DD o roku 2009 a výhled do roku 2010 – Co se událo a na co se můžete těšit v roce 2010
Napsal Jan "DD" Stach   
Pátek, 01 leden 2010
alt

 

 

 

 

DD o roku 2009 a výhled do roku 2010

– Co se událo a na co se můžete těšit v roce 2010

Když máme ten nový rok, tak využiji své možnosti a lehce zrekapituluji rok uplynulý a hlavně se podíváme do roku následujícího.

Tento týden už jste si mohli přečíst naše shrnutí toho, co se povedlo a naopak nepovedlo v letošním roce, což byl společný článek velké části naší redakce. A protože je 1.1.2010, krásné to datum, je zde tedy na čase začít nový rok přehledem toho, co nás čeká a já ho využiji k novoročnímu vlastnímu shrnutí roku 2009 a prozradím vám také, co nás podle mě čeká v roce následujícím.

  • DD o roku 2009

Dovolte mi pár slov o uplynulém roku. Ano byl ve znamení, nechci říci, že krize, protože ta vypadá úplně jinak, ale spíše to bylo takové včasné varování, že se způsobem, kterým to tu vedeme, řítíme do velkých nesnází. Rok 2009 mě tedy zklamal osobně tím, že si z toho téměř nikdo nevzal ponaučení a nic se vlastně nezměnilo a nebýt snad toho technologického vývoje, řekl bych, že sám člověk se přestal vyvíjet a spíše zařadil zpátečku. Rok 2009 byl tak rokem, kdy mnohé společnosti a to nejen soukromé firmy, mohly a měly změnit kurz a styl svého počínání. Nestalo se tak a kurz byl nastaven a já už vím, že spoléhat se na to, že kapitáni ví, co dělají, nejde …

Pokud se týká technologií roku uplynulého, tak protože jsem spolupracoval na již uvedeném žebříčkovém hodnocení propadáků a úspěchů roku 2009, některé věci už znáte, ale přesto krátce, protože bych osobně rád řekl, co třeba ještě nezaznělo.

  • Nejlepší produkt roku

Možná některé překvapím. Podle mého názoru je úplně nejlepším produktem roku grafické jádro ATI RV840, co by základ dostupných DX11 grafických karet HD 5700. Ty se se špatnou dostupností v podstatě nepotýkají. Někteří jim vyčtou, že nepřinášejí výrazný přínos výkonu proti HD 4800, ale to je hodně krátkozraké. RV840 se svými 180mm2 a více než 1 miliardou tranzistorů úžasný malý a supervýkonný graficko-výpočetní čip, který při skvělých provozních vlastnostech přináší ty nejmodernější technologie a výkon, se kterým se v mnoha ohledech stejně veliké procesory nemohou měřit ani v nejmenším. Větší příbuzný RV870 je jistě skvělý čip, ale je také dražší a s jeho využitím to je horší zejména na mobilní platformě. Už vám asi mohu prozradit, že RV840 je základem mobilní řady HD5800, což je názvem matoucí (a vadí mi to), na druhou stranu RV840 je ideální supervýkonný mobilní čip, na rozdíl od RV870, kdy si kvůli jeho TDP neumím nasazení v noteboocích až tak představit. RV840 je opravdu technologicky pozoruhodný produkt za dobrou cenu pro výrobce i zákazníka a hlavně je to produkt, který nemá žádnou konkurenci široko daleko. Zatímco k RV870 tu budeme mít možná FERMI, k RV840 není na obzoru zatím nic.

1 miliarda tranzistorů na ploše pouhých 180mm2, je podle mě bezkonkurenční technologický počin roku 2009 …

 

  • Nejhorší produkt roku

Zde je dlouhá fronta zájemců a zejména jedné firmě se letos dařilo do seznamu kandidátů dodávat „nové“ a nové produkty. NVIDIA by udělal lépe, kdyby mlčela, možná by se tolika jejím špatným produktům nedostalo tak mizerných hodnocení. Vezměme to popořádku. NVIDIA TEGRA? To je spíše zklamání, špatný produkt to není, tedy těžko hodnotit, když se téměř nikde neobjevila. NVIDIA FERMI? To je marketingový produkt roku 2009 jen na papíře, nelze prostě hodnotit. Na poli grafik bych za nejhorší produkt označil grafiky NVIDIA GF210/220/240, které jsou špatným vtipem a špatným produktem v každém ohledu. Přijít rok po modelu ATI HD4670 se slabší, nebo stejně výkonnou grafikou za vyšší nebo podobnou cenu a za novinku vydávat DX10.1 dva roky po jeho uvedení- co na to říci? No rozhodně nic slušného. Ukázková past na zákazníka. Přesto to podle mě úplně nejhorší produkt roku není.

Tím nejhorším produktem roku jsou podle mě (hlavně jednojádrové) procesory ATOM v netboocích a nettopech a vůbec celá platforma netbooků – loni jsem to bral jako módní výstřelek, letos jako katastrofu. Jako fanda technologického vývoje a dobrého poměru cena výkon, fandím novým produktům ve střední a vyšší třídě, ale ATOM a Netbooky, ty jdou proti technologickému vývoji, zpomalí vývoj softwaru a zabíjejí těžce budované přesvědčování, že za PC se mám utrácet smysluplně. Žádný netbook/nettop není smysluplná koupě, je to zastaralé, je to pomalé, je to nekvalitní (co za ty prachy taky chcete) a je to v podstatě na nic. Proboha zrušte to, přestaňte to vyrábět a soustřeďme se, když už, na kvalitní tenké skutečné mobilní PC za smysluplné ceny se smysluplným výkonem. Ale ve větším by se měl akcelerovat vývoj desktopových PC, zvýšit náročnost nových her a programů a celkově podporovat růst výkonu a technologií pořádných PC, které byly hnacím motorem posledních mnoha let. Já nevím ale přes tu atomizaci/ionizaci mnozí nevidí, že se vývoj v podstatě zastavil. Místo abychom řešili, co nového a silnějšího si koupit a o vylepšit, a řešíme, co slabšího si koupit nevadí nám, že čekáme minuty na věci, na které už dávno zvyklí čekat nejsme a čekat na ně nemusíme. Kdo sakra tvrdí, že musíme být online všude, kam vlezem? On nám ten Internet nikam neuteče a možná z toho života budeme taky něco mít. Takhle mám pocit, že se nepřipojujeme všude abychom využívali Internet, ale abychom byli Internetem využíváni ...

  • Inovace roku a vývoj dobrým směrem

Zde mám osobně také pár kandidátů. DirectX11, které posouvá technologické hranice her a to, že pár škarohlídů tvrdí, že rozdíl nevidí, protože jej za každou cenu nechce vidět, na tom nic nemění. DX11 je velký posun, jak už jsem řekl několikrát, je to první API, které chválí sami vývojáři a ne sám MS. Jeho součástí jsou důležité technologie, jako unifikovaná podpora multijádrových CPU a třeba také DirectCompute11, co by možnost využít grafiku i pro výpočty a doufám, že i pro standardizovanou fyziku a konečně se zbavíme marketingových vějiček typu zbytečně przněného PhysX.

Spolu s těmito technologiemi samozřejmě také musím jmenovat OpenCL, co by jediný GPGPU standard, který snad ukončí CUDA vs STREAM souboj a řeči o tom, že tam má snad někdo převahu. Bohužel záleží na tom, jak se bude výrobcům dařit. ATI je HW společnost a spoléhá na standardy, takže dává jen základní podporu a jako HW společnost svůj úkol splnila letos na výbornou s hvězdičkou. NV se prohlašuje za SW společnost a na CUDA si zakládá.

Je všeobecně známo, že CUDA i STREAM aplikace po lehkých úpravách mohou jet pod OpenCL – to programování není zase tak rozdílné. ATI si samostatnou GPGPU platformu STREAM nebuduje, NV ano a pro dobro vývoje by bylo nejlepší, kdyby se NVIDIA v následujícím roku hodně nedařilo a byla by tak nucena být skutečně SW společností a převést svůj SW (třeba i PhysX) pod OpenCL, což by bylo nejlepší pro všechny. Pokud se jí bude finančně dařit, nadále se vývoje všeobecné GPGPU platformy zpomalí. Všeobecně si tedy myslím, že standardizace na poli API a GPGPU jsou asi nejlepší inovací roku, výhodnou pro všechny a doufejme, že to bude v roce 2010 pokračovat rychlejším tempem, třeba i co se týká standardní fyzikální akcelerace ve hrách, nebo standardizovaného 3D.

