Téma: Operační systémy pro SmartPhone – představení, výhody a nevýhody aktuálních platforem
Napsal Jiří Róžanski   
Thursday, 13 May 2010
alt

 

 

 

 

 

Článek: Operační systémy pro SmartPhone

– představení, výhody a nevýhody aktuálních platforem

Nové mobilní přístroje tzv. SmartPhone, jsou k ničemu, bez pořádného software zvaného operační systém.

Protože se chceme testům mobilních platforem, jako jsou například komunikátory a SmartPhone věnovat více, není od věci si představit jednotlivé operační systémy, které z přístrojů s vizáží běžného telefonu, dělají právě to, čím dnes jsou – tedy SmartPhone. Zároveň se tímto článkem představuje nový člen naší uživatelské redakce, který vám bude čas od času přinášet nějaké ty postřehy a recenze nových ultramobilních inteligentních zařízení, která se dnes stávají tak populární …

  • Úvodem

Jako úvod do problematiky mobilních komunikátorů, smartphonů a PDA jsem zvolil článek, který by vás měl uvést do obrazu a seznámit vás se současnými možnostmi které tito kapesní společníci nabízí. Také si představíme jednotlivé OS, které se na současných zařízeních vyskytují a běžně využívají. V tomto článku se nebudeme příliš zabývat historií a vývojem jednotlivých operačních systémů, spíše se zaměříme na současnost a nejbližší výhled do budoucnosti každého z nich.

Kapesní mobilní zařízení jsou s námi již mnoho let, ale vypadá to, že právě rok 2010 bude v rozšíření smartphonů zásadní. Množství „chytrých telefonů“ se přímo úměrně zvyšuje s nástupem dotykových technologií do mobilních telefonů a současně s klesající cenou procesorů schopných zvládnout běh nějakého operačního systému.

 

  • Dnes se na trhu můžeme setkat převážně s těmito OS: Symbian, Blackberry, Windows Mobile (Windows Phone), iPhone OS, Android, Maemo (MeeGo)
  • Ještě zde máme minoritní systémy: webOS a palmOS

 

Takové množství operačních systému zde nikdy v historii nebylo a nejspíš ani nebude, protože se nedá předpokládat, že se všichni současní zástupci OS na trhu udrží. Do vyjmenované party se má ještě v krátké době přidat Samsung se svým vlastním systémem Bada (zde byl zatím představen jen jeden telefon). Dnes celosvětově nejpoužívanějším systémem je s náskokem Symbian následovaný Blackberry, iPhone OS a WM. Ostatní zástupci mají zatím jen malé zastoupení, většinou díky své „mladosti“. Možná se trochu divíte, jak může válcovat Blackberry třeba takový opěvovaný iPhone – odpověď je v Severní Americe, kde je tento OS suverénně nejoblíbenější a s více než 50% podílem na trhu „chytrých telefonů“ má zatím nedostižný náskok.

Co se pro všechny moderní komunikátory společné? Kromě běžných funkcí, které zvládají „hloupé telefony“ umí například plnohodnotně pracovat s obsahem na internetu, přehrávají videa (často i v HD), pracují s emaily s přílohami, je možné do nich instalovat mnoho aplikací, které výrazně zlepšují možnosti využití a mnoho dalšího.

Představme si tedy jednotlivé systémy trochu blíže a v krátkosti si zhodnoťme výhody či nevýhody každého z nich.

 

 

 

  • SmartPhone OS – Symbian OS, BlackBerry OS, Windows Mobile

 

Podívejme se na první trojici v současnosti nejrozšířenějších OS ...

  • Symbian OS

Tento dnes již letitý operační systém je nejvíce podporován Nokií, i když je v rámci opensource sdružení více výrobců mobilních telefonů.

Za dobu své existence prošel Symbian vývojem, na konci kterého je v současné době velice dobře fungující systém, který je ze všech OS nejlépe integrován do prostředí telefonu. Tak jako žádný OS není samozřejmě bez chyby, ale více už naleznete v tabulce výhod a nevýhod.

  • BlackBerry OS

Tento u nás nepříliš známý systém je od ostatních velice odlišný, vlastně se dá říci, že si na své odlišnosti a zaměření zakládá a zatím nic nenasvědčuje tomu, že by se systém společnosti RIM (Research in Motion) měl v nejbližší době více podobat svým soupeřům.

