Nové 32nm mobilní procesory Intel Core i3/5 míří k nám – lepší grafika, vyšší výkon, stejná spotřeba
Napsal Jan "DD" Stach   
Pondělí, 04 leden 2010
altNejdříve se podívejme na první mobilní 32nm procesory, které aktuálně míří na trh.

 

 

Společnost Intel dnes papírově uvádí 32nm procesory. Oficiálně se na trh dostanou až 7.1., ale představení je tu už dnes. Nejprve se podívejme na mobilní verze, od kterých si toho slibujeme nejvíce, protože na desktopu dvoujádrové procesory prostě už nemají ten správný zvuk. Podívejme se tedy na ty mobilní PC.

(dva místo tří)

I zde je hlavním bodem fakt, že spolu s 32nm přichází procesory s integrovaným grafickým jádrem. To se přestěhovalo z čipsetu přímo vedle jádra CPU. Technicky a funkčně se to vlastně neliší, jen tím, že Intel se zbavil jednoho čipu, výroba NB je tedy snadnější a mělo by to být i o něco rychlejší, díky „menší“ vzdálenosti čipů apod.

(GMA X4500HD vylepšeno na "GMA X5400HD")

Samozřejmě samotná integrovaná grafika doznala pár vylepšení. A Intel jí říká 3tí unifikovaná generace. Má 12 místo 10 jednotek a pár dílčích vylepšení. Má vyšší takty a podporu většího množství RAM. Stále ale jen DX10.0, z čehož vyplývají jistá funkční omezení a nepodporuje tedy ani nejnovější verzi Win displayDriver, kde je minimem DX10.1., ale pro Intel to prostě není vzhledem k jeho pozici důležité. Nejvíce tak asi potěší konečně podpora HDMI s čímž souvisí i podpora technologií Dolby TrueHD, DTS-HD na HDMI.

S procesory souvisí i nové čipové sady. Nové mobilní sady jsou QS57/QM57/HM57/HM55 a známe i jejich ceny, které jsou od 53-40 dolarů. Parametry čipovek jsou také zajímavé. Samozřejmě pro využití integrované grafiky v CPU musíte mít tu pravou s výstupy, ale Intel samozřejmě počítá i s notebooky, které budou spoléhat na dedikovanou grafiku ATI nebo NVIDIA.

Vás asi nejvíce ale zajímají samotné procesory a jejich seznam je k dispozici. Čeká nás záplava dvoujader a Intel v tom udělal trochu nepořádek označením. Dnes jsou už na trhu mobilní Core i7-700/800/900, které mají normálně čtyři jádra. Intel ale na trh uvede i několik variant Core i7-620/640 na různých frekvencích, které ale mají jen fyzicky dvě jádra, HT a 4MB cache. Dvoujádro a název Core i7 není opravdu vůbec dobrý tah. U Core i5 řady 500/400 a Core i3-300 už s fyziky dvěma jádry počítáme. Tyhle procesory mají i osazenu integrovanou grafiku. Bohužel právě tyhle levné kousky zatím nejsou úplně v cenících.

(dvoujádra, kam se podíváš ...)

Určitě vás ale zajímá, co novinky dokáží a jsou tu první testy …

 

 
  • Mobilní procesor Intel Core i5-540M proti Core 2 P8700

Zajímavý test udělal server Anandtech, který má k dispozici nový notebook osazený procesorem Core i5-540M s integrovanou grafikou. Ten tiká na frekvenci 2,53GHz a srovnal ho chytře s Core 2 Duo P8700 na 2,53GHz, který spoléhal na grafiku Intel X4500HD. Srovnání je zajímavé:

Nutno ovšem opět upozornit na to, že frekvence Core i5-540M 2,53GHz je vlastně proměnná. Tento procesor má automatickou OC utilitu TURBO, která dokáže zvýšit frekvenci jednoho, nebo dvou jader v závislosti na situaci a to rozhoduje. Core i5 má také výhodu hyperthreadingu a tedy v určitých situacích mu může přinášet nárůst výkonu. Jde zejména o různé umělé benchmarky, kde je nárůst výkonu solidní.

(přepínání mezi IGP a dedikovanými GK konečně funkční?)

Intel zdá se zapracoval i na integrované grafice a mnohé hry jsou rychleji, když tedy nejsou problémy s ovladači. Lze říci, že to co šlo na Intel GPU předtím, jde občas o dost lépe a i hratelně a to co nešlo, tak nejde dál. Nicméně celkem je na poměry Intelu integrované jádro v Core i3/5 procesorech solidní skok.

