MSI 5870 Lightning, SSD Kingston V+ 128GB - vylepšení PC
Napsal Michal Hitka   
Neděle, 16 květen 2010
altRozhodol som sa aj ja prispieť svojím "pokusom o článok" alebo skôr preview grafickej karty MSI 5870 Lightning a SSD disku od firmy Kingston.

 

 

 

Zdravím všetkých. Po dlhšom čase som sa rozhodol trochu si vylepšiť PC a to hneď dvomi komponentmi. Tak sa s Vami o to podelím.

Pevný disk

Ako prvý za obeť padol pevný disk Western Digital Caviar Black 640GB s 32MB cache, ktorý som nahradil diskom SSD od spoločnosti Kingston zo série V+ s kapacitou 128GB a klasickým HDD od Western Digital - Caviar AV Green Power 1500GB s 32 MB cache. Samozrejme SSD bude použitý ako systémový a WD ako dátový.

Ja som si kúpil verziu bundle, ktorá je oproti klasickej drahšia o 10€. V nej je prenosné plastové puzdro s USB káblom, rámček pre použitie v 3,5 "pozícii spolu s dátovým káblom SATA a napájacou redukciou + CD.

SSD disky v porovnaní s klasickými HDD majú nulovú hlučnosť a teplotu, minimálnu spotrebu a vyšší výkon. Séria Caviar Black od WD je orientovaná na výkon, kdežto Green Power na menšiu spotrebu. Bohužiaľ nemám žiaden porovnávací test, na webe ich je mnoho. Ale z vlastnej skúsenosti Vám môžem napísať, že programy aj hry sú svižnejšie. Bohužiaľ to nie je až taký výkon ako by sa dalo čakať od cenového rozdielu k HDD. Ale pre niektorých je aj menší výkonový nárast dôležitý. To by bolo z pevných diskov vše...

Grafická karta

Pre hráča asi niet dôležitejšej časti v PC, inak to nie je ani u mňa. Mojou predchádzajúcou kartou bola nVidia 295 gtx od firmy ASUS. Dlho som sa rozhodoval medzi ASUS 5970 a nerefernčným prevedením 5870 od Gigabyte. MSI 5870 Lightning bola v tom čase drahá o viac ako 50€ oproti Gigabyte verzii. Po skúsenostiach s referenčným chladením som upustil od 5970 a po nečekanom zlacnení MSI 5870 Lightning o 30€ som mal zrazu jasno.

MSI 5870 Lightning má obdivuhodné parametre a v základe tiká na jadre 900MHz a na pamätiach 4800 MHz. Ďalej má samozrejme všetky parametre svojej rady ATI 5870: 1Gb DDR5, 1600 Strem procesorov, jadro RV870, atď. Ale jedinečnou ju robí chladič TwinFrozrII, ktorý vďaka dvom ultra tichým 8cm ventilátorom a 2 SuperPipe, 8mm thickest heatpipe zaručuje kvalitné chladenie a vysoký potenciál pre OC. Lightning má dva 8 pinové pozlátené konektory pre napájanie čo ešte viac podporuje OC.

oproti verzii TwinFrozrII má Lightning 1 DVI port navyše

Lightning svojho protivníka poráža vo všetkých oblastiach okrem veľkosti pamätí, kde 295gtx má 1789Mb pamäte. Samozrejme 295 má ešte aj technológiu PhysX, ktorú majú len grafické karty od NVidie, ale nová generácia grafických kariet od ATI 5xxx podporuje iné technológie, ako Shader Model 5.0, OpenGL 3.1, Microsoft DirectX 11.0, Podpora HDCP, ATI CrossFireX Technology, ATI PowerPlay technology atď. Líšia sa aj váhou, kde 295gtx váži 1,1 Kg a Lightning len 0,6 Kg.

 

Testy

Pripravil som aj nejaké testy, ale nečakajte kvalitu prevedenia testov ala "DD". Chcel som zahrnúť aj Metro 2033 a Crysis: Warhead, ale nevyšlo to za čo sa ospravedlňujem. Testy som robil na mojej zostave:

  • MSI 5870 Lightning
  • INTEL Core 2 Quad 9550, 2,83 GHz
  • ASUS P5Q DELUXE - iP45/ICH10R
  • 4x2GB DDR2 1066MHz PC8500 CL5-5-5-15 MUSHKIN Extreme Performance Series
  • Kingston SSD 128GB V+ series
  • 24" LCD LG Flatron W2452TX-PF
  • Corsair TX 750W


Dirt2 Colin McRae

Závodná hra inšpirovaná rally z dielne Codemasters. Benchmark je z dema, ktoré bolo predstavené aj tu na DDworlde a neskôr sa tu vytvoril aj rebríček best závodníkov.