Zvláštností tohoto systému je obrovské jednostranné zaměření na podporu emailové komunikace a synchronizace emailů. Tento systém je určen těm, kteří chtějí být v neustálé emailové dostupnosti a mít dokonalý přehled, co se děje na svých účtech. Také je tento systém pověstný svou „spartánskou“ grafickou podobou.

Blackberry prostě nezapře své businessové kořeny – nedá na grafické pozlátko, ale nabízí stabilní osvědčený vzhled a funkcionalitu. Blackberry zatím není u nás tak rozšířený, protože pro jeho správný chod je potřeba aktivace speciální služby u operátora, takže jeho provoz není zadarmo.

  • Windows Mobile OS

Tento OS z dílny známého Microsoftu je na různých mobilních zařízeních v mnoha verzích již mnoho let. V současné době se na trhu vyskytují zařízení s verzemi 6.1 a 6.5, které jsou již velmi vousaté a bez grafických nádstaveb již za současnými lídry zaostávají hlavně v komfortu ovládání.

Mnoho lidí velmi očekávalo příchod WM7, ale po ohlášení vlastností Windows Phone (jak zní nakonec oficiální název) již tak nadšeně WM7 nečekají, protože se Microsoft až příliš inspiroval Applem a jeho formou distribuce aplikací či nepodporováním multitaskingu (což současné systémy umožňují). O WM by se daly popsat stohy papíru, protože to je velice rozmanitý systém umožňující snad největší modularitu a úpravy ze všech OS. Známá je také upgradovatelnost některých smartphonů na vyšší verze, není to však automatická funkce a mnohdy pro běžného uživatele velice složitá.

Pár vlastností očekávaných Windows Phone, které dorazí v letošním roce:

Podívejme se na další hráče na tomto různorodém trhu …

 

 

  • SmartPhone OS – iPhone OS, Android, Maemo

A dostáváme se k dalším OS, se kterými se můžete na nových přístrojích setkat.

  • iPhone OS

Tento operační systém vychází z OSX a poskytuje uživatelům velice intuitivní ovládání, které spustilo vlnu zájmu o chytré telefony mezi spotřebně orientovanými uživateli.

Protože i běžný uživatel se v nabídkách rychle orientuje a proto jsou iPhone tolik oblíbené běžnými uživateli, kteří od svého telefonu příliš nevyžadují, neklade na uživatele nároky na pochopení systému a funkčnost věcí. Prostě jen funguje. Komfort ovládání tohoto systému se zatím v některých ohledech stále konkurenci nepodařilo překonat.

  • Android

Nový OS společnosti Google, který se představil před nedávnem, se začíná velmi rychle rozšiřovat na mobilní telefony mnoha výrobců.

Jedná se o moderní rychlý systém připravený na požadavky současných komunikátorů. Zajímavostí je Google Phone (Nexus One), který distribuuje samotný Google formou online prodeje (zatím jen v některých zemích). Jedná se v podstatě o telefony HTC s Androidem. Zvláštností Androidu je jeho překotný vývoj a upgradovatelnost. To znamená, že na trh přicházejí telefony s více variantami verzí OS, který se může následně updatovat na vyšší verzi.

  • Maemo (MeeGo)

Tento OS založený na Linuxu je novou iniciativou společnosti Nokia, která jej plánuje v budoucnosti nasazovat do nejvyšších řad svých komunikátorů.

Nejnověji se Nokia spojila se společností Intel a jeho vlastním OS Moblin. Touto spoluprací vzniká nová platforma MeeGo, která slibuje překonat mnoho současných problémů způsobených nejednotností OS u různých druhů zařízení. Nasazení tohoto OS je totiž kromě mobilních telefonů plánováno také do nových TV, systémů domácího kina, palubních počítačů v automobilech, netbooků, tabletů atd. Revolučním by pak měla být možnost instalace stejné aplikace na jakékoliv zařízení a následně jeho přenos na cokoliv jiného. Představa je to více než zajímavá, ale na její realizaci si budeme ještě muset nějaký ten pátek počkat.

