Pod drobnohledem: ATI RADEON HD 5850 – Taktování a CrossFireX - Co umí grafický bestseller?
Napsal Kristián "Budy" Petráš   
Thursday, 12 August 2010
alt

 

 

 

 

 

 

Pod drobnohledem: ATI RADEON HD 5850

– Taktování a CrossFireX - Co umí grafický bestseller?

Dnes rozpitváme jeden z nejpopulárnějších grafických modelů na trhu. Podíváme se na jeho OC potenciál a výkon v CrossFireX. Pokud máte pocit, že podobné téma tu již mělo být zmíněno výrazně dříve, máte pravdu. Také tento článek už je v podstatě hotov od března, ale až nyní se na něj dostává s vydáním (ovladače tedy nejsou tolik aktuální). Omlouvám se tedy za pozdní uvedení, zkrátka nestíháme, ale i tak rozhodně stojí stále za pozornost, jelikož ATI Radeon HD 5850 je jedna z nejpopulárnějších grafik na trhu už řadu měsíců a i dnes stále patří k nejžádanějším.

ATI Radeon HD 5850 –

Dostupná skutečně herní grafická karta s obřím potenciálem

Už je to nějaký ten pátek, co je tu s námi Radeon HD 5850. Oficiálně byl vydán vloni, spolu s HD 5870, a to na přelomu září a říjnu. Půl roku neexistovala ani papírová konkurence k těmto grafikám a kdo chtěl výkonnou herní grafiku, měl výběr velmi jednoduchý. Ten se výrazně nezkomplikoval ani s uvedením GTX 470/480 grafik, které až na špičkový výkon ve všem ostatním, jako poměr cena-výkon, cena a provozní vlastnosti, zůstavaly poraženy. Nabídli jsme vám celou řadu recenzí grafik HD 5850.

V testech jsme vám i ukázali, jaký nárůst výkonu dokáže nabídnout karta s 2GB GDDR paměti proti kartě s 1GB. Nějak jsme vám ale neukázali, jaký nárůst výkonu dokáže karta nabídnout, když ji přetaktujete. Jelikož se jednalo o nereferenční edice s velice kvalitním chlazením, tak je to poměrně ke škodě. Od toho je zde dnešní článek, abychom vám představili, jestli je lepší volbou koupě Radeonu HD 5870 nebo je lepší ušetřit a dotaktovat HD 5850 na výkonnostní stupeň vyššího modelu. Otázkou je, jestli HD 5850 má na to rezervy. Nebudeme ale předbíhat a seznámíme vás, nač se v dnešním článku můžete těšit. Porovnáme si radeony HD 5850 a HD 5870 na základních frekvencích, tak i na frekvencích po přetaktování. Jelikož se nám podařilo sehnat dvě HD 5850 od společnosti Asus, tak v dnešním testu nebude chybět ani ukázka výkonu dvou karet zapřažených do CrossFireX.

  • Základní fakta a parametry

Jak HD 5850 tak HD 5870 jsou založeny na "mainsteramovém" jádře RV870 s 2,15miliardami tranzistorů na ploše 334mm čtverečních. Dnes už také víme, jak moc se toto jádro ATI povedlo. V porovnání s konkurenčními GF104, či dokonce GF100 je výrazně efektivnější, menší a přitom nabízí stejný nebo vyšší výkon a je i schopno dosahovat vyšších frekvencí při nižší spotřebě. To vše při stejné výrobě, ve stejných továrnách stejným výrobcem procesem.

 Jádro použité pro HD 5850 je vlastně "defektní" jádro z HD 5870 a nese místo plnohodnotných 1600 stream procesorů "pouhých" 1440. Jelikož se jedná z části o defektní jádra, tak je tedy i logické, že obě dvě jsou vyráběny stejným výrobním postupem a to 40nm technologii. Počet ROP jednotek je stejný. Obě dvě jádra nabízejí 32 ROP, což je dvojnásobek oproti starší generaci u jádra RV770. Paměťová sběrnice je na obou modelech totožná a to mainstreamových 256bit. Paměťové moduly jsou použity stejné a to standardu GDDR5. Tímto stejné parametry končí a přecházíme k "rozebrání" rozdílů mezi těmito populárními a již ověřenými a rozšířenými DX11 výkonnými grafikami.

Výkonnější model ATI Radeon HD 5870 má referenční frekvenci jádra 850MHz, zatím co slabší HD 5850 pouhých 725MHz. Paměti jsou taktovány na 4800MHz v případě HD 5870, a na pouhé 4000MHz pro slabší HD 5850. Propustnost těchto dvou grafických akcelerátorů je 153,6GB/s a 128GB/s. Karty jsou chlazeny podobným chladičem, založeným na stejné konstrukci. HD 5870 je podstatně delší kartou a to má neblahý vliv na zvukový projev celého chlazení. Na kartách je osazený v referenční podobě 1 GB paměti, takže se nemusíte obávat, že by se vám hry cukaly kvůli nedostatku paměti a to ani ve vysokých rozlišeních. K dnešnímu testu jsme si vybrali tři referenční karty od společnosti Asus. Dvě EAH5850 a jednu EAH5870.

  • Referenční vs Nereferenční edice a ceny

Model ATI Radeon HD 5870 a HD 5850 se od svého uvedení na trh, nedočkaly ze strany AMD-ATI žádné cenové úpravy. Oficiální ceny od října 2009 jsou stále 399 dolarů za HD 5870 a 279 dolarů za HD 5850. Jak ale víme, dostupnost obou modelů byla prvních pár měsíců špatná a ceny u obchodníků rychle vystoupaly. Za to, jaká byla situace a jaká je situace stále mohou tyto věci:

  • Půl roku neměly HD 5850/5870 žádnou konkurenci ani alternativu.
  • Poptávka tak vysoce převyšovala nabídku.
  • 40nm proces se zrovna nepodařilo dokonale odladit, výtěžnost není ideální a navíc TSMC nijak nechvátalo 40nm výrobu rozšiřovat a AMD-ATI dát více prostoru, kvůli vazbám na konkurenční GlobalFoundires, ke kterému AMD hodlá přesunout v budoucnu velkou část výroby.
  • Výtěžnost 40nm procesu se nijak zvlášť nelepší a 55nm proces stále dominuje a 40nm roste jen pomalu – což je dáno efektivitou, protože někdo ty nepovedené čipy a drahé waffery zaplatit musí.
  • Méně efektivní a výrobně draží FERMI grafické karty NVIDIA přišly pozdě a hlavně nedokázaly překonat HD 5000 grafiky, ba dokonce jsou výrobně i provozně méně efektivní.

Jinými slovy není zde stále prostor pro slevy, výrobní situace to příliš neumožňuje a konkurenční prostředí nijak na slevy netlačí. Uvedení konkurenčních NVIDIA GTX 400 znamenalo jediné. Rozšíření nabídky DX11 akcelerátorů, což alespoň obchodníky donutilo v poslední době snížit ceny HD 5850/5870 na oficiální úroveň, protože ty si jinak mohli dovolit obchodníci prodávat výrazně dráž.    

(Nahé RV870)

 Výrobci také vyrukovali se spoustou nereferenčních edic, lišících se vlastním návrhem PCB a chlazení. Samozřejmostí jsou i z výroby přetaktované edice. A jak již víme, tak jádro RV870 je velice schopné vysokých taktů, tak bude zajímavé sledovat, jak vysoko přetaktovaných OC edic se dočkáme. Nereferenční edice HD 5870 se v poslední době "rojí" na pulty obchodů v solidním množství a jejich frekvence v některých případech atakují i 1000MHz na jádře! Nutnosti je použití lepšího chlazení, jelikož to referenční má již s uchlazením takového taktu značné problémy. U slabších karet se extrémně "nahoněných" OC edic pravděpodobně nedočkáme, jelikož kartu stačí rázně přetaktovat a s výkonem je již mírně nad vyšším modelem.

(HD 5870 vs HD 5850)

Proč se extrémní OC edice neobjevují i u HD 5850, na to vám odpoví dnešní test. Plánujete-li si pořídit HD 5850 v OC edici, nemůžete počítat s nějak extrémními frekvencemi z výroby. Budete-li toužit po navýšení výkonu na úroveň vyšší edice, musíte si ji dotaktovat sami. Chladiče, které jsou osazovány na nereferenční karty jsou mnohdy mnohonásobně lepší než ty referenční a společně s vyladěným PCB jsou tyto karty mnohem lepší pro OC hrátky. Standardně se s HD 5850 v referenční podobě dostanete na takty od 930MHz do 1GHz. U paměti je pomyslný průměr přetaktu okolo 5,0GHz. A teď přicházejí na řadu nereferenční edice, které nemají problém s udržením mnohonásobně vyšších taktů. Například edice TOXIC od Sapphiru nemají problém se stabilním provozem jádra na frekvence 1050MHz! Ale najdou se i povedenější kousky, které na vzduchu zvládají i 1100MHz až 1150MHz! Sami si jistě dokážete představit, jaké výkony takto přetaktovaný čip musí podávat. Vzhledem k nízkých cenám nereferenčních edic, je v dnešní době lepší sáhnout po nich, než po klasických edicích navržených přímo ATI. Dosáhnete nižších teplot, vyšších možnosti u taktování a tím pádem i vyššího výkonu. A to se raději ani nezmiňujeme o některých kartách s tišším chladičem.