Testoval som v rozlíšení 1920x1200 so všetkými detailami a AA na maximum a v DX11. Ako DD uviedol pri recenzii na túto hru stačí 30fps ale aj tak by to malo byť viac ako 32,2 no ale to bude asi demom alebo kvôli tomu, že som to robil cez benchmark hry, lebo fraps mi ukazoval hodnot okolo 60fps.

 

Stalker: Call of Pripyat

Tretia časť známej série STALKER je hra, ktorá sa právom zahŕňa do testov. Krásna grafika dáva ale zabrať a nie každý si ju môže vychutnať na plné detaily. Call of Pripyat prichádza už s overeným X-Ray enginom a je doplnený DX11 aj keď nie v natívnej forme.

hodnoty sú v Fps

Graf je jednoduchý, ale stačí. Hodnoty sú v Fps. Údaje sú z niekoľko minútového hrania vytvorené vďaka Fraps benchmarku.

Crysis

Podľa mňa najkrásnejšia a najnáročnejšia hra, ktorá je dokonca vysoko hrateľná. Samostatný datadisk Warhead ešte vylepšil niektoré segmetny. Na hru stačí stabilných 30Fps. Ja osobne sa už neviem dočkať druhej časti tejto hry.

782_crysis_benchmark

 

Tu sú honoty:

  • min. fps: 12
  • avg. fps: 33
  • max. fps: 38

Samozrejme, že som to testoval v rozlíšení 1920x1200 s plnými detailami a 16QA.

Záver

S grafikou MSI 5870 Lightning som plne spokojný. Momentálne nemá žiadnu výzvu a každú (Metro 2033 som netestoval, ale nemal by to byť problém) hru zvládne s prehľadom. Ďalšie TOP AA ako Crysis 2 jej určite dajú zabrať ale to sa bude dať vyriešiť pretaktovaním, takže jej potenciál je určite vyššie.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
K4SPI [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-16 12:41:29
avatar
Kamarád se rozhodoval kromě týhle i nereferenční ASUSky. Vzal ASUS a teď toho lituje, hlučnost chladiče je prý vysoká.
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-16 19:11:34
avatar
Jo no...ASUS Matrix je pekný, no je to skoro to isté, čo referenčný chladič a jeden vetrák je tak či tak bohužiaľ málo...preto sa mi tiež viac páčia tieto MSIčka...VaporX je ešte slušný aj keď má iba jeden vetrák, tak má aspoň špičkovú kvalitu, no aj tak keby mal dva vetráky, tak by to bol poriadny rozdiel a oveľa väčši luxus...
Son Gito [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-17 10:43:08
avatar
ja som tiez cakal na asus a jeho nereferencnu verziu, ale jeden ventilator sa mi zdal malo
mike.cz.com [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-17 16:48:00
avatar
já čekal na nereferenční verze jako debil až někdy do začátka dubna jak se začaly objevovat.... pak jsem viděl recenze a začal jsem nadávat proč jsem čekal.... za ty prachy žádný výkon navíc, chlazení sice kousek lepší ale stejně jsem ho chtěl vyměnit takže pro člověka co plánuje měnit chladič jsou tyhle edice naprosto na ho.no. (to jsou vlastně pro každého, jen si to lidi nikdo neuvědomujete - za stejné prachy by mohla být referenční karta daleko lépe chlazená)
Ziina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-23 18:50:16
avatar
ja sem mel asus dark knight 4870, podle ohlasu na netu to mela byt ticha karta, ale moje hucela hrozne, i v idle. pritom teploty byly perfektni, resil sem to regulaci pres rivaTuner, i na nizky otacky byly teploty nizke. ted mam 5850 gigabyte a paradne tichounka a nemusim nic regulovat.
Longin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-16 13:22:42
avatar
Hohl si tam zahrnout grafy s GTX 295..
Sareth [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-16 15:38:46