  • Spotřeba

Asi vás nejvíce zajímá, jak je na tom spotřeba. Přeci jen 32nm se musí proti 45nm projevit. No asi budete trochu zklamaní.

Rozdíl spotřeby proti Intel Core 2 Duo P8700 na 2,53GHz a Core i5-540M 2,53GHz je minimální. Jenže Core i5 má výhodu Turbo a HT, což znamená cca v průměru 15-20% výkonu navrch proti Core 2 a tak je celkově energeticky výhodnější. Neočekávejte ale od prvních 32nm procesorů nějak znatelné prodloužení životnosti baterií a výdrž běžných notebooků.

  • Hodnocení

32nm mobilní procesory Arrandale je pokrok. Nenabízí sice nižší spotřebu než to, na co jsme zvyklí, ale je přitom poměrně znatelně svižnější a rychlejší než procesory Core 2 staré generace na stejné frekvenci. Podobně je na tom i integrované grafické jádro Intel, to sice nadále zaostává za integrovanými jádry ATI a NVIDIA, ale celkově je tu znát pokrok, kdy nejvíce ceníme konečně HDMI, a vzhledem k pozici společnosti Intel, jako grafického leadera, to určitě bude mít na trhu kladnou odezvu.

(Turbo a HT stojí za zvýšením výkonu proti Core 2)

Nicméně někteří recenzenti si přes lehký opar neobecného nadšení z nových procesorů, pokud se dívali na to, co asi Intel nechtěl aby se dívali, tak zjistili, že když seberete 32nm Core i5-540M 2,4GHz Turbo (automatické zvyšování frekvence) a Hyperthreading (4 vlákna na 2 jádra), a necháte ho se dvěma jádry na stejné frekvenci jako stejně taktované 45nm Core 2 Duo P8700, není v podstatě o nic výkonnější se stejnou spotřebou. To už z hlediska vývoje za poslední dva roky nevypadá zase tak dobře. Přídavné technologie jako HT a Turbo (automatické taktování) dělají ten rozdíl výkonu, ne primárně architektura a konstrukce procesorů samotných.

Nové notebooky s procesory Intel Core i3/5 nejsou také o nic levnější než ty s Core 2 Duo, takže zkrátka čekejte notebooky za stejné ceny, jak jste zvyklí, se stejnou výdrží s o něco vyšším výkonem a lepšími vlastnostmi CPU i IGP Intel. Nic víc, nic míň. To znamená, že se žádného zemětřesení a žádných změn v dohledné době nedočkáme a Intel bude i nadále tvořit základ monopolních téměř 89% ze všech mobilních počítačů a nová vylepšená Centrino Core i3/5 PM57 mobilní platforma plynule bez velkých změn naváže na úspěšnou Core 2 Centrino …

Zdroj: DDWorld.cz, Intel.com, Anandtech.com

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
amartin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 15:35:41
avatar
Tak ta grafika je stale len Intel grafika i ked trochu lepsia ale musim povedat, ze mna stale nijak neoslovila. U notebokov uvidime, ked sa bude diskretna vypinat, nejaky by to prinos mohol byt. V desktope asi nic nove. No najvacsi prinos to je pre intel, zasa bude lidrom v pocte predanych grafik -> no opat iba zhodov okolnosti
kapa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - no 2010-01-04 17:02:52
avatar
Ja to vidim v uspech Intel grafiky, integrovana grafika tu nieje na hry...., vykon sa velmi priblizil GF Ion/HD4200, videl som test procesora Ci5-661 a vykon tej grafiky je velmi slusny Odkaz a to je velky uspech, silnejsiu integrovanu grafiku mne ani netreba, ked diskretne su tu za hubicku s vysokym vykonom, no najvesi vyznam a pokrok je v HDMI, podpore HD a vseobecne Intel vylepsil velmi dobre videoschpnosti, co bol nejvecsi kamen urazu /asi prvykrat v historii intel akotak dohnal konkurenciu v IGP/ a tak odstavil nvidiu, ktora z toho tazila......, no len ta cena tych procesorov je dost prehnana....
DedecekHribecek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 16:41:49

Promiňte ale nemohu souhlasit. Silnější grafiky jsou potřeba. Nesdílím pohled, že grafika je jenom na ukazování obrázků. Trendem je použití výpočetní síly. Nevidím jediný důvod proč by měl procesor počítat to co grafika zvládne daleko lépe a nezadýcha se při tom.

To co Intel nazývá grafikami je pěkný eufemizmus a jde to proti vývoji akcelerace.

