Téma: Hodnocení her – lesk a bída recenzí her
Napsal Jan "DD" Stach   
Sunday, 31 January 2010
alt

 

 

 

  • Téma: Hodnocení her – lesk a bída recenzí her

 Proč mají průměrné hry nadprůměrná hodnocení a nadprůměrné hry se ztrácejí? Co je recenze hry a co je hodnocení?

Na téma hodnocení her jsem na našem magazínu narazil několikrát. Naposledy včera u diskuse Mass Effect 2, kdy jsem zjistil, že mnozí nerozeznávají rozdíl mezi recenzí a hodnocením hry. Rozebrat tohle téma mě už nějakou dobu lákalo. Ale až nyní jsem sebral dost materiálů na to, tenhle článek udělat. Vezměme to pěkně po „DDovsku“ v souvislostech …

  • Hry jako spotřebního zboží

Bohužel vývoj počítačových her šel od ryzího nadšení a zábavy k tvrdému businessu. Není to až tak dávno, ale dnes už je to vidět hodně. Hry a zejména ty špičkové, to jsou především spotřební produkty. Zájem tvůrce na kvalitě odchází do pozadí a do popředí se dere čistě obchodní stránka věci. Tedy jak hru co nejlépe prodat a samozřejmě co nejrychleji. Čím je dán tento zhoubný trend?

Náklady. V současné době se pohybují náklady na vytvoření špičkové hry v řádech desítek milionů dolarů! Proč tolik? Nenažranost a fakt, že je to business – s tím bohužel nic nenaděláme. Jinými slovy, musíte před samotným zahájením tvorby, která samotná trvá běžně minimálně 2-3 roky (někteří se to snaží stáhnout na rok, ale hra podle toho vypadá), sehnat ty peníze a mít tu jistotu, že budete moci projekt nejen dokončit, ale investice se vám vrátí a dnes je požadován i obří zisk. Není tedy divu, že kvalita, originalita, propracovanost her těžce upadá, protože když máte na krku 100 lidí, kteří na hře pracují a starosti s rozpočtem, nepouštíte se do experimentů. A jak se blíží termín vydání a peníze docházejí a s nimi i trpělivost vydavatelů, jste stále pod větším tlakem, takže nevymýšlíte nic, chcete hru hlavně rychle dokončit a rychle prodat. Nalijete tedy hromadu peněz do reklamy a marketingu, který se v závěrečné fázi stává tím hlavním, kvality hry už nikoho nezajímají, jde o to prodat, co máme a prodat to co nejlépe. Abyste nepovažovali vydavatele a tvůrce her za chudáčky, se zvyšujícími se náklady rostou i příjmy a zisky ...

K prodeji her máme různé páky. V první řadě jsou to samozřejmě samotní uživatelé, kteří dobře vědí, že hra vyjde a baví se o ní. Všechno tohle popostrkujeme pomocí herních magazínů a novinářů, kteří jsou ve velké většině právě těmi herními nadšenci. Bohužel, jak někteří vědí, udržování a provoz nějakého magazínu na špičkové úrovni něco stojí a tak jsou provozovatelé magazínů v podobné roli, jako tvůrci hry – na prvním místě jsou peníze a protože takový magazín prodává informace, musí mít ta informace pro někoho cenu. Nemá cenu si nic nalhávat, pár magazínů klade stále důraz na informaci a vztah k uživateli, ovšem je tu také řada jiných, kteří mají na prvním místě peníze, protože je to prostě dobrý business a zvlášť, když se umíte dobře prodat. To není o tom, že by byl někdo podplacený, to je zkrátka realita. Každý magazín musí z něčeho žít, jde jen o to, zda mu jde jen o to žít a produkovat kvalitní pravdivé informace, nebo jde o to vydělat za každou cenu co nejvíce a v tom případě prostě píše tak, jak si to situace a vztahy s výrobci žádají. Ano, to je realita a můžete se zlobit jak chcete, bohužel skutečnost nezměníte …

No a v tomto duchu vycházejí recenze her. Jistě by se to dalo vztáhnout na recenze všeho možného obecně, ale buďme v tomto článku konkrétní a mluvme přímo o herních recenzích. Náš magazín spolupracuje i s předními vydavateli her a samozřejmě ti nám dodávají hry na recenze a informace o hrách. Já osobně, protože jsem v tomto duchu magazín zakládal, stále od spolupráce vyžaduji upřímnost a držení slova. Proto mi jsou některé PR aktivity krajně proti srsti, zvlášť když PR mnozí znásilnili a srazili na úroveň ulhaných prezentací a vychvalování sama sebe jako nejhezčích a nejlepších na světě. PR má být ale jen o faktech a oboustranné komunikaci. Pořád si myslím, že upřímnost, slušnost a pevné slovo patří do obchodu a podle toho spolupracujeme. Testujeme tedy tak, že skutečně testujeme a recenzujeme a pokud chce někdo jen placený žvást tvářící se jako recenze, tak v tom případě mám jediný vzkaz: „Zkuste to u kolegy …“. DDWorld recenzuje a hodnotí prostě tak, jak věci leží a sedí – pokud je výrobek kvalitní, nemá se výrobce čeho obávat, pokud není a potřebuje hodně marketingu, pak se mu samozřejmě upřímné hodnocení do krámu nehodí.

Bohužel, ne každý je hodný a svým způsobem naivní „DD“ a když píšete hlavně, abyste na tom vydělali a je vám jedno co píšete, tak proč si neříci o reklamu (třeba vzájemnou) výměnou za vysoká hodnocení? Samozřejmě ne všechny firmy vám na tohle skočí, některé si dávají reklamu jen proto, že chtějí být prostě vidět a je jim víceméně jedno co o nich píšete, ale pokud jde o hry, kde je konkurence obrovská a o hře se musí mluvit, protože to dělá jednak prodeje, ale i návštěvnost magazínů, tak je to ruka ruku myje. Kromě toho existují i třeba věci jako exkluzivita na recenzi a je na místě se ptát, co za to ;). Nejhorší na tom všem ale je, že si mnozí myslí, že recenzi může dělat kdokoliv, kdo za honorář je schopen popsat hru, i když jen málokdo ví, co je to vlastně ta recenze. Není divu, že máme ve výsledku asi tisíc herních magazíny, desítky tisíc herních recenzentů, ale ve skutečnosti jen několik málo recenzí. Situace v magazínech přesně kopíruje situaci na herním poli – 95% ročně vydaných her jsou odpad. S magazíny a recenzemi je to podobné. Není tedy divu, že nás musí přesvědčovat vysokým hodnocením her o svých kvalitách, i když je počet her s hodnocením 80 nebo dokonce 90 vyšší než počet skutečně kvalitních her … herní bída jde v ruku v ruce s bídou recenzí a hodnocení – to jsou důsledky toho, že z her se stal spotřební průmysl a peníze jsou až na prvním, druhém, třetím, čtvrtém i pátém místě. Můžete brečet, můžete nadávat, můžete nesouhlasit, ale tohle je prostě realita, realita, na které se akceptováním a nákupem průměrných her, nákupem zbytečných herních platforem a spotřebitelským chováním přímo podílíte …  

Toliko k úvodu a teď se dostáváme k samotnému hodnocení her …  

 

 
  • Recenze a Hodnocení her

V první řadě je nutné si říci, co je to vlastně recenze a co je to hodnocení her. Recenze hry je do značné míry subjektivní pohled autora. Recenze hry má zachytit o čem hra je a samozřejmě nesmíte přitom, pokud je to možné, sklouznout k suchému popisu hry, protože pak to není recenze ale právě jen popis. Někdy je to dokonce přímo nevhodné, zejména je-li hra o příběhu, není žádoucí vyzradit v recenzi podrobnosti, kvůli těm, co ji nehráli.