K poslednému odseku - Metro 2033 v DX11 nezvládne podľa mňa žiadna súčasná karta - hra je zle optimalizovaná a sú tam prehnané efekty. (na DX10 ide hra plynule a grafika je skoro rovnaká)
mike.cz.com [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-17 16:39:36
avatar
docela souhlasím, mám sice jen referenční verzi 5870 ale ta oproti tomuhle neztrácí nijak moc a i tak pokud dám absolut max tak se o hraní mluvit nedá stačilol ale vypnout tesselaci a physx (do metra si to tvůrci nacpali sami - s podporou více jader cpu) na kterej mám slabej procák (athlon x2 5400+ ) a hned to šlape jak má.
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-16 19:09:18
avatar
V ankete mi chýba jedna možnosť - určite s nereferenčným, ale nemusí byť rovno s grafikou....tzn. kúpiť referenčnú grafiku a neskôr vymeniť chladič, keď nejaký poriadny vyjde...no ale tak určite je lepšie kúpiť rovno nereferenčnú grafiku, pokiaľ teda ten chladič skutočne stojí zato a nejaký osobitný na tom nie je lepšie...
mike.cz.com [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-17 16:44:56
avatar
joo přesně takhle to hodlám udělat - h5870 od sapphiru už mám (referenční) a ve chvíli kdy se objeví k sehnání tak kupuju AC Accelero Xtreme 5870 a Thermalright VRM-R4.. tomu se nemůže rovnat žádná nereferenční karta*, a ještě mě to stále vyjde levněji jak MSI Lighting či Asus MATRIX....

* Tahle MSI Lighting má 2 Heatpipe a dva 80mm ventilátorky... zato Accelero Xtreme má 5 heatpipe a 3 92mm ventilátorky a ke všemu ještě samostatný heatpipe chladič na napěťové regulátory, no jestli tohle někdo překoná nějakým vzduchovým chlazením tak to potěš koště
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-16 19:13:38
avatar
Nepáči sa mi na tvojom teste, že si s ničím neporovnával, teda som sa v podstate skoro nič nedozvedel...každý dobrý test musí s niečím porovnávať, teda ty si mohol trebárs prv testovať bez SSD a potom s ním...to by ma to teda oveľa viac zaujalo
1adad1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-16 19:14:12

a pretaktovnie?... to mi tu dost chyba... a aj procak by si mohol trocha potaktit... a dost fps by ti pridalo aj znizenie zo 16q na 8q
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-16 19:44:54
avatar
Súhlas...OC je veľmi zaujímavá súčasť testov...teda aspoň pre mňa
1adad1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-16 20:18:41

hlavne pri tejto karte
Drzka CZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-16 20:45:35

podle me sis koupi 5870 moc nepomohl... vykon je tak nastejno s GTX 295 mozna o trochu vyssi, mel sis koupit 5970 kdyz uz...
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-16 21:37:30
avatar
Clanek dobrej. Je to spise osobni nazor autora nez nejaky dokonaly test, na coz nas upozornuje uz v zahlavi. Diky
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-17 07:56:16
avatar
Souhlasím a akceptuji dobrý názor na tuto gráfu.
kapa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - dakujem 2010-05-17 09:34:13
avatar
Dakujem za prispevok . Mne si velmi pomohol, pozeral som uz dlhsie po SSD, su drahe a prave som rozmyslal taktiez nad kingston V+ a mal som prehnane ocakavania, ze to bude proste supertruper. Tak som sa uistil v nazore, ze je este priskoro a este si pockam, pc mi ide velmi dobre, no chcel som upgrejd pomaly za kazdu cenu a iba disk mi behal po rozume a nejaky lacny SSD sa neoplati a drahy nechcem....., fakt dakujem, kaslem momentalne na SSD, este rok vydrzim...
kelly [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Nac takovy downgrade ? 2010-05-17 14:11:51

To co jste provedl je downgrade a nikoli upgrade. SSD disk super, to beru ale ta grafika ? To je vtip ? Jestli stojí karta s DX11 za přínos když v DX9 i 10 má "stará" karta mnohem větší výkon než ta nová.
Čistě DX10 vs DX11 - rozdily aby clovek hledal lupou, pokud vůbec nějaké viditelné jsou. Možná teselace jenže ta je s 5870 na čtýru. Škoda že není uveden rozdíl výkonu GTX295 vs 5870, nebo snad nejsou uvedeny schválně ?

