TEST: Sapphire ATI Radeon HD 5850 DX11 – Mainstreamový král za 5000
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Monday, 12 October 2009
alt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TEST: Sapphire ATI Radeon HD 5850 1GB DX11

Radeon HD 5850 je přehlídka bezkonkurenční grafické technologie a špičkového výkonu za více než slušných pět tisíc. Zní vám to dost zajímavě?

Minulý týden jsme ve velkém stylu přivítali novou generaci grafických karet společnosti AMD-ATI, reprezentovanou modelem Radeon HD 5870. Výkon špičkový, stejně jako jeho technologie, k tomu přibyly i vynikající provozní vlastnosti a i ta cena není na novinku, která nemá široko daleko náznak konkurence, vůbec špatná. Více v naší megarecenzi:

MEGATEST: ASUS ATI Radeon HD 5870 – Nekompromisní výkon a špičkové technologie DirectX 11

Přesto 8000 korun za grafiku je poměrně dost a daleko větší skupina potencionálních zákazníků číhá na grafiku kolem 5000 korun. Sem přichází menší bratříček Radeon HD 5850 a dnes se mu podíváme pěkně na zoubek.

  • ATI Radeon HD 5000 a technologie

Nová generace grafik ATI je výkladní skříní grafických technologií a v současné době nemá žádnou srovnatelnou konkurenci ani je není možné plně využít. Nicméně protože si grafickou kartu nekupujeme na jeden měsíc, ale typicky tak na 2-3 roky užívání, rozhodně nás zajímá, zda naše grafika bude technologicky aktuální a tedy, zda nám poskytne vše, co budeme potřebovat i za rok-dva. Nová generace ATI grafik tak přichází s technologiemi a širokou podporou nastupujících standardů:

DirectX 11 – významná verze DirectX API. Staví na základech DX10 a zejména DX10.1. přináší hromadu novinek a jako takové je považováno za přelomové, stejně jako bylo DX9.0c. DX11 přináší standardizované nástroje jako je podpora vícejádrových CPU bez nutnosti složitých optimalizací, Tesselace pro výrazně detailnější modely a nové Postprocessing efekty pro nové efekty.

 

DirectCompute 11 – Součástí DirectX11 a GPGPU standard od Microsoftu určený pro podporu a využití grafických karet, coby akcelerátorů videa, fyziky, AI a dalších výpočtů, které až doposud zastával procesor.

OpenCL – první standardizované GPGPU prostředí a jazyk postavené na základech jazyka C++. Doba, kdy počítačová sestava a spolupráce CPU+GPU bude skutečně spoluprací a každá součást se tak bude starat o to, co umí nejlépe v dosažení co nejlepšího výkonu a funkčnosti jako celku, se konečně blíží.

Kromě standardizovaných technologií přináší grafická generace ATI HD 5000 i nějaké ty vlastní. Novinkou je podpora zobrazení na minimálně 3 LCD. Systém ATI Eyefinity. Jeho možnosti jsou opravdu zajímavé a pro běžné pracovní i herní vyžití má smysl již nyní.

 

Podívejme se ještě krátce na technologii 40nm RV870 a HD 5850 …

 

  • Radeon HD 5850 a RV870 – technologie a parametry

Stejně jako u HD 5870 je základem modelu HD 5870 nové grafické jádro RV870. To je pokračovatelem architektury R600 vydané na modelu HD 2900XT v polovině roku 2007. RV870 se však výrazně liší v mnoha oblastech a postupně se k němu ATI dopracovalo přes RV670 (HD 3000) a RV770 (HD 4000), které byly stále dokonalejší a dokonalejší. RV870 je pravděpodobně vrcholem celé architektury, protože jeho nástupce, který se objeví ke konci příštího roku, již má být zcela novou architekturou.

RV870 je z technologického hlediska v současnosti nejdokonalejším grafickým jádrem a pravděpodobně i nejkomplexnějším počítačovým čipem na světě, který je na trhu. Je vyráběno pokročilým 40nm procesem.

RV870 nemá v současnosti srovnatelnou konkurenci. Integruje v sobě na ploše relativně malých 330mm2 více než 2,15 miliardy tranzistorů, zatímco RV770 mělo na 270mm2 pouze 959 milionů a NVIDIA GT200 na ploše skoro 500mm2 nese 1,4 miliardy. RV870 disponuje 1600SP, což je 2x tolik, co RV770, stále si zachovává pokročilou supeskalární architekturu 5D, která mu spolu s vysokými takty dodává neuvěřitelný špičkový výkon až 2,73TFLOPs (HD 5870). Jak je na tom konkrétně model HD 5850?

ATI Radeon HD 5850

Model HD 5850 je menší edicí HD 5870. Základem je sice jádro RV870, to ale nemá plných 1600 aktivních jednotek jako u HD 5870, ale „jen“ 1440 SP. Shodný počet je ROPs, ale menší počet je logicky u texturovacích jednotek. HD 5850 je ale pořád o pěkný kus „nabouchanější“ než HD 4800 grafiky.

Takty jádra u HD 5850 jsou stanoveny pouze na nízkých 725MHz, což je hluboko pod možnostmi 40nm RV870 a slibuje to hodně zajímavý OC potenciál. Takty pamětí, kterých je 1GB a jsou to jak jinak než nejmodernější GDDR5 jsou vysoko a to na 4GHz. I v jejich případě je zde ale značný potenciál pro zvýšení rychlosti.

Výpočetní výkon HD 5850 je skvělých 2090 GFlops, což je o 23% méně než u HD 5870, který disponuje výkonem 2720 GFlops. Pro srovnání, HD 4850 měla „jen“ 1000 GFlops, HD 4870 má 1200GFlops a HD 4890 pak 1360. Konkurenční NVIDIA GTX 285, nejvýkonnější model v řadě, má jen 1063 GFlops. HD 5800 grafiky nejsou ale jen o vysokém výkonu a nových technologiích, ale i o velmi dobrých provozních vlastnostech.

Model HD 5870 disponuje TDP na hodnotě slušných 188W v zátěži a více než vynikajícími 27W spotřeby v klidu. HD 5850 je na tom ještě líp. 27W v klidu zůstává, ale 170W v zátěži je ještě lepších a některé zdroje uvádějí i méně než 160W. Uvidíme v testech spotřeby.

Podívejme se na HD 5850 podrobněji …

 

  • Sapphire ATI Radeon HD 5850 1GB – Karta

Tak to je ona. Mainstreamová HD 5850. Jak vidíte, je o dost menší než HD 5870.

HD 5850 má standardní délku, na kterou jsme zvyklí. Její chladič je ale téměř stejný, jako na HD 5870, je jen o něco menší a vzhledem k dobrým zkušenostem s HD 5870 lze očekávat i tady na referenční poměry velmi slušné vlastnosti.

Samotný HD 5850 je pak nástupcem mainstreamových HD 4850/4870 modelů. Jeho zaváděcí cena je 269-299 dolarů a HD 4850/4870 stály při svém uvedení právě 249/299 dolarů.

Sapphire samozřejmě jako všichni ostatní přichází v první vlně s referenčními modely HD 5850, takže se kromě polepu nic nového neobjevuje. Karta disponuje opět dvojicí DVI výstupů, jedním HDMI a jedním Display Port. Podpora je pro 3 LCD (ATI Eyefinity), ale má to jeden háček, kterým je nutnost zapojení alespoň jednoho monitoru do DisplayPortu, nebo zapojení aktivní redukce.

HD 5850 nedisponuje jako její HD 5870 zadním krytem a tak je vidět celé PCB. Paměti karty se nacházejí jen na jedné straně, kolem jádra.

Karta disponuje dvojící 6pin napájecích konektorů, což je slušným příslibem pro taktování, protože karta v referenční verzi tiká jen na 725MHz pro jádro a 4GHz pro paměti. Stejně tak je možné HD 5850 zapojit do dvojice, trojice i čtveřice, do systému CrossFireX.