Nemohu mluvit za všechny, ale protože mám vydávání všech článků na DDWorldu pod palcem, mohu to ovlivnit, na prvním místě v recenzi kladu názor. Recenze prostě musí mít jasný, definovaný, obhajitelný názor a musí být přítomná jasná fakta, proč je to tak, a ne tak. Srovnávání je žádoucí. U her je to složitý, protože otázka vkusu je individuální, ale stále si myslím, že objektivní body, které můžeme rozebrat nalézt lze. Součástí recenze je rozhodně hodnocení. Zatímco recenze může být do značné míry subjektivní na základě subjektivního pohledu na objektivní fakta, hodnocení může být (mělo by být a u nás je) vždy objektivní.

Hodnocení hry je záležitost objektivní, kdy máme danou určitou bodovou stupnici, ve které hodnotíme dílčí části hry. Hodnotíme stejně u každé hry a samozřejmě danou konkrétní hru srovnáváme s hrami podobného ražení. Hodnotíme kritéria jako hratelnost, technické zpracování, poměr cena-kvalita, cena-výkon, cena-výhodnost. Výsledné známky poté zprůměrujeme a vychází nám následující stupnice:

Hodnocení 100: reálně nedosažitelné skóre, pokud ho některá hra dostane, neberte to vážně, neexistuje nic jako dokonalý produkt, pokud ano, můžeme zrušit všechen vývoj a užívat si dokonalosti. Jsou ale hry, které se dokonalosti blíží ….

Hodnocení 90 - 99: Vynikající hry, které jako celek prostě fungují, nemusí být dokonalé a klidně mohou být v některých věcech hodně špatné, pokud ale jako hra fungují po všech stránkách, je vysoké hodnocení na místě. Předně by jej měly dostávat ale také hlavně výjimečné tituly, což se bohužel v poslední době nestává a mnohé magazíny protože udělili 9 hrám, které si to nezaslouží, rozdávají 9/10 a 10/10 hodnocení, jak na běžícím páse, protože musí, ale tím prostě ubrali výjimečným hrám na výjimečnosti a na váze svých recenzí a hodnocení.

Hodnocení 80 - 89: Solidní hra, která nemá závažné nedostatky, ale ani nijak výrazně nevybočuje z toho, co už jsme viděli. Dobře zabaví i funguje, i když není možná pro každého, ale také rychle spíše zapadne do stereotypu a zapomnění …

Hodnocení 70 - 79: Hra je něčím zajímavá, není špatná, ale nemá prostě ty kvality, které by mít měla, nebo mohla. Neuspokojí všechny, ale některé by přeci jen zaujmout mohla. Pro některé hry by bylo podobné hodnocení propadák, ale je tu i řada jiných, pro které je to třeba pochvala a stojí za zvážení …

Hodnnocení 50 - 69: Hodně průměrný, či spíše podprůměrný titul, který si nezaslouží příliš pozornosti. Jinými slovy jsou zde mnohem lepší počiny a nemá cenu ztrácet čas v průměru-podprůměru.

Hodnocení 30 - 49: Snaha se cení, ale to je tak asi vše, co lze ocenit. Jako hra si takový titul pozornost nezaslouží a je to vysloveně ztráta času i peněz.

Hodnnocení 0 - 29: Extrémně špatná hra, která selhává ve více, nebo markantně v jednom stěžením bodě a vlastně se nedá hrát. Jako hra je tak vlastně úplně na nic.

Podle tohoto klíče tedy hodnotíme hry a tak je hodnocení srovnatelné a má nějakou váhu a jasná pravidla. Názor v recenzi je jedna věc, hodnocení dílčích aspektů hry ve vztahu ke konkurenci a toho, jak to baví a funguje, je věc druhá.

  

 
  • Lesk a bída hodnocení her

Bohužel díky některým magazínům, ztrácí bodové hodnocení hry svou váhu. Ono, když ze zištných důvodů, nebo ve stavu pomatení mysli dáte vysoké hodnocení průměrné hře, která si jej nezaslouží, a ve snaze zachovat si tvář musíte dát objektivně lepším hrám vyšší ocenění, aby to nevypadalo blbě, nemáte kam moc sahat. Není proto divu, že dnes co hra to devítka nebo dokonce desítka a člověku z toho není moc dobře.

Situace je opravdu zlá, hodnocení přestává mít svou váhu a směrodatnost pro uživatele a divím se, že i vydavatelé nepraštili už taky do stolu – asi jim to zatím vyhovuje. Přitom udržet úroveň není tak těžké. To by ale někteří museli sáhnout hluboko do svědomí a svědomí se dnes do businessu mnohým nehodí.

Bohužel nezaslouženě vysoká hodnocení mají i další efekt. Fakt, že když někdo udělá skutečně výjimečnou hru, která si vysoké hodnocení zaslouží, získá hodnocení na úrovni nadhodnocených průměrných her. Měli byste pak chuť pouštět se do další namáhavé tvorby výjimečného titulu, nebo vytvoříte jen průměrný, za který sklidíte oficiálně stejné ovace a stejný marketingový potenciál? Výjimečnost zkrátka není dnes dostatečně oceněna a místo toho mnozí oslavují průměr. Snad z toho důvodu, že jsou sami průměrní.

  • Závěr

Jasně, že se mnou mnozí nebudou souhlasit, a to ani neočekávám. Ono kdyby ano, rychle bych si běžel zkontrolovat, zda už jsem se nestal tím kritizovaný průměrem :). DDWorld je postaven na tom, říkat jasný názor na základě všech objektivních faktů. Říkat věci přesně tak jak jsou a ne jen tak, jak se mi to hodí a hlavně mluvit o věcech v souvislostech a nevytrhávat je z kontextu jen díky tomu, že už jste to slyšeli, nebo že se člověk bude opakovat (opakování matka moudrosti). Možná to bude znít nějak povýšeně, ale já si myslím, že to je přesně to jak by to mělo ideálně vypadat a jak to dnes bohužel ve společnosti nevypadá. V módě je říkat to, co nám diktuje pečlivě přebrané někdo jiný a myslet si, že říkám vlastní názor a vydávat jej za fakta a realitu. Ověřování faktů, pátrání po souvislostech, srovnávání, vážení faktů, to je něco, co se dnes nenosí, a na to dnes při tom všem spotřebovávání nemá šedý průměr, který tvoří většinu společnosti, čas. Většina (průměr-podprůměr), tak hledá někoho, kdo za ně rozhodne, co si mají myslet, vlastně ani nehledá, bere to jako samozřejmost a podle toho sdělovací prostředky vypadají a nadarmo se jim neříká mass média. Díky tomu vzniká obrovský prostor pro manipulaci a je možné dělat věci jednoduše. Pro jednoduché lidi, jednoduché věci …

Pokud čekáte, že budeme dělat to samé, tak máte smůlu. Ano, věci lze dělat jednoduše, o co se snažíme, ale nehodláme se snížit na úroveň, kdy vás přestaneme nutit nad věcmi uvažovat. Recenze nejen o hrách, které nadále budou zachycovat realitu v souvislostech s jasným názorem, vás budou nadále nutit o věcech přemýšlet, nad závěry i hodnocením. Můžete s nimi nesouhlasit a dát to najevo, ale to většinou nic nezmění na realitě. Možná pak alespoň u nás ty hodnocení a zejména ty zaslouženě vysoká, získají znovu svou váhu.

