TEST: Sapphire ATI Radeon HD 5970 2GB – Zdrcující převaha nejmodernější technologie a výkonu
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Neděle, 22 listopad 2009
alt

 

 

 

 

 

 

 

 

TEST: Sapphire ATI Radeon HD 5970 2GB

– Zdrcující převaha nejmodernější technologie a výkonu

Jako jedni z prvních v ČR pro vás máme exkluzivní test prodejní verze grafické karty ATI Radeon HD 5970 a to od společnosti Sapphire.

AMD tento týden dokonalo své tažení rokem 2009, které je ve znamení rychlého získávání pozic na úkor konkurenční společnosti NVIDIA, která po vydání G80 na 8800GTX v roce 2006 ztratila svůj vítr z plachet. Už dávno nejsou grafické karty NVIDIA (s koncem působení 8800GTX, která byla posledním technologicky přelomovým modelem NVIDIA) vzorem technologické pokročilosti.

O to více udiví, že společnost AMD-ATI stále zůstává svým marketingem v pozadí. Místo velkých slov a bombastických prohlášení o své velikosti a významnosti na poli vizuálních technologií, na která by dnes měla na rozdíl od jiných i pádné argumenty a reálné produktové důkazy, nám předkládá produkty, které jí pozici vizuálního technologického leadera automaticky dávají. Že toho AMD-ATI marketingově nevyužívá jako by to v její pozici udělal někdo jiný? Někteří za tím mohou vidět neschopnost, jiní nezájem. Je to však zkrátka styl společnosti AMD-ATI. Ta se oficiálně pokládá za HW vývojářskou společnost a na prvním místě má technologie, na druhém poměr cena-výkon a až na třetím obchodní stránka věci. Měnit na tom AMD-ATI nic nehodlá a při pohledu na její novou vlajkovou loď na poli grafik, jsou za podobný postoj jisté konkurenční společnosti trvale vděčné …

 

  • ATI Radeon HD 5000 a RV870 – vrchol dokonalosti vývoje grafických karet?

 

V současné době je na trhu pouze jeden výrobce skutečných grafických karet. Při vší úctě nemůžeme v současném stavu společnost NVIDIA považovat za výrobce grafik, když nám novou grafiku nepředložila od loňského roku a cokoliv přejmenovaného z GF8/9 na GT200, za novou grafiku odmítáme dále uznávat. Stále nepředstavila žádnou grafickou kartu, která by uměla současné nejnovější standardy a technologie, zatímco konkurenční ATI už má na trhu tři kompletní grafické řady DX11 grafik. Dost možná už také ATI zůstane jediným výrobcem výkonných grafických karet …

Teď si asi říkáte, že se DD nadobro zbláznil, ale není tomu tak. Záměrně říkám grafických karet. Skoro všechno naznačuje tomu, že se nad pojetím grafické karty, tak jak jsme ji znali, se smráká. Když se podíváme na produkty, jako je Intel Larrabbe nebo NVIDIA FERMI, více než grafiky připomínají procesory. V jejich případě se mluví hlavně o tom, kolik toho a co dokáží spočítat a jak jsou programovatelné pro podporu C++ a dalších, pro grafickou kartu nepotřebných věcí. Zapomenout nesmíme ani na průnik obou světů CPU a GPU, který dnes představuje projekt AMD cGPU FUSION. Na jediném čipu je jak grafická, tak procesorová část.

Klasické grafické karty jsou zkrátka možná ve svých posledních generacích bytí (určitě neskončí touhle generací). Grafická řada ATI Radeon HD 5000 a grafická jádro RV870 dost možná představují absolutní vrchol klasických grafických karet a grafických jader. Ano, je pravda že i ty umějí spočítat kdejaké náročné výpočty a jejich výpočetní výkon nemá obdoby, ale stále se u nich mluví hlavně o grafickém výkonu a grafických schopnostech. Radeon HD 5000 a RV870 jsou stále navrženy primárně na grafiku, grafické technologie a grafický výkon.

Dnes představovaný model Radeon HD 5970 pak představuje absolutní vrchol. AMD se nechalo slyšet, že u tohoto modelu se snažili o jediné, o grafický, ale i výpočetní výkon. Ostatní věci jsou zcela podružné. Budoucnost však hovoří jasně a to o spojení GPU a CPU v jednolité produkty, což se děje už nyní. Je tedy otázka, zda pro titány jako je HD 5970 bude i v budoucnu v běžných počítačích místo, když navíc stále více lidí používá malé přenosné počítače a už se také mluví o centralizaci, kdy by uživatelé měli doma vlastně jen přijímač a veškerý výkon výpočetní i grafický by byl záležitostí velkých centrálních serverů. Už i Radeon HD 5000 jsou více než grafiky, stále však jsou primárně grafikami a tedy zařízeními pro zpracování obrazu. To jiné produkty už míří jinam a je tedy na místě se ptát, zda HD 5000 nejsou náhodou skutečně posledními grafickými kartami svého druhu. Uvidíme, co přinese budoucnost, ale dnes se zaměřme na současnost a tou dnes bude představení nejvýkonnější grafické karty všech dob.

ATI Radeon HD 5970 2GB je zde. Pro některé kus neživé hmoty, pro druhé modla všech skutečných hráčů a technologických nadšenců, jeden z technologicky nejpokročilejších produktů na poli technologií obecně, co tento svět zná. Zkrátka nový vládce grafických karet právě přichází a vy můžete být u toho …

 

  • ATI Radeon HD 5970 v parametrech

Dnes představovaný model HD 5970 byl očekávaný a nic moc překvapivého nepřináší. Snad jen ten název může být překvapivý, ačkoliv u AMD-ATI nás už na něj nějakou dobu v zákulisí připravovali. Osobně se mi zdá na místě. Nepokládám v současné době za důležité dále poukazovat na dualitu grafických karet, protože zkrátka strategie AMD-ATI vyšla na výbornou a pokud chce někdo konkurovat AMD-ATI na poli high endu nemá na výběr než se přizpůsobit a duální grafiky také prodávat. Z toho důvodu už je vlastně současný High end záležitostí pouze duálních grafik.

HD 5870 X2 tedy nepřijde a přichází HD 5970, který je ale jinak tím, co od následovníka HD 4870 X2 čekáme. Hned z prvního slajdu AMD vidíme, co má nový model přinést. Tím je v první řadě obsazení pozice nejvýkonnější grafiky na světě s masivními možnostmi taktování – ještě než se prokoušete naší recenzí, vám mohu sdělit, že první i druhé HD 5970 nabízí a nemá v tomto ohledu žádnou konkurenci na současném trhu.

Umí samozřejmě i DirectX11, což je velmi důležité. DirectX11 hry jsou totiž tady a nelze to nijak zastavit ani popřít, či bagatelizovat. STALKER Call of Pripyat DX11 umí a je to hodně znát. Za pár dní pak zaklepe na dveře DIRT2, který DirectX11 využívá opravdu hodně a už jsem mohl vidět, co to v jeho případě znamená. Radši si obalte čelist něčím měkkým, protože až to uvidíte v plných detailech (nejlépe na 3 LCD Eyefinity), spadne vám čelist. Fandové akčních her se pak mohou těšit na už prozrazený Top AAA titul Battlefield Bad Company 2, jehož DX11 verze se ukáže v Q1 2010 a samozřejmě i na DX11 postavený herní titul Aliens vs Predator, jehož technologická dema jsou neméně působivá. V průběhu roku 2010 pak vyjde ještě několik her včetně TOP AAA titulů, které budou DirectX11 obsahovat, ale ještě nebyly prozrazeny. Celkem je ve vývoji aktuálně přes 30 DirectX 11 herních titulů, což je snad více, než se do této doby objevilo DX10 her.

Ačkoliv je Radeon HD 5970 primárně výkonná herní grafika, je také pokročilá výpočetní grafická karta podporující ATI STREAM a vše, co k tomu patří včetně podpory DirectCompute11 a OpenCL. V současné době je na trhu už několik produktů od předních softwarových společností, které z ATI STREAM a akcelerace přes GPU těží. Realitou je, že masivní výpočetní výkon, který v případě HD 5970 dosahuje bezprecedentních 4,64TFLOPS, využije jen málokterý. AMD-ATI spoléhá na podporu standardů OpenCL, na kterých postavené nové aplikace využití masivního výkonu a 5D architektury grafik ATI.

V neposlední řadě AMD-ATI poukazuje na skvělou efektivitu HD 5970. Ostatně uvidíte sami v našem testu, že při výkonu, který HD 5970 nabízí, je dokonce úspornější než předchozí model HD 4870 X2! V klidu si HD 5970 řekne jen o 42W, v zátěži má pak TDP 294W, což je srovnatelné s modely HD 4870 X2 nebo GTX 295.

Právě ale to TDP 294 je důležité, protože kvůli němu je HD 5970 uváděn v podobě, v jaké uváděn je. Kdysi dávno bylo stanoveno TDP 300W, co by hraniční pro specifikaci PCIE 2.0 grafiky. Z jakého důvodu, nevím a nebudu po tom pátrat. Pro nás je důležité vědět, že to neznamená, že by nemohly být grafiky s výrazně vyšším TDP, zkrátka jen je to určitá hranice, která byla stanovena, jako doporučená. AMD-ATI ji chtělo v referenčním provedení HD 5970 dodržet a proto je TDP hraničních 294W, což je důvod, proč má karta tak nízké takty jen 725MHz pro jádra a 4000Mhz pro paměti.

Realitou ale je, že karta mít přes 300W TDP klidně může a HD 5970 už je tedy díky tomu hned navržena na TDP 400W! AMD ve spolupráci s grafickými výrobci navrhla PCB, které s vysokými takty počítá, takže výrobci grafik už nemusí speciálně připravovat vlastní PCB, které by jejich HD 5970 prodražili. Refereční PCB je připraveno více než dobře a obsahuje kvalitní napěťové Volterr regulátory, kvalitní elektrotechnické součástky.

Důležitým prvkem je i chlazení, kdy referenční chlazení je založeno na Wapor Chamber technologii, což je pro referenční chlazení dost drahá technologie, ale pro chlazení samotné velmi účinná technologie. Nechybí ani automatické regulátory a řízení otáček. Paměti jsou navíc certifikovány na 5GHz, což je mnohem více než jejich standardních 4GHz. ATI také přímo OC podporuje a vydalo k tomu několik utilit, které si výrobci přizpůsobují, k tomu se ale dostaneme …

Na parametrech grafiky HD 5970 už není nic překvapivého a znáte je už z dřívějška. Doplňuje řadu HD 5800, která je založena na stejném jádře. HD 5970 ale stojí za pozornost zejména výkonem, kdy jejích 4,64TFLOPS posadí na zadek kde jaký pár let starý superpočítač a to vše při spotřebě 42W v klidu a „pouhých“ 294W v zátěži na to lze říci jen jediné – „musím ji mít – už pro ten pocit :)“.

Ale nejdříve se podívejme na první prodejní model, který se nám dostal do ruky …

 

  • Sapphire ATI Radeon HD 5970 2GB OC - balení

DDWorld se dnes může pochlubit recenzí prodejního modelu HD 5970. Ten nám zapůjčila společnost Sapphire a jedná se dokonce o její vylepšený produkt a lehkou OC verzi! Standardní HD 5970 má 725MHz na jádrech a 4000MHz na 2GB GDDR5, Sapphire u naší verze posunula takty na 735MHz na jádrech a 4040MHz na pamětech, takže to ve výsledku udělá 0,1-1% výkonu maximálně a nepovažoval jsem za nutné to testovat na standardních taktech HD 5970. Sapphire ke kartě dodává i systém na zvýšení napětí REDLINE, který jsem využil při OC, ale o tom až později.