Podívejme se ještě na samotné balení …

 

  • Sapphire Radeon HD 5850 1GB DX11 – balení

Tak takhle vypadá prodejní verze jedné z nejočekávanějších grafik poslední doby:

Pěkná malá krabice, která na sobě jednoduše uvádí, co najdeme uvnitř. Tedy Výkonnou HD 5850 s podporou DX11 ATI Eyefinity s více než 2TeraFLOPS výkonu.

Uvnitř balení pak nečekejte zázraky, najdeme jen standardní příslušenství:

Žádný bonus v podobě přidané počítačové hry se nekoná (i když k vidění jsou i verze s inzerovanou poukázkou, naše ji nenabízí), ani ve formě poukázky na DX11 hru DIRT2, které jsou zjevně určeny jen pro první referenční HD 5870 modely. Jenže je tu také rozdíl ceny a zatím co za HD 5870 zaplatíme nějakých 8000 korun, za HD 5850 je to o nezanedbatelných 2500 korun méně a stojí 5500 korun včetně DPH.

Tak a teď se pomalu dostáváme k tomu nejdůležitějšímu, aneb co ta karta umí …

 

  • TESTY

Na našich testovacích metodách nemusíme nic měnit, jsou jednoduché. Testujeme vždy v plných verzích her a přímo ve hrách. Každá karta má stejné podmínky, výsledky zaznamenáváme FRAPSem a zajímá nás průměrná hodnota FPS. Minimální hodnoty nejsou podstatné, protože záleží spíše na momentální náladě systému než grafice samotné a bez přijatelných minimálních FPS dobré průměrné hladiny FPS těžko dosáhnete. Většina her má navíc pevně uzamčenu maximální hranici, která je 60FPS (některé strategie dokonce i 30FPS), pokud chcete naměřit více, musíte ji vypnout. Víceméně ale prostě v mnoha titulech 30FPS bohatě stačí a ve většině je cokoliv nad 40FPS plně dostačující. Ideální je samozřejmě 40-60FPS.

Pokud jde o testování samotné, tak nám RADEON HD 5870 přidělal pořádné hodiny přemýšlení, jak ho vlastně otestovat. Je jasné, že tuhle kartu nemá význam testovat v 1680x1050, nebo si snad myslíte, že vám ukáže něco nového, či někde nebude stačit? Taktéž je kravina to testovat s menším než 4-8AA, když vizuálně mezi 0-4-8AA rozdíl je (zejména u monitorů s hrubějším rastrem) a výkonově to má poměrně malý vliv. Testujeme tedy s maximální úrovní AA, pokud to hra nabízí a jen ve vysokých rozlišeních …

Naše testy nemáme proč měnit ani pro HD 5850. HD 5850 jsme otestovali samostatně a přidali k tomu výsledky z minulého testu. Netestovali jsme rozlišení menší než 1920x1200 a to jednak proto, že stejně většina nových 22“ má rozlišení 1920x1080 a také proto, že zatím na to nebyl čas a také si chceme něco nechat do dalších testů. A protože HD 5850 má jinak dost sil na HD 1920x1200, je i testování v menším rozlišení také poněkud pasé. Ale později se k němu dostaneme, i když narovinu říkám, že HD 5850 v takovém rozlišení zvládne vše v maximálních nastaveních i s 8AA/16AF, takže je otázka, zda ty testy vůbec má smysl dělat. Pro dnešní test jsme ale otestovali HD 5850 v nejnáročnějších podmínkách proti high endu a také proti HD 5870. Jak si karta za 5000 korun povede?

Testovací sestava DDWorld.cz:
Model
Zapůjčil
Procesor
AMD Phenom II X4 940 3,0GHz@3,6GHz
AMD-logo
Chlazení
Ninja Scythe revB
Základní deska
Gigabyte AMD790FX DQ6
RAM
2x2GB 1066MHz DDR2
Grafická karta
Dle testu
Pevný disk
Western Digital Raptor
74GB 10 000ot/min
WD-HDD-ikonka
western-digital-logo
Zdroj
Thermaltake Toughpower 750W
Skříň
Gigabyte 3DAurora370
GB-Aurora-ikonka
gigabyte-logo
Zvuková Karta
ASUS Xonar DX
ASUS-Xonar-DX
asus-logo
Operační systém
Windows Vista Ultimate x64
vista_logo
microsoft_logo

Testovací sestava zůstává stejná, jen jsme trochu natočili procesor. Jako konkurenční grafiky jsme pro srovnání vybrali ty správné konkurenční modely v referečních verzích ...


  • Riddick: Assault on Dark Athena (OpenGL)

Nejnovější OpenGL hra, která má rozhodně co nabídnout. Sami jsme ji otestovali a naši recenzi si můžete přečíst zde.



Pokud jde o výkon karet, pak testujeme v jediném smysluplném, a pro HD 5870 a HD 5850 důstojném nastavení – plné detaily s 8AA/16AF v 1920x1200 a 2560x1600. Výkon HD 5870 je ohromný a jen HD 4870 X2 ji překonává. HD 5850 je pak v těsném závěsu. Zbytek karet není žádná konkurence ale komparz.

 

  • Fallout3 (DX9.0c)

Nejlepší hra loňského roku má stále hodně co nabídnout. Naši původní recenzi této hry si můžete přečíst zde.

Pokud jde o výkon karet opět nasazujeme 8AA/16AF a nejvyšší rozlišení a detaily. Výkon HD 5870 je bezprecedentní, zcela drží krok s duální HD 4870 X2, komparz v podobě ostatních karet se drží ale slušně, hratelné je to skoro na všech. HD 5850 s přehledem před starou generací.

 

  • Left 4 Dead (DX9.0c)

Technologicky nejstarší hra, kterou vůbec testujeme. Je to však velmi populární MP akce. Je postavena na stařičkém SOURCE engine pro HL2. Pro dnešní grafiky nepředstavuje výzvu.

Tedy pokud nenasadíte ultradetaily, maximální rozlišení a 8AA/16AF. To se pak karty zapotí tedy s výjimkou HD 5870/5850, které jasně vedou před starou generací jednojádrových grafik.

 

  • Call of Duty 5: World at War (DX9.0c)

Další DX9 hra. Poměrně slušná přímočará akce má mnoho fandů. Technologicky je to pořád COD4.

 

Hra není až taková výzva a tak můžete v klidu zapnout 8AA/16AF a HD 5870/5850 vám v HD 1920x1200 poskytnout vysoký komfort.

 

  • Race Driver GRID (DX9.0c)

Další DX9 hra, vypadá ale pořád velmi dobře zejména v maximálních detailech a ještě líp se hraje. Naše recenze zde.

Hra není pro výkonné grafiky žádná velká výzva a 8AA/16AF je bez problémů. HD 5870 pak obě spolu s duálními modely svádí vyrovnaný souboj a nechává zbytek grafik daleko za sebou - HD 5850 je napůl cesty mezi starou generací a HD 5870. Tahle hra vypadá v rozlišeních 5000x1200 vážně úžasně :).

 

  • Need For Speed: SHIFT (DX9.0c)

NFS se vrací ve velkém stylu. Technologicky však hra není příliš náročná ani pokročilá a využívá jen DX9.


SLI a CF zde zatím příliš nefungují a projevuje se to, že když nefungují, jsou HD 4870 X2 a GTX 295 v háji. Radeon HD 5870 1GB s HD 5850 doslova drtí všechny ostatní grafiky a to hrajeme opět v ultra HD rozlišeních a 8AA/16AF v maximálních detailech – žádný problém pro nové Radeony, velký problém pro zbytek grafik.

 

  • Resident Evil 5 (DX10.0)

Nový akční počin je opravdu brutální atmosférická akce. Ačkoliv má DX10 režim, není mezi ním a DX9 žádný rozdíl. Hra je víceméně tedy opět DX9.


Náročnost hry ani po zapnutí 8AA/16AF není extrémní, ale vypadá hodně dobře. Je hratelná téměř na všem, ačkoliv starší jednojádrové grafiky to zvládají jen tak tak. Pro HD 5870 ani pro HD 5850 to žádný problém není, ale na HD 4870 X2 ztrácejí dost a mezi oběma modely HD 5800 rozdíl také je.