Kupovat horší kartu kvůli tomu že ta novější má nižší spotřebu ? Rozdíl 50,60W neodpovídá ceně za novou GK co stojí více než 11 000,- ?!?

Opravdu by mne zajímal důvod "vylepseni" pc

edit: takové přirovnání: Je to jako měnit BMW 760i za Škodu Superb 2.5 Tdi - za účelem vyššího výkonu motoru a většího luxusu
NRX [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-17 17:56:30

Tiež sa mi ten "upgrade" nepozdáva . A nehovoriac o tom, že Q9550 tiež už má tie najlepšie roky za sebou.
dido [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-17 20:36:16

suhlasim , ja som svoju 295GTX vymenil za 5970 + eyefinity , to uz je upgrade ,ale ,toto nieje upgrade. Ale ten priklad s automi nic moc , to je skor vymenit Octaviu 2.0 za Passat 2.0
kelly [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-17 20:53:24

Tak ten příklad je nadhodnocenej schválně, abych nemusela hledat procenta v kazdej hre ohledne tech dvou gk :-)

Q9550 si myslim že důvod měnit není, pokud nechceš teda zbytečně vyhazovat peníze oknem, podle mě určitě ještě na hry nějaký ten pátek vydrží, kór s kloudnou deskou + OC. Z druhé stránky souhlasim že než vyhodit peníze za 5870 by bylo lepší koupit i7 + X58.
biker00x [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-17 23:14:26

Myslím, že nákup i7 + X58 je ještě větší vyhazování peněz než nákup 5870, to měl raději ještě chvíli počkat, něco ještě našetřit a koupit 6 jádro a desku od AMD a 5970.
kelly [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-18 00:35:44

Tak to teda nevim, podle mě, pokud mám GTX295 tak koupě 5870 je brutální vyhazování peněz, ba přímo do haj**u
NRX [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-18 20:23:22

No neviem nepozeral som síce tridsať rôznych testov, ale len keď zoberiem tento Odkaz, tak kúpa HD 5870 ako výmena za GTX 295 je podľa toho testu momentálne totálna kravina . Pokiaľ teda za tú výmenu aj zaplatil a nemal to zadarmo .

Momentálne sa chystám odstaviť môj starý PC s P4 3,4 GHz a Radeon X800 XT PE a poskladať nový s Intel i7-860 + Radeon 5870. Tomuto ja osobne hovorím upgrade .
kapa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-19 15:26:08
avatar
Upgrejd to bude slusny, ten istotne spoznas na vykone... neviem, mozno potrebujes vykon a tak tvoj upgrejd je na mieste, no ked si doteraz vydrzal s P4 a X800 tak neviem, ci je potrebny az taky upgrejd, ja by som skor nieco mainstreamove bral, lebo vyvoj ide rychlo a uz za par mesiacov tu bude napriklad nastupca HD5870....., mne sa velmi dobry upgrejd zda i7-750 + HD5850, no ak vyuzijes vazne ten vykon, kludne si kup aj to co chces, nic proti gustu......., no ja napriklad to neviem vyuzit..... no pridavam sa k nazoru, ze vymenit GTX295 za HD5870 nebol upgrejd....
Anonymní  2010-05-19 21:56:18

Keď mne sa strašne nechce kupovať a prerábať PC každé 2-3 roky . Aj keď je pravda, že tá náročnosť teraz stúpa asi rýchlejšie ako kedysi.

Pôvodne som pozeral po i7-750, ale rozdiel ceny na i7-860 už nie je až tak veľký a nejaký ten malý výkon to naviac dá.
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-22 15:37:00
avatar
To bych nerekl, je jen par narocnejsich her, jinak je to stale prumer
m4xp0w3r7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - WTF? 2010-06-09 23:21:19

Takže v Crysis naměřil min. fps: 12
A v závěru, píše že to zvládne každou hru s přehledem.
Asi máme každý trochu jinou představu, co je to s přehledem, 12fps je slideshow podle mě
Fidla [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-20 21:06:41
avatar
Pravda podle mě je slideshow do takovych 25fps.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!