Samotné balení grafiky je jak se patří veliké a těžké. Jak už víte, HD 5970 není žádná lehká váha, ale má 1,2kg. Balení Sapphire v našem případě obsahuje následující:

Potěší určitě dva kupony na plné hry. Mezi nimi je ale i kupón s klíčem na Battleforge, které je normálně už dnes ke stažení zdarma a je to také DX11 hra. O dost více ale potěší kupón na DIRT2 DX11, který vychází 11.12.

Zajímavostí HD 5970 je to, že na rozdíl od HD 5700/5800 grafik neobsahuje nativně HDMI port. Ten se nevešel a grafika má tak dvojici DVI, z nichž jeden poskytuje HDMI přes redukci a karta má i minidisplay port a v balení najdete redukci na klasický DisplayPort.

A samotná grafika?

 

  • Sapphire Radeon HD 5970 2GB OC - karta

Grafika je zakryta ze všech stran, jediné, co odhaluje je zadní strana PCB pod dvojicí grafických jader. Kartu jsem nechtěl rozebírat, neb tenhle model máme jako první redakce a nerad bych aby se s kartou něco stalo.

Máme totiž špatné zkušenosti, kdy k nám nedávno doputoval jeden model, který jistý recenzent z nejmenovaného magazínu rozebral, ale po jeho zásahu už jaksi nejela moc dobře. V zájmu kolegiality s těmi, kteří čekají až DDWorld otestuje tuhle grafiku, tedy HD 5970 nevykuchám :). Druhý kus, který máme v redakci, sem taky rozebrat nemohl, protože jsem narazil na neprostupnou obranu jejího majitele, který mě s ní se šroubovákem nechtěl nechat ani přiblížit. Vystačíme si tedy s obrázky odjinud s ujištěním, že to co vidíte na nich, je i na naší Sapphire pod jejím chlazením.

PCB HD 5970 je opravdu technologická pastva pro oči. Dvě 40nm jádra RV870 obklopeny 2GB GDDR5, kdy každé z nich má k dispozici 256bit sběrnici a obě jádra pak spojuje můstek PLX PCIe, který je stejný, jako ten na HD 4870 X2. Můstek poskytuje dostatek datové propustnosti a na tomto poli se tak od HD 4870 X2 nic nezměnilo. HD 5970 je tedy instantním CrossFire, stejně jako duální grafiky ATI před ním.

Za zajímavé lze považovat určitě dvojici napájecích konektorů, která je k našemu překvapení jen klasicky 8+6pin. Určitě bych vzhledem k možnostem OC uvítal osazení jistějšího 8+8pin napájení, většina zdrojů potencionálních majitelů podobné grafiky má CF/SLI certifikaci a tedy minimálně dvojici 8 a dvojici 6 pin. Můj zdroj (ThermalTake ToughtPower 1000W má dokonce trojice). Škoda, ale je zase dobře vidět, že ani při skoro 400W TDP nám 8+6pin bohatě postačí. Minimální požadavek na zdroj je 650W (pokud máte kvalitní 500W zdroj z produkce SEASONIC, Enermax, TAGAN, tak byste mít problém neměli). Problém můžete mít, pokud váš zdroj nemá nativně 8 pin PCIe konektor, v tom případě vám většinou nepomůže ani redukce (vyzkoušeno – kvůli tomu jsem upgradoval na 1000W abych to už nemusel pár let řešit).

Samotná grafika je opravdu kus poctivé karty a rozhodně nebudete ATI podezírat, že vám za vaše peníze nic nedá. 1,2kg je dost, ale délka karty 31cm je skutečně rekordní. Jinak vzhledově se příliš neliší od HD 5770/5850/5870,

Samotná Sapihre HD 5970 2GB OC je až na lehce zvýšené takty stejná, jako všechny ostatní HD 5970, pocházejí totiž ze stejné výrobní linky. Tak se podívejme, co tohle grafické monstrum dokáže …

 

  • TESTY

Na našich testovacích metodách nemusíme nic měnit, jsou jednoduché. Testujeme vždy v plných verzích her a přímo ve hrách. Každá karta má stejné podmínky, výsledky zaznamenáváme FRAPSem a zajímá nás průměrná hodnota FPS. Minimální hodnoty nejsou podstatné, protože záleží spíše na momentální náladě systému než grafice samotné a bez přijatelných minimálních FPS dobré průměrné hladiny FPS těžko dosáhnete. Většina her má navíc pevně uzamčenu maximální hranici, která je 60FPS (některé strategie dokonce i 30FPS), pokud chcete naměřit více, musíte ji vypnout. Víceméně ale prostě v mnoha titulech 30FPS bohatě stačí a ve většině je cokoliv nad 40FPS plně dostačující. Ideální je samozřejmě 40-60FPS.

Testovací sestava DDWorld.cz:
Model
Zapůjčil
Procesor
AMD Phenom II X4 940 3,0GHz@3,6GHz
AMD-logo
Chlazení
Ninja Scythe revB
Základní deska
Gigabyte AMD790FX DQ6
RAM
2x2GB 1066MHz DDR2
Grafická karta
Dle testu
Pevný disk
Western Digital Raptor
74GB 10 000ot/min
WD-HDD-ikonka
western-digital-logo
Zdroj
Thermaltake Toughpower 750W
Skříň
Gigabyte 3DAurora370
GB-Aurora-ikonka
gigabyte-logo
Zvuková Karta
ASUS Xonar DX
ASUS-Xonar-DX
asus-logo
Operační systém
Windows Vista Ultimate x64
vista_logo
microsoft_logo

Testovací sestava zůstává stejná, jen jsme trochu natočili procesor. Jako konkurenční grafiky jsme pro srovnání vybrali ty správné konkurenční modely v referečních verzích ...

 

  • Riddick: Assault on Dark Athena (OpenGL)
Nejnovější OpenGL hra, která má rozhodně co nabídnout. Sami jsme ji otestovali a naši recenzi si můžete přečíst zde.



V testech jsme nechali i zástupce OpenGL technologie a tím je poslední počin na této technologii. Nechali jsme plné detaily a zapnuli 8AA/16AF. HD 5970 nemá žádného soupeře ...

  • Left 4 Dead (DX9.0c)

Technologicky nejstarší hra, kterou vůbec testujeme. Je to však velmi populární MP akce. Je postavena na stařičkém SOURCE engine pro HL2. Pro dnešní grafiky nepředstavuje výzvu.


Druhá čistě DX9 hra v našem testu. Tyhle staré hry nemá smysl moc testovat, nejsou žádnou výzvou a jsou technologicky strašně zaostalé. Nechali jsme plné detaily a to včetně 8AA/16AF a výsledek vidíte sami. Na HD 5970 má drtivý výkon.

  • Need For Speed: SHIFT (DX9.0c)

NFS se vrací ve velkém stylu. Technologicky však hra není příliš náročná ani pokročilá a využívá jen DX9.


Hra staví na starém herním engine a používá jen DX9, pro HD 5970 žádný problém ani výzva ...

 

  • Fallout 3 (DirectX9)

Nejlepší hra roku 2008, která běží na upraveném herním engine Oblivionu, který kdysi dávno byl pro grafiky výzvou.

Rozdíly mezi grafikami jsou poměrně malé, ale HD 5970 si svou vedoucí pozici s přehledem pohlídal ...

 

  • Race Driver: GRID (DirectX9)

Starší herní engine společnosti Codemasters. Už brzy se dočkáme představení jeho nové verze, které plně podporuje a využívá DirectX11 a bude dále použit i pro druhý díl dnes testovaného závodního hitu roku 2008.

Jak vidíte, ani starší hra není pro HD 5970 žádný problém a s přehledem kontroluje svou vedoucí pozici ...

 

  • Call of Duty: World at War (DirectX9)

Starší díl Call of Duty, nicméně ani ten nový nepoužívá jiný herní engine, takže to bude pořád stejné.

hra je poměrně technologicky zastaralá a nevyužívá moderních DX10 natož DX11 prvků, takže není pro HD 5970 prioritou, ale ta ji samozřejmě s přehledem zvládne a to tak, že bezkonkurenčně nejlépe.

  • Resident Evil 5 (DX10.0)

Nový akční počin je opravdu brutální atmosférická akce. Ačkoliv má DX10 režim, není mezi ním a DX9 žádný rozdíl. Hra je víceméně tedy opět DX9.


Nic moc dobrá hra, ale budiž. překvapením je poměrně malý rozdíl mezi HD 4870 X2 a HD 5970, nicméně engine je poměrně zastaralý.

  • S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky (DX10.1)

Jedna z technologicky graficky vůbec nejpokročilejších her. Využívá i DX10.1 efektů a na maximální detaily vypadá opravdu brutálně dobře.


Tohle je hodně náročná hra. ATI grafiky mají výhodu DX10.1, který hra podporuje a velmi dovedně využívá. Nový díl STALKER má dokonce už i podporu DX11 a nasadíme jej brzy do testů, engine je ale stále stejný. NVIDIA grafiky neumí DX10.1 ani DX11, takže pro ně zůstává jen DX10 nastavení. Které snižuje výkon i vizuální kvalitu v této hře. Plné detaily ale s HD 5970 nejsou zapovězeni a výkon, který tato grafika poskytuje je orpavdu fenomenální.

  • H.A.W.X. (DX10.1)

Pořádná letecká akce, která taktéž nabízí DX10.1. Méně pokročilé NVIDIA grafiky si musí vystačit jen s DX10.0 a tak některé efekty a vylepšení na nich chybí. Hru jsme testovali v naší recenzi zde.


Opět další z DX10.1 her, které podporují už dávno ATI Grafiky. 55nm GT200 NVIDIA ale ne, takže si jej na zastaralejších NVIDIA grafikách dopřát nemůžeme. GTX 295 navíc zlobí co se SLI týký pod 8AA ve vysokém rozlišení. Radeon HD 5970 pak nemá žádnou konkurenci a hraní na 3x LCD nebude problém!

  • World in Conflict (DX10.0)
Náročná RTS s DX10 možnostmi.


Strategická hra s DX10. Ani tady jsme se nerozpakovali narvat tam plné detaily a hned 4AA/16AF. U této hry stačí bohatě 30FPS na plynulou hratelnost a HD 5970 to samozřejmě zvládá levou zadní ... .

  • BattleForge (DX11)

Tohle je první hra, která má DX11 vylepšení - a tohle povedené RTS je navíc zdarma!


Tohle je čistokrevná DirectX10 hra. Podporuje ale také DirectX10.1 a nejnověji přináší podporu DirectX11. Otestovali jsme to tedy pro každou z grafik tak, jak to v maximální míře podporuje. NVIDIA grafiky mají DX10.0, ATI HD 4000 mají DX10.1 a Radeon HD 5000 mají výhodu DirectX11. A to je výhoda velká. Kromě vyššího výkonu jsou zde i nějaká obrazová vylepšení, hlavní nápor DX11 her ale teprva přijde a do testu je brzy zařadíme. Radeon HD 5970 pak nemá problém na plné detaily jet ani na 30" hratelně s 8AA!

  • Crysis Warhead (DX10.0)

Nejnáročnější a nejkrásnější hra současnosti. Kdysi se tvrdilo, že budou potřeba dvě generace grafik, než si ji na Ultra detaily zahrajeme …


S odřenýma ušima, ale HD 5970 ty plné detaily zvládne bez problémů v 1920x1200 s mírným snížením detailů i ve větší úhlopříčce. Dobrý, ale asi jsme čekali více, uvidíme, co nabídne nový díl, který už bude podporovat rovnou DX11.

