TEST: ATI Radeon HD2900XT – pod drobnohledem
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Pondělí, 11 červen 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ATI Radeon HD2900XT - pod drobnohledem

Co je to ATI radeon HD2900XT asi nemusím znovu vysvětlovat. Na celou její technologii jsme se již podívali v rozsáhlém preview při jejím vydání. Pokud vás něco ohledně technologie čipu R600, který je přítomen na grafické kartě HD2900XT zajímá, odkazuji vás právě na náš rozsáhlý seznamovací článek s novou řadou grafických karet ATI Radeon HD2000.

HD2900XT-4

Přeskočme tedy dnes k tomu, co nás především zajímá. Již ve zmíněném článku a i několikrát poté, jsem vám přislíbil plnou recenzi nové grafiky. Vzhledem k našim prvním dojmům a testům, kdy na beta verzích ovladačů, se kterými HD2900XT vyšla rozhodně nebylo vše v pořádku, jsme se rozhodli počkat s další recenzí a dalším testováním až na oficiální vydání Catalyst 7.5. V té době jsme ještě netušili, že to bude trochu delší čekání. ATI vydala ovladače takřka na poslední chvíli na konci května a tak jsme se konečně mohli pustit do testování. A otestovali jsme kartu skutečně důkladně.

parametry-HD2900XT

Důvěrně známá tabulka s parametry soupeřících grafických karet a jejich předchůdců. V testu tak dnes naleznete obě verze 8800GTS, samozřejmě 8800GTX a chybět nebudou ani předchůdci dnešní generace grafických karet v zastoupení X1950XTX a 7900GTX, jako nejvýkonnějších jednojádrových grafických karet minulé generace. Záměrně říkám jednojádrových, jelikož na trhu se objevily grafiky typu 7950GX2 nebo X1950PRO Duo. Ty však využívají technologií SLI, či CrossFire a ne vždy fungují na 100%. Navíc pro porovnání jednojádrových nových grafik je vhodné porovnávat s obdobnou starší technologií.

Podívejme se tedy podrobněji na nový ATI Radeon HD2900XT ...

 

 

 

 

 

 

 

 

Sapphire ATI Radeon HD2900XT 512MB

                            - karta pod drobnohledem 

Zmínku o balení bychom dnes mohli skoro vynechat.  Neřeknu vám nic nového, než co již víte, takže jen stručně. Příslušenství námi testovaného ATI Sapphire HD2900XT jsem vám již ukazoval v jiném článku, který se zabýval právě odlišnostmi balení HD2900XT od různých výrobců ...

Sapphire-HD2900XT-1

 Balení Sapphire HD2900XT je jednoduché a účelné. Pěkné provedení krabice, které dává možnost nahlédnout na to, co se skrývá uvnitř a o co nám hlavně jde.

Sapphire-HD2900XT-ddworld-2

V příslušenství nalezneme vše, co je potřeba, včetně HDMI konektoru a poukázky na nové hry od Valve - až vyjdou. Ostatně STEAM je již součástí samotných ovladačů právě od verze Catalyst 7.5. Jiná hra se v balení nenachází. V balení jsou redukce napájení na 4pin 12V konektor, samozřejmě není přítomna redukce pro 8pin konektor, která však není životně důležitá.

Sapphire-HD2900XT-2

Nechme teď již balení balením a podívejme se pěkně v detailech na novou technologickou lahůdku firmy ATI. Samotnou ATI Radeon HD2900XT jste již na našich stránkách nesčetně krát viděli, bohužel při preview nebylo možné naši testovanou kartu podrobně ukázat, kvůli ochraně našeho zdroje těchto exkluzivních zápůjček. Některé modely HD2900XT jsou totiž snadno identifikovatelné, protože mnozí výrobci sáhli po změně různých polepů. Případ dnes testované Sapphire HD2900XT to však není, až na dvě malinkaté samolepící výjimky se karta drží referenčního zadání do puntíku.

Sapphire-HD2900XT-4

Vzhledem k tomu, že samotná karta s chladičem je již notně okoukaná ze všech stran, zaměřme se teď na to, co nalezneme pod chladičem a na detaily.

Sapphire-HD2900XT-5

Na zadní straně se nachází černý plech(sundaný), který skrývá spodní paměťové moduly. HD2900XT má díky konstrukci 512bit paměťové sběrnice oboustranně osazené GDDR. Ty jsou od společnosti hynix a tikají v základu na 1654MHz. Vzhledem ke svému časování mají celkem značný taktovací potenciál. Otázkou je tedy jen potřebné napětí a chlazení.

Sapphire-HD2900XT-6

Pod samotným jádrem se z druhé strany karty nachází množství tranzistorů. Na obrázku je také vidět již tradiční kovový kříž, který drží z druhé strany pasiv, chladící grafické jádro R600.

Sapphire-HD2900XT-7

Celkový pohled na grafickou kartu bez chladiče odhaluje technologii HD2900XT v plné kráse. Na dnešní poměry se nejedná o nijak zvlášť dlouhou grafiku. Je o dost kratší než špičkový model 8800GTX a přibližně stejně dlouhá jako model 8800GTS nebo starší X1950XTX. S umístěním do skříně tedy není velký problém.  

Sapphire-HD2900XT-8

Zadní část za paměťmi je takřka celá vyhrazena napájecí logice. Na dnešních kartách to není nic divného, takřka třetinu karty Nvidia GF8800GTX zabírá právě napájecí logika, takže HD2900XT na tom v tomto ohledu není zase tak špatně.

Sapphire-HD2900XT-13

Dobře patrné jsou napájecí konektory. Pro faktickou funkčnost ve 2D režimu dokonce karta funguje i s jedním zapojením 6pinem. Samozřejmě se v praxi zapojují oba konektory. Pokud máte obavu z 8pinového, pak vás mohu uklidnit. Lze do něj samozřejmě usadit 6pin a karta funguje tak, jak má. Onen 8pin je stejný případ, jako 8pin ATX na některých základních deskách. Nové čtyři, či v tomto případě dva piny, slouží jen ke stabilizaci.

Sapphire-HD2900XT-9

Pohled na samotné jádro a osazené paměťové moduly. Omluvte pastu na jádře, nechtělo se mi to pucovat a znovu natírat. Jádro je natočeno poněkud nezvykle. Na HD2900XT nenalezneme UVD čip, který je dnes v centru diskusí. HD2900XT by měla podporovat akceleraci HD Videa a vzhledem ke konstrukci a síle jádra nepotřebuje navíc přídavný čip. Vtip je však v tom, že jádro by sice mohlo, ale stávající ovladače (Catalyst 7.5) zatím podporu nepřinášejí a tak defacto dnes akcelerace HD na HD2900XT nefunguje. Musí se tedy o akceleraci HD videa starat procesor počítače.

Sapphire-HD2900XT-10

Na kartě je přítomen čip ATI Theater starající se o výstupy a další zobrazovací funkce.

Sapphire-HD2900XT-11

Karta samozřejmě podporuje zapojení ATI Crossfire. Není to však to staré Crossfire, které potřebovalo master kartu a externí přípojku. Dnes už si Crossfire vystačí se dvěma Crossfire můstky a každá nová grafická karta podporující crossfire zapojení již nese svou CF logiku a tedy ona master karta není zapotřebí.

Sapphire-HD2900XT-12

ATI HD2900XT je po technologické stránce rozhodně leaderem na trhu. Parametry jádra a samotné karty jsou naprostá špička. Výkonový potenciál je bohužel neodhadnutelný, nicméně konstrukčně v ní mnozí vidí skutečně značný potenciál. Uvidíme, zda se v souvislosti s chystaným přechodem na menší výrobní postup dočkáme nějakých vylepšení. Spekuluje se o přidání UVD čipu, kterým budou vybaveny všechny nižší modely a hovoří se i o nějakých menších úpravách grafického jádra.

Nechme teď již úvahy o budoucnosti a podívejme se na současnou HD2900XT. Mnoho otázek panuje kolem chlazení, takže jsme dopodrobna rozpitvali referenční chlazení Sapphire HD2900XT ...

 

 

 

 

 

 

 

 

Sapphire ATI Radeon HD2900XT 512MB

                       - chlazení pod drobnohledem

Chlazení HD2900XT je předmětem mnoha dotazů. Podívejme se podrobně na konstrukci referenčního chladiče, se kterým se setkáte na stávajících modelech HD2900XT u mnoha výrobců. Samozřejmě si i ověříme, jak to celé chladí a to v kapitole o provozních vlastnostech HD2900XT.

