NVIDIA GTX 465 v exkluzivní recenzi – 352SP na GTX 465 stejně výkonné jako stará GTX 275 s 240SP!
Napsal Jan "DD" Stach   
Tuesday, 25 May 2010
alt

 

 

 

NVIDIA GTX 465 v exkluzivní recenzi

– 352SP na GTX 465 stejně výkonné jako stará GTX 275 s 240SP!

Konec spekulací, GTX 465 unikla před vydáním k recenzentům a ti si ji pořádně proklepli ….

Do rukou magazínu Xbitlabs.com se dostal neoficiálními kanály vzorek GTX 465. Magazín se proto rozhodl vydat krátké oficiální preview. Nicméně to jen potvrzuje vše, co jsem již řekl o GTX 465 dříve. Mé zdroje naštěstí opět nezklamaly a ukázaly se jako naprosto přesné. Nyní tedy první recenze na GTX 465.

  • GTX 465 – zmrzačená GTX 470

Někteří se mi snaží vnutit myšlenku, že když nazýváme věci pravými jmény, tedy že GTX 465 je zmrzačená GTX 470, stejně jako HD 5830 je zmrzačená HD 5850, že je to špatné, neobjektivní a kdesi co si. Omyl. Zkrátka už si někteří zvykli na to, že jim prostě na mnoha magazínech neříkají pravdu do očí, ale z politických a jiných důvodů prostě věci okecávají a snaží se zaobalit. To na DDWorldu neděláme a pokud se to někomu nelíbí, támhle jsou dveře. Je dobře, že v tomto počínání nejsme sami a stále existují i profesionální novináři, kteří jsou skutečně profesionální a nebojí se nazývat věci pravými jmény. Takže označení zmrzačená pro modely jako Radeon HD 5830 nebo GTX 465 je možná politicky nekorektní, ale pravdivé, přesné a zcela objektivní, zvlášť když jsou fyzicky tím, co toto slovo vyjadřuje.

Konkrétně GTX 465 je GTX 470, která má stejný chladič, ale grafická jádra horší kvality, která se podařilo vyrobit pouze v podstatě částečně funkční. GTX 470 má 448SP, zatímco GTX 465 má už pouze 352 jednotek. Úbytek se bohužel podepsal i na úbytku silových parametrů. Jádro má pouze 32 ROPS a 44 texturovacích jednotek, což bude znamenat v mnoha hrách doslova tragický výkon. I přesto, že GTX 465 má 352SP, tak bude mít co dělat, aby si poradila s GTX 275 a jejími 240SP. GTX 465 má 256bit sběrnici, proti 320bit na GTX 470 a s tím souvisí i kapacita paměti, kterých je na GTX 465 1GB. I zde GTX 465 prohrává s GTX 275! GTX 275 má 448bit sběrnici, má menší počet „CUDA“ procesorů a má jen GDDR3. Jenže i tak má GTX 275 propustnost pamětí plných 127GB/s, zatímco GTX 465 s GDDR5 má jen 102,7GB/s

.

Xbitlabs.com také odhalil cenu novinky. Ta by měla stát doporučených 279 dolarů, což je o 20 dolarů (500 korun včetně DPH) méně než HD 5850. Reálně to ovšem bude znamenat, že GTX 465 bude státá jak HD 5850, protože GTX 400 nikdo za doporučené ceny neprodává, protože by se mu to nevyplatilo. XbitLabs ale nesdělili TDP karty, nicméně provozní vlastnosti částečně odhalili …

Takže co konkrétně GTX 475 umí a dokáže? Podívejte se ….

 

  • GTX 465 – herní testy

Vzhledem k parametrům karty nelze čekat výkonové zázraky a tak se stalo, že GTX 465 není použitelná pro Crysis už ani v 1920x1200! Na rozdíl od HD 5850, tkerá se přes 35FPS dostane. GTX 465 vykazuje stejný výkon, jako GTX 275!

RE5 není náročná hra a to výkon GTX 465 stačí. Nicméně je skoro úplně stejný jako výkon stařičké GTX 275! Na HD 5850 nemá GTX 465 ani omylem.

ME2, což je zastaralá U3 záležitost, a tedy nic náročného, si GTX 465 vede ve srovnání s HD 5850 dobře, ale nic, co by majitele HD 5850 mohlo mrzet. GTX 400 se navíc nedaří se zvyšujícím se rozlišením, kde se před ně HD 5000 dostanou, což je podstatné, protože tam už GTX 465 nepokoří hranici 40FPS. Navíc většinu doby je GTX 465 opět stejně výkonná jako GTX 275!

A novější hry? DIRT2 s DX11 a tesselací, tam dokáže GTX 465 zabodovat proti HD 5800, ale jen do chvíle, než zvýšíte rozlišení. GTX 275 je měřena jen na DX9, takže její výkon vypadá trochu divně …

Battleforge je další DX11 záležitost, zde už GTX 465 padá opět pod HD 5850, ale drží se na dohled. GTX 275 nepodporuje nové technologie a v této hře to znamená velké problémy, protože Battleforge je čistě DX10-11 záležitost.

Podívejme se tedy jak to s GTX 465 dopadá …

 

Ještě tu máme oblíbené 3DMark testy, které většinou kopírují reálné výkonové rozlišení napříč mnoha hrami. A takhle to s GTX 465 dopadá:

Jen o málo vyšší výkon, než nabízí GTX 275. HD 5850 hodně uniká spolu s GTX 470, od které je GTX 465 odvozena.