 

  • S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky (DX10.1)

Jedna z technologicky graficky vůbec nejpokročilejších her. Využívá i DX10.1 efektů a na maximální detaily vypadá opravdu brutálně dobře.

Je ale také pořádně náročná, ovšem i se 4AA/16AF v DX10.1 ji HD 5870 zvládne hratelně! Stejně tak HD 4870 X2. GTX 295 už zaostává a s ní zbytek grafik, pro které je v tomto nastavení STALKER nad jejich možnosti! (*) Navíc grafické karty NVIDIA vůbec DX10.1 nepodporují, tudíž na nich úplně chybí některé efekty, testovány jsou jen v DX10.0. Pokud jde o HD 5850, tak ten už za HD 5870 zaostává a to tak, že dost a hratelnost to ovlivňuje. Přesto si jasně poradí se starou generací.

 

  • H.A.W.X. (DX10.1)

Pořádná letecká akce, která taktéž nabízí DX10.1. Méně pokročilé NVIDIA grafiky si musí vystačit jen s DX10.0 a tak některé efekty a vylepšení na nich chybí. Hru jsme testovali v naší recenzi zde.

Nemá cenu se držet při zdi, pořádná rozlišení a 8AA/16AF nastavení – je to o chlup, ovladače evidentně mají mezery, ale ano HD 5870 to zvládne! Zbytek jednojádrových karet nemá sebemenší šanci i HD 5850 zaostává, ale pořád lepší než stará generace. Opět je tu ale rozdíl v ceně a tedy výkonu mezi HD 5870/5850 patrný. …

  • World in Conflict (DX10.0)

Náročná RTS s DX10 možnostmi.

Hra dá kartám zabrat, většina ji nezvládne a to máme nastaveno jen 4AA/16AF. HD 5870 to zvládne se ctí, ale vyladění ovladačů bude potřeba, což vidíme u HD 5850, která nepřekoná GTX 285. Duální HD 4870 X2 uniká ...

 

  • BattleForge (DX10.0 brzy DX11)

Tohle je první hra, která má DX11 vylepšení - zatím ale jen s výkonovým přínosem, ktžerý činí 10-15%! Zatím ale máme v našem testu jen DX10 verzi, a tohle povedené RTS je navíc zdarma!


Technologicky i grafiky vypadá parádně a žádá si svůj výkon. I se 4AA/16AF je to ale hratelné (hra potřebuje k plné spokojenosti jen 30FPS). HD 5870 to zvládá s přehledem, zbytek jednojádrových karet se krčí někde vzadu … škoda mluvit. Určitě má ale HD 5870 mezery, HD 4870 X2 mu docela uniká. HD 5850 je v závěsu za HD 5870, ale je to tam znát. Otestujeme to příště v DX11 a podíváme se, co s tím udělá dalších 10-15% co lze díky DX11 získat.

 

  • Crysis Warhead (DX10.0)

Nejnáročnější a nejkrásnější hra současnosti. Kdysi se tvrdilo, že budou potřeba dvě generace grafik, než si ji na Ultra detaily zahrajeme …

Houby, HD 5870 to zvládá s přehledem v 1920x1200 se vším všudy, hra je totiž udělána, že stačí bohatě kolem 30FPS. Proti HD 5870 má HD 4870 poloviční výkon! Určitě je ale co zlepšovat ve vyšším rozlišení už je opět hra dost náročná. Myslím také, že 2GB verze HD 5870 by mohla dost zlepšit. Skvěle si vede i HD 5850, která je v závěsu za HD 4870 X2! Staré karty jsou bez šancí ...

 

  • Provozní vlastnosti a OC

Hodně zajímavým tématem jsou provozní vlastnosti nových HD 5870/5850. ATI bylo u HD 4800 vytýkáno právě toto. Vysoká spotřeba vadila hlavně v klidu. Bylo to proto, že u HD 4800 moc nefungovala správa pamětí GDDR5. U HD 5870/5850 je ale vše jinak …

  • Spotřeba

Oficiální TDP karty HD 5870 je 188W u HD 5850 dokonce 170W v zátěži a pouhých 27W v klidu. Zatímco vysokou spotřebu v zátěži chápeme jako nutnost vzhledem k počtu tranzistorů i výkonu, který karta poskytuje, nízká spotřeba v klidu u ATI Radeon je něco, co moc neznáme. Hodnota 27W je třetinová ve srovnání s tím, co v klidu žere HD 4870. Ale to jsou jen sliby na papíře od AMD a realita?

Fantastická. Zatímco v klidu je to na úrovní HD 5870 a tedy lepší než na HD 4800/GTX 200 řadě v zátěži je to fenomenální a výrazně lepší než na jakékoliv grafice v testu. Spotřeba je na úrovni HD 4850/GTS 250, ale za to nabízí HD 5850 2x tolik výkonu a daleko lepší technologie. Zde asi není, co bychom HD 5850 vytkli.

A to máme v rukou referenční model a vylepšeného nereferenční modely se teprve čeká. Pokud máte v PC HD 4870/GTX 260 a lepší grafiky, tak kvůli HD 5870/5850 si zdroj měnit nemusíte, naopak ještě proti nim pár wattů ušetříte a získáte za výrazně vyšší výkon a nové technologie. Opět tedy můžeme AMD opravdu pochválit.

  • Teploty a hlučnost chladiče

Na poměry referenčních chladičů je to, co je na HD 5850 přímo perfektní. Ačkoliv je pasiv menší a jednodušší než u HD 5870, jsou teploty nižší jak v klidu, tak v zátěži. A hlučnost chladiče je na velmi přijatelné úrovni. V klidu není vlastně vůbec slyšet v zátěži je to lepší standard. Celkově jako referenční karta to není vůbec špatné a je zde více než slušný prostor pro kreativitu výrobců grafik a nereferenční modely. Pokud bychom měli HD 5850 srovnat s HD 4850 z hlediska referenčních chladičů, tak se ATI hodně poučilo. Opět tedy skvělé.

 

  • Overclocking

Zde opět jen krátce, protože OC se budeme věnovat jindy podrobněji. Taktovat HD 5850 opravdu jde a to hodně. Bohužel stejně jako u referenčního HD 5870 jsem narazil na limitaci chladičem. Referenční chladič je udělán dobře na referenční takty, ovšem se zvyšování frekvence rychle roste teplota, a protože je celý chladič menší a jednoduší než na HD 5870, zdaleka se nedá stabilně provozovat a dostat na 900MHz. S lepším chlazením to ale rozhodně problém nebude.

Nakonec se mi podařilo se stabilně udržet na 825MHz pro jádro a 4800MHz pro paměti, ale referenční chladič na to prostě není navržen. Pokud vás zajímá přínos výkonu, tak ten se počítá minimálně na 15%! A to jsme se zdaleka nedostali na dohled ke skutečnému potenciálu HD 5850!

 

  • ATI Radeon HD 5850 - Cena, Výkon, Konkurence

Pokud jde o výkon, tak HD 5850 je za současnou cenu 5500 korun opravdu hodně dobrá grafika. Co dobrá, v dané cenové kategorii naprosto bez konkurence. Předražená stará GTX 285 jí naprosto nestačí a to stojí více. Není divu, že tyto grafiky už nikdo vyrábět nebude. Slabší GTX 275, které stojí lehce pod 5000 korun je naprosto nekonkurenceschopné. Radeon HD 4890 dnes již stojí kolem 4500,- už vlastně konkurencí není, je téměř problém je někde pořídit, protože už se také vyprodávají. HD 5850 je více než dobrá grafika na segment 5000 korun.

 

 

Z hlediska výkonu není moc co řešit, snad jen to, že na pořádné hraní moderních her v HD 1920x1200 s 8AA/16AF nestačí. Tedy nestačí, jen pokud si chcete užít všeho na max i v náročných titulech, na většinou současných her ale stačí s velkým přehledem. Přesto je zde jasný a patrný rozdíl proti HD 5870 a tedy jasný a patrný důvod, proč si případně na HD 5870 připlatit.