Sapphire-HD2900XT-14

Rozebrat chlazení HD2900XT není žádná sranda. Tolika šroubů, plátů a dalších šroubů se hned tak nevidí. Na fotografii chybí ještě spodní černý plát. Ten jsem sundal už před fotografováním.

HD2900XT-ref-chlazeni-1

Červený hliníkový (asi, kousat se mi do něj nechtělo ;) ) pasiv je spodním základem samotného chladiče. Jak vidíte, tak na sobě nese speciální tlusté teplovodivé pláty, které odvádějí teplo z pamětí a napájecích moketů.

HD2900XT-ref-chlazeni-2

Samotným základem celého chlazení je pasiv podpořený heatpipe trubicemi. Materiálem tohoto pasivu bude nejspíše slitina mědi a kombinace s hliníkem. Samotný pasiv je pěkná váha a tvoří většinu hmotnosti celého chlazení, ne-li celé grafické karty HD2900XT.

HD2900XT-ref-chlazeni-3

Mezi námi, už jsem viděl jednodušší konstrukci pasivu. Pláty jsou ze spodu uzpůsobeny k přejímání co největšího množství tepla, díky ploše, kterou jsou zakončeny. Heat pipe trubice odvádějí teplo od jádra právě na ony pláty.

HD2900XT-ref-chlazeni-4

Když už tedy máme teplo na pasivu, musíme ho nějak popohnat z pasivu. K tomu slouží ventilátor. Ten se svými zhruba 8cm v průměru a mini lopatkami je jasnou slabinou celého chlazení.

HD2900XT-ref-chlazeni-5

Ventilátor připomíná turbínu. Bohužel nejen návrhem. Skutečně miniaturní lopatky se musí točit hodně rychle, aby vůbec nějaký vánek udělaly. Jak to chladí, se dozvíme v předposlední kapitole dnešního článku ...

HD2900XT-ref-chlazeni-6 

Samozřejmě kryt celého chladiče a usměrňovač proudění vzduchu tvoří plastová poloprůhledná krusta.

 HD2900XT-ref-chlazeni-7

Sapphire se v jejím případě drží i referenčního potisku - stříbrných plamenů. Mnozí jiní výrobci se viditelně odlišili použitím jiného přelepu. Samozřejmě tyto přelepy nemají na samotné chlazení žádný vliv :).

HD2900XT-ref-chlazeni-8

Konstrukce chladiče je tedy převzata již z dřívějších modelů. Klasický Arctic cooling návrh, který již přebrala i konkurenční Nvidia. Vzduch nasaje chladič uvnitř skříně, prožene ho přes pasiv a vyfoukne v zadu pryč ze skříně. Zbývá tedy jen otázka účinnosti a hlučnosti. To je však téma pro provozní vlastnosti.

 

 

 

 

 

 

 

 

Sapphire ATI Radeon HD2900XT 512MB

                                          - testovací sestava

Naši testovací sestavu tvoří následující komponenty.

  • Procesor: AMD X2 5200+ 2,6GHZ@3,0GHz 2MB cache
  • MB: Gigabyte GA-M59SLI-S5 sAM2
  • gigabyte
  • RAM: A-DATA 2 x 1024MB DDR2 800MHz cl4
  • Pevný disk: Western Digital Raptor 74GB 10000Ot/min
  • WD
  • Zdroj: Enermax Liberty 500W

Držíme se tedy pro porovnání stejné sestavy, jako jsme použili dříve. I když dnes byly některé testy dělané extra, kvůli tomu, že testujeme High-end grafické karty. Některé postupy a hlavně úrovně nastavení lze aplikovat pouze na High-end karty. Pro testování pod DX9 posloužil operační systém Windows XP 32bit SP2. Pro testování pod DX10 jsme použili Windows Vista 32bit.

Použité ovladače:

  • HD2900XT - ATI Catalyst verze 7.5
  • X1950XTX - ATI Catalyst verze 7.4
  • 7900GTX - ForceWare 93.81
  • 8800GTS/GTX
    • § ForceWare 158.22 (Win XP)
  • § ForceWare 158.24 (Win Vista)

    Některé testy jsme na starších grafických kartách (X1950XTX a 7900GTX) doměřili na starších ovladačích a použili jsme tam, kde to šlo, výsledky z posledního našeho megatestu. Jak jsem již řekl dříve, kompletně testovat s novými ovladači staré karty již nebudeme, jejich výsledky slouží pouze pro již spíše historické porovnání.

  • 3D Mark 05 1.2.0
  • 3DMark 06 1.0.2
  • STALKER + patch
  • Test Drive Unlimited (alfa verze)
  • Prey
  • Oblivion (bez bonusů apod)
  • Company of Heroes DX10 patch
  • Call fo Jurez DX10 patch

Použité hry a testy kopírují dnes to nejzajímavější. Opět nás zajímají průměrná FPS - minimální a maximální hodnoty uvádět nebudeme - je to z praktického hlediska pitomost. Stačí aby systém hrábnul po antiviru apod. a hned může být FPS třeba 7 i když se celou dobu drží na 30ti a maximum hází 60. Výkyvy jsou sice hezké, nic však nevypoví a v praxi je stejně nejdůležitější střední hodnota, která je nejčastější a dává nejlepší obrázek skutečného výkonu. Minimální a maximální hodnoty FPS jsou spíše záležitostí použité sestavy.

 

 

 

 

 

 

 

 

Sapphire ATI Radeon HD2900XT 512MB

                                              - 3D Mark 05/06

 Bohužel testy v 3Dmarku jsou neuvěřitelně přeceňovanou veličinou. Tyto testy nelze použít ani jako orientační výkonové hledisko. Nezohledňují používané herní technologie, výkony neodpovídají realitě a navíc se do nich započítává i výkon ostatních částí počítače. Pokud tedy dáváte 3Dmarkům nějakou váhu při rozhodování, tak si nejdříve zodpovězte otázku, jak často ten 3DMark vlastně budete hrát ...

3dm05

3dmark05

3dmark06

V obou testech si vede HD2900XT výtečně. Ostatně parametry na to má - teorie je krásná věc, takže se podívejme na praktické testy, zda se pěkná teorie přetaví ve stejně pěknou praxi. Pokud by vás zajímal rozdíl u HD2900XT s novými a starými beta ovladači, pak je tu nárůst pár set bodů ...

 

 

 

 

 

 

 

 

Sapphire ATI Radeon HD2900XT 512MB - PREY

Samozřejmě nás zajímá i to, jak si grafiky vedou v již méně používané technologii Open GL. Pro testování používáme nejnovější hru s tímto enginem, který však pochází již od DOOM3. Prey má celý grafický Engine samozřejmě výrazně modifikován.

Prey-1

Vzhledem k tomu, že testujeme High-end, tak se vykašleme na nějaká nastavení bez AA/AF. Bez toho na těchto kartách nikdo nehraje. Podívejme se tak na výkon ve třech rozlišeních.

prey

HD2900XT zde ukazuje skutečně sílu a prohání mnohem dražší 8800GTX. Se stoupajícím rozlišením ji i překonává. Cenová konkurence v podobě 8800GTS 640MB hraje zcela jinou ligu a naprosto nestíhá. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sapphire ATI Radeon HD2900XT 512MB - STALKER

Dnes zaslouženě jedna z nejsledovanějších her. Bohužel grafický engine této hry má pár specifických much. Kromě podivného nefungování AA má i brutální náročnost při plném dynamickém osvětlení. Nicméně pokud je to hratelné, tak vypadá v pravdě úžasně :).

Stalker

Nastavení testu jsme tedy přizpůsobili. AA je vypnuto zbytek nastavení je na maximu. Kde jinde by to mělo být hratelné, než na High end kartách a jaká je realita?

stalker

Takřka hratelné je to snad jen na 8800GTX, průměrné FPS se drží přes 40FPS. Na zbytku karet si už ale plynule moc nezahrajeme. Nové ovladače pomohly HD2900XT k o něco lepším výkonům, než ty staré. S těmi starými totiž tato karta končila i za starou X1950XTX - tedy zjevně nějaká bota. Ani s novými ovladači to však vzhledem k parametrům HD2900XT není zrovna takové, jak by se slušelo a patřilo. Karta nedokáže překonat ani 8800GTS 640MB a končí za ní a navíc ji těsně stíhá levnější 8800GTS 320MB. Bude to chtít tedy ještě nějakou tu práci na ovladačích, nebo DX10 patch :)

 

 

 

 

 

 

 

 

Sapphire ATI Radeon HD2900XT 512MB - Oblivion

Samozřejmě nebude chybět ani populární Oblivion, který snad v průběhu příštího roku nahradí pecka Fallout3 :). Mimochodem starý Fallout vypadá i na nových grafikách pořád stejně dobře a hraje se snad v porovnání s mnoha nudnými dnešními hrami, ještě lépe.

oblivion

Zpět k Oblivionu. Použili jsme maximální nastavení. Nepoužili jsme žádné speciální balíčky textur, patche ani nic podobného.

oblivion

 Jedinou grafikou, na které si plynule s přivřenýma očima zahrajete na plno ve slušném rozlišení je GF8800GTX. Žádná jiná opět nestačí. HD2900XT opět nepodává vzhledem ke svým parametrům výkon, který by mnozí očekávali, nicméně je to prostě čistě DX10 grafika v DX9 hrách, tedy pro ni žádný med. Vzhledem k tomu, že rozdíly FPS jsou malé proti 8800GTS, je nutné říci, že si na HD2900XT zahrajete v tomto nastavení Oblivion stejně nehratelně, jako na 8800GTS.