 
    

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-01 22:05:06
avatar
Ja se teda s nazorem "DD" skoro ztotoznuji. Jen dobra hra je u me za "3" tz. + - 50% a ne treba 70%, to uz je lehky nadprumer. V dnesni dobe hra co stoji za 10/10 nejspis neni a kdyby byla, musela by to byt "best" ve vsech ohledech Aspon pro me. A myslim si, ze ani Bioshock 2 nebo Mafia II max hodnoceni nedosahnou, ikdyz treba nebudou daleko a to neni nic spatneho, aspon je porad co zlepsovat
PS: ono s tou objektivitou/neobjektivitou je to v cele spolecnosti (politika, media apod)
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 18:20:13
avatar
U Bioshocku 2 je to težké, přeci jen rozdíl bude oproti jedničce velmi malý, což sice nevylučuje vylepšení, ale pořád to nebude takový boom. Zato Mafie 2 na to má, neb první díl se stále prodává a hraje a přitom už je to vskutku historické dílo. Ale Mafie 2 má i dobrý marketing, takže uvidíme, jak to dopadne.

Jinak se neztotožňuji s těmi hodnoceními, že hra mezi 50-70 je špatná tak, jak je to popsáno. Osobně jsem hrál více her, které dostali kdysi bodování v tomto rozmezí a nenudil jsem se, byla to zábava.
HellowCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 21:05:01
avatar
Hlavně v dnešní době, bez urážky nevyšla žádná dobrá gameska :-) Možná Dragon Age, ME2 tož vše. Můj názor CoD MW2 - okopčenina a masová poprava klonů. Souhlasím stím, že z herního průmyslu je rázem jen tahák na peníze. Podle mě to začalo WoWkem :-/.. Za posledních 6 let je u mě nejlepší hrou Half Life II :-) pak STALKER CoP sice mohl být lepší ale dobře udělaná hra... Víc mě neuchvátilo. AION konkurence pro wow? Nevím moc se mě nelíbí. Uvidím podle ALiena a predátora, a Bad Company 2 :-) a hlavně Crysu 2ky na kterou se těším, jelikož hratelnost by mohla být lepší (akce by mohla být rozprostřená co nejrovnoměrněji. KDyž se v jedný misi ustřílím a vdruhý se neduím mno nevím)
Tomcat2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - The saboteur 2010-02-01 08:26:31

ja ted hraju The Saboteur a musim rict, ze me velmi mile prekvapila...hra ma nadech Mafie, lehce GTA a celkove je dost povedena...
Rorschach [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-02 00:55:16
avatar
WoWkem to začlo těžko, tenhle argument není vůbec na místě. Ano WoW je tahák na peníze, ale amotná hra je super a zabaví na tisíce hodin. Blizzard se navíc dlouhodobě snaží o co nejlepší kvalitu hry, samozřejmě kvůli penězům (kvalita=hráči=peníze), ale je to mnohem lepší než nějaká rychlokvaška, kterou prodaj kvůli hipu a stojí za h****. Za 300 měsíčně si u WoW okraden nepřipadám a peněz nelituji.
Takže u WoW to začalo těžko...
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-02 01:27:10
avatar
ja myslim, ze to myslel spis tak, ze wowko si proste pro sebe "ukradlo" velkou cast (a mozna i vetsinu) platicich hracu. kdyby oni nemeli wowko, tak treba vesele kupuji ostatni hry a vsichni jsou spokojeni. jenze takle maji wowko, jine hry nekupuji, ostatni vyvojari maji nizsi zisky a tak zacnou delat hry tak, aby meli co nejnizsi naklady, ale nejvice vydelali. zameruji se tedy spise na konzole, pc hraci nadavaji a uz to zname vsichni snad
r.mrazik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re 2010-01-31 18:29:24

s clankem souhlas...vysoka hodnoceni pro prumerne hry, ktera jsou vyhnana velkym PR a hype,to je obraz dnesni doby...novy CoD,ted Mass Effect2...slusne hry,ale takove hodnoceni a prodeje? vsichni jak stado ovci...moc me potesila zdejsi recenze na ME2,ale to hodnoceni? pripada mi,ze ses DD pridal k tem,ktere tak hanis...90/100 pro novy ME2?? hmmm
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 18:36:28
avatar
ME2 je vynikající hra ... ano kvalit prvního dílu nedosahuje, ale hrál jsem ji jedním dechem a dám si ji znovu, takže jako hra to funguje i když měla a mohla být mnohem lepší ...
r.mrazik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 18:55:19

tak kvalitni je,ale 90 ze 100??mno,osobne se mi to zda prestreleny...moje oblibene RPG prvky vyndali,pribeh jsi pekne popsal v recenzi...a uz jen vyzneni recenze...proste 90 je moc...ale je fakt,ze na cislu az tak moc nezalezi,jen se mi zda,ze taky kritizujes vysoka hodnoceni u lehce nadprumernych her a pak das 90 ME2, na kterou napises tak kritickou recenzi....
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 19:36:20
avatar
ta recenze není kritická ke hře ale k cestě, kterou se vydala ;)
hell.dll [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 20:10:09

Nerozumím. Pokud kritizuješ hru za cestu kterou se vydala, tak, ona "cesta" - tedy forma realizace tématu - musí být zhmotnělá v této konkrétní hře, tudíž kritizuješ i přímo hru. Nebo se mýlím?
Aristoteles je člověk.
Člověk je smrtelný.
Aristoteles je smrtelný.
---
ME2 se vydal špatnou cestou.
Špatná cesta zaslouží zkritizovat.
ME2 zaslouží zkritizovat.
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-01 01:23:06
avatar
dobře ty filozof byla
r.mrazik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-01 10:47:40

spatna cesta = 90/100...po takovych kritickych cestach bych chodil rad ...proste to hodnoceni je moc vysoky na to,k cemu se ta hra zmenila a i jak ji kritizujes,ale je to fuk...vsichni vi,ze svetovy (a i tvoje) hodnoceni jsou prestreleny,jen me proste prekvapilo,zes napsal tenhle clanek a sam das ME2 takove hodnoceni...ale je to fuk
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 18:59:59
avatar
kvalit prvniho dilu nedosahuje ale hodnotis ji jen o 2-3 desitinky hure...rozdil jak prase opravdu
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 19:07:22
avatar
Tak pro tebe není, pro někoho je. Když se podíváš na tu druhou stránku hodnocení her, tak 69% už je podle toho popisu skoro "odpad", když to přeženu. ale působí to tak na mě. takže půkud se chceme vejít mezi 70-95, tak máme jen 25% a z těch jsou 2-3% hodně ne
HellowCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 21:10:16
avatar
Podle mě je to hodnocení špatně udělaný :-) Dal bych tam grafiku, a vyváženost víc ne. Ať si každej udělá obrázek sám. Jelikož mě třeba nevyhovuje CoD MW2 vůbec a někdo ji miluje. Mě vyhovuje jednou začas vzít DosBox a dát si DN 3D :-) Mezi tím to vzít Crysisem, STALKEREM CoP (podle mě jedna z nejlepších her ale někomu se nelíbí) skrz AION což taky není moc super ale zas tak špatná hra. Nevím Jediná hra co by umě za posledních 10 let dostala 100/100 je Half Life II :-) (ostaní epizody k tomu) A STALEKR tak 95-90/100...
Toť můj názor, seřerte mě.
Xyw [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 22:14:39
avatar
Grafiku by som do hodnotenia vobec nedaval. Ma na hratelnost podla mna zanedbatelny vplyv. Ako pises, obcas si das DN 3D, ja napr. Brany Skeldalu. Grafika samozrejme primerana dobe, ale hratelnost to ma uzasnu. Takze grafiku davat do hodnotenia hier = blbost. Ale to by potom DD-the-Graphics-Orgy-man nemohol dat ziadnej hre viac ako 50% (tak a teraz ma zozerte )

Porovnanie s inymi hrami je naopak skvela vec. Ak je nieco hrosie ako hra rovnakeho zanru automaticky body dole a vice versa.

