Test: Sapphire ATI Radeon HD 5850
Napsal Bob Black   
Wednesday, 17 March 2010
altĎalší test HD 5850, čo sa dá robiť. Konkurencia schováva FERMI za plachtou lepšie ako Vatikán pápeža pred tým, ako odložil lyžicu.

 

 

 

Pár slov úvodom

Zdravím, priatelia. Po veľmi dlhej dobe od začatia testovania HD 5850 vám konečne môžem dať na čítanie hotový článok. Dôvodov zdržania bolo viacero - výmena základnej dosky, čakanie na ovládače Catalyst 9.11, dopĺňanie článku aktuálnymi informáciami. Hlavným bol ale nedostatok času. Ten som si nakoniec našiel, takže si dnes môžeme porovnať HD 5850 so svojím predchodcom, dnes už legendou - HD 4850. Dúfam, že sa zhodneme na skutočnosti, že HD 5850 je primárne vytvorený ako priamy následovník HD 4850 - smerovaný do toho istého výkonového a cenového segmentu. Samozrejme, výkon aj cena sú dnes niekde inde ako pred viac ako rokom, stále je to ale ten istý segment na trhu. Prečo toto vlastne hovorím... Hlavne preto, aby to bolo jasné tým, ktorí HD 5850 od jeho uvedenia neprestajne kritizovali: výkon, ktorý bol pre nich sklamaním a cenu, ktorá bola vraj vysoká. Musím povedať, že som sa tomu celkom divil, ale nevadí, každý má právo sa mýliť :-). Ako si ukážeme v testoch, nárast výkonu je vysoký a uvádzacia cena bola viac ako prijateľná. Bavíme sa o cene za ktorú predáva AMD a ktorá bola nasadená v dobe vydania HD 5850, nie o umelo zvýšenej cene za výšku ktorej môžu obchodníci a neschopnosť TSMC vyladiť 40nm výrobný proces (vo Veľkej Británii sa predávala za cenu 199 libier, ja som ju kúpil po prvej vlne zdraženia za ešte stále slušných 207 libier).

Radeon1

V dnešnom článku budeme testovať karty len na základnom nastavení, pretaktovaniu som sa venoval v samostatnom článku a spomeniem ho okrajovo aj v tomto článku. Ide nám teraz hlavne o to zistiť, akou mierou si pri upgrade z HD 4850 na HD 5850 zvýšime výkon počítača v hrách a testoch. Pôvodne som chcel otestovať karty len s maximálnym nastavením 8xAA, musel som ale nakoniec urobiť kompromis a otestovať to aj v nastavení 4xAA. Dôvod je jednoduchý, 512 MB grafickej pamäte HD 4850 už je pri maximálnych nastaveniach málo a výkon karty drasticky znižuje až na hranicu nepoužiteľnosti. Nie je tomu vždy tak, ale vo väčšine testov vás presvedčím, že áno. Vylúčime tým automaticky nedoladenosť alebo chybu ovládačov Catalyst 9.5, pretože testy na verzii Catalyst 9.11 nám potvrdia predchádzajúce merania. Do grafov som nakoniec zaradil aj výsledky z testu HD 4890 vs HD 4850, aby to bolo všetko pekne pokope a prehľadné. Samozrejme, bude to mať len informatívny charakter, kedže porovnávame výkon na rôznych verziách ovládačov (9.5 a 9.11), operačných systémov (Windows 7 32-bit Ultimate a Windows 7 64-bit Professional), hardvéru (Gigabyte GA-MA790GP-DS4H a MSI DKA790GX Platinum) a nastavení AF (16x miesto 8x).


Radeon HD 5850 sa predstavuje

Karta je od firmy Sapphire a jedná sa o referenčný návrh. Chladenie je dvojslotové s vyfukovaním horúceho vzduchu von zo skrinky, aj keď až tak dokonalé ako na Radeone HD 4890 to nevyzerá. Mriežka na konci karty je oveľa menšia ako na predchádzajúcej karte a obávam sa, že nie všetok horúci vzduch sa dostane pohodlne z karty von. Okrem toho karta má otvory aj na boku a odtiaľ sa vzduch vyfukuje do vnútra skrinky. Uvidíme ako sa nám to odrazí na teplote pri záťaži vo Furmarku. Karta je osadená 1 GB GDDR5 pamäte a pripája sa pomocou dvoch 6-pinových PCI-E konektorov. Jadro je nastavené na 725 MHz, pamäte na 1000 MHz (4 GHz efektívne). Čo sa týka hluku tak referenčný chladič ma nadchol, že bude tak tichý som nečakal. V 2D kartu skoro nepočuť (záleží na použitej skrinke a hlučnosti vetrákov), pri záťaži v 3D už kartu budete mierne počuť, ale je to absolútne kultivovaný a nerušivý zvuk, ktorý navyše pri hraní hier počuť aj tak nebudete. Pri 2D režime sa jadro karty podtaktuje na 157 MHz a pamäte na 300 MHz, výrobcom udávaná spotreba karty je potom minimalistických 27W.

Fotky Radeonu

Poďme sa teraz pozrieť na kartu trochu bližšie.

Krabica

Obal ma prekvapil svojími malými rozmermi.

Vnutro

Prekvapil ma ale aj strohou výbavou, čakal som aspoň DVD s 3DMark Vantage. Na druhej strane je tu ale kupón na Colina, takže super. Inak na nete som si všimol že kupón nedávajú k Sapphire Radeonu HD 5850 vždy. Mám asi šťastie :-). Ešte sú pribalené dve redukcie z molex štvorpinu na 6-pin pre PCI-E, adapter z DVI na VGA a mostík CrossFireX. Papierový manuál, DVD s ovládačmi a nálepku ATI sem prihodili tiež.