(Refereční HD 5850 vs Sapphire HD 5850 Vapor-X)

Radeon HD 5850 nabízí ale i další otázky. Co dokáže dvojice grafik? A stačí jedna na Eyefinity? Podívejme se …

 

 
  • Vyplatí se dvojice HD 5850 do CrossFireX?

Předpokládejme, že ve vašem PC je již jedna HD 5850 umístěna a váš monitor nese úhlopříčku nad 24" to značí rozlišení 1920x1080(1200) případně vyšší.

Z vlastní zkušenosti víme, že v tomto rozlišení na vysoko přetaktované kartě si užijete bez problémů všechny nové hry ve maximálních detailech. Až na výjimku hry Crysis, které v džungli je ještě pohodlně hratelná, ale v zamrzlých pláních již by se dalo uvažovat o jedné kartě navíc. Takže si proberme, vyplatí-li se dokoupení ještě jedné karty, nebo jestli je lepší ji prodat a koupit rovnou nejvýkonnější grafickou kartu na trhu – Radeon HD 5970, která v základu nabízí mnohem stejný nebo vyšší výkon než dvě HD 5850 a ještě vám dovolí enormní navýšení taktů. Hemlocka seženete okolo 14 000,-, HD 5850 není problém obstarat za něco mírně nad 6000 korun. Cenově to tedy vychází podobně a lze říci, že kdo má více jak 10 000 korun na grafické karty, většinou už nějakou tu tisícovku nepočítá a jde do toho nejlepšího. Ale podívejme se, co dvojice HD 5850 dokáže …

Mám Eyefinity ale nechci utrácet za výkonnou grafickou kartu, postačí mi HD 5850?

Technologie Eyefinity přišla jako blesk z čistého nebe. Nikdo neočekával, že by si ATI s novou generací pro nás připravila takový luxus a přitom to není nic složitého, výrazně nového a Microsoftem nepodporováno. K našemu překvapení je tak již dnes dobře použitelná na hraní her anebo sledování filmů. Není tedy nic zvláštního na tom, že se najde dostatek uživatelů, kteří po této technologii pokukují.

Sehnat dnes tři 22" případně 24" LCD není až tak drahá záležitost a dovolit si to můžou i méně majetní uživatelé. Ostatně řada lidí dlouhodobě používá dvojici monitorů a tak přikoupit třetí s DisplayPort výstupem, což je podmínka pro funkčnost Eyefinity, už není takový problém. Horší je to již s grafickým akcelerátorem k takové panelové soustavě. Zde je již zapotřebí extrémního výkonu, který může vyjít podstatně dráže než samotné LCD panely. S Eyefinity máme v redakci bohaté zkušenosti, jelikož minimálně dva z redaktorů našeho magazínu jej mají už dlouho doma a další se na něj chystají. Každý, kdo si Eyefinity zkusí a zkusí si na tom hrát a pracovat, už nechce nic jiného.

Hry v rozlišení 5760x1200 na jediném ATI HD 5870 jedou dobře. Zvláště Bad Company 2, Dirt 2 nebo nový S.T.A.L.K.E.R. občas je to sice na hranici hratelnosti a to i s vysoko přetaktovanou grafikou, ale stále to ještě dostačuje pro plnohodnotný herní zážitek. Horší situace nastává u hry Crysis, kde je zapotřebí dvou takových to přetaktovaných karet. Starší nebo méně náročné hry si samozřejmě zahrajete bez problému i s jednou kartou. Autor tohoto článku ozkoušel pro vás Eyefinity s levným ATI Radeonem HD 5850 v 5760x1200 rozlišení, a jeho poznatky jsou následující:

 Většinu her si vychutnáte v maximální možné kvalitě, i když v některých titulech výkon kolísá a je zapotřebí kartu hodně nataktovat. Přesto se to dá překousnout a vystačíte si i s takto levným akcelerátorem. Samozřejmě, že se najdou tituly, kde budete nuceni sáhnout po snížení detailů, ale těchto her moc není. Dá se s touto kartou na Eyefinity vydržet, ale není to to pravé ořechové. Toužíte-li po plnohodnotném zážitku z Eyefinity, sáhněte raději po CrossFireX kombinaci anebo po duální kartě, která je pro tuto technologii uzpůsobena. V každém případě záleží na tom, jak velký jste hráč, pokud více pracujete a méně hrajete, bude vám HD 5850 i na Eyefinity královsky stačit. Pokud jste náročný hráč a pořídíte si tři pořádné monitory, asi zase nebudete mít herní grafiku střední třídy. Samozřejmě čím větší rozlišení, tím větší zátěž na grafiku. Pokud si pořídíte monitory s dnes běžným rozlišením 1920x1080, dostanete se na 5760x1080, což je méně náročné. S trojicí monitorů s 1680x1050 už pak není s HD 5850 problém Eyefinity provozovat i v nejnáročnějších hrách v maximálních detailech.  

 
  • Asus HD 5850 a HD 5870 - Testovací sestava

Grafické karty jsme otestovali na sestavě skládající se z procesoru Core i5 750 přetaktovaného na frekvenci 4,0GHz. Procesor jsme chladili chladičem Noctua NH-U12P se dvěma ventilátory značky Xilence. Operační paměť jsme zvolili Corsair Dominator na frekvenci 1600MHz s CL8. Kapacita byla 2x2GB. Pevný disk byl použit značky Seagate s kapacitou 500GB a 32MB vyrovnávací cache paměti. Základní deska co nám umožnila tento test, se jmenuje Asus Maximus III Extreme se socketem s1156. Sestavu napájel výkonný zdroj od firmy Corsair s názvem HX1000 s výkonem 1000W. Monitory pro test jsme použili tři. Vyrábí je společnost Asus a jsou to přesně modely se značením VW266H s nativním rozlišením 1920x1200. Bohužel vám dnes nenabídneme ukázku výkonu pod Eyefinity a to přesto, že monitory jsme k tomu připravené měli. Srovnávací test grafických karet pod Eyefinity vám přineseme v jednom z dalších článků.

S testovací sestavou jste již obeznámeni, tak teď zbývá si ji ukázat, jak vypadá, když je pěkně poskládána v počítačové skříni. My jsme použili velice kvalitní skříň od firmy Thermaltake se značením Armor Extreme Edition. Skříň je standardu Big-Tower, takže o prostor není nouze. Testovací konfigurace vypadá následovně.

Grafické karty jsme otestovali v následujících hrách a benchmarcích: Crysis Warhead džungle+zamrzlé pláně 1920x1200 Very High 4xAA. Call of Duty:Modern Warfare 2 1920x1200 Max 4xAA. Bioshock 2 1920x1200 4xAA Max. Dirt 2 1920x1200 Max 8xAA. GTA IV 1920x1200 High. World in Conflict 1920x1200+3840x1200 Max 4xAA. Fallout3 1920x1200 Max 8xAA. Hawx 1920x1200 Max 4xAA. Far Cry 2 1920x1200 Max 4xAA. S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat 1920x1200 Max 4xAA. Alien vs Predator 1920x1200 Max. Company of Heroes Tales of Valor 1920x1200 4xAA Max. Všechny s podporou DX11 jsme testovali pod tímto API. Ostatní tituly byly otestovány buď pod DX10 (DX10.1) případně pod DX9. Benchmark jsme použili jeden, 3D MARK Vantage v nastavení Performance a Extreme.

Teď si ukažme, na jakých taktech jsme testovali.

 

 
  • Asus HD 5850 a HD 5870 - Základní takty a takty po OC.

Než se vrhneme na naměřené výsledky, tak si ukážeme, na jakých taktech jsme testovali a také jaké napětí bylo pro určité frekvence zapotřebí. Jelikož jsme testovali referenční verze grafik, tak vám i prozradíme, na kolika procentní otáčky bylo zapotřebí nastavit ventilátor, aby daná frekvence byla stabilní a karta se nepřehřívala.

ATI Radeon HD 5870 tiká v základu na 850MHz pro jádro a 4800MHz pro paměti (4x1200MHz). Napětí, které je požadováno pro napájení jádra při základní frekvenci je 1.15V. Grafika na základních taktech disponuje paměťovou propustností 153,6GB/s. Ventilátor je nastavený na 25% otáček ve 2D a pod zátěží stoupá až k 37%, co se týče hlučnosti je rozumně tichý. Při tomto nastavení kartu chladí v rozumných mezích.

Jelikož cílem testu je ukázat, jestli je lepší z hledisku poměru cena/výkon pořídit Radeon HD 5850 a dotaktovat jej na úroveň vyššího modelu, tak testovat budeme krom přetaktovaného stavu i při základních frekvencích. Jako bonus jsme pro vás otestovali i výkonnějšího brášku na dvou frekvencích. První zvýšené takty jsou vyobrazeny v GPU-Z screenu o kousek výše. Všimněte si, jak se při navýšení frekvencí na 965MHz pro jádro a 5300MHz pro paměti zvedla propustnost. Pro tento takt jsme potřebovali jádru nastavit napětí na 1.25V a ventilátor byl na 40% svého výkonu. Teploty v zátěži nepřesahovali 84 stupňů celsia. Jen tak pro zajímavost, máme zde ještě jednu HD 5870 od společnosti Gigabyte a ta si pro frekvenci na 950MHz řekla o 1.3V. Pěkný důkaz toho, že při taktování hodně záleží na tom, na jak dobrý kus křemíku narazíte.