 

  • Zklamání roku, špatný směr vývoje

Už jsem mluvil o tom, že ATOMIzace a zařazení v podstatě technologické zpátečky považuji za nejhorší trend. Nicméně mám i pár dalších zklamání. Intel larrabee? Určitě jsem smutný, že se na trhu neobjeví, ale naštěstí to Intel zastavil včas, takže to vlastně nikdy hotový produkt připravený na trh nebyl. Osobně považuji za nejhorší trend omezování svobody na internetu a snaha monitorovat činnost uživatelů.

A jsem rád, že se semnou v redakci spolupracovníci shodli, takže se tento trend umístil v našem žebříčku největších propadáků roku na prvním místě a asi nemá, co bych ke zmíněnému článku více dodal. Snad jen, neberte nám náš Internet, udělejte si svůj, když vám ten náš a svoboda slova tak vadí ….

  • Ostatní

Nevím, jestli je to trend, doufám, že ne, a protože to skoro nikdo jiný nedělá v takovém rozsahu, tak snad není. Morální selhání marketingu NVIDIA - lhaní společnosti NVIDIA dosáhlo v roce 2009 svého vrcholu. Pokud někdo zastává názor, že v marketingu se může vše, včetně lhaní, tak ho považuji za nebezpečného. Podobné uvažování stojí za tím, že dání slova a podání ruky dnes v obchodním styku téměř nic neznamená. A já myslím, že je to špatně. To co ale předvedla letos NVIDIA je znakem čirého zoufalství tohoto samozvaného rádoby leadera vizuálních technologií. Pokud NV je v něčem leader, tak je ve lhaní a klamání. NVIDIA a její marketingový pracovníci nemlží, oni prostě lžou, lžou a lžou a to způsobem, že od nich člověk vyloženě utíká s prsty v uších a žádný slušný člověk s nimi nechce být snad ani viděn.

V jiných letech, když člověk zmínil, že NV lže, byl div ne upálen. A v roce 2009? NVIDIA sama sebe tak znemožnila a celému svět své lhaní několikrát sama dokázala, že i ten největší fanda zelených nechápavě kroutí hlavou. Se zadostiučiněním jsem tak pozoroval, jak někteří redaktoři českých magazínů, kteří za zelené opravdu silně kopali, a ty, kteří si na lhaní a excesy NV dovolili dříve upozorňovat, těžce atakovali, během roku 2009 konečně dostali rozum a je to na těch článcích a objektivitě vidět a nemají problém říci na rovinu, že NVIDIA prostě lže a že dokonce lhala i dříve. To zkrátka nesouvisí s tím, mám-nemám rád NV/ATI, ale s objektivitou samotnou a vždy to tak bylo. Že to někteří nechtěli vidět, chápu, letos už jim ale NV dala několikrát takovou pecku mezi oči, že jim ty růžové (zelené) brýle robila na padrť. Ubylo také flame diskusí, zejména ke konci roku. Ani nevíte, jak jsem rád, že se tak stalo, i když mě opravdu překvapuje, kam až věci museli dojít, aby někteří dostali rozum. V rámci konkurence je tohle to nejlepší, co se mohlo stát, možná by bylo na čase minimálně vyměnit celé vedení NV a nejlépe možná na ruinách NV postavit nějakou důstojnější technologicky i morálně vyspělejší firmu. Jistě, marketing není o tom říkat třeba celou pravdu, a NV není určitě jediná společnost, která celou pravdu neříká, ale NV je bezkonkurenčně jediná, která vyloženě lže, když jí všichni opakovaně nachytají, lže bez uzardění dál a některým lidem ani to nepřijde divné. Doufám, že se v tomto ohledu nebude rok 2009 opakovat.

A tím se dostáváme k mému výhledu na rok 2010, tak na co se podle mě můžeme těšit v roce 2010? Podívejte se …

 

Rok 2010 na poli procesorů …

Protože výrobci samozřejmě plánují mnoho měsíců dopředu a ve svých laboratořích už vyvíjejí nástupce zrovna nastupujících generací komponent, tak mám poměrně přesné plány a povědomí, co se na nás v tom roce 2010 chystá. Samozřejmě některé podrobnosti výrobci nesdělí, anebo je zatím nemůžu kvůli dobrým vztahům (NDA) prezentovat. Nicméně můžu využít naši křišťálovou kouli ;) a pokusit se ledacos odhadnout. Tento článek tak nastíní to, co vás-nás určitě čeká, možná čeká a co nás naopak nečeká v roce 2010 na poli IT.

Rok 2009 je definitivně minulostí a nás čeká rok zbrusu nový, který uzavře první desetiletí jednadvacátého století. Co se stalo loni, už víte, k mnohému se ještě vrátíme, ale protože jsme technologický magazín, raději hledíme vstříc světlým technologickým zítřkům. Nebudeme to tedy zdržovat a začneme rovnou u základu našich PC a tedy platforem.

  • AMD a Intel vs NVIDIA vs VIA vs ARM

Společnosti AMD a Intel uvádím na jedné straně spolu, protože to jsou vlastně dva strážci x86, dvě jediné jistoty, se kterými můžeme počítat. Jsou to konkurenti? Papírově ano, fakticky moc ne. Realitou je, že Intel je mnohonásobně větší společnost s mnohonásobně větší výrobní kapacitou a AMD si drží v pozici, ve které to potřebuje. Intel společnost AMD potřebuje, a to proto, aby drželo zdánlivě konkurenční zdání na poli x86 CPU a od těla si tak drželo antimonopolní strážce. Rok 2010 však bude pro Intel z tohoto pohledu dost napínavý.

Jakékoliv spory mezi AMD a Intelem oficiálně skončily na konci roku 2009, kdy obě společnosti podepsaly novou Crosslicenční dohodu o vzájemné výměně klíčových technologií k udržení kompatibility. Mezi nejznámější technologie, které si Intel a AMD vzájemně poskytují je x86-32 licence, kterou drží Intel a x86-64 licence, která je zase v držení AMD. Nová dohoda je výhodná hlavně pro AMD, protože Intel musel z nové podoby vypustit kapacitní nařízení omezení výroby CPU AMD vyráběných v jiných továrnách, než v továrnách AMD. AMD totiž od roku 2009 oficiálně není výrobní společností a své bývalé provozy jen spoluvlastní ve firmě GlobalFounries. Intel svou pozici neomezil jen tak. Donutily ho k tomu okolnosti, protože v letech nedávno minulých, kdy jej AMD zaskočilo lepší nabídkou procesorů na trhu, využil své pozice a neférově AMD omezil, což de facto přiznal zaplacením 1,25 miliard dolarů, co by odškodněním. Oficiálně však stále zastává názor, že se ničeho nedopustil, a to proto, že jej právě v záři 2010 čeká soudní pře s vládou USA, která ho viní ze zločinů spojeným právě s využitím své monopolní pozice. Intel už v té samé věci prohrál před EK, ale až případná prohra v USA bude mít pro americkou společnost Intel dalekosáhlé následky. Intel se tedy snaží vylepšit svou image, co to jde a jeho přístup k AMD je velmi velmi opatrný. Což bude po celý rok 2010 a co bude po skončení soudní pře v září? To se zatím neodvažuji ani odhadovat.

Intel a AMD zase nejsou takoví konkurenti, jak se může někomu zdát, oba drží a nesou prapor x86 platformy a pozice AMD Intelu v podstatě zcela vyhovuje a nemá zájem na jeho likvidaci a oslabení, na druhou stranu ani posílení. A nutno říci, že právě v oblasti růstu má AMD největší potenciál, v celé své historii. Díky rozdělení a vstupu velmi bohatých investorů rychle rozšiřuje své výrobní kapacity. Rok 2010 ještě nebude tímto poznamenán, ale během něj se AMD připraví na novou kapitolu ve své historii, novou procesorovou i grafickou architekturu a 32-28nm výrobní proces ve svých vlastních továrnách.