Radeon1

Tak a tu ho máme v plnej kráse, vyzerá naozaj pekne (karta, nie koberec :-)).

Vrch

Karta je dlhá približne 24.5 cm, teda presne ako HD 4890. Tak si odmerajte či vám vojde do skrinky a nezabudnite k tomu pripočítať miesto pre napájacie konektory.

Zad

Na zadnej strane nájdeme okrem mriežky dva DVI výstupy, jeden HDMI výstup a jeden DisplayPort výstup. Pripojiť teda môžeme až tri monitory a samozrejme obraz so zvukom si mozeme vychutnať aj na veľkej TV obrazovke pripojením cez HDMI.

Zad2

Vyfukovanie horúceho vzduchu je nielen cez zadnú mriežku, ale elegantne spravené otvory sú aj na bočnej strane.

Zad3

Detail zadnej časti karty.

Pred

Dva nasávacie otvory vpredu dobre zapadajú do celkového dizajnu karty.

Otvor1

V jednom otvore sa nachádza konektor na pripojenie regulácie otáčok vetráku a nejaká strieborná vec.

Otvor2

V druhom otvore nájdeme dva 6-pinové napájacie konektory. Oproti Radeonu HD 5870 sú umiestnené na prednej strane karty, nie na boku.

Spod

Pohľad na spodnú stranu, čierna farba plošného spoju karte sluší.

Spod2

Srdce Radeonu - tu sa to všetko odohráva prostredníctvom 2.15 miliárd tranzistorov na ploche okolo 334mm2. Pre mňa bude fungovanie takto komplikovaných veci vždy malým zázrakom.

Detail

Nech pozerám ako pozerám, nikde nevidím stopy po pílení. To znamená že by to mohol byť originálny plošný spoj a karta by mala aj fungovať. Jupííí :-).

Zad2

Pohľad zhora...

Zad3

zozadu...

Zad2

a zospodu.

Lily

Pre oživenie ale aj pre deťúrence tu máme zvieratká, tentokrát živé :-).

Harrietta

Kto do teba plastovou kačkou, ty do neho živou mačkou, poprípade korytnačkou.

Testovacia zostava a syntetické testy

  • Phenom II X4 940 BE @ 3.7GHz (1.4750V)
  • chladič procesoru Zalman CNPS9700LED
  • 4GB (2x2GB) DDR2 800MHz 4-4-4-12 Crucial Ballistix Tracer
  • Sapphire ATI Radeon HD 5850 1GB / PowerColor ATI Radeon HD 4850 512MB + Accelero S1 + Turbo Module
  • MSI DKA790GX Platinum (Socket AM2+)
  • WD Caviar Blue 640GB, 16MB Cache, SATA
  • LCD Samsung SyncMaster 2032BW, 20" (1680x1050)
  • Windows 7 Professional 64-bit, ATI Catalyst 9.11

 

Testy som opakoval dva krát ak boli výsledky totožné, v prípade väčších rozdielov som opakoval merania viackrát. Do grafov som zaradil vždy tie lepšie výsledky. Každý test obsahuje okrem priemerných a maximálnych aj minimálne FPS. Použil som ovládače Catalyst 9.11 (oficiálne). Karta Radeon HD 4850 pracovala na taktoch 625/993, Radeon HD 5850 na taktoch 725/1000, takty sú v MHz. Do grafov som kvôli porovnaniu zaradil aj predchádzajúce merania, ale kvôli rozdielnej verzii ovládačov, základných dosiek, systému Windows a hladine AF, ktoré boli pri meraní použité, ich berte len ako informačné.

3DMark06

Kvôli veľkej závislosti na výkone procesoru nie je 3DMark06 najvhodnejší program na meranie grafického výkonu v hrách, je ale obľúbeným nástrojom na zistenie výkonu celej zostavy. Kedže nevlastním plnú verziu testu, nemohol som nastaviť vyššie rozlíšenie ani zapnúť AA. No aj napriek tomu je rozdiel výkonu Radeonu HD 5850 vs HD 4850 = 48%.

3DMarkVP

Presnejšie odhady herného výkonu kariet nám poskytne tento benchmark. Už v základnom nastavení sa začína ukazovať potenciál HD 5850. Nárast grafického výkonu (GPU) HD 5850 vs HD 4850 = 86%.

3DMarkVH

V náročnejších nastaveniach sa náskok HD 5850 nad HD 4850 zvýšil už na 99%, čo je dvojnásobok.

Tropics

Obľúbený benchmark umožňujúci množstvo rôznych nastavení. Pri nastavení 4xAA je pomer výkonu HD 5850 proti HD 4850 103%, pri nastavení 8xAA je už rozdiel priepastných 829%.

HeavenDX10

Heaven benchmark som zaradil kvôli podpore DX11, bol to vlastne prvý program na otestovanie grafík s podporou DX11. V DX10 pri nastavení 4xAA je pomer výkonu HD 5850 proti HD 4850 113%, pri nastavení 8xAA je už rozdiel priepastných 854%, vidíme takmer rovnaké výsledky rozdielu výkonu ako v DX10 teste Tropics.