 

 

Provozní vlastnosti ATI Radeon HD 5970

Spotřebu highendových grafických karet řeší jen ti, kteří na high end grafiku nemají. To platí a platit bude. Ve skutečnosti žádného majitele high endové grafiky nezajímá, jestli ta žere o 100W míň nebo víc. HD 5970 si ale zaslouží v tomto ohledu velkou pozornost. Byli jsme zvyklí na to, že každá nová generace grafik byla výkonnější, ale také výrazně žravější než ta před ní. HD 4870 X2 a GTX 295 pak vyhnaly spotřebu do závratných výšin. HD 5970 ale ukazuje něco, co jsme vážně nečekali:

Ano, vidíte správně. HD 5970 je sice výrazně výkonnější než GTX 295 a HD 4870 X2, ale je také úspornější! Věřte nebo ne HD 5970 je v klidu úspornější než jednojádrové HD 4800 včetně HD 4850! ATI výrazně zapracovala na provozních vlastnostech v klidu a tak je jedno jádro úplně vypnuté a druhé podtahované. Pořád ale část grafiky jede, takže přeci jen HD 5970 v klidu spotřebovává zhruba o těch 20W více než jednojádrové HD 5800. Je to ale i tak fantastický výsledek, například proti mé HD 4870 X2, je to v klidu o 50W méně. O nic méně nás nepřekvapila spotřeba v zátěži. Karta má sice papírově nejvyšší TDP ze všech duálních grafik (referenční verze), ale ve skutečnosti dosahuje o několik Wattů nižší spotřeby a HD 4870 X2 ani GTX 295 nepřekonává. Když HD 5970 přetaktujete, tak si vezme více, ale zase je to srovnatelné s tím, když přetaktujete HD 4870 X2 a GTX 295. Pořád bude HD 5970 nabízet lepší poměr spotřeba výkon a to o dost.

  • Chlazení

V ruku v ruce se spotřebou jde i chlazení. Tentokrát o jeho výkonu nepochybujeme a HD 5970 má nejlepší referenční chladič, který kdy byl na grafické kartě ATI použit. Vapor Chamber pasiv, je vlastně jednou velikou heatpipe a výborně odvádí teplo, které pak stačí odvádět i slabší ventilátor. AMD-ATI toto chlazení také výrazně naddimenzovalo, referenční HD 5970 má TDP „jen“ 294W, chlazení je ale dimenzováno až na 400W TDP!

Teploty jsou prostě skvělé (na duální grafiku s dvojicí GPU, kdy každé má 2,1 miliardy tranzistorů) a nelze nic než chválit. Na duální grafiku je referenční HD 5970 také tichá. Je určitě o dost tišší než referenční GTX 295 nebo HD 4870 X2, ale není tišší než můj HD 4870 X2 ASUS 3-fan.

Každopádně pokud používáte referenční duální grafiky GTX 295 nebo HD 4870 X2, tak je na tom z hlediska hlučnosti zejména v klidu HD 5970 prostě líp.

 

 

  • Taktování

Dnes jen krátce, protože tohle ještě bude tématem mnoha dalších článků. AMD-ATI oficiálně slibuje masivní možnosti taktování této grafiky, čemuž odpovídá i její celkový návrh. Nejsou to plané sliby. AMD ale upozorňuje zároveň, že takovou pomyslnou hranici je zhruba 875/4800MHz, které by měla být schopna dosáhnout naprostá většina HD 5970 modelů. Dál už je to kus od kusu.

AMD-ATI dala k dispozici také vlastní nástroje na zvýšení napětí a pro HD 5970 také blokuje možnosti nastavení frekvencí v catalystech až na hranici 1000MHz na jádře a 6000MHz na pamětech. K dispozici je také řada jiných softwarů výrobců, které umí tohle všechno. Pro HD 5970 zatím ale nejsou většinou aktuální verze a tak jsme použili toho, co nabízí přímo AMD nebo nástroje od Sapphire, což je vlastně to samé jen v jiných barvách.

Výsledky jsou fenomenální. Náš základ byl díky OC edici Sapphire HD 5970 už 735/4040MHz. Lehce jsme se dostali na 850/4800MHz s minimálním nárůstem napětí. Pak už si to ale žádalo své a při zvýšeném napětí (pomocí MSI Afterburner) jsme se nakonec udrželi na stabilních bezfragmentových 1000MHz na jádrech a 5000MHz na pamětech! Větší výzva nakonec byly spíše ty paměti, ale protože jsou to 5GHz moduly, tak se prostě na těch 5GHz musí dostat. A jdou ještě dál. S vysokými hodnotami napětí jsme se vyškrábali na víceméně stabilních 1000MHz na jádrech a 5200MHz na pamětech. Ale není to zadarmo. Hlučnost karty je pak strašně vysoká, protože malý ventilátor jede pořád na 100% a stíhá to chladit jen tak tak, takže se to moc nedá běžně používat. Pasiv je v pohodě, ale ten samotný ventilátor prostě schopnostem pasivu nedopovídá! Je škoda, že když už se AMD-ATI odhodlalo zainventovat do pořádného pasivu, že je nic nenapadlo udělat s tím ventilátorem! Je to prostě zase napůl. Samozřejmě nemůžu opomenout, proč to taktování není zadarmo. TDP karty pak totiž určitě atakuje těch 400W a spotřeba grafiky v zátěži nám narostla o více než 100W!

Samozřejmě ten výkon za to stojí, ale jistě si všimnete, že i když jsme kartu v podstatě přetočili o více než 30%(!), čímž vlastně místo 4,64TFLOPS má HD 5970 výkon více než 6TFLOPS(!!!) tak grafický výkon narostl v některých případech jen maximálně o 25%. Důvodem je podle mě procesor, protože tohle není jinak možné. Ale není to překvapivé. Phenom II X4 945 přeci jen dnes tvoří mainstream, možná kdybych ho přetaktoval na 4GHz, tak bych se k těm 30% možná někde dohrabal, ale taky tomu moc nevěřím, s vodou bych se dostal na 4,5-4,6GHz a pak by to přetaktování odpovídalo nárůstu výkonu.

HD 5970 je prostě grafická bestie, která po brutálním přetaktování, která tahle potvora nabízí, dá zatopit kterémukoliv dostupnému procesoru. Ale ono je to vlastně jedno. Neexistuje hra, ve které by vás to omezovalo. Tedy pokud nebudeme mluvit o rozlišeních 3x LCD, ale to bude téma až jiného testu …

 

  • ATI Radeon HD 5970 - výkon a konkurence

Tohle bude poměrně jednoznačná kapitola. Výkon HD 5970 je i přes její nízké takty neuvěřitelně vysoký. I když jsme to čekali, stejně je realita lepší než jsme si to představovali. No a to nemluvím ani o výkonu po přetaktování, protože ten brzdí výkon současných procesorů. Grafika sama o sobě je předurčena pro hraní v ATI Eyefinity 3x LCD ať už 5040x1050 (22“) nebo 5760x1200 (24-27“) nebo dokonce 7680x1600 (30“). Na běžné rozlišení je téhle grafiky pro technologicky zastaralé DX9 hry možná až škoda, ale to bychom si taky skoro nic do této doby vydaného nezahrály :).

Testovat tuhle grafiku v rozlišení menším jak 1920x1200 může jen idiot a chtít po ní výkon v nízkých rozlišeních idiot ještě větší. Proč optimalizovat výkon CF na něco, co zvládne čtvrtka téhle grafiky? Nejiné je to i při AA. Tahle grafika zvládne 8AA všude a testovat bez toho je nesmysl až očividné ovlivnění testů ve prospěch grafik starší generace, které pro AA tolik optimalizovány nebyly a také ho v mnoha případech hratelně nedají! Jestli to ve hře jde nastavit, nastavte to a o ničem menším neuvažujte, pokud to hra neumí, je to divné, ale bohužel ne neobvyklé. HD 5970 pak zvládne i 24AA a ve většině hrách hratelně, což znamená, že kvalita obrazu prostě nemá na téhle grafice žádnou konkurenci. Pro starší grafiky je obtížné poskytnout ve vysokých rozlišeních dostatečný výkon pro 8AA ostatně i toto bylo jádrem sporu o prvenství mezi HD 4870 X2 a GTX 295, obecně totiž platilo, že bez AA a s nízkým AA byla GTX 295 většinou rychlejší, jakmile přišlo na náročnější 8AA GTX 295 se propadlo za HD 4870 X2, dohady o tom, zda za silnější grafiku považovat tu, která v náročnějších situacích s vyšším AA podá vyšší výkon, nebo nějakou jinou, stále trvají, ale už je to jedno, nyní tu máme nového vládce o jehož nejvyšším výkonu v každé situaci nemůže být sporu.

Bavit se o tom, jestli je v technologicky zastaralých DX9 hrách DX11 grafika HD 5970 výkonnější o 10 nebo o 100% proti starší generaci grafik je taky dost uhozené. Čekat, že by HD 5970 něco pod DX9 nezvládla, může jen dost hloupé a DX11 grafika je přeci navržena na minimálně DX10.1 ale hlavně DX11 tituly. A bohužel DX10.1 nebo DX11 her je dost málo a tak HD 5970 nemůže ukázat, co v ní skutečně je. Ale i těch pár pokročilejších her stačí na to, aby HD 5970 deklasovala veškerou grafickou konkurenci.

GTX 295 ani HD 4870 X2 nepředstavují žádnou výzvu. Výkon HD 5970 je však stejně jako u všech duálních grafických karet vázán na výkon ovladačů a tedy jestli funguje CrossFire v dané hře. To se ani u HD 5970 nemění. Jistou útěchou nám může být fakt, že když CF náhodou u HD 5970 nefunguje, jako že se to už moc nestává, tak je výkon i poloviny HD 5970 tak vysoký, že to oři hraní ani nepoznáme. Stále ovšem platí, že u novějších her občas musíme na CF ovladače počkat, což ale nebude platit u nových DX11 titulů, kdy protože ATI je jediná firma s DX11 grafikami na trhu, jsou všechny hry optimalizovány na ní a tedy i co se CF ovladačů týká.

Pokud jde o konkurenci, žádná není a je otázkou zda se HD 5970 vůbec může něco z dílny NVIDIA rovnat včetně nového FERMI, které ve stínu až 6TFLOPS u HD 5970 po OC nevypadá zrovna moc dobře, tedy pokud platí to, co o něm víme. Navíc se zjevným zaměřením FERMI na výpočetní serverový segment a hloupostmi v architektuře, jako ECC a C++ všeho druhu, které herní grafická karta nepotřebuje, je otázka, zda FERMI může coby herní grafická karta konkurovat přímočaře herně graficky orientovanému produktu, jakým je Radeon HD 5000 řada. Tyto pochybnosti zcela převažují nad důvěrou ve sliby PR NVIDIA a i ti největší fandové zeleného tábora nejsou z toho, co je známo o FERMI, po uvedení HD 5970 na trh, zrovna nadšeni.

Možná je to předčasné a budu u některých za sýčka, ale po tom, co jsem viděl kolem FERMI a po tom, co předvádí HD 5000 grafiky, jsem si v podstatě jistý tím, že co by herní grafická karta, nemůže FERMI proti RV870 výrazně vyhrát. Možná nabídne FERMI výkon podobný (to by snad mělo a doufám v to), ale určitě nemůže nabídnout výkon výrazně lepší, což při větších rozměrech a vyšší ceně FERMI bude dost problém. FERMI navíc nemá tessellační jednotku a bude její funkci emulovat a to prostě nemůže být rychlejší než specializovaná programovatelná tessellační jednotka, kdyby ano, tak tam ATI tu tessellační jednotku necpe a Microsoft se neobtěžuje s unifikací této technologie do API DirectX. No a problém třetí, čip FERMI bude zase větší než RV870 a poměr cena-výkon určitě nebude hrát v jeho prospěch.Bohužel, zatím jsem nikdo neviděli nic, že by to s FERMI mělo dopadnout jinak a pokud NVIDIA nepředvede něco více než papíry, nepřesvědčí nás o opaku.