  • První hodnocení

Můžeme sice tvrdit, že testován byl jen vzorek GTX 465 a můžeme se dočkat ještě vylepšení ovladačů, ale nemá smysl si stavět vzdušné zámky. Nic jiného nelze od prodejních vzorků čekat, protože ty budou úplně stejné. Stejně tak těžko čekat něco od ovladačů, protože kde nic není, ani smrt nebere a GTX 465 a její jádro je dosti ořezáno.

GTX 465 se svými 352SP s 256bit sběrnicí a 1GB GDDR5 je stejně výkonná jako GTX 275 s 240SP, 448bit sběrnicí a 1GB GGDR3! Odhaluje tak značné nedostatky, které FERMI čip jako herní multimediální čip má. V moderních hrách s DX11 není výkon tak špatný a na HD 5850 to +/- bude poměrně stačit, ale jen do chvíle, než zvýšíte rozlišení, pak GTX 465 dojde dech. Jenže DX11 her bude stále poměrně málo v porovnání s množstvím her, které vycházejí multiplatformně jako DX9 a zde je GTX 465 doslova tragická. Nabízet stejný výkon jako stará GTX 275, která navíc bude mít lepší provozní vlastnosti, to je opravdu smutné. Navíc výrobní náklady na GTX 465 budou tak jako tak astronomické, GF100 i takto ořezané má pořád ty 3 miliardy tranzistorů a plochu čipu 530mm2.

Pokud jde o ty provozní vlastnosti, tak xbitlabs spotřebu neměřil, ale uvedl, že GTX 465 topí opravdu hodně a je hlučnější než GTX 470 a přitom se jedná v podstatě o stejnou kartu. Já provozní vlastnosti GTX 465 už znám, ale zatím si je musím nechat pro sebe. Nicméně mohu prozradit, že od GTX 470 (220TDP) se TDP příliš neliší, což znamená jediné – neschopnost konkurovat ATI HD 5850 s jeho 150W! Při v podstatě stejných cenách je GTX 465 opravdu špatná grafika, která ukazuje všechny problémy FERMI grafik více než by se možná hodilo:

Špatná výtěžnost, reálná nekonkurenceschopnost, nerentabilita vůči malým mainstreamovým čipům RV870. Příšerné provozní vlastnosti, které neodpovídají ani poskytovanému výkonu. Kromě toho GF100 technicky zaostávají.

Ano, DX11 s Tessellací jim jde dobře, jenže nejde jim o moc lépe a použitelněji než HD 5000. Takže reálně je více než jisté a vsadím se, o co chcete, že co bude i v následujících letech s DX11 a tessellací hratelné na GF400 bude stejně hratelné i na HD 5000. Jenže HD 5000 umí nejen dobře DX11 ale i DX10/9. Je to zkrátka výrazně univerzálnější čip – nemluvě o tom, že je v podstatě parametrově poloviční proti GF100 – menší, levnější, v mnoha případech i výkonnější a s mnohem lepšími provozními vlastnostmi! GTX 465 toho o FERMI odhaluje opravdu hodně a NVIDIA opět není schopna vystoupit ze svého stínu a starší generace grafik jí opět dělá starosti – měnit GTX 275 za číselně o „dvě generace“ novější GTX 465? Někdo by řekl jasná věc, ve skutečnosti to ale bude dobrá pastička na neznalé zákazníky, a ve výsledku to bude velká hloupost …

Zdroj: Test xbitlabs.com

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Nahalemi7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 15:01:45

na Dirt 2 bol testovane karty len na DX 9 co?? a Dx 11 nie??
Ten test sa mi zda dost cudny treba cakan na official testy..
Lolek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 15:07:05

Karty, ktere podporuju dx11 tzn. HD 58xx a gtx4xx bezeli pod dx11.Karta gtx 275 bezela pod dx9, protoze nepodporuje dx11.
md20 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - to Lolek 2010-05-25 20:13:58

275 samozrejme podporuje DX10. Karty od cias 8800 DX10 podporuju... Takže nechapem tie testy pod DX9. Alebo to bol zamer, pretoze pod DX10 by bol vykon ubohejsi a tym by to autorovi nehralo do kariet. Inac sam mam 5870 a som spokojny
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 20:26:08
avatar
DIRT2 je ale jen DX11 nebo DX9 není to DX10 hra
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-26 09:59:11

1. Máš pravdu. Jsou to trochu dívné testy.
2. pokud Fermi 465 je rychlostně opravdu jako 275, znamená to, že výhra v 40nm procesu je menší, než ztráta kvůli tomu, že karta musí umět pracovat i jako výpočetní procesor plus ztráta kvůli tomu, že chipy pro 465 jsou často pouhý šmejd. A referenční nastavení se dělá podle nejhorších kousků. Takže výsledek tohoto porovnání až tak neočekávaný není. Lepší varianty 465 mohou být jedině nereferenční.
3. Jsem hotov se vsadit, že Nvidia velice zřídka bude porovnávat svou 465 s něčím jiným, než 5830. A bude se rozhodovat, jaký sajrajt je lepší.
4. Tento sajt dostává příznaky totalitní společnosti ve které lidé se bojí říct něco, co je proti proudu. Když někdo řekne něco, co se dá pochopit jako nesouhlas nebo nespokojenost s AMD, musí hned říci nějakou výmluvu, že má AMD kartu nebo tak něco. Je to hanba.
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 15:07:02

Problem vidim skor v pocte ROPs a texturovacich jednotiek ako v nedostatkoch Fermi architekture. Inak suhlasim, ze vykon je o nicom aj ked zhadzovat ho porovnavanim s minulou generaciou nie je uplne koser kedze aj vsetky modely HD5xxx pod HD5850 ponukaju vykon, aky tu bol s kartami minulymi.