Stěžujete si na drahost procesorů? Co doplnit procesor opravdovou a levnou grafickou kartou a ušetřit procesoru práci a sobě peníze? Bohužel akceleraci v moc případech využívat nemůžeme ale věřím, že se to bude lepšit.
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 16:47:46
avatar
nové grafiky od Intelu zvládají jak akceleraci HD videa, tak akceleraci Flashe
DedecekHribecek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 17:26:50

Ale já jsem netvrdil, že udělátka od intelu nezvládají akcelaraci. Ale opravdová grafická karta je o něčem jiném než udělátko od intelu. Ne?
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 17:35:32
avatar
co znamená opravdová?
Intel má prostě kancelářsko/multimediální grafiky.
geforce/radeon jsou herní grafiky
tesla jsou výpočetní grafiky
quadro, FireGL jsou profi 2D/3D zobrazovače

Grafiky Intel jsou prostě tím základem. Pokud chceš dělat něco specifického (hraní her, výpomoc v náročných výpočtech), tak taky potřebuješ specifický hardware, který Intel nevyrábí.
DedecekHribecek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 18:00:18

Opravdová je něco co má výpočetní výkon. Napíšu to jinak. Opravdová grafika je taková, aby se na tom něco dalo i zahrát. To ale nepíšu kvůli tomu aby na tom někdo něco hrál. Píšu to proto aby to mělo výkon. Protože když nebude trh zaneřáděn těmito udělátky od intelu tak začnou vývojáři opradu využívat grafickou akceleraci a bude se doopravdy akcelerovat pomocí grafiky.

Intel v tomto případě zaplevelením trhu těmito "grafickými kartami" zpomaluje vývoj.

Rozumíte mi?
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 20:23:48
avatar
mno nerozumím.
Když chceš větší výkon musíš za něj taky platit. pokud by Intel vyráběl nějaké velmi výkonné integrované grafiky a dával je všude, tak by se automaticky rapidně zvedla cena celé platformy a tím by se otevřela cesta pro konkurenci. Současné nejnovější grafiky integrované v i3/i5 jsou výkonem a vlastnostmi srovnatelné s integr. grafikama od Nvidie, či ATI/AMD. Někde hold musí být ta rozumná hranice výkonu-ceny-spotřeby.
DedecekHribecek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-05 10:25:28

Píši o tom, že CPU a GPU jsou rozdílné procesory. Protože to jsou různé nástroje tak jejich účinnost je pro některé operace lepší pro některé horší. To krásně dokázal krach Larabee. Pořádný chumel CPU nedokázal porazit GPU. To je také důvod proč se používají grafické karty jako výpočetní jednotky. Proč? Je levnější v některých případech investovat do GPU místo CPU.

Ano chci li výkon musím ho zaplatit. To máte pravdu. Ale ty peníze při placení výkonu je mnohdy výhodnější investovat do GPU.

S tím strkáním supervýkonných grafik máte pravdu to je nesmyslené. Ale problém u Intelu je v tom, že to co tam dávají je opravdu ubohost a ne grafická karta která brání rozvoji využití GPU výpočtů. Správnou cestou se vydalo AMD - bohužel zatím jen papírově. Spojení rozumného výkonu CPU a GPU výkonnou zběrnicí. Tomuto řešení věřím, jsem zvedav na jeho výkon a hlavně mne zajímá jak na to odpoví Intel.
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-05 16:23:15
avatar
jde o to, že výpočty přes GPU jsou stále ještě dosti v plenkách a zatím mají využití jen v profesionální sféře.
Intel byl vždy hlavně výrobcem x86 CPU a nějaký další vývoj jak dostat GPU výpočty do běžných PC by přeci jen mnělo být na společnostech které se výrobou výkonných GPU zabývá.
Pokud vím tak AMD právě pracuje na CPU spojeného s GPU, tak aby GPU v určitých situacích pomáhalo ve výpočtech (tak jako u starých CPU 486DX, které měli FPU jednotku pomáhající s výpočty v plovoucí čárce), ale ono se dá něco takového čekat časem i od Intelu. Přeci jen tyto core i3, core i5 jsou jen takové klony,nejde o skutečné propojení CPU+GPU.
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 16:31:28
avatar
stále omílaná věc.
Intel nevyrábí herní grafiky, jejich grafiky nejsou určeny na hraní her. Kdo chce hrát hry, koupí si PC/notebook s herní grafikou.
DedecekHribecek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 17:32:18