Poměr cena-výkon je ale u HD 5850 vzhledem k nižší ceně jasně lepší. Rozdíl 2500-300 korun je znát.

Podívejme se tedy na finální zhodnocení HD 5850 …

 

  • Závěr a hodnocení

S HD 5850 rozhodně nekončíme. Tuhle první recenzi jsme si dali jako seznámení a pojali spíše jako porovnání s HD 5870 a GTX 285 modely v nejnáročnějších herních nastaveních. Rozhodně je tu celá řada dalších aspektů, které můžeme zkoumat, a příště to bude například srovnání s HD 4850, kdy HD 5850 je ideální kandidát na upgrade. Je tu určitě otázka, co majitelům starší generace mainstreamových grafik, nový model HD 5850 přináší. Ale o tom až příště zase s jiným modelem HD 5850.

Dnes jsme si udělali srovnání HD 5850 vs HD 5870 vs GTX 285 a to na modelu Sapphire ATI Radeon HD 5850. Výsledky jsou pak jednoznačné. Mezi HD 5850 a HD 5870 je poměrně solidní cenový rozdíl 2500-3000 korun, za to ale v průměru získáme 14% navrch, někdy je rozdíl ale skutečně těch výpočetně výkonových zhruba 20%. Na to se lze dívat různě. Osobně si myslím, že na HD 5870 se vyplatí připlatit, pokud si chcete bez omezení hrát ty nejnáročnější hry v plných detailech s 8AA/16AF v 1920x1200 i vyšším rozlišení. Model HD 5850 má pak výkonový odstup, který znamená, že ne ve všech titulech tak náročné nastavení zvládne, na rozdíl od HD 5870. Je zde tedy poměrně jasně patrný rozdíl a důvod, proč si případně na HD 5870 připlatit. HD 5850 má ale i tak dost síly na většinu současných titulů s 4/8AA i v 1920x1200 nebo spíše v 1920x1080 (22“) a je tedy ideální grafikou na 22“ HD monitor. Bez AA/AF nemá cenu vůbec hrát ani testovat, testy v nižším 22“ rozlišení 1680x1050 si uděláme později, ale předem rovnou říkám, že není hra, kterou by Radeon HD 5850 v takovém nízkém rozlišení i s 8AA/16AF plně hratelně nezvládl, takže nevím, co od toho vlastně čekáte.

Pokud jde o konkurenci, je to bohužel více jednodušší, než bychom si přáli. NVIDIA totálně zaspala. Zatímco ATI HD 5870 až takový problém není, protože zatím směřuje do cenového segmentu, kde je maximálně několik málo jednotek milionů potencionálních zákazníků celkem, model HD 5850 už velký problém pro NVIDIA je. HD 5850 směřuje do segmentu, kde jsou potencionálně desítky milionů zákazníků ročně, a z hlediska konkurenčního boje je situace jednoznačná. Žádný není. NVIDIA má v současnosti zcela prázdné ruce a jediné, co má, je plno abstraktních neověřitelných slibů, předvýrobní vzorky jakýchsi jader a nic, co by se byť jen blížilo prodejní verzi skutečné konkurenci k ATI HD 5850/5870. Grafiky typu GTX 275/285 jsou absolutně ze hry, ačkoliv NVIDIA sama oficiálně tvrdí, že s nimi nekončí, výrobci grafik jsou jiného názoru a vyrábět je nebudou – nejsou blázni. Ostatně GTX 275/285 by dnes koupil jenom naprostý blázen. Jsou po všech stránkách výrazně horší volba, zcela zastaralé, předražené, výkon horší a provozní vlastnosti o dost horší. A do vydání nějakých NVIDIA FERMI grafik, navíc do cenového segmentu kam HD 5850 míří, je sakra daleko a rozhodně nepočítejte s tím, že nějakou NVIDIA FERMi grafiku si na konci roku nebo začátkem roku 2010 za cenu 5000 korun koupíte!

Z hlediska nákupu nové grafiky kolem 5000 korun pak jaksi tedy není co rozmýšlet a nad čím váhat. Výběr se nám smrskl na model ATI Radeon HD 5850 a rozhodujeme se mezi referenční verzí od té firmy a nereferenční od jiné. Dnes jsme se podívali na Sapphire, které k nám jako první dovezlo první kusy HD 5850. V druhé polovině listopadu by pak měly dorazit do obchodů nereferenční verze HD 5850. Pokud se ptáte na dostupnost HD 5850, tak to je vlastně jediný výraznější mínus této grafiky. Poptávka mnohonásobně převyšuje nabídku. Výroba 40nm jader jede na plné obrátky, ale kapacity jsou omezené. Karty jsou proto na příděl a nepočítal bych moc s tím, že v dohledné době dorazíte do obchodu a tam se bude na pultu válet 10 kusů HD 5850 k rozebrání. Ani žádné výraznější cenové pohyby bych nečekal. Stoupněte si tedy v klidu do fronty a na každého se dostane. Dodávky HD 5850 chodí stále a tak to bude po zbytek roku pokračovat.

ATI Radeon HD 5850 je v současnosti jednoznačně nejlepší grafikou kolem 5000 korun široko daleko. Pokud jí lze něco skutečně vytknout, pak to, že vlastně není co :) lépe řečeno není zde konkurence a srovnání. Na straně pozitiv je toho hromada na stranu negativ můžeme dát třeba jen to, že pokud by někdo rád taktoval, není na to referenční chladič postaven, nedoladěné ovladače, i když je otázka nakolik je nutné je ve starých hrách ladit a také horší dostupnost, daná velkou poptávkou. Z hlediska chlazení a OC je zde ale jednoznačně prostor pro nereferenční modely, které nás teprve čekají. Jinak jako referenční model je Sapphire HD 5850 prostě skvělá grafika, vynikající výkon na úrovni současného High endu a s přehledem nad úrovní minulé generace jednojádrových grafik. Spotřeba je přitom na úrovni současného low endu a technologie a standardy následujících let jsou na HD 5000 naprostým standardem. A konečně cena na to, že není konkurence, je rozhodně slušná. Co tedy vlastně o HD 5850 napsat? Snad jen položit otázku, jestli už si také pro nějakou do obchodu běžíte …

"Nejlepší grafická karta kolem 5000 korun na trhu"

Za zapůjčení grafické karty děkujeme společnosti Sapphire

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
budy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-12 19:35:55
avatar
vynikající kartička...dle dosaženého OC výsledku co zde popisuješ by ta karta měla pěkně zatopit HD 5870... super volba za ty peníze
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-12 20:06:23
avatar
no tak rozdíl v SP je malý je to 1600 vs 1440 ... jinak jsou ty karty vlastně stejný
1.legionar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-12 19:49:48

Pro spoustu lidí opravdu povedené grafika. Já osobně jsem čekal výkon na úrovni hd4890 a podle těch grafů to vypadá že rozdíl mezi hd5870 a hd5850 není 20%, ale je mín. To je taky bod pro hd5850. Ted jsem zvědav jaký výkon budou mít duální verze hd5870 a hd5850. No doufám že se máme na co těšit .
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-12 20:06:09
avatar
jj je to lepší než jsem čekal
Strogg [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-12 20:05:30

grafika za 5000Kč a kde je za tech 5000 Kč? Já ji viděl všude dražší.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-12 20:16:23
avatar
Detailisto ... 5300-5400 jsou nejnižší ceny, pořád je to zaokrouhleně 5000 navíc to určitě po čase klesne, tak pro představu kam ta grafika míří to určitě je OK ;)
1.legionar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-12 20:38:53