 

  • Závěr

Jak je z výčtu patrné, existuje mnoho OS a vybrat ten správný může být někdy těžkou volbou. A najít ten, který by vyhovoval všem vašim požadavkům někdy vlastně ani nelze. Obecně však všechny uvedené OS procházejí velice hektickým obdobím, kdy jsou ohlašovány stále nové a nové verze a neuplyne snad týden, aby se nějaká ta novinka neurodila. Jen namátkově za poslední dobu byl ohlášen systém Bada od Samsungu, OS 4 od Applu, nová verze Blackberry od RIM, nové updaty na Android … a posledním počinem je koupě společnosti Palm (hlavně systému WebOS) gigantem HP, které plánuje prý na tomto OS uvést nějaké své Tablety. Co z tohoto nového spojení může vzniknout a jaké benefity nám uživatelům ale můžeme zatím jen spekulovat.

Máme za sebou nahlédnutí do nabídky současných OS pro chytré telefony. Snad Vám článek přinesl alespoň základní představu na čem že ty dnešní telefony běhají, a máte třeba již vybraného svého favorita a kandidáta pro příští nákup mobilního telefonu. Všichni tedy můžeme držet palce, aby výrobci OS pracovali stále tak pilně jako v poslední době a my se tak dočkali stále lepších a vyladěnějších systémů, které bude radost ovládat a které nám nebudou přinášet různé restarty, zamrzání, nestabilitu, nekompatibilitu. Příště už se zaměříme na jednotlivé systémy v praxi, a to na některých konkrétních zajímavých zařízení, která jsou aktuálně na trhu a ucházejí se o naši pozornost a hlavně naše těžce vydělané peníze.

 

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-13 14:16:44
avatar
DD.Dobrý článek já osobně a mluvím za sebe,nejsem v tomto příliš kovaný,sám spíš řeším funkce dané hračky než samotný soft ale v celku jsi mě na základě tohoto článku zasvětil.budu muset dál doplňovat informace,informace.
Mara42 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-13 14:43:17
avatar
Jen pro doplnění: článek nepsal DD, ale Jiří Róžanski. A já musím Jiřího pochválit, neboť sem si čtení užil a získal přehled o OS na mobilech. Díky
honcka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - win mobile home 2010-05-13 14:54:03
avatar
s chudym home u WM se clovek moc nesetka, ze vetsina vyrobcu telefonu ma sve reseni, nebo clovek si muze nainstalovat hromadu free aplikaci na home, od toho je to OS.
uni [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-13 20:16:14

Home, dříve Today byl u MS chlouba systému, kterou v 6.5 naprosto zazdili a otrávili snad všechny zbývající fanoušky.
honcka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-14 09:11:32
avatar
ja jsem nikdy puvodni today nepouzival, mam uz 3. telefon s win mobile a pouzivam SPB Mobile shell.
uni [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-14 09:41:07

Jenže tady se mluví o OS, ne jeho možnostech 3rd aplikací. Navíc, SPB MS stojí 30 babek, což může být u některých přístrojů docela velká poměrná částka vzhledem k pořizovací ceně zařízení a to jen pro to, aby zařízení bylo použitelné? Nemělo by být už po vybalení z krabice?
honcka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-14 13:57:49
avatar
Uvedl jsem to jako priklad, ze to sam pouzivam, napr throttle launcher je zadarmo. Imho o moznoster aplikaci 3. stran jde, jestli nekdo chce pouzivat telefon, tak jak ho vyndal z krabice, tak nepotrebuje smartphone
uni [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-14 14:07:29