  • Intel v roce 2010

Rok 2010 podle mě nebude ani u AMD ani u Intelu na běžném trhu ve znamení překotných změn. V podstatě nás nic moc zásadního nečeká. Vezměme to popořádku. Již za pár dní Intel oficiálně představí 32nm procesory Core i3/5. U nich je novinkou, kromě 32nm, ještě vždy přítomnost integrovaného grafického jádra, které se přesune z čipsetu do pouzdra CPU, ale součástí samotného jádra CPU není. Bohužel si od toho moc neslibujte, jen to, že za to jádro zaplatíte, i když ho nechcete, nebo nebudete moci nijak využívat. Intel totiž tato dvoujádra plánuje do cenových hladin od 60 do 200 dolarů.

Během roku 2010 se bohužel pravděpodobně nedočkáme 32nm čtyřjádra, když, tak až na úplném konci roku. Čeká nás jen 32nm šestijádro, které ale bude na desktopu pořádně drahé. Na konci roku 2010 se měla představit architektura Sandy Bridge, já jsem si ale téměř zcela jist, že k oficiálnímu představení letos nedojde. Počkat si budeme muset do začátku roku 2011. Na serverové i mobilní platformě budou nastupovat více procesory architektury Core i3/5/7. Vrcholem pak budou šestijádrové procesory. Nejníže pak budou stát opět CPU ATOM nové platformy PineTrail. To je v podstatě v kostce vše, co od Intelu v roce 2010 čekat …

  • AMD v roce 2010

U AMD to bude naopak zajímavější na mobilní a serverové platformě než na desktopu. Novou architekturu od AMD v roce 2010 opravdu nečekejme. To je sice pro AMD velký úkol na celý rok, ale jen ve fázi příprav na spuštění výroby. Pro desktop budou jedinou podstatnou novinkou Phenom II X6 procesory. Dále porostou frekvence X2/X3/X4 procesorů, kde ty rychlejší nové modely budou střídat na stejných cenových pozicích ty staré. Neočekával bych tedy nějaké překotné změny ceny.

O dost zajímavější a živější to bude na mobilní platformě, kde AMD zahájí přímo frontální útok a konečně se ke slovu dostanou X2/X3/X4 45nm CPU v kombinaci s DDR3, to vše během Q2 2010. Čekejte o něco horší málo provozní vlastnosti než u Intel platformy, ale tomu by zase měly odpovídat velmi pěkné ceny nových AMD booků – výkonově by to nijak špatné být nemělo.

AMD si v roce 2010 dává nejvíce záležet na serverové platformě. Zde po mnoha letech představí zbrusu novou platformu. Vystřídá letité patice a čipsety novými a výhradně AMD řešeními. AMD by mělo mít v roce 2010 v serverech nad Intelem poměrně jasně navrch. Do prodeje se totiž dostanou dvanáctijádrové procesory a těch bude možné osadit na nejšpičkovější desku až po čtyřech kusech. Nová serverová platforma také přinese DDR3 podporu.

Stávající AM3 platforma i nová serverová platforma by měla být kompatibilními s připravovanými 32nm čipy zcela nové architektury. Ale to je hudba až roku 2011.

A konkurence k platformám AMD a Intel? Podívejme se …

 

  • Konkurence k AMD a Intel – NVIDIA, VIA, ARM

Není toho moc co říci. Obávám se, že pro rok 2010 není v dohledu žádná skutečná konkurence procesorům AMD a Intel.

VIA si bude dál kutit své zajímavé spíše úsporné procesory NANO, které jsou proti ATOM poměrně schopné, ale s NEO AMD procesory už mají větší problém. Další problém je s kapacitou výroby VIA a tak si myslím, že ani během roku 2010 o VIA příliš neuslyšíme.

  • NVIDIA TEGRA2

TEGRA2 vlastně není procesor, ale je to platforma, která konkuruje ATOM řešení Intelu. Není x86 kompatibilní. První verze TEGRA přes velké marketingové nadšení NVIDIA a velkolepé plány, byla spíše propadák. V technickém slova smyslu ne, ale v rozšířenosti to byl propadák pořádný a výrobce příliš nezaujala. TEGRA2 by měla nabídnout prý až 4x takový výkon a ještě lepší schopnosti včetně akcelerace 1080p videa. To alespoň slibuje NVIDIA. Já bych po zkušenostech s marketingem této firmy hodně ubral, a když bude TEGRA2 2x lepší než první TEGRA, bude to myslím hodně dobrý. Otázka ale je, co na to výrobci. TEGRA2 stojí proti silné konkurenci ARM a BroadCom platformám. Netroufám si odhadovat, ale hůř než TEGRA1 snad dopadnout nemůže.

  • ARM

Když už jsme u těch ARM procesorů, myslím, že právě ony možná budou černým koněm roku 2010 a mohou se poměrně v širším spektru objevit v netboocích a smartboocích apod. Takové jsou alespoň plány.

  • Základní desky a čipsety Intel, AMD, NVIDIA

Ještě se krátce podívejme na čipové sady a desky pro naše procesory, když jsme u těch platforem.

  • Intel

Zde nás čeká novinka, kdy platforma Intel LGA 1156 vlastně nebude mít čipsety s integrovanou grafikou, ta se nachází nově v CPU. Ale pokud budete chtít tuhle grafiku jako grafiku použít, musíte koupit desku s odpovídajícími výstupy, což budou ty s H55/57 čipsety.

Jinak nic nového vlastně nečekejte. Dlouho tu s námi zůstanou P55 a X58 desky. Objevovat se budou jen více, či méně inovované modely a v průběhu roku by na všech deskách mělo být standardem USB 3.0 a SATA 6G, i když jen přes přídavné čipy, protože Intel tyto novinky do svých čipovek zatím neschystá. Jen připomenu, že X58 zůstane pro LGA 1366 procesory s tříkanálovým řadičem a do nich bude možné osadit chystané šestijádro. P55 je pro LGA 1156 procesory s dvoukanálovým řadičem CPU, tam šestijádro nepůjde. Snad jedinou zajímavostí bude, že se na trh dostanou do desktopu dvouprocesorové desky LGA1366 a tedy platforma SkullTrail2. Půjde o modifikované serverové desky, samozřejmě to bude po čertech drahé, ale bezkonkurenčně nejvýkonnější desktopové řešení na trhu.

  • AMD

Tady nás také nečeká mnoho změn. Na desktopové platformě se můžete těšit na novou čipovou generaci AMD 8xx, ale nic až tak zásadního nepřinese. Ono není v podstatě moc, co vylepšovat, tedy kromě nižšího výrobního procesu. Větší novinkou bude vylepšené OC a hlavně přítomnost SATA 6G, která bude nativní. USB 3.0 bude na deskách AMD také, ale zase jen přes přídavné čipy. Nové čipové sady budou kopírovat názvy současných – dočkáme se tedy AMD 880G/890X/FX/GX. AMD 880G dostane výkonnější integrovanou grafiku a asi něco řady ATI RV7xx. Stále tedy bude mít podporu jen DX10.1 a bude to jediná grafika ATI v roce 2010, která nebude mít DX11. Ale to u integrované grafiky nevadí, protože DX10.1 je nejnižší specifikací pro využití nejnovější verzde displayDriver ve Windows 7 a těžko na nich budete hrát nějakou DX11 náročnou hru. Mohu vám již také prozradit, že všichni velcí výrobci už mají nové desky hotové a chystají se je představit na trhu už asi v dubnu.

Více ale v roce 2010 od AMD ani Intelu nečekejte. Podívejme se na zajímavé téma, grafické karty …

 

  • Grafické karty ATI a NVIDIA v roce 2010

Jak jistě víte, Intel zrušil svůj projekt grafiky, známý jako Larrabee ještě před koncem roku 2009 a tak se žádné konkurence k dvojici ATI a NVIDIA nedočkáme. Říkám dvojici? V posledních týdnech roku 2009 a během celého Q1 žádná dvojice nebude. NVIDIA vymazala zpožděním svých DX11 grafik sama sebe z mapy a trhu a zákazník musí být hodně obamalucen, aby si od téhle společnosti dnes něco koupil a bylo to výhodnější než ATI. Začneme proto u dnes jediného výrobce DX11 grafik na světě.