Tak jako to bych fakt nějak moc neřešil tu cenu. Když se podíváš na konkurenci tak za stejnou cenu nemá nic takže jestli stojí 5000 nebo 5400 je úplně jedno. Myslím si že 400 stzovky až tak nikoho nezabijí. Jiné by to bylo kdyby byly dvě karty podobně výkoné tak tam by se řešil rozdíl i 50kč.
xJirikx [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-13 07:09:03
avatar
jenže když se podíváš do obchodů, tak jakžtakž dostupný jsou jen modely za 6 tisíc a něco k tomu a to už je o pětinu "základní" ceny víc... Sice je fakt, že někdy v lednu už ta cena na pět tisíc spadne a ta karta do novýho počítače za ty prachy nejspíš stojí, ale teď jí za ty prachy bez nějakejch známostí neseženeš...
Rohlik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-13 08:34:01
avatar
no sehnat se dá, ale bohužel si počkáš
xJirikx [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-13 10:20:02
avatar
jenže kdo ti zaručí, že to neudělaj, tak jak je dneska docela v modě: objednáš jí za 5200 a když za měsíc přijde, tak ti řeknou, že se zvedla cena na velkobbchodu a pokud jí chceš musíš dát 6000?
Uxmal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-13 14:29:44
avatar
Pre teba platí cena za ktorú si si produkt záväzne objednal
kapa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - super 2009-10-12 20:09:43
avatar
Tak to je super grafika, riadne o nej uvazujem. Pockam a po vianociach si ju kupim. Dik za recenziu, dobra praca...
mira89 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-12 20:19:53
avatar
Karta je to supr,ale bohužel s hrama to bude ještě trvat tak v klídku počkám co dodá konkurence a pak se uvidí.DX11 ještě nemá tu moc mne nalákat Zatím cena není 5000 - realita je jiná. Věřím že zájem je skutečně velkej,ale nedostupnost přičítám spíš slabší výrobě.
poluxtroj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-12 20:25:23
avatar
Ja osobně jsem čekal od 5870 více,protože měla překonat X2,ale to se nějak nepovedlo,takže co se týká výkonu,nepřišlo nic co by jsme tu neměli již před rokem.5850 je ale za ty peníze jiné kafe,tohle by šlo,ale mé touhy nesplní,takže pro mě jedině 5870 X2,aby mi karta vydržela aspoň do příští generace.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-12 20:59:57
avatar
5870 bezne v testech prekonava o kousek 4870X2...
poluxtroj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-12 22:27:52
avatar
bala bala bla,není vykonnější,vycházi to plus mínus,tohle není nic nového z oblasti výkonu
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-12 23:44:55
avatar
jenže HD 5870 je maisntream s jedním jádrem a vychází za cenu 399 dolarů ... HD 4870 X2 byl dvoujdárový top High end a vyšel za cenu 549 dolarů ... je logické a platí to mnoho let dozadu, že nová generace maisntreamových grafik má výkon +/- na úrovni high endu staré generace HD 5870 není žádnou výjimkou ...
Stoupa07 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - accelero? 2009-10-12 20:48:34

Je možné namontovat na tuto krásku accelero s1 rev.2??? Válí se mi tu 4870ka uvařená a na ni toto accelero s noctuou a jsou celkem nadržené se spojit s takovým zvířetem jakou je 5850ka.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-12 21:19:50
avatar
teoreticky ano, rozteče jsou stejný, ale monotvat jsem to nezkoušel
Stoupa07 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - accelero 2009-10-12 21:25:56

A náhodou to v plánu nemáš?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-12 21:34:37
avatar
teď ne
K4SPI [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Kde je GTX 295 ? 2009-10-12 21:11:14
avatar
Mohu se zeptat, kam se poděla GTX 295, která je u popisů v herních testech někdy zmiňovaná ?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-12 21:19:14
avatar
je pryč, chtěl jsem ji otestovat na nových ovladačích, ale není k dispozici ... jinak dělal dost problémy s nefunkčnísti SLI v některých hrách a příapdech a tak jsem ji eliminovatl, nechal jsem jen HD 4870 X2 pro srovnání. Možná ji dodám, možná ne, je to celkem jedno na trhu nic moc neudělala , první dvou PCB verze byla ležák, druhá jednoPCB verze přišla v pár kusech, pozdě a už se nedělá ...
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-12 21:30:48
avatar
Co sem si tak všimnul tak k HD5850 dává onu poukázku na Dirt 2 pouze Powercolor Odkaz K HD5870 ji dává již více výrobců, konkrétně Sapphire, Powercolor a HIS.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-12 21:34:23
avatar
no Sapphire má na stránkách krabici s HD 5850 ke je ta poukázka taky ...
budy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-12 22:01:52
avatar
DIRT 2 je ke každé DH 5870... ATI/AMD podpořilo vývoj hry a používá ji k propagaci svých nových karet
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-12 22:08:59
avatar
mnu já nevím ale procházel jsem si nějaké shopy a všude se k té poukázce mají jen co sem napsal. Se mně nezdá že by takový ASUS, Gygabite a další tento poukaz ke kartám dávali a přitom se o tom naprosto nikde nepochlubili
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-12 22:20:37
avatar
taky ne všude ... jen někde ... je to zvláštní
beYYYk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-12 21:52:04

Tak mně nejvíc potěšila spotřeba ,je super, že nemusím kupovat nový zdroj když budu měnit za 4850... Ještě tak měsíc počkám, jak se to vyvine s 5830 , 5780 (nebo 5750??), protože můj 19 palc. monitor zvládá v pohodě i 4850. Na Vánoce to vypadá na 24 a tam by se už ta 5850 asi hodila no ...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-12 22:21:22
avatar
já myslím, že ta HD 5850 se hodí spíše když plánuješ upgrade většího LCD
beYYYk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-13 12:25:24

Asi to vypada na tu 5850.... Kazdopadne q6600 ceka bud OC a nebo vymena za i5... Jenze to zase novy zaklad a tolik penez nemam
zumpar1234 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Cus:) 2009-10-12 22:31:07
avatar
Ahojte mam taký malý dotaz je toto podla vás mainstream? :
C2D E4500 2,2Ghz
Asus 8600GT
2GB ram
Win XP

Podľa mna je to LOW-END. A ešte čo si myslíte o tomto vyroku k tomuto PC? :" rozběhnu úplně všechno na téměř nejvyšší, jako třebas Batmana. Upgrade je zbytečnej."
Tokamak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-12 22:53:32
avatar
procik se taktne, grafika podle toho jaky rozliseni pouziva, ram se prida, xp se nahradi 7 a je to vesely mainstream
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-12 22:55:01
avatar
on to sice mainstream sestava je, ale někdy z období před 2-3 roky. Na dnešní dobu to lze označit jako low-end. 8600GT nebyla dvakrát povedená grafika. Že na tom rozjede Batmana skoro na nejvyšší detaily v nižším rozlišení lze uvěřit, vzhledem k tomu že hra je postavena na UT3 enginu, který je výborně optimalizovaný i na slabší PC. Ať si na tom zkusí pustit ARMA 2 a uvidí zda rozeběhne vše skoro na nejvyšší
zumpar1234 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-12 23:08:47
avatar
NJ...to som prebral od jedneho hrača Dneska sa už ani na tie herne weby neda chodiť. Sami expert ktory spusti GTA 4 na tomto PC plynule a tak podobne..proste hrúza. Radšej budem tu medzi svojimi PC hráčmi
LucifeRiK [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-12 22:47:01
avatar
Co dodat proste ATI bravooo konecne spickova karta za slusnu cenu. Skoda ze su neni tie dx11 hry hadam sa potom dohodi daky testik vylucne v dx11 inac jedina chyba krasi je ze neni konkurencia takze asi nepadnu po vianociach tak raketovo ceny ako u predoslej generacie
Bobulák [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - BUDÍČEK 2009-10-12 22:58:50
avatar
HAMBA HAMBA A ZASE HAMBA!
DD už mě ta tvá "fašistická" propagace leze na nervy! Řekl bych že už mi je z toho na blití!!! Vždy jsem fandil firmě ATi, aby byla větší konkurence a tím i lepší ceny pro nás hráče. Nakonec jsem si ale pokaždý koupil nvidii(prostě ovladače a pod. a i na doporučení).
Poslední dobou čtu jen špínu, kterou tady házíš na konkurenční karty nvidia a výrazů jako: druhý housle, nemá konkurecni apod. se to tady jen hemží! Taky si mi nelíbí chování nvidie, ale nemůžeš být trošku normální??? Nikdo ti přece nebere, že nová řada ATin je skvělá a za super peníze a víceméně je i pravda, že dnes by si karty od nvidie koupil snad jen cvok nebo nv fanda. Ale to omýlání "faktů" pořád dokola je otravné.
Na stránky sem chodím denně, někdy i několikrát a jsem z tebe znechucenej.
Rozumný lidi si umí spočítat 1+1. Pro mě to bylo a vždy bude 2, pro tebe to jsou 3. Ta tvá vymývačská slova a averze vůči nv mi připomíná chování Hitlera k židům. Spousta lidí mi tady dá za pravdu a spousta mi dá i palce dolu. Chtěl jsem jen tímhle příspěvkem říct, že už to opravdu přeháníš.
Jinak díky za test, člověk si udělal lepší přehled o výkonu karet.
Kdo má např. nv GTX275 nebude kupovat HD5xxx, protože těch cca.20% výkonu navíc pro lidi co mají 22" monitory není příliš rázný argument. Přecijenom si počkejme na odpověd nvidie.
Ještě něco ke článku-nechci být hnidopich, ale přečíst by sis to po sobě mohl
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-12 23:06:16
avatar
na jednu stranu to že Nvidia teď nic nemá proti novým ATI je pravda, na druhou stranu musím s tebou souhlasit že to přeci není nutné v jednom článku opakovat skoro v každé druhé větě. Zase až tak zázračné ty HD5xxx nejsou a DD to značně přehání. Ale osobně sem si na tyto jeho projevy zvyknul. Musíš se naučit je ignorovat. Ale je škoda že tímto zbytečně škodí svému vlastnímu webu.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-12 23:51:18
avatar
když to neřeknu, ozvou se právem další uživatelé, proč není článek informačně kompletní ... takžke jsem si vybral, budu říkat věci tak jak jsou ať se to někomu líbí nebo ne ...

