Reklamácia grafickej karty u výrobce na Taiwanu
Napsal Róbert Husovský   
Neděle, 26 prosinec 2010
altV článku by som rád priblížil poučné aj úsmevné skúsenosti s reklamáciou grafickej karty za hranicami EU až na "ďalekom východe."

 

 

 

Začalo to tým, že kamarát ktorý mal zapečatený počítač v záruke z jednej nemenovanej firmy porušil na dobré slovo tamojšieho technika pečať a počítač si vyčistil od prachu bez toho aby navštívil servis spomínanej firmy. Ako to už pri takýchto príležitostiach býva, týždeň pred skončením záruky mu začala grafická karta štvorčekovať. Pri návšteve servisu sa dozvedel, že technika ktorý mu odobril odpečatenie PC vyhodili a záruku mu následne neuznali. Tak sa odtiaľ naštvaný pobral preč a skončil u mňa. Nejaké siahodlhé testovanie či diagnostika boli zbytočné, poškodenie grafického čipu bolo jednoznačne viditeľné. Takmer 2 roky stará 8800GTS od Leadteku skončila svoju púť. Objednal a založil som mu 5770, po pretestovaní hier odchádzal spokojný domov. Pri vracaní starej grafiky mi povedal že ju nechce ani vidieť aby som s ňou spravil čo chcem. Najprv som ju komplet rozobral či náhodou neuvidím niečo čo by mohlo spôsobovať problém. Samozrejme okrem množstva usadeného prachu som nič nenašiel.  Začal som rozmýšľať ako by sa dala v záruke vyreklamovať. Návšteva spomínaného servisu kde som osobne poznal ich predajcu skončila tak ako som predpokladal - neúspechom. Začal som hľadať dovozcu grafiky na Slovensko. Priamo na stránke odkazujú na firmu Asbis. Zaradoval som sa lebo tam poznám väčšinu z nich. Po rozhovore s product managerom Leadteku som ľutoval, že som im vôbec volal. Product Manager výhradného dovozcu značky Leadtek na Slovensko mi povedal, že Leadtek robia len tak sporadicky a grafiky od nich ani nepredávajú. 

Navštevujem stránku Leadtek a zisťujem ako by som to mohol reklamovať priamo u nich.

Paráda, pod záložkou Warranty Policy nachádzam Return Merchandise Authorization (RMA) formulár, ktorý vzhľadom na končiacu záruku urýchlene vyplňujem.  Na druhý deň dostávam mail od Ilsa Liao aby som poslal doklad o kúpe. Urýchlene navštevujem kamaráta, vysvetľujem mu čo mám v pláne a po jeho súhlase scanujem doklady a posielam mailom.  Hurá, uznali to. Dostal som RM A číslo ktoré je platné 21 dní. Už len to dobre zabaliť a poslať to na adresu do Taiwanu.

Leadtek Research Inc.
18F, No. 166, Chien-Yi Rd,
Chung Ho City, Taipei Hsien,
(235) Taiwan
TEL: 886-2-8226-5800
ATTN: Ilsa Liao

Zakrúti sa mi hlava pri myšlienke ako to bude na našej pošte. Pýtam sa UPS aj DPD kuriérov  ktorý k nám pravidelne vozia towar koľko by to stálo. UPS 105€ a DPD niečo pod 100€ Poctivo zabalený a previazaný balík nesiem na poštu. Pani to chvíľu študovala a začala hovoriť byrokratickým jazykom počet formulárov ktoré musím vyplniť aby som mohol poslať balík mimo EÚ pričom to bude stáť minimálne cez 30€.

Ilustrační obrázek grafické karty Nvidia 8800GT

Povedal som jej, že nie som ochotný platiť také peniaze za tak malý balíček. Ona ešte chvíľu pozerala do papierov, zobrala to na váhu a povedala, že to môžu poslať ako listovú zásielku. Treba vypísať poštovú sprievodku, colnú sprievodku a stáť to bude len 16 €. Neuveriteľné. Pôjde to letecky a do Taiwanu to dorazí za 15-20 pracovných dní.