HeavenDX11

Test v DX11 nam ukazuje, že 4xAA je o 17% rýchlejší ako 8xAA. Keď si porovnáme výkon v DX10 s výkonom v DX11, vidíme, že teselácia si vyžiadala svoju daň a DX10 4xAA je rýchlejší o 48% a DX10 8xAA je rýchlejší o 31%. Prečo sú nároky na teseláciu také vysoké si názorne ukážeme na obrázkoch neskôr.

Vykon

Hrubý výpočtový výkon HD 5850 je dvojnásobný oproti HD 4850 a to ako v single precision tak aj v double precision výpočtoch. Len pre porovnanie, Nvidia GTX 285 má v SP výkon 1063 GFLOPS a v DP 89 GFLOPS.

Herné testy

Arma2

Testoval som v najvyššom nastavení (very high). AA a AF som nastavil tiež na najvyššiu hodnotu - AA na high a AF na very high. Viditeľnosť som zredukoval na 2400 metrov. V maximálnych nastaveniach ktoré hra ponúka je Radeon HD 5850 výkonnejší o 84%.

DIRT_DX9

Graficky vydarená hra nám pri 8xAA pôjde na HD 5850 o 61% rýchlejšie ako na HD 4850. Pri nastavení 4xAA je HD 5850 výkonnejší o 57%.

DIRT_DX11

V DX11 sme pochopiteľne mohli otestovať iba HD 5850, máme tu však porovnanie výkonu DX9 vs DX11. Ako vidíme, pokles pri nastavení 8xAA v neprospech DX11 je 15%, pri nastavení 4xAA je to 17% Nie je to žiadna tragédia a hra je plynulo hrateľná. Vidíme, že minimálky sa držia nad hodnotou 40 (v podstate sa dá povedať, že Radeon HD 5850 má v DX11 minimálne FPS na úrovni maximálnych FPS Radeonu HD 4850 v DX9). Oveľa zaujímavejší je minimálny rozdiel medzi 8xAA a 4xAA v DX11, v tomto prípade len 2% v prospech 4xAA. Vďačíme za to optimalizáciam, ktoré v AMD/ATI v tejto oblasti vykonali. Ešte pridám môj subjektívny názor: pri hraní levelu v Chorvátsku som mal z grafiky dojem, že po prvýkrát mierne prekonala aj grafiku z hry Crysis. Má to na "svedomí" neuveriteľná detailnosť a nasvietenie scény. Hra ponúka aj mnoho iných lokácií, pri ktorých vás grafické spracovanie milo prekvapí.

Crysis_4xAA

Hra Crysis stále patrí k tomu najlepšiemu, čo PC grafika môže ponúknuť a stále dáva grafickým kartám zabrať. Radeon HD 5850 poráža HD 4850 o 136%. Pozn.: všimnite si minimálne FPS Radeonu HD 4890 - prekonal hravo aj HD 5850.

Crysis_8xAA

Pri maximálnom nastavení 8xAA sa náskok HD 5850 nad HD 4850 zvýšil o 256%. Opäť si všimnite minimálny pokles výkonu medzi 4xAA a 8xAA pri Radeone HD 5850.

Warhead

Crysis Warhead v nastavení Enthusiast je maximum, ktoré z CryEngine 2 vymačkáte. Kartám dá poriadne zabrať. Výkon HD 5850 je pri nastavení 8xAA vyšší o 314% ako výkon HD 4850. Pri nastavení 4xAA sa náskok HD 5850 znížil na 167%.

 

FC2_4xAA

Far Cry 2 je takisto graficky veľmi vydarená hra, herný zážitok už až tak dokonalý nie je (mám tu hru rozohratú celú večnosť). Stále ju ale považujem za skvelú. Radeon HD 4850 bol Radeonom HD 5850 pri 4xAA pokorený o 168%.

FC2_8xAA

Pri maximálnom nastavení 8xAA je rozdiel závratných 522% v prospech HD 5850.

RE5

Vo fixnom benchmarku dosiahol Radeon HD 5850 50% náskok v priemerných FPS nad Radeonom HD 4850. Pre porovnanie výkonu prikladám aj výsledky priemerných FPS z Area 3, ktorá zaťažuje grafiku najviac kvôli použitiu Motion Blur. Výkon HD 5850 je takmer dvojnásobný proti HD 4850, presne 97%. Vidíme podstatný nárast výkonu s ovládačmi 9.11 - viditeľne mládenci v AMD/ATI na optimalizácii pre túto hru zapracovali.

UT3

Pri nastavení 8xAA je HD 5850 výkonnejší o 714% ako HD 4850, pri zapnutí 4xAA sa náskok HD 5850 znížil na 89% proti HD 4850.

 

WIC.png

Aj v hre WiC je vidieť výkonový prínos HD 5850. V najnáročnejšom nastavení, ktoré hra ponúka, je od staršieho brata rýchlejší o 74%.

X3

Toto demo som do testov zaradil len kvôli zisteniu minimálnych FPS. Nízke FPS Radeonu HD 5850 ma priviedli k záveru, že chyba bude asi v samotnom deme, resp. v spôsobe, akým bolo naprogramované. Len pre zaujímavosť, karta GeForce 9800 GX2 (budiž jí země lehká - usmažila sa počas testovania) dosiahla 17 FPS.