Naše konečné snažení se zastavilo na 1GHz pro jádro a 5300MHz pro paměti. Karta by možná zvládla i více, ale narazili jsme zde na problémy s teplotami. Referenční chladič dokázal ještě tyto frekvence uchladit, ale bylo to již na hraně. Toužíte-li po vyšších frekvencích, sáhněte raději po nereferenční edici. Při tomto vysokém taktu, si jádro řeklo o maximální napětí, které bylo možno nastavit, tedy o 1.35V. Upozorňujeme, že tento konkrétní kousek, který jsme k testu použili, není kdo ví jak vydařeným, a že klidně můžete narazit na kartu, které bude pro tuto frekvenci stačit pouze 1.3V. Pro běžný provoz ale tato frekvence není, jestli tedy nevyměníte chladič. Karta již hodně topí a je zapotřebí ji řádně chladit. Museli jsme ventilátor nastavit na 70% otáčky a to již nedělalo dobře naším uším. Jelikož karta je dost dlouhá, tak ventilátor musí přes dlouhý žebrovaný prostor tlačit vzduch a zvukové projevy to nejsou zrovna nejlepší. Jestli bydlíte v paneláku a budete v noci hrát s takto vysoko nastavenými otáčkami, můžete i očekávat zvonění sousedů spojené s nadávkami proč musíte v noci vysávat byt.

Tak a jsme u druhé karty. Všechny potřebné údaje si můžete vyčíst z GPU-Z screenu. Při takto nízkých frekvencích jádro "slupne" 1.087V. Ventilátor ve 2D je nastavený na 25% otáček a ve 3D režimu může "napochodovat" až k 35% zátěži.

Referenční chladič na této kartě je velice tichý a dá se bezproblémově používat až do 45% otáček. Výše již začíná být rušícím prvkem, který s velikými obtížemi přeřvou reproduktory. Výše tedy nedoporučujeme jej nastavovat. Pro frekvenci 950MHz na jádře jsme museli nastavit napětí na 1.225V. Napěťové rezervy pro další taktování zde jsou, ale potíž je v chlazení. Chladič již při vyšších frekvencích moc dobře nechladí, a je za potřebí osadit grafiku nějakým lepším chladičem. Například Accelero S2 dokáže jádro RV870 spolehlivě uchladit a navýšit frekvence na 1GHz bez sebemenšího problému. Představme si tedy, jak si karty vedou po výkonnostní stránce a jestli je takto vysoký overclocking k užitku.

 

 
  • Asus HD 5850 a HD 5870 - 3DMark a DX9 hry

Poznámka: Test je hotový už od března 2010, použité ovladače jsou staršího data a jedná se o Catalyst 10.2, takže v některých hrách už dnes může být výkon vyšší, týká se to zejména CrossFire.

Výkonnostní nárůst jsme pro vás změřili v širokém spektru herních titulů. Nechybí zde starší oblíbené tituly, tak i nové herní etalony. Některé hry, které jsme do testu zakomponovali, jsou sice staršího data a jejich oblíbenost není nikterak dramatická, přesto nabízejí dobrou grafickou stránku a náročnost na hardware je u nich obstojná. Testujeme tedy i v těchto titulech a to také z důvodu, že testy musíme provádět na originálních verzích a ne všechny tituly co vyšly, vlastníme. Warez tedy nebudeme podporovat, jelikož je to protizákonné a také je to nefér vůči herním studium, které se s hrou dřou roky a odměnou pro ně v mnoha případech budiž pouze pár šupů pro nakrmení rodiny. Než si ukážeme to nejzajímavější, výkon ve hrách, tak si představíme, jakých výsledků dosáhnete po přetaktování v obligátních 3D Mark Vantage v nastavení Performance a Xtreme.

Ve výchozím nastavení (Performance) je výkonnostní rozdíl mezi HD 5850 a HD 5870 slušný. Situace je totožná s přetaktovanými kartami. Hlavním cílem testu je ukázat, zda-li se slabší Radeon po OC vyrovná výkonnějšímu bratříčkovi. V tomto případě pro slušné překonání stačí takty na jádře okolo 950MHz a paměti do 5000MHz. V nastavení Extreme je situace totožná i když přetaktovaný HD 5850 již nenabízí tak razantní náskok po OC vůči dražší kartě.

Teď si ukažme, jaké frekvence jsou zapotřebí u her "jedoucích" pod DX 9.0. Call of Duty Modern Warfare 2 není vůbec náročnou hrou a pro hraní v maximálních detailech na 24" LCD vám bohatě vystačí Geforce GTX 275. Přesto jsme provedli měření i v tomto titulu, a jak můžete vidět, naměřené snímky za vteřiny jsou již v extrémních hodnotách. Měření prokázalo, že pro překonání dražší karty stačí bohatě frekvence 950/5000MHz. Tuto frekvenci uchladíte s referenčním chladičem při rozumně nastavených otáčkách ventilátoru. Není tedy nutné vyměňovat chladič, i když to se může hodit při požadavku vyšších frekvencích. Například s chladičem Accelero S2 je náš Asus EAH 5850 schopen fungovat až na 1050MHz při nízkých teplotách a tichém chodu. Pro CrossFireX sestavu není tento titul vůbec žádnou výzvou a hra jede plynule i s Radeonem HD 5870 v rozlišení 5760x1200.

Další DX 9.0 titul zde máme povedený Fallout 3. Měření opět dokázalo, že jestli nechcete zbytečně utrácet za HD 5870, tak si vystačíte i s jeho "osekanou" alternativou, kterou po vyšším přetaktování vyženete na výkonnostní stupeň dražší verze. CrossFireX zde postrádá smysl, navýšení výkonu nenabízí nikterak zásadní a FPS jsou dostatečná i s jednou kartou.

 

 
  • Asus HD 5850 a HD 5870 - DX10 a DX 10.1 hry

Přitvrzujeme a jdeme si "očekovat" hry pod novějším API. Začněme naším oblíbeným Crysis-em, který jsme otestovali ve dvou podmínkách. Crysis by se dal po stránce nároků na HW charakterizovat, jako "dvojitý" titul. V džungli si vystačíte s jednou výkonnou grafickou kartou. Hra je pohodlně hratelné s Radeonem HD 5870 ve very high detailech i v rozlišení 1920x1200. Situace se obrací, když dojde na zamrzlé ledové pláně. Zde již výkon klesá o polovinu a to co bylo hratelné v deštném pralese již v ledové pustině není ani náhodou.

Začněme tedy grafem s výsledky naměřenými v džungli. Slabší GPU podává o 17% horší výsledky, je tedy otázkou, jestli i vysoké OC dopomůže k dohnání vysokého náskoku Radeonu HD 5870. Naštěstí Crysis umí dobře škálovat frekvence grafického jádra, a tak s přetočeným Radeonem HD 5850 na 950/5000MHz se dostáváme na výsledek o 5% vyšší, což je výborné. Zvláště když uvážíme, že s osazením lepšího chladiče je možno jádro popohnat znatelně výše.

V ledových pláních je situace následující. Hratelné je to pouze s Radeonem HD 5870 a to ještě musí být přetaktovaný na extrémních 1000MHz pro jádro a neméně extrémních 5,3GHz pro paměti. S ostatními kartami si to plynule nezahrajete. Jedině s CrossFireX sestavou, kterou v grafu naleznete samozřejmě také. Situace je stejná a přetaktovaný HD 5850 poráží HD 5870 o rovný jeden snímek. CrossFireX je dobrým společníkem pro tuto hru a jestli ve vašem PC tikají dva HD 5850 případně dvě karty vyšší verze, můžete počítat s dokonalou plynulostí.

Bioshock 2 se moc nepředvedl, technologicky nepřinesl nic nového a nabízí stejnou HW náročnou i grafickou stránku jako jeho předchůdce. Tato hra je krásně hratelná i na Geforce 8800GTS s 320MB paměti. Jak je již dle grafu zřejmé, tak frekvence 950MHz na jádře opět tak tak vystačila pro překonání plnohodnotného RV870. CrossFireX se v této hře škáluje velice dobře a výkonnostní nárůst je zde mohutný. Jediná škoda je to, že snímky jsou až zbytečně vysoké a že hra není optimalizována pro Eyefinity, abychom mohli vysokého výpočetního výkonu využít.

 CrossFireX v GTA IV moc dobře nefunguje a je to znát v počtu snímku se dvěma kartama. Lépe uděláte, když si pro tento herní titul pořídíte jednu výkonnější grafiku a přetaktujete. Stali jsme se svědky zajímavé anomálie, přetaktovaný RV870 s 1440SP stačí bohatě na překonání plnohodnotného jádra, ale když přetaktujeme HD 5870, výších výsledků nedosáhneme. Škalování frekvencí podle slabší karty není špatné, ba dokonce je i výborné. Nechápeme tedy, v čem je potíž. Je dost možné, že pro "nahnání" výšších výsledků s HD 5870 bychom potřebovali procesor na vyšší frekvenci.

Jelikož World in Conflict podporuje dva monitory (na jednom máte herní prostředí a na druhém mapu v extrémní kvalitě), využili jsme této možnost a změřili jsme výkon jak v 1920x1200, tak v 3840x1200. Slabší grafický akcelerátor opět nezklamal a již hodněkrát zmiňovaná frekvence je dostačující pro mírný náskok nad Radeonem s 400 dolarovou cenovkou.