Posielam balík a píšem priamo Ilsa Liao, že balík bude možno cestovať dlhšie aby predĺžili platnosť RMA čísla.  Bez odpovede. Burcujenm poštu a zosťujem, že balík dorazil adresátovi do 14 pracovných dní. 3 dni nato dostávam mail od Ilsa , že mi reklamáciu posielajú cez DHL nazad. V duchu sa teším z úspechu a keďže 880GTS je staré karta tak očakávam, že posielajú nazad 9800, GTS 240 alebo možno dokonca GTX 460. Keďže mám číslo zásielky, môžem na DHL stránke sledovať kde je môj balík. Za 1 pracovný deň a dva dni voľna (piatok sobota nedeľa) prešla karta pol sveta z Taiwanu do Hong Kongu, z Hong Kongu do Leipzigu, z Leipzigu do Budapešti. Nasledujúci pracovný deň je už na centrále DHL 20 km odo mňa.  Spätná adresa je ku mne domov, celý deň budem v práci a keďže je koniec roka tak budem aj dlhšie. Volám na Slovenskú DHL a pýtam sa kedy balík príde. Nevedia. Pýtam sa či mi bude kuriér volať. Dozvedám sa že nie. Hovorím aký mám probléma že by som chcel zmeniť miesto doručenia. To je údajne možné len písomnou formou. To už mi pretiekli nervy ženskej na druhej strane telefónu som vynadal a pýtal k telefónu vedúceho.  Po zopakovaní môjho problému sme sa dohodli, že mi mailom pošle formulár ktorý im odfaxujem a kuriér mi 15 minút predtým zavolá. Hurá. Čakám celý deň, nič sa nedeje. Už je večer 20.00 keď dostávam telefonát, že kuriér ku mne už nestihne prísť lebo sa bude mojim smerom vracať až o 22.00. Hovorím mu že bežne som hore aj po 24.00 hodine čo ho vyviedlo z pomykova a vyšiel s pravdouvon, že kuriér je už doma a auto so zásielkami opparkované. Tak som sa ho opýtal, či je normálne, že moja zásielka za tri dni prešla pol sveta a oni ju nie sú schopný za jeden deň doručiť na vzdialenosť 20 km. Namiesto odpovede sľúbil, že zásielka bude u mňa hneď ráno na druhý deň. 

Čakám ráno, nič. Naštastie si na mňa kuriér okolo obeda spomenul a zásielku doručil. Nedočkavo rozbaľujem balíček a padám na zadok. Poslali mi nazad pôvodnú grafiku na ktorej podľa papierov vymenili čip. (BGA Nvidia).  A ešte nalepili zozadu jednu nálepku naviac Q.C. Passed. 

Stále som si myslel, že s niečím takým ako je výmena čipu sa nebudú hrať a buď pošlú novú alebo celkom iný typ karty.  Na to všetko došiel ešte aj kamarát zvedavý čo sa vrátilo z Taiwanu. Keď som mu povedal, že za 16€ mu vrátim jeho opravenú grafiku tak skoro odpadol od smiechu.

Grafiku som poctivo v PC otestoval a porovnával proti 4870. Veľké plus je, že referenčné chladenie 8800 na karte je omnoho tichšie než nereferenčné od Palitu na 4870. No stačilo zmerať teplotu aby som pochopil prečo. V kľude má 8800 od Leadteku 85 stupňov , v záťaži ešte o 10 stupňov viac. 4870 má v kľude 50 stupňov a v záťaži nepresiahla 70 stupňov. Pri obhliadke chladiaceho systému Leadtek karty zisťujem, že vetracie otvory na upevňovacom plechu sú malé a úzke. Zhadzujem dole celý dvojslotový plech čím odkrývam výfukovú stranu chladiča. Teploty klesli o 5 stupňov v kľude a o 10 stupňov v záťaži.  

Pri študovaní papierov sa mi potvrdilo, že Slovensko je oproti okolitému svetu jeden veľký kráter.  Leadtek platil 20USD za prepravu balíka nazad z Taiwanu na Slovensko cez DHL. Balík bol za tie peniaze na Slovensku za 3 dni a u mňa o deň a pol neskôr. Od nás do Taiwanu to musí byť poriadne do kopca keď sú také astronomické rozdiely v cene.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Rapl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-26 21:07:42
avatar
Gratulace
elancer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Článok roka! 2010-12-26 21:35:11
avatar
A žili spolu šťastne, až dokiaľ nepomreli.

Ale úprimne, ja by som na hento nervy nemal...
HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-26 21:34:48

Náhodou doprava 4,5 dne až domu z .. z Taiwanu, to de.
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-27 08:26:08
avatar
Dobrá zkušenost já si to raději nechám ujít a stavím jsi to sám ale v počátcích jsem na tom byl podobně.
chello123 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-27 10:02:35