Aliens vs Predator (Catalyst 10.2)

Na záver herných testov som ešte otestoval Alienov na poslednej verzii ovládačov Catalyst 10.2. Zaujíma nás, ako sa hra hýbe a aké sú rozdiely medzi DX11 a DX9 verziou. Hru som otestoval v troch nastaveniach:

  • v DX11 so zapnutou teseláciou, pokročilým tieňovaním a 4xAA
  • v DX11 so zapnutou teseláciou, pokročilým tieňovaním a bez AA (1xAA)
  • v DX11 bez teselácie, pokročilých tieňov a AA
  • v DX9, ktoré ani neumožňuje zapnutie AA (HD 5850 aj HD 4850)

Všetky ostatné nastavenia boli vždy na maximum, vrátane 16xAF. Merania som opakoval 4 krát a vybral som priemer z druhého až štvrtého merania (prvé som nebral do úvahy, slúžilo len na načítanie textúr, aby sme pri testovaní dosiahli čo najpresnejšie výsledky). Pozrime sa, čo nám v testoch vyšlo.

AvP.png

Vidíme, že v DX11 ma HD 5850 stále slušné FPS, minimálky sa držia okolo 30 FPS a hra netrhá. Keď v DX11 vypneme AA, FPS prudko vyskočia, z čoho vyplýva, že žrútom výkonu nie je ani teselácia (narovinu - v podstate tam žiadna nie je) a ani pokročilé tiene. Keď porovnáme výkon HD 5850 v DX11 a v DX9, vidíme, že DX11 má priaznivý vplyv na výkon - priemerné FPS narastú o 10%. V DX9 vidíme dvojnásobný nárast výkonu HD 5850 v porovnaní s HD 4850. Len pre zaujímavosť uvediem, že spotreba zostavy s HD 5850 sa pohybovala na úrovni 255W - 260W a spotreba zostavy s HD 4850 bola okolo 245W. Vzhľadom na obrovský výkonnostný rozdiel medzi oboma kartami (100%) je tych 10W - 15W (4% - 6%), ktoré spotrebuje HD 5850 naviac, zanedbateľných.

 

Pretaktovanie

Môj článok o pretaktovaní ste už možno čítali, ak nie, nájdete ho tu. Len v krátkosti zhrniem, že jadro Radeonu HD 5850 je pripravené zniesť takty aj 1 GHz a pamäte si poradia aj s 1325 MHz. Podmienkou je ale dobré chladenie, preto za veľký úspech považujem pretaktovanie na uvedené hodnoty na referenčnom chladiči. Podarilo sa mi prejsť 3DMark06 ešte aj na frekvencii 1010 MHz na jadre a 1288 Mhz na pamätiach, jednominútový Benchmarking test vo Furmarku zvládol 1010 MHz na jadre a 1300 MHz na pamätiach. Som zvedavý ake kúsky nám predvedie toto jadro v novej revízii niekedy v lete tohoto roku, možno aj skôr.

Stručne o Teselácii

Tento krátky odstavec chcem dať do pozornosti hlavne tým, ktorí po uvedení benchmarku Heaven začali na adresu Radeonu HD 5850 hovoriť o jeho malom výkone pri zapnutej teselácii. Zároveň sa objavovali aj názory, že teselácia je u tejto karty nad hranicami jej možností a prirovnávali to k situácii s nedostatočným výkonom kariet GeForce so zapnutou podporou PhysX (ide o karty od Nvidie ktoré sú výkonovo pod GTS 250). Netvrdím, že ak by bolo v hre teselované všetko tak ako v tomto benchmarku, že by bol výkon dostačujúci, je jasné, že by pri maximálnych vizuálnych nastaveniach nebol. Na druhej strane ale porovnanie "teselácia vs PhysX" považujem za neadekvátne - vzhľadom na spotrebovaný značný grafický výkon je teseláciu poznať hneď, čo sa o fyzike povedať nedá a človek aby si najprv prečítal manuál k tomu, kde PhysX efekty vôbec hľadať. Nasledujúce obrázky ukazujú vizuálny rozdiel medzi objektom bez teselácie a s teseláciou a to, kam spotrebovaný výkon ide (pridržte kurzor myši nad obrázkom a chvíľu počkajte kým sa načíta, môže to chvíľu trvať).

Porovnanie obrázkov s vypnutou/zapnutou teseláciou. Bez debaty ide vizuálne o inú ligu.

Samozrejme nič nie je zadarmo a teselácia si pýta pomerne veľkú daň v podobe spotrebovaného výkonu. Na týchto obrázkoch názorne vidíme diametrálny rozdiel v hustote vykreslovaných polygónov.

Spotreba

Spotrebu som meral vo Furmarku 1.7.0 v "Extreme Burning" teste na procesore pretaktovanom na 3.7 GHz a porovnal so spotrebou, ktorú som nameral minule. Výsledky berte len orientačne, ako som už spomínal, zostava a operačný systém sú oproti minulým testom mierne zmenené.