Citace:
měnit GTX 275 za číselně o „dvě generace“ novější GTX 465? Někdo by řekl jasná věc, ve skutečnosti to ale bude dobrá pastička na neznalé zákazníky, a ve výsledku to bude velká hloupost …


To je ako keby si sa pytal ci sa oplati menit HD4850 za HD5830.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 15:37:14
avatar
vždyť o tom píšu .... HD 5000 dokáže nabídnou jak skvělý výkon pod DX11 tak pod DX10/9 a to s polovičními parametry proti GF100 která neabízí slušný výkon jen pod DX11, ale DX10/9 jí nejde ...
Cechys [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 15:56:07
avatar
Pro me jedinej důvod proč koupit Fermaka Topenička je Mafia II (physX)kde to vypada na docela slušný efekty ale za tu cenu si radsi pridam a koupim 5870/5850 a mozna na tu 5850 nebudu muset pridavat ale naopak
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 16:08:07
avatar
neblázni, ty efekty budou vypadat stejně i přes multijádrové CPU, přes které poběží ... PhysX v Mafia bude dělané stjeným stylem jako v METRO, to jest rozdíl proti GPU ani neuvidíš ...
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 20:45:38

Jedine co viem tak by to mal byt pocet castic, ktore sa pouziju alebo simulacia siat. Ta by mala byt cez CPU iba u hlavnych postav, cez GPU by to malo simulovat minimalne u 30 roznych. Takze nejake detaily sa najdu. Ci to bude natolko viditelne uvidime az ked si hru zahrame.
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-26 10:02:47
avatar
Tak já doufám, že to půjde na Phenom II X4 s každým jádrem na 3,8GHz, obstojně. Ještě ale nevím jakou grafiku si k tomu pořídím. Jestli HD 5870 nebo 5850.
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-26 11:23:19

To bude zavisiet urcite od implementacie. Pokial je podpora v CPU verzii pre simulaciu siat iba u hlavnych postav, tak na tom asi nic nezmeni ani sila pouziteho CPU. Ale kedze v hre bude mat prim multicore CPU@PhysX tak drviva vacsina efektov pojde vsetkym bezohladu na vlastniacu kartu. Tu je vidiet, ze sa vyvojari na zakaznikov nevykaslali a tuto podporu dokodili. Pokial viem, tak NV CPU@PhsyX sama o sebe v hrach neriesi. Ja planujem ist do nereferencnej GTX470. V najnovsich driveroch siel vykon vsetkych GTX4xx celkom slusne hore takze sa GTX470 este viac blizi k HD5870. Uvidime v testoch. Zatial nad tym iba rozmyslam.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-26 12:06:54
avatar
no já už jsem GTX 470 na nových ovladačích otestoval a žádný nárůst výkonu se nekoná ... ta slibovaná % se týkají většinou jen SLI nebo naprosto nepoužívaných nastavení ... takže buď v klidu. tento týden recenzi GTX 470 uvedeme ...
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-26 12:39:19

Precital som si ohladom toho diskusiu na Odkaz. Z nej vyplyva ze narast vykonu tam bol. A niekde nie prave maly. Ale pockam si samozrejme na testy.

Mna osobne zatial potesila hlavne podpora priameho zadania karty na CUDA vypocty co by malo zafungovat napriklad u Just Cause 2 kde by to mohlo viest k peknemu narastu FPS ak sa na CUDA efekty pouzije samostatna GPU. Kazdopadne to doma vyskusam cez vikend.
priezvisko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-26 12:44:35

takze:
tu su otestovane nove drivery: Odkaz
slubovany narast tam je. co nvidia slubovala pri tychto driveroch sa aj splnilo.

takze neviem o com rozpravas ze narast nenastal ked nastal.
a to su zatial len beta drivery. v oficialnych este mozu dalsie percenta pribudnut.
amartin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-26 13:00:12
avatar
Ono pravda je taka, ze par testov nestaci (a najme tych od nv). Ovladace su chulostivou zalezitostou a neraz sa stalo, ze vysledky boli vylepsene na ukor kvality Inak zalezi aj na rozlisenie a nastaveniach pri ktorych sa testovalo! Inak v priemere narast vykonu nech aj o 10% napr. u 30 fps robi +3 frame
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-26 13:05:56