Osobně jsem čekal, že grafiku hodí na IRDA stanici a pouze přepájí Grafický čip. Ono by to zase nějaký ten rok vydrželo.
Jinak co se týče přepájení čipu. To se dá dohodnout v servisech notebooků kde máj většinou IRDA stanice. Možná by to přepájeli za cenu poštovného .
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-27 20:27:28
avatar
No díky Dobre ja poznám tých mäsiarov čo s tým robia. Kto myslíš, že mi opravil grafiky v NTB Ale ku kvalite to má ďaleko, na karte z Taiwanu nebolo vidieť nič ešte aj nálepky zo zadnej strany ostali neporušené. Zato keď som si bral matičnú s prepájkovaným čipom tak zakaždým bol pcb na zadnej strane zhnednutý a o prežití nálepiek v okolí 20 cm nemohlo byť ani reči
chello123 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-28 13:05:48

Ano s tím souhlasím, někde na Taiwanu mají nějakou super pájecí poloautomatizovanou stanici za bůh ví kolik mega.
Ono je to pohoda, na počítači s kamerou si nastavíš rameno s odsávačkou, nahřeješ čip podle nějaké charakteristiky asi na 168C a rameno ti čip samo sundá. Stačí očistit mikropájkou a měděným lankem a můžeš zapájet nový čip. S tím opálením nálepek a desky není to tak zlé. Pro ochranu desky a nálepek se používá lepící alobal, který chrání před ohřátím okolních součástek. To že deska je zhnědlá tedy lehce opálená značí to, že deska byla málo podehřátá. Kvůli tomu muselo horní topný těleso nahřát desku na vyšší teplotu, aby se dalo manipulovat s BGAčkem. Takže i IRDA stanicí za 50k to lze udělat kvalitně . Můžu se jen pro zajímavost zeptat jaká firma ti to dělala ?
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-28 21:28:59
avatar
V rámci zachovania kvality a čo najdlhšej životnosti opravenej karty som volil tento postup. Súhlasím s tým, že by sa to dalo urobiť kvalitne aj s lacnejšou mašinou tu na Slovensku ale.... nepoznám nikoho kto by bol ochotný sa s tým hrať za normálne peniaze a urobil to naozaj kvalitne.
Ja takisto dokážem s pištoľovou pájkovačkou vymeniť na matičnej doske všetky kondíky a na prvý pohľad nevidno že s ňou bolo manipulované.

Všetky dosky mi robil kamarát ktorý pracuje pre firmu Datalan. Ale na jeho obranu musím povedať, že som mal rozobraté notebooky ktoré prišli z reklamácie z autorizovaného servisu a tie dosky vyzerali rovnako
(HP Pavilion a ten druhý si nie somistý či Acer alebo Asus).
tralala [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-17 14:11:49
avatar
hehe .. pracoval jsem ve firmě Celestika a tam se takovýhle čipi pájí ručně horkovzduchem ... a taky to funguje .... stačí jenom pečlivost. A když je člověk šikovnej tak to ani na PCB není poznat (třeba Bulharští páječi to uměj dobře )
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-27 11:40:23
avatar
Dobra zkusenost Tohle by se me nemohlo stat, tak to neresim. Komponenty jsou bud kupovane v CR nebo uz jsou po zaruce
TheDuck [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-29 00:40:52
avatar
Taky sem reklamoval, a to svoji starou XFX GTX 480 XXX... na obrazovce mi to delalo nejaky cary mary... hned jsem napsal do XFX i s prilozenou fotkou co to dela a do 2 dnu my poslaly RMA a at ji to poslu kartu jsem posilal 29 brezna a zpatky doma jsem ji mel 15 dubna ) a to sem ji posilal bez prislusenstvi jenom s krabici a voni mi poslaly fungl novou se vsim softwarem XFX si ume udelalo velky plus Jinak jsem ji poslal do Anglie
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-29 14:20:13
avatar
Tak to je super, ešte napíš či si za dopravu platil alebo ti DPD/UPS/DHL objednali v XFX na vlastné náklady.
TheDuck [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-29 20:40:49
avatar
No posta tam me stala cosi pamatuju nejakych 400,- a nazpatek to poslaly firmou DHL na jejich naklady takze maximalni spokojenost.
matox01 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-30 18:39:05

jo tak z tím že když neco deš reklamovat bez příslušenství mám taky dobré skušenosti vždy jsem dostal balík v takovém stavu jako bych ho koupil zrovna třeba zdroj 2x reklamovaný no a hned sem měl 3 zdrojové kablíky navíc
matox01 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-30 18:36:56

