Intel a Micron začínají vládnout SSD – oznamují 25nm výrobu NAND a 25nm SSD na Q4 2010
Napsal Jan "DD" Stach   
Monday, 01 February 2010
altSpolečný podnik Intelu a Micronu zahájil 25nm výrobu. Mají náskok před zbytkem světa.

 

 

Společný podnik Intelu (49%) a Micron (51%) rozjel výrobu prvních vzorků 25nm NAND čipů. Tím výrazně poodskočil stávající konkurenci, která pořádně ani nepřešla na teprve nedávno na trhu Intelem uvedený 32nm proces. Oficiálně má tento společný podnik prý až roční náskok před zbytkem světa a povážlivě tak začínají ujíždět zbytku světa na poli SSD disků, což by mohlo mít pro další vývoj na tomto trhu poměrně zásadní důsledky.

První vzorky 25nm NAND dopadly dobře a takový 8GB čip vyrobený 25nm má plochu jen 167mm2. Pro srovnání dnes aktuální 32nm NAND, má při poloviční kapacitě (4GB) plochu 172mm2. Takže s 25nm výrobou nás čekají dvojnásob veliké čipy při zachování velikosti a z toho kouká buď při udržení stávajících kapacit SSD (80-160-320GB) snížení ceny až o polovinu, nebo naopak růst kapacit na dvojnásobek, při zachování ceny stávajících modelů.

Zjistíme to už tento rok, když by se 25nm SSD Intel a Micron disky měly objevit na trhu v Q4. 25nm SSD by se tak teoreticky mohli stát prvními mainstreamovými SSD někdy během roku 2011/2012.

Zdroj: Anandtech.com

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Tokamak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-01 14:17:42
avatar
Konkurenti intelu maji sice vysoke sekvencni zapisy, ale u nahodnych je intel drti a to se pocita.
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-01 15:40:53

Konkurence ma SSDcka v cenove hladine 3-4k, Intel 8k+, to se taky pocita...
Nemuzes hodnotit jen jeden parametr, musis vyrobky mezi sebou hodnotit jako celky, pro domaci pouziti jako systemovy disk bude bohate stacit konkurence v cenove hladine 3-4k tim dost urychlis OS a pocitis to zrychleni vic nez kupovat drahe velke kapacity vyuzitelne i na datovy disk, datovy disk staci "klasika"....
Fanousek AMD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-02 06:16:10

AMD Best in Best, Street CaliFornia da LA EX, a to no tak, více viz. tady: http://www.svethardware.cz/art_doc-7CDF16257D26862CC12576A7006EE1AB.html ,juhů juhuhů, tedy.
Fanousek AMD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-02 06:22:16

Hlavně ten odstavec, pod tím obrázkem, to je liga, tedy. Mno a fakt a to fakt, jste si jistí, že a to že, je Firma Intel, za vodou a to no tak, více viz. tady. Další 1,25 miliardy dolarů pak nedávno firma vyplatila konkurenčnímu AMD na urovnání veškerých sporů (více zde). Tím to ale nekončí. Uspokojena není Federální obchodní komise (FTC), která v USA působí jako „ochrana spotřebitelů“ před obchodními praktikami. a celé a to celé, je to, no tak, více viz. tady: http://www.zive.cz/bleskovky/intel-celi-dalsimu-obvineni-pry-poskodil-spotrebitele/sc-4-a-150206/default.aspx ,já až tak, ne, tedy.
Fanousek AMD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-02 06:26:02

Ale a to už je 15. Ledna 2010, to a toto, asi nebude a to vážně nebude, taková sranda, pro Fitmu Intel, a to no tak, více viz. tady: http://computerworld.cz/aktuality/kompilatory-intelu-udajne-mrzaci-kod-pro-procesory-amd-a-via-5485 ,husté a to husté, docela, tedy.
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Už se těším 2010-02-01 14:29:26
avatar
Konečně se snad SSD disky dostanou na kapacitu a cenu, za kterou si je pořídím. Už žádné dlouhé čekání, než mi naběhne systém a naloaduje se hra

PS:
Citace:
Takže s 25nm výrobou nás čekají dvojnásob veliké čipy při zachování velikosti a z toho kouká buď při udržení stávajících kapacit SSD (80-160-320GB) snížení ceny až o polovinu, nebo naopak růst kapacit na dvojnásobek, při zachování ceny stávajících modelů.