Potom su tu aj vynimocne pripady ako BBC2 kde isiel vykon o 20 FPS hore. A to hlasili viaceri vlastnici tejto karty v diskusii na ktoru som dal odkaz vyssie. Prejdi si ju a sam uvidis, ze vykon hore siel.
priezvisko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-26 13:06:51

tak ale je velky rozdiel ked nove revolucne ati 10.3 ovladace mali pridat 30-40% a vysledok bol doslova smiesny.
nvidia slubuje narast 4-5% a narast 4-5% tam aj je. je jedno ci je to 1-2 farames za sekundu. v tom pripade si ale nikto nemoze dovolit napisat
Citace:
žádný nárůst výkonu se nekoná ... ta slibovaná % se týkají většinou jen SLI
ked to nieje pravda.
amartin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-26 14:07:42
avatar
Take velke narasty fps su vecsinov len pre crossfire alebo sli, pripadne oprava niejakeho bugu. Pre systemy s jednym gpu si ovladace vedia vykon celkom dobre ukocirovat a vykon ide len pozvolne hore v priemere radovo v percentach. Medzirocne sa vysplha k desiatkam percent. Ono ladenie ovladacou je ale prirodzeny proces! Samozrejme ten naras vykonu nemozno oznacit za ziadny (i ked +1~2 fps su pocas hrania hry dost tazko nameratelne), mno kazdopaden nemozno tvrdit, ze je narast dmaticky
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-26 09:16:55

Dalsi PhysX trailer z Mafie 2: Odkaz
Marty611 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 15:06:05
avatar
Vzdy me na nejakem clanku dostanou slova: mel jsem pravdu, potvrdilo se co jsem rikal a podobne...

Ty grafy vykonu ve hrach me nejak v hlave nejdou dohromady, nezda se Vam to taky nebo su opet na omylu?
kameiv [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 15:58:51

Tak tak, on si to autor proste neodpusti
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 19:52:47
avatar
stejně jako si někteří neodpustí lhát a roznášet pomluvy o zaujatém DD, který si vymýšlí ... že ;)
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 16:49:37
avatar
Ber to od nich jako pochvalu, ze te musi okomentovat a zkousi te slovne zdiskreditovat. Ses profikum konkurenci Osobne bych taky radsi mene komentaru ve stylu ja jsem to rikal. To se da vytahnout az te nekdo krive obvini.
Superdrooper [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 17:20:57
avatar
Já jsem to říkal, že zas někdo bude říkat, že DD často píše, že to říkal.
Richmond [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 19:34:41

Nepise se ve slove pomluvy tvrdy y?

edit: samozrejme reaguji na pana DD
Marty611 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 19:43:55
avatar
pardon jestli to beres jako pomluvu,tak jsem to nemyslel, nejsu jeden z tech kydacu hnoje, ale co clanek k fermi tak stejna slova...ja se jen nad tim zasmeju a pohoda
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 19:53:21
avatar
Mě situace FERMI směšná nepřijde a já ty grafiky nevyrábím, já jen píšo o tom co je a jak to je ....
Marty611 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 19:59:56
avatar
situaci se nesmeju, je to spis k placi co se kolem nvidie deje...DD tvuj styl psani (nic ve zlem,sam bych to nedokazal lip a vim co to da prace ty clanky psat) je proste "nenahraditelny"...jsem vesely clovek a kombinace nekterych slov cloveku vytvori usmev na rtech, nic vice v tom nehledej...je to muj osobni nazor a jestli se nekomu neco nezda tak pardon
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 20:06:04
avatar
ok tak já to taky dělám, že mě to baví - i když pravda některé zprávy nejsou tak veselé, jako třeba právě o FERMI, když se člověk, který situaci s grafikami sleduje dlouhá léta, prostě nestačí divit, co je vůbec možné ...
Marty611 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 20:16:52
avatar
jj de to videt ze te to bavi...jen tak dal a at ti to vydrzi
priezvisko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-26 12:57:17

Mohol by som sa ta opytat co si myslis o Galaxy GeForce GTX 470 GC ?
Odkaz (edit: predtym som pastol zly link)
FERMI tu potvrdzuje velky OC potencial a to co sa da dosiahnut s "obycajnym" chladenim s ventilatorom je dost posobive.

Zhrnul by som to. Pretaktovana Galaxy je minimalne rovnako vykonna (ak nie o kusok vykonnejsia) ako referencna 480GTX, tym padom je vykonnejsia ako HD5870. Dosahuje ovela nizsie urovne hluku a zaroven je omnoho chladnejsia. Vsetko toto stoji iba o 30$ viac ako referencny model 470GTX. teda za cenu 380$ co je menej ako HD5870 a ovela menej ako 480GTX dosahuje rovnake vykony pri lepsich prevadzkovych vlastnostiach.

Co si o tom UPRIMNE myslis ty? Ked sa pozres na tuto nereferencnu grafiku, myslis ze je na tom fermi tak zle ako tu malujes?

osobne sa tesim na model 480GTX GC od Galaxy. ked spravili taketo "kuzla" s 470 co dosiahne jej vykonnejsi variant.
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-26 13:27:11

Prave tato karta ma presvedcila ze by som siel predsa len do GTX470. Dufam, ze sa mi ju podati zohnat. Planujem tak do 2 mesiacov.