mazec jakože ale nikdy by mě nenapadlo reklamovat u vyrobce zvlášt když vím že věčina výrobcu HW je z thaiwanu činy JPO atd. :-D
Leclerk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-02 14:51:44
avatar
Tak to čumím, já bych tohle neriskoval
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-02 17:04:28
avatar
Risk je zisk, kto nič neriskuje ani nič nezíska. Pre mňa je to dobré ponaučenie ako to funguje pri posielaní do zahraničia a ako to vzhľadom k technickej výbave výrobcu dopadne. Navyše som zistil, že po tých kartách je stále aký taký dopyt, jednému chalanovi z Kežmarku som ju strelil s malým ziskom. Potreboval ju ako druhú kartu do SLI
Robertoo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-04 03:40:13
avatar
tak to uz hej si borec chlape
jardop [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-05 15:50:41

zaujimave citanie..
negru.inger [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-05 22:42:26
avatar
ted budu posilat na reklamaci/pozarucni opravu svuj HTC Desire do anglie pres UPS, tak jsem zvedavej jak to dopadne a kdy(a hlavne za kolik) dostanu svuj telefon zpet
Kosheen [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-13 22:41:24
avatar
mam skusenost s NB Asus, reklamovane celkom 2x v servisnom stredisku ASUS v Cesku. Do 10 kalendarnych dni od odoslania z domu mi dosiel NB spet, takze spokojnost
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-16 20:40:58
avatar
K Asusu dodám len jednu vec. Zákazníci v ČR to majú super, ide to priamo do Asusu a väčšinou to znamená bezproblémovú opravu. Ale zákazníkom zo SR sú opravy v záruke posielané do SIL servisného strediska a to je pohroma. Cca päť reklamácií Asus notebookov a pri každej z nich sa to muselo posielať ešte raz lebo buď pokazili niečo iné alebo pôvodnú závadu neodstránily vôbec. Zakaždým to bolo v servisnom stredisku SIL. Došla nám trpezlivosť a začali sme do každej online objednávky zadávať výslovnú žiadosť o reklamáciu v servisnom stredisku Asus. Odvtedy je už zase kľud. Taký postup doporučujem každému kto si zakúpil Asus notebook v SR.
BungEE [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-15 11:15:48
avatar
tak na toto by som nervy nemal stačí mi keď posielam na reklamáciu do Bratislavy
Nephilim [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-16 17:25:41
avatar
Nic proti autorovi, ale ak je znalec pomerov (pozna ludi v asbise, tak sa to da predpokladat), tak by mohol vediet, ze Leadtek neposiela 1 balik cez UPS tyzdenne a má teda zazmluvnené ceny. A s tym UPS dodanim balika, tiez si staci uvedomit proces, akym balik cestuje.
Ak ide z taiwanu 3ma lietadlami, tak ide len cez linky. Ked je uz vsak na rozvoze, tak musi ist urcitymi zauzivanymi cestami. Kazdy by chcel, aby k nemu balik prisiel ako prvy, to je jasne. Ibaze tak to nefunguje. Pekny den.
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-16 20:35:19
avatar
To je fakt, so zmluvnými cenami súhlasím no aj tak viem koľko platíme za UPS/DPD teraz (posielame niekoľko balíkov denne) a aj po konzultácii s pracovníkom UPS ktorého dobre poznám (každodenná psolupráca) som zistil, že firmy ktoré posielajú cez nich niekoľko desiatok až stoviek balíkov denne by nedostali takú cenu. Najnižšia cena ktorú by podľa neho dostal taký partner by aj tak presahovala 50 €. Je mi jasné, že keď šiel balík letecky s ďalšími desiatkami balíkov tak sa ponáhľali aby to bolo čím skôr v centrále doručenia. Takisto je mi jasné, že DHL-kár sa kvôli jednému balíku nebude teperiť 20 km a potom pôjde 15 km nazad k ďalšiemu ale urobí si rozpis ciest aby pri jednej ceste rozniesol čo najviac balíkov a nemusel robiť veľké zachádzky. Mňa štvalo to, že na jednej strane som bol dokonale informovaný o pozícii môjho balíka cez internet a na druhej strane po doručení na centrálu DHL skončil balík v čiernej diere a ty človeče seď doma na zadku 48 hodín a čakaj kedy sa kuriérovy zachce prísť k tebe. Stačilo by keby mi povedali, kuriér Vám 15 minút predtým zavolá a bol by som spokojný. Alebo keby vyšli s pravdou von, kuriér má dnes veľa práce a nestihne prísť k Vám.
Nephilim [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-17 01:17:14
avatar
Suhlas, baliky riesim kazdy den, a viem ze je to bordel.
foxocs [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-09 03:18:09
avatar
mam podobné skúsenosti so slovenskými kuriermi ...objednával som si veci z cr konkretne z prahy cez ups ....z prahy cez brno atd to prišlo za pol dna do BA a tam moja zásielka pobudla dva dni kym sa im uračilo ju odoslať ku mne do LM proste slovensko je diera sveta...
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!