Ty toho o tomhle trhu asi moc nevíš
573v0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-28 00:48:21
avatar
Absolútne súhlasím s Honckom. Ak sa s telefónom nechceš babrať, kúp si nejaký shiny cool dotykový phone pre teenagerov kde je kopa kadejakých eyecandy efektov. Ak chceš niečo seriózne a hlavne flexibilné, možnosti sa rapídne zužujú. iPhone odpadáva, Symbian tiež. Ostane ti Windows Mobile (samozrejme WM7 sa chystá pridať k skupine teenagerských fancy kúlových brakov čiže posledná možnosť- WM6.5), Android a samozrejme Blackberry. A teraz k veci- mám už druhý WM Phone. Prvá vec čo som na oboch spravil bola, že som flashol romku na základnú maximálne orezanú verziu oficiálnej romky a vystaval som si na nej svoj vlastný systém podľa mojich požiadaviek. A funguje bezchybne. Ak oželieš kopu somarín čo do toho operátori a častokrát aj samotný výrobca dávajú, ostane ti veľmi funkčný stroj. A to sa od smartphonu očakáva.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-31 22:29:37
avatar
WM není seriózní. Ba právě naopak, je to taky OS na hraní (jen místo eyecandy furt ladíš nějaké aplikace) - sám jsi toho příkladem. Běžný uživatel chce pracovat, nemá čas a chuť "ladit" - to měl udělat výrobce. A WM7 bude už "totálka", tím jak zprznili jádro to dokonale pohřbili..
Trace4x10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-13 15:13:12
avatar
Já jsem tak zvyklej a Symbian a takovej fanoušek Nokie, že dokud se bude tahle kombinace nabízet, tak si nic jinýho pořizovat nebudu. Ale uznávám, že je to systém trošku zkostnatělý a konkurence Symbianu hodně šlape na paty s mnoha inovátorskýma fičurama.
Kdo si dneska kupuje smartphone, ví, proč si ho kupuje a co od něj očekávat. V článku se píše, že v případě Symbianu lidi ani nepoznají, že mají v ruce telefon s otevřeným OS. To je pro Symbian podle mě trochu mínus, málo se díky tomu dostává do povědomí. Ta jeho rozšířenost v minulých letech byla způsobena tím, že Nokia ho cpala do každý multimediální "bomby", přitom lidi si tu novinku kupovali kvůli designu, foťáku, GPS apod., ale ne kvůli OS.
Jimm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-13 17:37:44
avatar
já nevím.. podle mě to je spíš výhoda.. lidi co tomu nerozumí budou spokojený s jednoduchým ovládáním a nastavením, který se dost podobá "hloupým" S40 Nokiím. A lidi co si chtějí vyhrát, tak mají možnost...
Trace4x10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-13 19:47:10
avatar
Neni to spíš naopak, že se S40 snaží podobat S6Oce?
Jimm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-13 20:51:48
avatar
a neni to tak trochu úplně jedno..?
uni [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-13 20:18:17

S60 FP2 je nejlepší systém pro nedotykové smartphone a je kvalitní, zvláště, je-li podpořen dostatečně rychlým CPU a dostatkem RAM. FP5 je jiná písnička....umíráček.
EuGenio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Jen tak pro zajímavost 2010-05-13 15:31:07

někdy v tomto týdnu jsem zahlédl zprávičku, že prodej smartphonů s Androidem už překonal prodej "founů" s iPhone OS.

Bohužel, už si nevzpomenu, jestli to bylo celosvětově nebo jen v určitém regionu. Každopádně dobrá zpráva pro Android (Google).
Jimm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-13 17:35:09
avatar
jednalo se o podíl na trhu v Americe...
EuGenio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Dík za doplnění 2010-05-13 18:06:54

Jestli to bylo opravdu v Americe, tak je to pro mě ještě větší překvapení - Amerika byla vždycky dojnou krávou pana Jobse.
Jimm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-13 19:44:41
avatar
jenže takhle to brát nemůžeš...podíl OS nic moc neřiká o podílu výrobců telefonů... na tržním podílu Androidu se podílí několik výrobců, kdežto Apple to všechno táhne sám, podobně jako BB...
EuGenio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - vždyť jo 2010-05-13 23:03:47

Samozřejmě, že "na výrobce" vede Apple. Ovšem pro mě je překvapením i to, že souhrn všech Androidích telefonů (od všemožných výrobců) vede nad prodejem iPhonů.

Přeci jenom iPhone/Apple je zavedená a populární značka a vše s Androidem je novinka, která má díky linuxovému původu spíše "geekovský" nádech.
uni [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-14 09:43:16

Na tom není až tak divné. U operátorů je jeden iPhone nebo výběr z více Androidů s více variabilní cenou, tedy to, že telefon zasáhne potřeby uživatele je mnohem větší. U iPhone nemáš prakticky variabilitu, ani cenovou ani designovou/funkční.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-31 22:31:54
avatar
iphone nemusím, ale je třeba poznamenat, že jej v USA má v exkluzivně v nabídce tuším jen AT&T, další operátoři tedy musí nabízet jiná řešení, a tak BB a Android utěšeně rostou.
beYYYk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - iPhone OS 2010-05-13 16:05:04