Zaujimavo vyzera aj tato GTX470 od Zotacu: Odkaz
priezvisko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-26 13:33:44

problem vyrieseny: Odkaz
kupis v usa a das si dozviet bez ohladu na to ci obchod kde kupujes dovaza na slovensko alebo nie. shipito dovaza.

hanta by mohla byt este lepsia nez GALAXY ale asi aj za vyssiu cenu. ten chladic je masivny. uvidime v testoch. navyse este nove drivery ich trochu nakopnu

Tak ale zatial je podla mojho jednosznacna volba Galaxy. pomer cena vykon(OC), teploty hlucnost. proste perfektny produkt.
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-26 14:05:53

Dik za odkaz. Vedel by este poradit nejaku US shop kde by sa dala GTX470 od Galaxy kupit? Este som takto nenakupoval a nemam o tom prehlad.
Darkmage [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 22:16:51
avatar
No nevim, jak je to se zaujatosti, ale o zadne karte od ATI, ktera vychazela z lepsi karty jsi nepsal slovo "zmrzacena" nevim, proc to zavadis u vyrobku u nvidia. Jinak byc jis mel psat, ze ty karty ktere jsou pod 5870 jsou zmrzacene 5870.
Proc tu neni titulek "Zmrzacena 5870 na 5830".
Pritom 5830 neni moc povedena na cena vykon, kdyz je jiz lepsi si poridit 5770, pokud nekdo miri do tohoto segmentu.
Takze "DD" prosim ty titulky psat normalne a ne stylem nejakych bulvaru a jeste jednostrane.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 22:42:44
avatar
o HD 5830 jsem ajsně napsal několikrát, že je to špatná karta, kterou kromě ceny sráží i fakt, že poskytuje skoro stejný výkon jako HD 5770 za cenu HD 5850 se spotřebou HD 5870 .... takže to zmrzačená za tím si stojím jak u HD 5830 tak u GTX 465!
Darkmage [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-26 07:42:15
avatar
Jen nejak slovo zmrzacena u ATI shazelo v palcovem titulku.
D4NO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-26 13:48:31

To se dá označit jako hnidopišství
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-26 08:32:56

Tiez nie som zastanca pouzivania slovicok zmrzaceny alebo skripleny u HW produktov pretoze sa to vobec nehodi. Ci uz HD5830 alebo GTX465 maju vypnutu cast jadra ale su to plnohodnotne fungujuce grafiky. Totiz zmrzaceny navodzuje dojem ze im nieco chyba. :-) Taktiez v recenzii o HD5830 si toto slovo nepouzil. To sa stalo az teraz a skor to vyzera tak ako keby si chcel cez HD5830 kompenzovat privlastok pouzity u GTX465 aby to vyzeralo objektivne.
Trace4x10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-26 13:20:24
avatar
Odkdypak je u tebe HD5830 taky "zmrzačená" ?
Je to prostě moc silnej výraz a víc by se hodilo napsat "nepovedené jádro". No ale já už ti do psaní kecat nebudu. Nevim proč, ale tenhle výraz mi připadá, jako by ta jádra ničili schválně, což asi nedělají a ty jádra jsou protě fakt nepovedený.
Trace4x10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-26 13:22:58
avatar
Někde se stala chyka, nešel by jeden příspěvek smazat? Ale jenom jeden, prosím
HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-26 13:26:52

ten druhej zedituj a smaž text a hod tam třeba jen smajlíka
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-26 14:27:44
avatar
Jo. Tak to třeba dělám já. Zabere to minimum místa.
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-26 10:11:49
avatar
No co já si vzpomínám, tak tu DD HD 5830 vcelku poplivav a spíše doporučoval koupit o pár korun dražší HD 5850 a nebo o dost levnější HD 5770, než HD 5830. A posledních několik dnů co se zmiňuje o mrzákovi GTX465 si nezapomene rýpnout ani do mrzáka HD 5830.
Nahalemi7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 16:02:23

No mne sa zdaju vysledky trosku divne....zeby HD 5870 sla horise na dirt 2 ako GTX 465 nece sa mi verit...
Leclerk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 15:08:18
avatar
Citace:
měnit GTX 275 za číselně o „dvě generace“ novější GTX 465? Někdo by řekl jasná věc, ve skutečnosti to ale bude dobrá pastička na neznalé zákazníky, a ve výsledku to bude velká hloupost …


jj přesně tak to nvidia dělá a bude neznalé zákazníky lákat přes reklamy
TukaN1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 15:08:58
avatar
Nic v zlom ale raz sa pise o gtx465 raz o gtx475... Viď ze si nevymyslam : Takže co konkrétně GTX 475 umí a dokáže? ...strasny mix cisiel na mna normalne som ostal jak obareny to bude asi este opica
Don_F3K3T3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 15:20:12
avatar
mimochodom keď už DD tak kritizuješ tie Thermi, nebolo by odveci poukázať na tradičnú slabinu Radeonov - min. FPS. V takom Warhead-e alebo Battlefoge sú naozaj smiešné..
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 15:30:30
avatar
jenže důležitější je střední hodnota FPS, ta nebude dobrá, když by nízké FPS byly nějaký častý problém, takže to není žádný slabina, protože se jako slabina neprojevuje ...
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 16:01:59
avatar
Dovolim si oponovat. Kriticky u FPSky citim prave minimalni framerate. Moc me nezajimaji cisla nad 40, ale zacukani byt i chvilkoveho si vsimnu a to muze byt docela pruser v kriticke situaci, ktere prave vetsinou takovato minima vyvolaji.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 16:09:53
avatar
nevšimneš, protože v podsattě nenastávají, na dobré průměrné hodnoty se hra prostě necuká ... vynahrazují to také vyšší FPS ;) .... věř zkušenému testerovi, že minimální FPS jsou hovadina uvádět, když ti hrábne antivir na disk, tak budeš mít 0 FPS se všema grafikama ....
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 16:45:57
avatar
S tim antivirem je to dobry priklad. Pokud budes mit 1 vterinu 0 FPS napriklad v zavodech nebo strilecce, tak se muze stat, ze se behem te jedne vteriny vybouras nebo te dostanou. Hranice minimalniho frameratu samozrejme lezi nize nez prumerneho, ale clovek si toho vsimne. Pokud ma nekdo hru nastavenou na hranici cukani tak v krizove situaci se mu to hodne rozcuka. Nvidia grafiky vseobecne maji sice ten relativni minimalni framerate vyse, ale ATIny maji zase dneska vetsi vykon/cenu a tak ten minimalni framerate u cenovych konkurentu je nastejno. Hadat do krve se tu ale nehodlam. Jen jak to vnimam ja.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 16:51:43
avatar
no já to vidím v praxi, protože ty karty testujeme, že to prostě není rozdíl, navíc vtipný je, že většina těchto recenzí se dělá na systému, na kterém vlastně nic neběží, je tam jen ten systém a testovací aplikace a to má k reálnému systému s milionem aplikací v pozadí, tak jak budete karty používat daleko, jinými slovy minimální FPS budou v praxi úplně jiné, proto je důležitější střední hodnota, která bude podobná ...
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 16:58:00
avatar
OK. Tuhle odpoved beru.
Superdrooper [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 17:17:50
avatar
Přesně tak, já též nepozoruji žádný rozdíl, ať hraji UT2004 s průměrnými 125 FPS nebo ať hraji s průměrnými 30 FPS, tak stejně vždy skončím jako poslední.
Comby [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 17:34:26