 

 

 

 

 

 

 

 

Sapphire ATI Radeon HD2900XT 512MB

                                   - Test Drive Unlimited

Moderní grafický Engine povedené závodní hry test drive jen vybízí k otestování. Ukázkový příklad použití HDR a AA a do detailu vykresleného okolí. O detailech samotných automobilů a jejich interiérů snad netřeba hovořit.

TDU-2

Nastavení tedy maximální, mezi námi tolika se toho nastavit zase nedá. Testovali jsme v příměstské oblasti, kde jsou FPS hodnoty průměrné. V městských oblastech je FPS přibližně poloviční proti venkovním oblastem.  

test-drive-unlimited

8800GTX opět ukazuje všem záda, ostatně je minimálně o více jak 5000 korun dražší než jakákoli jiná grafika v testu, takže kdyby záda neukazovala, byla by to pěná ostuda. Zbytek karet se drží v závěsu. Dobře si vede HD2900XT, který si bez problémů poradí s oběma 8800GTS a dokonce si i v nejvyšších rozlišeních úspěšně došlápne na mnohem dražší 8800GTX, které dochází v maximálních rozlišeních dech. Na druhou stranu hratelné to není v nejvyšším rozlišení ani na jedné, takže není o co stát.

 

 

 

 

 

 

 

 

Sapphire ATI Radeon HD2900XT 512MB - DX10

Dnes jsme zařadili testy dvou reálných her s použitím nových DX10. Jedná se o hry, kterým byla dodána podpora DX10 a s tím související vlastnosti až po dokončení formou Patche. Nejedná se tedy o původní DX10 hry, což se nejspíše podepíše na výkonu karet. Asi nejreálnějším obrázkem je DX10 Patch v Company Of Heroes. 

dx10-a

Samozřejmě k vychutnání DX10 je zapotřebí operační systém Vista a odpovídající ovladače grafických karet. Nvidia nedávno vydala nové pro Vista a celkem si v nich pod DX10 polepšila. Demo Call of Juarez DX10 vyšlo spolu s HD2900XT. Nové ovladače neudělaly s výkonem HD2900XT vůbec nic.

call-of-juarez-dx10

Zajímavější je však povedená hra Company Of Heroes, která je běžně dostupná a stačí ji jen opatřit DX10 patchem. Je to tedy reálná běžně dostupná DX10 záležitost. Upřímně řečeno, rozdíl DX9 a DX10 je. Detailnější obraz i efekty jsou super na druhou stranu je výkonová daň v pravdě vysoká.

company-of-heroes-dx10

Hra je na rozlišení 1280x1024 hratelná na všech testovaných kartách. Rozdíly jsou však minimální a 8800GTX rozhodně nepodává výkon, který by odpovídal její ceně. Cenově méně než poloviční 8800GTS končí sice poslední, ale rozdíl 5 FPS v 1280x1024 proti 8800GTX ... mno nevím, nevím. Měřili jsme to třikrát a pokaždé to vyšlo stejně. Tento test tak nějak potvrzuje moji domněnku, že podpora DX10 u mainstreamových karet typu GF8500/8600 a HD2400/2600 je sice krásná, ale v praxi k ničemu - tahle první generace grafik podle mě nikdy DX10 hry na solidní detaily nezvládne - hrát v DX9 nastavení tak bude skoro nutnost.

Připravujeme na to samostatný článek, nicméně prozradit rozdíl výkonu v CoH při testování DX9 a DX10 mohu. K výsledkům v DX10 připočtěte zhruba 45-50% těchto hodnot a dostanete výsledky pod DX9. Mainstream nemá šanci .... 

 

 

 

 

 

 

 

 

ATI Radeon HD2900XT

      - teploty, spotřeba, taktování, kvalita obrazu

Podívejme se teď na neméně důležitou a sledovanou stránku. Provozní vlastnosti. Začněme například kvalitou obrazu. Vynechám teoretizování o tom, co je kvalitnější, jaké MSAA, CSAA, FSAA apod. a zaměřím se na reálné použití, pak při stejných nastaveních jsem upřímně řečeno žádný rozdíl neviděl. Například v Oblivionu je rozdíl patrný jen při podrobném zkoumání v o něco detailnějších detailech ve prospěch G80.

kvalita-obrazu-XB

V HL2, screeny jsem si půjčil z recenze na computerbase.de, to opět bylo k nerozeznání. Při vydání měla ATI HD2900XT nějaký problém s přesvětlováním průsvitných ploch, což G80 měla více než půl roku také. Nicméně na HD2900XT to bylo rychle opraveno.

kvalita-obrazu-CB

V současnosti tak mohu říci, že obraz G80 a R600 je vyrovnaný. Na obou kartách jsou bohužel v některých hrách stále přítomny chyby, jako vypadávání textur apod. Ach ty ovladače ...

Teploty

Ohledně samotného chlazení máme jasno. Představil jsem ho snad více než dokonale. Podívejme se tedy na samotné teploty. Vzhledem k různým dotazům na postup měření trochu teorie. K měření používáme jednoduchý panel s teplotními čidly od Lian-li. Čidla umisťujeme vždy pod chladič co nejblíže k jádru. Karty tedy mají stejné podmínky.

teplomer

Není to sice laboratorně ultrapřesné měření, nicméně v porovnání s výsledky ze senzorů grafických karet často naprosto sedí a pro rychlou orientaci je to měření dostatečné. Navíc používáme ho pro všechny grafiky stejně, takže stejný metr pro všechny.

teploty

Referenční chladiče chladí vcelku dobře. HD2900XT je však suverénně nejžhavější. V klidu je teplota celkem nepříjemně vysoká, což nenahrává tichosti chlazení. V zátěži pak není teplota žádný extrém.

Spotřeba

Trochu jsme pozměnili měření spotřeby a vyměnili měřící přístroj. Měříme spotřebu celé sestavy ve stejných podmínkách pro všechny grafické karty.

energy-monitor

Je to měření orientační, nicméně opět je přistupováno stejně ke všem kartám, takže rozdíly dobře vypovídají.

spotreba-sestavy

Spotřeba HD2900XT je ze současných grafických karet nejvyšší. Zatímco v porovnání s 8800GTX to není zase o tolik, v porovnání se stejně drahou 8800GTS to už je rozdíl výraznější. K provozu této grafické karty však stačí kvalitní 400W zdroj.

Taktování

Proti minulému seznámení a článku jsme nedošli k žádným změnám. Taktovat nelze oficiálně bez zapojení 8pinového napájecího konektoru. Nicméně použitím vhodné taktovací utility to není problém obejít. Našim maximem se ukázalo nastavení 743@835MHz na jádře a 1656@1900MHz na pamětech. Referenční chlazení pak již nestíhalo. Při zapojení 8pinového konektoru a osazení vhodným chlazením je tu další potenciál k taktování. Přínos výkonu je nezanedbatelný, ale cena v podobě ještě vyšší spotřeby a nutnosti lepšího chlazení, je očividná.