I já jsem byl vůči iPhonu velmi skepticky, říkal jsem si že je předražený a až moc blokovaný. Dostal jsem ho poté jako dáárek a nýní , po roce užívání mohu říct že bych ho nikdy nevyměnil, jsem naprosto spokojen a když nový mobil, tak jedině chystaný 4G Rukou mi prošly SE K750,K800,W580,P1 , Nokie 6230,N73N95 či Samsung D900, HTC HD 2, HTC Diamond , XDA 3 atd... AiPhone svým komfortem a propracovaností vede.
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-13 17:17:22
avatar
LOL takže tu máme dalšího co z donucení(někdo mu ho koupil a nechce působit jako blb) vychvaluje shit.

Odkaz
Odkaz
Odkaz
No mně tohle stačí abych se tomu předraženýmu shitu vyhnul obloukem. Jestli některý z věcí neplatí, tak se omlouvám, ale nějak mi chybí motivace sledovat marketing apple.
uni [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-13 20:20:37

No ohledně té předraženosti, dost lidí zapomíná odečíst cenu paměti flash, která je již součástí telefonu. Např. u HTC HD2 má paměť obřích 100?MB a pam. karty nedosahují ani kapacity iPhone již rok....
Jimm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-13 21:00:25
avatar
tady je tabulka výrobních nákladů...
Odkaz

je vidět že to je 180$, což při současným kurzu je cca 3,6k. U vodafonu stojí 15,5k.. podle mě to je předražená hračka...
uni [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-14 09:36:04

To nemyslíš vážně, nadávat na společnost jen proto, že vydělává No nicméně, porovnávej produkty k podobným na trhu, ne podle výrobní ceny. Resp. napiš sem výrobní náklady na HTC Desie, HD2 apod. cenové kategorie, ať je možné porovnávat porovnatelné.
Jimm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-15 18:44:48
avatar
ano vydělává kvůli obrovským maržím, který na všechny zařízení Apple má... ale já jim to přeju, když se najdou lidi co si to koupí.. Ale já to nikdy rozhodně nebudu... mě zajímá poměr cena výkon, a tím mě Apple nikdy neosloví. TEČKA.
beYYYk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-13 21:52:47

O2 mi ho dalo 5 3GS jako dárek za to , že jsem celou Opavskou nemocnici převedl pod ně jakožto ředitel, tak prosimtě ticho ;)
Shit? Velmi pevná konstrukce , tvrdé sklo, pád z 1 metru na beton mi vydžel několikrát , všechny funkce které potřebuji tam mám, jailbreak jsem s nejnovějším softwarem ani neaplikoval , plno aplikací zdarma , vše daleko rychlejší ež na jiném smartphonovi, iPod uvnitř, internet dosud nepřekonán, foták na jeho parametry skvělé výkony , obrovská pamět,koukatelný design, velice dobrý displej který je uplně v pohodě na filmy s titulky ,nejlhepší hry po mobily, skype zdarma a všude, plnohodnotná navigace a plno dalších vychytávek... Taky jsem byl předtím než jsem ho dostal skeptický , ale ted jsem naprosto spokojen
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-14 16:16:50
avatar
Jo dostat ho zadarmo, tak na něj taky nadávám míň . Jinak uplácení od vodoprdů je horší než když by to byl dárek.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-31 22:33:45
avatar
Nikoli zadarmo. Je to sprostý úplatek... Nazývejme věci pravými jmény.
vision_fx [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-14 15:27:56

DeaDDog ako obvykle uplne mimo!
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-14 16:14:43
avatar
Buď se nauč argumentovat nebo drž pec. Tvůj způsob "argumentace"
Citace:
DeaDDog ako obvykle uplne mimo!