Dovolim si citovat:
Citace:
Hodnocení hry je záležitost objektivní, kdy máme danou určitou bodovou stupnici, ve které hodnotíme dílčí části hry. Hodnotíme stejně u každé hry a samozřejmě danou konkrétní hru srovnáváme s hrami podobného ražení. Hodnotíme kritéria jako hratelnost, technické zpracování, poměr cena-kvalita, cena-výkon, cena-výhodnost.

a odporovat v niektorych bodoch...
Tech spracovanie != len grafika(!!!)
co presne znamena pomer cena-vykon? Pre mna jednoznacne male HW naroky, ale co tym je myslene tu, neviem, preto sa pytam.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 22:31:33
avatar
tam se da odporovat ve vsech bodech. jak chce treba jednoznacne definovat a objektivne hodnotit hratelnost?pod temi jeho pomeri si pak uz nedokazu predstavit vubec nic. kvalita jako ze je hra bez bugu?nebo ze hra ma poradnej pribeh nebo ze se dobre hraje nebo vsechno dohromady?ale to pak muze byt pro kazdyho jinak protoze kazdyho bavi neco trochu jinyho. co tady chce objektivne hodnotit a vztahovat jeste na cenu?s technickym zpracovanim je to pak podobne. to jako pak graficky dokonala kravina za 500 bude mit stejne hodnoceni jak graficky prumerna, ale zabavna a originalni hra za 1200?

objektivne muzes hodnotit graficke karty, kde muzes zmerit jejich vykon a spotrebu nebo hlucnost a tu pak srovnavat s cenou a podle toho delat vysledky. ale hodnotit objektivne hry proste nelze.
Xyw [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 22:39:45
avatar
No viacmenej s tebou suhlasim, ale...
Kedysi, este za mojich mladych cias sa recenzie robili v ramci zanru, t.j. ak nejake RPG dostalo 7/10 tak to platilo pre oblast RPG hier a nie celkovo - ze je taka dobra v porovnani so vsetkymi hrami (rovnako sportova hra ktora dostala 8/10 mala 8/10 medzi ostatnymi sportovymi hrami). Teraz su tie recenzie nejake divne: miesaju sa tu hrusky s jablkami, slovne sa hra znesie pod ciernu zem, ale vysledne ciselko je pekne ("ved kazdemu zalezi len na cisle" a to ze je hra napitchu si mali precitat v texte, vsak?) atd.
RockingTad [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-01 01:46:47
avatar
Grafické zpracování je pro mě hodně důležité. Když najdu novou neznámou hru, tak první co udělám je, že na youtube najdu video z gameplay. A když se mi to nelíbí, tak prostě nemá šanci.
zumpar1234 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-01 12:32:06
avatar
JJ presne na technickom spracovaní hry záleží dosť a najmä ak priamo ovplyvnuje gameplay. Aj pekná grafika môže veľmy vylepšiť hrateľnosť a posunúť ju na vyššiu úroveň. hlášky typu na grafike nezáleží su irelevantné.
PS: Niektorý si tu mília pojmy ako ArtDesign a technické spracovanie.
Xyw [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-03 00:37:54
avatar
Rad by som vedel, ako ti pekna grafika vylepsi hratelnost. Fakt.
Suhlasim, ze niektori si tu mylia (Ty napriklad) pojmy a dojmy - zmienovany Graficky Dizajn Odkaz;
a niektori si tu mylia slovencinu s nejakym inym jazykom...
carterkrieg [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 18:38:15
avatar
Pamatuju si, že když jsem , už je to dosti dávno, odebíral level (bez přístupu k rychlému internetu byly programy a dema to jediné co jsem si zahrál) tak měli taky podobná "procentuální" hodnocení. Časem někdo osvícený zjistil, že prostě 100/100 nelze udělit + rozdíl mezi 84 a 88 je čistě v mezích subjektivního hodnocení recenzenta, hráče. S tím se stotožňuji a myslím, že i tady na DDwordu by bylo lepší změnit systém na 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10. To totiž z desítky udělá reálně použitelnou součást stupnice, na "desítkouvou" hru nemusí být kladena kritéria dokonalé hry - zanačí jen, že to je prostě pecka pecek.
RockingTad [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-01 01:37:11
avatar
Tak si všechna hodnocení na DDW vyděl deseti.
r.mrazik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-01 10:50:33

a co desetiny? myslel jen proste moznost hodnoceni deseti cisly,ne sty...
dEvilCell [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-01 14:15:21
avatar
tak neni problem abys to bral jen to prvni cislo, dyz vis ze to je szkektivni. Je jasny ze hra co ma 88 a nebo 82 bude stejna, jen nekomu sedla vic, nekomu min. Od toho tam jsou i ta slova a ne jen ciselne hodnoceni.
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 18:47:17
avatar
holoway - s temi hrami 50-70 mas pravdu, "DD" to bral asi z vetsinoveho pohledu, jinak nekdo nemusi hru z hodnocenim 90 a naopak hra s 50kou mu sedne
fox of fire [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 18:51:03
avatar
ani recenze, ani zadne hodnoceni nikdy nebude zcela objektivni, ale je dobre, ze se aspon nekdo snazi objektivnosti priblizit.
Vzdy je to ten stejny problem - kazdy ma jiny vkus - a proto je hodnoceni tim objektivnejsi, cim vic se na nem podili lidi.
elJohno [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 19:07:47
avatar
Citace:
magazíny udělilY 9 hrám, které si to nezaslouží, rozdávají 9/10 a 10/10 hodnocení, jak na běžícím páse

Nevytrhávám z kontextu, v článku je tohle zmiňované hned několikrát, ale je to blbost. A po "DDovsku" to rozvedu do souvislostí: schválně jsem se podíval na hodnocení tří nejvýznamnějších českých herních serverů za poslední 3 měsíce (listopad-leden) a vyšly uplně jiná čísla.

BW:
- průměrně 7,215
- hodnocení 9 a více: 4x ze 34 hodnocení (ME2, LfD2, Borderlands, Machinárium)

Hrej:
- průměrně 6,303
- hodnocení 9: 2x z 33 hodnocení (Football Manager 2010, DA:O)
- hodnocení 10: 1x ze 33 hodnocení (ME2)

Doupě:
- průměrně: 7
- hodnocení 9 a více: 5x z 18 (ME2, CoD:MW2, DA:O, LfD2, Leaugue of Legends)

Takže DD, kde jsou ty 9 a 10 jak na běžícím pásu? A až na LfD2, League of Legends a Football Manager jsi ostatní zmiňované hry hodnotil stejně, to jen tak na začátek..
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 19:46:17
avatar
a co games.tiscali? ty sou podle me vyznamejsi nez doupe aspon ja je narozdil od doupe sleduju a jeste slusnej je i eurogamer, az na tu kauzu jednu, ale recenze tam nejsou spatny
ganja021 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 20:33:21

sector.sk ma super recenzie podla mna...no az na tu recenziu na ME2 ktora bola dost slaba....

ale celkovo je to super stranka s reckami
elJohno [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 20:37:00
avatar
Na games.tiscali maj' ty největší pecky ve videorecenzi a nikde jsem tam u nich nenašel hodnocení. :/
Longin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 19:08:21
avatar
I když je hodnocení her vysoce subjektivní, tak musím uznat, že to recenzenti opravdu někdy přehání.