Spotreba3D

Čo sa týka spotreby, je na tom HD 5850 dobre aj po pretaktovaní na úroveň HD 5870 a pri zvýšení napätia na 1.15V. Spotreba pri taktoch 1 GHz a 1350 MHz a napätí 1.3V bola otestovaná po dobu len asi jednej minúty. Karta sa prehrievala a robili sa na obraze artefakty, radšej som to teda vypol. Na približné odčítanie to ale stačilo. Treba si uvedomiť, že v dnešných hrách takúto spotrebu nikdy nedosiahnete a reálne je o dosť nižšia. Napríklad v hre Crysis je spotreba okolo 255W pri základných taktoch a napätí, okolo 285W pri napätí 1.15V a taktoch 850/1200 a okolo 350W pri napätí 1.3V a taktoch 1000/1350. Pomerne presné výsledky spotreby ako pri hraní hier dostanete buď spustením jednominútového benchmarku alebo spomínaného Stability testu v móde Extreme Burning vo Furmarku, upozorňujem, že bez zapnutého post-processingu. Hoci jadro grafiky je vyťažené na 100% ako pri teste s post-processingom tak aj pri teste bez post-processingu, je tam pomerne veľký rozdiel v spotrebe. Najprv som si myslel že je to preto, že post-processing nejakým spôsobom vyťaží viac jadier procesoru, v skutočnosti ale pri všetkých testoch bolo naplno zaťažené len jedno procesorové jadro a post-processing je v tomto prípade záležitosťou dodatočných efektov počítaných grafickou kartou. Inak keď už hovoríme o počte zaťažených jadier treba si pri meraní spotreby uvedomiť jednu vec - keďže meráme spotrebu celého systému, spotreba v hre ktorá zaťaží dve jadrá bude iná ako spotreba v hre ktorá vyťaží aj zo štyroch jadier maximum.

Spotreba_2D

K spotrebe zostavy s Radeonom HD 5850 niet čo dodať, vidíte to v grafe. Procesor a napätie som nastavil na základné hodnoty - 3 GHz a 1.35V, Cool`n`Quiet potom podtaktoval procesor na 800 MHz a napätie na hodnotu tesne pod 1.0V (0.984V).

Teplota

Teplotu som meral pri otvorenej skrinke, výsledok to ale nijako neovplyvnilo. Nízka teplota pri Radeone HD 4850 je spôsobená nahradením referenčného chladiča Accelerom S1 a dvoma vetrákmi pri maximálnych otáčkach. V referenčnom prevedení by karta v 2D atakovala 80°C a v 3D 90°C. Radeon HD 4890 ako aj Radeon HD 5850 bežali na automatickom nastavení otáčok vetráku, čo znemená, že je tu veľký priestor pre nastavenie pomeru teplota/hlučnosť pomocou regulácie otáčok vetráku.

 

Záver

Záver tohoto článku nemôže byť viac optimistický. Berte to prosím ako fakt, že tejto karte sa nedá nič vyčítať. Tvrdí vám to niekto, kto má kartu "oťukanú" z každého uhla a kto ju používa už niekoľko mesiacov. ATI mala pri minulej generácii dva problémy - chladenie a spotrebu. Tieto nedostatky ale nová generácia zmietla zo stola a už sa nimi netreba zaoberať. Máme tu teda dokonalú kartu, čo je však prekvapujúce, je úplne bez konkurencie a to už odkusujeme z Marca/Března 2010. ATI po dobu viac ako jeden rok dokazuje, že je hráčom, ktorého na poli herných grafík (a nielen tam) netreba podceňovať. Osobne nepredpokladám, že FERMI grafiky sú nejakou hrozbou pre high-end od AMD/ATI, skôr by som povedal, že sú výzvou. Keď Nvidia konečne uvedie FERMI na trh, môžeme sa tešiť na ozajstný súboj - ale iba výkonový, určite nie cenový (jedine, žeby Nvidia FERMI dotovala, čo je síce nepravdepodobné, ale pri ich politike, kto vie?). Stávajúca generácia RV870 ešte nepovedala posledné slovo - výrobcovia na nás chŕlia kvantá pretaktovaných nereferenčných verzií vrátane ťažkej váhy v podaní firmy ASUS - karty Ares. Navyše, onedlho tu bude nová revízia RV870. To sú ďalšie percentá, možno desiatky percent výkonu naviac v porovnaní s tým, čo tu máme teraz. Môj názor je, že ak si chce niekto dnes postaviť mainstreamový herný počítač, niet lepšej voľby ako vybaviť ho touto kartou. Nielen preto, že konkurencia už jasne dala najavo z čoho bude pozostávať mainstream u nich, ale hlavne kvôli bezkonkurenčnému výkonu, neuveriteľne nízkej spotrebe a novým technológiám, ktoré Radeon HD 5850 ponúka. Samozrejme, nikto vám nebráni siahnuť po karte od konkurencie , ktorá má podobný výkon, ale horšie prevádzkové vlastnosti, postráda podporu dnes už mesiace "starých" nových technológií, je ťažko dostupná a je šialene drahá - GTX 285, výber je na vás (za cenu, za ktorú sa dnes predáva GTX 285 si už kúpite Radeon HD 5850 Toxic edíciu). Dnes testovaná verzia od Sapphire sa predáva za cenu do 7.000 Kč vrátane DPH (Alfacomp, Alza, Czc). Ak niekto považuje dnešnú cenu HD 5850 za vysokú, tak len pre informáciu uvediem, že presne pred dvoma rokmi v Marci/Březnu 2008 (teda v dobách, keď sme ešte neboli rozmaznaní) sa za takú cenu predávali grafické karty NV 8800GT 1G alebo NV 8800GTS 512MB (odkaz).