 

  • Hodnocení

Máme za sebou úvodní kompletní test očekávané novinky HD 5970. Ta splnila vše, co jsme očekávali a ještě něco navíc. Rozhodně jsme nečekali, že by byla úspornější než předchozí TOP modely, ale v referenčním provedení opravdu je. Navíc na to, že se jedná o TOP model, nabízí ohromný, skutečně ohromný taktovací potenciál, jehož využití spíše než grafika brzdí procesory. Za to všechno chce AMD-ATI jen 599 dolarů, což je více než přijatelná cena za nejvýkonnější grafiku na trhu navíc s chladičem, který má do referenční tragédie staršího HD 4870 X2 dost daleko.

Je zajímavé vidět, že AMD-ATI nijak nezneužívá pozice, kdy je jediným výrobcem DirectX11 grafických karet na trhu a zatímco konkurenční NVIDIA loni uváděla svůj model GTX 280 za 649 dolarů (a v bezkonkurenční pozici HD 5970 zdaleka nebyl) a rychle musela s cenou dolů, TOP model AMD-ATI stojí méně a AMD-ATI se drží své strategie dobrého poměru cena-výkon, který tato firma razí. 599 dolarů je opravdu vynikající cena, zvážíme-li výkon téhle grafiky, její pozici a její možnosti. Pokud chcete mít srovnatelný výkon, musíte pořídit alespoň dvě HD 5850, což vás vyjde na zhruba stejnou částku, ale po OC nabídne HD 5970 výkon srovnatelný jen s dvěma HD 5870 a to vás vyjde výrazně dráž.

Radeon HD 5970 nemá žádnou konkurenci a tato grafika je posledním letos oficiálně představeným grafickým modelem ATI a na 100% zůstane nejvýkonnější dostupnou grafickou kartou roku. Právě dostupnost je největším problémem HD 5800/5900 grafik. Jádra RV870 nerostou na stromech, ale vyrábí je jediná firma – TSMC a výroba poměrně velkých 330mm2 jader není úplně bez problémů. TSMC i AMD-ATI slibují ještě během prosince velké zlepšení spuštěním dalších výrobních kapacit. Problémem je také vlastně neexistující konkurence, která nerozmělňuje poptávku, jak to obvykle bylo. NVIDIA zkrátka nemá co nabídnout a zastaralé grafiky typu GT200 by dnes pořídil jen blázen, pokud chcete herní grafiku, pak nebudete při nástupu DirectX11 kupovat nic jiného, než DirectX11 grafiku, to dá snad rozum. Bohužel FERMI grafiky ještě nejsou a nic nenasvědčuje tomu, že by dříve jak v druhé polovině března (nejdříve) příštího roku být na trhu mohly. Navíc vůbec si nejsme jistí, že v DX11 hrách nabídnou srovnatelný výkon za srovnatelnou cenu a je tu poměrně slušná pravděpodobnost, že Radeon HD 5970 zůstane (či o malý chlup bude překonána, což vyjde nastejno) nejvýkonnější herní grafickou kartou i po uvedení FERMI DX11 grafik NVIDIA. Ceny má naštěstí ATI nasazeny solidní, a protože FERMI nebude nejspíš ani levnější, s cenou nám ani případné uvedení FERMi grafik nijak nezamává. S cenou grafik v obchodech může zamávat jen solidní dostupnost, kdy obchodníci nebudou grafiky předražovat.

Oficiální cena HD 599 dolarů tedy nějakých 12 300 korun včetně DPH, jen v pár obchodech byla cena po uvedení pod 13 000 korun včetně DPH, většina velkých obchodů ale inzeruje ceny 14 000 – 15 500 korun! Grafiky jsou ale tak jako tak v tuto chvíli nedostupné a těch pár kusů, (mluvíme o několika tisících pro celý svět) se prodalo během pár hodin a pořádníky jsou stále dlouhé. Vše vyřeší až zlepšení výroby TSMC a tedy doufáme v lepší dostupnost zhruba do měsíce.

Pokud se ptáte co dál, tak v lednu se objeví ještě druhý duální model, jen nevíme, jestli to bude HD 5950 nebo 5990. AMD je trochu tajemné, druhý model se 100% objeví, ale nemyslím, si, že by HD 5950 mělo smysl vydávat, když už HD 5870 má ta k nízké takty. Pro HD 5970 mluví více argumentů, přeci jen se NVIDIA pokusí alespoň s duálním FERMI herní výkon HD 5970 překonat, což při jeho nízkých referenčních taktech by se mohlo NVIDII podařit, pak se nabízí možnost, aby AMD udeřilo s HD 5990 modelem s takty na 850/4800MHz nebo výše a bylo by vymalováno. Ale nechme to zatím koňovi. HD 5870 umí vše, co by umělo HD 5970 nebo 5950, pokud si chcete HD 5870 nataktovat nebo podtaktovat.

 


 

Jisté obtíže může působit délka karty. Stejně jako spotřebu této grafiky ale může i její délku řešit jen ten, kdo na tuhle grafiku nemá. Většina zájemců o podobnou grafiku má na pořádnou bednu a vyzkoušeli jsme hned několik bigttowerů a do všech se bez problémů vešla. Určitě se nevejde do většiny Middletower skříní, kde jsou disky otočeny směrem k desce, kdy s nimi bude HD 5970 kolidovat, ale s tím se musí počítat. Pokud tedy s podobnou kartou počítáte, máte i pořádnou skříň a problém by vám to dělat nemělo. Ruku do ohně za to ale nedám a ATI Radeon HD 5970 je nejdelší desktopová grafická karta na trhu.

Jistě se také můžete pídit o věci jako je micro-stuttering. Tato věc už je ale zdárně u ATI dořešena a nesetkal jsem se s tím ani u HD 4870 X2 ani HD 5970. Zkrátka žádné trhání obrazu nic co by narušovalo klidné hraní. Ovladače jsou sice stále v podstatě beta, protože oficiálně budou hlavní technologické a výkonové ovladače pro HD 5970 až Catalyst 9.12, které vyjdou během prosince, ale v podstatě je HD 5970 stejně instantní crossfire HD 5870, takže to obrně slušně funguje, až na několik nejnovějších DX9 titulů, ale je to jedno, výkon poloviny HD 5970 je pořád vyšší než má většina současných grafik a všechny jednojádrové grafiky HD 4000 nebo NVIDA GTX 200. Každopádně stejně jako u všech DX11 karet, ten pravý potenciál a skutečný výkon předvedou až v DX11 hrách a tak HD 5970 určitě neukazuje všechno ze svých schopností.

  • Závěr

ATI Radeon HD 5970 je absolutní grafický král. Jeho výkon nelze srovnávat se žádnou současnou referenční grafickou kartou. Jeho výkon je v tuto chvíli nedostižný a výrazně vyšší než u grafik staré generace. Sapphire nám rovnou servíruje lehce přetočený model, který ale je výkonnější opravdu jen o malý chlup, jako všechny HD 5970 ale nabízí obrovskou taktovací rezervu. Referenční chladič se sice povedl, pokud se bavíme o referenčních taktech, při přetaktování je pořád pasiv s Vapor Chamber technologií velmi účinný, ale celé to shazuje jediný po OC velmi hlučný ventilátor, v klidu je to OK, ale v zátěži je to po OC moc. Nicméně pokud nasadíte vodní blok, je to úplně jiný kafe a běžný provoz s 1000/5000MHz je klidně možný.

I na referenčních taktech ale nabízí HD 5970 extrémní výkon, který se nelekne žádné staré (i letos vydané) DX9/10 hry. Je však primárně určen na DX11 hry, kde jeho výkon a technologie přijde jistě vhod, protože tessellace dá kartám zabrat. HD 5970 to určitě zvládne nejen v 1920x1200, ale pravděpodobně i v 5760x1200 (3x LCD). Pokud chcete nejvýkonnější grafiku na světě je HD 5970 jasná volba, pokud chcete upgradovat HD 4870 X2 nebo GTX 295, pak lze konečně říci, že je tu produkt, na který to má smysl. ATI Radeon HD 5970 je absolutní grafický král, nejvýkonnější a technologicky nejpokročilejší grafická karta na světě. Její výpočetní výkon atakuje výpočetní výšiny jen pár let starých superpočítačů a tak se nelekne ani nových OpenCL nebo DirectCompute11 aplikací.

ATI Radeon HD 5970 je skutečný masterpiece, i když v jejím případě by bylo přiléhavé spíše označení monsterpiece. Těžko ji za cokoliv kritizovat, je to High end a má vše, co k této pozici patří, co nemá, je konkurence. Pokud chcete mít to nejlepší pro hry, není na co s objednávkou čekat …

"ATI Radeon HD 5970 - Hi-tech MonsterPiece"

 

 

Za zapůjčení děkujeme společnosti Sapphire

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Erik1111 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Nova games 2009-11-22 22:51:05

RACE driver : SHIFT, ,, možná opravit že?..
Tak stane se,, však ty hry jsou si hodně podobné, ale u mě Grid výtězí ( )

, jinak grafika luxus,, Jen kdyby byly ty finance .
SPIRIB [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - otazocka 2009-11-24 13:46:43
avatar
zdravim gpu maniakov recenzia fakt pekna ... ale mam otazku a to konkretne ohladom tej spotreby : to jadro musi ist vzdy naplno ked je v 3d rezimu ? myslim tym naco mi je pri Left for death 200 fps ked mi staci 40 neda sa to v ovladacoch nejako locknut a karta by sa sama podtaktovala, v pripade ze by na konkretnu hru stihala nasobkom 40 fps ? na kolko sa da podtaktovat toto monstrum a cataliste ?

dik
1.legionar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-22 22:52:20

Já myslel že už se te recenze nedočkám. Jak vidím tak všechny grafiky co zde byly testovány nedostaly mín jak 95 ze 100. Pěkný výkon a pěkná recenze dobrá práce.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-22 23:01:51
avatar
problém nových HD 5000 je ten, že jim míň jak 90 dát nemůžeš za ty peníze prostě nic lepšího teď není .... takžke těžko se to nějak bodově může odlišovat
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 03:08:42
avatar
no ale fakt som zvedavý s čím príde Nvidia...veď predsa len tieto nové grafiky od ATI sú už fakt perfektné a Nvidia bude musieť prísť naozaj s niečím perfektným, aby sa ich oplatilo kupovať(ako samozrejme sa nebojím, že Nvidia si svoje grafiky nepredá).
...ono najlepšie si je len tak zaspomínať a zrovnať trebárs 3870/4870/5870, či v tomto prípade 3870X2/4870X2/5970...ako každá nová generácia vyletela ďaleko nad tú predchádzajúcu(pre mňa osobne bolo najväčšie prekvapenie RV770, ale nová generácia rozhodne nesklamala, no ani neprekvapila, ale má jednu veľkú výhodu oproti spomenutým dvom predchádzajúcim generáciám - totižto momentálne nemá konkurenciu a to je jedna z vecí, vďaka čomu je až taká perfektná).
eXistenZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-24 17:39:33
avatar
DD ja len že ešte ti tu na stránke behá reklama so súťažou, kde môžeme vyhrať najvýkonnejšiu grafickú kartu na svete - ASUS MARS Po vydaní HD5970 je to už zavádzajúce...
Menethor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-22 23:09:21
avatar
Nemel by byt zapor delka karty. Jde o aspekt, ktery muze nekomu docela zneprijemnit zivot. Jasny, ze tuto kartu si vetsinou laici kupovat nebudou a kdyz ano, tak s celou sestavou. Ale i tak by se to docela hodilo zminit, pro lidi co proletnou recenzi a podivaj se jenom na zaver.
Insane [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-22 23:19:16
avatar
to je trest zato ze necitali celu recenziu len koniec DD to tak spravil naschval vies
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 00:20:16
avatar
no ještě že sis tu recenzi přečetl celou ... mám to tam ke konci jasně psaný. Mě to jako mínus nepřijde, mě se do skříně v pohodě vešla ...
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 02:39:29
avatar
Ako keby to bolo fakt na doraz, tak budiš, ale každý NORMÁLNY Big Tower má rezervu ešte ďalších minimálne 5 cm, no v mnohých prípadoch i oveľa viac, takže nevidím dôvod to označovať za mínus(v tomto aspekte vidia mínus iba tí, ktorý silou mocou chcú nájsť nejaké mínusy na karte...a vlastne toto len svedčí o kvalitách tejto grafiky).