Taky jsem postřehl, že se z nových her - převýžně AA titulů- vytrácí(vytratila) veškerá ta megaobtížnost, díky které jsem v devedesátých bušil do klávesnice a učil se nazpaměť některé postupy.

Pokud si člověk osvojí základní ovládání ze singlu, přídá pá zkušeností a postřeh z mulťáku, tak mu žádná dnešní FPS nedělá problém.
Přímočaré akce které lze projít i z polovinou vypnutého mozku (zvlášť konverze :-) )
Tak mi to dnes připadá.
dEvilPS3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 21:31:52
avatar
s megaobtiznosti jdi nekam Takovyhle hry uz neletej, nerikam ze jsem zastance toho prochazeni s vypnutym mozkem, ale takove muka jako pri Tomb Rider Last revelation, nebo In COld Blood, kdy jsme musel hrat s navodem v ruce uz nechci zazit Kdyz dam za hru litr a pak se netesim na postup dal, protoze cekam kde se zase seknu...to ne. Zlata stredni cesta, normalni obtiznosti.
fox of fire [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 21:54:23
avatar
taky si rad zavzpominam na "stare dobre casy" , kdy jsem nemel zadny navod, zadny internet, a nektere hry byly tak zapeklite tezke, ze sem se jimi prokousaval treba i dele nez mesic - ale vite jaka potom byla ta radost z postupu?
nic takoveho u dnesnich her neni, a kdo vi, jestli je to dobře nebo ne...
bobesko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 19:20:17

Uplne s autorovym nazorom s nadhodnotenostou suhlasim. Uvediem priklad. Vo vascine recenzii vidim ohodnotenu cislicou 9,5 az 10 grafiku hier ako Mass effect 2, MW2, Left 4 dead 2 a podobnych. A potom si pozriem ohodnotenie grafiky na hre ako je napriklad Crysis a je tam tiez 9,5. Tak potom v tom clovek moze mat dobry chaos, kde je teda objektivita, ved taka Crysis je graficky niekde v uplne inych dimenziach ako spomenute hry a to je z technologickeho a vizualneho hladiska mylim uplne objektivny nazor. Potom je tu hladisko hratelnosti a inych aspektov ale to su dost subjektivne veci, tie nechcem rozoberat.
ganja021 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 20:35:02

pockaj...pokial ja viem tak do odstavca grafika sa zahrna celkove technicke spracovanie...to je za 1.

a ze 2. uz davno som nevidel stranku, ktora by to takto delila na odseky....ze Grafika, Hratelnost, AI...
bobesko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 21:04:40

Presne ako si povedal, ja som mal tiez na mysli celkove technicke spracovanie vratane grafickeho. V tom vsetkom je Crysis uplne niekde inde ako hry ktore maju tuto stranku ohodnotenu rovnakym skore ako Crysis. A to hodnotenie tym stylom robi mnozstvo zahranicnych serverov(Gamezone a pod.)
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 19:27:02
avatar
oddelovat hodneceni od samotne recenze je nesmysl. recenze je subjektivni hodnoceni a to hodnoceni je jeji soucasti. snaha o objektivni hodnoceni je marna, protoze kazdej si hru muze ohodnotit "objektivne" podle jeho nazoru. hodnoceni ma teda vychazet z ty recenze a je uplnej nesmysl davat hre devitku, kdyz se vetsina recenze nese ve stylu kritiky to tam neni a to tam zjednodusili a v tomhle byl prvni dil mnohem lepsi a tak dale...

tvoje skala hodnoceni take neni zrovna ukazkova. hry s 50-69 oznacujes za az podprumerne. co to ma byt? podprumerna hra ma mit min jak 5/10 a ne skoro 7/10. ten tvuj nemastnej neslanej popis hry s 80-89 se hodi spise tak tak pro 60-75. hry s 75-85 hodnocenim maji byt stale jeste spickovy tituly, ktery ale treba neprinasi nic noveho (typicky nove pokracovani, ktere od minula prineslo minimum inovaci treba jako cod:mw2) nebo maji nejakej mensi nedostatek, ktery ale neovlivnuje treba nejak zasadne hratelnost. devitkove (85-95) hry by mely byt pak to nejlepsi, ktery ale jeste nema na to dosahnout na 10. 95-100 by pak melo byt vyhrazeno uz jen spise revolucnim hram nebo tem ktery se k dokonalosti maximalne blizi a je tezke najit nejakej zapor. takove hodnoceni si z lonskych her nezaslouzi pak nejspise zadna (z minulych treba bioshock, gta san andreas, deus ex, half-life 1 i 2, baldurs gate a podobne hity..). jak tady uz carterkrieg rika, tak i ja bych byl spise pro celociselna hodnoceni.
ganja021 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 20:37:38

to ze hry dostavaju casto 90% a viac je podmienene tym, ze dnes sa priemernou hrou nepovazuje ta, ktora ma 50% ale ta ktora ma 70%...
takze sa necudujte rozmachu vysokych hodnoteni...
ganja021 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 20:45:00

ja to zas mam rozdelene trochu inak....vsetky hry(okrem racingoviek a sportovych) hodnotim podla toho kolko krat som ju presiel...pretoze pre mna to znamena ze cim viac som ju presiel, tym lepsia pre mna je...

takze moj rebricek je takyto:
7x Mass Effect
5x Bioshock
5x Gears of War
5x Call of Duty 4
4x Crysis
3x Devil May Cry 4
jasne ze su tam aj ine hry ale to som uviedol len niektore z nich
Papuch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 20:55:43
avatar
Tys dojel 3x Devil May Cry 4??
A na jakou obtížnost
ganja021 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 21:18:41

na kazdu samozrejme...myslim ze ta uplne najtazsia zostala....ale dlho urcite nie
Papuch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 21:29:56
avatar
Tak to jsi docela dobrej.. Já to hrál poprvý na Lovce démonů, ale zasekl sem se s Dantem v tom lese.. Pak sem to naistaloval znova a sekl sem se s Nerem u tý Paní lesa.. Tam sem měl nějaký technický problémy, tak sem to přeinstaloval (zase ) a rozjel to na Člověka, protože sem chtěl vědět, jakt to dopadne (dobrá výmluva se vždycky najde, že )... Pro mě má DMC 4 nejlepší scény (jako sekvenceú ze všech her, co jsem hrál.. Kdo se Ti líbil víc? Mě Nero, ta jeho ruka byla božská (bez dvojsmyslů ), ale Dante při tom videu s tim Luciferovim kdovíčím a tou růží.. Paráda
dEvilPS3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 21:43:13
avatar
A hral jsi i ostatni DMC? Nebo jen 4ku? 4ka ma bozi skevence, psolu s MGS A i ostatni DMC meli (hlavne 3ka) super animace, mam z nich sestrihane i video na youtube, ale je bez muziky Musim ho tam upnout znova.
ganja021 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 21:50:27