Čeká nás oboje snížení ceny za modely se stávající kapacitou a dvojnásobná kapacita za současné ceny.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-01 16:25:01
avatar
Citace:
Konečně se snad SSD disky dostanou na kapacitu a cenu, za kterou si je pořídím. Už žádné dlouhé čekání, než mi naběhne systém a naloaduje se hra

to uz slysim ponekolikaty...pokazdy s postupem na mensi technologii vyroby
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-01 16:48:14
avatar
Však si je pořizuje také čím dál tím více lidí;-) A ode mě to snad slyšíš prvně
F3rda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-01 14:20:54
avatar
Pořizuju si Kingston SATA 64GB SSDNow V+ Series
jarod [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - cena 2010-02-01 18:01:01

Smiem vedieť cenu? Tiež uvažujem, ale nad intel 80GB 34nm za 212EUR.
Ďakujem
Panoramix0903 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - BGS 2010-02-01 23:45:58

179.63 € s DPH. Za toľko ho viem kúpiť normálne u nás.
Ale chápem, že nie každý tam vie kúpiť. Ale i tak je to dosť veľký rozdiel oproti 212€.
Nephilim [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-02 03:43:46
avatar
do 189 bezny malopredaj
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-02 09:52:39

A kde to je za 180 euro, prosím?
jarod [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-02 12:15:41

Za tých 180 by som ho bez váhania zobral.
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-01 14:30:56
avatar
Mě by spíš zajímalo kdy se objeví plotny s vyšší hustotou zápisu. Přece jen těch 500 GB/plotna je tady už nějak dlouho.
Už aby ty SSD splňovaly alespoň ten nenáročný požadavek "dvakrát menší kapacita za dvakrát více peněz".
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-02 09:52:13

Tento požadavek splňovali už před rokem - oprav!
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - haha 2010-02-02 12:15:47
avatar
Neopravím
Takže kde si dnes můžu koupit 256 GB SSD za cenu 2400 Kč ? 500GB barracuda mě totiž přijde na cca 1200 Kč.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-01 15:01:07
avatar
Nemohu si pomoci ale jsem v zásadě k těmto diskům nedůvěřivý.Vadí mi ten omezený počet zápisů.Možná to mám popletené ale pokud jsem tomu správně rozuměl tak to není tak dlouho co Intel na nátlak uživatelů provedl úpravy že se data smažou úplně a né jen hlavička.Data se totiž musela před zápisem do těch samých buněk stejně nejdřív smazat což vedlo k zpomalení zápisu.Píši o tom proto že Intel to udělal s komentářem že uživatelé získají vyšší rychlost za životnost.Pokud někdo chce takový disk tak doporučuji zvážit jaké aplikace bude používat a hlavně jejich paměťovou náročnost.Já bych to řešil asi takto že pokud pro nějaký program je doporučeno příkladně 4 GB RAM tak jdu do 64 bit os a do PC narvu 8 GB RAM jako bezpečnou rezervu pro vypnutí virtuální paměti.
snipermaniak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-01 15:04:41
avatar
Tohle byl pokud vím problém prvních SSD disků, ty novější to mají ošetřený novým firmwarem.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-01 15:17:17
avatar
No právě to bylo ve spojitosti firmwarem na jejich disky ale přiznávám že v tomhle nejsem úplně kovaný a možná to vyřešily ještě nějak jinak.I když netuším jak zrychlit zápis do buňky která není předtím smazána.
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-01 15:36:18
avatar
Vyřešili to tak, že se všechny buňky opotřebovávají rovnoměrně, takže data na disku by měla nějakou chvíli vydržet v pořádku a ani paměťově náročná aplikace si nezničí hned jeden konkrétní blok. Na druhou stranu, pokud se dočkáš toho, že po pár letech používání budou některé bloky odcházet, tak odejde celé SSD v podstatě naráz
Nicméně pokud se o data bojíš, tak musíš zálohovat, ať používáš cokoli, to se asi nikdy nezmění.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-01 15:48:42
avatar
re:net.Xtreme
Tak o tom rovnoměrném zatěžování buněk jsem ani nepsal poněvač jsem to považoval za nošení dříví do lesa .Předpokládal jsem že se zde k tomu budou vyjadřovat čtenáři kteří jak se říká vědí kolik bije .Ale když už tedy zde o tom píšeme tak je dobré říci že právě z důvodu že je snaha zatěžovat buňky rovnoměrně tak je dobré koupit SSD disk aspoň o 25% větší než na kolik uživatel předpokládá že ho zaplní(právě z důvodu umožnit rovnoměrnější zatížení buněk).Teoreticky máte pravdu s tím že ten disk umře téměř celý ale samozřejmě je to jen teorie protože OS včetně aktualizací a základních programů vlastně při instalaci obsadí buňky a dřepí na nich až do smrti disku pokud není uživatel střelec co sestřelí OS co půl roku. .
ucho1212 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-01 16:02:53
avatar
ja o ssd do pc este ani neuvazuj neviem preco by som mal. Mam raid 0 322HJ a rychlostou mi to staci. nehovorim ze SSD neni rychlejsie ale na co ? aby som mal naloadovanu hru nie za 10 ale za 2 sekundu . no uzas. alebo aby som raz denne vyuzil rychlost pri bootovani namiesto 65 sec do win by som mal za 30? nestoji mi to za tych 5000. A kupovat kvoli spotrebe heh mam 4870 takze asi tak. mam 6Gb ram a win si po 2 min nachache je asi 4Gb +1.2 system takze 600 volnych spokojnost
Zhrnutie za 4000kc usetrim 1 min denne tj asi 4hodiny za rok.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-01 16:19:56
avatar
re:ucho1212
Ono je vůbec problematické si tuhle investici odůvodnit kromě toho že si mohu honit triko.Já mám systémový disk 150 GB Velociraptora a stačí mi bohatě.Kdyby se dělalo více her opravdu na PC řeknu kupte si za ušetřené peníze raději lepší GK nebo více RAM ale na ty hry z konzol není většinou potřeba ani jednoho.Ale přece jen se nějaké hry čistě pro PC dělají a tak říkám za ušetřené peníze raději GK,CPU,RAM dle toho jakou má kdo sestavu.A nebo pro hráče co ještě jedou na Win XP kupte si WIN7.
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-01 16:23:17
avatar
No tak, nezasévejte pochybnosti do kupujících SSD. Někdo tu trnitou cestu musí jako první zaplatit a vyzkoušet.
Samozřejmě souhlasím - SSD nic nepočítá, takže veškeré náročné aplikace brzdí něco jiného než disk - vyjímkou jsou snad aplikace co pracují s tak obřími daty, že ani 8 GB RAM nestačí.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-01 16:23:19
avatar
Jenže ono je problém nad tím jásat a s čistým svědomím volat kupujte
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-01 16:36:09
avatar
SSD si dneska žádná lama nekoupí- takže do oblbování ovcí marketingem mají ssd daleko stejně jako do mainstreamu. I já jako fanda hardware co tomu rozumí si SSD nekoupím dřív než budou schopný nabídnout alespoň dvakrát menší kapacitu za dvakrát větší cenu (normální člověk bude mít vůči SSD přísnější kritérium). Lidé co si ho dnes koupí vědí co chtějí a mají jen jiné priority - chtějí za každou cenu ticho a rychlost - do určitý míry je chápu.
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-01 19:24:33
avatar
Myslím, že dnes může najít celkem velké uplatnění v noteboocích, každá úspora energie se počítá, rychlost navíc je vítaná a rychlejší zapínání/vypínání/uspávání/probouzení vůbec není k zahození. Navíc u řady lidí kapacita disku v notebooku nehraje takovou roli, velké soubory s kterými často nepracují se dají dát na levný externí disk. Jinak to chce (ne)vědět co s penězi a mít priority, které SSD splňují. Pro mě osobně je rozumnější si k HDD dokoupit SSD než měnit Core 2 Quod za Core i7, někdo to vidí obráceně, má jiné priority.
SPIRIB [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-01 16:58:38
avatar
ja to chapem v plnej miere ... mam subnotebook bez ventakov ... a SSD pre mna znamenalo vykupenie, odporucam aj ostatnym ten pocit, ked sa zapne notas a okrem rozsvietenia LCD a diod sa nic nedeje ... proste ticho, clovek si mysli ze je to pokazene
mamlasos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-01 17:05:43
avatar
Co je to za subntb ?
SPIRIB [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-01 18:21:28
avatar
panasonic CF-W5 chladenie je vyriesene cez klacesnicu ...
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re: mamlasos 2010-02-01 17:14:30
avatar
submisivni notebook...neznas?
Fox_25 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-01 17:59:44
avatar
Pěkně.