Ja osobne jej len jednu vec vytíkam a vec, kvôli ktorej o nej vôbec neuvažujem a tou je veľkosť pamäte. Nie že by bolo 1GB málo, ale predsa len to už chce viac a taktiež keď už mám meniž moju terajšiu grafiku, tak nech už má tá nová tej pamäte aspoň raz toľko, keď má raz taký i výkon jadier
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 07:38:07

Minus to je, protoze se to nevejde do vsech standardnich skrini, tzn. je treba na to myslet pri koupi. Osobne si myslim, ze to pro nikoho kdo si bude tuhle kartu kupovat nebude problem, ale zkratka ma ta karta nadstandardni rozmer a je to treba zminit.
mike.cz.com [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 17:36:57
avatar
Nevím čověče ale mám middle standartních rozměrů a vešla by se s mírnou rezervou. Myslím že kdo to kupuje tak už si tohle pohlídá.... a kdo ne, jeho mínus
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-24 00:02:11
avatar
Heh, tak ako som hovoril - že sa vojde možno i do "normálnych"(žiadnych šmejdov) Middle skríň, tak toto už fakt nemám čo k tomu dodať, keď mi to tu teraz "kolega" potvrdil

A zeregrounde, čo je to tá štandartná veľkosť grafík??? Totižto ja neviem o tom, že by existoval nejaký "štandart" na veľkosť grafík, teda aspoň čo sa týka dĺžky(pri šírke je karta obmedzená štandardnou šírkou slotu).
Mak44 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-24 11:17:06

vobec nieje. Sirka hociakej bedne (mini,midi,big) je minimalne 18cm, a ak odcitac 2-3-4cm na pripevnenie dosky, ostane ti 14cm na plosny spoj. Uz som to pisal minule, zial musim sa opakovat.
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-26 00:51:02
avatar
No nechápem, čo tu teraz znova žvaníš a radšej si znova prečítaj čo som napísal - napísal som, že nie je žiadny štandart na dľžku a nie na šírku!!! I keď ani s tou šírkou nejak nesúhlasím, že by bola nejak štandardizovaná, len tých 18cm je asi cca najmenšie možné minimum(i keď by som netvrdil, že to platí i pre mini).
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-24 11:17:24

Zadna standartni velikost samozrejme neexistuje, nicmene tahle karta je jedina takhle dlouha, takze by to snad sluselo zminit ne? Jde o to, ze ne kazdymu se do casu vejde, takze je dobry na to upozornit, aby si to clovek nejdriv zjistil, nevim co na tom vidis spatnyho.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-24 14:54:12
avatar
je to upozorněno i zmíněno v článku v hodnoceních a závěrech
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-24 14:59:19

Vsak ja to taky vitam. Kritika byla spis ve smyslu, ze pro nekoho to proste muze byt zapor pri vyberu karty, tot vse. Polemizace s Veyronem kvuli tomu, zda ten minus vidi jen ti co chteji videt.
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-26 00:58:10
avatar
Jo - takže to je ako som povedal, "vidia ten zápor len tí, čo ho vidieť chcú"...ako to čo si povedal, že by sa hodilo nato upozorniť, tak to súhlasím a myslím, že je nato upozorňované až príliš, no to nemení nič na tom, že sa to nedá považovať za zápor ...každý, kto si túto kartu kúpi v tom môže vidieť iba pozitívum(pocit výkonu i po fizyckej stránke a taktiež výzorovo v skrinke) alebo mu to môže byť jedno...tí, ktorý SKUTOČNE budú chcieť túto grafiku do príliš malej skrinky, aj keď to si myslím, že ani neexistujú, tak to pre nich nebude problém si skrinku upraviť a budú radi, že môžu so svojou skrinkou takto experimentovať(fakt by som chcel vidieť takého majiteľa tejto grafiky, ktorému by vadila veľkosť...ale ako hovorím -MAJITEĽA a nie nejakého loozera, ktorý spamuje komentármi, že si to nekúpi len pre tú veľkosť )
Mak44 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-24 18:15:23

tos do mojho sa nevojde Ale zas na druhu stranu taky minitower coolermaster elite 341, tam sa asi vojde, lebo je tak riesena.

edit: zmesti, dal som to kamosovi odmerat.
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-26 00:59:22
avatar
no vidíš...čo k tomu dodať...zmestí sa i do mini toweru
hell.dll [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-22 23:41:36

Já se už teď těším, až si za šest let pořídím notebook se stejně výkonnou integrovanou grafikou... [nadsázka]
Miluju pokrok.
F3rda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Pokrok nezastavíš! :) 2009-11-23 00:46:02
avatar
Tak schválně 6 let je na IT dost dlouho doba, ale zase bych neřek, že výkon IGP půjde tak dopředu. No ale je to zas 40nm... na takovejch 22nm by se to dalo
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 02:43:05
avatar
Tak vezmi si, že vraj GPU čip nachádzajúci sa v Fusion procesora vraj bude mať až 480 SP, tak si vezmi, že to je myslím presne 30% množstva, čo má táto grafika, takže si nemyslím, že by mal byť problém za 6 rokov, aby bola integrovaná grafika výkonná ako toto alebo ešte aj výkonnejšia ...no uvidíme
F3rda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 08:24:38
avatar
Taky pravda... Ale záleží na rychlosti zmenšování výrobního procesu.
Jimm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 13:28:52
avatar
no tahle grafika má ale 2x1600 SP ;) ale i tak 480 SP v int. grafice je docela mazec, když vemem v úvahu že HD 4200 jim má 40...
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-24 00:18:41
avatar
Ono najlepšie na tom, že to nie je ani klasicky integrovaná grafika na doske, ale integrovaná do procesoru a vlastne to jadro bude natívne spolu s ďalšími štyrmi jadrami slúžiace ako CPU, teda žiadny zlepenec ako bol Core 2 Quad, či ako bude nový Atom v Januári. Tu je vlastne odpoveď nato, prečo vývoj Fusionu trvá tak dlho - totižto natívne štvorjadro na úrovni dnešných Athlon II(rovnaká L1 a L2 cache s absentujúcou L3 cache - čo je pochopiteľné, keďže miesto ktoré sa ušetrí vďaka L3 bude zaberať jadro...predpokladám, že mnohý máte poňatia o tom akú extrémne veľkú plochu na CPU zaberá L3 cache). Tak si vezmite, že budete mať v netbook, ktorý bude mať Athlon II s 480 SP GPU a výdržou povedzme 10 hodín. Samozrejme procesor i grafika budú vyrábané rovnakým výrobným procesom, keďže ide o natívny čip - a ten výrobný proces bude pravdepodobne 28nm, či prinajhoršom 32nm(ja osobne si ale vzhľadom na dátum vydania myslím, že pôjde o tých 28nm).
Takže aby som to zhrnul - Natívny čip obsahujúci Athlon II a GPU s 480SP vyrábaný 28nm procesom!!! Nie je to mazec?!?(no ale nezabúdajte, že sa toho dočkáme až o rok a pár mesiacov, teda na začiatku 2011)
Mak44 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-24 11:23:16

nieje, lebo to je uplne zbytocne, a pokial nebude soft, co pouziva ati stream, opencl, cuda, cokolvek, tak je to uplne z b y t o c n e. Robia to iba preto, aby uzatvorili svoje platformy, a aby predali vga aj oni, ekd nahodou kupis externu konkurencie. Integracia vga do procesora nema ziadny zmysel, ak je vga uz v chipsete.


btw. ale nie to som chcel, kde je zas jedina vec, ktora ma o dx11 dnes skutocne co povedat - HEAVEN BENCHMARK ?????
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-26 01:01:46
avatar
mg, tak ako nevidíš pozitíva v Fusion procesore a fakt jeho veľkoleposť, tak ako už fakt nemám čo k tomu dodať...fakt ja ti ich nejdem ani vysvetlovať...buď začni uvažovať alebo nech sa najde niekto iný, ale Fusion bude rozhodne parádna revolúcia, čo sa týka netbookov...
Superdrooper [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-22 23:46:48
avatar
DD nezklamal, brilantní oslavná píseň na ATI prošpikovaná četnými narážkami na tu ubohou a neschopnou nVidii. Jen tak dál.
hell.dll [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-22 23:51:10

Proto sem taky chodíme, ne?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 00:19:33
avatar
no mám snad lhát a tvrdit, jak je HD 5970 neschopná, pomalá a DX11 že je k ničemu a že NVIDIA to samozřejmě se svým úžasným pokrokovým FERMi strčí 3x do kapsy?

možná by to chtělo odhodit to zaujetí pro zančku a podívat se na to nezaujatě ... napsal jsem snad něco, co není pravda? Můžu snad za to, že DX11 grafiky NVIDIA nejsou na trhu?
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 00:26:42
avatar
Citace:
Můžu snad za to, že DX11 grafiky NVIDIA nejsou na trhu?


No a ne snad?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 00:29:45
avatar
no asi jo, minimálně si tak podle některých reakcí některých přítomných připadám ...
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 02:51:18
avatar
no ale ono by to už fakt chcelo nejakú konkurenciu, pretože už ma aj mňa to nejako nudí, že tu máme iba HD5000 a teda grafiky, ktoré sú v podstate dokonalé preto, že nemajú žiadnu konkurenciu a teda im nie je čo vytknúť, teda v ničom nie sú horšie ako tie od konkurencie. Takže vlastne už predtým ako si napísal tento test, tak každý tušil ako dopadne, pretože výkon sa dá veľmi ľahko odvodiť a nie je tu nič, čo by sme nečakali. Žiadna nečakane zlá nevýhoda, ani nečakane dobrá výhoda. Grafika je tak perfektná ako aj mala byť...no to, že tu nie je konkurencia teda poriadne poznať, a s tým, že ti to dávajú podaktorý za vinu, sa ani nie je čo čudovať, keďže vlastne už nič iné im neostáva a ktovie, možno na tom niečo aj bude(možno, že DD je sám diabol a zoslal na anjela Nvidiu nejakú kliatbu)
Superdrooper [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 12:10:46
avatar
Ale tentokrát skutečně nelžete, HD 5970 je opravdu neschopná a pomalá, DX11 je k ničemu a nVidia se svým úžasným a pokrokovým FERMI strčí vše od ATI do kapsy nikoliv 3krát, ale rovnou 5krát!
lukasg [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-24 07:16:02

Tak to teda říkáš dobře podívat se nezaujatě, kde ty jsi tak neuvěřitelně zaujatý pro ATI, že tvoje recenze na ATI jsou jak propaganda a diktování lidem co je dobré a co ne. To už tu bylo a moc to neuspělo. Jsem zvědavý jak budeš psát recenze na Nvidiu, ale to nevím zda už zde něco číst budu.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-24 14:53:42
avatar
až bude co od NVIDIA recenzovat, budu pstá se stejným zaujetím pro věc a grafiky!!
hogatomy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-22 23:52:24

zajímavé je že na jiném českém webu je rychlejší v crysis gtx 295 tady zas 5970..
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 00:07:09
avatar
Jenom z věci logiky nemůže být hardwarově GTX 295 výkonější. Takže je to opravdu nečekané.