Amartin ale o hrách nikde nepsal. Mohl mít na mysli jenom prostý výkon v kterém tato grafika nevyniká.
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 18:02:13
avatar
Ono ten trend je, že si bude muset koupit k herní grafice i tu Intel grafiku, taková monopolizace
Na druhou stranu možnost přepínat mezi úspornou a výkonnou grafikou přijde lidem vhod, zejména u notebooků.
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 16:45:48
avatar
Mno nejzajímavěji vypadají ty nejnižší i7 s taktem 1,06-1,2 (díky Turbo získají až dvojnásobnou frekvenci) a nádherně znějící spotřebou 18W. Jenže Intel zase na ně hodil nechutné ceny, takže půjde zase o CPU do manažerských notebooků nejvyšších tříd.
Jinak ale absolutně nechápu o co Intelu jde, že ve značení svých CPU provádí takové zmatky. Člověk by čekal jednoduché a jasně čitelné značení:
Core i3 - kancelářské dvoujádra s integrovanou grafikou
Core i5 - všestranné výkonné čtyřjádra
Core i7 - výkon za každou cenu

Nejdřív Intel udělal naprostý zmatek ve značení na desktopu a teď to dovrší absolutním zmatkem v mobilním segmentu (dvoujádrové i7 spolu se staršími čtyřjádrovými i7).
Mám ten pocit , že Intel nasazuje taktiku jako Nvidia - "hlavní je aby zákazník nevěděl, co že si to vlastně kupuje".
kapa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 17:06:03
avatar
No tak to stebou uplne suhlasim, pekne si to zhrnul, mal by si ist robit do Intelu :-)
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 19:48:56
avatar
Já to také nechápu, Core (2) Duo a Quod, člověk hned věděl s čím má tu čest, teď aby hledal v tabulkách a testech:-)
Nevím, jestli to má zákazníka přilákat, odradit, zmást nebo jej donutit se informovat, každopádně je v tom bordel. Teď aby člověk ještě luštil, jaké GPU to v sobě má.
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 20:27:16
avatar
mno jo no kdo si to má pamatovat, že Core i5 s koncovým číslem 7xx je čtyřjádro a core i5 s koncovým číslem 6xx je již jen dvoujádro.
DedecekHribecek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Jsem zvědav na budoucnost 2010-01-04 18:29:01

Intel tím jak všude cpe grafiky tak trochu sedá na lep AMD. Nyní opravdu má nejrychlejší procesory. Jsem ale zvědav až AMD přijde s Fusionem. Jestli to opravdu bude jeden instrukční monolit (jak procesor tak grafika) pak se intelu může stát, že o korunu nejvýkonnějšího procesotu přijde. Třeba pak přijde doba kdy bude odtrhávat interované grafiky a ukazovat, že ve skutečnosti procesor v původním slova smyslu má opravdu rychlejí on (Intel).

To je ale jenom hypotéza. Uvidíme co se bude dít.
dummy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 18:43:18
avatar
můžete mi říct, kdo z vás si koupí dvoujádro za 6000 na nějakých 1-1,2GHZ? ta grafika začíná konečně mít herní charakter (počkejte ještě tak 10 let a grafiky intel budou mít stejný výkon jako ATI HD5750) a výkonově zklamání - výkon a spotřeba jako C2D + turbo, HT + grafika na nic = zaplaťte nám
bezy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - I7 na 1GHZ?! 2010-01-04 19:15:44

Taky to nechápu.
Napadá mě jen že Intel chce mít dobré TDP v segmentu ultra úsporných CPU pro NTB a tak se místo dnes používaného automatického podtaktovávání v nečinnosti budou CPU automaticky přetaktovávat když to bude třeba. Do TDP se ale započítá výchozí frekvence, inu marketing.
-Samozřejmě to je zjednodušeno..
K tomu navíc ten bordel ve značení, dobrej kocourkov
Sephinothf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 20:24:27
avatar
hmm me 2 roky stare C2D T7300 stale nepatri do stareho zeleza, jak paradna sprava
MikeKup [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-05 12:15:16

K tomuto můžu říct tři věci: 1) Pokud jsem si dobře všiml, tak Pxxxx má 25W TDP a i5-540 má 35W TDP. Pokud je spotřeba stejná, je to velké vítězství. Zajímavé bude porovnání spotřeby s nějakým Txxxx s 35W TDP.
2) Další velký úspěch vydím ve snížení počtu čipů, co se mají nacpat na MB ze tří na dva. Tím se určitě ušetří nemálo cm2 místa a třeba to využijí inteligentně tak, že buď výkonější CPU budou strkat i do menších NB, nebo u větších NB budou mít více místa na větší chladič (ideál), nebo výkonější grafiku, další HDD či větší baterku.
3) Slintám po budoucím 14" NB s i5-520 + Ati 54xx - 55xx. To by byla krása. Možná něco uvedou za pár dní.
jardop [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-05 15:35:08

zaujimave, ze INTEL nevie spravit poriadne ovladace.. penazi na to maju dost..
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!