 

 

 

 

 

 

 

 

ATI Radeon HD2900XT - Závěr, hodnocení, cena

Již tedy máme pohromadě všechna data a všechna zjištění. Nezbývá, než to celé zhodnotit. Nejprve si samozřejmě uvedeme několik souhrnných grafů. Tím prvním je samozřejmě celkový výkon v testech převedený na procenta. Do grafu nejsou zahrnuty výsledky z 3Dmarků a nejsou tam ani výsledky z DX10.

vykon-celkem 

Do souhrnného grafu nebylo možné zahrnout GF7900GTX, které nezvládá použité nastavení HDR+AA v jedné testovací hře a výsledky a porovnání s ostatními by tak bylo bezcenné.

cena-s-DPH

Samozřejmě stěžejní otázkou je, kolik za to všechno. HD2900XT v referenčním provedení lze sehnat přibližně od 9600 až po 12 000 korun s DPH. Většina modelů se pak pohybuje kolem 10 000 korun, námi testovaná je k dispozici dokonce za 9650 korun s DPH. Konkurencí k ní je 8800GTS 640MB. Ta vychází v průměru dráže a to za necelých 11 000 korun. Jsou i výjimky blížící se cenově k 8800GTX.

cena-za-1

Pokud cenu a výkon dáme pěkně dohromady, vyjde nám náš oblíbený poměr cena-výkon, který nikdy nelže :). Na základě všech dat se můžeme pustit do celkového hodnocení modelu HD2900XT.

Hodnocení

HD2900XT není snadné v tuto chvíli zhodnotit. Její výkon lze i s oficiálními Catalyst 7.5 označit jako nevyrovnaný. Jsou hry, kde vyrovnaně soupeří i s mnohem dražší 8800GTX a jsou hry, kde se potácí na úrovni levnější 8800GTS 320MB i hůře. HD2900XT je kus technologie, který skýtá ohromný potenciál, což dává najevo zejména ve vyšších rozlišeních. Již v tuto chvíli je jasně výkonově daleko lepší volbou než stejně drahá, či dražší, 8800GTS 640MB. HD2900XT nabízí za svých 10 000 korun bez debat jeden z nejlepších poměrů cena-výkon na trhu. V tomto ohledu je v závěsu jen levnější 8800GTS 320MB, ta však získává díky ceně - nikoli výkonu. Konkurenční 8800GTS 640MB je silně předražená a dnes již nevýhodná.

Sapphire-HD2900XT-3

Na druhou stranu mnozí namítnou, že HD2900XT příliš topí a příliš žere. Pravda, nicméně za 10 000 korun si pořizuji hlavně výkon. Spotřeba? Dobře, těch pár Wattů se dlouhodobě pár stovkami na elektřině projeví. Teplota a hlučnost chlazení je na HD2900XT podle mě větší problém. Na druhou stranu lepší chlazení lze dokoupit a dodatečně osadit. Výkon ke stávající kartě dokoupím těžko. Pokud tedy přijde na lámání chleba, zda 8800GTS 640MB nebo HD2900XT pak již dnes je mnohem lepší volba HD2900XT a s přihlédnutím k technologickému potenciálu téhle karty to může být jen lepší ... důkaz? HD2900XT dokáže i při nevyrovnaném výkonu v mnoha testech prohnat i překonat 8800GTX. 8800GTS 640MB nikdy 8800GTX neprožene, natož výkonově nějak dožene ...

Otázku výkonu v DX10 nechme budoucnosti - nejdůležitější bude, jak si karta povede v blížících se hrách Crysis a UT3, jejichž engine budou základem pro mnoho dalších her. Výkon v DX9 nebude na HD2000 obecně nic moc, karta je navržena jako DX10 - DX9 na ni funguje, ale není na něj kladen hlavní zřetel, což se u 8800 říci nedá. HD2900XT obsahuje prvky, které bude využívat až standard DX10.1, zatímco GF8 doufejme, že plně podporuje DX10. V minulosti u starších technologií se tak nějak u GeForce karet tvrdilo něco, co nebyla úplně pravda.

HD2900XT-ref-chlazeni-7

HD2900XT bych ten nevyrovnaný výkon za danou cenu odpustil. Odpustil bych i tu spotřebu, co nás však všechny fascinovalo, byl hluk referenčního chlazení. Zatímco ve 3D si řeknete dobře, stejně ten lomoz přeřvou reproduktory nebo sluchátka. Jenže ten větrák se roztočí i na 2D a to se nedá poslouchat. Nechápu, kdo vymyslel ten pitomý návrh ventilátoru, ale měl by viset za uši v průvanu. Upřímně chápu všechny, kteří na to nadávají. Vyřešit to snad půjde nějakým jiným chladičem, či někteří výrobci, včetně Sapphire, plánují nasazení vlastních chladičů. Zůstává tak problém s nedodělanými ovladači. Catalysty 7.5 něco málo vylepšily, chybí však podpora HD akcelerace a ten výkon s AA v mnoha hrách stále není ono.

Grafickou kartu zapůjčil RSC-Computers

aktuální cena Sapphire HD2900XT 512MB je 9690,- s DPH

Celkově však dnes za 10 000 korun nic lepšího na poli grafických karet nepořídíte a pokud se rozhodujete, co si koupit na letní paření, pak ATI Radeon HD2900XT má mé doporučení, i když s domácím úkolem v podobě dalšího dodělání ovladačů a změny ventilátoru.    

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Kurtz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Chlazení 2007-06-11 13:49:21

"měl by viset za uši v průvanu" - tak tohle se povedlo :grin . No ta aktivní část toho chlazení vypadá strašně podle obrázku. Jestli vydává stejně strašné zvuky, tak potěš pánbůh ... .asi to bude chtít nový chladič:-D
Ale jinak moc pěkná recenze ;-) Už se těším, jak dopadne 2600xt
drnoha [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Karta 2007-06-11 13:56:12

Škoda té spotřeby, mnoho lidí bude muset tak jako tak koupit nový zdroj.

Nicméně mimo HD2900XT jsem rád, že je vidět o něco vyšší výkon GTS-320 oproti 1950XTX, nedávno se se mnou někdo hádal, že to není pravda. Takže, díky za test. :-D
Nem3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Vetrak 2007-06-11 14:13:29
avatar
Mno me ten rev vadil i pri 3D rezimu.. pres den to i slo ale vecer (v noci) kdyz mam stlumeny bedynky kvuli ostatnim tak to bylo fakt moc.. proto jsem na kartu dal podle doporuceni HR-03. Podotýkam ze bez pilniku a trochu rozumu to tam nedate.. a kdyz vemu celkovou cenu kterou jsem zato dal (chladic + vetrak + maly pasivy) 1900,- .... Ale to ticho
Grol2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Koupe 2007-06-11 14:31:55

Kdyz to tak ctu, mam z toho dojem, ze to jednou bude karta, kterou bude mit smysl koupit, ale jeste ne ted. Kvalita ovladacu na prd a hlucne je to az az. V kazdem pripade, pulta generace na nove vyrobni technologii by mohlo byt to prave - neco jako dnesni 1950pro.
Vubec mam pocit, ze nove generace ATI jsou vzdycky zajimave, ale az ta pulta generace to udela i velmi efektivni z pohledu ceny, vykonu a prikonu.

Grol
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - otáčky větráků 2007-06-11 15:56:29

Zajímalo by mě, jestli autor může říct, při jakých otáčkách měření probíhalo. Mám 8800GTS640MB, ale k 80C se nikdy nedostanu. používám RivaTuner, otáčky nastaveny na 70-75%(do 70% je víc slyšet AC freezer na CPU). ve 2D na 40%. A to upozorňuji, že mám přetaktováno na 630/1830.
Ve STALKERovi nebo TD Unlimited dosahuju někdy i 75C, jinak 73-74C. (opět připomínám, že mám přetaktováno!)

Dík
GiGi
Hanzy *HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - celkový výkon 2007-06-11 16:28:08

celkový výkon v testech vystihuje rozdíl výkonu nVidie oproti minulé generaci. Je hodně znát nárust výkonu, sice neni znázorněna 7900GTX, ale je jasné, že je pod 1950XTX. U ATI ten výkonový rozdíl není zas takový od min generace
forest [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Ceny 2007-06-11 19:04:31

Ty ceny mi přijdou trochu přestřelený. 8800 GTX mají v Alfě zhruba za 13600,- kč s daní (ta nejlevnější od Gigabyte) a GTS za necelých 9800,-

//EDIT by DD: chápu, přijde vám fér kdybych bral nejlevnější ceny na internetu u jednodlivých modelů, že i když je takový k sehnáníjeden jediný ;) I když průměrné ceny jsou o tisíce jinde ;) ... ty ceny jsou naprosto v pořádku navíc musíte vzít do úvahy testovanou značku grafické karty ;)
Neznámý  - HD2900 zbytočne premakali 2007-06-11 18:57:43