  • AMD-ATI

Během celého Q1 má AMD trh s grafikami v podstatě pro sebe. NVIDIA nemá kromě velkých slov na trhu nic, co by mohla proti ATI Radeon HD 5000 grafikám postavit. ATI navíc už za pár dní doplní svou DX11 HD 5000 řadu i o kompletní low endovou a mobilní řadu, čímž dokoná stav věci, který jsme ještě neviděli. NVIDIA nemá nic, co by se novým grafikám mohlo rovnat, ani jednu DX11 grafiku. A koupě NVIDIA grafiky se dnes rovná důvodu nechat se zavřít do blázince. Pozor tedy na vykutálené obchodníky, kteří se budou snažit zbavit neprodejných zastaralých NVIDIA střepů.

ATI bude mít v lednu kompletní nabídku HD 5600/5700/5800/5900 grafik. A v mobilních počítačích budete nacházet HD 5400/5500/5600/5700/5800 grafiky. Všechny mají podporu DX11, všechny jsou vyráběny 40nm a všechny, až na pár nejlow endovatějších modelů mají GDDR5 paměti a tedy solidní výkon při velmi nízké spotřebě. Během ledna a února se také objeví větší počet nereferenčních modelů HD 5700/5800/5900 a karet by mělo být relativně dost, i když stále to nebude úplně dobré, protože poptávka narostla poté, co vyšlo najevo, že konkurenční grafiky NVIDIA prostě jen tak na trh nedorazí.

Později v roce 2010, tedy zhruba kolem poloviny roku, by se AMD mělo vytasit s půlgenerací a čipy RV890/850, které by měly mít vyšší takty a nové grafiky jako třeba HD 5790/5890/5990 i rychlejší GDDR5 paměti, čímž by se měl výkon zvednout až o nějakých 20% a více. Všeobecně se očekává nejvýkonnější model HD 5990, který by měl naplno využít a ještě zvětšit obří rezervy současného krále ATI Radeon HD 5970. AMD také představí akceleraci 3D HD videa a pravděpodobně se dočkáme i akcelerace 3D ve hrách, pravděpodobně přes nějakou dostupnou 120Hz nebo polarizační brýle (to je pravděpodobnější) a tedy něco podobného typu IMAX.

Ptáte se, zda se dočkáme nové generace grafik HD 6000? Pokud to nebude bezpodmínečně nutné a vše nasvědčuje tomu, že ne, tak AMD nebude s HD 6000 zbytečně spěchat. HD 6000 bude pravděpodobně zcela nová architektura a bude stavět na 32-28nm a to už by AMD rádo vyrábělo u sebe. Tím pádem bychom se HD 6000 dočkali možná až na přelomu Q1/Q2 v roce 2011. Na nákup a fungování na ATI Radeon HD 5000 je tedy hodně času a v podstatě pokud si jdete pro novou grafiku, tak během první poloviny roku 2010 nebudete o ničem jiném, než ATI, vůbec uvažovat. NVIDIA totiž mainstreamové grafiky na bázi FERMi nevydá dříve, jak v letě letošního roku ….

  • NVIDIA

A Když už jsme nakousli tu NVIDIA. Těžko se o této v poslední době jen prázdně slibující firmě něco nového píše. V podstatě nemá nic jen své velké plány a řeči ohledně dobití grafického světa. NVIDIA má problém přiznat, a to nevím proč, že své GF8 poté vylepšené na GF9 a pak na GT200 grafiky, držela na trhu déle, než bylo zdrávo a výměnou šéfa vývoje a změnou koncepce se jí FERMI prostě o půl roku zpozdilo. NVIDIA má skutečně technologické zpoždění za ATI minimálně 6 měsíců, u mainstreamu skoro tři čtvrtě roku.

Už je více než jisté, že FERMI grafiky na trhu neuvidíme dříve, než na konci března 2010 a to pořád není jisté. Navíc pořád mluvíme jen o high endu a čipech GF100 na modelech GeForce 360/380. Jejich ceny budou vysoké, výtěžnost čipů prachmizerná a výkon? To vám říci zatím nechci, ale už ledacos vím. Snižte mnozí očekávání, nebo budete zklamaní a buďte raději připraveni na horší variantu. Řeknu jen tolik, že se NVIDIA pere s architekturou, která měla být určena výhradně na HPC a vědecké výpočty v Double Precision. Konkurovat grafikám HD 5000 s jejich spotřebním a DX11 herním zaměřením, bude těžké, o to těžší, že 40nm výroba je ve srabu a čip GF100 je o 1/3 větší než RV870. Zatím jsem neviděl žádný náznak toho, že by FERMI grafiky měly být pro běžného uživatele něčím, z čeho se proti HD 5000 posadí na zadek.

NVIDIA připravuje i duální verzi, což svědčí o tom, že na duální ATI HD 5900 grafiky jinak nemá. Bohužel grafik nad 10 000 korun se prodá zhruba kolem 10-15% maximálně. Pro běžné hráče, nakupující grafiku kolem 200 dolarů, nemám dobré zprávy. GeForce 350/340/330, co by DX11 mainstream, nejspíše přijde až v létě a tedy až během Q3 2010 a to je tři čtvrtě roku po HD 5700/5800, kterým by měly konkurovat! Otázku, jak budou výkonné, vám nejsem schopen zodpovědět, zatím to nikdo neví. Budou tvořeny deriváty GF100 čipu, což bude fajn pro výtěžnost, na druhou stranu budou stát proti téměř plnohodnotným RV870 na HD 5830/5850 a to bude oříšek. Každopádně do léta je hodně daleko a pokud chcete mainstreamovou grafiku, společnost NVIDIA v tuto chvíli prostě jako by neexistuje. Snad nikdy nebyl výběr a nákup grafiky tak snadný …

Co by FERMI grafiky vlastně měly přinést. Tak samozřejmě podporu DX11, ale bez HW Tessellace, kterou budou jen emulovat, což je jeden z problémů, který NW řeší. Přinést také musí podporu 3 LCD, protože prostě musí vyrovnat výhodu 3LCD ATI Eyefinity. I s tím má ale NV dost problémy a to zejména u duálního modelu, protože u SLI nikdy pořádně nefungovaly najednou ani dva monitory natož tři. NVIDIA chce také samozřejmě nabídnout něco více a to něco více by mělo být 3D, které už známe. Tentokrát se ale dočkáme konečně důstojnějších úhlopříček, než 22“, což by si dnes koupil jen magor. Co dál? Samozřejmě i podpory OpenCL a akceleraci 3D HD, ale to jsou obojí samozřejmé standardy, které jaksi očekáváme automaticky.

  • Ostatní

Pokud jde třeba o integrované grafiky, tak na tomto poli čekáme růst podílu společnosti Intel. Díky tomu, že IGP Intel se bude nacházet v každém 32nm CPU Core i3/5, tak to s čísly pěkně zahýbe, ačkoliv většina IGP bude vlastně nevyužívaných. Intel by tak během roku 2010 klidně mohl ovládat už 60% celého grafického trhu.

Dařit by se mělo i AMD-ATI, které si samozřejmě podrží celou svou platformu, neznám nikoho, kdo by s k AMD dnes cpal něco jiného. V nejhorší pozici je NVIDIA, kde očekáváme během celé první poloviny roku oslabování podílu. Platformy AMD a Intel se jí v podstatě uzavřely a vlastní CPU nemá. NVIDIA také už konečně přiznala, že nové čipsety pro Intel ani AMD nechystá. Na poli integrovaných grafik jí tak zůstane jen ION2, který ale bude jen obtížně prosazovat, protože prostě budou dvě integrované grafiky v jednom netbooku, PC, což je trochu hloupé. Záležet bude na výrobcích, ale moc šancí tomu nedávám. Větší smysl i z pohledu financí má k IGP Intelu vrazit 40nm dedikovanou grafiku a to bude možná NV GT220 apod. nebo spíše ATI HD 5300/5400/5500. Celkově by tedy nejtěžší rok měla z trojice ATI, Intel, NVIDIA prožívat kvůli absenci své nabídky i své pozici kůlu v plotě, NVIDIA a pokud bych měl odhadovat, tak podíl NV bude záležet na úspěchu FERMI. Pokud to bude konkurenceschopné, sice oslabí, ale pořád bude na desktopu 50:50 s AMD, pokud to bude špatné a nástup FERMI se protáhne, může to být o dost horší. Na poli integrovaných grafik moc šancí NVIDIA na AMD a Intel platformě už nemá. Grafiky FERMI by se ale mohly prosadit v HPC, i když i to je otázka, protože panují reálné obavy, že FERMI není takové terno ani pro HPC segment. Uvidíme. Každopádně už během roku 2009 NVIDIA prozradila, že nejvíce poléhá na TEGRA2, která by měla zajistit polovinu příjmů celé společnosti. A TEGRA je také grafika.

