOPS a prostě 8800GTX je z roku 2006, HD 5850 z roku 2009, GPU už jsou prostě jinde ...
Dr.Kusa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-30 23:51:08
avatar
ok dakujem za objasnenie tak ked clovek sa nechce len tak zmierit s tym ze uz nema najvykonnejsie zelezo na trhu ale aj tak som rad mam vynimocny pc od alberta majora myslim ze ho poznate spominal mi vas
Mano [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-01 00:12:27
avatar
buď rád že máš aspoň to čo máš ja mám 7300GT aj keď v extrem verzií od leadteku, ale nie je šanca na tom niečo spustiť samozrejme hrať nové hry na ultra low detailoch fakt nebudem. Chcem kúpiť práve túto kartu lebo vyzerá byť fakt v pohode za tie prachy.
Dr.Kusa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-01 00:18:43
avatar
osobne by som pockal par tyzdnov ked budu na trhu aj nejake nereferencne OC verzie. ceny pojdu samozrejme nizsie
negru.inger [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-01 01:18:58
avatar
Bylo by dobre pouzivat tlacitko odpovedet...
jinak samozrejme nema cenu to kupovat ted, zatim bohate staci vykon momentalni top rady (48x0) a az se objevi prvni DX11 hry(AVP o Dirt2 nemluvim, to bude jen castecne) tak ceny muzou byt nekde jinde a zaroven uvidime na co nam vykon bude stacit a na co ne
Terepin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-01 11:58:43
avatar
Citace:
jinak samozrejme nema cenu to kupovat ted

Pre mňa má. Mojej HD3870 na 17 palcovom monitore pri 8x AA začína dochádzať dych. Pod stromček si zaobstarám HD5700.
negru.inger [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-01 12:25:40
avatar
Tak jasne, ja mluvil o lidech kteri maj 48x0 karty, tak pro ty to bude mit smysl az na jare, mozna az v lete
unaghy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Logick 2009-10-01 09:35:45

"Proti sv
jardop [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-01 10:04:12

uvidime ceny o pol roka, ked uz hadam budu na trhu aj nejake DX11 hry.. ale to uz ATI bude pripravovat nejake revizie.. ale zasa mozno ani nie.. uvidime co na to nvidia.. (uz som chcel pisat, co na to RH.. )
tirosk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Pripojenie k televizii 2009-10-01 12:18:53

Urcite je to momentalne najzaujimavejsia karta. Na 90% som pre nu rozhodnuty.
Len potrebujem vediet ako je to z pripojenim na klasicky televizor ktory ma len analogovy vstup cinč.
Pozeram dost filmov z PC.
Martincz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-01 16:04:39

Myslím že to bude dobrá náhrada místo 8800GT která už si i přes dobře odvedenou práci zaslouží odpočinek..
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!