Určite má HD2900 má nejaký potenciál do budúcna ale to že ju navrhli iba pre DX10 tak to nie je šťastný krok mali spraviť nejaký kompromis a radšej spraviť kartu tak aby bola v DX9 bezkonkurenčná a čisto na DX10 sa zamerať až v R700 lebo aj tak kým sa rozšíria DX10 hry tak tu už bude druhá generácia DX10 kariet. A nejako tým "320" stream procesorom neverím že dokážu poriadne rozhýbať skutočnú DX10 hru v max. detailoch. A keď už vedia spraviť tak bombovú architektúru tak by už mali vymyslieť nejaký taký čip čo by nahradil používanie ovládačov lebo tie sú najväčšou brzdou všetkých architektúr v grafických kartách a keď pre danú architektúru už spravia poriadne ovládače tak už končí lebo je tú už ďalšia generácia. Aspoň by sa mohli zaoberať inými vecami ako stále pracovať na ovládačoch.
OmeGa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-06-11 20:39:41
avatar
tento medzikrok s vykonom v dx9 urobila nvidia. ta ma upraveny a specializovany navrh pre dx9 aj dx10. ked si trochu pozres plany ati pred par rokmi, tak zistis, ze dx10 hry uz mali byt davno na trhu. cize r600 by prisla presne nacas. ale kedze sa r600 vymylsalo niekolko rokov, tak nemohli tak rychlo upravit pre dx9. v podstate ati nemoze za to, ze teraz niesu 10 hry. a k tomu tvojmu nahradeniu ovladacov :grin :roll bez ovladacov nefunguje NIC! cize ovladace budu vzdy, ci ich uz vidis alebo instalujes, alebo nie (napr ovladace od cdrom procesoru a tak...) ovladace stoja medzi OS a HW. cize keby si ich vynechal, tak nic nefunguje..
TomyBoy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-06-11 22:33:07

Taky nesouhlasím s cenama. ATI je podceněná, a např. 8800GTS640 je přeceněná. Beru ceny z NEJVĚTŠÍHO online i kamenného-shopu v ČR. Nejlevnější cena ATI je 10 471 a nejlevnější 8800GTS640 je 9 995 Kč. (alza 11.6.)
To znamená že jste ATI přilepšili o celkový rozdíl 1 266 Kč. Když už beru cenu modelu ATI SAPPHIRE tak k tomu srovnávám model LEADTEK. Tyhle značky jsou vždycky nejlevnější ze známých důvodů. A jen tak mimochodem, moje 8800GTS320 nestála Vámi udávaných 7800 Kč, ale pouze 7200 Kč a to už je víc než měsíc. A jestli si do cen 8800GTS počítal i jejich verze OC2 (overclocked), tak si je měl taky dát do testů.
Ale jinak recenze dobrý, mohlo to být i horší. :-) Jenom mi chyběly info. o možnosti podtaktování. Konečně bych se rád dozvěděl jak je to s tou údajnou VELICE špatnou možností podtaktování. Totiž hraju drtivou většinu her na max. už při taktu jádra 260 MHZ a teplota i při tom největším zatížení nepřeleze 60° celsia. Na co kartu trápit když chci hrát třeba jenom Tomb Raider Anniversary a na to mi stačí poloviční výkon i s 16HQAA. :-) (1280*1024)

Edit by DD: nesouhlasím naše HD2900XT stála dost pod 10 000, takže oněch 10 000 co jsem dal je akorát. Naše 8800GTX stála 16500 a 8800GTS 11500 a 8000 korun. Ceny jsou tudíž velmi fér modelům.Budu vždy uvádět cenu té grafiky a toho modelu kterou testujeme ... BTW: možnosti podtaktování nezkoumáme nekupuji si kartu za 10 000 abych ji podtaktovával ... pokud ji nevyužívám na hry jsou to vyhozené peníze ...
Danik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Smazání 2007-06-11 22:27:49

Proč byl smazán můj příspěvek?

//EDIT by DD: jaký? já nic nemazal ...
oyza [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - to tomyboy 2007-06-11 22:18:56
avatar
nedovolim si souhlasit s alzou.... ma velky sklad to ano, ale jinak velka rozhodne neni... reklamnim sloganum se neda verit .) a mimochodem, prave zminena alza uz ma cca mesic mozna dyl akci na nvidie - cert vi proc, a ma na nich asi 10% slevu, tak asi to bude ten duvod...
TomyBoy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-06-11 22:43:43

Uveď větší kamenný a online shop v ČR. Rád se poučím. :grin :grin :grin
obc [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-06-11 22:45:10
avatar
Pravda je, že ty hrátky s cenou jsou dost ošemetný, cena je +/- celkem stejná, na CC ATI pod 10.300,-Kč neseženete a ceny NVidie jsou v podstatě stejné. Navíc za měsíc už to může být zase jinak, takže na tohle bych takový důraz nekladl, podstané je, že obě jsou v kategorii 10k, což je dost tragédie, pamatuju že ještě nedávno se jako horní hranice pro rozumnou koupi udávalo 5k ještě že už jsem z těch her vyrostl :grin
TomyBoy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 2DD 2007-06-11 22:48:29

Takže podle tebe když si koupím výkonnou kartu tak na PC už musím hrát jenom a jenom hry, jinak jsem vyhodil peníze? :grin
Tak to snad ani nemyslíš vážně. Přece spousta z nás používá PC na práci a přesto si rádi užijou hry na max. Přijde mi jenom rozumné netopit zbytečně grafikou když zrovna ten výkon nepotřebuju.
Ale asi si mi potvrdil už dřívější informaci, že ATI HD2900XT nejde skoro vůbec podtaktovat a proto musí TOPIT a TOPIT i když hrajete třeba hledání min ve windows. :-) Nebo se pletu? Rád bych se to dozvěděl. :-)
Strelooriginal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - :D 2007-06-11 23:13:44
avatar
Pekna, subjektivna recenzia. Ono cena nie je vzdy tym hlavnym meradlom. Spotreba a teplota v klude a plnej zatazi je urcujuca pre buducnost. V tomto jednoznacne napreduje Nvidia. Zaujimavy by bol prepocet W/cena/ za cely rok pri pouziti roznych kariet. Kuknem sa na to ....
oyza [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - to TomyBoy 2007-06-12 00:00:25
avatar
co ja vim, delat reklamu se nesmi... nicmene... tak kamenej treba cz*, miro* a treba i age* jsou vetsi. to ze ma alz* velikej sklad je sice fajn, ale neni to az tak podstatny, jsou firmy ktery maj externi sklady a dodaj to vetsinou ten den nebo do dvou. a inet - na to nemam naladu pocitat kdo co ma a nema, kazdej prodava trochu neco jinyho - neda se hodnotit. reklama alzy je rekl bych troufala.
obc [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-06-12 00:06:43
avatar
Asi tak. Pokud se dělá graf "cena za 1% výkonu", tak do toho můžete započítat i spotřebu, dejme tomu za rok, a tabulka vyjde zase jinak. To jsou ty tabulky, vyjdou jak potřebuju, stačí si dosadit správné hodnoty, že Navíc pokud se bude muset dokupovat lepší chladič, zase to cenu zvyšuje a už to tak výhodné není. Takže suma sumárum, ATI drží cenu zatím dost vysoko, kdyby zlevnila tak 2000, bylo by to hned veselejší...
TomyBoy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-06-12 06:15:02

Tak s toho cos uvedl znám akorád ten miron*. A to si snad děláš srandu,né??? Miro* není ani náhodou větší krám. Proti Al* prodá tak akorád pěkný kulový. :-) Byl jsi někdy za poslední 2 roky v těchto krámech? V Miro* ani noha a v al* máš takovej obrat obchodu, že si ani netroufám odhadovat zisky. Mám oba krámy kousek od místa kde bydlím a znám je jak svý boty. Doba, kdy byl Mir* větší už je dávno a dávno nenávratně pryč. A taky mám z Miro* tolik špatných zkušeností, kdy jsem třeba i na blbou náplň do tiskárny nebo na vypalovačku čekal 14 dní. :-) Nebo naposledy mě vypekly s akcí "kupte si něco do konce září a máte do konce roku slevu" - koupil jsem za 4 000 a pak slevu nedostal ani po dvou urgencích se mi nikdo nenamáhal odpovědět proč. :-) Je opovážlivost vůbec tyhle dva krámy srovnávat. Jo jestli age* je agen, tak to je taky dobrej vtip. Výbornej krám to ANO, ale větší ani omylem. Podívej se třeba na počty zaměstnanců., prodejní plochy atd.
TomyBoy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-06-12 06:21:47