Podívejme se na ostatní …

 

  • Ostatní IT technologie

Co lze čekat třeba od pevných disků? Zde vás asi zajímá, jak to bude s SSD. Pokud by měl vývoj kopírovat roku 2009, což by měl, tak nám ceny SSD klesnou zhruba na polovinu a kapacita o skoro polovinu naroste. Třeba Intel chystá až 400GB rychlé SSD a tedy 160GB by mohla nastoupit na místo 80GB modelu a cena by postupně na konci roku 2010 mohla být třeba kolem 3000 korun. Nic moc překotného bych na tomto poli dalšího nečekal. U klasických HDD opět čekejte to, že dnes jako standard kupujeme za 2000 korun 1TB disk, na konci roku budeme za cenu jen o málo vyšší pořizovat 2TB cvalíky a na trhu pak budou disky s kapacitou nějakých až 4TB.

Co třeba jiný HW. To byste rádi věděli, co? No pár o pár věcech, které vás během roku na trhu překvapí, už vím, ale zatím nemohu prozradit. Těšte se na pokrok na všech frontách v rámci možností. Nic světoborného, ale různá vylepšení desek, i příslušenství se chystají výrobci představit již brzy.

O čem můžu mluvit, jsou 3D technologie. Rok 2010 by jich měl být plný. Půjde hlavně o 120Hz LCD a to větších úhlopříček než 22“. Dočkáme se tedy 3D TV i 3D velkých LCD. Ale 120Hz technologie není jediná. Na trh se také chystá ve větším polarizační technologie, které nevyžaduje aktivní brýle. Je to v podstatě technologie IMAX, co znáte z kina. Osobně pátrám po nástupu OLED panelů, ty by v roce 2010 měly být trochu vidět, ale stále to nebude mainstreamová záležitost. Co by se během roku 2010 mělo objevit, jsou USB 3.0 monitory.

Na poli notebooků nás také čeká více 3D modelů, a příjemné ceny CULV notebooků pod 20 000. Netbooky už nebudou tak populární a už se berou jako normální věc. Měly by být i levnější než 5000 korun. Na trh by se také měly dostat ARM smartBooky. Zkrátka technologických serepetiček a tabletů by se během roku 2010 mělo představit dost a dost.

Na poli operačních pamětí se změny nechystají. DDR3 už je mainstreamový standard a mělo by jím poměrně dlouho být. DDR3 budou zrychlovat, ceny se udrží, doufejme, na stávající úrovni a kapacita pamětí pravděpodobně bude stále optimem 4-8GB jako dnes. Obavu mám jen z dostupnosti DDR3, kdy výroba stále není na množství, které bude potřeba a už se mluví o tom, že jich bude nedostatek, což by zvýšilo ceny.

A co software a hry? Také se dočkáme pár zajímavých novinek. V první řadě se představí nový kancelářský balík Microsoft Office a to již za pár týdnů. Druhou šanci dostává LINUX a to prostřednictvím MOBLIN 2.0, systémem vyvinutým Intelem pro PineTrail. Podle mě se ani tentokrát neprosadí. Dočkat bychom se ale mohli snad nové vylepšené platformy MS Windows Live pro Xbox i PC. Google bude opět vystrkovat růžky se svým OS i prohlížečem, a tenhle velký bratr začne štvát více lidí. V souboji prohlížečů asi posílí menší prohlížeče a IE zase o něco oslabí. V roce 2010 očekáváme i několik DirectX11 her a myslím, že nám nebudou stačit prsty na dvou rukách na jejich spočítání. Ale o hrách až v článcích k tomu určených …

Tak si pojďme udělat nějaký ten závěr …

 

  • Shrnutí a očekávání

Prokousal jsem se na konec. Nezbývá než shrnout do pár bodů to, co já od roku 2010 očekávám a co si tedy myslím, že se stane-nestane.

Atomizace a Konzolizace a tedy spotřebizace bude pokračovat. Další zpomalení technologického vývoje. Důraz na spotřebitelský ráz. Kvalita, propracovanost, náročnost na přemýšlení a zajímavost půjdou stranou. Důležité je prodat, spotřebovat a koupit další.

AMD mírně posílí zejména díky serverům a mobilním PC, na desktopu si bude držet svých cca 25% podílu, celkově se ale jinak v souboji Intel vs AMD vůbec nic nezmění. Ani Intel, ani AMD v roce 2010 nepředstaví a na trh neuvedou nové architektury a generace CPU.

ATI posílí výrazně, zejména díky vyšachování NVIDIA sama sebe z nabídky během Q1 a větší části Q2. Druhá polovina roku může být zajímavá. FERMI však podle mě dopadne tak, že se s ním NVIDIA dostane do horší pozice, než byla v situaci RV770 vs GT200 a FERMI nebude jako herní grafika moc dobře fungovat a hlavně si cenově stát. ATI má skvěle nastartováno a situace se 40nm výrobou teď spíše hraje v jeho prospěch. NVIDIA se pokusí prorazit hlavně s TEGRA2 řešením.

Intel proti USA v případu omezování konkurence: Intel prohraje na celé čáře, zaplatí vysokou pokutu, možná padnou i nějaká obvinění pro konkrétní osoby, přijdou omezení ohledně aktivit, ale na licenční politice se nic nezmění.

Google bude nadále posilovat a asimilovat další uživatele a firmy, ale začnou se o Google zajímat antimonopolní úřady. Pokud by Google dále posilovalo na Internetu tak významným způsobem, začne být aktuální otázka nuceného rozdělení společnosti.

Boj za svobodný Internet – odpojování uživatelů projde v dalších zemích. Státní dohled a cenzura se stanou legálními. Stahování to však nezastaví ani neomezí. Další hudebníci, možná i filmaři se pokusí využít Internet bez vydavatelů. Celkově se ale svobodný internet dostane v roce 2010 pod velký tlak a to i v demokratických zemích. Svoboda mnohým začíná smrdět a překážet, a pro některé se jí zdá být až škoda.

Těsně po začátku druhé poloviny roku začne hospodářství výrazně skřípat (možná jen náznaky), díky nedořešeným, ale jen odloženým a zvětšeným problémům z minulého roku. Výrazné oslabení ekonomik, krachy a slučování společností. Z nejznámějších třeba společnost NVIDIA možná vymění vedení a bude hledat investora, nebo možnost sloučení. Problémy bude mít řada firem, předluženost lidí nakupující nesmysly, předluženost firem vyrábějící nesmysly, přerostou ve výraznější problémy. Přežijí jen technologicky rozvinuté firmy, nabízející technologicky pokročilé produkty s vysokou přidanou hodnotou. Zákazníci více začnou přemýšlet o nákupech, hlavně proto, že ti, kteří bezhlavě utráceli, už nebudou mít za co. Přijde zkrátka druhé výraznější varování, že je čas se zamyslet, kam to všechno směřuje.

  • Závěr

Že vidím rok 2010 v mnoha ohledech pesimisticky? Asi ano a to si představte, že jsem hodně optimistický člověk, takže skutečnost bude mnohem tvrdší, než jak ji maluji. Opravdu si myslím, že rok 2010 bude z technologického hlediska mizerným čekáním na to, zda se opět vydáme na cestu dalšího skvělého technologického rozvoje, nebo budeme dál vyrábět spotřební nesmysly a žasnout, jak je to malé, levné a hry tam jedou při 800x600 na 30FPS. Pro mnohé z nás bude rok 2010 opravdu těžký, ale jsem si jist, že pro mnohé by mohl být zároveň rokem zajímavých příležitostí. Každopádně hodně sil a pevné nervy nám všem …

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Waffen [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - :) 2010-01-01 22:39:12
avatar
Pekne napsane DD. Urcite je to dost prace napsat takovy clanek. Plne s tebou ve vsem souhlasim a jsem velice zvedav, hlavne na FERMI. Jen, ty SSD disky od Intelu budou nahrazovat casem HDD ktere jsou pomalejsi a momentalne asi nejvetsi brzdou v PC? A moc nerozumim tomuto: "USB 3.0 bude na deskách AMD také, ale zase jen přes přídavné čipy." Jak jako pres pridavne cipy? To se jeste casem neco zmeni?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-01 22:40:30
avatar
ano časem se to integruje do čipsetů samotných ty budou mít u ADM i Intel v roce 2010 stále jen USB 2.0 podporu
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-01 22:53:35
avatar
Zase kritika nVidie:-) Nu což, doufám, že se Fermi povede a v roce 2010 ji bude možné i pochválit, i když jsem si jistý, že cena bude příliš vysoká

Jinak pěkný článek, jen hnidopišská poznámka
Citace:
Google bude nadále posilovat a asimilovat další uživatele, ale začnou se o Google zajímat antimonopolní případy.