mi připomíná hádky žáků na prvním stupni ZŠ. Minule v diskuzi o SSD taky jen plácneš suverénně a zoufale frajersky "jako obvykle úplně mimo" místo abys něco vyvrátil. Chápu, že pokud seš na prvním stupni ZŠ, tak se na nic jiného nezmůžeš, ale tvoje příspěvky jsou tudíž zbytečné.
vision_fx [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-14 18:38:23

aky argument?ked tu das odkazy, ktore su z roku 2008 tak si uplne mimo ...mozno ty zijes v roku 2008, ale zvysok sveta zije v 2010 tak sa zobud!!!
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-14 18:50:36
avatar
První odkaz je z roku 2008 - chceš říct, že tehdy nadržení jablíčkáři nepřispívali do diskuzí jako teď? Chceš říct, že už nikdo nemá iphone z roku 2008? Možná, že jo a iPhone je šmejd co po 2 letech klekne.
Další odkaz - on už jde vyndat aku stejně jako u ostatních mobilů? Tak si to měl napsat - tomu se říká argument.
Poslední odkaz se týká iPhone 3G, takže zas tak mimo není.
beYYYk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-15 09:17:34

Jeste napisu,ze za cca mesic vyjde iphone OS 4,ktery plne podporuje multitasking,praci se slozkami jak v mobilu tak pres pocitac,nove herni centrum,bluetooth a dalsi funkce a vychytavky.
JonnyS [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-15 12:08:40
avatar
uffff, ze by iphone mel konecne bluetooth
uni [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-16 11:20:36

BT má od prvního modelu, nejsem si jist, co tím máš na mysli?
kwitee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-27 16:54:49
avatar
a je použitelný i bez jailbreaku?
Jimm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-15 18:38:16
avatar
u 3G je výměna baterky ještě horší... musí ven i zákl. deska
uni [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-16 11:19:32

No otázka je, kolik lidí chce měnit baterku. Já jsem toto za celý život nepotřeboval. Ale pokud člověk koupí bazarovku, musí počítat s dalším nákladem na výměnu baterie. To ale platí u každého výrobku, u iPhone je to bohužel o něco komplikovanější.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-01 20:42:16
avatar
to je právě otázka, jak moc to zařízení používáš. Já měnil baterku v E90 po 2 letech (a to jsem se o ni příkladně staral), protože už vydržela jen cca půl dne. A když denně provoláš 1-2 hodiny a k tomu používáš komunikátor na práci (schůzky, záznam poznámek, editace dokumentů, net apod.), tak ta baterka vydrží tohle vražedné tempo jen "chvíli" (u Li-Ion/Pol aku je to cca 500 nabití, což jsou při denním nabíjení ty cca 2 roky). Samozřejmě, človíček, co používá mobil tak, že denně uskuteční 1-2 tříminutové hovory a jinak mobil pokládá na stůl, ten tento problém nepotká.(Anebo člověk, co mění telefony jako ponožky, což osobně nechápu a nechci)
juraj7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 10:33:58

No ja osobne pouzivam HTC s Windows Mobile, ale ked som si vyskusal pouzivanie IPhonu, tak som musel uznat, ze je to uplne vpoho a ma vychytavky, ktore ti zacnu chybat az ked ich zrazu nemas.
Na zaklade toho co si napisal predpokladam, ze si ho mal v ruke 5min precital 3 clanky na ktore si dal odkazy a jednoducho si vyhlasil, ze je to SHIT
Dost odvazny nazor na to ze tie odkazy co si pridal su z roku 2008 a skoro vsetci konkurenti sa IPhone snazia uz od jeho vzniku napodobnovat.
domino2301 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-13 17:53:22

No čo sa týka komfortu tak máš pravdu, ale keď sa pozriem na funkčnosť tak Symbian u mňa jednoznačne vedie a nič ho nedokáže prekonať. Už len aby tvorcovia hier začali využívať potenciál Symbianu.
Pri iPhoneOS ide o to že je vytvorený pre určitý HW a tak sa tvorcovia aplikácii nemusia báť že niektoré zariadenie nebude mať nejaký HW. Teraz sa už u Symbian telefónou stáva bežný akcelerometer a to pomôže pri niektorých hrách. Ja osobne som používal Symbian pri pomalej Nokii 5500 Sport, ale aj tak ma dostal svojou funkčnosťou a obrovským množstvom obsahu a pri svojich potulkách internetom som narazil na strašne veľa aplikácii, ktoré dokážu systém zmeniť na nepoznanie
2MATRIX [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-13 18:17:25
avatar
DeaDDog než tu zasipeš plnu stranu odkazmi tak si uvedom v hlave že tu davaš stare modely iphone!!!Novy model všetko dokaže,a ešte som nevidel tak rychlý a plinulý telefon ako iPhone!!!Prečo iPhone všetci sa snažia napodobnit?Prečo ma iphone milionove predaje po celom svete?Prečo došli dotykové mobily hitom až po iPhone?Co su vsetci ludia sprostý?Prečo má iphone miliardové zisky?Prečo si na iPhone zahrajem taku peckovu hru aku na žiadnom inom mobile?Prečo nan mam desattisice aplikacii a hier?Prečo má najlepší internet?Tak jednoduchý telefon som ešte nevidel a vtom je iPhone najlepší!Jeden tuk a som tam hned čo potrebujem žiadne blbe nastavovania a pod!Asi tažko ho niekto prekoná
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-13 19:03:57
avatar
Urcite dobrej clanek! ale ke koupi me nedonuti
alalalal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-13 19:20:38