EDIT: nemohl jsem odolat a hned na první stránce, co mě napadla, jsem na tvůj příklad narazil 0xAA, 2xAF he...mno jako důkaz návrhu čipů karet (nVidia hrubý výkon, ATI výkon s AA a AF) je to dobré, avšak nemyslím, že to byl účel.
Superdrooper [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-22 23:59:31
avatar
Tak to určitě testovali se špatným nastavením, špatnými ovladači či nějakým jiným nečestným a podlým způsobem degradovali ten fantastický a neuvěřitelný výkon té nejvýkonnější grafické karty na světě zvané HD5970.
Jsou to hnusní podplacení zelení nVidioti. Chce se mi zvracet.
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 00:04:30
avatar
Ne, stačí jen testovat bez AA a AF a máš výherce GTX 295.

Soutěž v tom smyslu má tedy název: "jak nevyužít výkon své karty a ukázat i dnes "výhody" karet nVidia", což ale nevadí, někomu to ke štěstí stačí
Superdrooper [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 00:09:36
avatar
Já to věděl, takže nekalé praktiky s nastavením v testu. Taková podlost! Zase se mi chce zvracet!
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 00:16:39
avatar
proč podlost? tak někdo si myslí, že nejvýkonější grafika nemusí mít nejvyšší výkon pod AA/AF, když ho má bez AA/AF ...

Je otázka zda nastavení bez AA/AF má v testu moderních grafik vůbec co pohledávat ...
F3rda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - True true... 2009-11-23 00:51:56
avatar
To je pravda! Přece si někdo nekoupí kartu za 14000, aby hrál bez vyhlazování. High-end zasluhuje přísný test!
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 01:35:38
avatar
vyhlazování vypínám, když výkon nestačí, což ale u HD 5970 na běžných rozlišeních nemusím .... uvidíme až na 3x 27" co připravujeme
Mak44 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-24 11:31:18

AA zapinam, ked vidim, ze vykon staci, a teda bez AA ide 38543118fps. Ak s AA ide 19, ako vsetky karty v tvojom teste okrem x2 a 58xx, tak AA nezapinam. Preto existuje jednoduche riesenie, testovat "s" a aj "bez", co ty ale odmietas, preto, ze by ati nebol jednoznacny vitaz.
Boss [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-24 14:39:53

K tomuhle lze napsat jediné - naprostý souhlas!!!
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-24 14:53:04
avatar
to je ale kravina ... zjišťujeme snad co je výkonější, co je náročnější testy bez nebo s AA! co je tedy výkonější grafika ta která zvládne hratelně i AA nebo bez AA?

nemá smysl testovat bez AA v high end a mainstream segmentu grafik, je to nesmysl, ty karty jsou na to stavěné ...
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 00:18:16
avatar
Tak nekalé to není, podlé také ne, jen zbytečné, pokud se nejedná o test situace, kterou jsem zmínil výše

Zvracet není potřeba také, neb bys to musel při svém měřítku posuzování situace pro nechtěné vyprázdnění žaludku dělat tak často, že bys skončil s nevěřícím pohledem na svůj avatar v profilu, jakožto zrcadlení aktuálního fyzického rozpoložení po přečtení několika článků denně.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 00:17:45
avatar
jiné nastavení, jiná sestava, jiné sekvence ve hře ...

stejně mi to přijde pasé ... srovnávat GTX 295 a HD 5870 ... neříkej mi, že snad má GTX 295 pro dnešního zákazníka co nabídnout?
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 10:53:39
avatar
me ale docela zarazilo, ze u tebe v crysis ma hd5970 vetsi procentualni narust vykonu oproti gtx295 nez v pr grafech od ati
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 11:03:13
avatar
No vidíš tak skutečnost je ještě lepší než si ATI myslí ...

stejně mi to přijde dost jedno, protože GTX 295 prostě není pro HD 5970 žádný soupeř ...
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 00:05:36
avatar
Není pravda že je tato karta v klidu úspornější než HD4850, nevím jak jsi na to DD přišel, v grafu HD4850 nemáš. HD4850 má v klidu 35W, s novými biosy 30W. Holt euforie z HD5970 byla tak veliká .

Mě docela překvapilo že v testech byla výkonnější často HD4870X2 než HD5870. Vždyť parametry mají stejný (počet SP) ale HD5870 má vyšší frekvence a žádný crossfire ovladače ji neomezují... Bude to tím že AMD už očividně na starší hry dlabe, což je logický a správný krok (nač zbytečně utrácet).

Spotřeba HD5970 pěkná, jinak splnila co se od ní čekalo. Vždyť Highend nové generace musí být rychlejší než té staré. Uvidíme s čím se vytáhne Nvidia, snad se vytáhne dřív než vyjdou Radeony HD6XXX na 28nm...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 00:22:17
avatar
HD 4850 mám zase v jiných tabulkách a testech, tak vím, jak to je ;)

je to tím že HD 5000 jsou DX11 grafiky a ovladače jsou lazené pro Vista/7 ... na DX9 AMD dlabe a proč taky ne, když pro DX9 stačí zlomek výkonu těch grafik ...
MiraDH [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - recenze 2009-11-23 00:10:09

Zajímavá recenze je taky na guru3D. Tady je link: http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-5970-review-test/ .
Při čtení recenze na DD jsem zamáčkl slzu a zavzpomínal na Týdeník na ČT2 a na to jak jsem se zápalem četl Rudé Právo. no nic... NVidia nic v dohledné době nevydá tak to vidím na Playstation 3 nebo Xbox.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 00:30:40
avatar
Spíše poměrně bídná recenze na guru ... testovat DX11 grafiku a neotestovat žádnou z již 2 dostupných DX11 her + testy poměrně nenáročných her a mizerných her v čele s Far cry2 a spol a často i bez 8AA a vtipně z toho usuzovat jak GTX 295 drží krok ... to mi nepřijde jako test hodný schopností HD 5970.

Jinak nechápu .... jaké rudé právo? Chceš snad naznačit, že si snad něco vymýšlíme, překrucujeme a upravujeme skutečnost?

PS: Ano z HD 5970 jsem nadšený, konečně po více než roce mohu HD 4870 X2 poslat do důchodu!
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 00:22:10
avatar
Pokud to měla být určitá analogie, tak jsem ji také nepochopil. Asi myslel to, že jsi do těch nových karet ATI tak zapálený, což je ale pochopitelné...lepší do něčeho než do ničeho
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 03:01:15
avatar
Jo ako DDho s dá pochopiť, že je taký ako hovoríš "zapálený" do týchto nový kariet, ale ako môže byť niekto absolútne posadnutý niečím, čo ešte ani nevyšlo a popravde i na papiery to nevyzerá nejak úžasne, tak ako fakt už neviem...

Btw re DD: To si ako nadčený, že po viac ako roku môžeš konečne vyhodiť peniaze na novú grafiku??? Ako na jednej strane ťa chápem, no na druhej sa mi páči to, že mi vydrží High-End tak dlho a nemusím za novú grafiku vyhadzovať peniaze každú chvíľu(predsa len ešte nemám tak hlboko do vrecka aby som takúto grafiku kupoval každý mesiac). I keď ja osobne si ešte počkám na 5990 a nejaký dobrý chladič k nej. Totižto aj tak momentálne ani nie je nejaký pádny dôvod, prečo meniť moju terajšiu grafiku, no ale keď vyjde viacero nejakých poriadnejších DX11 titulov, tak asi si ten dôvod už nájdem a to už bude dúfam presne doba kedy tu bude 5990 a nejaký fajnový chladič k tomu(ktovie...možno rozšírim LCS)
Mak44 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-24 11:38:57

na jednej strane je nadseny, na druhej strane sa boji/ignoruje otestovat heaven benchmark, kde by sa ukazalo ako ot je s teselaciou a ohana sa 2 dx9 hrami, ktore maju aj dx11 rozsirenie.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-24 14:43:27
avatar
je heaven bechmark hra?
Mak44 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-24 16:45:35

nieje, ale je to jedina vec dnes, ktora ukaze vykon s/bez teselacie. Vlastne je to jedina vec, kde ma zmysel o dx11 hovorit.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-24 17:26:19
avatar
ukázat to jde i v novém stalkerovi, připravujeme - kromě toho je DX11 bez tesselace možné využít i v Battleforge i v tom Stalekrovi a to sjou hry a bez tesselace je tam + pár % výkonu takžke má rozhodně větší smysl hovořit tam o DX11 než u benchmarku
radvot [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 04:46:36

Paradni masinka.DD,pridej do testu rozliseni 800x600 s 65k barvami at jsou Nvidioti spokojeni jak nemaji uzasne konkurenceschopne karty .V tomhle rozliseni bez AA v DX9 bude nejspis i nadale Nvidia leader grafickych technologii .Jinak test mas udelany supr.Na rozdil od Tebe si nemyslim ze na jinych serverech delali testy na tuhle kartu idioti.Je do oci bijici jak trapne pouzivaji nizsi rozliseni,nizke nebo zadne AA a AF jen aby umazali drtivou vykonostni prevahu ATI.Pochopil bych jejich metodiku v pripade testovani integrovane grafiky nebo absolutniho low endu.Ale takhle?Nikdo prece neda na Porsche omezovac do 120 kmh jen proto aby se tolik nelisilo od Dacie .
Mak44 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-24 12:06:01

testovat porsche na Monze a podla toho vyvodit, ze porsche je predsa lepsie ako dacia je BLBOST. Lebo na tom porsche budes aj tak chodit na beznych cestach, a v meste je kazdych 20m spomalovac. Takze testovat treba v rozliseniach, ktore pouzivaju bezni ludia a nie 2500cosi. Potom si kupis porse za 10x tolko prachov a zistis, ze aj tak mozes ist len 120kmh, lebo take su zakony a v meste ti to zozere 20 litrov.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-24 14:52:07
avatar
S novým Porsche 3,6l ti pojedu klidně v průměru za 8 litrů/100 v 50/90/130 režimu ;) na okruhu pojedu za 25l/100 v režimu 100-250km

to samé platí o grafice HD 5970 ... když je v klidu jede za 47W, když na to šlápneš žere, ale má výkon.
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 07:50:16

Multi HD akcelerace a plne HW dekodovani videa je co presne? Marne to v recenzi hledam, krom toho, ze tohle snad neni treba uvadet protoze HD5xxx disponuje UDV2, stejne jako HD4870. Vzhledem k tomu, ze vim, ze zrovna tomuhle vubec nerozumis, tak bych to docela rad pochopil jak jsi to myslel. Co je pro tebe plne HW dekodovani videa?
jardop [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 08:59:04

uz len skoda pre ATI, ze nevie dostatocne zasobovat trh.. zarobili by asi slusne.. ale mozno este stihnu predvianocny trh, ak TSMC zasa nesklame..
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 09:14:56
avatar
To je malinko zádrhel no Já čekam na 5750 512MB už dva týdny a skoro každý den mi ze skladu slibují, že za dva dny jí tam maj a pak...zase nic Tak nevim...mě to teda nechybí, je to karta z reklamace, mohl jsem si vybrat novou, ale je vidět, že dodávky v tom mají docela jasno no
MiraDH [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Re: Rudá Právo 2009-11-23 09:12:01

Spíš jsem myslel Týdeník na ČT2 kde plnili plán na 300%, ale myslel jem to v dobrým. . Článek trochu boji mezi Američany a SSSR, ale narozdíl od nich tento článek je pravdivý, jen je tak plamenný opět v dobrým. Ten test tady je super, líbí se mi že se hry testují i s 4xAA a 8xAA. 5970 je opravdu vynikající karta, a v současné době nemá konkurenci, které se vzdaluje mílovými kroky. Jenže momentálně je tady jen ATi. Právě proto by to chtělo konkurenci, přiznám se mám raději NVidii (zatím mám GTX 260 SLI), která je v současné době tragicky nekonkurenceschopná, a zrecyklované karty jsou neprodejné, bohužel NVidii to ani jaksi nevadí No jserm zvědavej na příští rok, asi budu mít ATi
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 10:52:03
avatar
Super test, díky zaň!
Ohledně testování bez vyhlazování, já myslím že je to jasné... Je to jak dělat srovnání sportovních vozů ne na závodním okruhu ale ve městě při dopravní špičce. Může to dopadnout všelijak... :-)
No ale chtělo by to ty 3x 27", takhle je to sice na okruhu, ale jenom na rovinkách, přitom až v šikanách to bude ta pravá nakládačka a uvidíme v kolika se utrhne
elancer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 14:08:50
avatar
Počuj, počul som už čosi o Superleague Formula, kde futbalové kluby majú vlastné pretekárske stajne a jazdcov... Ale ešte som nikde nevidel, že by AMD-ATI, nVidia, Intel či IBM robili vlastnú závodnú sériu!

RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 15:28:54
avatar
No ale představ si to, že by koupili stáje co nemají prachy a vstoupili by do F1. Za NVidii by jezdil zelený Alonso, za Intel modrý studený Raikonnen, no a která stáj by asi přešla pod AMD? No přece červená k červené!!! I se Schumim!
TO by byly teprve zaflamované diskuze...
elancer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 18:10:11
avatar
A čo takto DDWorld Kart Team? Vs Fudzilla Racing, X-bit Labs GP alebo Guru3D Overclocked Team... ?? Nevyzeralo by to na celkom kvalitnú motokárovú sériu?
snipermaniak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 19:11:51
avatar
Spíš vs PCTuning BlueGreen Club
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 19:21:52

Az na to ze oficialni barva AMD je zelena... Ale Schumi uz za ne jezdil, AMD sponzorovalo Ferrari dost dlouho, nevim jestli stale.
D4NO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 20:52:56

Někde bylo napsáno, že AMD už Ferrari nesponzoruje. Nicméně logo můžeme na rudých monopostech vidět pořád.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-24 14:43:56
avatar
Abu dhabi ;)
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-24 15:03:02

Jako ze sejk si jede A1 a na F1 oficalne kasle?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-24 17:26:56
avatar
ne, jako že Abu Dhabi to táhne z Ferrari, vlstní ale z 20% i AMD a ze 70% GlobalFoundries a tak bude AMD+Ferrari dlouho spolu
elancer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-24 19:23:18
avatar
Asi tak nejako, tu dôkaz: Odkaz
Kosheen [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 11:13:58
avatar
ta posledna cast recenzie od taktovania sa mi zdala prilis zdlhava a v podstate o tom istom dokola, nuda to docitat.
inak grafika pecka, OC tiez, ale zbytocne prachy, taky vykon este nepotrebujeme
HD_Fugas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 11:46:13
avatar
Tak už mam objednanou Sapphire Radeon HD 5870 VAPOR-X 1GB DDR5,tak sem zvědav jak pofrčí,má zvýšený takty v základu jak na jádře tak na pamětech.Kdyby náhodou někdo chtěl Sapphire 5870(ne vaporku) tak je 1ks u mě k mání.
Kosheen [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 12:31:16
avatar
kolko ta stala vaporka? a za kolko tu svoju predavas?
HD_Fugas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 13:42:51
avatar
prodávam za 8270kč,je neotevřená zablombovaná(2roky záruka+dodam daňový doklad).vaporka stojí o necelou tisícovku víc.
HD_Fugas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 11:47:31
avatar
fungl novou,ještě nerozbalenou
Pr3d1t0r [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 11:59:10

Díky za skvělý test, jen by se chtěl zeptat jestli neplánuješ změřit výkon v dp a zkusit nějaké aplikace, které využívají gpu?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-24 14:44:30
avatar
existují uvidíme, řeknu kolegovi, ale je to spíše pro zajímavost
Waffen [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - :) 2009-11-23 12:53:07
avatar
Supr test. DD diky. Jen jak si rikal o tom cpu ze to nejspis brzdi tak si porid novy Budto nejlepsi Phenom II co ted je, coz je myslim 965 na 3,4GHz pri zakladu a ten pak nataktuj a nebo tam hod rovnou Core i7 a to nataktuj. Ale to by jsi musel vymenit i desku. A nebo si pockame na Core i9 s 6 jadry na 32nm a ten nataktujeme a pak muzeme jet a to bude zdimat HD5970
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-24 14:49:49
avatar
bude nová test sestava a Phenom II X4 965@4Ghz a k tomu rychlé DDR3 a nové disky možná SSD Intel nebo WD velociraptor.
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Diky za test, 2009-11-23 13:57:05
avatar
len by som navrhol zaradit do testov ARMA II, Unigine Heaven DX11 benchmark a vymenit STALKER: Clear Sky za STALKER: Call Of Pripyat. ARMA II preto, ze je to hardware killer a urcite to bude pre HD 5970 vyzva, Unigine preto, aby bolo vidiet aky vplyv ma teselacia a 8xAA/16xAF v DX11 na vykon grafiky (moja HD 5850 ma 22.5 FPS priemer - dost pomale), a STALKER: COP preto, ze ma uz podporu nejakych DX11 efektov a je nacase aby vystriedal v testoch starsieho brachu Clear Sky. Dufam ze to nebude pre teba problem tieto tri testy dodatocne spravit. Vsetky tieto uvedene testy sa daju stiahnut zadarmo a nemusis mat ani plne verzie hier. Este pre tych co chcu testy bez AA a AF: kludne si kupte kartu od Nvidie ak si myslite ze je to lepsia kupa, nikto vam vasu zaslepenost neberie .
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 17:16:55
avatar
o zařazení ARMA II jsem se již několikrát přimlouval. Jde o jeden ze současných grafických vrcholů a jeho nepřítomnost je neomluvitelá
Mak44 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-24 12:18:19

konecne niekto nomralny, mohol by si mi dat vysledky default nastavenia testu, len 1920 a fullscreen bez AA bez teselacie? 260gtx ma 36fps, so 4xAA 24fps. A potom to iste s teselaciou
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Mam len 20" 2009-11-24 13:22:44
avatar
monitor, takze max. rozlisenie pouzivam 1680x1050. Ale napriklad na xbitlabs.com to otestovali aj v 1920*1200, bez AA a AF a bez teselacie. HD 5850 na zakladnych frekvenciach mala 51-53 FPS. Pouzili procesor i7 920 @ 4.1 GHz.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-24 14:48:54
avatar
ARMA II možná, měníme testy, Unigine Heaven DX11 zatím není v plánu není to hra, STALKER nový bude - testujeme.
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-24 15:51:46
avatar
Dik, bola by skoda nevyuzit potencial novych Radeonov. Kludne by som obetoval Left 4 Dead, tu hru utiahne aj low-end. Toho Unigine Heaven je skoda ze to netestnes, ale tvoj web - tvoj vyber ;-).
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-24 17:27:31
avatar
netetujeme žádné umělé bechne ani 3DM v herních testech ...
MGST [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 16:43:00
avatar
Skvelá recenzia hodná krála!
Petr117 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 16:51:15
avatar
Nad HD5970 jsem hodně uvažoval.. Ale teď jsem na rozpacích, protože hraju ve FullHD a jak tak to tady čtu, tak se bojím, že ani při tomto rozl. bych jí nevyužil.. Možná pujdu do HD5870..
Torr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Kompatibilita 2009-11-23 16:51:54

Bude možné používat tuto kartu na PCIe 1.1 (intel P35)? Díky
snipermaniak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 17:18:59
avatar
Bude, ale předpokládám že přenosová rychlost PCIe 1.1 bude úzkým hrdlem pro takovouhle kartu
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 18:11:44
avatar
ja myslim ze teda nebude...rozhrani melo vzdycky na vykon karty minimalni vliv.
Ziina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 20:13:32
avatar
jo, jestli neni uzkym hrdlem propustnost pameti, u 6xxx rady uz s tim budou muset neco delat, bud zvetsit sbernici nebo tam dat naky super rychly pameti, asi nebude stacit "pouze" zdvojnasobit pocet vyp. jednotek.
Longin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 17:10:34
avatar
Uš vim, o co napíšu ježíškovi.
Slyšel jsem, že maj výrobní linku i na severním pólu
S.P.cze [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 17:36:25

Brutální výkon, neuvěřitelný taktovací potenciál a obrovská délka . Mět ji a mít ještě 1kW zdroj hmm
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 21:28:55
avatar
k čemu 1kW? V klidu by to utahnul kvalitní 550W,pokud by člověk taktoval tak 650W
Son Gito [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 17:56:40
avatar
Ja si počkám na verziu od asusu. Alebo až na nereferenčné grafiky. Dúfam, že dovtedy sa dopyt zníži a bude lepšia dostupnosť.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-24 14:46:16
avatar
nerefereční HD 5970 nejdříve ke konci ledna ....
poluxtroj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 18:09:31
avatar
Mám dotaz ohledně toho napajecího 8pin konektoru.Rozuměl jsem tomu tak,že s přídavným(redukce) 8pin konektorem karta nejede?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-24 14:47:10
avatar
nezkoušel jsem, zdroj máme snativně 8 pin, ale v minulosti jsem musel k HD 4870 X2 s 8 pin koupit nový zdroj protože ten starý mi s redukcí prostě s tou kartou nejel ... předpokládám, že to bude stejné
poluxtroj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-26 23:58:52
avatar
Tak karta se mi vlezla do midi toweru a s přídavným konektorem napajení karta běží bez problému.PS:např.Stalker Clear sky DX10.1 vše na max 16xAA+16xAF v základně Jasné oblohy FPS 28-40 podle pohledu.Zítra vyzkouším můj oblibeny Crysis a ještě Armu 2.
Fullesh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Spotreba 2009-11-23 18:37:56

DD, nejak mi tam chyba meranie spotreby po pretaktovani.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-24 14:47:25
avatar
psal jsem že + 100W ;)
Dubik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 19:28:27
avatar
Musim souhlasit s DDworldem,dneska fakt nemá cenu testovat hry bez AA i AF když to karty zvládnou levou zadní, a to v nejvyšším rozlišení. Testovat takovouto kartu i v 1920x1200 nemá fakt smysl a na tento monitor si to pořídí blázen.
Tato karta je pro 2 a více monitory. Podle mě je to itak pro běžný uživatele zbytečnost já mám HD 4870 512 a skoro pořád jedu v 1680x1050 na max i s AA. A testovat starý hry kde máte přes 80fps taky nemá význam. já jsem se svou kartou pořád spokojen a upgradovat budu max ke konci roku až budou slevy.
Ikdyž nadšenost na ATi karty to trochu vypadá, uvidíme recenzi Fermi grafik.
budy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-23 22:06:08
avatar
chybí mi zde ještě ocenění OC king
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Článok a pripomienky k nemu 2009-11-26 04:22:23
avatar
No konečne som sa nejak dostal ku prečítaniu článku a hneď mám pár pripomienok k veciam ktoré som sa dočítal.

1. Veľmi ma potešila informácia o REDLINE, teda to, že pri zvyšovaní napätia neostal iba ASUS, ale pridáva sa i Sapphire, čo mi príde ako veľmi zaujímavá značka, ktorú by som možno rád v budúcnosti vyskúšal(no uvidíme). Hlavne som rád, že si už môžem vyberať a nemusím voliť za každú cenu iba ASUS.

2. Čo sa týka DDho komentáru ku zdrojom pre túto grafiku, tak som dúfal, že mi môj už rok tvrdo namáhaný zrdoj od Thermaltake ešte nejaký čas vydrží, pretože určite tam má dotatok výkonu pre maximálne nataktovanú 5990, ale aj keď som s ním maximálne spokojný, tak bohužiaľ disponuje iba jedným natívne 8-pin konektorom, ktorý je určený pre prídavné napájanie dosky, takže nemám na výber a budem musieť upgradovať a síce mám perfektné skúsenosti s mojím terajším zdrojom od TT, ale asi teda najbližšie skúsim Enermax. Trochu ma mrzí, že niektoré ešte trochu novšie zdroje od TT s rovnakým výkonom, už disponujú 8-pinovými konektormi pre grafiku, ale ten môj QFAN bohužiaľ nie.
Btw čo sa týka toho DDho odporučenia, tak tých 500W by som zase neodporúčal, teda na základné takty a nepretaktovaný procesor áno, ale napr. pre príklad moja zostava 9950@3GHz a 4870X2@850/3800 má maximálnu spotrebu niekde pri cca 530W, takže 500W zdroj by už bol asi málo, ale tak zase 550W by ešte mal stačiť...teda samozrejme nemám 5970, ale myslím, že moja grafika je podobne žravá, no ale i procesor po pretaktovaní nie je s tých najúspornejších...