Buďme tedy objektivní a říkejme věci tak jak jsou i kdž se to někomu nemusí líbit ...

a že nejsou HD 5800 zázračné? No to možná ne, ale technologicky konkurenci žádnou nemají, výkon mají úplně jinde než stará jednojádrová generace, spotřebu nižší, takžke je spíše otázka co bys zázračnějšího sakra za ty velmi slušné startovní ceny ještě nechtěl??? Žádné přehánění se tudíž nekoná je objektivní zhodnocení situace ...
AgipDieselTech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-12 23:49:17

Proč jste stejným stylem nepsal po vydání 8800? V té době jste na adresu ATI psal jen to, že HD2900 zadupe radu 8800 a nic o tom že ATI nemá čím konkurovat. Nemusím sem snad dávat odkazy?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-12 23:55:29
avatar
technologicky zajímavá byla, ale z počátku moc dobře pod Vista nefungovala o DX10 nemluvě, klidně si najdete staré recenze a thready an forech, problémů s GTX8800 byla fůra ... Startovní cena byla taky úplně jinde (16000!) ... navíc 8800GTX mířila do segmentu, který příliš zákazníků nemá ... HD 5800 jsou od počátku mainstream a tedy pro většinu zákazníků daleko zajímavější ... a podle toho se o nich i píše
AgipDieselTech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-13 11:14:50

Mainstream??? Už se to tu psalo několikrát. Od konce 2006 se ceny tak nějak posunuly do jiných dimenzí. Nebo to ignorujete? Cena 9000 mě (a nejsem zdaleka sám) dnes nepřipadá jako mainstreamová. Vám ano?

A mimochodem, na 8800GTX jsem se neptal. Já se ptal na situaci ATI v té době kdy neměla proti řadě 8800 co nabídnout.
Tak jsem si dal recenzi http://www.ddworld.cz/pc-a-komponenty/graficke-karty/geforce-8800gtx-testy-grafy-nova-dimenze-vykonu-11.html a žádné problémy zmíněné nejsou. Tak nevím.
Golo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-13 15:40:31
avatar
no neviem cital som celu tu recenziu a mam pocit ze 8800 vychvalil dost napr: Škoda, že jsem si přitom kazil herní zážitek, protože jsem si spodní čelistí mačkal mezerník :-D.8800GTX je opět zcela jiná kategorie
a to ze ati predbehla nvidiu aj ked bola uplne na dne,teraz ma super generaciu s naj. technologiami a vlastnostami si hadam zasluzi nejaku chvalu
AgipDieselTech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-13 15:55:57

Přečtěte si celou diskuzi a pak reagujte, prosím na moje příspěvky a ne na zde praktikované otáčení diskuze alá admin. Já a někteří další jsme se ptali, proč se nepsalo NA ADRESU ATI stejným tónem v době kdy na tom byla stejně jako NVIDIA dnes. Tak sem nemotejte, že pochválil 8800GTX. To přeci nikdo nezpochybňuje.
doktor2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-13 22:37:18

HD 2900 XT nesplnila ve své době ani zdaleka očekávání ..to je prostě fakt. Na druhou stranu ale byla základem, na kterém staví další již velmi povedené generace a špička je nyní HD5870. Pamatuji si, že tehdy snad nejobjektivněji zhodnotil vydání HD2900XT, NO-X na PCT, který právě udělal detailní rozbor architektury čipu a hlavně tehdy napsal, že HD2900XT dojela mimo jiné na tehdejší 80 nm výrobní proces, který nebyl dobře odladěn. A dále napsal, že se oproti Nvidia 8800GTX jedná o modernější architekturu, na které se vyplatí do budoucna stavět ....škoda, že jsem si ten článek neuložil....ale třeba by se pro osvěžení paměti dal někde vyhrabat ..co říkáš DD?...

Co předvede Nvidia asi nikdo zatím pořádně netuší ....já se ale obávám, že to nedopadne dobře ...Nvidia totiž podle všeho herní výkon neřeší...třeba dnes FUAD napsal, že procesor bude vedle Fermi v PC jen pro zapnutí OS ---zbytek je na jejich cGPU ...dle mého názoru tohle vše jen potvrzuje odklon od hráčů a soustředění se na jiný segment trhu ...ale třeba se pletu
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-13 01:01:00
avatar
já jako s tebou souhlasím, ale ty to podáváš tak nějak až příliš nadšeně, všude kde to jde upozornuješ na nedostatky konkurence na to že ATI nemá konkurence atd. Ono to stačí zmínit v článku jednou, dvakrát a tak nějak sofistikovaně. Takhle jen nahráváš takové určitému názoru spousty lidí o tom jak je DDWorld AMD/ATI fans a nic víc. Jen zbytečně nahráváš určitým lidem. Toť jen můj názor.
Bobulák [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-13 20:09:49
avatar
njn dřív se mi dařilo to ignorovat, ale poslední 1/2 rok to byla přecijenom už silná káva a napsat jsem to musel.
Chodím i na konkurenční weby a tam zase moc nevychvalují novou pětkovou řadu(takže všude je něco). Jen mi vadí zbytečný schazování tohohle webu - mám to tady rád.
Znáš pořekadlo "chytrýmu napověz a blbýho kopni"? Asi si DD myslí, že sem chodí banda de...ů! Protože těch kopanců tady je až moc.