samozrejme ze som hral...trojka tiez 2x prejdena
dEvilPS3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 21:54:55
avatar
to je dobre, to jsou totiz herni klenoty A hral jsi to na klavesnici a na PC? Ptam se jen ze zvedavosti, protoze mi to na klavesnici kdyz jsem to zkousel neslo.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 21:03:02
avatar
no ja jen malokterou hru projdu vickrat. za prvy na to nemam vubec cas a za druhy me to stejne uz vetsinou nebavi. vim co kde cekat, u rpg vim uz celej pribeh (kterej je u nich pro me asi nejdulezitejsi) a tak dale. nekterou hru si zahraju pak treba podruhy nebo potreti az po delsi dobe, kdy nemam co novyho hrat.
dEvilPS3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 21:27:20
avatar
ja to hraju kvuli atmosfere. To mas jako kdyz koukas na film podruhy.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 21:48:59
avatar
tak na filmy se zas klidne vickrat podivam, kdyz sou dobry. a treba takovy my nejoblibenejsi reservoir dogs, pulp fiction, snatch, "lock, stock and two smoking barrels", memento a hlavne boondock saints sem videl snad uz tisickrat. a star wars, indyho nebo pana prstenu spolu s vetrelci sagou aspon stokrat
dEvilPS3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 21:48:43
avatar
presne, je to jako s opakovanejma hrama. Uz vis kde co je, ale ta atmosfera, kvuli ty si to zahrajes Koukam, ze mas takovyho casu, co ja bych za to dal
kwitee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-01 00:20:33
avatar
no koukám, že máš až na výjimky skoro stejný vkus na filmy jako já ještě bych tam přidal první Matrix (no možná ještě něco, ale teď v noci už mě nic nenapadá)...

ještě mě tak napadlo, myslíte, že by do hodnocení hry měla mluvit i cena hry? vím, že se to tak kdysi dělávalo, ale dnes už se cena zohledňuje jen u béčkových titulů, které jsou jinak skvělé a potřebují nějaký způsob, jak shodit hodnocení dolů.
Papuch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 20:13:34
avatar
Další pěkný článeček.. (bez ironie)
Ale nesouhlasím s Raigorem a carterkriegem- procentuální hodnocení je podle mě mnohem lepší, protože se tak dá víc vyjádřit názor (klady a zápory)... Já jsem prostě pro %

Raigore, pro Tebe ŽÁDNÁ hra z minulého roku nebyla od 95 nahoru? Pro mě ano- Dragon Age a Modern Warfare 2
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 20:31:34
avatar
jenze celociselne hodnoceni je pak mnohem jasnejsi a prehlednejsi. pro detailnejsi ohodnoceni je tu pak ta recenze, kde popisujes co se ti na hre libi a nelibi a proc to tak je. treba na prvni mass effect tady byla kladna recenze a dostal hodnoce 93%. na mass effect 2 tu byla recenze podstatne kritictejsi a dostal 91%. me to pripada jako nesmysl.

a opravdu zadna lonska hra podle me na zadnou desitku nemela. mw2 je prakticky to stejne jak prvni mw, i kdyz s trochu filmovejsim zazitkem. i kdyz je to zabavna hra bez nejakych vetsich nedostatku, tak to stejne sme tu videli i drive a nezaslouzi si to podle me ani devitkove hodnoceni, natoz pak desitku. takova slusna 8 je idealni, stejne jak pro dragon age, ktery je zase pro me strasne rozporuplnou hrou od ktere sem cekal neco trosku jinyho. co konkretne mi na ni vadi sem tu uz drive popisoval u jeji recenze nebo preview.
Papuch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 21:17:34
avatar
Mě se právě MW2 líbila, protože tam byli staří známí (Soap, Price, ...) a u některých momentů jsem čučel na monitor jak debil (konkrétně u skoku se skůtrem, jak bráníte tu wifinu a pak vás Sheperd zradí a zapálí (u toho sem skoro až brečel ) a pak celá ta poslední mise, ta mě fakt jako dostala+ konec, kterej byl jeden z nejlepších, jakej sem kdy viděl..
ganja021 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 20:38:58

no vidis...ale naprikald ja by som nedal MW2 viac ako 7,5/10...to je subjektivny nazor a hotovo...

a napriklad ja hodnotim ME2 lepsie ako Dragon Age pretoze skratka sa mi viac paci a hotovo
Logis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 21:01:03
avatar
Promiň, ale pokud odpovíš do diskuze stylem "zkrátka se mi něco líbí a hotovo" nevyjadřuješ tím odpověď, nýbrž svůj vlastní názor, který ale není nijak odůvodněný, což znamená, že to nikoho nezajímá, a tím pádem je tento příspěvek zcela bezpředmětný. Pokud to mohu poradit, tak příště na takovéhle věci raději nereaguj, protože to snižuje kvalitu diskuze. Doufám, že si se nurazil, jen jsem ti chtěl pomoci, aby ses příště vyhnul případnému ztrapnění.
hell.dll [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 20:43:11

Stejně... říkejte si, co chcete, ale nejlepší hrou jsou Kamenný tváře - hodnocení 11 z 10...
zoidberg [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 20:44:32
avatar
Ja v recenzich nemam problem. Jednoduse veskere cisla ignoruji, protoze zadne nema nejaky valny smysl. To cislo vetsinou slouzi jenom orientacne, t.j. kdyz ma hra hodnoceni pod 5/10 nejspis nema cenu se o ni zajimat, kdyz ma 10/10 jedna se nejspis o zajimavy titul ale samozrejme to nemusi platit pro vsechny hrace. Znam spoustu her ktere maji i vysoka hodnoceni (treba DAO), ale ta hra me vubec nezajima, a muzou me bombardovat ruznyma reklamama apod. (neni to proste muj salek caje). Tim ale to hodnoceni neshazuju a chapu, ze je to pro nektere lidi opravdu kvalitni titul. Ono je tezky udelat hru, ktera se libi vsem a uz vubec objektivni recenzi. Ta by musela obsahovat nazory hracu ruznych kategorii. Kazdy si musi najit proste to svoje.
dEvilPS3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 21:22:12
avatar
moje slova. Me se taky nektery hry co maj 10/10 (pro psa, ano neru si na paskal tvuj oblibeny Half Life 2, ale i spousty jinych) nelibi a zapadaji u me do sedeho prumeru. Setlak jsem se i s opakem, kdy hre nekdo dal 6/10ti a ja se u ni bavil lip jak u nekterych co maj 10/10 (Obscure Aftermatch, strasne mi to pripomnelo stare Resident Evily, az jsem zamackaval slzu v oku, dal bych ji tak 8,8/10). Jde o to co doticny co to recenzuje hraje a co v te hre hleda.
Erik1111 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - .. 2010-01-31 20:46:33