Stejná situace nastává v rozlišení 3840x1200 kde jsou naměřené hodnoty velice blízko těm předešlým. Zde již není co dodávat a ukažme si další real-time stratégii testu.

Company of Heroes: Tales of Valor není rozhodně v žádném případě nenáročnou hrou. Nastavíte-li všechny detaily na maximální hodnotu, můžete počítat s tím, že i ty nejvýkonnější grafické karty budou mít co dělat. Na naší sestavě v rozlišení 5760x1200 si jeden Radeon HD 5870 s hrou poradí, ale ne zrovna nejlépe. Průměrných 30FPS kterých dosahuje, není moc ideální pro plnohodnotný herní zážitek. Ale výkon pod Eyefinity, jak jsme již řekli, si ukážeme až v dalším článku, takže přejdeme k věci a odhalme si jestli OC Radeonu HD 5850 stačí k tomu k čemu by mělo. Ano tyto frekvence stačí až nad hlavu pro překonání konkurenta. Náskok má karta po OC značný a HD 5870 nemá bez OC sebemenší šanci k dotažení se na slabšího kolegu, který prošel taktovacím procesem.

Far Cry 2 není sice moc herně oblíbený, ale přesto mu nemůžeme odepřít kvalitní grafickou stránku a vydařený fyzikální engine. Hra je i na dnešní grafické karty vysoce náročnou a tak měřit výkon grafických karet se zde oplatí. Je to až k nevíře, ale frekvence 0,95GHz opět stačí k pokoření dražšího souputníka. Začínáme si pokládat otázku, jestli narazíme na některý titul, kde by tato frekvence nestačila...

Poslední hru pod DX 10.1, kterou si ukážeme je vydařený Hawx. Testovali jsme v obsaženém benchmarku přímo ve hře. Neděste se tedy naší extrémně vysokých FPS. Obě karty po OC si zde daří nadmíru skvěle a přibývající frekvence se zde výborně škálují. Hra je také dobře připravena na CrossFireX a to jde poznat dle naměřených snímků. Zatím ve všech testech, které jsme provedli stačil malý a levný Radeon HD 5850 po OC na pokoření dražšího kolegy. Pojďme si ukázat, jestli se situace bude opakovat i v nejnovějších titulech pod DX 11. Modlíme se za to aby se situace opakovala, poté by bylo jasné že HD 5850 je jasnou volbou.

 

 
  • Asus HD 5850 a HD 5870 - DX11 hry

Her s podporou rozhraní DX11 je již spousta, a je zapotřebí podotknout, že vypadají nadmíru dobře. My jsme do dnešního testu vybrali pár titulů, které vlastníme. Jestli se v testu neobjeví vaše oblíbena DX11 hra tak se nezlobte, ale nemůžeme ponakupovat všechny hry co vyšly. Začněme ukázkou hrou Colin McRae DIRT 2. Hru jsme nastavili na maximální možnou kvalitu.

Další z her kde se výborně škálují frekvence GPU. HD 5850 v tomto případě doznal nárůstu v řádu desítek procent. Konkrétně 20% navýšení výkonu, což mu zajistilo předehnání HD 5870 na základní frekvenci o 4,5%. Dirt2 je výborně optimalizován pro Eyefinity a zahrajete si v 5760x1200 i s Radeonem HD 5850 v maximální možné kvalitě. HD 5870 přetaktovaný na 1,0/5,3GHz se již tak pěkně nepředvedl a výsledek podává pouze o trošku vyšší nad přetaktovanou slabší kartou.

 

S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat dokáže být v maximálním nastavení velice náročným titulem. Poradí si s ním v rozlišení 1920x1200 přetaktovaný Radeon HD 5850 a porazí referenční HD 5870? Ano hra dokáže navýšené frekvence grafického jádra dokonale využít, a hru si můžete bezproblémově vychutnat i s touto "slabší" kartou. Jen je zapotřebí trošku popohnat frekvence. 950MHz na jádře a 5000MHz na pamětech již však nestačilo na poražení Radeonu HD 5870.

Alien vs Predator dokáže být stejně jako všechny hry s podporou DX11 velice náročnou. Přetaktování grafické karty tedy přijde zajisté vhod. Jak jste jistě již v grafu vypozorovali, tak Radeon HD 5870 zůstal opět neporažen. Rozdíl činí pouze jednu pětinu snímku za vteřinu, ale i to musíme brát v potaz. U nových DX11 her jde tedy vidět, že spíše než frekvence jim dělá dobře počet SP v jádře. Navýšení frekvence se samozřejmě projeví a to ne málo, ale již to není tak jako u DX9 či DX10 titulů.

 

 
  • Radeon HD 5850 nebo HD 5870 - Závěr

Řekneme vám, že otestovat tyto tři grafické karty ve všech hrách s různými frekvencemi nám chvíli trvalo a dalo zabrat. Bez pár hodin jsme u toho proseděli čas od ranních až do pozdních nočních hodin a to po celý víkend. Doufáme tedy, že bude tento test někomu k užitku a že vám eventuelně ušetří finance, ze "zbytečné" koupě Radeonu HD 5870. Vy, jež přemýšlíte o CrossFireX sestavě a již máte v PC jednu HD 5850, budiž tento test pro vás také přínosem. Závěrem článku si vše podstatné zhodnoťme do několika důležitých odstavců.

  • Koupit dražší HD 5870 anebo pořídit levný Radeon HD 5850 a taktovat?

První, co vám zodpovíme, je správná volba karty. Naše měření prokázalo, že HD 5850 se dá fantasticky přetaktovat a nárůsty výkonu kolem 25% jsou úplně normální. To je něco, co vám moc grafických karet na současném trhu nenabídne. Také jste viděli, že již s normálně navýšenou frekvencí se dostáváme na výkonnostní hladinu vyššího modelu. A to upozorňujeme, že stále při přijatelném zvukovém projevu chladiče. Ten je na HD 5850 kratší a není tedy vzduch tlačen přes tolik žeber. U HD 5870 díky délce karty jsou již 40% otáčky poměrně slyšet, u HD 5850 by se dalo říci, že nikoliv. Jestli se nebojíte taktování, sáhněte raději po Radeonu HD 5850.

Netroufáte-li si na OC, připlaťte si a zaběhněte do obchodu pro kartu s plnohodnotným jádrem Cypress. Jestli hrajete na monitoru s rozlišením 2560x1600, tak doporučujeme přestat se pokukovat po těchto dvou "levných" kartách a podívat se spíše do vod High-Endu a to jmenovitě po HD 5970. V tomto rozlišení si s jinou grafickou kartou nezahrajete všechny hry na max. Pro běžná rozlišení jako je 1920x1200 si vystačíte i s Radeonem HD 5850, jen je nutností řádně popohnat frekvence. Najde se pouze pár her, kde výkon přetaktované karty nebude dostačovat. Například nové Metro 2033 je v maximálních detailech bez přetaktované HD 5870 téměř nehratelný, což bohužel platí i o konkurenci a jedinou grafikou na světě, která hraní této náročné hry umožňuje na maximum je Radeon HD 5970. Přesto stačí mírně snížit detaily, hra ztratí na kvalitě grafiky velice málo a je již krásně hratelná i na slabší grafice. Pro menší monitory s nativním rozlišením jako je 1680x1050 a nižší by byl Radeon HD 5870 vyhozenými penězi.

  • Jakou ATI Radeon HD 5850 koupit?

Momentálně je na trhu dostupné nepřeberné množství nereferenčních edic. Ceny nejsou dramatické a už za mírný příplatek můžete dostat kartu s lepším OC potenciálem a podstatně lepšími provozními vlastnostmi.

Gigabyte nabízí za cenu okolo šesti tisíc korun referenční edici. Ta není špatná a zvláště díky ceně se jedná o povedenou kartu, nad kterou byste mohli uvažovat. Potíž je zde ta, že některé revize měly uzamčený BIOS. To znamená, že taktování těmto kartám moc neříkalo. Netušíme jak je to u těch karet, co jsou momentálně na skladech, ale setkali jsme se se spoustou uživatelů, kteří si na toto stěžovali. Naštěstí se tohle dá obejít jednoduchým přefleshnutím BIOSu. Stačí stáhnout například "Asusácký" BIOS a nahodit jej na GB kartu. Není to složité, ale je zapotřebí vědět co děláte, což u všech uživatelů nehrozí.

Netroufáte-li si na tento fígl, raději se podívejte po nereferenční edici případně po kartě od jiného výrobce. Okolo sedmi tisíc korun není problém sehnat nereferenční kartu od Gigabytu, která má solidní chladič a je již v základu mírně přetaktována. Tu můžeme doporučit, ale je vhodné zvážit, jestli nebude lepší připlatit si pár set korun na nereferenční verzi od Sapphire, kterou jsme vám před nedávnem představili v testu. Tato karta je již jiná "liga" a chlazení je zcela geniálně navrženo. S tímto modelem se nemusíte obávat vysokých frekvencí a můžete taktovat jak je libo. Slušnou alternativou může být i ta od společnosti MSI. Na svém PCB nese podobný chladič, kterým disponuje veleslavná Lightning. Podle ohlasů spokojených uživatelů můžeme říci, že tento chladič je stejně geniální jako ten Sapphire a taktování půjde jedna báseň. Horší je to již s cenou, karta vás vyjde o pět set korun dráže, než ta od Sapphire a to rozhodně není málo. Nezapomínejme na DirectCU od Asusu. Dá se pořídit o něco levněji než nereferenční Sapphire a chlazení není vůbec špatné.