Jo a že firma má "externí sklady" většinou znamená jenom to, že ti to seženou přímo z velkoskladů a žádný SVOJE externí sklady nemá. :-) Tohle podvádění je bohužel REALITA.
Jestli DD stanovuje ceny jenom podle toho co zrovna testuje, pak není vůbec problém upravit výsledky ve prospěch kohokoliv.
Stačí vzít dražší modely jedné firmy a levnější té druhé a hned tabulka poměru ceny za % výkonu vypadá jak potřebuju.
caca [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Ta cena 2007-06-12 07:23:05
avatar
Nehádejte se na kterým obchodě je to za kolik oni jen píšou cenu za kterou jim to daný obchod poskytl
Hanzy *HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-06-12 07:53:53

prej by se měla objěvit během pár dnů HD2900XT s 1GB DDR4. To sem zvědav co je na tom pravdy, píšou na zive. Nebejt těch propadů v AA/AF, byl by radeon výborná volba, ale ta nestabilita výkonu, mno nevim jestli ovladače vyřeší tento problém.
Jinak DOBRÝ test
Ravenhorn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - obchody 2007-06-12 08:50:00
avatar
V Praze jsou pro mě nejlepší jen dva obchody. Alza a Czechcomputer. Agen ujde, ale Mironet tam bych si nešel koupit snad ani DVD.
oyza [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - add ty ochody 2007-06-12 10:09:52
avatar
ja kupuju zasadne v softc*. ohledne velikosti shopu - miro je vetsi plosne nez alza - jak samotna centrala + dalsi pobocky - bez debat .) ohledne kvality shopu - souhlas. ohledne exetrnich skladu, to bylo presne mysleno jak si napsal, protoze je jedno jestli se to vali v soukr sklade nebo ve velkosklade - podstatny je jak to shop doda. nejpratelstejsi shop je stejne softc*
Nem3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - obchod 2007-06-12 11:28:25
avatar
no nvm ja uz nakupoval vsude a musim uznat ze nej je asi czc ohledne reklamaci a ochotou ale zase par veci od nich nefacha.. alzac je predrazenej ale maj solidni vyber.. soft je levnej ale malej vyber a maly zasoby, minomet to je proste lol, a pak barbone pekny ceny ale duveru k nim nejak nemam... good byla Monima ale krachla
Ravenhorn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - hm 2007-06-12 11:35:36
avatar
No Monima to znám. Tam jsem dříve taky nakupoval. No jo krachla. No Alza není předražená, má podobný ceny jako CzechComputer, něco levnější něco dražší. Taky jsem si koupil jak co. Něco mám z Alzy něco z CzechComputeru. A třeba notebook jsem měl s Albico.
m1na [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - hm 2007-06-12 12:13:32
avatar
Se mi zda ze kazdymu de najak jinak mne hazi ve stalkerovy prumerne tak 40 fps ale zas v 3D marku mam asi 9900 bodu. Jinak skoda ze ste netestovali s tim 8 pinem, vydim ze mate liberty a k te se da dokoupit. Celkem by me zajimalo jestli to ma nejakej zasadni vliv nebo to je k nicemu. Aspon by tam byla nejaka novinka v recenzi oproti ostatnim.
oyza [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - to Nem3 2007-06-12 14:02:57
avatar
soft nema sklad na to mit 3prd krapu, maj aktualni vecicky a co se kupuje. dodaj vsechno co nemaj do druhyho dne, ne-li ten samej, reklamace maximalni fofr. proste sem tam max spokojenej
Nem3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-06-12 14:21:11
avatar
Fakt je ze jsem tam naposledy nakupoval je to 3 roky a odradil me tam prodejce protoze to byl de*il.. a nemeli webovky.. coz ted uz maj
Dzouzef [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-06-12 15:15:56
avatar
Soft je opravdu ok. Vždycky všechno vyříděj když nemaj rychle seženou. Reklamace taky na klid. Mám zkušenosti i s jinejma shopama ale tenhle se jeví poslední dobou pro mě jako jasná volba, ale znáte to, když to maj někde levnějc ... :grin
oyza [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - to Dzouzef 2007-06-12 15:36:36
avatar
no, sem tam maj jinde veci levnejsi - spis vyjimka, ale i kdyz maj jinde treba slevu a tady to maj a trochu drazsi - treba kilo, tak radsi zase pujdu sem, protoze vim, ze jakakoliv reklamace nebo vraceni v dobe 14 dni bez udani duvodu funguje. proste tahle firma u me vede .)
ssnake [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - to tommyNVboy 2007-06-12 15:38:48

nevim jak ty ale ja (a vetsina rozumne myslicich lidi) si zjisti ktery shop to ma nejlevneji a tam si to koupi (to neberu fakeshopy a podobne domaci eshopy), takze mas na vyber z MNOHA, a podle tebe se to ma srovnat tam kde zrovna nakupujes ty? LOL! to ti muzu rict ze v jednom vidlakovskem eshopu se prodavaji gts za 20k za hd29 za 30k a reknu ze HD29 je shit karta v pomeru cena/vykon, protoze je draha v TOM JEDNOM SHOPU KDE TO VIDIM JA A OSTATNI SHOPY NEEXISTUJOU...
obc [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-06-12 15:55:42
avatar
No, nevim, ale mám za to, že zrovna tohle on kritizoval...
Centurion1973 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Pretaktovani 2007-06-12 17:15:08
avatar
Ja mam do 2900XT zapojenej 6ti a 8mi pinovej kabel a momentalne sem na 850Mhz jadro - vic mi catalisty nedovolej a veviste zatim nefungujou AtiTools - steplotou sem na tom OK takze az daj dohromady AtiTools taktovidimtakna necelejch 900Mhz
Nem3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 8pin 2007-06-12 17:19:37
avatar
Mas zdroj s 8mi pinem nebo sis ho udelal?
TomyBoy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 2SSNAKE 2007-06-12 21:29:33

Přesně tak, právě proto jsem uvedl podle mě největší obchod. Ceny z "horní dolní" vesnice neberu jako průměr cen. Stačí si pozorně přečíst co jsem napsal.
Ideální by bylo uvádět průměr 5ti největších obchodů a značek karet. Pak by se nebylo o čem bavit.
Takhle je to značně netransparentní a zavádějící.

//EDIT by DD: tak pokud mi dokážete, že jsem v těch cenách ustřelil, tak prosím ... transparetní je můj způsob určitě. zavádějící určitě není. Uplně nejlepší by bylo uvádět do testu cenu té konkrétní karty, kterou jsme dostali do testu z onoho konkrétního zdroje:
Sapphire HD2900XT 512MB máme za 9690,- s DPH
ASUS 8800GTS 320MB máme za 8500,- s DPH
ASUS 8800GTS 640MB máme za 11 200,- s DPH
ASUS 8800GTX 768MB máme za 16 200,- s DPH

myslím, že jasně vidíte, že jsem skutečně nikomu neuškodil a uvedené ceny v grafu jsou naproto v pořádku. Takže laskavě dejte pokoj, chápu, že si vaši případnou blbou investici potřebujete zdůvodnit, ale vaším netrasparentním a nefér způsobem, který navrhujete to nepůjde ... budu si stát na svém a budu uvádět orientační průměrné ceny jednotlivých konkrétních testovaných modelů ... nikoho nezvýhodňujeme a nikoho nepoškozujeme ... brečíte na špatném hrobě.
m1na [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - takteni 2007-06-12 18:10:14
avatar
tak skus tendle programek to je myslim primo na hd 2900 http://www.techpowerup.com/downloads/536/AMD_GPU_Clock_Tool_v0.7.html a pak napis jestli ses dostal nekam vys, dik
Centurion1973 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 2 Nem3 2007-06-12 21:12:13
avatar
Muj zdroj to ma automaticky - Enermax Infiniti 720W
Centurion1973 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 2 m1na 2007-06-12 21:28:31
avatar
Diky za programek - funguje skvele, dostal sem se na 878 jadro a 933 pameti - pak uz sla teplota ke vsem certum(doslova) :grin
TomyBoy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-06-12 23:10:26