P.S.: Kvôli objektívnosti uvádzam, že sa vyskytol problém so stabilitou kariet v 2D prostredí, ktorý ale posledná verzia ovládačov vyriešila. AMD sa k tejto záležitosti postavilo tvárou a bez zbytočných výhovoriek sa venovalo rýchlej náprave. Podľa ohlasov nebola séria HD 5800 až tak veľmi postihnutá touto chybou ako séria HD 5700. Z vlastnej skúsenosti poviem len toľko, že mňa sa tieto problémy dotkli len okrajovo a dodnes vlastne neviem, či tie dva alebo tri pády systému ktoré si pamätám a ktoré sa podobajú tým, o ktorých sa dnes píše, nejako súviseli s týmto problémom. Faktom je, že môj počítač bežal väčšinu času pretaktovaný kvôli prebiehajúcim testom. Takisto je pravdou aj to, že prvú HD 5850 som poslal hneď späť na reklamáciu kvôli slabému výkonu v hrách (výsledky horšie ako HD 4890). Keď mi prišla nová karta, situácia bola taká istá a začal som mať podozrenie na chybnú základnú dosku. Moje podozrenie sa potvrdilo - na kamarátovom PC založenom na platforme Intel všetko fungovalo ako hodinky a tak prišla na rad výmena mojej dosky Gigabyte za MSI. Viniť v tomto prípade AMD/ATI nie je opodstatnené, problém bol s doskou (mimochodom už druhá doska od Gigabyte v priebehu roku čo mi odišla; odišla mi aj trpezlivosť a náklonnosť ku značke a nasledoval logický prestup ku konkurencii).

P.P.S.: Pre tých, čo si myslia že problémy s ovládačmi má len AMD/ATI: Ako už iste viete, problémy s ovládačmi opäť zastihli aj majiteľov grafík od konkurencie a podľa niektorých užívateľov dosť drasticky - grafické karty sa prehrievali a tie, ktoré to nevydržali, jednoducho prestali fungovať. Nvidia stiahla ovládače GeForce 196.75 zo svojích stránok; je to v poradí už druhý problém zelených v krátkom časovom slede.

+ druhá najvýkonnejšia jednojadrová karta na trhu (prekonáva GTX 285)
+ vysoký výkon už na základných taktoch
+ nízky hluk a nízke teploty v 2D aj v 3D
+ nízka spotreba v 2D, veľmi slušná spotreba v 3D
+ podpora DX11, podpora až 3 monitorov (ATI Eyefinity)
+ priaznivá cena v dobe uvedenia
+ možnosť vysokého pretaktovania (až okolo 1 GHz)

- horšia dostupnosť na trhu a z toho vyplývajúca predajcami umelo zvyšovaná cena (vďaka TSMC)

 

Logo

Father of the Universe, this place is terrible...

AUTOR: maltrabob
Totálny pesimista - všetko je na ..... a čo ešte nie je, to už tam speje.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Don_F3K3T3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-17 21:44:45
avatar
priaznivá cena v dobe uvedenia v plusoch ? to je teraz na dve veci..

inak good čítanie.
Son Gito [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-17 22:28:15
avatar
skôr by to chcelo porovnať s 4870 a x2. + vacsie rozlisenie 1920x1200, predsa je to "druhá najvýkonnejšia jednojadrová karta na trhu". ale inak super testík
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-18 03:05:57
avatar
Jasne, zial mam len tie dve karty ktore testujem a 20" LCD.
Maddog [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-17 23:23:24

Mam takový malý dotaz:
Můj výkon HD 5850 v benchmarku Dirt 2 je 43 fps avg. a 37 min.
V rozlišení 1280x1024 8xAA Dx11 vše na max. Je něco špatně?
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-18 17:53:14
avatar
Otestoval som to a mam taketo vysledky:

minFPS: 55
avgFPS: 62.8

Procak na 3.7 GHz, 4 GB DDR2 RAM, Win 7 Professional 64-bit, Catalyst 10.2

EDIT: nainstaloval som si nove ovladace 10.3 beta a FPS vyskocili takto:

minFPS: 63.8
avgFPS: 78.5

to je narast v priemernych FPS neuveritelnych 25%.
Maddog [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-18 14:34:36

To co sem včera testoval bylo jenom na high. Dneska sem to dal na ultra: prumerne 36 min 32.
Tak to asi pude na reklamaci
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-18 14:45:51
avatar
Co ovladace? Zaroven bych se podival po poslednich ovladacich na desku a zkontroloval jestli se neprehriva chladic na CPU(kvuli nop instrukcim).
Maddog [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-18 15:14:31

Všechny ovladače sou nejnovější. Chladič se nepřehřívá, teplota ve hrách je max 61.
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-18 16:20:57
avatar
Skus este nejake ine testy, napriklad Unigine alebo 3Dmark06 (tam sa potom zameraj na GPU score vysledok) a porovnaj si to s tymi vysledkami co vysli mne.

EDIT: este ma napadlo, ak mas nejakeho znameho co ma PC s PCI-E rozhranim, vyskusaj najprv kartu u neho a mozes sa tak vyhnut zbytocnej reklamacii. Ja som mal ten isty problem a nakoniec bola chyba v zakladnej doske, tak ako pisem na zaver clanku.

EDIT 2: testoval som to na 1280x1024, 8xAA, Dx11 a ultra.
Maddog [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-18 18:02:02

Tak sem vyzkoušel ty benchmarky:
V unigine mam skore 564 a avg 22.4 takže je horší.
3Dmark Vantage GPU score 12335 a tam je zase v normálu.
Tak já už vážně nevim
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-18 18:15:21
avatar
Skus nainstalovat tie beta ovladace 10.3, mam v DIRT2 neuveritelny narast vykonu, pozri edit prispevkov vyssie. Tie ostatne vykony mas OK, rozdiel 0.1 FPS alebo aj 1 FPS v Unigine sa nepocita, to je chyba merania. Takisto rozdiel par stoviek bodov v 3DMark06 je v poriadku.
Maddog [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-18 18:59:44

Ten vykon v Unigine neni OK protože já testuju v 1280x1024(víc zatim nemůžu, kupoval sem komplet nový PC kromě monitoru, ten je na řadě)
Na to vyzkoušení jinde se kouknu hned zitra.