A k tomu subPC + domServer. No nic, konec, už to zavání sadoPC pornem.
mittar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - SSD ano, ne? 2010-02-01 17:43:34
avatar
Kdo chce cekat, at ceka dal, ja sam dlouze premyslel, jestli se mi pred 3/4 rokem vyplatilo do 64GB dat cca 5kkc .. zatim jsem na to neprisel, ale uz bych ho za nic na svete nevymenil sel jsem do Patriot Torqx, zapnuty TRIM a jediny co me stve, je velikost .. dalsi koupim az bude nejaka 256GB za tu cenu a tento necham na TEMP
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-01 18:40:27
avatar
Me se zatim nezda, ze musim dlouho na neco cekat u pc, takze SSD u me doma jeste nezaklepe
Richelieu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-01 20:03:51
avatar
Za chvilku tu budou holografické disky, stačí to trochu doladit a je z toho hned krystal z SGC :-)
Na SSD mě budou muset lákat trochu více za méně peněz.
chobotnicka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-01 23:15:16
avatar
Zatim jediny ssd disky, ktery u me muzou kapacitou a rychlosti zaslapat klasicky hdd do zeme jsou produkty podobny Z-Drive od OCZ. A nez ty budou v prijatelnych cenovych relacich, uplyne jeste hodne let...
parkrat rychlejsi ssd vykoupeny podstatne vyssi cenou a (cca) desetinovou kapacitou (vychazim z intel x-25 160gb) nejsou nic pro me. Skoda
jardop [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-02 09:29:23

nejako nam tie nm klesaju a klesaju..
Sareth [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-02 14:29:58

čudujem sa že tu ešte nie je článok o tom ako ide nvidia premenovať fermi z 360 na 460.

edit: tak už je
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!