Rozhodnutí je pouze na vás. My bychom zvolili Sapphire ve verzi Vapor-X – což je podle nás nejlepší a nejdostupnější Radeon HD 5850 na trhu. Přemýšlíte-li nad 2GB HD 5850, tak raději nad ni přestaňte uvažovat. Nějaký ten výkon navíc dokáže poskytnout, ale to při nehorázném navýšení ceny. Popravdě o těchto kartách se moc neoplatí uvažovat.

  • Vyplatí se mi druhá HD 5850 do CrossFireX?

Naše měření jasně ukázalo, že CrossFireX je dobře použitelné a dokáže nabídnout obstojný nárůst výkonu. Nabízí se tedy otázka, jestli se oplatí přikoupit jednu kartu. Když už jedna karta ve vašem PC osazena je, tak určitě není špatným nápadem nad tímto uvažovat. Zvednete si více než slušně výkon a to za lidovou cenu. Kdybyste přemýšleli o koupi dvou karet, s tím že je vyměníte například za starý Radeon, který se stále tetelí ve vaší sestavě, tak raději na to rychle zapomeňte. Cenově to vyjde pouze o trošku levněji než HD 5970 ale výkonem budete níže. V tomto případě je lepší připlatit si (maximálně) tu tisíci korunu a sáhnout po tom nejlepším rovnou.

Každopádně Radeon HD 5850 i po 10 měsících na trhu je stále atraktivní grafická karta za dobrou cenu s vynikajícím poměrem cena-výkon, výkon- spotřeba a doslova obrovským taktovacím potenciálem. Je jen na vás, zda ho budete umět správně využít.

Za zapůjčení grafik děkujeme společnosti ASUS

 
 
 
 

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-12 17:41:50
avatar
Dík za perfektní recenzi zrovna jsem uvažoval že ke svému Radeonu 5850 ještě přifařím 5770 která mi odpočívá doma.Ta to recenze mi jasně potvrdila to že když jsem před rokem kupoval Radeon 5850 tak to byl sakra dobrý kup jelikož ještě teť je dražší než před rokem a výkonově dostačující.Jinak všem doporučuji.
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-27 10:34:07
avatar
Musím jenom souhlasit ... před rokem a něco jsem na tuhle kartičku čekal 3 týdny, ale koupě se vyplatila Mám jí OC na frekvence HD5870 a šlape jak hodinky
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-12 17:57:44
avatar
Veľmi zaujímavé, nechcem vedieť kam by sa 5850 dostala po pripojení na vodníka
Bucho [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-12 18:09:24

Ten gigabyte je prý největší "ehm" na trhu, prý nejdou snižovat otáčky a je to celkově dost špatná karta - viz fora. Asus je prý hlučný - já mám powercolor pcs+ a teploty a hlučnost jsou super (pokud zas nejsou nějaký vedra - problém je taktování - na pamětech nejsou ty malinké chladiče a jádro nejde voltovat 850@1120 není špatný a s jádrem se asi dostanu malinko výš, ale škoda no. Z grafů nejlépe vypadá ten od MSI, ale moc kladných ohlasů jsem na něj neviděl (co se týká taktování) - holt jediná opravdu kvalitní volba je (prý) referenční model - výrobci pak nemůžou škudlit kde se dá a šetřit na mofsetech atd. - ale zas nevím jak je na tom s teplotama atd. (ono grafy v recenzích je jedna věc, ale mít to v regulérním kompu a používat to v létě je druhá...)
axe205 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-12 18:42:22

Prý... Gigabyte 5850 OC mám a problémy, které píšeš nemám. Větrák jde pohodlně regulovat, s nastavením auto zvyšuje a snižuje otáčky jak má. O větráku nevím, nikdy snad nejede ani na 60%. Pouze takty v CCC jdou nastavit jen na 920/1200 a nelze měnit napětí. :-( Jinak jsem s kartou velice spokojen. Bios je nahraný poslední verze...
Bucho [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-12 21:24:26

Je toho hodně napsáno v pct foru - jinak na pohodle taktování vem msi afterburner (divím se, že tě ccc tak daleko pustilo)
axe205 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-13 16:20:42

Ano, něco jsem četl. S F7 biosem pro Samsung paměti jdou nastavit právě tyto takty. A v bios editoru jsem si je povolil na 1000/1300 a testuju. (Zatím takty 5870). Jinak, v čem je afterburner oproti CCC lepší? Napětí tam měnit také nelze... :-(
Bucho [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-13 21:19:46

No ccc dost omezuje zvyšování (někdy tě prostě už nepustí), v afterburneru jdou lépe nastavit profily a hlavně regulace větráčku podle vytížení a teplot (v defaultu grafiky mají 3-4 typy rychlostí, tady si můžeš nastavit 8-9, takže se to chladí tak akorát a máš super ticho.
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-12 19:44:10
avatar
Citace:
Například Accelero S2 dokáže jádro RV870 spolehlivě uchladit a navýšit frekvence na 1GHz bez sebemenšího problému.


Nebylo by lepší použít S1? Nechce se mi věřit že by S2 uchladila takovou frekvenci, přeci jen je na ní potřeba dost zvýšit napětí.
budy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-12 20:12:22
avatar
Jedna se o preklep...Melo tam byt S1
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - S1 2010-08-13 08:51:51
avatar
Taky me hodne zajima pouziti s Accelerem S1, jako mnoho jinych zde. Nechcete udelat nejaky kratoucky clanek jen na instalaci a pouzivani s timto chladicem?
budy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-13 23:57:14
avatar
Měl jsem ho nasazenej na dvou HD58xx kartách a dokonce bych měl ještě někde mít fotky z instalace atd... Původně měl být na toto téma článek ale sešlo z toho. Možná jestli někde najdu materialy tak snad...ale nic neslibuji.
Brzy ale bude článek s výměnou chladiče na HD 5970 (Arctic Cooling Accelero Xtreme 5970) kde nebude chybět ani ukázka výkonu po OC ...Samozřejmě na Eyefinity...A vynechat nemůžeme ani test samotného Eyefinity kde bude ukázka výkonu při 3-way tak i Quad CFx
Drzka CZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-12 21:18:30

DD... rozhoduju se jestli koupit druhou grafiku do CF... jak to bylo s problemama multi GPU reseni, kdyz si delal tuhle recenzi? ma to podle vas cenu? mel bych druhou 5770 za 2500kc... to by melo vykonove porazet HD 5870... ale jestli to bude mit problemy jako blikajici textury a micro-shuttering... tak to nema cenu

PS: jaky je podle vas maximalni bezpecny napeti pro HD 5770? s pouzitelnou teplotou...
budy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-12 22:35:08
avatar
Za ty peníze to cenu určitě má...Jinak ne protože brzy tu je nová generace...blikajici textury ani micro-shuttering jsem nikde nezaznamenal...Teploty se odvíjejí především od napětí...Prostě zvedej napětí a taktuj a když budeš mít teploty nad 90 stupňů tak toho zanech.
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-12 22:04:30
avatar
Parádní recenze na kartu, která možná bude v mém pc. Otázka je kdy
tonglik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-12 23:07:03

Ja Vam muzu rict,ze tato karta,neni moc dobrej nakup.Nevim jak lidi na DDWORLD jsou ovlivneny,ale momentalne nejlepsi kauf je
Geforce 460GTX a jeste lepsi Geforce 470GTX.A to proto,ze napr .470GTX stoji stejne jako 5850,ale napr MAFII 2,dava 50%lepsi vykon.470GTX je nejlepsi karta pro Direct 11,ATI nikdy nebude zvladat tak dobre tessalaci,jelikoz ji ani ve skutecnosti plne nepodporuje.5850 je dobra jen na Direct 10 a 9.Ale kartu prece kupujete tak aby Vam vydrzela.A jeste k tomu Vam muzu rict,ze ATI ma o 200% vetsi reklamace nez Nvidia a o 100% horsi ovladace.Ted kdyz otestujete na novych ovladacich FERMI G100,G104 tak se ATI pomalu ale jiste propada.....
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-13 00:52:07
avatar
GTX 460 je slabší karta s nižším OC potenciálem i nižším výkonem po OC než co dokáže HD 5850 ... tudíž pro hráče je HD 5850 lepší koupě ...

GTX 470 je silnější grafika, na druhou stranu její provozní vlasnosti jsou špatné a je pořád draží než HD 5850 a tak už se nabízí otázka, proč nekoupit o málo dražší a výkonější HD 5870, který má obří OC potenciál a lepší proovzní vlasnosti než GTX 470 ...

DX11 a tessellaci plně podporuje ATI stejně jako NVIDIA - to jsou standardizované věci, naopak má ATI tu výhodu, že všechny současné i blízké DX11 hry jsou dělány na nich - protože tu v době vývoje těch her byly jediné DX11 grafiky na trhu a má je přes 90% hráčů disponujícími DX11 HW ...