No parada :-) takovejhle srovnavaci clanek jsem potreboval. Zrovna totiz resim problem, cim nahradim svoji 3 letou stale vic a vic rozpadajici se N95. Vypada to ze chte nechte u toho Symbianu asi zustanu. Kdybych nebyl alergickej na dotykace tak N97 je jasna volba. Takhle na me zbyva asi akorat N86 ...
uni [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-13 20:22:12

Měl jsem v ruce E72 a byl jsem překvapen, opravdu sympatický kousek. 600Mhz, dobrý dpad....
Rohlik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-18 22:47:21
avatar
no špatný telefon to není, sice to není můj šálek kávy, ale je to fajn pracant. Mezi QWERTY telefonama to je dobrá volba... teda pokud jsi závislák na mailech ber Blackberry
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-15 19:20:41
avatar
napred se zamysli jak moc potrebujes 8mp fotak na mobilu. jestli ne tak jdi radsi do nejake nokie E, kdyz chces vysouvak tak klidne E66, protoze krome fotaku je snad ve vsem lepsi, hlavne co se tyce kvality zpracovani. N86 mi v ruce pripadla jako nejaka plastova hracka, ktera se po padu na zem musi hned rozpadnout a navic je ta E66 oproti N86 prijemne tenka. po predchozim SE K800i sem alergickej na tlusty telefony, protoze v kapse zrovna moc pohodlny nejsou...
Rohlik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-18 22:44:37
avatar
pokud ti vyhovuje Symbian a nechceš dotykáč, tak N86 je výborná volba osobně jsem ho nějakou dobu používal a celkem mi sednul... hlavně je to takové kompaktní multimediální centrum.
Triplespace [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-13 20:52:06
avatar
Dobry clanok, jednoduchy, strucny, prehladny. Kazdopadne na Iphone nedam dopustit
steve721 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Symbian 600 MHz 2010-05-13 20:57:35
avatar
Celkom fajn článok len by som nesúhlasil stým záporom pri symbiane, že je potrebný procesor pre plynulý beh vyše 600MHz. Osobne mám Nokiu 5530 XM so symbianom S60V5 a procesor beží údajne na 430 MHz a nemôžem povedať že systém beží pomaly, práve naopak. A taktiež pri prehrávaní filmov si poradí s vysokým bitrate (3 Mb/s pri rozlíšení 640x360 24 fps, vyššie som zatiaľ neskúšal)...
uni [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-14 09:38:07

5530XM jsem teď přímo netestoval, ale N97 má nedostatečný výkon vzhledem k rozlišení, předpokládám, že má také 400Mhz procesor.
steve721 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-14 10:31:14
avatar
yop N97 ma úplne identický procesor ako 5530 XM...treba možno skúsiť aj upgrade firmwaru ak si už tak neurobil ...
uni [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-14 11:11:07