Vážně nejsme takoví hlupáci!
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-12 23:59:39
avatar
tak ho ze sebe nedělej a řekni mi co není pravda a co konkrétně je tedy fašistická propagace a co je ve vztahu k správnému objektivnímu zhodnocení a doporučení pro nákup grafiky dnes přehnané a mylné, že to víš evidetně líp ...
Bobulák [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-13 20:11:38
avatar
No nevím kdo tady dělá ze sebe co... Tohle jsem tady opravdu řešit nechtěl a diskuze začíná sklouzávat uplně někam jinam, než tam kde bychom ji chtěli mít.
Od samého začátku ti říkám, že souhlasím s tím a taky s tím atp.(rozebírat to nebudu-je to napsáno jinde)
Jen tupé omílání byť "pravdivých"(někdy do značné míry zkreslených) faktů je nuda a schazuješ tím celý web.
Vždyť už si z tebe dělaj lidi srandu-máš zelenočervenou nálepku, který už se asi nikdy nezbavíš, ale říkáš si objektivní server..Na tohle jsem chtěl poukázat.
Uxmal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-13 14:46:26
avatar
Celý web v takej podobe v akej ho teraz vidíš je v podstate DDho práca, takže nemyslíš že má právo písať si akým štýlom chce? A to že si z neho robia srandu - no a čo? Ak sa mi niečo nepáči tak to nenavštevujem/nepoužívam a nebudem o tom hádam stále dookola "vtipne" písať v komentároch pod článkami konkurencie, pre mňa sú hlupáci práve títo ľudia ... vlastný názor si viem spraviť aj sám a nepotrebujem k tomu akoževtipné a vyrývačné výroky ostatných.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-13 00:04:16
avatar
najdi mi větu, kde doporučuji majitelům GTX 275/285 letět pro HD 5850! pokud nenajdeš předpokládám, že celé to udajné fašistické propagování odvoláš ...!

najdi mi pasáž kde říkám ve vztahu k NVIDIA grafikám a potencionálním nákupu HD 5850 něco, co není pravda a je to tedy fašistická propaganda ...

Takžke najdi mi co konkrétně není pravda nebo je nějak zveličené a není to pro aktuální nákup grafiky důležité nebo je to rovnou špatné doporučení k nákupu nové grafické karty a pokud tak neučiníš, automtaticky to pokládám za napadání ...

PS: taky by si mohl pochopit, že recenze a články jsou zde psané s tím, že se k nim dostane i člověk, které nemá přehled nebo nečte vše a je tedy nutné sdělit mu všechno v souvislostech a tak je horší to zopakovat pro ty, kteří vědí než to neříci a méně orientovaní se nedozví všechna fakta ... takžke já nevím kdo je tady fašista jestli já když tedy říkám věci tak jak jsou, i když se hold opakuji, což vadí těm kteří to čtou všechno pravidelně a nechápou proč to tak musí být, nebo ty, který bys nejraději některé fakta dnes neříkal ;)
Bobulák [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-13 00:02:31
avatar
To byl jen můj názor a netvrdím, že někomu nutíš výměnu gk.
Nejsem dvakrát nadanej v psaní a stylistice, ale byl tam odstavec.
Fašistické propagování odvolám až po určitý době-měl by si to trošku zmírnit a bude to ok. Teď to takhle cítím a nepíšu to sem jen tak nazdařbůh!
Ohledně 5850 když už srovnáváš, tak srovnávej-ale vem si na to novou generaci gk od nv. Ne G200-to s tebou souhlasím, že není konkurence(ať jde o provozní vlastnosti, technologie nebo cenu).
Určitě namítneš, že nvidia má v současé době prázdně ruce a že tedy nemáš s čím srovnávat. S tímto s tebou také budu souhlasit, jen mi příde značně neumírněný když se tak moc trefuješ do dosluhující generace od nv a srovnáváš jabka s hruškami a to prostě R870 s G200 je. Počkejme na Fermi a hlavně sem nemotej 6kovou řadu.
NEBUDEME se hádat, kdo má v současný době lepší gk, jen to pomlouvání bylo už dost. Nemusíš v každém odstavci psát, že je nv šrot. Po určitý době to leze krkem a nemyslím si, že jenom mě.
doktor2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-13 22:44:55

Souhlasím s tím, že DDho psaní působí někdy tendenčně. Taky mě dost vadí přehnaná radost z této generace Atin ale je pravdou, že na hooodně povedenou generaci GK od Ati se čekalo pěknou dobu.

Jinak nechápu jak můžeš napsat fašistické propagování ...uvědomuješ si vůbec co byl fašismus nebo-li nacionální socialismus? pro tento případ můžeš zkusit nějaký myšlenkový zvratky v podání Goebelse ..to byl propaganda maister třetí říše a nikdy bys nemohl napsat takovouhle stupidnost. ...dřív rychleji mysli než mluv.
Luky1987 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Návrh na anketu 2009-10-13 08:35:05

Ahoj DD, myslím, že by bylo zajímavé umístit na web anketu o tvé nestranosti, pokud si jsi správností svých názorů tak jist, nemůžeš s tím mít problém...
Viděl bych to na tři kategorie
1) fanatik
2) v oblasti GK naprosto nestranný web
3) nvidiot
Co ty na to?
(prosím neber to jako rýpání nebo napadání, jen takový zábavný nápad)
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-13 13:56:34
avatar
Ježiš klíííd...
Ti praskne žloutek čoveče...
Jistě že je Honza tendenční, taky mi to někdy nedá a píšu tady jako že se mírně řečeno opakuje, ale... To s těma židama...
Pokud vím, Hitler se žádným židem nespal a Honza měl dlouho NVidii 8800GTX či kterou... A chválil ji. Sice bylo slyšet skřípění zubů, ale tehdejší pozici NVidie na trůnu respektoval.
Teď je prostě na koni, no...
Klíííd!
wizard_ov [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-13 20:29:35
avatar
Absolutní souhlas RiMre. Srovnávat kus křemíku s židy to je fakt pitomost... A výkřiky o fašistických propagacích.... no to je zase silné kafe pro mně... Imho většina lidí moc dobře ví, jak je to s "objektivností" tohoto webu, na druhou stranu MfDNES nebo Rudé Právo taky není objektivní a lidi je čtou a vědí to....
Už jsem to psal několikrát, DDmu bych radil, ať trochu ubere plyn, ale je to jeho věc. Každopádně z fašistou bych ho opravdu nesrovnával... Sakra můj praděda chcípl v Mauthausenu, takže se o některé věci zajímám a něco bych fakt z huby nevypustil
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-14 16:06:03
avatar
Tak to bacha na jednoho zdejšího vzteklého psa, který v jednom příspěvku otevřeně řekl, že je "tak trochu rasista" moc bych za to nedal i "fašista", ale tím si jistý nejsem...
Ona ta fráze že "národ který nezná svou historii je odsouzen k tomu, prožít si ji znovu" něco je... Bohužel...
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-14 16:44:56
avatar
rasismus a fasismus sou dve uplne jiny veci. rek bych ze jen opravdu malo cechu by mohlo rict, ze opravdu nejsou rasisti...nebo oni to reknou, ale jak by si pak meli vybrat jestli chcou za souseda roma nebo cecha nebo jestli by si adoptovali romske dite nebo ceske, tak uz je jasna jaka bude jejich odpoved
Triplespace [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-12 23:03:07
avatar
Paradna karta uz ju mam 2tyzdne predobjednanu. Jemne pretaktovanie o tych 10% z nej urobi naozaj raketu za tu cenu!!!

Bobulak ma v niecom pravdu. Proste niekedy sa to az neda citat ako zosmiesnujes NVIDIU. Trocha objektivity nezaskodi aj ked nvidia momentalne naozaj nema co ponuknut.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-12 23:42:32
avatar
co je neobjektivního na tom, říci, že NVIDIA v současnosti nic nemá? Naopak by bylo neobjektivní neříci že NVIDIA nic nemá ...
Bobulák [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-13 00:07:36
avatar
Ale jo napsat to samozřejmě můžeš, jen to po stý už otravuje. Neboj se o nás, číst umíme a většina z nás nechodí jen na tenhle web.
Máme srovnání a víme jak si která karta stojí a grafy jsou taky pěkný a srozumitelný.
Víš DD někdy je méně více..
Bobulák [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-13 01:00:59
avatar
Sakra ty to pořád překrucuješ!! Zamysli se. Vždyť zrovna o tomhle se s tebou nikdo nehádá. Celou dobu ti tady říkám abys to nepřeháněl, že to do očí bije.
Možná by bylo lepší si to vyříkat jinde-email: Bobulak@stream.cz a zbytečně tady nepřihazovat smetí dohadů..
Luky1987 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-13 08:35:35

Ahoj DD, myslím, že by bylo zajímavé umístit na web anketu o tvé nestranosti, pokud si jsi správností svých názorů tak jist, nemůžeš s tím mít problém...
Viděl bych to na tři kategorie
1) fanatik
2) v oblasti GK naprosto nestranný web
3) nvidiot
Co ty na to?
(prosím neber to jako rýpání nebo napadání, jen takový zábavný nápad)
Bob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-13 09:13:04

No je zajimave, ze jste takto kriticky nepsal o AMD/ATI mezi listopadem 2006 a kvetnem 2007, kdy nemela nic ona...