Co se týká reklamací ... na trhu s DX11 drží ATI se svými grafikami 95% podíl jen 5% připadá na NVIDIA. ATI už se blíží k 20 milionům prodaných DX11 grafik, NVIDIA ještě ani ne milion. Není se co divit, GT 4000 grafiky skoro nikdo nemá, je jich jen pár a neměly tak čas odcházet ;)

Co se týká ovladačů, tyhle hlody se snad ani nedají komentovat - ATI má ovladače stejně dobré jako u NV, možná i v posleední době lepší - nemá HW problémy, a co se týká podpory ve hrách ani náhodou se výkon nepropadá a výko GT 400 nijak nezlepšuje. Kromě toho, když už někdo investoval do tří LCD, tak mu NVIDIA dnes nemá v podobě jedné grafiky co nabídnout. Pokud chce někdo výkonnou a úspornou grafiku za málo peněz koupí HD 5770, NVIDIA nemá nic, co by mu konkurovalo, a na druhou stranu, pokud chce někdo výkonnou grafiku s vysokým potenciálem je tu HD 5850/5870 s mnohem lepšími vlastnostmi než GTX 400 a pokud chce někdo to nejvýkonějíš, má opět jedinou možnost - HD 5970 ... takže je vidět jak moc jsi ovlivněný, GTX 400 nejsou dobrý nákup - GTX 460 je mezi - GTX 460 běžný uživatel a občasný hráč nepotřebuje a je pro něj drahá, velký hráč si zase koupí lepší grafiku, proože GTX 460 na plné detialy v mnoha hrách nestačí už dnes ...

GTX 400 neumí moderní hry provozovat lépe než HD 5000 naopak žerou více energie, pro budoucí DX11 hry s tessellací nemají žádný potenciál navíc, co půjde hratelně na GTX 400 půjde i na stejně drahých HD 5000. Podívej se na metro 2033 ani GTX 480 to nezvládá na plné detaily hratelně, takže s vyšší tessellací nemá žádnou šanci v budoucích hrách a úplně stejně je na tom HD 5870. Jediná grafika, která má potenciál něco zvládnout i do budoucna je HD 5970 ....

nicméně nemá to smysl řešit, GTX 400 jsou tu krátce a ještě vůbe nic nedokázaly a neukázaly, HD 5000 jsou osvědčené grafiky, které jsou stále v mnoha ohledech jasně lepší a brzy budou nahrazeny ještě lepšími HD 6000 a nejpozději v polovině roku 2011 pak zbrusu novými HD 7000 ... jinýmii slovy, co nedokázaly GTX 400 dosud, tak na to už nemají čas a momentálně nejlepší kauf jsou stále celkovými vlastnotmi HD 5000 grafiky téměř v každém segmentu .... mimo GTX 460, pokud chcete grafiku za 5000 tak tam jedině nemá ATI co nabídnout, všude jinde ale je lepší ...
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-14 09:46:54
avatar
Divím se, že vůbec reaguješ. Tohle je přesně ten příspěvek na smazání, u kterého se pak dotyční naoko diví, že jim je tu mažeme. Je to jasné vyvolání flame a ne tím, co je tam napsáno, to si někdo může myslet (ač i tak jsou to kraviny), ale tím, jak je to podáno. dmnc
Pyshtone [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-16 23:50:17
avatar
Souhlas DD, takovy prispevek je lepsi oznacit nalepkou "hvezdna pechota" a usetreny cas radeji stravit editem clanku, jez jsou hotove a cekaji na schvaleni. Pak bychom se nemuseli divat na testy s pul roku starym driverem, ktery byl po celou dobu dodavatelem neustale optimalizovan se zamerenim na Crossfire(X), Eyefinity a efektivitu cele Evergreen rady.
Gorlim [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-13 07:30:49
avatar
gts470 vs hd5850 ...... rozdiel minimalne 20-30 eur
http://graficke-karty.heureka.sk/f:q:470/
http://graficke-karty.heureka.sk/sapphire-radeon-hd-5850-1gb-ddr5/
lambo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - napětí 2010-08-13 07:15:15

Cau DD moc pěknej článek, posim prozraď mi jaký program si pouzil na zvýšeni napětí. PS mam v PC HIS HD 5830 TURBO + EVGA GTX OC 470 ?. Potřebuju torošku malýho cypříška nataktovat .
budy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-13 08:18:33
avatar
MSI Afterburner
tonglik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-13 07:23:42

No ja nevim,ted jsem resil nakup graficky karty a koupil jsem Geforce 470GTX z Lan Shop.cz a stala 6280Kc s dph.Za to se da ztezi koupit ATI 5850,je asi o 200Kc drazsi.
Co se tyce dnesnich her,tak ani jedna nepodporuje plne Direct 11 a klidne se kouknete na tomshardware kde testuji tessalaci a je tam Geforce 460GTX 5X rychlejsi nez ATI 5870 a taky tam jasne pisou,ze az vyjde plne podporovana hra na direct 11,tak tam se ukaze sila Fermi.
A co se tyce spotreby tak to vyjde zhruba tak o 200kc za rok vic oproti ATI,coz je zanedbatelny.
Tak a ted mi uprimne napiste co by jste si radsi vybral Geforce 470GTX a nebo ATI 5850,kdyz oboji dnes stoji stejne.
Smula je v tom,ze ATI je delana na soucasny hry a tam taky konci,ale Nvidia se snazila udelat uplne novou architekturu,ktera je delana na hry co teprve vyjdou.Mel jsem moznost uz otestovat MAFII 2,kamarad ma ATI 5850,kdyz videl jaky v tom je rozdil,tak dal ATI na aukro a objednal si 470GTX....
Co se tyce 3 LCD tak to uz podporuje Nvidia taky a jeste k tomu pridava na trech LCD 3D Vision,uz jenom na jednom LCD je 3D Vision lepsi zazitel,nez hrani na 3 LCD na ATI
A kdyz uz jste psal,ze 480GTX nezvlada hratelne Metro 2033,tak to uz se taky prichodem novych ovladacu zmenilo a zaroven mluvime o hre,ktera ma celkove spatne udelanou optimalizaci.
Takze dnes si stojim za tim,ze nejvyhodnejsi karta na hry je
Geforce 470GTX jelikoz ma i nejlepsi cena/vykon
vision_fx [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-13 07:27:46

uplne s tebou suhlasim
budy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-13 08:56:20
avatar
Nejela nahodou ta Mafia na GTX rychleji diky zapnutemu Physx ? Rekl bych ze zcela jiste ano...Geforce GTX 400 NEPODPORUJE 3 monitory...Musis mit karty dve a to je rozdil...Porovnavat 3D a Eyefinity je jako porovnavat hrusky s jablkama. 3D ma navic i ATI sice v plynkach ale uvidis ze do roka bude stejne pouzitelne jako to od Nvidie a navic bych i rekl ze to maji vyreseno lepe a usporneji. Az vyjde hra plne podporujici moznosti DX11 tak vsechny dnesni VGA budou srotem vsech srotu a za herni grafiky se uz ani nahodou nebudou dat povazovat.
vision_fx [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-13 08:24:13

neviem preco tu chces tymito slovami rozduchavat zbytocny flame
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-13 08:56:10
avatar
Nenazyval bych nikoho hanlive, kdo slusne vyjadril nazor. Ja se take divam na vyrobky obou taboru a o GTX460 jsem take premyslel. Sam jsem mel nekolik generaci ATI karet v rade, jen aby bylo jasne, ze nepatrim do tabora Nvidiotu.
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-13 09:38:21

Citace:
Nejela nahodou ta Mafia na GTX rychleji diky zapnutemu Physx ? Rekl bych ze zcela jiste ano


A presne to je vyhoda GTX. Ze to s PhysX akceleruju rychlejsie ako ked ide PhysX cez CPU. Vacsinou to v takom prípade znamena aj mensie prepady v urcitych narocnych usekoch hry.

Pokial hovorime o 3D tak treba rozdelovat 3D Vision a to ostatne(to ma aj kokurencia). 3D Vision znamena podporu vo velkom pocte hier co by musela ATI riadne zamakat aby toto vsetko dobehla. A najlepsie na tom je, ze kto ma na 3D GTX460(samozrejme na hry treba 2) tak nemusi kupovat 3D Vision kit. Pretoze tieto karty uz podporuju HDMI 1.4a a tym padom staci 3D TV a s nou dodavane okuliare. Takze sme sa opat pohli smerom dopredu.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-13 12:04:53
avatar
ATI podporuje 3D stejně, když přřipojíš 3D TV a k tomu budeš mít brýle funguje to úplně stejně ....