Nebudou se o něj zajímat spíš úřady? A vůbec je celá ta věta divná.
Mishoo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-02 00:02:00

Prípady? Nie nahodou sko URADY? je antimonopolny urad a nie antimonopolny pripad.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-02 09:30:02
avatar
opraveno sorry
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-01 23:04:36
avatar
"Během roku 2010 se bohužel pravděpodobně nedočkáme 32nm čtyřjádra, když, tak až na úplném konci roku."

Nu částečně se 32nm čtyřjáder dočkáme a to v podobě 32nm Xeonů, které jsou určeny do patice LGA 1366, takže by neměl být problém užívání i v klasických desktop počítačích. Ale samozřejmě to nebude asi tak levné jako Core2 Quad, či Core i5.
Ale takový 32nm čtyřjádrový Xeon X5677 běžící na vysokých 3,46 GHz, to by mohlo být hitem výkonných herních PC
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-01 23:28:34
avatar
Tos napsal nakonec dobře - asi to nebude tak levné jako desktopové procesory. Pak tam je ještě potřeba podpora základních desek. Ale fakt se podívej do ceníků na ty Xeony, to jsou pálky
Mishoo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-01 23:58:53

Palky to su. Ale na Xeony vybera Intel len tie najlepsie kusy kremiku. Preto su drahsie, preverene a urcene do serverov kde sa nepripusta odidenie CPU. Na PCT bolo porovnanie Core i7 a Xeonu na rovnakej frekvenci. (presne modelove oznacenie procesorov si nepametam) Xeon mal o cosi nizsiu spotrebu a ked sa taktoval tak dostahoval lepsie vysledky pri nizsej spotrebe.
Mishoo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-03 14:13:59

za co som dostal tie zaporne hlasy ozaj uz neviem. to tu musi byt skupinka nejakych debilov co to davaju z recesie.
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-02 00:34:41
avatar
mno jo no teď koukám čtyřjádrový Xeon na 3GHz stojí 22tisíc
ucho1212 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-01 23:34:11
avatar
neviem ja by som na xeony nevsadzal predsalen core i7 980-X bude tiez 32 bude 6 jadro(12-HT) a cca 2,8 co je trocha viac ako xeon 0 12 Mb L3 ani nehovorim. A to by malo byt to i9 este nieco viac(8-jadier) ale na to si pockame rok minimalne ak vobec
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-02 00:31:33
avatar
Do ultimátní herní sestavy by bylo určitě lepší vysoce taktované čtyřjádro, než 6jádro na 2,8.
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-02 09:03:35
avatar
Ještě lepší je ale vysoce taktované šestijádro, přes 3GHz snad taktovat půjde a do budoucna by (i díky slavnému DX11) každé jádro navíc mělo být znát, jinak pro herní účely není CPU zas tak důležité, rozhodující je grafická karta, takže pro čtyřjádro mluví jedině poměr výkon/cena.
I když je fakt, že šest jader oproti čtyřem není tolik, tak by v budoucnu, pokud se budou využívat více než 4 jádra, by musel být čtyřjádrový CPU taktován alespoň o 50% výše, což oproti 2,8GHz šestijádru by muselo být vysoce taktované 4,2GHz čtyřjádro.
dummy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-01 23:13:26
avatar
Moc pěkné shrnutí roku. ve většině případů s tebou souhlasím. Opravdu nechápu ty, co žasnou nad hrami 800x600pix s 30FPS (já žasnu nad mým mobilem co si dává 3d hry 640x360 úplně plynule )
ucho1212 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - rodelenie googlu? 2010-01-01 23:18:04
avatar
Neviem preco by bud rok malo nastat nutene rozdelenie Googlu on neni na tom az tak dobre(z monopolnych It firiem) a ziadnu inu o to neziadaju preo teda goolge. Preco nie Mrkvosoft alebo Cisco ty nejak konkureniu nemaju a nikdo ich nedeli. Rozdelenie si ale aj tak neviem predstavit ....
Mishoo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-02 01:30:49

a este k tomu google ma konkurenciu v podobe bingu a inych vyhladavacoch (moc ich nepoznam)
Squarex [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-02 11:35:09

Nojo ale na vyhledávání google nevydělává. Vydělává na reklamě a o to de.
Mishoo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-03 19:07:02

zaraba na reklame ved o to ide. ked chce mat niekto zisk musi mat reklamu. a urcite tu reklamu nebude robit celosvetovo napr. na seznam.cz ale pojde tam kde tu stranku resp. vyhladavac navstevuje co najviac ludi. a google zase sa vysvihol sam. ma prepracovane algoritmy vyhladavania a aj plno nastaveni.
Mishoo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-01 23:55:01

Nejlepsi produkt roku: samozrejme podla DD vytazi ATI ale dobre. Nesedi mi oznacenie supervykonny cip na RV840. co je potom RV870? hypermegavykonny?

Nejhorsi produkt roku: znova nemozem suhlasit. Netboky na svoju velkost celeho notebooku a velkost CPU + velkost baterky co sa = vydrzi. Ktory notebook dokaze vydrzat 5-6 hodin na baterku prip. U tych lepsich netbokov az 9?

Pri tom ostatni: ked bude GPu jadro integrovane v CPU tak zmizne z dosky. Ako potom moze byt nevyuzite? co bude vykreslovat obraz? pisaci stroj? Urcite normalny clovek si nebude kupovat externu gragiku a k tomu CPU s GPU ale kupi CPU bez GPU a k tomu externu grafiku

Pri tom shrnuti a ocekavani: to odsudenie intelu je nejake prirychle. Alebo DD ty mas cely spis u seba? Kedy ta stihli menovat za SUDCU v USA? Absolutne netusis ake argumenty budu pouzivat obidve strany ake dôkazy su nachystane a ako to cele dopadne. ALE TY ODSUDIS HNED LEBO JE TO INTEL KTOREHO NEMAS V LASKE PRETOZE MA O COSI HORSI POMER CENA VYKON.
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-02 00:35:18
avatar
No tak mě notebook vydrží třeba i deset hodin:-) Uznávám, není to herní megadělo, ale svou práci odvede a má i numerickou klávesnici Navíc má o něco lepší displej:-)
Pro zvědavce spadá pod Asus Ultimate a myslím, že Acer Timeline mají také dobrou výdrž.
Čekat dlouhou výdrž u herního notebooku s GTX280M ve SLI asi nejde:-) Výkon proti netbooku je ovšem zdrcující
Jinak odzkoušel jsem si to na notebooku a mít možnost přepínat mezi integrovanou a externí grafikou není špatná:-)
piiiou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-02 00:43:19

Jj, vsak taky v zhodnoceni roku na jinych webech dost chvalili CULV procesory.
Mishoo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-02 00:51:24

moj asus m51va vydrzi trosku nad dve hodky. v skole bezim skoro vzdy na adapter cize tam problem nemam. obcas ked je nedostatok zasuviek tak som na baterke prip. si poziciavame adapter. notas som si kupoval aj na obcasne hranie cize tam netbok hned padol. ale kebyze to mam ciste na pracu a pisanie tak idem urcite do netbooku s vacsim displejom. aspon taka 10.1 minimalne. tam ta mobilita je perfekta a na pisanie staci aj atom. vyssi vykon nie je treba.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-02 09:37:06
avatar
nesedí ti to proto, protože tomu nerozumíš nebo záměrně děláš hloupého....
RV840 je vynikající čip 1 miliarda tranzistorů na 180mm2 a výkon přes 1TFLOPS - kdo něco takového jiný má?