EDIT: 10.3 Dirt 2: 40 avg 36 min. Zlepšení tam je ale tvoje karta je tam pořád lepší o skoro 100%
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-19 00:33:15
avatar
Aha, na to rozlisenie co pouzivas som pozabudol, to je potom fakt nieco zle. Skus tu kartu otestovat inde, ak jej nic nie je usetris si robotu a tyzdne cakania na nahradnu. Inak ti pomoct neviem .
Maddog [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-21 21:46:04

Tak to bylo grafikou, zejtra pude na reklamaci. THX za pomoc
rigix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-26 07:44:54

Možná by stálo za zmíňku, že HD5850 se skládá z dvou jader 5750 (v jednom čipu prostě jen naklonují druhou půlku) a do evropy se dostala várka co má tu jednu polovinu vadnou. Nebudeš jediný člověk co má poloviční výkon karty.
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-27 16:51:38
avatar
Mozes mi prosimta dat na toto tvoje tvrdenie nejaky link? Pripada mi to ako totalna hlupost.
Insane [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-17 23:27:38
avatar
boze dal si s tym tolko namahy a vy ho tu teraz este sprdnete co tam mal dat? ten clanok je napisany perfektne a pochybujem ze by to tu zvladlo tak spravit 99% ludi vratane mna
zumpar1234 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-18 05:10:18
avatar
Super vela si toho napisal jednoznacne palec hore.
len si si znova neodpoitil kopnutie do PhysX ked si pisal že ho musiš hladať v manualy ci co aby si vedel kde je. A pri teselacii to tak vraj nie je. Tak znova zavadzas lebo PhysX je v tych hrach dobre viditelny ale DX11 nie. Je to praveze naopak. Ale ohladom vykonu mas pravdu PhysX si vyzaduje svoju dan a niekedy je to fakt brutal. Batman na max +FullHD + PhysX na max vo vsetkých momentoch neutiahne ani GTX 260.
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-18 16:18:52
avatar
To nie je kopnutie, snazil som sa byt fer. Clanok zacal vznikat este niekedy v Oktobri/Říjnu 2009 a vtedy sa viedli diskusie aj na tuto temu. Chcel som tym len povedat, ze efekt teselacie je viditelnejsi ako efekt PhysX a ze vypoctovy vykon ktory sa na teselaciu spotrebuje je "ospravedlnitelny".
P.S.: zaver som prerabal asi na tri krat, ver mi ze som chcel na adresu Nvidie napisat ovela ostrejsie vyjadrenia ale nechal som to tak. Za par dni sa ukaze ako sa veci maju a kazda dalsia polemika je do tej doby zbytocna.
zumpar1234 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-19 07:28:32
avatar
Jasne za par dní pridu konecne nove nVIDIA GK a môžeme začat seriozne debatovať na zaklade reálnych testov a nie dohadou ktore su tu už pol roka predkladané.
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-27 16:55:09
avatar
Takze, "spadla klec" a ty uz vies, ze debatovat velmi nie je o com . Snad len o objektivnosti niektorych autorov a webov, posudenie necham ale na tebe samotnom.
zumpar1234 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-27 18:31:54
avatar
V pohode myslim si že na PCT je velmi seriozna recenzia na nove nVIDIA karty.
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-28 15:27:18
avatar
No, je tam hlavne ale velmi alibisticky uvod, ktory vobec nekoresponduje s tym, co tu autor pol roka predvadzal. Recenzia je taka aka je hlavne preto, lebo dalej by uz zahmlievat a klamat nemohol, kedze karty otestovali aj inde. V kazdom pripade skoda premarnenej sance.
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Gratuluju 2010-03-18 09:52:04
avatar
Pekny test. Dobre se to cetlo. Rozumne stylisticky i obsahove. Vic takovychto testu.
HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-18 11:14:53

dobrá práce
Je dobré vidět testování na domácí sestavě s HD 4850 a jeho přímým nástupcem HD 5850
Nejde mi ani tak o výsledky jako o pochvalu
Kael [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-18 12:55:43
avatar
Je krasa jak se slovenstina rymuje Mimochodem skvely clane! este vic me utvrdil v tom ze jsem mel pockat pul roku na 5850...

Ale dalsi tedka bude HD6xxx nebo Fermi2 uvidime...
benshee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - pekne 2010-03-18 13:25:51

dobry clanok, ale urcite by som si odpustil fotenie karty na koberci ci uz z estetiskeho hladiska ale hlavne koli nebezpecenstvu so statickou elektrinou...
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-18 16:23:24
avatar
Mas pravdu, aj ked staticka elektrika je ako zenska, ked to s nou vies, nekope . Ten koberec v buducnosti nahradim niecim estetickejsim.
Cheve11e [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-18 17:19:29
avatar
mam ju tiez a som s nou spokojný ide to šľape to aj tiche to je proste v poho a PS: ten kupon som dostal aj ja
Alhan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - recenze 2010-03-18 20:09:06
avatar
Musím tě pochválit, maltrabob, za naprosto vynikající recenzi. Musím přiznat, že kromě obsáhlého výběru titulů se mi velmi líbily barevné grafy s pozadími k daným hrám. Jen tak dál...
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - to maltrabob 2010-03-18 22:01:08
avatar
Citace:
začal som mať podozrenie na chybnú základnú dosku. Moje podozrenie sa potvrdilo - na kamarátovom PC založenom na platforme Intel všetko fungovalo ako hodinky a tak prišla na rad výmena mojej dosky Gigabyte


Docela by mě zajímaly nějaké podrobnosti k téhle události. O jakou poruchu desky se jednalo ? Byla vidět v BIOSu ? Frekvence, mechanické poškození ?