Osobně hodnocení nesleduji. Každého baví něco jiného, a já se raději spoléhám na svůj první dojem než na recenzi. Takže si před koupí hry maximálně zkouknu trailer/gameplay popř. vyzkouším demo a pokud mě hra zaujme, tak ji koupím.
Logis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 21:11:19
avatar
Pokud jde o mne, tak dávám přednost objektivitě. Podívám se na několik různých recenzí, zhodnotím a porovnám u nich klady a zápory. Hlavně se ale poslední dobou držím recenzí levelu a hrej.cz, jelikož si každý člověk časem najde toho "svého" recenzenta, který má rád podobné hry (já sleduji hlavně Pavla Dobrovského). Takže pokud bych se měl podívat například na Mass Effect, absolutně souhlasím s recenzenty, že mu dávají tak vysoká hodnocení. Některé hry vám prostě sednou stylem a atmosférou a pokud tyto elementy nekazí hratelnost a grafika (a to v tomto případě nekazí), tak s osobním hodnocení stejně skončíte někde blízko u desítky . Tím bych chtěl vzkázat některým dotyčným, že hry nejsou jen o nejlepší grafice, nebo nejvypiplanější hratelnosti, ale pokud mají svou atmosféru, a tu nic jiného nenarušuje, mohou se stát legendami...
dEvilPS3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 21:18:45
avatar
souhlas, atmosfera je nejlepsi. Ale pro nekoho hraje prim grafika Ja vzpominam na takovy fahrenhait (indigo prophecy) ci stare Resident Evily. Tam by se to dalo krajet
Papuch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 21:23:15
avatar
Já se zase držím recenzí SCORE-převážně Mikoláše Tučka a Viktora Bocana... a pak také DDho
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 21:30:40
avatar
jj atmosféra je důležitá ale tu dělá i grafika - Fallout 3 + HD textury - to je atmosférický nářez, Mass effect 1 před dvěma lety, to byl taky nářez, dvojka už hodně ztrácí .... atd.
Papuch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 21:39:02
avatar
No jo, ale grafika je u mě až druhořadá zákežitost.. Třeba Gothic 1 dneska vypadá hrozně, ale jak se hraje
dEvilCell [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 23:24:09
avatar
presne, to je taky legenda
Rorschach [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-02 00:57:52
avatar
nevím za co jste dali palce dolu. Gothic 1 je legenda a skvele RPG!!!
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 21:06:25
avatar
Ano pokud je to new gamesa, tak si clovek o ni neco zjisti a jestli se jedna o pokracovani nejake serie, tak clovek uz ma tucha, jestli mu to vyhovuje ci ne
poluxtroj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 22:08:23
avatar
Mě osobně hodnocení taky moc nezajímá.Za tu dobu co hraji hry,tak jsem si vytvořil jisty(oblíbený) seznam vydavatelů her a samotných herních titulů,podle kterých se tak nějak řídím a kupuji hry.
hell.dll [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 22:36:49

A je to, ani to nebolelo...
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 23:23:32
avatar
Citace:
Náklady. V současné době se pohybují náklady na vytvoření špičkové hry v řádech desítek milionů dolarů! Proč tolik? Nenažranost a fakt, že je to business


Jj nenažranost hráčů po dokonalejší grafice, fyzice, efektech... Dřív byly originální hry, páč je mohl udělat jeden člověk.
dEvilCell [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-31 23:30:48
avatar
Driv spis jeste bylo spoustu napadu neudelanych, ted jsou napady skoro vycerpane, a kdyz ne tak je to jak pise, riiskantni. Ale mas pravdu, drive to bylo jednodussi, grafika a vse okolo bylo "primitivni", ted to chce vic prace.
Sajmoska [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - herni CSFD 2010-02-01 01:18:55
avatar
Ja si myslim, ze v cechach a mozna i ve svete chybi stranka o hrach jako je CSFD nebo Imdb, kde by mohl kazdy hlasovat, vim, ze na spoustu strankach, jako je gametrailers to svym zpusobem funguje, ale neni to ono, ponevadz vzdy je prvni cislo hodnoceni a recenze redakce a az potom uzivatelu. Recenze her redakcí před oficialnim vydani bych zrusil a zavedl pouze trailery, gameplaye, na vyzkouseni POVINNOST DEMOVERZE. A hodnoceni hry az po vlastni zkusenosti a nazory uzivatelu na prvnim miste. Jestli takto podobna rozjeta stranka jako CSFD o hrach je, tak se omlouvam za neznalost, ale ja o ni nevim. Zavedeni hlasovani o kvalite her by jste mohli zavest i tady na ddworldu.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-01 01:35:12
avatar
neco podobneho teda je...databaze-her.cz ale jako nic moc...
Sajmoska [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-01 01:40:08
avatar
Dik, to sem presne hledal, okamzite se registruju Ted ale aby to vedelo jeste dalsi xtisic lidi a hledelo se spis na to, nez na recenze nejakejch casopisu a hlavne aby se zrusilo posilani her od vydavatelu do redakci pred oficialnim vydanim hry. Na to sou snad TESTEři...
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-01 01:51:14
avatar
no puvodne sem psal, ze by byl dobrej napad neco takovyho udelat. ale pak sem zkusil zadat do google "databaze her" a tohle mi to vyplivlo bohuzel nic moc to neni...par lidi tam registrovanejch je, ale aktivnich jich tam je minimum...je sice jasne ze herni databaze nemuze konkurovat te filmove, ale aktivnich uzivatelu by tam mohlo byt mnohem vice, kdyz si vemu kolik lidi navstevuje ruzne herni magaziny nebo i hw weby...
Sajmoska [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-01 01:45:56
avatar
Akorat nechapu, proc je tam hodnoceni pouze PC her... that sucks
dEvilCell [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-01 14:17:59
avatar
jenze s nazorama uzivatelu je to tezky NEkdo ti da 10/10ti uz jen z principu ze je to jeho srdcovka a nekdo 5/10 ti, protoze mu to nesedlo. A hra to muze byt dobra. Sam to vidim, kdyz jsem hral trefa FF crysis core na PSP, dal bych mu 6/10, kamos 10/10. A nebo Obscure Aftermatch, to ma vsude 6/10 a ja bych mu dal 9/10.
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - bez čísel 2010-02-01 01:21:31
avatar
někdo to tu píše a už to nemůžu najít. proč teda dávat čísla. proč jen druh nezhodnotit co je dobrý, co je špatný podle třeba dané a dobře zkalibrované stupnice různých kvalit a jen napsat názor. protože je pravda,že stejně když vidíme ty čísla, tak si to kolikrát ani nepřečteme, což je škoda, protože by nás to třeba mohlo zaujmout (spíše třeba recenze méně hippovaných her).
MRX [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - O jaké tituly jde konkrétně? 2010-02-01 06:49:42

Celkem zajímavý článek, ale chybí mi tam konkrétní příklady. Co jsem si četl recenze tady i jinde, tak většinou nevidím moc velký rozdíl a většinou se schodují.
Rád bych teda viděl pár příkladů těch nadhodnocených her, které tady dostaly, co si zaslouží.
elJohno [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-01 20:20:32
avatar
Když chceš po DD souvislosti a názorný příklady (jiný, než jeho "souvislosti"), tak se tu nedovoláš, viz. můj příspěvek výše bez jakékoliv odpovědi (+ s palcema dolů bez jakýchkoliv protiargumentů).
c.Data [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-01 07:26:23
avatar
DD a proto tu chodím

Jinak za poslední dobu F3 a Dragon Age. Já bych dal 85% a 90%

U F3 chyběl příběh..kdybych vzal scénáristu z Dragon age a hodil ho do F3 tak je to 95% a Dragon age zase chybí grafická stránka a příběh je fenomenální...
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-01 16:34:16
avatar
co je na pribehu z dragon age fenomenalniho?me prave ten pribeh nejvice zklamal. ten pribeh je strasne jednoduchy a nezajimavy. svet napadnou demoni, kterym veli drak a jenom ty dokazes sjednotit vsechny narody proti demonum a jenom ty dokazes zabit toho draka...nic fenomenalniho na tom nevidim, to spis jedno velky klise.
r.mrazik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-02 13:52:20