Že nesouhlasíš, neznamená že to není rpavda a evidentně moc nevíš o čem mluvíš, mám tu pár kvalitních CULV notebooků kolem 18 000 a výdrž na baterie kolem 10h a výkon mnohem vyšší a ergonomie použitelnější než u netbooku

S těmi CPU s integrovanou GK ukazuješ jak jseš hloupý nebo to nechápeš? teď když si chceš koupit dvoujádro Intel tak je bez grafiky a když k němu chceš integrovanou GK tak si koupíš odpovídající desku, u Core i3/5 když chceš dvoujádro bez grafiky, tak takové neexistuje ... takže za něj zaplatíš, ať ho chceš nebo nechceš

ad Intel vs USA: důkazů je taková hromada a Intel všechna stejná dosud vedená řízení prohrál, že to může skončit jen jediným způsobem. Kromě toho je to vláda USA co ho žaluje a myslíš si, že by to dělali, kdyby neměli pádné důkazy a jistotu, že uspějí?
piiiou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-02 10:55:54

Co znamena "mám tu pár kvalitních CULV notebooků kolem 18 000"? Vy mate nejaky obchod?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-02 11:04:19
avatar
já osobně ne, ale někteří kolegové ano + notebooky n testy ;)
Mishoo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-02 23:52:46

DD nemusis tu mazat prispevky ktore sa ti nepacia. Vydiet potom tu tvoju objektivnost. A zvlast ked ta niekto skritizuje prip. ti vrati tvoj uder.
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-02 20:41:03
avatar
"RV840 je vynikající čip 1 miliarda tranzistorů na 180mm2 a výkon přes 1TFLOPS - kdo něco takového jiný má?"

Co je to za řeči? Odkdy hráče zajímá kolik má jeho grafika teoretický výpočetní výkon v plovoucí čárce, či kterého hráče zajímá jak velkou plochu má čip na jeho grafice? To si mám koupit grafiku jen proto, že má čip s jedním z největších hustot integrace transistorů?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-02 21:11:56
avatar
já tam píšu něco o hráčích?
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-02 21:18:51
avatar
a komu je teda to RV840 určeno?
D4NO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-02 22:07:02

Méně movitějším, kteří hledí na poměr cena-výkon a kteří si rádi něco zahrajou na vyšší detaily.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-02 22:12:14
avatar
no hlavne ze ten pomer cena/vykon maji teda radeony hd57xx opravdu spickovy diky tem cenam
D4NO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-03 12:41:20

No to je zase věc prodejců, ale řekni mi, jaká je jiná smysluplná volba v cenové hladině HD57xx?
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-03 13:07:10
avatar
ja se nebavim o zadne smysluplne volbe, jen o tom ze ten pomer cena/vykon je strasny.
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-03 16:09:49
avatar
na to právě celou dobu narážím. Sice je to skvělý čip, sice to je skvělá grafika, ale rozhodující je poměr cena/výkon. DD tady stále žije v domnění, že HD5770 lze běžně koupit za 3500,-, realita je taková, že běžně stojí kolem 4tisíc.
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 09:27:41
avatar
Presne a navic v soucasnosti rada HD48XX vychazi citelne levneji a vykon je srovnatelny. Samozrejme nema ale technologie a nizkou spotrebu. Kdo pouziva WinXP, tak mu to stejne ale muze byt jedno a pokud neresi kazdy wat, tak i ta spotreba nemusi byt problem. Sice trochu zpatecnicky postoj, ale k cemu to hrotit s novymi grafikamy, dokud nejsou potreba?
piiiou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 10:53:22

Ale to vubec neni zpatecnicky postoj. Pokud bych mel dnes kupovat grafiku, tak jdu do GTX260, GTX 275 nebo do HD4870. Proste pomer cena vykon. A to co ma navic rada HD5xxx neprevazi to vyssi cenu. Bohuzel je to tak.
Mishoo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 21:17:41

tak to je fakt. absencia DX11 ma netrapi. a urcite si nebudem priplacat za DX11 niekolko tisic korun. tak ci tak kym budu kvalitne Ackove tituly tak to zas potrva.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-02 00:29:00
avatar
thinkpad T400 (R400) da s 6clankovou baterkou i 7 hodin. a to si muzes koupit i 9 clankovou a druhou baterii do ultrabay slotu. hp elitebook je pak na tom dost podobne..

intel bude mit u vsech levnejsich cpu integrovanou grafiku at chces nebo ne.
piiiou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-02 00:44:45

No pokud by bylo samozrejmosti prepinani mezi integrovanou a pripadnou dalsi, tak by to bylo jen dobre a ze by byla malo vykonna a malo zrava (ta integrovana) by bylo jen vyhodou.
Mishoo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-02 01:13:51

a kupujes lacne cpu na hry? aby mi to brzdilo vykon GPU? ja veru nie. no ale ta cena toho notasu hovori za svoje. kebyze mam pozerat na cena/vydrz urcite netbook. cena/vykon jasna volba notebook a kebyze ma nezaujima cena tak urcite nieco vykonne a ktomu vysoka vydrz na baterku.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-02 04:00:33
avatar
vsechny clarkdale maji integrovanou grafiku. a na hry core i3 nebo i5-6xx bude stacit s prehledem a ani hd5870 ti nebudou nikde zbytecne brzdit.

u thinkpadu si platis za kvalitni konstrukci a provedeni. r400 je pak az na slabsi procesory prakticky to stejne co t400 a stoji nejakych 20k coz uz je dost prijatelna cena. ja sem potreboval plnohodnotnej notebook na praci s delsi vydrzi na baterku, tak sem si koupil thinkpad. a na hrani mam desktop. nic vykonne s dlouho vydrzi na baterku ani bez ohledu na cenu nenajdes...
Panzer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - T400 2010-01-02 10:36:55
avatar
Chapu, ze evoluce je evoluce a 9hodin se strednim podsvicenim a bezici wifinou s 9 clankovou baterkou je moc krasne, ale lenovo uz neni IBM. Muzes to brat jako povzdech, ale licovani uz tolik nesedi, vic to vrze a ty plasty... nehlede na tom, ze uz i lenovo se priklani vic k lesklym displejum i plastum. Jsem zvedavy, az dobehnou patenty v ramci prodejni smlouvy, kam se lenovo vyda. Zatim cerpa ze znacky a prace predchoziho majitele. Aspon se mi tak zda.

PS: aby to nevypadalo jako stezovani si, uz pres dva roky mi 3 hodiny na plny vykon (5,5 s podtaktovani a snizeni podsviceni, vypnuti bluetooth, wifi) na praci staci s T61. Ale kdyz to porovnam s T40, ustup ve zpracovani je tam znat.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-02 13:19:53
avatar
ja vim dobre ze ta kvalita neni uz uplne to co byvala, ale oproti ostatnim jsou thinkpady stale na vysi (krome SL rady, protoze to neni thinkpad).
Panzer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-02 16:06:58
avatar
zatim aby to brzy nebylo: mezi slepymi, jedonooky kralem Protoze chysta-li se na nas spotrebni lakadlo, potom potes koste. Thinkpady mam hodne rad, tak doufam, ze to Lenovaci nepo..kazi.
Krayzie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Zase ta NVIDIA 2010-01-02 00:42:31

Pocuj DD, ked uz tu NVIDIU stale iba kritizujes (s cim suhlasim, lebo nechutnejsiu firmu asi nepoznam) a tvrdis, ze je vo vsetkom oproti AMD/ATI pozadu, mohol by si aspon spomenut, ze co sa HW akceleracie videa tyka, ponuka NVIDIA najlepsie riesenie na trhu. Mam taky pocit, ze v tejto oblasti je na tom najhorsie prave AMD/ATI, lebo aj Intel IGP (konkr. GMA4500) podporuje u H.264 vyssi pocet ref. frames nez AMD/ATI na svojich HD5XXX.
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-02 00:50:44

Tak isto ponuka navyse NVision 3D co konkurencia nema ale to uz by bolo asi moc spomenut ked sa iba kritizuje.
Mishoo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-02 01:13:02

mylis sa. podla DDho minulych clakovn ATI ma vsetko co ma Nvidia a na vyssej urovni. Ale nvision nieje standart tak to DD nema rad. a to je technologicky fanda cize by mal byt nadchnuty kazdou novinkou co sa vyda a je jedno ci to vyda zeleny modry cereveny.
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-02 01:52:59