Výhoda PhysX je umělá, protože to přes CPU jede schválně na starých nevyhovujících instrukcích .... to ale dobře víš ;)
Danstahr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-13 12:47:30

Upřímně, pořád vyhlašuješ, jak jsi web pro uživatele... Pro uživatele je PhysX výhoda a je jedno, jak k tomu ti "pánové nahoře" došli. Stejně jako je pro Ati výhoda podpora 3 monitorů.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-13 14:13:29
avatar
není to výhoda ... až bude CPU PhysX postaveno na úroveń podpory GPU a bude běhat na instrukcích na kterých má běhat, pak se o tom budeme bavit ... do té doby a pravděpodobně i poté platí, že PhysX jede dostatečně přes CPU a nepotřebuješ k němu NVIDIA GPU protože nic nepřidává ...
Danstahr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-13 14:36:38

Nejsem žádný fanoušek nVidie ani ATI a vím, že PhysX jde akcelerovat i přes CPU. I přesto je PhysX přes grafickou kartu příjemným bonusem, který umožňuje procesoru věnovat se jiným výpočtům (ne každý má šestijádra). Je to funkce navíc oproti ATIně, kterou nVidiáckým kartám nikdo neodpáře.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-13 14:58:40
avatar
no a kdyby PhysX bylo pořádně udělané přes CPU, tak konečně dojdou multijádra k využití a grafika se může věnovat grafice a můžeme mít konečně ppořádně DX11 hry s tessellací ;)
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-13 15:05:59
avatar
Souhlasim s tvym nazorem, ale jsou to jen kdyby. Momentalne se ma situace jinak. Pokud Nvidia karta zvladne to same za stejnou cenu co ATI a jeste navic k tomu nabidne PhysX, tak vidim lepsi tu Nvidii kartu. Proste bude mit jen o tu trsnicku na dortu vic.
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-13 15:37:50

A ak sa este nahodou objavia dalsie hry ako Just Cause 2, tak tam bude vyhoda dalsia. Samozrejme ATI ma svoje vyhody tiez(Eyefinity).
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-13 15:42:28
avatar
hlavně je to ale marketing - jinak nikdo sám od sebe PhysX GPU nepoužívá a používat nebude ... takž ejá doufám, že NVIDIA brzy dojdou prachy a PhysX udělá na CPU pořádně tak, aby to měly vývojáři chu´t používat ...
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-13 16:08:10
avatar
Naprosto souhlasim s tim ze to Nvidia pouziva jako nastroj marketingu. To ze to zneuziva je hnus, nicmene pochopitelny. Taky doufam ze se to udela poradne nebo se uvolni GPU akcelerace.
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-13 13:16:46

Viem co ATI podporuje a ze v tom co maju rovnake nejake rozdiely nie su. Hovoril som o 3D Vision co zatial ATI nema a to som myslel tym co by museli dobiehat. Naviac ked 3D v hrach uz nie je u NV podmienene kupovanim 3D Vision Kit ktory nebol prave najlacnejsi.

Co sa tyka PhysX-u na CPU tak s podporou SSE instrukcii by sa akurat naskok medzi CPU a GPU zmensil ale urcite nevyrovnal. Stale totiz plati, ze GPU je v tomto ohlade efektivnejsie. Skor by mozno stratilo zmysel mat low-endovu kartu na PhysX a aby to stalo za to uz by sa musela pouzit niektora lepsia. To co by to mohlo zmenit je Fusion ale to sa tyka iba samotnych vypoctov. V paralelizacii budu mat procesory stale nevyhodu v pocte naraz spracovanych vlaken.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-13 14:15:40
avatar
jinými slovy, GPU PhysX je k ničemu, když to může běhat stejně dobře se stejným přínosem na CPU, stačí to jen udělat ;) - vím jak k tomu NVIDIA doutit - nekupovat její grafiky a ignorovat GPU PhysX, pak jí nezbude nic jiného, než PhysX pudělat dobře pod CPU a nebo ještě líp přes OpenCL a dát to všem jako licenční technologii bez upřednostňování nějakého HW a umělého zvýhodňování ....
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-13 14:46:19

Na NVIDIu tlacia urcite aj vývojari hier a okrem toho ak bude chciet NV pretlacit PhysX aj na konzole tak jej nic ine ako dokopanie CPU verzie nezostane. Dokazom k tomu je uz to, ze museli pokial viem znacne prekopat PhysX SDK + dorobit nativnu podporu multi core CPU. Tlak zo strany uzivatelov by uz bolo nieco navyse.

Co sa tyka OpenCL som trochu skepticky. Khronos by musel jeho podporou konkurovat podpore NV pre CUDu co je zatial iba vo hviezdach. A to je stale dovod na to, aby sa NV nemusela s portom PhysX-u na OpenCL nijak ponahlat. Hlavne aby to s tymto frameworkom neskoncilo ako s OpenGL. Nie vzdy je multiplatformnost vyhodou. Musi sa aj dostatocne podporit aby sa dany SW produkt presadil a odtlacil konkurenciu do uzadia..

Okrem toho to nie je umele zvyhodnovanie svojho HW ale iba zvyhodnovanie. Kto z nas by to robil na ich mieste inak?
Danstahr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-13 14:39:01

Čistě z ekonomického hlediska - proč by to dělala? Bude platit za vývoj něčeho, co pak na zlatém podnose předloží ostatním?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-13 14:59:32
avatar
čistě z ekonomického hlediska by neměla na výběr a musela by se snažit PhysX prodat aspoň tak ;)
JonnyS [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-16 09:34:55
avatar
jaky bryle? prosim u upresneni.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-13 12:13:41
avatar
Promiň ale tyhle fantasmagorické keci tady trpět nebudeme .... chápu že si tady snažíš ospravedlnit svou koupi, neříkám, že si z pohledu ceny koupil špatně, ale značku Inno3D bych nedoporučoval už jen kvůli pověsti a spolehlivosti a jinak kromě zajímavého výkonu GTX 470 vším ostatním odrazuje ... její TDP je minimálně o 62W výšší než u HD 5850 což je íce než třetina spotřeby celé HD 5850! A to je hodně pádný argument ...

HD 5850 se dá koupit i levněji ....

Ale DX11 podporují hry tak jako tak ...

Co si nechceš připustit je fakt, že při tessellaci není ve skutečné HŘE stejně drahá GTX 400 nikdy 5xrychlejší než HD 5000! A až vyjde DX11 hra s tessellací, tak na ni nebude mít GTX 400 dost výkonu - viz GTX 480 v METRO 2033 a to je tam o DX11 a Tessellaci jen an nejnižší úrovni ... žádná síla FERMi se tudíž neukáže ... takže si nelži do kapsy a neroznáš ty kraviny kolem sebe.

Výkon physX na GPU je podvod, protože CPU PhysX schválně jede na starších instrukcích než je jinak na CPU běžné, aby právě nedosahovalo výkonu vyššího než GPU .... na druhou stranu já si s jedinou HD 5850/5870 užiji MAFIA2 i s PhysX na 3LCD a ty ne ;) Takže MAFIA2 na PC s ATI HD 5000 umí jak PhysX tak Eyefinity na jedné grafice a PC s jednou GTX 400 umí jen pro hru nepodstatně o trochu lépe PhysX, vypadá to ale pořád stejně a neumí Eeyefintiy a žere víc než o dost výkonější HD 5870 ...

A další lež, NVIDIA 3 LCD na jedné grafice nepodporuje ... ukaž mi jednu grafiku GT 400, která obslouží 3 monitory v systému jako ATI Eyefinity .... a ATI to umí ve 3D taky a to i na jedné grafice!

GTX 470 má dobrý poměr cena výkon dnes, ale jinak je špatná ve všech ostatních ohledech ... já bych ji rozhodně s klidným svědomým nedoporučil - určitě ne od Inno3D - HD 5850 je pořád zajímavější volba hlavně provozními vlastnostmi ...
Leclerk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-28 10:15:41
avatar
dej mi prosím odkaz na tu kamarádovu HD5850 , ale asi už ji prodal
tonglik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-13 07:39:55

Cena 470GTX
http://www.lan-shop.cz/innovision-i7n4701ddnj5kw-101865

Cena Ati 5850
http://www.lan-shop.cz/microstar-r5850-pm2d1g-oc-92614

tak a ted mluvte co je lepsi CENA/VYKON
redtroll [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-13 09:34:07
avatar
3 monitory?...
tienovlas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - kupil si zle 2010-08-13 11:39:44

A svoju kúpu sa tu snažíš ospravedlniť.Poviem to takto ja mám 5850 a kúpil som ju v decembri roku 2009.Nvidia vtedy nemala v eshopoch nič okrem 260.A teraz tu riešiš čo je lepšie a porovnávaš ju s grafikou ktorú fakt nik okrem teba nechce ,ktorá je radiátor a stroj na nedoplatky za elektriku.Kúpil si zle a teraz je už pozde .Výkon síce máš, ale moja 5850 ho urobí tiež a mám ju už dávno.Topí málo a málo žere a ani ju nepočuť.Proste sa s tým zmier a nabudúce viac porozmýšľaj či sa oplatí kupovať grafiku kôli značke.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-13 12:05:26
avatar
A kolik stojí GTX 470 pd MSI? ;)
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-14 14:04:06
avatar
u referencnich grafik ti muze byt uplne jedno od jake je to firmy...inno3D vyrabelo smejdy kdysi davno kolem geforce fx5 rady a jeste davneji. od te doby sem na tu firmu zadny vetsi ztiznosti neslysel ani necetl.
Pyshtone [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-17 00:23:54
avatar
JJ, Inno3D nedela spatne grafiky, rekl bych uplne stejne jako vsichni ostatni v regionu. Diky sirokemu portfoliu OEM produktu a s tim souvisejicim objemem vyroby jsou schopni nabidnout zajimavou cenu.