No, myslím, že se každý může sólo zamyslet jestli je lepší třeba princip .. 5 největších e-shopů a 5 značek karet VERSUS systém "od koho si co zrovna půjčím a za kolik to zrovna ON prodává" + drobné úpravy vycucané s prstu pravé nohy.
:grin
Nebrečím a nepotřebuji si zdůvodňovat investice. :-) Ostatně 8800GTS320 za 7200 Kč s daní nebyla špatná investice před měsícem ani dnes, obvzláště k monitoru kterej podporuje max. 1280*1024.
Hanzy *HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 2 Tomyboy 2007-06-13 07:40:46

jako nevim o co ti jde?? Snad každej člověk co kupuje přes net, si projede své obchody které zná, najde nej cenu a nakoupí, tot vše :grin
Takovýhle romány o ničem, no nevím, to snad ani nemá co dělat s kritikou k článku :grin Nic ve zlym :grin :grin
Hanzy *HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - .... 2007-06-13 07:47:44

samozřejmě každý klademe důraz na jiné hodnoty u produktů.To je na tobě, abys zhodnotil a udělal si závěr pro sebe, máš snad mozek ne?? Kritika je dobrá, ale začni bejt taky někdy kritickej sám k sobě :grin
obc [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-06-13 08:05:20
avatar
No, nevim, ale ta reakce na TomyBoy se mi zdá hodně přestřelená... Ony uvedené ceny jsou problematické v tom, že ATi už levněji seženete sotva, kdežto NVidii bez problémů v každém druhém obchodě o 1000Kč levněji... cenové srovnání je vždycky zavádějící, protože cena za procento výkonu se může dost lišit dle značky a prodejce, a rozhodně bych to nebral na velkou váhu při rozhodování. Nicméně tak jak je to v článku, jako čistě orientační...proč ne... i když je třeba brát na zřetel, že do ceny by potencionální kupce měl započítat i náklady na provoz.
A označit jedním dechem 8800GTS320 za 7200 Kč za blbou investici, a HD2900 za 10000 Kč za výhodnou koupi, to je s prominutím hloupost, výkon ATI zas o tolik větší není a je ve hvězdách, zda vůbec v budoucnosti bude.
Hanzy *HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-06-13 08:16:50

ok, kdyby článek měl název ATI Radeon HD 2900XT- o cenách !!! Neni co řešit ;) Ale troufnu si říct, že to je znehodnocení práce, a že to neni pr... :grin Celá diskuze o cenách, kde a kde nejlevněji (to je jak diskuze pro SOCKY)
Test měl původně asi jinou náplň, že ?? Opakuju, že každý má snad možnost rozhodnout se jinak, hodnotit podle svého. Jestli nesouhlasíte, je vhodné na to poukázat, takto mířená kritika je opravdu zničující pro článek, který dal spoustu práce
RomyTM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Chlazení !!! 2007-06-13 09:32:59

Mě přijde neuvěřitelné, že po miliardových investicích do návrhu jádra jim nezbyde pár milionů na slušný návrh chlazení. Je to prasárna a úmyslné nucení lidí platit dalším firmám, výrobcům řešení uměle vytvořeného nedostatku. U ATI a nVidie musí být nějaká interní směrnice nařizující, že referenční chlazení musí být odfláknuté. Ať si kámoši (dceřiné firmy) přivydělají.
aPk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - to RomyTM 2007-06-13 12:27:02

Absolutne souhlasim, prijde mi to jako spatny vtip, je take mozne ze tyto firmy maji s vyrobci chladicu nejake tajne smlouvy a dohody. Je to to same jako kdyz herni vyvojari dostatecne neoptimalizuji hru... Vemte si treba takovy Half Life nebo FlatOut... skvela grafika a v ramci moznosti ne az takove naroky na hardware a naopak Supreme Commander nebo treba Driv3r, dovolim si rici az odflaknute hry, z cehoz profituji zase vyrobci grafik a cpu...
aPk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Ceny 2007-06-13 12:43:33

Jinak rad bych se vyjadril k cenam.
Ctu rad ddworld, kazdy den trpelive cekam na dalsi povedene receze a nechci nejak DD pospinovat, ovsem musim uznat ze napad s vypoctem a posouzenim prumerne ceny v CR je zdarily. To ze jste brali ceny podle jednoho shopu je sice nestranne, ovsem mohlo by to zavanet dohodou s timto shopem. Takoveto rozhodnuti bych vsak nebral jako prilisnou chybu, spise jako nedostatek a ne az tak ferovy pristup k vseobecne verejnosti, ktera u toho shopu treba nema moznost nakupovat. Byt vami uplatnil bych to co vyuzivate u mesicnich sestav, tedy prave posouzeni ceny podle nekolika nejvetsich ci spise nejoblibenejsich shopu, kde bych pripadne zahrnul i shop který zde propagujete. Opravdu to ze tento zpusob vyuzivate u mesicnich sestav a zde ne se zda i mne, vasemu fanouskovi, mirne podezrele.
Naopak abych nebyl prilis kriticky musim uznat, ze recenze byla velmi podarena a celkem vycerpavajici, dekuji za ni ;)
obc [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-06-13 13:19:02
avatar
Nevšiml jsem si, že by zde někdo haněl celou recenzi, autor si s ní dal jistě dost práce, nicméně to mi doufám neupírá právo na kritiku, celkově až na ten diskutabilní poslední odstavec a tu nešťastnou cenu za výkon, je recenze zdařilá.
hermes3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - DX10 2007-06-13 13:25:05
avatar
Mozna se uz o tom nekdo v diskuzi zminil, ale stejne se zeptam - proc nebyl pouzit DX10 LostPlanet "benchmark"?
Hanzy *HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-06-13 13:55:16

no jo no, když už nemáte nic proti objektivitě či nestrannosti, tak přeci ceny sou zavádějící. Co to bude příště?? Fandové GK??
Centurion1973 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 2 aPk 2007-06-13 14:11:52
avatar
Nevim co ti na SupCom pripada odflaknuty - je to spickova hra a ani na ni nepotrebujes zadnou uzasnou grafickou kartu - jenom potrebujes dvoujadrovej procesor
obc [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-06-13 14:14:25
avatar
protože to bylo vyvíjeno ve spolupráci s NVidii a ATI by dostala na prdel I když čistě pro ilustraci taky mohla být použita, i v minulosti byl např. Half life použitelnější pro ATI a Quake pro NVidii a bude to podobně jistě i s DX10, kdy nějaká hra půjde lépe na téhle a nějaká na tamté kartě.
A pro Hanzy: ano, zlepšil se přístup DD, kdy už ATI není vynášena do nebes a kupodivu se na ní našly i nedostatky, což si myslím není na škodu kvalitě recenze, nicméně drobné připomínky by se samozřejmě našly. A pokud hapruje zrovna cena, i když já osobně jsem vytýkal pouze to srovnání ceny za 1% výkonu, což prostě NENÍ férové hledisko v době kdy máme rozdílnou spotřebu obou karet, nutnost dokupovat tišší chladič a poměrně široké rozpětí cen jednoho druhu karet, tak na tom není nic špatného na to upozornit. Zrovna tak by se dalo spekulovat, zda je výhodnější si připlatit za vyšší výkon ATI oproti NV GTS, nebo si raději ještě připlatit za vyšší výkon GTX oproti ATI... Pokud někdo chce utratit jen do 8k, koupí GTS, pokud chce utratit jen do 15k koupí ATI, pokud chce utratit přes 15k, koupí GTX. Nic víc, nic míň...Jestli někomu přijde jako rozumné kupovat GK za 10 nebo 15 tisíc, která bude stejně do roka morálně zastaralá, je to jeho věc a jeho peníze.
aPk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - to Rebel44 2007-06-13 14:56:57

Omlouvam se, ja sam sem ji nehral, ale lidi co ji hrali, mi rikali ze ma hrozne naroky, ze sice je graficky pekna ale ze naroky jsou vice nez prehnane... proto se omlouvam, ze jsem nevychazel z vlastni zkusenosti, myslel jsem to vseobecne ze naroky her se velmi rychle zvysuji, coz je z casti vina lenosti vyvojaru, dale take cas ktery je limituje, v tom ze dale nestihaji hry optimalizovat a asi z nejvetsi casti je prave otazka, proc by vubec hry nejak vice optimalizovali, kdyz hardware se porad velmi rychle vyviji a tim i vyvoj GK, CPU a ostatniho HW vlastne podporuji. Nebudeme doufam dale rozebirat a rozsirovat off-topic...
Hanzy *HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - hehe 2007-06-13 16:11:43

whrhngfthwer
Hanzy *HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - OFF-TOPIC 2007-06-13 16:21:05

měl bych malou otázečku
Takže vy požadujete po DD, aby dělal průměr cen mezi nejznámějšími obchody. Vám to bude tedy k čemu, tím směřuje má otázka.
Napadá mě, že chcete co nejvěrnější cenu té GK a následně pro Vás objektivní posouzení mezi nimi. Zdá se Vám tedy, že DD by měl s přesností zdělit ta která GK je lepší k poměru cena/výkon. Následně vy se budete rozhodovat koupit či nekoupit, nebo Vám jde o 100% dokonalost recenzenta?? Můžete vy vůbec něco takového požadovat?? Mě osobně vůbec nezajímá ortel který DD vynese na konci, úsudek si vytvářím během čtení článku. Dávám tedy přednost svým poznatkům a řídím se samozř osobním přesvědčením. To, že při koupi projedu shopy a najdu to NEJ pro mě, je taky čistě má záležitost. Testy tohoto typu beru jako suprové, lehce pochopitelné i pro mě Nicméně to neznamená, že bych si koupil HD2900XT, aspoň tedy ne ted
Pro OBC : proti tobě sem nic neměl, plně respektuju Tvé připomínky ;)
Mé výtky šli hlavně na adresu tomyboye, s kterym nemohu souhlasit a neni to poprvé.