Hm, čo tak skúsiť porovnať min FPS a SSD vs. HDD? Stačí jedna karta z každého tábora a pár hier. Aspoň by sa potvrdilo, či nízke min FPS Radeonov nesúvisia s HDD.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 17:47:37
avatar
kdyz antivir hrabne na disk tak se to ve vetsine her vubec neprojevi, protoze ta taha z disku vetsinou jen pri nacitani. pri hrani je veskerej obsah v ram, pripadne se nacita prubezne a v tomhle pripade by se to take nemelo projevit.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 18:01:17
avatar
ehm věř mi že projeví mám to vzkoušené, když hraji do noci a zapoměnu vypnout autmatické spuštění antivirového testu nebo defragmentaci, to máš vidět co to udělá s FPS
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 19:13:34
avatar
ale spusteni antiviroveho testu je neco jineho nez ty jak tady pises jednou hrabne na disk!
Don_F3K3T3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 19:04:44
avatar
aha no tak to asi "hrabe" vo všetkých recenziách grafík. Preto majú ATi-ny menšie min fps- zas som o niečo múdrejší (ťažká demagógia toto)
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 19:59:56
avatar
kde jsem to řekl? Prosimtě běž si dát studenej hard na čelo ... a co že mají nižší FPS, také mají zase asi vyšší FPS když ve výsledku je na nich hra hratelná stejně nebo lépe než na FERMI ... znovu opakuji, je jedno jak nízké jsou minimální FPS jestli 20 nebo 25, protože se vyskytují 1-2 na 100 snímků, na dobrý průměr potřebuješ dobré průměrné FPS a ty mít nebudeš pokud by nízké FPS byly nějaký problém ... tečka.
HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 20:15:48

nejlepší je nahodit průběžný graf obou grafik a tam je jasně vidět, kde co jaká grafika zvládá.
Ve stejných pasážích jsou propady u různých grafik jiné.
Prostě fps je nestabilní a nějaká grafika může nasbírat lepší průměr díky vyšším MAX fps, ale v náročné scéně se propadne na nehratelnou úroven. To znamená průměr u obou grafik bude stejný, ale hraní bude zásadně rozdílné.
Stačí se nad tím zamyslet ... proč jiné weby tak testují ??
Asi pro srandu králíkům
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 20:25:11
avatar
asi ano ... protože ty grafy dokazují, že pokud jsou stejné průměry a trochu rozdílné minimální FPS nic to na hratelnosti nemění. Dobrý průměr nemůžeš mít bez dobrých FPS v celém průběhu a protože se testují krátké scény 1-2 minuty, mohou ty nízké FPS nastat klidně 1x za celou dobu ;)
HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 20:39:08

no pokud se bavíme o průměru 60 fps, tak minimální fps není důležitý údaj.
Pokud ale má grafika co dělat a drží se řekněme na 35 fps, tak tam už by mě zajímalo, jak se grafiky perou v náročné scéně a jak dlouho se drží řekněme na 20 fps jako na minimu.
Závěrem jen, že hodnota minimálních fps je zajímavá a rozhodně to není nesmysl.
Tečka, nechci se hádat
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 20:52:42
avatar
vzhledem k tomu, že většina současných i nových her je dělaná na 30FPS maximálně, tak tě víc zajímat nemusí
HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 20:55:42

a já si furt říkám, že už konečně pudu do konzole ;)
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 22:43:51
avatar
proč zase ta hra v těch 30FPS bude mít na PC možnost vypadat líp a také tak vypadá ;)
HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 23:09:09