mas pravdu...na druhou stranu je u fantasy umeni vyhnout se takovymto klise...preci jen,vzdy to musi byt neco velkyho,co ohrozuje zemi a vzdy to musis porazit...chudaci scenaristi
zumpar1234 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-01 11:22:45
avatar
Dobrý článok súhlasím s ním. Dnes je to z hodnotením hier strašná bieda. Sám sa s týmto stretávam a najmä v diskusiách kde výdať mnohé rozhorčené reakcia typu " Spoľahol som sa na recenzie a kúpil som si CoD:MW2 a sú to len vyhodené peniaze..." Ten kto to nevidí by si mal konečne zložiť tie klapky z očí...korunu všetkému nasadzujú rôzne oficiálne PlayStation a Xbox360 magiazny s hodnoteniami 21/20
JoBethCasey [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-03 14:06:23
avatar
hrál jsi někdy něco co dostalo 21 z 20ti? Představ si, že tě nějaká hra dostane ve všech ohledech a nespíš kvůli tomu jak tě baví.Prakticky jí nic nemůžeš vytknout. Už chápeš, proč 21 z 20ti?
LucifeRiK [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-01 14:20:12
avatar
S clankom suhlasim ale potom ked si precitam tunajsie recenzie.. DD neprotirecis si tak trochu? akoze je jasne ze to neni tvoja chyba predsa len jeden clovek nemoze mat objektivny nazor nad kazdym zanrom asi nikomu sa nepaci vsetko a nieco ma proste racedsej ale preto pisu recenzie ludia ktory su ''vysadeny'' na dany zaner lebo potom to dopada ako v poslednom case tvoje recenzie...
Dhatz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-02 07:45:49
avatar
já bych radši na hrách slyšel jenom kritiku, to by se stačilo vyhnout smetí s obsáhlou kritikou a máš jasno který kus je megalodon. Jenomže to by fungovalo pouze s rozumnými kritiky, a né kritizomaniaky jako Yahtzee. jo a řešením "herního byznysu" bude projekt AAA indie.
TOMxEU [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Kvalita 2010-02-02 09:20:42
avatar
Ked si chcem zahrat kvalitnu hru, tak idem na GOG (HoMaM3, Fallout) a teraz vydany Arcanum.
EuGenio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Je to o stylu práce herních no 2010-02-02 11:59:27

Herní časáky jsem kupoval cca od roku 1995 (tehdá ještě Bit a Excalibur). Kupoval jsem je pravidelně cirka do roku 2002. V posledních letech sem tam nějaký koupím, obecně jenom tehdy, když je k němu přibalena hra o které vím, že je kvalitní.

Docela mě zaujala změna rozložení obsahu těchto magazínů. Dříve bylo v úvodu několik stránek věnováno novinkám (1-5), poté následovala sekce Preview, zaměřená detailněji na nějakou očekávanou hru (či dvě). Zbylých 80% časopisu (krom pár stránek o HW a listárně) byly recenze.

A jak je tomu dnes? Napřed 10 stránek o vzdálené budoucnosti (co je ohlášeno na příští rok), poté 30 stran Preview či Zoom, kde se rozebírají hry, které jsou ve fázi vývoje a jestli se něco nepokazí, vyjdou snad ještě tentýž tok. Většinou se jedná o superočekáváné, několikrát odložené AAA tituly. Pak následují zhruba ve stejném rozsahu recenze her - většinou průměrných a podprůměrných. A pak zase HW a listárna.

Jde mi o to, že když autor píše o očekávané AAA hře už 2 roky před uvedením na trh (kdy povětšinou čerpá z marketingových materiálů distributora), začne s Preview, které nedopadne jinak, než že se bude určitě jednat o nej hru všech dob (polichotí vývojářům, distributorovi, napne hráče). Pak z prvních herních videí, ukázkách na veletrzích či z velice rané betaverze napíše další Preview či Zoom. Všechny objevující se chyby se omluví nedokončením vývoje. Pak se dva měsíce před vydáním napíše recenze z novinářské betaverze - nic negativního se zase nenajde (novinář by byl ve světle svých předchozích vyjádření za blba), o chybách a nedostatcích se napíše, že je snad opraví v brzké době patch. Že hra třebas nemá smysluplný děj, že jde dohrát za necelých 5h, že má bůhví proč nereálné HW požadavky či že po 1h hraní těžce nudí, to se tak nějak v hodnocení neprojeví (vždyť dva roky psal, že to bude BOMBA!).

Co tímto dlouhým blábolem chci říct? Chce to více skutečných recenzí skutečných her, ne kvanta preview, zoom a podobných slátanin uvařených z vody či marketingových prezentací vývojářů či distributora. A také méně ohledů na to, jak hodnotí hru jiní.
r.mrazik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-02 13:59:35

papiraky to maji neskutecne tezky a v dnesni dobe neskutecne...vsichni ctou recenze na netu a casopisy prezivaji vlastne jen kvuli plnym hram...v dobe videorecenzi,online videi,konferenci a podobne je papirovy casopis dobry akorat kdyz si chci cist neco ve vane (na wc mam pristup k wifi :-D )....navic,v dnesni dobe mainstreamovych her,se psani recenzi rovna psani filmu...hardware na to mas skoro kazdy a rozebirat treba dej je blbost...jak se to hraje vidis taky na netu ve videich...proste,psani dlouhych recenzi je pryc,spis se mi zda kazda recenze jedna jako druha a kdyz nas ucitel udelal program na psani technickych zprav na rodinny domky,tak kdyz ctu recenze premyslim,jestli jim ten program neprodal...doba psychousu Ice a Anastasova je pryc a ctive recenze s nima a to me trapi nejvice
EuGenio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Pravda 2010-02-02 14:16:55

Máš recht - dnešní recenze jsou navíc hodně technické: Jak hra vypadá po grafické stránce, jaké má zvuky, co za novou technologii autoři použily, atd. Hezky všechno ve správném pořadí. Taky mi tam chybí ten pocit, který jsem měl při čtení recenzí od starých bardů - prostě z recenze člověk věděl, "jak dobře/špatně se hra hraje", tj. jestli ho bude bavit nebo ne.

Je to asi dáno tím, že recenze musí být co nejdříve. Z mnoha recenzí mám tak pocit, že autor hru hrál tak hoďku, dvě, típnul pár screenů, schrastil recenze od jinud, přečetl si pár promo keců a stáhnul pár promo obrázků a spáchal recenzi.
N0NECZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Naprosto stejný názor 2010-02-02 16:06:59
avatar
Kde to můžu podepsat?
XTad [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - me2 2010-02-05 23:56:55

Tak me treba mass effect 2 bavil mnohem vic nez jednicka. Prislo mi, ze ma lepsi atmosferu prostredi, coz je pro me asi nejhlavnejsi aspekt. To same plati o COD MW 2.
Oldis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-13 21:22:01

a me zrovna vic bavil cod mw1 a me1 nez dvojky, cod mw2 mi prislo misti az nehorazne zmatene(az krecovita snaha o akci), a me2 ztrata rpg prvku a tedy moznost ovlivnit bitku taktickym vyberem zbrani a doplnku, vim ze jdu proti robotum beru streli prubojne, jdu proti lidem beru tristivou munici, rozdil podstatny, v me2 to uz nema pomalu zadnej vyznam. uz je to jen rezba, a tak jak me na konci v me1 bavila bitka v citadele, koridor a postup, tak me2 se o to snazi od zacatku, coz je chyba.
Anonymní  2010-02-13 14:40:51

rozhodně bych to rozširil nejen na hry, ale i na hardware, mobily apod...
co treba takovy iShit(iPod, iPhone, iCokoliv) reklama, dobry recenze, ale realně naprd...
Oldis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - s recenzema se to ma tak 2010-02-13 21:23:21

ze kdyz nekdo recenzuje druhej dil veleuspesneho prvniho dilu, tak se neodvazi napsat ze je to propadak, protoze by nastval skalni fanousky, klesla by mu navstevnost a s navstevnosti i prijmy z reklamy, a o penize tu jde az na prvnim miste.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!