obc [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-06-13 16:42:51
avatar
Dobrý, nerad bych, aby z mých připomínek někdo získla dojem, že tu jen kritizuju, je mi jasné že s tím měl DD dost práce, a jestli jsem to dobře pochopil, tak to dělá jen jako koníčka a v tom případě se dají drobné nesrovnalosti přehlédnout. Ale i když je pravda, že je určitě dobře, že je tu další web, který se zabývá hardware, tak je třeba stále šťourat, aby se kvalita dále zvyšovala, a nepreferoval se tu jen jeden výrobce Ostatně je jen na autorovi, jestli si z toho něco vezme, nebo bude přesvědčený o své dokonalosti.
Hanzy *HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-06-13 16:50:51

tvoji kritiku beru, už sem s tebou souhlasil dříve, pamatuju si lidi a vnímám jejich názory, jsou tu ale tací co prostě jen kritizují, JENŽE cosi zavání jejich příspěvky a mě to sere!!
TomyBoy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 2Hanzy 2007-06-13 18:34:45

Tobě možná nevadí, že jsou v článku velice sporné informace a mě to zase vadí a upozorním na to v diskuzi. Jestli tě to opravdu "sere" tak je to tvoje věc.
Myslím, že ten výpočet ceny a výkonu zcela zbytečně kazí jinak solidní a akceptovatelnou kvalitu zbytku recenze.
To je všechno.
Prostě ty ceny jsou "o ničem" a neodráží realitu. ATI uváděná za málo a NV předražené.
A myslím si, že po téhle kritice si DD dá příště víc záležet.
Stačí si vzpomenout .. není to tak dlouho co ho někdo tady kritizoval ohledně způsobu měření teplot. (já to nebyl) No a dneska? Už tu máme měřící čidla od Lian-li a kvalita webu zase o kousek vzrostla.
Jestli chcete tenhle web zabít tak piště dál "dobré, dobré, jen tak dál" a nasírejte se když člověk řekne půl slova co Vám nejde pod nos.
Centurion1973 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 2 aPk 2007-06-13 19:16:59
avatar
SupCom je narocnej na procesor ale neni to tim ze by nebyl optimalizovanej ale tim ze se tam pocitaj i takovi drobnosti jako balistika jednotlivejch projektilu apod. coz je podle me dobre protoze to pridava na realisticnosti - pochopitelne k tyhle hre pak potrebujes dvoujadro ;)
Hanzy *HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 2 Tomyboy 2007-06-13 20:51:29

proč tedy nepíšeš kritiku v podobném duchu, jako je tento test?? Test je psán pozitivně ke čtenáři, nevidím tedy důvod štěkat na autora, přečti si svoje příspěvky. Příště zanech obvinování a podej svou kritiku dospěle, ne jak rozcapenej chlapeček. Na to jsou zvědavý možná tak tvoji náctiletí příznivci, o to jde. Najdi kompromis a všichni si z toho něco vemem, pochybuju, že někomu bude vadit, že si míň arogantní a budem spokojeni všichni, ikdyž v tomto případě nesouhlasim. Průměrné ceny jsou pro mě k ničemu. Ale budiž, máte zájem o ně ?? Samozř zkuste se přimluvit, snad to pujde po dobrym ne
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-06-14 07:03:37
avatar
Tohle je bez komentáře Ale zase to aspoň všichni vidí, kdo je normální a chce pomoct pro příště a kdo ne a jen plká ) Že víte, o kom píši? Se nedivím, 90% lidí musí mít takový dojem.
Mě se ta recenze moc libí, hoodně obrázků a informací, a nejsu dement a nechodím rovnou z úvodní stránky na přehled cena/výkon, zajímají mě primárně jiné věci.
A ještě mě nabaví tady číst ty frenetický příspěvky, kde si nějaká trubka spravuje svoje nedostatky, tu čtu pořád to samý dokola, nic nového jsem se tu z té jeho (i ostatních) ztrápené diskuze nedozvěděl (až na vyjímky )
vodehnal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-06-14 07:41:18

Pěkný článek, který snad vyvrátil konečně řeči o tom,že DD protěžuje ATI.
Ještě drobnost uvedené ceny jsou zcela reálné, namátkou jsem se mrknul do jednoho obchodu:
http://www.itlevne.cz/zbozi.aspx?skup=1&kat=163&pkat=101612&vyr=24&skladem=0&page=2
HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-06 21:28:20

Fuj vysavač, kam sem to zajel
TomyBoy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-06-14 23:41:41

Tak kdyby chtěl někdo třeba jiný pohled na porovnání ceny a výkonu než jaký uvádí DD, tak ať se třeba mrkne na hardocp. Tam vyznívá porovnání úplně jinak a to ať už se to týká ceny, výkonu nebo KVALITY obrazu.
Hanzy, já si čtu své přízpěvky pozorně a na nikoho neštěkám.
Jedinej kdo tady pořád štěká seš ty na mě. Neustálé trapné narážky na můj věk, vyspělost apod.
Myslím, že nedospěle se tu chováš tak akorát ty. Já jsem možná kritický ale na nikoho nemám řeči typu "rozcapenej chlapeček" a o nikom neříkám že mě sere jenom proto, že se mi zrovna nelíbí co napsal. Jestli si myslíš, že tohle je známka vyspělosti tak fajn, máš na to právo.
Jinak zdravím svoje náctileté příznivce. Ani jsem nevěděl, že nějaké mám. :grin
Hanzy *HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - :DD 2007-06-15 19:18:16

ty seš vlastně takovej objektivní kritik vid :grin
díky za link nVidia RULEZZZZ vid :grin :grin
Kupca [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Pameti 2007-06-16 12:02:37

Zdravim, akorat co se mi nezda je pretaktovani pameti, ma uplne stejne pameti na x1950xt a jedou uplne bez problemu na 2000Mhz, takze by to videl na male napeti co do nich jde, kdyz si stahnete tohle Odkaz a doplnite si HY5RS573225AFP-1, tak zjistite, ze tyhle ram maji fungovat na 1ghz.
shpek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - hry 2007-06-16 14:10:04

Super test a tenhle web mám moc rád. Chtěl bych jen podotknout, taky vám přijde celkem mimo to, že po roce od vydání Oblivionu je to na full stále na 90% GK nehratelné??? Proč někdo vydá hru která která takhle náročností předběhne svou dobu?
Petr117 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - HD2900XT - HD X2900XT 2007-09-12 20:38:04
avatar
Zdravim..Včera jsem si obědnal od Sapphiru HD X2900XT, mate mě to, že někde je karta označována jako HD2900XT a někde HD X2900XT..Je mezi těmito kartamy nějaký rozdíl(Výkon, parametry..)?Podle parametrů co jsem našel ne, ale nevim.. Stránka z které jsem obědnával: http://www.mh.cz/index.php?page=sapphire-hd2900-xt-512 Děkuji moc za odpověď(i)..
Centurion1973 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-09-12 21:07:56
avatar
Jsou stejne
Kacab10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-09-12 21:39:01
avatar
Praktycky by se nazev X2900XT ani nemel uvadet.... je to nejspis chyba a zvyk na stare X1***
Petr117 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-09-13 16:19:27
avatar
Díky za odpovědi...Byl jsem napnutej jak struna, co mi odpovíte...Díky moc..Jo a ještě mi poradite?Musim mít zapojený přídavný napájení, nebo jen když chci taktovat?
jan333 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - at ziji napajeci mokete 2008-01-13 09:15:32

nebo co tam je za kocopsa to je fakt uz moc
Libich [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 2900XT je dobrá karta 2008-07-20 21:33:06

Tak já bych si ji za 10 000 Kč nekoupil, ale myslím, že její levnější odvozeniny by mohly být opravdu úspěšné. Také záleží na tom, co nabízí NVidia, další hráči tu zatím kloudně nejsou. ATI ovladače dělají potíže i ve 2D někdy, ale dá se to nějak zvládnout.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!