no jestli ti stačí k radosti 30 fps na pc, proč ne
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 23:16:35
avatar
vzheldem k tomu, že hraji v 5760x1200 naplno "jen" s HD 5870, tak jsem i docela rád, že ty hry jsou dělaný na těch 30FPS
kapa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 15:23:15
avatar
Minule ked som napisal aky bude mat vykon GTX465 tak som sa aj trafil. vykon okolo HD5850 nieje spatny, spatne budu prevadzkove parametre, no to niekoho nemusi zaujimat. Ta karta by bola dobra, keby stavala na nejakom mensom jadre, no kedze je to mrzak GF100 tak to nieje bohvie co. Nvidii velmi chyba polovicne jadro z GF100 aby sme mali v cenovej kategorii HD5770 a spol konecne poriadnu konkurenciu....
Loki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 15:23:23
avatar
Ježiši. Ke soudruzi udělali chybu? Jestli je ta karta opravdu hlučnější než GTX 470, tak potěš pánbůh. Mají tam pěknej kocourkov. Karty se mají vylepšovat, a ne mrzačit a vybavovat generátorem hluku (PR: " To není chyba, to je vylepšení...Víc hluku = lepší karta) .
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 15:24:39
avatar
Tak zase jeden článek o NV který jsem jen tak přelétl.Čtu to již z důvodu že se snažím doufat o nějakém to zlepšení ale stále ta samá písnička.Mužem jen tedy doufat že snad příští generace a nebo snížení ceny udělá s NV opět zase konkurenční gráfu.Ještě že mám ATI
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 15:35:26
avatar
bohužel, zlepšení musí nastat na straně produktu, pak o něm můžeme i dobře psát ... o mizerném produktu nemůžeš psát dobře - to snad chápeš
Candys.SLR [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - chyba 2010-05-25 15:28:30
avatar
GTX275 nemá 256 nýbrž 448 paměťovou sběrnici ne?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 15:34:46
avatar
správně - opraveno
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 16:04:14
avatar
Ja si prave rikal, jak si zajistila tu vyssi propustnost s GDDR3 nez GTX465 s GDDR5... Diky za objasneni
carterkrieg [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 17:06:01
avatar
1 graf -

pokud dobře vidim, tak tam neni žadne rozlišení 1920-1200 ale 1920-1080.

Navic ani v tomhle nižším rozlišení nedosahuje 5850 framerate 35 FPS ale pouze 26 - tzn. na hranici hratelnosti, prosím oprav si to, v jinak dobrém článku to vydadá jak podprahová reklamština.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 17:07:39
avatar
U Crysis stačí bohatě 25FPS + vyzkoušeno ... ta hra je tak udělána ...

jinak ano to rozlišení je 1920x1080 :/ není divu 1920x1200 LCD se skoro nedá sehnat, smutné ale jinak je to to samé rozlišení FullHD
D4NO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 18:03:33

Těch 25FPS je plynulych díky blur efektu, podobně jako filmy v kině a televizi.

A je to dobrá věc hlavně u náročnějších her, ale spíš bych se bál o oči (i když to nemusí mít až takový dopad) .
Imperator [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 18:01:34

pozeram na ceny a 5850 stoji 220 E bez dph
a neviem ci som pozeral spravne ale vykon je priblizne ako 5750 CF - ktora stoji 80 E bez dph

Oplati sa mi kupit dve 5750 CF ? (vyslo by ma to na 160-180 Eur)
a cca 40 by som ustetril

pripadne 2x 5670 za 67 Eur bez DPH ?

Su dosky s podporou CF lacne ? alebo sa vyskytuje CF len v drahsich verziach ?
Trefa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 19:58:25
avatar
Urcite sa ti CF pri tychto slabsich kartach nevyplati,v pripade ze CF v hre nebude fungovat tak budes mat v podstate vykon jednej 5750 a to uz pre hraca asi nie je to prave orechove ... Radcej nasetri na tu 5850ku alebo zober 5770ku,zalezi na monitore ... A co sa tyka dosiek tak dosky s CF su aj v mainstreame ...
DDR0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 17:52:32
avatar
tak zatim bída a dle mě srovnání s 5830 je pravdivé ale jak víme NV postupně zvyšuje dost výkon přes ovladače a z prvních beta ovladačů to nelze hned odsuzovat. Je vidět že se primárně soustředily na výkon pod DX11 a kompatibilita s DX9 a srovnání prudkých propadů výkonu přijde později, vždyť to takhle bývá i u Radeonů
K4SPI [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 18:47:38
avatar
Tragicky to tak nevypadá, bojím se jen její nenažranosti
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 19:52:10
avatar
máš pravdu nevypadá .... ono to je
Longin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 20:26:58
avatar
Koukám, že tenhle čip bude i v notebookách. Samozřejmě podtaktovaný někde na 400Mhz
Dle nvidie : čip vybaven téměř 3x vyšším počtem Cuda jader, než které měly k dispozici předešlé generace.
A až 10x výkonější, než konkurence. ( ..Ehm... To asi mysleli Intel )

Ale o tom, že baterka vydrží půl hodiny nemluvily :-D

Po tomhle malém prewiew.. LOL
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 21:05:01

Uz bolo doplnene info o spotrebe. Nemala by v zatazi prekrocit 100W.
D4NO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 21:43:55

GTX480 ma taky TDP 250W a jaka je realita ... I když v NtB JE to už jedno když je to taková hodnota nebo o něco větší A přitom výkon to bude mít někdo okolo NtB verze 5870.
4EVER [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-26 12:07:47

nezabudaj ze TDP nie je je spotreba grafiky.
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-26 12:36:41

Okrem toho boli tu v notebookoch uz aj take excesy ako mobilna HD 4870 X2 alebo SLI mobilnych GTX 280 takze MGTX480 az tak velmi asi vycnievat nebude.
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-26 13:52:45
avatar
Vykonovo vycnievat nebude, ale cenovo urcite. Na PCT pisu ze si vyrobca notasov mySN len za tuto grafiku necha zaplatit 700 Euro!!! To je cista sialenost.
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-26 13:59:24