3. hmm, dvakrát 8-pinové napájanie som ešte nevidel na grafike, ale bolo by fajn, keby také 5990 mala, či aspoň nejaká nereferenčná verzia(ale uvítal by som to rovno pri referenčnej, keďže možno aj tak budem meniť chladič a nereferenčná by bola zbytočne drahá).

...čo k tomu dodať...teším sa na 5990
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Da sa zohnat 2009-11-27 05:34:33
avatar
redukcia z Molexu (4-pin) na 6+2-pin PCI-E konektor. Neviem ci to je to najlepsie riesenie, ale asi to ucel splni. Pri zapojeni CrossFire dvoch kariet som na jednu z kariet tiez pouzil dve redukcie z Molexu na 6-pin PCI-E (dodavane vyrobcom grafik ku kartam), kedze moj Corsair TX650W ma len dve nativne 6-piny pre PCI-E. Problemy s tym neboli.
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-28 10:40:03
avatar
no ktovie ako to bude v reáli...asi to prv vyskúšam a až potom budem kupovať nový zdroj, ale to všetko je ešte veľmi ďaleko, aby som sa tým zatiaľ zaoberal, no taktiež je možné, že síce karta bude fungovať v pohode na základných taktoch, ale bez natívneho 8-pin konektora nepôjde až tak dobre taktovať...no ale tak uvidíme. ...ale inak to tvoje riešenie nie je zlé, no napr. ja mám teraz iba jeden PCI-E 6-pin konektor vóľny...a kruci...ja idiot som to zle pozrel predtým a pomýlil som si káble(mám ich pekne všetky pohromade a fakt mrte veľa) a moju 4870X2 mám samozrejme napojenú cez natívny 8-pinový konektor a to na 650W zdroji No to je tak...holt niekto na zdroji šetrí, no ja som za ten môj dal cez 5000SK približne pred rokom a Thermaltake samozrejme nesklamal

hele DD, z kade to máš, že 650W zdroje nemajú natívne 8-piny???
poluxtroj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-29 01:17:29
avatar
I s redukcí má 5970 jede na 960Mhz(1.27V).Ale takhle vysoko taktovaná už nemá smysl,protože je karta pak na můj vkus hodně hlučná a dost se zahřívá,takže ji provozuji na 850Mhz.I na těch 850Mhz už dává o sobě vědět.
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-12-02 07:36:18
avatar
no preto treba vymeniť chladič alebo rovno kúpiť dobrú referenčnú verziu
jogin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-29 20:27:26

Doufam ,ze do vanoc me dorazi do zbrusu nove sestaveneho PC. Sem na to zvedav, SSD disk, luxusni deska s vykonym procikem a touhle grafikou, sem natesen jak ratlik.

doufam, ze CEZ nepodrazi energii.

Jinak diky za recenzi, perfektni.
petr.hw [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-12-01 00:19:27

Ahoj.Mam dotaz.Stal jsem se majitelem grafarny 5970 a mam problem se zapnutim vsync.Vynucen pres ovladace Catalist nejde a po aktivaci ve hrach tez nee viz STALKER atd. Proste prakticky nejde aktivovat...Je toto problem ATI karet a ovladacu obecne, ci je treba jen chybka v Catalistech 9.11????K hrani jsem se vratil cca po 5letech a nevim jak to u ATI funguje.Mel jsem pred ni v pc tri mesice Nvidii 275 a tam sel pres ovladace vznutit vsync uplne vsade....Prosim o pomoc
petr.hw [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-12-01 00:21:53

jinak spokojenost.Corei7 slape na 4,3GHz a grafarna na 1.2V jede na 950/1250MHz.
Dan666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-12-01 20:43:46
avatar
kolik si takto nataktovany PC ukousne Wattu v zatezi
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-12-02 07:39:23
avatar
Koho to trápi??? Typujem, že dačo cez 500W(podobne ako moja zostava).
petr.hw [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-12-01 23:45:53

Zmereno wattmetrem do zasuvky v nej zatezi cca 480-500W.Mam CoreI7, ale to uspornejsi do patice p55.V klidu si bere s 5970 140-160W.Ve sli 275 papal 200-220W v klidu a v zatezi kolem 400....No kdyz chces extrem tak pak uz spotrebu ani neresis.Meril jsem jen pro zajimavost.Nakonec jsem vsync rozjel, ale pres utilitku pribalenou k rivatunneru...A nejde mi do hlavy, ze to pres catalisty nejde. Zrejme maji jeste diry v ovladacich pro novou radu.
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-12-02 07:41:41
avatar
No neviem, ale ja osobne ani Vsync nepoužívam pri mojej OC 4870X2, pretože to zbytočne spomaľuje FPS a zmenu nie je poznať.
jmmazuch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 3DMARK 2006 - 1280x1024, defau 2009-12-18 22:01:50
avatar
3DMARK 2006 - 1280x1024, default
26451
:rofl:
http://img694.imageshack.us/img694/7528/3dmark200626451ati5870s.jpg

SM20 - 10393
HDR - 12555
CPU - 7340

5870@1000MHZ, 5200-GDDR5
Core i7@ 4200Mhz /19x200 + 21x200 turbo/, UNCORE 3600MHZ
Windows 7 64bit, 6GB, 1600MHZ DDR3 /8,8,8,-24/
5870 - Catalyst 9.12, W7, settings - auto
9600gt - Forceware 195.62 pre Win7 - auto
Ellite [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Energie 2010-02-09 15:38:30

Ted Vám napíšu muj názor a nepotěším majitelé SLI a Crossfire
Toto řešení je taková absolutní zbytečnost a pouze lákadlo.
Při kartě ATI HD 5850/5870 jsou to jednočipové karty není pořeba přidávat už nic dalšího i když je třeba na desce možnost CF je to totální kravina
1.Ovladače mnohokrát nesedí
2.Výkon nejde pravidelně o 50% nahoru
3.Spotřeba energie ovšem nahoru o 50% jde
4.Ati 5870 i Ati 5850 nema konkurenci ve výkonu a tudiž s nima jde pustit absolutně všechno v HD a naplno a očim je jedno jestli je hodnota fps 50 nebo 100 prostě oči ten rozdil nepoznaji
5.Mám Sapphire ATI 5850 a vůbec neplanuju koupit nekdy jeste jednu protože nejlepsi řešení je jednočipovka tak aby to málo žralo elektriku a pri aplikaci aby dokazala vše a to ta karta bezezbytku plní a není ji třeba ani přetaktovat...
Ati 5850 je silnější než nejsilnejsi jednocipovka od Geforce konkretně Nvidia 285Gtx a ta nvidia žere elektriku podstatně víc!!
Ati 5850 utáhne v pohode 3 HD monitory vysledek v rozlišení je až 7680x4800!!
Takže než řešeni Crosfire je lepsi nákup více stejnych monitoru- pro fajnsmekry ovsem
Mě stačí bohate muj HD Lcd panel 26" mam rozliseni sice jen 1920x1080/HD/ ale to postacuje.Obraz je krásně jemný a ostrý.
Ati 5850 spotřeba v klidu-27watt zátěž-151watt
Má šetřící režim jako procesor i5 750 v klidu 28w zátěž 110watt prostě jdou i takty dolu a to je prima
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-12-19 09:47:10

Zakladni predpoklad ovsem je, ze tohle je extremni reseni. Neni vhodne pro kazdeho, energeticka narocnost a financni je zrejma. Ovsem a to je dulezite - je to pro toho, kdo chce maximalni vykon, nehlede na ostatni stranky. Takze ano, mas pravdu, ovsem pro nekoho to muze byt to co chce. Luxusni auta jsou taky zbytecna, ale kdyz na to nekdo ma a chce ho, proc by si ho nemohl poridit?
sviftcz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - fanATIzmus naplno !!! 2010-01-16 10:14:57
avatar
Pamatuji si, když jsem podobnou recenzi četl na HD4870. Poměr cena výkon vyšel parádně, všude samá chvála a tak jsem si pořídil Saphire HD4870 v2.0... Po půl roce a čtvrté reklamaci jsem konečně dostal peníze zpět ! Nakonec jsem si koupil tolik krititizovanou GTX285 a ejhle, ven z PC jsem jí měl od té doby jen na to abych z ní vyfoukal prach..........................................A víš co DD? Na základě téhle renceze jsem se znovu nechal oklamat a koupil jsem si Saphire 5970. Takovy propadák jsem v životě neviděl mikroshuttering ve všech hrách ani můj odhlučněný case CM COSMOS nedokázal kartu jen třeba utlumit. V některých hrách obraz blikal v některých se třásl. Ještě že jsem nestihl prodat svou starou GTX285. Od ATI a recenzí na Atiny jsem se tentokráte nadosmrti vyléčil. Jinak 5970 je fakt bomba, ale časovaná...

Abych se vyhl kritice seznam her které na této kartě prostě nelze hrát normálně(problikávání obrazu, nebo třesení obrazu): jaké koliv Call of Duty, Cokoliv na source enginu(L4D, L4D2, CS:S,DOD:S).

-Jinak myslel jsem že CCC od dob 4870 už nemůže být horší, ale zmýlil jsem se. CCC 9.12 které jsem používal s 5970 byly už totálně nepřehledné a zmatečné. Hlavně že jsem se ale mohl podívat na velikou reklamu ATI přímo v CCC, bez toho bych se asi nikdy nevytočil až naplo . Ve srovnání s nvidia control panelem je to absolutně amatérské.

info o konfiguraci:
Core i7
rampage 2 extreme
12GB DDR3
1000W Corsair
CM Cosmos
!NVIDIA!GTX285 Matrix
- a takle to funguje naprosto parádně.
Ellite [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - testy 2010-02-09 15:34:51

Kdo meřil ty nesmysly v testech????Spotřeba energie!!!!!
Mám systém cpu i 5-750,4gb ddrIII Geill 1333Mhz,desku MSI P55cd53 a grafiku ATI HD5850
s klidem a za tim si stojim je spotřeba následující a neveřte těm bohapustým slátaninám v článku uvedených
Samotnej pc v klidu spotřeba 65Watt + monitor 50w
benchmark furmark 1.7 zátež 245Watt + monitor 50w ale pokud vím tu se bavíme o spotřebě pc ne o spotřebě pc a monitoru ale i s tim monitorem jsou hodnoty úplně jinde.Mám na zásuvce z který mám napajenej pc i monitor digitální wattmeter SilverCrest a ten mi ukazuje okamžitý hodnoty spotřeby ve watech ukazuje to i jakej tam je účiních,napětí v zásuvce,odebíranej proud...kterej magor psal výše uvedenej nesmysl o spotřebě....(kup si pořádnej měřák a neopisuj bludy bůhví odkud,nejdřív se přesvědč o tom co píšeš zda je to i pravda magore!!)A j li že jsou uvedený nesmyslný hodnoty o spotřebě uvedený rovněž vůbec nevěřím hodnotě provedených grafických testu...moje karta má to je zajímavý uplně ve všech testech větší výkon....testerovi nebo tomu kdo to psal bych dal lopatu a alou kopat .Spotřeba systému musí být nízká a právě na te prijatelne urovni i výkonného hardwaru protože kolikrat neco stahuju a ma to 30gb a necham pustenej komp a vypmu monitor a ono to žere jen 65 w tak proc bych to vubec mel vypínat....
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!