Ale holt nemuzeme fandit vsem, ze...
Bobulák [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-13 00:26:24
avatar
Tady jsem vybral jen pár komentářů-snad nejsou moc vytrženy z kontextu.

Riddick-zbytek karet není žádná konkurence ale komparz.
Fallout3 - komparz v podobě ostatních karet..
Race Driver GRID - nechává zbytek grafik daleko za sebou..
Need For Speed: SHIFT - žádný problém pro nové Radeony, velký problém pro zbytek grafik.
BattleForge - bytek jednojádrových karet se krčí někde vzadu … škoda mluvit.
Crysis - Staré karty jsou bez šancí ...
"Na jednu stranu neskutečné vychvalování alá Horst Fuchs na druhou až ponižování a arogance".

Chtěl jsem jen pokázat na nestejný metr-jinak to vychvalování ATin sem už hledat nechtěl. Celkově to nebyla reakce jen na tento článek, ale na většinu tvých článků, kde pomlouváš a celkově to vypadá jako fraška.
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-13 01:05:17
avatar
to přirovnání s Horstem Fuchsem se ti povedlo
Golo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-13 15:45:43
avatar
no ale zase prrr.to ze zbytok kariet je komparz tak mne sa zda(neviem ako vam) ze mysli ja stare karty od ATI
Bobulák [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-13 00:52:25
avatar
A teď něco mimo, pokud ATina nevydá nějakou zajímavější kartu(57xx) s výborným poměrem cena/výkon, tak HD 5850 bude prodejní pecka-dokázal bych si jí představit v jednoslotovým provedení s lepším chlazením a přetaktovat jádro a paměti. Výkon bude na dostřel HD 5870ky a cena velmi slušná.

Valim chrápat-dneska tady toho bylo až moc-nemůžu si pomoc..
dobrou noc DD ať se ti o mě něco hezkýho zdá - já budu počítat FERMI do stovky než usnu
Snowii [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - utahne to 380W Seasonic? 2009-10-13 06:39:52

jak koukam na spotrebu tak v zatezi 307W by na nejake obdobne sestave nemel mit problem utahnout 380W zdroj ne?
dela to vicemene presne 80% zatez takze i v ramci efektivity zdroje by to melo byt optimalni.

Je to tak? Diky!
Rohlik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-13 08:45:36
avatar
no zdroj bych přece jen volil lepší. Těch stálých 80% je hodně na hraně. Raději mít tak 60% nominálního při max zatížení. Životnost zdroje i spotřeba elektřiny budou lepší
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-13 09:03:51
avatar
Spotreba elektriny bude lepsi u toho ktery bezi na tech 80%, ale s tou zivotnosti mas pravdu. Ja na svuj relativne malo zravy pocitac mam zdroj 620W. To bozske ticho a stabilita je k nezaplaceni
darbrai [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-13 13:16:36
avatar
Takže máš CORSAIRa co?
Pokud ano tak potvrzuji, že se jedná o super zdroj. Není absolutně slyšet, má množství kabeláže která jde navíc snadno odpojit a hlavně má dost dobré vnitřnosti!
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-14 09:54:59
avatar
Ano presne tak. 620HX. Ten vetrak je prakticky uplne tichy a podle testu absolutne bez zvlneni.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-13 11:12:33
avatar
jestli ten zdroj ma 80% efektivitu, tak pri tehle zatezi ti pak pujde presne o jednotlivy watty. zdroj tedy v zadnym pripade nebude zatizen na 80%, ale na 100%. a obcasne spicky spotreby muzou podstatne prevysit tenhle udaj 307W zjisteny nekde pri spustene nejake hre...380W zdroj ti na tohle nestaci ani nahodou.
Snowii [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-13 13:44:54

achjo

tak uvidim jestli se pak nerozhodnu pro 57xx, tu uz by to utahnout mohlo ne? a aspon bych usetril
beYYYk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-13 22:13:11

jo , to ti to uz utahne bez problemu..
Rofl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - drobne preklepy v clanku 2009-10-13 10:57:53

Necital som celu diskusiu tak neviem ci uz na tie chyby niekto upozornil.
Pri teste na Stalker CS mas v pokeci pod vykonovym grafom napisane ze sa na nove ATI karty nechyta NV GTX295 pritom testujes gtx285.
A este taka jedna drobnost. V tabulke k testovacej zostave mas posunuty uplne prvy riadok. (slovo model mas nad typom komponenty nie nad modelom-tam mas zapujcil ak si dobre spominam.)
darbrai [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 5850 2009-10-13 13:11:28
avatar
Nové grafiky ATI, zvlášť 5850 si přímo říká o místo v mém starším pc Nv 9600GT tam nechám jen pro PhysX.

DD je pravda, že vše až moc často stále opakuješ. Chodím sem rád a dlouho, ale zdá se mi, že se to opakování stupňuje. Grafy a vše ostatní mluví samo za sebe, tak to nech mluvit... až na záver napiš co si o tom myslíš.

Tak ať se daří ;-)
HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-13 21:06:40

a seš si jistej, že ti nvidia dovolí, abys koupil atinu a použil ji čistě jako grafiku, zatímco tvoji 9600GT na physx ?
darbrai [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-14 14:53:33
avatar
Nvidia to jiz nedovolila, ale jiz to "dovolil" nekdo treti
HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-14 16:35:43

http://www.czechgamer.com/clanek.php?id_clanku=5202&sekce=novinky
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-13 13:55:25
avatar
Ta grafika je bomba.!
Jen by mě zajímalo, kolik framů může dělat třebas ve warheadu, bez vyhlazování rači, v rozlišení 5040x1050 (3x1080=5040) na nějaké velmi slušné nastavení?
To samé HAWX?
He?
HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-13 20:22:32

nevím jak warhead, ale hawx pude určitě na plno se slušnýma snímkama
D3aTH [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-13 21:28:36

Už vím, co si dám pod stromeček.
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-10-20 15:57:04
avatar
Mám doma HD4870, jednu z prvních kousků... a o HD5850 hodně uvažuji, ale nevím jestli to dnes má ještě cenu měnit a nebo si počkat až po novém roce, kdy by jsem raději zainvestoval do HD5870 A ještě jeden dotaz, připojit mou starou HD4870 do croosfire s touhle novou asi nepůjde co ?
prototype [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Výkon 2009-11-06 11:01:59

Je s podivem jaké tupce z nás redaktoři dělají při recenzích a testech grafických karet. Když se podíváte na testy nových ATIn tak uvidíte třeba 50% poklesy výkonu nvidii u jedné a té samé hry. Jste TRAPNÝÝÝÝÝÝÝÝÝÝÝÝÝÝ
mikyxxl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-07 13:24:32
avatar
Super karta jenom jí sehnat
Trillian [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-12-02 18:28:04

Chtěl sem se zeptat, zazuvažoval sem o koupi 5770 nebo 5850 a nevim jestli je to opravdu takový skok v poměru cena/výkon aby se to vyplatilo, je sice pravda, že oproti mojí GF7600GTi to rozdil bude, ale přece...
Uban [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 13:38:14

GF7600GTi je proti karte HD5850 naprosta hracka pro deti, ale pokud se ptas 5770 ci 5850 - odpoved je zde naprosto jednoznacna 5850 patri ke spicce viz. vyse "test"...neni nad cim premyslet, pokud ti az v takove mire nejde o financni stranku...moje rozhodnuti a tedy i kup do new PC do konce ledna bude HD5850....
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!