No momentalne je dost malo veci co ma NV navyse resp. lepsie ako ATI. PhysX, NVISION, podpora GPGPU na vyssej urovni ako ATI. Zvysok je vitastvo pre ATI kedze je dnes o generaciu popredu. Len skoda ze DD ako spravny technologicky fanusik vsetky vyhodu NV bagatelizuje a zhadzuje. A este aby som nezabudol tak v low-ende NV v pohode ATI konkuruje vzhaldom na to, ze tam uz pouziva karty vyrabane 40nm procesom. DX11 v tomto segmente naozaj nie je ziadna vyhoda. Ak by niekto namietal kvoli OpenCL resp. DirectCompute tak tie NV podporuje u vsetkych kariet od G80 vyssie. To len ze je sice ATI dnes na tom viditelne lepsie ale nie az tak ako sa to tu niekto snazi ukazovat.
Mishoo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-02 02:16:30

no uplne s tebou suhlasim. ale 95% ludi tu s nami suhlasit nebude zvysych 5% su tí normalni co nekritizuju ale hraju.
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-02 19:41:36
avatar
Hlavně ta zlá nVidia začala podporovat nVision a PhysX zpětně i na svých starších kartách, že to neudělala jako standard a nepřidala podporu i pro AMD je snad pochopitelné, AMD zas nVidii nedalo DX11 grafické karty
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-02 09:54:08

NVISION je super len tiez je diskutabilna jeho podpora na starsich/slabych kartach. Na to aby si mohol spustit hru v 3D tak musi karta stihat pocitat 2 obrazy naraz. Tu by som to prirovnal asi tak, ze velke vyzdvihovanie DX11 u slabych modelov je porovnatelne s vyzdvihovanim NVISION v tomto segmente. Proste v tychto pripadoch su to iba nalepky, ktore aj tak nevyuzijes.
Trefa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-02 11:13:28
avatar
Priznam sa ze moc som dx11 testy zatial nesledoval,ale testy ,ktore som videl jasne ukazovali ze hry bezia pod DX11 rychlejsie (vyssie fps) ako pod dx9 co sa tyka grafickych kariet RV8xx ... Samozrejme bez zapnutych pridavnycch funkcii ako tessalace. Za predpokladu ze by to takto bolo pri vacsine hier (co moze byt mylny predpoklad) si myslim,ze prave pri "slabsich" modeloch je to k.rva vyhoda ,ale mozno sa mylim Ale ako vravim,moc som to nesledoval a ak nie je pravda ze hry bezia pod dx11 rychlejsie,tak potom mas pravdu ...
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-03 02:10:53

Zalezi co budes z DX11 vyzdvihovat. Komplexne DX11 s teselaci zrychleni neprinese, na jeho plne vychutnani budes opet potrebovat to max co se da koupit. V Battleforge, Stormrise a dalsich, kam bylo pridano DX11 ve forme patche pak pri vekreslovani sceny se zapnutym efektem nasviceni dochazi k zrychleni vypoctu, je to dane odlisnym a optimalizovanym algoritmem. Par FPS navic to prinese, dalsi vyhodou je pak optimalizovany algoritmus pro FSAA, tam by pri jeho podpore rovnez mohlo par FPS vyskocit. Obecne to v pripade hry, ktera DX11 bude vyuzivat skutecne dobre zase sezere nejaky jiny efekt, pripadne pak teselace, takze HD5770 je asi hranicni karta pro DX11 ve smyslu hrani na 22" a to asi i bez teselace. Na vyssi potrebujes ci budes potrebovat kartu silnejsi. Slabsi modely pak DX11 vyuziji v omezene mire, tam skutecne DX11 nehraje roli.
Trefa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-03 11:23:34
avatar
Ok,diky za vysvetlenie,ako som pisal,v tychto veciach sa moc nevyznam ... DX11 sa teda dda porovnavat s Physx z hladiska potrebneho HW ... Bez gtx260 si physx a high detaily neuzijes taktiez ...
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-03 14:56:35

No v soucasny dobe asi vicemene ano. Ovsem DX11 je asi do budoucna prinosnejsi volba nez PhysX. Ale u tech nizsich rad se vicemene jedna o zbytecnost, tam to proste nevyuzijes - mysleno DX11 jako herni zalezitost, neco jineho muze byt pak vyuziti DC5, pripadne dalsich veci spojenych s GPGPU a vyuziti DX v tomhle smeru. Plus nejake pravdepodobne mirne benefity v OS. Obecne vzato az do masovejsiho rozsireni DX11 se jedna spis o investici do budoucna s nejistym vysledkem. Vice o tom, jak nam DX11 HW bude fungovat, jak narocny bude SW ci jakou minimalni konfiguraci budem potrebovat napovi Alien vs Predator 2. Tam by mel byt DX11 vyuzit ve smyslplnejsi podobe nez doted.
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-02 14:23:34
avatar
Tak u některých modelů sojí za úvahu, zda jsou vůbec na hraní her
A samozřejmě jde o to jaké hry, ale zkoušel jsem 3D Vision Discover nebo jak se to jmenuje a Crysis se sekalo pěkně
U spousty her mi to nefunguje, ale všude, kde se člověk dostane nad 120fps respektive na stabilních 60fps se synchornizací, by neměl problém s dvěma obrazy.
Vrchol je vyzdvihování DX10.1 u toho největšího (nebo nejmenšího?) lowendu Nicméně na notebooku mám 210M a ta neumí ani PhysX, takže přeci jen to je výsada těch "silnějších" karet, které to za příznivých okolností zvládnou.
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-02 11:40:43
avatar
Pěknej článek Jen s tou Nvidiou, je toho očernování trochu dost. Né ve smyslu, že nic špatného neudělala (všichni znalí ví co ), ale spíše v opakování toho, co udělala. Ikdyž se říká: Opakování, matka moudrosti Za rok si možná na tohle už nevzpomeneme, pokud to s "Fermi" vyjde.
Papuch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-02 22:40:43
avatar
DD pěknej článek, jen nechápu tu větu: "22´ by si koupil jen magor".. Přoč jen magor?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-02 22:42:14
avatar
protože člověk co dá za 3D brýle NV 4000 a za 3D LCD 8000 a má na to, si nebude kupovat 22" když doma dávno hraje většinou na větším až 30" ;)
Papuch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-03 00:53:33
avatar
Aha.. Dík..
No mě přijde zbytečné mít tk veliký monitor, mě stačí 18,5".. 30" je až nehorázně roztažená, ale asi to nějakou výhodu má, jenže já ji nevidím, protože tomu moc nerozumím :-)
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-03 01:10:50
avatar
zalezi z jake vzdalenosti se na ten monitor divas. jen magor si koupi 30" lcd a bude se na to divat sotva z pul metra...
Papuch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-02 22:46:51
avatar
oprava: *veliký
2MATRIX [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-02 22:43:51
avatar
Fakt super članok DD klobuk dolu,uplne snim suhlasim,a najviac ma zujima momentalne GPU ATI vs NV aj ked to tak nevyzera tak co najviac clankov,dakujem
Rezen [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ATI vs nVidia 2010-01-13 12:20:57

Jsem zastancem a fanouskem ATI. Uz od sve druhe karty ATI RAGE 128 PRO. Od te doby jsem kartu jine znacky nemel. Zazil jsem tezke doby, kdy ovladace nestaly za nic, problem byl video atd. Oproti nVidii a jeji kartam bylo ATI prece jen slabsi. Zase na druhou strnu, jednou jsi dole, jednou nahore, jednou si firmy byly vyrovnanymi souperi, jidny ta nebo ta druha byly lepsi. nVidia se svou 8800 udelala opravdovou diru do sveta, ATi pred 2 lety (nebo uz je to dele) tahalo za hodne kratky konec lana. A ted se situace zase meni a je to ATI, ktera je na koni. Ovsem o co vlastne bezi? Za co nejrozumnejsi peniz poridit to nejlepsi. A to se da jen kdyz je konkurence. bez ni se ceny budou jen horko tezko snizovat. Takze rikam, fandeme ted zase nVidii, at prijde s necim velmi dobrym a konkurence schopnym. At ATI zatopi. Protoze tak nam padnou ceny nize a muzeme poridit lepsi grafiky. At uz Nvidii ci ATI. Nehlede k tomu, ze hlavne konkurence vede i k rychlejsimu vyvoji a uvedeni novych technologii. No nemam pravdu, damy a panove?
Je prece zbytecne, postekavat na sebe pres ploty, ktere jsou bud zelene nebo cervene natrene. . . .
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!