Tak to teda hej. Ta cena je priam neskutocna. Inak vycnievanim som myslel spotrebu. Ale vykonovo to tiez sedi. Vyhoda je akurat v tom, ze ide o jednojadrovu GPU. Ale za taku cenu...
D4NO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-26 13:54:30

To vím... Jenže je tu potom otázka proč se udává TDP když to o spotřebě neřekne nic?
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 20:56:32

DD mas skvely namet na clanok: Odkaz
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 22:46:37
avatar
Asi NVIDAI přestala sypat - přeci jen Vědci co si hrají s Fermi v Laboratořích PhysX nepotřebují, tak jde o dům dál ... možná se konečně dočkáme díky ATI a jejího cílení a podpoře skutečných standardů pořádné unifikované fyziky ve hrách, kde CPU bude dělat to své a grafika taky ...
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-26 08:26:44

No fakt je ten, ze GPU sa na pocitanie fyziky hodi viac ako CPU. A dalej je tam napisane toto:

Citace:
However, according to our data, Manju departure won’t affect PhysX or CUDA development process in NVIDIA, and his new roll in AMD won’t be connected to game physics related projects (instead, he is going to be involved in ISV recruitment).


Takze by sa nemal podielat na ziadnom fyzikalnom engine. Co by davalo aj zmysel. Urcite ma v zmluve nieco take ako ze nemoze v tom obore po odideni z prace robit nejakych x rokov. Ktovie. Inak ISV znamena Independent Software Vendors takze asi chcel nieco skusit sam. Mozno este o nom budeme pocut.
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-25 22:43:56
avatar
Tak zase jedna varianta chipu. Nebude treba jeste GTX 455 nebo 445? Jak uz jsem jednou napsal. Když se to bude prodávat, tak se to bude vyrábět Je plno neinformovaných, co chtějí mít new vga.

A přiznejme si, GTX465 je novější než HD5850 apod
jardop [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-26 00:08:38

len dufajme, ze nechystaju este slabsie verzie..
milenium [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - pravda pravdouci 2010-05-26 08:59:29

Krásny clanek, se kterym sa da jednoznacne souhlasit!
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Paralympiáda 2010-05-26 09:54:57
avatar
Už vidím název testu, kde budou srovnávat HD 5830 vs. GTX 465.
"Paralympiáda DX11 - mrzák od ATI vs. mrzák od nVidia"
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-26 10:36:38
avatar
to je dobrý to si zapíšu
HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-26 12:03:10

GOSI, ještě tu DDho naváděj
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-26 14:28:49
avatar
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-26 14:38:36

Toto je priklad komentara so smailikom, ktory treba vymazat?
4EVER [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-26 12:34:19

Inac mi pride trochu divne ukradnut grafy z ineho webu a vydavat ich za svoje... Ked uz mali byt nazov clanku GTX 465 otestovana alebo nieco podobne a nie exkluzivna recnenzia. To je zavadzajuci nadpis. Exkluzivna recenzia je ked mas kartu bud ako prvy alebo ako prvy ju medzi vsetkymi otestujes.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-26 15:40:53
avatar
já je za svoje nevydávám! Hned v úvodu máš napsáno kdo kartu testoval!
4EVER [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-26 16:08:44

ale nadpis hovori nieco ine...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-26 16:17:40
avatar
ale nadpis netvoří článek!
4EVER [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-26 12:35:05

A este DD kde je recenzia nejakej GTX470/480? Uz je 2 mesiace na trhu a kde nic tu nic. Ci pockas s vydanim tak ako pockala Nvidia?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-26 15:41:24
avatar
zítra-pozítří bude. testovalijsme na nových ovladačích
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-26 16:02:57

t.j 257.15? Tie boli vydane iba vcera a su to iba beta ovladace. Alebo myslis posledne WHQL?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-26 16:04:15
avatar
to je jedno, zařadím je jen pro zajímavost, že s výkonem nijak nepohli (navzdory avizovanému zlepšení se žádné nekoná!)
4EVER [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-26 16:09:55

zaujimave...nove ovladace od ATI podla teba prinasaju zvysenie vykonu a nove ovladace od Nvidia neprinasaju nic...pritom vzdy pridali nvidiacke ovladace nejake to % vykonu
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-26 16:17:24
avatar
proč lžeš ... je spousta ovladačů které výkon nepřinášejí ale přinášeji opravu chyb atd. přestaň tady vyvolávat flame a lhát ....

Nové ovladače přinášejí výkon jen v SLI které při rpovozních vlasnostech GTX 400 nikoho nezajímá ... nadále nefunguje 3D Suround. nárlst výkonu na sungl kartách je minimální a je většinou tam, kde to nikoho nezajímá - rozlišení 1680x1050 které nikdo s GTX 470/480 nepoužívá. V 1920x1200 a 2570x1600 s AA/AF, které měříme u těchto karet neodhalili žádný prokazatelný nárůst výkonu, který by se dal označit za něco jiného, než chybu měření sorry ...
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-27 15:29:54

Vyssie som pridal odkaz na diskusiu k tymto ovladacom a ludia co ich skusali tvrdili opak a bola s nimi dost velka spokojnost. Podla viacerych z nich taketo driver-e nemali uz davno...
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!