Aktualni (nelichotivy) pohled na vykon/cena u NV i AMD jen dokazuje prevahu AMD, podtrzenou bohorovnym cenovym klidem - AMD ma prostor pro zlevneni Cypress, ale nezlevnuje a necha NV, at se pachti na hranici rentability a bojuje s klesajicim trznim podilem. Vyrobci spolu cenove prilis nebojuji, protoze nemaji duvod - AMD nestiha dodavat jadra a tak maji jistotu, ze vsechny karty prodaji; k tomu si dobre pamatuji pad cen v dobe krize a plne sklady bez odbytu (doba RV770 vs G92/G200). Takze pripadny cenovy boj pripadl na obchodniky, kteri se ale namlsali na podzim a nechteji uhybat, k tomu je jejich vliv na cenu v nasich koncinach stejne maly.
redtroll [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-13 09:33:40
avatar
Velmi pěkná a účelná recenze a test. Dobrá práce. Píši to i přes to, že mne nákup nové karty nečeká...
Syny [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Nereferenčák vs Referenčák 2010-08-13 10:05:27

Odporúčam nikomu nekupovať nereferenčné modely, ako sú tie od Sapphiru napríklad. Hrozne som sa odrbkal na tom. Taktovať sa skoro vôbec nedá a už keď, tak jedine "módom" v AfterBurneri a tým pádom si aj tak odpálite PowerPlay, čiže takáto prevádzka je fakt "efficient". Voltáž upravovať nejde a nepojde ani po flashnutí BIOS-u na inú značku, pretože tieto nereferenčáky majú odstránenú tu sučiastku na manuálnu reguláciu voltáže, čiže ruky preč od nereferenčákov.

Nieje to nič nové asi pre väčšinu ludí, no ja som to zistil až po kúpe.
elancer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-13 10:30:46
avatar
Ja tu frčím na nereferenčnej Sapphire, ale že by som nutne musel taktovať kvôli nedostatku výkonu, sa mi ešte nestalo... Jediná vec, ktorá ma v prípade Sapphire mrzí, je len dvojročná poskytovaná záruka.
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-13 14:26:40
avatar
Tiez som toho isteho nazoru, podla mna je referencna karta od Sapphire/ASUS/GB/MSI atd najlepsia. Pri nereferencnych si treba davat pozor na chybajuci cip Volterra, kto chce taktovat tak ten ho potrebuje.
PetrSvetr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-14 08:31:17

Velice zajímavé je, že když jsou karty 5850 a 5870 nataktované na stejnou nebo podobnou úroveň, tak podávají i podobný výkon. Myslel jsem, že 5870 by měla být na stejné frekvenci o dost výkonnější. Podívejte se na 5870 865MHz x 5300MHz a 5850 850 x 5000MHz. Rozdíl je minimální ve prospěch 5870 a to dost možná jen proto, že má právě o pár MHz více. Tak by mě zajímalo čím to je. Že by to brzdil CPU se mi moc nezdá. Nebo je plnohodnotné jádro, jen taková fintička, na peníze?
budy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-14 09:55:06
avatar
Je to způsobeno tím že SP nejsou nejvědší brzdou karty a je jich nadbytek... Způsobeno to bude pravděpodbně "horším" poměrem textůrovacích jednotech nebo RBE...Ostatně toto bude jedna z mála novinek u HD 6000..I kdyby nenavyšovali počet SP tak stačí navýšit text. jednotky případně RBE a výkon půjde o nějaké to % (a to že nemalé) ihned nahoru.
Viz:
http://en.inpai.com.cn/doc/enshowcont.asp?id=7688&pageid=7218
http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/radeon-hd5850_6.html#sect0
Pyshtone [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-17 00:55:33
avatar
Hry jeste nedostoupily geometricke komplexnosti, kterou DX11 nabizi ( a v navrhu s ni pocita) a vetsinou neobsahuji ani tolik shaderu (program bezici na SP v GPU) ani nijake extra textury. Hrdlem u Cypress/Juniper se casto zdaji byt ROPs a pixel fillrate. Mrknete na vysledky 5770 vs 5830...

I tento test ukazuje, ze ubrani 10% SP/TMU Cypressu nesebere na stejnem taktu 10% vykonu, to ani nahodou.

Tesim se na Southern Islands, pokud se AMD soustredilo na vyvoj RBE/TMU's a uncore logiky a SP naopak upustilo do pozadi (matematicky vykon je aktualne nadbytecny), tak se muzeme i pri podobnem vykonu v GFLOPs (a navysenem Gtex/s a Pix/s ) dockat zajimavych navyseni vykonu, hlavne pri AA a vyssim rozliseni.
tonglik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-14 20:15:00

Tak a tady mate odkaz na dalsi benchmark novy hry,aby jste videli jak moc skvely je VAS BESTSELLER.Dalsi dukaz jak jsem rikal v NOVYCH HRACH JE NVIDIA KRALEM VYKONU.a pripominam ze Geforce 470GTX stoji 6280KC jelikoz uz ani ATI 5870 nestiha,no co se da delat,prece jenom ATI architektura uz je moc stara

http://www.guru3d.com/article/starcraft-ii-wings-of-liberty-gpu-graphics-performance/8
Wendak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-15 11:31:38

My jsme zapoměli, že ty v obraze poznáš rozdíl mezi 112 a 122 snímkama za sekundu jsi prostě nejlepší.

BTW bylo by dost smutný, kdyby nVidia vydala něco s 3/4 roku zpožděním a bylo to ještě pomalejší než ATI. Tady je to navíc jen o ovladačích a optimalizaci...
Ferdis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-16 01:26:16
avatar
Většinou zde na nic nereaguji,i když sem chodím každý den,tohle se už ale nedá vydržet (sorry DD,dneska jsem se trochu picnul),tohle vypadá na patnáctiletého chlapečka,kterému táta koupil GTX470,nebo jak se tomu krámu říká a teď ji má doma na stole(neumí ji strčit do pc),čte si recenze(vybírá si ty které se mu hodí)a onanuje nad ní.Neví že HD 58.. je tu už skoro rok a je lepší,než "novinka" od N......Není to nějakej mladší,ještě hloupější OBRův bratr?Mohl by dělat redaktora na Pč Fuking.

On za to ale nejspíš tak uplně nemůže,dejme mu šanci,třeba studená sprcha a ono se mu rozsvítí.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-16 09:44:11
avatar
neboj už jsem se o něj postaral a ještě se diví ;)
Ferdis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-16 12:31:00
avatar
Tak to ti moc děkuji,tyhle bláboly se opravdu nedaly číst a že se diví tomu se nedivim po tom co tady plodil.
Lolek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Skalovani 2x 5850 2010-08-15 13:26:41

To skalovani se mi nezda.Ze by 2x 5850 skalovali prumerne kolem 40%????A nekdy dokonce i min jak 40%.
Nekde se vam tady soudruzi stala chyba.
Crossfire skaluje prumerne 80%.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-15 14:26:25
avatar
TEST BYL NAMĚŘEN UŽ DÁVNO, POUŽITÉ OVLADAČE JSOU Z ÚNORA ...
Lolek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-15 15:46:42

Pak je to test s nulovou vypovidaci hodnotou.
V testu to vypada, ze 5870 muze konkurovat 2x 5850, coz je uplna blbost a ani 1Ghz 5870 se na 2x 5850 ani zdaleka nechyta.
2x 5850 maji vykon jako 5970.Spis mirne nad.
Tady je jeden z nejnovejsich testu SLI/CF.
http://techreport.com/articles.x/19404/5
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-15 16:28:46
avatar
bylo to napsáno ale hned v úvodu ;) ....
Lolek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-16 12:20:38

jeste sem narazil na nepresnost s 5970.
V clanku se pise, ze ma daleko vetsi vykon, nez 2x 5850 coz taky neni pravda.
Pravda je, ze 2x 5850 maji bud stejny a nebo o 1-2% lepsi vykon proti 5970.
Staci si projit jakykoliv test SLI/CF.
Drzka CZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-16 15:27:02

DD... jakto ze ma GTX 480 mnohem vyssi vykon v Metru 2033 nez HD 5870? ty tesselace tam zase tolik neni... tak cim to?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-16 16:10:42
avatar
protože kdybys četl a přemýšlel jak člověk, tak víš, že:

1, GTX 480 stojí o dost víc než HD 5870, která je navíc o půl roku starší ...

2, GTX 480 má TDP oficiálně 250W, reálně 300W, kdežto HD 5870 jen 189W, takže by bylo divné kdyby vyšší výkon dražší a žravější grafika neměla ...

3, GTX 480 zvládá Metro 2033 jen tak tak hratelně a v náročných situacích padá FPS pod úroveň hratelnosti. Na GTX 470 a HD 5870 je to pak hratelné úplně stejně, tedy na plné detaily ne ....

takže když ti píšu, že tvé přesvědčení o tom, že má GTX 470 větší potenciál pro DX11 je mylný a ty nechápeš, že když to dnes s lehkou tessellací a DX11 zvládají na hranici hratelnosti (nehratelnosti), že nemají žádný použitelný potenciál pro DX11, tak fakt nevím ....

Jinak DX11 her je stále málo, pořád bude bohužel veětšina vycházet jako DX9 a tam má GTX 400 problémy. Přidejme k tomu fakt, že má v klidu i zátěži o dost vyšší spotřebu, takže se celkově jao domácí grafika moc nevyplatí ...
Tremor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Zklamani 2010-08-29 12:17:45

To jsem celkem prekvapen a trochu zklaman narustem vykonu po zapojeni CrossFireX.
Momentalne mam GTX460 zapojeny do sli a narust vykonu oproti jedne karte, je mnohem vyssi nez na uvedenych grafech zde. Cekal bych lepsi vysledek, vzhledem k tomu ovladace na GTX460 jsou celkem v plenkach a Ati uz ma tyto dve karty na trhu celkem dlouho a ovladace by mely byt odlazeny.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!