Grafy v článku se mě fakt líbily - vkusné, přehledné a originální.

EDIT: to Jules
No tomu říkám servis . Když nemůže autor, tak se ozve kamarád. Díky moc. Zajímavý oříšek, takže Maltro, pokud víš ještě něco dalšího tak to časem doplň.
EDIT 2:
Tos ho neměl takhle trápit . Deska s jinou kartou funguje v pořádku. Karta je v pořádku na správných frekvencích. Napadá mě logicky jen nějaké nastavení související s PCI-e. Snad se s tímhle nesetkám. No ještě jednou dík.
Jules [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - to DeaDDog 2010-03-18 22:54:30

Nazdar, kedze maltra je momentalne na zaletoch, dovolim si predbezne odpovedet miesto neho (som ten kamarat, ktoreho velky maltra zmienil v clanku). Zavadu nebolo nijak vidiet, prejavovalo sa to len nizkym vykonom karty (najprv v porovnani s testami HD 5850 na webe a maltrovymi vlastnymi testami s jeho predchadzajucich kariet) najma v porovnani s jeho predoslou HD 4890, kedy mal vykon na 5850tke nizsi napriec celym spektrom hier. Kartu reklamoval, oni mu ju ozaj aj vymenili za novu, ale po namontovani bola situacia stale rovnaka /takze myslim, ze Ok bola aj ta reklamovana :-) /. Tak sme urobili jednoduchu vec a vyskusali ju v mojom PC, konkretne v deme Crysis a karta zrazu ozila a chovala sa tak ako mala. Mam starsi stroj ako on, konkretne Intel CD6750/2.66Ghz, Gigabyte P35-DS4, 3GB RAM atd. ale vysledky proti jeho PC boli lepsie rozdielom triedy, brzdou nebolo ani rozhranie PCI-E 1.1 mojej dosky. Nastvany maltra to potom razantne vyriesil okamzitym nakupom novej dosky od MSI, kde uz vsetko fungovalo spravne a podla ocakavania. Zaujimave je, ze jeho starsia HD4850 - ktoru si nechal v tej Gigabytke zasa fungovala (a funguje) bez problemov a tak sa mi zda, ze by to mohol byt nejaky zaujimavy druh nekompatibility - ak sa dobre pamatam, nepomohol ani update BIOSu.To je cela story z mojho pohladu, ak som nieco zabudol maltra ti to urcite neskor doplni.

EDIT: to DeaDDog: Skor ma mrzi, ze som ti tym nijak nepomohol (viem, si predstavit ako to cloveka zere, takyto problem) a obavam sa, ze nepomoze ani maltra. On uz to nakoniec nijak neriesil a skratka kupil novu dosku. Vies si to predstavit, hned som sa mu zacal posklebovat, jako ze kam sa hrabe s Phenomom na moje dvojjadro (ktore som ja ani nepretaktoval) a tak podobne a to rozhodlo, nedokazal to preniest cez srdce :-) Takze v prvej vlne mozem len doporucit, skusit tu kartu v inom PC, tak vylucis chybu karty.

EDIT2:to DeaDDog: Aha myslel som, ze mas podobny problem, ale teraz pozeram ze ten co vyssie z niecim podobnym bojuje je Maddog, som si to splietol...snad nie nejaky vzdialeny bratranec
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-19 00:46:35
avatar
Ako uz za mna odpovedal kamos, (ktoreho pocitac je opat vykonovo tam, kam patri ) skusil som bezne veci - najnovsi BIOS, nastavenie default v BIOSe, vymazanie CMOS, stiahnutie poslednych ovladacov k doske atd. Kupil som novu dosku MSI a ta stara Gigabyte co mi robila problemy teraz v pohode slape s Athlonom 64 X2 5000+ BE a integrovanou grafikou na Slovensku u maminy. Nejaka nekompatibilita snad v ovladacoch alebo mozno aj hardwerova, naozaj netusim. Uz som to potom neriesil.
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-20 23:43:37
avatar
Musim pochvalit, opravdu skvela recenze a vse okolo ni (grafy, povidani, zkusenosti apod) jen tak dal
Centurion1973 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-22 02:49:27
avatar
Dobra recenze - jen by to chtelo pouzit aktualni ovladace...
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-22 17:26:05
avatar
Mě zaráží rozdíl ve spotřebě v klidu vůči HD4850 - 22W . TO je neuvěřitelně moc, já mám podobnou sestavu a v klidu mám spotřebu v podstatě stejnou, chceš mi říct že HD5850 mi sníží spotřebu o tolik? HD5770 snad možná. V klidu je udávaná spotřeba HD4850 35W a HD5850 nějakých 28W, nechápu kde se vzal ten rozdíl 22W ve spotřebě.

Neříkám že ti nevěřím, ale je to zvláštní.
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-24 01:40:32
avatar
Zmeram tu spotrebu este raz a dam ti vediet. Na inej zostave mi spotreba vysla dokonca len 85W s HD 5850 a 60W bez HD 5850 (s integrovanou grafikou HD 4200). Merania ktore robim, povazujem za pomerne presne, lebo som nameral rozdiel 25W, co sa zhoduje pomerne presne s oficialne udavanymi 27W alebo 28W.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!