Urobil To, co potřebuji při testu aplikace je prostě hrubý výkon CPU, žádné jiné parametry do toho až tak nezasahují. Prozatím se mi jeví 300-400 vhodné pro QVGA, pro nHD/VGA je třeba více, tipuji 500-600, ostatně, stejně je tomu i u jiné platformy, Windows Mobile, zde jsou požadavky obdobné a zřejmě to bude platit obecně. Samozřejmě, mluvím o výkonu CPU, ne zařízení, na MacOS a Androidu je dost věcí akcelerovaných přes GPU, což ale u některých aplikací není nijak relevantní.
Bublo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-14 16:30:46
avatar
Ahoj steve721. To más pravdu že 5530XM nie je pomalá ale POZOR je známa svojimi reštartami a keď mi tam beží napr. Snaptu+Nimbuz+ešte pár vecí tak sa display v pohode otáča aj 3 sekundy ...
steve721 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-14 16:55:52
avatar
Mne pri zatazi praveze ani nie..skor len napr. pri pisani sms mi len tak cez displej prebehnu ciary a restartne sa...Inak uz cakam par mesiacov kym bude dostupny update na verziu 20 ktora vysla uz v decembri(mam verziu 10) a stale nic a product code moc nechcem menit pretoze ak by sa mi pokazil v ramci zaruky nemuseli by mi to zreklamovat, aspon som tak pocul...aku mas ty verziu firmware?
Bublo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-15 09:15:18
avatar
Moja je brandovaná v T-mobile a verzia softwaru: 11.0.054, dátum verzie softwaru: 28.9.2010, užívateľská verzia: 11.0.054.292.01 ak ti to pomôže tak teraz neviem či mám staršiu alebo novšiu ako ty, ty si to aktualizoval cez auto-updater ?
Táto od T-mobile je celkom v pohode, kamoš má 5800xm od Orange a to je FAIL, mu tam skoro nič nejde, je to pomalé ani sa mu nedalo pripojiť doma na WiFi sieť
steve721 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-15 10:02:27
avatar
Ja mam nebrandovanu a starsi firmware zrejme (10.0.050)a cez ten updater stale ziadna nova aktulizacia nie je k dispozicii, dost dlho to trva kym bude pristupna verzia 20 pre nas region a taktiez aj nokia 5800 ma uz firmware 40, ktory prinasa skoro rovnake prostredie ako 5530 (kineticke scrollovanie,odkazy na home screen su umiestnene dole atd)ale je pristupna max. verzia 30...da sa to obist zmenou product code ineho regionu a potom je update pristupny, ale zevraj je tam nejaky log ktory si zaznamena tuto manualnu zmenu a ze to v servise obcas kontroluju tak neviem...ale ten firmware 40 pre tu nokiu 5800 je fakt dost dobry a tam by som asi ani nevahal zmenit ten product code...
F3rda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - QWERTY.... ;) 2010-05-14 00:18:48
avatar
Určitě pěknej souhrn Ale proč bych dával QWERTY klávesnici do záporů? QWERTY je přece IT standart ne? Nebo píšete snad na QWERTZ?
kwitee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-30 12:09:12
avatar
jaký zas standart každý přece píše na tom rozložení, na které je zvyklý.
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-14 10:57:25
avatar
Jirko promiň ale jak jsem psal mnohem výše,fakt moc dobrý článek
Rohlik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-18 23:19:22
avatar
děkuju... zatím to hodnotíte spíš pozitivně, tak snad příští články budou ještě lepší
Bublo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-14 16:18:34
avatar
Super článok, konečne sú niekde v jednom článku popísané výhody a nevýhody jednotlivých OS pre phony.
Cechys [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-17 17:38:46
avatar
k windows mobile bych pridal tipickou vlastnost kazdych windows--> Zasirani registru a jejich nasledny pomalejsi chod (na mem touch HD je to dost poznat)
dido [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-19 19:29:02

Ja som spokojny z WM. Symbian si to dosral od 3rd, a nokie sa vseobecne kazia (5300,5800,a mnoho dalsich co som videl a pocul), androidu daco chyba , ale neviem co , proste mne tam nieco chyba , mozem si to dat na xperiu , ale aj ta rychlost , ktora nieje bohvieaka ma neodohovori od WM , a co sa tyka Iphone OS , akurat sa chystam si kupit Ipod touch 8 GB 3 gen. lebo je strasne rychly a vela aplikacii na to - hlavne hier. Takze WM by som odporucal kazdemu nadsencovi PC , androidia zaciatocnikom / pokrocilim. Jednoducho WM nieje mrtvy , zachranil ho web XDA-developers , a teraz ten snapragon. Ale kto mal quallcomm procesor v HTC , vie co to znamena srackove drivery ...

EDIT: Jo , a DD , pekny clanok ...
kubino [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - pochvala 2010-06-17 09:58:29
avatar
Málokdy přečtu nějaký článek celý, většinou je jenom prolítnu. Tenhle je výjimka.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!